LEGE
Nr. 359 din 8 septembrie 2004
privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice,
inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii
persoanelor juridice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 839 din 13 septembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In scopul simplificarii procedurilor administrative si promovarii calitatii
serviciilor, se instituie prezenta procedura de inmatriculare in registrul
comertului si de inregistrare fiscala a persoanelor fizice, asociatiilor
familiale si persoanelor juridice sau de autorizare a functionarii persoanelor
juridice care, potrivit legii, au obligatia sa ceara inmatricularea in
registrul comertului.
Art. 2
In sensul prezentei legi, societatile comerciale, societatile si companiile
nationale, grupurile de interes economic, regiile autonome si organizatiile
cooperatiste, precum si sucursalele infiintate de acestea, denumite in
continuare solicitanti, au obligatia ca, dupa inmatricularea in registrul
comertului si inregistrarea fiscala, sa ceara autorizarea functionarii.
Art. 3
(1) Inmatricularea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale in
registrul comertului si inregistrarea fiscala a acestora se fac pe baza
autorizatiei emise de primaria competenta, prin grija acesteia, potrivit legii
speciale, fara a fi necesara pronuntarea de catre judecatorul delegat a
incheierii prevazute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind
registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Inmatricularea persoanelor juridice prevazute la art. 2, precum si a
sucursalelor acestora se face potrivit prevederilor Legii nr. 26/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si celorlalte
prevederi referitoare la inregistrarea in registrul comertului.
Art. 4
Autorizarea functionarii solicitantilor se face cu indeplinirea
procedurilor prevazute de prezenta lege si de actele normative speciale care
reglementeaza emiterea fiecarei autorizatii.
Art. 5
Prin autorizarea functionarii se intelege fie asumarea de catre solicitant
a responsabilitatii privitoare la legalitatea desfasurarii activitatii, fie
obtinerea actului administrativ emis de autoritatile administratiei publice
competente, strict necesar pentru a permite solicitantului desfasurarea
activitatilor prevazute in actele constitutive sau modificatoare inregistrate
in registrul comertului.
CAP. 2
Inregistrarea in registrul comertului
Art. 6
(1) Prin inregistrarea in registrul comertului se intelege inmatricularea
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice prevazute la
art. 2, inscrierea de mentiuni, precum si inregistrarea altor operatiuni care,
potrivit legii, se mentioneaza in registrul comertului.
(2) Solicitarea efectuarii inregistrarii in registrul comertului se face de
catre fondatori, administratori sau de reprezentantii acestora, precum si de
orice persoana interesata, in conditiile legii, prin intocmirea cererii de
inregistrare.
(3) Inregistrarile in registrul comertului se fac in baza unei incheieri a
judecatorului delegat sau a unei hotarari judecatoresti irevocabile, in afara
de cazul in care legea prevede altfel.
(4) Persoanele juridice prevazute la art. 2 dobandesc personalitate
juridica de la data pronuntarii incheierii judecatorului delegat, prin care se
dispune autorizarea constituirii sau inmatricularea in registrul comertului,
daca legea nu dispune altfel.
Art. 7
Prin efectuarea inregistrarilor in registrul comertului se asigura
opozabilitatea actelor inregistrate fata de terti, cu exceptia cazurilor in
care legea prevede conditia cumulativa a publicarii acestora in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 8
(1) La inmatriculare, solicitantilor li se elibereaza certificatul de
inregistrare continand numarul de ordine in registrul comertului si codul unic
de inregistrare atribuit de catre Ministerul Finantelor Publice, precum si alte
acte prevazute de prezenta lege.
(2) La inregistrarea modificarilor actului constitutiv se elibereaza
certificatul de inscriere de mentiuni, insotit de incheierea judecatorului
delegat, precum si alte acte prevazute de prezenta lege.
(3) Termenul de eliberare a certificatului de inregistrare si a celui de
inscriere de mentiuni este de cel mult 10 zile de la data inregistrarii
cererii, daca prin incheieri pronuntate de judecatorul delegat nu se dispune
altfel.
Art. 9
(1) Certificatul de inregistrare continand codul unic de inregistrare este
documentul care atesta ca persoana juridica a fost luata in evidenta oficiului
registrului comertului de pe langa tribunal si in evidenta organului fiscal.
(2) Daca certificatul de inregistrare contine si atributul fiscal
"R", acesta atesta ca persoana juridica a fost luata in evidenta
organului fiscal ca platitor de T.V.A.
(3) Pe parcursul existentei persoanei juridice dovada privind starea
acesteia, referitoare la functionare, dizolvare, reorganizare, lichidare,
reorganizare judiciara, faliment sau suspendare temporara a activitatii, se
face cu extrasul de registru emis de oficiul registrului comertului de pe langa
tribunal, valabil 30 de zile de la data emiterii.
(4) Termenul de eliberare a extrasului de registru este de cel mult 24 de
ore de la data inregistrarii solicitarii.
(5) Certificatele constatatoare ca un anumit act sau fapt este sau nu este
inregistrat in registrul comertului vor fi eliberate in termen de 3 zile de la
data inregistrarii cererii.
CAP. 3
Atribuirea codului unic de inregistrare
Art. 10
Solicitarea inregistrarii fiscale se face prin depunerea cererii de
inregistrare la oficiul registrului comertului de pe langa tribunal, iar
atribuirea codului unic de inregistrare de catre Ministerul Finantelor Publice
este conditionata de admiterea cererii de inregistrare in registrul comertului
de catre judecatorul delegat.
Art. 11
(1) In vederea atribuirii codului unic de inregistrare de catre Ministerul
Finantelor Publice, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale
transmit direct sau prin intermediul Oficiului National al Registrului
Comertului, pe cale electronica, Ministerului Finantelor Publice, datele
referitoare la inregistrarile efectuate in registrul comertului si cele
continute in cererea de inregistrare fiscala.
(2) Pe baza datelor transmise potrivit alin. (1) Ministerul Finantelor
Publice atribuie, in termen de maximum 24 de ore, codul unic de inregistrare.
Art. 12
(1) Pentru asociatiile familiale, precum si pentru persoanele juridice
prevazute la art. 2 structura codului unic de inregistrare se stabileste de
Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, Ministerul Sanatatii, Ministerul Administratiei si Internelor si
Ministerul Justitiei.
(2) Pentru persoanele fizice codul unic de inregistrare coincide cu codul
numeric personal atribuit de Ministerul Administratiei si Internelor sau, dupa
caz, cu numarul de identificare fiscala atribuit de Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 13
Codul unic de inregistrare va fi utilizat de toate sistemele informatice
care prelucreaza date privind persoanele fizice, asociatiile familiale si
persoanele juridice prevazute la art. 2, precum si de acestea in relatiile cu
tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice, pe toata durata
functionarii lor.
Art. 14
(1) Dupa efectuarea inmatricularii societatilor comerciale in registrul
comertului, un extras al incheierii judecatorului delegat se comunica, din
oficiu, Regiei Autonome "Monitorul Oficial", spre publicare, pe
cheltuiala solicitantului.
(2) Extrasul incheierii judecatorului delegat va cuprinde urmatoarele
elemente: numarul si data incheierii, denumirea, sediul social si forma
juridica, numele si adresa fondatorilor, administratorilor si, daca este cazul,
a cenzorilor, domeniul si activitatea principala, capitalul social si durata de
functionare.
(3) Pe extrasul prevazut la alin. (1) oficiul registrului comertului de pe
langa tribunalul care a efectuat inmatricularea va mentiona codul unic de
inregistrare atribuit si numarul de ordine in registrul comertului, iar acest
document poate fi transmis si pe cale electronica.
(4) La cererea si pe cheltuiala solicitantului, incheierea judecatorului
delegat se publica integral in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
CAP. 4
Procedura autorizarii functionarii
Art. 15
(1) La data eliberarii de catre oficiul registrului comertului de pe langa
tribunal a certificatului de inregistrare continand codul unic de inregistrare
sau, dupa caz, la data eliberarii certificatului de inscriere de mentiuni sau
inainte de inceperea unei activitati care necesita autorizare, solicitantul are
obligatia de a cere obtinerea urmatoarelor autorizatii:
a) actul de autorizare pentru prevenirea si stingerea incendiilor (P.S.I.),
emis de brigazile si grupurile de pompieri militari din subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor;
b) actul de autorizare sanitara, emis de directiile de sanatate publica
teritoriale din subordinea Ministerului Sanatatii sau de ministerele cu retea
proprie de sanatate publica;
c) actul de autorizare veterinara, emis de directiile veterinare si pentru
siguranta alimentelor teritoriale sau, dupa caz, de Autoritatea Nationala
Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor sau de ministerele cu retea
veterinara proprie;
d) actul de autorizare de mediu, emis de autoritatile publice teritoriale
de protectie a mediului din subordinea Ministerului Mediului si Gospodaririi
Apelor;
e) actul de autorizare din punct de vedere al protectiei muncii, emis de
inspectoratele teritoriale de munca din subordinea Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) La cererea solicitantului, documentatia necesara obtinerii autorizarii
functionarii persoanelor juridice sau sediilor secundare poate fi depusa o data
cu cererea de inregistrare, insa termenul de eliberare a autorizatiilor
prevazute la alin. (1) incepe sa curga de la data inregistrarii in registrul
comertului a persoanei juridice sau a modificarii actelor constitutive.
(3) In sensul dispozitiilor prezentei legi, prin act de autorizare se
intelege autorizatia, avizul sau alt act administrativ emis de autoritatile si
institutiile publice competente, potrivit legii.
Art. 16
Autoritatile publice prevazute la art. 15 alin. (1), denumite in continuare
autoritati publice implicate, vor delega, in functie de volumul activitatii, la
birourile unice din cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa
tribunale, unul sau mai multi reprezentanti cu drept de semnatura.
Art. 17
(1) Procedura de autorizare a functionarii se desfasoara prin intermediul
biroului unic din cadrul oficiului registrului comertului de pe langa
tribunalul din judetul pe a carui raza solicitantul are stabilit sediul social
principal sau secundar.
(2) Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale au obligatia
organizarii birourilor unice pentru efectuarea urmatoarelor activitati:
a) primirea cererii de autorizare, verificarea existentei documentelor
necesare stabilite de autoritatile publice implicate si inregistrarea cererilor
de autorizare in registrul special;
b) incasarea taxelor si tarifelor datorate autoritatilor publice implicate
in procedura de autorizare a functionarii;
c) transmiterea la autoritatile publice implicate, daca este cazul, a cererilor
de autorizare si a documentelor depuse de solicitant, pe baza de borderou si
semnatura;
d) primirea de la autoritatile publice implicate a autorizatiilor si a
actelor care se elibereaza solicitantilor si inregistrarea acestora in
registrul special;
e) completarea si emiterea in termen a certificatelor constatatoare privind
inregistrarea declaratiilor pe propria raspundere referitoare la autorizarea
functionarii, potrivit prezentei legi;
f) tinerea in sistem computerizat a evidentei privind cererile de
autorizare si modul de solutionare a acestora;
g) urmarirea termenelor prevazute de prezenta lege si eliberarea catre
solicitanti a certificatelor constatatoare sau, dupa caz, a anexei privind
autorizarea, care va deveni anexa la certificatul de inregistrare;
h) decontarea, prin Oficiul National al Registrului Comertului, cu
autoritatile publice implicate a taxelor si tarifelor de autorizare incasate
potrivit lit. b).
(3) Anexa la certificatul de inregistrare constituie actul administrativ
emis de autoritatile publice implicate, care atesta faptul ca solicitantii au
obtinut autorizatiile prevazute la art. 15 alin. (1), necesare pentru inceperea
activitatii.
(4) Pentru sediul social principal si pentru fiecare sediu social secundar
se va elibera cate o anexa la certificatul de inregistrare, care inlocuieste
alte formulare de autorizare utilizate de autoritatile publice implicate, cu
exceptia cazurilor strict prevazute de reglementarile armonizate cu legislatia
comunitara si cuprinse in hotararea Guvernului prevazuta la art. 43 alin. (4).
Art. 18
(1) Cererile de autorizare a functionarii se depun la oficiul registrului
comertului de pe langa tribunalul din judetul pe a carui raza solicitantul isi
are stabilit sediul social principal sau secundar si vor fi insotite de
documentele necesare pentru autorizare, precum si de dovezile privind achitarea
taxelor si tarifelor aferente, datorate autoritatilor publice implicate.
(2) Personalul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal va
verifica existenta la dosar a cererilor de autorizare, a documentelor si a
dovezilor privind plata taxelor si tarifelor, dupa care va inregistra cererea
intr-un registru special si, in termen de 24 de ore, o va inainta fiecarei
autoritati publice implicate, impreuna cu documentele aferente.
(3) La inregistrarea cererii se va elibera solicitantului un exemplar
cuprinzand numarul de ordine, data inregistrarii in registrul special si
termenul de eliberare a anexei referitoare la autorizatii.
(4) In cazul prevazut la art. 15 alin. (2), cererile de autorizare a
functionarii vor fi inaintate autoritatilor publice implicate, in termen de 24
de ore de la data inregistrarii in registrul comertului a persoanei juridice
sau a modificarii actelor constitutive.
Art. 19
(1) Cererea de autorizare a functionarii se solutioneaza, dupa caz, de
oficiul registrului comertului de pe langa tribunal sau de catre autoritatile
publice implicate.
(2) Oficiul registrului comertului de pe langa tribunal va solutiona
cererea dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care solicitantul nu desfasoara, la sediul social principal
sau secundar, activitatile prevazute in actul constitutiv sau modificator, va
depune o declaratie pe propria raspundere in acest sens. O data cu eliberarea
certificatului de inregistrare sau de inscriere de mentiuni, oficiul
registrului comertului va elibera solicitantului un certificat constatator care
atesta ca s-a inregistrat declaratia pe propria raspundere si ca nu este
necesara autorizarea functionarii;
b) in cazul in care solicitantul depune declaratie pe propria raspundere,
specifica pentru fiecare autoritate publica, ca indeplineste conditiile de
autorizare, oficiul registrului comertului de pe langa tribunal va elibera
solicitantului un certificat constatator care atesta inregistrarea declaratiei
pe propria raspundere ca indeplineste conditiile de autorizare pentru
activitatea sau obiectivul precizat.
(3) In alte cazuri decat cele prevazute la alin. (2), autoritatile publice
implicate vor solutiona cererea dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care constata indeplinirea cerintelor legale, vor comunica
oficiului registrului comertului de pe langa tribunal autorizarea functionarii
solicitantului;
b) in cazul in care constata neregularitati ale documentatiei depuse sau
neindeplinirea conditiilor legale, vor notifica acest fapt solicitantului, la
sediul inregistrat, precum si oficiului registrului comertului de pe langa
tribunal, acordand un termen de 30 de zile de remediere a neregularitatilor
constatate, care curge de la data primirii notificarii si poate fi prelungit la
cererea expresa a solicitantului;
c) in cazul in care neregularitatile nu sunt remediate in termenul prevazut
la lit. b), vor respinge cererea si vor mentiona refuzul de autorizare in anexa
la certificatul de inregistrare.
(4) In registrul comertului se inregistreaza datele privitoare la
activitatile pentru care se solicita autorizarea functionarii, potrivit alin.
(2) si (3).
(5) In cazul prevazut la alin. (3) lit. a) si b), oficiul registrului
comertului de pe langa tribunal va elibera solicitantului un certificat
constatator care sa ateste ca s-a depus cererea de autorizare si ca aceasta
este in curs de solutionare.
(6) Certificatele constatatoare prevazute la alin. (2) si (5) au regimul
prevazut la art. 4 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 20
La data primirii notificarii prevazute la art. 19 alin. (3) lit. b),
termenul de aprobare a autorizarii se intrerupe, urmand ca, de la data
remedierii neregularitatilor semnalate prin notificare, sa curga un nou termen
de 20 de zile pentru emiterea autorizatiei.
Art. 21
Termenele de comunicare intre oficiul registrului comertului de pe langa
tribunal si autoritatile publice implicate a documentelor prevazute la art. 19
alin. (3) sunt:
a) 15 zile de la data inregistrarii cererii de autorizare, pentru actele
prevazute la art. 19 alin. (3) lit. a) si c), fiind aplicabile dispozitiile
art. 15 alin. (2);
b) 10 zile de la data inregistrarii cererii de autorizare, pentru
notificarea prevazuta la art. 19 alin. (3) lit. b), fiind aplicabile
dispozitiile art. 15 alin. (2).
Art. 22
(1) Eliberarea de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunal
a documentelor prevazute la art. 19 alin. (2), alin. (3) lit. a) si c) si alin.
(5) se va face astfel:
a) la data eliberarii certificatului de inregistrare, in cazurile prevazute
la art. 19 alin. (2) lit. a) si b) si alin. (5);
b) in termen de 20 de zile de la data inregistrarii cererii de autorizare,
in cazul prevazut la art. 19 alin. (3) lit. a) fiind aplicabile dispozitiile
art. 15 alin. (2);
c) prin exceptie de la prevederile lit. b), in termen de 30 de zile de la
data inregistrarii cererii de autorizare in registrul special, pentru
solicitantii care functioneaza in mai mult de 5 sedii sociale secundare, precum
si pentru cei cu mai mult de 5 activitati ce necesita evaluare in vederea
autorizarii, fiind aplicabile dispozitiile art. 15 alin. (2).
(2) Termenele prevazute la alin. (1) incep sa curga de la data
inregistrarii cererii de autorizare a functionarii la oficiul registrului
comertului de pe langa tribunal si se calculeaza pe zile libere, cu exceptia
prevazuta la art. 15 alin. (2).
Art. 23
In cazul in care una sau mai multe dintre autoritatile publice implicate
comunica refuzul emiterii autorizatiei, oficiul registrului comertului de pe
langa tribunal va proceda la emiterea anexei la certificatul de inregistrare.
Anexa avand cuprinsa mentiunea privind refuzul autorizarii va fi eliberata
solicitantului la termenul legal.
Art. 24
In cazul neindeplinirii de catre solicitant a obligatiilor stabilite de
autoritatile publice implicate prin notificarea prevazuta de art. 19 alin. (3)
lit. b) ori in cazul refuzului de autorizare, precum si in cazul reautorizarii,
solicitantul are obligatia reluarii procedurii de autorizare a functionarii
fata de autoritatea implicata emitenta a refuzului, potrivit dispozitiilor art.
18.
Art. 25
Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale asigura conditiile
necesare pentru arhivarea cererilor de autorizare, a documentelor emise in
aplicarea procedurii de autorizare a functionarii, precum si gestionarea
datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii, iar arhivarea
documentatiei care a stat la baza autorizarii se face de catre autoritatile
publice implicate.
CAP. 5
Preschimbarea certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare
fiscala
Art. 26
Pana la data de 30 decembrie 2004, persoanele juridice prevazute la art. 2
care, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, nu au preschimbat
certificatul de inmatriculare si cel de inregistrare fiscala au obligatia de a
solicita la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul din judetul
in a carui raza au sediul social principal sau secundar preschimbarea acestora
cu noul certificat de inregistrare continand codul unic de inregistrare.
Art. 27
Procedura stabilita prin prezenta lege pentru autorizarea functionarii se
aplica in mod corespunzator si preschimbarilor prevazute la art. 26.
Art. 28
La data eliberarii noului certificat de inregistrare continand codul unic
de inregistrare, in masura in care autorizatiile de functionare nu mai sunt
valabile sau nu au fost obtinute, se va proceda conform prevederilor art. 18.
Art. 29
In cadrul procedurii de preschimbare sau la infiintarea sediilor sociale
secundare din alte judete, autorizarea functionarii acestora se solicita la
oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul din judetul in a carui
raza se afla acest sediu.
Art. 30
(1) Neefectuarea preschimbarii certificatului de inmatriculare si a celui
de inregistrare fiscala cu noul certificat de inregistrare continand codul unic
de inregistrare, pana la termenul prevazut la art. 26, atrage dizolvarea de
drept a persoanelor juridice prevazute la art. 2.
(2) Constatarea dizolvarii de drept se face prin incheierea judecatorului
delegat, pronuntata la cererea Oficiului National al Registrului Comertului.
(3) Incheierea judecatorului delegat se inregistreaza in registrul
comertului si se comunica concomitent persoanei juridice la sediul social,
Ministerului Finantelor Publice, la Agentia Nationala de Administrare Fiscala
pe cale electronica, si se publica concomitent pe pagina de Internet a
Oficiului National al Registrului Comertului, precum si la sediul oficiului
registrului comertului de pe langa tribunal.
Art. 31
(1) Incheierea de constatare a dizolvarii de drept este supusa numai
recursului, la cererea oricarei persoane interesate, in termen de 15 zile de la
publicarea prevazuta la art. 30 alin. (3).
(2) Daca nu s-a declarat recurs sau recursul a fost respins, persoana juridica
intra in lichidare potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In termen de 6 luni de la data pronuntarii incheierii de dizolvare,
prevazuta de art. 30 alin. (2), sau, dupa caz, de la data respingerii
recursului formulat impotriva acesteia, reprezentantul legal al persoanei
juridice are obligatia numirii si inregistrarii in registrul comertului a
lichidatorului.
(4) Daca nu exista reprezentant legal ori acesta nu procedeaza la numirea
lichidatorului in termenul prevazut la alin. (3), la cererea oricarei persoane
interesate, judecatorul delegat numeste un lichidator de pe Lista
practicienilor in reorganizare si lichidare, remunerarea acestuia urmand a fi facuta
din averea persoanei juridice dizolvate sau, in cazul lipsei acesteia, din
fondul de lichidare constituit in temeiul Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(5) Daca in termenul prevazut la alin. (3) judecatorul delegat nu a fost
sesizat cu nici o cerere de numire a lichidatorului in conditiile alin. (3) si
(4), persoana juridica se radiaza din oficiu din registrul comertului, prin
incheiere a judecatorului delegat, pronuntata la cererea Oficiului National al
Registrului Comertului.
(6) Incheierea de radiere se inregistreaza in registrul comertului, se
comunica si se publica potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (3).
(7) Bunurile ramase in patrimoniul persoanei juridice dupa radierea
acesteia din registrul comertului, in conditiile alin. (5) si (6), se considera
bunuri abandonate.
Art. 32
Certificatele de inregistrare si anexele la acestea, eliberate conform
procedurilor de solutionare a cererilor existente anterior intrarii in vigoare
a prezentei legi, isi pastreaza valabilitatea.
CAP. 6
Servicii de asistenta
Art. 33
In cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale se
desfasoara activitati de asistenta acordate solicitantilor, la cererea si pe
cheltuiala acestora, in vederea asigurarii indrumarii pentru efectuarea
procedurilor necesare inregistrarii in registrul comertului a actelor
constitutive sau modificatoare si a obtinerii autorizarii functionarii de la autoritatile
publice implicate.
Art. 34
(1) Serviciile de asistenta se asigura prin personalul specializat din
cadrul oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale.
(2) Serviciile de asistenta se acorda in mod facultativ, la cererea si pe
cheltuiala solicitantului, inainte de depunerea cererii de inregistrare sau,
dupa caz, a cererii de autorizare, la oficiul registrului comertului de pe
langa tribunal.
(3) Serviciile de asistenta se solicita prin cerere de servicii explicita,
cuprinzand serviciile solicitate, obligatiile partilor, termenele si tarifele
datorate.
(4) Modelul si continutul cererii de servicii se stabilesc de catre Oficiul
National al Registrului Comertului.
Art. 35
(1) Serviciile de asistenta care se presteaza de oficiile registrului
comertului de pe langa tribunale sunt:
a) indrumarea prealabila privind formalitatile legale pentru constituirea
si modificarea actelor constitutive ale firmelor;
b) indrumarea pentru completarea corecta a cererii de inregistrare, a
formularelor tipizate specifice activitatii registrului comertului, a cererii
de autorizare;
c) tehnoredactarea cererii de inregistrare;
d) proiectarea si executia siglei si a emblemei pentru firme;
e) obtinerea evaluarii prin expertiza a bunurilor subscrise ca aport in
natura la capitalul social;
f) asigurarea obtinerii, dupa caz, pentru bunurile imobile, a:
- dovezii intabularii;
- certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat
respectivul bun;
g) redactarea declaratiei pe propria raspundere a fondatorilor,
administratorilor, imputernicitilor sucursalelor si a cenzorilor ca indeplinesc
conditiile prevazute de lege;
h) redactarea actului constitutiv al persoanelor juridice supuse obligatiei
de inregistrare in registrul comertului;
i) redactarea statutului pentru societatea cu raspundere limitata cu
asociat unic;
j) redactarea actului aditional sau, dupa caz, a hotararii adunarii
generale a membrilor sau asociatilor ori actionarilor, a deciziei consiliului
de administratie privind modificari ale actului constitutiv referitoare la:
- sediul social;
- denumirea firmei sau emblema acesteia;
- durata de functionare;
- forma juridica;
- domeniul principal de activitate si activitatea principala;
- obiectul de activitate sau codificarea ori recodificarea acestuia in
conformitate cu Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr.
601/2002 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala
- CAEN;
- administratori si cenzori;
- alte elemente ale actului constitutiv (nume, domiciliu, participare la
profit si pierderi etc.);
- primirea, retragerea de membri sau asociati;
- majorarea sau reducerea capitalului social;
- infiintarea sau desfiintarea de sedii sociale secundare;
- divizare sau fuziune;
- dizolvare sau lichidare;
k) obtinerea autentificarii actului constitutiv sau a actului aditional;
l) darea de data certa pentru actele redactate de serviciile de asistenta;
m) extragerea din bazele de date de acte normative si listarea pentru
eliberare, la cerere.
CAP. 7
Taxe si tarife
Art. 36
Prin derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea notarilor
publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare, cuantumul onorariilor pentru autentificarea ori darea de data certa
a actelor constitutive si declaratiilor pe propria raspundere ale fondatorilor,
administratorilor si cenzorilor, privind indeplinirea conditiilor prevazute de
lege, precum si al celor pentru modificarea actelor constitutive se stabileste
in suma fixa prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Justitiei, pe
baza propunerilor Uniunii Nationale a Notarilor Publici, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 37
Tarifele percepute pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a IV-a, a actelor prevazute la art. 14 alin. (1) si (4) se stabilesc
prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor Publice pe baza
propunerii Regiei Autonome "Monitorul Oficial".
Art. 38
(1) Pentru operatiunile efectuate de oficiile registrului comertului de pe
langa tribunale pentru obtinerea autorizarii functionarii persoanelor juridice,
nivelul taxelor se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Justitiei.
(2) Taxele si tarifele pentru eliberarea autorizatiilor de functionare se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerelor in subordinea
carora functioneaza autoritatile publice implicate.
(3) Taxele si tarifele datorate de solicitanti autoritatilor publice
implicate se achita la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale si
se vireaza de catre Oficiul National al Registrului Comertului in conturile
titularilor.
Art. 39
Tarifele pentru prestarea serviciilor de asistenta prevazute la art. 35 se
stabilesc prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 40
Cuantumul taxelor, tarifelor si onorariilor prevazute la art. 36 - 39 se poate
indexa anual in functie de rata inflatiei.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 41
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza, potrivit legii, cu amenda
cuprinsa intre 10.000.000 lei si 100.000.000 lei, desfasurarea oricarei
activitati de catre persoanele juridice prevazute la art. 2, inaintea obtinerii
autorizarii functionarii prevazute de prezenta lege si de actele normative
speciale, daca, potrivit legii, fapta nu constituie infractiune.
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazute la alin.
(1) se realizeaza de organele de control ale institutiilor competente sa emita
autorizarea de functionare.
(3) Contraventiei prevazute la alin. (1) ii sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare.
(4) Pierderea documentelor depuse de solicitant, de catre oficiile
registrului comertului sau de catre autoritatile publice implicate se
sanctioneaza cu plata unei amenzi judiciare de la 500.000 lei la 5.000.000 lei,
prin incheiere pronuntata de judecatorul delegat.
(5) Dispozitiile art. 46 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
Art. 42
(1) In toate cazurile in care o lege sau un alt act normativ de acelasi
rang prevede radierea de drept a unei persoane juridice inregistrate in
registrul comertului, constatarea dizolvarii de drept, ca etapa prealabila
obligatorie, urmeaza procedura prevazuta la art. 30 alin. (2) si (3).
(2) Dupa constatarea dizolvarii de drept sunt aplicabile dispozitiile art.
31.
(3) In cazul in care un act normativ, ulterior inregistrarii unei persoane
juridice in registrul comertului, dispune incetarea de drept a activitatii sau
lipsirea de drept de efecte a actului de autorizare, de infiintare, de
incuviintare sau de recunoastere, orice persoana interesata va putea solicita
instantei competente sa constate modificarea de drept a actelor constitutive
ale persoanei juridice in ceea ce priveste obiectul de activitate si, dupa caz,
daca acest obiect de activitate este unic, sa constate dizolvarea de drept a
persoanei juridice.
(4) Prin hotararea pronuntata potrivit alin. (3), instanta competenta va
dispune inregistrarea in registrul comertului a hotararii pronuntate, ramasa
irevocabila, si publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, pe cheltuiala persoanei care a facut cererea.
(5) In cazul dizolvarii de drept prevazute la alin. (3) sunt aplicabile
dispozitiile alin. (2) privitoare la lichidare si radiere.
Art. 43
(1) Modelul cererii de inregistrare in registrul comertului si al
certificatului de inregistrare se stabilesc prin ordin al ministrului
justitiei, la propunerea Oficiului National al Registrului Comertului.
(2) Modelul cererii de inregistrare fiscala se stabileste prin ordin al
ministrului finantelor publice, urmand a fi inclus in cererea de inregistrare
in registrul comertului.
(3) Modelul cererii de autorizare si al anexei la certificatul de
inregistrare se stabilesc prin ordin comun al ministrului justitiei, al
conducatorilor ministerelor care au in subordine autoritatile publice
implicate, precum si al conducatorilor celorlalte autoritati ale administratiei
publice implicate, la propunerea Oficiului National al Registrului Comertului.
(4) Procedurile si anexele la acestea, cuprinzand listele privind
activitatile sau obiectivele care necesita autorizarea si cele privind
activitatile sau obiectivele care sunt considerate autorizate pe baza
declaratiei pe propria raspundere, precum si documentele necesare pentru
autorizarea functionarii, perioada de valabilitate si modalitatea de
reautorizare se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea
ministerelor in subordinea carora functioneaza autoritatile publice implicate
si a autoritatilor publice autonome implicate, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei legi.
(5) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, autoritatile
publice implicate vor incheia protocoale cu Oficiul National al Registrului
Comertului, avand ca obiect schimbul de informatii si stabilirea procedurilor
comune de lucru.
(6) Autoritatile publice implicate vor comunica oficiilor registrului
comertului de pe langa tribunale anularea autorizatiilor de functionare, pentru
a fi mentionata in registrul comertului si in extrasul de registru prevazut la
art. 9 alin. (3).
(7) Modelul extrasului de registru prevazut la art. 9 alin. (3), precum si
al certificatului constatator prevazut la art. 19 alin. (2) si (5) se stabilesc
prin ordin al ministrului justitiei.
(8) Oficiul registrului comertului de pe langa tribunal va mentiona in
registrul comertului autorizatiile emise sau anulate de autoritatile publice
implicate.
Art. 44
(1) Cererile de inregistrare si cele de autorizare a functionarii, impreuna
cu documentele insotitoare prevazute de reglementarile in vigoare, pot fi
transmise si prin corespondenta cu valoare declarata, data primirii fiind
considerata data inregistrarii cererii.
(2) Corespondenta va contine si dovada privind plata taxelor si tarifelor
legale, care se poate face prin orice instrumente de plata, in contul Oficiului
National al Registrului Comertului, deschis la Directia de Trezorerie si
Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.
(3) Comunicarea de catre oficiile registrului comertului a anexei continand
autorizatiile de functionare emise de autoritatile publice implicate, precum si
orice corespondenta cu solicitantii se pot face si prin posta, la sediul social
principal ori secundar sau la domiciliul ales, declarat in cererea de
inregistrare ori autorizare a functionarii.
Art. 45
Cererile de inregistrare depuse la oficiile registrului comertului de pe
langa tribunale pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi se
solutioneaza potrivit procedurilor in vigoare la data depunerii.
Art. 46
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalitati
administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor,
aprobata si modificata prin Legea nr. 370/2002, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 413 din 14 iunie 2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, art. 174 alin. (2) din titlul V - Grupurile de interes
economic - al cartii I - Reglementari generale pentru prevenirea si combaterea
coruptiei - din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU