LEGE
Nr. 333 din 8 iulie 2003
privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 22 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Paza si protectia sunt activitati desfasurate prin forte si mijloace
specifice, in scopul asigurarii sigurantei obiectivelor, bunurilor si valorilor
impotriva oricaror actiuni ilicite care lezeaza dreptul de proprietate,
existenta materiala a acestora, precum si a protejarii persoanelor impotriva
oricaror acte ostile care le pot periclita viata, integritatea fizica sau
sanatatea.
(2) Paza si protectia se realizeaza prin forte si mijloace militare sau
civile, de catre institutiile specializate ale autoritatilor administratiei
publice, sau in regim privat, de catre proprietarii sau detinatorii
obiectivelor, bunurilor sau valorilor, precum si de catre societatile specializate
de paza si protectie.
Art. 2
(1) Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, regiile autonome, companiile si societatile
nationale, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile comerciale,
indiferent de natura capitalului social, precum si alte organizatii care detin
bunuri ori valori cu orice titlu, denumite in prezenta lege unitati, sunt
obligate sa asigure paza acestora.
(2) Persoanele fizice pot apela pentru protectia personala la serviciile
unor societati specializate de paza si protectie, in conditiile prezentei legi.
Art. 3
(1) In functie de importanta, specificul si valoarea bunurilor pe care le
detin, conducatorii unitatilor prevazute la art. 2 alin. (1), cu sprijinul de
specialitate al politiei, pentru sistemele civile de paza, sau al jandarmeriei,
pentru cele militare, stabilesc modalitati concrete de organizare si de
executare a pazei, dupa caz, cu efective de jandarmi, paza cu gardieni publici,
paza proprie sau paza prin societati specializate.
(2) Unitatile grupate pe un anumit spatiu pot organiza, cu avizul politiei,
paza in comun cu gardieni publici, paza proprie sau prin societatile
specializate de paza. Conducatorii acestor unitati stabilesc forma de paza,
obligatiile si raspunderile fiecarui beneficiar, inclusiv cele privind
intocmirea planului de paza.
(3) La unitatile unde nu este posibila realizarea unui sistem de paza
organizat, conducatorii acestora sunt obligati sa execute imprejmuiri, grilaje,
obloane, incuietori sigure, iluminat de securitate, sisteme de alarma sau alte
asemenea mijloace necesare asigurarii pazei si integritatii bunurilor.
(4) Protectia demnitarilor romani si a celor straini pe timpul sederii in
Romania, a familiilor acestora, paza sediilor de lucru si a resedintelor
acestora se asigura de Serviciul de Protectie si Paza, conform atributiilor
prevazute in legea speciala de organizare si functionare a acestuia.
(5) Protectia magistratilor, a politistilor si jandarmilor, precum si a
membrilor de familie ai acestora, in cazurile in care viata, integritatea
corporala sau avutul acestor persoane sunt supuse unor amenintari, se asigura
de Ministerul de Interne*), potrivit legii.
------------
*) Conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, noua
denumire a ministerului este Ministerul Administratiei si Internelor.
Art. 4
Raspunderea pentru luarea masurilor de asigurare a pazei bunurilor si
valorilor detinute cu orice titlu revine conducatorilor unitatilor prevazute la
art. 2 alin. (1).
Art. 5
(1) Paza se organizeaza si se efectueaza potrivit planului de paza,
intocmit de unitatea ale carei bunuri sau valori se pazesc, cu avizul de
specialitate al politiei. Acest aviz este obligatoriu pentru fiecare caz de
modificare a planului de paza.
(2) Pentru unitatile la care paza se asigura cu efective de jandarmi,
avizul politiei nu este obligatoriu.
(3) Prin planul de paza se stabilesc in principal: caracteristicile
obiectivului pazit, in zona respectiva, numarul de posturi si amplasarea
acestora, necesarul de personal pentru paza, amenajarile, instalatiile si
mijloacele tehnice de paza si de alarmare, consemnul posturilor, legatura si
cooperarea cu alte organe cu atributii de paza a obiectivelor, bunurilor,
valorilor si persoanelor si modul de actiune in diferite situatii. De asemenea,
vor fi prevazute si regulile de acces, potrivit dispozitiilor conducatorului
unitatii, precum si documentele specifice serviciului de paza.
(4) In cazul unitatilor in care paza se asigura cu efective ale
jandarmeriei, ale societatilor specializate de paza si protectie, ale
gardienilor publici sau combinat, intocmirea planului de paza se face de catre
conducatorii unitatilor beneficiare impreuna cu comandantii/sefii acestor
efective.
(5) Documentele specifice necesare executarii si evidentei serviciului de
paza, cu exceptia celui executat cu efective de jandarmi, si modelele acestora
se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 2
Formele de paza
SECTIUNEA 1
Paza cu efective de jandarmi
Art. 6
(1) Paza obiectivelor de importanta deosebita pentru apararea tarii,
activitatea statului, economie, stiinta, cultura si arta, ale unor institutii
din domeniul financiar-bancar, a localurilor misiunilor diplomatice sau ale
unor agentii si reprezentante economice straine, a sediilor unor organizatii
internationale, precum si a transporturilor valorilor deosebite sau speciale se
asigura cu efective de jandarmi.
(2) Paza cu efective de jandarmi se poate asigura si la sediile unor
organisme internationale care desfasoara activitati pe teritoriul tarii, la
cererea expresa a acestora, adresata Guvernului Romaniei.
(3) Unitatile bugetare si sediile misiunilor diplomatice, precum si
unitatile de interes strategic care detin instalatii ori obiective de o
deosebita importanta nationala, beneficiare de paza cu efective de jandarmi,
care sunt exceptate de la plata, se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(4) Obiectivele de importanta deosebita care nu sunt asigurate cu paza
militara in timp de pace si se iau in paza, la mobilizare, de catre Jandarmeria
Romana se stabilesc, din timp de pace, prin hotarare a Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii si se aproba, la declararea mobilizarii, prin hotarare a
Guvernului.
(5) Obiectivele si valorile prevazute la alin. (1) si (2), precum si
personalul, mijloacele materiale si financiare necesare asigurarii pazei cu
efective de jandarmi se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(6) La solicitarea persoanelor fizice sau juridice, in situatii care nu
sufera amanare, la propunerea comandantului Jandarmeriei Romane, ministrul de
interne poate aproba asigurarea temporara a pazei cu efective de jandarmi a
unor obiective, bunuri, valori si transporturi speciale, altele decat cele
prevazute la alin. (1) si (2).
(7) Prin situatii care nu sufera amanare se intelege starile de fapt
caracterizate prin tensiuni interne, acte de dezordine si tulburarea grava a
ordinii publice, dezastre, furturi frecvente din proprietatea publica sau
privata, care impun luarea de indata sub paza cu efective de jandarmi a unor
obiective, amplasamente, suprafete de teren, altele decat cele prevazute la
alin. (1) si (2), precum si situatiile in care organele de stat cu atributii in
domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, in caz de pericol
iminent, solicita expres aceasta interventie.
(8) Paza cu efective de jandarmi, aprobata in conditiile alin. (6), se
ridica dupa incetarea situatiei deosebite care a impus instituirea acesteia.
(9) Ridicarea pazei cu efective de jandarmi se realizeaza, de regula, prin
hotarare a Guvernului, in cazurile prevazute la alin. (1) si (2), respectiv
prin ordin al ministrului de interne, la propunerea comandantului Jandarmeriei
Romane, in toate situatiile in care beneficiarii pazei, indiferent de
modalitatea prin care a fost instituita aceasta, nu respecta obligatiile
prevazute de lege sau cele contractuale, refuza incheierea ori reactualizarea
contractului.
(10) Ridicarea pazei de la obiectivele asigurate cu efective de jandarmi se
poate face in termen de 60 de zile de la atentionarea in scris a conducatorilor
acestora, prin ordin al ministrului de interne, la propunerea comandantului
Jandarmeriei Romane.
(11) In situatia in care unitatile carora li s-a prevazut prin acte
normative asigurarea pazei cu efective de jandarmi isi schimba, isi restrang
sau isi inceteaza activitatea ori renunta la aceasta forma de paza, prin
hotarare a Guvernului de ridicare a pazei, se vor stabili si modalitatile de
redistribuire a efectivelor disponibilizate si a alocatiilor bugetare aprobate
in acest sens.
(12) Instalarea pazei se va face numai dupa asigurarea de catre beneficiarul
serviciului de paza a conditiilor stabilite prin contractul incheiat cu
unitatea de jandarmi si prin planul de paza intocmit.
Art. 7
(1) Unitatile care beneficiaza de paza cu efective de jandarmi incheie
contracte de prestari de servicii cu unitatile de jandarmi, la nivelul
esalonului care are organ financiar propriu.
(2) Serviciul de paza cu efective de jandarmi se efectueaza contra cost, pe
baza tarifelor stabilite de Ministerul de Interne, potrivit legii.
(3) Serviciul de paza se poate efectua si in conditiile in care, in
contrapartida, beneficiarul prestarilor de servicii ofera, la randul sau,
bunuri sau servicii, daca acestea sunt necesare Jandarmeriei Romane.
(4) Conditiile efectuarii serviciului de paza, conform alin. (3), se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(5) Veniturile realizate din paza si prestarea altor servicii, organizate
si executate, potrivit legii, de unitatile de jandarmi se retin integral de
catre acestea ca venituri extrabugetare cu titlu permanent, care vor fi
utilizate pentru acoperirea unor cheltuieli curente si de capital.
Art. 8
(1) Paza cu efective de jandarmi se organizeaza si se executa potrivit
planului de paza, cu respectarea prevederilor art. 5.
(2) Efectivele de jandarmi care asigura paza la obiective cu grad sporit de
dificultate vor beneficia de aceleasi sporuri pentru conditii periculoase,
vatamatoare sau grele de munca, dupa caz, ca si personalul din obiectivul
respectiv.
Art. 9
In unitatile unde, concomitent cu paza asigurata cu efective de jandarmi,
functioneaza si paza proprie, cu gardieni publici sau prin societati
specializate de paza si protectie, acestea se vor integra, din punct de vedere
operativ, in sistemul unic de paza realizat si condus de catre jandarmerie.
SECTIUNEA a 2-a
Paza cu gardieni publici si paza proprie
Art. 10
Paza bunurilor si a valorilor detinute de persoane fizice sau juridice se
poate asigura, in conditiile legii, si prin Corpul gardienilor publici, conform
Legii nr. 26/1993 privind infiintarea, organizarea si functionarea Corpului
gardienilor publici.
Art. 11
Paza proprie se organizeaza in raport cu natura obiectivelor, a bunurilor
si valorilor ce urmeaza a fi pazite, cu amplasarea, intinderea si
vulnerabilitatea pe care le prezinta unele unitati si locuri din incinta
acestora, cu numarul de schimburi in care se desfasoara activitatea, punctele
de acces si cu alte criterii specifice.
Art. 12
(1) Paza proprie se realizeaza cu personal calificat, angajat al unitatii
beneficiare, conform legii.
(2) In functie de numarul personalului de paza, conducerea unitatii va numi
un sef de serviciu sau un imputernicit care sa asigure selectia, incadrarea,
echiparea, dotarea cu armament si mijloace de protectie, precum si pentru
instruirea, planificarea si controlul acestuia.
(3) La unitatile unde numarul posturilor de paza este de peste 20,
structura de conducere necesara este formata din seful serviciului de paza si
seful de tura.
(4) La celelalte unitati unde numarul de paznici este sub 20, activitatile
specifice de paza se indeplinesc de catre un imputernicit al conducerii
unitatii.
(5) Seful serviciului de paza sau imputernicitul cu paza se subordoneaza
direct conducerii unitatii si stabileste impreuna cu aceasta masurile cele mai
eficiente de paza.
Art. 13
(1) Personalul de paza proprie se compune din paznici, portari, controlori
de acces sau alte persoane stabilite de conducerea unitatii, din persoanele
desemnate sa asigure instruirea, controlul si coordonarea activitatii de paza.
Se asimileaza personalului de paza si persoanele care cumuleaza atributiile de
paza cu alte atributii de serviciu.
(2) Personalul din paza proprie se doteaza cu uniforme, echipament de
protectie si insemne distinctive, pe care le poarta pe timpul executarii
serviciului.
Art. 14
(1) Cu avizul politiei, personalul din paza proprie a unitatilor poate fi
dotat cu arme de foc, bastoane din cauciuc sau tip tomfe, sprayuri lacrimogene
si alte mijloace, in raport cu importanta obiectivelor, a bunurilor si
valorilor pazite.
(2) La unitatile unde functioneaza paza proprie si paza cu efective de
jandarmi, dotarea cu arme de foc, avizarea, instruirea si controlul
personalului de paza se efectueaza de catre unitatea de jandarmi care
coordoneaza sistemul unic de paza.
SECTIUNEA a 3-a
Paza in mediul rural
Art. 15
Unitatile situate pe teritoriul localitatilor rurale isi organizeaza paza
conform prevederilor prezentei legi.
Art. 16
Conducatorii unitatilor care detin, cu orice titlu, terenuri agricole sunt
obligati sa organizeze paza de camp prin una dintre formele de paza prevazute
de lege.
Art. 17
(1) Paza cailor ferate, a padurilor, a terenurilor forestiere, a fondurilor
de vanatoare si de pescuit, a conductelor pentru transportul hidrocarburilor si
al produselor petroliere, a sistemelor de irigatii, a retelelor telefonice si
de transport al energiei electrice se asigura de catre conducatorii unitatilor
centrale de profil, prin corpuri specializate de paza.
(2) Corpurile specializate de paza se organizeaza si functioneaza in
structura unitatii beneficiare, in baza unui regulament aprobat prin hotarare a
Guvernului.
Art. 18
(1) In localitatile rurale se organizeaza paza comunala.
(2) Primarul raspunde pentru intocmirea planului de paza a comunei si este
obligat sa ia masuri pentru a asigura paza bunurilor publice si ale
cetatenilor.
(3) Avizarea planului de paza, instruirea si controlul personalului de paza
din localitatile rurale se efectueaza de catre organele locale de politie.
(4) Paza comunala se efectueaza prin rotatie de catre locuitorii comunei
sau prin oricare dintre formele de paza prevazute de lege. Obligatia de paza
comunala revine fiecarei familii care are domiciliul sau resedinta pe
teritoriul comunei si se indeplineste de cate un membru al acesteia, o singura
data la fiecare rotatie.
(5) Persoanele care nu corespund cerintelor legii pentru a indeplini
atributii de paza sau care, datorita ocupatiilor profesionale, nu pot sa
execute serviciul de paza sunt obligate sa achite contravaloarea prestatiilor
datorate, in cuantumul stabilit prin hotarare a consiliului local. Plata se
poate face si prin prestarea altor servicii in folosul comunei, in conditiile
stabilite de consiliul local.
(6) Persoanele care detin proprietati in localitate si nu au domiciliul sau
resedinta pe raza acesteia sunt obligate la plata unei contributii, al carei
cuantum se stabileste prin hotarare a consiliului local. Plata se poate face si
prin bunuri, produse ori prin prestarea altor servicii in folosul comunei, in
conditiile stabilite de consiliul local.
(7) Sumele realizate in conditiile alin. (5) si (6) vor fi utilizate pentru
procurarea de echipamente de protectie, insemne si mijloace de autoaparare sau
utilitare necesare bunei executari a serviciului de paza comunala.
(8) In cazurile in care paza se efectueaza si prin alte forme prevazute de
lege, plata serviciului de paza comunala se va asigura din fondurile bugetare
locale.
(9) Persoanele care executa paza prin rotatie, potrivit alin. (4), trebuie
sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 39 lit. a) - c), sa fie
absolventi cel putin ai invatamantului primar si sa poarte insemne distinctive
in timpul executarii serviciului de paza.
(10) Sunt scutiti de la obligatia de a efectua paza comunala: pensionarii,
bolnavii cronici incurabili ori cei cu deficiente fizice care ii fac inapti
pentru serviciul de paza, persoanele care au implinit varsta de 60 de ani,
militarii, politistii, preotii si pompierii.
Art. 19
Autoritatile administratiei publice locale care organizeaza paza in
localitatile rurale sunt obligate sa puna la dispozitie persoanelor care
indeplinesc serviciul de paza prin rotatie echipament de protectie, mijloace de
autoaparare, mijloace de iluminat pe timp de noapte si sa asigure accesul rapid
la mijloacele de alarmare in caz de pericol, precum si fortele de interventie
in sprijinul acestora, in caz de nevoie.
