LEGE Nr. 277
din 7 iulie 2009
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 173/2008 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 85/2006 privind procedura insolventei si pentru modificarea lit. c) a art.
6 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 486 din 14 iulie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 173 din 19 noiembrie 2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
85/2006 privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 792 din 26 noiembrie 2008, cu următoarele modificări şi
completări:
1. La articolul I, înaintea punctului 1 se introduc
trei noi puncte, cu următorul cuprins:
„- La articolul 1 alineatul (2), partea
introductivă a literei c) şi litera d) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
«c) debitorii care fac parte din categoriile prevăzute
la alin. (1) şi îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
........................................................................................................................................................................ .......................................
d) debitori care fac parte din categoriile prevăzute la
alin. (1), care nu au prezentat documentele prevăzute la art. 28 alin. (1) lit.
a)-f) şi h) în termenul prevăzut de lege;».
- La articolul 3, partea introductivă a punctului
1, punctele 5, 8, 12, 26, 27, 29 şi 30 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
«1. insolvenţa este acea stare a patrimoniului
debitorului care se caracterizează prin insuficienţa fondurilor băneşti
disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide şi exigibile:
........................................................................................................................................................................ .......................................
5. debitorul este persoana fizică sau persoana
juridică de drept privat, care face parte din una dintre categoriile prevăzute
la art. 1 şi care este în stare de insolvenţa;
........................................................................................................................................................................ .......................................
8. creditorul îndreptăţit să participe la procedura
insolvenţei este acel creditor care a formulat şi căruia i-a fost admisă,
total sau în parte, o cerere de înregistrare a creanţei sale pe tabelele de
creanţe contra debitorului întocmite în procedură şi care are dreptul de a
participa şi de a vota în adunarea creditorilor, inclusiv asupra unui plan de
reorganizare judiciară admis de judecătorul-sindic, de a fi desemnat în
calitate de membru al comitetului creditorilor, de a participa la distribuţiile
de fonduri rezultate din reorganizarea judiciară a debitorului sau din
lichidarea averii debitorului, de a fi informat ori notificat cu privire la
desfăşurarea procedurii şi de a participa la orice altă procedură reglementată
de prezenta lege. Au calitatea de creditor îndreptăţit să participe la
procedura insolvenţei, fără a depune personal declaraţiile de creanţă,
salariaţii debitorului;
........................................................................................................................................................................ .......................................
12. cuantumul minim al creanţei, pentru a putea fi
introdusă cererea creditorului, este de 30.000 lei, iar pentru salariaţi, de 6
salarii medii pe economie;
........................................................................................................................................................................ .......................................
26. administratorul special este reprezentantul
desemnat de adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor debitorului, persoană
juridică, împuternicit să efectueze în numele şi pe seama acestuia actele de
administrare necesare în perioadele de procedură când debitorului i se permite
să îşi administreze activitatea şi să le reprezinte interesele în procedură pe
perioada în care debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare. Adunarea
generală a acţionarilor, asociaţilor sau membrilor persoanei juridice va fi
convocată de administratorul judiciar ori de lichidator pentru desemnarea
administratorului special, în termen de maximum 20 de zile de la deschiderea
procedurii sau, după caz, de la ridicarea dreptului debitorului de a-şi administra
averea. Adunarea generală va fi prezidată de administratorul judiciar sau de
lichidator, după caz. Dacă adunarea asociaţilor/acţionarilor convocată conform
prezentului punct nu desemnează un administrator special, debitorului i se va
ridica dreptul de administrare, dacă acesta nu a fost ridicat, iar debitorul,
respectiv asociaţii/acţionarii sunt decăzuţi din drepturile recunoscute de
procedură şi care sunt exercitate prin administrator special. Dacă un
administrator special nu a fost desemnat, pentru soluţionarea acţiunilor
prevăzute la art. 46 şi a celor reglementate de art. 79 şi 80 debitorul va fi
reprezentat de un curator special desemnat dintre organele de conducere
statutare aflate în exerciţiul funcţiunii la data deschiderii procedurii.
Desemnarea se va face de către judecătorul-sindic în camera de consiliu şi fără
citarea părţilor. In cazul în care ulterior adunarea asociaţilor/acţionarilor
alege un administrator special, acesta va lua procedura în stadiul în care se
găseşte la data desemnării;
27. administratorul judiciar este persoana
fizică sau juridică compatibilă, practician în insolvenţa, autorizat în
condiţiile legii, desemnat să exercite atribuţiile prevăzute la art. 20 în
perioada de observaţie şi pe durata procedurii de reorganizare; reprezentantul
S.P.R.L. sau I.P.U.R.L. va trebui să îndeplinească condiţiile prevăzute mai
sus;
........................................................................................................................................................................ .......................................
29. Buletinul procedurilor de insolvenţa este
publicaţia editată de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care are
drept scop publicarea citaţiilor, convocărilor, notificărilor şi comunicărilor
actelor de procedură efectuate de instanţele judecătoreşti, administratorul
judiciar/lichidator după deschiderea procedurii de insolvenţa prevăzute de
prezenta lege;
30. mandatul administratorilor statutari încetează de
la data ridicării dreptului de administrare sau de la data desemnării
administratorului special. Mandatul administratorului special se limitează la
reprezentarea intereselor acţionarilor/asociaţilor de la data ridicării
dreptului de administrare. Incetarea mandatului impune obligaţia predării
gestiunii.»
- La articolul 4 alineatul (6), literele a) şi b)
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«a) majorarea cu 30% a taxelor percepute de oficiile
registrului comerţului de pe lângă tribunale pentru operaţiunile de
înregistrare;
b) majorarea cu 30% a taxelor percepute pentru
operaţiunile de înregistrare în registrul societăţilor agricole şi, în cazul
asociaţiilor şi fundaţiilor ce desfăşoară activităţi economice, în registrul
asociaţiilor şi fundaţiilor.»"
2. La articolul I punctul 1, litera c) a
alineatului (6) al articolului 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) preluarea a 2,0% din sumele recuperate în cadrul
procedurilor de insolventă, inclusiv din fondurile obţinute din vânzarea
bunurilor din averea debitorului, sumă care va fi inclusă în categoria
cheltuielilor aferente procedurii în sensul alin. (1)."
3. La articolul I
punctul 2, alineatul (7) al articolului 4 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(7) Sumele prevăzute la alin. (6) lit. a) vor fi
virate de oficiile registrului comerţului, prin Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului, în contul Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolventă din
România, denumită în continuare U.N.P.I.R., sumele prevăzute la alin.
(6) lit. b) vor fi achitate la orice unitate bancară, în contul menţionat, iar
sumele prevăzute la alin. (6) lit. c) vor fi virate în contul filialei U.N.RI.R.
din care face parte administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul care
transmite suma."
4. La articolul I, după punctul 2 se introduc patru
noi puncte, punctele 21-24, cu următorul cuprins:
„21. La articolul 4, alineatul (9) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(9) Sumele menţionate la alin. (1) vor fi considerate
cheltuieli de lichidare în conformitate cu art. 121 şi art. 123 pct. 1 şi vor
fi plătite în momentul existenţei disponibilului în contul debitorului.»
22. La articolul 4, după alineatul (9)
se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu următorul cuprins:
«(10) Sumele din fondul de lichidare nu pot face
obiectul măsurilor asigurătorii sau al executării silite.»
23. Articolul 6 se modifică şi va avea
următorul cuprins: «
Art. 6. - (1) Toate procedurile prevăzute de prezenta
lege, cu excepţia recursului prevăzut la art. 8, sunt de competenţa secţiei de
insolventă a tribunalului în a cărui rază teritorială îşi are sediul debitorul,
astfel cum figurează acesta în registrul comerţului, respectiv în registrul
societăţilor agricole sau în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, şi sunt
exercitate de judecătorul-sindic.
