LEGE
Nr. 356 din 11 iulie 2003
privind infiintarea, organizarea si functionarea Institutului Cultural Roman
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 529 din 23 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul Cultural Roman, denumit in continuare
Institutul, institutie publica de interes national, cu personalitate juridica,
sub autoritatea Presedintelui Romaniei, prin reorganizarea Fundatiei Culturale
Romane si a Editurii Fundatiei Culturale Romane.
(2) Sediul Institutului este in municipiul Bucuresti, aleea Alexandru nr.
38, sectorul 1.
(3) Institutul isi desfasoara activitatea in conformitate cu dispozitiile
legale.
(4) Institutul Cultural Roman isi propune initierea, organizarea si
dezvoltarea capacitatii asociative, de mobilizare si convergenta in jurul unor
proiecte culturale de interes national a tuturor acelor institutii si
organizatii neguvernamentale, asociatii profesionale si uniuni de creatie, a
reprezentantilor societatii civile si a personalitatilor independente care pot
contribui la indeplinirea scopului si obiectivelor Institutului.
(5) Activitatea Institutului antreneaza si include, sub diferite forme, personalitati
de prestigiu din tara si strainatate, apeland la specialisti si coordonatori de
proiecte cu experienta, institutionalizand un parteneriat activ cu societatea
civila, pentru realizarea de actiuni si de evenimente in spiritul european al
comunicarii culturale.
Art. 2
Institutul are drept scop reprezentarea, promovarea si protejarea culturii
si civilizatiei nationale in tara si in strainatate.
Art. 3
Institutul are urmatoarele obiective:
a) stimularea si promovarea valorilor nationale ale culturii, artei si
stiintei;
b) sustinerea circulatiei valorilor culturii si stiintei dinspre si inspre
tara, consolidarea si amplificarea, sub diferite forme, a relatiilor cu
comunitatile romanesti de peste hotare;
c) favorizarea deschiderii spre celelalte culturi ale lumii si a receptarii
acestora in spatiul romanesc;
d) sustinerea valorilor "societatii informationale" si ale
"societatii cunoasterii";
e) facilitarea dialogului si a colaborarii atat a personalitatilor, cat si
a comunitatilor culturale si stiintifice romanesti cu parteneri din lumea
intreaga;
f) cercetarea si evaluarea fenomenului cultural national si a
perspectivelor sale;
g) realizarea de studii, analize, cercetari, proiecte si programe privind
accesul la cultura si educatie, in parteneriat cu institutii publice si
organizatii neguvernamentale;
h) conceperea de proiecte si dezvoltarea de programe si schimburi cu
caracter cultural, artistic, stiintific, educativ, documentar, singur sau in
cooperare cu Academia Romana, institutii guvernamentale, uniuni de creatori,
asociatii profesionale, etnice sau religioase, cu alte organizatii
neguvernamentale, precum si cu persoane fizice din tara si din strainatate;
i) incurajarea educatiei tinerilor si adultilor in spiritul respectului
fata de valorile culturale nationale si fata de traditiile nationale;
j) incurajarea creatiei tinerilor si stimularea talentelor tinere in
cultura, stiinta si arta, acordarea de burse pentru studii in tara si in
strainatate, de premii si diplome, precum si asigurarea altor forme de sprijin
material;
k) dezvoltarea de activitati specifice in beneficiul culturii, al
civilizatiei nationale si al imaginii Romaniei in lume;
l) realizarea si editarea unor lucrari de referinta din domeniile
literaturii, artei si stiintei, de opere literare, precum si de publicatii,
singur sau in parteneriat cu institutii specializate din tara si din
strainatate;
m) realizarea, in parteneriat cu institutii specializate, publice sau
private, din Romania si din strainatate, a unor studii, analize si cercetari
comparate in vederea elaborarii de prognoze pentru diferite sectoare ale vietii
sociale si culturale.
Art. 4
Pentru indeplinirea obiectivelor sale Institutul poate infiinta, singur sau
in asociere, in conditiile legii, agenti economici avand caracter lucrativ,
asociatii si fundatii si poate incheia conventii de colaborare cu persoane
fizice sau juridice din tara si din strainatate.
Art. 5
Conducerea Institutului este asigurata de:
a) Consiliul de conducere;
b) Comitetul director;
c) presedintele Institutului.
Art. 6
(1) Consiliul de conducere este organul deliberativ al Institutului si este
format din 21 de membri.
(2) Consiliul de conducere este condus de presedintele Institutului si are
urmatoarea componenta:
- presedintele Institutului;
- un membru desemnat de Presedintele Romaniei;
- un membru desemnat de primul-ministru;
- un secretar de stat desemnat de ministrul afacerilor externe, prin ordin;
- un secretar de stat desemnat de ministrul culturii si cultelor, prin
ordin;
- un secretar de stat desemnat de ministrul educatiei, cercetarii si
tineretului, prin ordin;
- presedintele Academiei Romane sau un vicepresedinte desemnat de acesta;
- 14 membri numiti de Presedintele Romaniei, dintre care 7 membri la
propunerea asociatiilor si uniunilor de creatori si 7 membri la propunerea
presedintelui Institutului.
(3) Mandatul membrilor Consiliului de conducere este de 4 ani, cu
posibilitatea reinnoirii.
(4) Presedintele Romaniei este presedinte de onoare al Institutului.
Art. 7
(1) Consiliul de conducere are urmatoarele atributii:
a) aproba strategia, proiectele si programele de activitate ale
Institutului, atat pe plan intern, cat si pe plan extern;
b) aproba structura organizatorica si regulamentul de organizare si
functionare ale Institutului;
c) avizeaza structura organizatorica si functiile de conducere pentru
institutele culturale romanesti din strainatate;
d) aproba proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli, pe baza
fundamentarii Comitetului director, precum si executia bugetara din anul
anterior;
e) aproba raportul Comitetului director privind descarcarea de gestiune a
acestuia pentru perioada analizata;
f) avizeaza colaborarea cu organizatii interne si internationale, precum si
afilierea la organizatii internationale.
(2) Consiliul de conducere poate delega unele dintre atributiile sale
Comitetului director.
(3) In exercitarea atributiilor sale Consiliul de conducere adopta hotarari
cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Art. 8
(1) Consiliul de conducere se intruneste semestrial in sedinta ordinara,
precum si in sedinta extraordinara, ori de cate ori este necesar.
(2) Convocarea sedintelor ordinare ale Consiliului de conducere se face in
scris, prin scrisoare recomandata sau fax, de catre presedintele Institutului,
cu cel putin 7 zile inainte de data sedintei, precizandu-se data, ora si locul
desfasurarii si ordinea de zi a sedintei.
(3) Convocarea sedintelor extraordinare ale Consiliului de conducere se
poate face la cererea Presedintelui Romaniei, a presedintelui Institutului sau
a unei patrimi din numarul total al membrilor. Convocarea se face nominal, prin
orice mijloc de comunicare, precizandu-se ordinea de zi, data, ora si locul
desfasurarii.
Art. 9
(1) Consiliul de conducere este legal constituit in prezenta majoritatii
membrilor sai si adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(2) In cazul in care, la prima convocare, Consiliul de conducere nu este
legal constituit, a doua convocare este organizata in decurs de doua saptamani,
cu respectarea prevederilor prezentei legi, iar hotararile vor fi adoptate cu
votul majoritatii membrilor prezenti, oricare ar fi numarul acestora.
Art. 10
(1) Comitetul director este organul care asigura conducerea executiva a
activitatii curente a Institutului si este alcatuit din 7 membri, dintre care
unul este presedintele Institutului, iar 6 sunt membri numiti de acesta dintre
coordonatorii departamentelor sau ai publicatiilor Institutului.
(2) Mandatul membrilor Comitetului director este de 4 ani, cu posibilitatea
reinnoirii; membrii Comitetului director prezinta anual Consiliului de
conducere raportul de activitate.
(3) Comitetul director adopta decizii cu votul majoritatii membrilor sai.
(4) Comitetul director are urmatoarele atributii:
a) asigura indeplinirea hotararilor Consiliului de conducere;
b) asigura realizarea strategiei si a programelor de activitate ale
Institutului;
c) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si executia
bugetara pe anul anterior;
d) asigura realizarea proiectelor de parteneriat public-privat cu
institutii din tara si din strainatate;
e) elaboreaza proiectul regulamentului de organizare si functionare a
Institutului, precum si organigrama acestuia;
f) indeplineste orice alte atributii stabilite de Consiliul de conducere.
(5) Atributiile Comitetului director sunt repartizate membrilor acestuia,
corespunzator departamentelor Institutului.
Art. 11
(1) Comitetul director se intruneste in sedinte ordinare o data pe luna si
in sedinte extraordinare ori de cate ori este necesar.
(2) Convocarea sedintelor se face de catre presedintele Institutului.
(3) Sedintele Comitetului director sunt legal constituite in prezenta a cel
putin 5 membri.
(4) Sedintele Comitetului director sunt prezidate de presedintele
Institutului sau, in lipsa acestuia, de catre un alt membru desemnat de
presedinte potrivit legii.
(5) In exercitarea atributiilor care ii revin Comitetul director adopta
decizii cu votul a jumatate plus unu din numarul membrilor sai.
(6) La sedintele Comitetului director pot participa, cu statut consultativ,
si alti coordonatori ai compartimentelor de specialitate stabilite prin
organigrama.
Art. 12
(1) Conducerea operativa a Institutului este asigurata de un presedinte,
care este numit si revocat din functie de catre Presedintele Romaniei; functia
de presedinte al Institutului este asimilata celei de secretar de stat.
(2) Mandatul presedintelui este de 4 ani, cu posibilitatea de a fi
reinnoit.
(3) Functia de presedinte al Institutului este incompatibila cu calitatea
de membru al unui partid politic.
(4) Presedintele Institutului exercita urmatoarele atributii:
a) coordoneaza intreaga activitate a Institutului;
b) reprezinta Institutul in relatiile cu persoanele fizice si juridice
romane si straine;
c) incheie in numele Institutului acte juridice, potrivit legii;
d) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
(5) In exercitarea atributiilor ce ii revin presedintele emite ordine si
instructiuni, in conditiile legii.
(6) Presedintele este ordonator principal de credite.
(7) Presedintele poate delega o parte din atributiile sale unor membri ai
Comitetului director, desemnati potrivit legii.
Art. 13
(1) Pe langa presedintele Institutului functioneaza un consiliu consultativ
format din personalitati de prestigiu in domeniul culturii, artei,
invatamantului si stiintei, din tara si din strainatate.
(2) Componenta, organizarea si functionarea consiliului consultativ se
aproba prin ordin al presedintelui Institutului.
Art. 14
Numarul maxim de posturi ale Institutului se stabileste prin hotarare a
Guvernului, la propunerea presedintelui Institutului, cu avizul Presedintelui
Romaniei.
Art. 15
(1) Activitatea externa a Institutului se desfasoara si prin institute
culturale romanesti din strainatate, care isi mentin subordonarea
administrativa fata de Ministerul Afacerilor Externe.
(2) Institutele culturale romanesti din strainatate isi desfasoara
activitatea in colaborare cu misiunile diplomatice sau cu oficiile consulare
din tarile respective.
Art. 16
In sustinerea activitatii externe a Institutului, prin intermediul
institutelor culturale romanesti din strainatate, Ministerul Afacerilor Externe
va asigura:
a) cuprinderea in bugetul de stat a fondurilor necesare bunei functionari a
acestor institute;
b) derularea programelor si proiectelor stabilite de Consiliul de conducere
al Institutului, in conformitate cu obiectivele acestuia si pentru fiecare
institut cultural in parte;
c) transportul, in regim de curier diplomatic, al materialelor documentare
necesare activitatii acestor institute.
Art. 17
(1) Infiintarea si desfiintarea institutelor culturale romanesti din
strainatate se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Afacerilor
Externe, a Ministerului Culturii si Cultelor si a Institutului.
(2) Structura organizatorica si regulamentul de organizare si functionare
ale institutelor culturale romanesti din strainatate se stabilesc, la
propunerea Institutului, prin ordin comun al ministrului afacerilor externe,
ministrului culturii si cultelor si presedintelui Institutului.
Art. 18
(1) Institutele culturale romanesti din strainatate sunt conduse de cate un
director si un director adjunct, functii incompatibile cu calitatea de membru
al unui partid politic.
(2) Directorul institutului cultural roman din strainatate are grad
diplomatic de ministru consilier, iar directorul adjunct are grad diplomatic de
consilier.
(3) Numirea directorilor si a directorilor adjuncti se face, la propunerea
presedintelui Institutului, prin ordin comun al ministrului afacerilor externe,
ministrului culturii si cultelor si al presedintelui Institutului, pentru un
mandat de 4 ani, cu posibilitatea reinnoirii pentru inca un mandat; directorul
Academiei di Romania din Roma si cel al Institutului Cultural Roman si de
Cercetare Umanistica de la Venetia sunt numiti la propunerea presedintelui
Academiei Romane.
Art. 19
Ministerul Afacerilor Externe sprijina, prin intermediul Academiei
Diplomatice, organizarea de cursuri de formare, pregatire si perfectionare
profesionala a personalului care urmeaza sa fie trimis in misiune permanenta la
institutele culturale romanesti din strainatate, in cooperare cu institutiile
de invatamant universitar sau postuniversitar ori cu alte institutii
specializate in promovarea culturii si cooperarii internationale.
Art. 20
(1) Pe perioada misiunii permanente in strainatate personalul de
specialitate al institutelor culturale romanesti, cu exceptia personalului
tehnico-administrativ, beneficiaza de drepturile si se supune obligatiilor
prevazute in Statutul Corpului diplomatic si consular al Romaniei.
(2) Personalul institutelor culturale romanesti din strainatate nu poate
efectua, de regula, misiuni permanente in strainatate cu o durata mai mare de 4
ani consecutivi; dupa fiecare misiune permanenta in strainatate, personalul
institutului cultural isi reia activitatea la locul de munca anterior.
Art. 21
(1) Bugetul de venituri si cheltuieli al Institutului se elaboreaza pe baza
de programe. Cheltuielile curente si de capital ale Institutului se finanteaza
din venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat.
(2) Veniturile proprii ale Institutului se constituie din vanzarea produselor
editoriale, organizarea de sesiuni, conferinte, manifestari cultural-artistice
si stiintifice, realizarea de studii, analize si programe pe baza de contracte
de cercetare, precum si din proiecte realizate in parteneriat public-privat si
se utilizeaza de catre Institut, potrivit legii.
(3) Institutul poate primi si folosi donatii si sponsorizari, potrivit
legii.
(4) Institutele culturale romanesti din strainatate sunt finantate de la
bugetul de stat printr-un capitol distinct cuprins in bugetul Ministerului
Afacerilor Externe.
Art. 22
Institutul preia fara plata patrimoniul Fundatiei Culturale Romane si al
Editurii Fundatiei Culturale Romane, inclusiv sediile in care acestea isi
desfasoara activitatea, pe baza de protocol de predare-primire incheiat in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in
conformitate cu ultima situatie financiara anuala, actualizata potrivit
prevederilor legale.
Art. 23
(1) Incadrarea personalului Institutului se face pe baza de concurs sau
examen, in conditiile legii.
(2) Personalul Fundatiei Culturale Romane si al Editurii Fundatiei
Culturale Romane se preia, pe baza testarii cunostintelor, in limita numarului
de posturi si se considera transferat in interes de serviciu.
(3) Desemnarea membrilor Consiliului de conducere se face de catre
persoanele prevazute la art. 6 alin. (2), in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 24
Salarizarea personalului Institutului se face potrivit legislatiei privind
salarizarea in sectorul bugetar.
Art. 25
(1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
centrele culturale romanesti din strainatate se reorganizeaza ca institute
culturale.
(2) Institutele culturale romanesti din strainatate vor beneficia de dotari
adecvate activitatilor stabilite prin prezenta lege.
Art. 26
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Hotararea Guvernului
nr. 354/1990 privind infiintarea Fundatiei Culturale Romane, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 218 din 22 septembrie 1995, si
Hotararea Guvernului nr. 1.208/1990 privind infiintarea Editurii Fundatiei
Culturale Romane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109
din 27 mai 1992, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC