ORDONANTA DE URGENTA Nr. 105 din 24 octombrie 2003
privind alocatia familiala complementara si alocatia de sustinere pentru
familia monoparentala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 747 din 26 octombrie 2003
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Alocatia familiala complementara
Art. 1
Beneficiaza de alocatia familiala complementara, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta, familiile formate din sot, sotie si copiii in varsta de
pana la 18 ani aflati in intretinerea acestora, care locuiesc impreuna.
Art. 2
Alocatia familiala complementara se acorda lunar familiei prevazute la art.
1, daca aceasta realizeaza venituri nete lunare pe membru de familie de pana la
1,5 milioane lei.
Art. 3
Cuantumul alocatiei familiei complementare este de:
a) 300.000 lei pentru familia cu un copil;
b) 350.000 lei pentru familia cu 2 copii;
c) 400.000 lei pentru familia cu 3 copii;
d) 450.000 lei pentru familia cu 4 sau mai multi copii.
Art. 4
Pentru familiile prevazute la art. 1, care sunt beneficiare de ajutor
social in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificarile si completarile ulterioare, cuantumul alocatiei familiale
complementare prevazut la art. 3 se majoreaza cu 25% .
CAP. 2
Alocatia de sustinere pentru familia monoparentala
Art. 5
Beneficiaza de alocatie de sustinere familiile formate din persoana singura
si copiii in varsta de pana la 18 ani aflati in intretinere si care locuiesc
impreuna cu aceasta, denumite familii monoparentale.
Art. 6
In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin persoana singura se intelege
persoana care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) este necasatorita;
b) este vaduva;
c) este divortata;
d) al carei sot/sotie este declarat/declarata disparut/disparuta prin
hotarare judecatoreasca;
e) al carei sot/sotie este arestat/arestata preventiv pe o perioada mai
mare de 30 de zile sau executa o pedeapsa privativa de libertate si nu
participa la intretinerea copiilor;
f) nu a implinit varsta de 18 ani si se afla in una dintre situatiile
prevazute la lit. a) - e);
g) a fost numita tutore sau i s-au incredintat ori dat in plasament unul
sau mai multi copii si se afla in una dintre situatiile prevazute la lit. a) -
c), cu exceptia asistentului maternal profesionist.
Art. 7
Alocatia de sustinere se acorda lunar familiilor monoparentale daca
realizeaza venituri nete lunare pe membru de familie de pana la 1,5 milioane
lei.
Art. 8
Cuantumul alocatiei de sustinere este de:
a) 450.000 lei pentru familia cu un copil;
b) 525.000 lei pentru familia cu 2 copii;
c) 600.000 lei pentru familia cu 3 copii;
d) 675.000 lei pentru familia cu 4 sau mai multi copii.
CAP. 3
Dispozitii comune
Art. 9
Beneficiaza de alocatiile prevazute la art. 1 si 5 familiile ai caror
membri sunt cetateni romani care locuiesc in Romania, precum si cetateni ai
altor state ori apatrizi care au domiciliul sau, dupa caz, resedinta in
Romania, in conditiile legislatiei romane.
Art. 10
Sunt considerati ca facand parte din familia definita la art. 1 si 5 si
copiii adoptati, incredintati sau aflati in plasament familial ori pentru care
s-a instituit tutela, potrivit legii.
Art. 11
Familiile care au in intretinere copii de varsta scolara, definite la art.
1 si 5, beneficiaza de alocatie familiala complementara sau de alocatie de
sustinere, in conditiile in care copiii urmeaza o forma de invatamant
organizata potrivit legii.
Art. 12
Limita de venituri prevazuta la art. 2 si 7, cuantumurile alocatiei
familiale complementare prevazute la art. 3, precum si cuantumurile alocatiei
de sustinere prevazute la art. 8 se corecteaza anual in functie de evolutia
preturilor de consum si se aproba prin hotarare a Guvernului.
CAP. 4
Stabilirea si plata drepturilor
Art. 13
Alocatiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se acorda pe baza de
cerere insotita de actele doveditoare privind componenta familiei si veniturile
acesteia.
Art. 14
(1) Cererile pentru stabilirea si acordarea alocatiilor se intocmesc de
reprezentantul familiei si se inregistreaza la primaria localitatii sau, dupa
caz, a sectorului municipiului Bucuresti in a carui raza teritoriala locuieste
familia.
(2) Pentru cetatenii straini sau apatrizi cererea prevazuta la alin. (1) se
inregistreaza la primaria localitatii sau, dupa caz, a sectorului municipiului
Bucuresti in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta familia.
(3) In cazul familiilor fara locuinta, cererea prevazuta la alin. (1) se
inregistreaza la primaria localitatii sau, dupa caz, a sectorului municipiului
Bucuresti in a carui raza teritoriala acestea traiesc.
Art. 15
(1) Componenta familiei, filiatia copiilor si situatia lor juridica fata de
reprezentantii legali se dovedesc cu livretul de familie.
(2) Pentru situatiile care nu sunt evidentiate in livretul de familie,
reprezentantul familiei prezinta, in mod obligatoriu, actele doveditoare
necesare.
Art. 16
(1) La stabilirea veniturilor pe baza carora se acorda alocatia familiala
complementara si alocatia de sustinere se iau in considerare toate veniturile
pe care membrii familiei la realizeaza, inclusiv cele care provin din drepturi
de asigurari sociale de stat, asigurari pentru somaj, obligatii legale de
intretinere, indemnizatii cu caracter permanent, precum si alte creante legale.
(2) Daca familia are in proprietate terenuri, cladiri, spatii locative sau
alte bunuri, mobile ori imobile, la stabilirea venitului net lunar se iau in
considerare arenda, chiriile, alte fructe civile, naturale sau industriale,
produse de acestea.
Art. 17
Formularul de cerere pentru solicitarea alocatiei si lista actelor
doveditoare privind veniturile realizate se stabilesc prin normele metodologice
de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 18
Dreptul la alocatiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta pentru
familiile beneficiare de ajutor social se stabileste numai pe baza cererii
intocmite de reprezentantul familiei, documentele justificative pentru
acordarea alocatiei fiind cele pe baza carora s-a acordat dreptul la ajutorul
social.
Art. 19
(1) In vederea verificarii indeplinirii de catre solicitant a conditiilor
de acordare a alocatiei familiale complementare sau a alocatiei de sustinere,
primarul dispune, in mod obligatoriu, efectuarea anchetei sociale in termen de
15 zile de la data inregistrarii cererii.
(2) Ancheta sociala se efectueaza de catre personalul serviciului public de
asistenta sociala din subordinea consiliului local sau, dupa caz, din
compartimentul de specialitate din aparatul de lucru al consiliului local.
(3) Ancheta sociala se intocmeste potrivit modelului aprobat prin normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta si constituie proba
legala pentru instantele judecatoresti, in legatura cu deschiderea dreptului
sau respingerea cererii.
(4) Raspunderea asupra continutului anchetei sociale revine primarului si
persoanelor care au efectuat ancheta sociala.
(5) In cazul in care solicitantul refuza sa furnizeze informatiile necesare
pentru intocmirea anchetei sociale, se considera ca familia acestuia nu
indeplineste conditiile de acordare a alocatiei familiale complementare sau a
alocatiei de sustinere.
Art. 20
(1) Stabilirea dreptului la alocatia familiala complementara sau la
alocatia de sustinere si a cuantumului acestora se face prin dispozitie scrisa
a primarului.
(2) In termen de 5 zile de la efectuarea anchetei sociale, primarul are
obligatia sa comunice solicitantilor dispozitia de acordare a dreptului sau
respingerea cererii privind alocatia familiala complementara ori alocatia de
sustinere.
Art. 21
Dreptul la alocatia familiala complementara si la alocatia de sustinere se
acorda incepand cu luna urmatoare inregistrarii cererii.
Art. 22
Titularul alocatiei familiale complementare sau al alocatiei de sustinere
este reprezentantul familiei, iar beneficiarul este familia.
Art. 23
Plata drepturilor pentru alocatia familiala complementara sau alocatia de
sustinere se asigura de catre directiile pentru dialog, familie si solidaritate
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare
directii teritoriale, prin decizie a directorului executiv.
Art. 24
Emiterea deciziei directorului executiv al directiei teritoriale are la
baza dispozitia primarului privind acordarea dreptului, insotita de cererea
prevazuta la art. 14, certificata de primar.
Art. 25
Pentru familiile care indeplinesc conditiile de acordare a alocatiei
familiale complementare sau a alocatiei de sustinere, primarul are obligatia de
a transmite directiei teritoriale pana la data de 5 a lunii urmatoare, pentru
luna anterioara, pe baza de borderou, documentele prevazute la art. 24.
Art. 26
(1) Data platii alocatiei familiale complementare si a alocatiei de
sustinere, precum si modalitatea de plata se stabilesc de Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) Plata alocatiei familiale complementare si a alocatiei de sustinere se
realizeaza, dupa caz, pe baza de mandat postal sau in cont curent personal.
Art. 27
(1) In cazul in care intervin modificari cu privire la componenta familiei
si/sau a veniturilor realizate de membrii acesteia, titularul alocatiei
familiale complementare sau al alocatiei de sustinere are obligatia ca, in
termen de maximum 5 zile, sa comunice in scris primarului modificarile
intervenite.
(2) In situatia in care modificarile intervenite nu conduc la pierderea
dreptului la alocatia familiala complementara sau la alocatia de sustinere,
titularul solicita modificarea cuantumului dreptului printr-o noua cerere
insotita de actele doveditoare privind modificarile intervenite.
(3) Primarul are obligatia sa verifice prin ancheta sociala modificarile
intervenite si sa emita dispozitie scrisa referitoare la noul cuantum.
(4) Primarul transmite directiei teritoriale documentele prevazute la art.
24.
(5) Modificarea cuantumului se face incepand cu luna urmatoare celei in
care au intervenit modificarile.
Art. 28
(1) In vederea urmaririi respectarii conditiilor de acordare a dreptului la
alocatia familiala complementara sau la alocatia de sustinere, primarii dispun
efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni.
(2) In situatia in care se constata modificari ce conduc la diminuarea cuantumului
alocatiei familiale complementare sau al alocatiei de sustinere, primarul emite
dispozitie scrisa privind noul cuantum, pe care o comunica directiei
teritoriale, insotita de ancheta sociala.
(3) Cuantumul prevazut la alin. (2) se acorda incepand cu luna urmatoare
celei in care s-a efectuat ancheta sociala.
Art. 29
Familiile care beneficiaza de alocatie familiala complementara sau de
alocatie de sustinere au obligatia ca, pentru copiii de varsta scolara, sa
prezinte primarului, din 3 in 3 luni, dovada frecventarii cursurilor.
Art. 30
(1) Plata alocatiei familiale complementare si a alocatiei de sustinere se
suspenda in luna urmatoare celei in care se constata una dintre urmatoarele
situatii:
a) nerespectarea prevederilor art. 29;
b) pe perioada incredintarii copilului unei institutii de asistenta sociala
sau unui asistent maternal profesionist.
(2) Prezentarea de catre titular, in termen de 3 luni de la data
suspendarii platii alocatiei familiale complementare sau alocatiei de
sustinere, a dovezilor privind indeplinirea pe perioada suspendarii a
conditiilor prevazute de art. 29 atrage reluarea platii, inclusiv a sumelor
cuvenite pe perioada suspendarii.
Art. 31
Dreptul la alocatia familiala complementara sau la alocatia de sustinere
inceteaza in luna urmatoare celei in care se constata una dintre situatiile:
a) beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta;
b) plata a fost suspendata si, in termen de 3 luni de la data suspendarii,
nu au fost prezentate dovezi ca sunt intrunite cerintele prevazute de art. 29.
Art. 32
(1) Suspendarea platii alocatiei familiale complementare sau a alocatiei de
sustinere se face prin decizie a directorului executiv al directiei teritoriale,
iar incetarea dreptului se stabileste prin dispozitie scrisa a primarului.
(2) Decizia directorului executiv al directiei teritoriale, precum si
dispozitia primarului se comunica titularului in termen de 5 zile de la
emitere.
Art. 33
(1) Sumele incasate necuvenit cu titlu de alocatie familiala complementara
sau de alocatie de sustinere se recupereaza de la titularul dreptului alocatiei
in termenul de prescriptie stabilit de lege pentru creantele bugetare.
(2) Recuperarea sumelor platite necuvenit cu titlu de alocatie familiala
complementara sau de alocatie de sustinere se face de catre directia
teritoriala prin decizie a directorului executiv, care se comunica debitorului
in termen de 15 zile.
(3) Decizia de recuperare constituie titlu executoriu de la data
comunicarii.
(4) Sumele incasate necuvenit ca urmare a savarsirii unei infractiuni se
recupereaza integral de la autorii acesteia, in conditiile legii.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 34
(1) Nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1), art. 20 alin. (2), art.
25, art. 27 alin. (3) si (4), art. 28 alin. (1) si (2), art. 32 alin. (2) si
ale art. 33 alin. (2) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de
la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele cu atributii de control ale Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei.
(3) Cuantumul amenzilor contraventionale prevazute la alin. (1) se modifica
prin hotarare a Guvernului.
(4) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 35
Declararea unui numar mai mare de membri de familie sau declararea unor
venituri mai mici decat cele reale, in scopul de a obtine foloase materiale
necuvenite, constituie infractiune si se pedepseste potrivit dispozitiilor
Codului penal.
Art. 36
Alocatia familiala complementara si alocatia de sustinere sunt forme de
sprijin cu destinatie speciala acordate din bugetul de stat si nu se iau in
considerare la stabilirea altor drepturi si obligatii si se supun executarii
silite in conditiile dispozitiilor privind executarea silita a creantelor
bugetare, numai pentru recuperarea sumelor platite necuvenit cu acest titlu.
Art. 37
(1) Fondurile pentru plata alocatiei familiale complementare si a alocatiei
de sustinere, precum si pentru cheltuielile cu transmiterea drepturilor se
asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei.
(2) Cheltuielile administrative pentru verificarea indeplinirii conditiilor
si stabilirea drepturilor la alocatia familiala complementara sau la alocatia
de sustinere se suporta din bugetul local al unitatilor
administrativ-teritoriale.
Art. 38
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei monitorizeaza
aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 39
(1) Dispozitia scrisa a primarului privind stabilirea sau respingerea
dreptului la alocatia familiala complementara sau la alocatia de sustinere si
decizia directorului executiv de recuperare a sumelor incasate necuvenit se pot
ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificarile ulterioare.
(2) Cererile, actiunile si caile de atac privind dreptul la alocatia
familiala complementara si la alocatia de sustinere sunt scutite de taxa de
timbru.
Art. 40
(1) Cererile pentru solicitarea drepturilor prevazute de Legea nr. 119/1997
privind alocatia suplimentara pentru familiile cu copii se pot inregistra la
primarie pana cel mai tarziu la data de 30 noiembrie 2003.
(2) Cererile prevazute la alin. (1) se transmit directiilor teritoriale
pana cel mai tarziu la data de 31 decembrie 2003.
(3) Drepturile stabilite in baza Legii nr. 119/1997 cu titlu de alocatie
suplimentara pentru familiile cu copii se platesc din bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, pana cel mai
tarziu la data de 31 martie 2004.
Art. 41
In termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, Ministerul Administratiei si Internelor si
Ministerul Finantelor Publice vor elabora norme metodologice de aplicare a
acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 42
(1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica incepand cu data de 1 ianuarie
2004.
(2) Pe aceeasi data se abroga Legea nr. 119/1997 privind alocatia
suplimentara pentru familiile cu copii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 149 din 11 iulie 1997, cu exceptia art. 6, Hotararea
Guvernului nr. 443/1997 privind normele pentru stabilirea si plata alocatiei
suplimentare, precum si masurile de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 119/1997
privind alocatia suplimentara pentru familiile cu copii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 195 din 15 august 1997, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul administratiei si internelor,
Alexandru Farcas,
secretar de stat
p. Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Ilie Stefan,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat