ORDONANTA
URGENTA Nr. 162 din 12 noiembrie 2008
privind transferul
ansamblului de atributii si competente exercitate de Ministerul Sanatatii
Publice catre autoritatile administratiei publice locale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 808 din 3 decembrie 2008
Având în vedere urgenţa realizării responsabilităţilor
ce revin Guvernului, în planul strategiei din domeniul sănătăţii cuprinse în
Programul de guvernare, prin care autorităţile locale primesc atribuţiile şi
competenţele pentru ca, odată cu finanţarea adecvată a unităţilor sanitare
spitaliceşti, să poată lua decizii pentru îngrijirea sănătăţii populaţiei din
zonă, consolidându-se astfel descentralizarea decizională în acest domeniu,
ţinând cont de necesitatea accelerării procesului de
reformă în domeniul sanitar, precum şi de urgenţa adoptării unui cadru juridic
pentru eficientizarea activităţii de asistenţă medicală comunitară, a
activităţii de asistenţă medicală acordată în unităţile de învăţământ, precum
şi a activităţii de asistenţă medicală acordată în unele unităţi sanitare cu paturi, prin apropierea acestora de beneficiari,
luând în considerare că neadoptarea unor măsuri
legislative urgente pentru gestionarea eficientă a resurselor umane şi
financiare din domeniul sănătăţii publice de către autorităţile administraţiei
publice locale poate duce la deficienţe în acordarea de asistenţă medicală la
standarde similare cu cele din statele membre ale Uniunii Europene,
astfel, prin implicarea autorităţilor administraţiei
publice locale în managementul asistenţei medicale, se stabilesc premisele
implicării acestora în identificarea, cunoaşterea şi soluţionarea nevoilor
reale de sănătate ale populaţiei din comunităţi,
prin transferul acestor atribuţii la nivel local se
urmăreşte responsabilizarea autorităţilor locale în singurul serviciu public în
administrarea căruia aceste autorităţi nu sunt implicate şi de care beneficiază
cetăţenii în cadrul comunităţilor locale.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
cadrul legal privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe ale
Ministerului Sănătăţii Publice către autorităţile administraţiei publice locale
concomitent cu asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare
exercitării acestora.
Art. 2. - (1) Ansamblul atribuţiilor şi competenţelor
prevăzute la art. 1 sunt următoarele:
a) asistenţa medicală comunitară;
b) asistenţa medicală desfăşurată în unităţile de
învăţământ;
c) finanţarea cheltuielilor de personal aferente
medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu medicamente şi
materiale sanitare din unităţile de asistenţă medico-socială;
d) asistenţa medicală acordată în unele unităţi sanitare cu paturi;
e) emiterea unor avize/autorizaţii.
(2) Atribuţiile şi competenţele prevăzute la alin. (1)
lit. a) şi b) se transferă consiliilor locale, iar cele prevăzute la alin. (1)
lit. d) şi e) se transferă consiliilor locale sau judeţene, după caz.
(3) Lista avizelor/autorizaţiilor prevăzute la alin.
(1) lit. e) se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
internelor şi reformei administrative.
Art. 3. - (1) In vederea exercitării de către
autorităţile administraţiei publice locale a atribuţiilor şi competenţelor
prevăzute la art. 2, se vor asigura transferuri de la bugetul de stat către
bugetele locale, prin bugetul Ministerului Sănătăţii Publice.
(2) Ministerul Economiei şi Finanţelor este abilitat să
introducă modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat şi a
bugetului Ministerului Sănătăţii Publice pe anul 2009.
CAPITOLUL II
Asistenţa medicală comunitară
Art. 4. - (1) Asistenţa medicală comunitară cuprinde
ansamblul de activităţi şi servicii de sănătate care se acordă în sistem
integrat cu serviciile sociale la nivelul comunităţii, pentru soluţionarea
problemelor medico-sociale ale individului, în vederea menţinerii acestuia în
propriul mediu de viaţă.
(2) Asistenţa medicală comunitară presupune un ansamblu
integrat de programe şi servicii de sănătate centrate pe nevoile individuale
ale omului sănătos şi bolnav, precum şi pe nevoile comunităţii, acordate în
sistem integrat cu serviciile sociale.
Art. 5. - Obiectivele generale ale serviciilor şi
activităţilor de asistenţă medicală comunitară sunt:
a) implicarea comunităţii în identificarea problemelor
medico-sociale ale acesteia;
b) definirea şi caracterizarea problemelor
medico-sociale ale comunităţii;
c) dezvoltarea programelor de intervenţie, privind
asistenţa medicală comunitară, adaptate nevoilor comunităţii;
d) monitorizarea şi evaluarea serviciilor şi
activităţilor de asistenţă medicală comunitară;
e) asigurarea eficacităţii acţiunilor şi a eficienţei
utilizării resurselor.
Art. 6. - Activităţile
desfăşurate în domeniul asistenţei medicale comunitare, în vederea realizării
obiectivelor prevăzute la art. 5, sunt următoarele:
a) educarea comunităţii pentru sănătate;
b) promovarea sănătăţii reproducerii şi a planificării
familiale;
c) promovarea unor atitudini
şi comportamente favorabile unui stil de viaţă sănătos;
d) educaţie şi acţiuni direcţionate pentru asigurarea
unui mediu de viaţă sănătos;
e) activităţi de prevenire şi profilaxie primară,
secundară şi terţiară;
f) activităţi medicale curative, la domiciliu,
complementare asistenţei medicale primare, secundare şi terţiare;
g) activităţi de consiliere medicală şi socială;
h) dezvoltarea serviciilor de îngrijire medicală la
domiciliu a gravidei, nou-născutului şi mamei, a bolnavului cronic, a
bolnavului mintal şi a bătrânului;
i) activităţi de recuperare medicală.
Art. 7. - (1) Beneficiarul serviciilor şi activităţilor
de asistenţă medicală comunitară este colectivitatea locală dintr-o arie
geografică definită: judeţul, municipiul, oraşul şi
comuna, iar în cadrul acesteia, în mod deosebit, categoriile de persoane
vulnerabile.
(2) Categoriile de persoane vulnerabile sunt persoanele
care se găsesc în următoarele situaţii:
a) nivel economic sub pragul sărăciei;
b) şomaj;
c) nivel educaţional scăzut;
d) diferite dizabilităţi, boli cronice;
e) boli aflate în faze terminale, care necesită tratamente
paleative;
f) graviditate;
g) vârsta a treia;
h) vârstă sub 16 ani;
i) fac parte din familii monoparentale;
j) risc de excluziune socială.
Art. 8. - (1) Serviciile şi
activităţile de asistenţă medicală comunitară sunt asigurate de următoarele
categorii profesionale: asistentul medical comunitar şi mediatorul sanitar.
(2) Asistentul medical comunitar poate desfăşura
activitate în următoarele domenii: îngrijiri la domiciliu, psihiatrie, social
şi altele asemenea.
(3) Personalul prevăzut la alin. (1) îşi desfăşoară
activitatea în cadrul serviciilor publice de asistenţă socială organizate de
autorităţile administraţiei publice locale sau, după caz, în aparatul de specialitate al primarului.
(4) Atribuţiile categoriilor profesionale prevăzute la
alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Art. 9. - (1) Categoriile profesionale prevăzute la
art. 8 au calitatea de personal încadrat cu contract individual de muncă,
beneficiind de drepturile şi exercitând obligaţiile ce decurg din această
calitate.
(2) Contractul individual de muncă al categoriilor
profesionale prevăzute la art. 8 se încheie cu autoritatea administraţiei
publice locale pe a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea.
Art. 10. - (1) Salariul de bază şi celelalte drepturi
salariale ale mediatorului sanitar sunt cele stabilite, potrivit legii, pentru
funcţia de instructor de educaţie.
(2) Salariul de bază şi
celelalte drepturi salariale ale asistentului medical comunitar sunt cele
stabilite în conformitate cu anexa nr. IV/11b „Asistenţă socială - Unităţi de
asistenţă socială şi unităţi de asistenţa medico-socială" la Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2008 privind nivelul salariilor de bază şi al altor drepturi
ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului
salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar
şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică,
precum şi unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 177/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
şi de celelalte drepturi salariale acordate potrivit aceluiaşi act normativ.
(3) Salarizarea categoriilor profesionale prevăzute la
art. 8 se suportă din bugetul local, potrivit legii.
Art. 11. - (1) Numărul de posturi pentru fiecare dintre
categoriile profesionale prevăzute la art. 8 se aprobă prin act normativ, la
propunerea Ministerului Sănătăţii Publice.
(2) Serviciul public de asistenţă socială de la nivelul
autorităţilor administraţiei publice locale sau, după caz, compartimentul
desemnat cu atribuţii în domeniu din cadrul aparatului de specialitate al
primarului elaborează semestrial un raport privind serviciile şi activităţile
de asistenţă medicală comunitară derulate şi îl prezintă consiliului local sau,
după caz, consiliului judeţean, precum şi unităţilor din subordinea
Ministerului Sănătăţii Publice.
CAPITOLUL III
Asistenţa medicală şi de medicină dentară acordată în unităţile de învăţământ
Art. 12. - (1) Asistenţa medicală şi de medicină
dentară acordată preşcolarilor şi elevilor pe toată perioada în care se află în
unităţile de învăţământ se asigură în cabinetele medicale şi de medicină
dentară din grădiniţe şi şcoli.
(2) Imobilele în care îşi desfăşoară activitatea
cabinetele medicale şi de medicină dentară din grădiniţe şi şcoli, precum şi
aparatura medicală din cadrul acestora se preiau de către autorităţile
administraţiei publice locale, în condiţiile legii.
(3) Acolo unde nu există cabinete medicale şi de
medicină dentară în grădiniţe şi şcoli, asistenţa medicală prevăzută la alin.
(1) se poate realiza prin medicii de familie şi medicii dentişti din
localităţile respective sau din localităţile apropiate.
Art. 13. - (1) Asistenţa medicală şi de medicină
dentară din cabinetele medicale prevăzute la art. 12 se asigură de următoarele
categorii profesionale: medici şi medici dentişti cu drept de liberă practică
şi asistenţi medicali.
(2) Categoriile profesionale prevăzute la alin. (1)
sunt încadrate cu contract individual de muncă, în conformitate cu dispoziţiile
legale în vigoare.
(3) Medicii de familie, medicii
dentişti şi asistenţii medicali care asigură asistenţa medicală şi de medicină
dentară în unităţile de învăţământ, conform art. 12 alin. (3), pot fi încadraţi
cu contract individual de muncă pe timp parţial, încheiat cu reprezentantul
autorităţii locale unde îşi desfăşoară activitatea.
Art. 14. - (1) Prevederile art. 9 se aplică în mod
corespunzător şi medicilor şi asistenţilor care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul cabinetelor medicale şi de medicină dentară din unităţile de învăţământ.
(2) Pentru activitatea
desfăşurată pe baza contractului individual de muncă, medicii şi asistenţii
medicali au dreptul la un salariu lunar, stabilit în conformitate cu
prevederile anexei nr. II la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte
drepturi ale personalului contractual din unităţile sanitare publice din
sectorul sanitar, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 125/2006,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celelalte drepturi
acordate potrivit prevederilor aceluiaşi act normativ.
CAPITOLUL IV
Asistenţa medico-socială
Art. 15. -Asistenţa medico-socială se realizează prin
unităţi de asistenţă medico-socială, în conformitate cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de
interes judeţean şi local, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
99/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL V
Asistenţa medicală acordată în unele unităţi
sanitare cu Paturi
Art. 16. - Se transferă către
autorităţile administraţiei publice locale şi către Primăria Municipiului
Bucureşti managementul asistenţei medicale acordate în unele unităţi sanitare
cu paturi, din următoarele categorii:
a) centrele de sănătate;
b) spitalele municipale;
c) spitalele orăşeneşti;
d) spitalele comunale;
e) alte unităţi sanitare cu paturi, cu excepţia celor
de urgenţă.
Art. 17. - (1) Pentru unităţile sanitare prevăzute la
art. 16, Ministerul Sănătăţii
Publice organizează faze-pilot în vederea testării şi evaluării impactului
soluţiilor propuse pentru descentralizarea managementului centrelor de
sănătate, spitalelor
municipale, spitalelor orăşeneşti, spitalelor comunale, precum şi a
managementului unor unităţi sanitare cu paturi din municipiul Bucureşti.
(2) Lista unităţilor sanitare publice cu paturi
prevăzute la alin. (1), precum şi criteriile prin care se transferă
managementul asistenţei medicale se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Sănătăţii Publice şi a Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Fazele-pilot prevăzute la alin. (1) încep în
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului privind
aprobarea listei unităţilor sanitare publice cu paturi al căror management se
transferă.
(4) Perioada desfăşurării fazelor-pilot prevăzute la
alin. (1) este de 12 luni.
(5) Evaluarea capacităţii administrative a unităţii
administrativ-teritoriale, necesară realizării competenţelor transferate, se
face conform normelor metodologice de aplicare a prezentului capitol.
Art. 18. - (1) In aplicarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile
locale au următoarele atribuţii:
a) asigurarea managementului asistenţei medicale prin
structuri cu atribuţii specifice în acest domeniu;
b) aprobarea propunerilor privind modificarea
structurii organizatorice, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului
şi a denumirilor pentru spitalele publice din domeniul său de competenţă, cu
avizul conform al Ministerului Sănătăţii Publice;
c) controlul modului de utilizare de către spitale a
fondurilor alocate.
(2) Managementul asistenţei medicale prevăzut la alin.
(1) lit. a) se realizează prin:
a) evaluarea indicatorilor privind activitatea
desfăşurată în unităţile sanitare publice cu paturi şi în alte structuri aflate
în domeniul său de competenţă, stabiliţi prin ordin al ministrului sănătăţii
publice;
b) controlul de fond al
unităţilor sanitare, în colaborare cu reprezentanţii casei judeţene de
asigurări de sănătate;
c) activitatea de soluţionare legală a petiţiilor cu
privire la asistenţa medicală din unităţile sanitare din domeniul său de
competenţă.
(3) Imobilele, compuse din
construcţii şi terenuri aferente, în care îşi desfăşoară activitatea unităţile
sanitare cu paturi prevăzute la art. 16, aflate în domeniul public al
municipiului Bucureşti şi în administrarea consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, se transmit în domeniul public al municipiului
Bucureşti şi în administrarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în
condiţiile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic
al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu respectarea
dispoziţiilor Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 19. - (1) In situaţia în care Ministerul Sănătăţii
Publice constată, după finalizarea fazelor-pilot, că autorităţile
administraţiei publice locale şi Primăria Municipiului Bucureşti au capacitatea
administrativă pentru a realiza managementul asistenţei medicale, poate aproba
transferul managementului asistenţei medicale acordate în alte unităţi sanitare
cu paturi, din categoria celor prevăzute la art. 16.
(2) Lista unităţilor sanitare publice cu paturi
prevăzute la alin. (1), precum şi criteriile prin care se transferă
managementul asistenţei medicale acordate în unităţile sanitare cu paturi se
aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Sănătăţii
Publice, nu mai târziu de data de 1 ianuarie 2010.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 20. - Persoanele care prestează activitatea de
asistenţă medicală comunitară, precum şi persoanele care îşi desfăşoară
activitatea în cabinetele medicale prevăzute la art.12 se preiau, în condiţiile
legii, de la unităţile sanitare care au calitatea de angajator şi îşi păstrează
toate drepturile şi obligaţiile deţinute la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 21. -Autorităţile publice locale sunt responsabile
de acoperirea cu servicii de asistenţă medicală comunitară, asistenţă medicală
în unităţile de învăţământ şi asistenţă medico-socială a populaţiei din zonă şi
în special a celei din comunităţile defavorizate.
Art. 22. - Transmiterea imobilelor, construcţii şi/sau
terenuri aferente, precum şi schimbarea administratorilor, prevăzute prin
prezenta ordonanţă de urgenţă, se fac numai dacă acestea au situaţia juridică
reglementată, nu fac obiectul cererilor de retrocedare şi nu sunt supuse unor
litigii.
Art. 23. - Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă
se completează cu dispoziţiile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 24. -In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Sănătăţii Publice împreună
cu Ministerul Internelor şi Reformei Administrative vor elabora normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pe care le vor
înainta Guvernului în vederea adoptării prin hotărâre.
Art. 25. - Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2009.
Art. 26. - La data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă titlul V din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian