ORDONANTA DE URGENTA Nr. 63 din 28 iunie 2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 462 din 28 iunie 2003
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Ministerul Administratiei si Internelor este organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica si sediul in
municipiul Bucuresti.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor exercita, conform Constitutiei
si legilor tarii, atributiile ce ii revin cu privire la: apararea drepturilor
si libertatilor fundamentale ale omului, a proprietatii publice si private;
realizarea Programului de guvernare si a strategiilor in domeniul
administratiei si ordinii publice si monitorizarea, in numele Guvernului, a
elaborarii si aplicarii programelor de reforma institutionala de catre
ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale; functia
si functionarii publici; activitatea de cadastru, geodezie si cartografie;
activitatea privind zonele defavorizate si parcurile industriale; asigurarea
ordinii publice; paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si valorilor;
prevenirea si combaterea faptelor antisociale; respectarea regimului juridic al
frontierei de stat; evidenta informatizata a persoanei; regimul juridic al
strainilor; solicitantii statutului de refugiat si persoanele care au dobandit
o forma de protectie in Romania; apararea impotriva incendiilor si protectia
civila a populatiei si bunurilor, precum si administrarea si protectia Fondului
Arhivistic National.
Art. 2
(1) Pentru indeplinirea atributiilor care ii revin, Ministerul
Administratiei si Internelor coopereaza cu celelalte ministere si cu alte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si colaboreaza cu
autoritatile administratiei publice locale, structurile asociative ale
acestora, patronatele si sindicatele, asociatiile si organizatiile
neguvernamentale, cu alte persoane juridice, precum si cu persoanele fizice, in
limitele legii.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor organizeaza, asigura si
desfasoara relatii de cooperare cu autoritatile specializate din alte state in
domeniile sale de competenta, iar prin atasati de afaceri interne sau ofiteri
de legatura asigura reprezentarea institutiei in raporturile cu autoritatile
similare ale statelor cu care Romania intretine relatii diplomatice sau cu
organisme si organizatii internationale de specialitate.
Art. 3
La solicitarea Presedintelui Romaniei si cu aprobarea Parlamentului,
Ministerul Administratiei si Internelor participa cu efective si tehnica din
dotare la misiuni internationale sau multinationale umanitare si de mentinere a
pacii, in afara teritoriului national.
Art. 4
Ministerul Administratiei si Internelor raspunde in fata Parlamentului, a
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si a Guvernului de modul in care aplica
prevederile Constitutiei, celelalte acte normative, inclusiv de modul in care
utilizeaza resursele alocate.
CAP. 2
Organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor
Art. 5
(1) Conducerea Ministerului Administratiei si Internelor se exercita de
catre ministru.
(2) Ministrul delegat pentru administratia publica coordoneaza activitatile
din domeniul pentru care a fost investit.
(3) Ministrul administratiei si internelor are calitatea de ordonator
principal de credite.
Art. 6
(1) In exercitarea atributiilor ministrul administratiei si internelor este
ajutat de ministrul delegat pentru administratia publica.
(2) In absenta ministrului administratiei si internelor conducerea
Ministerului Administratiei si Internelor se exercita de catre persoana
desemnata prin ordin al acestuia.
Art. 7
(1) Ministrul delegat pentru administratia publica, secretarii de stat si
secretarul general raspund de organizarea si conducerea activitatii
structurilor coordonate, potrivit atributiilor si competentelor stabilite prin
lege sau prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(2) Secretarii de stat se numesc si se elibereaza din functii de catre
primul-ministru, la propunerea ministrului administratiei si internelor.
(3) Secretarul general si secretarii generali adjuncti se numesc si se
elibereaza din functie in conditiile legii.
Art. 8
(1) Pe langa ministrul administratiei si internelor functioneaza Colegiul ministerului,
ca organ consultativ.
(2) Componenta si Regulamentul de functionare ale Colegiului ministerului
se aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. 9
(1) Ministrul administratiei si internelor reprezinta si angajeaza
Ministerul Administratiei si Internelor in raporturile cu celelalte autoritati
publice, precum si cu alte persoane fizice si juridice din tara sau din
strainatate. In acest scop poate da imputernicire de reprezentare ministrului
delegat pentru administratia publica, precum si altor persoane din subordine.
(2) In fata autoritatilor jurisdictionale Ministerul Administratiei si
Internelor este reprezentat prin personalul de specialitate pe baza
imputernicirilor acordate pentru fiecare cauza in parte, conform competentei
stabilite prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(3) Prefectul, ca reprezentant al Guvernului pe plan local, coordoneaza
activitatile din teritoriu ale Ministerului Administratiei si Internelor,
conform legii.
(4) In aplicarea prevederilor legale ministrul administratiei si internelor
emite ordine si instructiuni, iar pentru domeniul administratiei publice
acestea vor fi contrasemnate de catre ministrul delegat pentru administratia
publica.
Art. 10
(1) Ministerul Administratiei si Internelor are in structura, in subordine
sau, dupa caz, in coordonare aparatul central, unitati subordonate acestuia,
organe si unitati centrale de specialitate, unitati teritoriale, servicii
publice descentralizate, precum si alte componente constituite in conditiile
legii ca institutii civile sau militare.
(2) Structura organizatorica si efectivele Ministerului Administratiei si
Internelor se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Incadrarea unitatilor pe categorii, organizarea, functionarea si
dotarea acestora se aproba prin ordin al ministrului administratiei si
internelor.
(4) Ministrul administratiei si internelor, pe baza consultarii Colegiului
ministerului, poate infiinta, desfiinta, disloca si redisloca unitati,
servicii, sectii, birouri, compartimente si subunitati, in limita posturilor
aprobate si a fondurilor banesti alocate.
(5) Ministrul administratiei si internelor stabileste, prin ordin, daca
legea nu prevede altfel, conducatorii unitatilor si subunitatilor din
subordine, care au calitatea de ordonatori de credite.
(6) Unitatile din aparatul central al Ministerului Administratiei si
Internelor coordoneaza, controleaza si monitorizeaza, potrivit competentelor in
domeniul de activitate, modul de aplicare a prevederilor legale de catre
structurile prevazute la alin. (1).
(7) In cadrul Ministerului Administratiei si Internelor functioneaza Corpul
National al Politistilor, persoana juridica de drept public, ale carui
atributii sunt stabilite prin lege.
Art. 11
(1) In domeniul administratiei publice, institutiile publice si organele de
specialitate ale administratiei publice centrale din subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor sunt: Institutul National de Administratie,
Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, Agentia Nationala a
Functionarilor Publici, Autoritatea pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii
nr. 10/2001, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta Civila,
Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, Directia Generala de
Pasapoarte si Autoritatea Guvernamentala pentru Valea Jiului.
(2) Structurile de ordine si siguranta publica din subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor sunt: Politia Romana, Jandarmeria Romana, Politia
de Frontiera Romana, Autoritatea pentru straini, Oficiul National pentru
Refugiati, Directia Generala de Informatii si Protectie Interna, Grupul Special
de Protectie si Interventie "Acvila" si Unitatea Speciala de Aviatie.
Acestea au in compunere unitati centrale de specialitate, care pot avea in
subordine, la nivel teritorial, inspectorate, comandamente, directii generale,
directii, servicii, mari unitati, unitati si/sau subunitati operative, de
instructie, medicale si de invatamant, precum si de asigurare a actiunilor.
Directia Generala de Informatii si Protectie Interna este structura
specializata a Ministerului Administratiei si Internelor in obtinerea,
verificarea, prelucrarea, stocarea, protectia informatiilor clasificate, precum
si valorificarea informatiilor si datelor necesare realizarii atributiilor ce
revin ministerului.
Art. 12
Ministerul Administratiei si Internelor poate constitui ori prelua in
administrare sau, dupa caz, in coordonare institutii publice, regii autonome,
companii, societati comerciale, unitati sanitare, amenajari recreativ-sportive,
asociatii, fundatii, locuinte de serviciu si de interventie, in conditiile
legii.
Art. 13
(1) Ministerul Administratiei si Internelor are in proprietate sau in
administrare, dupa caz, cladiri, terenuri si dotari specifice, parc comun de
transport, mijloace de transmisiuni, comunicatii si informatica, mijloace
tehnice specifice, precum si alte bunuri, care se stabilesc prin normele de
dotare si tabelele de inzestrare.
(2) Normativele de cheltuieli privind intretinerea si functionarea
spatiilor si mijloacelor din dotare se stabilesc prin ordin al ministrului
administratiei si internelor, in conditiile legii.
CAP. 3
Atributiile Ministerului Administratiei si Internelor
Art. 14
(1) Ministerul Administratiei si Internelor indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) In domeniul administratiei publice:
1. monitorizeaza aplicarea prevederilor cuprinse in strategiile si
programele de reforma si restructurare a administratiei publice centrale si
locale, elaborate pe baza Programului de guvernare, in conformitate cu
standardele Uniunii Europene si legislatia interna, si asigura realizarea
strategiilor si programelor in domeniul sau de activitate;
2. indruma si controleaza activitatea prefectului pentru indeplinirea
Programului de guvernare;
3. initiaza proiecte de acte normative in domeniul serviciilor publice
descentralizate;
4. indruma si sprijina autoritatile publice locale si aparatul propriu al
acestora in aplicarea corecta si unitara a prevederilor legale si in
indeplinirea atributiilor ce le sunt conferite prin lege;
5. asigura consultarea organizatiilor neguvernamentale si ale autoritatilor
administratiei publice locale, in conditiile legii;
6. avizeaza proiectele de acte normative elaborate de ministere si alte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale, care contin
prevederi referitoare la administratia publica locala;
7. monitorizeaza acordurile si conventiile de cooperare pe care
autoritatile administratiei publice locale le incheie cu autoritati ale
administratiei publice locale din alte tari;
8. in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale, elaboreaza
si monitorizeaza strategii si programe de dezvoltare a infrastructurii urbane
si a serviciilor de gospodarie comunala si acorda sprijin pentru realizarea
unor proiecte de parteneriat public-privat;
9. asigura infiintarea si functionarea unitatilor de management pentru
proiectele cu finantare externa rambursabila sau nerambursabila, provenite de
la institutii financiare externe;
10. elaboreaza si supune spre aprobare strategia de dezvoltare a parcurilor
industriale;
11. realizeaza, in domeniul sau de activitate, dialogul si parteneriatul
social cu confederatiile sindicale si patronale reprezentative la nivel
national;
12. asigura, prin structurile de specialitate din subordine, aplicarea
strategiei si a Programului de guvernare in domeniul managementului functiei
publice si al functionarilor publici, formarea si perfectionarea pregatirii
profesionale specializate in administratie, activitatea de geodezie,
topografie, fotogrammetrie, teledetectie, cadastru si cartografie, urmarirea
procesului de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, activitatea de evidenta a persoanelor, precum si activitatea de prevenire
si gestionare a situatiilor de urgenta civila;
13. constituie si utilizeaza Sistemul National Informatic de Evidenta a
Persoanelor.
b) In domeniul ordinii si sigurantei publice:
1. stabileste, potrivit legii, masuri pentru apararea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale omului, precum si a proprietatii publice si
private;
2. organizeaza si desfasoara, prin structuri specializate, potrivit
competentei, activitati pentru prevenirea si combaterea terorismului, a
criminalitatii organizate, a traficului si consumului ilicit de droguri, a
traficului de persoane, a migratiei ilegale, a criminalitatii informatice,
precum si a altor fenomene infractionale si fapte antisociale;
3. organizeaza, indruma si coordoneaza activitatea de protectie a
persoanelor, bunurilor, obiectivelor si valorilor si organizeaza paza
obiectivelor de importanta deosebita date in competenta potrivit legii;
4. asigura, potrivit competentelor, desfasurarea activitatii pentru
efectuarea cercetarilor in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea
penala;
5. organizeaza activitatea de protectie a martorilor;
6. solicita de la autoritati publice, de la persoane fizice sau juridice
informatii, date si documente necesare in vederea indeplinirii atributiilor
stabilite prin lege si in limitele acesteia; poate recompensa persoanele fizice
care acorda sprijin ministerului, pentru indeplinirea atributiilor specifice,
din fondul repartizat cu aceasta destinatie, in conditiile stabilite prin ordin
al ministrului administratiei si internelor;
7. asigura respectarea regimului frontierei de stat a Romaniei;
8. constituie si utilizeaza Registrul National al Armelor si Cazierul
judiciar;
9. constituie si utilizeaza Sistemul National de Evidenta a Strainilor;
asigura respectarea regimului juridic al strainilor pe teritoriul Romaniei;
10. asigura constituirea, evidenta, selectionarea, pastrarea, conservarea
si folosirea documentelor din Fondul Arhivistic National;
11. organizeaza si executa asigurarea medicala si psihologica a misiunilor
specifice.
c) Alte atributii:
1. elaboreaza, avizeaza si tine evidenta proiectelor de acte normative care
privesc activitatea ministerului si a unitatilor din structura sa si le sustine
in fata Guvernului si a Parlamentului;
2. elaboreaza obiectivele si orientarile activitatii internationale in
domeniul administratiei publice si afacerilor interne, potrivit Programului de
guvernare si obligatiilor ce ii revin din documentele internationale la care
Romania este parte si din strategia de integrare europeana si euroatlantica;
organizeaza, coordoneaza, asigura si executa, in tara si in strainatate,
activitati de cooperare si relatii internationale, in domeniul sau de
competenta;
3. coordoneaza si controleaza respectarea de catre structurile din
subordine a reglementarilor cuprinse in actele normative proprii de organizare
si functionare;
4. realizeaza managementul resurselor umane;
5. elaboreaza proiectul de buget al ministerului, organizeaza si
controleaza intreaga activitate economico-financiara a ordonatorilor de
credite;
6. initiaza proiectele de acte normative privind salarizarea functionarilor
publici si a functionarilor publici cu statut special;
7. realizeaza managementul logistic;
8. exercita atributiile ce-i revin, potrivit legii, cu privire la
activitatea desfasurata de regia autonoma, precum si de alte unitati sau
formatiuni din subordine;
9. organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea proprie de
comunicatii, informatica, posta militara, precum si cea in legatura cu cifrul
de stat, secretizarea si protectia comunicatiilor; administreaza spectrul
radioelectric guvernamental si neguvernamental atribuit pentru indeplinirea
misiunilor specifice;
10. exercita, in conformitate cu legea, atributiile privind apararea
impotriva incendiilor, protectia civila si protectia mediului;
11. organizeaza si asigura, prin unitatile de specialitate proprii,
asistenta psihologica si medicala profilactica, curativa si de recuperare
pentru personalul in activitate, cel pensionat, membrii de familie ai acestora
si alte categorii de asistati;
12. implementeaza politicile Romaniei in domeniul refugiatilor;
13. organizeaza si coordoneaza activitatea de emitere si evidenta generala
a documentelor de identitate si de calatorie;
14. organizeaza si coordoneaza activitatea de emitere si evidenta a
permiselor de conducere si a certificatelor de inmatriculare a autovehiculelor
rutiere;
15. asigura protectia juridica a patrimoniului propriu si a intereselor
sale legitime in fata instantelor de judecata;
16. organizeaza, conduce si controleaza activitatea de transparenta
decizionala, informare publica si de relatii cu presa, de realizare a
publicatiilor, filmelor, emisiunilor si materialelor audiovizuale cu privire la
activitatea specifica;
17. negociaza si incheie contracte de asistenta de specialitate pentru
realizarea programelor de reforma in domeniul sau de activitate.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor indeplineste orice alte
atributii stabilite prin lege.
Art. 15
Pentru indeplinirea atributiilor functionale Ministerul Administratiei si
Internelor poate utiliza, in conditiile legii, serviciile unor consilieri sau
consultanti straini, raporturile cu acestia stabilindu-se prin contract
individual, pentru fiecare caz in parte.
CAP. 4
Personalul Ministerului Administratiei si Internelor
Art. 16
(1) Personalul Ministerului Administratiei si Internelor se compune din:
functionari publici, functionari publici cu statut special - politisti, cadre
militare in activitate, personal contractual, precum si militari, jandarmi si
politisti de frontiera angajati pe baza de contract.
(2) Din efectivele Ministerului Administratiei si Internelor fac parte si
elevi si studenti inmatriculati in institutiile de invatamant proprii, precum
si militari in termen incorporati, in conditiile legii.
(3) Personalul Ministerului Administratiei si Internelor se supune
prevederilor legale care ii reglementeaza activitatea.
(4) Personalul din Ministerul Administratiei si Internelor poate beneficia,
ca masura de protectie sociala, de inlesniri in folosirea amenajarilor
recreative si sportive din dotarea ministerului, similare celor acordate
cadrelor militare in activitate, stabilite prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.
(5) Personalului Ministerului Administratiei si Internelor trimis la
misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei si la organismele
internationale specializate din strainatate, precum si ofiterilor de legatura
le sunt aplicabile dispozitiile legale privind personalul trimis in misiune
permanenta in strainatate.
(6) Pe timpul participarii la misiunile fortelor prevazute la art. 3,
efectivelor Ministerului Administratiei si Internelor le sunt aplicabile
dispozitiile legale privind personalul trimis in misiune temporara in
strainatate.
(7) Atasatii de afaceri interne si ofiterii de legatura desemnati de catre
ministrul administratiei si internelor sunt trimisi la post in conditiile
prevazute in ordinul de numire, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 17
(1) Posturile Ministerului Administratiei si Internelor se compun din cele
ale fostului Minister al Administratiei Publice, ale fostului Minister de
Interne, precum si din cele aferente activitatii privind zonele defavorizate si
parcurile industriale de la fostul Minister al Dezvoltarii si Prognozei.
(2) Personalul ministerelor prevazute la alin. (1) se transfera in
interesul serviciului si se numeste pe functii la Ministerul Administratiei si
Internelor, in conditiile legii.
(3) Personalul Ministerului Administratiei si Internelor beneficiaza de
drepturile dobandite anterior, conform legislatiei, precum si, in limita
bugetului aprobat, de indemnizatii si sporuri specifice institutiilor din
sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala.
Art. 18
(1) Patrimoniul Ministerului Administratiei si Internelor se compune din
cel al Ministerului Administratiei Publice si din cel al Ministerului de
Interne.
(2) In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta, patrimoniul Ministerului Administratiei si Internelor va fi
inventariat, iar evidentele contabile vor fi actualizate in mod corespunzator.
Art. 19
Ministerul Administratiei si Internelor preia drepturile si obligatiile
patrimoniale ale ministerelor care au fost comasate si ale structurilor
preluate si continua litigiile in curs ale acestora.
Art. 20
Ministerul Administratiei si Internelor poate angaja si efectua prestari de
servicii pentru persoanele juridice sau fizice, in conditiile legii.
Art. 21
Ministerul Administratiei si Internelor asigura personalul propriu si
tehnica din dotare impotriva riscurilor specifice, precum si pentru cazuri de
raspundere civila stabilite prin ordin al ministrului administratiei si
internelor, in conditiile legii.
Art. 22
(1) Fondurile necesare desfasurarii activitatilor in Ministerul
Administratiei si Internelor se asigura de la bugetul de stat, precum si din alte
surse legal constituite.
(2) Ministerul Administratiei si Internelor si unitatile din structura
acestuia pot beneficia de donatii, sponsorizari sau bunuri oferite prin
contract de comodat, in conditiile legii.
Art. 23
Ministerul Administratiei si Internelor elaboreaza si supune spre aprobare
Guvernului proiectul de hotarare privind organizarea si functionarea
prefecturilor, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 24
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Legea nr. 40/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului de Interne,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 18 decembrie
1990, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia lit. b^1) a pct.
I al art. 17 si a art. 21^1, precum si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
291/2000 privind organizarea si functionarea unor ministere, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 308/2001, cu exceptia art.
4 si a anexei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru
administratia publica,
Gabriel Oprea
p. Ministrul integrarii europene,
Vasile Puscas,
ministru delegat - negociator-sef
la Uniunea Europeana
Ministrul muncii, solidaritatii sociale
si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu