LEGE
Nr. 61 din 24 aprilie 2000
pentru aplicarea Acordului dintre statele parti la Tratatul Atlanticului de
Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la
statutul fortelor lor, incheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 28 aprilie 2000
Romania, ca stat parte la Acordul dintre statele parti la Tratatul
Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru
Pace cu privire la statutul fortelor lor, incheiat la Bruxelles la 19 iunie
1995 si ratificat prin Legea nr. 23/1996, denumit in continuare acord,
considera ca in aceasta calitate urmeaza sa aplice prevederile Acordului dintre
statele parti la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul fortelor
lor, adoptat la Londra la 19 iunie 1951, denumit in continuare NATO - SOFA, ca
si cum ar fi parte la NATO - SOFA, cu exceptiile prevazute in acord.
Avand in vedere necesitatea si importanta constituirii cadrului juridic
pentru reglementarea statutului fortelor statelor parti la NATO - SOFA sau la
acord, atunci cand astfel de forte sunt trimise si primite, pe baza unor
intelegeri separate, pe teritoriul Romaniei,
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
1. forta inseamna personalul care apartine trupelor de uscat, de marina si
de aviatie ale uneia dintre partile contractante la NATO - SOFA sau la acord,
aflate pe teritoriul Romaniei pentru indeplinirea unor misiuni oficiale, cu
exceptia cazurilor in care se convine in mod expres ca anumite persoane,
unitati sau formatiuni sa fie altfel considerate;
2. componenta civila inseamna personalul civil care insoteste personalul
militar al unei parti contractante la NATO - SOFA sau la acord, pe teritoriul
Romaniei, fiind angajat al fortelor armate ale acestei parti contractante; in
aceasta categorie nu intra persoanele fara cetatenie, cetatenii unui alt stat
care nu este parte la NATO - SOFA sau la acord, precum si cetatenii romani sau
rezidenti permanenti in Romania;
3. membru de familie inseamna sotul/sotia unui membru al fortei sau al
componentei civile ori copiii aflati in intretinerea acestuia/acesteia;
4. stat trimitator inseamna partea contractanta la NATO - SOFA sau la
acord, careia ii apartine forta sau componenta civila trimisa sa stationeze ori
sa tranziteze teritoriul Romaniei;
5. autoritati militare ale statului trimitator inseamna acele autoritati
investite cu atributii de comanda si de aplicare a legislatiei acestui stat cu
privire la membrii fortei sale sau ai componentei civile;
6. personal al statului trimitator inseamna membrii fortei, ai componentei
civile, precum si membrii lor de familie.
Art. 2
Forta, componenta civila si membrii de familie ai acestora au obligatia sa
respecte legile romane si sa se abtina de la orice activitate neconforma cu
prevederile si cu spiritul NATO - SOFA sau ale acordului, urmarind in special
neimplicarea in orice activitate politica pe teritoriul Romaniei.
Art. 3
In vederea stabilirii conditiilor concrete de desfasurare a operatiunilor
pentru care sunt trimise si primite pe teritoriul Romaniei forte ale statelor
membre NATO sau ale statelor participante la Parteneriatul pentru Pace,
Guvernul Romaniei, prin Ministerul Apararii Nationale, va negocia si va incheia
acorduri separate cu partile implicate in operatiunile respective.
CAP. 2
Conditii referitoare la intrarea sau la iesirea din Romania a personalului
statului trimitator
Art. 4
(1) La intrarea sau la iesirea din Romania forta sau membrii acesteia
apartinand statului trimitator, respectand prevederile alin. (3) si (4) ale
acestui articol si conformandu-se formalitatilor stabilite de statul roman, vor
fi scutiti de viza de intrare sau de iesire.
(2) Vor face exceptie de la controlul de frontiera unitatile si
subunitatile constituite ale statului trimitator si mijloacele lor de
transport, care vor fi comunicate in scris structurilor competente din
Ministerul de Interne si Directiei Generale a Vamilor de Ministerul Apararii
Nationale, cu cel putin 3 zile inaintea sosirii.
(3) Membrii fortei pot trece frontiera pe baza urmatoarelor documente:
a) actul de identitate personal, emis de statul trimitator, prevazut cu
fotografie si cu rubrici in care sa se mentioneze numele si prenumele, data
nasterii, gradul, numarul (daca este cazul), arma;
b) ordinul de deplasare individual sau colectiv, redactat in limba statului
trimitator si in limbile engleza si franceza, emis de institutia competenta a
statului trimitator sau de Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord, care sa
certifice statutul persoanei sau al grupului, calitatea de membru al fortei
militare, precum si deplasarea ordonata. Romania va putea pretinde, cu ocazia
incheierii acordurilor speciale de trimitere-primire, ca ordinul de deplasare
sa fie contrasemnat de ministrul apararii nationale.
(4) Componenta civila si membrii de familie pot trece frontiera de stat a
Romaniei pe baza de pasaport, cu precizarea calitatii acestora in documentele
agreate.
(5) Forta, componenta civila si membrii de familie, bunurile acestora,
precum si mijloacele de transport vor intra in Romania prin punctele de control
pentru trecerea frontierei, deschise traficului international.
(6) Trecerea frontierei de stat a Romaniei se poate face si prin alte
locuri, in conditii stabilite prin acorduri si intelegeri intre Romania si
statele vecine, precum si prin aeroporturile care nu opereaza in trafic
international, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Ministerului de
Interne si a Ministerului Finantelor, solicitata de Ministerul Apararii
Nationale cu 3 zile inaintea sosirii la punctul stabilit.
Art. 5
(1) Daca un membru al unei forte sau al unei componente civile paraseste
serviciul statului trimitator si nu este repatriat, autoritatile militare ale
statului trimitator vor informa imediat autoritatile romane, carora le vor da
toate informatiile necesare. Autoritatile militare ale statului trimitator vor
informa in mod similar autoritatile romane despre orice asemenea membru care a
absentat nemotivat mai mult de 21 de zile.
(2) Daca statul roman a cerut parasirea teritoriului sau de catre un membru
al unei forte sau al unei componente civile ori a emis un ordin de expulzare
impotriva unui fost membru al unei forte, al unei componente civile sau
impotriva unui membru de familie, autoritatile militare ale statului trimitator
au obligatia sa primeasca persoana in cauza pe propriul sau teritoriu sau sa o
determine sa paraseasca teritoriul statului roman. Prevederile acestui alineat
se vor aplica numai persoanelor care nu sunt cetateni romani si care au intrat
in Romania ca membri ai unei forte ori ai unei componente civile sau in scopul
de a dobandi aceasta calitate, precum si membrilor de familie ai unor asemenea
persoane.
Art. 6
(1) Tinuta militara este obligatorie la trecerea unitatilor si
subunitatilor peste frontiera de stat.
(2) Pe timpul desfasurarii activitatilor in Romania membrii fortei statului
trimitator pot purta si tinuta civila, in aceleasi conditii ca si militarii
romani care participa la aceste activitati.
Art. 7
(1) Autovehiculele militare ale statului trimitator pot trece frontiera de
stat pe drumurile publice, daca indeplinesc conditiile pentru a fi admise in
circulatia internationala si daca conducatorii lor poseda permis de conducere
national sau international, conform modelului stabilit de Conventia
internationala asupra circulatiei rutiere.
(2) Autovehiculele mentionate la alin. (1), al caror certificat de
inmatriculare nu indeplineste conditiile prevazute de Conventia internationala
asupra circulatiei rutiere, pot circula pe drumurile publice, daca acest
certificat este vizat de Ministerul de Interne, la cererea Ministerului
Apararii Nationale.
(3) Autovehiculele mentionate la alin. (1) vor fi prevazute, pe langa
numarul de inmatriculare, cu un semn distinctiv al apartenentei statale.
Art. 8
(1) Echipamentele, materialele, mijloacele de transport, precum si alte
bunuri mobile necesare pentru uzul fortei si al componentei civile sunt scutite
de taxe vamale.
(2) Pentru produsele importate in regim temporar si care nu mai sunt
exportate din Romania vor fi depuse documentele pentru trecerea acestora la
regimul de import definitiv.
(3) Orice alte bunuri, in afara celor destinate uzului exclusiv al fortei
si al componentei civile, sunt supuse regimului vamal aplicabil persoanelor
fizice, atat la introducerea, cat si la scoaterea acestora din tara.
(4) Sub rezerva derogarilor exprese prevazute in prezenta lege,
operatiunile de vamuire a membrilor fortei, ai componentei civile si a
membrilor lor de familie vor fi efectuate la unitatile vamale de interior cele
mai apropiate de locul de dislocare a fortei, bunurile in cauza circuland in
tranzit, sub supraveghere vamala.
Art. 9
Documentele oficiale continute in plicuri sigilate nu sunt supuse
controlului vamal, daca cei care le transporta au un ordin individual de
deplasare, eliberat in conditiile mentionate la art. 4 alin. (3) lit. b). In
ordinul de deplasare se vor preciza numarul plicurilor si faptul ca acestea
contin numai documente oficiale.
CAP. 3
Stationarea personalului statului trimitator pe teritoriul Romaniei
Art. 10
Membrii fortei pot detine, purta si folosi, in conditiile legii, arme
militare, pistoale sau revolvere si munitia corespunzatoare pe timpul sederii
lor in Romania, cu avizul organelor competente, la solicitarea Ministerului
Apararii Nationale, si, de asemenea, pot purta si folosi, in conditiile legii,
armele militare primite in dar sau ca recompensa.
Art. 11
Perimetrele, cladirile, elementele de infrastructura puse la dispozitia
fortei, asistenta cu privire la transferul de personal, echipament si
materiale, la stationare si aprovizionare, precum si la alte servicii de ordin
general vor fi specificate in acordul tehnic al fiecarei activitati
operationale, prin grija Ministerului Apararii Nationale.
Art. 12
(1) In cazul folosirii de catre forta a unor baze, porturi, aeroporturi,
precum si a altor structuri permanente, vor fi incheiate contracte care vor
cuprinde mentiuni referitoare la unitatea gazduita, nationalitatea si
denumirea, baza de plecare, numarul militarilor (pe grade) si numarul
civililor, numarul si tipul vehiculelor de lupta, precum si al celor pentru
logistica si transport, numarul sistemelor de armament (inclusiv artilerie, cu
specificarea calibrului), numarul armelor individuale, al armamentelor
deservite de echipaje si, de asemenea, intreaga cantitate de munitie (cu
specificarea tipului si a calibrului) de care dispune unitatea.
(2) In contracte se vor mentiona toate spatiile si unitatile puse la
dispozitie fortei, cu specificarea celor destinate birourilor, cazarii,
magaziilor de echipament, depozitelor de munitie, parcarii autovehiculelor,
instalarii corturilor sau a containerelor si altor servicii conexe.
(3) Costurile de folosinta, operationale si de intretinere a structurilor
nationale romane, puse la dispozitie in baza contractelor incheiate in acest
scop, vor fi achitate de autoritatile militare ale statului trimitator pentru
intreaga durata a operatiunii.
(4) In cadrul activitatilor specifice forta va folosi poligoane si
amenajari din dotarea Ministerului Apararii Nationale, precum si, daca este
cazul, terenuri, aeroporturi, porturi, alte spatii si bunuri imobiliare
stabilite, in conditiile legii, in baza unor contracte incheiate cu
autoritatile administratiei publice sau cu alte persoane juridice ori cu
persoane fizice, dupa caz.
Art. 13
Autoritatile administratiei publice competente si conducatorii agentilor
economici si ai institutiilor publice, carora le revin atributii in legatura cu
activitatile prevazute la art. 11 si 12, vor fi informate, cu cel putin doua
luni inainte de inceperea acestor activitati, cu toate datele si lamuririle
necesare, prin grija Ministerului Apararii Nationale.
Art. 14
(1) Pentru toate cheltuielile contractate de forta plata se va efectua,
conform prevederilor legale in vigoare, in moneda nationala, de regula inainte
de parasirea teritoriului, la cursul de schimb din momentul respectiv.
(2) Modalitatea efectuarii unor plati ulterioare va fi prevazuta atat in
continutul memorandumului de intelegere, cat si in acordul tehnic, cu toate
datele necesare pentru recuperarea in timp util a sumelor restante.
(3) Operatiunile de schimb valutar, precum si nivelul sumelor in valuta si
in lei ce pot fi introduse sau scoase din tara sunt supuse reglementarilor
Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 15
(1) Furnizarea de bunuri, servicii sau de materiale consumabile de catre
persoane fizice si juridice se va realiza, fara a se influenta piata locala, in
baza unor contracte semnate de autoritatile militare ale statului trimitator,
iar platile se vor face direct la furnizor.
(2) Procedurile de selectionare a ofertantilor sunt de competenta
autoritatilor militare ale statului trimitator, dar acestea pot solicita si
asistenta din partea unor agentii specializate romane.
(3) Neintelegerile precontractuale aparute in legatura cu procedura
licitatiei si a selectiei ofertei de pret, precum si litigiile in legatura cu
executarea contractelor se vor rezolva conform legislatiei romane.
(4) Procurarea pe plan local de catre membrii statului trimitator a
bunurilor necesare consumului propriu se va face in conditii similare celor ale
cetatenilor statului roman.
Art. 16
Bunurile prevazute la art. 8 alin. (2) sunt supuse procedurilor prevazute
de Codul vamal al Romaniei pentru regimul vamal suspensiv de admitere
temporara, in limitele stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 17
(1) Vehiculele care apartin unei forte sau componente civile sunt scutite
de taxele datorate pentru folosirea drumurilor publice.
(2) Livrarile de carburanti si lubrifianti, efectuate in tara pentru
asigurarea functionarii autovehiculelor, aeronavelor si navelor care apartin
fortei si sunt folosite in scopul indeplinirii misiunilor oficiale, sunt
scutite de taxa pe valoarea adaugata, cu exercitarea dreptului de deducere a
taxei aferente cumpararilor de bunuri si servicii destinate realizarii acestor
produse.
Art. 18
Un membru al unei forte sau al unei componente civile, cu ocazia primei
sosiri in misiune sau cu ocazia primei sosiri a unui membru de familie al sau,
poate importa efectele personale si mobilierul necesar, cu scutire de taxe
vamale, pe durata misiunii.
Art. 19
(1) Membrii fortei sau ai componentei civile pot importa temporar, cu
scutire de taxe vamale, autovehicule pentru folosinta personala sau a membrilor
lor de familie, fara drept de inchiriere sau de instrainare.
(2) Pentru autovehiculele prevazute la alin. (1) nu se acorda scutiri de la
taxele percepute pentru folosirea drumurilor publice.
Art. 20
Importurile facute de autoritatile militare ale statului trimitator pentru
alte scopuri decat cele destinate folosintei exclusive a fortei sau a
componentei civile, precum si importurile, altele decat cele prevazute la art.
18 si 19, efectuate de membrii unei forte sau ai unei componente civile, nu
sunt indreptatite la nici un fel de scutire de taxe sau la alte facilitati.
Art. 21
(1) Bunurile importate cu scutire de taxe vamale, in aplicarea
dispozitiilor art. 16, 18 si 19:
a) pot fi reexportate in mod liber, cu conditia ca, in ceea ce priveste
bunurile importate potrivit art. 16, sa fie remis biroului vamal un
certificat-inventar, eliberat in conformitate cu prevederile prezentului
articol. Serviciul vamal isi mentine totusi dreptul de a verifica daca aceste
bunuri reexportate sunt cele descrise in certificatul-inventar si daca acestea
au fost intr-adevar importate in conditiile prevazute la art. 16, 18 si 19,
dupa caz;
b) nu pot fi, de regula, instrainate in Romania prin vanzare sau prin
donatie. Prin exceptie, o asemenea instrainare poate fi autorizata in
conditiile stabilite de autoritatile competente ale statului roman cu privire
la plata taxelor vamale si a impozitelor, indeplinirea cerintelor specifice
activitatii de comert exterior si de schimb valutar.
(2) Bunurile dobandite in Romania vor fi exportate numai in conformitate cu
reglementarile in vigoare ale statului roman.
Art. 22
Operatiunile de import temporar pentru produsele strategice, precum si
pentru articolele si tehnologiile supuse controlului destinatiei finale se vor
efectua cu avizul autoritatii competente romane.
Art. 23
Personalul statului trimitator va putea utiliza, in conditiile legii,
spectrul electromagnetic, mijloacele si instalatiile proprii de comunicare,
precum si serviciile interne de posta si telecomunicatii, in baza solicitarilor
Ministerului Apararii Nationale, adresate autoritatii competente romane.
Art. 24
Personalul statului trimitator poate beneficia de serviciile de turism, in
conditii similare celor ale cetatenilor romani.
Art. 25
(1) Personalul fortei, al componentei civile, precum si membrii lor de
familie pot obtine asistenta medicala in aceleasi conditii ca si personalul
Ministerului Apararii Nationale.
(2) Structurile locale din sistemul Ministerului Sanatatii vor coopera cu
autoritatile militare romane si ale statului trimitator in vederea asigurarii
asistentei medicale, sprijinindu-se reciproc in probleme de sanatate, in
special in ceea ce priveste controlul bolilor transmisibile, conform
conventiilor internationale.
Art. 26
(1) In cazul in care stabilirea unor impozite in statul roman depinde de
resedinta sau de domiciliul contribuabilului, perioada in care un membru al
fortei sau al componentei civile se afla pe teritoriul Romaniei nu va fi
considerata, pentru stabilirea impozitului respectiv, ca perioada de resedinta
sau ca antrenand o schimbare a resedintei ori a domiciliului.
(2) Pe durata sederii in Romania salariile si indemnizatiile platite
membrilor fortei si ai componentei civile de catre statul trimitator sunt
scutite de plata impozitelor.
Art. 27
Activitatile generatoare de profit pot fi desfasurate in Romania de catre
membrii fortei, ai componentei civile sau de membrii de familie ai acestora
numai dupa obtinerea aprobarilor legale, urmand sa fie supuse regimului de
impozitare aplicabil in Romania.
Art. 28
Ministerul Apararii Nationale va pune la dispozitie Ministerului de
Interne, pe baza unui document bilateral, datele referitoare la personalul
statului trimitator, pentru ca acesta sa poata lua masurile necesare, atat pe
timpul deplasarii, cat si in zona de dislocare a personalului respectiv, pentru
a asigura securitatea circulatiei, protectia adecvata a tehnicii militare,
echipamentului, proprietatii, precum si a documentelor si informatiilor
personalului statului trimitator.
Art. 29
(1) In scopul prevenirii infractiunilor la regimul vamal si fiscal
autoritatile romane si autoritatile militare ale statului trimitator isi vor
acorda reciproc asistenta in efectuarea anchetelor si in strangerea probelor.
(2) Autoritatile militare ale statului trimitator vor acorda tot sprijinul
pentru a asigura ca bunurile susceptibile de a fi confiscate de autoritatile
vamale sau fiscale romane ori in numele acestor autoritati sa fie puse la
dispozitie autoritatilor respective.
(3) Autoritatile fortei vor acorda tot sprijinul pentru a asigura plata
taxelor vamale, a impozitelor si a penalitatilor datorate de membrii fortei sau
ai componentei civile ori de membrii lor de familie.
(4) Vehiculele oficiale si obiectele care apartin fortei sau componentei
civile, dar nu unui membru al unei asemenea forte sau componente civile,
retinute de autoritatile romane in legatura cu o incalcare a legilor sau
reglementarilor vamale ori fiscale, vor fi restituite autoritatilor respectivei
forte.
CAP. 4
Folosirea fortei de munca locale
Art. 30
(1) Forta poate angaja in serviciul sau personal din randul populatiei
civile locale, prin oficiile teritoriale ale fortei de munca, prin incheierea
unor contracte de munca pe durata determinata sau a unor conventii civile.
(2) Conditiile de angajare, de munca si de protectie sociala, respectiv
salariile si drepturile conexe in conditiile de protectie a muncii,
asigurarilor sociale si de protectie a somerilor, precum si obligatiile pentru
constituirea fondului de asigurari sociale, de pensii si ajutor de somaj vor fi
stabilite in conformitate cu legislatia romana in vigoare.
(3) Forta este obligata la plata asigurarilor sociale ale personalului
angajat, a contributiilor privind asigurarea medicala datorata institutiilor de
resort locale si a sumelor datorate la buget pentru impozite pe salarii.
Art. 31
Obligatiile ce deriva in urma angajarii unei forte de munca civile din
Romania, pentru autoritatile militare ale statului trimitator, sunt:
a) sa se asigure ca instalatiile militare, constructiile, echipamentele
tehnice si tehnologiile in care sau cu care isi va desfasura activitatea
personalul angajat nu il expun pe acesta la risc de accidentare sau intoxicare
acuta profesionala;
b) sa stabileasca atributiile si raspunderile ce revin angajatilor in
domeniul protectiei muncii, corespunzator functiilor pe care urmeaza sa le
exercite;
c) sa angajeze numai persoane care, in urma controlului medical si a
verificarii aptitudinilor psihoprofesionale, corespund sarcinii de munca pe
care urmeaza sa o exercite;
d) sa asigure pe cheltuiala proprie mijloace individuale si/sau colective
de lucru si protectie, corespunzator riscurilor activitatii prestate, conform
Normativului republican-cadru de acordare a echipamentului de protectie si de lucru;
e) sa instruiasca la angajare si periodic personalul civil angajat cu
privire la normele specifice de protectie a muncii, adecvate activitatii
prestate, in concordanta cu prevederile contractului de munca sau ale
conventiei de prestari de servicii;
f) sa aiba in vedere angajarea personalului autorizat pentru exercitarea
meseriilor si profesiilor prevazute in normele de protectie a muncii.
Art. 32
(1) In cazul accidentarii unui angajat civil roman in perimetrul bazei
fortei, cercetarea cauzelor, a imprejurarilor si stabilirea raspunderii,
respectiv a masurilor pentru prevenirea unor accidente similare, se vor efectua
de catre un reprezentant imputernicit al autoritatii romane competente,
impreuna cu un reprezentant imputernicit al fortei.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) autoritatile militare ale statului
trimitator pot solicita ca imputernicitul acestora sa fie un reprezentant al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale - Inspectia de Stat pentru Protectia
Muncii.
Art. 33
Vatamarea sau intoxicarea acuta profesionala de catre forta a unor terte
persoane apartinand statului roman, ca urmare a unor actiuni sau omisiuni
produse in afara perimetrului acesteia si in alte conditii decat cele specifice
punerii in aplicare a NATO - SOFA sau a acordului, va fi cercetata de statul
roman prin organele sale competente.
Art. 34
(1) Atragerea raspunderii pentru actiunile sau omisiunile care au avut ca
efect vatamarea (accidentarea temporara, accidentarea cu urmari de invaliditate
sau accidentarea mortala) ori intoxicarea acuta profesionala va fi comunicata
autoritatii militare a statului trimitator, in vederea localizarii acesteia in
structura organizatorica a fortei.
(2) Stingerea pretentiilor partii vatamate, persoana juridica sau fizica,
se va realiza in conformitate cu prevederile cap. VII.
(3) In vederea stabilirii imprejurarilor si a cauzelor care au condus la
vatamarea sau imbolnavirea profesionala a unor persoane fizice ori a unor
salariati ai persoanelor juridice, autoritatile militare ale statului
trimitator vor acorda tot sprijinul autoritatilor statului roman pentru
obtinerea probelor necesare in vederea elucidarii cauzei.
CAP. 5
Protectia mediului
Art. 35
Personalul statului trimitator este obligat sa respecte prevederile
legislatiei romane in vigoare privind protectia mediului inconjurator.
Art. 36
(1) In Romania personalului statului trimitator ii sunt interzise
urmatoarele activitati:
a) importul deseurilor de orice natura;
b) degradarea terenurilor si a culturilor agricole, precum si a
plantatiilor vitipomicole;
c) utilizarea de pesticide fara aprobarile legale;
d) vatamarea animalelor;
e) spalarea in apele naturale a autovehiculelor, utilajelor, precum si a
corpurilor care contin uleiuri, combustibil lichid, lubrifianti, substante
periculoase ori pesticide;
f) incendierea miristilor, stufului si a vegetatiei ierboase;
g) culegerea si comercializarea plantelor, capturarea prin orice mijloace,
detinerea si comercializarea animalelor declarate monumente ale naturii, precum
si dislocarea, detinerea si comercializarea unor piese mineralogice, speologice
si paleontologice, provenite din locuri declarate monumente ale naturii;
h) introducerea in tara a unor culturi de microorganisme, a unor plante si
animale vii, precum si a unor produse de origine animala, fara acordul
autoritatii centrale sau locale pentru protectia fitosanitara,
sanitar-veterinara sau, dupa caz, de protectie a mediului;
i) executarea oricaror activitati care ar putea avea impact asupra
mediului, fara aprobarile legale.
(2) Constatarea incalcarii prevederilor alin. (1) revine organelor
abilitate din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
precum si din cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 37
Pentru activitatile militare care se desfasoara pe teritoriul Romaniei
Ministerul Apararii Nationale va asigura conditiile necesare de protectie a
factorilor de mediu si va realiza lucrarile de refacere a mediului deteriorat.
CAP. 6
Jurisdictia
Art. 38
(1) In conditiile stabilite de prezentul articol:
a) autoritatile competente ale statului roman vor exercita jurisdictia
asupra membrilor unei forte sau ai unei componente civile si asupra membrilor
lor de familie in ceea ce priveste infractiunile comise pe teritoriul Romaniei
si incriminate de legea romana;
b) autoritatile militare ale statului trimitator vor avea dreptul sa
exercite jurisdictia penala sau competenta disciplinara care le este conferita
de legea statului trimitator in privinta persoanelor supuse legilor militare
ale acestui stat;
c) autoritatile competente ale statului roman vor avea dreptul sa isi
exercite jurisdictia exclusiva asupra membrilor unei forte sau ai unei
componente civile si asupra membrilor lor de familie in ceea ce priveste
infractiunile, inclusiv cele referitoare la securitatea acestui stat, pedepsite
de legea romana, dar nu si de legea statului trimitator;
d) autoritatile militare ale statului trimitator vor avea dreptul sa isi
exercite jurisdictia exclusiva asupra persoanelor supuse legilor militare ale
acestui stat pentru infractiunile, inclusiv cele referitoare la securitatea sa,
incriminate de legea statului trimitator, dar nu si de legea romana.
(2) In intelesul prezentei legi, o infractiune impotriva securitatii
statului se refera la:
a) tradarea de patrie;
b) actele de diversiune, spionajul sau incalcarea oricarei legi referitoare
la secretul de stat si profesional ori la secrete privind siguranta nationala.
Art. 39
(1) In cazul in care dreptul de a exercita jurisdictia este concurent,
autoritatile militare ale statului trimitator vor avea dreptul sa isi exercite,
cu prioritate, jurisdictia asupra unui membru al propriei forte sau al
componentei civile in ceea ce priveste:
a) infractiunile indreptate numai impotriva proprietatii sau securitatii
statului trimitator ori infractiunile indreptate numai impotriva persoanei sau
proprietatii unui alt membru al fortei ori al componentei civile a acestui stat
ori unui membru de familie;
b) infractiunile care decurg din orice fapta sau omisiune produsa in
indeplinirea indatoririlor oficiale.
(2) In cazul oricarei alte infractiuni autoritatile statului roman vor avea
dreptul sa isi exercite, cu prioritate, jurisdictia.
(3) Daca statul care are dreptul prioritar decide sa nu isi exercite
jurisdictia, acesta va informa autoritatile celuilalt stat de indata ce va fi
posibil. Autoritatile statului care are dreptul prioritar de jurisdictie vor
lua in considerare cu bunavointa cererea de renuntare la acest drept, formulata
de autoritatile celuilalt stat, in cazul in care acest stat considera ca o
astfel de renuntare este de importanta deosebita.
(4) Prevederile prezentului capitol nu implica nici un drept pentru
autoritatile militare ale statului trimitator de a-si exercita jurisdictia
asupra persoanelor care sunt cetateni ai statului roman sau rezidenti
permanenti ai acestui stat, in afara cazului in care acestia sunt membri ai
fortei statului trimitator.
Art. 40
Persoanele supuse legilor militare ale statului trimitator se afla sub
incidenta legislatiei romane pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor
norme de convietuire sociala ori a ordinii si linistii publice, in conditii
similare cu militarii romani.
Art. 41
(1) Autoritatile militare ale statului trimitator si autoritatile statului
roman isi vor acorda sprijin reciproc pentru retinerea membrilor fortei, ai
componentei sale civile sau a membrilor lor de familie aflati pe teritoriul
roman si pentru predarea lor autoritatii care urmeaza sa isi exercite
jurisdictia, conform competentelor stabilite.
(2) Autoritatile statului roman vor notifica prompt autoritatilor militare
ale statului trimitator despre retinerea oricarui membru al unei forte, al
componentei sale civile sau a unui membru de familie al acestuia.
(3) In cazul in care statul roman urmeaza sa isi exercite jurisdictia
asupra unui membru al unei forte sau al unei componente civile, acuzat de
comiterea unei infractiuni, acesta va ramane in custodia statului trimitator
pana in momentul in care va fi pus sub acuzatie de statul roman.
Art. 42
(1) Autoritatile militare ale statului trimitator si ale statului roman isi
vor acorda sprijin reciproc pentru efectuarea tuturor investigatiilor necesare
cu privire la infractiuni, precum si in strangerea si administrarea probelor,
inclusiv in sechestrarea si, atunci cand este cazul, in predarea obiectelor
care au legatura cu infractiunea. Predarea unor astfel de obiecte poate fi
facuta cu conditia inapoierii lor intr-un termen stabilit de autoritatea care
le preda.
(2) Autoritatile partilor contractante isi vor notifica reciproc decizia
luata in toate cazurile in care exista drepturi concurente de exercitare a
jurisdictiei.
Art. 43
(1) Atunci cand la o misiune participa forte ale mai multor parti
contractante la NATO - SOFA sau la acord si un membru apartinand uneia dintre
aceste forte a fost judecat, in conformitate cu prevederile de mai sus, de
autoritatile competente romane si a fost condamnat, achitat sau gratiat, acesta
nu va putea fi judecat din nou pentru aceeasi fapta de autoritatile unei alte
parti contractante la NATO - SOFA sau la acord.
(2) In conditiile alin. (1) autoritatile militare ale statului trimitator
vor putea sanctiona un membru al fortei pentru orice incalcare a regulilor de
disciplina decurgand din fapta pentru care a fost judecat.
Art. 44
Cand un membru al fortei sau al componentei civile ori un membru de familie
al acestuia este pus sub urmarire penala sub jurisdictia statului roman, el va
avea dreptul:
a) la solutionarea cu celeritate a cauzei;
b) sa fie informat despre acuzatiile concrete care i se aduc;
c) sa fie confruntat cu martorii care il acuza;
d) ca martorii care pot depune in favoarea sa sa fie obligati sa se
prezinte in instanta, daca acestia se afla sub jurisdictia statului roman;
e) sa aiba un aparator desemnat de el sau un aparator care sa ii acorde
asistenta gratuita, in conditiile legii;
f) sa beneficieze de serviciile unui interpret competent;
g) sa comunice cu reprezentantul guvernului statului trimitator si, atunci
cand regulile de procedura permit, acesta sa poata fi prezent la proces.
Art. 45
(1) Unitatile sau formatiunile militare ale fortei, reglementar
constituite, trebuie sa asigure paza si ordinea in toate taberele, asezarile
sau in alte instalatii pe care le ocupa, in conformitate cu acordurile
incheiate cu statul roman. Politia militara a fortei poate lua toate masurile
pe care le considera necesare pentru mentinerea ordinii si a securitatii in
astfel de locuri.
(2) In afara acestor locuri politia militara a fortei va fi folosita numai
pe baza intelegerilor cu autoritatile statului roman si in colaborare cu
acestea, in masura in care sunt necesare interventii pentru a se mentine
ordinea si disciplina in randul membrilor fortei.
CAP. 7
Daune, pretentii
Art. 46
(1) Statul roman va renunta la orice pretentii impotriva statului
trimitator pentru pagube produse asupra oricarei proprietati care ii apartine
si care este folosita de fortele sale terestre, maritime sau aeriene, daca
paguba:
a) a fost produsa de un membru al fortei sau al componentei civile a
statului trimitator in timpul executarii misiunii speciale pe teritoriul
Romaniei;
b) a fost produsa in urma utilizarii oricarui vehicul, a oricarei nave sau
aeronave care apartine statului trimitator si este folosita de forta sau
componenta civila a acestuia in timpul misiunii speciale in Romania, iar paguba
a fost provocata unei proprietati a statului roman, folosita in acelasi scop.
(2) Statul roman va renunta la pretentiile care decurg din operatiuni de
salvare maritima, daca nava sau incarcatura apartine statului trimitator si a
fost utilizata de forta sau de componenta civila a acestuia in timpul misiunii
speciale desfasurate pe teritoriul Romaniei.
Art. 47
(1) In cazul unui prejudiciu cauzat in conditiile prevazute la art. 46,
insa unei proprietati a statului roman in afara celei folosite de fortele sale
armate, situata pe teritoriul acestuia, problema raspunderii statului
trimitator, precum si cuantumul despagubirilor vor fi stabilite prin negocieri
intre autoritatile celor doua state.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) statul roman va renunta la
pretentiile sale, daca valoarea prejudiciului va fi mai mica decat echivalentul
in lei a 1.000 dolari S.U.A.
Art. 48
Fiecare parte contractanta va renunta la toate pretentiile sale fata de
oricare alta parte contractanta pentru ranirea sau decesul oricarui membru al
fortelor sale armate, daca acesta a actionat in indeplinirea indatoririlor sale
oficiale.
Art. 49
(1) Pretentiile impotriva unor membri ai unei forte sau ai unei componente
civile, care decurg din fapte si omisiuni care antreneaza raspunderea autorului
in Romania si care nu au fost comise in timpul exercitarii indatoririlor
oficiale, vor fi solutionate astfel:
a) autoritatile statului roman vor examina cererea de despagubire, vor
stabili intr-un mod just si echitabil despagubirea datorata reclamantului,
tinand seama de toate circumstantele cauzei, inclusiv de comportamentul
persoanei lezate, si vor intocmi un raport fundamentat al cauzei;
b) raportul va fi trimis autoritatilor militare ale statului trimitator,
care vor decide fara intarziere daca vor proceda la o despagubire cu titlu de
favoare si, in acest caz, vor stabili cuantumul;
c) daca o oferta de despagubire este facuta si acceptata de catre reclamant
ca fiind o despagubire integrala, autoritatile fortei vor face ele insele
aceasta plata si vor informa autoritatile statului roman despre decizia lor si
despre suma platita;
d) dispozitiile prezentului alineat nu afecteaza competenta instantelor de
judecata ale statului roman de a solutiona o actiune intentata impotriva unui
membru al unei forte sau al unei componente civile.
(2) Pretentiile care decurg din folosirea neautorizata a oricarui vehicul
al fortelor armate ale statului trimitator vor fi solutionate in conformitate
cu dispozitiile alin. (1), in afara de cazul in care forta sau componenta
civila insasi poarta raspunderea legala.
(3) In situatia in care exista un diferend in a se stabili daca fapta care
antreneaza raspunderea sau daca omisiunea imputabila unui membru al fortei sau
al componentei civile s-a produs in exercitarea indatoririlor oficiale sau in
afara acestora, precum si daca utilizarea unui vehicul apartinand fortei
statului trimitator a fost sau nu autorizata, diferendul va fi solutionat prin
negocieri intre autoritatile competente ale celor doua state.
Art. 50
Statul trimitator nu va putea invoca imunitatea fata de jurisdictia
instantelor judecatoresti ale statului roman pentru membrii fortei sau ai
componentei sale civile, in ceea ce priveste cauzele civile ce revin in
competenta acestor instante.
Art. 51
(1) Pretentiile, altele decat pretentiile izvorate din contracte si cele
carora le sunt aplicabile dispozitiile art. 46, 47 si 48, care decurg din fapte
sau omisiuni ale membrilor unei forte ori ai componentei civile, produse in
indeplinirea obligatiilor oficiale, sau din orice alta fapta, omisiune sau
imprejurare pentru care este raspunzatoare o forta sau o componenta civila si
care cauzeaza pagube pe teritoriul statului roman unor terte parti, persoane
fizice sau persoane juridice, indiferent de statutul ori de nationalitatea lor,
altele decat cele apartinand partilor contractante, vor fi solutionate de
statul roman in conformitate cu prevederile prezentului articol.
(2) Pretentiile vor fi depuse, inregistrate si solutionate sau judecate in
conformitate cu legile si cu reglementarile statului roman, aplicabile
pretentiilor ce decurg din activitatile propriilor forte armate.
(3) Instantele romane pot solutiona orice asemenea pretentii, iar plata
sumelor stabilite prin hotarare judecatoreasca se va efectua de statul roman in
lei.
(4) O astfel de plata, convenita intre parti sau stabilita prin hotarare
judecatoreasca, este obligatorie, in ambele cazuri, pentru partile implicate.
(5) Orice pretentie solutionata de statul roman va fi comunicata statelor
trimitatoare interesate, impreuna cu informatii complete si cu o propunere de
impartire a sumelor, in conformitate cu dispozitiile alin. (6) lit. a), b) si
c). In lipsa unui raspuns in termen de doua luni, se va considera ca impartirea
propusa a fost acceptata.
(6) Sumele necesare pentru solutionarea pretentiilor, in conditiile
prezentului articol si ale art. 47, vor fi impartite intre partile contractante
astfel:
a) cand intreaga responsabilitate revine unui singur stat, suma convenita
ori stabilita de instanta de judecata va fi suportata in proportie de 25% in
sarcina statului roman si in proportie de 75% in sarcina statului trimitator;
b) cand sunt raspunzatoare mai multe state, suma convenita ori stabilita de
instanta de judecata va fi suportata in mod egal de aceste state; in situatia
in care statul roman nu este unul dintre statele responsabile, partea acestuia
va fi jumatate din contributia fiecarui stat trimitator;
c) cand paguba a fost cauzata de fortele armate ale partilor contractante
si nu este posibil sa fie imputata in mod precis uneia sau mai multora dintre
aceste forte armate, suma convenita ori stabilita de instanta de judecata va fi
impartita in mod egal intre partile contractante; in situatia in care statul
roman nu este unul dintre statele ale caror forte armate au cauzat paguba,
partea acestuia va fi jumatate din contributia fiecarui stat trimitator;
d) semestrial, statul roman va transmite statelor trimitatoare interesate o
situatie privind sumele pe care le-a achitat in cursul semestrului precedent,
pentru fiecare caz in care a fost acceptata impartirea procentuala propusa;
situatia va fi insotita de o cerere de rambursare; rambursarea se va face, in
cel mai scurt termen, in moneda statului roman.
(7) Un membru al fortei sau al componentei civile nu va face obiectul nici
unei masuri de executare silita a vreunei hotarari judecatoresti pronuntate
impotriva acestuia in statul roman, intr-o problema decurgand din indeplinirea
indatoririlor sale oficiale.
(8) Cu exceptia cazului in care dispozitiile alin. (6) se aplica
pretentiilor la care se refera art. 47, dispozitiile prezentului articol nu se
aplica pretentiilor in legatura cu navigatia, cu exploatarea unei nave sau cu
incarcarea, cu transportul sau descarcarea marfurilor de pe nave, in afara
celor decurgand din decesul sau ranirea unei persoane in privinta carora art.
48 nu este aplicabil.
Art. 52
Autoritatile militare ale statului trimitator si ale statului roman vor
coopera pentru obtinerea probelor necesare unei solutionari echitabile a
pretentiilor care intereseaza partile in litigiu.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 53
(1) Autoritatile militare ale statului trimitator au dreptul si obligatia
de a dispune de corpul unui membru al fortei, al componentei civile sau al unui
membru de familie al acestuia decedat in Romania, precum si de bunurile sale
proprietate personala.
(2) Nu vor fi efectuate autopsii asupra personalului statului trimitator,
decedat in Romania, fara acordul scris al autoritatilor militare ale acestui
stat.
Art. 54
Prezenta unei forte straine pe teritoriul Romaniei este supusa aprobarilor
prevazute de legislatia romana in vigoare.
Art. 55
Dispozitiile pentru detalierea statutului fortei, componentei civile sau a
membrilor de familie ai acestora, apartinand statelor parti la NATO - SOFA sau
la acord, pe teritoriul Romaniei, sunt convenite prin acorduri speciale, care
se incheie pentru fiecare misiune.
Art. 56
(1) Autoritatile competente romane si alte institutii cu atributii in
domeniu vor asigura indeplinirea obligatiilor ce revin Romaniei conform
prezentei legi.
(2) In indeplinirea atributiilor ce ii revin din prezenta lege Ministerul
Apararii Nationale colaboreaza si cu alte autoritati publice sau cu agenti
economici din zonele in care se desfasoara exercitiile si aplicatiile militare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29
februarie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVAZ
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 martie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA