LEGE
Nr. 567 din 9 decembrie 2004
privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1197 din 14 decembrie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In infaptuirea actului de justitie, munca personalului auxiliar de
specialitate constituie un sprijin pentru magistrati, competenta si
indeplinirea corecta a sarcinilor ce revin acestei categorii de personal jucand
un rol important in buna desfasurare a intregii activitati a instantelor
judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea.
Art. 2
Personalul auxiliar de specialitate functioneaza in cadrul compartimentelor
auxiliare de specialitate ale instantelor judecatoresti si parchetelor de pe
langa acestea, organizate potrivit art. 106 - 108 din Legea nr. 304/2004
privind organizarea judiciara.
Art. 3
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este format din: grefieri, grefieri
statisticieni, grefieri documentaristi, grefieri arhivari, informaticieni,
registratori.
(2) Corpul grefierilor este alcatuit din grefieri cu studii superioare si
grefieri cu studii medii.
(3) Sunt conexe personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea functiile de agent
procedural si aprod.
Art. 4
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea, prevazut la art. 3, este obligat ca, prin
intreaga sa activitate, sa respecte drepturile si libertatile persoanelor,
precum si egalitatea lor in fata legii si sa asigure un tratament juridic
nediscriminatoriu tuturor participantilor la procedurile judiciare, indiferent
de calitatea acestora, sa respecte normele deontologice ale profesiei si sa
participe la formarea profesionala continua.
CAP. 2
Recrutarea personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
SECTIUNEA 1
Recrutarea grefierilor
Art. 5
Recrutarea grefierilor se face, de regula, prin Scoala Nationala de
Grefieri.
Art. 6
(1) Concursul de admitere in Scoala Nationala de Grefieri se organizeaza
anual, la nivel national, de catre Scoala Nationala de Grefieri, sub
coordonarea Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Numarul de locuri se stabileste in functie de necesarul de personal
calificat al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea.
(3) Concursul se desfasoara separat, pentru posturile de grefieri cu studii
superioare si grefieri cu studii medii.
Art. 7
Modul de organizare si desfasurare a concursului de admitere se stabileste
prin regulament, aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
SECTIUNEA a 2-a
Recrutarea informaticienilor
Art. 8
(1) Informaticienii se recruteaza prin concurs pentru ocuparea posturilor
vacante.
(2) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante se organizeaza la nivelul
fiecarei curti de apel sau fiecarui parchet de pe langa curtea de apel ori,
dupa caz, la Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie sau Parchetul National Anticoruptie, cu sprijinul
Directiei de exploatare a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului
Justitiei, care coordoneaza din punct de vedere profesional activitatea
informaticienilor, sau al compartimentului informatic din cadrul Inaltei Curti
de Casatie si Justitie, al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie ori al Parchetului National Anticoruptie, dupa caz.
(3) Concursul se desfasoara potrivit regulamentului aprobat de Consiliul
Superior al Magistraturii, la propunerea ministrului justitiei, presedintelui
Inaltei Curti de Casatie si Justitie si a procurorului general al Parchetului
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
SECTIUNEA a 3-a
Recrutarea grefierilor arhivari, a registratorilor si a personalului conex
Art. 9
(1) Grefierii arhivari, registratorii si personalul conex se recruteaza
prin concurs pentru ocuparea posturilor vacante.
(2) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante se organizeaza la nivelul
fiecarei curti de apel sau, dupa caz, la Inalta Curte de Casatie si Justitie,
Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau la Parchetul
National Anticoruptie, cu sprijinul Scolii Nationale de Grefieri, potrivit
regulamentului de organizare si desfasurare a concursului, aprobat de Consiliul
Superior al Magistraturii.
Art. 10
Grefierii arhivari si registratorii care promoveaza concursul prevazut la
art. 9 vor efectua un stagiu de specializare de doua luni in cadrul Scolii
Nationale de Grefieri.
CAP. 3
Scoala Nationala de Grefieri
SECTIUNEA 1
Organizarea si functionarea Scolii Nationale de Grefieri
Art. 11
(1) Scoala Nationala de Grefieri este o institutie publica, cu
personalitate juridica, aflata in coordonarea Consiliului Superior al
Magistraturii, care realizeaza formarea initiala a grefierilor si a celuilalt
personal auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea, precum si formarea profesionala continua a
acestora, in conditiile legii.
(2) Scoala Nationala de Grefieri nu face parte din sistemul national de
invatamant si educatie si nu este supusa dispozitiilor legale in vigoare cu
privire la acreditarea institutiilor de invatamant si recunoasterea diplomelor.
(3) Scoala Nationala de Grefieri are sediul in municipiul Bucuresti.
(4) Scoala Nationala de Grefieri isi poate desfasura activitatea si in
teritoriu, in centre si puncte zonale de formare profesionala, organizate
potrivit legii.
Art. 12
(1) Scoala Nationala de Grefieri este condusa de consiliul de conducere,
care este format din 9 membri, astfel:
a) un judecator si un procuror desemnati de Consiliul Superior al
Magistraturii;
b) 2 reprezentanti alesi din cadrul personalului de instruire al Scolii
Nationale de Grefieri;
c) directorul Institutului National al Magistraturii;
d) un reprezentant al Directiei organizarea instantelor si resurse umane
din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii;
e) 2 reprezentanti ai cursantilor, unul dintre cursantii cu studii
superioare si unul dintre cursantii cu studii medii, alesi pe durata
cursurilor;
f) directorul Scolii Nationale de Grefieri, care face parte de drept din
consiliul de conducere si prezideaza sedintele acestuia.
(2) Mandatul membrilor consiliului de conducere este de 4 ani, cu exceptia
mandatului reprezentantilor cursantilor, care sunt alesi pe durata studiilor.
Art. 13
Consiliul de conducere propune proiectul de buget si hotaraste asupra
problemelor care privesc organizarea si functionarea Scolii Nationale de
Grefieri, la propunerea directorului acestei institutii.
Art. 14
(1) Scoala Nationala de Grefieri este finantata de la bugetul de stat, prin
bugetul Consiliului Superior al Magistraturii, in conditiile legii.
(2) Directorul Scolii Nationale de Grefieri este ordonator tertiar de
credite.
Art. 15
(1) Numarul maxim de posturi pentru Scoala Nationala de Grefieri este
stabilit prin hotarare a Guvernului.
(2) Structura organizatorica, statele de functii si statele de personal ale
Scolii Nationale de Grefieri se aproba de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 16
(1) Conducerea curenta a Scolii Nationale de Grefieri este asigurata de
director, 2 directori adjuncti si un director economic.
(2) Directorul si directorii adjuncti sunt numiti de Consiliul Superior al
Magistraturii din randul personalului de instruire care are calitatea de
magistrat, pentru o perioada de 4 ani, fara posibilitatea reinvestirii.
Art. 17
Organizarea si functionarea Scolii Nationale de Grefieri se stabilesc prin
regulament aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 18
(1) Personalul de instruire al Scolii Nationale de Grefieri este numit de
Consiliul Superior al Magistraturii dintre magistrati, grefieri cu studii
superioare sau alti specialisti.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) poate fi numit de Consiliul Superior
al Magistraturii si prin detasare in cadrul Scolii Nationale de Grefieri, in
conditiile legii.
Art. 19
Salarizarea personalului de conducere si de instruire se face potrivit
legii de salarizare a personalului din cadrul organelor autoritatii
judecatoresti.
Art. 20
(1) Cadrele didactice din invatamantul superior juridic ce detin functii de
conducere sau de executie in cadrul Scolii Nationale de Grefieri sunt asimilate
magistratilor, pe perioada exercitarii functiilor.
(2) Grefierii cu studii superioare care desfasoara activitati de instruire
in cadrul Scolii Nationale de Grefieri sunt incadrati potrivit functiei
corespunzatoare din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
SECTIUNEA a 2-a
Formarea initiala a personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 21
(1) Formarea initiala se desfasoara diferit pentru grefierii cu studii
superioare juridice, grefierii cu studii superioare de alta specialitate si
grefierii cu studii medii.
(2) Pentru grefierii cu studii superioare juridice durata cursurilor este
de un an si consta in pregatirea teoretica si stagiu practic.
(3) Pentru grefierii cu studii superioare de alta specialitate sau studii
medii durata cursurilor este de 2 ani si include pregatire teoretica si stagiu
practic.
(4) Stagiile practice se desfasoara la instantele judecatoresti si la
parchetele de pe langa acestea.
Art. 22
(1) La absolvirea cursurilor Scolii Nationale de Grefieri cursantii vor
sustine un examen final.
(2) Media de absolvire a Scolii Nationale de Grefieri este cel putin 6.
(3) Cursantilor care au promovat examenul de absolvire a Scolii Nationale
de Grefieri li se elibereaza atestate.
Art. 23
Absolventii cu atestat ai Scolii Nationale de Grefieri vor fi repartizati,
in ordinea mediilor de absolvire, pe posturile vacante de la instantele
judecatoresti si parchetele de pe langa acestea sau, dupa caz, la Inalta Curte
de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie ori la Parchetul National Anticoruptie, pentru care au sustinut
concursul de admitere.
Art. 24
(1) Absolventii care au obtinut media de absolvire cel putin 7 vor fi
incadrati in treapta profesionala imediat superioara celei de debutant.
(2) Absolventii care au obtinut medii intre 6 si 7 vor fi incadrati ca
debutanti.
Art. 25
(1) In perioada studiilor, Scoala Nationala de Grefieri acorda cursantilor
o indemnizatie lunara de cursant, in cuantum egal cu salariul de baza brut
pentru functia de grefier debutant, in raport cu nivelul studiilor absolvite.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) are natura si regimul juridic al
unui drept salarial si se plateste din fondul prevazut in bugetul anual aprobat
al Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 26
Perioada in care o persoana a avut calitatea de cursant al Scolii Nationale
de Grefieri, daca a promovat examenul de absolvire a Scolii Nationale de
Grefieri, constituie vechime in munca si vechime in specialitate.
Art. 27
(1) Absolventii Scolii Nationale de Grefieri au obligatia de a ramane 5 ani
in cadrul institutiilor autoritatii judecatoresti.
(2) In cazul in care un absolvent al Scolii Nationale de Grefieri este
eliberat din functie inainte de expirarea perioadei de 5 ani, din initiativa sa
ori din motive care ii sunt imputabile, acesta este obligat sa restituie
indemnizatia de cursant si cheltuielile de scolarizare efectuate cu formarea
sa, proportional cu timpul ramas pana la implinirea termenului prevazut la
alin. (1).
Art. 28
Stagiul de specializare prevazut la art. 10 are loc in cadrul instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, pentru care au sustinut
concursul, sub indrumarea personalului de instruire al Scolii Nationale de
Grefieri.
SECTIUNEA a 3-a
Formarea profesionala continua
Art. 29
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea are obligatia de a participa cel putin o data
la 5 ani la o forma de pregatire profesionala continua, organizata de Scoala Nationala
de Grefieri.
(2) In cazul informaticienilor, pregatirea profesionala continua se
realizeaza prin participarea, cel putin o data pe an, la cursuri de
specialitate organizate la institutii de profil, pe baza conventiilor de
colaborare incheiate cu curtile de apel ori cu parchetele de pe langa curtile
de apel sau, dupa caz, cu Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori cu Parchetul National
Anticoruptie.
Art. 30
(1) Formarea continua se desfasoara sub forma de seminarii, sesiuni de
pregatire, conferinte, vizite de lucru, stagii de formare in strainatate.
(2) Seminariile si sesiunile de formare continua a grefierilor care isi
desfasoara activitatea in cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de
pe langa acestea se realizeaza pe baza unui program anual aprobat de Consiliul
Superior al Magistraturii, care este comunicat tuturor instantelor
judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea in luna decembrie a anului
anterior.
(3) Grefierii vor avea posibilitatea sa opteze, in limita locurilor
disponibile, pentru activitatile de formare continua care ii intereseaza.
Art. 31
(1) La sfarsitul fiecarui seminar sau fiecarei sesiuni de formare continua,
organizata potrivit art. 30, personalul primeste o adeverinta in care sunt
consemnate si rezultatele obtinute in urma evaluarii cunostintelor acumulate.
(2) Absolvirea oricarei forme de pregatire continua organizate de Scoala
Nationala de Grefieri sau, dupa caz, de institutiile de profil informatic
constituie un punctaj, care se are in vedere la evaluarea anuala a personalului
auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe
langa acestea.
Art. 32
In completarea formarii continue organizate de Scoala Nationala de
Grefieri, la nivelul fiecarei instante si fiecarui parchet, se vor organiza,
trimestrial, ore de pregatire profesionala a personalului auxiliar de
specialitate, sub indrumarea unui magistrat desemnat de conducatorul fiecarei instante
judecatoresti sau fiecarui parchet de pe langa aceasta.
CAP. 4
Numirea, promovarea, suspendarea si eliberarea din functie a personalului
auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe
langa acestea
SECTIUNEA 1
Numirea in functie
Art. 33
(1) Poate fi numita in functia de grefier persoana care indeplineste
urmatoarele conditii:
a) are cetatenia romana, domiciliul in Romania si capacitate deplina de
exercitiu;
b) nu are antecedente penale, nu are cazier fiscal si se bucura de o buna
reputatie;
c) cunoaste limba romana;
d) este apta, din punct de vedere medical, pentru exercitarea functiei;
e) are studii superioare de specialitate sau studii medii, cunostinte de
operare pe calculator sau de dactilografiere;
f) este absolventa a Scolii Nationale de Grefieri.
(2) La numirea in functia de grefier, pentru indeplinirea conditiei
prevazute la alin. (1) lit. e), este necesara absolvirea de studii superioare
juridice sau de studii medii.
(3) Pentru numirea in functia de grefier statistician, pentru indeplinirea
conditiei prevazute la alin. (1) lit. e), este necesara absolvirea de studii
superioare economice, studii superioare juridice sau studii medii economice.
(4) Pentru numirea in functia de grefier documentarist, pentru indeplinirea
conditiei prevazute la alin. (1) lit. e), este necesara absolvirea de studii
superioare juridice, studii superioare de administratie publica sau filologice
ori studii medii.
Art. 34
Pentru numirea in functia de informatician sunt necesare indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 33 alin. (1) lit. a) - d) si absolvirea de studii
superioare de specialitate.
Art. 35
Functiile de informatician pot fi nominalizate potrivit nomenclatorului de
functii de specialitate prevazute de lege pentru functiile de specialitate
informatica.
Art. 36
In cazuri exceptionale, Consiliul Superior al Magistraturii poate decide
organizarea unui concurs la nivel national sau poate aviza numirea in functia
de grefier, fara concurs, pentru persoanele care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 33 alin. (1) lit. a) - e) si au o vechime in specialitate de
cel putin 10 ani.
Art. 37
Grefierii si informaticienii sunt numiti prin decizie de catre presedintii
curtilor de apel sau, dupa caz, de procurorii generali ai parchetelor de pe
langa acestea, in a caror circumscriptie teritoriala urmeaza sa isi desfasoare
activitatea.
Art. 38
(1) Poate fi numita in functia de grefier arhivar, registrator, agent
procedural sau aprod persoana care are studii medii si indeplineste conditiile
prevazute la art. 33 alin. (1) lit. a) - d).
(2) Numirea pe posturile prevazute la alin. (1) se face pe baza de concurs,
organizat la nivelul curtilor de apel, al parchetelor de pe langa acestea sau,
dupa caz, la Inalta Curte de Casatie si Justitie, la Parchetul de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie sau la Parchetul National Anticoruptie.
(3) Modul de organizare si desfasurare a concursului se stabileste prin
regulament aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 39
Grefierii arhivari si registratorii sunt numiti prin decizie de catre
presedintii curtilor de apel sau, dupa caz, de procurorii generali ai
parchetelor de pe langa acestea ori, dupa caz, de presedintii tribunalelor sau
de prim-procurorii parchetelor de pe langa acestea, in a caror circumscriptie
teritoriala urmeaza sa isi desfasoare activitatea.
Art. 40
(1) Inainte de a incepe sa isi exercite functia, personalul auxiliar de
specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
depune juramantul in fata conducatorului instantei judecatoresti sau al
parchetului de pe langa aceasta, la care este numit.
(2) Dispozitiile art. 32 din Legea nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor se aplica in mod corespunzator.
Art. 41
Informaticienii sunt subordonati, din punct de vedere administrativ,
conducatorului instantei sau parchetului din care fac parte si, din punct de
vedere profesional, Directiei de exploatare a tehnologiei informatiei din
cadrul Ministerului Justitiei sau, dupa caz, compartimentului corespunzator din
cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie ori Parchetului National Anticoruptie.
SECTIUNEA a 2-a
Promovarea personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 42
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor
de pe langa acestea, incadrat pentru prima data dupa terminarea studiilor, are
calitatea de debutant o perioada de 6 luni de la incadrare, fiind definitivat
in functie pe baza de examen, cu exceptia absolventilor prevazuti la art. 24
alin. (1).
(2) In cazul nepromovarii examenului de definitivare in functie, perioada
prevazuta la alin. (1) poate fi prelungita cu inca 6 luni. Nepromovarea pentru
a doua oara a examenului de definitivare atrage eliberarea din functie ca
necorespunzator profesional.
Art. 43
Promovarea in functii de executie se face prin concurs sau examen, in
functia imediat superioara.
Art. 44
(1) Promovarea in functii de executie in grade sau trepte profesionale
superioare, in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet, se face prin
examen.
(2) Promovarea la instante sau parchete superioare se face numai prin
concurs, organizat la nivelul curtilor de apel ori al parchetelor de pe langa
acestea sau, dupa caz, la Inalta Curte de Casatie si Justitie, la Parchetul de
pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori la Parchetul National
Anticoruptie, pentru personalul auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, care are o vechime de cel
putin 3 ani in functia in care este incadrat si calificativul "foarte
bine" in aceasta perioada.
(3) Modul de organizare si desfasurare a concursului sau examenului se
stabileste prin regulament, aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Pentru promovarea in functii de executie in cazul informaticienilor, la
elaborarea regulamentului prevazut la alin. (3) vor fi avute in vedere, dupa
caz, si propunerile ministrului justitiei, ale presedintelui Inaltei Curti de
Casatie si Justitie si ale procurorului general al Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. 45
(1) Promovarea in functii de conducere - de prim-grefier, de grefier-sef
sau de informatician-sef - se face de colegiul de conducere al instantei sau
parchetului, dupa caz, pe baza candidaturilor depuse, a unui proiect de
imbunatatire a activitatii personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea si a unui interviu. Pentru
promovarea in functia de informatician-sef la curti de apel si tribunale,
respectiv la parchetele de pe langa aceste instante, la sedinta colegiului de
conducere participa si un reprezentant al compartimentului de specialitate
informatica din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv al Parchetului de pe
langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, care verifica aptitudinile
profesionale ale candidatilor, necesare implementarii Strategiei de
informatizare a sistemului judiciar.
(2) La selectia grefierilor si informaticienilor pentru numirea in functii
de conducere se are in vedere indeplinirea urmatoarelor criterii:
a) o vechime de minimum 5 ani in functia de grefier, respectiv de
informatician;
b) activitate profesionala deosebita, evaluata cu calificativul
"foarte bine" in ultimii 4 ani;
c) calitati manageriale.
Art. 46
(1) Numirea in functia de prim-grefier sau grefier-sef se face pentru o
perioada de 5 ani, cu posibilitatea reinvestirii, prin decizie a presedintelui
curtii de apel sau a procurorului general al parchetului de pe langa aceasta
instanta.
(2) Numirea in functia de informatician-sef se face pentru o perioada de 5
ani, cu posibilitatea reinvestirii, prin decizie a presedintelui curtii de apel
sau a procurorului general al parchetului de pe langa aceasta instanta, cu
avizul compartimentului de specialitate informatica din cadrul Ministerului
Justitiei sau, dupa caz, din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie.
(3) In cazul numirii in functia de informatician-sef la Inalta Curte de
Casatie si Justitie, nu este necesar avizul prevazut la alin. (2).
Art. 47
Dispozitiile art. 45 si 46 se aplica in mod corespunzator si in cazul
promovarii in functia de grefier arhivar-sef.
SECTIUNEA a 3-a
Suspendarea din functie a personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 48
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este suspendat din functie in urmatoarele
cazuri:
a) cand a fost pusa in miscare actiunea penala impotriva sa;
b) cand sufera de o boala psihica, care il impiedica sa isi exercite
functia in mod corespunzator;
c) cand savarseste o abatere disciplinara grava, in conditiile art. 88.
(2) Suspendarea din functie se dispune de presedintele curtii de apel sau,
dupa caz, de procurorul general al parchetului de pe langa aceasta, in a carui
circumscriptie teritoriala isi desfasoara activitatea persoana in cauza.
(3) In perioada suspendarii din functie, potrivit alin. (1) lit. a) si c),
celui suspendat nu i se platesc drepturile salariale. Aceasta perioada nu
constituie vechime in munca si in specialitate.
Art. 49
(1) In cazul prevazut la art. 48 alin. (1) lit. a), presedintele curtii de apel
sau, dupa caz, procurorul general al parchetului de pe langa aceasta comunica
de indata persoanei in cauza si conducerii instantei sau parchetului unde
aceasta functioneaza hotararea prin care s-a dispus suspendarea din functie.
(2) Daca se dispune scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi
penale, achitarea sau incetarea procesului penal fata de persoana in cauza,
suspendarea din functie inceteaza, iar aceasta este repusa in situatia
anterioara, i se platesc drepturile banesti de care a fost lipsita pe perioada
suspendarii din functie si i se recunoaste vechimea in munca si in specialitate
pentru aceasta perioada.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul
prevazut la art. 48 alin. (1) lit. c), daca se constata nevinovatia persoanei
in cauza.
Art. 50
(1) In cazul prevazut la art. 48 alin. (1) lit. b), boala psihica se
constata printr-o expertiza de specialitate, la sesizarea presedintelui
instantei sau, dupa caz, a conducatorului parchetului, iar suspendarea din
functie se dispune pe perioada recomandata de comisia medicala de specialitate.
(2) Dupa expirarea perioadei prevazute la alin. (1), presedintele curtii de
apel sau, dupa caz, procurorul general al parchetului de pe langa aceasta, pe
baza unei noi expertize, poate hotari incetarea suspendarii si repunerea in
functie a persoanei in cauza, prelungirea acesteia sau, daca boala este
ireversibila, o elibereaza din functie.
(3) In perioada suspendarii, persoanei in cauza i se platesc drepturile de
asigurari sociale pentru boala, potrivit legii.
Art. 51
Decizia de suspendare din functie poate fi contestata la tribunalul de
munca si asigurari sociale in a carui circumscriptie teritoriala isi are
domiciliul reclamantul.
SECTIUNEA a 4-a
Eliberarea din functie a personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 52
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este eliberat din functia de executie sau de
conducere in urmatoarele cazuri:
a) demisie;
b) pensionare, in conditiile legii;
c) constatarea nepregatirii profesionale corespunzatoare sau, dupa caz,
indeplinirea necorespunzatoare a atributiilor specifice functiei de conducere;
d) neindeplinirea oricareia dintre conditiile prevazute pentru numirea in
functie;
e) ca sanctiune disciplinara;
f) condamnarea definitiva pentru savarsirea unei infractiuni.
Art. 53
(1) Eliberarea din functie se dispune prin decizie a conducatorului
instantei judecatoresti sau al parchetului de pe langa aceasta, care a dispus
numirea in functie.
(2) Pentru personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti
si al parchetelor de pe langa acestea care a urmat cursurile Scolii Nationale
de Grefieri, decizia de eliberare din functie prevazuta la alin. (1) se aduce
la cunostinta Scolii Nationale de Grefieri, in termen de 30 de zile de la
emitere, daca eliberarea din functie are loc inainte de implinirea termenului
de 5 ani prevazut de art. 27 alin. (1).
(3) Pentru informaticieni, in cazul prevazut de art. 52 lit. c), decizia de
eliberare din functie se emite cu avizul compartimentului de specialitate
informatica din cadrul Ministerului Justitiei sau, dupa caz, din cadrul Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie ori al Parchetului National Anticoruptie.
Art. 54
Decizia de eliberare din functie prevazuta pentru cazurile mentionate la
art. 52 lit. c) - f) poate fi contestata la tribunalul de munca si asigurari
sociale in a carui circumscriptie teritoriala isi are domiciliul reclamantul.
CAP. 5
Delegarea, detasarea si transferul personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 55
(1) In cazul in care o instanta judecatoreasca sau un parchet nu poate
functiona normal datorita lipsei temporare a unor categorii de personal
auxiliar de specialitate, a existentei de posturi vacante ori a altor asemenea
cauze, presedintele curtii de apel sau procurorul general al parchetului de pe
langa aceasta instanta, la propunerea conducatorului instantei ori al
parchetului de pe langa aceasta, poate delega personal auxiliar de specialitate
din circumscriptia teritoriala a aceleiasi curti de apel sau a aceluiasi
parchet de pe langa aceasta instanta.
(2) Delegarea personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea se poate face pe o perioada
de cel mult 60 de zile si poate fi prelungita, cu acordul persoanei delegate,
cel mult 60 de zile intr-un an.
(3) Delegarea informaticienilor se poate dispune cu avizul prealabil al
compartimentului de specialitate informatica din cadrul Ministerului Justitiei,
respectiv al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. 56
(1) Presedintele curtii de apel sau, dupa caz, procurorul general al
parchetului de pe langa curtea de apel, cu avizul conducatorului instantei
judecatoresti ori al parchetului de pe langa aceasta, poate dispune detasarea
personalului auxiliar de specialitate, numai cu acordul scris al acestuia, in
cadrul Ministerului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii sau al
unitatilor subordonate acestora.
(2) Durata detasarii este de cel mult un an. In mod exceptional, durata
detasarii poate fi prelungita, pentru motive obiective, din 6 in 6 luni, cu
respectarea acelorasi conditii.
Art. 57
Pe perioada delegarii si detasarii, personalul auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea beneficiaza de
toate drepturile prevazute de lege pentru personalul din unitatile bugetare.
Cand salariul si celelalte drepturi banesti prevazute pentru functia in care
este detasat personalul auxiliar de specialitate sunt inferioare celor de care
acesta beneficiaza la instanta judecatoreasca sau la parchetul de pe langa
aceasta, la care este incadrat, acesta isi pastreaza salariul de incadrare si
celelalte drepturi banesti ale functiei pe care o detine.
Art. 58
Transferul personalului auxiliar de specialitate intre instantele
judecatoresti sau parchetele de pe langa acestea se aproba, la cererea acestuia
ori a unitatilor interesate, de presedintii curtilor de apel sau, dupa caz, de
procurorii generali ai parchetelor de pe langa aceste instante.
CAP. 6
Drepturile si indatoririle personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 59
Stabilirea drepturilor si indatoririlor personalului auxiliar se face
tinandu-se seama de locul si rolul acestuia in desfasurarea activitatii de
justitie, de raspunderea si complexitatea fiecarei functii, de interdictiile si
incompatibilitatile prevazute de lege pentru persoanele care sunt incadrate in
institutiile publice.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 60
(1) Pentru activitatea desfasurata, personalul auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea are dreptul la
o salarizare stabilita in raport cu nivelul instantei sau parchetului, cu functia
detinuta, cu vechimea in munca si in specialitate, precum si cu alte criterii
prevazute de lege.
(2) Informaticienii cu functii de executie si functii de conducere
beneficiaza de prevederile privind salarizarea si celelalte drepturi
corespunzatoare grefierilor cu studii superioare cu functii de executie si de
conducere.
(3) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea beneficiaza de salarii de baza, spor de
vechime, prime si de alte drepturi salariale, in conditiile legii.
(4) Salarizarea personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea se stabileste prin lege
speciala.
Art. 61
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este liber sa se asocieze ori sa adere la
organizatii sindicale, precum si la organizatii profesionale, locale, nationale
sau internationale, in scopul apararii intereselor sale profesionale, sociale
si economice.
Art. 62
(1) Personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si
al parchetelor de pe langa acestea ii este recunoscut dreptul la greva, in
conditiile legii, cu respectarea principiilor continuitatii si al celeritatii
activitatii de justitie.
(2) In timpul grevei se vor asigura serviciile esentiale, nu mai putin de o
treime din activitatea normala, asigurandu-se participarea grefierilor la
sedintele de judecata sau, dupa caz, la activitatile de urmarire penala pentru
solutionarea cauzelor cu arestati in materie penala si in alte materii, pentru
cauzele privind obligatiile de intretinere de orice fel, asigurarea dovezilor,
solutionarea cererilor de ordonanta presedintiala, precum si in alte cauze
considerate urgente, potrivit legii, sau apreciate ca atare de catre instanta.
Art. 63
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea are dreptul de a-si perfectiona in mod continuu
pregatirea profesionala.
(2) Pe perioada in care personalul auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea urmeaza forme de
perfectionare profesionala, beneficiaza de drepturile salariale cuvenite, in
situatia in care acestea sunt:
a) organizate la initiativa ori in interesul instantei sau parchetului la
care este incadrat;
b) urmate la initiativa personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, cu acordul
presedintelui curtii de apel sau al procurorului general al parchetului de pe
langa aceasta, in a caror circumscriptie teritoriala functioneaza;
c) organizate de Scoala Nationala de Grefieri, de centrele zonale de
formare continua, in conditiile legii, sau de alte institutii specializate din
tara sau din strainatate.
(3) In cazul in care formarea si perfectionarea profesionala, in formele
prevazute la alin. (2), se organizeaza in afara localitatii in care isi are
sediul instanta sau parchetul, personalul auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea beneficiaza de
drepturile de delegare, in conditiile art. 57.
(4) Pentru acoperirea cheltuielilor programelor de formare si perfectionare
profesionala a personalului auxiliar de specialitate, organizate in conditiile
alin. (2) lit. a) si c), curtile de apel si parchetele de pe langa acestea,
precum si, dupa caz, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie si Parchetul National Anticoruptie au
obligatia sa prevada in bugetul anual propriu sumele necesare pentru
cheltuielile respective.
Art. 64
Instantele si parchetele au obligatia sa asigure personalului auxiliar de
specialitate conditii normale de munca si igiena, de natura sa le asigure
sanatatea si integritatea fizica si psihica.
Art. 65
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea beneficiaza anual de un concediu de odihna
platit de 30 de zile lucratoare.
(2) In perioada concediului de odihna personalul auxiliar de specialitate
al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea beneficiaza,
o singura data pe an, de transport gratuit dus-intors intre localitatea de
domiciliu si localitatea din tara in care isi petrece concediul de odihna.
(3) Conditiile de efectuare si de plata a concediului de odihna se
stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii, in
conditiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile ulterioare, si ale
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2003 privind cresterile salariale ce
se vor acorda personalului din sectorul bugetar, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 164/2004, cu completarile ulterioare.
Art. 66
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea are dreptul la concedii fara plata, pentru
studii sau pentru alte evenimente, in conditii stabilite prin regulamentul
prevazut la art. 65 alin. (3).
(2) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea are dreptul la concedii medicale, potrivit
legislatiei in vigoare.
Art. 67
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea, in activitate sau pensionari, precum si
sotul/sotia si copiii aflati in intretinerea acestuia beneficiaza in mod
gratuit de asistenta medicala, medicamente si proteze, in conditiile respectarii
dispozitiilor legale privind plata contributiei la asigurarile sociale de
sanatate.
(2) Conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale, a
medicamentelor si protezelor sunt stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 68
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea, astfel cum a fost prevazut la art. 3, cu o
vechime de cel putin 25 de ani in functie, beneficiaza, la implinirea varstei
prevazute de lege, de pensie de serviciu, in cuantum de 80% din venitul brut
realizat in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii.
(2) Pentru fiecare an care depaseste vechimea prevazuta la alin. (1) se
adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venit, fara a se putea depasi venitul
brut avut la data pensionarii.
(3) De pensia de serviciu beneficiaza si personalul auxiliar cu o vechime
intre 20 si 25 de ani in aceasta functie, caz in care cuantumul pensiei
prevazut la alin. (1) se micsoreaza cu 1% pentru fiecare an care lipseste din
vechimea integrala.
(4) De prevederile alin. (2) beneficiaza si personalul auxiliar pensionat
anterior intrarii in vigoare a prezentei legi.
(5) Sotul supravietuitor si copiii personalului prevazut la alin. (1), care
au dreptul la pensie de serviciu, beneficiaza de pensie de urmas daca
indeplinesc conditiile prevazute pentru aceasta de Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(6) Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din
sistemul public al asigurarilor sociale se suporta din bugetul de stat.
(7) Pensiile de serviciu ale personalului auxiliar se actualizeaza in
raport cu salariul de baza brut al categoriilor de personal auxiliar in
activitate.
Art. 69
(1) Personalul auxiliar de specialitate cu o vechime continua in justitie
de 25 de ani inainte de data pensionarii sau a eliberarii din functie pentru
motive neimputabile beneficiaza de o indemnizatie egala cu trei salarii de baza
de incadrare lunare brute, care se impoziteaza potrivit legii.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) se acorda o singura data in
decursul activitatii de personal auxiliar de specialitate si se inregistreaza
in dosarul personal, potrivit legii.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si in cazul decesului
personalului auxiliar de specialitate aflat in activitate. In acest caz
indemnizatia se acorda sotului sau, dupa caz, sotiei si copiilor care se aflau
in intretinerea persoanei in cauza la data decesului.
Art. 70
Grefierii cu studii superioare juridice beneficiaza de vechime in
specialitate juridica, pentru perioada in care desfasoara aceasta activitate.
Art. 71
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea, in activitate, cu o vechime de 25 de ani si,
respectiv, 20 de ani, poate fi distins cu Diploma Meritul judiciar clasele II
si III, prevazuta de Legea nr. 303/2004, pentru merite deosebite in activitate,
respectarea in mod exemplar a indatoririlor de serviciu si obtinerea in
decursul intregii activitati numai a calificativului "foarte bine".
(2) Modalitatea de propunere si conditiile concrete pentru acordarea
Diplomei Meritul judiciar clasele II si III se stabilesc prin regulament
aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 72
Grefierii de sedinta au dreptul la asigurarea in mod gratuit a tinutei
vestimentare corespunzatoare instantei la care functioneaza, potrivit legii.
Art. 73
Pe langa drepturile prevazute de prezenta lege, personalul auxiliar de
specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
beneficiaza si de alte drepturi prevazute de legislatia muncii si de legislatia
asigurarilor sociale.
Art. 74
(1) Activitatea personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea este evaluata anual de
catre conducatorul instantei judecatoresti sau al parchetului de pe langa
aceasta in care isi desfasoara activitatea, prin acordarea calificativelor
"foarte bine", "bine", "satisfacator" si
"nesatisfacator".
(2) Evaluarile si calificativele anuale se pastreaza la dosarul profesional
personal.
(3) In cazul informaticienilor, evaluarea se realizeaza cu sprijinul
compartimentului de specialitate informatica din cadrul Ministerului Justitiei
sau, dupa caz, din cadrul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, al Parchetului
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori din cadrul Parchetului National
Anticoruptie si se semneaza atat de presedintele curtii de apel sau de
procurorul general al parchetului de pe langa aceasta instanta, cat si de catre
seful compartimentului informatic din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv
al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, al Parchetului de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie sau al Parchetului National Anticoruptie.
Art. 75
(1) Evolutia activitatii personalului de la intrarea in justitie si pana la
incetarea functiei se consemneaza in fisa profesionala aprobata de Consiliul
Superior al Magistraturii, aflata la dosarele profesionale care se intocmesc si
se pastreaza de curtea de apel sau parchetul de pe langa aceasta instanta, in a
carui circumscriptie teritoriala isi desfasoara activitatea ori, dupa caz, la
Inalta Curte de Casatie si Justitie, la Parchetul de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie sau la Parchetul National Anticoruptie.
(2) Datele continute in dosarul profesional sunt confidentiale, in
conditiile prevazute de lege.
(3) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea are acces la propriul dosar profesional si
poate obtine copii ale actelor existente in dosar.
SECTIUNEA a 3-a
Indatoririle personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 76
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea are obligatia sa isi indeplineasca indatoririle
de serviciu cu profesionalism, impartialitate si celeritate, in conformitate cu
legea, si sa se abtina de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii
persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului justitiei.
Art. 77
(1) Functia de grefier este incompatibila cu orice alte functii publice sau
private, cu exceptia functiilor didactice din invatamant, in conditiile legii.
(2) Grefierilor le este interzis:
a) sa desfasoare activitati comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
b) sa desfasoare activitati de arbitraj in litigii civile, comerciale sau
de alta natura;
c) sa aiba calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere,
administrare ori de control la societati civile, societati comerciale, inclusiv
la banci sau la alte institutii de credit, societati de asigurare ori
financiare, companii nationale, societati nationale sau regii autonome;
d) sa aiba calitatea de membru al unui grup de interes economic.
(3) Prin derogare de la regula prevazuta la alin. (2) lit. c), grefierii
pot fi actionari sau asociati ca urmare a legii privind privatizarea in masa.
Art. 78
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este obligat sa pastreze secretul profesional,
confidentialitatea in legatura cu faptele si informatiile despre care ia
cunostinta in exercitarea functiei, cu privire la procese aflate in curs de
desfasurare sau asupra unor cauze cu care a fost sesizat parchetul.
(2) Personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si
al parchetelor de pe langa acestea nu ii este permis sa comenteze sau sa
justifice in presa ori in emisiuni audiovizuale hotararile sau solutiile date
in dosarele despre care a luat cunostinta in exercitarea atributiilor de
serviciu.
Art. 79
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este obligat sa respecte programul de lucru si
sa rezolve lucrarile in termenele stabilite.
Art. 80
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este obligat sa aiba, in timpul sedintelor de
judecata, tinuta vestimentara corespunzatoare instantei la care functioneaza.
(2) Tinuta vestimentara se stabileste prin hotarare a Guvernului si se
asigura potrivit art. 72.
Art. 81
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea este obligat sa prezinte, in conditiile si la
termenele prevazute de lege, declaratia de avere si declaratia de interes.
CAP. 7
Raspunderea personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea
Art. 82
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea raspunde civil, disciplinar, administrativ si
penal, dupa caz, in conditiile legii.
Art. 83
Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea raspunde disciplinar pentru abaterile de la
indatoririle de serviciu, precum si pentru comportarile care dauneaza
intereselor serviciului sau prestigiului justitiei.
Art. 84
Constituie abateri disciplinare:
a) intarzierea nejustificata in efectuarea lucrarilor;
b) absentele nemotivate de la serviciu, precum si incalcarea dispozitiilor
din regulamentele privind organizarea si functionarea instantelor judecatoresti
si a parchetelor de pe langa acestea, referitoare la programul de lucru;
c) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri privind
satisfacerea unor interese personale, ale membrilor familiilor lui sau ale
altor persoane, precum si orice ale imixtiuni in activitatea judecatorilor sau
a procurorilor;
d) atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de
serviciu fata de judecatori si procurori, fata de colegi, avocati, experti,
martori, justitiabili sau orice alta persoana cu care intra in relatii;
e) nerespectarea confidentialitatii lucrarilor care au acest caracter;
f) nerespectarea dispozitiilor legale care reglementeaza modul de
comunicare fata de terte persoane a datelor si informatiilor referitoare la
activitatea instantelor judecatoresti;
g) manifestari care aduc atingere demnitatii sau probitatii profesionale;
h) refuzul nejustificat de a indeplini o indatorire ce ii revine potrivit
legii si regulamentelor privind organizarea si functionarea instantelor
judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea ori alte atributii stabilite
de conducatorii instantelor judecatoresti sau ai parchetelor de pe langa
acestea;
i) neglijenta grava ori neglijente repetate in rezolvarea lucrarilor;
j) incalcarea incompatibilitatilor si a interdictiilor prevazute de lege;
k) omisiunea grava de a-si indeplini atributiile ce ii revin potrivit
legii;
l) nerespectarea prevederilor cuprinse in Codul deontologic al personalului
auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe
langa acestea.
Art. 85
(1) Sanctiunile disciplinare care se pot aplica personalului auxiliar de
specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa
acestea, in raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertismentul;
b) reducerea cu 5 - 15% a salariului si/sau a indemnizatiei de conducere,
pe o durata de 1 - 3 luni;
c) retrogradarea in gradul profesional sau treapta profesionala in cadrul
aceleiasi functii, pe o durata de 1 - 3 luni;
d) revocarea din functia de conducere ocupata;
e) mutarea disciplinara la o alta instanta sau parchet din circumscriptia
teritoriala a aceleiasi curti de apel sau, dupa caz, a aceluiasi parchet de pe
langa curtea de apel, pe o durata de 1 - 3 luni;
f) excluderea din profesie.
(2) In cazul nerespectarii prevederilor cuprinse in Codul deontologic al
personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea, conducatorul instantei sau al parchetului care
aplica sanctiunea poate dispune ca, pe langa sanctiunea disciplinara aplicata,
acesta sa urmeze cursuri de deontologie a profesiei organizate de Scoala
Nationala de Grefieri.
Art. 86
(1) Sanctiunea prevazuta la art. 85 alin. (1) lit. a) se aplica de
conducatorul instantei sau al parchetului in cadrul caruia isi desfasoara
activitatea cel sanctionat.
(2) Sanctiunile prevazute la art. 85 alin. (1) lit. b) - f) se aplica de
catre presedintele curtii de apel sau de procurorul general al parchetului de
pe langa aceasta, in a carui circumscriptie teritoriala isi desfasoara
activitatea cel sanctionat.
Art. 87
(1) In cazul in care exista indiciile savarsirii unei abateri disciplinare,
conducatorii instantelor judecatoresti sau ai parchetelor de pe langa acestea,
prevazuti la art. 86, vor dispune efectuarea cercetarii prealabile.
(2) Cercetarea prealabila este obligatorie in toate cazurile si se poate
efectua prin judecatorii inspectori ai curtilor de apel ori, dupa caz, prin
procurorii inspectori din cadrul curtilor de apel sau al parchetelor de pe
langa acestea ori printr-un alt judecator sau procuror desemnat de conducatorul
curtii de apel ori al parchetului de pe langa aceasta si se finalizeaza
printr-un act de constatare.
(3) Pentru abaterile disciplinare sesizate in cadrul Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie
sau, dupa caz, al Parchetului National Anticoruptie, cercetarea prealabila
prevazuta la alin. (2) se efectueaza de judecatorii desemnati de colegiul de
conducere al Inaltei Curti de Casatie si Justitie ori, dupa caz, de procurorii
inspectori din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie sau al Parchetului National Anticoruptie.
(4) In cadrul cercetarii prealabile se vor stabili faptele si urmarile
acestora, imprejurarile in care au fost savarsite, existenta sau inexistenta
vinovatiei, precum si orice date concludente.
(5) Citarea si ascultarea persoanei in cauza si verificarea apararilor
acesteia sunt obligatorii.
(6) Refuzul persoanei cercetate de a face declaratii sau de a se prezenta
la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica finalizarea
cercetarii.
Art. 88
(1) Pe perioada cercetarii prealabile, conducatorul curtii de apel sau al
parchetului de pe langa aceasta va putea dispune, in raport cu gravitatea
faptei, suspendarea din functie a persoanei in cauza.
(2) Persoana cercetata poate contesta aceasta masura in termen de 30 de
zile de la data comunicarii, la tribunalul de munca si asigurari sociale in a
carui circumscriptie teritoriala isi are domiciliul.
Art. 89
(1) Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de 30 de zile de la data
inregistrarii actului de constatare la cabinetul conducatorului instantei sau
al parchetului competent sa aplice sanctiunea, dar nu mai tarziu de un an de la
data savarsirii abaterii disciplinare.
(2) Sanctiunile disciplinare se aplica prin decizie emisa in forma scrisa,
in termenul prevazut la alin. (1), si se comunica persoanei sanctionate in cel
mult 5 zile de la data emiterii; decizia produce efecte de la data comunicarii.
(3) Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind in mod
obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor din actele normative in vigoare care au fost
incalcate de cel sanctionat;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de cel
sanctionat in timpul cercetarii disciplinare prealabile ori motivele pentru
care persoana nu a fost citata sau ascultata;
d) temeiul de drept in baza caruia se aplica sanctiunea disciplinara;
e) termenul in care sanctiunea disciplinara poate fi contestata;
f) instanta competenta la care sanctiunea disciplinara poate fi contestata.
(4) Decizia de sanctionare poate fi contestata in termen de 30 de zile de
la comunicare, la tribunalul de munca si asigurari sociale in a carui
circumscriptie teritoriala isi are domiciliul contestatorul.
(5) Contestatia formulata potrivit alin. (4) nu suspenda executarea. La
cererea contestatorului, tribunalul poate dispune suspendarea executarii.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 90
Prevederile prezentei legi se aplica si personalului auxiliar de
specialitate de la instantele si parchetele militare, precum si de la Sectia
militara a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si
Sectia de combatere a infractiunilor de coruptie savarsite de militari a
Parchetului National Anticoruptie.
Art. 91
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al
parchetelor de pe langa acestea, aflat in functie la data intrarii in vigoare a
prezentei legi, se considera ca indeplineste conditiile legale pentru ocuparea
functiilor in care este numit.
(2) La intrarea in vigoare a prezentei legi, grefierii dactilografi in
functie vor fi incadrati ca grefieri, prin transformarea corespunzatoare a
posturilor, cu mentinerea salariilor de incadrare avute. Tehnicienii
criminalisti din cadrul parchetelor sunt asimilati grefierilor.
Art. 92
Dispozitiile prevazute de prezenta lege pentru presedintii curtilor de apel
si procurorii generali ai parchetelor de pe langa aceste instante, in legatura
cu numirea, promovarea, suspendarea, sanctionarea si eliberarea din functie,
precum si cu alte aspecte privind raporturile de serviciu ale personalului
auxiliar de specialitate se exercita de presedintele Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie si de procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie, pentru personalul auxiliar de specialitate din aceste institutii.
Art. 93
(1) Perioada in care personalul auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea a exercitat functii de
aceeasi natura in cadrul Curtii Constitutionale sau in cadrul fostelor
structuri jurisdictionale ale Curtii de Conturi constituie vechime in
specialitate.
(2) Constituie vechime in specialitate si perioada in care personalul
auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe
langa acestea a indeplinit functia de secretar de procuratura,
secretar-dactilograf, dactilograf, precum si secretar la fostele arbitraje de
stat sau departamentale.
(3) Pentru informaticieni constituie vechime in specialitate si perioadele
lucrate in acelasi domeniu, in alte unitati.
Art. 94
(1) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Consiliul Superior al Magistraturii aproba Codul deontologic al personalului
auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe
langa acestea.
(2) In termenul prevazut la alin. (1), Consiliul Superior al Magistraturii
aproba regulamentele prevazute la art. 7, art. 8 alin. (3), art. 9 alin. (2),
art. 17, art. 38 alin. (3), art. 44 alin. (3), art. 65 alin. (3) si art. 71
alin. (2).
Art. 95
(1) Litigiile in legatura cu aplicarea prevederilor prezentei legi se
solutioneaza de tribunalele de munca si asigurari sociale.
(2) Pana la infiintarea tribunalelor de munca si asigurari sociale,
litigiile prevazute la alin. (1) se solutioneaza de sectiile sau completele
specializate pentru solutionarea conflictelor de munca.
Art. 96
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia
dispozitiilor privind formarea profesionala, care intra in vigoare la 16 iulie
2005.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU