LEGE Nr. 23
din 11 ianuarie 2007
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 25 ianuarie 2007
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr.
411/2004 privind fondurile de pensii administrate
privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din 9 noiembrie 2004, cu
modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, litera
a) a alineatului (1) va avea următorul cuprins:
,,a) înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
sistemului fondurilor de pensii administrate privat;".
2. La articolul 1,
alineatul (3) se abrogă.
3. La articolul 2, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
„Art. 2. - (1) In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. active ale unui fond de pensii administrat
privat - instrumente financiare, inclusiv
instrumente financiare derivate, precum şi numerar, rezultate ca urmare a
investirii activelor personale ale participanţilor;
2. activ personal - suma
acumulată în contul unui participant, egală cu numărul de unităţi de fond
deţinute de acesta, înmulţite cu valoarea la zi a unei unităţi de fond;
3. activ net total al fondului de pensii
administrat privat la o anumită dată - valoarea care se obţine prin deducerea valorii obligaţiilor fondului din valoarea activelor acestuia la
acea dată;
4. act individual de aderare - un înscris prin care o persoană îşi manifestă actul de voinţă de a
fi parte la contractul de societate civilă şi la prospectul schemei de pensii
private;
5. acţionar semnificativ -
persoana fizică, persoana juridică sau grupul de
persoane fizice şi/sau juridice care acţionează împreună şi care deţin direct
sau indirect o participaţie de cel puţin 10% din capitalul social al unei
societăţi comerciale sau din drepturile de vot ori o participaţie care permite
exercitarea unei influenţe semnificative asupra luării deciziilor în adunarea
generală sau în consiliul de administraţie, după caz;
6. administrare specială -
exercitarea responsabilităţii fiduciare de către
administratorul special, pe o perioadă determinată, asupra activelor fondului
de pensii, în scopul limitării pierderilor pentru protejarea drepturilor
cuvenite participanţilor şi beneficiarilor;
7. administrator special - persoana juridică autorizată să administreze un fond de pensii
administrat privat, desemnată sau selectată de Comisia de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, şi care se subrogă în drepturile şi obligaţiile
administratorului pentru o perioadă determinată;
8. administrator - societatea
comercială pe acţiuni constituită în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei
în vigoare şi cu prevederile prezentei legi, denumită societate de pensii, care are ca obiect
exclusiv de activitate administrarea fondurilor de
pensii şi, opţional, furnizarea de pensii private;
9. agent de marketing al fondului de pensii - persoana fizică sau juridică mandatată de administrator să obţină
acordul de aderare a participanţilor;
10. beneficiar - moştenitorul
participantului, definit conform prevederilor Codului civil;
11. beneficii colaterale - orice avantaje, precum facilităţi băneşti sau cadouri, altele decât
cele care rezultă din calitatea de participant sau de beneficiar al unei pensii private;
12. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisia - autoritatea administrativă
autonomă, cu personalitate juridică, aflată sub controlul Parlamentului
României, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005;
13. Consiliul de
supraveghere specială - consiliul constituit din două sau mai multe persoane, în funcţie de numărul
de participanţi la un fond de pensii administrat privat, care fac parte din
personalul de specialitate al Comisiei şi care asistă şi supervizează
activitatea administratorului, pentru limitarea riscurilor şi asigurarea
redresării fondului de pensii;
14. contract de administrare - contractul încheiat între administrator şi participant, care are ca
obiect administrarea fondului de pensii;
15. contract de depozitare - contractul
încheiat între administrator, ca reprezentant al
fondului de pensii administrat privat în relaţiile cu terţii şi depozitar,
având ca obiect depozitarea activelor financiare ale fondului de pensii;
16. contribuţii - sumele plătite de participanţi şi/sau în numele acestora la un fond de pensii administrat privat;
17. depozitar - instituţia
de credit din România, autorizată de Banca Naţională a României, în
conformitate cu legislaţia bancară, ori sucursala din România a unei instituţii
de credit, autorizată într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European, avizată de Comisie pentru activitatea de
depozitare, potrivit legii, căreia îi sunt încredinţate spre păstrare, în
condiţii de siguranţă, toate activele fiecărui fond de pensii administrat privat;
18. fond de pensii administrat privat, denumit
în continuare fond de pensii - fondul
constituit prin contract de societate civilă, încheiat între participanţi, în
conformitate cu prevederile Codului civil referitoare la societatea civilă particulară
şi cu dispoziţiile prezentei legi;
19. fond de garantare a pensiilor - fondul înfiinţat din contribuţii ale administratorilor şi ale
furnizorilor de pensii, având scopul de a proteja drepturile participanţilor şi
beneficiarilor, după caz, dobândite în cadrul sistemului de pensii administrate
privat, reglementat şi supravegheat de Comisie;
20. instituţie de colectare
- instituţia care are ca atribuţie legală
colectarea contribuţiilor individuale de asigurări sociale;
21. instituţie de evidenţă
- instituţia care are ca atribuţie legală evidenţa
asiguraţilor din sistemul public de pensii;
22. instrumente financiare înseamnă:
a) valori mobiliare;
b) titluri de participare la organismele de plasament
colectiv;
c) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv titluri
de stat cu scadenţă mai mică de un an şi certificate de depozit;
d) contracte futures financiare, inclusiv contracte
similare cu decontare finală în fonduri;
e) contracte forward pe rata dobânzii;
f) swap-uri pe rata dobânzii, pe curs de schimb şi pe acţiuni;
g) opţiuni pe orice instrument financiar prevăzut la
lit. a)-d), inclusiv contracte similare cu decontare finală în fonduri; această
categorie include şi opţiuni pe curs de schimb şi pe rata dobânzii;
h) orice alt instrument admis la
tranzacţionare pe o piaţă reglementată într-un stat membru al Uniunii Europene
sau aparţinând Spaţiului Economic European sau pentru care s-a făcut o cerere
de admitere la tranzacţionare pe o astfel de piaţă;
23. instrumente financiare derivate - instrumentele definite la pct. 22 lit. d) şi g), combinaţii ale
acestora, precum şi alte
instrumente calificate astfel, potrivit legii, prin reglementări ale Comisiei
Naţionale de Valori Mobiliare;
24. participant - persoana
care contribuie sau/şi în numele căreia s-au plătit contribuţii la un fond de
pensii şi care are un drept viitor la o pensie privată;
25. pensie privată - suma plătită periodic participantului sau beneficiarului, în mod
suplimentar şi distinct de cea furnizată de sistemul public;
26. plătitor - persoana fizică sau juridică care, după caz, reţine şi virează
contribuţia individuală de asigurări sociale;
27. pondere zilnică a unui
fond - raportul dintre activul net total al
fondului şi suma activelor nete ale tuturor fondurilor calculate în ziua
respectivă;
28. ponderea medie a unui
fond pe o anumită perioadă - media aritmetică a
ponderilor zilnice ale fondului pe perioada respectivă;
29. prospect al schemei de pensii private - documentul
care cuprinde termenii contractului de administrare şi
ai schemei de pensii;
30. provizion tehnic - un
volum adecvat de active corespunzător angajamentelor financiare rezultate din
portofoliul de investiţii care acoperă riscurile biometrice şi pe cele privind
investiţiile;
31. rată de rentabilitate a unui fond de pensii - logaritm
natural din raportul dintre valoarea unităţii de fond din ultima zi lucrătoare
a perioadei şi valoarea unităţii de fond din ultima zi lucrătoare ce precedă
perioada respectivă; randamentul zilnic al unui fond de pensii reprezintă
diferenţa dintre valoarea unităţii de fond din ziua respectivă şi valoarea
unităţii de fond din ziua precedentă, totul raportat la valoarea unităţii de
fond din ziua precedentă;
32. rată medie ponderată
de rentabilitate a tuturor fondurilor - suma produselor dintre rata de rentabilitate a fiecărui fond pe o
perioadă şi ponderea medie a fondului în totalul fondurilor de pensii pe
aceeaşi perioadă;
33. riscuri biometrice - riscurile legate de deces, invaliditate şi longevitate;
34. schemă de pensii private - un sistem de
termene, condiţii şi reguli pe baza cărora administratorul investeşte activele
fondului de pensii în scopul dobândirii de către participanţi a unei pensii
private;
35. stat membru de origine - statul membru al
Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European, în care administratorul îşi are sediul social şi principala structură
administrativă sau, dacă nu are un sediu social, locul unde se află principala
sa structură administrativă;
36. stat membru gazdă - statul membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European, a cărui legislaţie socială şi de muncă
relevantă în domeniul schemelor de pensii private este aplicabilă relaţiei
dintre angajator şi participanţi;
37. stat terţ - orice alt stat care nu este stat membru al
Uniunii Europene sau nu aparţine Spaţiului Economic European;
38. valoarea unităţii de
fond - raportul dintre valoarea activului net al
fondului de pensii la o anumită dată şi numărul total de unităţi ale fondului
la aceeaşi dată."
4. La articolul 2, partea
introductivă şi literele e) şi f) ale alineatului (2) vor avea următorul
cuprins:
„(2) Persoana afiliată, în raport cu o persoană fizică
sau juridică, numită prima entitate, reprezintă:
............................................................................................................................
e) orice membru al consiliului de administraţie sau al
altui organ de conducere ori de supraveghere al respectivei entităţi;
f) soţul/soţia sau o rudă până la gradul al treilea
ori un afin până la gradul al doilea, inclusiv, al oricărei persoane prevăzute
la lit. a)-e)."
5. Articolul 3 va avea
următorul cuprins:
„Art. 3. - Resursele financiare ale fondului de pensii
se constituie din:
a) contribuţiile nete convertite în unităţi de fond;
b) drepturile cuvenite beneficiarilor şi
nerevendicate în termenul general de prescripţie;
c) dobânzile şi penalităţile de întârziere aferente
contribuţiilor nevirate în termen;
d) sumele provenite din investirea veniturilor prevăzute la lit. a)-c)."
6. Articolul 4 va avea
următorul cuprins:
„Art. 4. - Cheltuielile de administrare sunt suportate
de administrator."
7. Articolul 5 va avea
următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Un fond de pensii trebuie să aibă
minimum 50.000 de participanţi şi se constituie prin contract de societate
civilă.
(2) Numărul minim de participanţi prevăzut la alin. (1)
trebuie realizat în perioada primilor 3 ani de la data constituirii fondului de
pensii."
8. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Toţi
participanţii şi beneficiarii la un fond de pensii au aceleaşi drepturi şi
obligaţii şi li se aplică un tratament nediscriminatoriu.
(2) Participanţii şi beneficiarii la un fond de
pensii au dreptul la egalitate de tratament şi în cazul schimbării locului de
muncă, domiciliului sau reşedinţei într-o altă ţară, stat membru al Uniunii
Europene ori stat aparţinând Spaţiului Economic European.
(3) In cazul schimbării locului de muncă, domiciliului
sau reşedinţei într-o altă ţară, participanţii pot opta între a plăti în
continuare contribuţiile la un fond de pensii din România sau a plăti
contribuţii la un alt fond de pensii aflat pe teritoriul ţării respective, dacă
aceasta nu contravine legislaţiei acestei ţări.
(4) Nicio persoană care doreşte să devină participant
nu poate fi supusă unui tratament discriminatoriu şi nu i se poate refuza
calitatea de participant, dacă aceasta este eligibilă.
(5) In aplicarea prezentei legi este interzisă orice
discriminare directă sau indirectă după criteriul de sex, în special cu privire
la aria de aplicare şi condiţiile schemelor de pensii private, contribuţii şi
beneficii."
9. Articolul 7 va avea
următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Denumirea fondului de pensii conţine
sintagma fond de pensii administrat privat.
(2) Denumirea fondului de
pensii nu trebuie să inducă în eroare participanţii, potenţialii participanţi
sau alte persoane."
10. Articolul 8 va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Un fond de pensii nu poate fi declarat în
stare de faliment."
11. Articolul 9 va
avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Fondul de pensii este reprezentat în
raporturile cu terţii, inclusiv în faţa instanţelor judecătoreşti, numai de
către administratorul acestuia.
(2) Acţiunile şi cererile introduse la instanţele
judecătoreşti competente, în legătură cu administrarea fondului de pensii, sunt
scutite de orice fel de taxe.
(3) Sediul fondului de pensii va fi acelaşi cu cel al
administratorului."
12. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - Conţinutul contractului-cadru de societate
civilă prin care se constituie un fond de pensii, precum şi modalităţile de
modificare a acestuia se stabilesc prin normele Comisiei."
13. Titlul capitolului III
va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Autorizarea schemei de pensii private şi a fondului de pensii"
14. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Prospectul schemei de pensii private
este elaborat şi propus de administrator.
(2) Fiecare prospect al schemei de pensii private
propus de administrator trebuie să obţină autorizarea Comisiei.
(3) Prospectul schemei de pensii private poate fi
modificat numai cu avizul prealabil al Comisiei.
(4) Pentru a obţine autorizarea primului prospect al
schemei de pensii private, societatea de pensii depune la Comisie o cerere,
odată cu cererea de autorizare de administrare, prospectul schemei de pensii
private, inclusiv proiectul contractului de depozitare şi proiectul de contract
de societate civilă.
(5) Autorizarea primului prospect al schemei de pensii
private se realizează odată cu autorizarea de
administrare a fondului de pensii.
(6) Procedura de autorizare şi modificare a
prospectului schemei de pensii private este prevăzută în normele Comisiei.
(7) Administratorul procedează la publicitatea
prospectului schemei de pensii private numai după autorizarea acestuia, sub
sancţiunea retragerii autorizaţiei de administrare."
15. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Conţinutul schemei de pensii private se
stabileşte prin normele Comisiei şi cuprinde în mod obligatoriu cel puţin
următoarele elemente:
a) denumirea şi sediul administratorului;
b) condiţiile de eligibilitate a participanţilor pentru
aderarea la schema de pensii private;
c) modalitatea de împărţire între participanţi a
sumelor rezultate din investirea activelor;
d) principiile investiţionale ale schemei de pensii
private;
e) riscurile financiare, tehnice şi de altă natură
implicate de schema de pensii private;
f) natura şi distribuţia riscurilor prevăzute la lit.
e);
g dreptul exclusiv de
proprietate al participanţilor la schema de pensii private asupra sumei
existente în conturile individuale;
h) condiţiile începerii şi plăţii prestaţiilor private;
i) condiţiile de acordare a prestaţiilor private în caz
de invaliditate;
j) nivelurile maxime ale comisioanelor suportate de
fondul de pensii, defalcate pe categorii de comisioane;
k) periodicitatea şi procedura de raportare a
informaţiilor către participanţi;
l) condiţiile şi procedurile de
încetare a participării şi de transfer la un alt fond
de pensii administrat privat.
(2) Conţinutul schemei de pensii private poate cuprinde
orice alte elemente considerate necesare de Comisie."
16. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - Modelul contractului-cadru de administrare
se stabileşte prin normele Comisiei şi conţine în mod obligatoriu următoarele
elemente:
a) părţile contractante;
b) principiile schemei de pensii private;
c) principalele drepturi şi obligaţii ale părţilor
contractante şi modalitatea de aplicare;
d) modul de administrare a fondului de pensii;
e) modalităţile de control al administratorului,
exercitate de către auditori;
f) obligaţiile de informare a administratorului faţă
de participanţi şi autorităţi;
g) evidenţele administratorului referitoare la
participanţi, contribuţii, investiţii şi pensii private;
h) modalităţile specifice de constatare, reclamare şi
remediere a deficienţelor;
i) răspunderea contractuală a părţilor, incluzând şi
sancţiunile ce pot fi aplicate;
j) durata contractului de administrare, modalităţile de modificare şi încetare a contractului de
administrare;
k) informaţii privind depozitarul fondului de
pensii."
17. Articolul 14 va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. - Auditorul şi depozitarul îşi plătesc
fiecare taxa de avizare."
18. Articolul 15 va
avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Modificarea prospectului schemei de
pensii private se face de către administrator cu avizul Comisiei şi cu
informarea ulterioară a participanţilor.
(2) Procedura de modificare a prospectului schemei de
pensii private va fi stabilită prin normele
Comisiei."
19. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Comisia retrage autorizaţia
administratorului de administrare a fondului de pensii, dacă se dovedeşte că au
fost încălcate regulile unui prospect al schemei de pensii private, dispoziţiile prezentei legi sau ale
normelor Comisiei.
(2) De la data retragerii autorizaţiei de
administrare a administratorului se aplică prevederile privind administrarea
specială.
(3) Administratorul poate ataca decizia de retragere a autorizaţiei de administrare a fondului de
pensii la instanţa judecătorească competentă, în conformitate cu prevederile
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare."
20. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Fondul de pensii trebuie autorizat de
Comisie, după autorizarea administratorilor şi a prospectului schemei de pensii
private.
(2) Autorizaţia se eliberează pe baza unei cereri
formulate de administrator, la care se anexează următoarele documente:
a) contractul de societate civilă de constituire a
fondului de pensii;
b) actele individuale de aderare la contractul de
societate civilă prin care se înfiinţează fondul de pensii şi la prospectul
schemei de pensii private;
c) alte documente şi
informaţii potrivit cerinţelor prevăzute în normele Comisiei."
21. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Comisia poate solicita
administratorului alte documente şi informaţii, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data înregistrării cererii de autorizare a fondului de
pensii.
(2) Comisia poate verifica orice aspect legat de
cererea de autorizare a fondului de pensii, fiind îndreptăţită:
a) să se adreseze autorităţilor competente;
b) să solicite documente şi informaţii din alte surse."
22. Articolul 19 va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - Comisia verifică dacă sunt întrunite
condiţiile de către membrii fondului de pensii pentru a fi participant conform
prezentei legi, avizează contractul de societate civilă şi procedează, în
termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de
documente şi informaţii de la administrator, la aprobarea sau la respingerea
motivată a autorizării fondului de pensii."
23. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Comisia
respinge cererea de autorizare a fondului de pensii, dacă documentaţia
prezentată:
a) rămâne incompletă şi după expirarea termenului de
30 de zile calendaristice de la solicitarea unor informaţii sau documente
suplimentare;
b) nu este întocmită în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
c) conţine clauze care pot prejudicia interesele
participanţilor sau nu le protejează în mod corespunzător.
(2) Decizia de respingere a cererii de autorizare a
fondului de pensii, scrisă şi motivată, se comunică administratorului în termen
de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia."
24. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) In cazul în care se constată scăderea
numărului de participanţi şi menţinerea acestuia sub minimul legal, timp de un
trimestru, Comisia retrage, prin decizie, autorizaţia unui fond de pensii.
(2) Decizia de retragere a autorizaţiei fondului de
pensii, scrisă şi motivată, se comunică administratorului în termen de 5 zile
calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Administratorul este obligat să înceteze orice
activitate aferentă fondului de pensii, de la data luării la cunoştinţă despre
retragerea autorizaţiei acestuia.
(4) De la data la care Comisia retrage autorizaţia
unui fond de pensii se aplică prevederile referitoare la administrarea
specială."
25. Articolul 22 va avea
următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Decizia de respingere a cererii de
autorizare a fondului de pensii sau de retragere a autorizaţiei, după caz,
poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit
legii.
(2) In termen de 10 zile calendaristice de la data
rămânerii definitive a deciziei menţionate la alin. (1) prin necontestarea
acesteia ori prin expirarea perioadei de contestare sau, după caz, de la data
rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti prin care s-a
respins contestaţia, Comisia publică anunţul privind retragerea autorizaţiei în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în două cotidiene
centrale."
26. Articolul 23 va
avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Comisia verifică îndeplinirea
obligaţiei administratorilor de investire prudenţială a activelor fondurilor de
pensii administrate privat, cu respectarea, în principal, a următoarelor
reguli:
a) investirea în interesul
participanţilor şi beneficiarilor, iar în cazul unui conflict potenţial de
interese, administratorul care gestionează activele fondurilor de pensii
administrate privat trebuie să adopte măsuri ca investirea să se facă numai în
interesul acestora;
b) investirea într-un mod care să asigure
securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea lor, iar cele deţinute
pentru acoperirea fondului de garantare şi a provizioanelor tehnice se investesc,
de asemenea, într-un mod adecvat naturii şi duratei drepturilor cuvenite
participanţilor şi beneficiarilor;
c) investirea să se efectueze preponderent în
instrumente tranzacţionate pe o piaţă reglementată, astfel cum este definită în
Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările
ulterioare; investiţiile în instrumente care nu sunt tranzacţionate pe o piaţă
reglementată trebuie să nu depăşească niveluri prudenţiale;
d) investiţiile în instrumente financiare derivate
sunt permise doar în măsura în care contribuie la scăderea riscurilor
investiţiei sau facilitează gestionarea eficientă a portofoliului;
e) activele se diversifică în mod corespunzător,
astfel încât să se evite dependenţa excesivă de un anumit activ, emitent sau
grup de societăţi comerciale şi concentrări de riscuri
pe ansamblul activelor.
(2) Comisia poate decide să nu aplice cerinţele
prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e) pentru investiţiile în titluri de
stat."
27. Articolul 24 va avea
următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Administratorul elaborează o declaraţie
privind politica de investiţii, în formă scrisă. Declaraţia privind politica de
investiţii conţine:
a) strategia de investire a activelor, în raport cu
natura şi durata obligaţiilor;
b) metodele de evaluare a riscurilor investiţionale;
c) procedurile de management al riscului;
d) metoda de revizuire a principiilor de investiţii;
e) persoanele responsabile de luarea deciziilor şi
realizarea investiţiilor, precum şi procedurile pentru luarea deciziilor.
(2) Administratorul revizuieşte şi completează
declaraţia privind politica de investiţii ori de câte ori intervine o schimbare
importantă în politica de investiţii sau cel puţin o dată la 3 ani, cu acordul
Comisiei, informând participanţii cu privire la noua politică
investiţională."
28. Articolul 25 va
avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Cu respectarea dispoziţiilor art. 23,
administratorul investeşte în:
a) instrumente ale pieţei monetare, inclusiv conturi
şi depozite în lei la o bancă, persoană juridică română, sau la o sucursală a
unei instituţii de credit străine autorizate să funcţioneze pe teritoriul
României şi care nu se află în procedura de supraveghere specială ori
administrare specială sau a cărei autorizaţie nu este retrasă, fără să
depăşească un procent mai mare de 20% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii;
b) titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor
Publice din România, de state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European, în procent de până la 70% din valoarea totală a
activelor fondului de pensii;
c) obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de
autorităţile administraţiei publice locale din România sau din statele membre
ale Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de
până la 30% din valoarea totală a activelor fondului de
pensii;
d) valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe
reglementate şi supravegheate din România, statele membre ale Uniunii Europene
sau aparţinând Spaţiului Economic European, în procent de până la 50% din
valoarea totală a activelor fondului de pensii;
e) titluri de stat şi alte valori mobiliare, emise de
state terţe, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului
de pensii;
f) obligaţiuni şi alte valori mobiliare,
tranzacţionate pe pieţe reglementate şi supravegheate, emise de autorităţile
administraţiei publice locale din state terţe, în procent de până la 10% din
valoarea totală a activelor fondului de pensii;
g) obligaţiuni şi alte valori mobiliare ale
organismelor străine neguvernamentale, dacă aceste instrumente sunt cotate la
burse de valori autorizate şi dacă îndeplinesc cerinţele de rating, în procent de până la 5% din valoarea totală a
activelor fondului de pensii;
h) titluri de participare, emise de organisme de
plasament colectiv în valori mobiliare din România sau
din alte ţări, în procent de până la 5% din valoarea totală a activelor
fondului de pensii;
i) alte forme de investiţii prevăzute de normele
Comisiei.
(2) Investiţiile prevăzute la alin. (1), după caz,
sunt efectuate în conformitate cu reglementările Băncii Naţionale a României
privind operaţiunile valutare.
(3) Comisia poate modifica, temporar, procentul maxim
al activelor, care poate fi investit în categoriile de active prevăzute la
alin. (1), şi va emite norme în acest scop.
(4) In funcţie de natura
emitentului de instrumente financiare în care administratorul poate investi,
procentele maxime admise sunt:
a) 5% din activele unui fond de pensii pot fi
investite într-o singură societate comercială sau în fiecare categorie de
active ale acesteia, fără a depăşi în total 5%;
b) 10% din activele unui fond de pensii pot fi
investite în activele unui grup de emitenţi şi persoanele afiliate lor."
29. Articolul 26 va avea
următorul cuprins:
„Art. 26. - Investiţiile activelor fondurilor de pensii
administrate privat şi rezultatele investirii sunt scutite de impozit."
30. Articolul 27 va avea
următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Administratorul exercită, în numele
participanţilor, dreptul de vot în adunările generale ale acţionarilor
societăţilor comerciale în al căror capital social au fost investite activele
fondului de pensii.
(2) Votul este exercitat exclusiv în interesul
participanţilor şi beneficiarilor la fondul de pensii."
31. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Activele fondului de pensii nu pot fi
investite în:
a) active care, potrivit legii, nu pot fi înstrăinate;
b) active a căror evaluare este incertă, precum şi
antichităţi, lucrări de artă, autovehicule şi altele asemenea;
c) bunuri imobiliare;
d) acţiuni, obligaţiuni şi alte valori mobiliare
emise de administrator;
e) orice alte active stabilite prin normele Comisiei.
(2) Activele fondului de pensii nu pot fi înstrăinate:
a) administratorului sau auditorului;
b) depozitarului;
c) administratorului special;
d) membrilor Consiliului Comisiei şi personalului
Comisiei;
e) persoanelor afiliate entităţilor prevăzute la lit.
a)-d);
f) oricăror alte persoane sau entităţi prevăzute prin
normele Comisiei.
(3) Activele fondului de pensii nu pot constitui garanţii şi nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub
sancţiunea nulităţii absolute a actelor prin care se constituie garanţia sau se
acordă creditul."
32. Articolul 29 va avea
următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) Comisia calculează şi publică lunar pe
site-ul propriu următoarele informaţii:
a) rata medie ponderată de rentabilitate a tuturor
fondurilor de pensii private pentru ultimele 24 de luni;
b) rata de rentabilitate a fiecărui fond de pensii
private pentru ultimele 24 de luni;
c) rata de rentabilitate
minimă a tuturor fondurilor de pensii, stabilită de Comisie.
(2) In cazul în care rata de rentabilitate a unui fond
de pensii private este mai mică decât rata de rentabilitate minimă a tuturor
fondurilor de pensii din România, pentru 4 trimestre consecutive, Comisia
retrage autorizaţia de administrare a administratorului respectiv, aplicând
procedura privind administrarea specială."
33. La articolul 30,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 30. - (1) Persoanele în vârstă de până la 35 de
ani, care sunt asigurate potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, şi care contribuie la
sistemul public de pensii, trebuie să adere la un fond de pensii."
34. Articolul 31 va avea
următorul cuprins:
„Art. 31. - O persoană nu poate fi participant, în
acelaşi timp, la mai multe fonduri de pensii, reglementate de prezenta lege, şi
poate avea un singur cont la fondul de pensii al cărui participant este, cu
excepţia persoanelor prevăzute la art. 38."
35. La articolul 32, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) La semnarea
actului de aderare participanţii sunt informaţi asupra condiţiilor schemei de
pensii private, mai ales în ceea ce priveşte: drepturile şi obligaţiile
părţilor implicate în schema de pensii private, riscurile financiare, tehnice
şi de altă natură, precum şi despre natura şi distribuţia acestor riscuri."
36. La articolul 33,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) Persoana care nu a aderat la un fond de
pensii în termen de 4 luni de la data la care este obligată prin efectul legii
este repartizată aleatoriu la un fond de pensii de către instituţia de
evidenţă."
37. Articolul 49 va avea
următorul cuprins:
„Art. 49. - Contribuţiile şi transferul de lichidităţi
băneşti la un fond de pensii se convertesc în unităţi de fond în maximum două
zile lucrătoare de la data încasării acestora."
38. Articolul 50 va avea
următorul cuprins:
„Art. 50. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi, valoarea unităţii de fond este de 10 lei."
39. Articolul 51 va avea
următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Valoarea activelor nete şi valoarea
unităţii de fond ale unui fond de pensii se calculează atât de către
administrator, cât şi de depozitar în fiecare zi lucrătoare şi se comunică
Comisiei în aceeaşi zi.
(2) In situaţia în care există neconcordanţe între
administrator şi depozitar privind valoarea activului net şi a unităţii de fond, valorile corecte sunt
convenite de către administrator şi depozitar pe baza reglementărilor Comisiei.
(3) Valorile corecte stabilite conform prevederilor
alin. (2), cauzele neconcordanţelor şi modul de soluţionare se comunică
Comisiei în ziua calendaristică următoare.
(4) Valoarea activelor nete şi valoarea unităţii de
fond ale unui fond de pensii private sunt supuse, anual, auditării de către un
auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, avizat
de Comisie, care nu poate fi persoană afiliată angajatorului, administratorului
sau depozitarului.
(5) Sunt exceptaţi de la cerinţa deţinerii calităţii
de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România auditorii care sunt
stabiliţi într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European şi exercită activităţile profesionale în România în contextul
prestării de servicii.
(6) Auditorii care au fost autorizaţi, avizaţi ori
supuşi unei proceduri similare în vederea funcţionării ca auditor pe piaţa
pensiilor într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European sunt exceptaţi de la cerinţa avizării de către Comisie."
40. La articolul 53,
alineatul (2) se abrogă.
41. Articolul 55 va avea următorul cuprins:
„Art. 55. - (1) Poate administra un fond de pensii
societatea comercială pe acţiuni constituită în conformitate cu dispoziţiile
legislaţiei în vigoare şi cu prevederile prezentei legi, care are obiect
exclusiv de activitate administrarea fondurilor de
pensii.
(2) Un administrator poate administra în România un
singur fond de pensii.
(3) De la data aderării României la Uniunea Europeană,
poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizată
pentru această activitate într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European.
(4) Administratorii care au fost autorizaţi, avizaţi
ori supuşi unei proceduri similare în vederea funcţionării ca administrator de
scheme de pensii private într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European sunt exceptaţi de la cerinţa autorizării de către
Comisie.
(5) De la data aderării României la Uniunea Europeană,
administratorii autorizaţi în România pot primi contribuţii de la participanţi
şi angajatori dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European.
(6) De la data aderării României la Uniunea Europeană,
persoanele care îndeplinesc condiţiile pentru a deveni participanţi la scheme
de pensii private şi angajatorii din România pot vira contribuţii către fonduri
de pensii administrate de administratori autorizaţi într-un alt stat membru al
Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European.
(7) Administratorul din România care intenţionează să
accepte contribuţii de la un participant dintr-un alt stat membru al Uniunii
Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European
trebuie autorizat în prealabil de Comisie.
(8) Administratorul prevăzut la alin. (7) notifică
intenţia sa Comisiei, indicând statul membru gazdă, numele participantului şi
principalele caracteristici ale schemei de pensii private.
(9) Comisia, notificată conform alin. (8), dacă nu
are motive să considere că structura administrativă sau situaţia financiară a
administratorului ori reputaţia şi calificările profesionale sau experienţa
persoanelor din conducerea acestuia sunt incompatibile cu activităţile propuse
în statul membru gazdă, comunică autorităţii competente din acest stat, în
termen de 3 luni de la primire, toate informaţiile prevăzute la alin. (8) şi
aduce aceasta la cunoştinţă administratorului.
(10) Inainte ca un administrator dintr-un stat membru
al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European să înceapă să
administreze o schemă de pensii private cu participanţi din România, Comisia
comunică autorităţii competente din statul membru de origine, în termen de două
luni de la primirea informaţiilor prevăzute la alin. (8), cerinţele stabilite
de legislaţia română privind pensiile administrate privat, în conformitate cu
care trebuie gestionată schema de pensii private cu participanţi din România,
spre transmitere administratorului interesat.
(11) La primirea informaţiilor prevăzute la alin. (10)
sau dacă nu primeşte nicio notificare din partea autorităţii competente a
statului membru de origine la expirarea perioadei prevăzute la alin. (10),
administratorul poate începe să administreze schema de pensii private cu
participanţi din România, în conformitate cu cerinţele stabilite de legislaţia
română privind pensiile administrate privat.
(12) Administratorul dintr-un stat membru al Uniunii
Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European care administrează o schemă
de pensii private cu participanţi din România va respecta cerinţele de
furnizare de informaţii stabilite de Comisie, potrivit prevederilor prezentei
legi.
(13) Comisia informează autoritatea competentă din
statul membru de origine asupra oricăror modificări semnificative survenite cu
privire la cerinţele legislaţiei române privind pensiile
administrate privat.
(14) Comisia supraveghează permanent administratorul
dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European care administrează o schemă de pensii private cu participanţi din
România, urmărind respectarea, în activităţile acestuia, a cerinţelor stabilite
de legislaţia română privind pensiile administrate privat şi a cerinţelor de furnizare
de informaţii, prevăzute la alin. (12).
(15) In cazul în care, în urma supravegherii, se
constată încălcări ale acestor cerinţe în activitatea administratorului,
Comisia notifică fără întârziere autoritatea competentă din statul membru de
origine.
(16) Comisia, în colaborare cu autoritatea competentă
din statul membru gazdă, adoptă măsurile necesare pentru a asigura că
administratorul din România pune capăt încălcării cerinţelor stabilite de legislaţia socială şi de muncă
relevantă în domeniul schemelor de pensii private din statul membru gazdă.
(17) Dacă, în ciuda măsurilor luate de autoritatea
competentă din statul membru de origine al administratorului sau pentru că
asemenea măsuri nu au fost adoptate în statul membru de origine, administratorul
continuă să încalce legislaţia română privind pensiile administrate privat,
Comisia poate, după ce informează autoritatea competentă din statul membru de origine, să ia măsurile necesare pentru a
preveni sau sancţiona alte încălcări, inclusiv, dacă este strict necesar, prin
interdicţia aplicată administratorului de a desfăşura activităţi în contul
participanţilor în România.
(18) Comisia poate solicita
autorităţii competente din statul membru de origine al administratorului să
decidă asupra separării activelor şi pasivelor corespunzătoare activităţii
desfăşurate în România de celelalte active şi pasive.
(19) La solicitarea autorităţii competente din statul
membru gazdă, Comisia cere administratorului din România să separe activele şi
pasivele corespunzătoare activităţii desfăşurate în statul gazdă de celelalte
active şi pasive."
42. Articolul 57 va avea
următorul cuprins: „Art. 57. - (1) Activitatea de administrare a unui fond de pensii cuprinde
următoarele:
a) administrarea şi investirea activelor fondului de
pensii;
b) convertirea contribuţiilor în unităţi de fond;
c) plata drepturilor cuvenite participanţilor şi
beneficiarilor, conform legii;
d) calculul zilnic al activului net al fondului de
pensii şi al unităţii de fond;
e) evidenţa conturilor individuale şi actualizarea
acestora, precum şi furnizarea documentelor privind participarea, notificarea,
informarea periodică sau transferul;
f) gestionarea operaţiunilor zilnice ale fondului de
pensii;
g) dispunerea efectuării plăţilor datorate entităţilor
implicate şi Comisiei;
h) mandatarea şi monitorizarea agenţilor de marketing
ai fondului de pensii;
i) gestionarea relaţiilor cu instituţiile implicate;
j) elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea şi
distribuirea către Comisie şi participanţi a situaţiilor financiare şi
rapoartelor prevăzute de prezenta lege;
k) gestionarea, păstrarea şi arhivarea documentelor
privind fondul de pensii, participanţii şi beneficiarii săi;
l) alte activităţi prevăzute
în normele Comisiei.
(2) Activele şi pasivele fiecărui fond de pensii
administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct,
separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestionează
acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a administratorului, fără
posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator.
(3) Toate activele şi pasivele corespunzătoare
activităţii de administrare a fondurilor de pensii sunt restricţionate, gestionate şi organizate separat de alte
activităţi ale administratorului, fără posibilitatea de transfer.
(4) Activele şi pasivele restricţionate, gestionate
şi organizate separat, prevăzute la alin. (3), sunt limitate la operaţiunile
legate de fondurile de pensii şi activităţi conexe.
(5) Contabilitatea operaţiunilor ce decurg din
aplicarea prevederilor prezentei legi se efectuează în conformitate cu
reglementările contabile în vigoare.
(6) Comisia elaborează şi emite norme şi reglementări
în domeniul contabilităţii şi în domeniul arhivării, pentru domeniul
supravegheat de aceasta, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice."
43. La articolul 60,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) Capitalul social minim necesar pentru
administrarea unui fond de pensii este echivalentul în lei, calculat la cursul
de schimb al Băncii Naţionale a României la data constituirii, al sumei de 4
milioane euro."
44. La articolul 67 se introduc două noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu următorul
cuprins:
„(2) De la data aderării României la Uniunea Europeană
administratorii pot desemna:
a) pentru conservarea activelor lor, depozitari
stabiliţi în alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European şi autorizaţi corespunzător pentru această activitate;
b) pentru gestionarea portofoliilor lor de
investiţii, gestionari de investiţii stabiliţi în alt stat membru al Uniunii
Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi autorizaţi corespunzător
pentru această activitate.
(3) La solicitarea autorităţii competente din statul de
origine al administratorului, Comisia poate interzice depozitarului din România
să dispună liber de activele fondului de pensii."
45. Articolele 69 şi 70 se
abrogă.
46. La articolul 74, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
„(2) Cererea pentru autorizarea de constituire este
însoţită de următoarele documente:
a) proiectul actului constitutiv;
b) dovada că fondatorii deţin resursele financiare
necesare vărsării capitalului social, precum şi provenienţa acestora;
c) cazierele judiciare şi cazierele fiscale ale
fondatorilor;
d) documente privind fondatorii, cu informaţii
referitoare la statutul lor juridic, eventuala lor calitate de persoane
afiliate, precum şi natura legăturilor dintre ei;
e) documente din care să reiasă situaţia financiară a
fondatorilor în ultimii 3 ani, auditate de un auditor financiar;
f) declaraţia pe propria răspundere a fondatorilor, a
candidaţilor pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, care
să cuprindă toate deţinerile individuale şi deţinerile în legătură cu alte
persoane implicate în orice societate comercială şi care reprezintă cel puţin
5% din capitalul social sau din drepturile de vot;
g) documente privind candidaţii pentru consiliul de
administraţie şi comitetul de direcţie, după caz, curriculum vitae datat şi
semnat, care să specifice calificarea şi experienţa profesională, copia actului
de identitate, copia diplomei de studii, un plan organizatoric şi financiar
pentru următorii 5 ani, documentaţia referitoare la depozitarul fondului de
pensii;
h) cazierele judiciare şi fiscale ale candidaţilor
pentru consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie, dacă este cazul;
i) proiectul regulamentului de
organizare şi funcţionare a societăţii de pensii;
j) dovada vărsării integrale şi în formă bănească a
capitalului social;
k) dovada plăţii taxei pentru cererea de autorizare de
constituire."
47. Articolul 76 va avea
următorul cuprins:
„Art. 76. - Comisia analizează cererea pentru
autorizare de constituire şi procedează, în termen de 30 de zile calendaristice
de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii, la aprobarea sau
la respingerea cererii prin decizie scrisă şi motivată."
48. Articolul 77 va avea
următorul cuprins:
„Art. 77. - Comisia aprobă cererea pentru autorizare de
constituire dacă constată că sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
a) proiectul actului constitutiv şi planul
organizatoric şi financiar pentru următorii 5 ani garantează gestiunea corectă
şi prudentă a fondului de pensii;
b) fondatorii nu au datorii către bugetul de stat,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor
speciale;
c) calitatea acţionarilor şi a membrilor propuşi de
consiliul de administraţie şi comitetul de direcţie garantează gestiunea
corectă şi prudentă a fondului de pensii;
d) fondatorii, membrii propuşi pentru consiliul de
administraţie şi comitetul de direcţie nu sunt în procedură de reorganizare
judiciară sau de faliment şi nu au contribuit, direct sau indirect, la
falimentul unor persoane juridice, după caz, şi nu au fost implicaţi în niciun
fel de scandaluri financiare;
e) membrii propuşi pentru consiliul de administraţie
şi comitetul de direcţie au onorabilitatea, pregătirea şi experienţa
profesională necesare funcţiei pe care urmează să o îndeplinească;
f) denumirea administratorului nu este de natură să
inducă în eroare participanţii, potenţialii participanţi sau alte persoane;
g) fondatorii fac dovada vărsării integrale şi în
formă bănească a capitalului social;
h) se face dovada achitării taxei pentru cererea de
autorizare de constituire."
49. Articolul 79 va avea
următorul cuprins:
„Art. 79. - (1) Fondatorii înregistrează societatea la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în
termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei de autorizare de
constituire.
(2) Depăşirea termenului prevăzut la alin. (1) duce
la pierderea valabilităţii autorizaţiei de constituire.
(3) Autorizaţia de constituire a unei societăţi de
pensii nu garantează şi obţinerea autorizaţiei de administrare."
50. Articolul 80 va avea
următorul cuprins:
„Art. 80. - (1) Administratorul trebuie să obţină
autorizaţie de administrare a fondurilor de pensii
administrate privat de la Comisie.
(2) In vederea obţinerii autorizaţiei de
administrare, societatea de pensii depune la Comisie o cerere însoţită de
următoarele documente:
a) certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului;
b) dovada vărsării sau a reîntregirii capitalului social,
după caz;
c) proiectul contractului de depozitare;
d) proiectul de contract de societate civilă;
e) declaraţia privind politica de investiţii;
f) planul de afaceri pe 3 ani;
g) proiectul prospectului schemei de pensii;
h) dovada plăţii taxei pentru cererea de autorizare de
administrare;
i) orice alte documente şi informaţii suplimentare
prevăzute în normele Comisiei.
(3) Comisia poate solicita societăţii de pensii, în
termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii pentru autorizare, documente
şi informaţii suplimentare, pe care aceasta trebuie să le furnizeze în termen
de maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitării.
(4) Comisia analizează
cererea pentru autorizaţie de administrare şi, în termen de 30 de zile calendaristice
de la data primirii ultimului set de documente şi informaţii, procedează la
aprobarea sau la respingerea cererii prin decizie scrisă şi motivată."
51. Articolul 81 va avea
următorul cuprins:
„Art. 81. - Decizia de respingere a autorizării de constituire
ori de administrare sau decizia de retragere a autorizaţiei de administrare,
scrisă şi motivată, se comunică în ziua lucrătoare următoare adoptării
acesteia, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia,
şi poate fi atacată la instanţa judecătorească competentă, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare."
52. La articolul 82,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Comisia analizează modificările în conformitate cu
prevederile art. 77 şi aprobă sau respinge modificările solicitate. Decizia se
comunică potrivit prevederilor art. 81."
53. Articolul 83 va avea
următorul cuprins:
„Art. 83. - (1) Comisia retrage
autorizaţia de administrare a administratorului în una dintre următoarele
situaţii:
a) nerespectarea prevederilor art. 62, art. 64 alin.
(2) şi (3), art. 65, art. 66 alin. (1) şi ale art. 82 alin. (1);
b) rentabilitatea fondului de pensii s-a situat sub rentabilitatea minimă a tuturor fondurilor de pensii din România
în 4 trimestre consecutive;
c) neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a
obligaţiilor care rezultă din prezenta lege, din normele Comisiei sau din
prospectul schemei de pensii private;
d) administratorul nu a început operaţiunile pentru
care a fost autorizat, în termen de un an de la primirea autorizaţiei, sau nu
şi-a exercitat de mai mult de 6 luni activitatea de administrare;
e) acţionarii au decis lichidarea, fuziunea sau divizarea administratorului;
f) administratorul se află în incapacitate de plată;
g) administratorul nu mai îndeplineşte condiţiile de
funcţionare;
h) administratorul nu asigură apărarea corespunzătoare
a intereselor participanţilor şi beneficiarilor;
i) administratorul nu a stabilit provizioane tehnice
suficiente privind întreaga activitate sau nu are suficiente active pentru a
acoperi provizioanele tehnice;
j) în cazul desfăşurării activităţii în condiţiile
prevăzute la art. 55 alin. (5), atunci când administratorul nu respectă
cerinţele stabilite de legislaţia socială şi de muncă relevantă în domeniul
schemelor de pensii private din statul membru gazdă;
k) orice alte situaţii prevăzute în normele Comisiei.
(2) Decizia de retragere a autorizaţiei de
administrare, scrisă şi motivată, se comunică în termen de 5 zile lucrătoare de
la data adoptării acesteia.
(3) Procedura de retragere a autorizaţiei de
administrare se stabileşte prin normele Comisiei.
(4) In termen de 10 zile calendaristice de la data
rămânerii definitive a deciziei menţionate la alin. (2), prin necontestarea
acesteia ori prin expirarea perioadei de contestare sau, după caz, de la data
rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti prin care s-a
respins contestaţia, Comisia publică anunţul privind retragerea autorizaţiei în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum şi în două cotidiene
centrale."
54. Articolul 85 va avea
următorul cuprins:
„Art. 85. - Decizia de respingere a autorizării de
constituire, de administrare sau de retragere a autorizaţiei de administrare
poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă să
soluţioneze asemenea cauze, potrivit prevederilor art. 22."
55. La articolul 87,
litera c) va avea următorul cuprins: ,,c) tarife
pentru servicii la cerere, furnizate potrivit art. 118 alin. (5)."
56. Articolul 88 va avea
următorul cuprins:
„Art. 88. - (1) Comisionul de administrare se constituie
prin:
a) deducerea unui cuantum din contribuţiile plătite,
dar nu mai mult de 2,5%, cu condiţia ca această deducere să fie făcută înainte
de convertirea contribuţiilor în unităţi de fond;
b) deducerea unui procent din activul net total al
fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,05% pe lună, stabilit prin prospectul schemei de pensii private.
(2) Penalitatea de transfer reprezintă suma suportată
de participant în cazul în care transferul la alt administrator se realizează
mai devreme de 2 ani de la aderarea la fondul de pensii precedent, limita
maximă a acesteia fiind stabilită prin normele Comisiei.
(3) Administratorul utilizează aceeaşi metodă de
calcul şi de percepere a comisioanelor pentru toţi participanţii la acelaşi
fond de pensii.
(4) Comisia poate modifica plafonul stabilit la alin.
(1) lit. b), cu condiţia de a fi făcut public cu cel puţin 12 luni înainte de
aplicare.
(5) Se exceptează de la plata comisionului prevăzut
la alin (1) lit. a) următoarele:
a) transferul de disponibilităţi în cazul aderării
participantului la un alt fond de pensii;
b) drepturile cuvenite beneficiarilor care au calitatea
de participant;
c) accesoriile aferente contribuţiilor.
(6) Comisionul de administrare stabilit în contractul
de administrare poate fi redus prin decizie a administratorului."
57. Articolul 91 va avea
următorul cuprins:
„Art. 91. - Supravegherea specială are drept scop aplicarea
unor măsuri suplimentare pentru limitarea riscurilor şi asigurarea redresării
fondului de pensii, în vederea protejării intereselor participanţilor şi ale
beneficiarilor, în situaţia în care se constată deficienţe în urma controalelor
efectuate de Comisie şi care nu sunt situaţii de natură a institui
administrarea specială."
58. Articolul 92 va avea
următorul cuprins:
„Art. 92. - Instituirea supravegherii speciale, precum
şi desemnarea Consiliului de supraveghere specială se fac de către
Comisie."
59. Articolul 93 va avea
următorul cuprins:
„Art. 93. - Comisia notifică administratorilor, în
termen de 5 zile de la luarea deciziei, instituirea supravegherii speciale,
împreună cu documentele privind motivele şi procedura de contestare."
60. Articolul 94 va avea
următorul cuprins:
„Art. 94. - Membrii Consiliului de supraveghere
specială au acces la toate documentele şi evidenţele fondului de pensii şi ale
administratorului, fiind obligaţi să păstreze confidenţialitatea
informaţiilor."
61. Articolul 95 va avea
următorul cuprins:
„Art. 95. - Consiliul de supraveghere specială nu se
substituie organelor de conducere ale administratorului."
62. Articolul 96 va avea
următorul cuprins:
„Art. 96. - Consiliul de
supraveghere specială asistă şi supervizează activitatea administratorului
referitoare la fondul de pensii."
63. Articolul 97 va avea
următorul cuprins:
„Art. 97. - (1) Consiliul de supraveghere specială are
următoarele atribuţii:
a) analizează situaţia
financiară a fondului de pensii şi a administratorului şi prezintă Comisiei
rapoarte periodice despre aceasta;
b) urmăreşte modul în care administratorul aplică
măsurile de remediere a deficienţelor constatate în actele de control întocmite de organele de control ale Comisiei;
c) urmăreşte realizarea planului de remediere a
deficienţelor sau de redresare financiară a fondului de pensii, propus de
administrator;
d) suspendă sau desfiinţează actele de decizie ale
administratorului, contrare reglementărilor prudenţiale sau care determină deteriorarea
situaţiei financiare a fondului de pensii;
e) propune Comisiei aplicarea de sancţiuni în situaţia
în care administratorul nu respectă măsurile dispuse de Consiliul de
supraveghere specială;
f) alte atribuţii stabilite de Comisie.
(2) In perioada exercitării supravegherii speciale,
Consiliul de supraveghere specială avizează deciziile adoptate de organele de
conducere ale administratorului."
64. Articolul 98 va avea
următorul cuprins:
„Art. 98. - (1) Administrarea
specială are drept scop exercitarea responsabilităţii fiduciare de a păstra
valoarea activelor fondurilor de pensii şi de a limita pierderile în vederea
protejării drepturilor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor.
(2) Administrarea specială se
instituie în cazul suspendării sau retragerii autorizaţiei de administrare,
precum şi în cazul retragerii autorizaţiei fondului de pensii."
65. Articolul 99 va avea
următorul cuprins:
„Art. 99. - In ziua lucrătoare următoare datei
adoptării deciziei de suspendare sau de retragere a autorizaţiei de
administrare ori a autorizaţiei fondului de pensii, Comisia notifică
administratorului cu privire la suspendarea sau retragerea autorizaţiei şi
solicită oferte celorlalţi administratori autorizaţi pentru administrarea
fondurilor de pensii, pentru preluarea în administrare temporară a fondurilor
de pensii şi a prospectelor schemei de pensii private."
66. Articolul 100 va avea
următorul cuprins:
„Art. 100. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la data notificării, administratorii transmit ofertele de
administrare temporară.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (1), Comisia selectează administratorii dintre
ofertele primite.
(3) Principalele criterii de
selecţie a ofertelor constau în performanţa administratorilor, politica
investiţională şi nivelul cheltuielilor legate de administrare."
67. Articolul 101 va avea
următorul cuprins:
„Art. 101. - (1) Administratorul selectat potrivit
prevederilor art. 100 alin. (2) preia în administrare activele fondurilor de
pensii.
(2) In cazul în care administratorii nu transmit
oferte, Comisia desemnează un administrator special pentru administrarea
temporară a fondului de pensii respectiv, după expirarea termenului prevăzut la
art. 100 alin. (1), dintre administratorii autorizaţi.
(3) In ziua lucrătoare următoare desemnării
administratorului special, Comisia anunţă public participanţii fondului de pensii respectiv despre necesitatea de a adera la un
alt fond de pensii, în termen de 90 de zile calendaristice."
68. Articolul 102 va avea
următorul cuprins:
„Art. 102. - După efectuarea repartizării, Comisia
notifică administratorul special desemnat cu privire la noul administrator al
fondului de pensii ales de participant, la care trebuie
transferat activul personal al acestuia într-un termen de 30 de zile
calendaristice de la notificare."
69. Articolul 103 va avea
următorul cuprins:
„Art. 103. - Administratorul special desemnat
administrează activele fondurilor de pensii, inclusiv contribuţiile primite în
această perioadă într-un termen de până la 12 luni, în vederea transferării
activelor personale la administratorul ales."
70. Articolul 104 va avea
următorul cuprins:
„Art. 104. - In situaţia în care, la sfârşitul
termenului prevăzut la art. 101 alin. (3), participanţii nu au ales un alt fond
de pensii, Comisia îi repartizează la alţi administratori, în termen de 30 de
zile calendaristice, luând în considerare criteriile prevăzute la art. 100
alin. (3)."
71. Articolul 105 va avea
următorul cuprins:
„Art. 105. - (1) Măsura de instituire a administrării
speciale sau de desemnare a administratorului special poate fi contestată la
instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit legii.
(2) Anunţul privind instituirea sau revocarea
administrării speciale, precum şi administratorul special desemnat se publică
de Comisie în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi în două
cotidiene centrale."
72. Articolul 106 va avea
următorul cuprins:
„Art. 106. - Comisia emite norme privind:
a) criteriile de selectare şi condiţiile pe care
trebuie să le îndeplinească administratorul special;
b) atribuţiile administratorului special;
c) procedura de administrare a fondului de pensii până
la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii instanţei de contencios
administrativ competente."
73. Capitolul XIII se
abrogă.
74. Articolul 116 va avea următorul cuprins:
„Art. 116. - (1) Administratorul publică cel mai târziu
la data de 31 mai a fiecărui an un raport anual cu informaţii corecte şi
complete despre activitatea desfăşurată în anul calendaristic precedent.
(2) Administratorul pune raportul anual la dispoziţia
oricărei persoane care solicită dobândirea calităţii de participant.
(3) Anual, administratorul
pune raportul la dispoziţia Comisiei şi oricărui participant la un fond de
pensii.
(4) Raportul anual conţine următoarele informaţii cu
privire la administrator şi la fondul de pensii administrate privat pe care le
administrează:
a) componenţa consiliului de administraţie şi, dacă
este cazul, a comitetului de direcţie;
b) numele acţionarilor care deţin mai mult de 5% din
totalul acţiunilor şi procentul deţinut de aceştia din totalul acţiunilor;
c) denumirea şi sediul depozitarului;
d) informaţii cu privire la situaţia financiară a
fondului de pensii;
e) orice alte informaţii cerute de normele
Comisiei."
75. Articolul 117 va avea
următorul cuprins:
„Art. 117. - (1) Administratorul transmite lunar
Comisiei un raport privind investiţiile fiecărui fond
de pensii.
(2) Comisia elaborează raportul-cadru care trebuie să
conţină cel puţin:
a) structura portofoliului de investiţii din perioada
de raportare;
b) procentul activelor unui fond de pensii investit
într-o singură societate comercială sau în fiecare clasă de active ale
acesteia;
c) procentul activelor unui fond de pensii investit,
în cazul activelor unui singur emitent;
d) modul de transmitere şi publicare a acestuia.
(3) Comisia poate să solicite administratorilor,
membrilor consiliilor de administraţie ale acestora şi altor manageri sau
directori ori persoane însărcinate cu controlul acestora să furnizeze
informaţii privind toate aspectele activităţii sau să le pună la dispoziţie
toate documentele.
(4) Comisia poate controla relaţiile dintre
administratori şi alţi administratori sau societăţi comerciale, atunci când
administratorul transferă atribuţii acestora din urmă, care influenţează
situaţia financiară a administratorului ori care sunt relevante pentru o
supraveghere eficientă.
(5) Comisia poate obţine
periodic declaraţia privind politica de investiţii, conturile şi rapoartele
anuale, precum şi toate documentele necesare supravegherii. Acestea pot include
documente cum ar fi:
a) rapoarte interne intermediare;
b) evaluări actuariale şi previziuni detaliate;
c) studii privind activele şi pasivele;
d) dovezi ale respectării principiilor politicii de
investiţii;
e) dovezi ale plăţii contribuţiilor conform
planificării;
f) rapoarte ale persoanelor responsabile cu auditul
conturilor anuale.
(6) Comisia poate efectua inspecţii la faţa locului
la sediul administratorului şi, dacă este cazul, cu privire la funcţiile
externalizate, pentru a verifica dacă activităţile se derulează în conformitate
cu normele de control."
76. Articolul 118 va
avea următorul cuprins:
„Art. 118. - (1) Administratorul informează anual, în
scris, pe fiecare participant, la ultima adresă comunicată, despre: activul
personal, respectiv numărul de unităţi de fond şi valoarea acestora, precum şi
despre situaţia administratorului.
(2) Administratorul este obligat să transmită
participantului şi beneficiarului sau, după caz, reprezentanţilor acestora, în
termen de 10 zile calendaristice, orice informaţie relevantă privind schimbarea
regulilor schemei de pensii private.
(3) Administratorul pune, la cerere, la dispoziţia
participanţilor şi beneficiarilor sau, după caz, a reprezentanţilor acestora
declaraţia privind politica de investiţii prevăzută la art. 80 alin. (2) lit.
e), conturile şi rapoartele anuale.
(4) Fiecare participant sau
beneficiar primeşte, de asemenea, la cerere, informaţii detaliate şi de
substanţă privind: riscul investiţiei, gama de opţiuni de investiţii, dacă este
cazul, portofoliul existent de investiţii, precum şi informaţii privind
expunerea la risc şi costurile legate de investiţii.
(5) In cazul în care participantul sau beneficiarul
solicită, pe lângă informările la care are dreptul potrivit alin. (1)-(4),
informaţii suplimentare privind participarea sa la un fond de pensii,
administratorul este obligat, contra cost, să-i ofere aceste informaţii.
(6) Tariful serviciului prevăzut la alin. (5) se
stabileşte anual de Comisie.
(7) In cazul în care un participant la o schemă de
pensii private din România îşi schimbă locul de muncă, domiciliul sau reşedinţa
într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European, administratorul îi va comunica, în scris, informaţii adecvate
referitoare la drepturile sale de pensie privată şi opţiunile sale posibile în
acest caz."
77. Articolul 119 va avea
următorul cuprins:
„Art. 119. - (1) Administratorul este obligat să
elaboreze şi să transmită Comisiei până la data de 15 aprilie un raport anual,
care oferă o imagine reală şi corectă a fondurilor de pensii administrate, care
să cuprindă:
a) situaţiile activelor şi pasivelor, ale veniturilor
şi cheltuielilor pentru fiecare fond de pensii;
b) contul de profit şi pierdere privind activitatea
proprie;
c) situaţia comisioanelor plătite pentru depozitar,
administrator şi alte situaţii privind cheltuielile solicitate de Comisie;
d) numărul de participanţi la fiecare schemă de
pensii administrate privat;
e) alte informaţii solicitate de Comisie.
(2) Raportul anual prevăzut la alin. (1) va fi aprobat
de un auditor avizat de Comisie, care va prezenta inclusiv concluzii privind
respectarea strategiei investiţionale prezentate de administrator. Prevederile
art. 51 alin. (6) se aplică în mod corespunzător.
(3) Informaţiile cuprinse în raportul anual prevăzut
la alin. (1) trebuie să fie coerente, complete şi clar prezentate."
78. Articolul 120 se
abrogă.
79. La articolul 127, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) De la data aderării României la Uniunea Europeană,
poate fi depozitar, în sensul prezentei legi, şi orice entitate autorizată în
această calitate pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European. Depozitarii care au fost autorizaţi,
avizaţi ori supuşi unei proceduri similare în vederea funcţionării ca depozitar al activelor fondurilor de pensii într-un
stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sunt
exceptaţi de la cerinţa avizării de către Comisie."
80. Articolul 134 va avea
următorul cuprins:
„Art. 134. - In exercitarea
atribuţiilor sale, depozitarul este obligat:
a) să primească şi să păstreze în siguranţă
înregistrările referitoare la toate activele fondului de pensii;
b) să păstreze înregistrările referitoare la valorile
mobiliare în forma dematerializată care constituie activele fondului de pensii;
c) să calculeze şi să înştiinţeze, în fiecare zi
lucrătoare, administratorul despre valoarea netă a activelor fondului de
pensii;
d) să actualizeze înregistrările în conturi;
e) să transmită administratorului informaţii privind
activele fondurilor de pensii administrate privat;
f) să îndeplinească instrucţiunile administratorului,
cu excepţia cazului în care acestea sunt contrare legislaţiei în vigoare, ori
actele constitutive ale acestuia;
g) să transmită Comisiei informaţiile şi raportările
privind activele fondului de pensii, în condiţiile şi la termenele stabilite
prin normele acesteia."
81. Articolul 136 va avea
următorul cuprins:
„Art. 136. - (1) Depozitarul este responsabil faţă de
administrator, participanţi şi beneficiari în privinţa oricărui prejudiciu
suferit de aceştia ca rezultat al neîndeplinirii obligaţiilor sau al
îndeplinirii necorespunzătoare a acestora.
(2) Depozitarul nu poate fi exonerat de răspundere şi
răspunderea sa nu poate fi limitată prin încredinţarea obligaţiilor sale unei
alte entităţi, sub sancţiunea nulităţii actelor juridice în cauză.
(3) Comisia poate obliga administratorul să
înlocuiască depozitarul dacă structura financiară şi organizatorică a acestuia
s-a deteriorat substanţial şi activele fondului de pensii sunt puse în
pericol."
82. Articolul 138 va avea
următorul cuprins:
„Art. 138. - Decizia de respingere a cererii de avizare
sau retragerea avizului poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ
competentă să soluţioneze asemenea cauze, potrivit prevederilor art. 22."
83. La articolul 141,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu
poate fi mai mică decât valoarea contribuţiilor plătite, diminuate cu
penalităţile de transfer şi comisioanele legale."
84. La articolul 143,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) In cazul schimbării locului de muncă, a
domiciliului sau reşedinţei în altă ţară, stat membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European, participantul şi beneficiarul păstrează
dreptul la pensia privată câştigată în cadrul schemelor de pensii private din
România şi aceasta se plăteşte în acel stat, în cuantumul rămas după scăderea
tuturor taxelor şi cheltuielilor aferente plăţii."
85. Titlul capitolului XX va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL XX
Provizioane tehnice şi garanţii reglementate şi supravegheate
de Comisie"
86. Articolul 162 va avea următorul cuprins:
„Art. 162. - (1) Administratorul trebuie să menţină permanent un volum al provizioanelor tehnice
corespunzător obligaţiilor financiare rezultate din prospectele schemelor de
pensii private administrate.
(2) Administratorul care administrează scheme de
pensii private în care sunt prevăzute măsuri de protecţie împotriva riscurilor
biometrice şi/sau garanţii cu privire la performanţele investiţiilor ori un
nivel stabilit al beneficiilor trebuie să calculeze şi să menţină provizioane
tehnice pentru toate aceste scheme.
(3) Administratorul trebuie să
menţină permanent la nivelul fondului un nivel suficient şi corespunzător de
active pentru a acoperi provizioanele tehnice privind toate schemele de pensii
private administrate.
(4) Calculul provizioanelor tehnice se efectuează
anual. Calculul poate fi efectuat o dată la 3 ani, dacă administratorul
prezintă Comisiei şi/sau participanţilor un raport asupra modificărilor
survenite în anii respectivi. Raportul trebuie să reflecte modificările
provizioanelor tehnice şi schimbările survenite în riscurile acoperite.
(5) Calculul provizioanelor tehnice se efectuează şi
se certifică de către un actuar sau de un alt specialist în acest domeniu,
inclusiv de către un auditor, în conformitate cu legislaţia naţională, pe baza
metodelor actuariale stabilite prin normele Comisiei şi cu respectarea
următoarelor principii:
a) nivelul minim al provizioanelor tehnice se
calculează printr-o evaluare actuarială suficient de prudentă, luându-se în
considerare toate angajamentele pentru plata beneficiilor şi a contribuţiilor,
aşa cum reies din prospectul schemei de pensii private a fondului;
b) ratele maxime ale dobânzii utilizate se aleg în
mod prudent şi se determină în conformitate cu legislaţia naţională. Aceste
rate prudente ale dobânzii se calculează luându-se în considerare randamentul
activelor corespunzătoare deţinute de fond şi randamentul viitor al
investiţiilor şi/sau randamentele obligaţiunilor de înaltă calitate ori
guvernamentale;
c) tabelele biometrice folosite pentru calculul
provizioanelor tehnice se bazează pe principii
prudente, ţinându-se cont de principalele caracteristici ale grupului de
participanţi şi ale schemelor de pensii private, în special de evoluţia
prevăzută pentru riscurile relevante;
d) metodele şi baza de calcul pentru provizioanele tehnice
rămân în general constante de la un exerciţiu financiar la altul.
Discontinuităţile pot fi justificate de schimbarea legislaţiei, a condiţiilor
economice sau demografice pe care se bazează provizioanele.
(6) Comisia poate stabili cerinţe suplimentare pentru
calcularea provizioanelor tehnice, în cazul în care consideră această măsură
necesară pentru protejarea corespunzătoare a intereselor participanţilor.
(7) Comisia poate permite administratorului să
menţină temporar active sub nivelul provizioanelor tehnice, cu condiţia
realizării unui plan concret şi fezabil de acoperire a provizioanelor, în
conformitate cu prevederile alin. (3). Cerinţele pe care trebuie să le
îndeplinească planul de acoperire a provizioanelor se stabilesc prin normele Comisiei.
(8) Prevederile alin. (7) nu se aplică în cazul
desfăşurării activităţilor în condiţiile prevăzute la art. 55 alin. (5)."
87. Articolul 163 va avea
următorul cuprins:
„Art. 163. - (1) In vederea protejării interesului
participanţilor şi beneficiarilor, administratorii şi furnizorii de pensii,
după caz, contribuie la Fondul de garantare a pensiilor reglementate şi
supravegheate de Comisie, constituit potrivit Legii nr. 204/2006 privind
pensiile facultative.
(2) Constituirea şi utilizarea fondului de garantare se
fac distinct faţă de fondul de garantare constituit pentru administrarea
fondurilor de pensii facultative."
88. La articolul 164, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Orice persoană care se consideră vătămată ca
urmare a neaplicării sau a aplicării necorespunzătoare a prevederilor prezentei
legi are dreptul de a se adresa instanţelor judecătoreşti competente, potrivit
Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare."
89. Articolul 165 va
avea următorul cuprins:
„Art. 165. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 6 referitoare la
egalitatea de tratament a participanţilor şi a beneficiarilor;
b) nerespectarea prevederilor art. 28 referitoare la investirea şi înstrăinarea activelor fondului de pensii de către
administrator;
c) nerespectarea unuia dintre termenele prevăzute la
art. 38 alin. (4), art. 63 alin. (3), art. 118 alin. (2), art. 119 alin. (1) şi
art. 137 alin. (3);
d) nerespectarea prevederilor
art. 61 alin. (2) referitoare la reîntregirea capitalului social de către
administrator;
e) nerespectarea prevederilor art. 65 privind
incompatibilitatea membrilor consiliului de administraţie şi ai comitetului de
direcţie, după caz;
f) nerespectarea obligaţiei
administratorului de a furniza informaţii participanţilor şi beneficiarilor,
prevăzută la art. 116.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor se face de către
personalul împuternicit în acest scop, prin decizie a preşedintelui Consiliului
Comisiei."
90. După articolul 165 se
introduc două noi articole, articolele 1651 şi 1652, cu următorul cuprins:
„Art. 1651. - (1) In
ceea ce priveşte sancţiunile contravenţionale, prevederile art. 165 se
completează cu dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2) In ceea ce priveşte procedura de stabilire şi
constatare a contravenţiilor, precum şi de aplicare a sancţiunilor, prevederile
prezentei legi derogă de la dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
(3) In scopul îndeplinirii atribuţiei sale de control
al activităţilor din cadrul sistemului de pensii private, Comisia va emite
norme privind procedura de stabilire şi constatare a contravenţiilor, precum şi
de aplicare a sancţiunilor.
Art. 1652. -
Contravenţiile prevăzute în prezenta lege se prescriu în termen de 3 ani de la
data săvârşirii faptei."
91. Articolele 170,171 şi
173 se abrogă.
92. Articolul 175 va avea următorul cuprins:
„Art. 175. - (1) In termen de 4
luni de la acordarea autorizaţiilor administratorilor, Comisia organizează şi
urmăreşte desfăşurarea şi încheierea procedurii de alegere şi aderare la
fondurile de pensii de către participanţi.
(2) In termen de 30 de zile calendaristice de la încheierea procedurii de alegere, se repartizează din
oficiu participanţii care nu şi-au definit opţiunea la fondurile de pensii.
(3) După definitivarea operaţiunii de repartizare din
oficiu a participanţilor la fondurile de pensii, administratorii încep
colectarea contribuţiilor."
93. Articolele 180 şi 181
se abrogă.
94. Articolul 182 va avea următorul cuprins:
„Art. 182. - Organizarea şi funcţionarea sistemului de plată a pensiilor reglementate şi
supravegheate de Comisie se stabilesc prin lege specială, în termen de 3 ani de
la intrarea în vigoare a prezentei legi."
Art. II. - In aplicarea
dispoziţiilor prezentei legi, în termen de 6 luni de la intrarea sa în vigoare,
Comisia elaborează norme, care se aprobă prin hotărâre a preşedintelui Consiliului
Comisiei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Legea nr.
411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din 9 noiembrie 2004, cu modificările ulterioare, precum
şi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Prezenta lege transpune prevederile Directivei
Consiliului 98/49/CE din 29 iunie 1998 privind protecţia
drepturilor la pensie suplimentară ale salariaţilor şi persoanelor care
desfăşoară activităţi independente, care se deplasează în cadrul Comunităţii,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 209 din 25
iulie 1998.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale
art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU