ORDONANTA
URGENTA Nr. 146 din 31 octombrie 2002
privind formarea si
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 16 aprilie 2008
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. - In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) trezoreria statului-
un sistem unitar şi integrat prin care statul asigură efectuarea operaţiunilor
de încasări şi plăţi privind fonduri publice, inclusiv cele privind datoria
publică, şi a altor operaţiuni ale statului, în condiţii de siguranţă şi în
conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) cont escrow - cont
deschis de instituţii publice la instituţii de credit, în baza unei înţelegeri
între două sau mai multe părţi, în care sunt păstrate la dispoziţia acestora
anumite sume în lei sau în valută, într-o limită şi în condiţii convenite;
c) bilet la ordin -
înscris prin care emitentul se obligă să plătească beneficiarului, la scadenţă
sau la ordinul acestuia, o sumă de bani;
d) avalizare bilet la ordin - procedură prin care se acordă o garanţie suplimentară privind
asigurarea plăţii la scadenţă a sumei înscrise în biletul la ordin;
e) cont corespondent în valută
- cont curent deschis de Ministerul Economiei şi
Finanţelor la o instituţie de credit, cu scopul efectuării de operaţiuni de
încasări, plăţi şi/sau alte operaţiuni în valută.
CAPITOLUL II
Operaţiuni derulate prin trezoreria statului
Art. 2. - (1) Prin trezoreria statului se derulează
operaţiunile de încasări şi plăţi privind fonduri publice care privesc, după
caz, fără a se limita la acestea:
a) veniturile şi cheltuielile bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetului trezoreriei
statului;
b) veniturile şi cheltuielile bugetelor fondurilor
speciale, care se constituie şi se utilizează potrivit reglementărilor legale;
c) veniturile şi cheltuielile bugetelor instituţiilor
publice;
d) răscumpărarea certificatelor de trezorerie pentru
populaţie, transformate în certificate de depozit;
e) datoria publică în lei şi valută, inclusiv serviciul datoriei publice;
f) alte venituri şi cheltuieli privind fonduri publice,
reglementate prin dispoziţii legale, inclusiv drepturile de încasat şi
obligaţiile de plată ale statului, la baza cărora stau acorduri şi convenţii
guvernamentale şi comerciale.
(2) Statul garantează efectuarea operaţiunilor
financiare prin trezoreria statului în condiţii de siguranţă şi în conformitate
cu dispoziţiile legale în vigoare, precum şi păstrarea integrităţii
disponibilităţilor băneşti.
(3) In cazul afectării integrităţii disponibilităţilor
băneşti păstrate la Trezoreria Statului, prejudiciul creat se acoperă din
bugetul Trezoreriei Statului, în baza documentelor justificative care atestă
obligaţia de plată a statului.
(4) Sumele rezultate din derularea procedurilor judiciare legale de recuperare a prejudiciului creat ca urmare
a afectării integrităţii disponibilităţilor băneşti păstrate la Trezoreria
Statului constituie venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(5) Prin trezoreria operativă centrală se efectuează
operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi valută. Operaţiunile de încasări şi
plăţi în valută prin trezoreria statului la nivel central se efectuează
începând cu anul 2008.
CAPITOLUL III
Administrarea resurselor contului curent general al trezoreriei statului
Art. 3. - (1) Contul curent general al Trezoreriei
Statului funcţionează la Banca Naţională a României şi este deschis pe numele
Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(2) Direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene pot încheia convenţii cu instituţiile de credit selectate de acestea
pentru prestarea de servicii de casierie pentru unităţile Trezoreriei Statului
care nu au organizată casierie-tezaur. La selectarea instituţiilor de credit se
vor avea în vedere cele mai avantajoase oferte din punctul de vedere al
bonităţii instituţiilor de credit, precum şi al comisionului practicat de
acestea, pe baza unui punctaj la care preponderent va fi al doilea criteriu.
(3) In contul curent general al trezoreriei statului
Banca Naţională a României înregistrează încasările şi efectuează plăţile în
limita disponibilităţilor existente în cont.
(4) Funcţionarea contului curent general al trezoreriei
statului şi înregistrarea operaţiunilor în acest cont se stabilesc prin
convenţie încheiată între Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Banca Naţională
a României.
(5) Este interzisă preluarea de sume din contul curent
general al trezoreriei statului fără acordul persoanelor din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al unităţilor trezoreriei statului din
cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, a municipiului
Bucureşti şi administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucureşti, autorizate să administreze acest cont.
(6) Pentru toate operaţiunile derulate prin contul
curent general al Trezoreriei Statului, precum şi prin conturile de valută
deschise în evidenţele Băncii Naţionale a României, pe numele Ministerului
Economiei şi Finanţelor, se plătesc comisioane din bugetul Trezoreriei Statului
în conformitate cu prevederile art. 21 şi 28 din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Naţionale a României.
*) Republicată în temeiul art. III din Legea nr.
354/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 7
decembrie 2007, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 824 din 14 noiembrie 2002, şi ulterior adoptării a mai fost
modificată şi completată prin:
- Legea nr. 201/2003 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 351 din 22 mai 2003;
- Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 privind
reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 507/2004, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004;
- Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind
reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 146/2005, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28
ianuarie 2005;
- Ordonanţa Guvernului nr.
41/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 97/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 677 din 28 iulie 2005;
- Ordonanţa Guvernului nr.
28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 31 ianuarie
2006.
(7) Prin derogare de la alin. (5), precum şi de la art.
24 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare, plata comisioanelor se efectuează prin debitarea directă de către
Banca Naţională a României a contului curent general al Trezoreriei Statului.
Art. 4. - Operaţiunile de încasări şi plăţi prevăzute
la art. 2 alin. (1) sunt evidenţiate în contabilitatea trezoreriei statului
potrivit planului de conturi aprobat prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor.
Art. 5. - (1) Instituţiile publice, indiferent de
sistemul de finanţare şi de subordonare, efectuează operaţiunile de încasări şi
plăţi prin unităţile trezoreriei statului în a căror rază sunt înregistrate
fiscal, cu excepţia instituţiilor publice ai căror conducători au calitatea de
ordonatori principali şi secundari de credite ai bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale şi instituţiilor
publice autonome cu sediul în municipiul Bucureşti, precum şi a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, care efectuează operaţiunile de încasări şi
plăţi prin Trezoreria Municipiului Bucureşti.
(2) Operaţiunile de încasări şi plăţi dispuse de
Ministerul Economiei şi Finanţelor în contul şi în numele statului se
efectuează prin trezoreria operativă centrală.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), prin
trezoreria operativă centrală pot fi efectuate şi alte operaţiuni de încasări
şi plăţi stabilite prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(4) In vederea efectuării cheltuielilor instituţiile
publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, au obligaţia de
a prezenta unităţilor trezoreriei statului la care au conturile deschise
bugetul de venituri şi cheltuieli, aprobat şi repartizat pe trimestre în
condiţiile legii.
(5) La decontarea sumelor în numerar sau prin virament
din conturile instituţiilor publice pentru efectuarea cheltuielilor, unităţile
trezoreriei statului verifică existenţa bugetelor de venituri şi cheltuieli ale
instituţiilor respective şi a listelor de investiţii, aprobate în condiţiile
legii, urmărind respectarea limitei creditelor bugetare deschise şi repartizate
sau a disponibilităţilor de fonduri, după caz, şi a destinaţiei acestora,
precum şi alte obiective stabilite prin norme metodologice de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor.
(6) Din conturile de cheltuieli sau de disponibilităţi,
după caz, ale instituţiilor publice, deschise la trezoreria statului, se pot
elibera sume pentru efectuarea de plăţi în numerar, reprezentând drepturi
salariale, precum şi pentru alte cheltuieli care nu se justifică a fi efectuate
prin virament.
(7) Instituţiile publice au obligaţia să organizeze
activitatea de casierie, astfel încât încasările şi plăţile în numerar să fie
efectuate în condiţii de siguranţă, cu respectarea dispoziţiilor legale în
vigoare şi în limita plafonului de casă stabilit de către unităţile trezoreriei
statului pentru fiecare instituţie publică.
(8) Sumele achitate în numerar de către
contribuabili, reprezentând venituri ale bugetului asigurărilor sociale de
stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale şi venituri extrabugetare
ale instituţiilor publice, se încasează prin casieriile proprii ale
instituţiilor care gestionează bugetele respective, dacă legea nu prevede
altfel.
(9) Veniturile bugetelor prevăzute la art. 2 alin. (1)
pot fi încasate în numerar şi prin instituţii de credit, pe bază de convenţii
încheiate cu persoanele abilitate, cu condiţia asigurării fondurilor necesare
achitării comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operaţiuni.
(10) Transferurile şi subvenţiile alocate de la bugetul
de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale şi de la alte bugete
regiilor autonome, societăţilor sau companiilor naţionale şi societăţilor
comerciale, după caz, se virează în conturi deschise în numele acestora la
unităţile trezoreriei statului în a căror rază sunt înregistrate fiscal şi se
utilizează numai potrivit destinaţiilor aprobate prin lege, neputând fi
executate silit.
(11) Instituţiile publice pot deschide, cu avizul
Ministerului Economiei si Finanţelor, conturi escrow la o instituţie de credit agreată de instituţiile finanţatoare
externe sau interne, în care să se colecteze veniturile sau alte
disponibilităţi încasate de către acestea în limita unor sume, în lei sau în
valută, în condiţii stabilite prin convenţii încheiate între părţi.
(12) Este interzis instituţiilor publice să efectueze
operaţiunile de încasări şi plăţi prin instituţii de credit, cu excepţia
încasărilor şi plăţilor efectuate în valută, precum şi a prevederilor alin.
(11).
(13) La trezoreria statului se deschide contul în lei în
numele Comisiei Europene, denumit „Contul de resurse proprii în numele
Comisiei Europene", prevăzut la art. 9 din
Regulamentul Consiliului (CE, Euratom) nr. 1.150/2000 pentru implementarea
Deciziei 94/728/CE, Euratom asupra sistemului de resurse proprii ale
Comunităţilor, modificat prin Regulamentul Consiliului
(CE, Euratom) nr. 2.028/2004.
Art. 6. - (1) Instituţiile publice, indiferent de
sistemul de finanţare, au obligaţia să vireze sumele reprezentând
contravaloarea bunurilor achiziţionate, serviciilor prestate sau lucrărilor
executate în conturile operatorilor economici beneficiari, deschise la
unităţile trezoreriei statului în a căror rază aceştia sunt înregistraţi
fiscal.
(2) Operatorii economici sau alte persoane juridice
împuternicite de aceştia vor utiliza sumele încasate în conturile deschise la
unităţile trezoreriei statului, prevăzute la alin. (1), în următoarea ordine:
pentru achitarea drepturilor de natură salarială, prin transferul sumelor
aferente în conturile deschise la instituţii de credit, cu excepţia impozitelor
şi contribuţiilor aferente acestora, pentru achitarea obligaţiilor către
bugetul de stat şi celelalte bugete, iar sumele rămase disponibile pot fi
virate în conturile deschise la instituţiile de credit.
(3) Conturile operatorilor economici prevăzute la alin.
(1) se supun executării silite prin unităţile trezoreriei statului, pe baza
titlurilor executorii emise de organele autorizate să aplice procedura de
executare silită, conform prevederilor legale.
(4) Instituţiile publice, indiferent de sistemul de
finanţare, pot emite bilete la ordin pentru garantarea plăţii anumitor sume la
date fixe. Aceste bilete la ordin pot fi avalizate de către terţi, cu excepţia
trezoreriei statului.
CAPITOLUL IV
Utilizarea şi fructificarea disponibilităţilor
contului curent general
al trezoreriei statului
Art. 7. - (1) Disponibilităţile contului curent general
al trezoreriei statului se pot utiliza pentru:
a) finanţarea temporară a deficitelor din anii
precedenţi ale bugetului de stat, nefinanţate prin împrumuturi de stat;
b) finanţarea temporară a deficitelor din anii
precedenţi ale bugetului asigurărilor sociale de stat, până la alocarea de sume
cu această destinaţie;
c) finanţarea deficitelor temporare ale bugetului de
stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetului trezoreriei statului
din exerciţiul curent.
(2) Disponibilităţile rămase neangajate în contul
curent general al trezoreriei statului, după finanţarea deficitelor bugetare
prevăzute la alin. (1), pot fi utilizate pentru:
a) acordarea de împrumuturi pentru răscumpărarea la
scadenţă sau înainte de scadenţă, după caz, a împrumuturilor de stat emise
pentru finanţarea sau refinanţarea datoriei publice, cu condiţia asigurării
disponibilităţilor necesare pentru efectuarea cheltuielilor aprobate potrivit
legii;
b) acordarea de împrumuturi
pentru acoperirea golurilor temporare de casă, ca urmare a decalajului dintre
veniturile şi cheltuielile bugetelor locale, precum şi ale bugetelor fondurilor
speciale, cu termen de rambursare în cursul aceluiaşi exerciţiu bugetar;
c) efectuarea de plasamente
prin operaţiuni specifice la instituţii de credit şi alte instituţii financiare
autorizate să efectueze astfel de operaţiuni, garantate de acestea cu active
eligibile, fără a fi afectate obiectivele politicii monetare adoptate de Banca
Naţională a României.
(3) Nivelul ratei dobânzii aferente împrumuturilor
prevăzute la alin. (2) lit. b) se stabileşte prin convenţii. Pentru
plasamentele prevăzute la alin. (2) lit. c), nivelul ratei dobânzii se
stabileşte în condiţiile cererii şi ofertei pieţei
monetare.
(4) Dobânda încasată pentru disponibilităţile din
contul curent general al trezoreriei statului, utilizate conform alin. (1) şi
(2), reprezintă venit al bugetului trezoreriei statului.
(5) Rata dobânzii pentru disponibilităţile utilizate,
conform alin. (1) şi alin. (2) lit. a), se determină la nivelul ratei medii
lunare a dobânzilor plătite de trezoreria statului pentru disponibilităţile şi
depozitele pe termen constituite din sumele păstrate de titularii de conturi,
potrivit legii, în trezoreria statului.
(6) Nivelul ratei dobânzilor aferente echivalentului
în lei al împrumuturilor externe guvernamentale încasat în contul curent
general al trezoreriei statului şi utilizat pentru finanţarea şi refinanţarea
deficitului bugetului de stat, începând cu exerciţiul financiar al anului 2003,
este cel prevăzut la alin. (5). Dobânda calculată reprezintă venit al bugetului
trezoreriei statului.
(7) Pentru disponibilităţile rămase în contul curent
general al trezoreriei statului, Banca Naţională a României acordă o dobândă al
cărei nivel este stabilit prin convenţie. Dobânda încasată reprezintă venit la
bugetul trezoreriei statului.
Art. 8. - (1) Asigurarea permanentă a echilibrului
dintre resursele contului curent general al trezoreriei statului şi
necesităţile de finanţare se poate realiza prin utilizarea instrumentelor de
administrare a lichidităţilor şi fluxului de numerar.
(2) Instrumentele prevăzute la alin. (1) se stabilesc
prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 9. - (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi în
valută ale Ministerului Economiei şi Finanţelor pot fi efectuate prin contul
curent în valută deschis la Banca Naţională a României sau prin conturi
corespondente în valută deschise la instituţii de credit, pe bază de convenţii
încheiate între părţi. Selectarea instituţiilor de credit se efectuează prin
licitaţie, în baza legislaţiei în vigoare.
(2) Prin conturile prevăzute la alin. (1) se
efectuează, fără a se limita la acestea, operaţiuni privind datoria publică
guvernamentală şi fonduri externe nerambursabile.
(3) Disponibilităţile în valută pot fi fructificate în
mod direct de către Ministerul Economiei şi Finanţelor prin plasamente la
instituţii de credit sau la instituţii financiare, în condiţiile şi utilizând
instrumentele stabilite prin normele emise în aplicarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă.
(4) Disponibilităţile în valută, altele decât cele
prevăzute la alin. (1), care, potrivit reglementărilor în vigoare, privesc
fonduri publice gestionate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, se păstrează
în conturi distincte, deschise la instituţiile de credit nominalizate în actul
normativ de aprobare a creditelor sau a împrumuturilor nerambursabile ori
desemnate conform procedurilor de licitaţie specifice instituţiei creditoare
internaţionale.
(5) Instituţiile publice efectuează operaţiunile de
încasări şi plăţi în valută prin conturi deschise la instituţii de credit
selectate de către acestea prin licitaţie, în baza legislaţiei în vigoare.
(6) Disponibilităţile în
valută administrate de Ministerul Economiei şi Finanţelor, păstrate la Banca
Naţională a României, sunt purtătoare de dobândă. Rata dobânzii este stabilită
prin convenţie.
(7) Disponibilităţile în valută administrate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor, păstrate la bănci corespondente, sunt
purtătoare de dobândă. Rata dobânzii se stabileşte prin convenţiile încheiate.
(8) Dobânzile încasate din fructificarea
disponibilităţilor prevăzute la alin. (6) şi (7) au următoarele destinaţii:
a) dobânzile aferente sumelor provenite din împrumuturi
contractate de stat şi din alte surse destinate rambursării datoriei publice
constituie venituri ale bugetului trezoreriei statului şi se utilizează ca sursă pentru plata
dobânzilor aferente datoriei publice contractate în valută;
b) dobânzile aferente celorlalte sume se cuvin
bugetului de stat, dacă nu au alte destinaţii stabilite prin acte normative.
(9) Dobânzile încasate pentru disponibilităţile
provenite din împrumuturi contractate de stat, destinate finanţării deficitului
bugetului de stat şi refinanţării datoriei publice, se utilizează pentru
destinaţiile prevăzute la alin. (8) lit. a), în limita creditelor bugetare
aprobate în bugetul trezoreriei statului cu această destinaţie.
(10) Incepând cu anul 2008,
prevederile alin. (8) şi (9) îşi încetează aplicabilitatea. Dobânzile încasate
de Ministerul Economiei şi Finanţelor la conturile de valută reprezintă
venituri ale bugetului de stat, dacă legea nu prevede altfel. Dobânzile aflate
în sold la sfârşitul anului 2007 se virează, în termen de 3 zile lucrătoare de
la închiderea anului, la bugetul trezoreriei statului, fiind înregistrate ca
încasări ale anului 2008.
(11) Pentru toate operaţiunile derulate prin conturile
de valută prevăzute la alin. (1) se plătesc comisioane din bugetul trezoreriei
statului.
Art. 10. - (1) Trezoreria statului acordă dobânzi la
disponibilităţile păstrate în contul curent general al trezoreriei statului
care, potrivit reglementărilor legale în vigoare, sunt purtătoare de dobânzi,
cu excepţia sumelor provenite din alocaţii bugetare sau subvenţii.
(2) Pentru sumele păstrate în conturi deschise la
Trezoreria Statului operatorii economici şi instituţiile publice finanţate
integral din venituri proprii beneficiază de dobândă. Pentru operaţiunile de
plăţi dispuse din conturile purtătoare de dobândă, deschise la Trezoreria
Statului pe numele operatorilor economici şi al instituţiilor publice finanţate
integral din venituri proprii, derulate prin intermediul sistemelor de
decontare a plăţilor de mică şi mare valoare în relaţia cu instituţiile de
credit, se percep comisioane care constituie venituri ale bugetului Trezoreriei
Statului. Cuantumul acestora se stabileşte prin ordin al ministrului economiei
şi finanţelor la nivelul comisioanelor plătite de Trezoreria Statului către
Banca Naţională a României şi/sau agentul său mandatat pentru administrarea
sistemului de plăţi şi se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2006.
(3) Dobânda aferentă certificatelor de trezorerie
pentru populaţie, nerăscumpărate la scadenţă şi transformate în certificate de
depozit, se plăteşte de la bugetul de stat, începând cu exerciţiul bugetar al
anului 2003.
(4) Din disponibilităţile păstrate în conturile
deschise la trezoreria statului pentru care se acordă dobândă se pot constitui
depozite la termen la solicitarea scrisă a titularilor acestora, în afara celor
provenite din împrumuturi din disponibilităţile contului curent general al
trezoreriei statului, alocaţii bugetare sau subvenţii.
(5) Nivelul ratelor dobânzilor
acordate la disponibilităţile prevăzute la alin. (1)-(4) se stabileşte prin
ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(6) Pentru alte servicii prestate de Trezoreria
Statului la solicitarea instituţiilor de credit, operatorilor economici şi
instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii se percep comisioane
care constituie venituri ale bugetului Trezoreriei Statului. Natura şi nivelul
comisioanelor se stabilesc prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor şi
se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2006.
(7) Pentru operaţiunile efectuate în contul deschis pe
numele Comisiei Europene prevăzut la art. 5 alin. (13), trezoreria statului nu
percepe comisioane.
CAPITOLUL V
Bugetul trezoreriei statului
Art. 11. - (1) Ministerul
Economiei şi Finanţelor elaborează, administrează şi execută bugetul
trezoreriei statului.
(2) Bugetul trezoreriei statului cuprinde la venituri
următoarele:
a) dobânzi pentru: depozitele şi plasamentele
financiare constituite din împrumuturi externe guvernamentale;
disponibilităţile contului curent general al trezoreriei statului;
disponibilităţile în valută provenite din împrumuturi externe pentru finanţarea
deficitului bugetului de stat şi refinanţarea datoriei publice, păstrate în
conturile deschise la Banca Naţională a României şi instituţii de credit pe
bază de convenţii; împrumuturi acordate din contul curent general al
trezoreriei statului;
b) dobânzi pentru finanţarea temporară a deficitelor
bugetare din contul curent general al trezoreriei
statului;
c) majorări de întârziere pentru neplata creanţelor
bugetului trezoreriei statului;
d) comisioane percepute pentru operaţiunile şi
serviciile prestate de către trezoreria statului;
e) dobânda acumulată aferentă titlurilor de stat de
tip benchmark;
f) alte venituri.
(3) Bugetul trezoreriei statului cuprinde la cheltuieli
următoarele:
a) dobânzi, comisioane şi alte speze pentru
împrumuturi externe guvernamentale;
b) dobânzi la disponibilităţi şi depozite pe termen;
c) comisioane cuvenite instituţiilor
de credit pentru încasarea unor venituri ale bugetului de stat şi pentru alte
servicii prestate pentru trezoreria statului;
d) cheltuieli de funcţionare a unităţilor trezoreriei
statului, care cuprind: cheltuieli materiale şi servicii pentru întreţinerea şi
funcţionarea trezoreriei statului şi a sistemelor informatice ale acesteia,
taxe poştale, cheltuieli cu transportul şi asigurarea numerarului şi valorilor,
paza sediilor şi chirii, cheltuieli cu întreţinerea, funcţionarea şi asigurarea
mijloacelor de transport al numerarului şi valorilor, cheltuieli de
publicitate;
e) cheltuieli de capital pentru unităţile trezoreriei
statului;
f) alte cheltuieli;
g) comisioane percepute la decontarea operaţiunilor
prin contul curent general al trezoreriei statului de către Banca Naţională a
României şi/sau agentul său mandatat pentru administrarea sistemului de plăţi.
(4) Bugetul trezoreriei statului se prezintă spre
aprobare Guvernului până la data de 15 noiembrie a fiecărui an pentru anul
următor, în structura clasificaţiei bugetare aprobate de Ministerul Economiei
şi Finanţelor.
(5) Bugetul trezoreriei statului se poate modifica prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(6) Ministerul Economiei şi Finanţelor, în funcţie de
evoluţia volumului disponibilităţilor şi al depozitelor păstrate în contul
curent general al trezoreriei statului şi de evoluţia nivelului ratelor
dobânzilor, poate aproba modificarea creditelor bugetare aprobate pentru plata
dobânzilor prevăzute la alin. (3) lit. a) şi b) prin virări de credite de la
alte subdiviziuni bugetare, în tot cursul anului.
(7) Excedentul anual rezultat din execuţia bugetului
trezoreriei statului, ca diferenţă între veniturile încasate şi plăţile
efectuate, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acoperirea
cheltuielilor aprobate în bugetul trezoreriei statului.
Art. 12. - (1) Pentru neplata la termen a ratelor şi
dobânzilor scadente la împrumuturile acordate din contul curent general al
trezoreriei statului, în condiţiile art. 7 alin. (2) lit. b), se datorează
majorări de întârziere prevăzute de reglementările legale privind executarea
creanţelor bugetare.
(2) Majorările de întârziere calculate potrivit alin.
(1) urmează regimul juridic al creanţelor bugetare.
(3) Creanţele rezultate din gestionarea împrumuturilor
externe guvernamentale contractate direct sau garantate de stat, precum şi din
alte operaţiuni, derulate prin trezoreria statului, se urmăresc şi se execută
în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale privind executarea creanţelor
bugetare.
(4) Dreptul de a cere executarea silită privind
creanţele prevăzute la alin. (3) se prescrie în termen de 25 de ani de la data
la care, potrivit legii, se naşte acest drept.
Art. 13. - (1) Ministerul Economiei si Finanţelor elaborează trimestrial şi anual bilanţul general al
trezoreriei statului în structura stabilită de acesta.
(2) Bilanţul general al trezoreriei statului împreună
cu contul anual de execuţie al bugetului trezoreriei statului se prezintă
pentru aprobare Guvernului, până la data de 1 iulie a anului următor celui de
execuţie.
CAPITOLUL VI
Contravenţii
Art. 14. - (1) Următoarele fapte constituie
contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) preluarea de sume din contul curent general al trezoreriei statului şi din conturile în valută ale Ministerului
Economiei şi Finanţelor fără acordul persoanelor autorizate să efectueze
operaţiuni din aceste conturi, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000'lei;
b) efectuarea de către instituţiile publice de încasări
şi plăţi în alte conturi decât cele stabilite prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.
c) utilizarea sumelor încasate în conturile deschise la
unităţile trezoreriei statului, de către agenţii economici prevăzuţi la art. 6
alin. (1) sau de către persoanele juridice împuternicite de către aceştia, în
altă ordine decât cea prevăzută la alin. (2) al aceluiaşi articol, cu amendă de
la 5.000 lei la 10.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către persoanele împuternicite
din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor sau al Curţii de Conturi, după
caz.
(3) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) li se
aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 15. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă Ministerul Economiei şi Finanţelor
va elabora norme metodologice în aplicarea prevederilor acesteia.
Art. 16. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 66/1994 privind
formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 141 din 8 aprilie 1998, cu modificările şi
completările ulterioare.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Legea nr. 354/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 839 din 7 decembrie 2007:
„Art.II. - In termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.235/2003 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
201/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se va modifica în mod
corespunzător."