LEGE
Nr. 56 din 16 aprilie 1997 * Republicata
pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii,
producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora*)
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 116 din 10 februarie 2004
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 448/2003 privind
modificarea si completarea Legii nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor
Conventiei privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii
armelor chimice si distrugerea acestora, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 56/1997 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 67 din 17 aprilie 1997.
Ulterior adoptarii, a fost modificata si completata prin:
- Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse
si tehnologii cu dubla utilizare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 698 din 6 octombrie 2003;
- Legea nr. 448/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 828 din 22 noiembrie 2003.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza aplicarea prevederilor Conventiei privind
interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si
distrugerea acestora, semnata la Paris la 13 ianuarie 1993, ratificata prin
Legea nr. 125/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
356 din 22 decembrie 1994.
Art. 2
In sensul prezentei legi:
1. Prin conventie se intelege Conventia privind interzicerea dezvoltarii,
producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora,
semnata la Paris la 13 ianuarie 1993.
2. Prin Organizatie se intelege Organizatia pentru Interzicerea Armelor
Chimice, cu sediul la Haga (Regatul Olandei).
3. Daca prezenta lege nu specifica altfel, prin liste se intelege listele
nr. 1, 2 si 3 din anexa nr. 1 la prezenta lege.
4. Prin arme chimice se intelege urmatoarele elemente, luate impreuna sau
separat:
a) substante chimice toxice si precursorii lor, cu exceptia celor destinate
unor scopuri neinterzise prin conventie, atat timp cat tipurile si cantitatile
sunt conforme cu asemenea scopuri;
b) munitii si dispozitive concepute special pentru a provoca moartea sau
alte vatamari prin actiunea toxica a substantelor chimice toxice, specificate
la lit. a), care ar fi puse in libertate ca urmare a folosirii unor asemenea
munitii si dispozitive;
c) orice echipament conceput special pentru a fi utilizat in legatura
directa cu folosirea munitiilor si a dispozitivelor specificate la lit. b).
5. Prin substanta chimica toxica se intelege orice substanta chimica ce,
prin actiunea sa chimica asupra proceselor biologice, poate cauza moarte,
incapacitate temporara ori vatamari permanente la om sau la animale, indiferent
de originea sa ori de metoda de producere si indiferent daca se obtine in
instalatii, in munitii binare sau in alta parte.
6. Prin precursor se intelege orice reactiv chimic care participa, in orice
faza, la producerea, prin orice metode, a unei substante chimice toxice,
inclusiv orice component de baza al unui sistem chimic binar sau
multicomponent.
7. Arme chimice vechi se refera la una dintre urmatoarele categorii:
a) arme chimice care au fost produse inainte de anul 1925;
b) arme chimice produse in perioada 1925 - 1946, care s-au deteriorat,
astfel incat nu mai pot fi utilizate ca arme chimice.
8. Arme chimice abandonate sunt armele chimice, inclusiv armele chimice
vechi, abandonate de un stat pe teritoriul altui stat, fara consimtamantul
acestuia, dupa data de 1 ianuarie 1925.
9. Prin substanta pentru combaterea dezordinilor publice se intelege orice
produs chimic neinscris in listele de substante chimice toxice si precursori
din anexa nr. 1 la prezenta lege, care poate produce rapid la om o iritatie
senzoriala sau incapacitate fizica ce dispare la scurt timp dupa terminarea
expunerii.
10. Scopuri neinterzise prin conventie sunt:
a) scopuri industriale, agricole, de cercetare, medicale, farmaceutice sau
alte scopuri pasnice;
b) scopuri de protectie, si anume acele scopuri in relatie directa cu
protectia impotriva substantelor chimice toxice si a armelor chimice;
c) scopuri militare care nu au legatura cu utilizarea armelor chimice si
care nu depind de utilizarea proprietatilor toxice ale substantelor chimice ca
metoda de razboi;
d) scopuri pentru asigurarea respectarii legilor, inclusiv combaterea
dezordinilor publice.
Art. 3
(1) Substantele chimice toxice si precursorii pentru care se stabilesc
regimuri de control sunt cei inscrisi in liste, asa cum acestea sunt definite
la art. 2 pct. 3, precum si alte substante chimice neinscrise in liste, care
corespund definitiilor de la art. 2 pct. 5 si 6.
(2) Alte definitii ale notiunilor tehnice cuprinse in prezenta lege sunt
prevazute in anexa nr. 2 la aceasta.
Art. 4
(1) Oricarei persoane, in orice situatie, i se interzice:
a) dezvoltarea, producerea, dobandirea, detinerea sau transferarea catre
alte persoane, direct sau indirect, de arme chimice;
b) folosirea armelor chimice;
c) angajarea, in orice fel, de pregatiri militare pentru folosirea armelor
chimice;
d) ajutarea, incurajarea sau determinarea, in orice fel, a altor persoane
sa se angajeze intr-o activitate interzisa prin prezenta lege;
e) utilizarea, ca mijloace de razboi, a substantelor pentru combaterea
dezordinilor publice.
(2) Prin persoana se intelege orice persoana fizica sau juridica, aflata pe
teritoriul Romaniei, inclusiv autoritatile publice.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor fizice romane, aflate in
afara teritoriului national, in conformitate cu dreptul international.
Art. 5
(1) Agentia Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare
Agentie, este organul de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, in subordinea Ministerului Afacerilor Externe, care
supravegheaza si coordoneaza toate activitatile privind aplicarea prevederilor
conventiei.
(2) Agentia asigura controlul producerii, folosirii, importului si
exportului de substante chimice toxice si precursori ai acestora, astfel incat
activitatile respective sa se desfasoare in conformitate cu prevederile prezentei
legi.
(3) Agentia este autoritatea nationala pentru aplicarea prevederilor
conventiei si ale prezentei legi si asigura, in conformitate cu acestea,
relatiile cu Organizatia, precum si cu autoritatile nationale similare din alte
tari.
(4) Organizarea, functionarea si dotarea Agentiei, in scopul indeplinirii
atributiilor ce-i revin prin prezenta lege, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(5) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat numit
prin decizie a primului-ministru.
(6) Pentru indeplinirea functiilor prevazute la alin. (1) - (3) Agentia are
urmatoarele atributii:
a) autorizeaza functionarea instalatiilor si/sau laboratoarelor in care se
produc substantele chimice inscrise in lista nr. 1, folosite in scopuri
neinterzise, si verifica sistematic, prin inspectii la fata locului,
substantele chimice si instalatiile si/sau laboratoarele mentionate;
b) elaboreaza si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si
anuale privind substantele chimice inscrise in lista nr. 1 si instalatiile de
producere a acestora in scopuri neinterzise;
c) verifica sistematic respectarea regimurilor privind substantele chimice
inscrise in listele nr. 2 si 3 si instalatiile de producere a acestora, pe baza
datelor furnizate de detinatorii instalatiilor si prin inspectii la fata
locului;
d) elaboreaza si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si
anuale privind substantele chimice inscrise in listele nr. 2 si 3, precum si
platformele care produc, prelucreaza, consuma, importa sau exporta aceste
substante chimice;
e) notifica Organizatiei transferurile de substante chimice inscrise in
lista nr. 1, cu cel putin 30 de zile inainte de efectuarea lor;
f) fac exceptie de la prevederile lit. e) transferurile avand ca obiect
saxitoxina, in cantitati de 5 miligrame sau mai mici, pentru scopuri medicale,
care vor fi notificate Organizatiei in perioada efectuarii transferului
respectiv;
g) elibereaza certificate de utilizator final pentru importurile de
substante chimice inscrise in liste;
h) verifica, pe baza de date si prin inspectii la fata locului, platformele
care produc prin sinteza substante organice definite, neinscrise in liste;
elaboreaza si transmite Organizatiei declaratii nationale, initiale si anuale
privind aceste platforme;
i) colecteaza de la detinatorii obiectivelor prevazute la lit. a), c) si h)
datele necesare intocmirii declaratiilor nationale si organizeaza banca
nationala de date;
j) transmite Organizatiei, nu mai tarziu de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a conventiei, declaratia privind substantele pentru combaterea
dezordinilor publice;
k) asigura, impreuna cu alte autoritati publice competente, conditiile
necesare executarii inspectiilor internationale, in concordanta cu prevederile
conventiei;
l) asigura, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale si Ministerul
Administratiei si Internelor, pe baza unui plan comun de cooperare, coordonarea
activitatilor institutiilor nationale competente, in vederea implementarii
prevederilor conventiei referitoare la cooperarea internationala si acordarea
asistentei de urgenta, scop in care sunt incheiate acorduri si protocoale de
colaborare;
m) incheie acorduri si protocoale de colaborare cu alte institutii si
organisme nationale in vederea asigurarii respectarii prevederilor conventiei
si ale prezentei legi;
n) coopereaza cu Organizatia si cu autoritatile nationale din alte state in
vederea aplicarii eficiente a prevederilor conventiei;
o) incheie acorduri, memorandumuri de intelegere sau protocoale de
colaborare cu autoritati similare din alte state-parti, in domeniul sau de
activitate;
p) informeaza semestrial Guvernul asupra modului de indeplinire a
prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
CAP. 2
Declaratii
Art. 6
(1) Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apararii Nationale,
Ministerul Economiei si Comertului elaboreaza, pana la data intrarii in vigoare
a conventiei, impreuna cu Agentia, si supun aprobarii Guvernului o declaratie
oficiala, prin care Romania declara daca:
a) are in proprietate sau poseda arme chimice;
b) pe teritoriul national exista arme chimice sau instalatii de producere a
acestora, apartinand altui stat;
c) a transferat sau a primit, direct sau indirect, dupa 1 ianuarie 1946,
arme chimice;
d) are pe teritoriul national arme chimice vechi sau arme chimice
abandonate ori daca a abandonat arme chimice pe teritoriul altor state;
e) are sau a avut in proprietate sau in posesiune, dupa 1 ianuarie 1946,
instalatii de producere a armelor chimice;
f) a transferat sau a primit, direct sau indirect, dupa 1 ianuarie 1946,
echipamente pentru producerea armelor chimice.
(2) Declaratia oficiala prevazuta la alin. (1) trebuie sa specifice
amplasamentul, natura si scopul activitatilor oricaror instalatii sau
obiective, inclusiv laboratoare si poligoane de experimentari, situate pe
teritoriul statului roman ori aflate in proprietatea sau in posesiunea
acestuia, care au fost proiectate, construite sau utilizate dupa 1 ianuarie
1946, in principal, pentru dezvoltarea armelor chimice.
(3) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul eventualelor arme
chimice, ingropate pe teritoriul Romaniei inainte de 1 ianuarie 1977, daca acestea
raman ingropate.
(4) Declaratia oficiala prevazuta la alin. (1) se transmite Organizatiei,
prin grija Ministerului Afacerilor Externe, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a conventiei.
Art. 7
(1) Ministerele si alte autoritati publice, care detin substante pentru
combaterea dezordinilor publice, au obligatia sa transmita Agentiei, pana la
data intrarii in vigoare a conventiei, declaratii privind fiecare substanta din
aceasta categorie.
(2) Orice modificare fata de declaratia initiala, prevazuta la alin. (1),
se comunica Agentiei cu cel putin 60 de zile inainte ca aceasta sa devina
efectiva.
Art. 8
(1) Persoana care detine instalatia unica la scara redusa pentru producerea
substantelor chimice inscrise in lista nr. 1, stabilita in conformitate cu
prevederile art. 17, precum si persoanele care detin substante chimice inscrise
in lista nr. 1 si/sau instalatii pentru producerea acestora pentru scopuri de
protectie ori pentru scopuri de cercetare, medicale sau farmaceutice,
autorizate in conformitate cu prevederile art. 18 sau ale art. 19, sunt
obligate sa transmita Agentiei, pana la data intrarii in vigoare a conventiei,
declaratii referitoare la substantele chimice, denumirea, amplasamentul si
descrierea tehnica detaliata a instalatiilor sau a partilor lor relevante.
Declaratia referitoare la instalatia unica la scara redusa trebuie sa cuprinda
si un inventar al echipamentelor, precum si scheme detaliate.
(2) Pentru instalatii noi, care se incadreaza in prevederile alin. (1), sau
in cazul unor modificari la cele existente, declaratiile se transmit cu cel
putin 210 zile inainte de punerea in functiune sau, dupa caz, de efectuarea
modificarilor.
(3) Persoanele care detin instalatiile prevazute la alin. (1) sunt obligate
sa transmita, in fiecare an, Agentiei:
a) declaratii anuale detaliate cu privire la activitatile desfasurate in
anul calendaristic precedent;
b) declaratii anuale detaliate cu privire la activitatile prevazute pentru
anul calendaristic urmator.
(4) Persoanele care detin si utilizeaza substantele chimice inscrise in
lista nr. 1 sunt obligate sa transmita in fiecare an Agentiei declaratii anuale
detaliate referitoare la activitatile desfasurate in anul calendaristic
precedent.
(5) Persoanele care desfasoara programe pentru scopuri de protectie, astfel
cum sunt definite la art. 2 pct. 10 lit. b), sunt obligate sa transmita anual
Agentiei, pana cel mai tarziu la 1 octombrie, informatii privind programele
prevazute pentru anul urmator.
Art. 9
(1) Persoanele care importa sau exporta substantele chimice inscrise in
lista nr. 1, in conformitate cu prevederile conventiei si ale cap. IV din
prezenta lege, sunt obligate sa solicite Agentiei eliberarea unei licente cu
cel putin 60 de zile inainte de efectuarea operatiunii.
(2) Persoanele care importa sau exporta saxitoxina in cantitati de 5
miligrame sau mai mici, destinata scopurilor medicale, sunt exceptate de la
prevederile alin. (1) si sunt obligate sa notifice Agentiei operatiunea respectiva
inainte de efectuarea acesteia.
(3) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) sunt obligate sa transmita
anual Agentiei, in conditiile prevazute la art. 14 alin. (1) lit. b), o
declaratie detaliata cu privire la operatiunile efectuate in anul calendaristic
precedent. Declaratia trebuie sa contina specificatii cantitative si sa
precizeze utilizarea finala pentru fiecare substanta si pentru fiecare tara
implicata.
Art. 10
(1) Persoanele care detin platforme, cuprinzand una sau mai multe instalatii
care au produs, prelucrat sau consumat, in oricare dintre cei 3 ani
calendaristici anteriori sau se anticipeaza ca vor produce, prelucra sau
consuma in anul calendaristic urmator substante chimice inscrise in lista nr.
2, au obligatia sa transmita Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent;
c) declaratii anuale cu privire la activitatile prevazute pentru anul
calendaristic urmator.
(2) Pragurile cantitative pentru declaratiile initiale si anuale privind
substantele chimice inscrise in lista nr. 2 sunt:
a) 0,5 kilograme pentru BZ (nr. crt. 3);
b) 50 kilograme pentru amiton (nr. crt. 1) si pentru PFIB (nr. crt. 2);
c) 500 kilograme pentru precursori (nr. crt. 4 - 14).
(3) Declaratii initiale si anuale se transmit, in conditiile prevazute la
art. 14 alin. (1) lit. a) si b), si de persoanele care au importat sau au
exportat substante chimice inscrise in lista nr. 2. Declaratiile trebuie sa
contina specificatii cantitative si sa precizeze utilizarea finala pentru
fiecare substanta si pentru fiecare tara implicata.
(4) Declaratii initiale se transmit, in conditiile prevazute la art. 14
alin. (1) lit. a), si de persoanele care detin sau au detinut orice instalatie
care a produs, dupa 1 ianuarie 1946, substante inscrise in lista nr. 2 pentru
scopurile armelor chimice.
Art. 11
(1) Persoanele care detin platforme, cuprinzand una sau mai multe
instalatii care au produs in anul calendaristic anterior sau anticipeaza ca vor
produce in anul calendaristic urmator mai mult de 20 de tone dintr-o substanta
chimica inscrisa in lista nr. 3, sunt obligate sa transmita Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent;
c) declaratii anuale cu privire la activitatile prevazute pentru anul
calendaristic urmator.
(2) Declaratii initiale si anuale se transmit, in conditiile prevazute la
art. 14 alin. (1) lit. a) si b), si de persoanele care au importat sau au
exportat substante chimice inscrise in lista nr. 3. Declaratiile trebuie sa
contina specificatii cantitative si sa precizeze utilizarea finala, pentru
fiecare substanta si pentru fiecare tara implicata.
(3) Declaratii initiale se transmit, in conditiile prevazute la art. 14
alin. (1) lit. a), si de persoanele care detin sau au detinut orice instalatie
care a produs, dupa 1 ianuarie 1946, substante inscrise in lista nr. 3 pentru
scopurile armelor chimice.
Art. 12
Persoanele care detin platforme ce au produs prin sinteza, in cursul anului
calendaristic precedent, mai mult de 100 tone de substante organice definite,
neinscrise in liste, cu exceptia platformelor care produc in exclusivitate
explozivi sau hidrocarburi, sunt obligate sa transmita Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent.
Art. 13
Persoanele care detin platforme, cuprinzand una sau mai multe instalatii ce
au produs prin sinteza, in cursul anului precedent, mai mult de 10 tone dintr-o
substanta chimica organica definita, neinscrisa in liste si care contine
elementele fosfor, sulf sau fluor, sunt obligate sa transmita Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent.
Art. 14
(1) Declaratiile prevazute la art. 8 - 13 se transmit Agentiei, cu
respectarea urmatoarelor termene:
a) declaratiile initiale, pana la data intrarii in vigoare a conventiei;
b) declaratiile anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent, pana la 1 februarie;
c) declaratiile anuale cu privire la activitatile prevazute pentru anul
calendaristic urmator, pana la 1 septembrie;
d) activitatile planificate ulterior transmiterii declaratiilor anuale,
prevazute la art. 10 alin. (1) lit. c) si la art. 11 alin. (1) lit. c), se
comunica Agentiei cu cel putin 25 de zile inainte de inceperea acestora.
(2) Declaratiile anuale prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se transmit
incepand cu anul 1998.
CAP. 3
Activitati neinterzise
Art. 15
Dezvoltarea, producerea, dobandirea, detinerea, transferarea si folosirea
substantelor chimice toxice si a precursorilor acestora sunt permise numai in
scopuri neinterzise, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 10 si numai in
conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 16
(1) Substantele chimice inscrise in lista nr. 1 nu pot fi produse, dobandite,
detinute, transferate sau utilizate, decat daca:
a) se utilizeaza pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de
protectie;
b) tipurile si cantitatile de substante chimice sunt strict limitate la
cele care pot fi justificate de aceste scopuri;
c) cantitatea globala de substante chimice inscrise in lista nr. 1,
existente in orice moment in tara pentru astfel de scopuri, nu depaseste o
tona;
d) cantitatea globala, produsa sau dobandita prin transfer pentru astfel de
scopuri, in tara, in decursul unui an calendaristic, nu depaseste o tona.
(2) Persoanele care, in conditiile prevazute la art. 17 - 19 si la art. 23,
produc, dobandesc, detin sau folosesc substante chimice inscrise in lista nr. 1
sunt obligate:
a) sa intocmeasca si sa supuna spre aprobare Agentiei norme specifice
privind evidenta operatiunilor efectuate cu asemenea substante si pastrarea in
deplina siguranta a acestora, in cel mult 10 zile de la intrarea in posesie;
b) sa asigure respectarea normelor specifice prevazute la lit. a), in
vederea excluderii oricaror posibilitati de sustragere ori de folosire a
substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, in scopuri interzise.
(3) Agentia supravegheaza si intreprinde masurile necesare pentru
incadrarea in cantitatile globale prevazute la alin. (1) lit. c) si d).
Art. 17
(1) Producerea substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, pentru
scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protectie se poate face
intr-o instalatie unica la scara redusa, autorizata de Agentie.
(2) Instalatia unica la scara redusa, prevazuta la alin. (1), trebuie sa
contina vase de reactie montate intr-o configuratie tehnologica care sa nu
permita functionarea continua. Volumul unui astfel de vas de reactie nu poate
depasi 100 de litri, iar volumul total al vaselor de reactie cu volume mai mari
de 5 litri nu poate depasi 500 de litri.
Art. 18
Producerea substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, pentru scopuri de
protectie, in cantitati globale ce nu depasesc 10 kilograme in cursul unui an
calendaristic, se poate face, in afara instalatiei unice la scara redusa
prevazute la art. 17, intr-o singura instalatie, autorizata de Agentie.
Art. 19
Producerea substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, pentru scopuri de
cercetare, medicale sau farmaceutice, fara a depasi pentru fiecare instalatie
cantitatea globala de 10 kilograme in cursul unui an calendaristic, se poate
face, in afara instalatiei unice la scara redusa prevazute la art. 17, numai in
instalatii si/sau laboratoare, autorizate de Agentie.
Art. 20
(1) Producerea, prelucrarea si consumul substantelor chimice inscrise in
listele nr. 2 si 3 se pot realiza numai in scopuri neinterzise, astfel cum sunt
definite la art. 2 pct. 10.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1), platformele care produc,
prelucreaza si consuma substante chimice inscrise in lista nr. 2 si platformele
care produc substante chimice inscrise in lista nr. 3 sunt supuse controlului
Agentiei si verificarilor internationale, in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
CAP. 4
Operatiuni de import si de export
Art. 21
(1) Substantele chimice inscrise in liste sunt considerate, dupa caz,
produse militare sau cu dubla utilizare, importul si exportul acestora fiind
supuse regimului de control al exporturilor de produse militare sau de produse
si tehnologii cu dubla utilizare, dupa caz.
(2) In sensul prezentei legi, prin import sau export se intelege si orice
alte activitati necomerciale de dobandire din afara teritoriului national sau
de transfer in afara teritoriului national.
Art. 22
(1) Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice inscrise
in lista nr. 1 este conditionata si de prezentarea unui certificat de
utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat desemnata in acest
scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent.
(2) Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice inscrise
in lista nr. 2, in situatiile mentionate la art. 24, nu este conditionata de
prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea
de stat desemnata in acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui
document echivalent. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agentia poate
solicita exportatorului orice alte documente justificative.
(3) Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice inscrise
in lista nr. 3, in situatiile mentionate la art. 24, este conditionata si de
prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat sau avizat de
autoritatea de stat desemnata in acest scop din statul destinatar al
exportului, sau a unui document echivalent.
(4) Certificatul de utilizator final trebuie sa mentioneze, in legatura cu
substantele care fac obiectul exportului:
a) ca vor fi utilizate numai pentru scopuri neinterzise de conventie;
b) ca nu vor fi reexportate;
c) tipurile si cantitatile;
d) utilizarea finala;
e) denumirea si adresa utilizatorului final.
Art. 23
(1) Operatiunile de import si de export cu substante chimice inscrise in
lista nr. 1 pot fi efectuate numai cu statele parti la conventie si numai
pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protectie.
(2) Substantele chimice importate potrivit alin. (1) nu pot fi reexportate
unui stat tert.
Art. 24
(1) Operatiunile de import si de export cu substantele chimice inscrise in
lista nr. 2 se efectueaza numai cu statele-parti la conventie.
(2) Substantele chimice inscrise in lista nr. 3 pot fi exportate catre
state care nu sunt parte la conventie, cu respectarea conditiilor prevazute la
art. 22.
CAP. 5
Sistemul de control
Art. 25
Agentia asigura controlul respectarii prevederilor prezentei legi prin
supravegherea datelor de productie, prelucrare, consum si import-export pentru
substantele chimice inscrise in liste, precum si prin inspectii la instalatiile
si obiectivele in legatura cu acestea.
Art. 26
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, Agentia isi constituie un
corp de control.
(2) Corpul de control al Agentiei are acces neingradit la toate
obiectivele, instalatiile, echipamentele, documentele si informatiile necesare,
oricare ar fi persoanele detinatoare, pentru verificarea modului de respectare
a prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
(3) Pentru efectuarea analizelor chimice necesare activitatilor de
inspectie, Agentia desemneaza laboratoare chimice dotate cu aparatura
corespunzatoare.
(4) Cheltuielile aferente efectuarii de catre laboratoarele desemnate de
Agentie a analizelor chimice necesare activitatilor de inspectie se suporta din
bugetul Agentiei.
Art. 27
In cazul efectuarii activitatilor de control, prin inspectii la fata
locului, persoanele controlate au urmatoarele obligatii:
a) prezinta echipei de inspectie datele necesare desfasurarii inspectiei,
referitoare la caracteristicile platformei sau instalatiei, activitatile
desfasurate, masurile de siguranta, administrative si de logistica;
b) executa, la cerere, operatiuni tehnologice in instalatia controlata;
c) pun, la cerere, la dispozitia inspectorilor, documentatii relevante
pentru scopul inspectiei;
d) permit inspectorilor sa solicite personalului platformei sau al
instalatiei informatiile necesare stabilirii faptelor relevante pentru
obiectivul inspectiei, putand obiecta la intrebarile considerate nerelevante
fata de acest obiectiv;
e) pun la dispozitie echipamentul de protectie necesar desfasurarii
inspectiei sau permit folosirea echipamentului adus de echipa de inspectie,
daca acesta corespunde specificului instalatiei;
f) asigura instalarea si functionarea aparaturii si sistemelor de
supraveghere continua, pe care le pun la dispozitie sau care sunt aduse de
echipa de inspectie;
g) permit, la solicitarea inspectorilor, fotografierea si/sau inregistrarea
video, de catre reprezentantii lor sau ai Agentiei, a unor elemente relevante
din instalatie, cu respectarea prevederilor legale privind masurile de
manipulare a inregistrarilor, in conformitate cu caracterul secret al acestora;
h) asigura, la cererea si in prezenta inspectorilor, recoltarea de probe si
analizarea acestora, daca dispun de conditiile necesare; retin mostre din
probele luate si permit transferul probelor pentru analize chimice la
laboratoare desemnate de Agentie sau de Organizatie;
i) participa la prezentarea, de catre echipa de inspectie, a rezultatelor
preliminare ale inspectiei, contribuie la clarificarea eventualelor
neconcordante si solicita furnizarea, in scris, de catre echipa de inspectie, a
rezultatelor preliminare, a listei probelor luate si a documentelor retinute.
Art. 28
(1) Instalatiile pentru producerea substantelor chimice inscrise in lista
nr. 1 se supun verificarilor prin inspectii la fata locului si prin
supraveghere cu aparatura montata la instalatie.
(2) Activitatile de verificare la instalatia unica la scara redusa urmaresc
daca:
a) declaratiile privind cantitatile de substante chimice produse sunt
corecte si daca nu se depaseste cantitatea prevazuta in autorizatia de
functionare, eliberata de Agentie, conform prevederilor art. 17 alin. (1);
b) sunt respectate limitele stabilite pentru vasele de reactie, conform
prevederilor art. 17 alin. (2).
(3) Activitatile de verificare la instalatiile definite la art. 18 si 19,
care produc substante chimice inscrise in lista nr. 1, urmaresc daca:
a) instalatia este utilizata pentru producerea altor substante chimice,
inscrise in lista nr. 1, in afara celor declarate;
b) cantitatile de substante chimice produse, prelucrate sau consumate au
fost corect declarate si sunt compatibile cu scopurile inscrise in autorizatia
de functionare;
c) substantele chimice produse sunt sustrase sau utilizate pentru alte
scopuri.
(4) In cadrul verificarilor, efectuate de corpul de control al Agentiei, se
urmareste si respectarea prevederilor art. 16 alin. (2).
Art. 29
(1) Platformele care produc, prelucreaza sau consuma substante chimice
inscrise in lista nr. 2 si care au transmis declaratii conform art. 10 alin.
(1) si (2) se supun verificarilor prin inspectii la fata locului.
(2) Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmaresc, cu
prioritate, verificarea:
a) absentei oricarei substante chimice inscrise in lista nr. 1, in special
a producerii unor astfel de substante, in afara reglementarilor prevazute la
art. 16 - 19;
b) conformitatii declaratiilor, transmise in baza prevederilor art. 10
alin. (1) si (2), cu nivelurile reale de productie, de prelucrare si de consum
ale substantelor chimice inscrise in lista nr. 2;
c) existentei situatiilor de deturnare a substantelor chimice inscrise in
lista nr. 2 pentru scopuri interzise.
Art. 30
(1) Platformele care produc substante chimice inscrise in lista nr. 3 si
care au transmis declaratii conform art. 11 alin. (1) se supun verificarilor
prin inspectii la fata locului.
(2) Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmaresc
verificarea:
a) conformitatii activitatilor din aceste platforme cu declaratiile
transmise in baza prevederilor art. 11;
b) absentei oricarei substante chimice inscrise in lista nr. 1, in special
a producerii unor astfel de substante, in afara reglementarilor prevazute la
art. 16 - 19.
Art. 31
(1) Platformele declarate conform prevederilor art. 12 si 13 pot fi supuse
verificarii prin inspectii la fata locului.
(2) Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmaresc
verificarea:
a) conformitatii activitatilor din aceste platforme cu declaratiile
transmise in baza prevederilor art. 12 si 13;
b) absentei oricarei substante chimice inscrise in lista nr. 1, in special
a producerii unor astfel de substante, in afara reglementarilor prevazute la
art. 16 - 19.
Art. 32
In timpul inspectiilor efectuate la fata locului, corpul de control al
Agentiei poate executa fotografierea si inregistrarea video a unor elemente
relevante, cu respectarea prevederilor legale privind masurile de manipulare a
inregistrarilor, in conformitate cu caracterul secret al acestora.
Art. 33
(1) Autoritatile publice, abilitate potrivit legii sa desfasoare activitati
informative pentru prevenirea si combaterea infractiunilor, sunt obligate sa
transmita Agentiei datele obtinute, referitoare la incalcarea prevederilor
prezentei legi.
(2) Ministerul Finantelor Publice*), la solicitarea Agentiei, efectueaza
verificari specifice si o informeaza asupra rezultatelor acestora.
------------
*) Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2003 pentru modificarea
Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei si a art. 16 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind
infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
atributiile specifice domeniului vamal, care revin Ministerului Finantelor
Publice din actele normative in vigoare, se preiau de catre Autoritatea
Nationala de Control, cu exceptia politicii vamale si a actelor normative
elaborate in realizarea acesteia, a solutionarii contestatiilor si a
valorificarii bunurilor devenite proprietatea statului.
In conformitate cu art. VI din aceeasi ordonanta, denumirea "Directia
Generala a Vamilor" s-a inlocuit cu "Autoritatea Nationala a
Vamilor".
De asemenea, potrivit art. 4 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei, cu modificarile ulterioare, activitatea vamala se exercita prin
Autoritatea Nationala a Vamilor, care se organizeaza si functioneaza in
subordinea Autoritatii Nationale de Control.
CAP. 6
Verificari internationale
Art. 34
(1) In scopul verificarii respectarii prevederilor conventiei, Organizatia
executa inspectii initiale, inspectii de rutina si inspectii la cerere, prin
echipe de inspectie formate din inspectori si asistenti de inspectie numiti de
aceasta.
(2) Echipele de inspectie ale Organizatiei sunt insotite, pe timpul
desfasurarii activitatilor pe teritoriul Romaniei, de echipe de insotire,
constituite in conformitate cu prevederile art. 39 lit. d).
(3) Prevederile art. 28 - 32 se aplica in mod corespunzator si in cazul
inspectiilor internationale.
Art. 35
In scopul exercitarii efective a atributiilor lor oficiale, inspectorii si
asistentii de inspectie, acceptati conform prevederilor art. 41, se bucura de
privilegiile si imunitatile prevazute in anexa nr. 3 la prezenta lege.
Art. 36
(1) Obiectivele pentru care s-au transmis declaratii, in conformitate cu
prevederile art. 8 si ale art. 10 - 13, pot fi verificate de Organizatie prin
inspectii initiale si inspectii de rutina.
(2) In cadrul inspectiei initiale, Agentia impreuna cu reprezentantii
instalatiilor care produc substante chimice inscrise in listele nr. 1 si 2
negociaza cu echipa de inspectie a Organizatiei acorduri de instalatie care
stabilesc in detaliu procedurile de verificare aplicabile inspectiilor
ulterioare la instalatiile mentionate.
(3) Pentru instalatiile care produc substantele chimice inscrise in lista
nr. 3, acordul de instalatie se incheie daca Agentia constata oportunitatea
acestuia, cu ocazia primei inspectii efectuate de Organizatie la fata locului.
Art. 37
(1) Organizatia poate efectua, la solicitarea unui alt stat parte la
conventie, o inspectie la cerere, notificata Agentiei cu cel putin 12 ore
inainte ca echipa de inspectie internationala, desemnata in acest scop, sa
soseasca la punctul de intrare in tara. Echipa de inspectie poate fi insotita
de un observator desemnat de statul care a solicitat inspectia.
(2) In scopul clarificarii si eliminarii tuturor suspiciunilor privind o
posibila nerespectare a prevederilor conventiei, echipa de inspectie, desemnata
potrivit prevederilor alin. (1), are acces la orice instalatie sau amplasament,
precum si in orice alt loc de pe teritoriul national, precizat in mandatul de
inspectie ca fiind relevant pentru obiectul inspectiei.
(3) Agentia si persoanele controlate au dreptul si obligatia de a depune
toate eforturile pentru a facilita indeplinirea mandatului echipei de inspectie
si a clarifica toate aspectele privind respectarea prevederilor conventiei.
(4) Persoanele controlate sunt obligate sa ia masuri de protejare a
instalatiilor, a datelor si informatiilor cu caracter secret, care nu au
legatura cu obiectul inspectiei.
Art. 38
Persoanele controlate de echipele de inspectie ale Organizatiei mai au, in
afara celor prevazute la art. 27, urmatoarele obligatii:
a) asigura, contra cost, mijloacele si serviciile necesare echipei de
inspectie: transport local, comunicatii cu Organizatia, interpretare, spatii de
lucru, cazare, masa, asistenta medicala si alte servicii;
b) asigura prevenirea divulgarii de informatii si date cu caracter secret,
care nu au legatura cu obiectul inspectiei;
c) asigura harti, planuri sau scheme, pe care sa fie indicate, la scara,
obiectivele relevante ale perimetrului stabilit;
d) permit aplicarea de catre echipa de inspectie a procedurilor de
supraveghere a traficului vehiculelor, atat prin utilizarea inregistrarilor
video si a senzorilor, cat si prin inspectarea si tinerea evidentei vehiculelor
care ies din perimetru.
Art. 39
In vederea aplicarii prevederilor conventiei referitoare la desfasurarea
inspectiilor internationale, Agentia intreprinde urmatoarele masuri:
a) stabileste impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor -
Inspectoratul general al politiei de frontiera - si cu Autoritatea Nationala de
Control*) punctele de intrare/iesire in/din tara a echipelor de inspectie si le
transmite Organizatiei in cel mult 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
conventiei;
b) transmite operativ Autoritatii Nationale de Control*) lista
echipamentului aprobat de Organizatie, precum si orice actualizari ale acestei
liste. De asemenea, cu ocazia fiecarei inspectii comunica lista probelor
prelevate de echipa de inspectie, pentru care se permite scoaterea din tara, in
conformitate cu prevederile art. 27 lit. h);
c) solicita Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
respectiv Ministerului Apararii Nationale, eliberarea autorizatiei de
survol/aterizare, speciala pentru aeronavele neprogramate civile, respectiv
militare, detinute sau inchiriate de Organizatie;
d) constituie echipa de insotire din membri ai corpului de control, din
reprezentanti ai obiectivului inspectat si, dupa caz, din reprezentanti ai
autoritatilor publice competente;
e) confirma imediat Organizatiei primirea listei cu inspectori si asistenti
de inspectie;
f) transmite Organizatiei, in cel mult 30 de zile de la data confirmarii
prevazute la lit. e), lista cu inspectorii si asistentii de inspectie care nu
pot fi acceptati.
------------
*) Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2003 pentru
modificarea Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei si a art. 16 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri
privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
atributiile specifice domeniului vamal, care revin Ministerului Finantelor
Publice din actele normative in vigoare, se preiau de catre Autoritatea
Nationala de Control, cu exceptia politicii vamale si a actelor normative
elaborate in realizarea acesteia, a solutionarii contestatiilor si a
valorificarii bunurilor devenite proprietatea statului.
In conformitate cu art. VI din aceeasi ordonanta, denumirea "Directia
Generala a Vamilor" s-a inlocuit cu "Autoritatea Nationala a
Vamilor".
De asemenea, potrivit art. 4 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei, cu modificarile ulterioare, activitatea vamala se exercita prin
Autoritatea Nationala a Vamilor, care se organizeaza si functioneaza in
subordinea Autoritatii Nationale de Control.
Art. 40
Echipa de insotire asigura, pe timpul desfasurarii inspectiei, respectarea
obligatiilor si exercitarea de catre persoana inspectata a drepturilor care
decurg din prevederile conventiei. In acest scop:
a) examineaza, la punctul de intrare, echipamentele si aparatura aduse de
echipa de inspectie si le accepta sau le respinge, pe baza listei stabilite de
Organizatie si a documentelor care le insotesc;
b) asigura transportul echipei la obiectivul inspectiei, in maximum 12 ore
de la sosirea in punctul de intrare; in cazul inspectiilor la cerere, cand se
negociaza perimetrul final, termenul maxim de ajungere la obiectivul inspectiei
este de 36 de ore;
c) negociaza cu echipa de inspectie detaliile conditiilor de desfasurare a
inspectiei;
d) participa la verificarile efectuate de echipa de inspectie, urmareste ca
aceasta sa respecte strict mandatul de inspectie emis de Organizatie si sa
perturbe cat mai putin posibil activitatile din instalatia sau din perimetrul
inspectat;
e) verifica, la terminarea inspectiei, echipamentele si aparatura, precum
si probele care se scot din tara de catre echipa de inspectie si participa la
executarea formalitatilor vamale pentru acestea.
Art. 41
In vederea aplicarii prevederilor conventiei referitoare la organizarea si
desfasurarea inspectiilor internationale de catre Organizatie, Ministerul
Afacerilor Externe are obligatia de a intreprinde masurile necesare pentru
acordarea de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, in
cel mult 30 de zile de la data confirmarii primirii listei cu inspectori si
asistenti de inspectie, a vizelor de intrare-iesire, de tranzit, pentru
calatorii multiple, valabile cel putin 2 ani, care sa permita fiecarui
inspector si asistent de inspectie acceptat sa-si indeplineasca mandatul
incredintat.
Art. 42
Ministerul Finantelor Publice*):
a) asigura introducerea temporara, fara plata drepturilor vamale de import
si fara completarea declaratiei vamale in detaliu, pe baza unui inventar in
doua exemplare, vizat de autoritatea vamala, a echipamentelor, aparaturii si
probelor transportate de membrii echipei de inspectie, precum si a articolelor
de uz personal ale acestora, cu exceptia articolelor de import sau export
interzise prin lege ori controlate prin reguli de carantina, cu conditia
scoaterii din tara a acestora la incheierea inspectiei. Formalitatile vamale
pentru echipament, aparatura si probe se efectueaza concomitent cu examinarea
acestora de catre echipa de insotire, la punctul de intrare/iesire in/din tara;
b) asigura introducerea, fara garantarea drepturilor vamale de import si
fara completarea declaratiei vamale, a probelor transmise de Organizatie sau
prin dispozitie a acesteia, in vederea analizarii de catre laboratoare
specializate din Romania;
c) pune la dispozitie echipei de insotire, la punctul de intrare/iesire, un
spatiu corespunzator destinat examinarii echipamentului si aparaturii aduse de
echipa de inspectie;
d) informeaza operativ Agentia asupra operatiunilor de tranzit prin Romania
al substantelor chimice inscrise in liste, efectuate in conformitate cu legislatia
vamala, precum si asupra rezultatelor verificarilor specifice incidente
domeniului prezentei legi;
e) informeaza, la cerere, Agentia asupra operatiunilor de import/export al
substantelor chimice, efectuate in conformitate cu legislatia vamala, in
vederea identificarii acelor operatiuni care intra sub incidenta prezentei
legi.
------------
*) Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2003 pentru
modificarea Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei si a art. 16 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri
privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
atributiile specifice domeniului vamal, care revin Ministerului Finantelor
Publice din actele normative in vigoare, se preiau de catre Autoritatea
Nationala de Control, cu exceptia politicii vamale si a actelor normative
elaborate in realizarea acesteia, a solutionarii contestatiilor si a
valorificarii bunurilor devenite proprietatea statului.
In conformitate cu art. VI din aceeasi ordonanta, denumirea "Directia
Generala a Vamilor" s-a inlocuit cu "Autoritatea Nationala a
Vamilor".
De asemenea, potrivit art. 4 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei, cu modificarile ulterioare, activitatea vamala se exercita prin
Autoritatea Nationala a Vamilor, care se organizeaza si functioneaza in subordinea
Autoritatii Nationale de Control.
Art. 43
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului intreprinde
urmatoarele masuri cu privire la aeronavele, detinute sau inchiriate de
Organizatie, care transporta echipele de inspectie si echipamentele necesare
inspectiei:
a) aproba eliberarea autorizatiei de survol/aterizare, speciala pentru
aeronavele civile neprogramate, detinute sau inchiriate de Organizatie, astfel
incat numarul acestei autorizatii sa poata fi transmis Organizatiei de catre
Agentie, in cel mult 30 de zile de la intrarea in vigoare a conventiei si in
fiecare an pana la data de 15 decembrie pentru anul urmator;
b) la cererea Agentiei, dispune aprobarea, cu prioritate, a survolului
spatiului aerian al Romaniei sau aterizarile/decolarile pe/de pe aeroporturile
din Romania, destinate traficului aerian international;
c) dispune asigurarea, cu prioritate, contra cost, a serviciilor de
deservire la sol, a securitatii, service-ului si combustibilului;
d) dispune ca aeronavele sa fie scutite de plata tarifelor pentru
serviciile de navigatie aeriana, de plata taxelor de aterizare, iluminat si
stationare, de plata tarifelor pentru folosirea serviciilor de navigatie
aeriana de ruta (RNAC) si de plata tarifelor pentru servicii de navigatie de
aeroport si terminala.
Art. 44
Ministerul Apararii Nationale aproba eliberarea autorizatiei de
survol/aterizare, speciala pentru aeronavele militare neprogramate, inchiriate
de Organizatie, si comunica Agentiei numarul acesteia, in fiecare an pana la
data de 15 decembrie pentru anul urmator, in vederea transmiterii la
Organizatie de catre Agentie.
Art. 45
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei autorizeaza folosirea
de catre echipa de inspectie a mijloacelor de telecomunicatii ale Organizatiei,
pentru legaturi cu sediul Organizatiei, precum si intre membrii echipei de
inspectie.
CAP. 7
Alte dispozitii
Art. 46
(1) Personalul Agentiei care ia cunostinta de informatii ce constituie
secrete de stat, de serviciu sau comerciale este obligat sa respecte caracterul
lor si sa le faca cunoscute numai autoritatilor publice indreptatite, in
conditiile legii.
(2) Agentia va stabili, dupa caz, pe baza unui acord incheiat in acest scop
cu Organizatia, categoria de clasificare a informatiilor cu caracter secret ce
se transmit acesteia.
Art. 47
Ministerul Afacerilor Externe asigura transmiterea operativa a
declaratiilor si a altor documente intre Agentie si Organizatie.
Art. 48
(1) Accesul specialistilor corpului de control al Agentiei la obiectivele
si instalatiile care fac obiectul prezentei legi se face pe baza mandatului
emis de presedintele Agentiei.
(2) Accesul echipei de inspectie internationala la obiectivele si
instalatiile care fac obiectul prezentei legi se face numai impreuna cu membri
ai echipei de insotire, pe baza unei note verbale emise de Agentie.
Art. 49
(1) Agentia acorda, la cerere, consultanta de specialitate agentilor
economici si altor persoane interesate in aplicarea regimului substantelor
chimice toxice si precursorilor acestora.
(2) Agentia editeaza si difuzeaza materiale documentare si organizeaza
cursuri, seminarii, simpozioane si alte forme de pregatire a agentilor
economici si a autoritatilor publice, in vederea interpretarii corecte si a
aplicarii prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
Art. 50
Sumele necesare pentru asigurarea ofertei de asistenta a Romaniei la
Organizatie prin contributie la fondul voluntar de asistenta, pentru procurarea
si intretinerea de echipamente sau pentru servicii care fac obiectul acestei
oferte, se asigura din bugetul Agentiei.
CAP. 8
Contraventii si infractiuni
Art. 51
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
civila, materiala, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 52
Conducatorii persoanelor juridice sunt obligati sa asigure respectarea
prevederilor prezentei legi si sa stabileasca atributiile ce revin personalului
din subordine pentru aplicarea acestora.
Art. 53
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
a) transmiterea declaratiilor si notificarilor prevazute la art. 7 - 14 cu
intarziere de pana la 30 de zile, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000
lei;
b) transmiterea declaratiilor prevazute la art. 7 - 14 cu intarziere de
peste 30 de zile, precum si transmiterea de date incomplete sau in
neconcordanta cu activitatea desfasurata, cu amenda de la 300.000.000 lei la
500.000.000 lei;
c) neindeplinirea obligatiei de a transmite declaratiile conform
prevederilor prezentei legi, daca aceasta nu aduce prejudicii grave
indeplinirii obligatiilor Romaniei catre Organizatie, cu amenda de la
500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
d) refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei
la obiectivele si instalatiile care fac obiectul prezentei legi, impiedicarea
in orice mod a acestora de a-si exercita atributiile legale, precum si
ascunderea unor date si informatii relevante referitoare la acestea, cu amenda
de la 500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
e) neindeplinirea obligatiei stabilite potrivit dispozitiilor art. 16 alin.
(2) de intocmire a normelor specifice privind evidenta operatiunilor efectuate
cu asemenea substante si pastrarea in deplina siguranta a acestora, precum si
incalcarea acestor norme, cu amenda de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei;
f) netransmiterea, la solicitarea in scris a Agentiei, a documentelor,
datelor si informatiilor solicitate, la termenele stabilite, cu amenda de la
50.000.000 lei la 200.000.000 lei.
(2) Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
corpul de control al Agentiei.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1),
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal.
Art. 54
Contraventiilor prevazute la art. 53 alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare.
Art. 55
(1) Fapta de a folosi arme chimice constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) In cazul in care fapta a avut consecinte deosebit de grave, pedeapsa
este inchisoarea de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, iar daca
s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este detentiunea pe
viata sau inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 56
(1) Dezvoltarea, producerea, dobandirea, detinerea sau transferul, direct
ori indirect, de arme chimice constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Sustragerea de substante chimice toxice sau de precursori pentru
folosirea lor in scopurile armelor chimice constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 57
(1) Amenintarea adresata unui stat, unei organizatii internationale sau
unei persoane fizice ori juridice cu folosirea armelor chimice, in scopul de a
provoca moartea, incapacitatea temporara sau vatamari permanente unor persoane,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este conditionata de indeplinirea sau
neindeplinirea unui act ori cand, prin amenintare sub orice forma, se pretinde
a se da ori a se preda arme chimice, in scopul de a provoca moartea,
incapacitatea temporara sau vatamari permanente unor persoane, pedeapsa este
inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 58
(1) Producerea substantelor chimice inscrise in lista nr. 1, in cantitati
peste limitele sau in alte conditii decat cele prevazute la art. 16 - 19,
precum si importul, exportul, detinerea sau folosirea acestora, fara
respectarea prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 23, constituie
infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea
unor drepturi.
(2) Importul si exportul de substante chimice inscrise in listele nr. 2 si
3, cu incalcarea prevederilor art. 24, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 1 la 3 ani.
(3) Neindeplinirea obligatiei de a transmite declaratiile conform
prevederilor prezentei legi, daca aceasta aduce prejudicii grave indeplinirii
obligatiilor Romaniei catre Organizatie, constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani sau cu amenda.
(4) Refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei,
impreuna cu echipele de inspectie ale Organizatiei, la obiectivele si
instalatiile care fac obiectul prezentei legi, impiedicarea acestora, in orice
mod, de a-si exercita atributiile legale, precum si ascunderea unor date si
informatii relevante referitoare la acestea constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 7 ani.
(5) Tentativa se pedepseste.
Art. 59
(1) Urmarirea penala in cazurile infractiunilor prevazute in prezenta lege
se efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror.
(2) Competenta de a judeca in prima instanta infractiunile revine
tribunalelor.
Art. 60
Dispozitiile Codului penal privind confiscarea speciala se aplica in mod
corespunzator.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 61
(1) Agentia elaboreaza, pe baza prevederilor prezentei legi, norme
metodologice privind procedurile tehnice de aplicare a dispozitiilor acesteia,
precum si precizarile si detaliile referitoare la aplicarea conventiei, ce se
adopta ulterior de catre Conferinta statelor parti la conventie.
(2) Normele metodologice prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 62
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data intrarii in vigoare a
conventiei, cu exceptia articolelor precizate la alin. (3).
(2) Data intrarii in vigoare a conventiei, stabilita in conformitate cu
art. XXI al acesteia, este 29 aprilie 1997.
(3) Prevederile art. 2, art. 3, art. 5, art. 6, art. 7, art. 8 alin. (1),
art. 10 alin. (1) lit. a) si alin. (2), (3) si (4), art. 11 alin. (1) lit. a),
art. 11 alin. (2) si (3), art. 12 lit. a), art. 13 lit. a), art. 14 alin. (1)
lit. a), art. 25, art. 46, art. 48 alin. (1), art. 49 - 52, art. 53 alin. (1)
lit. a), b) si c), alin. (2), (3) si (4), art. 54 si ale art. 61 - 63 se aplica
de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
(4) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice dispozitie contrara
se abroga.
Art. 63
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta lege.
ANEXA 1
LISTE DE SUBSTANTE CHIMICE
LISTA Nr. 1
(Numarul CAS)
A. Substante chimice toxice:
(1) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fluorofosfonati de O-alchil
(</= C10, inclusiv cicloalchil)
Exemple: Sarin: Metilfluorofosfonat de O-izopropil (107-44-8)
Soman: Metilfluorofosfonat de O-pinacolil (96-64-0)
(2) Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amidocianofosfati de
O-alchil (</= C10, inclusiv cicloalchil)
Exemplu: Tabun: Dimetilamidocianofosfat de O-etil (77-81-6)
(3) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) tiofosfonati de
O-alchil (H sau </= C10, inclusiv cicloalchil)-S-[2-
(dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino)etil] si sarurile
alchilate sau protonate corespunzatoare
Exemplu: VX: Metiltiofosfonat de O-etil-S-[2-
(diizopropilamino)etil] (50782-69-9)
(4) Iperite cu sulf:
2-Cloroetil-clorometil-sulfura (2625-76-5)
Iperita: Bis(2-cloroetil)-sulfura (505-60-2)
Bis(2-cloroetiltio)metan (63869-13-6)
Sescviiperita: 1,2-Bis(2-cloroetiltio)etan (3563-36-8)
1,3-Bis(2-cloroetiltio)-n-propan (63905-10-2)
1,4-Bis(2-cloroetiltio)-n-butan (142868-93-7)
1,5-Bis(2-cloroetiltio)-n-pentan (142868-94-8)
Bis(2-cloroetiltiometil)-eter (63918-90-1)
Iperita O: Bis(2-cloroetiltioetil)-eter (63918-89-8)
(5) Lewisite:
Lewisita 1: 2-Clorovinildicloroarsina (541-25-3)
Lewisita 2: Bis(2-clorovinil)cloroarsina (40334-69-8)
Lewisita 3: Tris(2-clorovinil)arsina (40334-70-1)
(6) Iperite cu azot:
HN1: Bis(2-cloroetil)etilamina (538-07-8)
HN2: Bis(2-cloroetil)metilamina (51-75-2)
HN3: Tris(2-cloroetil)amina (555-77-1)
(7) Saxitoxina (35523-89-8)
(8) Ricina (9009-86-3)
B. Precursori:
(9) Difluoruri alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fosfonice
Exemplu: DF: Difluorura metilfosfonica (676-99-3)
(10) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fosfoniti de O-alchil
(H sau </= C10, inclusiv cicloalchil) - O-[2-(dialchil
(Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino)etil] si sarurile
alchilate sau protonate corespunzatoare
Exemplu: QL: Metilfosfonit de O-etil-O-[2-
(diizopropilamino) etil] (57856-11-8)
(11) Clorosarin: Metilclorofosfonat de O-izopropil (1445-76-7)
(12) Clorosoman: Metilclorofosfonat de O-pinacolil (7040-57-5)
LISTA Nr. 2
A. Substante chimice toxice:
(1) Amiton: Tiolofosfat de O, O-dietil-S-[2-(dietilamino)etil]
si sarurile alchilate sau protonate corespunzatoare (78-53-5)
(2) PFIB: 1,1,3,3,3,-Pentafluoro-2-(trifluorometil)propena (382-21-8)
(3) BZ: Benzilat de 3-chinuclidinil (6581-06-2)
B. Precursori:
(4) Substante chimice, cu exceptia celor inscrise in
lista nr. 1, continand un atom de fosfor la care este
legata o grupare metil, etil sau propil (normal sau izo),
dar nici un alt atom de carbon
Exemple: Diclorura metilfosfonica (676-97-1)
Metilfosfonat de dimetil (756-79-6)
Exceptie: Fonofos: Etiltiofosfonotiolat de O-etil-S-fenil (944-22-9)
(5) Dihalogenuri N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
amido-fosforice
(6) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amidofosfati de
dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
(7) Triclorura de arsen (7784-34-1)
(8) Acid 2,2-difenil-2-hidroxiacetic (76-93-7)
(9) Chinuclidinol-3-ol) (1619-34-7)
(10) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)-2-cloroetilamine si
sarurile protonate corespunzatoare
(11) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino-2-etanoli si
sarurile protonate corespunzatoare
Exceptii: N, N-Dimetilaminoetanol si sarurile protonate
corespunzatoare (108-01-0)
N, N-Dietilaminoetanol si sarurile protonate
corespunzatoare (100-37-8)
(12) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino-2-etantioli si
sarurile protonate corespunzatoare
(13) Tiodiglicol: Bis(2-hidroxietil)-sulfura (111-48-8)
(14) Alcool pinacolilic: 3,3-Dimetilbutan-2-ol (464-07-3)
LISTA Nr. 3
A. Substante chimice toxice:
(1) Fosgen: Diclorura de carbonil (75-44-5)
(2) Clorcian: Clorura de cianogen (506-77-4)
(3) Acid cianhidric: Cianura de hidrogen (74-90-8)
(4) Cloropicrina: Tricloronitrometan (76-06-2)
B. Precursori
(5) Oxiclorura de fosfor: Clorura de fosforil (10025-87-3)
(6) Triclorura de fosfor (7719-12-2)
(7) Pentaclorura de fosfor (10026-13-8)
(8) Fosfit de trimetil (121-45-9)
(9) Fosfit de trietil (122-52-1)
(10) Fosfit de dimetil (868-85-9)
(11) Fosfit de dietil (762-04-9)
(12) Monoclorura de sulf (10025-67-9)
(13) Diclorura de sulf (10545-99-0)
(14) Clorura de tionil (7719-09-7)
(15) Etildietanolamina (139-87-7)
(16) Metildietanolamina (105-59-9)
(17) Trietanolamina (102-71-6)
ANEXA 2
DEFINITII
ale notiunilor tehnice
1. Producerea unei substante chimice inseamna obtinerea ei printr-o reactie
chimica.
2. Prelucrarea unei substante chimice inseamna un proces fizic, cum ar fi:
conditionare, extractie sau purificare, prin care substanta respectiva nu este
transformata intr-o alta substanta chimica.
3. Consum al unei substante chimice inseamna transformarea acesteia intr-o
alta substanta, prin reactie chimica.
4. Numar CAS inseamna numarul din Registrul Chemical Abstracts Service,
corespunzator fiecarei substante chimice identificabile prin denumirea si
formula chimica structurala.
5. Substanta chimica organica definita inseamna orice substanta chimica,
apartinand clasei de compusi chimici care cuprinde toti compusii carbonului, cu
exceptia oxizilor si sulfurilor acestuia, precum si a carbonatilor metalici, si
care poate fi identificata prin denumirea chimica, formula structurala (daca se
cunoaste) si numarul CAS (daca este atribuit).
6. Mandat de inspectie inseamna instructiunile emise de Organizatie pentru
echipa de inspectie, in vederea desfasurarii unei anumite inspectii.
7. Asistent de inspectie inseamna o persoana desemnata de Organizatie
pentru a-i ajuta pe inspectori sa efectueze o inspectie sau o vizita, cum ar
fi: medic, personal medical auxiliar, agent de securitate, agent administrativ
sau interpret.
8. Instalatie se refera la oricare dintre obiectivele industriale definite
mai jos:
a) Platforma (combinat, uzina, fabrica) reprezinta un complex integrat
local, constand din una sau mai multe instalatii, avand niveluri administrative
intermediare, aflate sub o singura conducere si dispunand de o infrastructura
comuna, cum ar fi:
(i) birouri administrative si alte birouri;
(ii) ateliere de reparatii si intretinere;
(iii) cabinet medical;
(iv) utilitati;
(v) laborator analitic central;
(vi) laboratoare de cercetare si dezvoltare;
(vii) statie de epurare centrala;
(viii) magazii de depozitare.
b) Instalatie (instalatie de productie, atelier) reprezinta o zona,
structura sau cladire relativ autonoma, continand una sau mai multe unitati, cu
infrastructura auxiliara si asociata, cum ar fi:
(i) un mic sector administrativ;
(ii) spatii de depozitare si manipulare a materiilor prime si a produselor;
(iii) statie de epurare;
(iv) laborator de control analitic;
(v) serviciu de prim ajutor/cabinet medical specific;
(vi) evidenta cu privire la intrarile, miscarile interioare si iesirile de
substante declarabile si de materii prime sau de produse formate din acestea,
dupa caz.
c) Unitate (unitate productiva, unitate de proces) reprezinta combinatia de
echipamente (utilaje), inclusiv vasele de reactie si instalatiile aferente
acestora, necesare pentru producerea, prelucrarea sau consumarea unei
substante.
9. Dobandire inseamna operatiunea de import, respectiv introducerea,
definitiva sau temporara, pe teritoriul Romaniei, inclusiv actiunea
necomerciala de primire din afara teritoriului national, precum si primirea de
la o persoana de pe teritoriul national.
10. Transfer inseamna operatiunea de export, respectiv scoaterea,
definitiva sau temporara, de pe teritoriul Romaniei, inclusiv actiunea
necomerciala de trimitere in afara teritoriului national, precum si trimiterea
catre o persoana de pe teritoriul national.
ANEXA 3
PRIVILEGII SI IMUNITATI
acordate inspectorilor si asistentilor de inspectie*)
*) Conform sectiunii B din partea a II-a a anexei la conventie privind
verificarea.
1. Pentru a-si exercita functiile in mod eficace, inspectorilor si
asistentilor de inspectie li se vor acorda privilegii si imunitati, dupa cum se
precizeaza la lit. a) - i). Privilegiile si imunitatile vor fi acordate
membrilor echipei de inspectie in numele conventiei si nu pentru beneficiul
personal al persoanelor respective. Aceste privilegii si imunitati le vor fi
acordate pe intreaga perioada dintre sosirea si plecarea de pe teritoriul
Romaniei, iar dupa aceea, tinand seama de actele efectuate anterior in
exercitarea functiilor lor oficiale.
a) Membrilor echipei de inspectie li se va acorda inviolabilitatea de care
se bucura agentii diplomatici in aplicarea art. 29 din Conventia de la Viena,
din 18 aprilie 1961, privind relatiile diplomatice.
b) Locuintelor si sediilor birourilor, ocupate de echipa de inspectie care
efectueaza activitati de inspectie in aplicarea conventiei, li se vor acorda
inviolabilitatea si protectia acordata sediilor agentilor diplomatici in
aplicarea art. 30 alin. 1 din Conventia de la Viena privind relatiile
diplomatice.
c) Documentele si corespondenta, inclusiv inregistrarile echipei de
inspectie, se vor bucura de inviolabilitatea acordata tuturor documentelor si
corespondentei agentilor diplomatici in aplicarea art. 30 alin. 2 din Conventia
de la Viena privind relatiile diplomatice. Echipa de inspectie va avea dreptul
sa foloseasca coduri pentru comunicatiile sale cu Secretariatul tehnic al
Organizatiei.
d) Probele si echipamentul aprobat, aduse de membrii echipei de inspectie,
vor fi inviolabile, in conditiile prevederilor continute in conventie, si vor
fi exceptate de la plata oricaror taxe vamale. Probele periculoase vor fi
transportate in conformitate cu reglementarile specifice.
e) Membrilor echipei de inspectie li se vor acorda imunitatile acordate
agentilor diplomatici in aplicarea art. 31 alin. 1, 2 si 3 din Conventia de la
Viena privind relatiile diplomatice.
f) Membrilor echipei de inspectie, care efectueaza activitati ordonate in
aplicarea conventiei, li se va acorda scutirea de impozite si taxe, acordata
agentilor diplomatici in aplicarea art. 34 din Conventia de la Viena privind
relatiile diplomatice.
g) Membrilor echipei de inspectie li se va permite sa introduca pe
teritoriul Romaniei, fara plata vreunei taxe vamale sau a altor taxe similare,
articole de uz personal, cu exceptia articolelor al caror import sau export
este interzis prin lege sau controlat prin reglementari de carantina.
h) Membrilor echipei de inspectie li se vor acorda aceleasi facilitati
valutare si de schimb care sunt acordate reprezentantilor guvernelor straine,
aflati in misiuni oficiale temporare.
i) Membrii echipei de inspectie nu se vor angaja, pe teritoriul Romaniei,
in nici o activitate profesionala sau comerciala, in scopul de a obtine profit
personal.
2. Atunci cand tranziteaza teritoriul Romaniei, membrilor echipelor de
inspectie li se vor acorda privilegiile si imunitatile de care se bucura
agentii diplomatici in aplicarea art. 40 alin. 1 din Conventia de la Viena
privind relatiile diplomatice. Documentelor si corespondentei, inclusiv
inregistrarilor, precum si probelor si echipamentului aprobat, aduse de
acestia, li se vor acorda privilegiile si imunitatile prevazute la alin. 1 lit.
c) si d).
3. Fara lezarea privilegiilor si imunitatilor, membrii echipei de inspectie
vor fi obligati sa respecte legile si reglementarile in vigoare pe teritoriul
Romaniei si, in masura in care acest lucru este in acord cu mandatul de
inspectie, sa nu intervina in afacerile interne ale statului roman. Daca
autoritatile romane considera ca s-a abuzat de privilegiile si imunitatile
precizate in prezenta anexa, intre Agentie si directorul general al
Organizatiei vor avea loc consultari pentru a se stabili daca acest abuz a avut
loc si, daca se stabileste acest lucru, pentru a se evita repetarea unui
asemenea abuz.
4. Directorul general al Organizatiei poate renunta la imunitatea de
jurisdictie a membrilor echipei de inspectie, daca este de parere ca imunitatea
ar impiedica cursul justitiei si ca se poate renunta la aceasta fara prejudicii
pentru aplicarea prevederilor conventiei. Renuntarea trebuie sa fie intotdeauna
expresa.
5. Observatorilor li se vor acorda aceleasi privilegii si imunitati care se
acorda inspectorilor in aplicarea prezentei anexe, cu exceptia acelora care se
acorda in aplicarea alin. 1 lit. d).