ORDONANTA
URGENTA Nr. 173 din 19 noiembrie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 792 din 26 noiembrie 2008
Având în vedere necesitatea remedierii aspectelor
deficitare ale cadrului normativ în domeniul
insolvenţei, semnalate de jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a instanţelor
judecătoreşti, precum şi de practica administratorilor judiciari şi a
lichidatorilor,
luând în considerare că aplicarea legislaţiei în
materia insolvenţei şi a actelor normative ce instituie sancţiunea dizolvării
şi, pe cale de consecinţă, a lichidării societăţii pentru neîndeplinirea unor
obligaţii legale a generat dezechilibre în derularea activităţii practicienilor
în insolvenţă,
ţinând seama de faptul că însănătoşirea mediului de
afaceri prin radierea societăţilor fără organe statutare, a celor care şi-au
încetat activitatea ori nu au sediul social cunoscut, a societăţilor ai căror
asociaţi au dispărut ori nu au domiciliul cunoscut sau reşedinţa cunoscută reprezintă un obiectiv şi o obligaţie
pentru autorităţi, îndeplinirea sa implicând folosirea resurselor oferite de
fondul de lichidare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie
2006, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 4
alineatul (6), după litera b) se introduce o nouă literă, literă c), cu
următorul cuprins:
,,c) preluarea a 1,5% din sumele recuperate în cadrul
procedurilor de insolvenţă, inclusiv din fondurile obţinute din vânzarea
bunurilor din averea debitorului, sumă care va fi inclusă în categoria cheltuielilor aferente procedurii în sensul alin. (1)."
2. La articolul 4,
alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(7) Sumele prevăzute la alin. (6) lit. a) vor fi
virate de oficiile registrului comerţului, prin Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului, în contul Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din
România, denumita în continuare U.N.P.I.R., sumele prevăzute la alin. (6) lit. b) vor fi achitate la orice
unitate bancară în contul menţionat, iar sumele prevăzute la alin. (6) lit. c)
vor fi virate în contul U.N.PI.R. de către administratorul judiciar sau, după
caz, de lichidator."
3. La articolul 7,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1), prima comunicare a actelor de procedură către
persoanele împotriva cărora se introduce o acţiune, în temeiul dispoziţiilor
prezentei legi, ulterior deschiderii'procedurii insolvenţei se va realiza
conform Codului de procedură civilă."
4. La articolul 8,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Recursul va fi judecat de completuri specializate,
în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel.
Citarea părţilor în recurs se face potrivit dispoziţiilor Codului de procedură
civilă. In vederea soluţionării recursului, se trimit la curtea de apel, în
copie certificata de grefierul-şef al tribunalului, numai actele care
interesează soluţionarea caii de atac, selectate de judecătorul-sindic. In
cazul în care instanţa de recurs consideră necesare şi alte acte din dosarul de
fond, va pune în vedere părţilor interesate să le depună în copie certificată."
5. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - La propunerea administratorului judiciar sau
lichidatorului, judecătorul sindic va putea desemna,
prin încheiere, persoane de specialitate, stabilindu-le şi remuneraţia. Plata
remuneraţiei se va face din averea debitorului sau, în lipsa disponibilităţilor
băneşti în contul acestuia, din fondul prevăzut la art. 4 alin. (4)."
6. La articolul 11
alineatul (1), literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) desemnarea motivată, prin sentinţa de deschidere a
procedurii, dintre practicienii în insolvenţă care au depus ofertă de servicii
în acest sens la dosarul cauzei, a administratorului judiciar provizoriu sau,
după caz, a lichidatorului care va administra procedura până la confirmarea
ori, după caz, înlocuirea sa de către adunarea creditorilor sau creditorul care
deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, fixarea remuneraţiei în
conformitate cu criteriile stabilite de legea de organizare a activităţii
practicienilor în insolvenţă, precum şi a atribuţiilor acestuia'pentru această
perioada. In vederea desemnării administratorului judiciar provizoriu sau a
lichidatorului provizoriu, judecătorul va avea în vedere cererea depusă în
acest sens de creditorul care a solicitat deschiderea procedurii sau de
debitor, dacă cererea introductivă îi aparţine. In situaţia în care cel care a
introdus cererea de deschidere a procedurii nu solicită numirea unui
administrator judiciar sau lichidator,
numirea se va face de către judecătorul sindic din rândul practicienilor care
au depus oferte în dosarul cauzei;
d) confirmarea, prin încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului desemnat de adunarea
creditorilor sau de creditorul care deţine cel puţin 50% din valoarea
creanţelor, confirmarea onorariului negociat. Dacă nu există contestaţii
împotriva hotărârii adunării creditorilor sau a deciziei creditorului care
deţine cel puţin 50% din valoarea creanţelor, confirmarea se va face în camera
de consiliu, fără citarea părţilor, după depunerea procesului-verbal al
adunării creditorilor;".
7. La articolul 14,
alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(4) Dacă legea nu interzice în mod expres, creditorii
vor putea vota şi prin corespondenţă. Scrisoarea prin care îşi exprimă votul,
semnată de creditor, semnătura fiind legalizata de notarul public ori
certificată şi atestată de către un avocat, sau înscris în format
electronic,'căruia i s-a incorporat, ataşat ori asociat semnătura electronică
extinsă, bazată pe un certificat valabil, poate fi comunicată prin orice
mijloace, până în ziua fixată pentru exprimarea votului, administratorului judiciar sau lichidatorului.
(5) La şedinţele adunărilor creditorilor, salariaţii
debitorului vor putea fi reprezentaţi de un delegat din rândul acestora, care
va vota pentru întreaga valoare a creanţelor reprezentând salariile şi alte
drepturi băneşti."
8. La articolul 14,
după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul
cuprins:
„(8) Cererea prevăzută la alin. (7) va fi depusă la
dosarul cauzei în termen de 5 zile de la data adunării creditorilor şi va fi
soluţionată în camera de consiliu, cu citarea celui care a introdus cererea, a
administratorului^ judiciar sau, după caz, a lichidatorului şi a creditorilor. In
cazul în care a fost constituit comitetul creditorilor, va fi citat şi
preşedintele acestuia."
9. La articolul 15,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Cu excepţia cazurilor în care legea
cere o majoritate specială, şedinţele adunării creditorilor vor avea loc în
prezenţa titularilor de creanţe însumând cel puţin 30% din valoarea totală a
creanţelor asupra averii debitorului', iar deciziile adunării creditorilor se
adoptă cu votul favorabil al titularilor majorităţii, prin valoare, a
creanţelor prezente."
10. La articolul 16,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Judecătorul-sindic poate desemna, în
raport cu numărul creditorilor, un comitet format din 3-5 creditori dintre cei
cu creanţe garantate, bugetare şi chirografare cele mai mari, prin valoare.
Dacă din cauza numărului mic de creditori judecătorul-sindic nu consideră
necesară constituirea unui comitet al creditorilor, atribuţiile comitetului
prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. b) şi f) vor fi exercitate de adunarea
creditorilor."
11. La articolul 17, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Impotriva acţiunilor, măsurilor şi deciziilor
luate de comitetul creditorilor orice creditor poate formula contestaţie la
adunarea creditorilor, în termen de 5 zile de la luarea acestora."
12. La articolul 19,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) Creditorul
care deţine cel puţin 50% din valoarea totală a creanţelor poate să decidă,
fără consultarea adunării creditorilor, desemnarea unui administrator judiciar
sau lichidator în locul administratorului judiciar sau lichidatorului
provizoriu ori să confirme administratorul judiciar provizoriu sau, după caz,
lichidatorul provizoriu şi să îi stabilească remuneraţia."
13. La articolul 19, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Creditorii pot contesta la judecătorul-sindic,
pentru motive de nelegalitate, decizia prevăzută la alin. (2) şi (21), în termen de 3 zile de la data
publicării acesteia în Buletinul procedurilor de insolvenţă. Judecătorul va
soluţiona, de urgenţă şi deodată, toate contestaţiile printr-o încheiere prin
care va numi administratorul judiciar/lichidatorul desemnat sau, după caz, va
solicita adunării creditorilor/creditorului desemnarea unui alt administrator judiciar/lichidator.
(4) Dacă în termenul stabilit la alin. (3) decizia
adunării creditorilor sau a creditorului ce deţine cel puţin 50% din valoarea
creanţelor nu este contestata, judecătorul-sindic, prin încheiere, va numi
administratorul judiciar propus de creditori sau de creditorul ce deţine cel
puţin 50% din valoarea creanţelor, dispunând totodată încetarea' atribuţiilor
administratorului judiciar provizoriu pe care l-a desemnat prin sentinţa de
deschidere a procedurii."
14. La articolul 21,
după alineatul (1)se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) In raportul
prevăzut la alin. (1) se va menţiona şi remuneraţia administratorului judiciar
sau a lichidatorului, cu menţionarea modalităţii de calcul a acesteia."
15. La articolul 64,
alineatul (2) se abrogă.
16. La articolul 116, alineatele (3) si (4) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) In vederea evaluării bunurilor din averea
debitorului, lichidatorul poate fie să angajeze în numele debitorului un
evaluator, fie, cu acordul comitetului creditorilor, să utilizeze un evaluator
propriu. Evaluatorii trebuie sa fie membri ai Asociaţiei Naţionale a
Evaluatorilor din România, iar evaluarea trebuie efectuată în conformitate cu
standardele internaţionale de evaluare.
(4) Bunurile din averea
debitorului vor fi evaluate atât în bloc, cât şi individual. Evaluarea în bloc
are în vedere fie evaluarea totalităţii bunurilor din averea debitorului, fie
evaluarea subans'amblurilor funcţionale. Prin subansamblu funcţional se
înţelege acele bunuri ale debitorului care, împreună,' asigură realizarea unui
produs finit, de sine stătător, sau permit desfăşurarea unei afaceri
independente. Un subansamblu este considerat funcţional numai dacă are asigurat
accesul la drumul public şi la folosirea utilităţilor."
17. Articolul 117
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 117. - (1) Lichidatorul va prezenta comitetului
creditorilor un raport care va cuprinde evaluarea bunurilor şi metoda de
valorificare a acestora şi în care se va preciza daca vânzarea se va face în
bloc sau individual ori o combinaţie a acestora, prin licitaţie publică sau
negociere directă sau prin ambele metode.
(2) In cazul în care se propune vânzarea în bloc prin
negociere directă, lichidatorul va putea propune, în baza ofertelor primite,
începerea negocierii cu unul sau mai mulţi cumpărători identificaţi, cu
precizarea condiţiilor de plată şi a preţului minim de pornire a negocierii,
care nu poate fi inferior preţului de evaluare.
(3) Lichidatorul va convoca adunarea
generală a creditorilor în termen de maximum 20 de zile de la data şedinţei
comitetului creditorilor, înştiinţându-i pe creditori despre posibilitatea
studierii raportului şi a procesului-verbal al şedinţei comitetului
creditorilor privind raportul."
18. La articolul 122, după alineatul (1) se
introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:
„(11) Raportul
asupra fondurilor obţinute din lichidare şi din încasarea de creanţe va
cuprinde, cel puţin, următoarele:
a) soldul aflat în contul de
lichidare după ultima distribuire;
b) încasările efectuate de către lichidator din
valorificarea fiecărui bun şi din recupererea creanţelor;
c) cuantumul dobânzilor sau al altor venituri de care
beneficiază averea debitorului ca urmare a păstrării în conturi bancare a
sumelor nedistribuite sau prin administrarea bunurilor existente în averea
debitoarei;
d) totalul sumelor aflate în contul de lichidare.
(12) Planul de distribuire între creditori
cuprinde în mod obligatoriu următoarele date referitoare la fiecare creditor pentru care se face distribuirea:
a) ajustările aduse tabelului definitiv de creanţe;
b) sumele distribuite deja;
c) sumele rămase după ajustarea tabelului definitiv şi
distribuirile efectuate deja;
d) sumele ce fac obiectul distribuirii;
e) sume rămase de plată după efectuarea
distribuirii."
19. Articolul 131 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 131. - In orice stadiu al procedurii prevăzute de
prezenta lege, dacă se constată că nu există bunuri în averea debitorului ori
că acestea sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile administrative şi
niciun creditor nu se oferă să avanseze sumele corespunzătoare,
judecătorul-sindic va da o sentinţă de închidere a procedurii, prin care se
dispune şi radierea debitorului din registrul în care
este înmatriculat."
20. La articolul 138,
partea dispozitivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 138. - (1) In cazul în care în raportul întocmit
în conformitate cu dispoziţiile art. 59 alin. (1) sunt identificate persoane
cărora le-ar fi imputabilă apariţia stării de insolvenţă a debitorului, la
cererea administratorului judiciar sau a lichidatorului, judecătorul sindic
poate dispune ca o parte a pasivului debitorului, persoană juridică, ajuns în
stare de insolvenţă, să fie suportată de membrii organelor de conducere şi/sau
supraveghere din cadrul societăţii, precum şi de orice altă persoană care a
cauzat starea de insolvenţă a debitorului, prin una dintre următoarele
fapte:".
21. Articolul 149 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 149. - Dispoziţiile prezentei legi se
completează, în măsura compatibilităţii lor, cu cele ale Codului de procedură
civilă, Codului civil, Codului comercial şi ale Regulamentului (CE) 1.346/2000
referitor la procedurile de insolvenţă, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. L 160 din 30 iunie 2000."
22. Articolul 155 se
abrogă.
Art. II. - Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie
2006, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările
aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica după aprobarea
acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat