ORDONANTA
URGENTA Nr. 52 din 21 aprilie 2008
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale si pentru
completarea Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 333 din 30 aprilie 2008
Având în vedere prevederile
art. 249 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, care creează
obligaţia României, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a
transpune în dreptul intern directivele comunitare,
ţinând seama că Directiva 2005/56/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind fuziunea
transfrontalieră a societăţilor de capitaluri este în vigoare în statele membre
de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, termenul de
transpunere acordat acestora fiind 15 decembrie 2007,
având în vedere că Directiva 2007/63/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 13 noiembrie 2007 de modificare a directivelor
Consiliului 78/855/CEE şi 82/891/CEE, cu privire la cerinţa întocmirii unui
raport de expertiză independentă în cazul fuziunii sau al divizării unor
societăţi comerciale pe acţiuni, trebuie transpusă de statele membre până la
data de 31 decembrie 2008,
dată fiind necesitatea asigurării cadrului legal intern
care să faciliteze aplicarea directă a Regulamentului (CE) nr. 2.157/2001 al
Consiliului din 8 octombrie 2001 privind statutul societăţii europene şi a
Regulamentului (CE) nr. 1.435/2003 al Consiliului din 22 iulie 2003 privind
statutul societăţii cooperative europene,
observând angajamentele asumate de autorităţile române prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană,
constatând interpretarea contradictorie în practica
judecătorească a anumitor prevederi ale Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 69 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 69. - Dacă se constată o pierdere a activului
net, capitalul social subscris va trebui reîntregit sau
redus înainte de a se putea face vreo repartizare sau distribuire de profit."
2. După articolul 70 se
introduce un nou articol, articolul 701, cu următorul cuprins:
„Art. 701. - Actele
de dispoziţie asupra bunurilor unei societăţi comerciale pot fi încheiate în
temeiul puterilor conferite reprezentanţilor legali ai societăţii, după caz,
prin lege, actul constitutiv sau hotărârile organelor statutare ale societăţii
adoptate în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale actului
constitutiv al societăţii, nefiind necesară o procură specială şi în formă
autentică în acest scop, chiar dacă actele de dispoziţie trebuie încheiate în
formă autentică."
3. La articolul 142
alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) stabilirea politicilor contabile şi a sistemului
de control financiar, precum şi aprobarea planificării financiare;".
4. La articolul 227, după
alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu
următorul cuprins:
„(3) Dacă procedura prevăzută
la alin. (2) nu este îndeplinită, la expirarea duratei menţionate în actul constitutiv
orice persoană interesată sau Oficiul Naţional al Registrului Comerţului poate
sesiza judecătorul-delegat pentru constatarea dizolvării societăţii.
(4) Lichidarea şi radierea societăţii se efectuează
potrivit dispoziţiilor art. 237 alin. (6)-(10)."
5. La articolul 241,
litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,i) data situaţiilor financiare ale societăţilor
participante, care au fost folosite pentru a se stabili condiţiile fuziunii sau
ale divizării;".
6. La articolul 2433, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu
următorul cuprins:
„(5) Examinarea proiectului de fuziune sau, după caz,
de divizare şi întocmirea raportului prevăzut la alin. (1) nu vor fi necesare
dacă toţi acţionarii/asociaţii sau toţi deţinătorii altor valori mobiliare care
conferă drepturi de vot la fiecare dintre societăţile participante la fuziune
sau la divizare decid astfel."
7. La articolul 244
alineatul (1), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) dacă este cazul, raportul întocmit potrivit
prevederilor art. 2433;".
8. La articolul 244, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In cazul divizării, dacă toţi acţionarii/asociaţii
sau deţinătorii altor valori mobiliare care conferă drepturi de vot decid
astfel, nu sunt necesare redactarea raportului prevăzut de art. 2432 şi punerea la dispoziţia
acţionarilor/asociaţilor a documentelor prevăzute de art. 244 alin. (1) lit. b)
şi d)."
9. La articolul 251,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Procedurile de anulare şi de declarare a nulităţii
fuziunii sau divizării nu pot fi iniţiate după expirarea unui termen de 6 luni
de la data la care fuziunea sau divizarea a devenit efectivă, în temeiul art.
249, sau dacă situaţia a fost rectificată."
10. La titlul VI, după
capitolul II se introduce un nou capitol,
capitolul III, cuprinzând articolele 2512-25119, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Fuziunea transfrontaliera
SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare. Competenţa jurisdicţională
Art. 2512. - (1)
Societăţile pe acţiuni, societăţile în comandită pe acţiuni, societăţile cu
răspundere limitată - persoane juridice române - şi societăţile europene cu
sediul social în România pot fuziona, în condiţiile prezentei legi, cu
societăţi comerciale care au sediul social sau, după caz, administraţia
centrală ori sediul principal în alte state membre ale
Uniunii Europene sau în state aparţinând Spaţiului
Economic European, denumite în continuare state
membre, şi care funcţionează în una dintre formele
juridice prevăzute de art. 1 din Directiva Consiliului 68/151/CEE din 9 martie
1968, de coordonare, în vederea echivalării, a garanţiilor impuse societăţilor
în statele membre, în sensul art. 58 al doilea paragraf din Tratatul de
instituire a Comunităţilor Europene, pentru protejarea intereselor asociaţilor
sau terţilor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L065
din 14 martie 1968, cu modificările ulterioare, sau cu societăţi europene cu
sediul social în alte state membre.
(2) Societăţile pe acţiuni, societăţile în comandită pe
acţiuni, societăţile cu răspundere limitată - persoane juridice române - şi
societăţile europene cu sediul social în România pot fuziona cu societăţi
comerciale care au sediul social sau, după caz, administraţia centrală ori
sediul principal în alte state membre şi care, fără a se încadra în tipurile de
entităţi prevăzute la alin. (1), au personalitate juridică, deţin un patrimoniu
propriu ce reprezintă singura sursă care asigură garantarea obligaţiilor
sociale şi sunt supuse unor formalităţi de publicitate similare celor prevăzute
de Directiva Consiliului 68/151/CEE, dacă legea acelui stat membru permite astfel de fuziuni.
(3) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor
prezentului capitol organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi
fondurile închise de investiţii, reglementate de Legea nr. 297/2004 privind
piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice
alte entităţi având ca obiect de activitate plasamentul colectiv al resurselor
atrase de la public şi care funcţionează pe principiul repartizării riscurilor
şi ale căror titluri pot fi răscumpărate, direct sau indirect, la cererea
deţinătorilor, din activele entităţii respective.
(4) In cazul în care societatea absorbantă este o
societate în comandită pe acţiuni, înfiinţată şi funcţionând potrivit legii
române, acţionarii societăţii absorbite vor fi întotdeauna acţionari
comanditari ai societăţii în comandită pe acţiuni absorbante, dacă nu se
prevede altfel în hotărârea de aprobare a proiectului de fuziune.
Art. 2513. -
Competenţa de verificare a legalităţii fuziunii, sub aspectul procedurii pe
care o urmează societăţile participante la fuziune - persoane juridice române
sau societăţile europene cu sediul social în România - şi, dacă este cazul,
societatea nou-înfiinţată - persoană juridică română sau societate europeană cu
sediul social în România -, aparţine judecătorului delegat la oficiul
registrului comerţului unde sunt înmatriculate societăţile persoane juridice
române sau societăţile europene cu sediul social în România participante la
fuziune, inclusiv societatea absorbantă, ori, dacă este cazul, societatea
nou-înfiinţată.
SECŢIUNEA a 2-a
Etape. Efecte. Nulitate
Art. 2514. - (1) Fuziunea
transfrontalieră, în sensul prezentei legi, este
operaţiunea prin care:
a) una sau mai multe societăţi, dintre care cel puţin
două sunt guvernate de legislaţia a două state membre diferite, sunt dizolvate
fără a intra în lichidare şi transferă totalitatea patrimoniului lor unei alte
societăţi în schimbul repartizării către acţionarii/asociaţii societăţii sau
societăţilor absorbite de acţiuni/părţi sociale la societatea absorbantă şi,
eventual, al unei plăţi în numerar de maximum 10% din valoarea nominală a
acţiunilor/părţilor sociale astfel repartizate; sau
b) mai multe societăţi, dintre care cel puţin două
sunt guvernate de legislaţia a două state membre diferite, sunt dizolvate fără
a intra în lichidare şi transferă totalitatea patrimoniului lor unei societăţi
pe care o constituie, în schimbul repartizării către acţionarii/asociaţii lor
de acţiuni/părţi sociale la societatea nou-înfiinţată şi, eventual, al unei
plăţi în numerar de maximum
10% din valoarea nominală a acţiunilor/părţilor sociale astfel repartizate;
c) o societate este dizolvată fără a intra în lichidare
şi transferă totalitatea patrimoniului său unei alte societăţi care deţine
totalitatea acţiunilor sale/părţilor sociale sau a altor titluri conferind
drepturi de vot în adunarea generală.
(2) Plata în numerar poate fi superioară valorii
prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), dacă legislaţia a cel puţin unuia dintre
statele membre a căror naţionalitate o deţin societăţile participante la
fuziune sau societatea nou-înfiinţată permite depăşirea acestui procent.
Art. 2515. - (1)
Administratorii sau membrii directoratului societăţilor care urmează a
participa la fuziune întocmesc un proiect comun de fuziune care trebuie să
cuprindă cel puţin:
a) forma, denumirea şi sediul social ale tuturor
societăţilor participante la fuziune;
b) forma, denumirea şi sediul social ale societăţii
nou-înfiinţate, dacă este cazul;
c) condiţiile alocării de acţiuni/părţi sociale la
societatea absorbantă sau la societatea nou-înfiinţată;
d) rata de schimb a acţiunilor/părţilor sociale şi
cuantumul eventualelor plăţi în numerar;
e) data de la care acţiunile/părţile sociale prevăzute
la lit. c) dau deţinătorilor dreptul de a participa la beneficii şi orice
condiţii speciale care afectează acest drept;
f) drepturile acordate de către societatea absorbantă
sau nou-înfiinţată deţinătorilor de acţiuni care conferă drepturi speciale şi
celor care deţin alte valori mobiliare în afară de acţiuni sau măsurile propuse
în privinţa acestora;
g) orice avantaj special acordat experţilor care
evaluează proiectul de fuziune şi membrilor organelor administrative sau de
control ale societăţilor implicate în fuziune;
h) informaţii privind evaluarea patrimoniului
transferat societăţii absorbante sau societăţii nou-înfiinţate;
i) data de la care tranzacţiile societăţii absorbite
sunt considerate din punct de vedere contabil ca aparţinând societăţii
absorbante sau nou-înfiinţate;
j) efectele fuziunii asupra
locurilor de muncă ale angajaţilor societăţilor participante la fuziune;
k) data situaţiilor financiare ale societăţilor
participante care au fost folosite pentru a se stabili condiţiile fuziunii;
l) dacă este cazul, informaţii
privind mecanismele de implicare a angajaţilor în definirea drepturilor acestora
de a participa la activitatea societăţii absorbante sau nou-înfiinţate.
(2) La proiectul prevăzut la alin. (1) va fi anexat
proiectul actului constitutiv al societăţii ce urmează a fi înfiinţată,
respectiv proiectul de act modificator al actului constitutiv al societăţii
absorbante.
Art. 2516. - (1)
Proiectul comun de fuziune, semnat de reprezentanţii societăţilor participante,
se depune la oficiul registrului comerţului unde sunt înmatriculate societăţile
comerciale persoane juridice române şi/sau societăţile europene cu sediul în
România, participante la fuziune.
(2) Proiectul comun de fuziune, vizat de
judecătorul-delegat, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a
IV-a, pe cheltuiala părţilor, integral sau în extras, potrivit dispoziţiei judecătorului-delegat
sau cererii părţilor, cu cel puţin 30 de zile înaintea datelor şedinţelor în
care adunările generale urmează a hotărî asupra fuziunii.
(3) Extrasul prevăzut la alin. (2) trebuie să cuprindă
cel puţin următoarele menţiuni:
a) forma, denumirea şi sediul social ale fiecărei
societăţi participante la fuziune;
b) oficiul registrul comerţului la care au fost
depuse documentele prevăzute la art. 2515;
c) condiţiile în care îşi pot exercita dreptul de
opoziţie creditorii societăţii.
Art. 2517. - (1)
Administratorii/membrii directoratului societăţilor care participă la fuziune
trebuie să întocmească un raport scris, detaliat, în care să explice proiectul
de fuziune şi să precizeze fundamentul său juridic şi economic.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se pune la
dispoziţia acţionarilor/asociaţilor, iar, în cazurile prevăzute la art. 25110, şi a reprezentantului angajaţilor
sau, în cazul în care nu a fost desemnat, a angajaţilor, la sediul societăţii,
cu cel puţin 30 de zile înaintea datei şedinţei în care adunarea generală
urmează a hotărî asupra fuziunii. In cazul în care societatea deţine o pagină
de internet proprie, raportul se publică şi pe pagina de internet, pentru
liberul acces al acţionarilor/asociaţilor şi angajaţilor.
Art. 2518. - (1) Unul
sau mai mulţi experţi, persoane fizice ori juridice, acţionând pe seama
fiecăreia dintre societăţile persoane juridice române sau societăţile europene
cu sediul în România, care participă la fuziune, dar independent de acestea,
sunt desemnaţi de către judecătorul-delegat pentru a examina proiectul comun de
fuziune şi a întocmi un raport scris către acţionari/asociaţi.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) va preciza dacă
rata de schimb a acţiunilor/părţilor sociale este corectă şi rezonabilă.
Raportul va indica, de asemenea, metoda sau metodele folosite pentru a
determina rata de schimb propusă, va preciza dacă metoda sau metodele folosite
sunt adecvate pentru cazul respectiv, va indica valorile obţinute prin
aplicarea fiecăreia dintre aceste metode şi va conţine opinia experţilor
privind ponderea atribuită metodelor în cauză pentru obţinerea valorii reţinute
în final. Raportul va descrie, de asemenea, orice dificultăţi deosebite în
realizarea evaluării.
(3) La cererea comună a societăţilor care participă la
fuziune, inclusiv a celor care au naţionalitatea altui stat membru,
judecătorul-delegat desemnează unul sau mai mulţi experţi acţionând pentru
toate societăţile participante, dar independent de
acestea.
(4) Fiecare dintre experţii desemnaţi în conformitate
cu prezentul articol are dreptul de a obţine de la oricare dintre societăţile
care participă la fuziune toate informaţiile şi documentele relevante şi de a
face toate investigaţiile necesare.
(5) Prin hotărâre a tuturor acţionarilor/asociaţilor
societăţilor participante la fuziune se poate renunţa la examinarea proiectului
de fuziune si la întocmirea raportului prevăzut la alin. (1).
Art. 2519. - (1)
Creditorii societăţilor comerciale - persoane juridice române sau societăţi
europene cu sediul în România - care iau parte la fuziune au dreptul la o
protecţie adecvată a intereselor lor. Orice astfel de creditor, a cărui creanţă
este anterioară datei publicării proiectului de fuziune şi care nu este
scadentă la data publicării, poate face opoziţie în condiţiile prevăzute la
art. 62.
(2) Opoziţia suspendă executarea fuziunii până la data
la care hotărârea judecătorească devine irevocabilă, în afară de cazul în care
societatea debitoare face dovada plăţii datoriilor sau oferă garanţii acceptate
de creditori ori încheie cu aceştia un acord pentru plata datoriilor.
Art. 25110. - (1)
Dacă societatea absorbantă sau nou-înfiinţată este o societate europeană cu
sediul social în România, administratorii societăţilor participante la fuziune
asigură respectarea dreptului de implicare a angajaţilor în activitatea
societăţii europene, în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
187/2007 privind procedurile de informare, consultare şi alte modalităţi de
implicare a angajaţilor în activitatea societăţii europene.
(2) Dacă în una sau mai multe dintre societăţile
participante guvernate de legislaţia altui stat membru funcţionează un mecanism
de implicare a angajaţilor în activitatea societăţii de tipul celui prevăzut de
art. 2 lit. k) din Directiva 2001/86/CE din 8 octombrie 2001 pentru completarea statutului societăţii europene
în ceea ce priveşte implicarea lucrătorilor sau un alt mecanism de cointeresare
a angajaţilor, societatea absorbantă sau nou-înfiinţată - persoană juridică
română - este obligată să instituie un astfel de mecanism, devenind aplicabile,
în mod corespunzător, prevederile art. 3 alin. (1) şi (2), art. 4-7, art. 10
alin. (1) şi (2) lit. a), g) şi h), art. 11-24, 27 şi 28 din Hotărârea Guvernului nr. 187/2007.
(3) In cazul în care societatea absorbantă sau
societatea nou-înfiinţată este o persoană juridică română, organele de
conducere ale societăţilor participante la fuziune în care funcţionează
mecanisme de implicare a angajaţilor pot, fără o negociere prealabilă, să se
supună dispoziţiilor de referinţă prevăzute de art. 12-23 din Hotărârea
Guvernului nr. 187/2007 sau să respecte aceste prevederi începând cu data
înregistrării în registrul comerţului a modificării actului constitutiv al
societăţii absorbante sau cu data înmatriculării societăţii nou-înfiinţate,
despre opţiune urmând a se face menţiune în proiectul de fuziune.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (3), grupul special
de negociere poate decide cu o majoritate de două treimi din numărul membrilor
săi care reprezintă cel puţin două treimi dintre angajaţi, inclusiv voturile
membrilor care reprezintă angajaţii din cel puţin două state membre diferite,
să nu declanşeze negocieri sau să înceteze negocierile deja iniţiate şi să
admită aplicarea dispoziţiilor de referinţă din Hotărârea Guvernului nr.
187/2007.
(5) Atunci când în cadrul societăţii persoană juridică
română, care rezultă din fuziunea transfrontalieră, va funcţiona un sistem de
implicare a angajaţilor, administratorii sau, după caz, membrii directoratului
au obligaţia să asigure protecţia drepturilor angajaţilor rezultând din acest
mecanism în cazul unei fuziuni de drept intern ulterioare, pentru o perioadă de
3 ani de la data la care fuziunea transfrontalieră a produs efecte.
(6) In cazul în care, după negocieri prealabile, se
aplică normele-standard de participare, adunarea generală a
asociaţilor/acţionarilor poate decide limitarea proporţiei de reprezentanţi ai
angajaţilor în cadrul consiliului de administraţie/directoratului societăţii
care rezultă în urma fuziunii transfrontaliere. Cu toate acestea, în cazul în
care în una dintre societăţile care fuzionează reprezentanţii angajaţilor au
constituit cel puţin o treime din consiliul de administraţie sau de
supraveghere, limitarea decisă de adunarea generală a asociaţilor/acţionarilor
nu poate avea ca efect reducerea proporţiei de participare a angajaţilor la mai
puţin de o treime.
Art. 25111. - (1) In
termen de cel mult două luni de la expirarea termenului de opoziţie prevăzut la
art. 62 sau, după caz, de la data la care fuziunea poate fi efectuată în
conformitate cu prevederile art. 2519 alin. (2), adunarea generală a fiecăreia dintre societăţi
hotărăşte asupra proiectului comun de fuziune, în condiţiile stabilite pentru
modificarea actului constitutiv.
(2) Când acţiunile sunt de mai multe categorii,
hotărârea asupra fuziunii este subordonată rezultatului votului pe categorii,
dat în condiţiile art. 115.
(3) In cazurile prevăzute la art. 25110, adunarea generală a
acţionarilor/asociaţilor poate condiţiona aprobarea fuziunii de ratificarea
expresă de către adunarea generală a mecanismelor de implicare a angajaţilor în
activitatea societăţii absorbante sau nou-înfiinţate.
(4) Atunci când fuziunea are ca efect mărirea
obligaţiilor acţionarilor/asociaţilor uneia dintre societăţile participante -
persoane juridice române -, hotărârea adunării acţionarilor/asociaţilor se ia
cu unanimitate de voturi.
Art. 25112. - (1)
Acţionarii/asociaţii care nu au votat în favoarea hotărârii adunării generale
prin care a fost aprobată fuziunea au dreptul de a se retrage din societate şi
de a solicita cumpărarea acţiunilor lor/părţilor sociale de către societate.
(2) In cazul societăţilor pe acţiuni sau în comandită
pe acţiuni, dreptul de retragere va fi exercitat în conformitate cu prevederile
art. 134.
(3) Prin excepţie de prevederile art. 226, în cazul
societăţilor cu răspundere limitată, dreptul de retragere se va exercita prin
aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor art. 134.
(4) Acţionarii/asociaţii pot face aplicarea dreptului
de retragere reglementat de prezentul articol, doar dacă:
a) legislaţia tuturor statelor membre, a căror
naţionalitate o deţin societăţile participante la fuziune, prevede un sistem de
protecţie a asociaţilor similar celui prevăzut de alin. (1)-(3);
b) societăţile participante la fuziune, guvernate de
legislaţia altui stat membru care nu conferă asociaţilor un drept de retragere
din societate, au acceptat în mod expres ca asociaţii societăţii - persoană
juridică română - să facă uz de acest drept, făcându-se menţiune în acest sens
în hotărârea adunării generale de aprobare a fuziunii.
Art. 25113. - (1) In
cazul fuziunii prin absorbţie, judecătorul-delegat dispune înregistrarea în
registrul comerţului a actului modificator al actului constitutiv al societăţii
absorbante - persoană juridică română sau societate europeană cu sediul social
în România - după verificarea existenţei certificatelor sau a documentelor
similare care atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, emise de
autorităţile competente din celelalte state membre în care au sediul social
ori, după caz, administraţia centrală sau sediul principal celelalte societăţi
participante la fuziune, şi a termenului în care acestea au fost depuse la
oficiul registrului comerţului, termen ce nu poate depăşi 6 luni de la emitere.
(2) Dacă prin fuziune se înfiinţează o nouă societate
- persoană juridică română -, controlul de legalitate va fi efectuat în
condiţiile prevăzute de prezenta lege pentru forma de societate a cărei
constituire a fost convenită, cu verificarea în prealabil a certificatelor sau
a documentelor similare prevăzute la alin. (1).
(3) In cazul în care prin fuziune se înfiinţează o
societate europeană cu sediul social în România, controlul de legalitate al
fuziunii şi al îndeplinirii condiţiilor de înfiinţare a societăţii va fi
efectuat potrivit Regulamentului (CE) nr. 2.157/2001 al Consiliului din 8
octombrie 2001 privind statutul societăţii europene şi de prezenta lege.
(4) Judecătorul-delegat verifică, dacă este cazul, şi
caracteristicile mecanismelor de implicare a angajaţilor în activitatea
societăţii absorbante sau nou-constituite.
(5) Dacă societatea absorbantă sau societatea
nou-înfiinţată este persoană juridică guvernată de legislaţia altui stat
membru, inclusiv o societate europeană cu sediul social într-un alt stat
membru, judecătorul-delegat verifică legalitatea hotărârii de fuziune, depusă
de către administratorii/membrii directoratului la oficiul registrului
comerţului în care este înregistrată societatea - persoană juridică română -, şi
pronunţă o încheiere prin care se constată îndeplinirea condiţiilor prevăzute
de prezenta lege de către societatea comercială - persoană juridică română.
Incheierea este comunicată societăţii - persoană juridică română - la sediul
acesteia.
(6) Judecătorul-delegat poate pronunţa încheierea
prevăzută la alin. (5), chiar dacă procedura declanşată de cererile de
retragere a acţionarilor/asociaţilor în conformitate cu
art. 25112 este în curs, în încheiere
indicându-se faptul că răscumpărarea acţiunilor/părţilor sociale nu este încă
finalizată. Retragerile efectuate de acţionari/asociaţi în conformitate cu art.
25112 sunt
opozabile societăţii absorbante sau nou-înfiinţate şi acţionarilor/asociaţilor
acesteia.
Art. 25114. - (1) In
cazul fuziunii prin absorbţie, actul modificator, vizat potrivit art. 25113 alin. (1), se transmite, din
oficiu, spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pe cheltuiala societăţii.
(2) Dacă prin fuziune se constituie o nouă societate -
persoană juridică română sau o societate europeană cu sediul în România -,
aceasta este supusă formalităţilor de publicitate prevăzute de prezenta lege
pentru forma de societate convenită.
(3) Oficiul registrului comerţului unde este
înmatriculată societatea absorbantă sau societatea nou-înfiinţată va notifica
de îndată, pe cheltuiala societăţii, realizarea fuziunii autorităţilor similare
din statele membre în care sunt înmatriculate societăţile participante la
fuziune, în vederea radierii acestora.
(4) Oficiul registrul comerţului unde sunt
înmatriculate societăţile comerciale absorbite - persoane juridice române -
radiază din registrul comerţului aceste societăţi, în temeiul notificării
comunicate de autoritatea similară din statul membru a cărui naţionalitate o
deţine societatea absorbantă sau societatea nou-înfiinţată.
(5) In cazul în care prin fuziunea transfrontalieră
este constituită o societate europeană cu sediul în România, Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului, pe cheltuiala părţilor, comunică Jurnalului Oficial
al Uniunii Europene, în vederea publicării, un anunţ care cuprinde: denumirea
societăţii, numărul de înmatriculare în registrul comerţului în care este
înmatriculată, data înmatriculării, numărul Monitorului Oficial al României în
care a fost publicată încheierea judecătorului-delegat de înmatriculare a
societăţii.
Art. 25115. - (1)
Fuziunea are următoarele consecinţe:
a) transferul, atât în raporturile dintre societatea absorbită şi societatea absorbantă/nou-înfiinţată,
cât şi în raporturile cu terţii, către societatea absorbantă/nou-înfiinţată al
tuturor activelor şi pasivelor societăţii absorbite;
b) acţionarii sau asociaţii societăţii
absorbite/participante la fuziune devin acţionari, respectiv asociaţi ai
societăţii absorbante/nou-înfiinţate, în conformitate cu regulile de
repartizare stabilite în proiectul de fuziune;
c) societatea absorbită, respectiv societăţile care
formează noua societate prin fuziune încetează să existe.
(2) Fuziunea produce efecte:
a) în cazul constituirii unei societăţi, de la data
înmatriculării acesteia în registrul comerţului;
b) în cazul fuziunii prin absorbţie, de la data
înregistrării în registrul comerţului a actului modificator al actului
constitutiv, cu excepţia cazului în care, prin acordul părţilor, se stipulează
că operaţiunea va avea efect la o altă dată, care nu poate fi însă ulterioară
încheierii exerciţiului financiar curent al societăţii absorbante sau
societăţilor beneficiare şi nici anterioară încheierii ultimului exerciţiu
financiar încheiat al societăţii sau societăţilor care îşi transferă
patrimoniul, şi controlul judecătorului-delegat prevăzut de art. 25113 alin. (1);
c) în cazul în care prin fuziune se constituie o societate europeană, de la data înmatriculării acesteia.
(3) Drepturile şi obligaţiile societăţilor absorbite
decurgând din raporturile de muncă şi care există la data intrării în vigoare a
fuziunii transfrontaliere se transferă de la data prevăzută la alin. (2)
societăţii absorbante sau nou-înfiinţate.
(4) Niciuna dintre acţiunile societăţii absorbante nu
poate fi schimbată cu acţiuni la societatea absorbită, deţinute:
a) fie de către societatea absorbantă sau de către o
persoană care acţionează în nume propriu, dar pentru societatea respectivă;
b) fie de către societatea absorbită sau de către o
persoană care acţionează în nume propriu, dar pentru societatea respectivă.
Art. 25116. - (1)
Administratorii societăţii absorbite sau ai celor ce au format noua societate
răspund civil faţă de asociaţii acelei/acelor societăţi pentru neregularităţile
comise în pregătirea şi realizarea fuziunii.
(2) Experţii care întocmesc raportul prevăzut la art.
2518, pe seama
societăţii absorbite sau a societăţilor ce formează noua societate, răspund civil faţă de
asociaţii acestor societăţi pentru neregularităţile comise în îndeplinirea
îndatoririlor lor.
Art. 25117. -In
cazul unei fuziuni prin absorbţie, prin care una sau mai multe societăţi sunt
dizolvate fără a intra în lichidare şi transferă toate activele şi pasivele lor
unei alte societăţi care deţine toate acţiunile lor sau alte titluri conferind
drepturi de vot în adunarea generală, nu se aplică prevederile art. 2515 alin. (1) lit. c), d) şi e), art.
2518, art. 25115 alin. (1) lit. b) şi ale art. 25116.
Art. 25118. - (1)
Dacă societatea absorbantă este o persoană juridică având naţionalitatea altui
stat membru şi care deţine 90% sau mai mult din capitalul social al
societăţii/societăţilor absorbite, dar nu totalitatea acestuia, societatea
participantă la fuziune - persoană juridică română - nu este obligată să solicite
efectuarea raportului experţilor prevăzut la art. 2518, decât dacă legislaţia statului
membru a cărui naţionalitate o deţine societatea absorbantă prevede această
obligaţie.
(2) In cazul în care relaţia dintre societatea
absorbantă şi cea absorbită este cea prevăzută la alin. (1), pronunţarea
încheierii judecătorului-delegat, emiterea în temeiul acesteia şi comunicarea
certificatului sau a documentului similar prevăzut de art. 25113 alin. (5) nu sunt necesare decât
dacă legislaţia statului membru a cărui naţionalitate o deţine societatea
absorbantă prevede această obligaţie.
Art. 25119. - (1)
Nulitatea unei fuziuni poate fi declarată numai prin hotărâre judecătorească.
(2) Nulitatea fuziunii nu poate interveni după data la
care aceasta a produs efecte, dată stabilită potrivit art. 25115 alin. (2).
(3) Procedurile de anulare şi de declarare a nulităţii
nu pot fi iniţiate dacă situaţia a fost rectificată. Dacă neregularitatea ce
poate conduce la declararea nulităţii unei fuziuni poate fi remediată, instanţa
competentă acordă societăţilor participante un termen pentru rectificarea
acesteia.
(4) Hotărârea definitivă de declarare a nulităţii
fuziunii va fi înaintată din oficiu de către instanţă oficiilor registrului
comerţului de la sediile societăţilor implicate în fuziune."
11. Articolul 267 se abrogă.
12. După articolul 2702, se introduce un nou titlu,
titlul VII1, denumit „Societatea
europeană", cuprinzând articolele 2702a)
- 2702e) cu următorul cuprins:
„Titlul VII1
Societatea europeană
Art. 2702 a). - Societăţilor europene cu sediul în România le sunt aplicabile
prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.157/2001 din 8 octombrie 2001
privind statutul societăţii europene, cele ale prezentului capitol, precum şi
cele privitoare la societăţile pe acţiuni, în măsura compatibilităţii lor cu
dispoziţiile regulamentului comunitar.
Art. 2702 b). - (1) Societăţile europene cu sediul social în România au
personalitate juridică de la data înmatriculării în registrul comerţului.
(2) O societate europeană nu poate fi înmatriculată în
registrul comerţului decât după încheierea unui acord privind implicarea
angajaţilor în activitatea societăţii, în condiţiile prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 187/2007.
(3) In termen de 30 de zile de la înregistrare, Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului va comunica Jurnalului Oficial al Uniunii
Europene un anunţ privind înmatricularea societăţii. Anunţul va cuprinde
informaţiile prevăzute de art. 14 din Regulamentul Consiliului (CE) nr.
2.157/2001.
Art. 2702 c). - (1) Orice societate europeană înmatriculată în România îşi
poate transfera sediul social într-un alt stat membru.
(2) Proiectul de transfer, vizat de judecătorul-delegat, se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea a IV-a, pe cheltuiala societăţii, cu cel puţin 30 de zile înaintea datei
şedinţei în care adunarea generală extraordinară urmează a hotărî asupra
transferului.
(3) Hotărârea adunării generale privind transferul
sediului social al societăţii europene într-un alt stat membru se adoptă în condiţiile
art. 115 alin. (2). In cazul în care acţionarii reprezentând majoritatea
capitalului social sunt prezenţi sau reprezentanţi, decizia poate fi adoptată
cu majoritate simplă.
Art. 2702 d). - (1)
Creditorii societăţilor europene ale căror creanţe sunt anterioare datei
publicării proiectului de transfer şi care nu sunt scadente la data publicării
pot face opoziţie în condiţiile art. 62.
(2) Opoziţia prevăzută la alin. (1) suspendă executarea
operaţiunii până la data la care hotărârea judecătorească devine irevocabilă,
în afară de cazul în care societatea debitoare face dovada plăţii datoriilor
sau oferă garanţii acceptate de creditori ori încheie cu aceştia un acord
pentru plata datoriilor.
Art. 2702 e). - (1) Acţionarii care nu au votat în favoarea hotărârii adunării
generale prin care a fost aprobat transferul sediului într-un alt stat membru
au dreptul de a se retrage din societate şi de a solicita cumpărarea acţiunilor
lor de către societate.
(2) Dreptul de retragere poate fi exercitat în termen
de 30 de zile de la data adoptării hotărârii adunării generale.
(3) Acţionarii vor depune la sediul societăţii,
alături de declaraţia scrisă de retragere, acţiunile pe care le posedă sau,
după caz, certificatele de acţionar.
(4) Preţul plătit de societate pentru acţiunile celui
ce exercită dreptul de retragere va fi stabilit de un expert autorizat
independent, ca valoare medie ce rezultă din aplicarea a cel puţin două metode
de evaluare recunoscute de legislaţia în vigoare la data evaluării. Expertul este
numit de judecătorul-delegat, în conformitate cu dispoziţiile art. 38 şi 39.
Costurile de evaluare vor fi suportate de societate.
(5) Judecătorul-delegat, ulterior verificării
legalităţii transferului, pronunţă o încheiere ce atestă îndeplinirea condiţiilor
prevăzute de art. 3-5 din prezenta lege şi a celor prevăzute de art. 8 din
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2.157/2001.
(6) Ulterior radierii societăţii
europene transferate, oficiul registrului comerţului va comunica Jurnalului
Uniunii Europene, pe cheltuiala societăţii, un anunţ privind radierea
societăţii din registrul comerţului din România ca urmare a transferului
sediului acestuia într-un alt stat membru."
Art. II. - Legea nr.
26/1990 privind registrul comerţului, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificările şi
completările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. La articolul 6, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Judecătorul-delegat
întâi sesizat spre a dispune înregistrarea în registrul comerţului a
menţiunilor privind fuziunea, divizarea sau schimbarea sediului social al unei
persoane juridice în alt judeţ se va pronunţa, prin aceeaşi încheiere, şi
asupra înmatriculării persoanelor juridice astfel înfiinţate, radierii celor
care îşi încetează existenţa ori înregistrării în registrul comerţului a
modificării actelor constitutive ale persoanelor juridice care dobândesc o
parte din patrimoniul persoanei juridice divizate, după caz, precum şi asupra
înmatriculării şi radierii persoanelor juridice care îşi schimbă sediul social
în alt judeţ."
2. După articolul 6 se
introduce un nou articol, articolul 61, cu următorul cuprins:
„Art. 61. - (1)
Judecătorul-delegat la oficiul registrului comerţului are competenţa de a
verifica îndeplinirea actelor şi formalităţilor prealabile fuziunii, în cazul
în care la constituirea prin fuziune a unei societăţi europene sau a unei societăţi cooperative europene
participă o societate comercială sau o societate cooperativă - persoană
juridică română -, precum şi în cazul fuziunii transfrontaliere la care
participă o societate comercială de naţionalitate română ori o societate
europeană cu sediul în România.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător în cazul transferului sediului unei societăţi europene sau al
unei societăţi cooperative europene din România în alt stat membru."
Art. III. - Sunt
considerate ca fiind valabil încheiate actele de dispoziţie asupra bunurilor
unei societăţi comerciale, încheiate de reprezentanţii legali ai acesteia în
temeiul puterilor de reprezentare rezultând din hotărârile sau împuternicirile
întocmite sub semnătură privată, în conformitate cu regulile din actul
constitutiv şi cu celelalte reglementări interne ale societăţii comerciale,
dacă respectiva împuternicire a fost acordată de către organele statutare ale
societăţii, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a actelor
constitutive ale societăţii şi a hotărârilor organelor statutare ale
societăţii.
Art. IV. - (1) In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, societatea europeană este societatea pe acţiuni constituită în condiţiile şi prin
mecanismele prevăzute de Regulamentul Consiliului'(CE) nr. 2.157/2001 din 8
octombrie 2001 privind statutul societăţii europene.
(2) Societatea cooperativă
europeană reprezintă, în sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, societatea al cărei capital este divizat în părţi
sociale, care are ca obiect principal satisfacerea nevoilor şi/sau dezvoltarea
activităţilor economice şi sociale ale membrilor săi şi care este constituită
în condiţiile şi prin mecanismele prevăzute de Regulamentul Consiliului (CE)
nr. 1.435/2003 din 22 iulie 2003 privind statutul societăţii cooperative
europene.
Art. V. - (1) Societăţile comerciale - persoane juridice române -
aparţinând uneia dintre categoriile prevăzute la art. 2512 alin. (1) din Legea nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi societăţile europene cu sediul social în România, care au
calitatea de titulari ai dreptului de proprietate asupra
unui teren pe teritoriul acesteia, pot participa la o fuziune transfrontalieră în care societatea absorbantă sau societatea
nou-înfiinţată este persoană juridică ce are naţionalitatea unui alt stat
membru numai după împlinirea unui termen de 5 ani de la data aderării României
la Uniunea Europeană.
(2) In cazul în care patrimoniul societăţilor prevăzute
la alin. (1) cuprinde terenuri agricole, acestea pot participa la o fuziune
transfrontalieră în care societatea absorbantă sau societatea nou-înfiinţată
este persoană juridică ce are naţionalitatea unui alt stat membru sau societate
europeană cu sediul în alt stat membru numai după împlinirea unui termen de 7
ani de la data aderării României la Uniunea Europeană.
Art. VI. -Articolul 46
din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea
raporturilor de drept internaţional privat nu se aplică fuziunii transfrontaliere
reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune:
1. Directiva Parlamentului European şi a Consiliului
2005/56/CE din 26 octombrie 2005 privind fuziunea transfrontalieră a
societăţilor de capitaluri, publicată în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 310 din 25 noiembrie 2005;
2. Directiva Parlamentului European şi a Consiliului
2007/63/CE din 13 noiembrie 2007 de modificare a directivelor Consiliului
78/855/CEE şi 82/891/CEE, cu privire la cerinţa întocmirii unui raport de
expertiză independentă în cazul fuziunii sau al divizării unor societăţi
comerciale pe acţiuni, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
300/47 din 17 noiembrie 2007.
Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, astfel cum este modificată prin prezenta ordonanţă de urgenţă,
constituie cadrul legal intern necesar aplicării directe a Regulamentului
Consiliului (CE) nr. 2.157/2001 din 8 octombrie 2001 privind statutul
societăţii europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 294
din 10 noiembrie 2001, şi a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.435/2003 din
22 iulie 2003 privind statutul societăţii cooperative europene, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 207 din 18 august 2003.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian