LEGE
Nr. 590 din 26 iulie 1945
pentru modificarea unor texte din legea pentru organizarea si reglementarea
comertului de banca din 8 Mai 1934, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 26 iulie 1945
Art. 1
Legea pentru organizarea si reglementarea comertului de banca din 8 Mai
1934, cu modificarile ulterioare, se modifica, precum urmeaza:
Art. 11, alin. 1, va avea urmatorul cuprins:
Capitalul unei societati bancare in nume colectiv, in comandita simpla sau
cu raspundere limitata, nu poate fi mai mic: in Bucuresti de lei 100.000.000,
in municipii de lei 50.000.000, in celelalte comune urbane de lei 25.000.000,
iar in comunele rurale de lei 10.000.000.
La finele art. 12, se adauga urmatorul alineat nou:
Prin derogare de la art. 1 din legea Nr. 242 pentru transformarea
actiunilor la purtator in actiuni nominative din 25 Martie 1941, in caz de
majorarea capitalului social la societatile bancare existente, precum si in
cazul constituirii de noi societati bancare, actiunile vor putea fi emise si la
purtator.
Alineatul final al art. 13 se elimina.
Art. 21, alin. final, va avea urmatorul cuprins:
Consiliul Superior Bancar va fixa prin decizie, la inceputul fiecarui an,
procentul maxim al totalului cheltuielilor generale ale bancilor, raportat la
volumul plasamentelor.
Pentru anul in curs, decizia se va da pana la 15 August 1945.
Alineatele: IV, V si VI ale art. 35, se inlocuiesc cu urmatoarele
dispozitiuni:
Totalul depunerilor pe care o banca le poate primi nu poate fi mai mare de
20 ori valoarea capitalului plus rezervele.
Consiliul Superior Bancar va putea fixa, de la caz la caz un plafon
superior.
Alineatele: I si II ale art. 36, vor avea urmatorul cuprins:
Totalul obligatiunilor de orice fel, pe care o banca le poate contracta, nu
poate depasi de 24 ori valoarea capitalului social plus rezervele.
Consiliul Superior Bancar poate aproba un plafon superior pana la de 30 ori
valoarea capitalului plus rezervele.
Art. 37 va avea urmatorul continut:
Nici o banca nu va putea acorda unui singur client, fara garantii, un
credit mai mare de 15 la suta din valoarea capitalului social plus rezervele.
Aprobarea de credite unui singur client peste 5 la suta din valoarea
capitalului social plus rezervele, este exclusiv de competenta consiliului de
administratie.
Orice stipulatie contrarie acestui articol este nula.
La finele art. 41, se adauga urmatoarele:
Prin derogare de la art. 1685 si 1688 din codul civil, art. 480, alin. 2
din codul comercial si de la dispozitiunile oricaror legi in vigoare pe tot
cuprinsul Romaniei, bancile vor putea incheia conventii de gaj, fara a lua
gajul din posesia debitorului sau constituantului.
In acest caz gajul se considera valabil constituit prin singurul efect al
semnarii conventiei. Debitorul sau constituantul il va detine pentru banca
creditoare, raspunzand de conservarea sa.
Gajul devine opozabil fata de terti prin transcrierea facuta in
conformitate cu dispozitiunile art. 480, alin. 6 si 7 din codul comercial.
Gajul constituit asupra materiei prime supuse transformarii industriale va
continua sa existe si asupra materiei industrializate de egala valoare cu
materia transformata.
Bunurile gajate, afara de stipulatie contrarie, vor putea fi inlocuite de
debitor prin altele de aceeasi natura, calitate si cantitate sau valoare.
Bunurile care vor inlocui pe cele existente se vor socoti gajate deplin
drept si fara nici o alta formalitate.
Ori de cate ori banca creditoare va constata ca gajul este amenintat sa
dispara sau sa piarda din valoarea lui, ea este in drept sa ceara plata de
indata a creantei sale, care se considera exigibila, iar presedintele
tribunalului, la cererea bancii, este dator a dispune, pe cale de ordonanta
presedintiala, data in baza art. 67 din legea accelerarii judecatilor, luarea
oricaror masuri necesare de conservare, strangere, transport sau inmagazinare a
gajului pana la vanzarea lui.
Apelul si recursul contra acestei ordonante presedintiale nu suspenda
executarea.
Cheltuielile facute in scopul de mai sus sunt privilegiate asupra oricaror
alte creante.
Institutiunile bancare particulare care vor acorda credite consortiale
intreprinderilor comerciale sau industriale impreuna cu Casa de Economii si
Cecuri Postale (CEC) Casa Autonoma de Finantare si Amortizare (C. A. F. A.),
Societatea Nationala de Credit industrial, Creditul National Agricol sau Banca Meseriasilor,
vor beneficia in mod indivizibil de toate privilegiile referitoare la
constituirea garantiilor sau la executarea creantelor de care se bucura oricare
din institutiile de mai sus participante la creditul acordat in baza legilor
lor organice.
Actele, contractele si conventiile de orice fel, precum si cererile pentru
inscriptiuni sau intabulari ipotecare sau de gajuri, referitoare la creditele
prevazute in alineatul precedent, la care participa Societatea Nationala de
Credit Industrial sau Casa de Finantare si Amortizare, vor putea fi
autentificate de oricare din aceste doua institutiunii in conformitate cu
prevederile din legile lor organice.
Orice suma rezultata din executarea oricarei averi a debitorului in baza
unui credit acordat conform alineatului precedent, se va distribui intre
creditorii figurand in actul de deschidere de credite sau in conventiile anexe,
in proportie cu creanta fiecaruia, chiar daca executarea si realizarea creantei
s-a facut pe baza unui privilegiu apartinand numai unuia din creditori.
Dispozitiunile acestui articol se aplica si institutiilor bancare care nu
sunt supuse dispozitiunilor prezentei legi.
Art. 42 va avea urmatorul continut:
Pentru aplicarea acestei legi, cum si pentru supravegherea comertului de
banca in genere, se instituie un consiliu superior bancar, avand personalitate
juridica de drept public.
Consiliul Superior Bancar se compune din:
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei.
Doi delegati desemnati dintre administratorii acestei institutiuni.
Doi consilieri ai Curtii de Apel, desemnati de Ministerul Justitiei.
Doi delegati ai Ministerului Finantelor.
Trei delegati ai Asociatiei bancilor romane alesi de Ministerul Finantelor
dintr-o lista de 9 persoane propuse de toate categoriile de banci, si anume: de
bancile mari, mijlocii si mici, fiecare categorie propunand cate trei persoane.
Sunt considerate banci mici acele cu un capital de 20.000.000 lei inclusiv,
banci mijlocii, acele cu un capital de 20.000.000 lei, pana la lei 120.000.000
inclusiv si banci mari acele cu un capital superior.
Numirile membrilor care compun consiliul se face prin decret regal, dupa
propunerea Ministerului Finantelor si recomandarea institutiunilor care ii
desemneaza cu exceptia Guvernatorului B.N.R.
Durata delegatiunilor membrilor din Consiliul Superior Bancar va fi de
patru ani.
Delegatiunea membrilor din Consiliul Superior Bancar este irevocabila,
afara de abateri grave ce se vor constata prin deciziunea unanima a celorlalti
membri care compun consiliul.
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei este de drept presedintele
Consiliului Superior Bancar, Ministerul Finantelor va desemna din sanul
consiliului un vicepresedinte.
Membrii numiti in baza calitatii pe care o detin sunt considerati
demisionati atunci cand activitatea lor inceteaza.
Membrii consiliului trebuie sa indeplineasca conditiile cerute de art. 29
al prezentei legi.
Ei pierd de drept calitatea lor de membri in cazul unei condamnari
definitive pentru faptele prevazute in acest articol.
Membrii Consiliului Superior Bancar numiti ulterior intr-o functiune
publica isi pastreaza calitatea de membrii in acest consiliu.
Art. 54, alin. 3 si urmatoarele vor avea urmatorul cuprins:
Daca adunarea generala nu decide completarea ori reducerea capitalului
social, lichidarea societatii ori modificarea obiectivului ei, sau daca in
termen de 3 luni de la data intrunirii adunarii generale a asociatilor,
completarea capitalului social nu este realizata, Consiliul Superior Bancar va
putea retrage autorizarea de functionare ca banca.
Aceleasi norme se vor aplica si societatilor in nume colectiv, in comandita
si cu raspundere limitata, cand adunarea asociatiilor va putea fi convocata de
oricare din asociati.
In toate in cazurile in care societatile bancare se dizolva, lichidarea se
va face sub controlul Consiliului Superior Bancar.
Vanzarea, gajarea, ipotecarea precum si instrainarea sub orice forma a
bunurilor de orice fel a societatilor bancare in lichidare, se poate face numai
cu autorizarea Consiliului Superior Bancar.
Lichidatorii sunt obligati sa inainteze Consiliului Superior Bancar, in
termen de 15 zile de la expirarea fiecarui trimestru, situatiuni de lucrarilor
efectuate.
Daca operatiunile de lichidare nu au fost terminate in termen de un an de
la data deciziunii adunarii generale care a hotarit lichidarea societatii,
Consiliul Superior Bancar va putea decide ca lichidarea sa se faca de
judecatorul sindic al tribunalului competent, iar la societatile bancare, cu
sediul in comunele neresedinte de judet, de judecatorul de ocol.
Art. 56, lit. d, va avea urmatorul cuprins:
d) Retragerea autorizatiunii de functionare.
In cazul aplicarii acestei sanctiuni, Consiliul Superior Bancar va obliga
organele de conducere ale bancii sa convoace adunarea generala pentru a se
decide asupra schimbarii obiectului comertului sau dizolvarii intreprinderii
conform cu codul comercial.
Schimbarea obiectului social nu se va putea face decat dupa achitarea
creditorilor sau cu consimtamantul unanimitatii lor.
In cazul cand pana la adunarea generala creditorii nu au fost achitati sau
nu au consimtit la schimbarea obiectului social, societatea se dizolva.
Organele de conducere ale bancii care au atributiunea de a convoca adunarea
generala si nu o fac in termen de 15 zile de la primirea instiintarii de
retragerea autorizatiunii de functionare din partea Consiliului Superior
Bancar, vor fi pedepsite cu inchisoare pana la 3 luni si cu amenda penala pana
la lei 500.000.
Art. 2
Actualul Consiliul Superior Bancar se considera dizolvat pe data publicarii
prezentei legi modificatorii.
In termen de 15 zile de la aceasta data, se va proceda la instituirea
noului Consiliu Superior Bancar, in conformitate cu dispozitiunea art. 42
modificat.
Art. 3
Ministerul Finantelor este autorizat sa republice in intregime textul legii
pentru organizarea si reglementarea comertului de banca din 8 Mai 1934, cu
modificarile ei ulterioare.