LEGE
Nr. 448 din 12 noiembrie 2003
privind modificarea si completarea Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea
prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii
si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 828 din 22 noiembrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 67 din 17
aprilie 1997, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta lege reglementeaza aplicarea prevederilor Conventiei privind
interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si
distrugerea acestora, semnata la Paris la 13 ianuarie 1993, ratificata prin Legea
nr. 125/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din
22 decembrie 1994."
2. Dupa articolul 1 se introduce un articol nou, articolul 1^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 1^1
In sensul prezentei legi:
1. Prin conventie se intelege Conventia privind interzicerea dezvoltarii,
producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora,
semnata la Paris la 13 ianuarie 1993.
2. Prin Organizatie se intelege Organizatia pentru Interzicerea Armelor
Chimice, cu sediul la Haga (Regatul Olandei).
3. Daca prezenta lege nu specifica altfel, prin liste se intelege listele
nr. 1, 2 si 3 din anexa nr. 1 la prezenta lege.
4. Prin arme chimice se intelege urmatoarele elemente, luate impreuna sau
separat:
a) substante chimice toxice si precursorii lor, cu exceptia celor destinate
unor scopuri neinterzise prin conventie, atat timp cat tipurile si cantitatile
sunt conforme cu asemenea scopuri;
b) munitii si dispozitive concepute special pentru a provoca moartea sau
alte vatamari prin actiunea toxica a substantelor chimice toxice, specificate
la lit. a), care ar fi puse in libertate ca urmare a folosirii unor asemenea
munitii si dispozitive;
c) orice echipament conceput special pentru a fi utilizat in legatura
directa cu folosirea munitiilor si a dispozitivelor specificate la lit. b).
5. Prin substanta chimica toxica se intelege orice substanta chimica ce,
prin actiunea sa chimica asupra proceselor biologice, poate cauza moarte,
incapacitate temporara ori vatamari permanente la om sau la animale, indiferent
de originea sa ori de metoda de producere si indiferent daca se obtine in
instalatii, in munitii binare sau in alta parte.
6. Prin precursor se intelege orice reactiv chimic care participa, in orice
faza, la producerea, prin orice metode, a unei substante chimice toxice,
inclusiv orice component de baza al unui sistem chimic binar sau
multicomponent.
7. Arme chimice vechi se refera la una dintre urmatoarele categorii:
a) arme chimice care au fost produse inainte de anul 1925;
b) arme chimice produse in perioada 1925 - 1946, care s-au deteriorat,
astfel incat nu mai pot fi utilizate ca arme chimice.
8. Arme chimice abandonate sunt armele chimice, inclusiv armele chimice
vechi, abandonate de un stat pe teritoriul altui stat, fara consimtamantul
acestuia, dupa data de 1 ianuarie 1925.
9. Prin substanta pentru combaterea dezordinilor publice se intelege orice
produs chimic neinscris in listele de substante chimice toxice si precursori
din anexa nr. 1 la prezenta lege, care poate produce rapid la om o iritatie
senzoriala sau incapacitate fizica ce dispare la scurt timp dupa terminarea
expunerii.
10. Scopuri neinterzise prin conventie sunt:
a) scopuri industriale, agricole, de cercetare, medicale, farmaceutice sau
alte scopuri pasnice;
b) scopuri de protectie, si anume acele scopuri in relatie directa cu
protectia impotriva substantelor chimice toxice si a armelor chimice;
c) scopuri militare care nu au legatura cu utilizarea armelor chimice si
care nu depind de utilizarea proprietatilor toxice ale substantelor chimice ca
metoda de razboi;
d) scopuri pentru asigurarea respectarii legilor, inclusiv combaterea
dezordinilor publice."
3. Alineatul (1) al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Substantele chimice toxice si precursorii pentru care se stabilesc
regimuri de control sunt cei inscrisi in liste, asa cum acestea sunt definite
la art. 1^1 pct. 3, precum si alte substante chimice neinscrise in liste, care
corespund definitiilor de la art. 1^1 pct. 5 si 6."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Agentia Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare
Agentie, este organul de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, in subordinea Ministerului Afacerilor Externe, care
supravegheaza si coordoneaza toate activitatile privind aplicarea prevederilor
conventiei.
(2) Agentia asigura controlul producerii, folosirii, importului si
exportului de substante chimice toxice si precursori ai acestora, astfel incat
activitatile respective sa se desfasoare in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
(3) Agentia este autoritatea nationala pentru aplicarea prevederilor
conventiei si ale prezentei legi si asigura, in conformitate cu acestea,
relatiile cu Organizatia, precum si cu autoritatile nationale similare din alte
tari.
(4) Organizarea, functionarea si dotarea Agentiei, in scopul indeplinirii
atributiilor ce-i revin prin prezenta lege, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(5) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat numit
prin decizie a primului-ministru.
(6) Pentru indeplinirea functiilor prevazute la alin. (1) - (3) Agentia are
urmatoarele atributii:
a) autorizeaza functionarea instalatiilor si/sau laboratoarelor in care se
produc substantele chimice inscrise in lista nr. 1, folosite in scopuri
neinterzise, si verifica sistematic, prin inspectii la fata locului,
substantele chimice si instalatiile si/sau laboratoarele mentionate;
b) elaboreaza si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si
anuale privind substantele chimice inscrise in lista nr. 1 si instalatiile de
producere a acestora in scopuri neinterzise;
c) verifica sistematic respectarea regimurilor privind substantele chimice
inscrise in listele nr. 2 si 3 si instalatiile de producere a acestora, pe baza
datelor furnizate de detinatorii instalatiilor si prin inspectii la fata
locului;
d) elaboreaza si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si
anuale privind substantele chimice inscrise in listele nr. 2 si 3, precum si
platformele care produc, prelucreaza, consuma, importa sau exporta aceste
substante chimice;
e) notifica Organizatiei transferurile de substante chimice inscrise in
lista nr. 1, cu cel putin 30 de zile inainte de efectuarea lor;
f) fac exceptie de la prevederile lit. e) transferurile avand ca obiect
saxitoxina, in cantitati de 5 miligrame sau mai mici, pentru scopuri medicale,
care vor fi notificate Organizatiei in perioada efectuarii transferului
respectiv;
g) elibereaza certificate de utilizator final pentru importurile de
substante chimice inscrise in liste;
h) verifica, pe baza de date si prin inspectii la fata locului, platformele
care produc prin sinteza substante organice definite, neinscrise in liste;
elaboreaza si transmite Organizatiei declaratii nationale, initiale si anuale
privind aceste platforme;
i) colecteaza de la detinatorii obiectivelor prevazute la lit. a), c) si h)
datele necesare intocmirii declaratiilor nationale si organizeaza banca
nationala de date;
j) transmite Organizatiei, nu mai tarziu de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a conventiei, declaratia privind substantele pentru combaterea
dezordinilor publice;
k) asigura, impreuna cu alte autoritati publice competente, conditiile
necesare executarii inspectiilor internationale, in concordanta cu prevederile
conventiei;
l) asigura, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale si Ministerul
Administratiei si Internelor, pe baza unui plan comun de cooperare, coordonarea
activitatilor institutiilor nationale competente, in vederea implementarii
prevederilor conventiei referitoare la cooperarea internationala si acordarea
asistentei de urgenta, scop in care sunt incheiate acorduri si protocoale de
colaborare;
m) incheie acorduri si protocoale de colaborare cu alte institutii si
organisme nationale in vederea asigurarii respectarii prevederilor conventiei
si ale prezentei legi;
n) coopereaza cu Organizatia si cu autoritatile nationale din alte state in
vederea aplicarii eficiente a prevederilor conventiei;
o) incheie acorduri, memorandumuri de intelegere sau protocoale de
colaborare cu autoritati similare din alte state-parti, in domeniul sau de
activitate;
p) informeaza semestrial Guvernul asupra modului de indeplinire a
prevederilor conventiei si ale prezentei legi."
5. Dupa alineatul (3) al articolului 7 se introduce un alineat nou,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Persoanele care detin si utilizeaza substantele chimice
inscrise in lista nr. 1 sunt obligate sa transmita in fiecare an Agentiei
declaratii anuale detaliate referitoare la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent."
6. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Persoanele care importa sau exporta substantele chimice inscrise in
lista nr. 1, in conformitate cu prevederile conventiei si ale cap. IV din
prezenta lege, sunt obligate sa solicite Agentiei eliberarea unei licente cu
cel putin 60 de zile inainte de efectuarea operatiunii.
(2) Persoanele care importa sau exporta saxitoxina in cantitati de 5
miligrame sau mai mici, destinata scopurilor medicale, sunt exceptate de la
prevederile alin. (1) si sunt obligate sa notifice Agentiei operatiunea
respectiva inainte de efectuarea acesteia.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) sunt obligate sa transmita
anual Agentiei, in conditiile prevazute la art. 13 alin. (1) lit. b), o declaratie
detaliata cu privire la operatiunile efectuate in anul calendaristic precedent.
Declaratia trebuie sa contina specificatii cantitative si sa precizeze
utilizarea finala pentru fiecare substanta si pentru fiecare tara
implicata."
7. Partea introductiva a articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Persoanele care detin platforme ce au produs prin sinteza, in cursul anului
calendaristic precedent, mai mult de 100 tone de substante organice definite,
neinscrise in liste, cu exceptia platformelor care produc in exclusivitate
explozivi sau hidrocarburi, sunt obligate sa transmita Agentiei:"
8. Partea introductiva a articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Persoanele care detin platforme, cuprinzand una sau mai multe instalatii ce
au produs prin sinteza, in cursul anului precedent, mai mult de 10 tone dintr-o
substanta chimica organica definita, neinscrisa in liste si care contine
elementele fosfor, sulf sau fluor, sunt obligate sa transmita Agentiei:"
9. Litera b) a alineatului (1) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"b) declaratiile anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent, pana la 1 februarie;"
10. Litera a) a alineatului (2) al articolului 15 va avea urmatorul
cuprins:
"a) sa intocmeasca si sa supuna spre aprobare Agentiei norme specifice
privind evidenta operatiunilor efectuate cu asemenea substante si pastrarea in
deplina siguranta a acestora, in cel mult 10 zile de la intrarea in
posesie;"
11. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Substantele chimice inscrise in liste sunt considerate, dupa caz,
produse militare sau cu dubla utilizare, importul si exportul acestora fiind
supuse regimului de control al exporturilor de produse militare sau de produse
si tehnologii cu dubla utilizare, dupa caz."
12. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice inscrise
in lista nr. 1 este conditionata si de prezentarea unui certificat de
utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat desemnata in acest
scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent.
(2) Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice inscrise
in lista nr. 2, in situatiile mentionate la art. 23, nu este conditionata de
prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea
de stat desemnata in acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui
document echivalent. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agentia poate
solicita exportatorului orice alte documente justificative.
(3) Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice inscrise
in lista nr. 3, in situatiile mentionate la art. 23, este conditionata si de
prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat sau avizat de
autoritatea de stat desemnata in acest scop din statul destinatar al
exportului, sau a unui document echivalent.
(4) Certificatul de utilizator final trebuie sa mentioneze, in legatura cu
substantele care fac obiectul exportului:
a) ca vor fi utilizate numai pentru scopuri neinterzise de conventie;
b) ca nu vor fi reexportate;
c) tipurile si cantitatile;
d) utilizarea finala;
e) denumirea si adresa utilizatorului final."
13. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Operatiunile de import si de export cu substantele chimice inscrise in
lista nr. 2 se efectueaza numai cu statele-parti la conventie.
(2) Substantele chimice inscrise in lista nr. 3 pot fi exportate catre
state care nu sunt parte la conventie, cu respectarea conditiilor prevazute la
art. 21."
14. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, Agentia isi constituie un
corp de control.
(2) Corpul de control al Agentiei are acces neingradit la toate
obiectivele, instalatiile, echipamentele, documentele si informatiile necesare,
oricare ar fi persoanele detinatoare, pentru verificarea modului de respectare
a prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
(3) Pentru efectuarea analizelor chimice necesare activitatilor de
inspectie, Agentia desemneaza laboratoare chimice dotate cu aparatura
corespunzatoare.
(4) Cheltuielile aferente efectuarii de catre laboratoarele desemnate de
Agentie a analizelor chimice necesare activitatilor de inspectie se suporta din
bugetul Agentiei."
15. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Obiectivele pentru care s-au transmis declaratii, in conformitate cu
prevederile art. 7 si ale art. 9 - 12, pot fi verificate de Organizatie prin
inspectii initiale si inspectii de rutina.
(2) In cadrul inspectiei initiale, Agentia impreuna cu reprezentantii
instalatiilor care produc substante chimice inscrise in listele nr. 1 si 2
negociaza cu echipa de inspectie a Organizatiei acorduri de instalatie care
stabilesc in detaliu procedurile de verificare aplicabile inspectiilor
ulterioare la instalatiile mentionate.
(3) Pentru instalatiile care produc substantele chimice inscrise in lista
nr. 3, acordul de instalatie se incheie daca Agentia constata oportunitatea
acestuia, cu ocazia primei inspectii efectuate de Organizatie la fata
locului."
16. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
In vederea aplicarii prevederilor conventiei referitoare la desfasurarea
inspectiilor internationale, Agentia intreprinde urmatoarele masuri:
a) stabileste impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor -
Inspectoratul general al politiei de frontiera - si cu Autoritatea Nationala de
Control punctele de intrare/iesire in/din tara a echipelor de inspectie si le
transmite Organizatiei in cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
conventiei;
b) transmite operativ Autoritatii Nationale de Control lista echipamentului
aprobat de Organizatie, precum si orice actualizari ale acestei liste. De
asemenea, cu ocazia fiecarei inspectii comunica lista probelor prelevate de
echipa de inspectie, pentru care se permite scoaterea din tara, in conformitate
cu prevederile art. 26 lit. h);
c) solicita Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
respectiv Ministerului Apararii Nationale, eliberarea autorizatiei de
survol/aterizare, speciala pentru aeronavele neprogramate civile, respectiv
militare, detinute sau inchiriate de Organizatie;
d) constituie echipa de insotire din membri ai corpului de control, din
reprezentanti ai obiectivului inspectat si, dupa caz, din reprezentanti ai
autoritatilor publice competente;
e) confirma imediat Organizatiei primirea listei cu inspectori si asistenti
de inspectie;
f) transmite Organizatiei, in cel mult 30 de zile de la data confirmarii
prevazute la lit. e), lista cu inspectorii si asistentii de inspectie care nu
pot fi acceptati."
17. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
In vederea aplicarii prevederilor conventiei referitoare la organizarea si
desfasurarea inspectiilor internationale de catre Organizatie, Ministerul
Afacerilor Externe are obligatia de a intreprinde masurile necesare pentru
acordarea de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, in
cel mult 30 de zile de la data confirmarii primirii listei cu inspectori si
asistenti de inspectie, a vizelor de intrare-iesire, de tranzit, pentru
calatorii multiple, valabile cel putin 2 ani, care sa permita fiecarui
inspector si asistent de inspectie acceptat sa isi indeplineasca mandatul
incredintat."
18. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Ministerul Finantelor Publice:
a) asigura introducerea temporara, fara plata drepturilor vamale de import
si fara completarea declaratiei vamale in detaliu, pe baza unui inventar in
doua exemplare, vizat de autoritatea vamala, a echipamentelor, aparaturii si
probelor transportate de membrii echipei de inspectie, precum si a articolelor
de uz personal ale acestora, cu exceptia articolelor de import sau export
interzise prin lege ori controlate prin reguli de carantina, cu conditia
scoaterii din tara a acestora la incheierea inspectiei. Formalitatile vamale
pentru echipament, aparatura si probe se efectueaza concomitent cu examinarea
acestora de catre echipa de insotire, la punctul de intrare/iesire in/din tara;
b) asigura introducerea, fara garantarea drepturilor vamale de import si
fara completarea declaratiei vamale, a probelor transmise de Organizatie sau
prin dispozitie a acesteia, in vederea analizarii de catre laboratoare
specializate din Romania;
c) pune la dispozitie echipei de insotire, la punctul de intrare/iesire, un
spatiu corespunzator destinat examinarii echipamentului si aparaturii aduse de
echipa de inspectie;
d) informeaza operativ Agentia asupra operatiunilor de tranzit prin Romania
a substantelor chimice inscrise in liste, efectuate in conformitate cu
legislatia vamala, precum si asupra rezultatelor verificarilor specifice
incidente domeniului prezentei legi;
e) informeaza, la cerere, Agentia asupra operatiunilor de import/export al
substantelor chimice, efectuate in conformitate cu legislatia vamala, in
vederea identificarii acelor operatiuni care intra sub incidenta prezentei
legi."
19. Litera a) a articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
"a) aproba eliberarea autorizatiei de survol/aterizare, speciala
pentru aeronavele civile neprogramate, detinute sau inchiriate de Organizatie,
astfel incat numarul acestei autorizatii sa poata fi transmis Organizatiei de
catre Agentie, in cel mult 30 de zile de la intrarea in vigoare a conventiei si
in fiecare an pana la data de 15 decembrie pentru anul urmator;"
20. Dupa articolul 42 se introduce un articol nou, articolul 42^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 42^1
Ministerul Apararii Nationale aproba eliberarea autorizatiei de
survol/aterizare, speciala pentru aeronavele militare neprogramate, inchiriate
de Organizatie, si comunica Agentiei numarul acesteia, in fiecare an pana la
data de 15 decembrie pentru anul urmator, in vederea transmiterii la
Organizatie de catre Agentie."
21. Alineatul (1) al articolului 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
(1) Personalul Agentiei care ia cunostinta de informatii ce constituie
secrete de stat, de serviciu sau comerciale este obligat sa respecte caracterul
lor si sa le faca cunoscute numai autoritatilor publice indreptatite, in
conditiile legii."
22. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
Ministerul Afacerilor Externe asigura transmiterea operativa a
declaratiilor si a altor documente intre Agentie si Organizatie."
23. Alineatul (1) al articolului 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Accesul specialistilor corpului de control al Agentiei la obiectivele
si instalatiile care fac obiectul prezentei legi se face pe baza mandatului
emis de presedintele Agentiei."
24. Alineatul (2) al articolului 47 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Agentia editeaza si difuzeaza materiale documentare si
organizeaza cursuri, seminarii, simpozioane si alte forme de pregatire a
agentilor economici si a autoritatilor publice, in vederea interpretarii
corecte si a aplicarii prevederilor conventiei si ale prezentei legi."
25. Dupa articolul 47 se introduce un articol nou, articolul 47^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 47^1
Sumele necesare pentru asigurarea ofertei de asistenta a Romaniei la
Organizatie prin contributie la fondul voluntar de asistenta, pentru procurarea
si intretinerea de echipamente sau pentru servicii care fac obiectul acestei
oferte, se asigura din bugetul Agentiei."
26. Capitolul VIII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 8
Contraventii si infractiuni
Art. 48
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
civila, materiala, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 49
Conducatorii persoanelor juridice sunt obligati sa asigure respectarea
prevederilor prezentei legi si sa stabileasca atributiile ce revin personalului
din subordine pentru aplicarea acestora.
Art. 50
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
a) transmiterea declaratiilor si notificarilor prevazute la art. 6 - 13 cu
intarziere de pana la 30 de zile, cu amenda de la 100.000.000 lei la
300.000.000 lei;
b) transmiterea declaratiilor prevazute la art. 6 - 13 cu intarziere de
peste 30 de zile, precum si transmiterea de date incomplete sau in neconcordanta
cu activitatea desfasurata, cu amenda de la 300.000.000 lei la 500.000.000 lei;
c) neindeplinirea obligatiei de a transmite declaratiile conform
prevederilor prezentei legi, daca aceasta nu aduce prejudicii grave
indeplinirii obligatiilor Romaniei catre Organizatie, cu amenda de la
500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
d) refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei
la obiectivele si instalatiile care fac obiectul prezentei legi, impiedicarea
in orice mod a acestora de a-si exercita atributiile legale, precum si
ascunderea unor date si informatii relevante referitoare la acestea, cu amenda
de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
e) neindeplinirea obligatiei stabilite potrivit dispozitiilor art. 15 alin.
(2) de intocmire a normelor specifice privind evidenta operatiunilor efectuate
cu asemenea substante si pastrarea in deplina siguranta a acestora, precum si
incalcarea acestor norme, cu amenda de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei;
f) netransmiterea, la solicitarea in scris a Agentiei, a documentelor,
datelor si informatiilor solicitate, la termenele stabilite, cu amenda de la
50.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
corpul de control al Agentiei.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1),
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal.
Art. 51
Contraventiilor prevazute la art. 50 alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare.
Art. 52
(1) Fapta de a folosi arme chimice constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) In cazul in care fapta a avut consecinte deosebit de grave, pedeapsa
este inchisoarea de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, iar daca
s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este detentiunea pe
viata sau inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 53
(1) Dezvoltarea, producerea, dobandirea, detinerea sau transferul, direct
ori indirect, de arme chimice constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Sustragerea de substante chimice toxice sau de precursori pentru
folosirea lor in scopurile armelor chimice constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 54
(1) Amenintarea adresata unui stat, unei organizatii internationale sau
unei persoane fizice ori juridice cu folosirea armelor chimice, in scopul de a provoca
moartea, incapacitatea temporara sau vatamari permanente unor persoane,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este conditionata de indeplinirea sau
neindeplinirea unui act ori cand, prin amenintare sub orice forma, se pretinde
a se da ori a se preda arme chimice, in scopul de a provoca moartea,
incapacitatea temporara sau vatamari permanente unor persoane, pedeapsa este
inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 55
(1) Producerea substantelor chimice inscrise in lista nr. 1, in cantitati
peste limitele sau in alte conditii decat cele prevazute la art. 15 - 18,
precum si importul, exportul, detinerea sau folosirea acestora, fara
respectarea prevederilor art. 15 alin. (1) si ale art. 22, constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea
unor drepturi.
(2) Importul si exportul de substante chimice inscrise in listele nr. 2 si
3, cu incalcarea prevederilor art. 23, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 1 la 3 ani.
(3) Neindeplinirea obligatiei de a transmite declaratiile conform
prevederilor prezentei legi, daca aceasta aduce prejudicii grave indeplinirii
obligatiilor Romaniei catre Organizatie, constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani sau cu amenda.
(4) Refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei,
impreuna cu echipele de inspectie ale Organizatiei, la obiectivele si
instalatiile care fac obiectul prezentei legi, impiedicarea acestora, in orice
mod, de a-si exercita atributiile legale, precum si ascunderea unor date si
informatii relevante referitoare la acestea constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 7 ani.
(5) Tentativa se pedepseste.
Art. 56
(1) Urmarirea penala in cazurile infractiunilor prevazute in prezenta lege
se efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror.
(2) Competenta de a judeca in prima instanta infractiunile revine
tribunalelor."
27. La capitolul VIII, dupa articolul 56 se introduce un articol nou,
articolul 56^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 56^1
Dispozitiile Codului penal privind confiscarea speciala se aplica in mod
corespunzator."
28. Pozitia (4) din lista nr. 1 din anexa nr. 1 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Iperite cu sulf:
2-Cloroetil-clorometil-sulfura (2625-76-5)
Iperita: Bis(2-cloroetil)-sulfura (505-60-2)
Bis(2-cloroetiltio)metan (63869-13-6)
Sescviiperita: 1,2-Bis(2-cloroetiltio)etan (3563-36-8)
1,3-Bis(2-cloroetiltio)-n-propan (63905-10-2)
1,4-Bis(2-cloroetiltio)-n-butan (142868-93-7)
1,5-Bis(2-cloroetiltio)-n-pentan (142868-94-8)
Bis(2-cloroetiltiometil)-eter (63918-90-1)
Iperita O: Bis(2-cloroetiltioetil)-eter (63918-89-8)"
29. Punctele 9 si 10 din anexa nr. 2 vor avea urmatorul cuprins:
"9. Dobandire inseamna operatiunea de import, respectiv introducerea,
definitiva sau temporara, pe teritoriul Romaniei, inclusiv actiunea
necomerciala de primire din afara teritoriului national, precum si primirea de
la o persoana de pe teritoriul national.
10. Transfer inseamna operatiunea de export, respectiv scoaterea,
definitiva sau temporara, de pe teritoriul Romaniei, inclusiv actiunea
necomerciala de trimitere in afara teritoriului national, precum si trimiterea
catre o persoana de pe teritoriul national."
Art. 2
Legea nr. 56/1997, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se
textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 9 octombrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21
octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC