LEGE
Nr. 27 din 17 mai 1994*) * Republicata
privind impozitele si taxele locale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 273 din 22 iulie 1998
*) Republicata in temeiul art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
84 din 23 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 375 din 24 decembrie 1997, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 27 din 17 mai 1994 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 127 din 24 mai 1994 si a mai fost modificata prin:
- Ordonanta Guvernului nr. 24 din 11 august 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 25 august 1995 (aprobata prin Legea
nr. 114 din 29 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 282 din 5 decembrie 1995);
- Legea nr. 105 din 24 iunie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 136 din 30 iunie 1997;
- Ordonanta Guvernului nr. 61 din 28 august 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997 (aprobata prin Legea
nr. 194 din 17 noiembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 324 din 24 noiembrie 1997);
- Ordonanta Guvernului nr. 68 din 28 august 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997 (aprobata si
modificata prin Legea nr. 73 din 7 aprilie 1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 142 din 8 aprilie 1998);
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84 din 23 decembrie 1997, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 375 din 24 decembrie 1997
(aprobata si modificata prin Legea nr. 105 din 26 mai 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 28 mai 1998).
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Impozitele si taxele locale constituie venituri proprii ale bugetelor
unitatilor administrativ-teritoriale si sunt reglementate prin prezenta lege.
Art. 2
Fondurile banesti constituite din impozitele si taxele locale se utilizeaza
pentru acoperirea cheltuielilor care se finanteaza de la bugetele proprii ale
unitatilor administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
Art. 3
Persoanele fizice, persoanele juridice, asociatiile familiale, asociatiile
agricole, unitatile economice ale unor persoane juridice, precum si cele ale
organizatiilor politice si obstesti, institutiilor publice, fundatiilor si
altora asemenea, unitatile de cult, filialele, sucursalele si reprezentantele
autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei, apartinand persoanelor fizice
si juridice straine, si altele similare, denumite in continuare contribuabili,
au obligatia de a plati impozitele si taxele locale reglementate prin prezenta
lege.
CAP. 2
Impozitul pe cladiri
Art. 4
Impozitul pe cladiri este anual si se datoreaza de catre contribuabili
pentru cladirile aflate in proprietatea acestora, indiferent de locul unde
acestea sunt situate si de destinatia acestora.
In cazul cladirilor proprietate de stat, aflate in administrarea sau
folosinta, dupa caz, a contribuabililor, impozitul pe cladiri se datoreaza de
catre cei care le au in administrare sau in folosinta.
Pentru cladirile care constituie fondul locativ de stat, impozitul pe
cladiri se datoreaza de catre unitatile care le administreaza.
Art. 5
Impozitul pe cladirile proprietatea persoanelor fizice se calculeaza prin
aplicarea unei cote stabilite de catre consiliile locale, potrivit legii, care
poate fi cuprinsa intre 1,0 - 1,5% asupra valorii stabilite potrivit
criteriilor si normelor de evaluare prevazute in anexa nr. 1 la prezenta lege.
Art. 6
Pentru cladirile altor contribuabili decat cei prevazuti la art. 5,
impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite de catre consiliile
locale, potrivit legii, ce poate fi cuprinsa intre 1,0 - 1,5% asupra valorii la
care sunt inscrise cladirile in evidenta contabila a acestora.
Art. 7
La determinarea impozitului pe cladiri, in cazul contribuabililor, cu
exceptia celor prevazuti la art. 5, se au in vedere atat cladirile aflate in
functiune, cat si cele in rezerva sau conservare.
Art. 8
Cladirile aflate in functiune si a caror valoare a fost recuperata integral
pe calea amortizarii sunt supuse in continuare impozitului pe cladiri, calculat
pe baza valorii la care au fost inscrise in evidenta contabila.
Lista cladirilor si constructiilor care nu sunt supuse impozitului pe
cladiri este redata in anexa nr. 2 la prezenta lege.
Art. 9
Cladirile noi, dobandite in cursul anului, indiferent sub ce forma, se
impun cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care acestea
au fost dobandite. Impozitul se calculeaza pe numele noului contribuabil,
proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului.
Art. 10
Cladirile demolate in conditiile legii, cladirile distruse si cele
transmise in administrarea sau, dupa caz, in proprietatea altor contribuabili,
in cursul anului, se scad de la impunere cu incepere de la data de intai a
lunii urmatoare celei in care s-a produs una dintre aceste situatii.
Scaderea de la impunere se acorda numai pentru partea de cladire demolata,
distrusa sau transmisa in administrarea sau in proprietatea altor
contribuabili.
Art. 11
Impozitul pe cladiri, in cazul contribuabililor persoane fizice, se
stabileste pe baza declaratiei de impunere, depusa in conditiile prezentei legi
de catre proprietarul cladirii la organul fiscal teritorial pe raza caruia se
afla cladirea. Pentru ceilalti contribuabili, impozitul se calculeaza de catre
acestia prin declaratia de impunere, care se depune la organele fiscale
teritoriale si se verifica de catre acestea.
Art. 12
Impozitul anual pe cladiri se plateste trimestrial, in rate egale, pana la
data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
CAP. 3
Impozitul pe teren
Art. 13
Contribuabilii, definiti potrivit legii, care detin in proprietate
suprafete de teren, situate in municipii, orase si comune, datoreaza impozitul
pe teren conform dispozitiilor legii.
Art. 14
Impozitul pe teren se stabileste anual, in suma fixa pe metru patrat de
teren, diferentiat pe categorii de localitati, iar in cadrul localitatilor, pe
zone, dupa cum urmeaza:
- lei/mp -
________________________________________________
Zona in cadrul Categoria localitatii
localitatii ____________________________
municipii orase comune
________________________________________________
A 120 90 20
B 70 50 15
C 45 30 -
D 30 20 -
________________________________________________
Contribuabilii, persoane fizice, care detin in proprietate suprafete de
teren aferente curtilor, neocupate de cladiri, de pana la 1.000 mp inclusiv,
situate in municipii, orase si comune, sunt scutiti de impozitul pe teren.
Pentru suprafetele care depasesc 1.000 mp se datoreaza impozit pe venitul
agricol, conform prevederilor legale.
Art. 15
Incadrarea terenurilor pe zone, in cadrul localitatilor, se face de catre
consiliile locale, in functie de pozitia terenurilor fata de centrul
localitatilor, de caracterul zonei respective (zona de locuit sau industriala),
apropierea sau departarea fata de caile de comunicatie, precum si de alte
elemente specifice fiecarei localitati in parte.
Art. 16
Contribuabilii care dobandesc dreptul de proprietate pentru unele terenuri
proprietate de stat, avute anterior in administrare sau in folosinta, datoreaza
impozitul pe terenuri incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care
a survenit aceasta modificare.
Art. 17
Impozitul pe terenurile situate in orasele care trec in categoria
municipiilor sau in comunele care trec in categoria oraselor, dupa caz, se
modifica corespunzator noii incadrari a localitatii in care sunt situate
terenurile, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a
survenit aceasta modificare.
Art. 18
Impozitul pe teren, prevazut la acest capitol, nu se aplica terenurilor
pentru care se plateste taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat
in alte scopuri decat pentru agricultura sau silvicultura, datorata potrivit
legii.
Impozitul pe teren nu se aplica terenurilor ocupate de cladirile si
constructiile prevazute in anexa nr. 2, precum si terenurilor din perimetrul
cimitirelor.
Art. 19
Impozitul pe teren se stabileste, se modifica si se incaseaza potrivit
prevederilor art. 9 - 12.
CAP. 4
Taxa asupra mijloacelor de transport
Art. 20
Taxa asupra mijloacelor de transport cu tractiune mecanica, apartinand
contribuabililor, se stabileste in functie de capacitatea cilindrica a
motorului, pentru fiecare 500 cmc sau fractiune de capacitate sub 500 cmc, dupa
cum urmeaza:
- lei/an -
------------
- autoturisme 4.000
- autobuze, autocare, microbuze,
autocamioane de orice fel 12.000
- autotrenuri de orice fel 14.000
- tractoare inmatriculate in
evidentele organelor de politie 8.000
- motociclete, motorete si scutere 2.000
- biciclete si tricicluri cu motor 1.500.
Pentru remorci de orice fel, semiremorci si rulote, apartinand
contribuabililor, taxele anuale se stabilesc, in functie de capacitatea
acestora, astfel:
Capacitatea - lei/an -
-------------------- -------------
a) pana la o tona inclusiv 6.000
b) intre 1 - 3 tone inclusiv 20.000
c) intre 3 - 5 tone inclusiv 30.000
d) peste 5 tone 38.000.
Pentru atase, taxa anuala se stabileste la nivelul a 50% din taxa datorata
pentru motociclete, motorete si scutere.
Sunt scutite de taxa autoturismele, motocicletele cu atas si triciclurile
cu motor care apartin invalizilor si care sunt adaptate invaliditatii acestora.
Art. 21
Capacitatea cilindrica a motorului si capacitatea remorcilor se dovedesc cu
cartea de identitate a autovehiculului, respectiv a remorcii, cu factura de
cumparare sau cu alte documente legale din care sa rezulte acestea.
Art. 22
Taxa asupra mijloacelor de transport pe apa, care apartin contribuabililor,
se stabileste anual, pentru fiecare mijloc de transport in parte, dupa cum
urmeaza:
- lei/an -
-----------
- luntre, barci fara motor, folosite
pentru uz si agrement personal 1.000
- barci fara motor, folosite in alte scopuri 7.000
- barci cu motor 20.000
- bacuri, poduri plutitoare 15.000
- salupe 40.000
- iahturi 500.000
- remorchere si slepuri 200.000
- vapoare - pentru fiecare 1.000 tdw sau
fractiune de 1.000 tdw 50.000.
Barcile si luntrele, folosite de localnicii din Delta Dunarii si din Insula
Mare a Brailei pentru transport de uz personal, nu sunt supuse taxei asupra mijloacelor
de transport.
Art. 23
Taxa asupra mijloacelor de transport se datoreaza incepand cu data de intai
a lunii in care au fost dobandite, iar in cazul instrainarii sau radierii in
timpul anului din evidentele organelor de politie sau ale capitaniilor
porturilor, dupa caz, taxa se da la scadere incepand cu data de intai a lunii
in care a aparut una dintre aceste situatii.
Art. 24
Taxa asupra mijloacelor de transport se stabileste de catre organele
fiscale teritoriale in raza carora contribuabilii isi au domiciliul sau sediul,
dupa caz, pe baza declaratiei de impunere, depusa in conditiile prezentei legi.
Art. 25
Institutiile publice, precum si persoanele juridice care au ca profil de
activitate transportul de calatori in comun, din interiorul localitatilor, sunt
scutite de plata taxei asupra mijloacelor de transport.
Transportul de calatori in comun, din interiorul localitatilor, se refera
si la cel care parcurge o distanta in afara localitatii, daca se practica
tarife stabilite in conditiile transportului in comun.
Art. 26
Taxa asupra mijloacelor de transport se plateste trimestrial, in rate
egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
Pentru mijloacele de transport dobandite in cursul anului, taxa datorata se
repartizeaza in sume egale, la termenele de plata ramase pana la sfarsitul
anului.
Persoanele fizice sau juridice straine, care solicita inmatricularea
temporara a mijloacelor de transport, au obligatia de a achita integral taxa
datorata, la data luarii in evidenta de catre organele fiscale.
CAP. 5
Taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor in
domeniul constructiilor
Art. 27
Certificatele, avizele si autorizatiile in domeniul constructiilor,
eliberate contribuabililor, sunt supuse unor taxe diferentiate, in functie de
valoarea constructiilor sau a instalatiilor, de suprafata terenurilor si de
natura serviciilor prestate, astfel:
1. Certificatul de urbanism:
____________________________________________________
Suprafata terenurilor pentru Taxa
care se solicita certificatul - lei -
- mp -
____________________________________________________
Pentru mediul urban:
a) pana la 150 1.000 - 1.450
b) pana la 250 1.500 - 1.950
c) pana la 500 2.000 - 2.450
d) pana la 750 2.500 - 2.950
e) pana la 1.000 3.000 - 3.500
f) peste 1.000 3.500 + 5 lei/mp
pentru suprafetele
mai mari de 1.000 mp
- pentru mediul rural se percepe 50% din taxa
prevazuta pentru mediul urban.
____________________________________________________
2. Autorizatia de construire pentru lucrarile care se autorizeaza potrivit
legii:
- 1% din valoarea autorizata a lucrarii sau a constructiei, inclusiv
instalatiile aferente acesteia, pentru lucrari cu valoare pana la 1 miliard lei
inclusiv;
- 0,5% pentru lucrari peste 1 miliard lei, dar nu mai putin de 10 milioane
lei si nu mai mult de 300 milioane lei.
Pentru constructiile de locuinte, taxele se reduc cu 50% .
Taxele prevazute la acest punct nu se datoreaza in cazul eliberarii de
autorizatii pentru lacasuri de cult, inclusiv constructiile-anexe ale acestora,
precum si pentru constructiile ai caror beneficiari sunt institutii publice.
3. Autorizarea de foraje si excavari, necesare studiilor geotehnice,
ridicarilor topografice, exploatarilor de cariera, balastierelor, sondelor de
gaze si petrol, precum si altor exploatari:
- pentru fiecare mp .............. 1.500 - 2.000 lei.
4. Autorizarea constructiilor provizorii de santier, necesare executiei
lucrarilor de baza, daca nu au fost autorizate o data cu acestea:
- 3% din valoarea autorizata a constructiilor provizorii.
5. Autorizatii de construire pentru organizarea de tabere de corturi,
casute sau rulote, campinguri:
- 2% din valoarea autorizata a lucrarii sau a constructiei.
6. Autorizarea constructiilor pentru lucrari cu caracter provizoriu:
chioscuri, tonete, cabine, spatii de expunere situate pe caile si in spatiile
publice, precum si pentru amplasarea corpurilor si panourilor de afisaj, a
firmelor si reclamelor:
- pentru fiecare mp 600 lei, dar nu mai putin de 3.500 lei.
7. Autorizatia de desfiintare, partiala sau totala, a constructiilor si a
amenajarilor se taxeaza cu 0,1% din valoarea impozabila a acestora. In cazul
desfiintarii partiale, cuantumul taxei se calculeaza proportional cu suprafata
construita dezafectata.
8. Pentru prelungirea certificatului de urbanism, precum si a
autorizatiilor, conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor, taxa
care se percepe este de 50% din valoarea taxei initiale.
9. Autorizatiile pentru lucrarile de racorduri si bransamente la retele
publice de apa, canalizare, gaze, termice, energie electrica si telefonie:
- pentru fiecare instalatie 2.000 - 3.000 lei.
10. Avizul comisiei de urbanism
si amenajare a teritoriului 10.000 - 15.000 lei.
11. Certificat nomenclatura
stradala si adresa 2.000 - 2.500 lei.
12. Taxe pentru eliberarea autorizatiilor de orice fel, cu exceptia celor
din domeniul constructiilor, precum si viza anuala a acestora
A. Autorizatii de functionare pentru activitati lucrative si viza anuala a
acestora:
a) pentru meseriasi si carausi 1.700 - 2.500 lei
b) pentru cazane de fabricat
rachiu 2.500 - 5.000 lei
c) pentru liber-profesionisti 5.000 - 8.000 lei
d) pentru mori, prese de ulei
si darace 8.300 - 15.000 lei
e) pentru alte activitati
neprevazute mai sus 16.600 - 25.000 lei
B. Autorizatii sanitare de
functionare eliberate
contribuabililor ............ 3.400 - 5.000 lei.
13. Alte lucrari:
a) copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri,
detinute de consiliile locale, de fiecare mp de plan:
- la scara 1:500 10.000 lei
- la scara 1:1.000 15.000 lei
- la scara 1:2.000 20.000 lei;
b) eliberarea sau viza anuala a
autorizatiilor ce dau dreptul
de a executa proiecte 15.000 lei.
Art. 28
Valoarea autorizata a lucrarilor pentru care se percep taxe se stabileste
pe baza celor declarate de solicitant in cererea pentru eliberarea autorizatiei
de construire.
Consiliile judetene si consiliile locale, prin organele tehnice de
specialitate, vor regulariza taxa pentru autorizatia de construire, prin
declararea de catre solicitant a valorii reale a lucrarii, in termen de 15 zile
de la data expirarii termenului de executare stabilit prin autorizatia de
construire.
Art. 29
Cuantumul taxelor mentionate la art. 27 pct. 1, 3, 6, 9, 10, 11 si 12 se
stabileste, in limitele prevazute de lege, de catre consiliile judetene si
consiliile locale.
Taxele prevazute la acest capitol se platesc inainte de eliberarea
certificatelor, a avizelor si a autorizatiilor.
Dovada platii taxei se pastreaza de catre organul care a eliberat
documentele respective.
CAP. 6
Taxe pentru folosirea mijloacelor de publicitate, afisaj si reclama
Art. 30
Contribuabilii, definiti potrivit art. 3, care folosesc mijloace de
publicitate prin afisaj si reclama, datoreaza urmatoarele taxe:
a) taxe pentru publicitate, afisaj si reclama, datorate in functie de
dimensiuni:
- lei/an -
----------------
- sub 0,5 mp inclusiv 5.000 - 12.000
- intre 0,5 si 1 mp inclusiv 9.000 - 23.000
- intre 1 si 2 mp inclusiv 18.000 - 35.000
- intre 2 si 3 mp inclusiv 34.000 - 75.000
- intre 3 si 5 mp inclusiv 94.000 - 190.000
- peste 5 mp 26.000 - 70.000
pentru fiecare mp
sau fractiune;
b) taxele prevazute pentru firmele instalate la locul exercitarii
activitatii de catre contribuabili:
- lei/an -
--------------
- pana la 0,5 mp inclusiv 3.000 - 4.000
- intre 0,5 si 1 mp inclusiv 5.000 - 8.000
- intre 1 si 2 mp inclusiv 7.000 - 12.000
- peste 2 mp 5.000 - 8.000
pentru fiecare mp
sau fractiune.
Pentru afisele de publicitate si reclama tiparite, taxele prevazute la lit.
a) si b) din cuprinsul acestui articol se datoreaza pentru fiecare exemplar si
se reduc cu 50% .
Cuantumul taxelor prevazute la lit. a) si b) se stabileste de catre
consiliile locale pe teritoriul carora se realizeaza publicitatea, afisajul sau
reclama, in limitele prevazute mai sus.
Art. 31
Pentru firmele, reclamele, afisajele si publicitatea realizate exclusiv
intr-o limba straina, taxele prevazute la art. 30 lit. a) si b) se majoreaza de
5 ori.
Art. 32
Contribuabilii, definiti potrivit art. 3, care solicita efectuarea
serviciului de reclama si publicitate pe panouri exterioare, mijloace de
transport si afisaj public, pentru tigari, produse din tutun si bauturi
alcoolice, exceptand berea sub 12% alcool, pe baza de contract scris, sunt
obligati sa plateasca la bugetele locale o taxa de 20% din valoarea
contractului.
Taxa devine exigibila la data intrarii in vigoare a contractului.
Taxa nu se datoreaza pentru activitatile sponsorizate in conditiile
prevazute de lege.
Art. 33
Taxa pentru afisele si biletele de publicitate netiparite este de 1.000 lei
pentru fiecare exemplar. Plata taxei se face prin aplicarea de timbre fiscale -
varf si matca -, astfel incat sa nu poata fi dezlipite si refolosite.
Art. 34
Contribuabilii care efectueaza reclama si publicitate in contul altora,
prin expunerea de afise si panouri in scop de reclama si publicitate, in alte
conditii decat cele prevazute la art. 32 si 33, sunt obligati sa plateasca o
taxa fixa, egala cu taxa prevazuta la art. 30 lit. a).
Pentru obiectele expuse in scop de reclama si publicitate in contul altora
si care nu sunt destinate vanzarii si desfasurarii propriei activitati se
plateste o taxa lunara de 5.000 lei/obiect.
Art. 35
Taxa de publicitate, afisaj si reclama, datorata potrivit art. 30, 31 si
34, se plateste anticipat la bugetul consiliului local in raza caruia se
realizeaza publicitatea, afisajul sau reclama.
In situatiile in care mijloacele de publicitate sau de reclama au o durata
mai mare de un an, taxa se plateste in cursul lunii ianuarie a fiecarui an.
Art. 36
Taxa pentru reclama si publicitate, datorata potrivit art. 32 si 33, se
varsa la bugetul consiliului local in raza caruia se realizeaza aceste
activitati, pana la data de 10 a lunii urmatoare celei in care taxa a devenit
exigibila si, respectiv, incasata.
Art. 37
Confectionarea afiselor si a biletelor de publicitate sau de reclama de
catre persoanele fizice sau persoanele juridice se poate efectua numai dupa ce
se face dovada achitarii taxei pentru intregul tiraj.
In cuprinsul tipariturii efectuate se face mentiunea cu privire la tirajul
tiparit, cuantumul taxei de afisaj si documentul de plata a acesteia.
CAP. 7
Taxa pentru sederea in statiunile turistice
Art. 38
Pentru sederea, pe o durata mai mare de 48 de ore, in statiunile turistice,
declarate conform legii, consiliile locale ale comunelor, oraselor si
municipiilor, dupa caz, stabilesc taxa pentru sederea in respectivele statiuni
turistice.
Taxa pentru sederea in statiunile turistice se plateste de catre persoanele
fizice in varsta de peste 18 ani.
Art. 39
Persoanele care au domiciliul in aceste localitati, cele aflate in
deplasare in interesul serviciului, turistii cazati la cabanele turistice
aflate in afara statiunilor turistice, persoanele cu handicap, pensionarii de
orice fel, elevii si studentii sunt scutiti de plata taxei pentru sederea in
statiunile turistice.
Art. 40
Taxa pentru sederea in statiunile turistice se incaseaza de catre
persoanele juridice prin intermediul carora se realizeaza cazarea sau se face
tratamentul balnear, o data cu luarea in evidenta a turistilor, si se varsa la
bugetul consiliului local in termen de 10 zile de la aceasta data.
Art. 41
In cazul in care taxa pentru sedere in statiunile turistice este inclusa in
chitanta sau in costul biletului de odihna si tratament, persoanele juridice
prevazute la art. 40 vor varsa la bugetul consiliului local suma aferenta
acesteia, recuperata de la agentiile de turism prin intermediul carora a fost
valorificata chitanta sau biletul de odihna si tratament, in termen de 10 zile
de la luarea in evidenta a turistilor.
CAP. 8
Alte taxe locale
Art. 42
In exercitarea atributiilor ce le revin in administrarea domeniului public
si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, consiliile locale sau
judetene, dupa caz, pot institui taxe pentru: utilizarea temporara a locurilor
publice; detinerea in proprietate sau in folosinta, dupa caz, de utilaje
autorizate sa functioneze in scopul obtinerii de venit; vizitarea muzeelor,
caselor memoriale, monumentelor istorice, de arhitectura si arheologice, precum
si alte taxe.
Sumele provenite din taxele mentionate la alineatul precedent constituie
venituri proprii ale bugetelor locale.
Art. 43
Consiliile locale pot institui si alte taxe, altele decat cele reglementate
de lege, pentru serviciile publice create la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor
sau judetelor, in scopul satisfacerii unor necesitati ale locuitorilor, cu
conditia ca taxele percepute sa asigure cel putin acoperirea cheltuielilor cu
infiintarea, intretinerea si, dupa caz, functionarea acestor servicii.
Taxele speciale, instituite potrivit alineatului precedent, constituie
venituri cu afectatie speciala ale bugetelor locale, fiind destinate
satisfacerii scopurilor pentru care au fost infiintate.
Sumele ramase neutilizate, stabilite la sfarsitul exercitiului bugetar ca diferenta
intre veniturile incasate si cheltuielile efectuate, se reporteaza in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
Art. 44
Instituirea de noi taxe se publica in presa si se afiseaza la sediile
consiliilor locale, precum si in alte locuri publice, cu cel putin 30 de zile
inainte de aplicare.
Art. 45
Pentru evidenta, urmarirea si incasarea taxelor prevazute la art. 38 si 43,
consiliile locale pot folosi, pentru localitatile unde volumul taxelor o
justifica, personal angajat prin conventii civile, platit pe baza de tarife din
incasari stabilite ca atare de catre consiliile locale respective.
Sumele platite drept remiza se supun impozitului pe salarii, in conditiile
legii.
CAP. 9
Dispozitii comune si tranzitorii
Art. 46
Contribuabilii sunt obligati sa depuna declaratii de impunere la organele
fiscale teritoriale in raza carora isi au domiciliul, sediul sau se afla
bunurile impozabile sau taxabile, dupa caz, in termen de 30 de zile de la data
dobandirii cladirilor, constructiilor, terenurilor, mijloacelor de transport si
a altor bunuri supuse obligatiilor fiscale, potrivit prezentei legi, sau de la
data la care au intervenit schimbari care conduc la modificarea impozitului sau
a taxei datorate.
Art. 47
Pentru neplata la termen a impozitelor si taxelor locale se datoreaza
majorari de intarziere, conform dispozitiilor legale in materie.
In cazul in care ultima zi a termenului de plata este zi nelucratoare,
plata impozitului sau a taxei, dupa caz, se face fara majorari de intarziere,
in ziua lucratoare imediat urmatoare.
In situatiile in care impozitele si taxele locale datorate nu au fost
stabilite ca urmare a nedepunerii declaratiei ori datele declarate nu corespund
realitatii, stabilirea sau modificarea impozitului sau a taxei, dupa caz, se
poate face pe 5 ani anteriori celui in care s-a efectuat constatarea.
Termenul de prescriptie pentru dreptul de a cere executarea silita este de
5 ani.
Impozitul sau taxa, respectiv diferenta de impozit sau de taxa, stabilite
in conditiile mentionate in cuprinsul acestui articol, se platesc in termen de
30 de zile de la data comunicarii.
La diferentele de impozit sau de taxe stabilite se calculeaza majorari de
intarziere de la data cand impozitul sau taxa era datorata.
Functionarul vinovat de nestabilirea la timp a impozitelor si taxelor
datorate raspunde pecuniar, in limita majorarilor de intarziere calculate.
Art. 48
Obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate la actele de control
sau de impunere se solutioneaza conform dispozitiilor legale in materie.
Art. 49
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor
municipiului Bucuresti, precum si consiliile judetene si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti pot acorda, de la caz la caz, pentru motive temeinic
justificate, in cazul impozitelor si taxelor care sunt venituri ale bugetelor
acestora si nu au fost platite in termen, esalonari la plata in cel mult 12
rate lunare, amanari la plata pana la sfarsitul anului calendaristic, precum si
reduceri sau scutiri de majorari de intarziere aferente impozitelor si taxelor
locale neachitate.
Impozitul pe cladirile si constructiile utilizate in mod exclusiv in
agricultura, ca: grajduri, saivane, padocuri, magazii si patule pentru
depozitarea furajelor si a produselor agricole si alte asemenea cladiri si
constructii, se reduce cu 50% pana la data de 31 decembrie 1998.
Impozitele si taxele locale, stabilite in sume fixe, vor putea fi majorate
sau diminuate, anual, de catre consiliile locale ale comunelor, oraselor,
municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, cu pana la 30% . Hotararea
de modificare trebuie adoptata pana la data de 31 octombrie a fiecarui an si se
aplica in anul urmator.
Art. 50
Persoanele fizice, veterani de razboi, si cele prevazute la art. 1 din
Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, sunt scutite de plata impozitelor si
taxelor locale reglementate prin prezenta lege.
Persoanele fizice, vaduve de razboi, sunt scutite de impozitele si taxele
prevazute la cap. II, III si VII. Pentru impozitele prevazute la cap. II si
III, scutirile se aplica si vaduvelor nerecasatorite ale veteranilor de razboi.
Prevederile art. 10 alin. 1 lit. k) din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea
eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor,
precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989,
republicata, referitoare la scutirea de la plata taxelor si impozitelor pentru
cladiri si terenul aferent, pentru autoturisme hycomat si mototricicluri, se
mentin si in conditiile prezentei legi.
Facilitatile prevazute in prezentul articol se acorda persoanelor fizice
mentionate mai sus, in proportie de 100% pentru bunurile proprii si de 50%
pentru bunurile comune sotilor, stabilite conform prevederilor legale, in
cazurile in care unul dintre soti beneficiaza de facilitatile mentionate.
Scutirea de impozite si taxe locale se acorda proportional cu perioada
ramasa pana la sfarsitul anului, incepand cu luna urmatoare celei in care
persoanele in cauza prezinta actele doveditoare prin care se atesta situatia
respectiva.
Sunt scutite de la plata impozitelor si taxelor locale, reglementate prin
prezenta lege, fundatiile testamentare constituite potrivit legii, cu scopul de
a intemeia, intretine, dezvolta si ajuta institutii de cultura nationala,
precum si de a sustine actiuni cu caracter umanitar, social si cultural.
Art. 51
Contribuabilii din strainatate, cu activitate in Romania, platesc
impozitele si taxele locale, majorarile aferente si amenzile contraventionale
stabilite potrivit prezentei legi, in lei, prin transformarea valutei necesare
la cursul de schimb valutar in vigoare la data cand se face plata.
Art. 52
Constituie contraventii la prezenta lege urmatoarele fapte, daca, potrivit
legii penale, nu constituie infractiuni:
a) depunerea peste termen a declaratiilor de impunere prevazute la art. 46;
b) nedepunerea declaratiilor de impunere prevazute la art. 46.
Contraventia mentionata la lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 100.000
lei la 250.000 lei, iar cea de la lit. b), cu amenda de la 250.000 lei la
1.000.000 lei.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele fiscale teritoriale.
Contraventiilor prevazute mai sus li se aplica dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25
- 27.
Dispozitiile prezentului articol nu sunt aplicabile contribuabililor,
persoane juridice, pentru care se aplica dispozitiile legale specifice.
Art. 53
Stabilirea, constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitelor si
taxelor locale, a majorarilor de intarziere, precum si a amenzilor se
efectueaza de catre organele de specialitate ale consiliilor locale.
In cursul anului 1998, consiliile locale au obligatia organizarii de
compartimente de specialitate, in vederea preluarii atributiilor prevazute la
alin. 1, stabilite conform legislatiei referitoare la administratia publica
locala, incepand cu data de 1 ianuarie 1999, data pana la care acestea se vor
realiza prin organele teritoriale ale Ministerului Finantelor.
Incepand cu anul 1999 se va adopta o noua procedura de solutionare a
obiectiunilor, contestatiilor si plangerilor formulate la actele de control sau
de impunere.
Art. 54
In cazul neachitarii la termen a impozitelor si a taxelor locale
reglementate de prezenta lege, organele fiscale teritoriale si organele
consiliilor locale, pentru cele stabilite de acestea, pot dispune achitarea
sumelor restante din conturile agentilor economici, pe cale de decontare
bancara, care constituie titlu executoriu, sau prin aplicarea gradelor de
urmarire silita, prevazute de lege, asupra elementelor patrimoniale ale
debitorilor.
Art. 55
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Finantelor, norme privind
metodologia de calcul, formularistica corespunzatoare referitoare la asezarea
si urmarirea impozitelor si a taxelor locale*).
--------------
*) Prin Hotararea Guvernului nr. 506/1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 9 septembrie 1994, au fost aprobate Normele
privind metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la
asezarea si urmarirea impozitelor si taxelor locale, rectificate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 19 octombrie 1994.
Art. 56
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
contraventionala sau penala, dupa caz, precum si materiala sau civila, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 57
Impozitele si taxele locale, reglementate prin prezenta lege, constituie
venituri ale bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale in care
contribuabilii isi au domiciliul, sediul sau in care se afla bunurile
impozabile sau taxabile, cu exceptia taxelor care, potrivit dispozitiilor
legale, se gestioneaza, se administreaza si se utilizeaza ca venituri
extrabugetare.
Art. 58
Impozitele si taxele locale, stabilite in sume fixe, valorile impozabile
prevazute in anexa nr. 1, precum si amenzile se indexeaza, anual, prin hotarare
a consiliilor locale, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an fiscal, pe
baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni, care se sfarseste
la 1 noiembrie a aceluiasi an si atunci cand cresterea acestuia depaseste
20%*).
---------------
*) A se vedea si art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/1997,
astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 105/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 28 mai 1998.
Art. 59
Dispozitiile prezentei legi se aplica si persoanelor fizice si persoanelor
juridice straine, in masura in care, prin conventii sau prin alte acorduri internationale
la care Romania este parte ori, pe baza de reciprocitate, nu se stabileste
altfel.
Art. 60
In cazul impozitelor si taxelor locale datorate pana la data de 31
decembrie 1997 inclusiv, pentru contestatiile aflate pe rol si pentru plangerile
la instantele judecatoresti se aplica legislatia in vigoare pana la aceasta
data.
Art. 61
Prevederile prezentei legi se aplica incepand cu data de intai a lunii
urmatoare publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, cu exceptia cap. II,
III si IV, care se vor aplica de la data de 1 ianuarie 1995*).
------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
Art. 62
Pe data aplicarii dispozitiilor prezentei legi se abroga: Legea nr. 25/1981
privind impozitele si taxele locale; Decretul nr. 425/1981 privind stabilirea
si incasarea impozitelor si taxelor locale; Decretul nr. 504/1957 privind
productia, vanzarea, circulatia si desfacerea bauturilor alcoolice; art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1992 cu privire la impozitele si taxele locale,
aprobata prin Legea nr. 114/1992, si pct. 3 din cap. I, pct. 5, 6, 7 si 9 din
cap. II din anexa la aceasta ordonanta; pct. 8 lit. a), b) si c) paragraful 3^1
din Legea nr. 114/1992; art. 2, 3, 5, 6 si anexele nr. 2, 3 si 4 din Legea nr.
45/1992 privind stabilirea nivelului unor taxe in sume fixe datorate statului,
in lei, de persoanele fizice si juridice si introducerea platii taxei asupra
mijloacelor de transport cu tractiune mecanica si a mijloacelor de transport pe
apa, detinute de regiile autonome, societatile comerciale si de ceilalti agenti
economici organizati ca persoane juridice; Ordonanta Guvernului nr. 26/1992
privind taxele pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor in
domeniul constructiilor; cap. VIII, XII, XIII, XIV, XV, XVI si XVII din anexa
nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 10/1993 privind actualizarea, in functie de
rata inflatiei, a unor taxe stabilite in sume fixe pentru serviciile prestate
in favoarea unor persoane fizice si juridice, precum si orice alte dispozitii
contrare*).
---------------
*) A se vedea si abrogarile introduse prin actele normative modificatoare.
ANEXA 1
VALORILE IMPOZABILE PE METRU PATRAT
la cladiri si la alte constructii apartinand persoanelor fizice
______________________________________________________________________
Nr. Felul si destinatia cladirilor Valoarea impozabila
crt. si a altor constructii pe mp
- lei -
______________________________________________________________________
I. Cladiri si alte constructii situate
in comune, precum si in satele
apartinatoare municipiilor si oraselor
1. Cladiri de locuit, cu exceptia celor de
la pct. 3:
a) cu pereti din caramida arsa, piatra,
beton si alte materiale asemanatoare 6.700
b) cu pereti din lemn, caramida nearsa,
valatuci, chirpici, pamant batut si alte
materiale asemanatoare 4.600
2. Alte cladiri, cu exceptia celor de la
pct. 3:
a) cu pereti din caramida arsa, piatra,
beton si alte materiale asemanatoare 4.800
b) cu pereti din lemn, caramida nearsa,
valatuci, chirpici, pamant batut si alte
materiale asemanatoare 2.000
3. Cladiri si alte constructii pentru
orice destinatie, cu pereti de orice fel,
acoperite cu stuf, paie, trestie sau coceni 2.000
II. Cladiri si alte constructii situate in
municipii si orase, precum si in
localitatile componente ale acestora
1. Constructii, cu exceptia celor de la
pct. 2 - 6:
a) cu pereti din beton sau din cadre de
beton armat:
- cu incalzire centrala 16.800
- fara incalzire centrala 15.700
b) cu pereti din caramida arsa sau piatra -
fara cadre de beton armat - si alte
materiale asemanatoare:
- cu instalatii (de apa, lumina etc.) 14.500
- fara instalatii 11.600
c) cu pereti din lemn, caramida nearsa,
valatuci, chirpici, pamant batut si alte
materiale asemanatoare:
- cu instalatii (de apa, lumina etc.) 6.700
- fara instalatii 5.800
2. Constructii-anexe din afara corpului
principal al cladirilor:
a) cu pereti din caramida arsa, piatra,
beton si alte materiale asemanatoare 2.900
b) cu pereti din lemn, caramida nearsa,
valatuci, chirpici, pamant batut si alte
materiale asemanatoare 1.500
3. Cladiri servind pentru ocupatii
profesionale (ateliere etc.):
a) cu pereti din caramida arsa, piatra,
beton si alte materiale asemanatoare 7.300
b) cu pereti din lemn, caramida nearsa,
valatuci, chirpici, pamant batut si alte
materiale asemanatoare 4.400
_
4. Subsoluri locuibile 60% |
5. Mansarde locuibile 50% | din norma pe
6. Pivnite din corpul cladirilor: < mp a cladirii
a) tencuite sau pavate 50% | din care fac
b) netencuite si nepavate 30% | parte
|_
______________________________________________________________________
ANEXA 2
LISTA
cladirilor si a constructiilor care nu sunt supuse impozitului
1. Cladirile institutiilor publice, cu exceptia celor folosite in alte
scopuri.
2. Cladirile care, potrivit legii, sunt considerate monumente istorice, de
arhitectura si arheologie, precum si muzeele si casele memoriale, cu exceptia
spatiilor acestora folosite pentru activitati economice sau comerciale.
3. Cladirile care, prin destinatie, constituie lacasuri de cult, apartinand
cultelor recunoscute de lege.
4. Constructii si amenajari funerare din cimitire.