(2) In circumscripţia curţii de apel va funcţiona o
singură secţie de insolventă. Aceasta se organizează în cadrul tribunalului din
localitatea în care îşi are sediul respectiva curte de apel.»
24. La articolul 7, după alineatul (1)
se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
«(11) Pentru susţinerea cheltuielilor de
editare şi difuzare a Buletinului procedurilor de insolventă, fondul prevăzut
la art. 17 din Hotărârea Guvernului nr. 460/2005 privind conţinutul, etapele,
condiţiile de finanţare, publicare şi distribuire a Buletinului procedurilor de
insolventă, cu modificările şi completările ulterioare, se majorează,
reprezentând o cotă de 10% aplicată la taxele percepute de oficiile registrului
comerţului de pe lângă tribunale pentru operaţiunile de înregistrare.»"
5. La articolul I,
după punctul 4 se introduce un nou punct, punctul 41, cu următorul
cuprins:
„41. La articolul 8, alineatul (7) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(7) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, republicată, judecătorul-sindic va putea să nu dispună
suspendarea cauzei, în situaţia în care dispoziţiile a căror
neconstituţionalitate se invocă au făcut obiectul cel puţin al unei decizii
pronunţate de Curtea Constituţională. Suspendarea va privi doar cererile care
au legătură directă cu reglementarea atacată.»"
6. La articolul I,
punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5. Articolul 10 se abrogă."
7. La articolul I punctul 6, litera c) a
alineatului (1) al articolului 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) desemnarea motivată, prin sentinţa de deschidere a
procedurii, dintre practicienii în insolventă compatibili care au depus ofertă
de servicii în acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar
provizoriu sau, după caz, a lichidatorului care va administra procedura până la
confirmarea ori, după caz, înlocuirea sa de către adunarea creditorilor sau
creditorul care deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, fixarea
remuneraţiei în conformitate cu criteriile stabilite de legea de organizare a
activităţii practicienilor în insolventă, precum şi a atribuţiilor acestuia
pentru această perioadă. Judecătorul-sindic va desemna administratorul judiciar
provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de către creditorul care a
solicitat deschiderea procedurii sau de către debitor, dacă cererea îi
aparţine. In situaţia în care cel care a introdus cererea de deschidere a
procedurii nu solicită numirea unui administrator judiciar sau lichidator,
numirea se va face de către judecătorul-sindic din rândul practicienilor care
au depus oferte la dosarul cauzei. In caz de conexare se va ţine seama de
cererile creditorilor în ordinea mărimii creanţelor sau de cererea debitoarei,
dacă nu există o cerere din partea unui creditor;".
8. La articolul I
punctul 7, alineatele (4) şi (5) ale articolului 14 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„(4) Dacă legea nu interzice în mod expres, creditorii
vor putea vota şi prin corespondenţă. Scrisoarea prin care îşi exprimă votul,
semnată de creditor, sau înscrisul în format electronic căruia i s-a
încorporat, ataşat ori asociat semnătura electronică extinsă, bazată pe un
certificat valabil, poate fi comunicat prin orice mijloace, până în ziua fixată
pentru exprimarea votului, administratorului judiciar sau lichidatorului.
(5) La şedinţele adunărilor creditorilor, salariaţii
debitorului vor putea fi reprezentaţi de un delegat din rândul acestora, care
va vota pentru întreaga valoare a creanţelor reprezentând salariile şi alte
drepturi băneşti ce li se cuvin."
9. La articolul I,
după punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 131, cu următorul
cuprins:
„131. La articolul 21, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 21. - (1) Administratorul judiciar va depune
lunar un raport cuprinzând descrierea modului în care şi-a îndeplinit
atribuţiile, precum şi o justificare a cheltuielilor efectuate cu administrarea
procedurii sau a altor cheltuieli efectuate din fondurile existente în averea
debitorului. Raportul se depune la dosarul cauzei, iar un extras se publică în
Buletinul procedurilor de insolventă. La fiecare 120 de zile judecătorul-sindic
va stabili un termen de continuare a procedurii, în care administratorul
judiciar va expune în sinteză măsurile efectuate în acest interval cuprinse în
rapoartele de activitate.»"
10. La articolul I,
după punctul 14 se introduc zece noi puncte, punctele 141-1410,
cu următorul cuprins:
„141. La articolul 22, alineatele (1) şi
(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«Art. 22. - (1) In cazul în care un practician în
insolventă desemnat refuză numirea, acesta are obligaţia de a notifica
instanţa, în termen de 5 zile de la comunicarea sentinţei de numire.
Judecătorul-sindic va sancţiona cu amendă judiciară de la 500 lei la 1.000 lei
necomunicarea în termen a refuzului, fără motive temeinice. In acest caz sunt
aplicabile dispoziţiile art. 19. Prevederile prezentului articol sunt
aplicabile şi în situaţia prevăzută la art. 34.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(3) Judecătorul-sindic va sancţiona administratorul
judiciar cu amendă judiciară de la 1.000 lei la 5.000 lei în cazul în care
acesta, din culpă sau cu rea-credinţă, nu îşi îndeplineşte sau îndeplineşte cu
întârziere atribuţiile prevăzute de lege sau stabilite de judecătorul-sindic.»
142. Articolul 23 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«Art. 23. - In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale,
administratorul judiciar/lichidatorul va putea desemna persoane de
specialitate. Numirea şi nivelul remuneraţiilor acestor persoane vor fi supuse
aprobării comitetului creditorilor în cazul în care acestea vor fi achitate din
averea debitoarei sau se vor supune aprobării judecătorului-sindic în cazul în
care se vor remunera din fondul unic constituit conform art. 4.
Judecătorul-sindic se va pronunţa asupra cererii prin încheiere, dată în camera
de consiliu, cu citarea administratorului/lichidatorului judiciar.»
143. La articolul 27, după alineatul (4)
se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
«(5) Cererea debitorului se va judeca de urgenţă în
termen de 5 zile în camera de consiliu.»
144. La articolul 28, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) Dacă debitorul nu dispune, la momentul
înregistrării cererii, de vreuna dintre informaţiile prevăzute la alin. (1)
lit. a)-f) şi h), va putea înregistra acea informaţie la tribunal în termen de
5 zile; dacă nu o va face, el va fi decăzut din dreptul de a propune un plan de
reorganizare.»
145. La articolul 32, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) Prin încheierea de deschidere a procedurii,
judecătorul-sindic va dispune administratorului judiciar sau, după caz,
lichidatorului să efectueze notificările prevăzute la art. 61. In cazul în
care, în termen de 15 zile de la primirea notificării, creditorii se opun
deschiderii procedurii, judecătorul-sindic va ţine, în termen de 10 zile, o
şedinţă la care vor fi citaţi administratorul judiciar, debitorul şi creditorii
care se opun deschiderii procedurii, în urma căreia va soluţiona deodată,
printr-o sentinţă, toate opoziţiile. Admiţând opoziţia, judecătorul-sindic nu
va putea păstra deschisă procedura insolvenţei. Judecătorul-sindic va revoca
încheierea de deschidere a procedurii. Deschiderea ulterioară a procedurii, la
cererea debitorului sau a creditorilor, nu va putea modifica data apariţiei
stării de insolvenţă.»
146. Articolul 36 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«Art. 36. - De la data deschiderii procedurii se
suspendă de drept toate acţiunile judiciare sau măsurile de executare silită
pentru realizarea creanţelor asupra debitorului sau bunurilor sale, cu excepţia
căilor de atac declanşate de debitor.»
147. Articolul 42 se abrogă.
148. Articolul 44 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«Art. 44. - Debitorul are obligaţia de a pune la
dispoziţia administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorului toate informaţiile
cerute de acesta, precum şi toate informaţiile apreciate ca necesare cu privire
la activitatea şi averea sa, precum şi lista cuprinzând plăţile şi
transferurile patrimoniale făcute de el în cele 120 de zile anterioare
deschiderii procedurii, sub sancţiunea prevăzută la art. 1081 alin.
(1) pct. 2 lit. d) şi e) din Codul de procedură civilă.»
149. Articolul 50 se abrogă.
1410. La articolul 59, alineatul (5) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(5) In cazul în care raportul administratorului judiciar
va face propunerea de intrare în faliment, acesta va publica un anunţ referitor
la raport în Buletinul procedurilor de insolvenţă, cu indicarea datei primei
adunări a creditorilor, sau va convoca adunarea creditorilor, dacă raportul va
fi depus după data primei adunări. La această adunare va supune votului
adunării creditorilor propunerea de intrare în faliment.»"
11. La articolul I,
după punctul 15 se introduc 16 noi puncte, punctele 151-1516,
cu următorul cuprins:
„151. La articolul 64, după alineatul (5)
se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
«(6) Creanţele născute după data deschiderii
procedurii, în perioada de observaţie sau în procedura reorganizării judiciare
vor fi plătite conform documentelor din care rezultă, nefiind necesară
înscrierea la masa credală. Prevederea se aplică în mod corespunzător pentru
creanţele născute în procedura de faliment.»
152. La articolul 73, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(3) La termenul stabilit prin sentinţa de deschidere a
procedurii pentru definitivarea tabelului de creanţe, judecătorul-sindic va
soluţiona deodată, printr-o singură sentinţă, toate contestaţiile, chiar dacă
pentru soluţionarea unora ar fi nevoie de administrare de probe; în acest din urmă
caz, judecătorul-sindic poate să admită, în tot sau în parte, înscrierea
creanţelor respective în mod provizoriu în tabelul definitiv al tuturor
creditorilor împotriva averii debitorului.»
153. La articolul 74, după alineatul (2)
se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
«(3) Titularii creanţelor sub condiţie suspensivă vor
putea participa la vot în adunările creditorilor şi la distribuiri de sume
numai după îndeplinirea condiţiei respective.»
154. La articolul 76, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 76. - (1) Cu excepţia cazului în care notificarea
deschiderii procedurii s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor art. 7, titularul
de creanţe anterioare deschiderii procedurii, care nu depune cererea de admitere
a creanţelor până la expirarea termenului prevăzut la art. 62 alin. (1) lit.
b), va fi decăzut, cât priveşte creanţele respective, din dreptul de a fi
înscris în tabelul creditorilor şi nu va dobândi calitatea de creditor
îndreptăţit să participe la procedură. El nu va avea dreptul de a-şi realiza
creanţele împotriva debitorului sau a membrilor ori asociaţilor cu răspundere
nelimitată ai persoanei juridice debitoare ulterior închiderii procedurii, sub
rezerva ca debitorul să nu fi fost condamnat pentru bancrută simplă sau
frauduloasă ori să nu i se fi stabilit răspunderea pentru efectuarea de plăţi
ori transferuri frauduloase.»
155. La articolul 77 se introduce un nou
alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
«(2) Operaţiunile efectuate de către practicienii în
insolvenţă prin Buletinul procedurilor de insolvenţă sau la oficiile
registrului comerţului sunt scutite de taxe.»
156. La articolul 81, alineatul (3) se
abrogă.
157. La articolul 83, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 83. - (1) Terţul dobânditor în cadrul unui
transfer patrimonial, anulat conform art. 80, va trebui să restituie averii
debitorului bunul transferat sau, dacă bunul nu mai există, valoarea acestuia
de la data transferului efectuat de către debitor, stabilită prin expertiză
efectuată în condiţiile legii.»
158. La articolul 86, alineatele (1),
(3), (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«Art. 86. - (1) Contractele în derulare se consideră
menţinute la data deschiderii procedurii. Orice clauze contractuale de
desfiinţare a contractelor în derulare pentru motivul deschiderii procedurii
sunt nule. In vederea creşterii la maximum a valorii averii debitorului,
administratorul judiciar/lichidatorul poate să denunţe orice contract,
închirierile neexpirate sau alte contracte pe termen lung, atât timp cât aceste
contracte nu vor fi fost executate în totalitate ori substanţial de către toate
părţile implicate. Administratorul judiciar/lichidatorul trebuie să răspundă,
în termen de 30 de zile, unei notificări a contractantului, prin care i se cere
să denunţe contractul; în lipsa unui astfel de răspuns, administratorul
judiciar/lichidatorul nu va mai putea cere executarea contractului, acesta
fiind socotit denunţat. Contractul se consideră denunţat:
a) la data expirării unui termen de 30 de zile de la
recepţionarea solicitării cocontractantului de denunţare a contractului, dacă
administratorul judiciar/lichidatorul nu răspunde;
b) la data notificării denunţării de către
administratorul judiciar/lichidator.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(3) Pe parcursul perioadei de observaţie, cu acordul
cocontractanţilor, administratorul judiciar va putea să modifice clauzele
contractelor de credit, astfel încât acestea să asigure echivalenţa viitoarelor
prestaţii.
........................................................................................................................................................................ .......................................
(6) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, după data deschiderii
procedurii, desfacerea contractelor individuale de muncă ale personalului
debitoarei se va face de urgenţă de către administratorul judiciar/lichidator,
fără a fi necesară parcurgerea procedurii de concediere colectivă.
Administratorul judiciar/lichidatorul va acorda personalului concediat doar
preavizul de 15 zile lucrătoare.
(7) Intr-un contract prevăzând plăţi periodice din
partea debitorului, menţinerea contractului nu îl va obliga pe administratorul
judiciar/lichidator să facă plăţi restante pentru perioadele anterioare
deschiderii procedurii. Pentru astfel de plăţi poate fi formulată declaraţie de
creanţă împotriva debitorului.»
159. După articolul 93 se introduce un
nou articol, articolul 931, cu următorul cuprins:
«Art. 931. - Obligaţiile rezultând dintr-un
antecontract de vânzare-cumpărare cu dată certă, anterioară deschiderii
procedurii, în care promitentul-vânzător intră în procedură, vor fi executate
de către administratorul judiciar/lichidator la cererea
promitentului-cumpărător, dacă:
- preţul contractual a fost achitat integral sau poate
fi achitat la data cererii, iar bunul se află în posesia
promitentului-cumpărător;
- preţul nu este inferior valorii de piaţă a bunului;
- bunul nu are o importanţă determinantă pentru reuşita
unui plan de reorganizare.»
1510. La articolul 95, alineatul (7) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(7) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările
şi completările ulterioare, planul propus de creditori poate prevedea
modificarea, fără acordul statutar al membrilor sau asociaţilor/acţionarilor
debitorului, a actului constitutiv.»
1511. La articolul 100, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(3) Următoarele creanţe constituie categorii distincte
de creanţe, care votează separat:
a) creanţe garantate;
b) creanţe salariale;
c) creanţe bugetare;
d) creanţe chirografare stabilite conform art. 96 alin.
(1);
e) celelalte creanţe chirografare.»
1512. La articolul 101 alineatul (1),
după litera C se introduce o nouă literă, litera D, cu următorul cuprins:
«D. creanţele nedefavorizate prin plan vor fi
considerate prezente la votarea planului şi sunt socotite că au acceptat
planul.»
1513. La articolul 107 alineatul (2),
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«b)în cazul procedurii generale, desemnarea unui
lichidator provizoriu, precum şi stabilirea atribuţiilor şi a remuneraţiei
acestuia, în conformitate cu criteriile aprobate prin legea de organizare a
profesiei.»
1514. La articolul 112, după alineatul
(3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
«(4) Creanţele băneşti asupra averii debitorului se
consideră scadente la data deschiderii procedurii de faliment.»
1515. La articolul 113, alineatele (4)
şi (5) se abrogă.
1516. Articolul 115 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«Art. 115. - (1) Inventarul va trebui să descrie toate
bunurile identificate ale debitorului.
(2) Actul de inventar va fi semnat de lichidatorul
judiciar, de debitor, iar dacă acesta nu participă la inventariere, numai de
către lichidatorul judiciar.
(3) In vederea conservării patrimoniului, în cazul în
care în averea debitoarei nu există suficiente lichidităţi, lichidatorul va
putea valorifica de urgenţă bunuri ale debitorului pentru obţinerea acestor
lichidităţi fără aprobarea creditorilor. Valorificarea se va efectua prin
licitaţie publică, după evaluarea prealabilă, pornind de la valoarea de
lichidare indicată de evaluator.»"
12. La articolul I,
după punctul 17 se introduce un nou punct, punctul 171, cu următorul
cuprins:
„171. La articolul 120, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) Dacă vânzarea activelor se va face prin licitaţie
publică, procesul-verbal de adjudecare semnat de lichidatorul judiciar
constituie titlu de proprietate. Când legea impune pentru transferul dreptului
de proprietate forma autentică, contractele vor fi perfectate de notarul public
pe baza procesului-verbal de licitaţie.»"
13. La articolul I,
după punctul 18 se introduce un nou punct, punctul 181, cu următorul
cuprins:
„181. Articolul 130 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
«Art. 130. - După ce judecătorul-sindic aprobă raportul
final al lichidatorului, acesta va trebui să facă distribuirea finală a tuturor
fondurilor din averea debitorului. Fondurile nereclamate în termen de 30 de
zile de către cei îndreptăţiţi la acestea vor fi depuse în contul prevăzut la art.
4 alin. (4).»"
14. La articolul I punctul 19, articolul 131 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 131. - (1) In orice stadiu al procedurii
prevăzute de prezenta lege, dacă se constată că nu există bunuri în averea
debitorului ori că acestea sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile
administrative şi niciun creditor nu se oferă să avanseze sumele
corespunzătoare, judecătorul-sindic va da o sentinţă de închidere a procedurii,
prin care se dispune şi radierea debitorului din registrul în care este
înmatriculat.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) nu sunt aplicabile
prevederile art. 129."
15. La articolul I, după punctul 20 se introduce un
nou punct, punctul 201, cu următorul cuprins:
„201. La articolul 138, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(3) Comitetul creditorilor sau creditorul care deţine
mai mult de jumătate din valoarea tuturor creanţelor poate cere
judecătorului-sindic să fie autorizat să introducă acţiunea prevăzută la alin.
(1), dacă administratorul judiciar sau lichidatorul a omis să indice, în
raportul său asupra cauzelor insolvenţei, persoanele culpabile de starea de
insolvenţă a patrimoniului debitorului persoană juridică ori dacă acesta a omis
să formuleze acţiunea prevăzută la alin. (1) şi răspunderea persoanelor la care
se referă alin. (1) ameninţă să se prescrie.»"
16. La articolul I,
după punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 211, cu următorul
cuprins:
„2P. După articolul 154 se introduc două noi
articole, articolele 1541 şi 1542, cu următorul cuprins:
«Art. 1541. - Secţiile de insolvenţă
prevăzute la art. 6 se vor înfiinţa în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Procedurile în
curs vor continua pe rolul instanţelor la care au fost introduse.
Art. 1542. - Orice decăderi, limitări,
interdicţii ori altele asemenea instituite prin norme legale
sau prevederi
contractuale pentru cazul deschiderii procedurii de
insolvenţă vor fi aplicabile doar de la data deschiderii falimentului.
Dispoziţiile contrare se abrogă.»"
Art. II. - Litera c) a articolului 6 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) acţiuni, cereri şi contestaţii introduse în
temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al Ordonanţei Guvernului nr. 10/2004 privind procedura
reorganizării judiciare şi a falimentului instituţiilor de credit, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 278/2004 - 120 lei."
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU PEREŞ