ORDONANTA
URGENTA Nr. 86 din 8 noiembrie 2006
privind organizarea
activitatii practicienilor in insolventa
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 944 din 22 noiembrie 2006
Având în vedere că, în absenţa unei reglementări
adaptate a profesiei de practician în insolvenţă, aplicarea noilor prevederi
ale Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, act normativ intrat în vigoare la 20
iulie 2006, este extrem de dificilă,
având în vedere necesitatea creării, într-un termen cât
mai scurt, a cadrului legal care să permită actualei Uniuni a Practicienilor în
Reorganizare şi Lichidare să preia şi să gestioneze în mod transparent fondul
de lichidare,
având în vedere, de asemenea, că amendarea
reglementării profesiei de practician se impune cu stringenţă în noul context
de liberalizare a legislaţiei comunitare în materia liberei circulaţii a
serviciilor (Directiva 2005/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
Uniunii Europene din 7 septembrie 2005 privind recunoaşterea calificărilor
profesionale, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 255
din 30 septembrie 2005, p. 0022-0142),
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Procedurile de insolvenţă, procedurile de
lichidare voluntară sau amiabilă, precum şi procedurile de prevenire a
insolventei prevăzute de lege, inclusiv măsurile de supraveghere financiară ori
de administrare specială, sunt conduse de practicieni în insolvenţă, persoane
fizice sau juridice.
Art. 2. - Administratorul judiciar este persoana fizică sau juridică, practician în insolvenţă,
autorizat în condiţiile legii, desemnat să exercite atribuţiile prevăzute de
lege sau stabilite de instanţa judecătorească, în procedura insolventei, în perioada de
observaţie şi pe durata procedurii de reorganizare.
Art. 3. - Lichidatorul este
persoana fizică sau juridică, practician în insolvenţă, autorizat în condiţiile
legii, desemnat să conducă activitatea debitorului în cadrul procedurii de
faliment, atât în procedura generală, cât şi în cea simplificată, şi să
exercite atribuţiile prevăzute de lege sau stabilite de instanţa
judecătorească.
CAPITOLUL II
Forme de exercitare a profesiei
Art. 4. - (1) Practicienii în insolvenţă îşi pot
exercita profesia ca persoane fizice independente sau ca asociaţi, colaboratori ori angajaţi ai unor
societăţi profesionale cu personalitate juridică.
(2) Ca persoane fizice
independente, practicienii în insolvenţă îşi exercită profesia în cabinete
individuale, cabinete asociate sau societăţi civile profesionale fără personalitate
juridică.
(3) Persoanele juridice se organizează şi
funcţionează, conform prezentei ordonanţe de urgenţă, sub forma societăţii
profesionale cu personalitate juridică sau sub forma întreprinderii
unipersonale cu răspundere limitată.
(4) Un practician în insolvenţă nu îşi poate exercita
profesia ca persoană fizică independentă decât într-o singură formă de
organizare a profesiei. O persoană fizică nu poate avea calitatea de asociat
decât într-o singură societate civilă profesională, cu sau fără personalitate
juridică.
SECŢIUNEA 1
Persoane fizice independente
Art. 5. - (1) Cabinetul individual
se constituie pe baza deciziei practicianului în insolvenţă, înregistrată la
Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România, denumită în
continuare şi UNPIR.
(2) Bunurile constituite de practicianul în
insolvenţă ca aport la cabinetul său se supun regulilor patrimoniului
profesional de afectaţiune.
(3) Cabinetele individuale se pot asocia, prin
contract, în scopul exercitării în comun a profesiei. Drepturile şi obligaţiile
practicienilor în insolvenţă, titulari ai unor cabinete asociate, îşi păstrează
caracterul personal şi independent şi nu pot fi cedate. In mod corespunzător,
cabinetele individuale se pot asocia şi cu societăţile civile profesionale.
Art. 6. - (1) Societatea civilă profesională de
practicieni în insolvenţă, fără personalitate juridică, denumită în continuare
şi SPPI, se constituie
prin contract de societate civilă, prin care asociaţii pun în comun bunuri,
numerar, clientelă sau industrie, în vederea obţinerii de beneficii ori a
împărţirii pierderilor din activitatea desfăşurată în comun.
(2) Contractul de societate civilă este supus
înregistrării în Registrul societăţilor civile profesionale de practicieni în insolvenţă,
denumit în continuare Registrul societăţilor profesionale, ţinut de
Secretariatul general al UNPIR.
(3) Pot deţine calitatea de asociat în SPPI numai
practicienii în insolvenţă definitivi. Asociatul sau asociaţii coordonatori,
care reprezintă societatea civilă profesională în raporturile cu terţii, pot fi
desemnaţi numai dintre asociaţii care au calitatea de practician în insolvenţă
compatibil.
Art. 7. - (1) Cabinetul individual şi SPPI îşi
constituie patrimoniul iniţial din aporturile titularului, respectiv ale
asociaţilor. Patrimoniul cabinetului individual şi patrimoniul comun al
asociaţilor SPPI sunt afectate exclusiv activităţii profesionale şi au regimul
patrimoniului profesional de afectaţiune.
(2) Patrimoniul
profesional de afectaţiune reprezintă totalitatea
bunurilor, drepturilor şi obligaţiilor practicianului în insolvenţă afectate
scopului exercitării profesiei sale, constituite ca o fracţiune distinctă a
patrimoniului practicianului, separată de gajul general al creditorilor personali
ai acestuia.
(3) Creditorii ale căror creanţe sunt născute din
activitatea profesională a practicianului în insolvenţă au drept de preferinţă
la urmărirea bunurilor care fac parte din patrimoniul profesional de
afectaţiune. Aceşti creditori vor putea urmări celelalte bunuri din patrimoniul
practicianului în insolvenţă numai în măsura în care creanţele lor nu au fost satisfăcute integral din
urmărirea bunurilor din patrimoniul profesional de afectaţiune.
Art. 8. - (1) Părţile sociale deţinute de un practician
în insolvenţă la o SPPI, precum şi patrimoniul profesional de afectaţiune pot
fi înstrăinate numai dacă în persoana dobânditorului se verifică condiţiile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi de Regulamentul de organizare şi
funcţionare a UNPIR, denumit în continuare Regulament.
(2) In toate cazurile de înstrăinare a formelor de
exercitare a profesiei, contractele încheiate de transmiţător cu personalul
salariat şi cu practicienii în insolvenţă stagiari rămân în fiinţă pe durata
convenită şi se preiau de către dobânditor.
SECŢIUNEA a 2-a
Persoane juridice. Societatea civilă profesională
cu personalitate juridică şi răspundere limitată
Art. 9. - (1) Societatea civilă profesională cu
personalitate juridică şi răspundere limitată, denumită în continuare şi SPRL, se constituie prin act
constitutiv, prin asocierea practicienilor în insolvenţă, persoane fizice sau persoane juridice.
(2) Dispoziţiile art. 6 alin. (3) se aplică şi SPRL.
(3) Aporturile asociaţilor la capitalul social pot fi
în industrie, în bani sau în natură, inclusiv în clientelă.
(4) Aportul în industrie constă în activitatea
profesională a practicianului în insolvenţă asociat.
(5) Practicienii în insolvenţă care îşi exercită
profesia în cadrul societăţii civile profesionale cu răspundere limitată îşi
angajează răspunderea profesională numai în limitele capitalului social
subscris şi vărsat.
(6) SPRL dobândeşte personalitate juridică la data
înregistrării actului constitutiv al UNPIR în Registrul societăţilor
profesionale.
(7) SPRL are patrimoniu propriu. Obligaţiile şi
răspunderea SPRL sunt garantate cu patrimoniul social.
(8) SPRL este supusă
regimului transparenţei fiscale şi ţine contabilitate în partidă simplă,
potrivit reglementărilor contabile în vigoare.
(9) SPRL îşi poate constitui filiale, precum şi
sucursale sau alte sedii secundare - entităţi fără personalitate juridică -,
care se înregistrează în Registrul societăţilor profesionale.
Art. 10. - Societatea civilă profesională cu răspundere
limitată va avea ca obiect unic de activitate exercitarea profesiei de
practician în insolvenţă.
Art. 11. - Societatea civilă profesională cu răspundere
limitată se individualizează printr-o denumire specifică. Această denumire
poate cuprinde numele unuia sau mai multor asociaţi, urmat de acronimul SPRL,
sau o denumire proprie, urmată de acelaşi acronim SPRL.
Art. 12. - (1) Actul constitutiv
al societăţii civile profesionale cu răspundere limitată este încheiat în formă
scrisă. Actul constitutiv se încheie în formă autentică atunci când printre
bunurile subscrise ca aport la capitalul social se află un teren.
(2) Actul constitutiv al
societăţii civile profesionale cu răspundere limitată va cuprinde:
a) numele şi prenumele, numele purtate anterior, codul
numeric personal, locul şi data naşterii şi domiciliul asociaţilor persoane
fizice; datele de identificare ale asociaţilor persoane
juridice;
b) data dobândirii calităţii de practician în
insolvenţă şi data definitivării în profesie a asociaţilor;
c) denumirea, sediul şi, dacă este cazul, emblema
societăţii;
d) capitalul social, integral vărsat, cu menţionarea
aportului fiecărui asociat, în industrie, în bani sau în natură ori clientelă,
valoarea aporturilor în industrie, în natură sau în clientelă, precum şi modul
evaluării lor; aportul în numerar la formarea capitalului social nu va putea fi
inferior echivalentului în lei al sumei de 3.000 euro;
e) numărul şi valoarea nominală a părţilor sociale,
precum şi numărul părţilor sociale atribuite fiecărui asociat pentru aportul
său, respectiv participarea la beneficii şi pierderi a fiecărui asociat;
f) asociaţii coordonatori care reprezintă şi
administrează societatea împreună cu puterile ce li s-au conferit; dacă sunt
mai mulţi coordonatori şi ei formează un consiliu de coordonare, se vor preciza
regulile de organizare şi funcţionare ale acestui organism;
g) reguli privind transmiterea
părţilor sociale şi condiţiile de retragere a asociaţilor;
h) durata societăţii;
i) modul de transformare, reorganizare, dizolvare şi
lichidare.
(3) Orice modificare a actului constitutiv al
societăţii civile profesionale cu răspundere limitată se poate face numai în
scris sau, după caz, în formă autentică.
Art. 13. - Dovada personalităţii juridice în
raporturile cu terţii se face în baza unui certificat de înregistrare, întocmit
conform Regulamentului si emis de Secretariatul general al UNPIR.
Art. 14. - Pot deţine calitatea
de asociaţi doi sau mai mulţi practicieni în insolvenţă definitivi, înscrişi în
aceeaşi filială a UNPIR sau în filiale diferite. Actul constitutiv se va
transmite, exclusiv în scop de informare, către toate filialele unde sunt
înscrişi asociaţi ai societăţii civile profesionale cu răspundere limitată.
Art. 15. - (1) Capitalul social al societăţii civile
profesionale cu răspundere limitată, reprezentând echivalentul în lei a minimum
10.000 euro, se varsă la momentul constituirii societăţii. Secretariatul
general al UNPIR este obligat să verifice vărsarea integrală a capitalului
social la momentul constituirii şi, dacă este cazul, să verifice evaluarea
aporturilor în industrie, în natură sau în clientelă. Evaluarea se realizează
de către un evaluator autorizat, membru al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor
din România (ANEVAR), desemnat de adunarea asociaţilor.
(2) In cazul transmiterii părţilor sociale, retragerii
sau decesului unui asociat al unei societăţi civile profesionale cu răspundere
limitată, toate bunurile împreună cu orice alte drepturi, inclusiv clientela,
aduse ca aport la capitalul societăţii de către respectivul asociat, rămân
proprietatea societăţii dacă prin lege, actul constitutiv sau statutul
societăţii nu se prevede altfel.
Art. 16. - (1) Societatea civilă profesională cu
răspundere limitată este condusă de adunarea asociaţilor.
(2) Adunarea asociaţilor se convoacă de către oricare
dintre asociaţi, prin orice mijloace care să poată proba realizarea convocării.
(3) Adunarea asociaţilor se
întruneşte la sediul principal al societăţii sau, cu acordul unanim al
asociaţilor, în orice alt loc.
Art. 17. - (1) Hotărârile adunării asociaţilor se iau
prin votul asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale, cu excepţia
cazurilor prevăzute în actul constitutiv.
(2) Pentru hotărârile având ca obiect modificarea
actului constitutiv este necesar acordul unanim al asociaţilor.
Art. 18. - (1) Activitatea executivă este condusă de
unul sau mai mulţi asociaţi coordonatori, numiţi, cu majoritatea voturilor
asociaţilor, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit.
(2) Asociaţii coordonatori reprezintă SPRL în
raporturile cu terţii, celelalte competenţe fiind stabilite prin actul
constitutiv al societăţii.
Art. 19. - Asociaţii societăţii
civile profesionale cu răspundere limitată pot hotărî numirea unor cenzori sau
a unui auditor.
Art. 20. - (1) Asociatul care intenţionează să
transmită părţile sociale pe care le deţine într-o societate civilă
profesională cu răspundere limitată este obligat să notifice această intenţie
cu minimum 30 de zile anterior transmiterii, către toţi ceilalţi asociaţi,
indicând persoana sau persoanele către care doreşte să transmită respectivele
părţi sociale şi preţul.
(2) Transmiterea către terţi nu poate fi efectuată fără
acordul unanim, exprimat în scris, al celorlalţi asociaţi şi nu înainte de
expirarea termenului prevăzut la alin. (1).
Art. 21. - (1) Asociatul se poate retrage oricând din
societate, cu condiţia de a notifica în scris celorlalţi asociaţi intenţia de
retragere, cu cel puţin 3 luni înainte.
(2) La împlinirea termenului prevăzut în notificare,
UNPIR va lua act de retragerea asociatului, operând modificările
corespunzătoare în evidenţele sale.
(3) In caz de retragere, desocotirea dintre asociaţi se face în mod amiabil, ţinându-se seama de
prevederile din actul constitutiv. In caz de neînţelegere, sunt aplicabile
dispoziţiile privind arbitrajul prevăzute în Regulament.
Art. 22. - In situaţiile în care, din orice motive, în
societate rămâne un singur asociat o perioadă mai mare de 3 luni, aceasta intră
în lichidare, cu excepţia cazului în care asociatul rămas decide să continue
activitatea sub forma cabinetului individual sau a întreprinderii unipersonale
cu personalitate juridică.
Art. 23. - (1) In mod
excepţional, se poate constitui şi o întreprindere profesională unipersonală cu
răspundere limitată, denumită în continuare şi IPURL,
fie prin actul de voinţă al unui singur practician
în insolvenţă, fie ca urmare a decesului, incompatibilităţii, retragerii sau
excluderii unuia ori mai multor asociaţi dintr-o SPRL, care au ca efect
reducerea asociaţilor la unul singur, dacă acest din urmă asociat optează
pentru organizarea activităţii sale sub forma IPURL.
(2) O persoană fizică sau juridică nu poate fi
asociat decât într-o IPURL. O IPURL nu poate avea ca asociat unic o altă IPURL.
(3) Prevederile prezentului capitol privitoare la SPRL
se aplică şi IPURL, în măsura compatibilităţii lor.
Art. 24. - (1) Practicianul în insolvenţă îşi poate
schimba oricând forma de exercitare a profesiei, cu înştiinţarea UNPIR.
(2) Formele de exercitare a profesiei de practician
în insolvenţă se pot transforma în oricare dintre celelalte forme de exercitare
a profesiei, fără a intra în lichidare.
(3) Transformarea se poate
realiza separat sau odată cu reorganizarea formelor de exercitare a profesiei
de practician în insolvenţă prin fuziune, absorbţie, divizare totală sau
parţială.
(4) Divizarea parţială reprezintă desprinderea unei
părţi din patrimoniul de afectaţiune profesională, astfel cum este reflectat în
evidenţele financiar-contabile ale formei de exercitare a profesiei supuse
divizării parţiale.
(5) In cazul transformării unei forme de exercitare a
profesiei, practicienii în insolvenţă titulari ai cabinetelor individuale,
cabinetele asociate, asociaţii societăţilor civile profesionale şi ai
societăţilor civile profesionale cu răspundere limitată pot aporta cota-parte
indiviză din patrimoniul de afectaţiune profesională. Această operaţiune se
face conform evidenţelor financiar-contabile ale formei de exercitare a
profesiei care se transformă, aporturile transferate operând la valoarea nominală reflectată în aceste
evidenţe.
(6) Practicianul în insolvenţă este obligat să
înştiinţeze în scris filiala UNPIR din care face parte despre orice modificare
intervenită în forma de exercitare a profesiei.
CAPITOLUL III
Dobândirea calităţii de practician în insolvenţă
Art. 25. - Poate dobândi calitatea de practician în
insolvenţă persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) deţine diplomă de studii de învăţământ superior de
lungă durată în drept, ştiinţe economice sau inginerie şi are o experienţă în
domeniul juridic sau economic de cel puţin 3 ani de la data obţinerii diplomei
de studii superioare de lungă durată;
b) nu se găseşte în vreunul dintre cazurile de
nedemnitate prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) a promovat examenul de admitere în profesia de
practician în insolvenţă, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă şi de Regulament.
Art. 26. - (1) Persoanele fizice şi juridice străine
pot exercita profesia de practician în insolvenţă, potrivit prezentei ordonanţe
de urgenţă, dacă în statele în care îşi au domiciliul sau, după caz, sediul
profesional au această specializare, certificată de organismele profesionale
recunoscute sau, după caz, de autorităţile publice care le autorizează şi în
condiţiile stabilite prin convenţii bilaterale încheiate în acest scop de UNPIR
cu organismele similare din statele respective.
(2) Persoanele fizice sau persoanele juridice având
cetăţenia, respectiv naţionalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a
unui stat aparţinând Spaţiului Economic European pot dobândi calitatea de
practician în insolvenţă, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă,
în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români, respectiv persoanele juridice române.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
cetăţenii unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic
European care au dobândit calitatea de practician în insolvenţă în unul dintre
aceste state se pot înscrie în Tabloul UNPIR, în vederea exercitării profesiei
în România în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, fiind exceptaţi de la
procedura de examinare. UNPIR recunoaşte automat documentul emis de autoritatea
competentă din statul membru al Uniunii Europene, respectiv statul aparţinând
Spaţiului Economic European în baza căruia cetăţeanul acestor state exercită
legal profesia de practician în insolvenţă.
(4) Persoanele juridice
stabilite într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic
European unde exercită în mod legal activitatea de practician în insolvenţă se
pot înscrie în Tabloul UNPIR, în vederea exercitării profesiei în România în
condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, fiind recunoscută în mod automat
calitatea de practician în insolvenţă dobândită în statul de origine.
(5) Persoanele fizice sau juridice practicieni în
insolvenţă, având cetăţenia, respectiv naţionalitatea unui stat membru al
Uniunii Europene sau a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European, pot
exercita profesia de practician în insolvenţă şi în mod temporar sau ocazional.
In această situaţie, practicianul în insolvenţă este exceptat de la procedura
de înscriere în UNPIR.
(6) In cazul în care, în vederea exercitării
temporare sau ocazionale a profesiei de practician în insolvenţă, solicitantul
prevăzut la alin. (5) se află la prima aplicaţie în România sau dacă intervine
o modificare substanţială a situaţiei sale, acesta va înainta UNPIR o
declaraţie privind serviciile
pe care le va presta, însoţită de următoarele documente:
a) dovada cetăţeniei, în cazul persoanei fizice,
respectiv a naţionalităţii, în cazul persoanei juridice;
b) denumirea şi forma juridică, în cazul persoanei juridice;
c) dovada calificării profesionale, în cazul
persoanei fizice, şi a autorizării funcţionării, în cazul persoanei juridice;
d) o atestare care să confirme faptul că solicitantul
persoană fizică este legal stabilit într-un stat membru în scopul desfăşurării
profesiei de practician în insolvenţă şi că nu îi este interzis să practice
profesia, chiar şi cu caracter temporar, la momentul eliberării atestatului.
(7) Declaraţia prevăzută la alin. (6) poate fi
înaintată prin orice mijloace şi se reînnoieşte anual, dacă prestatorul
intenţionează să exercite, în mod temporar sau ocazional, în cursul anului
respectiv, profesia de practician în insolvenţă în România.
Art. 27. - (1) Este nedemnă de a fi practician în
insolvenţă:
a) persoana condamnată prin
hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă pentru săvârşirea unei
infracţiuni intenţionate, de natură să aducă atingere prestigiului profesiei,
inclusiv orice infracţiune de corupţie, precum şi pentru infracţiunile
prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, care determină incapacitatea legală de
a dobândi sau deţine calitatea de fondator, administrator, membru în consiliul
de supraveghere, membru al directoratului ori director al unei societăţi
comerciale şi de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, precum şi de
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia ca
infracţiunea să fie prevăzută si de Legea nr. 85/2006;
b) persoana căreia i s-a aplicat pedeapsa complementară
a interdicţiei de a exercita profesia de practician în insolvenţă ori dreptul
de a gestiona sau administra o persoană juridică, prin hotărâre judecătorească
irevocabilă.
(2) Existenţa nedemnităţii împiedică accesul persoanei
în cauză în profesie. Survenirea nedemnităţii determină încetarea calităţii de
practician în insolvenţă.
Art. 28. - (1) Exercitarea profesiei de practician în
insolvenţă este incompatibilă cu:
a) activitatea salarizată în cadrul altor profesii,
cu excepţia celor a căror compatibilitate este prevăzută la alin. (2);
b) ocupaţiile care lezează demnitatea şi independenţa
profesiei sau bunele moravuri;
c) lipsa sau limitarea
capacităţii de exerciţiu, în cazul persoanei fizice;
d) depăşirea limitelor obiectului de activitate, în
cazul persoanelor juridice.
(2) Exercitarea profesiei de practician în insolvenţă
este compatibilă cu:
a) activităţi şi funcţii didactice în învăţământul
superior juridic sau economic;
b) calitatea de avocat, consilier juridic, expert
contabil, contabil autorizat, evaluator, auditor financiar, arbitru, mediator,
conciliator, expert financiar.
(3) Interdicţia prevăzută la alin. (1) se aplică, de
asemenea, asociaţilor, colaboratorilor şi salariaţilor societăţii civile
profesionale ce au calitatea de administrator judiciar sau de lichidator
judiciar.
Art. 29. - (1) Practicianul în insolvenţă care anterior
a îndeplinit funcţia de judecător-sindic nu poate fi
numit în calitate de administrator sau lichidator în
raza instanţei în care a funcţionat, decât după trecerea unei perioade de
minimum 2 ani de la încetarea funcţiei respective.
(2) Profesia de practician în insolvenţă nu poate fi
exercitată la tribunale, tribunalele specializate şi curţile de apel, precum şi
la parchetele de pe lângă aceste instanţe la care soţul practicianului în
insolvenţă sau ruda ori afinul său până la gradul al III-lea inclusiv
îndeplineşte funcţia de judecător sau procuror.
(3) Interdicţia se aplică şi practicianului în
insolvenţă care se foloseşte de forma de organizare profesională ori de
raporturile de conlucrare profesională stabilite de prezenta ordonanţă de
urgenţă în scopul eludării acestor interdicţii.
Art. 30. - (1) Un practician în
insolvenţă nu poate avea simultan ori succesiv, într-o perioadă de 2 ani,
pentru aceeaşi persoană, şi calitatea de avocat, consilier juridic, auditor
financiar, expert contabil, contabil autorizat, auditor financiar, evaluator,
arbitru, mediator, conciliator, expert judiciar. Interdicţia se extinde şi la
asociaţii, colaboratorii şi salariaţii societăţii civile profesionale de
practicieni în insolvenţă.
(2) Nu poate fi numită în calitate de practician în
insolvenţă la o persoană juridică persoana care a deţinut calitatea de
administrator, asociat, acţionar, director sau membru în consiliul de
administraţie ori alte funcţii sau poziţii similare la acea persoană juridică.
(3) Practicianul în insolvenţă nu poate fi
concomitent administrator judiciar sau lichidator al unui debitor şi al
creditorului acestuia.
Art. 31. - In procedura insolvenţei, practicianul este
obligat să se abţină dacă se află:
a) în stare de conflict de interese, astfel cum sunt
acestea definite în Regulament şi în Codul de etică
profesională;
b) în unul dintre cazurile prevăzute la art. 27 din
Codul de procedură civilă, cu excepţia celui prevăzut la art. 27 pct. 7.
Art. 32. - (1) Admiterea în profesie se face pe baza
unui examen organizat de UNPIR, conform prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale Regulamentului.
(2) Pot fi primite în profesie, la cerere, cu scutire
de examen, persoanele care au exercitat funcţia de judecător-sindic cel puţin 5
ani consecutivi şi care solicită înscrierea în Tabloul UNPIR în termen de cel
mult un an de la eliberarea din funcţia de magistrat, cu condiţia ca aceasta să
nu îi fie imputabilă.
(3) După înscrierea în Tabloul UNPIR, practicienii în
insolvenţă depun jurământ scris.
(4) Jurământul are următoarea formulare:
„Jur să aplic în mod corect şi fără părtinire legile
ţării, să respect prevederile Regulamentului, să păstrez secretul profesional
şi să aduc la îndeplinire cu conştiinciozitate îndatoririle ce îmi revin în
calitate de practician în insolvenţă."
Art. 33. - (1) La începutul
exercitării profesiei, practicianul în insolvenţă efectuează un stagiu de
pregătire profesională cu durata de 2 ani, perioadă în care are calitatea de
practician în insolvenţă stagiar.
(2) Practicianul în insolvenţă stagiar nu poate
exercita profesia în mod independent, ci numai ca salariat sau colaborator al
unui practician în insolvenţă definitiv ori al unei societăţi civile
profesionale.
(3) Practicianul în insolvenţă stagiar nu poate
dobândi calitatea de asociat într-o societate civilă profesională.
(4) Condiţiile efectuării stagiului, drepturile şi
obligaţiile practicianului în insolvenţă stagiar, ale practicianului în
insolvenţă îndrumător, precum şi ale UNPIR faţă de aceştia sunt reglementate
prin Regulament.
(5) Stagiul se suspendă pe
timpul serviciului militar sau al concentrării, în caz de absenţă motivată ori
în caz de încetare a îndrumării profesionale fără culpa practicianului în
insolvenţă stagiar. Perioada de stagiu efectuată anterior se socoteşte pentru
îndeplinirea stagiului.
(6) In Tabloul UNPIR se va constitui o subsecţiune în
care vor fi înregistraţi practicienii în insolvenţă stagiari.
(7) După efectuarea stagiului, practicianul în
insolvenţă stagiar va susţine examenul de definitivare, fiind obligat să
susţină şi să promoveze examenul în termen de 5 ani de la primirea în profesie,
sub sancţiunea radierii din Tabloul UNPIR.
(8) Condiţiile de organizare şi desfăşurare a
examenului de definitivare se stabilesc prin Regulament.
Art. 34. - Dobândesc calitatea de practician în insolvenţă definitiv practicianul în insolvenţă
stagiar care a promovat examenul de definitivare, precum şi persoanele care pot
fi primite în profesie cu scutire de examen, în condiţiile art. 32 alin. (2).
CAPITOLUL IV
Suspendarea şi încetarea calităţii de practician în
insolvenţă
Art. 35. - Calitatea de practician în insolvenţă se
suspendă:
a) în caz de incompatibilitate, pe durata existenţei
acestei stări;
b) pe perioada în care persoana a fost supusă
interdicţiei de a profesa;
c) în caz de neplată totală
sau parţială a taxelor şi a contribuţiilor profesionale către UNPIR, în
condiţiile art. 42 alin. (2), precum şi în celelalte cazuri în care împotriva
practicianului în insolvenţă s-a luat măsura suspendării, ca sancţiune
disciplinară;
d) la cererea practicianului în insolvenţă, în
condiţiile prevăzute în Regulament;
e) în cazul neplăţii primei de asigurare;
f) prin decizie a Comisiei de disciplină;
g) pe perioada în care practicianul în insolvenţă se
află el însuşi în procedura insolvenţei.
Art. 36. - Calitatea de practician în insolvenţă
încetează:
a) prin renunţarea la exerciţiul profesiei;
b) prin deces;
c) dacă împotriva practicianului în insolvenţă s-a
luat măsura excluderii din profesie, ca sancţiune disciplinară;
d) în cazul survenirii unei cauze de nedemnitate;
e) dacă împotriva practicianului în insolvenţă a fost
deschisă, prin hotărâre irevocabilă, procedura falimentului.
CAPITOLUL V
Drepturile şi obligaţiile profesionale ale
practicienilor în insolvenţă
Art. 37. - (1) Practicienii în
insolvenţă au dreptul la onorarii pentru activitatea desfăşurată, sub forma unor
onorarii fixe, onorarii de succes sau o combinaţie a acestora.
(2) La stabilirea nivelului onorariului se vor avea în
vedere următoarele tipuri de factori care reflectă gradul de complexitate a
activităţii depuse:
a) numărul de salariaţi ai debitorului;
b) riscul privind conflictele de muncă;
c) cifra de afaceri a debitorului pe ultimii 3 ani;
d) valoarea totală a datoriilor şi numărul
creditorilor;
e) valoarea creanţelor,
numărul debitorilor;
f) numărul şi complexitatea litigiilor aflate pe rol
în care debitorul are calitate de reclamant şi, respectiv, de pârât;
g) valoarea patrimoniului, potrivit evaluării;
h) natura activelor, atractivitatea pe piaţă, riscurile legate de conservarea lor;
i) nivelul de lichidităţi aflate la dispoziţa
debitorului pentru acoperirea cheltuielilor iniţiale de lichidare.
(3) Onorariul provizoriu stabilit de
judecătorul-sindic va putea fi modificat pentru viitor de adunarea creditorilor.
(4) Obligaţia calculării şi vărsării, în condiţiile
legii, a impozitului aferent sumelor drept onorarii revine practicienilor în
insolvenţă.
Art. 38. - (1) Atunci când practicianul în insolvenţă
consideră necesar, organele de poliţie, jandarmerie sau alţi agenţi ai forţei
publice, după caz, îi acordă concursul la îndeplinirea efectivă a atribuţiilor
sale, stabilite de lege sau dispuse de judecătorul-sindic.
(2) Expertizele dispuse de organul de urmărire penală
ori de instanţa de judecată în cazurile privind desfăşurarea unor activităţi de
genul celor prevăzute la art. 1, inclusiv cele de reorganizare judiciară sau
lichidare, sunt efectuate de către practicieni în insolvenţă definitivi şi
compatibili.
Art. 39. - In exerciţiul atribuţiilor sale,
practicianul se va abţine de la orice faptă de concurenţă neloială, de la orice
practică anticoncurenţială şi de la intrarea în orice fel de conflict de
interese, astfel cum sunt prevăzute în Regulament şi în Codul de etică
profesională.
Art. 40. - (1) Atribuţiile
legale ale practicianului în insolvenţă, precum şi cele stabilite exclusiv în
sarcina sa de judecătorul-sindic în procedurile de insolvenţă nu pot fi
exercitate prin reprezentare.
(2) Societăţile civile profesionale, inclusiv cele cu
răspundere limitată, pot fi reprezentate legal sau convenţional numai de către
persoanele care au calitatea de practician în insolvenţă compatibil.
(3) Practicianul în insolvenţă poate fi totuşi
asistat de avocat în exerciţiul acestor atribuţii şi poate da mandat de
reprezentare, în condiţiile legii, pentru încheierea sau exercitarea unor acte
juridice ori procesuale ce nu presupun exerciţiul atribuţiilor exclusive ale
practicianului în insolvenţă.
(4) Sunt atribuţii exclusive ale practicianului în
insolvenţă:
a) notificarea creditorilor, întocmirea tabelelor de
creanţe, formularea contestaţiilor la declaraţiile de creanţă;
b) convocarea şi prezidarea adunărilor creditorilor,
acţionarilor sau asociaţilor ori ale membrilor debitorului persoană juridică,
dacă legea nu dă aceste atribuţii în sarcina altor persoane;
c) vânzarea bunurilor din averea debitorului, precum
şi orice proceduri aferente acestora;
d) elaborarea planului de reorganizare judiciară a
debitorului, în condiţiile si în termenele prevăzute de Legea nr. 85/2006;
e) supravegherea operaţiunilor de gestionare a
patrimoniului debitorului;
f) conducerea, integrală sau în parte, a activităţii
debitorului, atunci când legea sau judecătorul-sindic fixează această sarcină
practicianului în insolvenţă;
g) încheierea de tranzacţii, descărcarea de datorii,
descărcarea fidejusorilor, renunţarea la garanţii reale, în condiţiile Legii
nr. 85/2006;
h) distribuirea sumelor rezultate din lichidare;
i) semnarea bilanţului de lichidare;
j) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor
frauduloase încheiate de debitor în dauna creditorilor, precum şi a
transferurilor cu caracter patrimonial, a operaţiunilor comerciale încheiate de
debitor şi a constituirii de
garanţii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
k) elaborarea şi susţinerea rapoartelor periodice în
procedura insolvenţei;
l) elaborarea de expertize privind activităţi cuprinse în procedurile de insolvenţă, la cererea
judecătorului-sindic sau a altor organe judiciare, inclusiv de urmărire penală.
(5) In cazul societăţilor civile profesionale,
răspunderea pentru neîndeplinirea prevederilor alin. (4) revine
administratorilor acestora şi se sancţionează potrivit prevederilor
Regulamentului.
Art. 41. - (1) Practicienii în insolvenţă răspund, în
desfăşurarea activităţii lor, disciplinar, administrativ, civil sau penal, după
caz.
(2) Fiecare membru al UNPIR este obligat ca, în termen de 30 de zile de la admiterea în UNPIR, să se asigure
profesional, prin subscrierea unei poliţie de asigurare valabile, care să
acopere eventualele prejudicii cauzate în îndeplinirea atribuţiilor sale.
Riscul asigurat trebuie să reprezinte consecinţa activităţii practicianului în
insolvenţă pe perioada exercitării calităţii sale.
(3) Este interzis practicianului în insolvenţă, sub
sancţiunea revocării din funcţie şi a reparării eventualelor prejudicii
cauzate, să diminueze, în mod direct sau indirect,
valoarea sumei asigurate prin contractul de asigurare.
(4) Limita minimă a valorii poliţei de asigurare
profesională este stabilită prin Regulament.
(5) In cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la
alin. (2), membrului UNPIR i se va putea acorda, după caz, un termen de graţie
de 30 de zile de către consiliul de conducere al filialei.
(6) Nerespectarea obligaţiei de asigurare de
răspundere profesională în termenul prevăzut la alin. (2) sau (5) duce la
suspendarea calităţii de membru al UNPIR pe o perioadă de maximum 6 luni.
Aceeaşi măsură se va lua şi în cazul în care poliţele de asigurare de
răspundere profesională nu sunt reînnoite la data expirării lor.
(7) Neîndeplinirea obligaţiei de asigurare
profesională până la expirarea sancţiunii suspendării atrage radierea din
Tabloul UNPIR. Măsura radierii va fi comunicată practicianului.
Art. 42. - (1) Membrii UNPIR au obligaţia să plătească
cotizaţia anuală şi contribuţia pe tranşe de venituri stabilite prin
Regulament.
(2) Neplata cotizaţiei anuale şi a contribuţiei în
termenul stabilit prin Regulament atrage suspendarea pe o perioadă de 3 luni,
iar neplata acestora până la încheierea perioadei de suspendare atrage radierea
din Tabloul UNPIR.
(3) Practicienii în insolvenţă incompatibili vor
plăti cotizaţia anuală redusă cu 33% faţă de cea plătită de practicienii
compatibili.
Art. 43. - Societăţile civile profesionale de
practicieni în insolvenţă, membre ale UNPIR, au obligaţia să comunice
filialelor acesteia toate schimbările intervenite în componenţa asociaţilor,
colaboratorilor sau a angajaţilor lor care au această calitate, precum şi orice
modificare a actului constitutiv în termen de 30 de zile de la modificare.
Aceeaşi obligaţie incumbă, în mod corespunzător, şi cabinetelor individuale, respectiv IPURL.
CAPITOLUL VI
Organizarea şi funcţionarea Uniunii Naţionale a
Practicienilor în Insolvenţă din România
SECŢIUNEA 1
Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă
din România
Art. 44. - UNPIR este persoană juridică de utilitate
publică, autonomă şi fără scop lucrativ, din care fac parte practicienii în
insolvenţă, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă. Sediul UNPIR se află în municipiul Bucureşti.
Art. 45. - (1) UNPIR controlează şi supraveghează
activitatea practicienilor în insolvenţă.
(2) Autoritatea UNPIR se întinde pe întregul teritoriu
al ţării. Se pot constitui filiale locale ale UNPIR, cu personalitate juridică,
în municipiul Bucureşti şi în reşedinţele de judeţ, în condiţiile stabilite
prin Regulament.
Art. 46. - (1) In exerciţiul
atribuţiilor sale legale, UNPIR beneficiază de competenţă de autoreglementare,
putând emite regulamente privind organizarea şi exercitarea profesiei de
practician în insolvenţă, codul de etică al profesiei şi procedura
disciplinară.
(2) Regulamentul de organizare
şi funcţionare a UNPIR se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea de către Congresul UNPIR.
Art. 47. - Obiectivele UNPIR sunt:
a) stabilirea şi menţinerea cadrului reglementar
necesar dezvoltării activităţii practicienilor în insolvenţă;
b) promovarea încrederii în procedurile de insolvenţă
şi în activitatea practicienilor în insolvenţă;
c) asigurarea concurenţei loiale între practicienii
în insolvenţă şi combaterea practicilor neloiale, abuzive şi frauduloase pe
piaţa procedurilor de insolvenţă;
d) asigurarea transparenţei şi informării asupra
pieţei procedurilor de insolvenţă;
e) asigurarea aplicării standardelor de practică
onestă pe piaţa procedurilor de insolvenţă.
Art. 48. - Principalele atribuţii
ale UNPIR sunt:
a) reglementează, controlează şi supraveghează
activitatea practicienilor în insolvenţă;
b) colaborează cu instituţii publice, respectiv cu
autorităţile publice centrale şi locale, cu Consiliul Superior al
Magistraturii, ca reprezentant al autorităţii judecătoreşti, cu Parlamentul,
având dreptul la consultarea prealabilă din partea acestora în chestiuni cu
incidenţă asupra activităţii practicienilor în insolvenţă, putând încheia în
acest scop protocoale de colaborare;
c) adoptă regulamente şi
instrucţiuni privind activitatea şi conduita etică a practicienilor în
insolvenţă;
d) emite, la cerere sau din oficiu, interpretări oficiale
ale reglementărilor emise de UNPIR;
e) organizează evidenţa practicienilor în insolvenţă
şi a societăţilor civile profesionale prin înscrierea acestora în Tabloul'
UNPIR;
f) sprijină formarea şi perfecţionarea profesională a
practicienilor în insolvenţă;
g) apără prestigiul şi independenţa profesională ale
membrilor săi în raporturile cu autorităţile publice, organismele specializate,
precum şi cu alte persoane fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
h) colaborează cu asociaţii profesionale din ţară şi
din străinătate;
i) editează publicaţii de specialitate;
j) administrează fondul de lichidare constituit
potrivit legii, în conformitate cu prevederile Regulamentului. Toate
cheltuielile efectuate de UNPIR pentru administrarea fondului de lichidare,
atât la nivel central, cât şi la nivelul filialelor, sunt suportate din fondul
de lichidare constituit conform art. 4 din Legea nr.
85/2006;
k) îndeplineşte alte atribuţii stabilite prin lege sau
prin Regulament.
SECŢIUNEA a 2-a
Organele de conducere centrale ale UNPIR
Art. 49. - Organele de conducere ale UNPIR sunt
Congresul UNPIR, preşedintele UNPIR şi Consiliul naţional de conducere al
UNPIR.
Art. 50. - Activitatea curentă a UNPIR este coordonată
de un secretariat general, ale cărui atribuţii se stabilesc prin Regulament.
Art. 51. - (1) Congresul UNPIR se constituie din membrii
Consiliului naţional de conducere al UNPIR, membrii
consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR, comisiilor de disciplină, precum
şi din câte un reprezentant la 20 de membri din fiecare filială, desemnat de
adunarea generală.
(2) Congresul UNPIR şi adunările generale ale
filialelor se reunesc o dată pe an şi ori de câte ori se consideră necesar, la
convocarea Consiliului naţional de conducere al UNPIR, respectiv a consiliului
de conducere al filialei sau a 25% din numărul membrilor săi. Congresul UNPIR
este legal constituit în prezenţa majorităţii membrilor prevăzuţi la alin. (1),
iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorităţii membrilor prezenţi
sau reprezentaţi. Dacă la prima convocare nu se întruneşte cvorumul necesar
desfăşurării congresului, acesta se va desfăşura în condiţiile prevăzute de Regulament.
Art. 52. - (1) Congresul UNPIR are următoarele
atribuţii:
a) stabileşte coordonatele de bază pentru asigurarea
bunei desfăşurări a activităţii practicienilor în insolvenţă;
b) adoptă Regulamentul de organizare şi funcţionare a
UNPIR, precum şi modificările şi completările acestuia; adoptă Codul de etică
profesională şi Regulamentul privind procedura disciplinară;
c) examinează şi aprobă bugetul de venituri şi
cheltuieli şi bilanţul contabil ale UNPIR;
d) aprobă indemnizaţiile
pentru conducerea UNPIR şi a filialelor acesteia;
e) alege şi revocă preşedintele UNPIR, membrii
Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi ai comisiei de cenzori a
acesteia;
f) examinează activitatea desfăşurată de Consiliul
naţional de conducere al UNPIR şi de consiliile de conducere ale filialelor
UNPIR şi dispune măsurile necesare;
g) hotărăşte sancţionarea disciplinară a membrilor
Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi ai consiliilor de conducere ale
filialelor UNPIR, la propunerea comisiei de disciplină. Hotărârile Congresului
UNPIR sunt definitive. Contestaţiile împotriva sancţiunilor hotărâte de
Congresul UNPIR pot fi formulate în termen de 30 de zile de la data comunicării
oficiale, în scris, a hotărârii şi se judecă de către Curtea de Apel Bucureşti,
conform procedurii contenciosului administrativ. Plângerea administrativă
prealabilă nu este necesară;
h) aprobă planurile anuale de activitate ale
Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi ale consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR;
i) alege şi revocă membrii Comisiei superioare de
disciplină;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege
şi de Regulament.
(2) Congresul UNPIR poate decide organizarea Casei de
Asigurări pentru Răspundere Profesională a Membrilor UNPIR, care dobândeşte
personalitate juridică la data constituirii ei, în condiţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă şi ale Regulamentului.
(3) Congresul UNPIR poate decide organizarea Casei de
Asigurări Sociale a UNPIR, care dobândeşte personalitate juridică la data
constituirii ei, în condiţiile legii şi ale Regulamentului.
Art. 53. - Consiliul naţional de conducere al UNPIR
este format din 11 membri titulari, din care un preşedinte, 3 vicepreşedinţi, 7
membri, precum şi 5 membri supleanţi şi are următoarele atribuţii principale:
a) organizează în mod unitar, la nivel naţional,
examenele de dobândire a calităţii de practician în insolvenţă şi examenele de
definitivare în profesie;
b) întocmeşte documentarea profesională şi asigură
consultarea şi informarea curentă a membrilor UNPIR; organizează întâlniri
profesionale, seminarii, simpozioane pentru toţi membrii UNPIR, în special
pentru cei recent intraţi în corpul profesional; organizează, la cerere,
cursuri de pregătire pentru candidaţii la intrarea în
UNPIR;
c) apără interesele legitime ale membrilor UNPIR în
faţa organelor administraţiei publice, în faţa instanţelor judecătoreşti, a
oricăror alte instituţii şi persoane juridice, precum şi în faţa persoanelor
fizice; în acest scop, are calitatea şi dreptul de a interveni în orice litigiu
în care sunt puse în discuţie interesele UNPIR;
d) veghează la respectarea de către membrii UNPIR a
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale Regulamentului, a eticii şi
demnităţii profesionale, a drepturilor persoanelor fizice şi juridice;
e) organizează activităţi sociale şi culturale pentru
membrii UNPIR şi le acordă acestora asistenţă, inclusiv financiară, în caz de
nevoie;
f) veghează la armonia şi la colaborarea dintre
membrii UNPIR şi ia măsuri pentru împiedicarea concurenţei neloiale între ei şi
a practicilor anticoncurenţiale;
g) intervine pentru a concilia şi, la cerere, pentru
a arbitra litigiile profesionale dintre membrii UNPIR;
h) verifică, prin membrii săi sau prin alţi membri ai
UNPIR, delegaţi în acest scop, activitatea profesională; nu vor putea face
obiectul verificării aspectele legate de onorariu;
i) face propuneri de modificare a prezentei ordonanţe
de urgenţă şi le transmite Ministerului Justiţiei sau altor persoane ori
instituţii care au drept de iniţiativă legislativă;
j) reprezintă UNPIR în Parlament, în faţa comisiilor de
specialitate sau în plen, cu prilejul discutării proiectelor de lege de
modificare a prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi a legilor care
reglementează celelalte aspecte, inclusiv cele fiscale, ale desfăşurării
activităţii; asigură apariţia şi difuzarea organului de presă al UNPIR;
k) convoacă Congresul UNPIR în termen de maximum 30 de
zile, în cazul în care numărul membrilor săi a scăzut sub jumătate;
l) urmăreşte realizarea
obiectivelor UNPIR;
m) stabileşte sarcini pentru biroul executiv;
n) aprobă distribuirea sumelor din fondul de lichidare
către filiale UNPIR, pe baza criteriilor stabilite prin Regulament;
o) aprobă constituirea filialelor UNPIR, conform prevederilor Regulamentului;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege
sau de Regulament.
Art. 54. - (1) Preşedintele UNPIR este şi preşedintele
Consiliului naţional de conducere al UNPIR şi este ales de Congresul UNPIR
dintre membrii UNPIR pentru un mandat de 4 ani. Preşedintele poate fi reales
pentru încă un mandat de 4 ani.
(2) Membrii titulari şi membrii supleanţi ai
Consiliului naţional de conducere al UNPIR sunt aleşi prin vot secret, pe o perioadă de 4 ani. Ei pot fi realeşi
pentru încă un mandat de 4 ani.
(3) Preşedintele UNPIR reprezintă Uniunea în faţa
autorităţilor publice, precum şi în raporturile cu persoanele fizice şi
juridice din ţară şi din străinătate. Acesta poate delega atribuţiile de
reprezentare unuia dintre vicepreşedinţii Consiliului naţional de conducere al
UNPIR.
(4) Sub rezerva dispoziţiilor art. 36 lit. e), în
cazul scăderii numărului de membri ai Consiliului naţional de conducere al
UNPIR, acesta va funcţiona cu numărul de membri rămaşi până la proximul congres al UNPIR.
Art. 55. - (1) Pe lângă Consiliul naţional de conducere
al UNPIR funcţionează Comisia superioară de disciplină şi comisia de cenzori.
(2) Comisia superioară de disciplină este compusă din
5 membri titulari - preşedintele şi 4 membri - şi 3 membri supleanţi, desemnaţi
de Congresul UNPIR pentru o perioadă de 4 ani dintre practicienii în insolvenţă
aflaţi în evidenţa UNPIR, care se bucură de autoritate profesională şi morală
deosebită.
(3) Comisia de cenzori este formată din 3 cenzori,
dintre care cel puţin unul are calitatea de contabil autorizat sau expert
contabil. Comisia are ca principală atribuţie supravegherea modului de
gestionare a fondului de lichidare prevăzut la art. 4 din Legea nr. 85/2006.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea filialelor UNPIR
Art. 56. - In cazul filialelor UNPIR, organele de
conducere sunt adunarea generală şi consiliul de conducere.
Art. 57. - (1) Adunarea generală a filialelor este
formată din membri practicieni în insolvenţă, cu domiciliul, respectiv cu
sediul principal, stabilit în judeţul respectiv sau în municipiul Bucureşti,
după caz.
(2) Adunarea generală a filialei este legal
constituită în prezenţa majorităţii membrilor prevăzuţi la alin. (1), iar
hotărârile sunt valabil adoptate cu majoritatea celor prezenţi.
(3) Dacă la prima convocare nu se întruneşte cvorumul
necesar desfăşurării adunării generale, aceasta va avea loc în condiţiile
prevăzute de Regulament.
(4) Filiala dobândeşte personalitate juridică la data
înregistrării sale legale la UNPIR.
Art. 58. - Adunarea generală a
filialei are următoarele atribuţii:
a) examinează şi aprobă bugetul de venituri şi
cheltuieli al filialei şi execuţia acestuia;
b) asigură buna desfăşurare a activităţii
profesionale pe plan local;
c) alege şi revocă preşedintele, membrii consiliului
de conducere, ai comisiei de disciplină a filialei;
d) propune, dintre membrii săi, candidaţi pentru
Consiliul naţional de conducere al UNPIR;
e) examinează activitatea desfăşurată de consiliul de
conducere al filialei şi de comitetul de disciplină care funcţionează pe lângă
acesta şi hotărăşte.
Art. 59. - (1) Consiliul de conducere al filialei este
compus din 3 - 5 membri, dintre care un preşedinte, precum şi 2 membri
supleanţi, aleşi de adunarea generală a filialei dintre membrii filialei, pe o
perioadă de 4 ani.
(2) Prevederile art. 54 alin. (1) şi (2), referitoare
la alegeri, sunt aplicabile în mod corespunzător şi consiliilor de conducere
ale filialelor UNPIR.
(3) Consiliul de conducere gestionează sumele din
fondul de lichidare primite de la UNPIR.
(4) Consiliul de conducere al filialei convoacă
adunarea generală a filialei în termen de maximum 30 de zile, în cazul în care
numărul membrilor săi a scăzut sub jumătate.
(5) In cazul scăderii numărului de membri ai
consiliilor de conducere ale filialelor UNPIR, acestea vor funcţiona cu numărul
de membri rămaşi, dar aceştia trebuie să convoace, de îndată, adunarea generală
a filialei, în scopul completării numărului de membri prevăzut la alin. (1).
Art. 60. - (1) Pe lângă consiliul de conducere al
filialei funcţionează o comisie de disciplină, compusă din 3 membri titulari -
preşedintele şi 2 membri - şi 3 membri supleanţi, aleşi de adunarea generală
pentru o perioadă de 4 ani dintre membrii practicieni în insolventă, care se
bucură de autoritate profesională şi morală deosebită.
(2) Pe lângă consiliul de conducere funcţionează şi o
comisie de cenzori, formată din 3 membri, dintre care cel puţin unul are
calitatea de contabil autorizat sau expert contabil.
Art. 61. - (1) Uniunea şi
filialele sale îşi acoperă cheltuielile din venituri care se constituie din:
a) taxa de înscriere la examenul de dobândire a
calităţii de practician în insolventă şi la examenul de definitivare în
profesie;
b) taxa de înscriere în evidenţa Tabloului UNPIR;
c) contribuţiile membrilor, stabilite pe tranşe de
venituri, precum şi cotizaţiile acestora;
d) încasări din vânzarea publicaţiilor proprii;
e) alte venituri din activitatea UNPIR şi a filialelor
sale, stabilite prin Regulament.
(2) 50% din veniturile
realizate de filiale se varsă la UNPIR, potrivit normelor stabilite în
Regulament.
(3) Taxele de înscriere în evidenţă, taxele de examen
de acces în profesie şi taxele de examen de definitivat, taxele de eliberare de
certificate, cotizaţia şi contribuţiile pe transe de venituri se stabilesc
anual de către Congresul UNPIR.
CAPITOLUL VII
Inregistrare şi
publicitate
SECŢIUNEA 1
Tabloul UNPIR
Art. 62. - (1) UNPIR are obligaţia să întocmească anual
Tabloul UNPIR practicienilor în insolventă din Uniunea Naţională a
Practicienilor în Insolventă din România, denumit în continuare Tabloul UNPIR. Informaţiile şi datele
care se înscriu în Tabloul UNPIR se stabilesc prin Regulament.
(2) In Tabloul UNPIR se înscriu toţi membrii, persoane
fizice, precum şi societăţile civile profesionale de profil.
(3) Structura Tabloului UNPIR este prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4) Tabloul UNPIR se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I bis.
(5) Inscrierea în tablou se
face după achitarea taxei de înscriere.
Art. 63. - Se interzice înregistrarea unor societăţi
civile profesionale cu nume identic sau asemănător unei alte societăţi civile
profesionale, care beneficiază de anterioritate.
Art. 64. - (1) Inscrierea în
Tabloul UNPIR a practicienilor în insolventă se face la cererea persoanei
interesate adresată filialei judeţene şi a municipiului Bucureşti şi transmisă
Consiliului naţional de conducere al UNPIR spre aprobare. La cerere vor fi
anexate actele care să dovedească îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art.
32.
(2) Cererea va fi depusă în termen de cel mult un an
de la promovarea examenului de dobândire a calităţii de practician în
insolventă. Nedepunerea cererii în acest termen duce la pierderea dreptului de înscriere în Tabloul UNPIR.
(3) Contestaţia împotriva deciziei de
respingere/admitere a cererii de înscriere în Tabloul UNPIR se depune în termen
de 30 de zile de la data primirii comunicării şi se soluţionează de Consiliul
naţional de conducere al UNPIR. Deciziile Consiliului naţional de conducere al
UNPIR sunt definitive şi pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti.
Dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 2-a
Registrul societăţilor profesionale
Art. 65. - (1) Se constituie Registrul societăţilor
civile profesionale de practicieni în insolventă (Registrul societăţilor
profesionale), în scopul evidenţei centralizate a acestora, în care sunt
înregistrate societăţile civile profesionale cu şi fără personalitate juridică.
(2) Registrul societăţilor profesionale se ţine de
Secretariatul general al UNPIR, prin compartimentul de specialitate.
Art. 66. - (1) In registrul prevăzut la art. 65 vor fi
înregistrate cel puţin următoarele elemente:
a) actul constitutiv al societăţii civile
profesionale;
b) sediul social;
c) lista asociaţilor, cu indicarea numelui şi prenumelui,
domiciliului, cetăţeniei, datei şi locului naşterii, codului numeric personal,
numărului de înmatriculare în Tabloul UNPIR;
d) lista asociaţilor societăţii civile profesionale,
cu sau fără personalitate juridică, cu indicarea numărului de înregistrare în
Registrul societăţilor profesionale si în Tabloul UNPIR;
e) lista angajaţilor şi a
colaboratorilor permanenţi, practicieni în insolventă;
f) în cazul SPRL, filialele, sucursalele, sediilor
secundare şi lista practicienilor, persoane fizice, angajate în cadrul acestora
sau având statutul de colaboratori permanenţi;
g) pentru societăţile civile
profesionale, numele şi prenumele asociaţilor coordonatori, iar pentru SPRL,
componenţa organelor de conducere executive şi/sau de administrare;
h) informaţii financiare, prezentate anual, în formatul
prevăzut prin Regulament;
i) menţiuni cu privire la
schimbarea formei de exercitare a profesiei.
(2) Inmatricularea şi înregistrarea menţiunilor sunt
opozabile terţilor de la data efectuării lor în Registrul societăţilor
profesionale.
(3) Persoana care are obligaţia să solicite o
înregistrare nu poate opune terţilor actele ori faptele neînregistrate.
Art. 67. - (1) UNPIR este obligată să elibereze, pe
cheltuiala persoanei solicitante, copii certificate de pe înregistrările efectuate în Registrul
societăţilor profesionale şi de pe înscrisurile
doveditoare.
(2) Inscrisurile prevăzute la alin. (1) pot fi cerute
şi eliberate şi prin corespondenţă.
CAPITOLUL VIII
Răspunderea disciplinară
Art. 68. - Constituie abateri disciplinare următoarele
fapte:
a) îndeplinirea de activităţi specifice profesiei pentru persoane cu interese contrare;
b) divulgarea secretului profesional, cu excepţia cazurilor
prevăzute expres de lege;
c) nerespectarea obligaţiei de asigurare de
răspundere profesională;
d) neplata primei de asigurare;
e) încălcarea principiilor fundamentale de etică
profesională, definite de Codul de etică profesională;
f) desfăşurarea de activităţi politice în cadrul
UNPIR şi cu ocazia manifestărilor organizate de aceasta;
g) neparticiparea fără motive temeinice a membrilor
Congresului UNPIR la două congrese succesive la care au fost convocaţi;
h) neparticiparea fără motive temeinice a membrilor
adunărilor generale ale filialelor la două adunări generale succesive la care
au fost convocaţi;
i) neplata cotizaţiei şi a contribuţiei conform art. 42;
j) declararea incorectă a veniturilor obţinute ca
urmare a desfăşurării activităţii de practician în insolventă şi, implicit,
plata unei contribuţii anuale pe tranşe de venituri neconforme cu realitatea;
k) necomunicarea în termen de 30 de zile a schimbărilor intervenite în legătură cu datele înscrise
în Tabloul UNPIR şi în Registrul societăţilor profesionale.
Art. 69. - (1) Sancţiunile disciplinare care se aplică
practicienilor în insolventă în raport cu gravitatea abaterilor săvârşite sunt
următoarele:
a) avertisment scris;
b) suspendarea calităţii de practician în insolventă pe
o perioadă cuprinsă între 3 luni şi un an;
c) sancţiuni pecuniare, care se fac venit la bugetul
UNPIR şi al căror cuantum se stabileşte şi se actualizează periodic prin
hotărâre a Congresului UNPIR;
d) excluderea definitivă din UNPIR, însoţită de pierderea
calităţii de practician în insolventă; excluderea societăţii civile
profesionale atrage dizolvarea de drept şi lichidarea acesteia.
(2) Limitele sancţiunilor aplicabile abaterilor
disciplinare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se stabilesc prin
Regulament.
(3) Comisia de disciplină a filialei judecă, în primă
instanţă şi în complet de 3 membri, abaterile disciplinare săvârşite de membrii
filialei respective. Hotărârile comisiei de disciplină a filialei sunt
definitive şi executorii. Executarea poate fi supendată, la cerere, prin
hotărâre a Comisiei superioare de disciplină, care va judeca o astfel de cerere
de suspendare de urgenţă şi cu precădere.
(4) Comisia superioară de disciplină soluţionează
contestaţiile împotriva hotărârilor comisiei de disciplină a filialei,
pronunţate în materie disciplinară, în complet de 3 membri, potrivit
prevederilor Regulamentului.
(5) Procedura disciplinară se reglementează de către
UNPIR prin Regulament.
(6) Impotriva deciziei Comisiei superioare de
disciplină persoana lezată poate formula acţiune în contencios administrativ,
la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile
de la comunicare.
CAPITOLUL IX
Infracţiuni
Art. 70. - Exercitarea fără a deţine calitatea de
practician în insolventă a activităţilor prevăzute la art. 1 constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Art. 71. - (1) Ameninţarea săvârşită împotriva unui
practician în insolventă în timpul exercitării atribuţiilor acestuia sau în
legătură cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 2 ani.
(2) Lovirea sau alte violenţe îndreptate împotriva
unui practician în insolventă în timpul exercitării atribuţiilor acestuia sau
în legătură cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(3) Vătămarea corporală săvârşită împotriva unui
practician în insolventă în timpul exercitării atribuţiilor acestuia sau în
legătură cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 6 luni la 6 ani.
(4) Vătămarea corporală gravă săvârşită împotriva unui
practician în insolventă în timpul exercitării atribuţiilor acestuia sau în
legătură cu exercitarea acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la 3 la 12 ani.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 72. - (1) Persoanele fizice care au calitatea de membri compatibili ai Uniunii Naţionale a Practicienilor în
Reorganizare şi Lichidare, denumită în continuare şi UNPRL, la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă pot să îşi desfăşoare activitatea în forma
cabinetelor individuale.
(2) Actualele societăţi
comerciale de practicieni în reorganizare judiciară şi lichidare pot continua
să funcţioneze ca societăţi civile profesionale de practicieni în insolventă,
cu sau fără personalitate juridică, inclusiv sub forma IPURL, cu
condiţia ca, până la data de 31 decembrie 2006, să se înregistreze în Registrul
societăţilor profesionale.
(3) Societăţile comerciale de practicieni care nu vor
efectua această opţiune în termenul stabilit la alin. (1) vor fi radiate din
Tabloul UNPIR.
Art. 73. - (1) Uniunea Naţională a Practicienilor în
Insolventă din România este succesoarea de drept a Uniunii Naţionale a
Practicienilor în Reogranizare si Lichidare (UNPRL).
(2) In termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se convoacă
Congresul extraordinar al UNPIR în vederea aprobării Regulamentului de
organizare şi funcţionare a UNPRL.
(3) Actualele organe de conducere ale UNPRL îşi vor
îndeplini în continuare atribuţiile potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă şi
Regulamentului, ca organe de conducere ale UNPIR, pe întreaga perioadă a
mandatului pentru care au fost alese.
(4) Mandatul exercitat de membrii organelor de
conducere ale UNPRL se consideră parte a mandatului ce
se va exercita în continuare potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Art. 74. - (1) Membrii UNPRL, persoane fizice
compatibile, înregistraţi în Tabloul UNPIR la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă, vor avea statutul de membri ai UNPIR,
practicieni în insolvenţă definitivi, şi, în mod similar, membrii UNPRL,
persoane fizice incompatibile, vor avea statutul de membri ai UNPIR
incompatibili, practicieni definitivi.
(2) Membrii UNPRL, persoane juridice, vor putea să
funcţioneze ca practicieni în insolvenţă până la expirarea termenului prevăzut
la art. 72 alin. (2). Ulterior, societăţile civile profesionale, respectiv
IPURL formate potrivit art. 72 alin. (1), vor succeda în drepturi şi obligaţii
societăţilor comerciale transformate.
(3) Societăţile comerciale care se înregistrează ca
SPRL sau ca IPURL îşi păstrează personalitatea juridică. Patrimoniul societăţii
comerciale se transferă de drept la SPRL sau, după caz, la IPURL, fără
lichidare. Societăţile comerciale care se înregistrează ca SPPI îşi transformă
patrimoniul social în patrimoniu profesional de afectaţiune, fără lichidare.
Art. 75. - In cuprinsul anexei nr. 2 la Legea nr.
200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru
profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi în cel al oricăror alte acte normative, sintagma
„practician în reorganizare şi lichidare" se înlocuieşte cu sintagma
„practician în insolvenţă".
Art. 76. - In cuprinsul anexei nr. 3 la Legea nr.
200/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi în cel al oricăror alte acte normative, denumirea „Uniunea Naţională
a Practicienilor în Reorganizare şi Lichidare" se înlocuieşte cu denumirea
„Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România".
Art. 77. - (1) Dispoziţiile
art. 19 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei,
precum şi orice altă dispoziţie contrară prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă se abrogă.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 79/1999 privind activitatea
practicienilor în reorganizare şi lichidare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 421
din 31 august 1999, aprobată prin Legea nr. 505/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul justiţiei,
Ion Codescu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
ANEXA
STRUCTURA
Tabloului UNPIR
Tabloul UNPIR va fi împărţit astfel:
Secţiunea I: Persoane fizice
române - date de identificare
Subsecţiunea I A:
Practicieni stagiari
Subsecţiunea I B: Practicieni definitivi organizaţi în cabinete individuale
Subsecţiunea I C: Practicieni definitivi asociaţi în
societăţi profesionale şi/sau salariaţi în interiorul profesiei
Secţiunea a II-a: Societăţi profesionale - date de
identificare
Subsecţiunea a II-a A: Societăţi profesionale cu
personalitate juridică
Subsecţiunea a II-a B: Societăţi profesionale fără
personalitate juridică
Subsecţiunea a II-a C: Sucursale, puncte de lucru ale
societăţilor profesionale cu personalitate
juridică
Secţiunea a III-a: Persoane fizice străine - date de
identificare
Secţiunea a IV-a: Persoane
juridice străine - date de identificare
Secţiunea a V-a: Persoane incompatibile - date de
identificare
Secţiunea a VI-a: Sancţiuni
Secţiunea a VII-a: Radieri.