NORME
Nr. 7 din 10 august 2004
privind autorizarea organizatiilor cooperatiei de credit si a organizatiilor
cooperatiste de credit prevazute la art. II alin. (1) din Legea nr. 122/2004
pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 30 august 2004
Avand in vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), ale art. 25 alin. (1)
si alin. (2) lit. a) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a
Romaniei, ale art. II alin. (1) si (6) din Legea nr. 122/2004 pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, ale art. 21 alin. 1 lit. k), art. 67
alin. 2, art. 85 alin. 2, art. 104 lit. n), art. 126 alin. 2, art. 143 alin. 2,
art. 284 alin. 2 si 3 si ale art. 285 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si modificata
prin Legea nr. 200/2002, cu modificarile ulterioare, precum si ale art. 91 din
Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in temeiul dispozitiilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 si ale
art. V din Legea nr. 122/2004,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 1
(1) Prezentele norme reglementeaza procedura de autorizare, conditiile,
termenele si documentatia ce trebuie prezentata Bancii Nationale a Romaniei in
procesul de autorizare a organizatiilor cooperatiste de credit in conformitate
cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si modificata prin Legea nr.
200/2002, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 122/2004, denumita in
continuare ordonanta.
(2) Pot solicita Bancii Nationale a Romaniei autorizarea functionarii in
conformitate cu prevederile prezentelor norme organizatiile cooperatiei de
credit si organizatiile cooperatiste de credit, ale caror cereri de autorizare
a functionarii, depuse in temeiul art. 146 alin. 2 din ordonanta, au fost
respinse de Banca Nationala a Romaniei, au renuntat la utilizarea cailor de
atac prevazute la art. 202 din ordonanta si care probeaza indeplinirea
cerintelor stabilite prin ordonanta si prin normele emise in aplicarea
acesteia.
Art. 2
Termenii si expresiile utilizate in prezentele norme au semnificatia
prevazuta in ordonanta si in reglementarile emise de Banca Nationala a
Romaniei.
SECTIUNEA a 2-a
Cerinte generale
Art. 3
Organizatiile cooperatiste de credit pot functiona numai pe baza
autorizatiei de functionare emise de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 4
(1) Activitatile pe care le vor putea desfasura organizatiile cooperatiste
de credit sunt cele prevazute de ordonanta, in limita si in conditiile aratate
in autorizatia acordata de Banca Nationala a Romaniei.
(2) In obiectul de activitate prevazut in actul constitutiv vor fi incluse
doar activitatile pe care organizatia cooperatista de credit le va desfasura de
la data obtinerii autorizatiei de functionare, pentru care este fundamentata in
mod corespunzator in studiul de fezabilitate al retelei capacitatea entitatii
respective, precum si a retelei cooperatiste de credit de a le desfasura.
(3) Includerea in obiectul de activitate autorizat a operatiunilor de
mandat, precum si a unora dintre activitatile prevazute de ordonanta pentru
desfasurarea carora, potrivit reglementarilor aplicabile, este necesara si o
aprobare/aviz din partea altor autoritati, se va putea realiza numai dupa
obtinerea autorizatiei de functionare din partea Bancii Nationale a Romaniei,
in conditiile stabilite prin normele Bancii Nationale a Romaniei privind
modificarile in situatia organizatiilor cooperatiste de credit.
Art. 5
(1) Nu pot fi numite in calitate de conducator sau de administrator al unei
organizatii cooperatiste de credit persoanele care sunt supuse vreunei
interdictii de a conduce o institutie de credit, precum si cele care, in
ultimii 5 ani:
a) au condus o organizatie cooperatista de credit careia i-a fost retrasa
autorizatia de functionare in temeiul art. 189 alin. 2 lit. e) sau al art. 201
alin. 2 din ordonanta;
b) au fost sanctionate cu retragerea aprobarii de a conduce o institutie de
credit sau au fost inlocuite ca urmare a unei masuri de remediere luate de o
institutie de credit;
c) au fost suspendate din functie in temeiul art. 191 lit. c) sau al art.
200 din ordonanta.
(2) Nu pot detine calitatea de conducator ori de administrator al unei
organizatii cooperatiste de credit persoanele nominalizate in anexa la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea si combaterea
utilizarii sistemului financiar-bancar in scopul finantarii de acte de
terorism, aprobata prin Legea nr. 466/2002, si in lista intocmita in
conformitate cu prevederile art. 5 din aceasta ordonanta de urgenta.
Art. 6
(1) Orice curriculum-vitae prezentat Bancii Nationale a Romaniei va fi
semnat, datat si va cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a) studiile, cu indicarea institutiei de invatamant, a naturii cursurilor
si a anului absolvirii; persoanele care probeaza indeplinirea conditiei de
studii cu diplome obtinute in strainatate vor prezenta un document eliberat de
autoritatile romane, care sa ateste recunoasterea si echivalarea actelor de
studii respective.
b) activitatea desfasurata in prezent si in ultimii 10 ani, inclusiv
elementele de identificare a angajatorului si principalele activitati
desfasurate de acesta, functia detinuta, precum si informatii relevante legate
de activitatile si responsabilitatile exercitate; de asemenea, se vor indica
entitatile in care persoana fizica detine in prezent sau a detinut in ultimii
10 ani calitatea de membru al consiliului de administratie sau o pozitie
echivalenta.
(2) Scrisorile de recomandare prezentate pentru conducatorii propusi ai
organizatiilor cooperatiste de credit vor fi semnate de persoane in a caror
subordine acestia au activat in domeniile cerute de ordonanta sau, dupa caz, cu
care au colaborat in calitate de administrator al unui agent economic.
Art. 7
(1) Partile sociale subscrise si varsate de catre fiecare membru cooperator
la capitalul cooperativelor de credit din retea nu trebuie sa se situeze la un
asemenea nivel incat retragerea membrului cooperator respectiv sa aiba un
impact semnificativ asupra situatiei financiare a intregii retele care, in
acest fel, nu ar mai putea functiona in conditii de respectare a cerintelor de
prudenta bancara, cum ar fi cerintele privind capitalul agregat minim, numarul
minim de cooperative de credit dintr-o retea.
(2) Membrii cooperatori care subscriu si varsa parti sociale in valoare de
cel putin echivalentul in lei a 10.000 euro trebuie sa nu fi suferit condamnari
pentru infractiuni legate de fapte de terorism, coruptie, infractiuni in dauna
avutului public sau privat, abuz, luare sau dare de mita, fals si uz de fals,
deturnare de fonduri, evaziune fiscala, spalare de bani ori alte asemenea fapte
si sa justifice provenienta fondurilor destinate participarii la capitalul
cooperativei. La determinarea echivalentului in lei se vor utiliza cursurile
valutare publicate de Banca Nationala a Romaniei, valabile pentru ziua in care
s-au efectuat subscrierea si varsarea partilor sociale aferente. Sumele
utilizate pentru dobandirea partilor sociale trebuie sa provina din surse
proprii si nu din credite sau imprumuturi primite.
(3) Membrii cooperatori prevazuti la alin. (2) se obliga sa nu formuleze o
cerere de retragere din cooperativa timp de 2 ani de la data subscrierii si
varsarii partilor sociale.
(4) Indeplinirea conditiilor aratate la alin. (2) si (3) nu inlatura
cerinta prevazuta la alin. (1).
(5) Interdictiile prevazute la art. 5 alin. (2) se aplica si membrilor
cooperatori la care se face referire in prezentul articol.
Art. 8
Capitalul social al casei centrale si al cooperativelor de credit,
respectiv partile sociale, se subscriu si se varsa exclusiv in lei, intr-un
cont deschis la o institutie de credit autorizata de catre Banca Nationala a
Romaniei.
Art. 9
Studiul de fezabilitate va cuprinde fundamentarea, cel putin pentru primii
3 ani de activitate, a capacitatii retelei de a functiona in scopul pentru care
s-a infiintat, cu respectarea cerintelor prudentiale aplicabile, inclusiv a
celor referitoare la nivelul capitalului si fondurilor proprii ale casei
centrale, ale cooperativelor de credit afiliate si la nivelul capitalului
agregat si al fondurilor proprii ale retelei, precum si a capacitatii casei
centrale si a structurii sale organizatorice de a realiza sarcinile si
responsabilitatile ce ii revin, decurgand din atributiile conferite de lege pe
linia supravegherii controlului, reglementarii si autorizarii organizatiilor
cooperatiste afiliate, precum si in ceea ce priveste transferul de fonduri
intraretea.
Art. 10
Cerintele stabilite de art. 48 din ordonanta referitoare la administratori
se aplica in mod corespunzator si persoanelor care indeplinesc functia de
contabil-sef al cooperativelor de credit cu mai putin de 5.000 de membri
cooperatori.
Art. 11
Capitalul si fondurile proprii, indicatorii de solvabilitate si ceilalti
indicatori de prudenta bancara reglementati de Banca Nationala a Romaniei,
calculati pentru sfarsitul lunii precedente datei depunerii cererii de
autorizare, atat la nivelul casei centrale si al fiecarei cooperative de credit
afiliate, cat si al retelei, trebuie sa se situeze cel putin la nivelurile
prevazute de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei pentru organizatiile
cooperatiste de credit/retelele cooperatiste de credit autorizate, niveluri ce
trebuie respectate si pe parcursul procesului de autorizare.
Art. 12
(1) Pe langa cerintele prevazute de ordonanta, conducatorii caselor
centrale trebuie sa indeplineasca si cerintele prevazute la art. 25 alin. 1 din
Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare,
pentru conducatorii bancilor. La evaluarea persoanelor propuse in calitate de
conducator al unei case centrale se vor aplica in mod corespunzator prevederile
cuprinse in reglementarile Bancii Nationale a Romaniei cu privire la evaluarea
calitatii conducatorilor bancilor.
(2) La evaluarea experientei profesionale a conducatorilor casei centrale
se vor lua in considerare si perioadele in care acestia au condus o organizatie
a cooperatiei de credit, cu exceptia cooperativelor de credit-banci populare,
asociate potrivit prevederilor Legii nr. 109/1996 si/sau in care acestia au
exercitat o functie de conducere (cel putin sef de serviciu) intr-o organizatie
cooperatista de credit autorizata de Banca Nationala a Romaniei, daca
experienta astfel acumulata este considerata relevanta de catre Banca Nationala
a Romaniei pentru specificul si volumul activitatii ce va fi desfasurata de
casa centrala.
Art. 13
Sediile secundare ale casei centrale cu atributii pe linia desfasurarii
transferurilor de fonduri intraretea si/sau pe linia supravegherii
cooperativelor de credit afiliate vor fi inregistrate in registrul comertului
anterior datei depunerii la Banca Nationala a Romaniei a cererii de autorizare
a functionarii.
Art. 14
(1) Persoanele propuse sa asigure conducerea unui sediu secundar al casei
centrale trebuie sa aiba o buna reputatie, studii superioare si sa fi lucrat
cel putin 2 ani in domeniul financiar-bancar. Prevederile art. 5 se aplica in
mod corespunzator si acestor persoane.
(2) La evaluarea experientei profesionale a persoanelor prevazute la alin.
(1) se vor putea lua in considerare si perioade in care acestia au condus o
organizatie a cooperatiei de credit, constituita potrivit Legii nr. 109/1996.
Art. 15
(1) Spatiul destinat desfasurarii activitatii unei organizatii cooperatiste
de credit sau in care isi desfasoara activitatea sediile secundare ale acesteia
nu poate fi amplasat in subsolurile cladirilor sau la etajele ansamblurilor de
locuinte, trebuie sa aiba acces public direct si adresa identificabila si sa
corespunda activitatilor propuse a fi desfasurate, din punct de vedere al
suprafetei, al conditiilor de securitate si al dotarilor.
(2) Organizatiile cooperatiste de credit trebuie sa indeplineasca cerinta
privind accesul public direct in termen de un an de la data autorizarii
functionarii acestora.
Art. 16
(1) Societatea de audit financiar desemnata in calitate de auditor
financiar al unei organizatii cooperatiste de credit trebuie sa indeplineasca
cerintele prevazute de lege, sa nu se afle in vreo situatie de
incompatibilitate sau conflict de interese prevazuta de legislatia in vigoare
si va fi aprobata de Banca Nationala a Romaniei.
(2) Auditorul financiar al casei centrale trebuie sa aiba experienta in
domeniul financiar-bancar.
(3) La evaluarea auditorului financiar se va lua in considerare experienta
dobandita fie de catre societate in activitatea de audit financiar sau in
calitate de cenzor la o institutie de credit ori la o institutie financiara,
fie de catre persoanele care vor efectua activitatile de audit la casa
centrala.
Art. 17
(1) Actul constitutiv-cadru va fi intocmit cu respectarea cerintelor
prevazute la art. 2 lit. j) din ordonanta si in normele Bancii Nationale a
Romaniei privind organizarea si controlul intern al institutiilor de credit si
administrarea riscurilor semnificative, precum si organizarea si desfasurarea
activitatii de audit a institutiilor de credit.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a retelei va cuprinde
prevederi obligatorii pentru casa centrala si cooperativele de credit afiliate,
referitoare la:
a) structura organizatorica a fiecarui tip de organizatie cooperatista de
credit din retea (compartimente, comitete, sedii secundare, dupa caz). Pentru
fiecare pozitie din structura organizatorica a casei centrale, respectiv a
cooperativei de credit, relevanta pentru activitatea acesteia sau, dupa caz, la
nivelul retelei, se vor indica si cerintele de pregatire si experienta
profesionala;
b) atributiile fiecarui compartiment si relatiile dintre acestea, atat in
cadrul fiecarei organizatii cooperatiste de credit (casa centrala, cooperativa
de credit), cat si la nivelul retelei, atributiile sucursalelor si ale altor
sedii secundare, inclusiv arondarea cooperativelor de credit afiliate la
acestea. In cazul in care activitatea de audit intern nu este externalizata,
vor fi indicate si atributiile ce ii revin compartimentului de audit al casei
centrale pe linia examinarii oricarei activitati, a compartimentelor si a
sediilor secundare ale cooperativelor de credit afiliate;
c) atributiile comitetului de audit, ale comitetului de administrare a
riscurilor si, daca este cazul, ale altor organe specializate ale casei
centrale si relatiile dintre acestea, inclusiv relatiile cu celelalte elemente
ale structurii organizatorice a casei centrale si a cooperativelor de credit
afiliate, precum si cu organele statutare de conducere ale organizatiilor
cooperatiste de credit din retea;
d) competentele conducatorilor, ale persoanelor care asigura conducerea
compartimentelor din cadrul casei centrale, respectiv a cooperativelor de
credit, a sucursalelor si a altor sedii secundare si ale altor salariati care
efectueaza operatiuni in numele si in contul organizatiei cooperatiste de
credit;
e) controlul intern al activitatii organizatiilor cooperatiste de credit si
organizarea si desfasurarea activitatii de audit intern a acestora, inclusiv la
nivelul retelei cooperatiste de credit. Organizarea controlului intern la
nivelul retelei trebuie sa asigure atingerea obiectivelor controlului intern la
acest nivel, inclusiv in conditiile externalizarii unor activitati, iar cea a
auditului intern astfel incat sa asigure atingerea obiectivului acestuia si
imbunatatirea activitatii retelei.
(3) Prin actul constitutiv-cadru se vor reglementa si conditiile specifice
retelei in care o persoana a carei resedinta nu coincide cu domiciliul poate
dobandi si detine calitatea de membru cooperator la doua cooperative de credit
din retea, precum si modul de monitorizare a acestor situatii la nivelul
retelei, in vederea respectarii cerintelor prudentiale stabilite prin
reglementari ale Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 18
Dupa adoptarea de catre casa centrala rezultata din fuziune a actului
constitutiv-cadru al retelei, ulterior incheierii masurilor de reorganizare
prevazute la art. II alin. (3) lit. a) si b) din Legea nr. 122/2004 pentru
modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, avand in vedere complexitatea acestora,
casa centrala si cooperativele de credit afiliate vor proceda la intocmirea de
noi acte constitutive si la inregistrarea mentiunilor corespunzatoare in
registrul comertului.
Art. 19
(1) In cazul persoanelor care nu si-au stabilit domiciliul, dar si-au
stabilit resedinta in Romania, pentru care prezentele norme instituie
obligativitatea remiterii certificatului de cazier judiciar, se va prezenta
certificatul de cazier judiciar eliberat de autoritatile romane si certificatul
de cazier judiciar sau alt document cu aceeasi valoare juridica, eliberat de
autoritatile din tara de origine si din tara in care si-au stabilit anterior
resedinta, daca aceasta este alta decat tara de origine.
(2) In situatia in care nici unul dintre conducatorii unei organizatii
cooperatiste de credit nu este cetatean roman, cel putin unul dintre acestia
trebuie sa ateste cunoasterea limbii romane.
SECTIUNEA a 3-a
Documentatia necesara in vederea autorizarii
Art. 20
In vederea obtinerii autorizatiilor de functionare a casei centrale si a
cooperativelor de credit afiliate, cererea semnata de conducatorii casei
centrale in numele acesteia si al cooperativelor de credit afiliate, ale carei
cerinte de continut sunt prevazute in anexa nr. 1, va fi inaintata Bancii
Nationale a Romaniei, insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv-cadru elaborat in conformitate cu prevederile legale
de catre casa centrala care solicita autorizarea functionarii, aprobat de
consiliul de administratie al acesteia;
b) actele constitutive ale cooperativelor de credit, in forma autentica,
elaborate in baza actului constitutiv-cadru mentionat la lit. a); noile acte
constitutive aprobate de adunarea generala a membrilor cooperatori vor reflecta
situatia cooperativelor de credit la momentul finalizarii masurilor prevazute
la art. II alin. (3) lit. b) din Legea nr. 122/2004, intreprinse in vederea
indeplinirii cerintelor ordonantei si a reglementarilor emise in aplicarea
acesteia, inclusiv in ceea ce priveste numarul si identitatea membrilor
cooperatori, domiciliul/resedinta acestora, numarul si valoarea partilor
sociale detinute de acestia;
c) actul constitutiv al casei centrale, in forma autentica, semnat de
reprezentantii legali ai cooperativelor de credit afiliate; actul constitutiv
va reflecta situatia casei centrale la momentul finalizarii masurilor
intreprinse in vederea indeplinirii cerintelor ordonantei si a reglementarilor
emise in aplicarea acesteia, inclusiv in ceea ce priveste identitatea
cooperativelor de credit afiliate, numarul si valoarea partilor sociale
detinute de acestea, sediile secundare constituite;
d) certificatul de inregistrare in registrul comertului a casei centrale si
a cooperativelor de credit afiliate;
e) incheierea judecatorului delegat la oficiul registrului comertului, din
care sa rezulte ca acesta a dispus inscrierea in registrul comertului a
mentiunilor corespunzatoare actelor constitutive mentionate la lit. b) si c);
f) studiul de fezabilitate al retelei, insusit de conducatorii si
administratorii propusi ai casei centrale, intocmit in conformitate cu
prevederile art. 21;
g) raportul auditorului financiar cu privire la datele si informatiile
cuprinse in studiul de fezabilitate si in actul constitutiv-cadru, intocmit
potrivit prevederilor art. 21 alin. (5);
h) declaratie, semnata de reprezentantii legali ai organizatiilor din retea
- casa centrala si cooperative de credit afiliate -, privind lichidarea, pana
la sfarsitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare, a
operatiunilor prevazute la art. 246^2 din ordonanta;
i) situatiile financiare (bilant, cont de profit si pierdere, politici
contabile si note explicative) ale casei centrale si cele ale cooperativelor de
credit afiliate, intocmite pentru sfarsitul lunii precedente datei depunerii
cererii, semnate de reprezentantii legali, auditate de auditori financiari,
membri activi ai Camerei Auditorilor din Romania. Situatiile financiare trebuie
sa concorde cu datele inscrise in registrele de contabilitate, registre care
trebuie tinute in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Forma si
continutul acestor situatii financiare trebuie sa corespunda cu cele ale
situatiilor financiare anuale stabilite prin reglementarile care le sunt
aplicabile, respectiv Reglementarile contabile armonizate cu directivele
Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate sau, dupa caz, Reglementarile contabile simplificate, armonizate
cu directivele europene, aprobate prin ordine ale ministrului finantelor
publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si se vor intocmi in
conformitate cu prevederile reglementarilor contabile;
j) calculul capitalului agregat si al fondurilor proprii, situatia
clasificarii creditelor si plasamentelor si a necesarului de provizioane
specifice de risc de credit, calculul indicatorilor de solvabilitate,
situatiile privind expunerile mari, situatiile privind imprumuturile acordate
persoanelor aflate in relatii speciale, personalului propriu si familiilor
acestuia, intocmite potrivit reglementarilor in vigoare, in conditiile
provizionarii activelor potrivit reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei,
pentru sfarsitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare, atat
la nivelul casei centrale si al fiecarei cooperative de credit afiliate, cat si
la nivelul retelei, dupa caz. Situatiile mentionate se vor intocmi pe
formularele-anexa la reglementarile in materie, emise de Banca Nationala a
Romaniei, vor fi semnate de reprezentantii legali, vizate de catre
reprezentantii legali ai casei centrale si auditate de catre un auditor
financiar. In cazul situatiei clasificarii creditelor si plasamentelor si a
necesarului de provizioane specifice de risc de credit, se va indica, pentru
aceeasi data, si valoarea provizioanelor specifice de risc de credit
evidentiate;
k) documentele prevazute pentru conducatori, administratori, auditori
financiari, potrivit art. 22;
l) documentele prevazute pentru sediile secundare ale casei centrale,
potrivit art. 23;
m) confirmarea de catre casa centrala, sub semnatura reprezentantilor
legali ai acesteia:
- a afilierii fiecarei cooperative de credit, cu indeplinirea in totalitate
a conditiilor de afiliere prevazute de actul constitutiv-cadru;
- a indeplinirii cerintelor legale de catre conducatorii propusi ai
cooperativelor de credit, inclusiv a cerintelor stabilite prin normele casei
centrale prevazute la lit. p);
- a faptului ca in urma verificarilor efectuate de casa centrala rezulta ca
actul constitutiv al fiecarei cooperative de credit este intocmit cu
respectarea prevederilor ordonantei si ale actului constitutiv-cadru;
- ca fiecare organizatie din retea indeplineste cerintele cuprinse in
reglementarile Bancii Nationale a Romaniei privind organizatiile cooperatiste
de credit autorizate, referitoare la nivelul capitalului, al fondurilor
proprii, precum si la nivelul celorlalti indicatori de prudenta bancara,
calculati in conditiile provizionarii activelor potrivit reglementarilor Bancii
Nationale a Romaniei, corespunzator situatiilor prevazute la lit. j);
n) documente care sa ateste detinerea cu titlu legal a spatiului
reprezentand sediul social, pentru casa centrala si pentru fiecare cooperativa
de credit din retea, materializate, dupa caz, intr-un act de proprietate
inscris in cartea funciara sau transcris in registrul de inscriptiuni si
transcriptiuni imobiliare de pe langa judecatoria unde se afla imobilul sau
intr-un contract de inchiriere ori de subinchiriere inregistrat la autoritatea
fiscala;
o) proiectul normelor privind transferul de fonduri intraretea, intocmit cu
respectarea normelor Bancii Nationale a Romaniei privind transferurile de
fonduri in cadrul unei retele cooperatiste de credit;
p) proiectul normelor privind cerintele ce trebuie indeplinite de catre
conducatori, elaborate de casa centrala, care vor cuprinde reguli si norme
etice si profesionale pentru calitatea, experienta si activitatea
conducatorilor cooperativelor de credit afiliate;
q) confirmarea, sub semnatura reprezentantilor legali ai casei centrale,
privind existenta reglementarilor proprii ale casei centrale, precum si ale
cooperativelor de credit afiliate, elaborate in conformitate cu prevederile
ordonantei si ale reglementarilor emise in aplicarea acestora, aplicabile
organizatiilor cooperatiste de credit;
r) pentru membrii cooperatori care au subscris si au varsat parti sociale
in valoare de cel putin echivalentul in lei a 10.000 de euro se vor prezenta
documentele prevazute la art. 24;
s) incheierea Inaltei Curti de Casatie si Justitie a Romaniei, care
constata renuntarea, de catre fiecare dintre organizatiile
cooperatiei/cooperatiste de credit, la calea de atac prevazuta la art. 202 din
ordonanta, potrivit prevederilor art. II alin. (2) din Legea nr. 122/2004;
t) o declaratie semnata de reprezentantii legali ai fiecarei organizatii
din retea - casa centrala si cooperative de credit afiliate - privind
indeplinirea, la sfarsitul lunii precedente datei depunerii cererii de
autorizare, a cerintelor prevazute la art. 170, 173 si 175 din ordonanta;
u) fiecare organizatie din retea - casa centrala si cooperativele de credit
afiliate - va transmite cate o declaratie din care sa rezulte ca, la data
depunerii cererii de autorizare, acestea au toate obligatiile scadente onorate,
nu inregistreaza un nivel negativ al activului net si ca indicatorii de
solvabilitate se situeaza cel putin la nivelul minim prevazut prin
reglementarile Bancii Nationale a Romaniei pentru organizatiile cooperatiste de
credit autorizate; in declaratie se va preciza nivelul inregistrat al activului
net, precum si al indicatorului de solvabilitate;
v) casa centrala va transmite o prezentare a masurilor de reorganizare
intreprinse, prevazute la art. II alin. (3) din Legea nr. 122/2004, inclusiv
evolutia capitalului si a fondurilor proprii la nivel individual.
Art. 21
(1) Studiul de fezabilitate al retelei va cuprinde cel putin urmatoarele
elemente:
a) obiectivele, politicile si strategiile retelei cooperatiste de credit;
b) politica de personal, cuprinzand cel putin strategiile referitoare la
recrutarea si instruirea personalului, politica salariala, numarul de personal;
c) estimari, pentru momentul autorizarii si pentru primii 3 ani de
activitate, ale situatiilor financiare (cuprinzand bilantul, contul de profit
si pierdere, situatia modificarii capitalului propriu, situatia fluxurilor de
trezorerie, politicile contabile si notele explicative), ale capitalului si
fondurilor proprii ale casei centrale, ale cooperativelor de credit afiliate si
ale capitalului agregat si ale fondurilor proprii ale retelei, precum si ale
indicatorilor de solvabilitate;
d) modul de administrare a riscurilor semnificative pentru fiecare dintre
activitatile propuse a fi desfasurate, inclusiv pentru cele externalizate, la
nivelul casei centrale, cat si al retelei cooperatiste de credit. Prezentarea
modului de administrare a riscurilor semnificative va include descrierea profilului
de risc pentru fiecare dintre riscurile semnificative (riscul de credit, riscul
de piata, riscul de lichiditate, riscul operational, riscul reputational) si a
modului de implementare a acestuia (politici si proceduri pentru administrarea
riscurilor semnificative).
(2) Prezentarea obiectivelor, politicilor si strategiilor la care se face
referire la alin. (1) lit. a) va include cel putin urmatoarele:
a) descrierea clientelei si a segmentului de piata pe care casa centrala si
cooperativele de credit afiliate intentioneaza sa desfasoare activitate;
b) descrierea produselor si serviciilor oferite si a politicii de
pret/tarifare aferente acestora; pentru fiecare dintre aceste produse si
servicii se va indica data probabila la care vor fi introduse in oferta
organizatiilor cooperatiste de credit din retea. In cazul casei centrale,
informatiile vor fi prezentate si pentru fiecare dintre sediile secundare ale
acesteia;
c) volumul activitatii si cota de piata, pe total si pe categorii de activitati
pentru primii 3 ani de functionare;
d) descrierea politicilor privind cunoasterea clientelei;
e) descrierea politicilor de capitalizare;
f) sursele de finantare si structura activelor;
g) strategia de investitii, cel putin in legatura cu crearea suportului
tehnic necesar desfasurarii activitatilor propuse si realizarea structurii
organizatorice (inclusiv investitiile in domeniul IT);
h) prezentarea activitatilor ce vor fi derulate in primii 3 ani de
functionare de catre casa centrala, inclusiv prin sediile sale secundare, in
exercitarea atributiilor si indeplinirea responsabilitatilor ce ii revin pe
linia supravegherii, controlului, reglementarii si autorizarii organizatiilor
cooperatiste de credit afiliate, precum si in ceea ce priveste transferul de
fonduri intraretea.
(3) Estimarile prevazute la alin. (1) lit. c) vor fi intocmite la nivelul
retelei cooperatiste de credit, precum si pentru fiecare organizatie
cooperatista de credit din retea, la nivel individual si consolidat, dupa caz,
cu respectarea reglementarilor in materie emise de Banca Nationala a Romaniei,
pe formularele-anexa la reglementarile respective.
(4) Estimarile situatiilor financiare vor fi insotite de fundamentarea
principalelor posturi si elemente ale situatiilor financiare.
(5) Raportul auditorului financiar cu privire la datele si informatiile
cuprinse in studiul de fezabilitate si in actul constitutiv-cadru se va referi
cel putin la:
a) viabilitatea estimarilor prezentate, in raport cu premisele avute in
vedere;
b) controlul intern, inclusiv structura sistemului informatic si gradul in
care acesta corespunde cerintelor impuse de asigurarea transferului de fonduri
intraretea;
c) modul de organizare si desfasurare a auditului intern.
(6) Auditorul financiar mentionat la alin. (5) si la art. 20 lit. g) si j)
trebuie sa fie o persoana juridica, membru activ al Camerei Auditorilor din
Romania, si sa aiba experienta in domeniul financiar-bancar si al evaluarii
sistemelor informatice.
(7) Pentru auditorul financiar se va prezenta o scurta descriere a
activitatii, din care sa rezulte experienta ceruta.
Art. 22
(1) Pentru fiecare dintre conducatorii organizatiilor din retea - casa
centrala si cooperative de credit afiliate - se vor prezenta urmatoarele
documente:
a) copie de pe actul de identitate;
b) curriculum vitae;
c) certificatul de cazier judiciar;
d) copia legalizata de pe actul de studii si de pe celelalte documente care
atesta calificarea profesionala;
e) recomandari in ceea ce priveste calitatile morale si profesionale din
partea a cel putin doua persoane;
f) chestionarul prevazut in anexa nr. 2;
g) in cazul conducatorilor casei centrale se va prezenta si cate o
declaratie din care sa rezulte ca pe perioada indeplinirii functiei pentru care
sunt propusi vor exercita exclusiv functia respectiva si vor avea resedinta in
localitatea de sediu a casei centrale.
(2) Pentru fiecare dintre administratorii organizatiilor din retea - casa
centrala si cooperative de credit afiliate - se vor transmite urmatoarele
documente:
a) copie de pe actul de identitate;
b) curriculum vitae;
c) certificatul de cazier judiciar;
d) chestionarul prevazut in anexa nr. 2.
(3) Pentru auditorul financiar al unei organizatii din retea - casa
centrala si cooperative de credit afiliate - se vor prezenta urmatoarele
documente:
a) dovada calitatii de societate de audit financiar, autorizata sa
desfasoare aceasta activitate pe teritoriul Romaniei; in acest sens va fi
transmisa o copie de pe Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, care atesta
inscrierea acesteia in Registrul auditorilor financiari;
b) certificatul de inregistrare la oficiul registrului comertului;
c) chestionarul al carui model este prevazut in anexa nr. 3, completat si
semnat de reprezentantul legal al societatii de audit financiar;
d) copie legalizata de pe documentul care atesta asigurarea profesionala.
(4) Pentru auditorul financiar al casei centrale, documentatia prevazuta la
alin. (3) va fi insotita si de curriculum vitae pentru reprezentantul legal al
societatii si, dupa caz, curriculum vitae pentru persoanele care vor efectua
activitatile de audit.
(5) In cazul in care societatea propusa in calitate de auditor financiar al
unei organizatii cooperatiste de credit a fost aprobata si indeplineste in
prezent aceasta calitate la o alta institutie de credit sau la o sucursala a
unei institutii de credit straine, documentatia prevazuta mai sus va fi
inlocuita cu o declaratie sub semnatura reprezentantului legal al societatii,
prin care sa se confirme ca informatiile cuprinse in documentatia existenta in
evidentele Bancii Nationale a Romaniei nu au suferit modificari sau, dupa caz,
sa se comunice modificarile intervenite. In situatia in care documentatia
existenta in evidentele Bancii Nationale a Romaniei este incompleta in raport
cu cerintele prevazute mai sus, aceasta va fi completata in mod corespunzator.
Art. 23
Pentru sediile secundare ale casei centrale (sucursale, agentii) vor fi
prezentate urmatoarele documente:
a) hotararea adunarii generale privind constituirea sediilor secundare, din
care sa rezulte atributiile si activitatile ce urmeaza a fi desfasurate de
acestea, cooperativele de credit arondate, adresa completa, identitatea
conducatorului fiecarui sediu secundar; in situatia in care sediile secundare
sunt infiintate la data intocmirii actului constitutiv al casei centrale
mentionat la art. 20 lit. c), informatiile vor fi mentionate in actul
constitutiv respectiv;
b) certificatul de inregistrare in registrul comertului in cazul
deschiderii de sucursale, respectiv copia certificata de pe inregistrarile
efectuate in registrul comertului, in cazul deschiderii altor sedii secundare,
carora nu li s-a conferit statut de sucursala;
c) curriculum vitae, copie de pe actul de studii, copie de pe actul de
identitate, certificat de cazier judiciar si declaratie din care sa rezulte ca
nu se afla in vreo situatie de incompatibilitate prevazuta de legislatia in vigoare,
pentru fiecare dintre conducatorii sediilor secundare;
d) adresa completa si numarul de telefon si/sau de fax ale sediului
secundar.
Art. 24
(1) Pentru membrii cooperatori care au subscris si au varsat parti sociale
in valoare de cel putin echivalentul in lei a 10.000 de euro se vor prezenta
urmatoarele documente:
a) curriculum vitae;
b) certificat de cazier judiciar;
c) chestionarul prevazut in anexa nr. 4;
d) documente care sa ateste provenienta fondurilor utilizate, cum ar fi:
copie de pe deciziile de impunere emise de autoritatea fiscala, fisa fiscala
FF1, documente care sa ateste detinerea de participatii la diverse entitati si
incasarea de dividende;
e) un angajament semnat in forma autentica, prin care persoana in cauza se
angajeaza ca nu va formula o cerere de retragere din cooperativa de credit timp
de 2 ani de la data subscrierii partilor sociale.
(2) In scopul stabilirii indeplinirii cerintelor prevazute la art. 7 alin.
(1), Banca Nationala a Romaniei poate solicita documentele prevazute la acest
articol si pentru alti membri cooperatori cu participatii apreciate ca
importante.
CAP. 2
Dispozitii finale
Art. 25
(1) Directia reglementare si autorizare din cadrul Bancii Nationale a
Romaniei va confirma in termen de 3 zile lucratoare primirea cererii de
autorizare depuse de organizatiile cooperatiei de credit si de organizatiile
cooperatiste de credit prevazute la art. II alin. (1) din Legea nr. 122/2004.
(2) In cererea adresata Bancii Nationale a Romaniei se vor indica adresa si
numarul de telefon/fax la care pot fi contactati reprezentantii legali ai casei
centrale.
Art. 26
Pe parcursul procesului de autorizare personalul Bancii Nationale a
Romaniei cu atributii pe linia supravegherii institutiilor de credit poate
efectua inspectii la sediul casei centrale si al cooperativelor de credit
afiliate, in scopul verificarii conformitatii informatiilor cuprinse in
documentatia prezentata in sustinerea cererii de autorizare cu situatia existenta.
Art. 27
(1) Banca Nationala a Romaniei decide cu privire la cererea de autorizare a
functionarii organizatiilor cooperatiste de credit in termenul prevazut la art.
II alin. (8) din Legea nr. 122/2004.
(2) Comunicarea Bancii Nationale a Romaniei privind decizia acesteia,
cuprinzand, in cazul respingerii cererii, motivele care au stat la baza
deciziei, va fi transmisa casei centrale, care o va remite de indata
cooperativelor de credit respective.
(3) Autorizatiile de functionare ale cooperativelor de credit vor fi
inmanate casei centrale, care le va remite de indata cooperativelor de credit
respective.
Art. 28
(1) Dosarul prezentat in sustinerea cererii de autorizare trebuie sa
cuprinda toate documentele prevazute de ordonanta si de prezentele norme.
Instrumentarea dosarului se va incheia cu cel putin 10 zile lucratoare inainte
de data sedintei Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei pe
a carei ordine de zi urmeaza sa fie inscris.
(2) Banca Nationala a Romaniei poate solicita in mod expres si alte
documente in completarea celor remise initial sau prin care sa se aduca
modificari ale acestora si va stabili termenele in care aceste documente
trebuie sa fie prezentate. Nerespectarea termenelor stabilite de Banca
Nationala a Romaniei poate constitui motiv de neacceptare si restituire a
documentelor depuse dupa aceste termene, acestea nefiind luate in considerare
la analiza cererii.
(3) Documentatia va fi prezentata Bancii Nationale a Romaniei in limba
romana; actele cu caracter oficial si cele sub semnatura privata, pentru care
nu este prevazuta in norma forma in care acestea se remit Bancii Nationale a
Romaniei, vor fi prezentate in original sau in copie legalizata, dupa caz.
Pentru documentele redactate intr-o limba straina se va prezenta si traducerea
legalizata a acestora.
(4) Documentele emise sau legalizate de o autoritate straina vor fi
supralegalizate in conditiile prevazute de lege ori vor purta apostila
prevazuta de Conventia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii
actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961, la care Romania
a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 66/1999, aprobata prin Legea nr.
52/2000, cu modificarile ulterioare. In cazul in care se invoca o situatie de
inlaturare a acestor cerinte, se va prezenta o confirmare in acest sens din
partea autoritatilor romane sau straine competente, sarcina probei revenind
celui ce invoca o asemenea situatie.
Art. 29
Casa centrala va pastra confidentialitatea informatiilor dobandite in
procesul de autorizare a cooperativelor de credit afiliate, cu exceptia
cazurilor prevazute de lege.
Art. 30
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentele norme.
Presedintele Consiliului de Administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu,
guvernator
ANEXA 1
CERERE DE AUTORIZARE
Domnule Guvernator,
Subsemnatii ..............................................................,
(numele si prenumele)
in calitate de reprezentanti legali ai .......................................,
(denumirea casei centrale)
solicitam autorizarea .........................................................
(denumirea casei centrale)
si a cooperativelor de credit afiliate, mentionate in anexa nr. 1a).
In sustinerea cererii noastre anexam urmatoarea documentatie, in
conformitate cu prevederile Normelor privind autorizarea organizatiilor
cooperatiei de credit si a organizatiilor cooperatiste de credit prevazute la
art. II alin. (1) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Confirmam ca documentatia prezentata in sustinerea cererii de autorizare a
fost verificata de catre casa centrala si este completa si conforma cu
prevederile legale in materie.*)
Adresa noastra de contact este:
...............................................................................
...............................................................................
Telefon: ...................... Fax: ............................
Data: ......................... Semnatura .......................
Domnului Guvernator al Bancii Nationale a Romaniei
------------
*) In cazul neprezentarii unor documente, prezentarii unor documente
necorespunzatoare sau al existentei altor deficiente se vor face precizari
suplimentare, se vor mentiona inclusiv motivele care au generat situatiile
respective si cele pentru care acestea nu au putut fi remediate.
ANEXA 1a)
Cooperativele de credit afiliate la ......................................,
(denumirea casei centrale)
pentru care se solicita autorizarea*)
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Codul unic de Inregistrarea Adresa Hotararea Bancii
crt. cooperativei inregistrare in registrul sediului Nationale a Romaniei
de credit comertului social de respingere a
cererii de
autorizare
depuse in temeiul
art. 146 din
Ordonanta de urgenta
a Guvernului
nr. 97/2000*),
aprobata cu
modificari prin
Legea nr. 200/2002,
cu modificarile
ulterioare
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
------------
*) In cazul cooperativelor de credit pentru care se solicita autorizarea,
care au participat la un proces de fuziune prin contopire sau prin absorbtie
ori au rezultat din divizarea unei cooperative de credit, se vor mentiona
informatiile prevazute in col. 2 - 6 si pentru fiecare dintre cooperativele
participante la procesul fuziune/divizare, inclusiv pentru cele dizolvate.
*) Se vor mentiona numarul si data hotararii Bancii Nationale a Romaniei,
cu indicarea pozitiei din anexa la hotarare, referitoare la cooperativa de
credit.
(Confidential)
ANEXA 2
CHESTIONAR
pentru conducatorii propusi ai organizatiei cooperatiste de credit*)
*) Chestionarul va fi completat la toate intrebarile prin dactilografiere;
daca spatiul este insuficient, raspunsurile pot fi date pe o foaie separata.
Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
1. Denumirea si adresa sediului social al cooperativei de credit/casei
centrale:
...............................................................................
...............................................................................
2. Identitatea candidatului (numele si prenumele, seria si numarul actului
de identitate, emitentul si data emiterii acestuia, data si locul nasterii,
cetatenia, domiciliul si resedinta. Pentru cetatenii straini se va preciza si
data de la care si-au stabilit domiciliul/resedinta in Romania.):
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
3. Functia pe care o veti exercita in cadrul cooperativei de credit/casei
centrale. Se va prezenta si o descriere a atributiilor si responsabilitatilor
aferente acesteia, corespunzator prevederilor actului constitutiv-cadru si
actului constitutiv al organizatiei cooperatiste de credit.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
4. Ati detinut in cursul ultimilor 10 ani sau detineti in prezent
participatii de cel putin 5% din capital sau din drepturile de vot sau ati fost
asociat intr-o societate in nume colectiv sau asociat comanditar intr-o
societate in comandita? In aceasta eventualitate, precizati denumirea si
activitatea societatii comerciale si nivelul participatiei dvs.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
5. Ati exercitat in ultimii 10 ani sau exercitati responsabilitati in
conducerea si in administrarea unor entitati (societate comerciala, institutie,
organizatie etc.), altele decat cele precizate la pct. 1 si in curriculum
vitae? Daca da, precizati denumirea si activitatea acestora, natura si durata
functiei.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
6. Precizati care dintre entitatile in care ati exercitat sau exercitati
responsabilitati sau in care ati detinut/detineti participatii de cel putin 5%
ori in care ati fost/sunteti asociat sau asociat comanditar intretine ori ar
putea sa intretina in viitor, dupa stiinta dvs., relatii de afaceri
semnificative cu cooperativa de credit/casa centrala?
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
7. In ultimii 10 ani autoritatile competente au refuzat sau au retras o
autorizatie in domeniul bancar ori financiar (in Romania sau in strainatate)
dvs. personal sau vreuneia dintre entitatile in care ati exercitat sau
exercitati responsabilitati ori in care sunteti sau ati fost actionar
semnificativ, asociat ori asociat comanditat? Daca da, dati detalii.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
8. In ultimii 10 ani entitatile unde ati exercitat sau exercitati
responsabilitati ori in care ati fost sau sunteti actionar semnificativ,
asociat ori asociat comanditat s-au aflat in conflict cu vreo autoritate (in
Romania sau in strainatate) insarcinata in supravegherea sistemului
financiar-bancar? In caz afirmativ, faceti orice precizari utile.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
9. In ultimii 10 ani ati facut obiectul, in Romania sau in strainatate,
vreunei anchete sau proceduri profesionale, disciplinare, administrative ori
judiciare, care s-a incheiat cu o sanctiune? Daca da, dati detalii, indiferent
daca intre timp ati fost reabilitat. (Se vor indica: autoritatea care a dispus
sanctionarea, fapta sanctionata, sanctiunea si data aplicarii sanctiunii.)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
10. Ati fost sanctionat disciplinar la vreuna dintre entitatile al caror
angajat ati fost? Daca da, dati detalii.
...............................................................................
...............................................................................
11. Obligatiile dvs. financiare se afla intr-o relatie sanatoasa cu
veniturile dvs.?
...............................................................................
12. Ati avut dvs. sau entitatile la care ati exercitat ori exercitati
responsabilitati sau sunteti ori ati fost actionar semnificativ, asociat sau
asociat comanditat, dificultati financiare majore care sa fi condus la
proceduri judiciare sau extrajudiciare? Daca da, faceti orice precizare utila.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
13. Comunicati orice informatii suplimentare care ar putea fi considerate
relevante pentru aprecierea calificarii, experientei profesionale si a
onorabilitatii dvs.
...............................................................................
...............................................................................
Subsemnatul declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii,
urmatoarele:
- nu ma aflu in nici una dintre situatiile prevazute la art. 117/art. 48
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 200/2002, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 122/2004, ori
in alta situatie de incompatibilitate prevazuta de legislatia in vigoare;
- toate raspunsurile sunt complete si conforme cu realitatea si nu exista
alte fapte relevante asupra carora Banca Nationala a Romaniei ar trebui
incunostintata.
Totodata ma angajez sa comunic casei centrale/Bancii Nationale a Romaniei
orice modificare privind informatiile furnizate.
Data: Numarul anexelor: Semnatura candidatului
.........................
NOTA:
Banca Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor
cuprinse in raspunsurile la acest chestionar, cu exceptia cazurilor prevazute
de lege.
(Confidential)
ANEXA 3
CHESTIONAR
pentru auditorul financiar
1. Denumirea organizatiei cooperatiste de credit pentru care se comunica
informatiile:*)
...............................................................................
2. Datele de identificare ale societatii de audit financiar (Se vor indica:
denumirea, forma juridica, adresa sediului social.):
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
3. Identitatea principalilor conducatori ai societatii de audit financiar
(Se vor indica: numele si prenumele si functiile acestora, adresele si numerele
de telefon.):
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
4. Societatea mentionata la pct. 2 a facut in ultimii 10 ani sau face in
prezent obiectul unor anchete ori proceduri administrative sau judiciare?
Aceste proceduri s-au incheiat cu vreo sanctiune sau interdictie? Daca da, dati
detalii.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
5. In ultimii 10 ani vreuna dintre entitatile la care societatea mentionata
la pct. 2 a executat lucrari de audit s-a aflat in conflict cu vreo autoritate
insarcinata in supravegherea sistemului financiar-bancar sau i s-a
refuzat/retras o autorizatie in domeniul bancar ori financiar? Daca da, dati
detalii.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
6. In ultimii 10 ani vreuna dintre entitatile la care societatea mentionata
la pct. 1 a executat lucrari de audit au facut obiectul unei proceduri de
lichidare/faliment? In caz afirmativ, faceti orice precizari utile.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
7. In ultimii 10 ani societatea mentionata la pct. 2 sau
actionarii/asociatii sai au facut obiectul, in Romania sau in strainatate,
vreunei anchete ori proceduri profesionale, disciplinare, administrative sau
judiciare, care s-a incheiat cu vreo sanctiune? Daca da, dati detalii,
indiferent daca, intre timp, a intervenit o reabilitare. (Se vor indica:
autoritatea care a dispus sanctionarea, fapta sanctionata, sanctiunea si data aplicarii
sanctiunii.)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
8. Faceti o scurta prezentare a activitatii societatii de audit financiar,
din care sa rezulte experienta acesteia in domeniul financiar-bancar.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
9. Comunicati orice informatii suplimentare care ar putea fi considerate
relevante pentru activitatea societatii de audit financiar mentionate la pct.
2.
...............................................................................
...............................................................................
Subsemnatul declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii,
urmatoarele:
- societatea ..............................................................
(denumirea societatii de audit financiar)
nu se afla in vreuna dintre situatiile prevazute la art. 129/art. 70 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 200/2002, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 122/2004, ori
in alta situatie de incompatibilitate ori conflict de interese prevazuta de
legislatia in vigoare;
- toate raspunsurile sunt complete si conforme cu realitatea si nu exista
alte fapte relevante asupra carora Banca Nationala a Romaniei ar trebui
incunostintata.
Totodata, in numele societatii de audit financiar pe care o reprezint, ma
angajez sa comunic Bancii Nationale a Romaniei orice modificare privind
informatiile furnizate.
Data: Numele si prenumele
..........................
Semnatura si stampila
(chestionarul va fi semnat
de reprezentantul legal/
statutar al societatii de
audit financiar)
NOTA:
Banca Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor
cuprinse in raspunsurile la acest chestionar, cu exceptia cazurilor prevazute
de lege.
------------
*) Se va completa cu denumirea cooperativei de credit sau a casei centrale
la care societatea de audit financiar a fost propusa in calitate de auditor
financiar.
(Confidential)
ANEXA 4
CHESTIONAR
pentru participantii la capitalul social al unei cooperative de credit*)
*) Acest chestionar se completeaza de catre membrii cooperatori ai
cooperativei de credit, care varsa parti sociale de cel putin 10.000 euro.
Chestionarul va fi completat la toate intrebarile prin dactilografiere;
daca spatiul este insuficient, raspunsurile pot fi date, sub semnatura, pe o
foaie separata.
Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.
1. Denumirea cooperativei de credit pentru care se comunica informatiile:
...............................................................................
...............................................................................
2. Identitatea participantului la capitalul social al cooperativei de
credit.
NOTA:
Se vor preciza numele si prenumele, seria si numarul actului de identitate,
emitentul si data emiterii acestuia, data si locul nasterii, cetatenia,
domiciliul si resedinta. Pentru cetatenii straini se va preciza si data la care
si-au stabilit domiciliul/resedinta in Romania.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
3. Persoana fizica mentionata la pct. 2 este desemnata drept unul dintre
conducatorii cooperativei de credit?
...............................................................................
4. Suma si numarul de parti sociale subscrise si varsate:
.......................... lei .............. nr. de parti sociale
5. Participantul face parte dintr-un grup de persoane care actioneaza
impreuna? In caz afirmativ, se va transmite o descriere a grupului si o
situatie din care sa rezulte procentele de participare in cadrul grupului.
NOTA:
Potrivit art. 2 lit. r) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 200/2002, astfel cum a fost modificata
prin Legea nr. 122/2004, grup de persoane care actioneaza impreuna reprezinta
doua sau mai multe persoane care, prin natura relatiilor existente intre ele,
pot infaptui o politica comuna fata de organizatia cooperatista de credit.
Se considera ca infaptuiesc o politica comuna:
- sotii, rudele si afinii pana la gradul al doilea inclusiv, precum si
societatile aflate sub controlul efectiv al acestora;
- o societate, presedintele consiliului de administratie si administratorii
acesteia;
- o societate si societatile asupra carora ea detine direct sau indirect
puterea efectiva de control;
- societatile aflate sub controlul efectiv al aceleiasi sau al acelorasi
persoane.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
6. Participantul sau grupul de persoane mentionat la pct. 5 detine
participatii de cel putin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot la
entitati, altele decat institutiile de credit?
In caz afirmativ, comunicati lista acestor participatii (nivelul si suma
fiecarei participatii).
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
7. Participantul sau grupul de persoane mentionat la pct. 5 detine
participatii la capitalul social al altor institutii de credit? In caz
afirmativ, comunicati lista acestor participatii (nivelul si suma
participatiilor).
NOTA:
Vor fi furnizate informatii distincte pentru participantul la capitalul
social al cooperativei, respectiv grupul de persoane mentionat la pct. 5.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
8. Participantul si entitatile la care acesta detine participatii de cel
putin 5% desfasoara activitati financiare? In caz afirmativ, indicati
entitatile si autoritatile de supraveghere ale acestora.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
9. Intre cooperativa de credit mentionata la pct. 1/casa centrala la care
aceasta este afiliata si participant exista legaturi de afaceri? In caz
afirmativ, dati detalii. Descrieti cum vor evolua aceste legaturi dupa
obtinerea participatiei la capitalul social.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
10. Precizati care sunt institutiile de credit cu care participantul
intretine relatii de afaceri. (Se vor indica denumirea acestora, sediul si
vechimea relatiilor.)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
11. Precizati care este sursa fondurilor utilizate pentru obtinerea
participatiei (partile sociale subscrise) la capitalul social al cooperativei
de credit mentionate la pct. 1.
NOTA:
Pentru fiecare dintre sursele indicate se vor mentiona si se vor anexa
documentele justificative.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
12. Precizati care sunt obiectivele urmarite prin obtinerea participatiei
la capitalul social al cooperativei de credit. Care sunt orientarile pe care le
are in vedere participantul in legatura cu natura si volumul activitatii
cooperativei de credit in urmatorii ani?
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
13. Participantul sau persoanele din grupul mentionat la pct. 5 au facut in
ultimii 10 ani sau fac in prezent obiectul unor anchete ori proceduri
administrative ori judiciare? Aceste proceduri s-au incheiat cu vreo sanctiune
sau interdictie? Daca da, dati detalii, indiferent daca intre timp a intervenit
o reabilitare.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
14. Comunicati orice alte informatii utile care pot permite o apreciere cat
mai completa si corecta a situatiei participantului la capitalul social al
cooperativei de credit.
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Subsemnatul declar pe propria raspundere, sub sanctiunea legii, ca sursa
fondurilor utilizate pentru obtinerea participatiei la capitalul social al
cooperativei de credit nu este un credit intern sau un imprumut si ca toate
informatiile cuprinse in acest formular si in anexe sunt complete si conforme
cu realitatea si ma angajez sa comunic de indata Bancii Nationale a Romaniei
orice modificare privind informatiile furnizate. Totodata ma angajez sa
transmit in fiecare an cooperativei de credit mentionate la pct. 1 informatiile
pe care aceasta, la randul ei, trebuie sa le transmita autoritatilor, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare.
Data: Numarul anexelor: Numele si prenumele
...........................
Semnatura
NOTA:
Banca Nationala a Romaniei va pastra confidentialitatea informatiilor
cuprinse in raspunsurile la acest chestionar, cu exceptia cazurilor prevazute
de lege.