ORDONANTA DE URGENTA Nr. 228 din 24 noiembrie 2000
privind protejarea monumentelor istorice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 616 din 30 noiembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
TITLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza regimul juridic general al
monumentelor istorice.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, monumentele istorice sunt
bunuri imobile, constructii si terenuri situate pe teritoriul Romaniei si care
sunt semnificative pentru cultura si civilizatia nationala si universala.
(3) Regimul de monument istoric este conferit prin clasarea acestor bunuri
imobile in Lista monumentelor istorice conform procedurii prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta.
Art. 2
(1) Monumentele istorice constituie parte integranta a patrimoniului cultural
national si sunt protejate prin lege.
(2) Protejarea monumentelor istorice este de interes public; in conditiile
legii, interventiile asupra monumentelor istorice pot constitui cauza de
utilitate publica.
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin protejare se intelege
ansamblul de masuri cu caracter stiintific, juridic, administrativ, financiar,
fiscal si tehnic, menite sa asigure identificarea, cercetarea, inventarierea,
clasarea, conservarea, inclusiv paza si intretinerea, consolidarea,
restaurarea, punerea in valoare a monumentelor istorice si integrarea
social-economica si culturala a acestora in viata colectivitatilor locale.
(4) Pentru protejarea monumentelor istorice se stabilesc, prin lege, masuri
stimulative cu caracter economic sau de alta natura.
(5) Asupra monumentelor istorice se pot aplica servituti de utilitate
publica instituite potrivit legii.
Art. 3
Conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta pot fi protejate, sub
titlul de monument istoric, urmatoarele categorii de bunuri imobile situate la
suprafata solului, subteran sau subacvatic:
a) monument - constructie sau parte din constructie, impreuna cu
instalatiile, componentele artistice, elementele de mobilare interioara sau
exterioara care fac parte integranta din acestea, precum si lucrari artistice
comemorative, funerare si de for public, impreuna cu terenul aferent delimitat
topografic, care constituie marturii cultural-istorice remarcabile din punct de
vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios,
social, stiintific sau tehnic;
b) ansamblu - grup coerent din punct de vedere cultural, istoric,
arhitectural, urbanistic, de constructii urbane sau rurale, impreuna cu terenul
aferent, care formeaza o unitate delimitata topografic, ce constituie o
marturie cultural-istorica remarcabila din punct de vedere arhitectural,
urbanistic, arheologic, istoric, artistic, etnografic, religios, social,
stiintific sau tehnic;
c) sit - teren delimitat topografic cuprinzand acele creatii ale naturii
sau creatii ale omului in cadru natural, care sunt marturii cultural-istorice
remarcabile din punct de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, istoric,
artistic, etnografic, religios, social, stiintific, tehnic sau al peisajului cultural.
Art. 4
(1) Monumentele istorice pot apartine domeniului public sau privat al
statului ori al judetelor, oraselor si comunelor sau pot fi proprietatea
privata a persoanelor fizice ori juridice.
(2) Dreptul de proprietate asupra monumentelor istorice apartinand
domeniului public este inalienabil, imprescriptibil si insesizabil; potrivit
legii, aceste monumente istorice pot fi date in administrare institutiilor
publice, pot fi concesionate sau inchiriate, in conditiile legii, numai cu avizul
Ministerului Culturii.
(3) Monumentele istorice apartinand domeniului privat pot face obiectul
circuitului civil in conditiile stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Asupra monumentelor istorice aflate in circuitul civil se exercita dreptul
de preemtiune al statului sau al autoritatilor administratiei publice locale
numai in ceea ce priveste vanzarea-cumpararea acestora si in conditiile
prezentei ordonante de urgenta.
(5) In conditiile legii, in vederea protejarii monumentelor istorice se
poate proceda, in cazuri extreme, la stramutarea acestora.
(6) Monumentele istorice care se afla pe teritoriul Romaniei si care sunt
proprietatea altor state sunt protejate in conditiile prevederilor prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 5
(1) Paza, intretinerea, conservarea, consolidarea, restaurarea si punerea
in valoare prin mijloace adecvate a monumentelor istorice revin proprietarilor
sau titularilor de alte drepturi reale asupra acestora, in conformitate cu
prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(2) In cazul in care un monument istoric nu are proprietar cunoscut,
obligatiile decurgand din prezenta ordonanta de urgenta revin autoritatii
administratiei publice locale din unitatea administrativ-teritoriala in care se
afla situat monumentul istoric ori autoritatilor administratiei publice
centrale, dupa caz.
Art. 6
(1) Statul garanteaza si asigura protejarea monumentelor istorice in
conditiile stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Ministerul Culturii este autoritatea administratiei publice centrale de
specialitate care raspunde de elaborarea strategiilor si normelor specifice de
protejare a monumentelor istorice si care urmareste aplicarea lor.
(3) Autoritatile administratiei publice centrale de specialitate,
institutiile de specialitate subordonate acestora si autoritatile
administratiei publice locale colaboreaza si raspund, dupa caz, de activitatea
de protejare a monumentelor istorice.
(4) Autoritatile administratiei publice centrale de specialitate si
institutiile din subordinea acestora, precum si autoritatile administratiei
publice locale coopereaza cu proprietarii monumentelor istorice, persoane
fizice sau juridice, cu detinatorii si administratorii acestora, precum si cu
institutiile publice si organizatiile neguvernamentale din domeniul protejarii
monumentelor istorice si ii sprijina, in conditiile legii.
Art. 7
Organismul stiintific de specialitate cu atributii si competente specifice
in domeniul protejarii monumentelor istorice este Comisia Nationala a
Monumentelor Istorice.
TITLUL II
Protejarea monumentelor istorice
CAP. 1
Monumentele istorice
Art. 8
(1) In Lista monumentelor istorice se inscriu:
a) in grupa A: monumentele istorice care prin valoare sunt reprezentative
pe plan national pentru patrimoniul cultural, inclusiv monumentele istorice
declarate de valoare universala;
b) in grupa B: monumentele istorice care prin valoare sunt reprezentative
pentru patrimoniul cultural in plan local.
(2) Inscrierea monumentelor istorice in grupe se face prin ordin al
ministrului culturii, conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) Monumentele istorice inscrise in grupele prevazute la alin. (1) si
aflate in proprietate publica pot fi declarate, potrivit legii, ca fiind de
interes public national sau local, dupa caz, prin hotarare a Guvernului si,
respectiv, prin hotarare a consiliilor locale si judetene, la propunerea
Ministerului Culturii.
Art. 9
(1) Pentru fiecare monument istoric se instituie zona sa de protectie, prin
care se urmareste conservarea integrata a monumentului istoric in cadrul sau
construit sau natural si care permite perceperea nealterata a monumentului.
(2) Delimitarea si instituirea zonei de protectie se realizeaza simultan cu
clasarea bunului imobil ca monument istoric, in conditiile legii.
(3) In zona de protectie pot fi instituite servituti de utilitate publica
si reglementari speciale de construire prin planurile si regulamentele de
urbanism aprobate si avizate conform legii.
(4) Procedura de delimitare si instituire a zonelor de protectie se
stabileste de Ministerul Culturii in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 10
(1) Monumentele istorice sunt protejate indiferent de regimul lor de
proprietate sau de starea lor de conservare.
(2) Protejarea monumentelor istorice este parte componenta a strategiilor
de dezvoltare economico-sociala, urbanistica si de amenajare a teritoriului, la
nivel national si local.
(3) Exproprierea monumentelor istorice nu poate fi initiata si nici o
servitute nu poate fi instituita si aplicata monumentelor istorice si zonelor
lor de protectie fara avizul emis de Ministerul Culturii.
(4) Aplicarea de servituti care au drept consecinta desfiintarea,
distrugerea partiala sau degradarea monumentelor istorice si a zonelor lor de
protectie este interzisa.
Art. 11
(1) Orice interventie asupra monumentelor istorice si imobilelor din zona
lor de protectie, precum si orice modificare a situatiei juridice a
monumentelor istorice se fac numai in conditiile prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta.
(2) Desfiintarea, distrugerea partiala sau degradarea monumentelor istorice
sunt interzise si se sanctioneaza conform legii.
CAP. 2
Clasarea si evidenta monumentelor istorice
Art. 12
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin clasare se intelege
procedura prin care unui bun imobil i se confera regimul de monument istoric.
(2) Evidenta monumentelor istorice cuprinde procedura de alcatuire a
listei, precum si consemnarea informatiilor stiintifice si tehnice privind
monumentele istorice, cat si a tuturor interventiilor umane si a modificarilor
naturale ale acestora survenite in decursul timpului; acestea alcatuiesc baza
de date a monumentelor istorice.
(3) Clasarea si evidenta monumentelor istorice se realizeaza in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta si potrivit normelor
metodologice de clasare si evidenta.
Art. 13
(1) Procedura de clasare se declanseaza, indiferent de regimul de
proprietate al bunului imobil respectiv, de catre directiile judetene pentru
cultura si patrimoniul cultural national, in conformitate cu prevederile legii,
din oficiu sau la propunerea:
a) proprietarului bunului imobil;
b) primarului localitatii ori a consiliului local sau judetean pe al carui
teritoriu administrativ se afla bunul imobil in cauza;
c) prefectului judetului pe al carui teritoriu administrativ se afla bunul
imobil in cauza;
d) Comisiei zonale a monumentelor istorice din zona in care se afla bunul
imobil respectiv, Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice sau, dupa caz,
Comisiei Nationale de Arheologie;
e) asociatiilor si fundatiilor, legal constituite, cu activitate in
domeniul protejarii monumentelor istorice.
(2) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice analizeaza dosarul de clasare
intocmit de directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural
national, hotaraste si, dupa caz, inainteaza ministrului culturii propunerea de
clasare.
(3) Bunul imobil se claseaza prin ordin al ministrului culturii.
(4) Ordinul de clasare emis de ministrul culturii sau hotararea de
neclasare adoptata de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice se comunica
proprietarului sau titularilor de alte drepturi reale, precum si autoritatii
administratiei publice locale, in termen de cel mult 11 luni de la data
declansarii procedurii de clasare.
Art. 14
(1) Directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national au
obligatia de a comunica neintarziat declansarea procedurii de clasare, dupa
caz, proprietarului, titularului dreptului de administrare sau, respectiv,
titularului altui drept real asupra bunului imobil.
(2) De la data comunicarii catre proprietar sau catre titularul de alte
drepturi reale a declansarii procedurii de clasare si pana la publicarea
ordinului de clasare, dar nu mai mult de 12 luni, bunul imobil in cauza nu
poate fi modificat, desfiintat, stramutat sau expropriat si nu poate face
obiectul unor servituti sau al unei autorizari de construire, fara avizul
Ministerului Culturii.
Art. 15
(1) Contestatia la decizia de clasare sau neclasare poate fi depusa de
proprietarul bunului imobil in cauza, in termen de 30 de zile de la data
primirii comunicarii, la Ministerul Culturii si se rezolva in termen de 30 de
zile de la inregistrare.
(2) In perioada rezolvarii contestatiei bunului imobil in cauza i se aplica
prevederile art. 14 alin. (2); in cazul in care contestatarul nu este multumit
de raspunsul primit, acesta se poate adresa instantei de contencios
administrativ, in conditiile legii.
(3) In cazul in care, prin votul a doua treimi din numarul membrilor sai,
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice isi sustine hotararea initiala de
clasare sau de neclasare, ministrul culturii este indreptatit sa respinga
contestatia.
(4) In cazul in care ordinul de clasare emis de ministrul culturii nu este
contestat in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificarile ulterioare, acesta ramane definitiv.
(5) La data adoptarii deciziei de neclasare efectele aplicarii prevederilor
art. 14 alin. (2) inceteaza; reluarea procedurii de clasare nu poate interveni
inainte de 3 ani, in absenta descoperirii unor elemente noi care sa o
justifice.
(6) In situatia introducerii unei actiuni in contencios administrativ
impotriva ordinului de clasare, pana la emiterea unei hotarari judecatoresti
ramase definitive si irevocabile, asupra bunului imobil in cauza se aplica
prevederile art. 14 alin. (2).
Art. 16
(1) Ordinul de clasare emis de ministrul culturii, ramas definitiv, este
publicat in termen de 15 zile de la emitere, in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, si intr-un ziar cu acoperire nationala, precum si intr-un ziar cu
acoperire locala din judetul in care se afla bunul imobil respectiv.
(2) Calitatea de monument istoric a bunului imobil respectiv se inscrie de
catre proprietar in cartea funciara in termen de 30 de zile de la publicarea
ordinului de clasare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17
(1) In termen de 90 de zile de la publicarea ordinului de clasare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, directia judeteana pentru cultura si
patrimoniul cultural national stabileste si comunica proprietarului
"Obligatia privind folosinta monumentului istoric", act prin care
sunt stabilite conditiile si regulile de utilizare sau exploatare si de
intretinere a bunului imobil in cauza. "Obligatia privind folosinta
monumentului istoric" insoteste actele de proprietate, de concesiune sau
inchiriere, pe tot parcursul existentei imobilului in cauza.
(2) Obligatia privind folosinta monumentului istoric este servitute
constituita in folosul imobilului si se inscrie de catre proprietar in cartea
funciara in termen de 30 de zile de la comunicarea ei.
(3) Procedura de intocmire si aprobare, precum si continutul Obligatiei
privind folosinta monumentului istoric sunt stabilite de Comisia Nationala a
Monumentelor Istorice si, dupa caz, de Comisia Nationala de Arheologie, prin
metodologia care va fi aprobata prin ordin al ministrului culturii in termen de
90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 18
(1) Monumentele istorice si zonele lor de protectie sunt evidentiate in
planurile urbanistice generale si in toate celelalte documentatii de urbanism
si, respectiv, de amenajare a teritoriului.
(2) Calitatea de monument istoric este evidentiata, in mod obligatoriu, pe
bunul imobil, printr-un insemn amplasat de reprezentantii primariei, in
conformitate cu normele metodologice de semnalizare a monumentelor istorice.
Art. 19
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin declasare se intelege
procedura de eliminare din Lista monumentelor istorice a unui bun imobil sau
numai a unei parti din acesta.
(2) Declasarea monumentelor istorice urmeaza aceeasi procedura ca cea de
clasare. Ea este declansata din oficiu in oricare din situatiile urmatoare:
a) descarcarea de sarcina arheologica, in cazul siturilor arheologice,
conform avizului Comisiei Nationale de Arheologie;
b) disparitia monumentului istoric.
Art. 20
(1) Potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta schimbarea grupei
de inscriere a monumentelor istorice in Lista monumentelor istorice se decide
de catre Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, din proprie initiativa, la
propunerea motivata a unei comisii zonale a monumentelor istorice sau, dupa
caz, a Comisiei Nationale de Arheologie.
(2) Schimbarea grupei este validata prin ordin al ministrului culturii si
intra in vigoare o data cu publicarea acestuia in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, conform prevederilor art. 22 alin. (2).
(3) Schimbarea grupei se comunica in scris de catre directia judeteana
pentru cultura si patrimoniul cultural national, in termen de 15 zile de la
intrarea in vigoare a ordinului, proprietarului sau titularului de alte
drepturi reale, precum si autoritatii administratiei publice locale din
unitatea administrativ-teritoriala in care se afla bunul imobil in cauza.
Art. 21
(1) Clasarea de urgenta este procedura exceptionala prin care un bun imobil
aflat in pericol iminent de distrugere sau de alterare fizica este inscris in
Lista monumentelor istorice, daca indeplineste criteriile de clasare, in
vederea luarii masurilor urgente necesare pentru salvarea sa.
(2) Declansarea procedurii de clasare de urgenta se face de indata de catre
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, in situatiile si prin procedurile
stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Impotriva ordinului de clasare de urgenta proprietarul se poate adresa
instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
(4) Pana la solutionarea litigiului, bunului imobil in cauza i se aplica
dispozitiile art. 14 alin. (2).
Art. 22
(1) Lista monumentelor istorice este intocmita de Oficiul National al
Monumentelor Istorice si este avizata de Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice si, dupa caz, de Comisia Nationala de Arheologie.
(2) Lista monumentelor istorice este aprobata prin ordin al ministrului
culturii, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se
reactualizeaza la fiecare 5 ani.
(3) Modificarile aduse Listei monumentelor istorice se opereaza in
conditiile alineatelor precedente si se publica, de asemenea, in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 15 zile de la aprobare.
(4) Lista monumentelor istorice sta la baza intocmirii cadastrului de
specialitate al monumentelor istorice.
CAP. 3
Interventii asupra monumentelor istorice
Art. 23
(1) Interventiile asupra monumentelor istorice se fac numai pe baza si cu
respectarea avizului emis de Ministerul Culturii.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, interventiile ce se
efectueaza asupra monumentelor istorice sunt:
a) toate lucrarile de cercetare, construire, extindere, reparare,
consolidare, conservare, restaurare, amenajari peisagistice, precum si orice
alte lucrari care modifica substanta sau aspectul monumentelor istorice,
inclusiv reparatiile curente, lucrarile de intretinere si iluminarea interioara
si exterioara de siguranta si decorativa;
b) executarea de mulaje dupa componente ale monumentelor istorice;
c) amplasarea definitiva sau temporara de imprejmuiri, constructii de
protectie, piese de mobilier fix, de panouri publicitare, firme, sigle sau
orice fel de insemne pe si in monumente istorice;
d) schimbari ale modului de folosinta a monumentelor istorice, inclusiv
schimbarile temporare;
e) stramutarea monumentelor istorice;
f) amenajari de cai de acces, pietonale si carosabile, utilitati anexe,
indicatoare, inclusiv in zonele de protectie a monumentelor istorice.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) interventiile efectuate in
regim de urgenta, cu conditia ca acestea sa fie reversibile.
(4) Autorizatia de construire, autorizatia de desfiintare, precum si
autorizatiile referitoare la interventiile enumerate la alin. (2) sunt
eliberate numai pe baza si in conformitate cu avizul Ministerului Culturii si
cu celelalte avize, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
(5) Autorizatiile prevazute la alin. (4), emise fara avizul institutiilor
abilitate prin lege si fara respectarea conditiilor acestora, sunt nule.
(6) "Obligatia privind folosinta monumentului istoric" face parte
integranta din Cartea tehnica a constructiei; in situatia in care aceasta nu
exista, "Obligatia privind folosinta monumentului istoric" tine locul
documentatiei tehnice de utilizare a bunului imobil, in conditiile legii.
Art. 24
Interventiile ce se efectueaza asupra imobilelor care nu sunt monumente
istorice, dar se afla in ansambluri, situri sau zone de protectie ale
monumentelor istorice, se autorizeaza pe baza avizului Ministerului Culturii,
al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si a celorlalte
avize, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 25
(1) Toate interventiile care se efectueaza asupra monumentelor istorice,
altele decat cele de schimbare a modului de folosinta, intretinere sau
reparatii curente, indiferent de sursa lor de finantare si de regimul de
proprietate al imobilului, se fac sub inspectia si controlul propriu al
Ministerului Culturii si al directiilor judetene pentru cultura si patrimoniul
cultural national, cu personal atestat si agreat, in conditiile legii.
(2) In conditiile legii, in cazul realizarii de lucrari neautorizate sau
care incalca avizele de specialitate, personalul de inspectie abilitat are dreptul
sa intrerupa lucrarile pana la intrarea in legalitate, sa aplice sanctiuni si,
dupa caz, sa dispuna revenirea la situatia initiala si sa sesizeze organele de
cercetare penala.
(3) Expertizarea structurala a monumentelor istorice si verificarea tehnica
a proiectelor de consolidare a monumentelor istorice se fac numai de catre
experti si verificatori tehnici atestati de Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului pentru cerintele prevazute in legislatia specifica
privind calitatea constructiilor si de Ministerul Culturii, pentru exigentele
specifice domeniului monumentelor istorice.
Art. 26
In perioada efectuarii cercetarilor arheologice si pana la luarea deciziei
finale asupra materialului arheologic descoperit, de catre institutiile
abilitate, conservarea lucrarilor la monumentele istorice in cauza, precum si a
marturiilor arheologice descoperite revine atat responsabilului stiintific al
santierului arheologic, cat si institutiei organizatoare, conform avizului
Ministerului Culturii, respectiv al directiilor judetene pentru cultura si
patrimoniul cultural national, in functie de grupa in care monumentul istoric
este inscris in Lista monumentelor istorice.
Art. 27
(1) Conservarea monumentelor istorice reprezentand descoperiri arheologice
ramase decopertate se face de autoritatile administratiei publice locale, sub
coordonarea unor specialisti si experti atestati in conditiile legii.
(2) Programul de conservare a monumentelor istorice reprezentand
descoperiri arheologice ramase decopertate este avizat de Ministerul Culturii
pentru cele inscrise in Lista monumentelor istorice in grupa A si de directiile
judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national pentru cele inscrise
in aceasta lista in grupa B.
TITLUL III
Institutii si organisme de specialitate cu atributii in protejarea
monumentelor istorice
CAP. 1
Institutii
Art. 28
(1) Ministerul Culturii asigura aplicarea strategiei nationale, respectarea
prevederilor legale si a normelor si metodologiilor din domeniul protejarii
monumentelor istorice.
(2) Ministerul Culturii asigura indeplinirea angajamentelor statului
asumate prin conventiile internationale referitoare la protectia monumentelor
istorice la care Romania este parte.
(3) Ministerul Culturii reprezinta statul in relatia cu proprietarii de
monumente istorice si cu titularii de alte drepturi reale asupra acestora.
(4) Pentru indeplinirea atributiilor sale, potrivit prevederilor prezentei
ordonante de urgenta, Ministerul Culturii organizeaza compartimente de
specialitate in aparatul propriu si in institutii subordonate, avand drept
atributii activitatile de cercetare, evidenta, clasare, inspectie si control,
conservare, restaurare si punere in valoare a monumentelor istorice.
Art. 29
(1) In vederea protejarii monumentelor istorice, pe baza strategiei
elaborate de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice si, dupa caz, de Comisia
Nationala de Arheologie, Ministerul Culturii indeplineste direct sau prin
institutiile sale subordonate urmatoarele atributii:
a) organizeaza sistemul national de cercetare, evidenta, elaborare de
reglementari tehnice, de supraveghere si inspectie a monumentelor istorice si
avizeaza reglementarile tehnice cu aplicabilitate pentru domeniul monumentelor
istorice, in cazul in care ele sunt elaborate de alte autoritati decat
Ministerul Culturii;
b) confera, prin ordin al ministrului culturii, regimul de monument istoric
imobilelor clasate si instituie zonele lor de protectie;
c) publica Lista monumentelor istorice in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, si o actualizeaza periodic;
d) instituie cadastrul monumentelor istorice;
e) face propuneri pentru cuprinderea in proiectul bugetului de stat a
sumelor necesare in vederea finantarii cheltuielilor pentru protejarea
monumentelor istorice;
f) emite avizele de specialitate necesare eliberarii autorizatiilor de
construire pentru lucrarile si interventiile de orice natura asupra
monumentelor istorice;
g) emite avizul de specialitate privind regulamentele de constructie din
zonele de protectie a monumentelor istorice;
h) colaboreaza la elaborarea sectiunilor Planului de amenajare a
teritoriului national care au ca obiect monumentele istorice si emite avizele
de specialitate privind planurile de amenajare a teritoriului judetean;
i) emite avizele de specialitate necesare in vederea eliberarii
autorizatiilor de construire sau desfiintare pentru imobilele aflate in zonele
de protectie a monumentelor istorice pana la aprobarea in conditiile legii a
documentatiilor de urbanism pentru zonele respective;
j) emite avizele de specialitate privind planurile urbanistice generale ale
localitatilor care cuprind monumente istorice, privind planurile urbanistice
zonale pentru zonele protejate care cuprind monumente istorice, precum si
privind planurile urbanistice de detaliu care au ca obiect monumente istorice
sau imobile din zona lor de protectie;
k) initiaza, atunci cand este necesar, si, respectiv, solicita consiliilor
judetene, exproprierea pentru cauza de utilitate publica a monumentelor
istorice din grupa A, respectiv a celor din grupa B, in vederea salvarii
acestora de la distrugere si degradare;
l) coordoneaza prin diriginti de specialitate, in conditiile legii, lucrarile
de conservare si restaurare a monumentelor istorice, atunci cand interventiile
sunt finantate in totalitate sau in proportie de cel putin 51% din fondurile
alocate de Ministerul Culturii;
m) asigura inspectia si controlul propriu la monumentele istorice privind
starea lor de conservare si respectarea avizelor de specialitate emise, precum
si controlul propriu al santierelor avand drept obiect monumentele istorice,
indiferent de regimul de proprietate si grupa monumentului istoric, de natura
operatiunilor si de sursa lor de finantare;,
n) constata contraventii si aplica sanctiuni prin imputernicitii sai si ia
masurile corespunzatoare de sesizare a organelor de cercetare penala in cazul
infractiunilor;
o) instituie pentru domeniul protejarii monumentelor istorice Registrul
specialistilor, Registrul expertilor si verificatorilor tehnici, precum si
Registrul agentilor economici autorizati, in conditiile legii;
p) emite pentru domeniul protejarii monumentelor istorice atestatul de
specialist, atestatul de expert si atestatul de verificator si emite
certificatul de agreare pentru verificatorii tehnici, expertii tehnici,
responsabilii tehnici cu executia, responsabilii cu urmarirea comportarii
constructiilor si dirigintii de specialitate atestati de Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului in conformitate cu Regulamentul privind
atestarea specialistilor, a expertilor si verificatorilor tehnici din domeniul
protejarii monumentelor istorice, aprobat prin ordin al ministrului culturii;
q) avizeaza, potrivit legii, constituirea agentilor economici care au ca
obiect de activitate efectuarea de cercetari, proiectarea si executarea de
lucrari asupra monumentelor istorice;
r) colaboreaza cu Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului si cu Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale in organizarea si functionarea sistemului national de educatie,
pregatire si perfectionare a specialistilor si meseriasilor din domeniul
protejarii monumentelor istorice;
s) sustine, in conditiile legi, programe si proiecte de revitalizare si
punere in valoare a monumentelor istorice, hotaraste strategii si cofinanteaza
programe si publicatii pentru animarea culturala si stimularea interesului
public fata de monumentele istorice;
s) elaboreaza, impreuna cu Ministerul de Interne, normele de prevenire si
stingere a incendiilor la monumente istorice;
t) stabileste, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale, masurile speciale
de protectie a monumentelor istorice, in caz de conflict armat;
t) colaboreaza cu institutiile culturale subordonate si cu autoritatile
publice locale la realizarea planurilor si la luarea masurilor de prevenire a
distrugerilor cauzate de dezastrele naturale;
u) instituie si controleaza amplasarea insemnului distinctiv care atesta
regimul de monument istoric al unui bun imobil, in vederea protejarii sale in
timp de pace sau conflict armat;
v) avizeaza implicarea organizatiilor neguvernamentale in domeniul
protejarii monumentelor istorice si colaboreaza cu acestea, in conditiile
legii, la realizarea de programe si proiecte de protejare a monumentelor
istorice;
w) asigura functionarea, logistica, secretariatul tehnic permanent si
sediul Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice si al Comisiei Nationale de
Arheologie;
x) colaboreaza cu organismele internationale interesate si participa in
cooperare cu acestea la finantarea programelor de protejare a monumentelor
istorice;
y) exercita, in numele statului, dreptul de preemtiune asupra monumentelor
istorice, in vederea protejarii acestora, precum si asupra imobilelor din zona
de protectie a monumentelor istorice, in vederea pastrarii integritatii fizice
a cadrului construit si natural al monumentelor istorice;
z) instituie si acorda, la propunerea Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice si, dupa caz, a Comisiei Nationale de Arheologie, titlul si statutul
de "Oras istoric" sau "Sat istoric", in conformitate cu
prevederile normelor metodologice de clasare a monumentelor istorice.
(2) Pentru eliberarea avizelor prevazute la alin. (1) lit. f), g), i), j)
si v) nu se percep taxe sau tarife.
(3) Pentru eliberarea atestatelor, certificatelor de agreare si a avizelor
prevazute la alin. (1) lit. p) si q) se percep taxe care se fac venit la
bugetul de stat.
(4) Nivelurile taxelor pentru eliberarea atestatelor, a certificatelor de
agreare si a avizelor sunt:
a) pentru eliberarea atestatelor prevazute la alin. (1) lit. p) - 800.000
lei;
b) pentru eliberarea certificatelor de agreare prevazute la alin. (1) lit.
p) - 400.000 lei;
c) pentru eliberarea avizelor prevazute la alin. (1) lit. q) - 800.000 lei.
(5) Nivelurile taxelor prevazute la alin. (4) pot fi actualizate prin
hotarare a Guvernului.
Art. 30
(1) Centrul de Proiectare pentru Patrimoniul Cultural National se
reorganizeaza in Oficiul National al Monumentelor Istorice, ca institutie
publica cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Culturii,
finantata din venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat.
(2) Organizarea si functionarea Oficiului National al Monumentelor Istorice
se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii,
in termen de 120 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Principalele atributii ale Oficiului National al Monumentelor Istorice
sunt:
a) elaborarea si actualizarea Listei monumentelor istorice si a evidentei
monumentelor istorice;
b) administrarea fondurilor provenite de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Culturii cu destinatia efectuarii lucrarilor de interventie asupra
monumentelor istorice, cu exceptia fondurilor pentru creditele prevazute la
art. 53 alin. (3) lit. a);
c) fundamentarea stiintifica a deciziilor si avizelor Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice privitoare la clasarea si evidenta monumentelor istorice,
la interventiile asupra lor, in zonele lor de protectie, precum si in zonele
protejate care contin monumente istorice;
d) elaborarea de normative si metodologii pentru domeniul monumentelor
istorice.
(4) Oficiul National al Monumentelor Istorice gestioneaza baza de date,
arhiva, fototeca, fondul cartografic si biblioteca monumentelor istorice,
realizeaza cadastrul monumentelor istorice si studii-pilot pentru monumente
istorice, editeaza Buletinul Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice, precum
si alte publicatii de specialitate.
(5) In realizarea atributiilor sale Oficiul National al Monumentelor
Istorice poate incheia contracte de colaborare cu persoane fizice sau juridice
de specialitate.
Art. 31
(1) Oficiul National pentru Protejarea Patrimoniului se reorganizeaza in
Eforia Monumentelor Istorice, ca institutie publica cu personalitate juridica
in subordinea Ministerului Culturii, finantata din venituri extrabugetare si
din alocatii acordate de la bugetul de stat.
(2) Organizarea si functionarea Eforiei Monumentelor Istorice se stabilesc
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii, in termen de
120 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Principalele atributii ale Eforiei Monumentelor Istorice sunt:
a) fundamentarea necesarului de credite, propunerea prioritatilor si
evaluarea, in conformitate cu normele elaborate de Ministerul Culturii si
aprobate prin hotarare a Guvernului, a documentatiilor prezentate de persoanele
de drept privat, in vederea obtinerii de credite fara dobanda, cu dobanda
redusa sau cu dobanda pietei, pentru efectuarea de lucrari de protejare la
monumentele istorice detinute;
b) gestionarea, in conformitate cu prevederile alin. (3) lit. a), in regim
extrabugetar, a sumelor provenite din aplicarea timbrului monumentelor
istorice, instituit potrivit prevederilor art. 54, precum si din alte surse cu
aceeasi destinatie, obtinute in conditiile legii; sumele incasate din
rambursari de credite si plati de dobanzi se utilizeaza in sistem revolving, cu
acelasi scop;
c) administrarea, in numele Ministerului Culturii, cu toate drepturile si
obligatiile care decurg din aceasta, de monumente istorice intrate cu orice
titlu in proprietatea statului, altele decat cele administrate de institutii
publice aflate in subordinea Ministerului Culturii, in vederea protejarii
acestora; concesionarea si inchirierea de monumente istorice intrate cu orice
titlu in proprietatea statului sau achizitionate in numele statului de catre
Ministerul Culturii;
d) editarea Revistei Monumentelor Istorice, editarea si comercializarea de
publicatii privind protejarea si punerea in valoare a monumentelor istorice;
e) realizarea de alte activitati aducatoare de venituri, pe care le
gestioneaza in regim extrabugetar.
Art. 32
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, in vederea protejarii monumentelor istorice, prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii, in cadrul
directiilor judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national se
constituie serviciul monumentelor istorice, incadrat cu personal specializat in
domeniu.
(2) Organizarea serviciilor monumentelor istorice se face prin preluarea
atributiilor si a fondului documentar din domeniu de la oficiile judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, pentru patrimoniul cultural national.
CAP. 2
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice
Art. 33
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se
reorganizeaza structura si modul de functionare ale Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice.
(2) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice elaboreaza sau, dupa caz,
avizeaza strategiile, metodologiile, normativele si masurile
tehnico-stiintifice din domeniul protejarii monumentelor istorice.
(3) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice este formata din specialisti
in domeniul protejarii si punerii in valoare a monumentelor istorice, in sensul
prezentei ordonante de urgenta.
(4) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice este compusa din 31 de membri
si este condusa de un presedinte.
(5) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice functioneaza in conformitate
cu regulamentul sau de organizare si functionare, aprobat prin ordin al
ministrului culturii.
(6) La propunerea presedintelui Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice
si cu aprobarea, prin vot, a membrilor acesteia sunt alesi, ca membri de onoare
ai comisiei, specialisti din tara sau din strainatate, personalitati
stiintifice de recunoastere internationala din domeniul cercetarii si
protejarii monumentelor istorice.
(7) Functionarea Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice este asigurata
de Ministerul Culturii si se finanteaza din fondurile bugetare aprobate
Ministerului Culturii.
Art. 34
(1) In exercitarea atributiilor sale Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice emite avize si adopta hotarari, in conformitate cu prevederile
prezentei ordonante de urgenta si ale regulamentului sau de organizare si
functionare.
(2) In conformitate cu prevederile regulamentului sau de organizare si
functionare, atributiile si activitatea Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice se realizeaza prin lucrari in plen, prin lucrari pe sectiuni de
specialitate sau prin activitatea comisiilor zonale ale monumentelor istorice.
(3) Sectiunile de specialitate ale Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice
sunt conduse de un presedinte de sectiune, ales din randul membrilor acesteia,
care este de drept vicepresedinte al Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice.
(4) Presedintele Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice, impreuna cu
vicepresedintii si secretarul, formeaza Biroul Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice.
(5) Deciziile plenului Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice sau ale
comisiilor zonale ale monumentelor istorice, ale sectiunilor si Biroului
Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice se iau, de regula, cu majoritate
simpla de voturi, cu exceptia cazurilor prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. 35
(1) Presedintele Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice conduce
activitatea acesteia si o reprezinta pe plan national si international.
(2) Presedintele Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice este ales prin
vot secret de catre membrii acesteia din randul membrilor sai pentru un mandat
de 5 ani, care poate fi reinnoit consecutiv o singura data.
(3) Propunerea Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice privind persoana
presedintelui acesteia se inainteaza ministrului culturii care poate sa o
aprobe sau sa o respinga, motivat, o singura data.
(4) In cazul in care prin votul a doua treimi din numarul total al
membrilor Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice aceasta isi sustine
propunerea nominala initiala, este validata prin ordin al ministrului culturii.
Art. 36
(1) Mandatul membrilor Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice este de 3
ani, cu posibilitatea de a fi reinnoit.
(2) Primii membri ai Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice numiti dupa
intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta au mandate pentru o
perioada de un an, 2 ani si, respectiv, de 3 ani.
(3) Propunerile de noi membri se fac din randul specialistilor si
expertilor din domeniul protejarii monumentelor istorice de catre:
a) Academia Romana;
b) Ministerul Culturii;
c) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
d) Ministerul Educatiei Nationale;
e) organizatii neguvernamentale cu activitate in domeniul protejarii
monumentelor istorice.
(4) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice inainteaza lista cuprinzand
membrii care isi incheie mandatul conform alin. (1), precum si lista cuprinzand
persoanele care urmeaza sa faca parte din Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice, in conformitate cu prevederile alin. (2).
(5) Lista cuprinzand noii membri ai Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice se inainteaza ministrului culturii, care o aproba sau o poate returna,
motivat, o singura data, Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice.
(6) In cazul in care, prin votul a doua treimi din numarul total al
membrilor Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice aceasta isi sustine lista
nominala initiala, ministrul valideaza, prin ordin, noii membri.
(7) La solicitarea Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice, la lucrarile
acesteia participa, cu rol consultativ, responsabilii serviciilor de
specialitate ale Ministerului Culturii, dupa caz.
(8) Functia de secretar al Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice este
indeplinita de seful compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului
Culturii.
Art. 37
(1) Comisia Nationala a Monumentelor Istorice are urmatoarele atributii
principale:
a) formuleaza si avizeaza din punct de vedere stiintific strategia
nationala de protejare a monumentelor istorice;
b) fundamenteaza din punct de vedere stiintific normele si metodologiile
din domeniul protejarii monumentelor istorice, care se aproba prin ordin al
ministrului culturii;
c) decide clasarea si stabilirea grupelor monumentelor istorice;
d) avizeaza din punct de vedere stiintific criteriile de atestare a
specialistilor si expertilor din domeniul monumentelor istorice, criteriile de
agreare a expertilor si verificatorilor tehnici atestati de Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si criteriile de avizare a
constituirii agentilor economici cu activitate in domeniul protejarii monumentelor
istorice;
e) desemneaza reprezentanti in Consiliul stiintific al Oficiului National
al Monumentelor Istorice si in Consiliul de administratie al Eforiei
Monumentelor Istorice;
f) avizeaza planurile urbanistice generale ale localitatilor care cuprind
monumente istorice, planurile urbanistice zonale ale zonelor protejate care
cuprind monumente istorice, precum si regulamentele de construire aferente
acestora, iar in absenta unor astfel de documentatii de urbanism si amenajare a
teritoriului aprobate, planurile urbanistice de detaliu care au drept obiect
monumentele istorice sau imobilele din zona lor de protectie;
g) avizeaza studiile de fundamentare istorica si din domeniul monumentelor
istorice, care urmaresc definirea, instituirea si delimitarea zonelor protejate
de patrimoniu construit, precum si reglementarile generale de amenajare a
teritoriului acestora;
h) avizeaza documentatiile tehnice privind interventiile asupra
monumentelor istorice;
i) avizeaza documentatiile tehnice privind interventiile asupra imobilelor
din zonele de protectie a monumentelor istorice, in cazurile in care pentru
aceste zone nu exista un regulament urbanistic avizat si aprobat conform legii;
j) formuleaza prioritatile lucrarilor de protejare a monumentelor istorice
in vederea fundamentarii sumelor necesare ce urmeaza sa fie alocate in acest
scop de la bugetul de stat, examineaza si avizeaza prioritatile de finantare
din fondurile aprobate prin buget, precum si modificarile survenite in alocarea
lor pe parcursul anului bugetar;
k) avizeaza propunerile de achizitii de monumente istorice, ce se
realizeaza prin Ministerul Culturii;
l) avizeaza contractele Oficiului National al Monumentelor Istorice privind
interventiile asupra monumentelor istorice;
m) propune monumente istorice pentru Lista patrimoniului cultural si
natural mondial, precum si pentru Lista patrimoniului mondial in pericol,
elaborate de UNESCO;
n) controleaza aplicarea deciziilor sale, luate in conformitate cu
prevederile prezentei ordonante de urgenta, de catre Oficiul National al
Monumentelor Istorice, Eforia Monumentelor Istorice si de directiile judetene
pentru cultura si patrimoniul cultural national;
o) sesizeaza organele competente pentru aplicarea de sanctiuni si luarea de
masuri de protejare ca urmare a constatarilor controalelor efectuate de catre
membrii sai, potrivit procedurilor stabilite de prezenta ordonanta de urgenta
si regulamentului sau de organizare si functionare;
p) analizeaza contestatiile si sesizarile legate de activitatea de
protejare a monumentelor istorice;
r) avizeaza programele de pregatire a specialistilor si planurile de
invatamant si specializare in domeniul protejarii monumentelor istorice;
s) reprezinta Romania in cadrul organismelor internationale de specialitate
similare.
(2) Atributiile Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice mentionate la
alin. (1) lit. d), f), g), h), i), n) si o) pot fi delegate sectiunilor sau
comisiilor zonale ale monumentelor istorice in conditiile stabilite de
Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice.
Art. 38
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta se infiinteaza comisiile zonale ale monumentelor istorice
ca organisme stiintifice in teritoriu ale Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice.
(2) Numarul, teritoriul de competenta, organizarea si functionarea
comisiilor zonale ale monumentelor istorice sunt stabilite prin ordin al
ministrului culturii.
Art. 39
In domeniul protejarii monumentelor istorice proprietarii acestora au
obligatii si beneficiaza de drepturile stabilite prin prezenta ordonanta de
urgenta si prin alte acte normative; aceste drepturi pot fi cesionate de
proprietari detinatorilor cu orice titlu ai monumentelor istorice.
TITLUL IV
Responsabilitatile proprietarilor de monumente istorice si ale
autoritatilor administratiei publice locale
CAP. 1
Obligatiile si drepturile proprietarilor de monumente istorice
Art. 40
(1) In scopul protejarii monumentelor istorice proprietarii si titularii de
alte drepturi reale asupra monumentelor istorice sunt obligati:
a) sa intretina, sa foloseasca si sa exploateze imobilul numai cu
respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta si a "Obligatiei
privind folosinta monumentului istoric", conform art. 17;
b) sa asigure paza monumentelor istorice si sa ia masuri pentru apararea
impotriva incendiilor;
c) sa instiinteze in scris directia judeteana pentru cultura si patrimoniul
cultural national sau primarul orasului ori al comunei respective, in termen de
5 zile de la constatare, despre orice modificari sau degradari in starea fizica
a monumentelor istorice detinute si aflate in teritoriul unitatii administrativ-teritoriale;
d) sa instiinteze in scris directia judeteana pentru cultura si patrimoniul
cultural national sau primarul orasului ori al comunei respective, in termen de
5 zile de la constatare, despre descoperirea intamplatoare a oricaror constructii,
elemente de constructii, a unor piese de inventar fix ori mobil sau a unui
vestigiu arheologic necunoscut anterior; pana la sosirea delegatului
institutiei de specialitate, dar nu mai mult de 15 zile, proprietarul este
obligat sa asigure pastrarea descoperirilor;
e) sa permita accesul specialistilor desemnati de directiile judetene
pentru cultura si patrimoniul cultural national, in vederea constatarii starii
de conservare sau pentru efectuarea de cercetari, inclusiv arheologice, si de
expertizare a monumentelor istorice; in cazul proprietarilor persoane fizice
accesul va fi posibil numai cu acordul acestora;
f) in cazul in care solicita descarcarea imobilului de sarcina arheologica,
sa finanteze sapatura si cercetarea arheologica aferenta;
g) sa obtina avizele prevazute de lege pentru toate interventiile prevazute
la art. 23;
h) sa asigure efectuarea lucrarilor de conservare, consolidare, restaurare,
precum si a oricaror alte lucrari, conform prevederilor legale, numai cu
persoane fizice sau juridice atestate in acest sens si sa prevada in contracte
obligativitatea respectarii tuturor conditiilor si termenelor de executie
cuprinse in avizul de specialitate;
i) sa respecte toate conditiile si termenele de executie cuprinse in avizul
de specialitate atunci cand executa ei insisi lucrari de intretinere curenta,
precum si orice alte interventii, conform prevederilor prezentei ordonante de
urgenta;
j) sa permita, pe baza prevederilor contractuale, executarea interventiilor
asupra monumentelor istorice detinute, in cazul in care acestea sunt initiate
si finantate de persoane juridice abilitate in conditiile prezentei ordonante
de urgenta;
k) sa permita montarea si sa intretina insemnul si sigla "Monument
istoric";
l) sa comunice si sa obtina avizul directiei judetene pentru cultura si
patrimoniul cultural national pentru programul, capacitatea de vizitare si
conditiile oferite vizitatorilor in cazul in care, din proprie initiativa,
proprietarii pun monumentele istorice la dispozitie publicului pentru vizitare
sau pentru alte activitati.
(2) In cazul in care in indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1)
lit. e) proprietarii monumentelor istorice constata producerea unor pagube,
acestia au dreptul la o justa despagubire, ce intra in sarcina institutiilor
care au realizat cercetarea sau expertizarea, in termen de 60 de zile de la
incheierea acestor actiuni.
(3) In situatia instrainarii, inchirierii sau concesionarii imobilelor,
monumente istorice, proprietarii acestora au urmatoarele obligatii si drepturi:
a) sa notifice viitorului proprietar, chirias sau concesionar regimul
juridic al monumentului istoric pe care il detin si "Obligatia privind
folosinta monumentului istoric";
b) sa solicite directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural
national pe teritoriul unitatii administrativ-teritoriale unde se afla
respectivul monument istoric, eliberarea neintarziata a "Obligatiei
privind folosinta monumentului istoric", in cazul in care aceasta nu este
elaborata;
c) sa instiinteze in scris prefectul judetului despre intentia de a
instraina monumentul istoric in cazul in care monumentul istoric este clasat in
grupa A, sau, dupa caz, primarul localitatii in care se afla amplasat
monumentul istoric, in cazul in care acesta este clasat in grupa B, in vederea
exercitarii dreptului de preemtiune al statului sau, respectiv, al unitatii
administrativ-teritoriale, in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
d) sa instiinteze in scris directia judeteana pentru cultura si patrimoniul
cultural national cu privire la schimbarea proprietarului sau a
administratorului, in termen de 15 zile de la data legalizarii actelor de
instrainare, cesiune sau partajare.
Art. 41
(1) Pentru protejarea monumentelor istorice aflate in proprietatea privata
a persoanelor fizice sau juridice statul ori autoritatile administratiei
publice locale, dupa caz, sunt obligate sa asigure, la cererea proprietarilor,
cu titlu gratuit, sprijin stiintific, tehnic si de specialitate, in conditiile
legii.
(2) Sprijinul prevazut la alin. (1) se ofera pe baza conventiilor incheiate
intre parti, care stipuleaza conditiile de acordare, utilizare si de retragere
a acestuia.
(3) Sprijinul statului este acordat prin intermediul Ministerului Culturii.
(4) Asistenta stiintifica se realizeaza prin acces la evidentele de
specialitate privind monumentele istorice detinute, prin consultanta,
elaborarea de cercetari, studii si expertize.
(5) Sprijinul tehnic consta in expertizarea de specialitate, elaborarea de
documentatii si asistenta de profil pe parcursul executarii lucrarilor de
interventii asupra monumentelor istorice.
(6) Sprijinul stiintific si tehnic este asigurat de institutiile abilitate
prin prezenta ordonanta de urgenta, in conformitate cu prioritatile stabilite
in strategia nationala de protejare a monumentelor istorice.
(7) Proprietarii in cauza au dreptul sa cunoasca modul in care s-au
utilizat sumele provenite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale
pentru lucrarile privind protejarea monumentelor istorice detinute.
(8) In cazul in care statul sau autoritatile publice locale acorda sprijin
material, acesta consta in furnizarea de materiale de constructii, echipamente,
instalatii si utilaje pentru executarea lucrarilor de interventii asupra
monumentelor istorice.
(9) In cazul in care statul sau autoritatile publice locale acorda sprijin
financiar, acesta consta in acoperirea partiala sau totala a costurilor
studiilor si documentatiilor tehnice, precum si ale lucrarilor de interventie
asupra monumentelor istorice. Sprijinul financiar poate fi acordat si sub forma
de credite, potrivit art. 31 alin. (3) lit. a).
Art. 42
(1) Contributia financiara a statului, constand din sume alocate prin
bugetul Ministerului Culturii cu destinatia protejarii monumentelor istorice,
poate sa acopere in intregime sau, respectiv, partial costul lucrarilor de
protejare pentru monumente istorice, in functie de grupa in care acestea sunt
inscrise in Lista monumentelor istorice.
(2) Contributia financiara a consiliilor judetene, municipale, orasenesti
si comunale, dupa caz, poate sa acopere integral costul lucrarilor de
interventie asupra monumentelor istorice care fac parte din grupa B, precum si,
individual sau cumulat, costul lucrarilor de protejare a monumentelor istorice
care fac parte din grupa A, aflate pe teritoriul unitatii
administrativ-teritoriale.
(3) Contributia financiara a statului si a autoritatilor administratiei
publice locale poate fi asigurata prin cofinantare, precum si in parteneriat,
inclusiv cu proprietarul ori cu alte persoane fizice sau juridice.
(4) Procedurile si conditiile pe care trebuie sa le respecte proprietarul,
altul decat statul, municipiul, orasul sau comuna, pentru obtinerea contributiilor
prevazute la alin. (1) si (2) sunt stabilite prin norme metodologice aprobate
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii si a
Ministerului Functiei Publice, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(5) In situatiile si in conditiile prevazute la alin. (4), la data alocarii
sprijinului financiar si in cuantumul contributiei statului sau a autoritatilor
administratiei publice locale, asupra imobilului monument istoric in cauza se
constituie o garantie imobiliara pentru o perioada de 10 ani in favoarea
statului sau, respectiv, a unitatilor administrativ-teritoriale.
(6) Garantia imobiliara prevazuta la alin. (5) se recupereaza in totalitate
de la beneficiarul contributiei statului sau, dupa caz, a autoritatilor
administratiei publice locale, impreuna cu dobanzile aferente, in situatia in
care bunul in cauza a fost instrainat de proprietar altei persoane decat statul
sau autoritatea administratiei publice locale inainte de implinirea termenului
de 10 ani de la constituirea garantiei imobiliare.
(7) Constituirea garantiei imobiliare in favoarea statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale este scutita de taxa de timbru.
(8) La data implinirii termenului de 10 ani garantia imobiliara instituita
asupra imobilului se stinge de drept.
Art. 43
Pentru stimularea protejarii monumentelor istorice proprietarii persoane
fizice, care realizeaza pe cheltuiala proprie, integral sau partial, lucrari de
intretinere, reparare, conservare, consolidare, restaurare, punere in valoare,
precum si actiuni de animare culturala, beneficiaza, in conditiile legii, de
reducerea de pana la 50% a cuantumurilor impozitelor si taxelor cuvenite
bugetelor locale.
Art. 44
(1) Proprietarii de monumente istorice sunt scutiti in totalitate de plata
impozitului pe cladirile care sunt monumente istorice, cu exceptia spatiilor in
care se desfasoara activitati economice sau comerciale, potrivit legii.
(2) Pentru suprafata ocupata la sol de constructiile care sunt monumente
istorice nu se plateste impozitul pe teren.
(3) Potrivit legii, consiliile locale pot reduce impozitul pe suprafetele
neconstruite din terenurile cu regim de monument istoric in functie de
suprafata afectata si de perioada punerii monumentelor istorice la dispozitie
publicului pentru vizitare.
Art. 45
(1) Este exonerata de plata taxelor de timbru persoana fizica sau juridica
ce dobandeste prin mostenire un bun imobil clasat ca monument istoric, utilizat
in scopul locuirii sau pentru activitati necomerciale, si care se angajeaza in
scris, la directia judeteana pentru cultura si patrimoniul cultural national in
a carei raza teritoriala de competenta se afla bunul imobil in cauza, sa
execute, in termen de 12 luni, lucrarile de restaurare si consolidare stabilite
prin documentatie tehnica aprobata si avizata in conditiile legii.
(2) In situatii justificate si cu avizul directiei judetene pentru cultura
si patrimoniul cultural national acest termen poate fi prelungit o singura data
cu inca 12 luni.
(3) In conditiile neindeplinirii obligatiilor mentionate la alin. (1) si
asumate de proprietar la dobandirea bunului, precum si in cazul instrainarii
bunului, inaintea efectuarii sau incheierii lucrarilor de consolidare sau
restaurare, taxa de timbru se recupereaza prin directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat, pe baza notei de constatare a
directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplica si celor care dobandesc prin
donatie un bun imobil clasat ca monument istoric.
(5) Instrainarea cu titlu gratuit sau oneros catre stat ori catre unitatile
administrativ-teritoriale a monumentelor istorice este scutita de plata taxelor
de timbru.
Art. 46
Proprietarii de monumente istorice sunt scutiti de plata taxei de
autorizare a oricarei interventii asupra monumentelor istorice detinute, in
cazul in care utilizeaza bunul imobil numai pentru activitati necomerciale sau,
in mod direct, numai pentru locuire.
Art. 47
In conditiile legii beneficiaza, de prevederile art. 46 si proprietarii
imobilelor din zona de protectie a monumentelor istorice pentru lucrarile pe
care le finanteaza si care sunt necesare in vederea pastrarii integritatii
fizice si a cadrului construit sau natural al monumentelor istorice, astfel cum
sunt ele reglementate prin documentatia de urbanism sau de amenajare a
teritoriului, aprobata pentru zona de protectie respectiva, sau prin avizul
directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national.
CAP. 2
Atributiile autoritatilor administratiei publice locale
Art. 48
(1) In vederea protejarii monumentelor istorice si a respectarii
prevederilor legale in acest domeniu, autoritatile administratiei publice
locale au urmatoarele atributii principale:
a) coopereaza cu organismele de specialitate si cu institutiile publice cu
responsabilitati in domeniul protejarii monumentelor istorice si asigura
punerea in aplicare si respectarea deciziilor acestora;
b) asigura protejarea monumentelor istorice aflate in domeniul public sau
privat al municipiului, respectiv al orasului sau comunei, precum si protejarea
monumentelor istorice abandonate sau aflate in litigiu, alocand in acest scop
resurse financiare;
c) coopereaza cu ceilalti proprietari sau administratori de monumente
istorice;
d) se pot asocia intre ele, precum si cu persoane fizice sau juridice
pentru realizarea unor lucrari de protejare a monumentelor istorice si pot
infiinta in acest scop institutii si servicii publice de interes local;
e) participa, in conditiile legii, la finantarea din bugetele proprii a
lucrarilor de protejare a monumentelor istorice, prevazand distinct sumele
necesare in acest scop in bugetele pe care le administreaza;
f) cuprind in programele de dezvoltare economico-sociala si urbanistica,
respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea
monumentelor istorice, elaboreaza, actualizeaza si aproba documentatiile de
amenajare a teritoriului si urbanism privind monumentele istorice sau zonele
protejate care contin monumente istorice;
g) iau masurile tehnice si administrative necesare in vederea prevenirii
degradarii monumentelor istorice;
h) prevad in structura aparatului propriu compartimente specializate sau,
dupa caz, posturi ori sarcini de serviciu precise in domeniul protejarii
monumentelor istorice.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa realizeze
studiile de fundamentare, delimitare si instituire a zonelor protejate care
contin monumente istorice numai cu personal de specialitate atestat.
Art. 49
Pentru protejarea monumentelor istorice aflate in raza de competenta a
unitatii administrativ-teritoriale, consiliile locale au urmatoarele atributii:
a) colaboreaza in permanenta cu directia judeteana pentru cultura si
patrimoniul cultural national, furnizand acesteia toate informatiile
actualizate din domeniul protejarii monumentelor istorice;
b) asigura, in vederea intocmirii sau modificarii planurilor urbanistice
generale sau a planurilor urbanistice zonale, elaborarea documentatiei pentru
delimitarea zonelor construite protejate care contin monumente istorice;
c) elaboreaza sau aproba regulamentele de urbanism pentru aceste zone
protejate pe baza avizului Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice sau al
comisiei zonale a monumentelor istorice, dupa caz;
d) prevad in bugetele proprii, in termen de 12 luni de la clasarea
siturilor ca monumente istorice, fondurile necesare pentru elaborarea
documentatiilor aferente de urbanism si amenajare a teritoriului;
e) asigura elaborarea si aproba programe speciale de prevenire a degradarii
monumentelor istorice din municipiul, orasul sau comuna respectiva, cu
respectarea avizului Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice sau al comisiei
zonale a monumentelor istorice, dupa caz;
f) la solicitarea directiei judetene pentru cultura si patrimoniul cultural
national, acestea impreuna cu organele de politie iau masura interzicerii
circulatiei cu vehicule grele si a transportului de materiale explozive in zona
de protectie a monumentelor istorice;
g) colaboreaza cu compartimentele specializate ale altor autoritati ale
administratiei publice locale, in cazul in care monumentele istorice se afla pe
teritoriul mai multor unitati administrativ-teritoriale.
Art. 50
Primarul are urmatoarele atributii specifice:
a) la autorizarea lucrarilor asupra monumentelor istorice si asupra
imobilelor situate in zona lor de protectie, respectiv la eliberarea pentru
acestea a autorizatiei de functionare, verifica existenta tuturor avizelor de
specialitate in domeniul monumentelor istorice si conformitatea autorizatiei cu
prevederile acestora, precum si a indeplinirii prevederilor cuprinse in
"Obligatia privind folosinta monumentului istoric", conform
prevederilor legale, si asigura mentionarea in autorizatie a tuturor
conditiilor continute in avize;
b) ia masuri ca pentru autorizarea construirii documentatiile tehnice ce se
refera la interventii asupra monumentelor istorice sa fie prioritar analizate;
c) emite neintarziat autorizatia de construire, in conformitate cu avizul
Ministerului Culturii, in vederea executarii lucrarilor provizorii urgente de
consolidare temporara si de punere in siguranta a monumentelor istorice;
valabilitatea autorizatiei de construire provizorie este de 6 luni, poate fi
prelungita o singura data cu inca 6 luni si inceteaza o data cu eliberarea unei
autorizatii de construire sau de desfiintare definitiva;
d) dispune oprirea oricaror lucrari de construire sau de desfiintare, in
situatia descoperirii de vestigii arheologice, hotaraste si, dupa caz,
organizeaza paza acestora si anunta in cel mai scurt timp directia judeteana
pentru cultura si patrimoniul cultural national;
e) asigura prin aparatul propriu de specialitate si in colaborare cu
directia judeteana pentru cultura si patrimoniul cultural national aplicarea
insemnelor distinctive si a siglelor de monumente istorice si controleaza
intretinerea lor de catre proprietar;
f) asigura prin intermediul gardienilor publici paza si protectia
monumentelor istorice aflate in domeniul public si privat al statului si al
unitatilor administrativ-teritoriale, precum si a monumentelor istorice
abandonate sau aflate in litigiu, semnaland de urgenta directiei judetene
pentru cultura si patrimoniul cultural national orice nerespectare a legii;
g) asigura, impreuna cu serviciile publice de pompieri, actiuni de
prevenire si stingere a incendiilor la monumente istorice.
Art. 51
Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au
urmatoarele atributii:
a) coopereaza cu directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural
national, asigurand comunicarea tuturor informatiilor referitoare la monumente
istorice aflate in teritoriul lor administrativ de competenta si faciliteaza
comunicarea dintre directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural
national si consiliile locale ale oraselor si comunelor din teritoriul judetului,
respectiv ale sectoarelor, in cazul municipiului Bucuresti;
b) initiaza, numai cu avizul obligatoriu al comisiei zonale a monumentelor
istorice, procedura de expropriere pentru cauza de utilitate publica in vederea
protejarii unor monumente istorice inscrise in Lista monumentelor istorice in
grupa B, in situatiile si cu respectarea conditiilor prevazute de lege;
c) sprijina si indruma activitatea consiliilor locale ale comunelor sau ale
oraselor care nu au organizate servicii in domeniu sau posturi specializate in
aparatul propriu pentru protejarea monumentelor istorice inscrise in Lista
monumentelor istorice in grupa B si aflate pe teritoriul administrativ al
acestora.
TITLUL V
Finantarea protejarii monumentelor istorice
Art. 52
(1) Finantarea protejarii monumentelor istorice se realizeaza prin bugetul
de stat, prin bugetele locale, precum si de catre proprietarii sau
administratorii monumentelor istorice ori prin cofinantare publica si privata.
(2) Lucrarile de proiectare si de executie care se efectueaza la monumente
istorice si care sunt finantate din fonduri publice sunt supuse regimului
general de atribuire a lucrarilor publice, de proiectare si executie, potrivit
legii achizitiilor publice.
Art. 53
(1) Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa prevada in
bugetele proprii fondurile necesare in vederea protejarii monumentelor istorice
aflate in proprietate publica de interes local.
(2) Autoritatile publice centrale prevad in bugetele proprii fondurile
aprobate prin bugetul de stat pentru protejarea monumentelor istorice aflate in
proprietate publica si in administrarea acestora.
(3) In bugetul Ministerului Culturii se prevad:
a) credite bugetare necesare pentru monumentele istorice aflate in
administrarea Eforiei Monumentelor Istorice;
b) credite bugetare necesare in vederea finantarii sau cofinantarii
lucrarilor de protejare a monumentelor istorice aflate in proprietate publica;
c) credite bugetare necesare in vederea finantarii sau cofinantarii
lucrarilor de protejare a monumentelor istorice aflate in proprietate privata.
Art. 54
(1) Se instituie timbrul monumentelor istorice, care este administrat in
conditiile legii de Ministerul Culturii, prin Eforia Monumentelor Istorice.
(2) Valoarea, modalitatile de percepere, de incasare, virare, utilizare si
evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea timbrului monumentelor istorice
se stabilesc prin norme metodologice elaborate de Ministerul culturii, avizate
de Ministerul Finantelor si aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de
90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) timbrul monumentelor istorice se aplica asupra:
a) cartilor postale ilustrate comercializate in Romania, reprezentand
monumente istorice individualizate sau in ansambluri, prin imagini fotografice
ori reprezentari grafice de interior sau exterior;
b) ghidurilor turistice comercializate in Romania si care prezinta
teritoriul romanesc cu localizarea monumentelor istorice de interes turistic;
c) casetelor video si compact discurilor comercializate in Romania si care
prezinta monumente istorice;
d) biletelor de intrare, inclusiv taxelor de fotografiere sau filmare,
pentru monumentele istorice puse la dispozitie publicului, in totalitate sau in
parte, prin lucrari finantate de la bugetul de stat sau al autoritatilor
administratiei publice locale;
e) biletelor de intrare la manifestarile culturale si sportive desfasurate
in acele monumente si situri istorice care au fost protejate si puse la
dispozitie publicului pentru vizitare prin fonduri de la bugetul de stat sau al
autoritatilor administratiei publice locale.
(4) Timbrul monumentelor istorice se percepe de la editorii cartilor
postale ilustrate, ghidurilor turistice, casetelor video, compact discurilor,
dupa caz, sau de la proprietarii sau administratorii monumentelor istorice,
care realizeaza venituri din activitatile mentionate la alin. (3).
Art. 55
Fondurile obtinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice se
utilizeaza de catre Eforia Monumentelor Istorice in mod exclusiv pentru:
a) acordarea de credite in conditiile art. 31 alin. 3 lit. a) si b), cu
prioritate pentru proprietarii sau administratorii care pun la dispozitie
publicului monumentele istorice pentru vizitare si pentru programe de animare
culturala;
b) finantarea unor lucrari necesare in vederea pregatirii pentru vizitare,
precum si pentru realizarea unor lucrari sau programe de animare culturala a
monumentelor istorice;
c) organizarea de manifestari culturale, stiintifice si de popularizare a
monumentelor istorice, in cooperare cu proprietarii sau cu administratorii lor.
TITLUL VI
Sanctiuni
Art. 56
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta atrage, dupa caz,
raspunderea civila, administrativa, materiala, disciplinara, contraventionala
sau penala.
Art. 57
(1) Desfiintarea, distrugerea partiala sau degradarea monumentelor istorice
constituie infractiune si se sanctioneaza conform legii penale.
(2) In cazul degradarii monumentelor istorice, se poate aplica si masura
corelativa a obligarii faptuitorului la restaurarea partilor de moment istoric
pe care l-a degradat, pe baza avizului organismelor de specialitate prevazute
in prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 58
(1) Constituie contraventii la regimul de protectie a monumentelor istorice
urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat,
potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) declansarea procedurii de expropriere a monumentelor istorice fara
avizul Ministerului Culturii;
b) modificarea, desfiintarea sau stramutarea unui imobil fara avizul
Ministerului Culturii, dupa declansarea procedurii de clasare;
c) incalcarea de catre proprietar a obligatiilor prevazute la art. 40 din
prezenta ordonanta de urgenta;
d) neaplicarea si nevirarea timbrului monumentelor istorice, in conditiile
prevazute la art. 54 din prezenta ordonanta de urgenta;
e) incalcarea prevederilor art. 63 de catre proprietar sau de catre
titularul dreptului de administrare a imobilelor mentionate in acesta.
(2) Contraventiile prevazute la lit. b) se sanctioneaza cu amenda de la 10
milioane lei la 50 milioane lei, iar cele de la lit. a), c), d), si e) se
sanctioneaza cu amenda de la 3 milioane lei la 30 milioane lei.
Art. 59
(1) Contraventiile se constata si amenzile se aplica de specialistii
directiilor judetene pentru cultura si patrimoniul cultural national, de
imputernicitii Ministerului Culturii, de inspectorii teritoriali ai Inspectiei
de Stat in Constructii, Urbanism si Amenajarea Teritoriului sau de inspectorii
Ministerului Finantelor, dupa caz.
(2) Pentru contraventiile prevazute la art. 58 alin. (1) lit. b) si c)
constatarea si aplicarea amenzii se pot face si de catre primar, presedintele
consiliului judetean si imputernicitii acestora sau de catre organele de
politie, dupa caz.
Art. 60
Contraventiilor prevazute la art. 58 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
si completarile ulterioare.
TITLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 61
Pana la instituirea zonei de protectie a fiecarui monument istoric conform
art. 9 se considera zona de protectie suprafata delimitata cu o raza de 100 m
in localitati urbane, 200 m in localitati rurale si 500 m in afara
localitatilor, masurati de la limita exterioara, de jur imprejurul monumentului
istoric.
Art. 62
(1) Lista monumentelor, ansamblurilor si siturile istorice, aprobata de
Comisia Nationala a Monumentelor, Ansamblurilor si Siturilor Istorice, in 1991
- 1992, ramane in vigoare si produce efecte ca atare timp de maximum 3 ani de
la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, perioada in care
aceasta va fi reactualizata conform art. 3, 8 si 22.
(2) In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta directiile judetene pentru cultura si patrimoniul cultural
national sunt obligate sa incunostinteze in scris proprietarii sau titularii de
drepturi reale asupra monumentelor istorice despre obligatiile ce le revin prin
lege, ca urmare a regimului juridic special al bunurilor imobile in cauza.
Art. 63
Instrainarea cu orice titlu a unui monument istoric se face numai dupa
emiterea, in conditiile legii, catre proprietar a "Obligatiei privind
folosinta monumentului istoric"; proprietarii de constructii si de
terenuri clasate ca monument istoric, iar pentru imobilele care fac obiectul
Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu
destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, titularii dreptului
de administrare, si care nu dispun la data instrainarii de "Obligatia
privind folosinta monumentului istoric", sunt obligati sa solicite
emiterea sa ori, pana la aprobarea metodologiei prevazute la art. 17 alin. (3)
din prezenta ordonanta de urgenta, sa obtina avizul de folosinta de la directia
judeteana pentru cultura si patrimoniul cultural.
Art. 64
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta orice
prevederi contrare se abroga.
Art. 65
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta art. 10 alin.
2 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 29 noiembrie 1995, se
modifica dupa cum urmeaza:
"Sunt, de asemenea, exceptate de la vanzare locuintele care au avut
destinatia de case de oaspeti, de protocol, precum si cele folosite ca
resedinte pentru fostii si actualii demnitari."
Art. 66
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Legea nr.
27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificarile ulterioare,
se modifica dupa cum urmeaza:
1. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:
"Taxa pentru sederea in statiunile turistice si in sate si orase
istorice"
2. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Pentru sederea pe o durata mai mare de 48 de ore in statiunile turistice,
in satele sau in orasele istorice declarate conform legii, consiliile locale ale
comunelor, oraselor si municipiilor, dupa caz, stabilesc taxa pentru sederea in
respectivele statiuni turistice ori in sate sau orase istorice.
Taxa pentru sederea in statiunile turistice ori in satele sau orasele
istorice se plateste de persoanele fizice in varsta de peste 18 ani."
3. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Persoanele care au domiciliul in aceste localitati, cele aflate in
deplasare in interesul serviciului, turistii cazati la cabanele turistice
aflate in afara statiunilor turistice ori a satelor sau oraselor istorice,
persoanele cu handicap, pensionarii de orice fel, elevii si studentii sunt
scutiti de plata taxei pentru sederea in statiunile turistice ori in satele sau
orasele istorice."
4. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Taxa pentru sederea in statiunile turistice ori in satele sau orasele
istorice se incaseaza de persoanele juridice prin intermediul carora se
realizeaza cazarea sau se face tratamentul balnear, o data cu luarea in evidenta
a turistilor, si se varsa la bugetul consiliului local in termen de 10 zile de
la aceasta data."
5. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
In cazul in care taxa pentru sedere in statiunile turistice ori in satele
sau orasele istorice este inclusa in chitanta sau in costul biletului de odihna
si tratament, persoanele juridice prevazute la art. 40 vor varsa la bugetul
consiliului local suma aferenta acesteia, recuperata de la agentiile de turism
prin intermediul carora a fost valorificata chitanta sau biletul de odihna si
tratament, in termen de 10 zile de la luarea in evidenta a turistilor."
Art. 67
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 25 ianuarie 2001.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
p. Ministrul functiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
p. Ministru de stat, ministrul justitiei,
Flavius Baias,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica