MEMORANDUM Nr.
1 din 19 ianuarie 2011
(al treilea addendum la
Memorandumul de întelegere) între Uniunea Europeana si Romania*
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 7 februarie 2011
1. La data de 6 mai
2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia 2009/459/CE pentru a pune la
dispoziţia României asistenţă financiară pe termen mediu de până la 5 miliarde
euro. La data de 16 februarie 2010, Consiliul a modificat această decizie pentru
a ţine cont de impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului
recesiunea mai puternică decât cea anticipată. Asistenţa este oferită ca un
împrumut pe termen mediu în cadrul Facilităţii balanţei de plăţi a statelor
membre [având la bază art. 1431 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) şi Regulamentul nr. 332/20022]. Asistenţa Uniunii Europene (UE) pentru România vine în completarea
sprijinului acordat de FMI prin intermediul unui acord stand-by (ASB), în
valoare de 11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), aprobat la data
de 4 mai 2009. Sprijinul suplimentar multilateral în valoare de 2 miliarde euro va fi furnizat de către Banca Mondială (1 miliard
euro), precum şi de BEI şi BERD (1 miliard euro).
2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), care stabileşte
criteriile de politică economică legate de fiecare tranşă, precum şi condiţiile
de raportare şi monitorizare a împrumutului, a fost semnat la data de 23 iunie
2009. Implementarea măsurilor fiscale, a celor din sectorul financiar şi a
măsurilor de reformă structurală prevăzute în Memorandum ar trebui să permită
economiei să reziste la presiunile de lichiditate pe termen scurt, asigurând în
acelaşi timp şi îmbunătăţirea competitivităţii şi sprijinirea ajustării coerente
a dezechilibrelor pe termen mediu, aducând astfel economia înapoi la o bază
solidă şi durabilă. Prima tranşă de 1,5 miliarde euro a fost virată la data de
27 iulie 2009 în urma semnării Acordului de împrumut din 23 iunie 2009. Alte 4
tranşe au fost programate pentru perioada acoperită de restul programului.
3. In luna august 2009, serviciile Comisiei Europene au
participat la o misiune de evaluare a FMI, care a dus
la tragerea celei de-a doua tranşe în cadrul programului FMI. Deoarece la acel
moment nu era planificată nicio tranşă UE, misiunea nu a reprezentat o evaluare
formală în cadrul programului de asistenţă din partea UE. S-a convenit cu
autorităţile revizuirea unora dintre obiectivele programului. In mod special,
ţinta de deficit guvernamental pe 2009 a fost stabilită la 7,8% din PIB în
termeni ESA95 (7,3% din PIB în termeni cash), datorită recesiunii mai puternice
decât cea prognozată. Au fost identificate măsuri suplimentare pentru limitarea
deficitului în 2010 la 6,4% din PIB în termeni ESA95 (5,9% din PIB în termeni
cash), inclusiv măsuri menite să menţină sub control cheltuielile cu salariile
ca procent din PIB şi să limiteze cheltuielile cu pensiile şi cele cu bunuri şi
servicii, precum şi creşteri ale accizelor.
4. Serviciile Comisiei Europene
au efectuat, în lunile octombrie/noiembrie 2009 şi ianuarie 2010, misiuni de
evaluare a progreselor realizate în ceea ce priveşte condiţiile specifice
ataşate celei de-a doua tranşe de 1 miliard euro în cadrul programului de
asistenţă financiară a UE. Aceste misiuni au fost misiuni comune cu FMI şi
Banca Mondială. Conform constatărilor acestor misiuni şi după consultarea cu
Comitetul Economic şi Financiar, criteriile de politică economică de virare a
celei de-a doua tranşe din împrumutul UE au fost îndeplinite, In mod special,
Parlamentul a adoptat un buget pe anul 2010 în conformitate cu ţintele
programului şi au fost realizate progrese satisfăcătoare în alte domenii ale
reformelor structurale. Totuşi, ţinând seama de prognoza macroeconomică modificată
şi de întârzierile ivite în
implementarea unora dintre măsurile de reformă prevăzute în Memorandum, s-a
impus ajustarea condiţiilor asociate virării tranşelor viitoare din cadrul
asistenţei financiare. Modificările convenite în legătură cu criteriile specifice
de politică economică au fost prevăzute în anexa la Memorandumul suplimentar de
înţelegere (primul Memorandum suplimentar), care a fost semnat de autorităţile române la data de 18 februarie
2010 şi de comisarul Ol li Rehn la data de 22 februarie 2010. Totodată, s-a
convenit reducerea treptată în continuare a deficitului fiscal până sub nivelul
de referinţă de 3% din PIB prevăzut în Tratat în anul 2012. La data de 16
februarie 2010, acest acord a fost avizat de Consiliul Ecofin prin
Recomandările sale revizuite către România, conform art. 126(7) din Tratat.
5. Serviciile Comisiei Europene au mai efectuat o
misiune de evaluare împreună cu experţii FMI şi ai
Băncii Mondiale în perioada 26 aprilie-10 mai 2010, pentru a analiza progresele
înregistrate în ceea ce priveşte condiţiile specifice ataşate tranşei a treia
în valoare de 1,15 miliarde euro în cadrul programului de asistenţă financiară.
S-a constatat că, în condiţiile unor politici nemodificate, ţinta de deficit
fiscal pentru 2010,' de 6,4% din PIB (ESA95),' va fi ratată cu o marjă
semnificativă, ca urmare a unei deteriorări a condiţiilor economice,
dificultăţilor în colectarea veniturilor şi derapajelor pe partea de
cheltuieli. Ţinta de deficit guvernamental pentru 2010 a fost modificată la
7,3% din PIB în termeni ESA95 (6,8% din PIB în termeni cash). Pentru a realiza
această nouă ţintă, Guvernul României şi-a asumat angajamentul de a lua măsuri
de consolidare suplimentare în valoare de 4,6% din PIB (anualizat), de
adoptarea acestora fiind condiţionată eliberarea celei de-a treia tranşe din
împrumutul UE. Acestea au fost verificate în iulie 2010. In alte domenii de
reformă a părut a se fi înregistrat progrese, care au inclus adoptarea de către
Parlament a legii responsabilităţii fiscale, adoptarea de către Guvern a unei
propuneri de reformă a sistemului de pensii, precum şi semnarea contractului
privind analiza funcţională a administraţiei publice. Conform acestor
constatări şi după consultarea cu Comitetul Economic şi Financiar, criteriile
de politică economică pentru virarea celei de-a treia tranşe din împrumutul UE
au părut a fi fost îndeplinite în linii mari şi a treia tranşă a fost virată în
septembrie 2010.
6. Serviciile Comisiei Europene
au mai efectuat o altă misiune de evaluare împreună cu experţii FMI şi ai
Băncii Mondiale începând din 20 octombrie până pe 1 noiembrie 2010, pentru a
analiza progresele înregistrate în ceea ce priveşte condiţiile specifice
ataşate tranşei a patra în valoare de 1,2 miliarde euro în cadrul programului
de asistenţă financiară UE. Pe baza informaţiilor existente la data misiunii,
misiunea a considerat că implementarea bugetului pe 2010 ce vizează un deficit
al bugetului general consolidat de 7,3% din PIB în termeni ESA95 (6,8% din PIB
în termeni cash) corespundea planificării. La data misiunii, se menţinea totuşi
o incertitudine considerabilă cu privire la un număr de reforme esenţiale ce
prezintă o importanţă majoră pentru traiectoria de consolidare fiscală
convenită pentru 2011 şi 2012. Concret, deşi Parlamentul a adoptat legea
revizuită a pensiilor pe data de 15 septembrie, legea a fost ulterior
retransmisă Parlamentului de către Preşedinte, acesta solicitând reanalizarea
unui singur articol, astfel încât acesta să prevadă majorarea vârstei de
pensionare a femeilor la 63 de ani, şi nu la 65 de ani, cum propusese Guvernul. Totodată, au intervenit
întârzieri şi în adoptarea Legii salarizării unitare care ar trebui să
raţionalizeze sistemul de salarizare în sectorul public şi să fundamenteze un
fond de salarii mai mic în anii ce vor urma, după reducerea de urgenţă cu 25% a
salariilor aplicată în al doilea semestru al anului 2010. La data misiunii,
această lege, care este esenţială pentru traiectoria de consolidare fiscală
deoarece ar asigura o reducere structurală a fondului de salarii în sectorul
public în anii următori, nu a fost încă aprobată. De asemenea, la data misiunii
părea că sectorul sănătate va acumula până la sfârşitul anului 2010 arierate
substanţiale, ceea ce va impune o acţiune majoră pentru a se respecta traiectoria
de consolidare fiscală (deficit al bugetului general consolidat de 4,4% din PIB
pentru 2011 şi sub 3% din PIB în termeni ESA pentru 2012). Pentru a asigura
corespondenţa dintre cheltuieli şi resursele bugetare disponibile, evitând deci
acumularea de noi arierate pe viitor, reformele structurale în domeniul
sănătăţii (inclusiv introducerea copiaţii) au devenit esenţiale. Guvernul s-a
angajat să întreprindă un set amplu de reforme în domeniul sănătăţii. Având în
vedere aspectele identificate mai sus şi incertitudinile rămase, Guvernul român
a fost de acord că înainte de disponibilizarea celei de-a patra tranşe din
împrumutul UE trebuie luate măsuri suplimentare (anexa nr. 1).
7. Modificările convenite a fi
aduse criteriilor specifice de politică economică aferente disponibilizării
celei de-a cincea tranşe şi ultimei tranşe din programul de asistenţă
financiară sunt prezentate în anexa la acest al treilea Memorandum suplimentar
de înţelegere (al treilea Memorandum suplimentar), ce constituie al treilea addendum la Memorandumul de înţelegere.
Aceste modificări au fost efectuate pentru a se ajusta condiţiile puse în
memorandumurile anterioare şi la care se impun acţiuni suplimentare, precum şi
evoluţia situaţiei ce implică noi priorităţi de politici.
8. Articolele prevăzute în
Memorandum şi în primul şi al doilea Memorandum suplimentar (inclusiv anexele
acestora) rămân valabile şi în vigoare dacă nu sunt amendate în mod explicit
prin acest al treilea Memorandum suplimentar.
9. Disponibilizarea tranşelor
restante din program este condiţionată de implementarea de către autorităţile
române a măsurilor prevăzute de acest al treilea Memorandum suplimentar. Aceste
măsuri sunt total conforme cu Tratatul UE.
10. In baza îndeplinirii condiţiilor din Memorandum şi
din al doilea Memorandum suplimentar şi în urma consultării Comitetului
Economic şi Financiar, Comisia Europeană va decide cu privire la eliberarea
tranşei a patra, în valoare de 1,2 miliarde euro, sub rezerva implementării
măsurilor descrise în anexa nr. 1 (secţiunea „Acţiuni ce vor fi întreprinse
înaintea virării celei de-a patra tranşe a împrumutului UE") şi a semnării celui de-al treilea Memorandum suplimentar
de către părţi şi a intrării în vigoare a acestuia.
11. Autorităţile române se
angajează să se consulte cu experţii Comisiei Europene înainte de a adopta
măsuri noi ce ar putea avea implicaţii asupra obiectivelor programului. In mod
special, acestea se vor consulta în timp util şi vor furniza toate informaţiile
necesare referitoare la orice măsuri şi reforme ce ar putea avea un impact
asupra evoluţiilor fiscale.
12. Anexa face parte integrantă
din acest al treilea Memorandum suplimentar.
13. Toate notificările legate
de al treilea Memorandum suplimentar vor fi transmise în mod valabil dacă sunt
trimise, în scris, la adresa:
Pentru Uniunea Europeană
Comisia Europeană
Direcţia Generală pentru Afaceri Economice şi
Financiare
B-1049 Bruxelles
Nr. fax.:+32 2 299 35 23
Pentru primul-ministru
Cabinetul primului-ministru
Piaţa Victoriei nr. 1
Sectorul 1, 011791, Bucureşti
Nr. fax.:+40 21 319 15 88
Pentru Ministerul Finanţelor Publice din România
Ministerul Finanţelor Publice din România
Str. Apolodor nr. 17
Sectorul 5, 050741 Bucureşti
Nr. fax.:+40 21 312 16 30
Pentru Banca Naţională a României
Banca Naţională a României
Str. Lipscani nr. 25
Bucureşti 030031
Nr. fax.:+40 21 312 62 60
* Traducere.
1 Fostul art. 119 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
2 Aşa cum este
modificat de Regulamentul nr. 431/2009.
14. Pentru România, acest al
treilea Memorandum suplimentar va intra în vigoare după parcurgerea
procedurilor interne prevăzute de legislaţia română. Acest al treilea
Memorandum suplimentar poate fi modificat cu acordul comun al părţilor, sub
forma unui addendum. Orice astfel de addendum va constitui parte integrantă a
Memorandumului şi va intra în vigoare în conformitate cu aceleaşi proceduri ca
şi cele aplicabile Memorandumului.
Adoptat la Bruxelles la data de 19 ianuarie 2011 şi la
Bucureşti la data de 12 ianuarie 2011 în 5 exemplare originale în limba
engleză.
ROMÂNIA
Reprezentată de
Emil Boc,
prim-ministru
Gheorghe Ialomiţianu,
ministrul finanţelor publice
Mugur Constantin Isărescu,
guvernatorul Băncii Naţionale a României
UNIUNEA EUROPEANĂ
Reprezentată de Comisia Europeană
Olli Rehn,
membru al Comisiei Europene
ANEXA Nr. 1
CRITERII SPECIFICE DE POLITICĂ ECONOMICĂ
(Modificări şi completări la anexa nr. I la Memorandumul de înţelegere şi la anexa
nr. 1 la al doilea Memorandum suplimentar de înţelegere)
Au intervenit întârzieri în implementarea unui număr de
reforme ce sunt esenţiale pentru succesul programului. Ţinând seama de acestea,
criteriile specifice de politică economică precizate în anexa nr. I la Memorandumul de înţelegere şi în anexa
la primul Memorandum suplimentar de înţelegere şi în anexa nr. 1 la al doilea
Memorandum suplimentar de înţelegere vor fi completate cu următoarele acţiuni:
Acţiuni ce vor fi întreprinse înainte de virarea
celei de-a patra tranşe din împrumutul UE
•Adoptarea de către Parlament a unui buget pe 2011 care
să vizeze un deficit al bugetului general consolidat de 4,4% din PIB în termeni
cash (sub 5% din PIB în termeni ESA) bazat pe premisele macroeconomice agreate
şi susţinut de măsuri adecvate convenite în cadrul programului - care să
asigure o bază solidă pentru atingerea ţintei de deficit din 2012 (sub 3% din
PIB în termeni ESA). In legătură cu acesta, adoptarea Strategiei bugetare pe
termen mediu 2011-2013. Strategia bugetară pe termen mediu va trebui să
prezinte principalele elemente de venituri şi cheltuieli (în mod deosebit
cheltuielile cu salariile), precum şi măsurile de consolidare, în concordanţă
cu o traiectorie durabilă de consolidare fiscală care să permită atingerea unui
deficit de 4,4% din PIB în 2011 în termeni cash (sub 5% în termeni ESA) şi a
unui deficit de sub 3% din PIB în 2012 în termeni ESA, în conformitate cu
angajamentul asumat de autorităţi în contextul PDE (procedurii de deficit
excesiv). Autorităţile se vor consulta cu experţii Comisiei Europene cu privire
la concordanţa măsurilor şi cifrelor înainte de a înainta Parlamentului bugetul
pe anul 2011. In cadrul anvelopei bugetare vom aloca investiţiilor resurse
suplimentare în primul semestru al anului, astfel încât să creştem absorbţia
fondurilor UE. In cazul în care absorbţia creşte suficient, vom încerca să
găsim soluţii pentru a crea un spaţiu fiscal mai mare pentru investiţii
începând cu jumătatea anului 2011. Uniunea Europeană va pune la dispoziţie
asistenţă de specialitate pentru utilizarea resurselor disponibile de la UE,
Banca Europeană de Investiţii şi Banca Mondială, inclusiv prin soluţii
financiare inovatoare.
• Promulgarea Legii salarizării unitare (legea-cadru şi
legea de implementare pentru 2011) vizând: i) introducerea unui sistem unitar
de salarizare a angajaţilor ce lucrează în entităţile bugetare şi a celor ce
sunt plătiţi din bugetul general consolidat al statului; şi ii) limitarea
cheltuielilor cu salariile în sectorul public în 2011 la 39 de miliarde RON
(excluzând plata contribuţiilor sociale pentru militari în valoare de 1,6
miliarde RON conform noii legi a pensiilor) şi asigurarea unui control continuu
al cheltuielilor cu salariile în sectorul public în anii următori, după cum se
va preciza în strategia bugetară pe termen mediu. Legea salarizării unitare va
asigura guvernului cadrul necesar şi susţinerea legală pentru menţinerea
cheltuielilor totale cu salariile
pe traiectoria stabilită în strategia bugetară pe termen mediu. Autorităţile se
vor consulta cu experţii Comisiei Europene cu privire
la acest aspect.
• Promulgarea legii revizuite a pensiilor convenite cu
experţii Comisiei Europene, ai FMI şi ai Băncii Mondiale.
• Conlucrarea cu Parlamentul pentru a asigura că
Ordonanţa de urgenţă nr. 50 din 2010 îmbunătăţeşte transparenţa şi protejează
drepturile consumatorilor asigurând în acelaşi timp stabilitatea sistemului
financiar şi garantând respectarea Directivei UE 48/2008/CE. Totodată,
asigurarea faptului că Banca Naţională a României este singura instituţie
autorizată să reglementeze activităţile de creditare ale băncilor.
A cincea tranşă
A. Consolidare fiscală
• Execuţia bugetului pe 2011 se
derulează conform planificării în direcţia atingerii ţintei de deficit de 4,4%
din PIB în termeni cash (sub 5% din PIB în termeni ESA) şi asigurând o bază
adecvată pentru atingerea ţintei de deficit din 2012 pentru bugetul general
consolidat de sub 3% din PIB (în termeni ESA).
• Implementarea prevederilor
bugetare prin care se asigură că cheltuielile cu salariile în sectorul public
nu depăşesc 39 miliarde lei în 2011 (excluzând plata contribuţiilor sociale
pentru militari în valoare de 1,6 miliarde lei, conform noii legi a pensiilor).
• Evitarea acumulării de arierate în sectorul de
sănătate prin luarea de măsuri efective în vederea soluţionării cauzelor care
le generează.
• Problema arieratelor
autorităţilor locale va fi analizată în continuare, în vederea îmbunătăţirii la
nivelul administraţiilor locale a managementului financiar, inclusiv cel al
proiectelor cofinanţate de la UE, cu asistenţă din partea experţilor UE şi ai
Băncii Mondiale.
• Aprobarea legislaţiei prin care se introduce un
sistem de copiată a serviciilor medicale, condiţionat de mijloacele financiare,
elaborat în colaborare cu Banca Mondială.
B. Guvernanta fiscală
şi reformele fiscale structurale
• Aprobarea şi publicarea de
către Ministerul Finanţelor Publice a unei strategii de management al datoriei
pe termen mediu pentru perioada 2011-2013, care să vizeze asigurarea unui
management adecvat al lichidităţilor (în jur de 4 luni de necesar de finanţare)
şi extinderea profilului maturităţii.
C. Reglementarea şi
supravegherea sectorului financiar
• Amendarea Ordonanţei
Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de
Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, prin: (i) eliminarea liniilor de creditare stand-by de la bănci; (ii) introducerea unei clauze de
incompatibilitate conform căreia niciunul dintre membrii consiliului sau dintre
angajaţii instituţiilor de credit nu sunt reprezentaţi în consiliul de administraţie al FGD. Legislaţia amendată ar trebui să intre în
vigoare până la sfârşitul lunii decembrie 2010.
• Având în vedere dificultăţile asociate executării
garanţiilor colaterale şi deteriorării permanente a calităţii activelor,
autorităţile vor continua să menţină actualul cadru prudenţial de reglementare
privind constituirea de provizioane.
• Menţinerea disciplinei de
creditare şi evitarea hazardului moral în rândul debitorilor contribuie semnificativ
la sporirea stabilităţii financiare şi la crearea condiţiilor favorabile de
revigorare a activităţii de creditare. Aşadar, autorităţile se vor abţine de la
promovarea de iniţiative legislative (cum ar fi legea privind insolvenţa
personală) ce subminează disciplina creditării.
• Efectuarea amendamentelor legislative necesare menite
să clarifice regimul de despăgubire a creditorilor băncilor plasate sub
administrare specială pentru a asigura implementarea cu eficacitate a
legislaţiei recent amendate privind lichidarea instituţiilor de credit cu
probleme financiare. Această legislaţie ar trebui să intre în vigoare până la
sfârşitul lunii decembrie 2010.
• Promulgarea Legii privind
independenţa autorităţilor de reglementare din sectorul financiar nebancar până
la finele lunii decembrie 2010.
D. Reforme structurale
• Fiecare dintre cele 10 întreprinderi de stat cu cele
mai mari pierderi să transmită până la mijlocul lunii ianuarie 2011 planuri
concrete şi cu termene stabilite de reducere a arieratelor. Planurile ar trebui
să implice în mod evident reduceri ale cheltuielilor de exploatare, inclusiv
ale cheltuielilor de personal, majorarea tarifelor şi, dacă este cazul, reforme
structurale ale modelului economic.
• Semnarea până la mijlocul
lunii decembrie 2010 a unui acord multianual de performanţă între Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii şi agenţiile de implementare. Acordul
trebuie să ţină cont şi să fie armonizat cu cadrul bugetar pe termen mediu al
Guvernului. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii se va consulta cu
serviciile Comisiei în legătură cu documentaţia ce va trebui utilizată.
• Finalizarea celei de-a doua
faze a analizei funcţionale a administraţiei publice din România până la finele
lunii aprilie 2011. Evaluarea până la finele lunii aprilie 2011 a progresului
înregistrat cu implementarea de către Guvern a planului de acţiune bazat pe
rezultatele primei faze a analizei funcţionale.
• Pregătirea măsurilor de îmbunătăţire a absorbţiei
fondurilor UE.