ORDONANTA DE URGENTA Nr. 18 din 7 aprilie 2004
pentru finalizarea vanzarii unor pachete de actiuni ale Bancii Comerciale
Romane - S.A. catre Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si
Corporatia Financiara Internationala, precum si catre Asociatia Salariatilor
Bancii Comerciale Romane - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 317 din 9 aprilie 2004
Pentru finalizarea vanzarii unor pachete de actiuni la Banca Comerciala
Romana - S.A. catre Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si
Corporatia Financiara Internationala, precum si catre Asociatia Salariatilor
Bancii Comerciale Romane - S.A. este necesara emiterea in regim de urgenta a
prezentului act normativ, avandu-se in vedere faptul ca incheierea negocierilor
cu BERD si IFC si, implicit, cu asociatia salariatilor din banca pana la
sfarsitul lunii martie 2004 reprezinta o conditie pentru incheierea noului
Acord stand-by de supraveghere preventiva, negociat de Guvernul Romaniei cu
Fondul Monetar International.
Totodata, in matricea conditionalitatilor Programului pentru ajustarea
sectorului privat (PSAL II) se prevede ca finalizarea vanzarii pachetelor de
actiuni la Banca Comerciala Romana - S.A. catre actionari din sectorul privat
sa se efectueze pana cel tarziu la data de 30 aprilie 2004.
Prevederile prezentului act normativ sunt de aplicabilitate urgenta pentru
a se putea realiza transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor
cumparate de catre BERD si IFC in termenele convenite cu organismele financiare
internationale.
Nefinalizarea negocierilor cu BERD si IFC pentru achizitionarea pachetului
de actiuni al Bancii Comerciale Romane - S.A. pana la sfarsitul lunii martie
2004 are ca efect neincheierea noului Acord stand-by de supraveghere
preventiva, negociat de Guvernul Romaniei cu Fondul Monetar International, si,
implicit, neacordarea celei de-a doua transe din PSAL II.
Aceste motive justifica pe deplin caracterul de urgenta si exceptional.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul juridic pentru finalizarea
vanzarii unor pachete de actiuni la Banca Comerciala Romana - S.A. de catre
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
denumita in continuare A.P.A.P.S., catre Banca Europeana pentru Reconstructie
si Dezvoltare si Corporatia Financiara Internationala, precum si catre
Asociatia Salariatilor Bancii Comerciale Romane - S.A.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos
au urmatoarele semnificatii:
a) banca - Banca Comerciala Romana - S.A., societate bancara pe actiuni
infiintata in anul 1990 in baza Hotararii Guvernului nr. 1.195/1990 privind
organizarea Bancii Comerciale Romane - S.A., inmatriculata in registrul
comertului sub nr. J40/90/23 ianuarie 1991, cu sediul social in Bucuresti, bd.
Regina Elisabeta nr. 5, sectorul 3, nr. de licenta seria A000002 emis de Banca
Nationala a Romaniei in data de 1 iulie 1994;
b) BERD - Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, cu sediul la
One Exchange Square, Londra, EC2A 2JN;
c) IFC - Corporatia Financiara Internationala, organizatie internationala
infiintata prin contractul de asociere dintre tarile membre, inclusiv Romania,
cu sediul la 2121 Pennsylvania Avenue N.W., Washington D.C., 20433 Statele
Unite ale Americii;
d) privatizarea bancii - data la care are loc cumpararea pachetului
majoritar de actiuni al bancii de catre un investitor strategic, asa cum este
definit in documentele tranzactiei, data la care A.P.A.P.S., singura sau
impreuna cu orice entitate publica, asa cum este definita in documentele
tranzactiei, nu poate sa detina actiuni sau dreptul de vot in adunarile
generale ale actionarilor bancii, care sa reprezinte mai mult de 11,8825% din
capitalul social al bancii, si nici o autoritate publica nu detine, direct sau
indirect, puterea de a impune directia conducerii si politicilor bancii;
e) optiunea de vanzare - dreptul BERD si IFC de a vinde oricand pana la
privatizarea bancii si obligatia A.P.A.P.S. de a cumpara toate actiunile pe
care BERD si IFC le detin in banca in momentul exercitarii acestei optiuni, asa
cum este precizat in documentele tranzactiei;
f) optiunea de rascumparare - dreptul A.P.A.P.S. de a rascumpara si
obligatia BERD si IFC de a vinde, partial sau total, actiunile pe care acestea
le detin in banca in momentul exercitarii acestei optiuni in scopul vanzarii
catre un investitor strategic, asa cum este precizat in documentele
tranzactiei;
g) documentele tranzactiei - toate documentele incheiate, dupa caz, de
A.P.A.P.S., Ministerul Finantelor Publice, banca, BERD si IFC in legatura cu
vanzarea unor pachete de actiuni ale bancii;
h) opinia legala a Ministerului Justitiei - opinia juridica formulata de
Ministerul Justitiei, adresata BERD si IFC, care se refera la legalitatea,
validitatea si posibilitatea punerii in executare a urmatoarelor documente ale
tranzactiei:
- contractul de vanzare-cumparare de actiuni incheiat intre A.P.A.P.S. si
BERD;
- contractul de vanzare-cumparare de actiuni incheiat intre A.P.A.P.S. si
IFC;
- contractul optiunii de vanzare incheiat intre A.P.A.P.S. si BERD;
- contractul optiunii de vanzare incheiat intre A.P.A.P.S. si IFC;
- acordul actionarilor incheiat intre A.P.A.P.S., BERD si IFC;
- garantia Ministerului Finantelor Publice pentru BERD;
- garantia Ministerului Finantelor Publice pentru IFC.
CAP. 2
Finalizarea vanzarii unor pachete de actiuni ale bancii catre BERD si IFC
Art. 3
(1) BERD si IFC au dreptul de exercitare, la pretul prestabilit prin
documentele tranzactiei, a optiunii de vanzare catre A.P.A.P.S. a actiunilor pe
care le detin in banca ca urmare a achizitionarii pachetului de actiuni de la
A.P.A.P.S. sau ca urmare a dobandirii de actiuni ale bancii in cadrul
majorarilor de capital social aprobate de adunarea generala a actionarilor
bancii, precum si ca urmare a restructurarii in orice fel a actiunilor, asa cum
este prevazuta in documentele tranzactiei, dobandite prin modalitatile
prevazute in cuprinsul prezentului articol.
(2) Pentru respectarea practicilor de efectuare a investitiilor, BERD si
IFC au dreptul sa exercite optiunea de vanzare oricand pana la privatizarea
bancii.
Art. 4
(1) A.P.A.P.S. are dreptul de exercitare, la pretul prestabilit prin
documentele tranzactiei, a optiunii de rascumparare, totala sau partiala, a
actiunilor pe care BERD si IFC le detin in banca in momentul exercitarii
acesteia, actiuni care au fost dobandite conform art. 3 alin. (1).
(2) In scopul vanzarii catre un investitor strategic, asa cum este definit
in documentele tranzactiei, A.P.A.P.S. are dreptul oricand sa exercite optiunea
de rascumparare.
Art. 5
(1) In cazul majorarilor de capital social al bancii, impuse de lege si/sau
de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei, A.P.A.P.S. are dreptul sa
subscrie actiuni noi, atat corespunzator cotei detinute de stat, cat si
corespunzator cotei celorlalti actionari, inclusiv BERD si IFC, daca acestia nu
au subscris in vederea mentinerii cotei de participare la capitalul social al bancii.
(2) A.P.A.P.S. poate sa-si exercite dreptul de subscriere pana la atingerea
nivelului de capitalizare impus de lege si/sau de reglementarile Bancii
Nationale a Romaniei.
Art. 6
(1) A.P.A.P.S. este mandatata sa despagubeasca BERD si IFC pentru
eventualele daune suportate de acestea, care decurg din incalcarea unor
declaratii, garantii, fapte sau acte, in conformitate cu documentele
tranzactiei, indiferent daca acestea au fost cunoscute de BERD si IFC la data
incheierii documentelor tranzactiei si a altor obligatii.
(2) Obligatia de despagubire a A.P.A.P.S. catre BERD si IFC poate depasi
limita de 50% din pretul platit de catre BERD si IFC pentru actiunile cumparate
cu valoarea penalitatilor si a altor costuri aferente daunelor solicitate.
Art. 7
(1) Sumele necesare pentru plata de catre A.P.A.P.S. a pretului optiunii de
vanzare, respectiv al optiunii de rascumparare, sunt asigurate din veniturile
incasate de institutiile implicate in procesul de privatizare din vanzarea
actiunilor detinute de stat la societatile comerciale si din dividende,
potrivit art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2003 privind
utilizarea veniturilor din privatizare si din valorificarea activelor bancare
neperformante.
(2) In situatia in care sumele rezultate din sursele prevazute la alin. (1)
nu acopera integral pretul exercitarii oricareia dintre aceste optiuni,
diferenta va fi acoperita prin prevederea acesteia in bugetul de stat, la
Ministerul Finantelor Publice - Actiuni generale, urmand ca reconstituirea
sumelor alocate de la bugetul de stat sa fie realizata din veniturile obtinute
potrivit alin. (1).
(3) Din sursele prevazute la alin. (1) si (2) se acopera si obligatia de
plata a A.P.A.P.S. pentru sumele prevazute la art. 6.
(4) In cazul in care sumele alocate de bugetul de stat nu se pot
reconstitui integral pana la data de 31 decembrie a anului respectiv, acestea
raman cheltuieli ale acestui buget.
Art. 8
In situatia exercitarii optiunii de vanzare de catre BERD si IFC, respectiv
a optiunii de rascumparare de catre A.P.A.P.S., pentru regularizarea finala a
raporturilor dintre A.P.A.P.S., Ministerul Finantelor Publice, pe de o parte,
si BERD si IFC, pe de alta parte, A.P.A.P.S. si Ministerul Finantelor Publice
sunt mandatate sa renunte, potrivit prevederilor documentelor tranzactiei, la
toate actiunile judecatoresti sau arbitrale, precum si la drepturile si
pretentiile pe care le-ar avea impotriva BERD si IFC in legatura cu oricare si
toate aspectele care decurg din documentele tranzactiei.
Art. 9
(1) In situatia exercitarii optiunii de vanzare de catre BERD si IFC,
respectiv a optiunii de rascumparare de catre A.P.A.P.S., A.P.A.P.S. si
Ministerul Finantelor Publice sunt mandatate sa plateasca, potrivit
prevederilor documentelor tranzactiei, toate sumele reprezentand costurile
suportate de BERD si IFC pentru sustinerea actiunilor judecatoresti sau
arbitrale care au ca obiect realizarea unor drepturi sau pretentii la care BERD
si IFC renunta.
(2) A.P.A.P.S. va plati sumele prevazute la alin. (1) din veniturile
obtinute potrivit legii, iar Ministerul Finantelor Publice, din veniturile
obtinute potrivit art. 7.
Art. 10
A.P.A.P.S. este mandatata sa renunte la dreptul de regres impotriva bancii,
salariatilor si membrilor consiliului de administratie pentru informatiile care
au stat la baza declaratiilor si garantiilor acordate BERD si IFC de catre
A.P.A.P.S., prin documentele tranzactiei.
Art. 11
(1) Prin derogare de la prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, BERD si IFC sunt exceptate de la
obligatia de notificare a Consiliului Concurentei cu privire la achizitionarea
actiunilor in banca.
(2) BERD si IFC au dreptul sa ia masurile necesare pentru punerea in
practica a documentelor tranzactiei si sa exercite drepturile si obligatiile ce
le revin conform acestora.
Art. 12
(1) A.P.A.P.S. este mandatata sa renunte la judecata, in toate actiunile
aflate pe rolul instantelor judecatoresti si arbitrale in legatura cu banca,
conform documentelor tranzactiei.
(2) A.P.A.P.S. este mandatata sa renunte, conform documentelor tranzactiei,
la solicitarea oricaror pretentii, drepturi sau cereri care pot aparea
impotriva bancii sau in legatura cu banca pana la data transferului dreptului
de proprietate asupra actiunilor cumparate catre BERD si IFC.
Art. 13
In situatia exercitarii optiunii de vanzare sau a optiunii de rascumparare,
A.P.A.P.S. si Ministerul Finantelor Publice sunt mandatate sa suporte costurile
aferente documentelor necesare a fi incheiate in legatura cu exercitarea
respectivelor optiuni. Sumele reprezentand costurile aferente documentelor
tranzactiei vor fi acoperite de A.P.A.P.S. din veniturile obtinute potrivit
legii si de Ministerul Finantelor Publice din sursele prevazute la art. 7.
Art. 14
(1) Sunt, raman si vor fi garantate de stat urmatoarele:
a) toate angajamentele extrabilantiere si raspunderile rezultate din sau in
legatura cu Banca Romana de Comert Exterior - BANCOREX - S.A. pentru care banca
este raspunzatoare;
b) toate raspunderile, inclusiv daunele directe si indirecte rezultate din
sau in legatura cu litigiile izvorate din activitatea Bancii Romane de Comert
Exterior - BANCOREX - S.A., pentru care banca este raspunzatoare.
(2) Pentru pretentiile prevazute la alin. (1) lit. a), nereglementate la
data fuziunii Bancii Romane de Comert Exterior - BANCOREX - S.A. cu banca, se
acorda garantia statului in aceleasi conditii de acordare a garantiei pentru
angajamentele extrabilantiere reglementate de art. 17 din Ordonanta Guvernului
nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de
Comert Exterior - BANCOREX - S.A. si fuziunea prin absorbire a acestei banci cu
Banca Comerciala Romana - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 363 din 30 iulie 1999, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(3) Pentru acoperirea integrala a angajamentelor extrabilantiere si a
raspunderilor rezultate din acestea, prevazute la alin. (1) lit. a), pentru
care banca este raspunzatoare, se autorizeaza Guvernul ca la propunerea bancii
sa mareasca limita stabilita prin art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Pentru pretentiile prevazute la alin. (1) lit. b) se autorizeaza
Guvernul ca, la propunerea bancii, sa completeze lista litigiilor de natura
celor reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 131/2000 pentru
reglementarea situatiei patrimoniale a Bancii Comerciale Romane - S.A. in
litigiile izvorate din activitatea desfasurata de Banca Romana de Comert
Exterior - BANCOREX - S.A. pana la data radierii acesteia din registrul
comertului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 6
iulie 2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 177/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, in functie de evolutia litigiilor prezente si/sau de
aparitia unor eventuale noi litigii in legatura cu activitatea desfasurata de
BANCOREX.
Art. 15
(1) In termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, in toate procesele si cererile cu care sunt sau vor fi investite
instantele judecatoresti ori arbitrale in legatura cu angajamentele, sumele sau
orice alte pretentii prevazute la art. 14, Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Bancare reprezinta atat banca, cu acordul acesteia, cat si statul,
care are calitate de garant.
(2) Cheltuielile pentru asigurarea reprezentarii in instante conform alin.
(1), precum si cheltuielile de judecata, in cazul in care banca sau statul cad
in pretentii, se suporta din bugetul propriu al Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Bancare.
(3) In termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, banca va preda Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare
toata documentatia necesara pentru asigurarea reprezentarii in litigiile
prevazute la alin. (1).
Art. 16
(1) Se mandateaza Ministerul Finantelor Publice sa emita garantiile de stat
in favoarea BERD si IFC pentru garantarea tuturor obligatiilor de plata asumate
de A.P.A.P.S. fata de BERD si IFC conform documentelor tranzactiei, inclusiv
obligatiile prevazute in art. 3, 4 si 6, precum si dobanzile, comisioanele si
alte costuri aferente.
(2) Prin derogare de la prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999,
garantiile emise conform alin. (1) sunt exceptate de la obligatia obtinerii
aprobarii Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert
Exterior, precum si de la plata comisionului la fondul de risc.
(3) Garantiile de stat emise potrivit alin. (1) isi inceteaza valabilitatea
in momentul in care oricare si toate platile catre BERD si IFC garantate sunt
considerate efectuate in mod irevocabil conform prevederilor documentelor
tranzactiei.
Art. 17
Se mandateaza Ministerul Justitiei sa emita opinia legala catre BERD si
IFC.
CAP. 3
Vanzarea unui pachet de actiuni catre Asociatia Salariatilor Bancii
Comerciale Romane - S.A.
Art. 18
(1) Se aproba vanzarea unui pachet de actiuni de 8% din capitalul social
total al bancii catre Asociatia Salariatilor Bancii Comerciale Romane - S.A.,
la pretul de 10.350 lei/actiune.
(2) Contractul de vanzare-cumparare de actiuni incheiat cu Asociatia
Salariatilor Bancii Comerciale Romane - S.A. intra in vigoare dupa efectuarea
de catre BERD si IFC a platii pretului actiunilor cumparate.
(3) In vederea atingerii obiectivului stabilit prin strategia de
privatizare a bancii, respectiv privatizarea bancii, actiunile cumparate de
membrii Asociatiei Salariatilor Bancii Comerciale Romane - S.A. nu pot fi
instrainate sau grevate cu sarcini pana la privatizarea bancii sau pana la
vanzarea actiunilor de catre BERD si IFC ca urmare a exercitarii optiunii de
vanzare.
(4) Interdictia prevazuta la alin. (3) se extinde si asupra tuturor
drepturilor exercitate aferente actiunilor.
CAP. 4
Guvernanta corporativa a bancii
Art. 19
(1) Supravegherea, administrarea si coordonarea activitatii bancii sunt
asigurate de Consiliul de supraveghere ales de Adunarea generala a actionarilor
bancii. Consiliul de supraveghere este format din administratori care au
atributiile stabilite in Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in alte prevederi
legale.
(2) Consiliul de supraveghere deleaga o parte din atributiile sale unor
comitete formate din administratori, membri ai Consiliului de supraveghere.
Art. 20
Activitatea de supraveghere a structurii globale de remunerare a bancii,
inclusiv a membrilor conducerii executive a bancii, este delegata Comitetului
de remunerare de catre Consiliul de supraveghere.
Art. 21
Activitatea de supraveghere a realizarii politicilor si mecanismelor
financiare ale bancii, inclusiv a caracterului adecvat al mecanismelor de
control financiar al bancii, este delegata Comitetului de audit si conformitate
de catre Consiliul de supraveghere.
Art. 22
(1) Functia executiva a bancii, respectiv cea de conducere operativa a
bancii, este incredintata Comitetului executiv format din salariati ai bancii,
ai carui membri sunt alesi de Adunarea generala a actionarilor bancii.
(2) Comitetul executiv este constituit dintr-un presedinte executiv si din
vicepresedinti executivi.
(3) Nici membrii Comitetului executiv si nici ceilalti salariati ai bancii
nu pot face parte din Consiliul de supraveghere.
Art. 23
(1) Atributiile, competentele, organizarea si functionarea Consiliului de
supraveghere sunt stabilite de Adunarea generala a actionarilor bancii,
potrivit Legii nr. 31/1990, Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si oricarei legi aplicabile,
prin documentele tranzactiei, si sunt cuprinse in statutul bancii.
(2) Consiliul de supraveghere constituit conform art. 19 respecta
atributiile si competentele consiliului de administratie din Legea nr. 31/1990,
Legea nr. 58/1998, precum si pe cele stabilite in sarcina sa prin documentele
tranzactiei si statutul bancii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 24
In situatia reorganizarii sau desfiintarii A.P.A.P.S., drepturile si
obligatiile stabilite in sarcina sa prin prezenta ordonanta de urgenta, precum
si prin documentele tranzactiei sunt preluate de institutia succesoare in
drepturi si obligatii a A.P.A.P.S.
Art. 25
Alineatul 3 al articolului 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
131/2000 pentru reglementarea situatiei patrimoniale a Bancii Comerciale Romane
- S.A. in litigiile izvorate din activitatea desfasurata de Banca Romana de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. pana la data radierii acesteia din Registrul
Comertului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 313 din 6
iulie 2000, cu modificarile ulterioare, se abroga.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu