ORDONANTA Nr. 36 din 30 ianuarie 2002
privind impozitele si taxele locale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 92 din 2 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.5 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Impozitele si taxele locale constituie venituri ale bugetelor locale
ale unitatilor administrativ-teritoriale si sunt reglementate prin prezenta
ordonanta.
(2) Informatiile referitoare la impozitele si taxele locale sunt de interes
public, autoritatile administratiei publice locale avand obligatia sa asigure
accesul liber si neingradit la acestea.
Art. 2
Resursele banesti constituite din impozitele si taxele locale se utilizeaza
pentru cheltuielile publice a caror finantare se asigura de la bugetele locale,
in conditiile legii.
Art. 3
(1) Persoanele fizice si persoanele juridice, denumite in continuare
contribuabili, datoreaza impozitele si taxele locale reglementate prin prezenta
ordonanta.
(2) Sunt asimilate persoanelor fizice, in sensul prezentei ordonante,
contribuabilii care desfasoara activitati economice pe baza liberei initiative
ori exercita in mod individual sau prin asociere orice profesie liberala.
(3) Prin persoane juridice, in sensul prezentei ordonante, se intelege
acele entitati reprezentate de persoanele fizice, inregistrate legal, ce au un
patrimoniu distinct, in scopul desfasurarii unei activitati, cum ar fi:
a) comerciantii, definiti astfel de Codul comercial, inclusiv unitatile
economice ale persoanelor juridice de drept public, precum si cele ale
organizatiilor politice, sindicale, patronale si cooperatiste, institutiilor
publice, asociatiilor si fundatiilor, cultelor religioase si ale altora
asemenea, cu exceptia celor mentionate la alin. (2);
b) cultele religioase si unitatile locale ale acestora, cu personalitate
juridica;
c) filialele, sucursalele si reprezentantele autorizate sa functioneze pe
teritoriul Romaniei, apartinand persoanelor fizice sau juridice straine, si
altele asemenea;
d) orice alte entitati cu personalitate juridica, cu exceptia institutiilor
si unitatilor care functioneaza in subordinea sau in coordonarea Ministerului
Educatiei si Cercetarii.
CAP. 2
Impozitul pe cladiri
Art. 4
(1) Impozitul pe cladiri este anual si se datoreaza de catre contribuabili
pentru cladirile aflate in proprietatea lor, indiferent de locul unde sunt
situate si de destinatia acestora.
(2) In cazul cladirilor proprietate publica si privata a statului ori a
unitatilor administrativ-teritoriale, aflate in administrarea sau in folosinta,
dupa caz, a contribuabililor, impozitul pe cladiri se datoreaza de catre cei
care le au in administrare sau in folosinta.
(3) In sensul prezentei ordonante, prin cladire se intelege orice
constructie inaltata la suprafata pamantului si care serveste la adapostirea de
activitati, de oameni, de animale, de obiecte, de produse, de materiale, de
instalatii si de altele asemenea.
(4) Pentru stabilirea impozitului pe cladiri datorat de persoanele fizice,
la dimensionarea unei cladiri se are in vedere suprafata construita desfasurata
care se determina prin insumarea suprafetelor sectiunilor tuturor nivelurilor
sale, inclusiv a celor situate la subsol. In calcul nu se cuprind suprafetele
podurilor, cu exceptia mansardelor, precum si cele ale treptelor si teraselor
neacoperite.
Art. 5
(1) Impozitul pe cladiri, in cazul persoanelor fizice, se calculeaza prin
aplicarea cotei de 0,2% in mediul urban si de 0,1% in mediul rural asupra
valorii impozabile a cladirii, determinata potrivit criteriilor si normelor de
evaluare prevazute in anexa nr. 1.
(2) In cazul contribuabililor mentionati la alin. (1), care detin mai multe
cladiri cu destinatia de locuinta, impozitul pe cladiri se majoreaza dupa cum
urmeaza:
a) cu 25% pentru prima cladire, in afara celei de la adresa de domiciliu;
b) cu 50% pentru cea de a doua cladire, in afara celei de la adresa de
domiciliu;
c) cu 75% pentru cea de a treia cladire, in afara celei de la adresa de
domiciliu;
d) cu 100% pentru cea de a patra cladire si urmatoarele, in afara celei de
la adresa de domiciliu.
(3) Ordinea numerica a proprietatilor se determina in raport de anul
dobandirii cladirii, indiferent sub ce forma, rezultat din documentele care
atesta calitatea de proprietar.
(4) Contribuabilii care intra sub incidenta alin. (2) au obligatia sa
depuna o declaratie speciala la compartimentele de specialitate ale
autoritatilor administratiei publice locale in a caror raza teritoriala isi au
domiciliul, precum si la cele in a caror raza teritoriala sunt situate
cladirile respective.
(5) Modelul declaratiei speciale mentionate la alin. (4) se aproba prin
normele metodologice referitoare la impozitele si taxele locale.
Art. 6
(1) Impozitul pe cladiri, in cazul contribuabililor prevazuti la art. 3
alin. (3), se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite de consiliile locale,
care poate fi cuprinsa intre 0,5% si 1,5% asupra valorii de inventar a
cladirii, inregistrata in contabilitatea acestora, conform prevederilor legale
in vigoare.
(2) Daca persoanele juridice nu au efectuat nici o reevaluare a cladirilor
incepand cu anul 1998 pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante,
cota impozitului pe cladiri este intre 3% si 5,0%, aplicata la valoarea de
inventar a cladirii, inregistrata in contabilitatea acestora.
(3) Pentru cladirile ce fac obiectul contractelor de leasing financiar
impozitul pe cladiri se determina asupra valorii negociate intre parti si
inscrise in contract si se datoreaza de catre proprietar.
Art. 7
(1) La determinarea impozitului pe cladiri, in cazul contribuabililor
prevazuti la art. 3 alin. (3), se au in vedere atat cladirile aflate in
functiune, cat si cele in rezerva sau in conservare.
(2) Cladirile aflate in functiune si a caror valoare a fost recuperata
integral pe calea amortizarii sunt supuse in continuare impozitului pe cladiri,
calculat pe baza valorii la care au fost inscrise in evidenta contabila.
Art. 8
Sunt supuse impozitului pe cladiri, in conditiile prezentei ordonante, si
acele cladiri care au fost executate fara autorizatie de construire, fara ca
acestea sa se considere autorizate.
Art. 9
Cladirile dobandite in cursul anului, indiferent sub ce forma, se impun cu
incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care acestea au fost
dobandite. Impozitul se calculeaza proportional cu perioada ramasa pana la
sfarsitul anului.
Art. 10
(1) Scaderea de la impunere, in cursul anului, pentru situatiile de
dezafectare, demolare, dezmembrare sau distrugere a cladirilor, precum si de
transfer al dreptului de proprietate ori locatiune asupra cladirilor, dupa caz,
se face cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a
produs una dintre aceste situatii. Scaderea se acorda proportional cu partea de
cladire supusa unei astfel de situatii, precum si cu perioada ramasa pana la
sfarsitul anului fiscal.
(2) Lista cuprinzand cladirile care nu sunt supuse impozitului pe cladiri
este redata in anexa nr. 2.
(3) Avizarea de catre consiliile locale a constructiilor speciale prevazute
la subpunctul 20 al pct. 7 din anexa nr. 2 se va face anual, in cursul lunii
noiembrie, si se aplica in anul fiscal urmator.
Art. 11
Impozitul pe cladiri se stabileste pe baza declaratiei de impunere depuse
de contribuabili, in conditiile prezentei ordonante, si se plateste
trimestrial, in 4 rate egale, astfel: pana la 15 martie, pana la 15 iunie, pana
la 15 septembrie si pana la 15 noiembrie.
CAP. 3
Impozitul si taxa pe teren
Art. 12
Contribuabilii care detin in proprietate terenuri situate in municipii,
orase si comune, in intravilanul sau in extravilanul localitatilor datoreaza
impozit pe teren.
Art. 13
(1) Impozitul pe teren se stabileste anual, in suma fixa pe metru patrat de
teren, in mod diferentiat, in intravilanul localitatilor, pe ranguri de
localitati si zone, iar in extravilanul localitatilor, pe ranguri de localitati
si categorii de folosinta a terenurilor, pe zone, potrivit anexei nr. 3 si,
respectiv, anexei nr. 4.
(2) In cazurile in care terenurile situate in intravilanul localitatilor
sunt inregistrate in registrul agricol la alta categorie de folosinta decat cea
de terenuri cu constructii, acestea se vor supune impozitului pe teren conform
anexei nr. 4.
Art. 14
Incadrarea terenurilor pe zone si pe categorii de folosinta, in intravilan
si extravilan, se face de catre consiliile locale, in functie de pozitia
terenurilor fata de centrul localitatii, de retelele edilitare, precum si de
alte elemente specifice fiecarei unitati administrativ-teritoriale, conform
documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, registrelor
agricole, evidentelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor
evidente agricole ori cadastrale.
Art. 15
(1) Pentru terenurile dobandite in cursul anului, indiferent sub ce forma,
impozitul pe teren se datoreaza de la data de intai a lunii urmatoare celei in
care acestea au fost dobandite, proportional cu perioada ramasa pana la
sfarsitul anului fiscal.
(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) se aplica in mod corespunzator si
in cazul terenurilor a caror incadrare se modifica in cursul anului fiscal.
Art. 16
In situatia in care in cursul anului se modifica rangul localitatii,
impozitul pe teren se modifica corespunzator noii incadrari a localitatii,
incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a intervenit
aceasta modificare.
Art. 17
(1) Impozitul pe teren nu se aplica asupra terenurilor pentru care se
plateste taxa pe teren datorata potrivit art. 18 din prezenta ordonanta.
(2) Scaderea de la impunere, in cursul anului, pentru oricare dintre
situatiile care corespund dispozitiilor legale in vigoare, se face cu incepere
de la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a produs acea situatie,
proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal.
(3) Lista cuprinzand terenurile pentru care nu se datoreaza impozitul si
taxa este redata in anexa nr. 5.
Art. 18
Pentru terenurile proprietate publica si privata a statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea sau in folosinta
regiilor autonome, societatilor comerciale, societati si a altor persoane
juridice, utilizate in alte scopuri decat pentru agricultura sau silvicultura,
acestea datoreaza taxa pe teren in conditiile art. 13.
Art. 19
(1) Pentru terenurile ocupate de drumuri si cai ferate contribuabilii
prevazuti la art. 18 datoreaza si taxa pe teren ce se stabileste anual, in
lei/km, diferentiata dupa cum urmeaza:
a) pentru drumuri 20.000 lei/km;
b) pentru cai ferate normale 39.000 lei/km;
c) pentru cai ferate inguste 20.000 lei/km.
(2) Taxa se datoreaza numai pentru liniile ferate si drumurile pana la
accesul in incinta unitatii.
Art. 20
Unitatile de transport feroviar sunt scutite de taxa pe teren prevazuta la
art. 18 si 19.
Art. 21
Impozitul si taxa pe teren se stabilesc, se modifica si se incaseaza
potrivit prevederilor art. 9 - 11.
CAP. 4
Taxa asupra mijloacelor de transport
Art. 22
(1) Taxa asupra mijloacelor de transport cu tractiune mecanica, care
apartin contribuabililor, se stabileste in functie de capacitatea cilindrica a
motorului, pentru fiecare 500 cm^3 sau fractiune din aceasta, conform anexei
nr. 6 lit. A pct. I.
(2) Pentru autovehiculele de transport marfa cu masa totala maxima
autorizata de peste 12 tone, precum si pentru combinatiile acestora, taxa este
cea prevazuta in anexa nr. 6 lit. A pct. II si III.
(3) Resursele banesti provenite din taxa asupra mijloacelor de transport
prevazuta in anexa nr. 6 lit. A pct. II si III se vor utiliza in exclusivitate
pentru lucrari de intretinere, modernizare, reabilitare si constructie a
drumurilor de interes local si judetean si constituie venit in proportie de 55%
la bugetul local si, respectiv, de 45% la bugetul judetean. Pentru municipiul
Bucuresti taxa constituie venit in proportie de 55% la bugetele sectoarelor si,
respectiv, de 45% la bugetul municipiului Bucuresti.
(4) Pentru remorci, semiremorci si rulote taxele anuale se stabilesc in
functie de capacitatea acestora, conform anexei nr. 6 lit. B.
(5) Sunt scutite de taxa autoturismele, motocicletele cu atas si
mototriciclurile care apartin persoanelor cu handicap locomotor si care sunt
adaptate handicapului acestora.
Art. 23
Capacitatea cilindrica a motorului si capacitatea remorcilor se dovedesc cu
cartea de identitate a autovehiculului, respectiv a remorcii, cu factura de
cumparare sau cu alte documente legale din care sa rezulte acestea.
Art. 24
(1) Taxa asupra mijloacelor de transport pe apa, care apartin
contribuabililor, se stabileste anual, pentru fiecare mijloc de transport,
conform anexei nr. 6 lit. C.
(2) Barcile si luntrele, proprietate a persoanelor fizice cu domiciliul in
Delta Dunarii si in Insula Mare a Brailei, folosite pentru transport de uz
personal, nu sunt supuse taxei asupra mijloacelor de transport.
Art. 25
(1) Taxa asupra mijloacelor de transport se datoreaza incepand cu data de
intai a lunii in care au fost dobandite, iar in cazul instrainarii sau radierii
in timpul anului din evidentele autoritatilor la care sunt inmatriculate, taxa
se da la scadere incepand cu data de intai a lunii in care a aparut una dintre
aceste situatii.
(2) Pentru mijloacele de transport ce fac obiectul contractelor de leasing
taxa se datoreaza de catre proprietar.
Art. 26
Taxa asupra mijloacelor de transport se determina de catre compartimentele
de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale in a caror raza
teritoriala contribuabilii isi au domiciliul, sediul sau punctele de lucru,
dupa caz, pe baza declaratiei de impunere depuse in conditiile prezentei
ordonante.
Art. 27
(1) Institutiile publice, precum si persoanele juridice care au ca profil
de activitate transportul de calatori in comun in regim urban si suburban sunt
scutite de plata taxei asupra mijloacelor de transport.
(2) Transportul de calatori in comun in regim urban si suburban se refera
si la cel care parcurge o distanta in afara localitatii, daca se practica
tarife stabilite in conditiile transportului in comun.
Art. 28
(1) Taxa asupra mijloacelor de transport se plateste trimestrial, in patru
rate egale, astfel: pana la 15 martie, pana la 15 iunie, pana la 15 septembrie
si pana la 15 noiembrie.
(2) Pentru mijloacele de transport dobandite in cursul anului taxa datorata
se repartizeaza in sume egale, la termenele de plata ramase pana la sfarsitul
anului.
(3) Persoanele fizice sau juridice straine, care solicita inmatricularea
temporara a mijloacelor de transport, au obligatia de a achita integral taxa
datorata, la data luarii in evidenta de catre compartimentele de specialitate
ale autoritatilor administratiei publice locale.
CAP. 5
Taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor
Art. 29
Pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor contribuabilii
datoreaza taxe diferentiate, conform anexei nr. 7.
Art. 30
(1) Taxa pentru eliberarea autorizatiei de construire se calculeaza pe baza
valorii declarate de solicitant in cererea pentru eliberarea autorizatiei de
construire.
(2) La terminarea lucrarilor beneficiarii autorizatiei de construire, in
termen de 15 zile de la data expirarii termenului de executare stabilit prin
aceasta, sunt obligati sa declare structurilor specializate in domeniul
amenajarii teritoriului si al urbanismului ale autoritatilor administratiei
publice locale valoarea reala a lucrarilor, in vederea regularizarii taxei
pentru autorizatia de construire.
(3) Structurile specializate mentionate la alin. (2) vor regulariza taxa
pentru autorizatia de construire pe baza valorii reale a lucrarilor declarate
de catre solicitant, in termen de 15 zile de la data expirarii termenului de
executare stabilit prin autorizatia de construire.
(4) Pentru persoanele fizice, in cazul in care valoarea lucrarilor
declarate de catre solicitant este mai mica decat valoarea determinata potrivit
anexei nr. 1, regularizarea taxei se va face pe baza valorii astfel calculate.
Art. 31
(1) Cuantumul taxelor prevazute in anexa nr. 7 se stabileste intre aceste
limite de catre consiliile locale sau judetene, dupa caz.
(2) Taxele prevazute la acest capitol se platesc prealabil eliberarii sau
vizarii, dupa caz, a certificatelor, avizelor si autorizatiilor.
(3) Taxele datorate de catre presedintii consiliilor judetene, cu avizul
primarilor comunelor, constituie venit in proportie de 50% la bugetul local si
de 50% la bugetul judetean.
(4) Pentru municipiul Bucuresti taxele datorate pentru eliberarea
certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire se fac venit la
bugetul municipiului Bucuresti sau ale sectoarelor acestuia, dupa caz, potrivit
atributiilor stabilite prin lege primarului general, respectiv primarilor de
sectoare.
(5) Dovada platii taxei se pastreaza la structura specializata a
autoritatii administratiei publice locale care a eliberat documentele
respective.
CAP. 6
Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate
Art. 32
(1) Contribuabilii care beneficiaza sub diverse forme de serviciul de
reclama si publicitate sunt obligati sa incheie contracte in acest sens si
datoreaza bugetelor locale o taxa de reclama si publicitate care poate fi
cuprinsa intre 1% si 3% din valoarea contractului, exclusiv taxa pe valoarea
adaugata aferenta.
(2) Pentru folosirea mijloacelor de publicitate prin afisaj, panouri sau
alte asemenea mijloace publicitare beneficiarii datoreaza o taxa care poate fi
cuprinsa intre 65.000 lei/an/mp si 130.000 lei/an/mp sau fractiune de mp.
(3) Pentru firmele instalate la locul exercitarii activitatii taxa anuala
se stabileste in functie de dimensiunea acestora si poate fi cuprinsa intre
121.000 lei/an/mp si 194.000 lei/an/mp sau fractiune de mp.
(4) Cota procentuala si cuantumul taxei prevazut in suma fixa se stabilesc
de catre consiliile locale in a caror raza teritoriala se realizeaza
publicitatea, in limitele prevazute mai sus.
Art. 33
(1) Taxa datorata potrivit prevederilor art. 32 alin. (1) se plateste lunar
de catre cel care efectueaza reclama si publicitatea la bugetul local al
unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza se realizeaza serviciul,
pana la data de 10 a lunii urmatoare, pe toata perioada desfasurarii
contractului, incepand cu luna in care taxa a devenit exigibila.
(2) Taxa devine exigibila la data intrarii in vigoare a contractului de
prestare a serviciului de reclama si publicitate.
(3) Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate datorata
potrivit art. 32 alin. (2) se plateste anticipat de catre beneficiarul
publicitatii, proportional cu numarul de luni de utilizare, la bugetul local al
unitatii administrativ-teritoriale pe a carei raza este expus afisul
publicitar. In situatiile in care mijloacele de reclama si publicitate au o
durata mai mare de un an, taxa se plateste pana la data de 31 ianuarie a
fiecarui an.
(4) Contribuabilii care datoreaza taxa potrivit art. 32 alin. (3) au
obligatia sa o achite trimestrial la bugetul local al autoritatii
administratiei publice locale in a carei raza teritoriala isi desfasoara
activitatea, in patru rate egale, astfel: pana la 15 martie, pana la 15 iunie,
pana la 15 septembrie si pana la 15 noiembrie.
(5) Institutiile publice nu datoreaza taxa pentru folosirea mijloacelor de
reclama si publicitate.
(6) Taxa prevazuta la art. 32 alin. (3) nu se datoreaza pentru panourile de
identificare a instalatiilor energetice.
CAP. 7
Impozitul pe spectacole
Art. 34
(1) Contribuabilii care organizeaza manifestari artistice, competitii
sportive, activitati artistice si distractive de videoteca si discoteca,
denumite in continuare spectacole, datoreaza impozit pe spectacole, calculat in
cote procentuale asupra incasarilor din vanzarea biletelor de intrare si a
abonamentelor sau in suma fixa pe metru patrat, in functie de suprafata
incintei unde se desfasoara spectacolul, mai putin valoarea timbrelor
instituite, potrivit legii.
(2) Institutiile publice nu datoreaza impozitul pe spectacole.
Art. 35
Pentru manifestarile artistice si competitiile sportive impozitul pe
spectacole se stabileste asupra incasarilor din vanzarea abonamentelor si a
biletelor de intrare, prin aplicarea urmatoarelor cote:
a) 2% pentru manifestarile artistice de teatru, de opera, de opereta, de
filarmonica, cinematografice, muzicale, de circ, precum si pentru competitiile
sportive interne si internationale;
b) 5% pentru manifestarile artistice de genul: festivaluri, concursuri,
cenacluri, serate, recitaluri sau alte asemenea manifestari artistice ori
distractive care au un caracter ocazional.
Art. 36
(1) Pentru activitatile artistice si distractive de videoteca si discoteca
impozitul pe spectacole se stabileste in functie de suprafata incintei in care
se desfasoara spectacolul, dupa cum urmeaza:
a) in cazul videotecilor, de la 500 lei/mp/zi la 1.000 lei/mp/zi;
b) in cazul discotecilor, de la 1.000 lei/mp/zi la 2.000 lei/mp/zi.
(2) Cuantumul taxei prevazute in suma fixa la alin. (1) se stabileste de
catre consiliile locale in a caror raza teritoriala se realizeaza activitatile
artistice si distractive, in limitele prevazute mai sus.
(3) Pentru determinarea impozitului pe spectacole, asupra nivelurilor
mentionate la alin. (1) se aplica coeficientii de corectie pozitiva mentionati
la nota din anexa nr. 4.
Art. 37
(1) Platitorii de impozit pe spectacole, pentru manifestarile prevazute la
art. 35, au obligatia de a inregistra abonamentele si biletele de intrare la
compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale
in a caror raza teritoriala isi au sediul si de a afisa tarifele la casele de
vanzare a biletelor si la locul de desfasurare a spectacolelor.
(2) Pentru spectacolele organizate in deplasare sau in turneu este
obligatorie vizarea biletelor de intrare si a abonamentelor la compartimentele
de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale in a caror raza
teritoriala se desfasoara spectacolele.
Art. 38
Platitorii de impozit pe spectacole, pentru activitatile prevazute la art.
36, au obligatia sa depuna o declaratie care va contine suprafata incintei,
precum si zilele in care se desfasoara spectacolele, pana cel tarziu la data de
15 inclusiv, pentru luna urmatoare.
Art. 39
(1) Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 15 inclusiv a
lunii urmatoare celei in care se realizeaza venitul la bugetul local al
unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza se desfasoara spectacolul.
(2) Platitorii de impozit pe spectacole raspund de exactitatea calculului
si de varsarea la timp a impozitului.
Art. 40
Pentru sumele cedate in scopuri umanitare, pe baza de contract, din
incasarile obtinute din spectacole nu se datoreaza impozit.
Art. 41
Platitorii impozitului pe spectacole au obligatia sa tina evidenta acestuia
si sa depuna lunar, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei in care
se realizeaza venitul, la compartimentele de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale in a caror raza de competenta platitorul isi are
sediul sau domiciliul, decontul de impunere sau declaratia prevazuta la art.
38, potrivit modelelor aprobate prin normele metodologice referitoare la
impozitele si taxele locale.
Art. 42
Tiparirea, inregistrarea, vizarea, evidenta si gestionarea, dupa caz, a
abonamentelor si a biletelor de intrare la spectacole se fac potrivit normelor
tehnice aprobate prin hotarare a Guvernului la initiativa Ministerului Administratiei
Publice, impreuna cu Ministerul Finantelor Publice, cu avizul Ministerului
Culturii si Cultelor si al Ministerului Tineretului si Sportului, in termen de
60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 43
Platitorii impozitului pe spectacole sunt, de asemenea, obligati:
a) sa respecte normele tehnice privind tiparirea, inregistrarea, vizarea,
evidenta si gestionarea, dupa caz, a abonamentelor si a biletelor de intrare la
spectacole;
b) sa elibereze bilete de intrare la spectacole pentru toate sumele
incasate si sa nu practice tarife mai mari decat cele inscrise pe bilete;
c) sa puna la dispozitie organelor de control documentele care atesta
calculul si plata impozitului pe spectacole.
Art. 44
(1) Incalcarea normelor tehnice privind tiparirea, inregistrarea, vizarea,
evidenta si gestionarea, dupa caz, a abonamentelor si a biletelor de intrare la
spectacole constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000
lei la 10.000.000 lei.
(2) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (1) se va actualiza in
conditiile prezentei ordonante.
(3) Sanctiunea se aplica platitorilor de impozit pe spectacole.
Art. 45
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 44
se fac de catre primar si imputernicitii acestuia, precum si de catre
persoanele imputernicite in acest scop din cadrul Ministerului Administratiei
Publice, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Culturii si Cultelor si
Ministerului Tineretului si Sportului.
CAP. 8
Taxa hoteliera
Art. 46
(1) Pentru sederea in municipii, orase sau comune consiliile locale pot
hotari instituirea taxei hoteliere datorate de persoanele fizice in varsta de
peste 18 ani.
(2) Taxa se determina pe baza cotei stabilite de consiliile locale intre
0,5% si 5%, in mod diferentiat, in functie de categoria unitatii de cazare, la
tarifele practicate de aceasta.
(3) Pentru sederea in statiunile turistice, declarate conform legii, taxa
se determina pe baza cotei stabilite de consiliile locale intre 0,5% si 5%, in
functie de categoria unitatii de cazare, la tarifele practicate de aceasta
pentru o noapte de cazare, indiferent de durata sejurului.
Art. 47
Persoanele care au domiciliul in aceste localitati, cele aflate in
deplasare in interesul serviciului, turistii cazati la cabanele turistice
aflate in afara statiunilor turistice, persoanele cu handicap, pensionarii,
elevii si studentii sunt scutiti de plata taxei hoteliere.
Art. 48
Taxa hoteliera se incaseaza de catre persoanele juridice prin intermediul
carora se realizeaza cazarea, o data cu luarea in evidenta a persoanelor
cazate, si se varsa la bugetul local in primele 10 zile ale fiecarei luni
pentru luna precedenta.
Art. 49
In cazul in care taxa hoteliera este inclusa in chitanta sau in costul
biletului de odihna si tratament, persoanele juridice prevazute la art. 48 vor
varsa la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale suma incasata cu
acest titlu, recuperata de la agentiile de turism prin intermediul carora a
fost valorificata chitanta sau biletul de odihna si tratament, in primele 10
zile ale fiecarei luni pentru luna precedenta.
CAP. 9
Alte taxe locale
Art. 50
(1) In exercitarea atributiilor ce le revin in administrarea domeniului
public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale, consiliile locale sau
judetene, dupa caz, pot institui taxe zilnice cuprinse intre 1.000 lei si
100.000 lei pentru utilizarea temporara a locurilor publice si vizitarea
muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice, de arhitectura si
arheologice.
(2) Consiliile locale pot institui taxe zilnice, cuprinse intre limitele
prevazute la alin. (1), pentru detinerea in proprietate sau in folosinta, dupa
caz, de utilaje destinate sa functioneze in scopul obtinerii de venit.
Categoriile de utilaje se stabilesc de catre consiliile locale.
(3) Consiliile locale pot institui taxe pentru vehiculele lente prevazute
in anexa nr. 8, in suma fixa, pentru fiecare vehicul, ce pot fi cuprinse intre
26.000 lei/an si 260.000 lei/an.
(4) Sumele provenite din taxele prevazute la alin. (1) - (3) constituie
venituri proprii ale bugetelor locale si se platesc anticipat.
(5) Pentru elaborarea taxelor locale mentionate la alin. (1) - (3)
consiliile locale vor avea in vedere criteriile prevazute de normele
metodologice mentionate la art. 77.
CAP. 10
Facilitati fiscale
Art. 51
(1) Pentru locuinta de domiciliu, precum si pentru terenul aferent acesteia
consiliile locale pot adopta in timpul anului hotarari privind reducerea sau
scutirea de impozit pe cladiri si de impozit pe teren, stabilite in sarcina
persoanelor fizice, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta.
(2) Pentru persoanele cu handicap de gradul I si II, persoanele fizice
nevazatoare, pentru cazurile in care intr-un an persoanele fizice beneficiaza
numai de ajutor de somaj, alocatie de sprijin, ajutor social sau ajutor de
integrare profesionala, se poate acorda reducere sau scutire de impozit pe
cladiri si de impozit pe teren.
(3) Procedura de acordare a facilitatii fiscale de scutire, respectiv
reducere, potrivit alin. (2), se stabileste prin hotarare a consiliului local.
(4) In cazul calamitatilor naturale consiliile locale pot adopta hotarari
privind scutirea de impozite si taxe locale, stabilite in sarcina
contribuabililor prevazuti la art. 3.
(5) Scutirea sau reducerea se acorda proportional cu perioada ramasa pana
la sfarsitul anului si opereaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare
celei in care persoanele in cauza atesta situatiile prevazute la alin. (1), (2)
si (4).
(6) Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe cladiri si a impozitului
pe teren, datorate pentru intregul an de catre persoanele fizice, pana la data
de 15 martie a anului fiscal se acorda o bonificatie de pana la 10% stabilita
prin hotarare a consiliului local.
Art. 52
Persoanele fizice, veterani de razboi, si cele prevazute la art. 1 din
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in
prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt
scutite de plata impozitelor si taxelor locale reglementate prin prezenta
ordonanta.
Art. 53
Persoanele fizice, vaduve de razboi si vaduve nerecasatorite ale
veteranilor de razboi sunt scutite de impozitul pe cladiri, impozitul pe teren
si de taxa hoteliera.
Art. 54
Prevederile art. 6 si ale art. 10 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 42/1990
pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora,
ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din Decembrie
1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la
scutirea de la plata impozitului pe cladiri si terenul aferent acesteia, taxa
asupra mijloacelor de transport pentru autoturisme hycomat si mototricicluri,
se mentin si in conditiile prezentei ordonante.
Art. 55
Scutirile prevazute la art. 52 - 54 se acorda in proportie de 100%
persoanelor fizice mentionate pentru bunurile proprii si pentru bunurile comune
sotilor.
Art. 56
(1) Scutirea de impozite si taxe locale se acorda pe baza cererii
beneficiarilor, proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului,
incepand cu luna urmatoare celei in care persoanele in cauza prezinta actele
doveditoare prin care se atesta situatia respectiva.
(2) In cazul impozitului pe cladiri si al impozitului pe teren scutirea se
acorda numai pentru locuinta situata la adresa de domiciliu a contribuabilului.
Art. 57
Sunt scutite de impozitele si taxele locale reglementate prin prezenta
ordonanta fundatiile testamentare constituite potrivit legii, cu scopul de a
intemeia, intretine, dezvolta si ajuta institutii de cultura nationala, precum
si de a sustine actiuni cu caracter umanitar, social si cultural.
Art. 58
Societatile comerciale care au ca obiect unic de activitate asigurarea de
servicii turistice cu activitate sezoniera de cel mult 5 luni din anul fiscal
sunt scutite de plata impozitului pe cladiri si a impozitului pe teren, in
proportie de 50%, numai pentru cladirea destinata acestei activitati.
Art. 59
Sunt scutite de impozitul pe cladiri in proportie de 50% pe o perioada de 5
ani de la punerea in functiune obiectivele nou-construite ce apartin
cooperatiei de consum sau mestesugaresti.
Art. 60
Consiliile locale pot hotari scutirea sau reducerea impozitului pe teren
aferent investitiei efectuate potrivit Legii nr. 332/2001 privind promovarea
investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, pe toata perioada
executarii acestora, pana la punerea in functiune, dar nu mai mult de 3 ani de
la inceperea lucrarilor.
Art. 61
(1) Contribuabilii, persoane juridice, care au in administrare sau in
folosinta terenuri proprietate a statului, utilizate pentru sectorul productiei
de aparare, inclusiv depozitele destinate produselor militare si materialelor
cu destinatie specific militara, precum si zonele de siguranta ale acestora,
stabilite potrivit normelor, sunt scutiti de plata taxei pe teren si a
impozitului pe terenul folosit in acest scop, potrivit prevederilor Legii nr.
78/1995 privind protectia personalului si a patrimoniului din sectorul
productiei de aparare, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contribuabilii, persoane fizice, sunt scutiti de plata impozitului pe
cladiri timp de 10 ani de la data dobandirii acesteia, dupa cum urmeaza:
a) pentru locuintele noi, in conditiile Legii locuintei nr. 114/1996,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) pentru cladirile realizate pe baza de credite, in conditiile Ordonantei
Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor
lucrari publice si constructii de locuinte, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) In cazul instrainarii cladirilor prevazute la alin. (2), noii
proprietari nu mai beneficiaza de aceste scutiri.
(4) Sunt scutiti de la plata taxei pentru eliberarea autorizatiei de
construire contribuabilii-concesionari, pentru autostrazile si tronsoanele de
cale ferata concesionate, in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 30/1995
privind regimul de concesionare a construirii si exploatarii unor tronsoane de
cai de comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(5) Persoanele fizice care au domiciliul si care locuiesc efectiv in
localitatile prevazute in hotararile Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea
Programului special pentru sprijinirea dezvoltarii economico-sociale a unor
localitati din Muntii Apuseni, cu modificarile ulterioare, si nr. 395/1996
pentru aprobarea Programului special privind unele masuri si actiuni pentru
sprijinirea dezvoltarii economico-sociale a judetului Tulcea si a Rezervatiei
Biosferei "Delta Dunarii", cu modificarile ulterioare, beneficiaza de
reducere cu 50% a impozitelor si taxelor locale, in conditiile Ordonantei Guvernului
nr. 27/1996 privind acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau
lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei
"Delta Dunarii", republicata.
Art. 62
Prin hotarare a Guvernului se pot stabili si alte situatii pentru care se
acorda facilitati fiscale.
CAP. 11
Dispozitii comune
Art. 63
(1) Stabilirea, constatarea, controlul, urmarirea si incasarea impozitelor
si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, a amenzilor si
a oricaror alte venituri proprii ale bugetelor locale, solutionarea
obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de
impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea acestor venituri, precum si
executarea creantelor bugetare locale se efectueaza de catre autoritatile
administratiei publice locale sau de compartimentele de specialitate ale
acestora, dupa caz, in functie de atributiile specifice, potrivit legii.
(2) Taxele cuvenite bugetelor locale in conditiile art. 75 sunt asimilate
impozitelor si taxelor locale.
Art. 64
(1) Contribuabilii sunt obligati sa depuna declaratiile de impunere la
compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale
pe a caror raza teritoriala se afla bunurile impozabile sau taxabile, dupa caz,
in termen de 30 de zile de la data dobandirii acestora, in vederea determinarii
valorilor impozabile, precum si a impozitelor sau taxelor aferente.
(2) Verificarea datelor inscrise in declaratia de impunere se face prin
confruntare cu cele existente in registrele agricole sau in orice alte evidente
specifice cadastrului imobiliar-edilitar, precum si cu cele din evidenta
contabila a contribuabililor, dupa caz.
(3) In cazurile contribuabililor care nu depun declaratia de impunere
potrivit dispozitiilor legale, impozitul pe cladiri se poate stabili din oficiu
pe baza evidentelor prevazute la alin. (2).
(4) Pentru mijloacele de transport declaratiile se depun, in termen de 30
de zile de la data dobandirii acestora, la compartimentul de specialitate al
autoritatii administratiei publice locale pe a carei raza teritoriala
contribuabilii isi au domiciliul, sediul sau punctele de lucru, dupa caz.
(5) Daca au intervenit schimbari care conduc la modificarea impozitului sau
a taxei datorate, declaratiile de impunere se depun in termen de 30 de zile.
(6) Contribuabilii, persoane juridice, calculeaza impozitul sau taxa
datorata anual si depun declaratia de impunere pana la data de 31 ianuarie a
anului fiscal la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei
publice locale pe a carei raza teritoriala se afla cladirea, terenul sau orice
alte bunuri impozabile ori taxabile, dupa caz.
Art. 65
Membrii de familie cu capacitate de exercitiu deplina, care locuiesc si
gospodaresc impreuna cu contribuabilul, persoana fizica, pe numele caruia s-a
calculat impozitul sau taxa, precum si mostenitorii aflati in indiviziune
raspund solidar in ceea ce priveste obligatiile prevazute de prezenta
ordonanta.
Art. 66
(1) Contribuabilii, persoane fizice si juridice straine platesc impozitele
si taxele locale, majorarile aferente si amenzile contraventionale, stabilite
potrivit prezentei ordonante, in lei.
(2) Plata obligatiilor prevazute la alin. (1) este in sarcina persoanelor
fizice sau juridice straine si se achita de catre acestea sau de catre
reprezentantul lor autorizat.
Art. 67
Impozitele si taxele locale reglementate prin prezenta ordonanta constituie
venituri proprii ale bugetelor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale
in care contribuabilii isi au domiciliul, sediul, punctele de lucru sau in care
se afla situate bunurile impozabile ori taxabile, dupa caz.
Art. 68
Impozitele si taxele locale stabilite in sume fixe, precum si valorile
impozabile, prevazute in anexele nr. 1, 3, 4, 6 si 7, se indexeaza anual prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice si a
Ministerului Administratiei Publice, in luna aprilie a fiecarui an, pe baza
ratei inflatiei prognozate pentru anul urmator, in cazul in care cresterea
acesteia depaseste 5% .
Art. 69
Dispozitiile prezentei ordonante se aplica si persoanelor fizice si
juridice straine, in masura in care, prin conventii sau alte acorduri
internationale la care Romania este parte ori pe baza de reciprocitate, nu se
stabileste altfel.
Art. 70
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea
disciplinara, contraventionala sau penala, dupa caz, precum si materiala sau
civila, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 71
(1) Constituie contraventii la prezenta ordonanta urmatoarele fapte:
a) depunerea peste termen a declaratiilor de impunere prevazute la art. 11,
art. 30 alin. (2), art. 38 si la art. 64 alin. (1), (4) - (6);
b) nedepunerea declaratiilor de impunere prevazute la art. 11, art. 30
alin. (2), art. 38 si la art. 64 alin. (1), (4) - (6).
(2) Contraventia prevazuta la lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la
800.000 lei la 1.800.000 lei, iar cea de la lit. b), cu amenda de la 1.800.000
lei la 8.000.000 lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
primari si persoanele imputernicite din cadrul compartimentelor de specialitate
ale autoritatii administratiei publice locale.
(4) In cazul persoanelor juridice limitele minime si maxime ale amenzilor
prevazute la alin. (2) se majoreaza cu 300% .
(5) Limitele amenzilor prevazute la art. 44 si la alin. (1) si (2) din
prezentul articol se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.
(6) Contraventiilor prevazute la art. 44 si la alin. (1) si (2) din
prezentul articol li se aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, cu exceptia art. 28.
Art. 72
(1) Pentru neplata la termen a impozitelor si taxelor locale se datoreaza
majorari de intarziere, conform dispozitiilor legale.
(2) In cazul in care ultima zi a termenului de plata este zi nelucratoare,
potrivit legii, plata impozitului sau a taxei, dupa caz, se face fara majorari
de intarziere in ziua lucratoare imediat urmatoare.
(3) In situatiile in care impozitele si taxele locale datorate nu au fost
stabilite ca urmare a nedepunerii declaratiei ori datele declarate nu corespund
realitatii, stabilirea sau modificarea impozitului ori a taxei, dupa caz, se
poate face pe 5 ani anteriori celui in care s-a efectuat constatarea.
(4) Termenul de prescriptie pentru dreptul de a cere executarea silita este
de 5 ani.
(5) La diferentele de impozit sau de taxe stabilite se calculeaza majorari
de intarziere de la data cand impozitul sau taxa era datorata.
(6) Functionarul public vinovat de nestabilirea la timp a impozitelor si
taxelor locale reglementate prin prezenta ordonanta raspunde pecuniar, in
limita majorarilor de intarziere calculate.
(7) Majorarile si penalitatile de intarziere pentru venituri nevarsate la
termen se inregistreaza la capitolul si subcapitolul corespunzatoare
impozitului sau taxei la care se refera.
Art. 73
In functie de conditiile locale specifice zonei, consiliile locale sau
judetene, dupa caz, pot majora anual cu pana la 50% impozitele si taxele locale
prevazute de prezenta ordonanta.
Art. 74
(1) Consiliile locale sau consiliile judetene adopta hotarari privind
stabilirea de impozite si taxe locale, intre limitele si in conditiile
prezentei ordonante, in cursul lunii mai a fiecarui an pentru anul fiscal
urmator.
(2) Impozitele si taxele locale se calculeaza prin rotunjire, in sensul ca
fractiunile sub 500 lei inclusiv se neglijeaza, iar ceea ce depaseste 500 lei
se majoreaza la 1.000 lei.
(3) Primarii si presedintii consiliilor judetene sunt obligati sa asigure
publicitatea hotararilor mentionate la alin. (1), in conditiile Legii
administratiei publice locale nr. 215/2001.
Art. 75
(1) Constituie integral venituri proprii ale bugetelor locale urmatoarele
resurse banesti:
a) penalitatile de intarziere aferente veniturilor proprii ale bugetelor
locale, ca exceptie de la dispozitiile art. 13^1 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificarile
si completarile ulterioare;
b) taxele judiciare de timbru prevazute de Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, iar
actualizarea periodica in functie de rata inflatiei si majorarea anuala a
acestor taxe se supun reglementarilor prevazute de prezenta ordonanta;
c) taxele de timbru prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 12/1998 privind
taxele de timbru pentru activitatea notariala, cu modificarile si completarile
ulterioare, iar actualizarea periodica in functie de rata inflatiei si
majorarea anuala a acestor taxe se supun reglementarilor prevazute de prezenta
ordonanta;
d) taxa pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor
dobandite in baza Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, prevazuta la cap. V din anexa la Legea
nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru. Procedurile privind
actualizarea periodica in functie de rata inflatiei si majorarea anuala pentru
taxele mentionate la cap. I - IV, precum si la cap. V din anexa la aceasta lege
se supun reglementarilor prevazute de prezenta ordonanta.
(2) Prin normele metodologice referitoare la impozitele si taxele locale se
vor detalia procedurile mentionate la alin. (1), precum si cele specifice
preluarii la bugetele locale a acestor resurse banesti.
CAP. 12
Dispozitii tranzitorii
Art. 76
(1) Pana la data de 30 aprilie 2002 autoritatile administratiei publice
locale vor prelua pe baza de protocol, de la organele fiscale teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice, exercitarea atributiilor referitoare la
impozitul pe terenul agricol, conform procedurilor prevazute de Hotararea Guvernului
nr. 333/1999 privind aprobarea Protocolului-cadru si a actiunilor de
predare-preluare a exercitarii de catre consiliile judetene, consiliile locale
si Consiliul General al Municipiului Bucuresti a atributiilor prevazute de
Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale.
(2) Pana la data de 15 mai 2002 autoritatile administratiei publice locale
vor efectua inventarierea materiei impozabile generate de aplicarea prezentei
ordonante, astfel incat proiectele bugetelor locale depuse in conditiile art.
20 alin. (1) din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale sa
cuprinda toate veniturile proprii ale acestora.
Art. 77
In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ministrul administratiei publice si
ministrul finantelor publice, dupa consultarea cu structurile asociative ale
autoritatilor administratiei publice locale, vor elabora normele metodologice
referitoare la impozitele si taxele locale, pe care le vor supune spre aprobare
Guvernului.
Art. 78
Pana la preluarea de catre autoritatile administratiei publice locale a
exercitarii atributiilor prevazute la art. 76, in cazul plangerilor aflate pe
rol, adresate instantelor judecatoresti, privind impozitul pe terenul agricol,
se va aplica in continuare legislatia in vigoare.
Art. 79
Prevederile prezentei ordonante se aplica incepand cu data de 1 ianuarie
2003, cu exceptia celor ale art. 10 alin. (3), ale art. 73, 74, 76 si 77, care
se aduc la indeplinire la termenele prevazute, in anul 2002, precum si ale
dispozitiilor art. 31 alin. (3) si ale cap. VII, care se pun in executare
incepand cu data publicarii prezentei ordonante in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 80
Pe data aplicarii dispozitiilor prezentei ordonante se abroga urmatoarele
acte normative:
a) Legea nr. 69/1993 privind instituirea taxei pentru folosirea terenurilor
proprietate de stat in alte scopuri decat pentru agricultura sau silvicultura,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 250 din 21 octombrie
1993, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la indexarea
nivelului taxei anuale;
b) Ordinul ministrului finantelor nr. 113/1994 pentru aprobarea
Instructiunilor de aplicare a Legii nr. 69/1993 privind instituirea taxei
pentru folosirea terenurilor proprietate de stat in alte scopuri decat pentru
agricultura sau silvicultura, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 45 din 21 februarie 1994;
c) Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe terenul agricol, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 2 iunie 1994, cu
modificarile si completarile ulterioare;
d) Hotararea Guvernului nr. 506/1994 pentru aprobarea Normelor privind
metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la asezarea
si urmarirea impozitelor si taxelor locale, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 254 din 9 septembrie 1994;
e) Hotararea Guvernului nr. 507/1994 pentru aprobarea Instructiunilor
privind metodologia de calcul si de regularizare a impozitului pe venitul
agricol, formularistica referitoare la asezarea si urmarirea impozitului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 19 septembrie
1994;
f) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/1997 privind suspendarea
impozitului pe venitul agricol, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 153 din 14 iulie 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare;
g) Legea nr. 147/1998 privind impozitul pe spectacole, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 14 iulie 1998;
h) Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu
modificarile si completarile ulterioare;
i) Hotararea Guvernului nr. 718/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Legii nr. 147/1998 privind impozitul pe spectacole si
formularistica corespunzatoare, precum si a Normelor privind tiparirea,
inregistrarea, vizarea, gestionarea si utilizarea biletelor de intrare si a
abonamentelor la spectacole, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 408 din 27 octombrie 1998;
j) pct. 2 al cap. I din anexa la Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare
de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 321 din 6
iulie 1999;
k) art. 6 alin. (15) si art. 32 alin. (3) din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, astfel cum a fost modificata
si completata prin Legea nr. 453/2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001;
l) Ordinul comun al ministrului finantelor si al secretarului de stat,
seful Departamentului pentru Administratie Publica Locala, privind formularele
tipizate pentru impozite si taxe locale nr. 805/19a/6.283/1999, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 si 482 bis din 5 octombrie 1999;
m) orice alte dispozitii contrare prezentei ordonante.
Art. 81
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
VALORILE IMPOZABILE
pe metru patrat de suprafata construita desfasurata*) la cladiri si alte
constructii apartinand persoanelor fizice
______________________________________________________________________________
Valoarea impozabila*)
(lei/mp)
Nr. Felul cladirilor si al altor _________________________________
crt. constructii impozabile Cu instalatii de Fara instalatii
apa, canalizare, de apa,
electrice, canalizare,
incalzire electrice,
[conditii incalzire
cumulative*)]
______________________________________________________________________________
0 1 2 3
______________________________________________________________________________
1. Cladiri:
______________________________________________________________________________
a) cu pereti sau cadre din beton armat 7.300.000 5.100.000
______________________________________________________________________________
b) cu pereti din caramida arsa, piatra
naturala sau din alte materiale,
fara cadre din beton armat 5.300.000 3.100.000
______________________________________________________________________________
c) cu pereti din lemn, caramida nearsa,
valatuci, paianta si alte materiale
asemanatoare 1.400.000 900.000
______________________________________________________________________________
2. Constructii anexe, situate in afara
corpului principal al cladirii:
______________________________________________________________________________
a) cu pereti din caramida arsa, piatra,
beton sau din alte materiale
asemanatoare 900.000 800.000
______________________________________________________________________________
b) cu pereti din lemn, caramida nearsa,
paianta, valatuci etc. 800.000 500.000
______________________________________________________________________________
3. Pentru locuinte situate la subsol, Valoarea reprezinta 75% din
demisol sau la mansarda valoarea corespunzatoare fiecarei
grupe de cladiri
______________________________________________________________________________
4. Pentru spatiile cu alta destinatie, Valoarea reprezinta 50% din
situate in subsolul sau demisolul valoarea corespunzatoare fiecarei
cladirilor grupe de cladiri
______________________________________________________________________________
*) Pentru determinarea suprafetei construite desfasurate, in cazul
cladirilor care nu pot fi efectiv masurate pe conturul exterior, asupra
suprafetei utile se aplica coeficientul de transformare de 1,20.
*) Valoarea impozabila se reduce in raport cu perioada in care au fost
realizate, dupa cum urmeaza:
a) inainte de anul 1950 inclusiv, reducere 15%;
b) intre anii 1951 si 1977 inclusiv, reducere 5% .
*) In cazurile in care nu sunt intrunite cumulativ aceste conditii se vor
utiliza valorile impozabile, in lei/mp, prevazute in col. 3.
NOTA:
1. Pentru determinarea valorilor impozabile, pe ranguri de localitati si
zone in cadrul acestora, la nivelurile mentionate in prezenta anexa se vor
aplica urmatorii coeficienti de corectie pozitiva:
__________________________________________________________________
Zona
in cadrul Rangul localitatii
localitatii
__________________________________________________________________
0 I II III IV V
A 1,30 1,25 1,20 1,15 1,10 1,05
B 1,25 1,20 1,15 1,10 1,05 1,00
C 1,20 1,15 1,10 1,05 1,00 0,95
D 1,15 1,10 1,05 1,00 0,95 0,90
__________________________________________________________________
2. Zonele A, B, C si D din prezenta anexa corespund zonelor A, B, C si D
din anexa nr. 3 la prezenta ordonanta.
3. Pentru cladirile structurate in blocuri cu mai mult de 3 niveluri si 8
apartamente coeficientii de corectie pozitiva mentionati la pct. 1 vor fi
diminuati cu 0,10.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand cladirile care nu sunt supuse impozitului
1. Cladirile institutiilor publice, cu exceptia incintelor acestora
folosite pentru activitati economice
2. Cladirile care, potrivit legii, sunt considerate monumente istorice, de
arhitectura si arheologie, precum si muzeele si casele memoriale, cu exceptia
incintelor acestora folosite pentru activitati economice
3. Cladirile care, prin destinatie, constituie lacasuri de cult, apartinand
cultelor religioase recunoscute de lege, si partile lor componente locale, cu
exceptia incintelor acestora folosite pentru activitati economice
4. Cladirile institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar,
autorizate provizoriu sau acreditate, cu exceptia incintelor acestora folosite
pentru activitati economice
5. - (1) Cladirile aflate in domeniul public al statului si in
administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat", precum si cele din domeniul privat al statului si administrate de
regie, care sunt atribuite conform dispozitiilor art. 6 alin. (1) din Hotararea
Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si functionarea Regiei Autonome
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", cu modificarile
ulterioare
(2) Cladirile aflate pe domeniul public si privat al statului, administrate
de Regia Autonoma "Locato"
6. Constructii si amenajari funerare din cimitire
7. Constructii speciale:
(1) sonde de titei, gaze, sare;
(2) platforme de foraj marin;
(3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice, nuclearoelectrice,
statii de transformare si de conexiuni, precum si cladirile si constructiile
speciale anexe ale acestora, posturi de transformare, retele aeriene de
transport si distribuire a energiei electrice, precum si stalpii aferenti
acestora, cabluri subterane de transport si distributie, instalatii electrice
de forta;
(4) retele de canalizare si retele de telecomunicatii subterane si aeriene
realizate pe suport propriu;
(5) cai de rulare;
(6) galerii, planuri inclinate subterane si rampe de put;
(7) puturi de mina;
(8) cosuri de fum;
(9) turnuri de racire;
(10) baraje si constructii accesorii;
(11) diguri, constructii-anexe si cantoane pentru interventii la apararea
impotriva inundatiilor;
(12) constructii hidrometrice, oceanografice si hidrometeorologice;
(13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri;
(14) conducte pentru transportul produselor petroliere, gazelor si
lichidelor industriale, conducte de termoficare;
(15) terasamente;
(16) cheiuri;
(17) platforma betonata;
(18) imprejmuiri;
(19) instalatii tehnologice, rezervoare si bazine pentru depozitare;
(20) altele de natura similara, cu avizul consiliilor locale.
Prin constructii speciale, in sensul prezentei ordonante, se intelege acele
constructii care nu sunt realizate sub forma de incinta sau care sunt realizate
sub forma de incinta, dar nu sunt destinate desfasurarii unei activitati.
ANEXA 3
IMPOZITUL
pe terenurile situate in intravilan
- lei/mp -
__________________________________________________________________
Zona
in cadrul Nivelurile impozitului, pe ranguri de localitati
localitatii
__________________________________________________________________
0 I II III IV V
A 5.900 4.900 4.300 3.700 500 400
B 4.900 3.700 3.000 2.500 400 300
C 3.700 2.500 1.900 1.200 300 200
D 2.500 1.200 1.000 700 200 100
__________________________________________________________________
ANEXA 4
IMPOZITUL
pe terenurile situate in extravilan
- lei/mp -
____________________________________________________________________
|Nr. |Categoria \ | Zona I | Zona | Zona | Zona |
|crt.|de folosinta \ Zona | | a II-a | a III-a| a IV-a |
|____|_________________\_________|________|________|________|________|
| 1.| Terenuri cu constructii*) | 10 | 9 | 8 | 7 |
| 2.| Arabil | 15 | 12 | 10 | 8 |
| 3.| Pasuni | 12 | 10 | 8 | 6 |
| 4.| Fanete | 12 | 10 | 8 | 6 |
| 5.| Vii | 25 | 20 | 15 | 10 |
| 6.| Livezi | 30 | 25 | 20 | 15 |
| 7.| Paduri si alte terenuri | 15 | 12 | 10 | 8 |
| | cu vegetatie forestiera | | | | |
| 8.| Terenuri cu ape | 8 | 6 | 4 | x |
| 9.| Drumuri si cai ferate | x | x | x | x |
| 10.| Terenuri neproductive | x | x | x | x |
|____|___________________________|________|________|________|________|
*) Nu se ia in calcul suprafata construita la sol a cladirilor.
NOTA:
Pentru determinarea impozitului pe terenuri, diferentiat pe ranguri de
localitati, potrivit art. 13 din prezenta ordonanta, tinandu-se seama de ierarhizarea
localitatilor urbane si rurale pe ranguri, reglementata prin Legea nr. 351/2001
privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national - sectiunea a
IV-a - Reteaua de localitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, la nivelurile prevazute in tabloul de mai
sus se vor aplica urmatorii coeficienti de corectie pozitiva:
a) localitati urbane de rangul 0: ........................ 8,00
b) localitati urbane de rangul I: ........................ 5,00
c) localitati urbane de rangul II: ....................... 4,00
d) localitati urbane de rangul III: ...................... 3,00
e) localitati rurale de rangul IV: ....................... 1,10
f) localitati rurale de rangul V: ........................ 1,10
ANEXA 5
TERENURILE
pentru care nu se datoreaza impozitul si taxa pe teren
A. Nu se datoreaza impozit pe teren pentru:
1. terenurile cu constructii, numai pentru suprafata construita la sol a
cladirilor;
2. terenurile apartinand cultelor religioase recunoscute de lege si
unitatile locale ale acestora cu personalitate juridica;
3. terenurile cimitirelor;
4. terenurile institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar
autorizate provizoriu sau acreditate;
5. terenurile aflate in proprietatea, administrarea sau in folosinta
institutiilor publice stabilite potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele
publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legii nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
6. terenurile aflate in situatiile prevazute la art. 85 din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
B. Nu se datoreaza taxa pe teren pentru:
1. terenurile aflate in administrarea sau in folosinta institutiilor
publice stabilite potrivit Legii nr. 72/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, si Legii nr. 189/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. terenurile care prin natura lor si nu prin destinatia data sunt
improprii pentru agricultura sau silvicultura, inclusiv cele ocupate de iazuri,
balti sau de lacuri de acumulare, cele folosite pentru activitatile de aparare
impotriva inundatiilor, gospodarirea apelor, hidrometeorologie, cele care
contribuie la exploatarea surselor de apa, cele folosite ca zone de protectie
definite de Legea apelor nr. 107/1996, precum si terenurile utilizate pentru
exploatarile din subsol, in masura in care nu afecteaza folosirea suprafetei
solului. Incadrarea terenurilor in aceste categorii se face de catre consiliile
locale, prin hotarare;
3. terenurile aflate in situatiile prevazute la art. 85 din Legea nr.
18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
4. terenurile aferente cladirilor prevazute la pct. 5 alin. (1) si (2) din
anexa nr. 2 la prezenta ordonanta.
ANEXA 6
TAXA
asupra mijloacelor de transport
A.I. Pentru mijloacele de transport cu tractiune mecanica:
_______________________________________________________________________
Tipul mijlocului de transport - lei/an/500 cm^3
sau fractiune -
_______________________________________________________________________
a) autoturisme cu capacitatea cilindrica 58.000
de pana la 2.000 cm^3 inclusiv
b) autoturisme cu capacitatea cilindrica 72.000
de peste 2.000 cm^3
c) autobuze, autocare, microbuze 117.000
d) autovehicule de pana la 12 tone inclusiv 126.000
e) tractoare inmatriculate 78.000
f) motociclete, motorete si scutere 29.000
_______________________________________________________________________
Pentru atase taxa anuala se stabileste la nivelul a 50% din taxa datorata
pentru motociclete, motorete si scutere.
A.II. Pentru autovehicule de transport marfa cu masa totala maxima autorizata
de peste 12 tone:
______________________________________________________________________________
Taxa (lei/an/autovehicul)
Numarul axelor si masa totala _______________________________________________
maxima autorizata (in tone) Axa/axe motoare cu Axa/axe motoare
suspensie pneumatica cu alt sistem
sau un echivalent de suspensie
recunoscut
______________________________________________________________________________
1. Autovehicule cu doua axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 12 t, dar nu mai mult de 13 t 1.000.000 1.100.000
b) peste 13 t, dar nu mai mult de 14 t 1.100.000 1.200.000
c) peste 14 t, dar nu mai mult de 15 t 1.200.000 1.400.000
d) peste 15 t, dar nu mai mult de 18 t 1.400.000 2.800.000
______________________________________________________________________________
2. Autovehicule cu trei axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 15 t, dar nu mai mult de 17 t 1.100.000 1.200.000
b) peste 17 t, dar nu mai mult de 19 t 1.200.000 1.300.000
c) peste 19 t, dar nu mai mult de 21 t 1.300.000 1.600.000
d) peste 21 t, dar nu mai mult de 23 t 1.600.000 2.500.000
e) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 2.500.000 3.800.000
f) peste 25 t, dar nu mai mult de 26 t 2.500.000 3.800.000
______________________________________________________________________________
3. Autovehicule cu patru axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.600.000 1.700.000
b) peste 25 t, dar nu mai mult de 27 t 1.700.000 2.500.000
c) peste 27 t, dar nu mai mult de 29 t 2.500.000 4.000.000
d) peste 29 t, dar nu mai mult de 31 t 4.000.000 6.000.000
e) peste 31 t, dar nu mai mult de 32 t 4.000.000 6.000.000
______________________________________________________________________________
A.III. Pentru combinatii de autovehicule (autovehicule articulate sau
trenuri rutiere) de transport marfa cu masa totala maxima autorizata de peste
12 tone:
______________________________________________________________________________
Taxa (lei/an/autovehicul)
Numarul axelor si masa totala _______________________________________________
maxima autorizata (in tone) Axa/axe motoare cu Axa/axe motoare
suspensie pneumatica cu alt sistem
sau un echivalent de suspensie
recunoscut
______________________________________________________________________________
1. Autovehicule cu 2+1 axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 12 t, dar nu mai mult de 14 t 1.000.000 1.100.000
b) peste 14 t, dar nu mai mult de 16 t 1.100.000 1.200.000
c) peste 16 t, dar nu mai mult de 18 t 1.200.000 1.300.000
d) peste 18 t, dar nu mai mult de 20 t 1.300.000 1.400.000
e) peste 20 t, dar nu mai mult de 22 t 1.400.000 1.500.000
f) peste 22 t, dar nu mai mult de 23 t 1.500.000 1.600.000
g) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.600.000 2.000.000
h) peste 25 t, dar nu mai mult de 28 t 2.000.000 3.400.000
______________________________________________________________________________
2. Autovehicule cu 2+2 axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 23 t, dar nu mai mult de 25 t 1.200.000 1.300.000
b) peste 25 t, dar nu mai mult de 26 t 1.300.000 1.600.000
c) peste 26 t, dar nu mai mult de 28 t 1.600.000 2.000.000
d) peste 28 t, dar nu mai mult de 29 t 2.000.000 2.300.000
e) peste 29 t, dar nu mai mult de 31 t 2.300.000 3.700.000
f) peste 31 t, dar nu mai mult de 33 t 3.700.000 5.200.000
g) peste 33 t, dar nu mai mult de 36 t 5.200.000 7.900.000
h) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 5.200.000 7.900.000
______________________________________________________________________________
3. Autovehicule cu 2+3 axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 4.200.000 5.700.000
b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 5.700.000 8.000.000
______________________________________________________________________________
4. Autovehicule cu 3+2 axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 3.500.000 5.000.000
b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 5.000.000 7.000.000
c) peste 40 t, dar nu mai mult de 44 t 7.000.000 7.900.000
______________________________________________________________________________
5. Autovehicule cu 3+3 axe si cu masa:
______________________________________________________________________________
a) peste 36 t, dar nu mai mult de 38 t 2.800.000 3.100.000
b) peste 38 t, dar nu mai mult de 40 t 3.100.000 3.700.000
c) peste 40 t, dar nu mai mult de 44 t 3.700.000 7.500.000
______________________________________________________________________________
B. Pentru remorci, semiremorci si rulote*):
________________________________________________
Capacitatea - lei/an -
________________________________________________
a) pana la o tona inclusiv 59.000
b) intre 1 si 3 tone inclusiv 194.000
c) intre 3 si 5 tone inclusiv 292.000
d) peste 5 tone 370.000
________________________________________________
*) Cu exceptia celor care fac parte din combinatiile de autovehicule (autovehicule
articulate sau trenuri rutiere), conform lit. A pct. III.
C. Pentru mijloacele de transport pe apa
_____________________________________________________________
- lei/an -
_____________________________________________________________
a) luntre, barci fara motor, folosite 100.000
pentru uz si agrement personal
b) barci fara motor, folosite in alte scopuri 300.000
c) barci cu motor 600.000
d) bacuri, poduri plutitoare 5.000.000
e) salupe 3.000.000
f) iahturi 15.000.000
g) remorchere si impingatoare:
g1) pana la 500 CP 3.000.000
g2) intre 501 si 2.000 CP 5.000.000
g3) intre 2.001 si 4.000 CP 8.000.000
g4) peste 4.000 CP 12.000.000
h) vapoare - pentru fiecare 1.000 tdw sau 1.000.000
fractiune din aceasta
i) ceamuri, slepuri si barje fluviale, in
functie de capacitatea de incarcare:
i1) pana la 1.500 tone inclusiv 1.000.000
i2) intre 1.501 si 3.000 tone inclusiv 1.500.000
i3) peste 3.000 tone 2.500.000
_____________________________________________________________
ANEXA 7
TAXE
pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor
A. In domeniul constructiilor taxele se stabilesc in functie de valoarea
acestora sau a instalatiilor, de suprafata terenurilor sau de natura
serviciilor prestate, astfel:
1. Pentru eliberarea certificatului de urbanism, in functie de suprafata
pentru care se solicita:
1.1. In mediul urban:
______________________________________________________________
Suprafata Taxa
- lei -
______________________________________________________________
a) pana la 150 mp inclusiv 25.000 - 35.000
b) intre 151 si 250 mp inclusiv 37.000 - 47.000
c) intre 251 si 500 mp inclusiv 48.000 - 60.000
d) intre 501 si 750 mp inclusiv 61.000 - 72.000
e) intre 751 si 1.000 mp inclusiv 73.000 - 85.000
f) peste 1.000 mp 85.000 + 130 lei/mp
pentru ceea ce depaseste
suprafata de 1.000 mp
______________________________________________________________
1.2. In mediul rural se percepe 50% din taxa prevazuta pentru mediul urban.
2. (1) Pentru eliberarea autorizatiei de construire taxa este de 1% din
valoarea autorizata a lucrarilor, inclusiv a instalatiilor aferente acestora.
Pentru cladirile cu destinatie de locuinta si anexe gospodaresti taxele se
reduc cu 50% .
(2) Taxele de autorizare nu se datoreaza in cazul eliberarii de autorizatii
pentru lacasuri de cult, inclusiv pentru constructiile-anexe ale acestora,
pentru lucrarile de dezvoltare, de modernizare sau de reabilitare a
infrastructurilor din transporturi care apartin domeniului public al statului,
pentru lucrarile de interes public judetean sau local, precum si pentru
constructiile ai caror beneficiari sunt institutiile publice.
3. Pentru eliberarea autorizatiei de foraje si excavari, necesare studiilor
geotehnice, ridicarilor topografice, exploatarilor de cariera, balastierelor,
sondelor de gaze si petrol, precum si altor exploatari taxa datorata pentru
fiecare mp este cuprinsa intre 37.000 lei si 48.000 lei.
4. Pentru eliberarea autorizatiei pentru constructiile de santier, necesare
executiei lucrarilor de baza, daca nu au fost autorizate o data cu acestea,
taxa este de 3% din valoarea autorizata a constructiilor.
5. Pentru eliberarea autorizatiei de construire pentru organizarea de
tabere de corturi, casute sau rulote, campinguri taxa datorata este de 2% din
valoarea autorizata a lucrarii sau a constructiei.
6. Pentru eliberarea autorizatiei de construire pentru chioscuri, tonete,
cabine, spatii de expunere, situate pe caile si in spatiile publice, precum si
pentru amplasarea corpurilor si a panourilor de afisaj, a firmelor si
reclamelor taxa datorata este de 48.000 lei pentru fiecare mp.
7. Pentru eliberarea autorizatiei de desfiintare, partiala sau totala, a
constructiilor si a amenajarilor taxa datorata este de 0,1% din valoarea
impozabila a acestora. In cazul desfiintarii partiale cuantumul taxei se
calculeaza proportional cu suprafata construita a cladirii supuse demolarii.
8. Pentru prelungirea certificatului de urbanism, precum si a
autorizatiilor de construire taxa este de 30% din valoarea taxei initiale.
9. Pentru eliberarea autorizatiilor privind lucrarile de racorduri si
bransamente la retele publice de apa, canalizare, gaze, termice, energie
electrica, telefonie si televiziune prin cablu taxa datorata este cuprinsa
intre 48.000 lei si 73.000 lei pentru fiecare instalatie.
10. Pentru eliberarea avizului comisiei de urbanism si amenajarea
teritoriului, de catre primari ori de structurile de specialitate din cadrul
consiliilor judetene, taxa datorata este cuprinsa intre 100.000 lei si 364.000
lei.
11. Pentru eliberarea certificatului de nomenclatura stradala si adresa
taxa datorata este cuprinsa intre 48.000 lei si 61.000 lei.
B. Pentru eliberarea altor autorizatii si certificate decat cele prevazute
la lit. A, precum si pentru viza anuala sau trimestriala a acestora se
datoreaza urmatoarele taxe:
1. Pentru eliberarea autorizatiilor de functionare pentru activitati
lucrative si viza anuala a acestora:
_____________________________________________________________________
Activitati lucrative - lei -
_____________________________________________________________________
a) pentru meseriasi si carausi 50.000 - 75.000
b) pentru cazane de fabricat rachiu 75.000 - 130.000
c) pentru liber-profesionisti 130.000 - 200.000
d) pentru mori, prese de ulei si darace 200.000 - 400.000
e) pentru alte activitati neprevazute mai sus 400.000 - 1.000.000
_____________________________________________________________________
2. Pentru eliberarea autorizatiilor sanitare de functionare, intre 83.000
lei si 121.000 lei.
3. Pentru eliberarea de:
a) copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea
planuri, detinute de consiliile locale, pentru fiecare mp de plan:
- lei -
_______________________________________
a1) la scara 1:500 240.000
a2) la scara 1:1.000 360.000
a3) la scara 1:2.000 480.000
_______________________________________
b) autorizatii si vize anuale ce dau dreptul de a executa proiecte: 280.000
lei.
4. Pentru eliberarea certificatului de producator si viza trimestriala a
acestuia, intre 50.000 lei si 500.000 lei.
ANEXA 8
LISTA
cuprinzand vehicule lente
______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea vehiculului lent
crt.
______________________________________________________________________________
1. Autocositoare
2. Autoexcavator (excavator pe autosasiu)
3. Autogreder
4. Autoscreper
5. Autostivuitor
6. Buldozer pe pneuri
7. Combina agricola pentru recoltat cereale sau furaje
8. Compactor autopropulsat
9. Electrocar cu echipamente: sudura, grup electrogen, pompa etc.
10. Excavator cu racleti pentru sapat santuri
11. Excavator cu rotor pentru sapat santuri
12. Excavator pe pneuri
13. Freza autopropulsata pentru canale
14. Freza autopropulsata pentru pamant stabilizat
15. Freza rutiera
16. Incarcator cu o cupa pe pneuri
17. Instalatie autopropulsata de sortare-concasare
18. Macara cu greifer
19. Macara mobila pe pneuri
20. Macara turn autopropulsata
21. Masina autopropulsata multifunctionala pentru lucrari de terasamente
22. Masina autopropulsata pentru constructia si intretinerea drumurilor
23. Masina autopropulsata pentru decopertarea imbracamintei asfaltice la
drumuri
24. Masina autopropulsata pentru finisarea drumurilor
25. Masina autopropulsata pentru forat
26. Masina autopropulsata pentru turnat asfalt
27. Plug de zapada autopropulsat
28. Sasiu autopropulsat cu ferastrau pentru taiat lemn
29. Tractor pe pneuri
30. Troliu autopropulsat
31. Utilaj multifunctional pentru intretinerea drumurilor
32. Vehicul de pompieri pentru derularea furtunurilor de apa
33. Vehicul pentru macinat si compactat deseuri
34. Vehicul pentru marcarea drumurilor
35. Vehicul pentru taiat si compactat deseuri
______________________________________________________________________________