ORDONANTA
URGENTA Nr. 48 din 28 iunie 2006
privind comercializarea
marfurilor in regim duty-free si duty-paid
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 30 iunie 2006
Având în vedere necesitatea alinierii României la
practica comunitară, în sensul de a da curs favorabil Recomandării din 16 iunie
1960 a Consiliului de Cooperare Vamală, potrivit căreia magazinele duty-free
pot funcţiona numai în aeroporturi, porturi maritime şi la bordul aeronavelor
care efectuează curse în trafic internaţional,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte:
a) condiţiile în care se pot comercializa mărfuri în
regim duty-free şi duty-paid în aeroporturi internaţionale, pe fluxurile de
plecări externe, după locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal;
şi
b) condiţiile în care se pot comercializa mărfuri în
regim duty-free la bordul aeronavelor care efectuează curse ce au ca destinaţie
un stat terţ şi prin magazine diplomatice.
Art. 2. - In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile folosite au următoarele semnificaţii:
a) regim duty-paid - regimul
de comercializare a mărfurilor în condiţiile plăţii taxelor vamale de import, a
accizelor şi a taxei pe valoarea adăugată, precum şi a oricăror alte sume care
se cuvin bugetului de stat la importul de mărfuri în vederea comercializării
acestora sub acest regim;
b) magazine duty-paid - magazinele amplasate în aeroporturile internaţionale, pe fluxurile
de plecări externe, după locurile stabilite pentru efectuarea controlului
vamal, prin care este permisă comercializarea de mărfuri cu amănuntul, în regim
duty-paid. Prin aceste magazine se comercializează mărfuri indiferent de sursa
de aprovizionare. Pentru mărfurile accizabile provenite din producţia internă
şi din achiziţii intracomunitare se datorează acciză indiferent de destinaţia
călătorilor;
c) regim duty-free - regimul
de comercializare a mărfurilor în condiţiile scutirii de la plata taxelor
vamale sau a oricăror taxe cu efect echivalent taxelor vamale de import, a accizelor şi a taxei pe
valoarea adăugată, precum şi a oricăror alte sume care se cuvin bugetului de
stat la importul de mărfuri în vederea comercializării sub acest regim;
d) magazine duty-free - magazinele autorizate de Ministerul Finanţelor Publice, prin care
este permisă comercializarea mărfurilor din import, cu amănuntul, în regim
duty-free. Prin aceste magazine este permisă şi comercializarea mărfurilor din
producţia internă şi din achiziţii intracomunitare, caz în care nu se datorează
accize şi taxa pe valoarea adăugată;
e) autorizaţie - documentul eliberat de Ministerul Finanţelor Publice, prin care se
conferă dreptul de comercializare cu amănuntul în regim duty-free, prin
magazinele amplasate în aeroporturile internaţionale, pe fluxurile de plecări
externe, după locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal, la bordul
aeronavelor care efectuează curse cu o destinaţie internaţională şi prin
magazine diplomatice;
f) stat membru - stat membru al Uniunii
Europene;
g) stat terţ - stat care nu este membru al Uniunii Europene.
Art. 3. - (1) Mărfurile neaccizabile provenite din
statele terţe şi din achiziţii intracomunitare, care se comercializează în
regim duty-free şi duty-paid, se supun regimului de antrepozitare vamală,
potrivit prevederilor Codului vamal comunitar instituit prin Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 2.319/92.
(2) Mărfurile accizabile provenite din statele terţe,
din producţia internă şi din achiziţii intracomunitare, care se comercializează
în regim duty-free şi duty-paid, se supun regimului de antrepozitare fiscală,
conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare.
(3) Prin derogare de la
prevederile legale în vigoare privind antrepozitarea vamală şi fiscală,
mărfurile introduse în antrepozitele prevăzute la alin. (1) şi (2), aflate sub supraveghere
vamală, pot fi comercializate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă.
Art. 4. - (1) Comercializarea
mărfurilor în regim duty-free se poate face prin magazinele amplasate în
aeroporturile internaţionale, în locaţiile stabilite prin art. 2 lit. d) şi la
bordul aeronavelor numai călătorilor care au ca destinaţie directă un stat
terţ.
(2) Comercializarea mărfurilor către călătorii care au
ca destinaţie un stat membru se face în regim duty-paid, chiar dacă mărfurile sunt
comercializate prin magazine duty-free.
Art. 5. - (1) Deservirea în exclusivitate a misiunilor
diplomatice şi a persoanelor fizice cu statut diplomatic în regim duty-free
este permisă printr-o singură locaţie, amplasată în municipiul Bucureşti,
agreată de Ministerul Afacerilor Externe şi de autoritatea vamală competentă,
unde îşi pot desfăşura activitatea în regim duty-free mai mulţi operatori
economici.
(2) In termen de cel mult 6 luni de la publicarea
prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de data aderării României la
Uniunea Europeană, titularii autorizaţiilor de funcţionare pentru magazinele
duty-free diplomatice urmează să facă demersurile necesare pentru autorizare în
locaţia prevăzută la alin. (1), în caz contrar pierzând dreptul de a-şi
continua activitatea. Autorizarea schimbării locaţiei nu va fi condiţionată de
plata unei noi taxe anuale prevăzute la art. 11 alin.
(1).
Art. 6. - (1) Pentru mărfurile provenite din statele
membre sau terţe, comercializate în regim duty-free sau duty-paid către
călătorii care au ca destinaţie un stat terţ, se întocmesc declaraţiile vamale
de export aferente vânzărilor în luna precedentă, până la data de 10 a lunii
următoare efectuării operaţiunilor.
(2) Pentru mărfurile provenite din statele terţe, comercializate
în regim duty-paid călătorilor care au o destinaţie intracomunitară, se
întocmesc declaraţii vamale de import aferente vânzărilor din luna precedentă,
până la data de 10 a lunii următoare efectuării operaţiunilor.
(3) Pentru mărfurile provenite din statele membre,
comercializate în regim duty-paid călătorilor care au o destinaţie
intracomunitară, se întocmesc decontul de taxă pe valoarea adăugată şi
declaraţia de accize, aferente vânzărilor din luna precedentă, conform
prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 7. - Vânzarea mărfurilor în regim duty-free şi
duty-paid se efectuează pe baza următoarelor documente:
a) pentru magazinele din aeroporturile internaţionale
amplasate după locurile stabilite pentru efectuarea controlului vamal şi la
bordul aeronavelor care efectuează curse ce au ca destinaţie un stat terţ, pe
baza paşaportului în care este aplicată ştampila poliţiei de frontieră şi a
cărţii de îmbarcare;
b) pentru magazinele diplomatice, pe bază de comenzi
scrise, emise de misiunile diplomatice, avizate de autoritatea vamală competentă, în limita
cotelor stabilite de Ministerul Afacerilor Externe, cu respectarea acordurilor
internaţionale în domeniu semnate de România.
Art. 8. - (1) Mărfurile sunt comercializate în regim
duty-free şi duty-paid numai în ambalaje şi în cantităţi uzuale comerţului cu
amănuntul, destinate consumului individual sau
familial.
(2) Preţurile mărfurilor destinate comercializării în
regim duty-free sau duty-paid vor fi exprimate în euro şi vor fi afişate la
vedere, diferenţiat în funcţie de regimul fiscal aplicat.
(3) Comercializarea mărfurilor
către cumpărători se face numai în condiţiile emiterii de bonuri sau de facturi
fiscale, după caz, excepţie făcând ziarele şi revistele, care pot fi
comercializate şi în lei, în limita a 50 lei. Pentru aceste vânzări nu se vor
întocmi bonuri fiscale pentru fiecare vânzare şi nu se va solicita
cumpărătorului paşaportul, cartea de îmbarcare sau biletul de avion, iar pentru
justificarea vânzărilor se va face zilnic un singur bon fiscal.
(4) Bonurile fiscale trebuie să conţină următoarele date:
a) denumirea, adresa/sediul şi codul unic de
înregistrare ale operatorului economic emitent;
b) logotipul şi seria aparatului;
c) numărul de ordine;
d) data şi ora emiterii;
e) denumirea mărfurilor comercializate;
f) cantităţile;
g) preţurile unitare;
h) valoarea totală;
i) numărul şi data cărţii de îmbarcare;
j) destinaţia călătorului.
(5) Facturile fiscale vor fi utilizate pentru
comercializarea mărfurilor de folosinţă îndelungată pentru care sunt prevăzute
obligaţii legale în acest sens. Pe lângă informaţiile conţinute în bonurile
fiscale, facturile vor evidenţia în plus marca, tipul, seriile mărfurilor
comercializate, precum şi alte elemente cerute de reglementările în vigoare.
Art. 9. - Amplasarea magazinelor autorizate să
comercializeze mărfuri în regim duty-free şi duty-paid în aeroporturi
internaţionale este permisă în locaţiile menţionate la art. 2 lit. b) şi d)
numai în baza avizului comunicat în scris de Ministerul Administraţiei şi
Internelor - Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi al Autorităţii
Naţionale a Vămilor.
Art. 10. - (1) Comercializarea mărfurilor cu amănuntul,
în regim duty-free, se face numai în baza autorizaţiei emise de Ministerul
Finanţelor Publice.
(2) Termenul de valabilitate al autorizaţiei emise este
de 5 ani.
Art. 11. - (1) Pentru fiecare an de funcţionare a
magazinelor prin care se comercializează mărfuri în regim duty-free, în
aeroporturile internaţionale se datorează o taxă de 10.000 euro. Aceeaşi taxă
se datorează şi în cazul comercializării mărfurilor în valută, în regim
duty-free, prin magazinele diplomatice şi la bordul aeronavelor care efectuează
curse având ca destinaţie un stat terţ.
(2) Termenul de plată a taxei
anuale/magazin/autorizaţie de funcţionare se stabileşte după cum urmează:
a) pentru primul an, înainte de eliberarea
autorizaţiei de funcţionare;
b) pentru următorii ani, cu 10 zile calendaristice
înainte de expirarea anului de funcţionare precedent.
(3) Plata taxei anuale se
efectuează în lei de către persoanele juridice care au fost autorizate să
comercializeze mărfuri cu amănuntul în valută, în regim duty-free. Valoarea în
lei a taxei se determină prin transformarea sumei în euro la cursul de schimb
stabilit şi comunicat de Banca Naţională a României în fiecare zi de joi. Acest
curs de schimb se utilizează pe toată durata săptămânii următoare pentru taxele
plătite în cursul acelei săptămâni.
(4) Taxa de autorizare se constituie venit la bugetul
de stat şi se plăteşte în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului.
(5) Taxa de autorizare se restituie total sau parţial
numai în situaţia în care autorizaţiile emise sunt anulate ca urmare a
modificărilor legislative ulterioare.
Art. 12. - Lista mărfurilor permise la comercializare
prin magazinele amplasate în aeroporturile internaţionale după locurile
stabilite pentru efectuarea controlului vamal, la bordul aeronavelor care
efectuează curse cu destinaţie un stat terţ şi prin magazine diplomatice, este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de
urgenţă.
Art. 13. - Este interzisă comercializarea de produse
din tutun, de băuturi distilate, rachiuri, lichioruri şi alte băuturi spirtoase,
vinuri, vermuturi şi alte băuturi fermentate şi bere călătorilor care au vârsta sub 18 ani.
Art. 14. - Ministerul Finanţelor Publice procedează la
anularea autorizaţiei de funcţionare emise, în următoarele cazuri:
a) neplata taxei anuale la termenele stabilite;
b) comercializarea altor mărfuri în regim duty-free
decât cele prevăzute în anexă;
c) comercializarea de mărfuri în regim duty-free către
persoane care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă;
d) în cazul repetării contravenţiei prevăzute la art.
15. Art. 15. - Neemiterea de bonuri sau de facturi
fiscale pentru mărfurile comercializate în regim
duty-free sau duty-paid constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă
cuprinsă între 8.000 lei şi 40.000 lei.
Art. 16. - (1) Activitatea magazinelor care
funcţionează în prezent în aeroporturile internaţionale în regim duty-paid
continuă şi după data aderării României la Uniunea Europeană.
(2) De la data aderării României la Uniunea Europeană,
prin magazinele duty-paid din aeroporturile internaţionale, care funcţionează
în prezent în punctele de trecere a frontierei de stat, după locurile stabilite
pentru efectuarea controlului vamal, se pot comercializa şi mărfuri în regim
duty-free, în condiţiile obţinerii autorizaţiei necesare.
Art. 17. - (1) Controlul activităţii de comercializare
a mărfurilor, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de
către organele de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se
completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18. - (1) Autorizaţiile de funcţionare emise
pentru magazinele duty-free situate în punctele de
control pentru trecerea frontierei de stat, altele decât aeroporturile cu tranzit internaţional, respectiv la bordul aeronavelor care
efectuează curse în trafic extern de pasageri, şi pentru magazinele duty-free
diplomatice îşi încetează valabilitatea la 90 de zile de la data publicării
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Stocul de mărfuri existent în magazinele
duty-free, ale căror autorizaţii de funcţionare îşi vor înceta valabilitatea
potrivit alin. (1), va fi lichidat în termen de 90 de zile de la data
publicării prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Magazinele ale căror autorizaţii de funcţionare
îşi vor înceta valabilitatea potrivit alin. (1) nu mai pot achiziţiona alte
bunuri pentru a fi comercializate în regim duty-free.
(4) La expirarea termenului
prevăzut la alin. (1) îşi încetează aplicabilitatea prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 104/2002 privind regimul vamal al mărfurilor
comercializate în regim duty-free, aprobată cu modificări prin Legea nr.
132/2003, referitoare la autorizarea magazinelor duty-free situate în punctele
de control pentru trecerea frontierei de stat terestre şi navale şi
comercializarea mărfurilor cu amănuntul în valută.
Art. 19. - (1) In cazul operatorilor economici a căror
activitate de comercializare a mărfurilor în regim duty-free încetează în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, se va proceda la restituirea
proporţională a taxei de autorizare aferente perioadei de nefuncţionare sau la
compensarea cu obligaţii fiscale la bugetul de stat.
(2) Perioada de
nefuncţionare, exprimată în zile calendaristice,
în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, reprezintă pentru magazinele
duty-free din punctele de trecere a frontierei de stat terestre şi navale
perioada de la data încetării activităţii până la data expirării anului de
funcţionare pentru care s-a făcut plata taxei anuale.
(3) Restituirea diferenţelor de taxă anuală se va face
de către unităţile Trezoreriei Statului în lei. Valoarea în lei se determină
prin transformarea sumei în euro la cursul de schimb stabilit şi comunicat de
Banca Naţională a României în fiecare zi de joi. Acest curs se utilizează pe
toată durata săptămânii următoare pentru sumele de restituit în cursul acelei
săptămâni.
(4) Procedura de restituire se va stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 20. - Până la data aderării României la Uniunea
Europeană încetează emiterea de autorizaţii de comercializare a mărfurilor în
regim duty-free.
Art. 21. - In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ministrul
finanţelor publice va emite, prin ordin, normele de aplicare a acesteia.
Art. 22. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data aderării României la Uniunea Europeană, cu excepţia
prevederilor art. 5, 18, 19, 20, 21 şi 22, care intră în vigoare la data
publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 23. - La data aderării României la Uniunea
Europeană se abrogă:
a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2002
privind regimul vamal al mărfurilor comercializate în regim duty-free,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 11 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 132/2003;
b) art. 1-9 din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003
privind unele reglementări în domeniul financiar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 609/2003, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
ANEXA
LISTA
mărfurilor care pot fi comercializate în regim
duty-free şi duty-paid
1. Accesorii pentru birou
2. Apă minerală
3. Aparate fotografice, filme foto, albume foto, rame
foto
4. Aparatură de calcul de mici dimensiuni
5. Articole de sport
6. Articole de voiaj
7. Articole din blană naturală
8. Articole din piele naturală
9. Articole din sticlă, cristal, porţelan, lemn,
metal (exclusiv mobilă)
10. Articole şi accesorii de îmbrăcăminte şi
încălţăminte
11. Articole optice
12. Artizanat
13. Băuturi distilate, rachiuri, lichioruri şi alte
băuturi spirtoase
14. Băuturi răcoritoare
15. Bere
16. Bijuterii
17. Cartele telefonice
18. Casete video şi audio, baterii, compact-discuri,
DVD-uri
19. Cărţi, reviste, ziare
20. Ceasuri, brăţări de
ceasuri, brichete
21. Instrumente muzicale
22. Jucării
23. Produse alimentare
24. Produse din tutun
25. Produse electrocasnice, electronice, digitale,
precum şi suporturile acestora
26. Produse preparate de parfumerie sau de toaletă şi preparate cosmetice
27. Programe software
28. Săpunuri
29. Tablouri, picturi, desene, gravuri, stampe şi
litografii
30. Vinuri, vermuturi si alte băuturi fermentate.