ORDONANTA
URGENTA Nr. 30 din 25 aprilie 2007
privind organizarea si
functionarea Ministerului Internelor si Reformei Administrative
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 9 mai 2007
Având în vedere prevederile art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare
în cadrul administraţiei publice centrale, prin care a fost înfiinţat
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative prin reorganizarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, în subordinea noului minister fiind
ulterior trecute Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat, Oficiul Central
de Stat pentru Probleme Speciale şi Autoritatea Naţională de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
ţinând seama de necesitatea reglementării urgente a
noului cadru organizatoric şi funcţional al Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, pentru evitarea producerii unui blocaj instituţional sau a unor
dificultăţi în ceea ce priveşte funcţionarea optimă a instituţiei, în lipsa
cadrului normativ care să stabilească organizarea, funcţionarea şi atribuţiile
noii instituţii, elemente care vizează interesul public şi constituie situaţii
extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative este organ de specialitate al administraţiei publice centrale,
cu personalitate juridică şi cu sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
exercită, conform Constituţiei şi legilor ţării, atribuţiile ce îi revin cu
privire la:
a) apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale
ale omului, a proprietăţii publice şi private;
b) realizarea Programului de
guvernare şi a strategiilor în domeniul reformei administraţiei publice şi
ordinii publice şi monitorizarea, în numele Guvernului, a elaborării şi aplicării
programelor de reformă instituţională de către ministere şi celelalte
autorităţi ale administraţiei publice centrale;
c) îndeplinirea obligaţiilor ce revin României în
calitate de stat membru al Uniunii Europene şi participarea la procesul de elaborare
a politicilor şi actelor normative comunitare în domeniile sale de competenţă;
d) funcţia publică şi
funcţionarii publici;
e) reprezentarea Guvernului pe plan local;
f) respectarea regimului general al autonomiei locale
şi principiilor constituţionale ale descentralizării şi deconcentrării
serviciilor publice;
g) parteneriat cu autorităţile
locale şi cu structurile asociative ale autorităţilor publice locale;
h) activitatea privind parcurile industriale şi zonele
defavorizate;
i) activitatea de cadastru, geodezie, cartografie şi
publicitate imobiliară;
j) serviciile comunitare de utilităţi
publice;
k) administrarea rezervelor de stat;
l) protecţia civilă şi
gestionarea situaţiilor de urgenţă;
m) regimul actelor de identitate şi de stare civilă, al
paşapoartelor simple, al permiselor de conducere şi al certificatelor de
înmatriculare/înregistrare a vehiculelor;
n) administrarea şi protecţia Fondului arhivistic
naţional;
o) asigurarea aplicării strategiei şi politicii
Guvernului în domeniul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru
apărare;
p) asigurarea ordinii publice;
r) paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor şi
valorilor;
s) prevenirea şi combaterea faptelor antisociale;
t) respectarea regimului juridic al frontierei de stat;
u) regimul juridic al străinilor, al solicitanţilor de
azil şi al persoanelor care au dobândit o formă de protecţie în România;
v) apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă a
populaţiei şi bunurilor.
Art. 2. - Pentru realizarea obiectivelor din domeniile
sale de competenţă, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative exercită
următoarele funcţii:
a) funcţia de
strategie, prin care elaborează politicile
sectoriale şi strategiile de punere în aplicare a Programului de guvernare şi a
politicilor comunitare în domeniile sale de competenţă;
b) funcţia de reglementare, prin care asigură elaborarea cadrului normativ şi instituţional în
vederea realizării obiectivelor strategice şi a transpunerii acquis-ului
comunitar pentru domeniile sale de competenţă;
c) funcţia de autoritate de stat, prin
care asigură punerea în aplicare şi respectarea reglementărilor legale pentru
domeniile sale de competenţă, precum şi monitorizarea realizării politicilor şi
strategiilor în domeniile sale de competenţă;
d) funcţia de
reprezentare, prin care asigură, în numele
statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern, pe plan extern şi în
cadrul instituţiilor şi structurilor Uniunii Europene pentru domeniile sale de
competenţă;
e) funcţia de
management public, prin care asigură administrarea
proprietăţii publice şi private a statului pentru care statul este responsabil
în domeniile sale de competenţă, precum şi managementul serviciilor şi
resurselor financiare şi umane;
f) funcţia de
autoritate de management pentru Programul
operaţional sectorial - Creşterea capacităţii administrative;
g) funcţia de autoritate de management pentru Facilitatea
Schengen;
h) funcţia de
coordonare a utilizării asistenţei financiare
nerambursabile acordate României de către Uniunea Europeană pentru domeniile
sale de competenţă;
i) funcţia de
gestionare a creditelor externe, altele decât cele comunitare, pentru domeniile sale de competenţă.
Art. 3. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) în domeniul administraţiei publice:
1. monitorizează aplicarea prevederilor cuprinse în
strategiile şi programele de reformă şi restructurare a administraţiei publice
centrale şi locale, elaborate pe baza Programului de guvernare, în conformitate
cu politicile Uniunii Europene şi legislaţia internă, şi asigură realizarea
strategiilor şi programelor în domeniul său de activitate;
2. îndrumă şi controlează activitatea prefecţilor şi
a instituţiilor prefecţilor cu privire la exercitarea atribuţiilor prevăzute de
lege;
3. monitorizează cooperarea structurilor
deconcentrate ale administraţiei publice centrale, de pe plan local, cu
autorităţile administraţiei publice locale;
4. îndrumă şi sprijină autorităţile publice locale şi
aparatul de specialitate al acestora în aplicarea corectă şi unitară a
prevederilor legale şi în îndeplinirea atribuţiilor ce le sunt conferite prin
lege;
5. asigură aplicarea în mod unitar a principiilor
autonomiei locale şi descentralizării;
6. asigură aplicarea unitară pe întreg teritoriul
ţării a legislaţiei în vigoare referitoare la atribuţiile de reprezentare a
statului de către aleşii locali;
7. asigură aplicarea unitară pe întreg teritoriul
ţării a atribuţiilor delegate prin acte normative, pentru domeniul său de
competenţă;
8. elaborează, împreună cu celelalte ministere,
propuneri privind îmbunătăţirea organizării administrativ-teritoriale a
României, luând măsurile ce se impun pentru consultarea prin referendum a
colectivităţilor locale interesate;
9. asigură evidenţa unităţilor
administrativ-teritoriale, a satelor şi a celorlalte localităţi componente ale acestora;
10. organizează evidenţa denumirii unităţilor
administrativ-teritoriale şi a satelor şi localităţilor componente:
11. asigură evidenţa aleşilor locali din unităţile
administrativ-teritoriale;
12. asigură realizarea parteneriatului cu autorităţile
administraţiei publice locale, prin consultarea acestora în vederea
perfecţionării cadrului legislativ şi instituţional şi prin acordarea de
asistenţă tehnică în scopul accesării fondurilor Uniunii Europene;
13. avizează şi monitorizează acordurile şi
convenţiile de cooperare pe care autorităţile administraţiei publice locale le
încheie cu autorităţi ale administraţiei publice locale din alte ţări;
14. elaborează şi monitorizează strategii şi programe
de dezvoltare a infrastructurii unităţilor administrativ-teritoriale cu
finanţare internă şi externă, precum şi a serviciilor publice de interes
general;
15. sprijină dezvoltarea capacităţii financiare prin
elaborarea de politici fiscale şi bugetare la nivelul administraţiei publice locale;
16. dezvoltă o bază naţională de date care să asigure
un sistem informaţional unitar la nivelul administraţiei publice locale;
17. sprijină realizarea de investiţii locale în
infrastructură şi în serviciile publice la nivel local;
18. implementează măsuri
pentru înfiinţarea, sprijinirea şi dezvoltarea parcurilor industriale;
19. implementează programe pentru dezvoltarea
parcurilor industriale, finanţate din sumele care se alocă anual din bugetul de
stat sau din alte surse atrase;
20. îndeplineşte obligaţiile ce îi revin conform
legislaţiei în materia ajutorului de stat, în calitate de iniţiator/furnizor,
pentru domeniile de competenţă;
21. realizează, în domeniul său de activitate,
dialogul şi parteneriatul social cu confederaţiile sindicale şi patronale
reprezentative la nivel naţional;
22. asigură, prin structurile de specialitate din
subordine, aplicarea strategiei şi a Programului de guvernare în domeniul
managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, formarea şi
perfecţionarea pregătirii profesionale specializate în administraţia publică,
activitatea de geodezie, topografie, fotogrammetrie, teledetecţie, cadastru,
cartografie şi publicitate imobiliară, activitatea de evidenţă a persoanelor, precum şi activitatea de
prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă civilă;
23. constituie şi utilizează Sistemul naţional
informatic de evidenţă a persoanelor;
24. asigură constituirea, evidenţa, selecţionarea,
păstrarea, conservarea şi folosirea în interes public a documentelor din Fondul
arhivistic naţional;
25. administrează, în condiţiile legii, rezervele de
stat;
26. îndeplineşte, în condiţiile legii, prin
structurile competente, funcţia de autoritate naţională de reglementare pentru
următoarele servicii comunitare de utilităţi publice: alimentare cu apă;
canalizare şi epurarea apelor uzate; colectarea, canalizarea şi evacuarea
apelor pluviale; producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie
termică în sistem centralizat, cu excepţia activităţilor de producere a
energiei termice în cogenerare; salubrizarea localităţilor; iluminatul public;
administrarea domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale;
27. organizează şi coordonează activitatea de
personalizare, emitere şi evidenţa generală a documentelor de identitate şi a
paşapoartelor simple;
28. organizează şi coordonează activitatea de emitere
şi evidenţă a permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare ale
autovehiculelor rutiere;
b) în domeniul ordinii, siguranţei publice şi
securităţii naţionale:
1. stabileşte, potrivit legii, măsuri pentru apărarea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, precum şi a proprietăţii
publice şi private;
2. organizează şi desfăşoară, prin structuri
specializate, potrivit competenţei, activităţi pentru prevenirea şi combaterea
terorismului, a criminalităţii organizate, a traficului şi consumului ilicit de
droguri, a traficului de persoane, a migraţiei ilegale, a criminalităţii
informatice, precum şi a altor fenomene infracţionale şi fapte antisociale;
3. coordonează, evaluează şi monitorizează, prin
organele de specialitate, la nivel naţional, aplicarea politicilor în domeniul
traficului de persoane, precum şi a celor din domeniul protecţiei şi asistenţei
acordate victimelor acestuia;
4. organizează, îndrumă şi coordonează activitatea de
protecţie a persoanelor, bunurilor, obiectivelor şi valorilor şi organizează
paza obiectivelor de importanţă deosebită date în competenţă potrivit legii;
5. elaborează şi asigură punerea în aplicare a
documentelor strategice şi operaţionale privind întrebuinţarea, planificarea şi
realizarea capacităţii operaţionale a forţelor de ordine şi siguranţă publică
pe timp de pace, în situaţii de criză şi la război;
6. desfăşoară, prin structuri specializate, potrivit
competenţei, activităţi de prevenire şi combatere a acţiunilor de nerespectare a regimului
juridic al produselor militare şi al produselor şi tehnologiilor cu dublă
utilizare;
7. asigură, potrivit competenţelor, desfăşurarea
activităţii pentru efectuarea cercetărilor în legătură cu săvârşirea unor fapte
prevăzute de legea penală;
8. organizează activitatea de protecţie a martorilor;
9. solicită de la autorităţi publice, de la persoane
fizice sau juridice informaţii, date şi documente necesare în vederea
îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege şi în limitele acesteia; poate
recompensa persoanele fizice care acordă sprijin ministerului pentru
îndeplinirea atribuţiilor specifice, din fondul repartizat cu această
destinaţie, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului;
10. asigură respectarea regimului frontierei de stat
a României şi realizează coordonarea interministerială în acest domeniu;
11. asigură, prin structurile specializate, aplicarea
strategiei şi politicii Guvernului în domeniul pregătirii economiei naţionale
şi a teritoriului pentru apărare, în condiţiile legii;
12. constituie şi utilizează Registrul naţional al
armelor şi Cazierul judiciar;
13. constituie şi utilizează Sistemul naţional de
evidenţă a străinilor; asigură respectarea regimului juridic al străinilor pe
teritoriul României;
14. implementează politicile României în domeniul
azilului;
15. organizează şi execută asigurarea medicală şi
psihologică a personalului propriu care participă la
misiuni specifice;
16. conduce activitatea de informaţii,
contrainformaţii şi securitate în domeniile sale de competenţă;
c) alte atribuţii:
1. elaborează, avizează şi ţine evidenţa proiectelor
de acte normative care privesc activitatea ministerului, a unităţilor din
structura sa, a autorităţilor administraţiei publice locale şi le susţine în
faţa Guvernului şi a Parlamentului;
2. asigură participarea corespunzătoare la procesul
de elaborare a politicilor şi actelor normative comunitare, îndeplinirea
obligaţiilor ce revin României în calitate de stat membru al Uniunii Europene,
realizarea strategiilor şi programelor naţionale adoptate în contextul
politicilor Uniunii Europene şi reprezentarea României la Consiliul JAI şi în
comitetele şi grupurile de lucru ale Consiliului Uniunii Europene şi Comisiei
Europene, pentru domeniile sale de competenţă;
3. asigură procesul de notificare a legislaţiei
naţionale care transpune acquis-ul comunitar către Comisia Europeană şi
informează Comisia Europeană cu privire la măsurile luate pentru aplicarea
directivelor comunitare, în domeniile sale de competenţă;
4. asigură procesul de evaluare a gradului de
compatibilitate a legislaţiei naţionale în vigoare cu actele normative
comunitare şi formulează propuneri în vederea accelerării procesului de
transpunere şi implementare pentru domeniile sale de competenţă;
5. fundamentează poziţiile României în procedurile
precontencioase şi contencioase în faţa instanţelor şi a instituţiilor
comunitare, pentru domeniile sale de competenţă;
6. elaborează cadrul instituţional şi normativ
necesar pentru accesarea fondurilor comunitare în domeniul său de competenţă;
7. elaborează obiectivele şi orientările activităţii
internaţionale în domeniul administraţiei publice şi afacerilor interne,
potrivit Programului de guvernare şi obligaţiilor ce îi revin din strategiile
naţionale şi documentele internaţionale la care România este parte;
organizează, coordonează, monitorizează, asigură şi execută, în ţară şi în
străinătate, activităţi de cooperare, reprezentare şi relaţii internaţionale în
domeniul său de competenţă;
8. elaborează normele de înzestrare, întrebuinţare,
întreţinere şi reparare pentru armament, tehnică militară şi alte bunuri din
dotare, precum şi normele de consum pentru muniţii şi alte materiale;
stabileşte normele privind planificarea materială şi financiară, decontarea,
evidenţa şi controlul mijloacelor materiale şi băneşti necesare structurilor
subordonate;
9. coordonează şi controlează respectarea de către
structurile din subordine a reglementărilor cuprinse în actele normative
proprii de organizare şi funcţionare;
10. realizează managementul resurselor umane din
cadrul ministerului;
11. elaborează proiectul de buget al ministerului,
organizează şi controlează întreaga activitate economico-financiară a
ordonatorilor de credite;
12. realizează managementul logistic;
13. exercită atribuţiile ce îi revin, potrivit legii,
cu privire la activitatea desfăşurată de societăţile comerciale, precum şi de
alte unităţi sau formaţiuni din subordine;
14. organizează, coordonează şi controlează
activitatea proprie de comunicaţii, informatică, poştă militară, precum şi cea
în legătură cu cifrul de stat, secretizarea şi protecţia comunicaţiilor;
administrează spectrul radioelectric guvernamental şi neguvernamental atribuit
pentru îndeplinirea misiunilor specifice;
15. implementează şi administrează sistemele complexe
de comunicaţii şi tehnologia informaţiei atât pentru asigurarea misiunilor
operative proprii, cât şi pentru asigurarea nevoilor de cooperare ale
structurilor ministerului cu alte instituţii, în calitate de integrator
stabilit prin acte normative specifice ori în alte cazuri stabilite prin lege;
16. organizează şi asigură, prin unităţile de
specialitate proprii, asistenţă psihologică şi medicală profilactică, curativă
şi de recuperare pentru personalul în activitate, cel pensionat, membrii de
familie ai acestora şi alte categorii de asistaţi;
17. asigură protecţia juridică a patrimoniului propriu
şi a intereselor sale legitime în faţa instanţelor de judecată;
18. organizează, conduce şi controlează activitatea
de transparenţă decizionala, informare publică şi de relaţii cu presa,
tradiţii-educaţie, asistenţă religioasă şi sport, de realizare a publicaţiilor,
filmelor, emisiunilor şi materialelor audiovizuale cu privire la activitatea
specifică;
19. negociază şi încheie contracte de asistenţă de
specialitate pentru realizarea programelor de reformă în domeniul său de
activitate;
20. conduce instituţiile proprii de învăţământ de
specialitate;
21. răspunde de executarea măsurilor de apărare a
ţării, în domeniul său de activitate, potrivit legii;
22. asigură desfăşurarea tuturor activităţilor în
conformitate cu normele de protecţie a mediului.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege.
Art. 4. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi
revin, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative cooperează cu celelalte
ministere şi cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale
şi colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale, structurile
asociative ale acestora, patronatele şi sindicatele, asociaţiile şi
organizaţiile neguvernamentale, cu alte persoane juridice, precum şi cu
persoanele fizice, în condiţiile prevăzute de lege.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
organizează, asigură şi desfăşoară relaţii de cooperare cu autorităţile
specializate din alte state în domeniile sale de competenţă, iar prin ataşaţi
de afaceri interne sau ofiţeri de legătură asigură reprezentarea instituţiei în
raporturile cu autorităţile similare ale statelor cu care România întreţine
relaţii diplomatice sau cu organisme şi organizaţii internaţionale.
Art. 5. - La solicitarea Preşedintelui României şi cu
aprobarea Parlamentului, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
participă cu efective şi tehnică din dotare la misiuni internaţionale sau
multinaţionale umanitare şi de menţinere a păcii în afara teritoriului
naţional.
Art. 6. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative răspunde în faţa Guvernului, a Consiliului Suprem de Apărare a
Ţării şi a Parlamentului de modul în care aplică prevederile Constituţiei, ale
celorlalte acte normative, precum şi ale tratatelor internaţionale la care
România este parte.
Art. 7. - (1) Conducerea Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative se exercită de către ministru.
(2) Ministrul internelor şi reformei administrative
are calitatea de ordonator principal de credite.
(3) Ministrul internelor şi reformei administrative
reprezintă şi angajează Ministerul Internelor şi Reformei Administrative în
raporturile cu celelalte autorităţi publice, precum şi cu alte persoane fizice
şi juridice din ţară sau din străinătate. In acest scop, poate da împuternicire
de reprezentare unor persoane din subordine.
(4) In exercitarea atribuţiilor legale, ministrul
internelor şi reformei administrative emite ordine şi instrucţiuni, care pot
avea caracter normativ sau individual.
Art. 8. - In absenţa ministrului internelor şi reformei
administrative, conducerea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
se exercită de către persoana desemnată prin ordin al acestuia.
Art. 9. - (1) Secretarii de stat şi secretarul general
răspund de organizarea şi conducerea activităţii structurilor coordonate,
potrivit atribuţiilor şi competenţelor stabilite prin lege, hotărâre a Guvernului
sau prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative.
(2) Secretarii de stat sunt numiţi şi eliberaţi din
funcţie de către primul-ministru, la propunerea ministrului internelor şi
reformei administrative.
(3) In exercitarea atribuţiilor ce îi revin,
secretarul general este ajutat de 3 secretari generali adjuncţi. Secretarul
general şi secretarii generali adjuncţi sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie în
condiţiile legii.
Art. 10. - (1) Pe lângă ministrul internelor şi
reformei administrative funcţionează Colegiul ministerului, ca organ
consultativ.
(2) Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale
Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului internelor şi
reformei administrative.
(3) Direcţia generală de informaţii şi protecţie
internă este structura specializată a ministerului care desfăşoară activităţi
de informaţii, contrainformaţii şi securitate, în vederea asigurării ordinii
publice, prevenirii şi combaterii ameninţărilor la adresa securităţii naţionale
privind misiunile, personalul, patrimoniul şi informaţiile clasificate din
cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
(4) Direcţia generală anticorupţie este structura
specializată a ministerului pentru prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul
personalului propriu.
Art. 11. - (1) In faţa autorităţilor jurisdicţionale
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative este reprezentat prin
personalul de specialitate, pe baza împuternicirilor acordate pentru fiecare
cauză în parte, conform competenţei stabilite prin ordin al ministrului
internelor şi reformei administrative.
(2) Prefectul, ca reprezentant al Guvernului pe plan
local, coordonează activităţile din teritoriu ale Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative, conform legii.
Art. 12. - (1) Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative are în structură, în subordine sau, după
caz, în coordonare aparatul central, unităţile subordonate acestuia, organe şi
unităţi centrale de specialitate, unităţi teritoriale, servicii publice deconcentrate,
precum şi alte componente constituite în condiţiile legii ca instituţii civile
sau militare.
(2) Structura organizatorică şi efectivele
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
(3) Incadrarea unităţilor pe categorii, organizarea,
funcţionarea şi dotarea acestora se aprobă prin ordin al ministrului.
(4) Ministrul internelor şi reformei administrative,
pe baza consultării Colegiului ministerului, poate înfiinţa, desfiinţa, disloca
şi redisloca unităţi, până la eşalonul brigadă, exclusiv, servicii, secţii,
birouri, compartimente şi subunităţi, în limita posturilor aprobate şi a
fondurilor băneşti alocate.
(5) Ministrul internelor şi reformei administrative
stabileşte prin ordin, dacă legea nu prevede altfel, conducătorii unităţilor şi
subunităţilor din subordine, care au calitatea de ordonator de credite.
Unităţile şi subunităţile din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, ai căror conducători au calitatea de ordonator de credite, au
personalitate juridică.
(6) Direcţiile generale/direcţiile din aparatul
central al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative coordonează,
controlează şi monitorizează, potrivit competenţelor în domeniul de activitate,
modul de aplicare a prevederilor legale de către structurile prevăzute la alin.
(1).
(7) In cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative funcţionează Corpul Naţional al Poliţiştilor, persoană juridică
de drept public, ale cărui atribuţii sunt stabilite prin lege.
Art. 13. - (1) In domeniul administraţiei publice,
instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice
centrale din subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
sunt: Institutul Naţional de Administraţie, Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice, Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat,
Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, Inspectoratul General pentru
Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor,
Direcţia Generală de Paşapoarte, Direcţia Regim Permise de Conducere şi
Inmatriculare a Vehiculelor, Arhivele Naţionale.
(2) Structurile de ordine şi siguranţă publică din
subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sunt: Poliţia
Română, Jandarmeria Română, Poliţia de Frontieră Română, Oficiul Român pentru
Imigrări, Centrul de
Cooperare Poliţienească Internaţională, Grupul Special de Protecţie şi Intervenţie
„Acvila", Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind
Evidenţa Persoanelor, Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale,
Inspectoratul de Aviaţie al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
Agenţia Naţională Antidrog şi Agenţia Naţională împotriva Traficului de
Persoane. Aceste structuri au în compunere unităţi centrale de specialitate,
care, după caz, în funcţie de nivelul de organizare, pot avea în subordine, la
nivel teritorial, inspectorate, direcţii generale, direcţii, servicii, mari
unităţi, unităţi şi/sau subunităţi operative, de instrucţie, medicale şi de
învăţământ, precum şi de asigurare a acţiunilor şi suport logistic.
(3) Managementul integrat în domeniul ordinii şi
siguranţei publice se realizează de Departamentul ordine şi siguranţă publică,
structură operaţională fără personalitate juridică, care are în compunere
Direcţia generală management operaţional, ca structură a aparatului central al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, şi următoarele componente
de ordine şi siguranţă publică subordonate ministerului: Poliţia Română,
Jandarmedia Română, Poliţia de Frontieră Română, Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale, Oficiul Român pentru Imigrări, Centrul de Cooperare
Poliţienească Internaţională, Inspectoratul de Aviaţie al Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, Grupul Special de Protecţie şi
Intervenţie „Acvila", Agenţia Naţională Antidrog şi Agenţia Naţională
împotriva Traficului de Persoane şi Centrul Naţional de Administrare a Bazelor
de Date privind Evidenţa Persoanelor. Departamentul ordine şi siguranţă publică
este condus de un secretar de stat, care este ajutat de un adjunct.
(4) In cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative funcţionează Centrul Naţional de Conducere a Acţiunilor de
Ordine Publică, structură interinstituţională de suport decizional, care
asigură managementul acţiunilor în situaţii de criză în domeniul ordinii
publice.
(5) Organizarea, funcţionarea şi compunerea Centrului
Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică se stabilesc prin hotărâre
a Guvernului.
Art. 14. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative poate constitui ori prelua în administrare sau, după caz, în
coordonare instituţii publice, regii autonome, companii, societăţi comerciale,
unităţi sanitare, amenajări recreativ-sportive, asociaţii, fundaţii, locuinţe
de serviciu şi de intervenţie, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 15. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative are în proprietate sau în administrare, după caz, clădiri,
terenuri şi dotări specifice, parc comun de transport, mijloace de
transmisiuni, comunicaţii şi informatică, mijloace tehnice specifice, precum şi
alte bunuri, care se
stabilesc prin normele de dotare şi tabelele de înzestrare.
(2) Normativele de cheltuieli
privind întreţinerea şi funcţionarea spaţiilor şi mijloacelor din dotare se
stabilesc prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative, în
condiţiile legii.
Art. 16. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative poate utiliza, în condiţiile
legii, serviciile unor consilieri sau consultanţi străini, raporturile cu
aceştia stabilindu-se prin contract individual, pentru fiecare caz în parte.
Art. 17. - (1) Personalul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative se compune din: funcţionari publici,
poliţişti - funcţionari publici cu statut special, cadre militare în
activitate, personal contractual, precum şi soldaţi şi gradaţi voluntari.
(2) Din efectivele Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative fac parte şi elevi şi studenţi
înmatriculaţi în instituţiile de învăţământ proprii, în condiţiile legii.
(3) Personalul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative se supune prevederilor legale care îi reglementează activitatea.
(4) Personalul din Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative poate beneficia, ca măsură de protecţie socială, de înlesniri în
folosirea amenajărilor recreative şi sportive din dotarea ministerului,
similare celor acordate cadrelor militare în
activitate, stabilite prin ordin al ministrului.
(5) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
poate desfăşura programe pentru construirea de locuinţe, proprietate a
personalului instituţiei, din fondurile beneficiarilor, pe terenuri disponibile
proprietate publică a statului, aflate în administrarea ministerului.
(6) Terenurile prevăzute la alin. (5) se trec, în
condiţiile legii, din domeniul public în domeniul privat al statului,
proprietarii locuinţelor dobândind, în condiţiile stabilite prin hotărâre a
Guvernului, un drept de folosinţă oneros asupra terenurilor pe durata
existenţei construcţiilor.
(7) Personalului Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative trimis la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale
României şi la organismele internaţionale specializate din străinătate, precum
şi ofiţerilor de legătură le sunt aplicabile dispoziţiile legale privind
personalul trimis în misiune permanentă în străinătate.
(8) Pe timpul participării la misiunile forţelor
prevăzute la art. 5, efectivelor Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative le sunt aplicabile dispoziţiile legale privind personalul trimis
în misiune temporară în străinătate.
(9) Ataşaţii de afaceri interne şi ofiţerii de
legătură desemnaţi de către ministrul internelor şi reformei administrative
sunt trimişi la post în condiţiile prevăzute în ordinul de numire, cu avizul
Ministerului Afacerilor Externe.
Art. 18. - (1) Posturile Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative se compun din cele ale fostului Minister al
Administraţiei şi Internelor, precum şi din cele ale Administraţiei Naţionale a
Rezervelor de Stat, ale Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi
ale Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de
Utilităţi Publice.
(2) Personalul fostului Minister al Administraţiei şi
Internelor, al Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat, al Oficiului
Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Autorităţii Naţionale de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice se preia sau,
după caz, se transferă în interesul serviciului la Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, în condiţiile legii, cu menţinerea funcţiilor
deţinute.
(3) Personalul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative beneficiază de drepturile dobândite anterior, conform
legislaţiei, precum şi, cu excepţia personalului preluat potrivit prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 25/2007 privind stabilirea unor măsuri
pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, în limita bugetului
aprobat, de indemnizaţii şi sporuri specifice instituţiilor din sistemul de
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
(4) Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat,
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale şi Autoritatea Naţională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice îşi păstrează
sediile, atribuţiile, posturile şi structurile organizatorice stabilite
potrivit legii.
Art. 19. - (1) Patrimoniul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative se compune din cel al fostului
Minister al Administraţiei şi Internelor, al Administraţiei Naţionale a
Rezervelor de Stat, al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al
Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice.
(2) In termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, patrimoniul Minsiterului Internelor si
Reformei Administrative va fi inventariat, iar evidenţele contabile vor fi actualizate în mod corespunzător.
Art. 20. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative poate angaja şi efectua prestări de servicii pentru persoanele
juridice sau fizice, în condiţiile legii.
Art. 21. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative asigură personalul propriu şi tehnica din dotare împotriva
riscurilor specifice, precum şi pentru cazuri de răspundere civilă. Condiţiile
privind asigurarea personalului ministerului şi a tehnicii din dotare, precum şi
categoriile de personal şi tehnică din dotare care se asigură se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 22. - (1) Fondurile necesare desfăşurării
activităţilor în Minsiterul Internelor şi Reformei Administrative se asigură de
la bugetul de stat, precum şi din alte surse legal constituite.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi
unităţile din structura acestuia pot beneficia de donaţii, sponsorizări sau
bunuri oferite prin contract de comodat, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 23. - (1) Se înfiinţează Inspectoratul de Aviaţie,
ca structură de specialitate în subordinea Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, cu personalitate juridică, prin reorganizarea Unităţii Speciale
de Aviaţie.
(2) Organizarea şi funcţionarea Inspectoratului de
Aviaţie se stabilesc prin ordin al ministrului.
Art. 24. - Infiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Oficiului Român pentru Imigrări, ca organ de specialitate al administraţiei
publice centrale cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative se stabilesc prin
lege.
Art. 25. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 28 iunie 2003, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare, cu
excepţia art. 24.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat