LEGE
Nr. 56 din 16 aprilie 1997
pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltarii,
producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 17 aprilie 1997
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei legi:
1. Prin arme chimice se intelege urmatoarele elemente, luate impreuna sau
separat:
a) substante chimice toxice si precursorii lor, cu exceptia celor destinate
unor scopuri neinterzise prin Conventia privind interzicerea dezvoltarii,
producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora,
numita in continuare conventie, atat timp cat tipurile si cantitatile sunt
conforme cu asemenea scopuri;
b) munitii si dispozitive concepute special pentru a provoca moartea sau
alte vatamari, prin actiunea toxica a substantelor chimice toxice, specificate
la lit. a), care ar fi puse in libertate ca urmare a folosirii unor asemenea
munitii si dispozitive;
c) orice echipament conceput special pentru a fi utilizat in legatura
directa cu folosirea munitiilor si a dispozitivelor, specificate la lit. b).
2. Prin substanta chimica toxica se intelege orice substanta chimica care,
prin actiunea sa chimica asupra proceselor biologice, poate cauza moarte,
incapacitate temporara sau vatamari permanente la om sau la animale, indiferent
de originea sa sau de metoda de producere si indiferent daca se obtine in
instalatii, in munitii binare sau in alta parte.
3. Prin precursor se intelege orice reactiv chimic care participa, in orice
faza, la producerea, prin orice metode, a unei substante chimice toxice,
inclusiv orice component de baza al unui sistem chimic binar sau
multicomponent.
4. Arme chimice vechi se refera la una dintre urmatoarele categorii:
a) arme chimice care au fost produse inainte de anul 1925;
b) arme chimice, produse in perioada 1925-1946, care s-au deteriorat,
astfel incat nu mai pot fi utilizate ca arme chimice.
5. Arme chimice abandonate sunt armele chimice, inclusiv armele chimice
vechi, abandonate de un stat pe teritoriul altui stat, fara consimtamantul
acestuia, dupa 1 ianuarie 1925.
6. Prin substanta pentru combaterea dezordinilor publice se intelege orice
produs chimic, neinscris in listele de substante chimice toxice si precursori
din anexa nr. 1 la prezenta lege, care poate produce rapid, la om, o iritatie
senzoriala sau incapacitate fizica, ce dispare la scurt timp dupa terminarea
expunerii.
7. Scopuri neinterzise prin conventie sunt:
a) scopuri industriale, agricole, de cercetare, medicale, farmaceutice sau
alte scopuri pasnice;
b) scopuri de protectie, anume acele scopuri in relatie directa cu
protectia impotriva substantelor chimice toxice si armelor chimice;
c) scopuri militare care nu au legatura cu utilizarea armelor chimice si
care nu depind de utilizarea proprietatilor toxice ale substantelor chimice ca
metoda de razboi;
d) scopuri pentru asigurarea respectarii legilor, inclusiv combaterea
dezordinilor publice.
Art. 2
(1) Substantele chimice toxice si precursorii pentru care se stabilesc
regimuri de control sunt cei inscrisi in listele nr. 1, 2 si 3 din anexa nr. 1
la prezenta lege, numite in continuare liste.
(2) Alte definitii ale notiunilor tehnice cuprinse in prezenta lege sunt
prevazute in anexa nr. 2 la aceasta.
Art. 3
(1) Oricarei persoane, in orice situatie, i se interzice:
a) dezvoltarea, producerea, dobandirea, detinerea sau transferarea catre
alte persoane, direct sau indirect, de arme chimice;
b) folosirea armelor chimice;
c) angajarea, in orice fel, de pregatiri militare pentru folosirea armelor
chimice;
d) ajutarea, incurajarea sau determinarea, in orice fel, a altor persoane
sa se angajeze intr-o activitate interzisa prin prezenta lege;
e) utilizarea, ca mijloace de razboi, a substantelor pentru combaterea
dezordinilor publice.
(2) Prin persoana se intelege orice persoana fizica sau juridica, aflata pe
teritoriul Romaniei, inclusiv autoritatile publice.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor fizice romane, aflate in
afara teritoriului national, in conformitate cu dreptul international.
Art. 4
(1) Agentia Nationala de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice, denumita in continuare Agentie, este organul de
specialitate al Guvernului Romaniei, care supravegheaza si coordoneaza, prin
Directia de control al interzicerii armelor chimice, toate activitatile privind
aplicarea prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
(2) Agentia asigura controlul producerii, folosirii, importului si
exportului de substante chimice toxice si precursori ai acestora, astfel incat
activitatile respective sa se desfasoare in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
(3) Agentia este autoritatea nationala pentru aplicarea prevederilor
conventiei si ale prezentei legi si asigura, in conformitate cu acestea, relatiile
cu Organizatia pentru Interzicerea Armelor Chimice, cu sediul la Haga (Regatul
Olandei), numita in continuare Organizatie, precum si cu autoritatile nationale
similare din alte tari.
(4) Organizarea, functionarea si dotarea Agentiei, in scopul indeplinirii
atributiilor ce-i revin prin prezenta lege, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(5) Pentru indeplinirea functiilor prevazute la alin. (1)-(3), Agentia are
urmatoarele atributii:
a) autorizeaza functionarea instalatiilor si/sau laboratoarelor in care se
produc substante chimice inscrise in lista nr. 1, folosite in scopuri
neinterzise, si verifica sistematic, prin inspectii la fata locului,
substantele chimice si instalatiile si/sau laboratoarele mentionate;
b) elaboreaza si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si
anuale, privind substantele chimice inscrise in lista nr. 1 si instalatiile de
producere a acestora in scopuri neinterzise;
c) verifica sistematic respectarea regimurilor privind substantele chimice inscrise
in listele nr. 2 si 3 si instalatiile de producere a acestora, pe baza datelor
furnizate de detinatorii instalatiilor si prin inspectii la fata locului;
d) elaboreaza si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si
anuale, privind substantele chimice inscrise in listele nr. 2 si 3, precum si
platformele care produc, prelucreaza, consuma, importa sau exporta aceste
substante chimice;
e) elibereaza autorizatii in vederea obtinerii licentelor de import si de
export pentru substantele inscrise in liste si notifica Organizatiei
transferurile de substante chimice inscrise in lista nr. 1, cu cel putin 30 de
zile inainte de efectuarea lor;
f) elibereaza certificate de utilizator final pentru importurile de
substante chimice inscrise in liste;
g) verifica, pe baza de date si prin inspectii la fata locului, platformele
care produc prin sinteza substante organice definite, neinscrise in liste;
elaboreaza si transmite Organizatiei declaratii nationale, initiale si anuale,
privind aceste platforme;
h) colecteaza de la detinatorii obiectivelor prevazute la lit. a), c) si g)
datele necesare intocmirii declaratiilor nationale si organizeaza banca
nationala de date;
i) transmite Organizatiei, nu mai tarziu de 30 de zile de la data intrarii
in vigoare a conventiei, declaratia privind substantele pentru combaterea
dezordinilor publice;
j) asigura, impreuna cu alte autoritati publice competente, conditiile
necesare executarii inspectiilor internationale, in concordanta cu prevederile
conventiei;
k) coopereaza cu Organizatia si cu autoritatile nationale din alte state in
vederea aplicarii eficiente a prevederilor conventiei;
l) informeaza, semestrial, Guvernul Romaniei asupra modului de indeplinire
a prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
CAP. 2
Declaratii
Art. 5
(1) Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apararii Nationale,
Ministerul Industriei si Comertului elaboreaza, pana la data intrarii in
vigoare a conventiei, impreuna cu Agentia, si supun aprobarii Guvernului o
declaratie oficiala, prin care Romania declara daca:
a) are in proprietate sau poseda arme chimice;
b) pe teritoriul national exista arme chimice sau instalatii de producere a
acestora, apartinand altui stat;
c) a transferat sau a primit, direct sau indirect, dupa 1 ianuarie 1946,
arme chimice;
d) are pe teritoriul national arme chimice vechi sau arme chimice
abandonate ori daca a abandonat arme chimice pe teritoriul altor state;
e) are sau a avut in proprietate sau in posesiune, dupa 1 ianuarie 1946,
instalatii de producere a armelor chimice;
f) a transferat sau a primit, direct sau indirect, dupa 1 ianuarie 1946,
echipamente pentru producerea armelor chimice.
(2) Declaratia oficiala prevazuta la alin. (1) trebuie sa specifice
amplasamentul, natura si scopul activitatilor oricaror instalatii sau
obiective, inclusiv laboratoare si poligoane de experimentari, situate pe
teritoriul statului roman ori aflate in proprietatea sau in posesiunea
acestuia, care au fost proiectate, construite sau utilizate dupa 1 ianuarie
1946, in principal, pentru dezvoltarea armelor chimice.
(3) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul eventualelor arme
chimice, ingropate pe teritoriul Romaniei inainte de 1 ianuarie 1977, daca
acestea raman ingropate.
(4) Declaratia oficiala prevazuta la alin. (1) se transmite Organizatiei,
prin grija Ministerului Afacerilor Externe, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a conventiei.
Art. 6
(1) Ministerele si alte autoritati publice, care detin substante pentru
combaterea dezordinilor publice, au obligatia sa transmita Agentiei, pana la
data intrarii in vigoare a conventiei, declaratii privind fiecare substanta din
aceasta categorie.
(2) Orice modificare fata de declaratia initiala, prevazuta la alin. (1),
se comunica Agentiei cu cel putin 60 de zile inainte ca aceasta sa devina
efectiva.
Art. 7
(1) Persoana care detine instalatia unica la scara redusa pentru producerea
substantelor chimice inscrise in lista nr. 1, stabilita in conformitate cu
prevederile art. 16, precum si persoanele care detin substante chimice inscrise
in lista nr. 1 si/sau instalatii pentru producerea acestora pentru scopuri de
protectie ori pentru scopuri de cercetare, medicale sau farmaceutice,
autorizate in conformitate cu prevederile art. 17 sau ale art. 18, sunt
obligate sa transmita Agentiei, pana la data intrarii in vigoare a conventiei,
declaratii referitoare la substantele chimice, denumirea, amplasamentul si
descrierea tehnica detaliata a instalatiilor sau a partilor lor relevante.
Declaratia referitoare la instalatia unica la scara redusa trebuie sa cuprinda
si un inventar al echipamentelor, precum si scheme detaliate.
(2) Pentru instalatii noi, care se incadreaza in prevederile alin. (1), sau
in cazul unor modificari la cele existente, declaratiile se transmit cu cel
putin 210 zile inainte de punerea in functiune sau, dupa caz, de efectuarea
modificarilor.
(3) Persoanele care detin instalatiile prevazute la alin. (1) sunt obligate
sa transmita, in fiecare an, Agentiei:
a) declaratii anuale detaliate cu privire la activitatile desfasurate in
anul calendaristic precedent;
b) declaratii anuale detaliate cu privire la activitatile prevazute pentru
anul calendaristic urmator.
(4) Persoanele care desfasoara programe pentru scopuri de protectie, astfel
cum sunt definite la art. 1 pct. 7 lit. b), sunt obligate sa transmita anual
Agentiei, pana cel mai tarziu la 1 octombrie, informatii privind programele prevazute
pentru anul urmator.
Art. 8
(1) Persoanele care importa sau exporta substante chimice inscrise in lista
nr. 1, in conformitate cu prevederile cap. IV din prezenta lege, sunt obligate
sa comunice Agentiei despre aceasta, cu cel putin 60 de zile inainte de
efectuarea operatiunii.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) sunt obligate sa transmita anual
Agentiei, in conditiile prevazute la art. 13 alin. (1) lit. b), o declaratie
detaliata cu privire la operatiunile efectuate in anul calendaristic precedent.
Declaratia trebuie sa contina specificatii cantitative si sa precizeze
utilizarea finala pentru fiecare substanta si pentru fiecare tara implicata.
Art. 9
(1) Persoanele care detin platforme, cuprinzand una sau mai multe
instalatii care au produs, prelucrat sau consumat, in oricare dintre cei 3 ani
calendaristici anteriori sau se anticipeaza ca vor produce, prelucra sau
consuma in anul calendaristic urmator substante chimice inscrise in lista nr.
2, au obligatia sa transmita Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent;
c) declaratii anuale cu privire la activitatile prevazute pentru anul
calendaristic urmator.
(2) Pragurile cantitative pentru declaratiile initiale si anuale privind
substantele chimice inscrise in lista nr. 2 sunt:
a) 0,5 kilograme pentru BZ (nr. crt. 3);
b) 50 kilograme pentru amiton (nr. crt. 1) si pentru PFIB (nr. crt. 2);
c) 500 kilograme pentru precursori (nr. crt. 4-14).
(3) Declaratii initiale si anuale se transmit, in conditiile prevazute la
art. 13 alin. (1) lit. a) si b), si de persoanele care au importat sau au
exportat substante chimice inscrise in lista nr. 2. Declaratiile trebuie sa
contina specificatii cantitative si sa precizeze utilizarea finala pentru
fiecare substanta si pentru fiecare tara implicata.
(4) Declaratii initiale se transmit, in conditiile prevazute la art. 13
alin. (1) lit. a), si de persoanele care detin sau au detinut orice instalatie
care a produs, dupa 1 ianuarie 1946, substante inscrise in lista nr. 2 pentru
scopurile armelor chimice.
Art. 10
(1) Persoanele care detin platforme, cuprinzand una sau mai multe
instalatii care au produs in anul calendaristic anterior sau anticipeaza ca vor
produce in anul calendaristic urmator mai mult de 20 de tone dintr-o substanta
chimica inscrisa in lista nr. 3, sunt obligate sa transmita Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent;
c) declaratii anuale cu privire la activitatile prevazute pentru anul
calendaristic urmator.
(2) Declaratii initiale si anuale se transmit, in conditiile prevazute la
art. 13 alin. (1) lit. a) si b), si de persoanele care au importat sau au
exportat substante chimice inscrise in lista nr. 3. Declaratiile trebuie sa
contina specificatii cantitative si sa precizeze utilizarea finala, pentru
fiecare substanta si pentru fiecare tara implicata.
(3) Declaratii initiale se transmit, in conditiile prevazute la art. 13
alin. (1) lit. a), si de persoanele care detin sau au detinut orice instalatie
care a produs, dupa 1 ianuarie 1946, substante inscrise in lista nr. 3 pentru
scopurile armelor chimice.
Art. 11
Persoanele care detin platforme ce au produs prin sinteza, in cursul anului
calendaristic precedent, mai mult de 200 de tone de substante chimice organice
definite, neinscrise in liste, cu exceptia platformelor care produc in
exclusivitate explozivi sau hidrocarburi, sunt obligate sa transmita Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent.
Art. 12
Persoanele care detin platforme, cuprinzand una sau mai multe instalatii ce
au produs prin sinteza, in cursul anului calendaristic precedent, mai mult de
30 de tone dintr-o substanta chimica organica definita, neinscrisa in liste si
care contine elementele fosfor, sulf sau fluor, sunt obligate sa transmita
Agentiei:
a) declaratii initiale;
b) declaratii anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent.
Art. 13
(1) Declaratiile prevazute la art. 7-12 se transmit Agentiei, cu
respectarea urmatoarelor termene:
a) declaratiile initiale, pana la data intrarii in vigoare a conventiei;
b) declaratiile anuale cu privire la activitatile desfasurate in anul
calendaristic precedent, pana la 1 martie;
c) declaratiile anuale cu privire la activitatile prevazute pentru anul
calendaristic urmator, pana la 1 septembrie;
d) activitatile planificate ulterior transmiterii declaratiilor anuale,
prevazute la art. 9 alin. (1) lit. c) si la art. 10 alin. (1) lit. c), se
comunica Agentiei cu cel putin 25 de zile inainte de inceperea acestora.
(2) Declaratiile anuale prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se transmit
incepand cu anul 1998.
CAP. 3
Activitati neinterzise
Art. 14
Dezvoltarea, producerea, dobandirea, detinerea, transferarea si folosirea
substantelor chimice toxice si a precursorilor acestora sunt permise numai in
scopuri neinterzise, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 7 si numai in
conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 15
(1) Substantele chimice inscrise in lista nr. 1 nu pot fi produse,
dobandite, detinute, transferate sau utilizate, decat daca:
a) se utilizeaza pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de
protectie;
b) tipurile si cantitatile de substante chimice sunt strict limitate la
cele care pot fi justificate de aceste scopuri;
c) cantitatea globala de substante chimice inscrise in lista nr. 1,
existente in orice moment in tara pentru astfel de scopuri, nu depaseste o
tona;
d) cantitatea globala, produsa sau dobandita prin transfer pentru astfel de
scopuri, in tara, in decursul unui an calendaristic, nu depaseste o tona.
(2) Persoanele care, in conditiile prevazute la art. 16-18 si la art. 22,
produc, dobandesc, detin sau folosesc substante chimice inscrise in lista nr. 1
sunt obligate:
a) sa intocmeasca si sa supuna aprobarii Agentiei norme specifice privind
evidenta operatiunilor efectuate cu asemenea substante si pastrarea in deplina
siguranta a acestora;
b) sa asigure respectarea normelor specifice prevazute la lit. a), in
vederea excluderii oricaror posibilitati de sustragere ori de folosire a
substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, in scopuri interzise.
(3) Agentia supravegheaza si intreprinde masurile necesare pentru
incadrarea in cantitatile globale prevazute la alin. (1) lit. c) si d).
Art. 16
(1) Producerea substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, pentru
scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protectie se poate face
intr-o instalatie unica la scara redusa, autorizata de Agentie.
(2) Instalatia unica la scara redusa, prevazuta la alin. (1), trebuie sa
contina vase de reactie montate intr-o configuratie tehnologica care sa nu
permita functionarea continua. Volumul unui astfel de vas de reactie nu poate
depasi 100 de litri, iar volumul total al vaselor de reactie cu volume mai mari
de 5 litri nu poate depasi 500 de litri.
Art. 17
Producerea substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, pentru scopuri de
protectie, in cantitati globale ce nu depasesc 10 kilograme in cursul unui an
calendaristic, se poate face, in afara instalatiei unice la scara redusa
prevazute la art. 16, intr-o singura instalatie, autorizata de Agentie.
Art. 18
Producerea substantelor chimice, inscrise in lista nr. 1, pentru scopuri de
cercetare, medicale sau farmaceutice, fara a depasi pentru fiecare instalatie
cantitatea globala de 10 kilograme in cursul unui an calendaristic, se poate
face, in afara instalatiei unice la scara redusa prevazute la art. 16, numai in
instalatii si/sau laboratoare, autorizate de Agentie.
Art. 19
(1) Producerea, prelucrarea si consumul substantelor chimice inscrise in
listele nr. 2 si 3 se pot realiza numai in scopuri neinterzise, astfel cum sunt
definite la art. 1 pct. 7.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1), platformele care produc,
prelucreaza si consuma substante chimice inscrise in lista nr. 2 si platformele
care produc substante chimice inscrise in lista nr. 3 sunt supuse controlului
Agentiei si verificarilor internationale, in conformitate cu prevederile prezentei
legi.
CAP. 4
Operatiuni de import si de export
Art. 20
(1) Substantele chimice inscrise in liste sunt considerate produse
strategice, importul si exportul acestora fiind supuse controlului si
autorizarii prin licente, potrivit legii.
(2) In sensul prezentei legi, prin import sau export se intelege si orice
alte activitati necomerciale de dobandire din afara teritoriului national sau
de transfer in afara teritoriului national.
Art. 21
(1) Rezolvarea cererilor de licenta pentru importul sau exportul de
substante chimice inscrise in liste este conditionata si de prezentarea, de
catre solicitantul de licenta, a autorizatiei de import sau de export emisa de
Agentie.
(2) Emiterea autorizatiei de export pentru substante chimice inscrise in
lista nr. 1, precum si, in situatiile mentionate la art. 23, pentru substante
chimice inscrise in listele nr. 2 si 3, este conditionata si de prezentarea
unui certificat de utilizator final, eliberat de autoritatea de stat desemnata
in acest scop, din statul destinatar al exportului.
(3) Certificatul de utilizator final trebuie sa mentioneze, in legatura cu
substantele care fac obiectul exportului:
a) ca vor fi utilizate numai pentru scopuri neinterzise de conventie;
b) ca nu vor fi reexportate;
c) tipurile si cantitatile;
d) utilizarea finala;
e) denumirea si adresa utilizatorului final.
Art. 22
(1) Operatiunile de import si de export cu substante chimice inscrise in
lista nr. 1 pot fi efectuate numai cu statele parti la conventie si numai
pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protectie.
(2) Substantele chimice importate potrivit alin. (1) nu pot fi reexportate
unui stat tert.
Art. 23
(1) Operatiunile de import si de export cu substante chimice inscrise in
lista nr. 2 nu pot fi efectuate decat cu statele parti la conventie. Aceasta
restrictie se aplica incepand cu data de 29 aprilie 2000.
(2) Substantele chimice inscrise in lista nr. 2 pot fi exportate si catre
state care nu sunt parti la conventie, cu respectarea conditiilor prevazute la
art. 21, numai pana la data de 28 aprilie 2000.
(3) Substantele chimice inscrise in lista nr. 3 pot fi exportate catre
state care nu sunt parti la conventie, cu respectarea conditiilor prevazute la
art. 21.
CAP. 5
Sistemul de control
Art. 24
Agentia asigura controlul respectarii prevederilor prezentei legi prin
supravegherea datelor de productie, prelucrare, consum si import-export pentru
substantele chimice inscrise in liste, precum si prin inspectii la instalatiile
si obiectivele in legatura cu acestea.
Art. 25
(1) In vederea exercitarii atributiilor sale, Agentia isi constituie un
corp de control, format din specialisti proprii si din alti experti, in
calitate de colaboratori externi, atestati de aceasta.
(2) Corpul de control al Agentiei are acces neingradit la obiectivele,
instalatiile, documentele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor
sale de control, oricare ar fi persoanele detinatoare.
(3) Pentru efectuarea analizelor chimice necesare activitatilor de
inspectie, Agentia desemneaza laboratoare chimice dotate cu aparatura
corespunzatoare.
(4) Pe timpul participarii la activitati de control, colaboratorii externi
atestati au dreptul la rambursarea cheltuielilor de delegare si la o
indemnizatie corespunzatoare functiei de expert guvernamental.
(5) Cheltuielile prevazute la alin. (4), precum si cheltuielile aferente
efectuarii, in laboratoare desemnate de Agentie, a analizelor chimice necesare
activitatilor de inspectie se suporta din creditele bugetare aprobate
Secretariatului General al Guvernului.
Art. 26
(1) In cazul efectuarii activitatilor de control, prin inspectii la fata
locului, persoanele controlate au urmatoarele obligatii:
a) prezinta echipei de inspectie datele necesare desfasurarii inspectiei,
referitoare la caracteristicile platformei sau instalatiei, activitatile
desfasurate, masurile de siguranta, administrative si de logistica;
b) executa, la cerere, operatiuni tehnologice in instalatia controlata;
c) pun, la cerere, la dispozitia inspectorilor, documentatii relevante
pentru scopul inspectiei;
d) permit inspectorilor sa solicite personalului platformei sau al
instalatiei informatiile necesare stabilirii faptelor relevante pentru
obiectivul inspectiei, putand obiecta la intrebarile considerate nerelevante
fata de acest obiectiv;
e) pun la dispozitie echipamentul de protectie necesar desfasurarii
inspectiei sau permit folosirea echipamentului adus de echipa de inspectie,
daca acesta corespunde specificului instalatiei;
f) asigura instalarea si functionarea aparaturii si sistemelor de
supraveghere continua, pe care le pun la dispozitie sau care sunt aduse de
echipa de inspectie;
g) permit, la solicitarea inspectorilor, fotografierea si/sau inregistrarea
video, de catre reprezentantii lor sau ai Agentiei, a unor elemente relevante
din instalatie, cu respectarea prevederilor legale privind masurile de
manipulare a inregistrarilor, in conformitate cu caracterul secret al acestora;
h) asigura, la cererea si in prezenta inspectorilor, recoltarea de probe si
analizarea acestora, daca dispun de conditiile necesare; retin mostre din
probele luate si permit transferul probelor pentru analize chimice la
laboratoare desemnate de Agentie sau de Organizatie;
i) participa la prezentarea, de catre echipa de inspectie, a rezultatelor
preliminare ale inspectiei, contribuie la clarificarea eventualelor
neconcordante si solicita furnizarea, in scris, de catre echipa de inspectie, a
rezultatelor preliminare, a listei probelor luate si a documentelor retinute.
Art. 27
(1) Instalatiile pentru producerea substantelor chimice inscrise in lista
nr. 1 se supun verificarilor prin inspectii la fata locului si prin
supraveghere cu aparatura montata la instalatie.
(2) Activitatile de verificare la instalatia unica la scara redusa urmaresc
daca:
a) declaratiile privind cantitatile de substante chimice produse sunt
corecte si daca nu se depaseste cantitatea prevazuta in autorizatia de
functionare, eliberata de Agentie, conform prevederilor art. 16 alin. (1);
b) sunt respectate limitele stabilite pentru vasele de reactie, conform
prevederilor art. 16 alin. (2).
(3) Activitatile de verificare la instalatiile definite la art. 17 si 18,
care produc substante chimice inscrise in lista nr. 1, urmaresc daca:
a) instalatia este utilizata pentru producerea altor substante chimice,
inscrise in lista nr. 1, in afara celor declarate;
b) cantitatile de substante chimice produse, prelucrate sau consumate au
fost corect declarate si sunt compatibile cu scopurile inscrise in autorizatia
de functionare;
c) substantele chimice produse sunt sustrase sau utilizate pentru alte
scopuri.
(4) In cadrul verificarilor, efectuate de corpul de control al Agentiei, se
urmareste si respectarea prevederilor art. 15 alin. (2).
Art. 28
(1) Platformele care produc, prelucreaza sau consuma substante chimice
inscrise in lista nr. 2 si care au transmis declaratii conform art. 9 alin. (1)
si (2) se supun verificarilor prin inspectii la fata locului.
(2) Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmaresc, cu
prioritate, verificarea:
a) absentei oricarei substante chimice inscrise in lista nr. 1, in special
a producerii unor astfel de substante, in afara reglementarilor prevazute la
art. 15-18;
b) conformitatii declaratiilor, transmise in baza prevederilor art. 9 alin.
(1) si (2), cu nivelurile reale de productie, de prelucrare si de consum ale substantelor
chimice inscrise in lista nr. 2;
c) existentei situatiilor de deturnare a substantelor chimice inscrise in
lista nr. 2 pentru scopuri interzise.
Art. 29
(1) Platformele care produc substante chimice inscrise in lista nr. 3 si
care au transmis declaratii conform art. 10 alin. (1) se supun verificarilor
prin inspectii la fata locului.
(2) Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmaresc
verificarea:
a) conformitatii activitatilor din aceste platforme cu declaratiile
transmise in baza prevederilor art. 10;
b) absentei oricarei substante chimice inscrise in lista nr. 1, in special
a producerii unor astfel de substante, in afara reglementarilor prevazute la
art. 15-18.
Art. 30
(1) Platformele declarate conform prevederilor art. 11 si 12 pot fi supuse
verificarii prin inspectii la fata locului.
(2) Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmaresc
verificarea:
a) conformitatii activitatilor din aceste platforme cu declaratiile
transmise in baza prevederilor art. 11 si 12;
b) absentei oricarei substante chimice inscrise in lista nr. 1, in special
a producerii unor astfel de substante, in afara reglementarilor prevazute la
art. 15-18.
Art. 31
In timpul inspectiilor efectuate la fata locului, corpul de control al
Agentiei poate executa fotografierea si inregistrarea video a unor elemente
relevante, cu respectarea prevederilor legale privind masurile de manipulare a
inregistrarilor, in conformitate cu caracterul secret al acestora.
Art. 32
(1) Autoritatile publice, abilitate potrivit legii sa desfasoare activitati
informative pentru prevenirea si combaterea infractiunilor, sunt obligate sa
transmita Agentiei datele obtinute, referitoare la incalcarea prevederilor
prezentei legi.
(2) Ministerul Finantelor, la solicitarea Agentiei, efectueaza verificari
specifice si o informeaza asupra rezultatelor acestora.
CAP. 6
Verificari internationale
Art. 33
(1) In scopul verificarii respectarii prevederilor conventiei, Organizatia
executa inspectii initiale, inspectii de rutina si inspectii la cerere, prin
echipe de inspectie formate din inspectori si asistenti de inspectie numiti de
aceasta.
(2) Echipele de inspectie ale Organizatiei sunt insotite, pe timpul desfasurarii
activitatilor pe teritoriul Romaniei, de echipe de insotire, constituite in
conformitate cu prevederile art. 38 lit. e).
(3) Prevederile art. 27-31 se aplica in mod corespunzator si in cazul
inspectiilor internationale.
Art. 34
In scopul exercitarii efective a atributiilor lor oficiale, inspectorii si
asistentii de inspectie, acceptati conform prevederilor art. 40 lit. b), se
bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in anexa nr. 3 la prezenta
lege.
Art. 35
(1) Obiectivele pentru care s-au transmis declaratii, in conformitate cu
prevederile art. 7 si ale art. 9-12, pot fi verificate de Organizatie prin
inspectii initiale si inspectii de rutina.
(2) In cadrul inspectiei initiale, Agentia, impreuna cu reprezentantii
instalatiilor care produc substante chimice inscrise in liste, negociaza cu
echipa de inspectie a Organizatiei acorduri de instalatie, care stabilesc, in
detaliu, procedurile de verificare aplicabile inspectiilor ulterioare la
instalatiile mentionate.
Art. 36
(1) Organizatia poate efectua, la solicitarea unui alt stat parte la
conventie, o inspectie la cerere, notificata Agentiei cu cel putin 12 ore
inainte ca echipa de inspectie internationala, desemnata in acest scop, sa
soseasca la punctul de intrare in tara. Echipa de inspectie poate fi insotita
de un observator desemnat de statul care a solicitat inspectia.
(2) In scopul clarificarii si eliminarii tuturor suspiciunilor privind o
posibila nerespectare a prevederilor conventiei, echipa de inspectie, desemnata
potrivit prevederilor alin. (1), are acces la orice instalatie sau amplasament,
precum si in orice alt loc de pe teritoriul national, precizat in mandatul de
inspectie ca fiind relevant pentru obiectul inspectiei.
(3) Agentia si persoanele controlate au dreptul si obligatia de a depune
toate eforturile pentru a facilita indeplinirea mandatului echipei de inspectie
si a clarifica toate aspectele privind respectarea prevederilor conventiei.
(4) Persoanele controlate sunt obligate sa ia masuri de protejare a
instalatiilor, a datelor si informatiilor cu caracter secret, care nu au
legatura cu obiectul inspectiei.
Art. 37
Persoanele controlate de echipele de inspectie ale Organizatiei mai au, in
afara celor prevazute la art. 26, urmatoarele obligatii:
a) asigura, contra cost, mijloacele si serviciile necesare echipei de
inspectie: transport local, comunicatii cu Organizatia, interpretare, spatii de
lucru, cazare, masa, asistenta medicala si alte servicii;
b) asigura prevenirea divulgarii de informatii si date cu caracter secret,
care nu au legatura cu obiectul inspectiei;
c) asigura harti, planuri sau scheme, pe care sa fie indicate, la scara,
obiectivele relevante ale perimetrului stabilit;
d) permit aplicarea de catre echipa de inspectie a procedurilor de
supraveghere a traficului vehiculelor, atat prin utilizarea inregistrarilor
video si a senzorilor, cat si prin inspectarea si tinerea evidentei vehiculelor
care ies din perimetru.
Art. 38
In vederea aplicarii prevederilor conventiei, referitoare la desfasurarea
inspectiilor internationale, Agentia intreprinde urmatoarele masuri:
a) stabileste, impreuna cu Ministerul de Interne - Directia generala a
politiei de frontiera, straini, probleme de migrari si pasapoarte si cu
Ministerul Finantelor - Directia generala a vamilor, punctele de intrare/iesire
in/din tara a echipelor de inspectie si le transmite Organizatiei in cel mult
30 de zile de la data intrarii in vigoare a conventiei;
b) transmite operativ Ministerului Finantelor - Directia generala a vamilor
lista echipamentului aprobat de Organizatie, precum si orice actualizari ale
acestei liste. De asemenea, cu ocazia fiecarei inspectii, comunica lista
probelor prelevate de echipa de inspectie, pentru care se permite scoaterea din
tara in conformitate cu prevederile art. 26 lit. h);
c) transmite Ministerului Transporturilor- Departamentul aviatiei civile,
datele necesare in vederea eliberarii autorizatiei de survol/aterizare,
speciala pentru aeronavele neprogramate, detinute sau inchiriate de
Organizatie;
d) transmite Ministerului Transporturilor - Departamentul aviatiei civile,
cu cel putin 5 ore inainte de plecarea programata de pe ultimul aeroport, in
vederea intrarii in spatiul aerian al Romaniei, datele necesare aprobarii
planului de zbor pentru aeronave neprogramate, detinute sau inchiriate de
Organizatie;
e) constituie echipa de insotire din membri ai corpului de control, din
reprezentanti ai obiectivului inspectat si, dupa caz, din reprezentanti ai
autoritatilor publice competente.
Art. 39
Echipa de insotire asigura, pe timpul desfasurarii inspectiei, respectarea
obligatiilor si exercitarea de catre persoana inspectata a drepturilor care
decurg din prevederile conventiei. In acest scop:
a) examineaza, la punctul de intrare, echipamentele si aparatura aduse de
echipa de inspectie si le accepta sau le respinge, pe baza listei stabilite de
Organizatie si a documentelor care le insotesc;
b) asigura transportul echipei la obiectivul inspectiei, in maximum 12 ore
de la sosirea in punctul de intrare; in cazul inspectiilor la cerere, cand se
negociaza perimetrul final, termenul maxim de ajungere la obiectivul inspectiei
este de 36 de ore;
c) negociaza cu echipa de inspectie detaliile conditiilor de desfasurare a
inspectiei;
d) participa la verificarile efectuate de echipa de inspectie, urmareste ca
aceasta sa respecte strict mandatul de inspectie emis de Organizatie si sa
perturbe cat mai putin posibil activitatile din instalatia sau din perimetrul
inspectat;
e) verifica, la terminarea inspectiei, echipamentele si aparatura, precum
si probele care se scot din tara de catre echipa de inspectie si participa la
executarea formalitatilor vamale pentru acestea.
Art. 40
In vederea aplicarii prevederilor conventiei, referitoare la organizarea si
desfasurarea inspectiilor internationale de catre Organizatie, Ministerul
Afacerilor Externe are urmatoarele obligatii:
a) confirma imediat Organizatiei primirea listei cu inspectori si asistenti
de inspectie;
b) transmite Organizatiei, in cel mult 30 de zile de la data confirmarii
prevazute la lit. a), lista cu inspectorii si asistentii de inspectie
acceptati;
c) intreprinde masurile necesare pentru acordarea de catre misiunile
diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, in termen de cel mult 30 de
zile de la data confirmarii prevazute la lit. a), a vizelor de intrare-iesire,
de tranzit, pentru calatorii multiple, valabile cel putin 2 ani, care sa
permita fiecarui inspector si asistent de inspectie acceptat sa-si
indeplineasca mandatul incredintat.
Art. 41
Ministerul Finantelor:
a) asigura introducerea, fara taxe vamale, a echipamentelor, aparaturii si
probelor transportate de membrii echipei de inspectie, precum si a articolelor
de uz personal ale acestora, cu exceptia articolelor de import sau export
interzise prin lege sau controlate prin reguli de carantina, cu conditia
scoaterii din tara a acestora la incheierea inspectiei. Formalitatile vamale
pentru echipament, aparatura si probe se executa o data cu examinarea acestora
de catre echipa de insotire, intr-un loc stabilit, de comun acord, de catre
Agentie si de Directia generala a vamilor;
b) informeaza operativ Agentia asupra operatiunilor de tranzit prin Romania
al substantelor chimice inscrise in liste, efectuate in conformitate cu
legislatia vamala.
Art. 42
Ministerul Transporturilor intreprinde urmatoarele masuri cu privire la
aeronavele, detinute sau inchiriate de Organizatie, care transporta echipele de
inspectie si echipamentele necesare inspectiei:
a) aproba eliberarea autorizatiei de survol/aterizare, speciala pentru
aeronavele neprogramate, detinute sau inchiriate de Organizatie, astfel incat
numarul acestei autorizatii sa poata fi transmis Organizatiei in cel mult 30 de
zile de la intrarea in vigoare a conventiei;
b) la cererea Agentiei, dispune aprobarea, cu prioritate, a survolului
spatiului aerian al Romaniei sau aterizarile/decolarile pe/de pe aeroporturile
din Romania, destinate traficului aerian international;
c) dispune asigurarea, cu prioritate, contra cost, a serviciilor de
deservire la sol, a securitatii, service-ului si combustibilului;
d) dispune ca aeronavele sa fie scutite de plata tarifelor pentru
serviciile de navigatie aeriana, de plata taxelor de aterizare, iluminat si
stationare, de plata tarifelor pentru folosirea serviciilor de navigatie
aeriana de ruta (RNAC) si de plata tarifelor pentru servicii de navigatie de
aeroport si terminala.
Art. 43
Ministerul Comunicatiilor autorizeaza folosirea de catre echipa de
inspectie a mijloacelor de telecomunicatii ale Organizatiei, pentru legaturi cu
sediul Organizatiei, precum si intre membrii echipei de inspectie.
CAP. 7
Alte dispozitii
Art. 44
(1) Personalul Agentiei este obligat sa respecte caracterul secret al
informatiilor de care ia cunostinta in exercitarea atributiilor sale.
(2) Agentia va stabili, dupa caz, pe baza unui acord incheiat in acest scop
cu Organizatia, categoria de clasificare a informatiilor cu caracter secret ce
se transmit acesteia.
Art. 45
Ministerul Afacerilor Externe participa la transmiterea operativa a
declaratiilor si a altor documente intre Agentie si Organizatie.
Art. 46
(1) Accesul specialistilor corpului de control al Agentiei la obiectivele
si instalatiile care fac obiectul prezentei legi se face pe baza legitimatiei
emise de presedintele Agentiei.
(2) Accesul echipei de inspectie internationala la obiectivele si
instalatiile care fac obiectul prezentei legi se face numai impreuna cu membri
ai echipei de insotire, pe baza unei note verbale emise de Agentie.
Art. 47
(1) Agentia acorda, la cerere, consultanta de specialitate agentilor
economici si altor persoane interesate in aplicarea regimului substantelor
chimice toxice si precursorilor acestora.
(2) Agentia editeaza si difuzeaza materiale documentare si organizeaza
cursuri, seminarii, simpozioane si alte forme de pregatire a agentilor
economici, a autoritatilor publice, precum si a corpului de control, in vederea
aplicarii corecte si eficiente a prevederilor conventiei.
CAP. 8
Infractiuni si contraventii
Art. 48
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
civila, materiala, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 49
Conducatorii persoanelor juridice sunt obligati sa asigure respectarea
prevederilor prezentei legi si sa stabileasca atributiile ce revin personalului
din subordine pentru aplicarea acestora.
Art. 50
(1) Fapta de a folosi arme chimice constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) In cazul in care fapta a avut consecinte deosebit de grave, pedeapsa
este inchisoare de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, iar daca
s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este detentiunea pe
viata sau inchisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 51
(1) Dezvoltarea, producerea, dobandirea, detinerea sau transferul, direct
sau indirect, de arme chimice constituie infractiuni si se pedepsesc cu
inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Sustragerea de substante chimice toxice sau de precursori pentru
folosirea lor in scopurile armelor chimice constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 52
(1) Amenintarea adresata unui stat, unei organizatii internationale sau
unei persoane fizice sau juridice cu folosirea armelor chimice, in scopul de a
provoca moartea, incapacitatea temporara sau vatamari permanente unor persoane,
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea
unor drepturi.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este conditionata de indeplinirea sau
neindeplinirea unui act sau cand, prin amenintare, sub orice forma, se pretinde
a se da ori a se preda arme chimice, in scopul de a provoca moartea, incapacitatea
temporara sau vatamari permanente unor persoane, pedeapsa este inchisoare de la
5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 53
(1) Producerea substantelor chimice inscrise in lista nr. 1, in cantitati
peste limitele sau in alte conditii decat cele prevazute la art. 15-18, precum
si importul, exportul, detinerea sau folosirea acestora, fara respectarea
prevederilor art. 15 alin. (1) si ale art. 22, constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Importul si exportul de substante chimice inscrise in listele nr. 2 si
3, cu incalcarea prevederilor art. 23, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 3 luni la un an.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 54
(1) Urmarirea penala in cazurile infractiunilor prevazute in prezenta lege
se efectueaza in mod obligatoriu de catre procuror.
(2) Competenta de a judeca, in prima instanta, infractiunile revine
tribunalelor.
Art. 55
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu au
fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sunt
considerate infractiuni:
a) sustragerea de la obligatia de a transmite declaratiile conform prevederilor
art. 7-13, precum si intarzierea cu peste 30 de zile in transmiterea acestora,
cu amenda de la 500.000 lei la 10.000.000 lei;
b) refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei
sau al echipelor de inspectie ale Organizatiei, in conditiile prevazute la art.
46, la obiectivele si instalatiile care fac obiectul prezentei legi,
impiedicarea, in orice mod, a acestora de a-si exercita atributiile legale,
precum si ascunderea unor elemente sau date relevante referitoare la acestea,
cu amenda de la 500.000 lei la 10.000.000 lei
c) neindeplinirea obligatiei, stabilita potrivit dispozitiilor art. 15
alin. (2), de intocmire a normelor specifice privind evidenta operatiunilor
efectuate cu asemenea substante si pastrarea in deplina siguranta a acestora,
precum si incalcarea acestor norme, cu amenda de la 100.000 lei la 2.000.000
lei;
d) transmiterea declaratiilor prevazute la art. 6-13 cu o intarziere de
pana la 30 de zile, precum si transmiterea de date incomplete, cu amenda de la
100.000 lei la 2.000.000 lei.
Art. 56
(1) Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(2) Pentru faptele prevazute la art. 55, contraventiile se constata si
amenda se aplica de catre corpul de control al Agentiei.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 55 din prezenta lege le sunt
aplicabile si dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia prevederilor art. 25-27.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 57
(1) Agentia elaboreaza, pe baza prevederilor prezentei legi, norme
metodologice privind procedurile tehnice de aplicare a dispozitiilor acesteia,
precum si precizarile si detaliile referitoare la aplicarea conventiei, ce se
adopta ulterior de catre Conferinta statelor parti la conventie.
(2) Normele metodologice prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 58
(1) Prezenta lege intra in vigoare la data intrarii in vigoare a
conventiei, cu exceptia articolelor precizate la alin. (3).
(2) Data intrarii in vigoare a conventiei, stabilita in conformitate cu
art. XXI al acesteia, este 29 aprilie 1997.
(3) Prevederile art. 1, art. 2, art. 4, art. 5, art. 6, art. 7 alin. (1),
art. 9 alin. (1) lit. a) si alin. (2), (3) si (4), art. 10 alin. (1) lit. a),
art. 10 alin. (2) si (3), art. 11 lit. a), art. 12 lit. a), art. 13 alin. (1)
lit. a), art. 24, art. 44, art. 46 alin. (1), art. 47-49, art. 55 lit. a) si d)
si ale art. 56-59 se aplica de la data publicarii prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei.
(4) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice dispozitie contrara
se abroga.
Art. 59
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta lege.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 24 martie
1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 24 martie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
CRISTIAN DUMITRESCU
ANEXA 1
LISTE DE SUBSTANTE CHIMICE
LISTA Nr. 1
(Numarul CAS)
A. Substante chimice toxice:
(1) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
fluorofosfonati de O-alchil (</= C10,
inclusiv cicloalchil)
Exemple: Sarin: Metilfluorofosfonat
de O-izopropil (107-44-8)
Soman: Metilfluorofosfonat
de O-pinacolil (96-64-0)
(2) Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
amidocianofosfati de O-alchil (</= C10,
inclusiv cicloalchil)
Exemplu: Tabun: Dimetilamidocianofosfat
de O-etil (77-81-6)
(3) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
tiofosfonati de O-alchil
(H sau </= C10, inclusiv
cicloalchil)-S-[2-(dialchil (Me, Et, n-Pr
sau i-Pr) amino)etil] si sarurile
alchilate sau protonate corespunzatoare
Exemplu. VX: Metiltiofosfonat de
O-etil-S-[2-(diizopropilamino)etil] (50782-69-9)
(4) Iperite cu sulf:
2-Cloroetil-clorometil-sulfura (2625-76-5)
Iperita: Bis(2-cloroetil)-sulfura (505-60-2)
Bis(2-cloroetiltio)metan (63869-13-6)
Sescviiperita: 1,2- Bis(2-cloroetiltio)metan (3563-36-8)
1,3-Bis(2-cloroetiltio)-n-propan (63905-10-2)
1,4-Bis(2-cloroetiltio)-n-butan (142868-93-7)
1,5-Bis(2-cloroetiltio)-n-pentan (142868-94-8)
Bis(2-cloroetiltiometil)-eter (63918-90-1)
Iperita O: Bis(2-cloroetiltioetil)-eter (63918-89-8)
(5) Lewisite:
Lewisita 1: 2-Clorovinildicloroarsina (541-25-3)
Lewisita 2: Bis(2-clorovinil)cloroarsina (40334-69-8)
Lewisita 3: Tris(2-clorovinil)arsina (40334-70-1)
(6) Iperite cu azot:
HN1. Bis(2-cloroetil)etilamina (538-07-8)
HN2: Bis(2-cloroetil)metilamina (51-75-2)
HN3: Tris(2-cloroetil)amina (555-77-1)
(7) Saxitoxina (35523-89-8)
(8) Ricina (9009-86-3)
B. Precursori:
(9) Difluoruri alchil (Me, Et, n-Pr
sau i-Pr) fosfonice
Exemplu: df: Difluorura metilfosfonica (676-99-3)
(10) Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
fosfoniti de O-alchil (H sau </=C10, inclusiv
cicloalchil)-O-[2-(dialchii(Me, Et, n-Pr
sau i-Pr) amino)etil] si sarurile
alchilate sau protonate corespunzatoare
Exemplu: QL. Metilfosfonit de
O-etil-0-[2-(diizopropilamino)etil] (57856-11-8)
(11) Clorosarin: Metilclorofosfonat de
O-izopropil (1445-76-7)
(12) Clorosoman:metilclorofosfonat de
O-pinacolil (7040-57-5)
LISTA Nr. 2
A. Substante chimice toxice:
(1) Amiton: Tiolofosfat de O,
O-dietil-S[2-(dietilamino)etil] si sarurile
alchilate sau protonate corespunzatoare (78-53-5)
(2) PFIB. 1,1,3,3,3-Pentafluoro-2-
(trifluorometil) propena (382-21-8)
(3) BZ: Benzilat de 3-chinuclidini (6581-06-2)
B. Precursori:
(4) Substante chimice, cu exceptia celor
inscrise in lista nr. 1, continand un
atom de fosfor la care este legata o
grupare metil, etil sau propil (normal
sau izo), dar nici un alt atom de carbon
Exemple: Diclorura metilfosfonica (676-97-1)
Metilfosfonat de dimetil (756-79-6)
Exceptie: Fonofos: Etiltiofosfonotiolat de
O-etil-S-fenil (944-22-9)
(5) Dihalogenuri N, N-Dialchil (Me, Et,
n-Pr sau i-Pr) amido-fosforice
(6) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
amidofosfati de dialchil
(Me, Et, n-Pr sau i-Pr)
(7) Triclorura de arsen (7784-34-1)
(8) Acid 2,2-difenil-2-hidroxiacetic (76-93-7)
(9) Chinuclidinol-3-ol (1619-34-7)
(10) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau
i-Pr)-2-cloroetilamine si sarurile
protonate corespunzatoare
(11) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau
i-Pr) amino-2-etanoli si sarurile
protonate corespunzatoare
Exceptii: N, N-Dimetilaminoetanol si
sarurile protonate corespunzatoare (108-01-0)
N, N-Dietilaminoetanol si sarurile
protonate corespunzatoare (100-37-8)
(12) N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau
i-Pr) amino-2-etantioli si sarurile
protonate corespunzatoare
(13) Tiodiglicol: Bis(2-hidroxietil)-sulfura (111-48-8)
(14) Alcoolpinacolilic: 3,3-Dimetilbutan-2-ol (464-07-3)
LISTA Nr. 3
A. Substante chimice toxice:
(1) Fosgen: Diclorura de carbonil (75-44-5)
(2) Clorcian: Clorura de cianogen (506-77-4)
(3) Acid cianhidric: Cianura de hidrogen (74-90-8)
(4) Cloropicrina: Tricloronitrometan (76-06-2)
B. Precursori
(5) Oxiclorura de fosfor.
Clorura de fosforil (10025-87-3)
(6) Triclorura de fosfor (7719-12-2)
(7) Pentaclorura de fosfor (10026-13-8)
(8) Fosfit de trimetil (121-45-9)
(9) Fosfit de trietil (122-52-1)
(10) Fosfit de dimetil (868-85-9)
(11) Fosfit de dietil (762-04-9)
(12) Monoclorura de sulf (10025-67-9)
(13) Diclorura de sulf (10545-99-0)
(14) Clorura de tionil (7719-09-7)
(15) Etildietanolamina (139-87-7)
(16) Metildietanolamina (105-59-9)
(17) Trietanolamina (102-71-6)
ANEXA 2
DEFINITII
ale notiunilor tehnice
1. Producerea unei substante chimice inseamna obtinerea ei printr-o reactie
chimica.
2. Prelucrarea unei substante chimice inseamna un proces fizic, cum ar fi:
conditionare, extractie sau purificare, prin care substanta respectiva nu este
transformata intr-o alta substanta chimica.
3. Consum al unei substante chimice inseamna transformarea acesteia intr-o
alta substanta, prin reactie chimica.
4. Numar CAS inseamna numarul din Registrul Chemical Abstracts Service,
corespunzator fiecarei substante chimice identificabile prin denumirea si
formula chimica structurala.
5. Substanta chimica organica definita inseamna orice substanta chimica,
apartinand clasei de compusi chimici care cuprinde toti compusii carbonului, cu
exceptia oxizilor si sulfurilor acestuia, precum si a carbonatilor metalici, si
care poate fi identificata prin denumirea chimica, formula structurala (daca se
cunoaste) si numarul CAS (daca este atribuit).
6. Mandat de inspectie inseamna instructiunile emise de Organizatie pentru
echipa de inspectie, in vederea desfasurarii unei anumite inspectii.
7. Asistent de inspectie inseamna o persoana desemnata de Organizatie
pentru a-i ajuta pe inspectori sa efectueze o inspectie sau o vizita, cum ar
fi: medic, personal medical auxiliar, agent de securitate, agent administrativ
sau interpret.
8. Instalatie se refera la oricare dintre obiectivele industriale definite
mai jos:
a) Platforma (combinat, uzina, fabrica) reprezinta un complex integrat
local, constand din una sau mai multe instalatii, avand niveluri administrative
intermediare, aflate sub o singura conducere si dispunand de o infrastructura
comuna, cum ar fi:
(i) birouri administrative si alte birouri;
(ii) ateliere de reparatii si intretinere;
(iii) cabinet medical;
(iv) utilitati;
(v) laborator analitic central;
(vi) laboratoare de cercetare si dezvoltare;
(vii) statie de epurare centrala;
(viii) magazii de depozitare.
b) Instalatie (instalatie de productie, atelier) reprezinta o zona,
structura sau cladire relativ autonoma, continand una sau mai multe unitati, cu
infrastructura auxiliara si asociata, cum ar fi:
(i) un mic sector administrativ;
(ii) spatii de depozitare si manipulare a materiilor prime si a produselor;
(iii) statie de epurare;
(iv) laborator de control analitic;
(v) serviciu de prim ajutor/cabinet medical specific;
(vi) evidenta cu privire la intrarile, miscarile interioare si iesirile de
substante declarabile si de materii prime sau de produse formate din acestea,
dupa caz.
c) Unitate (unitate productiva, unitate de proces) reprezinta combinatia de
echipamente (utilaje), inclusiv vasele de reactie si instalatiile aferente
acestora, necesare pentru producerea, prelucrarea sau consumarea unei
substante.
9. Dobandire inseamna operatiunea de import, inclusiv actiunea necomerciala
de primire din afara teritoriului national, precum si primirea de la o persoana
de pe teritoriul national.
10. Transfer inseamna operatiunea de export, inclusiv actiunea necomerciala
de trimitere in afara teritoriului national, precum si trimiterea catre o
persoana de pe teritoriul national.
ANEXA 3
PRIVILEGII SI IMUNITATI
acordate inspectorilor si asistentilor de inspectie*)
-------------
*) Conform sectiunii B din partea a II-a a anexei la conventie privind
verificarea.
1. Pentru a-si exercita functiile in mod eficace, inspectorilor si
asistentilor de inspectie li se vor acorda privilegii si imunitati, dupa cum se
precizeaza la lit. a)-i). Privilegiile si imunitatile vor fi acordate membrilor
echipei de inspectie in numele conventiei si nu pentru beneficiul personal al
persoanelor respective. Aceste privilegii si imunitati le vor fi acordate pe
intreaga perioada dintre sosirea si plecarea de pe teritoriul Romaniei, iar
dupa aceea, tinand seama de actele efectuate anterior in exercitarea functiilor
lor oficiale.
a) Membrilor echipei de inspectie li se va acorda inviolabilitatea de care
se bucura agentii diplomatici in aplicarea art. 29 din Conventia de la Viena,
din 18 aprilie 1961, privind relatiile diplomatice.
b) Locuintelor si sediilor birourilor, ocupate de echipa de inspectie care
efectueaza activitati de inspectie in aplicarea conventiei, li se vor acorda
inviolabilitatea si protectia acordata sediilor agentilor diplomatici in
aplicarea art. 30 alin. 1 din Conventia de la Viena privind relatiile
diplomatice.
c) Documentele si corespondenta, inclusiv inregistrarile echipei de
inspectie, se vor bucura de inviolabilitatea acordata tuturor documentelor si
corespondentei agentilor diplomatici in aplicarea art. 30 alin. 2 din Conventia
de la Viena privind relatiile diplomatice. Echipa de inspectie va avea dreptul
sa foloseasca coduri pentru comunicatiile sale cu Secretariatul tehnic al
Organizatiei.
d) Probele si echipamentul aprobat, aduse de membrii echipei de inspectie,
vor fi inviolabile, in conditiile prevederilor continute in conventie, si vor
fi exceptate de la plata oricaror taxe vamale. Probele periculoase vor fi
transportate in conformitate cu reglementarile specifice.
e) Membrilor echipei de inspectie li se vor acorda imunitatile acordate
agentilor diplomatici in aplicarea art. 31 alin. 1, 2 si 3 din Conventia de la
Viena privind relatiile diplomatice.
f) Membrilor echipei de inspectie, care efectueaza activitati ordonate in
aplicarea conventiei, li se va acorda scutirea de impozite si taxe, acordata
agentilor diplomatici in aplicarea art. 34 din Conventia de la Viena privind
relatiile diplomatice.
g) Membrilor echipei de inspectie li se va permite sa introduca pe
teritoriul Romaniei, fara plata vreunei taxe vamale sau a altor taxe similare,
articole de uz personal cu exceptia articolelor al caror import sau export este
interzis prin lege sau controlat prin reglementari de carantina.
h) Membrilor echipei de inspectie li se vor acorda aceleasi facilitati
valutare si de schimb care sunt acordate reprezentantilor guvernelor straine,
aflati in misiuni oficiale temporare.
i) Membrii echipei de inspectie nu se vor angaja, pe teritoriul Romaniei,
in nici o activitate profesionala sau comerciala, in scopul de a obtine profit
personal.
2. Atunci cand tranziteaza teritoriul Romaniei, membrilor echipelor de
inspectie li se vor acorda privilegiile si imunitatile de care se bucura
agentii diplomatici in aplicarea art. 40 alin. 1 din Conventia de la Viena
privind relatiile diplomatice. Documentelor si corespondentei, inclusiv
inregistrarilor, precum si probelor si echipamentului aprobat, aduse de
acestia, li se vor acorda privilegiile si imunitatile prevazute la alin. 1 lit.
c) si d).
3. Fara lezarea privilegiilor si imunitatilor, membrii echipei de inspectie
vor fi obligati sa respecte legile si reglementarile in vigoare pe teritoriul
Romaniei si, in masura in care acest lucru este in acord cu mandatul de
inspectie, sa nu intervina in afacerile interne ale statului roman. Daca
autoritatile romane considera ca s-a abuzat de privilegiile si imunitatile
precizate in prezenta anexa, intre Agentie si directorul general al
Organizatiei vor avea loc consultari pentru a se stabili daca acest abuz a avut
loc si, daca se stabileste acest lucru, pentru a se evita repetarea unui
asemenea abuz.
4. Directorul general al Organizatiei poate renunta la imunitatea de
jurisdictie a membrilor echipei de inspectie, daca este de parere ca imunitatea
ar impiedica cursul justitiei si ca se poate renunta la aceasta fara prejudicii
pentru aplicarea prevederilor conventiei. Renuntarea trebuie sa fie intotdeauna
expresa.
5. Observatorilor li se vor acorda aceleasi privilegii si imunitati care se
acorda inspectorilor in aplicarea prezentei anexe, cu exceptia acelora care se
acorda in aplicarea alin. 1 lit. d).