NORMA
Nr. 4500 din 28 iunie 1993
privind taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor referitoare la vanzari
de bunuri si prestari de servicii in favoarea misiunilor diplomatice si
institutiilor asimilate acestora
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 225 din 15 septembrie 1993
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ordonanta Guvernului nr. 3 din 27 iulie 1992 prevede la art. 17 pct. B lit.
c) 1 cota zero de taxa pe valoarea adaugata pentru vanzarile de bunuri si
prestarile de servicii efectuate in favoarea directa a ambasadelor,
consulatelor si reprezentantelor straine, precum si a personalului acestora, in
conditiile stabilite de Ministerul Finantelor, pe baza de reciprocitate.
In baza prevederilor de mai sus se stabilesc conditiile privind aplicarea
taxei pe valoarea adaugata pentru:
a) vanzari de bunuri si prestari de servicii pentru uzul oficial al
misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si al reprezentantelor
organizatiilor internationale interguvernamentale, acreditate in Romania;
b) vanzari de bunuri si prestari de servicii pentru uzul personal al
membrilor misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si reprezentantelor
organizatiilor internationale interguvernamentale, acreditate in Romania.
CAP. 1
Conditiile in care se aplica taxa pe valoarea adaugata aferenta
operatiunilor privind vanzarile de bunuri si prestarile de servicii pentru uzul
oficial al misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si reprezentantelor organizatiilor
internationale interguvernamentale, acreditate in Romania
1. Sunt considerate ca fiind destinate uzului oficial al institutiilor
prevazute la alineatul precedent urmatoarele:
a) cladirile si partile de cladiri, precum si terenurile aferente acestora,
utilizate ca sedii ale misiunilor diplomatice, oficiilor consulare ori ca
resedinte ale sefilor misiunilor diplomatice si consulare (cu exceptia
resedintelor consulilor onorifici);
b) cladirile sau partile de cladiri si terenurile aferente acestora,
utilizate ca sedii ale reprezentantelor organizatiilor internationale
interguvernamentale;
c) lucrarile imobiliare aferente cladirilor sau partilor de cladiri
prevazute la lit. a) si b).
Prin lucrari imobiliare se intelege toate lucrarile de constructie,
transformare, finisare, amenajare, repartitie, intretinere, curatenie,
demolare, efectuate la un imobil sau la o parte a acestuia, precum si
operatiunile legate de furnizarea unor bunuri mobile si amplasarea lor intr-un
imobil de o maniera in care bunurile mobile devin imobile prin natura lor;
d) bunurile mobile si serviciile direct necesare exercitarii functiilor
misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si reprezentantelor organizatiilor
internationale interguvernamentale, si anume:
- mobilier si materiale de birou;
- furnituri de birou si de cancelarie;
- autoturisme oficiale si alte mijloace de transport afectate in serviciul
institutiilor de mai sus;
- carburantii si lubrifiantii destinati acestor vehicule;
- furnizarea de apa, de gaze, de electricitate, de combustibili, facuta la
sediile institutiilor si resedintelor prevazute la lit. a) si b);
- carti, reviste, casete, aparate audio si video destinate activitatilor
culturale si stiintifice;
- prestatiile privind comunicatiile telegrafice si telefonice;
e) bunurile alimentare si furniturile de masa destinate receptiilor
oficiale, organizate la sediile institutiilor si la resedintele prevazute la
lit. a) si b).
Nu sunt considerate ca fiind destinate uzului oficial bunurile mobile care
in mod vadit servesc numai uzului casnic, menajer si privat, cum sunt:
frigiderele, masinile de gatit, aparatele audio si video (cu exceptia celor
destinate activitatilor culturale si stiintifice) etc.
2. Limitele in care vanzarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute
la pct. 1 de mai sus sunt supuse cotei zero de taxa pe valoarea adaugata sunt
urmatoarele:
a) fara limita de valoare, vanzarile de cladiri sau parti de cladiri;
b) cel putin 100.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, pentru
lucrarile imobiliare. Prestarile care nu ating aceasta suma, pe lucrare, sunt
supuse taxei pe valoarea adaugata potrivit cotei stabilite prin lege pentru
prestarile de servicii la intern;
c) fara limita de valoare, livrarile de carburanti, lubrifianti si
combustibili;
d) fara limita de valoare, livrarile de apa, de gaze, de electricitate,
precum si prestatiile privind racordarile si comunicatiile telegrafice si
telefonice efectuate la sediul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si
reprezentantelor organizatiilor internationale interguvernamentale si la
resedinta sefilor misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare;
e) cel putin 100.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, pe livrare,
pentru bunurile mobile si prestarile de servicii, altele decat cele prevazute
la pct. 2 lit. c) si d).
Se admite ca facturile eliberate de catre diverse departamente sau raioane
ale aceleiasi firme, referitoare la livrari efectuate in aceeasi zi, potrivit
prevederilor alineatului precedent, sa fie grupate si supuse cotei zero de taxa
pe valoarea adaugata daca valoarea lor cumulata atinge plafonul de 100.000 lei,
exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
CAP. 2
Conditiile in care se aplica taxa pe valoarea adaugata aferenta
operatiunilor privind vanzarile de bunuri si prestari de servicii pentru uzul
personal al membrilor misiunilor diplomatice, ai oficiilor consulare si ai
reprezentantelor organizatiilor internationale interguvernamentale
3. Beneficiaza de cota zero de taxa pe valoarea adaugata, in conditiile
stabilite prin prezentele norme, pentru bunurile si serviciile procurate de la
agenti economici cu sediul in Romania, urmatoarele categorii de personal:
a) persoanele care au calitatea de diplomat;
b) membrii personalului tehnic, administrativ si auxiliar ai misiunilor
diplomatice, oficiilor consulare si reprezentantelor organizatiilor
internationale interguvernamentale.
4. Nu beneficiaza de prevederile pct. 3 din prezentele norme urmatoarele
categorii de personal:
a) consulii onorifici;
b) persoanele rezidente temporar in Romania, care exercita activitati in
cadrul misiunilor diplomatice sau al institutiilor asimilate acestora, in afara
reprezentarii diplomatice;
c) membrii personalului misiunilor diplomatice, oficiilor consulare sau
reprezentantelor organizatiilor internationale interguvernamentale, care sunt
cetateni romani, rezidenti permanenti in Romania, precum si cei care exercita o
activitate particulara cu caracter lucrativ.
5. Se considera destinate uzului personal bunurile si serviciile procurate
pentru satisfacerea necesitatilor proprii si particulare ale persoanelor
prevazute la pct. 3 din prezentele norme, precum si ale membrilor lor de
familie, in masura in care acestia fac parte din aceeasi gospodarie, nu sunt
cetateni romani sau rezidenti permanenti in Romania si nu exercita nici o
activitate particulara cu caracter lucrativ.
6. Livrarile de bunuri mobile si prestarile de servicii, cu exceptia celor
mentionate mai jos, destinate uzului personal, potrivit prevederilor pct. 5 de
mai sus, beneficiaza de cota zero de taxa pe valoarea adaugata numai daca
volumul acestora reprezinta cel putin 200.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea
adaugata, pe livrare sau prestare.
Pentru livrarile de carburanti, lubrifianti si combustibili, plafonul de
mai sus poate fi adaptat la nivelul celui de care beneficiaza personalul roman
din cadrul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare acreditate in
strainatate.
Se admite cumularea facturilor emise de diverse reprezentante sau raioane
ale acelorasi firme pentru livrari efectuate in aceeasi zi unei persoane ce se
incadreaza in prevederile pct. 3. Daca prin cumulare se atinge plafonul de
200.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, intreaga suma se supune taxei
pe valoarea adaugata la cota zero.
Nu se admite cumularea facturilor emise pentru mai multe persoane, chiar
din categoria celor prevazute la pct. 3, in scopul atingerii plafonului de mai
sus.
7. Nu beneficiaza de cota zero de taxa pe valoarea adaugata, indiferent de
valoare, operatiunile privind vanzarile si prestarile de servicii referitoare
la:
a) cladirile destinate a fi folosite ca locuinta sau alte scopuri
personale, precum si lucrarile imobiliare efectuate la acestea;
b) livrarile de apa, de gaze, de electricitate la resedinta personala;
c) racordarile si comunicatiile telegrafice si telefonice la domiciliul
particular;
d) bunurile alimentare generale (marfuri alimentare, bauturi spirtoase,
vinuri, bere, bauturi nealcoolice etc.;
e) alimente si bauturi consumate pe loc in hoteluri, restaurante, baruri,
cafenele, saloane si alte locuri amenajate in acest scop;
f) cazarea in hoteluri sau in alte unitati de cazare cu plata;
g) cheltuielile comune de folosinta, intretinere si reparatii la cladirile
cu mai multe apartamente cu destinatie de locuinta sau cu destinatie mixta.
CAP. 3
Modul de intocmire a documentelor in care se consemneaza vanzarile de
bunuri si prestarile de servicii ce se incadreaza in prevederile cap. I si II
8. Vanzarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea directa a
ambasadelor, consulatelor si reprezentantelor internationale
interguvernamentale, acreditate in Romania, precum si a personalului acestora
ce se incadreaza la cota zero de taxa pe valoarea adaugata se stabilesc de
Ministerul Afacerilor Externe pe baza de reciprocitate acordata statului
roman.
In consecinta, agentii economici nu au competenta sa acorde exonerari de
taxa pe valoarea adaugata, astfel ca facturarea se va face la preturile si
tarifele negociate, iar taxa pe valoarea adaugata se aplica potrivit
reglementarilor legale privind vanzarile la intern.
Documentele de vanzare emise de furnizori sau prestatori (facturi, chitante
fiscale) trebuie sa contina date precise privind cumparatorul, astfel incat sa
rezulte in mod clar bunurile si serviciile destinate uzului oficial al
institutiilor respective si cele destinate uzului personal al membrilor acestora.
In acest scop, datele privind cumparatorul, prevazute in factura sau in
chitanta fiscala, se vor completa astfel:
a) cu denumirea completa si adresa ambasadei, oficiului consular sau
reprezentantei organizatiei internationale interguvernamentale acreditate in
Romania, precum si cu indicarea documentelor din care rezulta ca bunurile
livrate sau serviciile prestate au fost destinate uzului oficial al
institutiilor respective (contract, comanda, imputernicire de preluare a
bunurilor etc.);
b) cu indicarea numelui si prenumelui, categoriei de personal si adresei
beneficiarului, in cazul bunurilor vandute sau serviciilor prestate pentru uzul
personal al membrilor institutiilor respective.
Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate, in mod
global, pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, in care misiunea
diplomatica sau institutia asimilata acesteia ocupa o parte cu titlu de
proprietar sau de chirias, documentele necesare sunt:
- decontul cuprinzand cheltuielile comune si taxa pe valoarea adaugata
intocmit de administratorul imobilului, cu indicarea cotei-parti pe care
colocatarul este obligat sa o plateasca potrivit normelor legale privind
repartizarea cheltuielilor comune pe locatari;
- chitanta emisa de administratia imobilului, prin care se certifica plata,
de catre misiunea diplomatica respectiva, a cheltuielilor comune si a taxei pe
valoarea adaugata, rezultate din decont.
CAP. 4
Formalitatile si procedura de restituire a taxei pe valoarea adaugata
achitata furnizorilor si prestatorilor pentru bunurile si serviciile supuse
cotei zero in baza reglementarilor prevazute in prezentele norme
9. Documentele in care se consemneaza vanzari de bunuri si prestari de
servicii care indeplinesc conditiile legale de incadrare la cota zero de taxa
pe valoarea adaugata se transmit, trimestrial, Ministerului Afacerilor Externe
de catre misiunile diplomatice, oficiile consulare si reprezentantele
organizatiilor internationale interguvernamentale, acreditate in Romania,
grupate astfel:
a) pentru bunuri si servicii destinate uzului oficial al institutiei
respective
Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata cuprinsa in documentele
respective va fi insotita si de o nota verbala a sefului institutiei respective
prin care se certifica faptul ca documentele anexate cererii de restituire se
refera la bunuri si servicii achizitionate in cantitati rezonabile pentru uzul
oficial al institutiei;
b) pentru bunuri si servicii destinate uzului personal al membrilor
institutiilor respective
Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata va fi insotita si de o
nota verbala a sefului institutiei in care isi desfasoara activitatea, prin
care se certifica faptul ca bunurile si serviciile au fost achizitionate in
cantitati rezonabile pentru uzul personal al membrilor institutiei care
beneficiaza de cota zero de taxa pe valoarea adaugata.
Ministerul Afacerilor Externe verifica documentatia primita si apoi o
transmite Ministerului Finantelor cu aviz favorabil, pentru restituirea taxei
pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si serviciilor destinate uzului oficial
al institutiilor respective sau pentru uzul personal al membrilor acestora care
indeplinesc conditiile legale de aplicare a cotei zero de taxa pe valoarea
adaugata.
Pe baza documentatiei primite, a avizului Ministerului Afacerilor Externe
si a verificarilor proprii, Ministerul Finantelor restituie suma cuvenita, prin
virament, in contul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare sau reprezentantelor
organizatiilor internationale interguvernamentale, acreditate in Romania.
Sumele virate vor fi defalcate pe destinatari, si anume:
a) sume cuvenite misiunii diplomatice, oficiului consular sau
reprezentantei organizatiei internationale interguvernamentale, acreditate in
Romania;
b) suma cuvenita membrilor personalului institutiilor de mai sus, cu
nominalizarea acestora si a sumelor aferente fiecaruia.
Ministru de stat, ministrul finantelor,
Florin Georgescu