SECTIUNEA a 4-a
Paza si protectia prin societati specializate
Art. 20
(1) Societatile specializate de paza si protectie sunt societati comerciale
private care se constituie si functioneaza potrivit legislatiei comerciale si
prevederilor prezentei legi, avand ca obiect de activitate paza obiectivelor,
bunurilor sau valorilor, paza transporturilor de bunuri si valori importante,
in conditii de maxima siguranta a acestora, precum si protectia persoanelor.
(2) Societatile specializate de paza si protectie functioneaza in baza
licentei eliberate de Inspectoratul General al Politiei Romane, cu avizul
prealabil al Serviciului Roman de Informatii, pentru cel putin unul dintre
obiectele de activitate prevazute la alin. (4), care poate fi reinnoita la
fiecare 3 ani. Retragerea avizului prealabil al Serviciului Roman de Informatii
poate constitui temei pentru anularea licentei de functionare.
(3) Pentru obtinerea licentei de functionare este necesara intrunirea
urmatoarelor conditii:
a) prezentarea regulamentului de organizare si functionare a societatii;
b) prezentarea listei cu mijloacele materiale, tehnice, de transport, de
comunicatii, cu mijloacele audio-video, aparatura de recunoastere si identificare,
sistemele de alarma impotriva efractiei, sistemele de cronometrare si numarare,
cu centrele de supraveghere si dispeceratele, tehnica de calcul si softul
utilizat, cu armamentul si alte mijloace tehnice care vor face parte din
dotarea societatii, in functie de obiectul de activitate;
c) prezentarea dovezilor de inregistrare cu denumirea societatii si a
insemnelor distinctive inregistrate la Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci;
d) prezentarea notificarii prin care se incunostinteaza consiliul judetean
sau, dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti despre faptul ca
societatea va avea sediul social in zona de responsabilitate a acestora;
e) prezentarea dovezii de achitare a taxei pentru obtinerea licentei de
functionare;
f) prezentarea atestatului profesional pentru persoanele care executa
activitati de paza si protectie.
(4) Societatile specializate de paza si protectie pot avea unul sau mai
multe dintre urmatoarele obiecte de activitate:
a) servicii de paza a obiectivelor, bunurilor si valorilor, precum si
servicii de consultanta in domeniu;
b) servicii de paza a transporturilor de bunuri si valori importante,
precum si servicii de consultanta in domeniu;
c) servicii de protectie personala specializata, denumita garda de corp, si
servicii de consultanta in domeniu.
(5) Prin servicii de paza se intelege:
a) paza proprietatii impotriva accesului neautorizat sau a ocuparii
abuzive;
b) paza proprietatii impotriva furturilor, a distrugerilor, incendiilor,
precum si a altor actiuni producatoare de pagube materiale;
c) detectarea substantelor, armelor, explozibililor sau a materialelor de
orice natura care pot provoca o paguba;
d) paza proprietatii intelectuale;
e) paza mediului inconjurator;
f) furnizarea catre autoritatile competente a informatiilor legate de
incidentele aparute in timpul activitatii de paza.
(6) Prin servicii de paza a transporturilor de bunuri si valori importante
se intelege:
a) organizarea si asigurarea pazei transportului terestru, pe apa sau
aerian al unor bunuri de importanta deosebita, valori sau al oricarui alt
obiect pe care beneficiarul serviciului il denumeste astfel;
b) organizarea si asigurarea pazei transportului unor date si informatii,
indiferent de suportul pe care acestea se afla si de modalitatea aleasa pentru
transmitere;
c) organizarea si asigurarea, potrivit legislatiei in vigoare, a protejarii
mijloacelor de comunicatii;
d) organizarea si asigurarea transportului pentru persoanele care solicita
sa fie transportate in conditii de maxima siguranta;
e) furnizarea catre autoritatile competente a datelor despre incidentele
aparute in timpul activitatii de transport.
(7) Prin serviciu de protectie specializata a persoanei - garda de corp -
se intelege:
a) protejarea vietii si integritatii corporale a persoanei aflate sub
protectie;
b) protejarea persoanei aflate sub protectie impotriva hartuirii, pedepsita
de lege;
c) protejarea persoanei aflate sub protectie in timpul transportului;
d) furnizarea catre autoritatile competente a informatiilor legate de
incidentele aparute in timpul activitatii de protectie.
(8) Prin serviciu de consultanta se intelege:
a) asistenta cu privire la activitatile care fac obiectul prevederilor
alin. (5) - (7);
b) intocmirea de analize, evaluari si rapoarte asupra riscurilor la adresa
securitatii persoanei, proprietatii sau mediului.
(9) Conducatorul societatii specializate de paza si protectie trebuie sa
obtina avizul inspectoratului de politie judetean sau al Directiei generale de
politie a municipiului Bucuresti, dupa caz, in a carei raza teritoriala isi are
sediul societatea respectiva.
(10) Unitatea de politie competenta poate acorda avizul persoanei prevazute
la alin. (9), care are cetatenie romana si domiciliul in tara, a implinit
varsta de 21 de ani, poseda pregatire corespunzatoare atributiilor ce ii revin,
este cunoscuta ca avand o buna conduita cetateneasca si nu a suferit condamnari
pentru infractiuni savarsite cu intentie.
Art. 21
(1) Personalului din societatile specializate de paza si protectie ii este
interzis sa culeaga date si informatii.
(2) In situatia in care intra in posesia unor date si informatii care
vizeaza siguranta nationala, personalul mentionat la alin. (1) are obligatia sa
informeze, de indata, autoritatile competente cu atributii in domeniul
sigurantei nationale.
Art. 22
(1) Conducatorii societatilor specializate de paza si protectie sunt
obligati sa asigure respectarea prevederilor legale si a regulamentelor proprii
in organizarea si functionarea acestei forme de paza, in angajarea, pregatirea
si controlul personalului, portul uniformei si al insemnelor distinctive,
precum si in dotarea cu mijloace de interventie si aparare individuala, conform
legii.
(2) Plata serviciilor de paza si protectie prestate de catre societatile
specializate se face pe baza contractelor incheiate cu beneficiarii.
(3) Societatile specializate de paza si protectie au obligatia de a pastra
evidenta contractelor in registre speciale.
(4) Societatile specializate de paza si protectie nu pot adopta insemne,
uniforme, legitimatii, accesorii de echipament sau denumiri identice,
asemanatoare sau de natura sa conduca la confuzii intre acestea, precum si cu
cele ale autoritatilor publice ori ale organismelor internationale la care
Romania este parte.
(5) Modelul echipamentului personalului de paza si protectie se stabileste
prin hotarare a Guvernului si se inscriptioneaza cu denumirea si sigla
societatii, aprobate cu ocazia acordarii licentei. Pe autovehiculele din
dotarea societatilor specializate se inscriptioneaza numai denumirea, sigla,
obiectul de activitate pentru care s-a emis licenta de catre politie si
numerele de telefon ale societatii. Montarea si folosirea de mijloace de
semnalizare luminoasa sau acustica pe autovehiculele societatilor de paza si
protectie sunt interzise.
(6) Societatile specializate de paza si protectie se pot asocia cu
societati sau firme straine de profil, cu respectarea prevederilor legii.
SECTIUNEA a 5-a
Garda de corp
Art. 23
(1) Garda de corp se asigura de catre societatile specializate de paza si
protectie care au primit licenta in acest scop, numai prin personal special
atestat.
(2) Persoanele fizice pot angaja garda de corp numai pe baza de contract
incheiat cu societatile specializate de paza si protectie prevazute la alin.
(1).
Art. 24
Personalul care executa serviciul de garda de corp este obligat ca in
activitatile desfasurate sa respecte legile in vigoare si sa nu lezeze in vreun
fel drepturile si libertatile cetatenilor.
CAP. 3
Paza transporturilor bunurilor si valorilor importante, precum si a
transporturilor cu caracter special
Art. 25
(1) Paza transporturilor bunurilor si valorilor importante, constand in
sume de bani, titluri de credite, cecuri sau alte inscrisuri de valoare, metale
si pietre pretioase, valori stiintifice, tehnice, de cultura si arta, se
asigura cu mijloace de transport anume destinate si se realizeaza, dupa caz, cu
jandarmi, gardieni publici, personal propriu sau al unei societati specializate
de paza si protectie, inarmati cu arme de foc, in conditiile legii.
(2) Paza transporturilor produselor cu caracter special, care constau in:
arme, munitii, tehnica de lupta, materii explozive, stupefiante, substante
toxice, materiale nucleare sau alte materii radioactive ori alte materii sau
substante periculoase, se efectueaza cu mijloace de transport anume destinate
si se asigura cu efective de jandarmi, cu exceptia celor organizate si
executate cu efective ale Ministerului Apararii Nationale.
(3) Paza transporturilor bunurilor si valorilor importante sau a produselor
cu caracter special, aflate in tranzit pe teritoriul Romaniei, pe calea ferata
ori rutiera, se asigura cu efective de jandarmi.
Art. 26
(1) Paza transporturilor de bunuri si valori sau a celor cu caracter
special se organizeaza si se executa potrivit prevederilor planului de paza,
intocmit de unitatea ale carei bunuri sau valori se transporta impreuna cu
unitatea prestatoare, cu avizul politiei, care este obligatoriu si in cazul
modificarii acestuia. Acest aviz nu este necesar in cazul unitatilor la care
paza transportului se asigura cu efective de jandarmi sau cu cele apartinand
unor institutii cu atributii in domeniul apararii si sigurantei nationale.
(2) Prin planul de paza se stabilesc in principal: bunurile si valorile de
transportat, conditiile de mediu adecvate naturii bunurilor si valorilor care
se transporta, situatia operativa, durata transportului, mijloacele de
transport folosite, variantele de transport, dispozitivul de paza, consemnul
general si particular pentru personalul implicat, dotarea cu mijloace tehnice
si de autoaparare, modul de actiune in diferite situatii, potrivit
reglementarilor legale in vigoare.
(3) De regula, transporturile de bunuri sau valori importante ori cele
speciale se efectueaza pe timp de zi.
(4) Indiferent de natura transportului, paza acestuia se va asigura de cel putin
o persoana inarmata, in cadrul localitatii, si de minimum doua, in afara
acesteia.
(5) Efectivele necesare pazei transporturilor bunurilor si valorilor,
precum si a celor speciale, prevazute la art. 25, se stabilesc de comun acord,
de catre conducatorul unitatii care asigura efectivele de paza si cel al
unitatii beneficiare, prin planul de paza si prin contract.
(6) Pentru efectivele care asigura paza transporturilor bunurilor si
valorilor, inclusiv a celor cu caracter special prevazute la art. 25 alin. (2),
beneficiarii vor asigura, dupa caz, conditii corespunzatoare pentru executarea
serviciului, astfel:
a) compartiment de serviciu sau vagoane tip corp de garda, pentru
transportul pe calea ferata;
b) autovehicule blindate, semiblindate sau special amenajate, pentru
transportul valorilor sau produselor speciale, precum si pentru echipajele care
asigura paza acestora;
c) compartimente special amenajate sau rezervate, pentru transporturi
navale sau aeriene.
(7) Bunurile si valorile prevazute la art. 25 se asigura la o societate de
asigurari de catre beneficiarul contractului de transport ori de catre
transportator, dupa caz, potrivit intelegerii dintre parti.
Art. 27
(1) Mijloacele auto destinate transportului bunurilor si valorilor sau
celui cu caracter special, prevazute la art. 25, se certifica, potrivit legii,
de catre un laborator sau de un organism de certificare abilitat, care
stabileste, conform standardelor, clasa de siguranta in care se incadreaza.
Acestea se amenajeaza in mod corespunzator, se doteaza cu dispozitive tehnice
de paza si alarmare, destinate sa asigure securitatea deplina a persoanelor
insotitoare, a bunurilor, valorilor si produselor speciale transportate, si se
echipeaza cu tehnica de transmisiuni radio pe frecventele aprobate conform
legii.
(2) Pe timpul transporturilor bunurilor si valorilor importante sau al
celor cu caracter special in afara localitatilor sau cand situatia din zona o
impune, conducatorul unitatii va asigura cel putin un echipaj de insotire
pentru paza si protectia bunurilor sau a valorilor respective.
(3) Transporturile de bunuri sau valori importante ori cele cu caracter
special vor fi monitorizate de politie si jandarmerie, dupa caz.
(4) Autovehiculele care in mod curent sunt folosite pentru transportul unor
valori de mai mica importanta vor fi prevazute cu casete metalice fixate pe
caroserie, dotate cu incuietori, sistem de alarmare, si vor fi insotite de una
sau mai multe persoane, desemnate din cadrul unitatii respective, sau de agenti
de paza. Certificarea acestor autovehicule nu este obligatorie.
CAP. 4
Sisteme tehnice de protectie si de alarmare impotriva efractiei
SECTIUNEA 1
Mijloace de protectie si de alarmare impotriva efractiei
Art. 28
(1) Conducatorii unitatilor care detin bunuri, valori si suporturi de
stocare a documentelor, a datelor si informatiilor cu caracter secret de stat
sunt obligati sa asigure paza, mijloacele mecano-fizice de protectie si
sistemele de alarmare impotriva efractiei in locurile de pastrare, depozitare
si manipulare a acestora, precum si in locurile unde se desfasoara activitati
care au un asemenea caracter.
(2) Proiectele ce vizeaza masurile prevazute la alin. (1) se avizeaza de
catre institutiile abilitate, potrivit actelor normative ce privesc protectia
informatiilor clasificate.
(3) Elementele de protectie mecano-fizice incorporate imobilelor destinate
pastrarii, depozitarii si manipularii bunurilor si valorilor de orice fel
trebuie sa fie certificate ca rezista la efractie, corespunzator gradului de
siguranta impus de caracteristicile obiectivului pazit.
(4) In sensul prezentei legi, prin elemente de protectie mecano-fizice se
intelege: ziduri, plase, blindaje, case de fier, seifuri, dulapuri metalice,
tezaure, geamuri si folie de protectie, grilaje, usi si incuietori.
(5) In sensul prezentei legi, prin sistem de alarmare impotriva efractiei
se intelege ansamblul de echipamente electronice compus din: centrala de
comanda si semnalizare optica si acustica, detectoare de prezenta, antisoc si
acustice, butoane si pedale de panica, control de acces si televiziune cu
circuit inchis cu posibilitati de inregistrare si stocare a imaginilor si
datelor, de natura sa asigure o protectie corespunzatoare obiectivelor si
persoanelor.
(6) Instalarea, modificarea, inclusiv punerea in functiune a sistemelor de
alarmare impotriva efractiei, se avizeaza si se controleaza potrivit
prevederilor alin. (2).
(7) Proiectele sistemelor de alarmare impotriva efractiei se intocmesc in
conformitate cu normele tehnice stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 29
(1) In cadrul masurilor de paza a obiectivelor, bunurilor si valorilor,
conducatorii unitatilor prestatoare, precum si ai unitatilor beneficiare sunt
obligati sa asigure numai folosirea mijloacelor de protectie mecano-fizice si
de alarmare impotriva efractiei care sunt certificate.
(2) Certificarea calitatii mijloacelor de protectie mecano-fizice prevazute
la alin. (1) si a componentelor acestora, produse in Romania sau importate, se
face de catre un laborator de incercari din tara, autorizat si acreditat,
potrivit legii.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) unitatile din cadrul
structurilor si institutiilor din domeniul apararii, ordinii publice si
sigurantei nationale.
Art. 30
In proiectele de executie a constructiilor destinate producerii, pastrarii
sau detinerii unor bunuri ori valori importante sau a lucrarilor de
modernizare, modificare si transformare a acestora trebuie sa se prevada
construirea sau introducerea mijloacelor de protectie mecano-fizice si
instalarea sistemelor tehnice de paza si alarmare impotriva efractiei.
Art. 31
Se interzice comercializarea, in orice mod, a mijloacelor de alarmare
impotriva efractiei, a mijloacelor de protectie mecano-fizice sau a
componentelor acestora fara prezentarea certificatului de calitate, eliberat de
un laborator autorizat din tara, a standardului national sau international si
fara precizarea clasei de siguranta in care se incadreaza, conform normelor
europene.
Art. 32
Beneficiarii, conducatorii si personalul societatilor specializate in
domeniul sistemelor de alarmare si al mijloacelor de protectie mecano-fizice
sunt obligati sa pastreze confidentialitatea informatiilor referitoare la
sistemele instalate sau avute in intretinere.
Art. 33
Clasificarea sistemelor de alarmare impotriva efractiei se face in raport
cu importanta bunurilor si a valorilor ce urmeaza a fi aparate si cu categoria
de importanta a constructiei de catre societatile de asigurare.
SECTIUNEA a 2-a
Licentierea societatilor specializate in sisteme de alarmare impotriva
efractiei
Art. 34
(1) Persoanele fizice sau juridice pot desfasura activitati de proiectare,
producere, instalare si intretinere a sistemelor de alarmare impotriva
efractiei sau a componentelor acestora numai pe baza licentei eliberate de
Inspectoratul General al Politiei Romane, reinnoita la fiecare 3 ani, si cu
avizul prealabil al Serviciului Roman de Informatii, eliberat in termen de 30
de zile.
(2) Persoanele fizice sau juridice prevazute la alin. (1) sunt obligate ca,
in termen de 15 zile, sa comunice in scris unitatii de politie competente orice
modificare intervenita in structura si organizarea activitatii pentru care a
fost eliberata licenta.
(3) Conducatorii persoanelor juridice, personalul tehnic al acestora si
persoanele fizice care desfasoara activitati de proiectare, producere,
instalare si intretinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a
componentelor acestora se avizeaza de inspectoratele de politie judetene sau de
Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, pe raza careia
societatea isi are sediul ori persoana fizica, domiciliul.
Art. 35
(1) Societatilor specializate in domeniul sistemelor de alarmare le sunt
interzise culegerea de informatii, inregistrarile audio sau video care
excedeaza obiectului de activitate pentru care li s-a acordat licenta, precum
si instalarea de echipamente disimulate care sa le permita executarea acestor
activitati.
(2) Conducatorii societatilor specializate in proiectarea, producerea,
instalarea si intretinerea sistemelor de alarmare impotriva efractiei sunt
obligati sa asigure respectarea prevederilor legale si a regulamentelor proprii
de organizare si functionare, aprobate cu ocazia acordarii licentei.
(3) Societatile specializate in domeniul sistemelor de alarmare se pot
asocia cu societati sau firme de profil straine, cu respectarea dispozitiilor
prezentei legi.
SECTIUNEA a 3-a
Dispeceratele de monitorizare a sistemelor de alarmare
Art. 36
(1) Unitatile de jandarmi, Corpul gardienilor publici, societatile
specializate de paza si protectie, precum si cele din domeniul sistemelor de
alarmare impotriva efractiei pot infiinta dispecerate de zona care sa
monitorizeze si sa transmita alarmele de la sistemele electronice conectate la
echipajele de interventie.
(2) Infiintarea dispeceratelor de zona, potrivit alin. (1), se face numai
dupa avizarea regulamentului de organizare si functionare de catre
Inspectoratul General al Politiei Romane. Fac exceptie unitatile de jandarmi,
pentru dispeceratele proprii.
(3) Plata serviciilor de monitorizare prin dispecerat a sistemului de
alarmare local se face pe baza contractelor incheiate cu beneficiarii acestora.
(4) Interventia echipajelor mobile in cazul receptarii semnalelor de alarma
de la abonatii conectati se va realiza cu personal calificat din cadrul
jandarmeriei, al corpurilor gardienilor publici ori al societatilor
specializate de paza si protectie.
(5) In situatiile in care interventia este confirmata si fortele proprii
sunt depasite de amploarea evenimentelor, prin dispecerat se anunta unitatea de
politie competenta, in vederea prinderii infractorilor si a cercetarii locului
faptei. In celelalte cazuri, dupa prinderea infractorilor, acestia vor fi
predati de indata unitatilor de politie competente teritorial.
(6) Mentionarea in planul de paza a faptului ca obiectivul este asigurat
prin conectarea sistemului de alarma la un dispecerat de monitorizare si
transmitere a semnalelor de alarma este obligatorie.
CAP. 5
Selectia, atestarea, angajarea, pregatirea si dotarea personalului de paza
si garda de corp
SECTIUNEA 1
Selectia si angajarea personalului de paza si garda de corp
Art. 37
Raspunderea pentru selectia, angajarea, nivelul pregatirii, echiparea si
dotarea personalului de paza si garda de corp revine angajatorului.
Art. 38
Personalul cu atributii de paza se compune din: agenti de paza, portari,
controlori de acces, supraveghetori, insotitori de valori sau alte persoane
stabilite de conducerea unitatii ori desemnate sa asigure instruirea, controlul
si coordonarea activitatii de paza.
Art. 39
Persoana care urmeaza sa indeplineasca atributii de paza sau protectie
trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie cetatean roman si sa aiba varsta de cel putin 18 ani;
b) sa fie apt medical pentru exercitarea functiei;
c) sa nu aiba antecedente penale pentru infractiuni savarsite cu intentie;
d) sa fie atestat profesional, potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 40
(1) Angajarea personalului cu atributii de paza sau garda de corp se face
pe baza atestatului eliberat de politie, a certificatului de absolvire a
cursului de calificare profesionala, a certificatului de cazier judiciar si,
dupa caz, a avizului politiei pentru portarma.
(2) Sunt exceptate de la obligatia obtinerii certificatului profesional
prevazut la alin. (1) persoanele care fac dovada ca provin din sistemul de
aparare, ordine publica si siguranta nationala.
SECTIUNEA a 2-a
Atestarea si pregatirea personalului de paza si garda de corp
Art. 41
(1) Atestarea personalului pentru executarea activitatilor de paza a
obiectivelor, bunurilor, valorilor si de garda de corp se face dupa obtinerea
avizului din partea organelor de politie si absolvirea unor cursuri de
calificare, cu durata minima de 90 de zile, contra cost, organizate de Jandarmeria
Romana, Serviciul de Protectie si Paza, corpurile gardienilor publici sau
societatile specializate de paza si protectie, precum si de alte persoane
juridice care au inscris in obiectul de activitate aceasta prestatie, avizate
de Ministerul de Interne.
(2) Cursurile de calificare se desfasoara pe baza unei tematici specifice,
avizata, dupa caz, de Inspectoratul General al Politiei Romane, Comandamentul
National al Jandarmeriei Romane sau Serviciul de Protectie si Paza, si se
finalizeaza prin examinarea absolventilor de catre o comisie din care fac parte
reprezentanti ai politiei sau jandarmeriei si ai autoritatii publice care
raspunde de ocuparea si formarea profesionala.
(3) Dupa sustinerea examenului si obtinerea certificatului de absolvire a
cursului de calificare profesionala, absolventului i se elibereaza de catre
Inspectoratul General al Politiei Romane atestatul in baza caruia va putea
exercita profesia de agent de paza sau garda de corp.
(4) Inscrierea la cursurile de calificare se face pe baza cererii
candidatului, a documentelor care atesta indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 39 si a avizului politiei.
(5) Personalul de paza si garda de corp, care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 39, se verifica si se avizeaza, in termen de 30 de zile de la
data solicitarii, de catre unitatea de politie competenta teritorial.
(6) Solicitarea avizarii se face de catre conducatorul unitatii care
organizeaza cursurile de calificare sau, dupa caz, al celei unde este angajat
personalul de paza sau garda de corp.
(7) Este interzisa admiterea la cursurile de calificare a candidatilor care
nu au obtinut avizul politiei.
(8) In cazul savarsirii de infractiuni cu intentie sau abateri in legatura
cu serviciul, pentru care legislatia muncii prevede desfacerea contractului de
munca, avizul politiei este anulat de drept, iar atestatul este retras, acest
lucru comunicandu-se unitatii de politie competente teritorial, in vederea
excluderii din evidenta centralizata.
(9) Conducatorii unitatilor prevazute la art. 2 alin. (1), care detin
secrete de stat sau care desfasoara activitati de interes strategic, sunt
obligati sa solicite, pe langa avizul politiei prevazut la alin. (4), si avizul
Serviciului Roman de Informatii, pentru personalul angajat in vederea
executarii serviciului de paza.
SECTIUNEA a 3-a
Dotarea personalului de paza
Art. 42
Angajatorii sunt obligati sa doteze personalul de paza si garda de corp cu
uniforma, insemne distinctive si, dupa caz, echipament de protectie, pe care
acesta le poarta numai in timpul executarii serviciului.
Art. 43
Personalul de paza sau garda de corp are obligatia de a purta in timpul
serviciului un ecuson de identificare cu numele si prenumele, precum si cu
denumirea unitatii la care este angajat.
Art. 44
(1) Uniforma si insemnele se stabilesc de catre angajator. Aceasta va fi
inscriptionata numai cu denumirea si sigla societatii angajatoare.
(2) Este interzis societatilor private de paza sa adopte insemne, uniforme,
accesorii sau denumiri similare ori asemanatoare cu cele ale autoritatilor
publice. Societatilor private de paza li se interzice si folosirea de cagule,
masti pentru protectia fetei si catuse metalice.
Art. 45
(1) In raport cu importanta si natura obiectivelor, bunurilor si valorilor
pazite, cu avizul politiei sau al jandarmeriei, dupa caz, personalul de paza
sau garda de corp poate fi dotat cu arme de foc, bastoane de cauciuc sau tomfe,
pulverizatoare iritant-lacrimogene de capacitate mica si alte mijloace de
aparare, autorizate prin lege.
(2) Dotarea cu arme de foc a personalului de paza sau garda de corp se face
numai dupa avizarea, dupa caz, de catre politie sau jandarmerie, a planului de
paza/protectie a obiectivului/persoanei ori a transportului de bunuri si valori
importante sau speciale.
Art. 46
(1) Armamentul si munitia se asigura prin inchiriere, contra cost, de catre
unitatea de politie sau jandarmi competenta teritorial.
(2) Cel putin semestrial, sub supravegherea unitatilor de politie sau
jandarmi competente teritorial, se vor organiza trageri de antrenament cu
personalul de paza si garda de corp dotat cu arme de foc.
(3) Contravaloarea munitiei consumate se suporta de angajator.
CAP. 6
Atributiile personalului de paza si garda de corp
SECTIUNEA 1
Atributiile personalului de paza
Art. 47
Personalul de paza este obligat sa cunoasca si sa respecte indatoririle
ce-i revin, fiind direct raspunzator pentru paza si integritatea obiectivelor,
bunurilor si valorilor incredintate.
Art. 48
In timpul serviciului, personalul de paza este obligat:
a) sa cunoasca locurile si punctele vulnerabile din perimetrul
obiectivului, pentru a preveni producerea oricaror fapte de natura sa aduca
prejudicii unitatilor pazite;
b) sa pazeasca obiectivul, bunurile si valorile nominalizate in planul de
paza si sa asigure integritatea acestora;
c) sa permita accesul in obiectiv numai in conformitate cu reglementarile
legale si cu dispozitiile interne;
d) sa opreasca si sa legitimeze persoanele despre care exista date sau
indicii ca au savarsit infractiuni sau alte fapte ilicite in obiectivul pazit,
pe cele care incalca normele interne stabilite prin regulamentele proprii, iar
in cazul infractiunilor flagrante, sa opreasca si sa predea politiei pe
faptuitor, bunurile sau valorile care fac obiectul infractiunii sau al altor
fapte ilicite, luand masuri pentru conservarea ori paza lor, intocmind totodata
un proces-verbal pentru luarea acestor masuri;
e) sa incunostinteze de indata seful sau ierarhic si conducerea unitatii
beneficiare despre producerea oricarui eveniment in timpul executarii
serviciului si despre masurile luate;
f) in caz de avarii produse la instalatii, conducte sau rezervoare de apa, combustibili
ori de substante chimice, la retelele electrice sau telefonice si in orice alte
imprejurari care sunt de natura sa produca pagube, sa aduca de indata la
cunostinta celor in drept asemenea evenimente si sa ia primele masuri pentru
limitarea consecintelor evenimentului;
g) in caz de incendii, sa ia imediat masuri de stingere si de salvare a
persoanelor, a bunurilor si a valorilor, sa sesizeze pompierii si sa anunte
conducerea unitatii si politia;
h) sa ia primele masuri pentru salvarea persoanelor si de evacuare a
bunurilor si a valorilor in caz de dezastre;
i) sa sesizeze politia in legatura cu orice fapta de natura a prejudicia
patrimoniul unitatii si sa-si dea concursul pentru indeplinirea misiunilor ce
revin politiei pentru prinderea infractorilor;
j) sa pastreze secretul de stat si cel de serviciu, daca, prin natura
atributiilor, are acces la asemenea date si informatii;
k) sa poarte numai in timpul serviciului mijloacele de aparare, de
protectie si armamentul cu care este dotat si sa faca uz de arma numai in
cazurile si in conditiile prevazute de lege;
l) sa poarte uniforma si insemnele distinctive numai in timpul serviciului,
cu exceptia locurilor de munca unde se impune o alta tinuta;
m) sa nu se prezinte la serviciu sub influenta bauturilor alcoolice si nici
sa nu consume astfel de bauturi in timpul serviciului;
n) sa nu absenteze fara motive temeinice si fara sa anunte in prealabil
conducerea unitatii despre aceasta;
o) sa execute intocmai dispozitiile sefilor ierarhici, cu exceptia celor
vadit nelegale, si sa fie respectuos in raporturile de serviciu;
p) sa execute, in raport de specificul obiectivului, bunurile sau valorile
pazite, precum si orice alte sarcini care i-au fost incredintate, potrivit planului
de paza;
q) sa respecte consemnul general si particular al postului.
Art. 49
Seful formatiei de paza, pe langa obligatiile prevazute la art. 48, are si
urmatoarele atributii:
a) sa organizeze, sa conduca si sa controleze activitatea de paza, precum
si modul de executare a serviciului de catre personalul din subordine;
b) sa informeze de indata conducerea unitatii si politia despre
evenimentele produse pe timpul activitatii de paza si sa tina evidenta
acestora;
c) sa propuna conducerii unitatii masuri pentru perfectionarea activitatii
de paza;
d) sa tina evidenta armamentului si a munitiei din dotarea personalului de
paza, sa asigure pastrarea, intretinerea, depozitarea si folosirea acestora,
potrivit legii;
e) sa execute programul de pregatire profesionala specifica a personalului
de paza din subordine.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile garzii de corp
Art. 50
(1) In timpul serviciului, personalul care executa garda de corp are, pe
langa obligatiile prevazute la art. 48 lit. d) si j) - o), si urmatoarele
obligatii specifice:
a) sa apere persoana careia ii asigura garda de corp impotriva unor atacuri
care pun in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea sau bunurile
acesteia;
b) sa ia primele masuri pentru salvarea persoanei beneficiare de garda de
corp, cand aceasta a fost ranita;
c) sa nu execute, la cererea beneficiarului de garda de corp, activitati
care depasesc limita atributiilor sale legale;
d) sa anunte unitatea de politie de indata ce intra in posesia unor date
sau informatii despre iminenta pregatire sau savarsire a unor infractiuni;
e) sa opreasca si sa imobilizeze, in functie de posibilitati, persoanele
care au savarsit fapte de natura a pune in pericol viata, integritatea corporala,
sanatatea sau bunurile persoanei careia ii asigura protectia si sa le predea de
indata la cea mai apropiata unitate de politie, fara a-si abandona atributiile
de garda de corp;
f) sa participe, la cererea autoritatilor statului, la indeplinirea
misiunilor ce revin acestora pentru prinderea infractorilor, fara a incalca
obligatiile fata de persoana pe care o are in paza;
g) sa coopereze cu autoritatile statului care au atributii in domeniul
apararii, ordinii publice si sigurantei nationale.
(2) Personalului prevazut la alin. (1) ii este interzis portul armamentului
in sediile institutiilor publice.
Art. 51
Modul de actiune al personalului care executa serviciul de garda de corp se
stabileste prin planul de protectie intocmit de societatea specializata de
paza, avizat de unitatea de politie competenta teritorial.
CAP. 7
Obligatiile conducatorilor de unitati
Art. 52
Conducatorii unitatilor prevazute la art. 2 alin. (1), in care functioneaza
sisteme de paza, au urmatoarele obligatii:
a) raspund de organizarea si functionarea pazei unitatilor, bunurilor si
valorilor pe care le detin, cu orice titlu;
b) analizeaza temeinic nevoile stricte de paza si stabilesc efectivele
necesare, in raport cu natura, importanta, marimea si vulnerabilitatea
unitatilor respective, cu specificul productiei si cu locul de dispunere a
acestora; in obiectivele in care paza se executa cu efective de jandarmi,
analiza si stabilirea masurilor se realizeaza impreuna cu comandantul unitatii
de jandarmi care a aprobat planul de paza;
c) asigura, pentru executarea serviciului de paza, selectionarea
persoanelor cu profil moral corespunzator, cu aptitudini fizice si profesionale
necesare acestei activitati;
d) iau masuri de instruire specifica a personalului de paza si controleaza
modul in care acesta isi executa atributiile de serviciu;
e) asigura executarea amenajarilor si a instalatiilor necesare desfasurarii
serviciului de paza, precum si introducerea, intretinerea si mentinerea in
stare de functionare a sistemelor tehnice de legatura, de paza si de alarma
impotriva efractiei;
f) asigura echiparea personalului de paza cu uniforma si insemne
distinctive, in conditiile legii;
g) asigura corp de garda sau incapere de serviciu pentru efectivele de
jandarmi, gardieni publici ori cele ale societatilor specializate destinate
serviciului de paza si fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de
functionare a acestuia;
h) incheie contracte de prestari de servicii in domeniul pazei, garzii de
corp, pentru instalarea sistemelor de alarma impotriva efractiei, numai cu
societatile sau persoanele ori prin corpurile gardienilor publici carora li s-a
acordat licenta, dupa caz, de catre Inspectoratul General al Politiei Romane;
i) asigura spatiile si amenajarile necesare pastrarii in deplina siguranta
a armamentului si a munitiei destinate serviciului de paza;
j) stabilesc reguli privind accesul si circulatia in interiorul
obiectivului pazit;
k) stabilesc responsabilitati pentru sefii compartimentelor de munca, in
ceea ce priveste paza si siguranta utilajelor si instalatiilor.
Art. 53
Indeplinirea obligatiilor prevazute la art. 52 se realizeaza, dupa caz, cu
sprijinul de specialitate al unitatilor de politie sau jandarmi competente
teritorial.
CAP. 8
Obligatiile Ministerului de Interne
Art. 54
Ministerul de Interne asigura, prin structurile de specialitate,
coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor de paza si protectie pe
teritoriul Romaniei.
Art. 55
In scopul asigurarii pazei si a sigurantei obiectivelor, bunurilor si
valorilor, Politiei Romane ii revin urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza planurile de paza ale unitatilor la care paza nu este asigurata
cu efective de jandarmi si stabileste, dupa caz, necesitatea dotarii
personalului implicat cu armament si munitie aferenta;
b) acorda sprijin de specialitate in organizarea pazei la aceste unitati in
pregatirea personalului de paza si urmareste executarea intocmai a masurilor
stabilite prin planul de paza;
c) elibereaza licente de functionare societatilor specializate de paza si
emite avizul pentru conducatorii acestora, in conditiile legii;
d) elibereaza atestate pentru incadrarea personalului de paza sau retrage
atestatul acordat, cand nu mai sunt indeplinite conditiile legale care au stat
la baza eliberarii acestuia;
e) avizeaza personalul care solicita sa urmeze cursuri de calificare in
domeniul pazei si garzii de corp;
f) avizeaza, dupa caz, planurile tematice de pregatire a personalului de
paza si garda de corp;
g) avizeaza planurile tematice pentru cursurile de atestare profesionala a
personalului de paza;
h) avizeaza proiectele sistemelor tehnice de alarmare contra efractiei,
propuse a se instala in unitatile prevazute la art. 2 alin. (1);
i) indruma si supravegheaza, dupa caz, executarea sedintelor de tragere cu
armamentul din dotare al personalului de paza si garda de corp;
j) acorda asistenta in organizarea activitatii de paza si garda de corp si
asigura, in mod gratuit, armamentul necesar in vederea dotarii personalului
institutiilor publice autorizate prin lege de infiintare, organizare si
functionare sa detina si sa foloseasca arme de foc si munitii, cu exceptia
celor din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala;
k) asigura, prin inchiriere, contra cost, in limita disponibilului,
armamentul necesar dotarii personalului de paza pentru celelalte unitati;
l) controleaza modul in care se respecta dispozitiile legale cu privire la
paza obiectivelor, a bunurilor si a valorilor, precum si a celor privind garda
de corp si stabileste masurile ce urmeaza sa fie luate;
m) avizeaza regulamentele de organizare si functionare a dispeceratelor de
zona care monitorizeaza sisteme de alarma;
n) elibereaza licente de functionare societatilor specializate in
activitati de proiectare, producere, instalare si intretinere a sistemelor de
alarma impotriva efractiei sau a componentelor acestora si de monitorizare a
alarmelor in obiective sau retrage licenta acestora, in conditiile legii;
o) avizeaza conducatorii si personalul tehnic al societatilor specializate
sau retrage acest aviz cand nu mai sunt indeplinite conditiile prevazute de
lege;
p) avizeaza personalul de paza si garda de corp pentru portarma;
q) controleaza si indruma activitatea societatilor specializate;
r) tine evidenta licentelor, atestatelor si a avizelor acordate, precum si
a celor retrase si furnizeaza, la cererea beneficiarilor serviciilor de paza si
protectie, date in acest sens.
Art. 56
In scopul asigurarii pazei si sigurantei obiectivelor, bunurilor si
valorilor, Jandarmeriei Romane ii revin urmatoarele atributii principale:
a) asigura paza cu efective de jandarmi a obiectivelor, bunurilor si
valorilor, precum si a transporturilor unor valori importante sau speciale,
stabilite prin hotarare a Guvernului sau, dupa caz, prin ordin al ministrului
de interne, in conditiile prezentei legi;
b) avizeaza planurile de paza la unitatile la care paza este asigurata cu
efective de jandarmi si stabileste, dupa caz, necesitatea dotarii personalului
implicat cu armament si munitie aferenta;
c) acorda sprijin de specialitate in organizarea pazei obiectivelor,
bunurilor si valorilor in pregatirea personalului de paza, asigura in mod
gratuit armamentul necesar, in vederea dotarii personalului de paza, si
urmareste executarea intocmai a masurilor stabilite prin planul de paza a
institutiilor publice autorizate;
d) asigura, prin inchiriere, contra cost, in limita disponibilului,
armamentul necesar dotarii personalului de paza pentru celelalte unitati;
e) organizeaza cursuri de calificare si avizeaza, dupa caz, planurile
tematice de pregatire a personalului de paza si garda de corp;
f) indruma si supravegheaza, dupa caz, executarea sedintelor de tragere cu
armamentul din dotare al personalului de paza numai pentru unitatile unde
functioneaza paza mixta cu jandarmi.
CAP. 9
Raspunderi si sanctiuni
Art. 57
Nerespectarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
civila, materiala, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 58
Desfasurarea de activitati de paza sau protectie, de proiectare, producere,
instalare si intretinere a sistemelor de alarma impotriva efractiei sau a
componentelor acestora fara atestat sau fara licenta de functionare prevazuta
de lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3
ani.
Art. 59
Implicarea, de catre conducatorii unitatilor cu paza proprie, ai corpurilor
gardienilor publici, ai corpurilor specializate de paza, ai societatilor
specializate de paza si protectie, a personalului propriu in desfasurarea de
actiuni de forta, executari silite, recuperari de debite, conflicte de munca
ori de opunere la desfasurarea actiunilor de restabilire a ordinii de drept de
catre autoritatile publice competente, precum si nerespectarea dispozitiilor
art. 21 se pedepsesc cu inchisoare de la 1 la 5 ani, daca fapta nu constituie o
infractiune mai grava.
Art. 60
Constituie contraventii la prezenta lege urmatoarele fapte:
a) neluarea masurilor de organizare si functionare a pazei, prevazute la
art. 3 alin. (1) si (3), art. 5 alin. (1), art. 17 alin. (1) si la art. 18
alin. (2) si (3);
b) neluarea masurilor prevazute la art. 25, art. 27 alin. (1), (2) si (4)
si la art. 29 alin. (1);
c) neintocmirea planului de paza, conform art. 5 alin. (3), sau a celui de
transport de bunuri ori valori, conform art. 26 alin. (1), si neindeplinirea
sarcinilor prevazute in acestea ori a masurilor stabilite de unitatea de
jandarmi;
d) incadrarea sau mentinerea in functie a personalului de paza de orice
fel, cu incalcarea dispozitiilor art. 20 alin. (10), art. 22 alin. (1) si (4)
si ale art. 39;
e) incalcarea de catre personalul de paza ori garda de corp a obligatiilor
prevazute la art. 48 - 51;
f) neindeplinirea de catre conducatorii unitatilor a obligatiilor prevazute
la art. 52;
g) nerespectarea prevederilor art. 24, art. 34 alin. (2), art. 41 alin. (7)
si (9) si ale art. 42;
h) instalarea de sisteme tehnice de alarma impotriva efractiei sau de
componente ale acestora cu incalcarea prevederilor art. 28 alin. (6) si (7),
precum si nerespectarea prevederilor art. 30 si 31;
i) refuzul de a asigura accesul reprezentantilor autoritatilor publice
aflati in exercitiul functiunii, al personalului politiei sau al jandarmeriei,
special desemnat pentru exercitarea atributiilor legale de control, pentru
luarea masurilor de prevenire in obiectivele pazite sau asistate prin mijloace
tehnice antiefractie si in organizarea activitatii de garda de corp;
j) depasirea limitelor obiectului de activitate al societatii specializate
sau al corpurilor gardienilor publici;
k) refuzul de a furniza datele, informatiile sau documentele solicitate de
catre reprezentantii autoritatilor publice competente, potrivit legii, aflati
in exercitiul functiunii;
l) executarea, in fapt, a atributiilor de organizare si functionare a
activitatii societatilor specializate de catre persoane care au suferit
condamnari pentru infractiuni savarsite cu intentie;
m) nerespectarea conditiilor care au stat la baza eliberarii licentei de
functionare.
Art. 61
Contraventiile prevazute la art. 60 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, contraventiile
prevazute la lit. g) - m);
b) cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, contraventiile prevazute
la lit. a) - d) si f);
c) cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, contraventia prevazuta la
lit. e).
Art. 62
(1) Licenta de functionare se anuleaza in urmatoarele cazuri:
a) la savarsirea uneia dintre contraventiile prevazute la art. 60 lit. i) -
k), daca faptuitorul are calitatea de conducator al societatii care are ca
obiect de activitate paza si/sau protectia, precum si a contraventiilor
prevazute la art. 60 lit. l) si m);
b) la repetarea, in interval de un an, a faptelor care atrag masura
suspendarii;
c) la savarsirea uneia dintre infractiunile prevazute la art. 59;
d) la savarsirea de catre conducatorii societatilor specializate de paza si
protectie, ai celor licentiate in domeniul sistemelor de alarmare impotriva
efractiei ori al componentelor acestora sau al celor de monitorizare a
sistemelor de alarmare a unor infractiuni in legatura cu activitatea acestor
societati.
(2) Anularea licentei de functionare se dispune de catre Inspectoratul
General al Politiei Romane sau, dupa caz, de catre instanta de judecata si se
comunica oficiului registrului comertului pe raza caruia functioneaza
societatea specializata de paza si protectie, in termen de 10 zile de la data
ramanerii definitive a procesului-verbal de contraventie sau a hotararii
judecatoresti prin care s-a respins plangerea impotriva procesului-verbal de
contraventie.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) lit. c) si d), anularea licentei se
dispune dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare a
faptuitorului.
(4) In cazurile prevazute la alin. (1) lit. a) - d), anularea licentei se
dispune in baza actului de constatare motivat, intocmit de agentul constatator
din cadrul inspectoratului judetean de politie sau al Directiei Generale de
Politie a Municipiului Bucuresti, pe raza careia isi are sediul societatea
sanctionata, si se comunica Inspectoratului General al Politiei Romane si
societatii respective.
(5) Dupa anularea licentei de functionare, conducatorul societatii
specializate de paza este obligat sa rezilieze contractele incheiate cu
beneficiarii, in termen de 10 zile de la comunicarea in scris a acestei masuri.
(6) Masura anularii licentei de functionare poate fi atacata in justitie,
potrivit legii, de catre societatea sanctionata, iar pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti nu se aplica prevederile alin. (5),
referitoare la rezilierea contractelor cu beneficiarii.
(7) La nivelul Inspectoratului General al Politiei Romane se organizeaza
evidenta informatizata a tuturor societatilor care au primit licenta de functionare
in domeniul pazei, garzii de corp, instalarii sistemelor de alarmare impotriva
efractiei si monitorizarii acestor sisteme.
Art. 63
(1) Masura retragerii atestatului personalului de paza sau garzii de corp
revine Inspectoratului General al Politiei Romane si se ia in mod obligatoriu
in urmatoarele situatii:
a) persoana a savarsit o infractiune in legatura cu serviciul;
b) persoana a fost sanctionata contraventional de cel putin doua ori in 6
luni pentru incalcarea dispozitiilor art. 48 - 50 sau a normelor de convietuire
sociala, a ordinii si linistii publice;
c) persoana si-a pierdut aptitudinile fizice necesare in vederea
indeplinirii functiei de paznic sau garda de corp ori a fost declarata
iresponsabila, potrivit legii.
(2) Masura retragerii atestatului se propune de agentul constatator care
s-a sesizat ca personalul de paza sau garda de corp se afla in vreuna dintre
situatiile prevazute la alin. (1) si se dispune de catre unitatea din care face
parte agentul constatator, comunicandu-se de indata angajatorului si persoanei
sanctionate.
(3) Persoana careia i s-a retras atestatul poate contesta aceasta masura in
justitie, in conditiile legii.
(4) La nivelul Inspectoratului General al Politiei Romane va fi organizata
o evidenta informatizata a tuturor persoanelor care au fost atestate pentru
serviciul de paza, precum si a celor carora le-au fost retrase atestatele de
catre unitatile competente ale Ministerului de Interne.
Art. 64
Savarsirea intr-un interval de 3 luni a cel putin doua dintre
contraventiile prevazute la art. 60 lit. g) si h) atrage suspendarea, pe o
perioada de la o luna la 3 luni, a dreptului societatii sanctionate de a
incheia noi contracte si de a angaja personal.
Art. 65
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta
lege se fac de catre politisti, jandarmi, precum si de catre primari sau
imputerniciti ai acestora, conform competentelor ce le revin, potrivit legii.
Art. 66
Contraventiilor prevazute la art. 60 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 67
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii se poate face plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la
judecatoria in a carei raza teritoriala s-a savarsit contraventia.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 68
(1) Paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si persoanelor, precum si a
transporturilor cu caracter special apartinand structurilor si institutiilor
din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale se asigura in
conformitate cu reglementarile stabilite in cadrul acestora.
(2) Serviciul de Protectie si Paza coordoneaza actiunea tuturor fortelor de
paza si protectie de la unitatile care beneficiaza de paza proprie, in care
demnitarii din competenta sa isi desfasoara activitatea permanent sau temporar.
Art. 69
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
prin hotarare a Guvernului se vor stabili:
a) normele metodologice privind eliberarea, suspendarea si anularea
licentelor si a avizelor prevazute de prezenta lege;
b) normele tehnice care trebuie respectate cu ocazia proiectarii si
realizarii sistemelor de alarmare impotriva efractiei;
c) documentele specifice necesare executarii si evidentei serviciului de
paza si modelele acestora;
d) documentele pentru organizarea si desfasurarea activitatilor de
pregatire si atestare a personalului de paza.
Art. 70
Societatile specializate de paza si protectie si cele care desfasoara
activitati de proiectare, producere, instalare si intretinere a sistemelor de
alarmare impotriva efractiei, infiintate pana la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, precum si dispeceratele de monitorizare a sistemelor de
alarmare, infiintate pana la aceeasi data, sunt obligate ca, in termen de 6
luni de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului pentru aprobarea
normelor metodologice, sa obtina licentele si avizele de functionare,
completandu-si, dupa caz, regulamentele de organizare si functionare cu
activitatile prevazute de lege.
Art. 71
Personalul de paza care nu a urmat cursurile de calificare in conditiile
prevazute la cap. V si care este incadrat in una dintre formele de paza
prevazute la sectiunile 2 - 5 ale cap. II va fi supus atestarii in conditiile
prezentei legi, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 72
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La aceeasi data, Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor,
obiectivelor, bunurilor si valorilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, si Hotararea Guvernului nr. 523/1997 privind asigurarea pazei
obiectivelor, bunurilor si valorilor cu efective de jandarmi, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din 23 septembrie 1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 23 iunie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 77 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 77 alin. (2)
din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC