ORDIN
Nr. 117 din 15 martie 2002
pentru aprobarea Programului privind sprijinirea producatorilor agricoli si
asociatiilor utilizatorilor de apa pentru irigatii in vederea achizitionarii de
instalatii de irigat noi din productia interna, finantat din fondul
"Dezvoltarea agriculturii romanesti"
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 194 din 21 martie 2002
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
avand in vedere prevederile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 268/2001 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri
proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea
Agentiei Domeniilor Statului, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Hotararii Guvernului nr. 626/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 268/2001,
vazand Nota Directiei servicii in mediul rural si protectia muncii si a
Directiei imbunatatiri funciare nr. 107.094 din 13 martie 2002 din care rezulta
lipsa acuta de instalatii de irigat fata de necesarul calculat pentru
exploatarea suprafetelor amenajate pentru irigatii,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Programul privind sprijinirea producatorilor agricoli si
asociatiilor utilizatorilor de apa pentru irigatii in vederea achizitionarii de
instalatii de irigat noi din productia interna, finantat din fondul
"Dezvoltarea agriculturii romanesti", prevazut in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
PROGRAM
privind sprijinirea producatorilor agricoli si asociatiilor utilizatorilor de
apa pentru irigatii in vederea achizitionarii de instalatii de irigat noi din
productia interna, finantat din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti"
1. Obiective
Pentru dezvoltarea procesului investitional in agricultura privind dotarea
cu echipamente moderne pentru distribuirea apei in cadrul exploatatiilor
agricole Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va acorda
producatorilor agricoli si asociatiilor utilizatorilor de apa, denumiti in
continuare beneficiari, din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" constituit in baza Legii nr. 268/2001 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica
si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor
Statului, cu modificarile si completarile ulterioare, o alocatie echivalenta cu
70% din pretul instalatiilor de irigat (inclusiv T.V.A.) achizitionate din
productia interna.
Obiectivele care se au in vedere prin acordarea acestei alocatii sunt:
a) sprijinirea infiintarii si dezvoltarii asociatiilor utilizatorilor de
apa;
b) cresterea graduala a numarului de instalatii de irigat, pentru
imbunatatirea inzestrarii tehnice din domeniu, in vederea sporirii suprafetelor
irigate;
c) imbunatatirea indicilor calitativi si cantitativi ai productiei
vegetale;
d) capitalizarea si facilitarea accesului la credite al producatorilor
agricoli si utilizatorilor de apa.
2. Surse
a) Sursa este fondul "Dezvoltarea agriculturii romanesti"
constituit in conformitate cu prevederile Legii nr. 268/2001, cu modificarile
si completarile ulterioare.
b) Pentru anul 2002 se prevede suma de 560 miliarde lei necesara in vederea
acoperirii alocatiei de 70% (inclusiv T.V.A.) pentru achizitionarea de
instalatii de irigat, suma ce devine operanta in functie de alimentarea
contului fondului "Dezvoltarea agriculturii romanesti".
c) Prezentul program se desfasoara pe o perioada de 90 de zile de la data
publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
d) In scopul alimentarii fondului "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" Directia generala de buget-finante si Agentia Domeniilor
Statului din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, impreuna
cu directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare D.G.A.I.A., precum
si alti factori implicati vor lua masuri de intensificare si de urmarire a
actiunilor de incasare a redeventelor restante si curente, a sumelor din
privatizare, precum si din alte resurse avute in vedere.
3. Beneficiari
Beneficiarii programului, persoane fizice sau juridice, detinatori de
terenuri irigabile in anul 2002, sunt definiti astfel:
a) proprietarii de terenuri agricole;
b) asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii constituite in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 147/1999
privind asociatiile utilizatorilor de apa pentru irigatii, aprobata si
modificata prin Legea nr. 573/2001;
c) societatile agricole cu personalitate juridica si asociatiile familiale
constituite potrivit Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte
forme de asociere in agricultura;
d) societatile comerciale cu profil agricol;
e) arendasii care au incheiat contracte de arendare in conditiile prevazute
de Legea arendarii nr. 16/1994, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) institutele si statiunile de cercetare-dezvoltare si invatamant cu profil
agricol;
g) concesionarii de terenuri agricole.
4. Conditii de eligibilitate
A. Ocupatia: cultivarea pamantului
B. Asigurarea avansului de 30% din pretul instalatiilor de irigat
C. Pentru ca obiectivele cuprinse in program sa fie aduse la indeplinire,
la analizarea cererilor pentru acordarea alocatiei de 70% de catre D.G.A.I.A.
se vor avea in vedere urmatoarele:
1. numarul instalatiilor de irigat solicitate se va aproba tinandu-se seama
de incarcatura pe exploatatie;
2. solicitantii care datoreaza plata redeventei catre Agentia Domeniilor
Statului vor prezenta avizul reprezentantului acesteia din teritoriu, din care
sa rezulte ca au achitat redeventele restante si sunt cu plata la zi pentru
anul 2002;
3. furnizorii de instalatii de irigat (uzine sau dealeri autorizati ai
acestora) vor declara pe propria raspundere, printr-o anexa la factura pro
forma, ca in contractele de livrare vor stipula urmatoarele:
a) indeplinesc prevederile Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii
produselor;
b) mentin constante preturile instalatiilor de irigat pe durata de aplicare
a ordinului;
c) acorda, de la data livrarii instalatiilor, garantie pe o perioada de 18
luni si asigura piesele de schimb necesare pe o perioada cel putin egala cu
durata normala de functionare (10 ani), astfel cum este prevazuta in catalogul
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 964/1998 pentru aprobarea clasificatiei
si duratelor normale de functionare a mijloacelor fixe;
d) ca instalatia este produsa in Romania integral sau partial, cu import de
completare;
4. nu se vor aproba cererile de acordare a alocatiei, daca societatile
comerciale sunt in lichidare judiciara sau administrativa.
5. Destinatia alocatiei
a) Alocatia de 70% din pretul de achizitionare (inclusiv T.V.A.) se va
acorda pentru procurarea de instalatii de irigat noi.
b) Instrainarea instalatiilor de irigat inainte de expirarea perioadei de 3
ani este interzisa si atrage restituirea alocatiei acordate, actualizata cu rata
inflatiei, de catre beneficiarul alocatiei, inclusiv plata de penalitati la
bugetul de stat, potrivit legii.
c) Sumele recuperate din restituirea alocatiei, conform prevederilor lit.
b), se vor vira in fondul "Dezvoltarea agriculturii romanesti".
6. Acordarea alocatiei din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti"
Alocatia de 70% din pretul instalatiilor de irigat (inclusiv T.V.A.) se va
acorda de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor prin
D.G.A.I.A.
In scopul aprobarii alocatiei, in termen de maximum 90 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a ordinului solicitantii
se prezinta la D.G.A.I.A. in a carei raza se afla terenul agricol, unde vor
depune urmatoarele documente:
- cerere conform modelului prezentat in anexa nr. 1 care face parte
integranta din prezentul program, insotita de actele doveditoare privind
incadrarea in categoriile prevazute la pct. 3 si indeplinirea conditiilor
mentionate la pct. 4;
- factura pro forma de la furnizorul de instalatii de irigat;
- declaratia pe propria raspundere a furnizorului de instalatii de irigat,
conform celor prevazute la pct. 4 lit. C.3;
- documentul de plata care atesta achitarea avansului de 30% din valoarea
de achizitie a instalatiilor de irigat.
Dupa verificarea documentatiei depuse de solicitant D.G.A.I.A. aproba
documentatia depusa in baza precizarilor din program.
Diferenta de 70% din valoarea contractului de vanzare a instalatiilor de
irigat va fi achitata de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
prin D.G.A.I.A., dupa livrarea acestora.
Furnizorii de instalatii de irigat au obligatia de a comunica la
D.G.A.I.A., in termen de 3 zile lucratoare de la data livrarii, copii de pe
factura fiscala si de pe procesul-verbal de receptie.
7. Finantarea D.G.A.I.A. din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti"
In scopul platii alocatiei cuvenite beneficiarilor prezentului program
D.G.A.I.A. vor utiliza conturile speciale, denumite "Dezvoltarea agriculturii
romanesti", deschise la trezoreriile locale.
Pentru efectuarea platilor aprobate conform pct. 6 din program, D.G.A.I.A.
vor proceda astfel:
a) dupa aprobarea alocatiei vor transmite decadal Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor necesarul de fonduri pentru acoperirea
volumului alocatiilor aprobate;
b) lunar vor comunica necesarul de fonduri aferente instalatiilor de irigat
efectiv livrate, pe baza comunicarilor furnizorilor;
c) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, pe baza
solicitarilor D.G.A.I.A., va alimenta conturile deschise in acest scop;
d) la primirea sumelor in conturile speciale "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" D.G.A.I.A. vor efectua plati in contul furnizorilor de
instalatii de irigat.
8. Dispozitii finale
a) D.G.A.I.A. vor tine evidenta beneficiarilor, a instalatiilor de irigat
achizitionate si a terenurilor irigabile intr-un registru special, avand ca
structura modelul prezentat in anexa nr. 2 la prezentul program.
b) Directorul general al D.G.A.I.A. va numi prin decizie persoanele
responsabile cu verificarea dosarelor de acordare a alocatiei, a existentei
instalatiilor de irigat achizitionate si a modului de folosire a acestora,
precum si cu evidenta beneficiarilor si va transmite la Directia servicii in
mediul rural si protectia muncii din cadrul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, in termen de 30 de zile de la aprobarea programului,
copii de pe deciziile de numire, precum si informari lunare, conform modelului
prezentat in anexa nr. 3 la program privind modul de aplicare si de respectare
a prevederilor programului.
c) D.G.A.I.A. vor lua toate masurile ce se impun pentru respectarea
prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice, al ministrului afacerilor
externe si al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
1.878/A/11.000/286/2001 privind interzicerea exportului de tractoare, combine,
masini si utilaje agricole, precum si de instalatii de irigat, achizitionate in
baza Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 97/2001,
cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 640 din 12 octombrie 2001.
ANEXA 1
la program
Nr. de inregistrare ............ din ...........
CERERE
pentru acordarea alocatiei de 70% din pretul de achizitionare (inclusiv T.V.A.)
in vederea procurarii de instalatii de irigat noi din productia interna, cu
finantare din fondul "Dezvoltarea agriculturii romanesti", constituit
conform Legii nr. 268/2001
1. Persoane fizice
Domnul/doamna ................, domiciliat/domiciliata in
................., str. ............... nr. ...., bl. ......, sc. ....., et.
......., ap. ......., judetul/sectorul ................, posesor/posesoare al/a
buletinului/cartii de identitate seria ...... nr. ............, emis/emisa de
..........., cod numeric personal ................. .
2. Persoane juridice
Agentul economic ..............., cu sediul in localitatea
................, str. ................ nr ......, judetul/sectorul
.............., inregistrat la registrul comertului sub nr. ......., cod fiscal
............, reprezentat legal prin domnul/doamna ..................,
posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate seria ...... nr.
..........., emis/emisa de ................ , cod numeric personal
.......................................... .
3. Cultiv
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
(se vor anexa acte doveditoare conform pct. 3 si 4 din program)
In baza datelor prezentate solicit acordarea avizului pentru a putea
achizitiona instalatii de irigat, beneficiind de alocatia de 70% din pretul de
achizitionare (inclusiv T.V.A.), conform prevederilor Ordinului ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. ............../........., dupa cum
urmeaza:
................................................................................
................................................................................
................................................................................
Ma angajez sa respect prevederile Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. ........../............. si ca nu voi instraina
instalatiile de irigat timp de 3 ani de la achizitionare.
Ma oblig sa depun la D.G.A.I.A. copii de pe factura fiscala si de pe
procesul-verbal de receptie, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data
achizitionarii instalatiilor de irigat.
Data ............ Numele si prenumele (in clar) ...................
Semnatura .......................................
ANEXA 2
la program
SITUATIA
privind beneficiarii prevederilor Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. .........../2002, instalatiile de irigat
achizitionate si terenurile irigabile detinute
______________________________________________________________________________
|Nr. | Beneficiarul | Instalatii de | Terenul irigabil | Observatii
|
|crt.| alocatiei de 70% | irigat achizitionate | (ha) |
|
| | |______________________| |
|
| | | Tipul | Bucati | |
|
|____|__________________|__________|___________|__________________|____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5
|
|____|__________________|__________|___________|__________________|____________|
|____|__________________|__________|___________|__________________|____________|
|____|__________________|__________|___________|__________________|____________|
|____|__________________|__________|___________|__________________|____________|
ANEXA 3
la program
D.G.A.I.A. ...............
SITUATIA
privind instalatiile de irigat achizitionate in baza Ordinului ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. ......./2002, la data de
......../2002, cumulat
______________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea instalatiei |Instalatii|Valoarea | Instalatii |Numarul
de|
|crt.| si tipul |aprobate |aprobata | platite (30%) |instalatii|
| | |(bucati) |conform |__________________|primite
la|
| | | |facturii |valoarea |(bucati)| zi, pe
|
| | | |pro forma|(milioane| | tipuri |
| | | |(milioane| lei) | | (bucati)
|
| | | |lei) | | |
|
|____|______________________|__________|_________|_________|________|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|____|______________________|__________|_________|_________|________|__________|
| | Exemplu: | | | | |
|
| | Instalatii de irigat | | | | |
|
| | - total, | | | | |
|
| | din care: | | | | |
|
| | - IIAM | | | | |
|
| | - IATF | | | | |
|
| | - | | | | |
|
| | etc. | | | | |
|
|____|______________________|__________|_________|_________|________|__________|
| | TOTAL: | x | | | x | x
|
|____|______________________|__________|_________|_________|________|__________|
Director general, Contabil-sef,
................... ....................
Responsabil program,
.......................