NORME
Nr. 3 din 22 ianuarie 1999 * Republicate
privind modificarile in situatia bancilor
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 887 din 9 decembrie 2002
*) Republicate in temeiul art. IV din Normele Bancii Nationale a Romaniei
nr. 5/2002, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din
26 aprilie 2002, dandu-se textelor o noua numerotare.
Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/1999 au fost publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999 si au mai
fost modificate prin Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/1999, publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 5 din 10 ianuarie 2000 si prin
Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 8/2000, publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 474 din 29 septembrie 2000.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Termenii si expresiile utilizate in prezentele norme au semnificatia
prevazuta la art. 3 din Legea bancara nr. 58/1998.
De asemenea, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) aprobare prealabila a Bancii Nationale a Romaniei, denumita in
continuare aprobare prealabila, este aprobarea care se solicita Bancii
Nationale a Romaniei si de obtinerea careia este conditionata punerea in
aplicare a hotararii organelor statutare ale bancii in cazurile prevazute la
art. 2 lit. a), b), c), d), g) si h) din prezentele norme sau exercitarea
functiei de catre conducatorii bancii ori a dreptului de vot de catre
actionarii semnificativi;
b) act constitutiv - contractul si/sau statutul bancii ori inscrisul unic
purtand aceasta denumire, pe baza caruia banca s-a constituit;
c) sedii secundare - sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea
unitati fara personalitate juridica ale bancii;
d) hotararea organului statutar - hotararea adunarii generale a
actionarilor sau, dupa caz, a consiliului de administratie, in cazul bancilor
persoane juridice romane, respectiv hotararea organelor de conducere ale bancii
straine sau a conducerii sucursalei din Romania a acesteia, luata in limitele
mandatului acordat, in cazul sucursalelor bancilor straine.
CAP. 2
Modificari supuse aprobarii prealabile
Art. 2
Sunt supuse aprobarii prealabile modificarile in situatia bancilor
referitoare la:
a) denumirea;
b) sediul social;
c) obiectul de activitate;
d) nivelul capitalului social;
e) actionarii semnificativi;
f) conducatorii si administratorii bancii;
g) deschiderea de catre bancile persoane juridice romane de reprezentante
si sucursale in strainatate, precum si extinderea retelei de sucursale si alte
sedii secundare pe teritoriul Romaniei, in situatia prevazuta la art. 39 din
prezentele norme;
h) auditorul independent.
In cazul sucursalelor bancilor straine, sunt supuse aprobarii prealabile:
a) modificarile prevazute la alin. 1 lit. b), c) si f) de mai sus;
b) majorarea capitalului de dotare prin utilizarea rezervelor constituite
din profitul net, existente in sold potrivit ultimului bilant contabil, si cea
realizata prin utilizarea rezervelor din influente de curs valutar aferente
aprecierii disponibilitatilor in valuta reprezentand capital de dotare in
valuta;
c) modificarile privind extinderea retelei teritoriale, conform art. 40
alin. 4 din prezentele norme.
Art. 3
Bancile vor proceda la inregistrarea in registrul comertului a mentiunilor
corespunzatoare modificarilor care, potrivit prevederilor legale in vigoare,
sunt supuse acestei formalitati numai dupa obtinerea aprobarii prealabile a
Bancii Nationale a Romaniei. O copie de pe documentul care atesta inscrierea
mentiunilor respective va fi transmisa Bancii Nationale a Romaniei in termen de
5 zile de la efectuarea inregistrarii.
SECTIUNEA I
Denumirea si sediul social
Art. 4
In cazul stabilirii unei noi denumiri a bancii, se vor respecta conditiile
prevazute in normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a
Romaniei.
Cererea de aprobare a modificarii denumirii, semnata de unul dintre
conducatori, va fi insotita si de hotararea organului statutar privind
respectiva modificare.
Art. 5
In situatia schimbarii sediului social al bancii, persoana juridica romana,
sau a sediului sucursalei bancii straine, spatiul destinat sa constituie noul
sediu nu poate fi amplasat la subsolurile cladirilor sau la etajele
ansamblurilor de locuinte si trebuie sa corespunda ca suprafata, conditii de
securitate si dotari activitatilor propuse a fi desfasurate.
Art. 6
Cererea de aprobare a schimbarii sediului social al bancii sau a sediului
sucursalei, semnata de unul dintre conducatori, va fi insotita de hotararea
organului statutar privind respectiva modificare si de dovada detinerii cu
titlu legal a spatiului aferent sediului social/sediului, care se va
materializa intr-un act de proprietate incheiat in forma autentica, transcris
in registrul de transcriptiuni imobiliare de pe langa judecatoria unde se afla
imobilul sau o copie legalizata de pe acesta, intr-un contract de inchiriere
sau de subinchiriere, in original sau in copie legalizata, inregistrat la
autoritatea fiscala (in cazul contractului de subinchiriere se va prezenta si
consimtamantul scris al proprietarului, concretizat intr-o declaratie incheiata
in forma autentica, precum si contractul de inchiriere in original sau in copie
legalizata, inregistrat la autoritatea fiscala) etc.
In cererea de aprobare se va preciza clar adresa spatiului destinat sa
constituie sediul social al bancii, respectiv sediul sucursalei, si se vor
indica numerele de telefon/fax.
Orice schimbare privind denumirea strazii sau numerele de telefon/fax se va
notifica Bancii Nationale a Romaniei in termen de 5 zile de la data la care a
intervenit schimbarea respectiva.
SECTIUNEA II
Obiectul de activitate
Art. 7
Bancile persoane juridice romane si sucursalele bancilor straine pot
desfasura activitatile prevazute la art. 8 din Legea nr. 58/1998 in conditiile
aratate la articolul respectiv, asa cum acestea au fost prevazute in
autorizatia eliberata de catre Banca Nationala a Romaniei.
In cazul sucursalelor bancilor straine, activitatile desfasurate nu pot
excede obiectului de activitate al bancii straine respective.
Orice modificare a obiectului de activitate, in sensul completarii,
reformularii sau restrangerii acestuia, este supusa aprobarii prealabile.
In obiectul de activitate autorizat al unei banci persoana juridica romana
sau al sucursalei unei banci straine nu vor fi incluse activitatile pe care,
potrivit prevederilor art. 8 din Legea nr. 58/1998, bancile nu le pot efectua
in mod direct si nici activitatile care nu sunt definitorii pentru scopul in
care o banca se constituie si functioneaza.
Art. 8
Cererea de aprobare, semnata de unul dintre conducatorii bancii, va fi
insotita de hotararea organului statutar privind modificarea obiectului de
activitate.
In cazul operatiunilor pentru care, potrivit unor legi speciale, este
necesara si aprobarea prealabila (aviz) din partea altor autoritati, va fi
prezentata si aceasta aprobare (aviz).
SECTIUNEA III
Capitalul social si capitalul de dotare
Art. 9
Majorarea capitalului social, inclusiv cea realizata pentru atingerea
limitei minime a capitalului social, prevazuta in reglementarile Bancii
Nationale a Romaniei, precum si reducerea acestuia sunt supuse aprobarii
prealabile.
Art. 10
In cazul majorarii capitalului social, cererea de aprobare semnata de unul
dintre conducatorii bancii va fi insotita de hotararea organului statutar, din
care sa rezulte:
- suma cu care urmeaza sa se majoreze capitalul social;
- nivelul capitalului social preconizat a se realiza in urma actiunii de
majorare;
- modalitatea in care se va realiza majorarea solicitata.
Art. 11
Pentru majorarea capitalului social prin utilizarea surselor prevazute la
art. 41 din Legea nr. 58/1998, se va completa si macheta prevazuta in anexa la
prezentele norme.
Art. 12
In caz de reducere a capitalului social, hotararea organului statutar va
trebui sa respecte minimul de capital social, sa arate motivele pentru care se
face reducerea si modalitatea de realizare a acesteia.
Art. 13
Majorarea capitalului de dotare al sucursalelor bancilor straine, inclusiv
cea realizata pentru atingerea limitei minime prevazute prin reglementarile
Bancii Nationale a Romaniei, prin utilizarea surselor mentionate la art. 2
alin. 2 lit. b), este supusa aprobarii prealabile a Bancii Nationale a
Romaniei.
Cererea de aprobare, semnata de unul dintre conducatori, va fi insotita de
hotararea organului statutar, din care sa rezulte:
- suma cu care urmeaza sa se majoreze capitalul de dotare;
- sursa ori sursele ce se vor utiliza pentru majorarea solicitata.
SECTIUNEA IV
Actionari semnificativi
Art. 14
Persoana sau grupul de persoane care intentioneaza sa achizitioneze o
participatie de cel putin 5% din capitalul social al unei banci sau sa isi
majoreze o asemenea participatie, astfel incat aceasta sa atinga sau sa depaseasca
niveluri reprezentand multiplii de 5% din capitalul social al bancii, trebuie
sa obtina aprobarea prealabila potrivit prezentelor norme.
Persoanele care solicita aprobarea prealabila potrivit alin. 1 trebuie sa
indeplineasca conditiile minime prevazute de lege si cerintele specifice
mentionate in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a
Romaniei.
Art. 15
Bancile vor organiza o evidenta care sa le permita identificarea
actionarilor semnificativi. In acest scop, vor solicita actionarilor lor,
indiferent de cota de participare, informatiile necesare in vederea calificarii
acestora in categoria "actionari semnificativi", in sensul
prevederilor art. 3 din Legea nr. 58/1998.
Art. 16
Bancile vor comunica de indata Bancii Nationale a Romaniei identitatea
persoanelor care se incadreaza in prevederile art. 14 din prezentele norme si
vor intreprinde demersurile necesare pentru transmiterea la Banca Nationala a
Romaniei a cererii si documentatiei necesare in vederea solicitarii aprobarii
prealabile.
Bancile nu vor permite persoanelor care se incadreaza in prevederile art.
14 din prezentele norme sa isi exercite dreptul de vot corespunzator actiunilor
detinute peste participatia aprobata de Banca Nationala a Romaniei, sub
sanctiunea nulitatii hotararii respective, daca fara votul aferent acestor
actiuni nu s-ar fi obtinut majoritatea ceruta.
Art. 17
Cererea de aprobare a persoanelor prevazute la art. 14 va fi semnata de
unul dintre conducatorii bancii si de persoanele in cauza.
Documentatia care se prezinta in sustinerea cererii de aprobare este cea
prevazuta pentru fondatori in Normele privind autorizarea bancilor, emise de
Banca Nationala a Romaniei. In cazul grupurilor de persoane documentatia
prevazuta se va transmite pentru fiecare dintre persoanele care fac parte din
grup.
In cazul in care o banca straina intentioneaza sa achizitioneze o
participatie reprezentand 50% sau mai mult din capitalul social al bancii ori o
participatie semnificativa care ii va permite acesteia sa exercite controlul
efectiv asupra conducerii si politicii bancii, se va prezenta si o declaratie
din partea autoritatii de supraveghere bancara din tara de origine cu privire
la viabilitatea bancii straine respective.
Evaluarea persoanelor fizice si juridice care solicita aprobare potrivit
prevederilor prezentei sectiuni se va face pe baza cerintelor specifice
aplicabile in cazul fondatorilor si actionarilor semnificativi ai bancii,
prevazute de lege si de normele mentionate la alin. 2.
Art. 18
Anual, in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar-contabil
precedent, bancile vor transmite Bancii Nationale a Romaniei informatii
financiare in legatura cu actionarii semnificativi (bilant contabil pentru
persoanele juridice si declaratie de venit, in forma prezentata in Normele
privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei, pentru
persoanele fizice). Aceasta obligatie nu priveste actionarii semnificativi care
sunt banci, persoane juridice romane.
Trimestrial, in termen de 15 zile de la incheierea trimestrului, bancile
vor comunica Bancii Nationale a Romaniei o situatie a actionarilor
semnificativi (identitatea, domiciliul si cetatenia, in cazul persoanelor
fizice, nationalitatea si sediul, in cazul persoanelor juridice, suma, numarul
de actiuni detinute si procentul participatiei la capitalul social).
SECTIUNEA V
Conducatorii si administratorii bancii
Art. 19
Calitatea conducatorilor si administratorilor bancii trebuie sa corespunda
conditiilor prevazute de lege si de reglementarile emise in aplicarea acesteia.
Evaluarea persoanelor mentionate la alin. 1 se va face pe baza cerintelor
specifice cuprinse in Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca
Nationala a Romaniei.
Art. 20
Documentatia aferenta cererii de aprobare semnate de unul dintre
conducatorii bancii este prevazuta in Normele privind autorizarea bancilor,
emise de Banca Nationala a Romaniei; ea va fi insotita si de hotararea
organului statutar.
Art. 21
Schimbarea de pe o functie de conducere pe o alta functie de conducere in
cadrul aceleiasi banci a unui conducator aprobat nu este supusa aprobarii
prealabile, urmand sa fie notificata Bancii Nationale a Romaniei conform
dispozitiilor cuprinse in cap. III.
Art. 22
Dispozitiile art. 19 - 21 se aplica in mod corespunzator si in cazul
sucursalelor bancilor straine.
Art. 23
In situatia in care, din diferite motive, nu mai sunt indeplinite
conditiile prevazute de lege privind numarul conducatorilor si/sau cetatenia
acestora si, potrivit dispozitiilor legale si/sau statutare, aceste conditii nu
pot fi indeplinite altfel, banca va convoca de indata adunarea generala a
actionarilor, care va proceda la numirea altor persoane in calitate de
conducator.
Completarea numarului de conducatori, cu respectarea conditiei privind
cetatenia acestora, se va realiza in termen de cel mult 3 luni de la data
aparitiei situatiei prevazute la alin. 1.
Dispozitiile alin. 1 si 2 se aplica in mod corespunzator si in cazul
sucursalelor bancilor straine.
SECTIUNEA VI
Deschiderea de catre bancile persoane juridice romane de reprezentante si
sucursale sau de alte sedii secundare in strainatate
Art. 24
In cazul deschiderii in strainatate a unei reprezentante, sucursale sau a
unui alt sediu secundar, cererea de aprobare semnata de unul dintre
conducatorii bancii va fi insotita de:
a) hotararea organului statutar, din care sa rezulte:
- operatiunile care urmeaza a fi desfasurate de sediul secundar (care nu
pot excede obiectului de activitate al bancii, asa cum a fost autorizat de
Banca Nationala a Romaniei);
- capitalul de dotare al sediului secundar (daca este cazul);
- identitatea conducatorilor sediului secundar;
- adresa sediului secundar;
b) studiul de fezabilitate, din care sa rezulte oportunitatea deschiderii
respectivului sediu secundar si care sa cuprinda informatii cu privire la
sistemul de supraveghere bancara, legislatia privind secretul bancar si prevenirea
spalarii banilor, standardele privind cunoasterea clientelei, existente in tara
in care se intentioneaza deschiderea sediului secundar;
c) curriculum vitae si certificatul de cazier judiciar ale conducatorilor
desemnati ai sediului secundar.
Art. 25
La acordarea aprobarii prealabile, in aplicarea dispozitiilor prezentei
sectiuni, se vor avea in vedere si reglementarile valutare privind autorizarea
transferului de capital.
SECTIUNEA VII
Auditorul independent
Art. 26
Fiecare banca persoana juridica romana va avea un auditor independent,
numit in conformitate cu prevederile art. 61 din Legea nr. 58/1998 si aprobat
de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 27
In cazul schimbarii auditorului independent, cererea de aprobare semnata de
unul dintre conducatorii bancii va fi insotita de documentatia prevazuta in
Normele privind autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
CAP. 3
Notificari
Art. 28
Bancile persoane juridice romane vor notifica Bancii Nationale a Romaniei,
in termen de 5 zile de la data inregistrarii mentiunilor corespunzatoare in
registrul comertului, modificarile privind:
a) schimbarea unui conducator aprobat de pe o functie de conducere pe o
alta functie de conducere;
b) cenzorii si cenzorii supleanti;
c) actul constitutiv, altele decat cele supuse aprobarii prealabile;
d) reteaua de sucursale si alte sedii secundare pe teritoriul Romaniei, in
conformitate cu prevederile cap. IV din prezentele norme.
Art. 29
In cazurile prevazute la art. 28 lit. a) - c) din prezentele norme,
notificarea va fi insotita de hotararea organului statutar referitoare la
modificarea respectiva si de copia de pe documentul care atesta inscrierea
mentiunilor corespunzatoare in registrul comertului.
Art. 30
In cazul schimbarii unui conducator de pe o functie de conducere pe o alta
functie de conducere se va prezenta si o declaratie sub semnatura persoanei in
cauza, prin care sa se confirme ca informatiile cuprinse in documentatia existenta
in evidentele Bancii Nationale a Romaniei nu au suferit modificari sau, dupa
caz, sa se comunice modificarile intervenite.
Persoanele desemnate in calitate de cenzor trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute de lege; pentru aceste persoane, notificarea va fi
insotita si de documentatia prevazuta pentru cenzori in Normele privind
autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 31
In termen de 5 zile de la data inceperii efectuarii de operatiuni bancare,
conform obiectului de activitate autorizat, banca va notifica acest lucru
Bancii Nationale a Romaniei si va transmite acesteia reglementarile interne,
aprobate de organele statutare, privind desfasurarea operatiunilor cu care si-a
inceput activitatea si cele privind constituirea comitetului de risc, a
comitetului de administrare a activelor si pasivelor si a comitetului de
credite, prevazute de lege, din care sa rezulte atributiile, procedura de lucru
si componenta acestora, conform cerintelor cuprinse in Normele privind
autorizarea bancilor, emise de Banca Nationala a Romaniei.
Pe masura extinderii activitatii cu efectuarea altor operatiuni bancare, in
limita obiectului de activitate autorizat, banca va transmite Bancii Nationale
a Romaniei reglementarile interne corespunzatoare, aprobate de organele
statutare, in termen de 5 zile de la data inceperii efectuarii operatiunilor
respective.
Modificarile operate in reglementarile proprii se vor notifica Bancii
Nationale a Romaniei in termen de 5 zile de la aprobarea acestora de catre
organele statutare ale bancii si vor deveni aplicabile de la data notificarii.
Reglementarile interne ale bancii trebuie sa prevada cel putin metodologia
de identificare si cuantificare a riscurilor specifice activitatii bancare,
modalitatile de acoperire a acestora si procedura de aprobare a operatiunilor
in functie de riscurile asociate acestora.
Art. 32
Sucursalele bancilor straine vor notifica, in termen de 10 zile de la
realizarea lor, modificarile privind:
a) schimbarea unui conducator de pe o functie de conducere pe o alta
functie de conducere in cadrul sucursalei; in acest caz se vor aplica in mod
corespunzator prevederile art. 30 alin. 1;
b) persoana sau persoanele care, potrivit art. 60 din Legea nr. 58/1998, urmeaza
sa verifice si sa semneze bilantul sucursalei; pentru aceste persoane va fi
prezentata documentatia prevazuta in Normele privind autorizarea bancilor,
emise de Banca Nationala a Romaniei, din care sa rezulte indeplinirea
conditiilor prevazute in aceste norme;
c) capitalul de dotare, cu exceptia modificarilor supuse aprobarii
prealabile potrivit art. 2 alin. 2;
d) reteaua de sedii secundare de pe teritoriul Romaniei, potrivit cap. IV
din prezentele norme.
Notificarea va fi insotita si de hotararea organului statutar referitoare
la respectivele modificari.
Hotararea privind reducerea capitalului de dotare trebuie sa respecte
nivelul minim prevazut in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, si sa
arate motivele pentru care se face reducerea si modalitatea de realizare a
acesteia.
Reducerea capitalului de dotare se poate realiza fie prin retragerea de
catre banca straina a unei parti din fondurile puse la dispozitie sucursalei cu
caracter permanent sub forma de capital de dotare, fie prin acoperirea
pierderilor la nivelul sucursalei, realizate in exercitiile financiare
precedente si/sau la incheierea exercitiului financiar.
Art. 33
Bancile straine care au fost autorizate sa functioneze pe teritoriul
Romaniei printr-o sucursala vor notifica Bancii Nationale a Romaniei, in termen
de 30 de zile de la realizarea lor, modificarile privind:
a) denumirea si sediul social al bancii straine;
b) orice situatie a bancii straine, rezultata din actiuni de fuziune sau
dizolvare (in aceste situatii, se vor prezenta si documentele necesare din
partea autoritatii de supraveghere din tara de origine).
Anual, bancile straine vor transmite Bancii Nationale a Romaniei informatii
privind situatia lor financiara (raport anual).
CAP. 4
Reteaua teritoriala
Art. 34
Deschiderea de sedii secundare pe teritoriul Romaniei de catre bancile
persoane juridice romane si desfiintarea acestora vor fi notificate Bancii
Nationale a Romaniei, impreuna cu hotararea organului statutar referitoare la
aceasta, in termen de 5 zile de la data inregistrarii in registrul comertului a
mentiunilor corespunzatoare.
Art. 35
Persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei
banci trebuie sa aiba o buna reputatie, studii superioare economice sau
juridice si experienta de cel putin 3 ani in domeniul financiar-bancar, in
cazul conducatorilor sediilor secundare, carora le-au fost delegate competente
privind aprobarea de credite si, respectiv, de cel putin 1 an, in cazul conducatorilor
celorlalte sedii secundare.
Evaluarea calitatii acestor persoane se va face pe baza criteriilor
specifice prevazute pentru administratorii bancilor. Pentru indeplinirea
conditiei de experienta profesionala prevazute la alin. 1 persoanele desemnate
sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei banci trebuie sa fi lucrat in
una sau mai multe dintre entitatile prevazute in anexa nr. 9 la Normele privind
autorizarea bancilor, intr-un compartiment a carui activitate este relevanta
pentru specificul entitatii respective, sau sa fi asigurat conducerea efectiva
a unei astfel de entitati.
Nu vor putea fi desemnate in aceasta calitate persoanele care sunt supuse
vreunei interdictii de a conduce o institutie financiar-bancara, persoanele
carora li s-a retras aprobarea de catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit
art. 69 din Legea nr. 58/1998, sau care au fost inlocuite, potrivit art. 70 din
aceeasi lege, ca urmare a unei masuri de remediere luate de o banca.
Art. 36
In cazul deschiderii unui sediu secundar, se vor comunica Bancii Nationale
a Romaniei:
a) statutul sediului secundar (sucursala, agentie etc.);
b) adresa completa si numarul de telefon si/sau de fax ale sediului
secundar;
c) identitatea persoanei desemnate sa asigure conducerea sediului secundar,
insotita de curriculum vitae si de certificatul de cazier judiciar;
d) copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului, in cazul deschiderii unei sucursale, respectiv de pe cererea de
inscriere a mentiunilor, in cazul deschiderii altor sedii secundare carora nu
li s-a conferit statut de sucursala.
Orice modificare a elementelor mentionate la alin. 1 va fi notificata
Bancii Nationale a Romaniei in termen de 5 zile de la data producerii acesteia.
Art. 37
Sucursalele Bancii Nationale a Romaniei vor deschide conturi pentru sediile
secundare ale bancilor numai pe baza comunicarii privind deschiderea sediului
secundar respectiv, primita din partea Directiei generale autorizare,
reglementare si supraveghere prudentiala a societatilor bancare.
Art. 38
Bancile vor lua masurile prudentiale care se impun pentru limitarea
riscurilor implicate de extinderea retelei de sucursale si de alte sedii
secundare.
Art. 39
In situatiile in care Banca Nationala a Romaniei va constata o evolutie
necorespunzatoare a indicatorilor de prudenta bancara ai unei banci, va putea
interzice acesteia extinderea libera a retelei de sucursale si de alte sedii
secundare, orice deschidere de sedii secundare noi urmand a fi supusa aprobarii
prealabile.
Art. 40
Bancile cu sediul in strainatate pot deschide sucursale pe teritoriul
Romaniei in conditiile stabilite prin Normele privind autorizarea bancilor,
emise de Banca Nationala a Romaniei.
Deschiderea de catre bancile straine a unor sedii secundare in subordinea
sucursalei lor din Romania se va notifica Bancii Nationale a Romaniei, cu
aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 34, 35 si 36 din prezentele
norme.
In cazul deschiderii sediului secundar, pe baza hotararii conducerii
sucursalei din Romania a bancii straine, se va prezenta si acordul bancii
straine.
Prevederile art. 38 si 39 din prezentele norme sunt aplicabile si in cazul
extinderii retelei teritoriale a sucursalelor bancilor straine.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41
Cererile de aprobare si notificarile privind modificarile in situatia
bancii mentionate in prezentele norme, precum si documentatia aferenta,
impreuna cu hotararea organelor statutare in problema respectiva, se vor
transmite Bancii Nationale a Romaniei - Directia generala autorizare,
reglementare si supraveghere prudentiala a societatilor bancare.
Documentatia trebuie sa fie prezentata in limba romana.
Pentru documentele redactate intr-o limba straina va fi prezentata si
traducerea legalizata a acestora.
Documentele emise sau legalizate de o autoritate straina vor fi
supralegalizate in conditiile prevazute de lege ori vor purta apostila
prevazuta de Conventia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii
actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961. In cazul in
care se invoca o situatie de inlaturare a acestor cerinte, se va prezenta o
confirmare in acest sens din partea autoritatilor romane sau straine competente,
sarcina probei revenind celui care invoca o asemenea situatie.
Art. 42
In scopul aplicarii corespunzatoare a prezentelor norme, Banca Nationala a
Romaniei poate solicita bancilor orice alte documente si informatii, daca cele
prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
Art. 43
Banca Nationala a Romaniei va putea respinge o cerere de aprobare inaintata
potrivit prezentelor norme, daca nu sunt indeplinite cerintele legii si ale
normelor date in aplicarea acesteia.
In cazul modificarilor in situatia bancii supuse notificarii, care nu sunt
conforme legii sau reglementarilor emise in aplicarea acesteia, Banca Nationala
a Romaniei va dispune remedierea deficientelor existente. In cazul in care
acestea nu sunt remediate in termenul stabilit de Banca Nationala a Romaniei,
devin incidente prevederile art. 45.
Prevederile alin. 2 se aplica in mod corespunzator si in situatiile in
care, pe baza analizei efectuate, Banca Nationala a Romaniei constata ca
normele interne ale bancii nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 31.
Art. 44
Hotararea Bancii Nationale a Romaniei cu privire la aprobarea sau
respingerea unei cereri inaintate potrivit prezentelor norme va fi comunicata
in scris solicitantului, impreuna cu motivele care au stat la baza acesteia, in
cazul respingerii cererii.
Art. 45
Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sanctiunilor prevazute la
art. 69 din Legea nr. 58/1998 si/sau a masurilor prevazute la art. 70 din
aceeasi lege.
In cazul actionarilor semnificativi care nu au solicitat sau au solicitat
si nu au obtinut aprobarea prealabila pentru actiunile pe care le detin, se vor
aplica prevederile art. 73 din Legea nr. 58/1998, termenul de 3 luni incepand
sa curga de la data comunicarii hotararii Bancii Nationale a Romaniei de
respingere a cererii de aprobare a participatiei actionarului semnificativ, iar
in cazul in care nu s-a solicitat o asemenea aprobare, de la data comunicarii
actului prin care Banca Nationala a Romaniei dispune actionarului semnificativ
vanzarea actiunilor detinute peste participatia aprobata de Banca Nationala a
Romaniei.
In cazul in care se constata ca fondurile utilizate pentru efectuarea
varsamintelor la capitalul social al bancii de catre actionarii semnificativi
reprezinta sume imprumutate de acestia ori sume puse la dispozitia lor de alte
persoane fizice sau juridice, vor fi aplicate in mod corespunzator prevederile
art. 73 alin. 2 din Legea nr. 58/1998.
Art. 46
In cazul in care Banca Nationala a Romaniei constata ca actionarii,
conducatorii si administratorii aprobati ai unei banci nu mai indeplinesc
conditiile prevazute de lege si de reglementarile emise in aplicarea acesteia,
Banca Nationala a Romaniei va proceda la retragerea aprobarii, conform
prevederilor art. 69 si 70 din Legea nr. 58/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, sau, dupa caz, la retragerea autorizatiei bancii,
conform prevederilor art. 16 din aceeasi lege.
In conformitate cu prevederile art. 27 din Legea nr. 58/1998, persoana careia
i s-a retras aprobarea in calitate de conducator al unei banci decade si din
calitatea de administrator.
Art. 47
In conformitate cu dispozitiile art. 3^2 din Legea nr. 58/1998, astfel cum
a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 137/2001, Banca
Nationala a Romaniei poate decide asupra grupurilor de persoane care actioneaza
impreuna si care detin o participatie de cel putin 5% din capitalul social al
bancii. In aceste cazuri Banca Nationala a Romaniei va dispune masura suspendarii
exercitiului dreptului de vot al actionarilor constituiti in grup si va
solicita depunerea cererii de aprobare a grupului ca actionar semnificativ, cu
precizarea termenului in care trebuie prezentata aceasta; cererea va fi
insotita de documentatia corespunzatoare pentru fiecare dintre persoanele
constituite in grup.
Daca documentatia necesara aprobarii nu este prezentata in termenul
stabilit la alin. 1 sau nu s-a obtinut aprobarea Bancii Nationale a Romaniei,
se aplica in mod corespunzator prevederile art. 45 alin. 2.
Art. 48
In cazurile in care se constata ca persoanele desemnate sa asigure
conducerea unui sediu secundar al unei banci nu indeplinesc conditiile de
reputatie, pregatire si experienta profesionala prevazute de prezentele norme, Banca
Nationala a Romaniei va dispune masura inlocuirii acestora.
Art. 49
Prezentele norme intra in vigoare la data publicarii lor in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Incepand cu aceeasi data se abroga Normele Bancii Nationale a Romaniei nr.
2/1992 privind modificarea situatiei societatilor bancare, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie 1992, Normele
Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1993 privind deschiderea de unitati
teritoriale de catre societatile bancare, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 310 din 28 decembrie 1993, si Precizarile Bancii
Nationale a Romaniei nr. III/7.028/1996 privind reflectarea in contabilitate de
catre societatile bancare, a principalelor operatiuni decurgand din aplicarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea si
completarea reglementarilor referitoare la majorarea capitalului social al
societatilor bancare, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
234 bis din 8 septembrie 1997.
NOTA:
Redam mai jos prevederile art. II si III din Normele Bancii Nationale a
Romaniei nr. 5/2002:
Art. 2
Evaluarea cererilor de aprobare prealabila nesolutionate la data intrarii
in vigoare a prezentelor norme se va face avandu-se in vedere conditiile
prevazute de Legea bancara nr. 58/1998, cu modificarile si completarile
ulterioare, si cerintele prevazute de Normele nr. 3/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
Banca Nationala a Romaniei va evalua cererile de aprobare prealabila
prevazute la alin. 1 pe baza documentatiei prezentate in conformitate cu
reglementarile in vigoare la data depunerii cererii, putand solicita orice
documente si informatii suplimentare, daca cele prezentate nu sunt suficiente
pentru a determina daca sunt indeplinite conditiile prevazute de noile
reglementari.
Art. 3
Persoanele care la data intrarii in vigoare a prezentelor norme asigura
conducerea unui sediu secundar al unei banci/sucursale a unei banci straine si
nu indeplinesc conditia de experienta profesionala prevazuta la art. 32*) din
Normele nr. 3/1999, astfel cum a fost modificat prin prezentele norme, vor fi
inlocuite in termen de doua luni de la aceasta data, cu exceptia cazurilor in
care aceasta conditie se va indeplini prin trecerea termenului de doua luni.
Dupa implinirea termenului Banca Nationala a Romaniei va putea aplica
sanctiunile prevazute de lege.
------------
*) Ca urmare a renumerotarii textului, in forma republicata a Normelor
Bancii Nationale a Romaniei nr. 3/1999, art. 32 a devenit art. 35.
ANEXA 1
Se va completa in cazul cererilor de majorare a capitalului social prin
utilizarea surselor prevazute la art. 41 din Legea nr. 58/1998.
Informatii cu privire la nivelul actual al capitalului social
______________________________________________________________________________
| Nivelul actual al capitalului social: | Suma (mii lei)
|
| - capitalul social subscris; |
|
| - capitalul social varsat. |
|
| ___________________________________________________________|________________
|
| Valoarea nominala a unei actiuni | (lei)
|
| ___________________________________________________________|________________
|
| Numarul de actiuni | (nr.)
|
| ___________________________________________________________|________________
|
| Documentul care atesta efectuarea formalitatilor legale | (tipul
|
| de evidentiere a capitalului social actual la oficiul | documentului,
|
| registrului comertului. | numarul si data |
| | inregistrarii)
|
|____________________________________________________________|_________________|
Informatii cu privire la sursele utilizate pentru majorarea capitalului
social
______________________________________________________________________________
| | | | Suma care
|
| | | | urmeaza a fi
|
| Sursa |Nr.|Suma evidentiata|utilizata
pentru|
| |rd.|in contabilitate| majorarea
|
| | | (mii lei) | capitalului
|
| | | |social (mii
lei)|
|________________________________________|___|________________|________________|
| a) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea primelor de
emisiune|
| sau de aport si a altor prime legate de capital, integral incasate, ramase
|
| dupa plata si acoperirea cheltuielilor neamortizate, efectuate cu astfel de
|
| operatiuni
|
| ____________________________________________________________________________
|
| Prime legate de capital (simbol | 1 | |
|
| cont 511) total, din care: | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Prime de emisiune sau de aport (simbol | 2 | |
|
| cont 5111) | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Prime de fuziune, de sciziune, de | 3 | |
|
| conversie (simbol cont 5112) | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Alte prime (simbol cont 5119 - cu | 4 | |
|
| indicarea categoriilor de prime) | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| b) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea dividendelor din
|
| profitul net cuvenit actionarilor dupa plata impozitului pe dividende
|
| potrivit legii, existente in sold potrivit ultimului bilant contabil
(aceasta|
| sursa poate fi folosita pentru majorarea capitalului social numai in
|
| conditiile in care se utilizeaza in totalitate dividendele repartizate din
|
| rezultatul net inregistrat anual)
|
| ............................................................................
|
| Dividende de plata (simbol cont 354) | 5 | |
|
| total, din care: | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Dividende dupa plata impozitului pe | 6 | |
|
| dividende | | |
|
| _______________________________________|___|________________|_______________
|
| c) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor
|
| constituite pe seama primelor de emisiune sau de aport si a altor prime
|
| legate de capital, integral incasate, ramase dupa plata si acoperirea
|
| cheltuielilor neamortizate cu astfel de operatiuni
|
| ____________________________________________________________________________
|
| Alte rezerve (simbol cont 519) total, | 7 | |
|
| din care: | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Rezerve constituite pe seama primelor | 8 | |
|
| de emisiune sau de aport si a altor | | |
|
| prime legate de capital | | |
|
| _______________________________________|___|________________|_______________
|
| d) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor din
|
| influentele de curs valutar aferente aprecierii disponibilitatilor in valuta
|
| reprezentand capital social in valuta, existente in sold potrivit ultimului
|
| bilant contabil |
| ____________________________________________________________________________
|
| Alte rezerve (simbol cont 519) total, | 9 | |
|
| din care: | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Rezerve din influente de curs valutar |10 | |
|
| conform Hotararii Guvernului | | |
|
| nr. 252/1996, total, din care: | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Rezerve din influente de curs valutar |11 | |
|
| aferente aprecierii disponibilitatilor | | |
|
| in valuta reprezentand capital social | | |
|
| varsat in valuta | | |
|
| _______________________________________|___|________________|_______________
|
| e) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor
|
| constituite din profitul net, existente in sold potrivit ultimului bilant
|
| contabil |
| ____________________________________________________________________________
|
| Rezerve legale (simbol cont 512) |12 | |
|
| total, din care: | | | |
| .......................................|...|................|...............
|
| Rezerve legale din profitul net |13 | |
|
| (simbol cont 5122) | | | |
| .......................................|...|................|...............
|
| Rezerve statutare (simbol cont 513) |14 | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Alte rezerve (simbol cont 519) |15 | |
|
| total, din care: | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Rezerve din profitul net |16 | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| f) In cazul majorarii capitalului social prin utilizarea rezervelor
provenite|
| din diferente favorabile din reevaluarea patrimoniului (bancile vor
determina|
| diferentele favorabile din reevaluarea patrimoniului numai pe baza unor acte
|
| normative emise in acest scop)
|
| ____________________________________________________________________________
|
| Alte rezerve (simbol cont 519) total, |17 | |
|
| din care: | | |
|
| .......................................|...|................|...............
|
| Rezerve din diferente favorabile din |18 | |
|
| reevaluarea patrimoniului | | |
|
|________________________________________|___|________________|________________|
Informatii cu privire la nivelul capitalului social rezultat in urma
majorarii prin utilizarea surselor mentionate la lit. a) - f)
______________________________________________________________________________
| Valoarea majorarii capitalului social prin utilizarea | Suma (mii lei)
|
| surselor mentionate la lit. a) - f). |
|
| ___________________________________________________________|________________
|
| Numarul actiunilor aferente sumei cu care se majoreaza | (Nr.)
|
| capitalul social prin utilizarea surselor mentionate la |
|
| lit. a) - f), distribuite tuturor actionarilor existenti. |
|
| ___________________________________________________________|________________
|
| Valoarea capitalului social rezultata in urma actiunii de | Suma (mii lei)
|
| majorare. |
|
| ___________________________________________________________|________________
|
| Numarul total al actiunilor rezultate in urma actiunii de | (Nr.)
|
| majorare a capitalului social. |
|
|____________________________________________________________|_________________|
Presedinte, Conducatorul compartimentului
.................. financiar contabil,
.............................