LEGE Nr. 82
din 24 decembrie 1991
contabilitatii
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 454 din 18 iunie 2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Societăţile comerciale, societăţile/companiile
naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare,
societăţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice au obligaţia să
organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea
financiară, potrivit prezentei legi, şi contabilitatea de gestiune adaptată la
specificul activităţii.
(2) Instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte
persoane juridice cu şi fără scop patrimonial, precum şi persoanele fizice care
desfăşoară activităţi producătoare de venituri au, de asemenea, obligaţia să
organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea
financiară şi, după caz, contabilitatea de gestiune.
(3) Subunităţile fără
personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparţin persoanelor
prevăzute la alin. (1) şi (2), cu sediul sau domiciliul în România, precum şi
subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane
juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate au obligaţia să organizeze şi
să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.
Art. 2. - (1) Contabilitatea, ca activitate
specializată în măsurarea, evaluarea, cunoaşterea, gestiunea şi controlul
activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, precum şi a rezultatelor
obţinute din activitatea persoanelor juridice şi fizice prevăzute la art. 1,
trebuie să asigure înregistrarea cronologică şi sistematică, prelucrarea,
publicarea şi păstrarea informaţiilor cu privire la poziţia financiară,
performanţa financiară şi fluxurile de trezorerie, atât pentru cerinţele
interne ale acestora, cât şi în relaţiile cu investitorii prezenţi şi
potenţiali, creditorii financiari şi comerciali, clienţii, instituţiile publice
şi alţi utilizatori.
(2) Contabilitatea publică cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor
şi cheltuielilor bugetare, care să reflecte încasarea veniturilor şi plata
cheltuielilor aferente exerciţiului bugetar;
b) contabilitatea Trezoreriei Statului;
c) contabilitatea generală
bazată pe principiul constatării drepturilor şi obligaţiilor, care să reflecte
evoluţia situaţiei financiare şi patrimoniale, precum şi a excedentului sau a
deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinată
analizării costurilor programelor aprobate.
(3) Contabilitatea
instituţiilor publice asigură informaţii ordonatorilor de credite cu privire la
execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli, patrimoniul aflat în
administrare, precum şi pentru întocmirea contului general anual de execuţie a
bugetului de stat, a contului anual de execuţie a bugetului asigurărilor sociale
de stat, fondurilor speciale, precum şi a conturilor anuale de execuţie ale
bugetelor locale.
Art. 3. - (1) Contabilitatea se ţine în limba română şi
în moneda naţională.
(2) Contabilitatea operaţiunilor efectuate în valută se
ţine atât în moneda naţională, cât şi în valută, potrivit reglementărilor
elaborate în acest sens.
(3) Pentru necesităţile proprii de informare,
persoanele prevăzute la art. 1 pot opta pentru întocmirea situaţiilor
financiare şi într-o altă monedă.
Art. 4. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
elaborează şi emite norme şi reglementări în domeniul contabilităţii, planul de
conturi general, modelele situaţiilor financiare, registrelor şi formularelor
comune privind activitatea financiară şi contabilă, normele metodologice
privind întocmirea şi utilizarea acestora.
(2) Ministerul Economiei şi
Finanţelor elaborează şi emite norme privind contabilitatea în partidă simplă.
(3) Normele şi reglementările
contabile pentru instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare,
definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general, Fondul
de garantare a depozitelor în sistemul bancar, societăţile de
asigurare-reasigurare autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor, entităţile autorizate, reglementate şi
supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum
şi pentru entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare se elaborează şi se emit corespunzător de Banca
Naţională a României, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(4) Elaborarea reglementărilor prevăzute la alin. (1),
(2) şi (3) se face cu consultarea organismelor profesionale de profil.
Art. 5. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au
obligaţia să conducă contabilitatea în partidă dublă şi să întocmească situaţii
financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane
care pot ţine contabilitatea în partidă simplă se stabilesc prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor.
(3) Pentru organizaţii patronale şi sindicale, precum
şi pentru alte categorii de organizaţii fără scop patrimonial, care nu
desfăşoară activităţi economice, Ministerul Economiei şi Finanţelor aprobă un
sistem simplificat de raportare financiară, având în vedere şi cerinţele
organismelor europene de profil.
Art. 6. - (1) Orice operaţiune economico-financiară
efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la
baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document
justificativ.
(2) Documentele justificative
care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea
persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au
înregistrat în contabilitate, după caz.
Art. 7. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au
obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ şi de
pasiv deţinute la începutul activităţii, cel puţin o dată pe an pe parcursul
funcţionării lor, în cazul fuziunii sau încetării activităţii, precum şi în
alte situaţii prevăzute de lege.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor poate aproba
excepţii de la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter
special aflate în administrarea instituţiilor publice, la propunerea
ordonatorilor principali de credite.
*) Republicată în temeiul art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 102/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr.
82/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 10 octombrie 2007, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 86/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 292
din 15 aprilie 2008, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea contabilităţii nr. 82/1991 a mai fost republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din
14 ianuarie 2005 şi ulteriora mai fost modificată prin
Legea nr. 259/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr.
82/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 27 iulie 2007.
(3) Rezultatul inventarierii se înregistrează în contabilitate potrivit reglementărilor contabile
aplicabile.
Art. 8. - (1) Evaluarea elementelor deţinute cu ocazia
inventarierii şi prezentarea acestora în situaţiile financiare anuale se fac
potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
(2) Reevaluarea imobilizărilor
corporale se face la valoarea justă de la data bilanţului. Valoarea justă se
determină pe baza unor evaluări efectuate, de regulă, de evaluatori autorizaţi
conform reglementărilor legale în vigoare.
(3) Evaluarea elementelor monetare în valută şi a celor exprimate în lei, a căror decontare se face
în funcţie de cursul unei valute, se efectuează potrivit reglementărilor
contabile şi aplicabile.
(4) Valoarea activelor şi datoriilor, cu ocazia
reorganizărilor efectuate potrivit legii, se determină, de regulă, de
evaluatori autorizaţi conform reglementărilor legale în vigoare.
Art. 9. - (1) Documentele oficiale de prezentare a
situaţiei economico-financiare a persoanelor prevăzute la art. 1 sunt
situaţiile financiare anuale, stabilite potrivit legii, care trebuie să ofere o
imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte
informaţii referitoare la activitatea desfăşurată.
(2) Pentru instituţiile publice documentul oficial de
prezentare a situaţiei patrimoniului aflat în administrarea statului şi a
unităţilor administrativ-teritoriale şi a execuţiei bugetului de venituri şi
cheltuieli este situaţia financiară trimestrială şi anuală.
(3) Societăţile-mamă, definite
astfel în reglementările contabile aplicabile grupurilor de societăţi,
întocmesc şi prezintă şi situaţii financiare anuale consolidate.
CAPITOLUL II
Organizarea şi conducerea contabilităţii
Art. 10. - (1) Răspunderea pentru organizarea şi
conducerea contabilităţii la persoanele prevăzute la art. 1 revine
administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are
obligaţia gestionării unităţii respective.
(2) Contabilitatea se organizează şi se conduce, de
regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic,
contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această
funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizată şi condusă pe
bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilităţii, încheiate
cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
(4) Răspunderea pentru
aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile revine directorului
economic, contabilului-şef sau altei persoane împuternicite să îndeplinească
această funcţie, împreună cu personalul din subordine. In cazul în care
contabilitatea este condusă pe bază de contract de prestări de servicii,
încheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine acestora, potrivit legii şi
prevederilor contractuale.
(5) Instituţiile publice la care contabilitatea nu este
organizată în compartimente distincte sau care nu au personal încadrat cu contract
individual de muncă, potrivit legii, pot încheia contracte de prestări de
servicii, pentru conducerea contabilităţii şi întocmirea situaţiilor financiare
trimestriale şi anuale, cu societăţi comerciale de expertiză contabilă sau cu
persoane fizice autorizate, conform legii. Incheierea contractelor se face cu
respectarea reglementărilor privind achiziţiile publice de bunuri şi servicii.
Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu această destinaţie.
Art. 11. - Deţinerea, cu orice titlu, de bunuri
materiale, titluri de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii, precum şi efectuarea de operaţiuni economice, fără
să fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise.
Art. 12. - (1) Contabilitatea imobilizărilor se ţine pe
categorii şi pe fiecare obiect de evidenţă.
(2) Contabilitatea stocurilor se ţine cantitativ şi
valoric sau numai valoric, în condiţiile stabilite de reglementările legale.
Art. 13. -Inregistrarea în
contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achiziţie, de producţie
sau la valoarea justă pentru alte intrări decât cele prin achiziţie sau
producţie, după caz.
Art. 14. - Creanţele şi datoriile se înregistrează în
contabilitate la valoarea nominală.
Art. 15. - Valoarea acţiunilor emise sau a altor
titluri, precum şi vărsămintele efectuate în contul capitalului subscris se
reflectă distinct în contabilitate.
Art. 16. - Contabilitatea clienţilor şi furnizorilor, a
celorlalte creanţe şi obligaţii se ţine pe categorii, precum şi pe fiecare
persoană fizică sau juridică.
Art. 17. - (1) Contabilitatea cheltuielilor se ţine pe
feluri de cheltuieli, după natura sau destinaţia lor, după caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se ţine pe feluri de
venituri, după natura sau sursa lor, după caz.
(3) Contabilitatea veniturilor şi cheltuielilor
bugetului general consolidat se ţine pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare.
Art. 18. - Contabilitatea instituţiilor publice asigură
înregistrarea drepturilor constatate, veniturilor încasate, angajamentelor
bugetare, angajamentelor legale, plăţilor de casă şi a cheltuielilor efective,
pe subdiviziunile clasificaţiei bugetare, potrivit bugetului aprobat şi
normelor metodologice elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 19. - (1) In contabilitate, profitul sau pierderea
se stabileşte cumulat de la începutul exerciţiului financiar, Inchiderea
conturilor de venituri şi cheltuieli se efectuează, de regulă, la sfârşitul
exerciţiului financiar.
(2) Rezultatul definitiv al
exerciţiului financiar se stabileşte la închiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se înregistrează în
contabilitate pe destinaţii, după aprobarea situaţiilor financiare anuale.
(4) Pierderea contabilă
reportată se acoperă din profitul exerciţiului financiar şi cel reportat, din
rezerve, prime de capital şi capital social, potrivit hotărârii adunării
generale a acţionarilor sau asociaţilor.
(5) La instituţiile publice
rezultatul execuţiei bugetare se stabileşte anual prin închiderea conturilor
care reflectă încasarea veniturilor şi plata cheltuielilor aferente exerciţiului
bugetar.
(6) Excedentul sau deficitul patrimonial se determină
de către instituţiile publice, în conformitate cu normele metodologice
elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
CAPITOLUL III
Registrele de contabilitate
Art. 20. - Registrele de contabilitate obligatorii
sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar şi Cartea mare. Intocmirea, editarea
şi păstrarea registrelor de contabilitate se efectuează conform normelor
elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 21. - Registrele de contabilitate se utilizează în
strictă concordanţă cu destinaţia acestora şi se prezintă în mod ordonat şi
astfel completate încât să permită, în orice moment, identificarea şi controlul
operaţiunilor contabile efectuate.
Art. 22. - Pentru verificarea înregistrării corecte în
contabilitate a operaţiunilor efectuate se întocmeşte balanţa de verificare,
cel puţin anual, la încheierea exerciţiului financiar sau la termenele de
întocmire a raportărilor contabile stabilite potrivit legii.
Art. 23. - Persoanele prevăzute la art. 1 care
utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligaţia să asigure
prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în
conformitate cu normele contabile aplicate, controlul şi păstrarea acestora pe
suporturi tehnice.
Art. 24. - Inregistrarea în contabilitate a
operaţiunilor determinate de fuziunea, divizarea sau încetarea, potrivit legii,
a activităţii persoanelor prevăzute la art. 1 se face pe baza documentelor
corespunzătoare întocmite în asemenea situaţii.
Art. 25. - (1) Registrele de contabilitate obligatorii
şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în
contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor prevăzute la art.1
timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în
cursul căruia au fost întocmite, cu excepţia statelor de salarii, care se
păstrează timp de 50 de ani.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) se pot
stabili, în mod justificat, prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, registrele
de contabilitate şi documentele justificative care se păstrează timp de 5 ani.
Art. 26. -In caz de pierdere, sustragere sau distrugere
a unor documente contabile se vor lua măsuri de
reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la constatare,
potrivit reglementărilor emise în acest scop.
CAPITOLUL IV
Situaţii financiare
Art. 27. - (1) Exerciţiul financiar reprezintă perioada
pentru care trebuie întocmite situaţiile financiare anuale şi, de regulă,
coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exerciţiului financiar este de 12 luni.
(3) Exerciţiul financiar poate fi diferit de anul
calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul în România, care aparţin unei persoane juridice străine, cu excepţia instituţiilor
de credit, instituţiilor financiare nebancare, definite potrivit legii,
înscrise în Registrul general, entităţilor autorizate, reglementate şi
supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, societăţilor de
asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare, entităţilor autorizate,
reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, dacă exerciţiul financiar diferă pentru societate;
b) pentru filialele consolidate
ale societăţii-mamă, precum şi pentru filialele filialelor, cu excepţia instituţiilor
de credit, instituţiilor financiare nebancare, definite potrivit legii,
înscrise în Registrul general, entităţilor autorizate, reglementate şi
supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, societăţilor de
asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare, entităţilor autorizate,
reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, dacă exerciţiul financiar diferă pentru societatea-mamă.
(4) Exerciţiul financiar al
unităţilor nou-înfiinţate începe la data înfiinţării, potrivit legii.
(5) Exerciţiul financiar al
unei persoane juridice care se lichidează începe la data încheierii
exerciţiului financiar anterior şi se încheie în ziua precedentă datei când începe
lichidarea. Perioada de lichidare este considerată un exerciţiu financiar,
indiferent de durata sa.
(6) Situaţiile financiare anuale consolidate ale unei
societăţi-mamă se întocmesc pentru acelaşi exerciţiu financiar aplicabil
situaţiilor financiare anuale ale societăţii-mamă. Dacă exerciţiul financiar al
filialelor diferă de exerciţiul financiar aplicabil societăţii-mamă, situaţiile
financiare anuale consolidate pot fi întocmite la o altă dată pentru a ţine
cont de exerciţiul financiar al majorităţii sau al celor mai importante dintre
societăţile consolidate.
(7) Exerciţiul financiar pentru
instituţiile publice este anul bugetar.
Art. 28. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au
obligaţia să întocmească situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii,
divizării sau încetării activităţii acestora, în condiţiile legii.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor poate stabili
întocmirea şi depunerea la unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi
Finanţelor a situaţiilor financiare sau a unor raportări contabile şi la alte
perioade decât anual, în cadrul exerciţiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice
care aplică Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS),
situaţiile financiare au componentele prevăzute de aceste standarde.
(4) Persoanele juridice care
aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene întocmesc
situaţii financiare anuale, care au componentele prevăzute de reglementările
contabile aplicabile.
(5) Categoriile de persoane
juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene
şi/sau Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS) se stabilesc
prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(6) Pentru persoanele juridice
fără scop patrimonial situaţiile financiare anuale se compun din bilanţ, contul
rezultatului exerciţiului, politici contabile şi note explicative.
(7) Situaţiile financiare anuale constituie un tot
unitar şi sunt însoţite de raportul administratorilor.
(8) Pentru sucursalele din
România ale instituţiilor de credit şi ale altor instituţii financiare cu
sediul în străinătate, instituţiile prevăzute la art. 4 alin. (3) stabilesc
conţinutul situaţiilor financiare anuale care trebuie publicate de aceste
sucursale. Instituţiile respective stabilesc şi cerinţele referitoare la
informaţiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care trebuie publicate
de sucursalele respective în situaţia în care acestea nu sunt obligate să
publice situaţii financiare anuale referitoare la
activitatea proprie.
(9) Instituţiile publice întocmesc situaţii financiare
trimestriale şi anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Economiei şi
Finanţelor.
Art. 29. - (1) Situaţiile financiare anuale vor fi
însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei
de cenzori, după caz, şi de propunerea de distribuire a profitului sau de
acoperire a pierderii contabile.
(2) O societate-mamă trebuie să întocmească atât
situaţii financiare anuale pentru propria activitate, cât şi situaţii
financiare anuale consolidate, în condiţiile prevăzute de reglementările
contabile aplicabile.
Art. 30. - Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite
de o declaraţie scrisă a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) prin care
îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi
confirmă că:
a) politicile contabile
utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu
reglementările contabile aplicabile;
b) situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a
poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii
referitoare la activitatea desfăşurată;
c) persoana juridică îşi
desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.
Art. 31. - Situaţiile financiare anuale consolidate
trebuie să fie însoţite de o declaraţie scrisă a administratorului
societăţii-mamă prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor
financiare anuale consolidate şi confirmă că:
a) politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate cu
reglementările contabile aplicabile;
b) situaţiile financiare anuale
consolidate oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei
financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea grupului.
Art. 32. - (1) Membrii organelor de administraţie, de
conducere şi supraveghere ale persoanelor juridice au obligaţia de a asigura ca
situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor să fie întocmite şi
publicate în conformitate cu legislaţia naţională.
(2) Membrii organelor de administraţie, de conducere şi
supraveghere ale societăţii-mamă au obligaţia de a asigura ca situaţiile financiare anuale consolidate
şi raportul consolidat al administratorilor să fie întocmite şi publicate în
conformitate cu legislaţia naţională.
Art. 33. - (1) Obiectivul situaţiilor financiare anuale
consolidate este de a oferi o imagine fidelă a poziţiei financiare,
performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea
grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
(2) Situaţiile financiare anuale consolidate constituie
un tot unitar şi se întocmesc în termen de 8 luni de la încheierea exerciţiului
financiar al societăţii-mamă. Acestea cuprind bilanţul consolidat, contul de
profit şi pierdere consolidat, precum şi celelalte componente, respectiv
informaţii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementărilor
contabile aplicabile, şi note explicative la situaţiile
financiare anuale consolidate.
Art. 34. - (1) Situaţiile financiare anuale ale
persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar, care se
efectuează de către auditori financiari, persoane fizice sau juridice
autorizate, în condiţiile legii.
(2) In înţelesul prezentei
legi, prin persoane juridice de interes public se înţelege: instituţiile de credit; instituţiile financiare
nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul
general; societăţile de asigurare, asigurare-reasigurare şi de reasigurare;
entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private; societăţile de servicii de investiţii
financiare, societăţile de administrare a investiţiilor şi organismelor de
plasament colectiv, autorizate/avizate de Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare; societăţile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la
tranzacţionare pe o piaţă reglementată; companiile şi societăţile naţionale;
persoanele juridice care aparţin unui grup de societăţi şi intră în perimetrul
de consolidare de către o societate-mamă care aplică Standardele internaţionale
de raportare financiară.
(3) Sunt auditate şi situaţiile financiare întocmite de
entităţile care au această obligaţie conform legislaţiei specifice acestora.
(4) Sunt supuse, de asemenea,
auditului financiar situaţiile financiare întocmite în vederea efectuării
operaţiunilor de fuziune, divizare sau a încetării activităţii persoanelor care
au obligaţia auditării situaţiilor financiare anuale.
(5) Prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor pot fi stabilite şi alte cazuri în care situaţiile
financiare anuale sunt supuse auditului financiar.
Art. 35. - (1) Persoanele juridice care organizează
contabilitatea în partidă dublă trebuie să publice, potrivit prevederilor
legale, situaţiile financiare anuale. Fac obiectul publicării situaţiile
financiare anuale, raportul administratorilor şi raportul de audit sau raportul
comisiei de cenzori, după caz. Aceste prevederi se aplică şi sucursalelor
înregistrate în România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în
străinătate, precum şi societăţilor-mamă care întocmesc situaţii financiare
anuale consolidate.
(2) Acţionarii şi angajaţii
unei societăţi au dreptul să se informeze în legătură cu situaţiile financiare
anuale la sediul social al societăţii sau al societăţii-mamă, fără nicio
discriminare.
(3) Situaţiile financiare anuale se păstrează timp de
10 ani.
(4) In caz de încetare a activităţii persoanelor
prevăzute la art. 1, situaţiile financiare anuale, precum şi registrele şi
celelalte documente la care se referă art. 25 se predau la arhivele statului,
în conformitate cu prevederile legale în materie.
Art. 36. - (1) Termenele pentru întocmirea situaţiilor
financiare anuale sunt următoarele:
a) pentru societăţile
comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele
naţionale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea exerciţiului
financiar;
b) pentru celelalte persoane
prevăzute la art. 1, 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.
(2) Termenele pentru depunerea situaţiilor financiare
anuale la unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor sunt:
a) 150 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar, pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a), cu
excepţia societăţilor comerciale;
b) 120 de zile de la încheierea
exerciţiului financiar, pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b).
(3) Persoanele care de la
constituire nu au desfăşurat activitate, cu excepţia societăţilor comerciale,
precum şi cele aflate în lichidare, potrivit legii, vor depune o declaraţie în
acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, la
unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(4) Instituţiile publice şi
celelalte persoane juridice, ai căror conducători au calitatea de ordonator de
credite, depun un exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale la
organul ierarhic superior, la termenele stabilite de acesta.
(5) Autorităţile publice,
ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale, instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii, ai
căror conducători au calitatea de ordonator principal de credite, precum şi
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti, pentru situaţiile financiare centralizate pe ansamblul judeţului şi
al municipiului Bucureşti privind execuţia bugetelor prevăzute la art. 1 alin.
(2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, depun la Ministerul Economiei şi Finanţelor un
exemplar din situaţiile financiare trimestriale şi anuale, potrivit normelor
emise de acesta, la următoarele termene:
a) în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar;
b) în termen de 45 de zile de la încheierea
trimestrului de referinţă.
Art. 37. - (1) Pentru asigurarea informaţiilor
destinate sistemului instituţional al statului, societăţile comerciale depun la
unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor o raportare
anuală, al cărei conţinut se stabileşte prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor.
(2) Raportarea anuală se depune la unităţile
teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor, în termen de 150 de zile
de la încheierea exerciţiului financiar, însoţită de dovada predării
situaţiilor financiare anuale la oficiul registrului comerţului, pentru
publicare.
CAPITOLUL V
Contabilitatea Trezoreriei Statului şi a
instituţiilor publice
Art. 38. - (1) Contabilitatea
Trezoreriei Statului se organizează şi funcţionează pe principiul execuţiei de
casă şi asigură înregistrarea operaţiunilor de încasări şi plăţi în conturi de
venituri şi cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de credite şi
subdiviziunile clasificaţiei bugetare stabilite de Ministerul Economiei şi
Finanţelor.
(2) In contabilitatea Trezoreriei Statului se deschid,
pe seama ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise
şi repartizate şi pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetele locale, precum
şi conturi de disponibilităţi din care se pot efectua plăţi.
(3) Contabilitatea Trezoreriei
Statului asigură informaţii cu privire la derularea execuţiei bugetare în
condiţii de echilibru financiar, aprobată anual prin lege pentru fiecare buget,
precum şi în limita disponibilităţilor aflate în conturi.
(4) In contabilitatea Trezoreriei
Statului se reflectă, în conturi distincte, împrumuturile de stat interne şi
externe primite pentru finanţarea deficitelor bugetare, precum şi pentru alte
acţiuni prevăzute de lege, plasamentele financiare efectuate din contul curent
general al Trezoreriei Statului, precum şi depozitele atrase de la instituţiile
financiare şi de la persoane fizice.
(5) Contabilitatea Trezoreriei
Statului se organizează în cadrul Ministerului Economiei si Finanţelor si al
unităţilor sale subordonate
şi cuprinde operaţiunile privind execuţia de casă a bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi bugetelor
locale, gestiunea datoriei publice interne şi externe, precum şi alte
operaţiuni financiare efectuate în contul organelor administraţiei publice
centrale şi locale.
(6) Organizarea şi conducerea contabilităţii
Trezoreriei Statului se efectuează potrivit normelor emise de Ministerul
Economiei şi Finanţelor.
Art. 39. - (1) La încheierea exerciţiului financiar, în
contabilitatea Trezoreriei Statului se procedează la încheierea execuţiei
bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Economiei şi
Finanţelor, după cum urmează:
a) încheierea execuţiei bugetului de stat se efectuează
de către unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului;
b) încheierea execuţiei bugetului asigurărilor sociale
de stat se efectuează de către unităţile Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse;
c) încheierea execuţiei
bugetelor locale se efectuează de ordonatorii principali de credite ai
bugetelor locale.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor întocmeşte
trimestrial şi anual bilanţul general al Trezoreriei Statului, în structura
stabilită de acesta, care se aprobă în condiţiile legii.
Art. 40. - (1) Ministerul Economiei şi Finanţelor
întocmeşte anual bilanţul instituţiilor publice.
(2) Bilanţul anual al instituţiilor publice, în
structura stabilită de Ministerul Economiei şi Finanţelor, se prezintă
Guvernului pentru adoptare odată cu contul general anual de execuţie a
bugetului de stat.
CAPITOLUL VI
Contravenţii şi infracţiuni
Art. 41. - Constituie contravenţii la prevederile
prezentei legi următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii
încât, potrivit legii, să fie considerate infracţiuni:
1. deţinerea, cu orice titlu,
de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii,
precum şi efectuarea de operaţiuni economice, fără să fie înregistrate în
contabilitate;
2. nerespectarea
reglementărilor emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor cu privire la:
a) utilizarea şi ţinerea registrelor de contabilitate;
b) întocmirea şi utilizarea
documentelor justificative şi contabile pentru toate operaţiunile efectuate,
înregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se referă,
păstrarea şi arhivarea acestora, precum şi reconstituirea documentelor
pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) întocmirea şi auditarea situaţiilor financiare
anuale;
e) depunerea la unităţile
teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor a situaţiilor financiare
anuale;
f) întocmirea şi depunerea la
unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor a situaţiilor
financiare periodice sau a raportărilor contabile
stabilite potrivit legii;
g) nedepunerea declaraţiei din care să rezulte că
persoanele prevăzute la art. 1 nu au desfăşurat activitate;
h) publicarea situaţiilor financiare anuale, potrivit
legii.
3. prezentarea de situaţii financiare care conţin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea
persoanei raportoare;
4. nerespectarea prevederilor
referitoare la întocmirea declaraţiilor prevăzute la art. 30 şi 31;
5. nerespectarea prevederilor
referitoare la obligaţia membrilor organelor de administraţie, conducere şi
supraveghere de a întocmi şi publica situaţiile financiare anuale;
6. nerespectarea prevederilor
referitoare la obligaţia membrilor organelor de administraţie, conducere şi
supraveghere ale societăţii-mamă de a întocmi şi publica situaţiile financiare
anuale consolidate.
Art. 42. - (1) Contravenţia prevăzută la art. 41 pct. 2
lit. h) se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 30.000 lei, cea prevăzută
la pct. 1, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la pct. 2
lit. c), d), e), pct. 4 şi 5, cu amendă de la 400 lei la 5.000 lei, cea
prevăzută la pct. 6, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, cele prevăzute
la pct. 2 lit. a) şi b), cu amendă de la 300 lei la 4.000 lei, cea prevăzută la
pct. 2 lit. f), cu amendă de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevăzută la pct. 3,
cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei, iar cea prevăzută la pct. 2 lit. g), cu
amendă de la 100 lei la 200 lei. Criteriile în funcţie de care se stabileşte
nivelul amenzii se corelează cu nivelul cifrei de afaceri, după caz.
(2) Amenda pentru
neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la art. 41 pct. 2 lit. f) este de la 1.000
lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere pentru întocmirea şi depunerea
situaţiilor financiare periodice este cuprinsă între 15 şi 30 de zile
lucrătoare, şi de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere
depăşeşte 30 de zile lucrătoare.
(3) Guvernul, la propunerea
Ministerului Economiei şi Finanţelor, poate modifica nivelul amenzilor
prevăzute la alin. (1) în funcţie de rata inflaţiei.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor
se fac de persoanele cu atribuţii de inspecţie fiscală şi de comisarii Gărzii
Financiare, precum şi de personalul altor direcţii din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor, stabilit prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor.
(5) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor
în cazul asociaţiilor de proprietari se fac de persoanele cu atribuţii de
control din cadrul consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor, comunelor şi
ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de alte persoane anume împuternicite
de consiliile judeţene, respectiv de Consiliul General al Municipiului
Bucureşti.
(6) Amenzile contravenţionale prevăzute la alin. (1) şi
(2) se suportă de persoanele vinovate.
(7) Contravenţiilor prevăzute
la art. 41 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) In situaţia în care în termen de 10 zile lucrătoare
de la aplicarea amenzii prevăzute la alin. (2) nu se depun situaţiile
financiare prevăzute la art. 36 alin. (5), Ministerul Economiei şi Finanţelor
va lua următoarele măsuri:
a) blocarea deschiderilor de
credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj,
bugetului Fondului naţional unic de asigurări de sănătate şi ai bugetelor
locale;
b) blocarea conturilor de
disponibilităţi deschise la unităţile Trezoreriei Statului pe numele
autorităţilor şi instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din
venituri proprii.
(9) Se exceptează de la
prevederile alin. (8) următoarele operaţiuni:
a) plăţile din fonduri externe
nerambursabile sau finanţări primite de la instituţii ori organizaţii
internaţionale pentru derularea unor programe şi proiecte, precum şi fondurile
de cofinanţare şi prefinanţare aferente;
b) plata drepturilor salariale
şi a contribuţiilor aferente, precum şi a drepturilor de asigurări şi asistenţă
socială;
c) rambursările de credite interne şi externe,
comisioanele şi alte costuri aferente;
d) contribuţii şi cotizaţii către organizaţii
internaţionale;
e) plăţile din Fondul de
rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului şi din Fondul de intervenţie la
dispoziţia Guvernului, potrivit legii.
Art. 43. - Efectuarea cu ştiinţă de înregistrări
inexacte, precum şi omisiunea cu ştiinţă a înregistrărilor în contabilitate, având drept consecinţă denaturarea
veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum şi a elementelor de
activ şi de pasiv ce se reflectă în bilanţ, constituie infracţiunea de fals
intelectual şi se pedepseşte conform legii.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 44. - Ministerul Economiei şi Finanţelor şi
instituţiile prevăzute la art. 4 alin. (3) din prezenta lege vor elabora şi vor
actualiza permanent reglementările contabile aplicabile persoanelor prevăzute
la art. 1.
Art. 45. - Ministerul Economiei
şi Finanţelor exercită controlul asupra modului în care se aplică prevederile
prezentei legi.
Art. 46. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1
ianuarie 1992*).
Art. 47. - Prevederile prezentei legi se aplică şi
subunităţilor fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, ce aparţin
persoanelor prevăzute la art. 1, cu sediul sau domiciliul în România, cât şi
subunităţilor cu sediul în România, ce aparţin unor persoane juridice ori
fizice cu sediul sau domiciliul în străinătate.
Art. 48. - (1) Dezvoltarea
cadrului instituţional în domeniul contabilităţii şi al profesiei contabile se
realizează prin Consiliul Contabilităţii şi Raportărilor Financiare. Modul de
organizare şi funcţionare, atribuţiile şi sursele de finanţare ale acestuia se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare a acestuia, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Directorul Direcţiei de reglementări contabile,
precum şi directorul general al Direcţiei generale de metodologie contabilă
instituţii publice sunt membri de drept ai Consiliului Contabilităţii şi
Raportărilor Financiare.**)
Art. 49. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă:
- Decretul nr. 375/1956 privind
reconstituirea actelor, documentelor şi evidenţelor cu conţinut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat în Buletinul Oficial nr. 22
din 4 august 1956;
- Hotărârea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire
la organizarea şi conducerea contabilităţii, atribuţiile şi răspunderile
conducătorului compartimentului financiar-contabil, publicată în Buletinul
Oficial nr. 156 din 29 decembrie 1970;
- Hotărârea nr. 1.533/1973
privind formularele cu regim special, publicată în Buletinul Oficial nr. 189
din 2 decembrie 1973;
- Hotărârea nr. 1.116/1975
privind îmbunătăţirea analizei pe bază de bilanţ, creşterea operativităţii şi
calităţii informaţiilor cu privire la rezultatele economico-financiare ale
unităţilor socialiste de stat, publicată în Buletinul Oficial nr. 127 din 5
decembrie 1975;
- Hotărârea Guvernului nr.
252/1996 privind regimul diferenţelor de curs valutar aferente capitalului
social în devize şi alte operaţiuni aplicabile începând cu bilanţul contabil cu
termen de depunere până la 15 aprilie 1996, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, cu modificările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr.
483/1996 privind prestarea serviciilor în domeniul contabilităţii, verificarea
şi certificarea bilanţului contabil în baza prevederilor Legii contabilităţii
nr. 82/1991, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu
modificările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr.
22/1998 privind unele măsuri pentru reflectarea în contabilitatea agenţilor
economici a unor operaţiuni economico-financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie 1998;
- orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentei
legi.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II şi III din Legea nr. 259/2007 pentru modificarea şi completarea
Legii contabilităţii nr. 82/1991, care nu sunt încorporate în forma republicată
a Legii contabilităţii nr. 82/1991 şi care se aplică, în continuare, ca
dispoziţii proprii ale Legii nr. 259/2007:
„Art. II. - (1) Aplicarea
prevederilor art. 2 alin. (2) lit. d) şi ale art. 27 alin. (3) din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările aduse
prin prezenta lege, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2009.
(2) Societăţile comerciale vor depune un exemplar al
situaţiilor financiare aferente exerciţiilor financiare ale anilor 2007 şi 2008
la unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor, în termen de
150 de zile de la încheierea exerciţiilor financiare respective. Societăţile
comerciale care de la constituire nu au desfăşurat activitate, precum şi cele
aflate în lichidare, potrivit legii, vor depune o declaraţie în acest sens, în
termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.
Art. III. - La data intrării în vigoare a prezentei
legi se abrogă:
a) alin. (1) al art. 27 şi
anexa nr. 3 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelor de masă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 5/1999, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25
ianuarie 1999;
b) lit. D şi E din anexa nr. 3 la Normele metodologice
privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcătuiesc domeniul
public al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.031/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 17 decembrie 1999."
*) A se vedea şi datele de intrare în vigoare a actelor
normative modificatoare.
**) Direcţia de reglementări contabile şi Direcţia
generală de metodologie contabilă instituţii publice sunt prevăzute în
structura organizatorică a Ministerului Economiei şi Finanţelor, conform anexei
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările
ulterioare.