LEGE Nr. 289
din 5 august 2009
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea
cartii de identitate si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere în
vederea înmatricularii sau înregistrarii acestora în Romania
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 11 august 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Ordonanţa
Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate şi
certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau
înregistrării acestora în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 412 din 30 august 2000, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 230/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. Titlul ordonanţei va avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ
privind omologarea, eliberarea cărţii de
identitate şi certificarea
autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea comercializării,
înmatriculării sau înregistrării acestora în România"
2. La articolul 1,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Vehiculele rutiere pot fi
comercializate, înmatriculate sau înregistrate în România numai după omologarea
şi certificarea autenticităţii acestora, după caz, de către Regia Autonomă
«Registrul Auto Român», denumită în continuare R.A.R., organism tehnic
specializat al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
(2) Categoriile de vehicule pentru care este
obligatorie omologarea în vederea comercializării, înmatriculării sau
înregistrării în România se stabilesc prin reglementările RNTR 2 şi RNTR 7,
care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii."
3. La articolul 1, alineatul (4) se abrogă.
4. La articolul 1, alineatul (5) va avea următorul
cuprins:
„(5) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1)
privind omologarea vehiculele rutiere utilizate care îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
a) au fost omologate comunitar;
b) au fost înmatriculate ultima dată într-un stat
membru al Uniunii Europene;
c) nu au suferit modificări constructive în raport cu
datele înscrise în certificatul de înmatriculare."
5. La articolul 11, punctele 9 şi 10 vor
avea următorul cuprins:
„9. omologarea de tip a întregului vehicul -
omologare acordată unui vehicul în ansamblul său, pe baza omologărilor de tip
ale vehiculului în ceea ce priveşte sistemele, echipamentele, componentele,
piesele şi/sau unităţile tehnice separate existente, după caz. In cazul în care
una sau mai multe dintre omologările menţionate nu pot fi prezentate, acestea
se vor acorda pe baza încercărilor efectuate de către R.A.R. sau de alte
servicii tehnice evaluate de R.A.R., care să ateste respectarea condiţiilor
tehnice prevăzute în legislaţia în vigoare, în funcţie de categoria vehiculului
respectiv;
10. omologare de tip a unui vehicul în ceea ce
priveşte sistemele, echipamentele, componentele, piesele şi unităţile tehnice
separate - procedura prin care R.A.R. certifică faptul că un tip de vehicul
rutier îndeplineşte cerinţele aplicabile pentru sistemul, echipamentul,
componenta, piesa sau unitatea tehnică separată respectivă, potrivit
legislaţiei în vigoare."
6. La articolul 11, după punctul
10 se introduc trei noi puncte, punctele 11,12 şi 13, cu următorul cuprins:
„11. serviciu tehnic - organizaţia sau
organismul desemnat în urma evaluării de R.A.R. drept laborator de încercări,
în vederea efectuării de încercări, sau drept organism de evaluare a
conformităţii producţiei, în vederea efectuării evaluării iniţiale şi a altor
încercări sau inspecţii, în numele R.A.R.;
12. certificat de conformitate - documentul
eliberat de producător şi care certifică faptul că, în momentul fabricării, un
vehicul aparţinând seriei tipului omologat comunitar a respectat toate
reglementările referitoare la omologarea vehiculelor rutiere;
13. dispozitiv de manipulare - orice element de
proiectare menit să influenţeze eficienţa sistemului de control al emisiilor
motorului."
7. La articolul 2, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Pentru fiecare vehicul rutier omologat
individual, R.A.R eliberează solicitantului omologării, la cererea acestuia, un
certificat de omologare individuală."
8. La articolul 2, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
„(2) In vederea înmatriculării, a
înregistrării sau a comercializării în România, R.A.R. eliberează cartea de
identitate a vehiculului, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe."
9. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Omologarea unui vehicul rutier este de tip
sau individuală, după cum urmează:
a) omologarea naţională de tip a întregului
vehicul - procedura prin care R.A.R. sau o autoritate competentă din alt
stat membru al Uniunii Europene certifică faptul că un tip de vehicul rutier
îndeplineşte cerinţele prevăzute de legislaţia naţională în vigoare,
valabilitatea omologării fiind limitată la teritoriul statului care a
acordat-o;
b) omologarea individuală a unui vehicul -
procedura prin care R.A.R. sau o autoritate competentă din alt stat membru al
Uniunii Europene certifică faptul că un vehicul rutier îndeplineşte individual
cerinţele prevăzute de legislaţia naţională în vigoare, valabilitatea
omologării fiind limitată la teritoriul statului care a acordat-o;
c) omologarea comunitară (CE) de tip a întregului
vehicul - procedura prin care R.A.R. sau o autoritate competentă din alt
stat membru al Uniunii Europene certifică faptul că un tip de vehicul rutier
îndeplineşte cerinţele prevăzute de legislaţia comunitară în vigoare,
valabilitatea omologării fiind extinsă pe tot teritoriul Uniunii
Europene."
10. La articolul 4, litera b) a alineatului (1) şi
alineatul (2) vor avea următorul cuprins:
,,b) vehiculele rutiere utilizate care nu au mai fost
înmatriculate în România, cu excepţia vehiculelor rutiere prevăzute la art. 1
alin. (5);
........................................................................................................................................................................ .....................................
(2) Omologarea individuală se acordă de R.A.R. prin
reprezentanţele sale teritoriale."
11. La articolul 5, alineatul (4) va avea următorul
cuprins:
„(4) La omologarea comunitară (CE) de tip a întregului
vehicul, R.A.R. recunoaşte certificatele de omologare de tip ale unui vehicul
în ceea ce priveşte sistemele, componentele şi/sau unităţile tehnice separate
ale acestuia, emise de autorităţile competente din statele membre ale Uniunii
Europene în temeiul actelor normative comunitare aplicabile, precum şi
certificatele de omologare de tip ale unui vehicul în ceea ce priveşte
echipamentele, piesele şi componentele acestuia, emise de autorităţile
competente din statele care sunt părţi contractante la acordurile de la Geneva
în baza regulamentelor CEE-ONU aplicabile şi recunoscute prin legislaţia
comunitară ca fiind echivalente cu actele normative comunitare
aplicabile."
12. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Este interzisă comercializarea unui
vehicul rutier care nu a fost omologat, de tip sau individual, ori căruia nu i
s-a eliberat cartea de identitate a vehiculului de R.A.R potrivit prevederilor
prezentei ordonanţe.
(2) De la prevederile alin. (1) sunt exceptate
vehiculele rutiere care nu se supun omologării potrivit reglementărilor în
vigoare."
13. La articolul 7, alineatele (1), (3) şi (5) vor
avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Omologarea naţională de tip a unui
vehicul în ceea ce priveşte sistemele, echipamentele, piesele, componentele
şi/sau unităţile tehnice separate ale acestuia se acordă de R.A.R., la cererea
producătorului, a reprezentantului acestuia sau a importatorului, dacă
vehiculul îndeplineşte cerinţele legale aplicabile.
........................................................................................................................................................................ .....................................
(3) Omologarea comunitară (CE) de tip a unui vehicul în
ceea ce priveşte sistemele, componentele şi/sau unităţile tehnice separate ale
acestuia se acordă de R.A.R., la cererea producătorului sau a reprezentantului
acestuia, dacă vehiculul îndeplineşte cerinţele legale aplicabile.
........................................................................................................................................................................ .....................................
(5) Omologarea internaţională (CEE-ONU) de tip a unui
vehicul în ceea ce priveşte echipamentele, piesele şi/sau componentele acestuia
se acordă de R.A.R., la cererea producătorului sau a reprezentantului acestuia,
dacă vehiculul îndeplineşte cerinţele legale aplicabile."
14. După articolul 7 se introduc două noi articole,
articolele 71 şi 72, cu următorul cuprins:
„Art. 71. - (1) R.A.R. poate refuza, pe
motive întemeiate, să acorde omologarea, în cazul în care constată că un tip de
vehicul rutier, deşi se conformează reglementărilor aplicabile, prezintă un
risc serios pentru siguranţa rutieră sau dăunează semnificativ mediului
înconjurător şi/sau sănătăţii publice.
(2) In situaţia în care R.A.R. consideră că anumite
vehicule rutiere noi, care deţin omologare comunitară (CE) de tip acordată de
un alt stat membru al Uniunii Europene, prezintă un risc serios pentru
siguranţa rutieră sau dăunează semnificativ mediului înconjurător şi/sau
sănătăţii publice, acesta poate refuza, pe motive întemeiate, pentru o perioadă
de maximum 6 luni, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului în vederea
înmatriculării, a înregistrării sau a comercializării. In acest caz, R.A.R.
informează de îndată producătorul, celelalte state membre şi Comisia Europeană,
precizând motivele refuzului, în special dacă acesta este rezultatul lacunelor
din reglementările relevante sau al aplicării incorecte a cerinţelor relevante.
Art. 72. - Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, în calitate de autoritate competentă în domeniu, asigură
notificarea R.A.R. ca autoritate şi serviciu tehnic pentru omologarea şi
supravegherea introducerii pe piaţă a vehiculelor rutiere, precum şi
notificarea celorlalte servicii tehnice evaluate de R.A.R, după caz, către
Comisia Europeană şi Secretariatul General al Organizaţiei Naţiunilor Unite,
potrivit procedurilor prevăzute de actele comunitare şi de acordurile de la
Geneva."
15. La articolul 10, alineatul (6) va avea
următorul cuprins:
„(6) La radierea unui vehicul rutier, ca urmare a
scoaterii definitive din România sau a dezmembrării la scoaterea din uz a
acestuia, autoritatea competentă care efectuează radierea are obligaţia de a
reţine cartea de identitate a vehiculului şi de a o transmite R.A.R. Pe cartea
de identitate a vehiculului se menţionează Vehicul scos definitiv din
România sau Vehicul dezmembrat."
16. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Eliberarea cărţii de identitate se face
cu respectarea următoarelor condiţii:
a) în cazul omologării individuale, precum şi în cazul
vehiculelor rutiere deja înmatriculate sau înregistrate în România, dacă
vehiculul poate fi identificat şi corespunde normelor tehnice de siguranţă a
circulaţiei rutiere, de protecţie a mediului, precum şi folosinţei căreia îi
este destinat;
b) în cazul existenţei unei omologări naţionale de tip
a întregului vehicul valabile, pe baza copiei certificatului de omologare
naţională de tip a întregului vehicul;
c) în cazul existenţei unei omologări comunitare (CE)
de tip a întregului vehicul valabile, pe baza certificatului de conformitate CE
şi a acordării numărului naţional de registru;
d) în cazul vehiculelor prevăzute la art. 1 alin. (5),
dacă vehiculul corespunde din punctul de vedere al stării tehnice.
(2) Cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 71,
nu este permisă refuzarea eliberării cărţii de identitate a vehiculului în
vederea înmatriculării, a înregistrării sau a comercializării vehiculelor
rutiere, din motive privind construcţia sau funcţionarea lor, dacă acestea
respectă reglementările aplicabile."
17. La articolul 13 alineatul (2), litera c) va avea
următorul cuprins:
,,c) atestarea faptului că vehiculul nu figurează ca
dat în urmărire pe plan intern sau internaţional, la data efectuării
certificării autenticităţii, potrivit bazei de date puse la dispoziţia R.A.R. de
autorităţile competente din România;".
18. La articolul 13, alineatele (6) şi (8) vor avea
următorul cuprins:
„(6) Pentru vehiculele care nu corespund din punctul de
vedere al certificării autenticităţii, în raportul de verificare eliberat se
menţionează motivele deciziei R.A.R.
........................................................................................................................................................................ .....................................
(8) Certificatul de autenticitate al unui vehicul
rutier este valabil pentru o singură înmatriculare, dar nu mai mult de 60 de
zile calendaristice de la data eliberării acestuia."
19. După articolul 131 se introduc două
noi articole, articolele 132 şi 133, cu următorul cuprins:
„Art. 132. - Deţinătorul unei omologări de
tip are următoarele obligaţii:
a) să informeze de îndată R.A.R. asupra oricărei
modificări a datelor din dosarul de omologare;
b) să notifice R.A.R. cu privire la încetarea
definitivă a producţiei unui anumit tip de vehicul;
c) să notifice R.A.R. cu privire la cazurile în care o
omologare de tip pentru un vehicul este pe cale să îşi înceteze valabilitatea;
d) să informeze de îndată R.A.R. în cazul în care este
obligat să recheme o serie de vehicule care au fost deja înmatriculate,
înregistrate sau puse în comercializare, deoarece unul sau mai multe sisteme,
echipamente, componente sau unităţi tehnice separate instalate pe vehicul
prezintă un risc important pentru siguranţa rutieră, sănătatea publică sau
protecţia mediului înconjurător;
e) să propună R.A.R. soluţii adecvate pentru
eliminarea riscurilor prevăzute la lit. d);
f) să nu comunice utilizatorilor date tehnice diferite
de datele aprobate de autoritatea de omologare;
g) să pună la dispoziţia utilizatorilor toate
informaţiile relevante, precum şi instrucţiunile necesare care descriu orice
condiţii speciale sau restricţii privind utilizarea vehiculului rutier, în
cazul în care reglementarea aplicabilă conţine astfel de dispoziţii;
h) să pună la dispoziţia producătorilor de echipamente,
componente, piese sau unităţi tehnice separate toate datele necesare pentru
omologarea de tip sau certificarea acestor produse. In acest caz, producătorul
vehiculului poate impune un acord obligatoriu producătorilor acestor produse,
pentru a proteja confidenţialitatea oricăror date care nu sunt destinate
publicului, inclusiv a celor legate de drepturile de proprietate intelectuală;
i) să furnizeze R.A.R. inclusiv datele şi
specificaţiile tehnice care ar putea duce la rechemare sau la retragerea
omologării de tip;
j) să nu utilizeze dispozitive de manipulare a
performanţelor sau a funcţionării vehiculelor rutiere, cu excepţia cazurilor
prevăzute în reglementările aplicabile în domeniu;
k) să asigure accesul la informaţii, potrivit
reglementărilor aplicabile în domeniu.
Art. 133. - Nerespectarea prevederilor
prezentei ordonanţe atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă
sau penală, după caz, potrivit legii."
20. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) comercializarea unui vehicul rutier care nu este
omologat sau nu corespunde cu omologarea acordată, potrivit prevederilor
prezentei ordonanţe;
b) comercializarea unui vehicul rutier care nu deţine
cartea de identitate a vehiculului eliberată de către R.A.R., potrivit
prevederilor prezentei ordonanţe;
c) menţinerea în circulaţie a unui vehicul care a
suferit modificări ale caracteristicilor care se înscriu în cartea de
identitate a vehiculului, fără ca aceste modificări să fi fost menţionate în
cartea de identitate;
d) nerespectarea de către deţinătorul unei omologări de
tip a obligaţiilor prevăzute la art. 132 lit. a)-e) şi i);
e) nerespectarea de către deţinătorul unei omologări de
tip a obligaţiilor prevăzute la art. 132 lit. f), g), h) şi k);
f) nerespectarea de către deţinătorul unei omologări de
tip a obligaţiei prevăzute la art. 132 lit. j).
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, cea prevăzută
la lit. c);
b) cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, cele
prevăzute la lit. d) şi e);
c) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, cele
prevăzute la lit. b) şi f);
d) cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, cea
prevăzută la lit. a).
(3) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se constată
şi se sancţionează de personalul R.A.R. împuternicit în acest scop de către
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(4) Nivelul amenzilor prevăzute la alin. (2) se
actualizează prin hotărâre a Guvernului în funcţie de rata inflaţiei.
(5) Prevederile prezentei ordonanţe referitoare la
contravenţii se completează cu cele ale Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare."
21. După articolul 14 se introduce un nou articol,
articolul 141, cu următorul cuprins:
„Art. 141. - Resursele necesare pentru
exercitarea activităţii de control şi supraveghere a introducerii vehiculelor
pe piaţa din România se asigură de Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii."
22. La articolul 15 alineatul (1), litera m) va
avea următorul cuprins:
,,m) supraveghează conformitatea cu tipul omologat a
vehiculelor rutiere introduse pentru prima dată pe piaţă;".
23. La articolul 15 alineatul (1), litera n) se
abrogă.
24. La articolul 15 alineatul (1), litera u) va avea
următorul cuprins:
,,u) efectuează operaţiunile impuse la certificarea
autenticităţii vehiculelor şi eliberează certificatul de autenticitate."
25. La articolul 15 alineatul (1), după litera u) se
introduc două noi litere, literele v) şi x), cu următorul cuprins:
,,v) evaluează serviciile tehnice, în condiţiile
prevăzute de legislaţia în vigoare;
x) îndeplineşte funcţia de serviciu tehnic."
26. La articolul 15, după alineatul (1) se introduce
un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Dacă R.A.R. constată că vehiculele
rutiere noi pe care le-a omologat nu mai sunt conforme cu tipul care a fost
omologat, R.A.R. ia măsurile necesare pentru a se asigura că vehiculele rutiere
produse se conformează tipului omologat."
27. La articolul 15, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
„(2) In funcţie de neconformităţile constatate,
măsurile prevăzute la alin. (11) pot avea în vedere sistarea
comercializării şi/sau retragerea lotului de vehicule rutiere neconforme, cu
interdicţia comercializării sau a folosirii până la remediere, retragerea din
circulaţie a vehiculelor rutiere neconforme cu tipul omologat ori, după caz,
retragerea omologării de tip."
28. La articolul 15, după alineatul (3) se introduce
un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) In situaţia în care R.A.R. constată că
producătorul nu informează, nu propune şi/sau nu pune în practică măsurile
corective necesare pentru eliminarea riscurilor prevăzute la art. 132
lit. d), acesta ia măsurile prevăzute la alin. (2)."
29. In tot cuprinsul ordonanţei termenul
„fabricant" se înlocuieşte cu termenul „producător", iar sintagma
„entităţi tehnice" se înlocuieşte cu sintagma „unităţi tehnice
separate".
30. După articolul 18 se introduce următoarea
menţiune: „Prezenta ordonanţă transpune
prevederile art. 3 pct. 4, 5 (parţial), 6, 31 şi 36, art. 4 alin. (3) (parţial)
şi alin. (4) (parţial), art. 8 alin. (3) (parţial), art. 13 alin. (1)
(parţial), art. 17 alin. (3) (parţial) şi alin. (4) (parţial), art. 24 alin.
(5) (parţial) şi alin. (6) (parţial), art. 29 alin. (1) (parţial), art. 30
alin. (1) (parţial), art. 32 alin. (1), (2) (parţial) şi alin. (3) (parţial),
art. 35 alin. (1), art. 37 alin. (1) (parţial) şi alin. (2) (parţial), art. 38
alin. (1), art. 43 alin. (1) (parţial), art. 46 (parţial) din Directiva
2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire
a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi a remorcilor acestora, precum
şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate
vehiculelor respective, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L 263 din 9 octombrie 2007."
Art. II. -In termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii va actualiza Ordinul ministrului lucrărilor
publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003 pentru aprobarea
Reglementărilor privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a
vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la
acestea - RNTR 2, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275
şi 275 bis din 18 aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
2.132/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea individuală,
eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor
rutiere - RNTR 7, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.160 din 21 decembrie 2005.
Art. III. - Prezenta
lege intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. IV. - Ordonanţa
Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate şi
certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea înmatriculării sau
înregistrării acestora în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 412 din 30 august 2000, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 230/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DAN VOICULESCU