ORDONANTA
URGENTA Nr. 202 din 4 decembrie 2008
privind punerea in aplicare
a sanctiunilor internationale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 825 din 8 decembrie 2008
Având în vedere angajamentele internaţionale asumate de
România în calitate de stat membru al Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al
Uniunii Europene,
ţinând seama de faptul că actele cu forţă juridică
obligatorie ale acestor organizaţii stabilesc în sarcina statelor membre
obligaţia de a adopta anumite măsuri legislative pentru punerea în aplicare a
sancţiunilor internaţionale instituite de Consiliul de Securitate al
Organizaţiei Naţiunilor Unite, în baza art. 41 din Carta Naţiunilor Unite, şi
de Uniunea Europeană în cadrul Politicii externe şi de securitate comune,
având în vedere că România nu a adoptat până în prezent
unele măsuri de acest tip, cum ar fi stabilirea autorităţilor competente cu
soluţionarea solicitărilor persoanelor fizice şi juridice de drept privat
pentru apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale acestora afectate de
măsurile restrictive internaţionale sau stabilirea unor sancţiuni pentru
neîndeplinirea obligaţiilor stabilite în actele obligatorii adoptate pe plan
internaţional,
luând în considerare necesitatea eliminării grabnice a
acestei carenţe şi considerând că aceasta este o situaţie extraordinară a cărei
reglementare nu poate fi amânată şi care contribuie la îndeplinirea unor
obligaţii asumate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene şi
al Organizaţiei Naţiunilor Unite şi la evitarea acţionării statului român în
justiţie, în faţa instanţelor naţionale, în faţa Curţii de Justiţiei a
Comunităţilor Europene şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului,
ţinând cont, totodată, de necesitatea creării cadrului
juridic pentru punerea în aplicare la nivel naţional a sancţiunilor
internaţionale, care nu au caracter obligatoriu, adoptate în cadrul unor
organizaţii internaţionale sau de către alte state, precum şi a celor adoptate
prin decizii unilaterale ale României sau ale altor state,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Domeniu de aplicare
(1) Prezenta ordonanţă de
urgenţă reglementează modalitatea de punere în aplicare, la nivel naţional, a
sancţiunilor internaţionale instituite prin:
a) rezoluţiile Consiliului de
Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite sau alte acte adoptate în baza art.
41 din Carta Naţiunilor Unite;
b) regulamente, decizii, poziţii comune, acţiuni comune
şi alte instrumente juridice ale Uniunii Europene.
(2) Prezenta ordonanţă de
urgenţă reglementează şi modalitatea de punere în aplicare la nivel naţional a
sancţiunilor internaţionale, care nu au caracter obligatoriu, adoptate în
cadrul unor organizaţii internaţionale sau de către alte state, precum şi a
celor adoptate prin decizii unilaterale ale României sau ale altor state, în
îndeplinirea scopurilor prevăzute la art. 2 lit. a).
ARTICOLUL 2
Semnificaţia unor termeni
In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
a) sancţiuni internaţionale - restricţiile şi obligaţiile în legătură cu guvernele unor state,
cu entităţi nestatale sau persoane fizice ori juridice, adoptate de Consiliul
de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite, de Uniunea Europeană, de alte
organizaţii internaţionale sau prin decizii unilaterale ale României ori ale
altor state, în scopul menţinerii păcii şi securităţii internaţionale,
prevenirii şi combaterii terorismului, asigurării respectării drepturilor
omului şi libertăţilor fundamentale, dezvoltării şi consolidării democraţiei şi
statului de drept şi îndeplinirii altor scopuri, în conformitate cu obiectivele
comunităţii internaţionale, cu dreptul internaţional şi cu dreptul Uniunii
Europene. Sancţiunile internaţionale vizează, în special, blocarea fondurilor şi a
resurselor economice, restricţii comerciale, restricţii privind operaţiuni
cu produse şi tehnologii cu dublă utilizare şi cu produsele militare,
restricţii de călătorie, restricţii de transport şi comunicaţii, sancţiuni
diplomatice sau în domeniile tehnico-ştiinţific, cultural ori sportiv;
b) persoane şi entităţi
desemnate - guvernele statelor, entităţile
nestatale sau persoanele care fac obiectul unor sancţiuni internaţionale;
c) bun - orice tehnologie
sau produs purtător de valoare economică sau destinat satisfacerii unui anumit
scop, corporal ori necorporal, care aparţine sau este deţinut ori aflat sub
controlul unor persoane sau entităţi desemnate ori care este interzis la import
sau export din şi către o anumită destinaţie; sunt asimilate definiţiei
bunurilor fondurile, resursele economice şi produsele sau tehnologiile cu dublă
utilizare;
d) fonduri- mijloace
financiare şi beneficii de orice natură, care includ, dar nu se limitează la:
(i) numerar, cecuri, creanţe în
numerar, cambii, ordine de
plată şi alte instrumente de plată;
(ii) depozite la instituţii financiare sau la alte entităţi, solduri de conturi, creanţe şi titluri de
creanţă;
(iii) valori mobiliare negociate la nivel public şi
privat şi titluri de creanţă,
inclusiv titluri şi acţiuni, certificate reprezentând valori mobiliare, obligaţiuni, bilete la ordin, garanţii, obligaţiuni negarantate
şi contracte derivate;
(iv) dobânzi, dividende sau alte venituri din active sau
plusvalori percepute pe active ori generate de acestea;
(v) credite, drepturi compensatorii, garanţii, garanţii
de bună execuţie sau alte
angajamente financiare;
(vi) scrisori de credit, conosamente, contracte de
vânzare;
(vii) cote-părţi din fonduri sau resurse economice şi documentele care atestă deţinerea
acestora;
(viii) orice alt mijloc de finanţare sau document care atestă finanţarea exportului.
e) blocarea fondurilor -
prevenirea oricărui transfer, acces la sau utilizare a fondurilor în orice mod
care ar produce o schimbare a volumului, caracterului, localizării,
proprietarului, posesiei,
destinaţiei acestora sau o altă schimbare care ar permite utilizarea
fondurilor, inclusiv gestiunea de portofoliu;
f) resurse economice - activele de orice fel,
corporale sau necorporale, mobiliare ori imobiliare,
care nu constituie fonduri, dar care pot fi utilizate pentru obţinerea de
fonduri, produse sau servicii;
g) blocarea resurselor economice - prevenirea utilizării resurselor economice pentru a obţine
fonduri, produse sau servicii în orice mod, inclusiv
prin vânzare, închiriere sau ipotecare.
h) produse şi tehnologii cu
dublă utilizare - acele produse şi tehnologii
definite conform prevederilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.334/2000 de
instituire a unui regim comunitar pentru controlul exporturilor de produse şi
tehnologii cu dublă utilizare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene nr. L 159 din 30 iunie 2000.
i) a avea sub control -
toate situaţiile în care, fără a deţine un titlu de proprietate, o persoană
fizică sau juridică are posibilitatea de a dispune, în orice mod, cu privire la
bunuri, fără a obţine o aprobare prealabilă din partea proprietarului de drept
sau de a influenţa în orice mod persoane sau entităţi desemnate ori alte
persoane fizice sau juridice.
CAPITOLUL II
Punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale
ARTICOLUL 3
Caracterul obligatoriu
(1) Actele prevăzute la art. 1 alin. (1) sunt
obligatorii în dreptul intern pentru toate autorităţile şi instituţiile publice
din România, precum şi pentru persoanele fizice sau juridice române sau aflate
pe teritoriul României, în condiţiile reglementărilor care stabilesc regimul
juridic al fiecărei categorii de acte.
(2) Prevederile legislative interne nu pot fi invocate
pentru a justifica nepunerea în aplicare a
sancţiunilor internaţionale prevăzute la art. 1 alin. (1).
ARTICOLUL 4
Măsuri naţionale de implementare
(1) Autorităţile şi
instituţiile publice din România, în domeniul lor de competenţă, au obligaţia
de a pune în aplicare sancţiunile internaţionale instituite prin actele
prevăzute la art. 1, în conformitate cu prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) In cazul sancţiunilor internaţionale instituite
prin actele normative prevăzute la art. 1 alin. (1), direct aplicabile în
România, se adoptă, dacă este cazul, actele normative naţionale necesare
aplicării directe a acestora, precum şi, dacă se consideră necesar, pentru
incriminarea încălcării sancţiunilor.
(3) In cazul sancţiunilor internaţionale instituite
prin actele normative prevăzute la art. 1 alin. (1), care nu sunt direct
aplicabile în România, în măsura în care nu sunt detaliate la nivel comunitar
sau internaţional prin acte normative direct aplicabile, se adoptă actele
normative naţionale necesare aplicării acestora, care vor stabili şi măsurile
necesare de punere în aplicare, indicându-se tipul şi conţinutul sancţiunilor
internaţionale, persoanele şi entităţile desemnate, precum şi, dacă se
consideră necesar, incriminarea încălcării acestora.
(4) Sancţiunile internaţionale prevăzute la art. 1
alin. (2) devin obligatorii în dreptul intern prin adoptarea unui act normativ,
care va stabili şi măsurile necesare de punere în aplicare, inclusiv
incriminarea încălcării acestora, după caz.
(5) Proiectele actelor
normative naţionale menţionate la alin. (2)-(4) se elaborează la iniţiativa
Ministerului Afacerilor Externe, împreună cu autorităţile şi instituţiile
publice cu atribuţii în domeniu. Acestea se adoptă în procedură de urgenţă.
(6) Actele normative menţionate la alin. (2), care
creează cadrul pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale
instituite prin acte normative comunitare direct aplicabile, sunt comunicate
Departamentului pentru Afaceri Europene imediat după adoptare.
(7) Prevederile actelor normative menţionate la alin.
(2)-(4) au prioritate faţă de contractele încheiate înainte sau după intrarea
în vigoare a acestora, dacă nu se prevede altfel.
ARTICOLUL 5
Măsuri de publicitate
(1) Autorităţile şi
instituţiile publice prevăzute la art. 12 alin. (1) şi la art. 17 alin. (1), în domeniul lor de
competenţă, asigură de urgenţă publicitatea prevederilor actelor care instituie
sancţiuni internaţionale obligatorii în România, prin afişarea pe pagina de
internet proprie sau alte forme de publicitate.
(2) In scopul asigurării
publicităţii, prin ordin al ministrului afacerilor externe, se asigură
publicarea gratuită în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezoluţiilor Consiliului de Securitate
al Organizaţiei Naţiunilor Unite prin care se instituie sancţiuni
internaţionale, adoptate în baza art. 41 din Carta Naţiunilor Unite, în termen
de 5 zile de la adoptarea acestora.
ARTICOLUL 6
Informarea Parlamentului şi a Consiliului Suprem de
Apărare a Ţării
Periodic, dar nu mai puţin de o dată pe an,
primul-ministru prezintă, potrivit art. 107 alin. (1) din Constituţia României,
republicată, rapoarte detaliate Parlamentului şi Consiliului Suprem de Apărare
a Ţării privind măsurile adoptate de România în vederea punerii în aplicare a
sancţiunilor internaţionale.
ARTICOLUL 7
Obligaţia de înştiinţare
(1) Orice persoană care are
date şi informaţii despre persoane sau entităţi desemnate, care deţine sau are
sub control bunuri ori care are date şi informaţii despre acestea, despre
tranzacţii legate de bunuri sau în care sunt implicate persoane ori entităţi
desemnate are obligaţia de a înştiinţa autoritatea competentă potrivit
prezentei ordonanţe de urgenţă din momentul în care ia cunoştinţă despre
existenţa situaţiei care impune înştiinţarea.
(2) Autoritatea sau instituţia publică înştiinţată
potrivit alin. (1), în situaţia în care constată că nu are calitatea de
autoritate competentă potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, transmite în
termen de 24 de ore înştiinţarea către autoritatea competentă, In situaţia în
care autoritatea competentă nu poate fi identificată, înştiinţarea se transmite
Ministerului Afacerilor Externe, în calitatea sa de coordonator al Comitetului
Interinstituţional prevăzut la art. 13.
(3) Inştiinţarea trebuie să
cuprindă date minime care să permită identificarea şi contactarea autorului
acesteia.
ARTICOLUL 8
Autorizarea derogărilor de la aplicarea sancţiunilor
internaţionale
(1) Pentru obţinerea unei derogări de la aplicarea
sancţiunilor internaţionale, cu respectarea condiţiilor stabilite de actul
prevăzut la art. 1 alin. (1) sau de actul normativ prevăzut la art. 4 alin.
(4), orice persoană poate adresa, în scris, o cerere autorităţii române
competente potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, care va fi însoţită de
toate documentele relevante.
(2) Autoritatea competentă
astfel sesizată decide asupra acordării derogării solicitate,
după obţinerea, din partea Ministerului
Afacerilor Externe, a avizului de conformitate cu dreptul internaţional, care
se va transmite în cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării
formulate de autoritatea competentă.
(3) Răspunsul la cererea formulată potrivit alin. (1)
se comunică solicitantului de către autoritatea competentă, în scris, în termen
de 15 zile de la primirea acesteia, dacă prin lege specială nu se prevede
altfel. In cazul în care se solicită derogarea pentru satisfacerea unor
necesităţi de bază sau pentru motive umanitare, răspunsul autorităţii
competente se comunică în termen de 5 zile de la primirea cererii.
(4) La acordarea derogării
prevăzute la alin. (1), autorităţile competente adoptă toate măsurile necesare
pentru a evita utilizarea acesteia în scopuri incompatibile cu motivul
acordării, cu respectarea condiţiilor prevăzute în actele care instituie
sancţiunea internaţională respectivă.
ARTICOLUL 9
Reguli generale privind procesul de luare a
deciziilor pentru punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale
(1) In procesul de luare a
deciziilor privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale,
autorităţile competente potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă efectuează
toate cercetările suplimentare pe care le consideră necesare, ţinând seama de
situaţie, inclusiv, dacă este nevoie, de consultarea autorităţilor competente
din oricare alt stat.
(2) Persoanele care adresează o
cerere potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, persoanele la care se află
bunurile care fac obiectul cercetărilor potrivit prezentei ordonanţe de
urgenţă, precum şi, după caz, alte autorităţi sau instituţii publice
solicitate, comunică autorităţii competente potrivit prezentei ordonanţe de
urgenţă, la cerere şi în termenul specificat, toate informaţiile pe care le au
cu privire la bunurile respective, inclusiv cu privire la alte circumstanţe
legate de acestea, sau cu privire la persoanele care, în orice mod, au legătură
cu aceste bunuri. La cererea autorităţii competente, vor prezenta documentele
privind bunurile respective, persoanele sau alte circumstanţe relevante ori vor
mijloci accesul reprezentanţilor împuterniciţi la aceste documente.
(3) Decizia unei autorităţi
competente poate fi contestată potrivit dispoziţiilor Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) In procesul de luare a
deciziilor privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale,
autoritatea competentă poate cere avizul consultativ al Consiliului
interinstituţional prevăzut la art. 13, dacă în prezenta ordonanţă de urgenţă
nu se prevede altfel.
ARTICOLUL 10
Sesizarea erorilor de identificare
(1) Orice persoană poate sesiza în scris autoritatea
competentă potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă pentru a-i semnala orice
eroare de identificare privind persoane sau entităţi desemnate, precum şi
bunuri.
(2) Autoritatea competentă
comunică decizia sa asupra sesizării prevăzute la alin. (1) în termen de 15
zile lucrătoare de la primirea sesizării şi dispune, dacă este cazul, măsurile
necesare.
(3) Dispoziţiile art. 8 şi 9
sunt aplicabile în mod corespunzător.
ARTICOLUL 11
Coordonarea punerii în aplicare a sancţiunilor
internaţionale
(1) Autorităţile şi instituţiile publice din România
informează Ministerul Afacerilor Externe, semestrial sau ori de câte ori este
nevoie, despre modul în care sunt aplicate sancţiunile internaţionale în domeniul lor de competenţă, despre încălcări ale
acestora şi cazuri aflate în curs de soluţionare, precum şi despre orice alte
dificultăţi de aplicare.
(2) Ministerul Afacerilor Externe, pe baza informărilor
primite de la autorităţile competente potrivit alin. (1), informează
organizaţiile internaţionale sau instituţiile comunitare în cadrul cărora a
fost adoptată sancţiunea internaţională despre măsurile întreprinse şi, dacă
este cazul, despre dificultăţile de aplicare în plan naţional şi transmite date
privind rezultatul informării autorităţilor şi instituţiilor publice interesate.
CAPITOLUL III
Atribuţiile autorităţilor şi instituţiilor publice
în punerea în
aplicare a sancţiunilor internaţionale
ARTICOLUL 12
Autorităţi competente cu soluţionarea unor cereri
(1) In funcţie de tipul
sancţiunii internaţionale, autorităţile competente să primească şi să
soluţioneze înştiinţări sau cereri formulate potrivit art. 7 alin. (1), 8, 10,
18, 22 şi 23 sunt următoarele:
a) în cazul sancţiunilor de
blocare a fondurilor sau a resurselor economice, Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
b) în cazul celorlalte tipuri
de sancţiuni internaţionale, autorităţile publice cu atribuţii potrivit legii
în domeniul în care se aplică tipul de sancţiuni internaţionale respectiv.
(2) In termen de 60 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile
competente prevăzute la alin. (1) adoptă norme metodologice specifice privind
procedura soluţionării înştiinţărilor sau cererilor prevăzute la alin. (1).
ARTICOLUL 13
Consiliul interinstituţional
(1) Pentru asigurarea cadrului
general de cooperare în domeniul punerii în aplicare în România a sancţiunilor
internaţionale se înfiinţează Consiliul interinstituţional, denumit în
continuare Consiliu, alcătuit
din reprezentanţi ai Cancelariei Primului-Ministru, Ministerului Afacerilor
Externe, Departamentului pentru Afaceri Europene, Ministerului Justiţiei,
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, Ministerului Apărării,
Ministerului Economiei şi Finanţelor, Departamentului de Comerţ Exterior din
subordinea Ministerului pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism
şi Profesii Liberale, Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei,
Ministerului Transporturilor, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de
Informaţii Externe, Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor, Băncii
Naţionale a României, Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor, Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, Oficiului Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor.
(2) In funcţie de natura sancţiunilor internaţionale,
Consiliul poate solicita participarea la întrunirile sale şi a reprezentanţilor
altor autorităţi sau instituţii publice.
(3) Consiliul este coordonat de Ministerul Afacerilor Externe, prin conducătorul Oficiului pentru
Implementarea Sancţiunilor Internaţionale, iar reprezentanţii autorităţilor şi
instituţiilor publice prevăzute la alin. (1) şi (2) care participă la lucrările
Consiliului sunt desemnaţi de către conducătorii acestor instituţii şi dispun
de autorizaţie de acces la informaţii clasificate corespunzător nivelului de
clasificare al informaţiilor utilizate la reuniunile Consiliului, potrivit
Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările
şi completările ulterioare.
(4) Consiliul se convoacă, ori
de câte ori este necesar, de către Ministerul Afacerilor Externe, la
solicitarea oricăruia dintre membrii acestuia.
(5) Pentru elaborarea avizului consultativ prevăzut la
art. 14 alin. (1) lit. c), Consiliul se întruneşte în termen de 3 zile
lucrătoare de la primirea solicitării din partea autorităţii competente de
către Ministerul Afacerilor Externe.
(6) Avizul consultativ se transmite autorităţii
competente care l-a solicitat, în termen de două zile lucrătoare de la data
întrunirii Consiliului.
(7) Ministerul Afacerilor Externe asigură şi
secretariatul Consiliului.
(8) Cheltuielile implicate de activitatea de secretariat
sunt suportate din bugetul anual aprobat al Ministerului Afacerilor Externe.
ARTICOLUL 14
Atribuţiile Consiliului
(1) Consiliul are următoarele
atribuţii:
a) asigură cadrul de consultare în vederea armonizării
activităţilor autorităţilor şi instituţiilor publice române în domeniul punerii
în aplicare a sancţiunilor internaţionale;
b) asigură cadrul de consultare între autorităţile şi
instituţiile publice române pentru fundamentarea poziţiei României în
adoptarea, modificarea, suspendarea sau încetarea sancţiunilor internaţionale;
c) elaborează şi emite, la cererea autorităţii
competente sesizate, avize consultative pentru fundamentarea unor decizii
legate de aplicarea sancţiunilor internaţionale;
d) prezintă primului-ministru şi Preşedintelui României
recomandări cu privire la oportunitatea preluării în dreptul intern a unor
sancţiuni internaţionale care nu au caracter obligatoriu;
e) prezintă ori de câte ori
este necesar, dar cel puţin o dată pe an, informări privind măsurile adoptate
de România în vederea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale, pentru
fundamentarea rapoartelor primului-ministru prevăzute la art. 6;
f) asigură, ori de câte ori este posibil, informarea
persoanelor fizice şi juridice care deţin sau au sub control bunuri, în
legătură cu iminenţa adoptării sancţiunilor internaţionale prevăzute la art. 1,
pentru a permite, de la momentul adoptării şi fără întârziere, punerea în
aplicare a acestora.
(2) Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Consiliului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de
60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ARTICOLUL 15
Baza de date
(1) Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, creează şi
gestionează baza de date centralizată cu privire la fonduri şi resurse
economice blocate.
(2) Autorităţile şi
instituţiile publice prevăzute la art. 17 alin. (1) păstrează o evidenţă
proprie cu privire la punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale din
domeniul lor de competenţă, pe care o pun la dispoziţia Ministerului Economiei
şi Finanţelor.
(3) In cazul altor tipuri de sancţiuni internaţionale,
autorităţile şi instituţiile publice competente cu punerea lor în aplicare
potrivit legii creează şi gestionează baza de date proprie cu privire la
punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale în
domeniul lor de activitate.
(4) Pentru alcătuirea bazelor de date prevăzute la
alin. (1)- (3), autorităţile şi instituţiile publice vor realiza schimbul de
informaţii în conformitate cu prevederile art. 16.
(5) Prevederile în materia
protecţiei şi prelucrării datelor cu caracter personal se aplică în mod
corespunzător. Cu privire la exprimarea consimţământului sunt aplicabile
excepţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. c) şi d) din Legea nr. 677/2001
pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările
ulterioare.
(6) Informaţiile conţinute în aceste baze de date, cu
excepţia informaţiilor clasificate potrivit legii, vor fi stocate pentru o
perioadă de 5 ani de la data încetării aplicării sancţiunilor internaţionale.
ARTICOLUL 16
Schimbul de informaţii şi cooperarea între
autorităţi
(1) Autorităţile şi
instituţiile publice cooperează între ele şi pot colabora şi cu autorităţi
competente din alte state, în condiţiile legii, inclusiv prin schimb de date şi
informaţii, pentru punerea în aplicare eficientă a sancţiunilor internaţionale.
(2) Cooperarea dintre
autorităţi şi instituţii publice pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor
prezentei ordonanţe de urgenţă se realizează astfel încât să permită obţinerea
rapidă şi eficientă de date şi informaţii.
ARTICOLUL 17
Supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor
internaţionale
(1) Supravegherea punerii în
aplicare a sancţiunilor internaţionale de blocare a fondurilor se face de către autorităţile şi instituţiile publice
de reglementare, autorizare sau supraveghere prudenţială a sectorului
financiar, de către structurile de conducere ale profesiilor liberale şi,
respectiv, de Oficiul Naţional pentru Prevenirea şi Combaterea Spălării
Banilor, pentru persoanele fizice şi juridice din domeniul lor de activitate,
conform legislaţiei în vigoare în domeniul prevenirii şi combaterii spălării
banilor şi finanţării terorismului.
(2) Supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale de blocare a fondurilor de către
persoanele fizice şi juridice care nu intră în sfera de competenţă a
autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la alin. (1), precum şi
controlul punerii în aplicare a sancţiunilor internaţionale de blocare a
resurselor economice se fac de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
(3) Supravegherea punerii în aplicare a sancţiunilor
internaţionale, altele decât blocarea fondurilor sau a resurselor economice, se
face de către autorităţile competente potrivit art. 12 alin. (1) lit. b).
(4) In cazul în care, în cadrul activităţii prevăzute
la alin. (1)-(3), autorităţile sau instituţiile publice, prin reprezentanţii
împuterniciţi, constată încălcări ale sancţiunilor internaţionale de către
persoane fizice şi juridice, acestea aplică sancţiunile prevăzute la art. 26
sau sesizează organele de urmărire penală, după caz. In cazul constatării unor
încălcări potrivit art. 26, autorităţile şi instituţiile publice pot aplica şi
alte sancţiuni specifice.
(5) In cazul profesiilor liberale, sancţiunile aplicate
de către structurile de conducere ale acestora sunt cele prevăzute de normele
care reglementează profesiile respective.
(6) In termen de 90 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile şi instituţiile
publice cu atribuţii de
supraveghere prudenţială potrivit legii, precum şi autorităţile competente
potrivit art. 12 alin. (1) lit. b) stabilesc prin reglementări specifice, care
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, procedura de supraveghere, în domeniul propriu de activitate,
pentru aplicarea în plan intern a sancţiunilor internaţionale obligatorii
pentru România.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii specifice
cu privire la bunurile care fac obiectul
sancţiunilor internaţionale
ARTICOLUL 18
Obligaţia de identificare şi raportare a fondurilor
şi resurselor economice blocate
(1) Persoanele fizice şi
juridice care raportează despre tranzacţii suspecte potrivit legislaţiei în domeniul spălării banilor
şi/sau finanţării actelor de terorism au obligaţia permanentă de a-şi cunoaşte
clientela pentru a stabili dacă aceasta se află în posesia sau are sub control
bunuri ce fac obiectul unor sancţiuni internaţionale sau care aparţin ori se
află sub controlul unor persoane desemnate.
(2) Raportările făcute în temeiul alin. (1) se transmit
de îndată Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală şi autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute la
art. 17 alin. (1). Raportările includ date privind persoanele, contractele şi
conturile implicate, precum şi valoarea totală a bunurilor.
(3) Mecanismul şi modelul de
raportare sunt stabilite prin reglementări specifice ale autorităţilor şi
instituţiilor publice prevăzute la art. 17 alin. (1) şi (2), urmând a fi
adoptate în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
ARTICOLUL 19
Ordinul de blocare a fondurilor sau a resurselor
economice
(1) După efectuarea cercetărilor necesare, Ministerul
Economiei şi Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală,
dispune prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, în termen de 5 zile
lucrătoare de la primirea înştiinţării ori raportării potrivit art. 7 sau 18,
blocarea fondurilor sau resurselor economice care se află în proprietatea, sunt
deţinute de sau se află sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au
fost identificate ca fiind persoane sau entităţi desemnate.
(2) Ordinul prevăzut la alin.
(1) se comunică de îndată persoanelor fizice şi juridice care au făcut
raportarea respectivă, conform art. 7 şi 18, autorităţilor sau instituţiilor
publice prevăzute la art. 17 alin. (1) cu atribuţii de supraveghere în cauză,
autorităţilor publice competente pentru notarea blocării, după caz, precum şi
persoanelor sau entităţilor vizate de ordin, dacă este posibil.
(3) Ordinul prevăzut la alin. (1) se comunică în toate
cazurile Serviciului Român de Informaţii şi Serviciului de Informaţii Externe.
(4) Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, asigură publicarea
ordinului prevăzut la alin. (1) în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 3 zile lucrătoare de la
data emiterii.
(5) Ordinul prevăzut la alin.
(1) poate fi contestat potrivit procedurii de contencios administrativ.
Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, are obligaţia de a analiza periodic măsura dispusă prin ordinul
prevăzut la alin. (1) şi de a o revoca din oficiu sau la cerere când constată
că menţinerea acesteia nu se mai justifică. Decizia de respingere a cererii de
revocare poate fi atacată potrivit procedurii de contencios administrativ.
ARTICOLUL 20
Obligaţia de confidenţialitate
(1) Informaţiile deţinute în
legătură cu persoanele sau entităţile desemnate pot fi transmise numai în
condiţiile prevăzute de lege.
(2) Obligaţia de
confidenţialitate nu poate fi invocată în următoarele cazuri:
a) la cererea organelor de urmărire penală;
b) la cererea instanţelor
judecătoreşti;
c) la cererea autorităţilor
competente în domeniu conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
d) la cererea Organizaţiei Naţiunilor Unite, Uniunii
Europene sau a altor organizaţii internaţionale menţionate la art. 1 alin. (2)
ori a altor state, dacă acest lucru este necesar pentru punerea în aplicare a
sancţiunilor internaţionale obligatorii pentru România potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă;
e) la cererea persoanelor interesate în aplicarea
dreptului la despăgubire, dar numai în condiţii expres prevăzute de lege;
f) la cererea serviciilor de informaţii din România.
ARTICOLUL 21
Notarea blocării resurselor economice
(1) In cazul blocării bunurilor
imobile, notarea în cartea funciară a măsurii de
indisponibilizare a acestora se efectuează de Oficiul
de Cadastru şi Publicitate Imobiliară în raza căruia este situat imobilul, la
solicitarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în baza ordinului emis
conform art. 19 alin. (1).
(2) Solicitarea de notare a indisponibilizării, transmisă conform alin. (1), trebuie să conţină numărul
cadastral sau topografic şi numărul de carte funciară, în cazul în care
imobilul figurează înscris în cartea funciară. In cazul în care imobilele nu
sunt înscrise în cartea funciară, solicitarea de notare a indisponibilizării
imobilului va conţine numărul de tarla, numărul de parcelă şi adresa poştală,
după caz.
(3) Pentru imobilele care nu au
deschisă carte funciară, notarea măsurii de indisponibilizare se face în
vechile registre de publicitate imobiliară.
(4) Cererile de notare a
indisponibilizării bunurilor imobile, respectiv de radiere sunt scutite de
plata tarifelor.
(5) In cazul blocării bunurilor mobile, notarea
indisponibilizării se face la cererea Ministerului Economiei şi Finanţelor -
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, adresată persoanelor juridice cu
atribuţii de înregistrare sau evidenţă a respectivelor bunuri.
ARTICOLUL 22
Autorizarea unor tranzacţii pentru protejarea
drepturilor terţilor
(1) Persoanele sau entităţile desemnate pot invoca
măsurile de blocare pentru a justifica neîndeplinirea unei obligaţii, numai
dacă au solicitat, potrivit art. 8, o autorizaţie în acest sens, iar cererea
le-a fost respinsă.
(2) Persoanele, altele decât
cele prevăzute la alin. (1), care au un drept asupra bunurilor în sensul
prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi creditorii persoanelor şi entităţilor
desemnate pot solicita, potrivit procedurii prevăzute la art. 8, o autorizaţie
pentru utilizarea bunurilor care fac obiectul sancţiunilor internaţionale în
vederea stingerii obligaţiei respective.
(3) Autoritatea competentă potrivit prezentei ordonanţe
de urgenţă va informa, în măsura posibilului, persoana fizică sau juridică
desemnată despre solicitările de derogare făcute de părţi interesate de a avea acces la fondurile sau resursele economice
blocate care îi aparţin sau se află în deţinerea ori sub controlul său.
(4) Autorizarea potrivit art. 8 nu constituie
recunoaşterea legală a titlului de creanţă.
(5) Atunci când analizează solicitări de tipul celor
prevăzute la alin. (1) şi (2), autoritatea competentă potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă va ţine seama de dovezile furnizate de creditor, precum şi
de persoana sau entitatea desemnată, cu privire la existenţa unei obligaţii de
a returna bunurile în cauză, pentru a verifica dacă există riscul eludării
măsurilor de blocare.
ARTICOLUL 23
Autorizarea unor tranzacţii pentru valorificarea
unor drepturi ale persoanelor şi entităţilor desemnate
(1) O persoană fizică sau
juridică care, din orice motiv, doreşte să pună bunuri la dispoziţia unei persoane
sau entităţi desemnate trebuie să solicite o autorizaţie în acest sens,
potrivit art. 8, dacă în actul care instituie sancţiunea internaţională nu se
prevede altfel.
(2) Atunci când analizează
astfel de cereri, autoritatea competentă potrivit prezentei ordonanţe de
urgenţă analizează toate dovezile furnizate în sprijinul justificării cererii
şi verifică dacă legăturile solicitantului cu persoana sau entitatea desemnată
nu sunt de natură să sugereze că aceştia acţionează împreună în scopul de a
eluda sancţiunile internaţionale respective.
ARTICOLUL 24
Regimul bunurilor cărora li se aplică sancţiuni
internaţionale
(1) Persoanele fizice sau juridice care, intrând într-un
raport juridic sau aflându-se într-o stare de fapt
faţă de orice bun care face obiectul unei sancţiuni internaţionale, află despre
existenţa situaţiilor care impun înştiinţarea sau raportarea potrivit art. 7,
respectiv art. 18, au obligaţia, fără întârziere şi notificare prealabilă a
autorităţilor competente, de a nu îndeplini nicio operaţiune faţă de bunul
respectiv în afara operaţiunilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă şi
de a înştiinţa, de îndată, autorităţile competente.
(2) Persoanele fizice sau
juridice, cu excepţia persoanelor sau entităţilor desemnate, care deţin bunurile
supuse sancţiunilor internaţionale, au dreptul să ceară din partea statului
acoperirea cheltuielilor necesare pentru conservarea şi administrarea acestora
în scopul împiedicării deprecierii sau devalorizării. Cererea de acoperire a
acestor cheltuieli se adresează Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală, iar dreptul la compensaţie pentru
cheltuielile de administrare începe din momentul înştiinţării autorităţii
competente, potrivit art. 7 sau 18, după caz.
(3) Dacă persoanele fizice sau
juridice, cu excepţia persoanelor sau entităţilor desemnate, nu pot ori nu
doresc să administreze bunul respectiv, la cererea acestora, prin decizie a
Ministerului Economiei şi Finanţelor, bunul poate fi predat spre administrare statului,
prin Ministerul Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală.
(4) Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală, cere predarea bunului respectiv, dacă
apreciază că este necesară pentru buna administrare a acestuia. Bunul care nu
este predat de bunăvoie este preluat spre administrare, fără acordul persoanei
care îl deţine.
(5) La predarea sau preluarea spre administrare a
bunului blocat, se întocmeşte un proces-verbal. O
copie a acestui proces-verbal se eliberează persoanei care a predat bunul sau
de la care bunul a fost preluat spre administrare.
(6) Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală, dispune predarea de îndată a bunului către
persoana îndreptăţită, după cum urmează:
a) persoanei care dovedeşte
potrivit art. 10 că este proprietarul sau deţinătorul legal al bunului şi că nu
face obiectul unor sancţiuni internaţionale sau acest lucru se constată de
Ministerul Economiei şi Finanţelor în cadrul cercetărilor efectuate potrivit
art. 19;
b) proprietarului sau
deţinătorului legal, care dovedeşte, potrivit art. 10, că bunul respectiv nu
face obiectul sancţiunilor internaţionale sau acest lucru se constată de
Ministerul Economiei şi Finanţelor în cadrul cercetărilor efectuate potrivit
art. 19;
c) persoanei stabilite ca fiind
cea căreia trebuie să îi fie predat bunul prin actul care instituie sancţiunea
internaţională potrivit art. 1 ;
d) persoanei stabilite printr-o
decizie a unei autorităţi competente din alt stat sau a unei organizaţii
internaţionale, opozabile autorităţilor române.
(7) In situaţiile prevăzute la alin. (5) şi (6),
dispoziţiile art. 19 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
ARTICOLUL 25
Administrarea bunurilor cărora li se aplică
sancţiuni internaţionale
(1) Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, decide asupra
modului de administrare a bunurilor blocate care fac obiectul sancţiunilor
internaţionale, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor.
(2) In situaţiile în care,
potrivit legii sau datorită caracteristicilor, bunurile predate sau preluate
potrivit art. 24 nu pot fi administrate de Ministerul Economiei şi Finanţelor,
prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, acesta le va preda spre
administrare autorităţii sau instituţiei publice cu competenţe în domeniu.
(3) In cazul în care administrarea bunurilor predate sau
preluate potrivit art.24 nu poate fi realizată de
Ministerul Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
sau de o altă instituţie publică, conform alin. (2), Ministerul Economiei şi
Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, încheie, în scris,
contracte pentru administrarea bunurilor respective cu orice persoană fizică
sau juridică care activează în domeniul respectiv. Contractele pentru
administrare trebuie să precizeze, sub sancţiunea anulării, suma stabilită
pentru administrare, modul de atribuire a responsabilităţii pentru paguba
produsă bunurilor în timpul administrării, precum şi limitele dreptului de
administrare acordat.
(4) Administratorul are dreptul
să facă toate actele de administrare a bunurilor la care are dreptul şi
proprietarul acestora.
(5) Pentru acoperirea
cheltuielilor legate de administrarea bunurilor se folosesc, în primul rând,
sporurile şi veniturile realizate pe durata administrării acestora.
(6) In cazul în care sporurile
sau veniturile prevăzute la alin. (5) nu există sau nu sunt suficiente şi nu
poate fi identificată nicio altă sursă de acoperire a cheltuielilor de
administrare, Ministerul Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală poate decide vânzarea bunurilor sau a unei părţi a
acestora, efectuată în proporţia strict necesară pentru acoperirea cheltuielilor.
(7) în cazul în care există
riscul deprecierii bunurilor, Ministerul Economiei şi Finanţelor - Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală poate decide vânzarea bunurilor blocate sau a
unei părţi a acestora. Fondurile provenite dintr-o astfel de vânzare au regimul
de fonduri blocate pe durata valabilităţii sancţiunii internaţionale relevante.
(8) Ministerul Economiei şi
Finanţelor ţine evidenţa şi inventarul tuturor bunurilor aflate în
administrare, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.
(9) In timpul administrării
bunurilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, administratorul se
îngrijeşte, în primul rând, de conservarea acestora, de administrarea lor
eficientă şi economicoasă, de protejarea împotriva deteriorării, distrugerii,
pierderii, sustragerii sau abuzului, urmărind satisfacerea dreptului la
despăgubire al proprietarului şi la predarea foloaselor necuvenite rezultate
din îmbogăţirea fără justă cauză, menţinerea integrităţii bunurilor prin
urmărirea ca debitorii să îşi îndeplinească la timp şi integral obligaţiile
faţă de bunurile supuse sancţiunilor internaţionale, inclusiv prin revendicarea
drepturilor proprietarului la scadenţă, urmărind să nu expire termenul la care
aceste creanţe devin exigibile şi evitarea stingerii acestor drepturi.
(10) In timpul administrării bunurilor blocate,
bunurile nu pot fi grevate de sarcini de garanţie mobiliară sau imobiliară şi
nu pot fi încheiate:
a) contracte de închiriere a folosinţei bunurilor cu
clauză de transfer al proprietăţii asupra bunurilor la sfârşitul perioadei de
închiriere;
b) contracte de vânzare a întreprinderii sau a
reprezentanţei acesteia;
c) contracte privind dreptul de uzufruct asupra acestor
bunuri.
(11) Procedura de valorificare a bunurilor prevăzută la alin. (6) şi (7), precum şi modalităţile de aplicare
a prevederilor art. 24 alin. (2) şi (4)-(6) sunt aprobate prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor.
(12) In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin.
(1)-(3), (6) şi (7), Ministerul Economiei şi Finanţelor solicită avizul
consultativ al Consiliului.
CAPITOLUL V
Contravenţii
ARTICOLUL 26
Contravenţii
(1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă între 10.000 lei şi 30.000 lei şi confiscarea bunurilor destinate,
folosite sau rezultate din contravenţie, următoarele fapte:
a) nerespectarea restricţiilor şi obligaţiilor
prevăzute în actele internaţionale menţionate la art. 1 alin. (1), care sunt
direct aplicabile, sau prin
actele normative prevăzute la art. 4 alin. (2)-(4), dacă fapta nu constituie
infracţiune;
b) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 24 alin.
(1), dacă fapta nu constituie infracţiune;
c) neîndeplinirea obligaţiilor
prevăzute la art. 9 alin. (2) şi art. 18 alin. (2) şi (3).
(2) Dacă faptele stabilite la
alin. (1) sunt săvârşite de o persoană care face parte din personalul unei
autorităţi sau instituţii publice, pe lângă amenda prevăzută, pot fi aplicate
şi sancţiuni specifice.
(3) Sancţiunile prevăzute la
alin. (1) se aplică şi în cazul persoanelor juridice.
(4) Pe lângă sancţiunea prevăzută
la alin. (1), se pot aplica una sau mai multe dintre următoarele sancţiuni
contravenţionale complementare:
a) suspendarea avizului,
licenţei sau autorizaţiei de exercitare a unei activităţi ori, după caz,
suspendarea activităţii persoanei juridice, pe o durată de la o lună la 6 luni;
b) retragerea licenţei sau avizului pentru anumite
operaţiuni sau activităţi, pe o durată de la o lună la 6 luni ori definitiv.
(5) Dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare,
cu excepţia art. 8 alin. (3) şi (4) se aplică în mod corespunzător.
ARTICOLUL 27
Exonerarea de răspundere
Aplicarea, cu bună-credinţă, a prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă de către persoane fizice şi/sau juridice nu poate atrage
răspunderea disciplinară, civilă sau penală a acestora.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ARTICOLUL 28
Nominalizarea reprezentanţilor în Consiliu
Nominalizarea reprezentanţilor autorităţilor şi
instituţiilor publice în Consiliu se face în termen de 5 zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
ARTICOLUL 29
Abrogarea
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă se abrogă Legea nr. 206/2005 privind punerea în aplicare a unor
sancţiuni internaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 601 din 12 iulie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian