Având în vedere prevederile art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 23/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a prevederilor art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat şi agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului vor duce la îndeplinire prezentul ordin. Articolul 3Se abrogă Ordinul viceprim-ministrului, ministrul economiei, comerţului şi relaţiilor cu mediul de afaceri, nr. 840/2016 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a prevederilor art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 10 august 2016. Articolul 4 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat, Ilan Laufer ANEXĂNORME METODOLOGICE pentru aplicarea de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a prevederilor art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 Capitolul IOrganizarea evidenţei specifice Secţiunea AOrganizarea evidenţei specifice în cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat Articolul 1La nivelul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, prin intermediul agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului subordonate, se organizează evidenţa specifică privind ajutoarele individuale şi alocările specifice în baza schemelor de ajutor de stat/de minimis al căror furnizor este Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat. Articolul 2Evidenţa se organizează pe fiecare operator economic beneficiar de ajutor de stat, la fiecare beneficiar evidenţiindu-se actele normative în baza cărora a beneficiat de măsuri de ajutor de stat. Datele şi informaţiile necesare organizării evidenţei specifice se colectează de la operatorii economici beneficiari, prin note de constatare, conform art. 25 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare. Articolul 3Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului transmit periodic direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, după caz, informaţii privind: a)ajutoarele de stat/de minimis pentru care s-a emis decizie de recuperare, precum şi condiţiile care au stat la baza autorizării acestora; b)ajutoarele de stat/de minimis exceptate de la obligaţia notificării, precum şi condiţiile care au stat la baza acordării acestora; c)modificările intervenite în legătură cu ajutoarele acordate. Articolul 4Evidenţa specifică organizată la nivelul agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, subordonate Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: a)denumirea operatorului economic beneficiar şi elementele de identificare; b)domiciliul fiscal; c)sectorul de activitate exprimat prin clasificarea CAEN; d)cifra de afaceri, pe ani de activitate, de la data acordării ajutorului de stat/de minimis; e)numărul de angajaţi, pe ani de activitate; f)structura acţionariatului; g)actul normativ/administrativ în temeiul căruia primeşte ajutor de stat/de minimis; h)cuantumul ajutorului de stat primit, defalcat pe ani; i)modalitatea de acordare a ajutorului de stat; j)decizia de autorizare, după caz. Articolul 5Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, subordonate Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, au obligaţia de a actualiza permanent evidenţa specifică şi de a transmite informaţii direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, la solicitarea acesteia. Secţiunea BOrganizarea evidenţei specifice în cadrul direcţiei de specialitate Articolul 6Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat urmăresc modul de utilizare a ajutoarelor de stat acordate în conformitate cu legislaţia în domeniul ajutorului de stat/de minimis. Articolul 7Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat transmite Consiliului Concurenţei, la solicitarea acestuia, datele şi informaţiile necesare monitorizării ajutoarelor de stat/de minimis la nivel naţional, inclusiv pentru întocmirea rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Articolul 8La nivelul direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat se constituie baze de date referitoare la: a)ajutoarele de stat/de minimis pentru care s-a emis decizie de recuperare, precum şi condiţiile care au stat la baza autorizării acestora; b)ajutoarele de stat/de minimis exceptate de la obligaţia notificării, precum şi condiţiile care au stat la baza acordării acestora; c)modificările intervenite în legătură cu ajutoarele acordate. Capitolul IIStoparea şi recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis Articolul 9În conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, subordonate Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, dispun măsuri în legătură cu modul de utilizare a ajutoarelor de stat/de minimis aflate în derulare la operatorii economici beneficiari şi emit decizii prin care dispun recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis acordate, aceste decizii având caracter de titlu executoriu. Articolul 10Prevederile privind stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat/de minimis, reglementate de prezentele norme metodologice, se aplică tuturor beneficiarilor de ajutoare de stat/de minimis pentru care furnizorul este Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, în cazul în care se constată că aceştia nu respectă: a)condiţiile prevăzute în schemele de acordare a ajutoarelor de stat/de minimis; b)condiţiile prevăzute în deciziile de autorizare a schemei sau a ajutorului individual; c)criteriile prevăzute de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat/de minimis; d)condiţiile prevăzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, referitoare la ajutoarele de stat/de minimis acordate operatorilor economici din zonele defavorizate şi libere. Articolul 11Propunerile privind măsurile de stopare a acordării ajutoarelor de stat/de minimis sau de recuperare a acestora sunt elaborate de agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere investiţii şi promovare a exportului, în urma acţiunilor de supraveghere şi control derulate prin şi pe baza informaţiilor primite de la compartimentele de specialitate din cadrul agenţiei, în toate cazurile indicate la art. 10. Articolul 12Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia să informeze dacă la beneficiarii verificaţi se constată premise ale nerespectării prevederilor art. 10. Secţiunea AMecanismul de stopare a ajutoarelor de stat Articolul 13Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia să informeze direcţia de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat dacă operatorul economic se află în situaţia atingerii intensităţii maxime a ajutorului de stat/de minimis prevăzute de legislaţie, printr-o adresă semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului. Articolul 14Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului întocmesc o notă de stabilire a creanţei bugetare datorate, elaborând în acest sens şi decizia de recuperare a ajutorului de stat - formularul nr 3 la prezentele norme metodologice. Articolul 15Nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat/de minimis şi decizia de recuperare a ajutorului de stat/de minimis, avizate de responsabilii compartimentelor de specialitate, se înaintează spre aprobare directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului. Articolul 16Decizia prin care se dispune stoparea ajutorului de stat/de minimis acordat trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente: a)emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia; b)numărul şi data deciziei; c)denumirea operatorului economic; d)codul unic de înregistrare; e)domiciliul fiscal; f)obiectul deciziei; g)motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei; h)temeiul legal şi modalitatea de acordare a ajutorului de stat/de minimis; i)cuantumul ajutorului de stat/de minimis de care are dreptul să beneficieze; j)temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului de stat/de minimis; k)data la care se realizează stoparea acordării ajutorului de stat; l)temeiul legal al puterii executorii a deciziei; m)organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia; n)data la care îşi produce efectele decizia; o)numele şi semnătura directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului sau ale persoanei înlocuitoare de drept şi ştampila instituţiei publice. Articolul 17Decizia de stopare a ajutorului de stat acordat semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului se transmite operatorului economic beneficiar, instituţiei bancare partenere dacă este cazul şi, spre informare, Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat şi Consiliului Concurenţei. Secţiunea BMecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat Articolul 18Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia să informeze Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat dacă operatorul economic se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 10, printr-o adresă semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului. Articolul 19Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, prin compartimentele de specialitate, efectuează verificări şi controale la beneficiarii ajutoarelor de stat. Articolul 20Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia de a demara procedura de recuperare a ajutorului de stat dacă se constată una dintre următoarele situaţii: – în urma vizitei la sediul/punctul de lucru al beneficiarului în vederea certificării cheltuielilor efectuate de beneficiari sau a monitorizării acestora timp de 3 ani începând cu anul următor acordării ajutorului de stat/de minimis, constată că beneficiarii au făcut declaraţii incomplete şi/sau neconforme cu realitatea pentru a obţine ajutor financiar nerambursabil, au schimbat destinaţia ajutorului financiar nerambursabil sau nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute în contract, precum şi cele din procedura de implementare a schemei de ajutor de stat/ de minimis; – beneficiarul ajutorului financiar nerambursabil se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare; – nu s-au efectuat cheltuielile pentru care administratorul incubatorului de afaceri a primit aprobare cu privire la: a)extinderea/reabilitarea/reamenajarea spaţiilor; b)achiziţionarea echipamentelor IT şi mobilier; c)firma incubată, beneficiară de ajutor financiar nerambursabil;– Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat sau agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului înregistrează o sesizare din partea instituţiilor statului cu privire la nerespectarea condiţiilor de eligibilitate în baza cărora beneficiarii au primit ajutorul de stat. Articolul 21În cazul în care se constată una dintre situaţiile prevăzute la art. 20, aceasta va fi consemnată de către unitatea de monitorizare, control şi raportare, într-un proces-verbal de constatare a neconformităţilor - formularul nr. 1 la prezentele norme metodologice. Procesul-verbal de constatare a neconformităţilor va fi transmis la unitatea de plată din cadrul agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului competentă. Unitatea de plată va întocmi nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat - formularul nr. 2 la prezentele norme metodologice, precum şi cuantumul sumei datorate de beneficiarul ajutorului de stat, conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE. Aceste calcule vor fi exprimate în moneda naţională. Articolul 22Unitatea de plată va înştiinţa şi va propune ordonatorului terţiar de credite al fiecărei agenţii pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului recuperarea totală sau parţială a ajutorului financiar nerambursabil şi va anunţa Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat că a fost declanşată recuperarea ajutorului de stat. Articolul 23Nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat şi decizia de recuperare a ajutorului de stat, avizate de responsabilii compartimentelor de specialitate, se înaintează spre aprobare directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului. Articolul 24Decizia prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat acordat ilegal trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente: a)emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia; b)numărul şi data deciziei; c)denumirea operatorului economic; d)codul unic de înregistrare; e)domiciliul fiscal; f)obiectul deciziei; g)motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei; h)data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziţia beneficiarului; i)data până la care s-a calculat dobânda de recuperare; j)cuantumul ajutorului de stat acordat ilegal, precum şi al dobânzii ce trebuie recuperată; k)rata dobânzii utilizate pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat; l)temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de stat, precum şi a dobânzilor aferente; m)temeiul legal al puterii executorii a deciziei; n)organul la care poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia; o)data de la care îşi produce efectele decizia; p)numele şi semnătura directorului executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului sau ale persoanei înlocuitoare de drept şi ştampila instituţiei publice. Articolul 25Decizia de recuperare a ajutorului de stat acordat ilegal, semnată de directorul executiv al agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, se transmite: – operatorului economic beneficiar, pentru executarea voluntară; – pentru informarea direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat. Secţiunea CCalcularea sumei datorate, rezultată din nereguli Articolul 26Calculul sumelor datorate, cu excepţia cazului prevăzut la art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează de către unitatea de plată din cadrul agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului în termen de 30 de zile de la data pierderii calităţii de microîntreprindere aparţinând întreprinzătorului debutant sau de la data la care ajutorul ilegal a fost pus la dispoziţia beneficiarului şi până la data recuperării sale. Articolul 27Suma datorată de către beneficiarul ajutorului financiar nerambursabil necuvenit, acordată în cadrul programelor derulate de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, se calculează de către unitatea de plată, astfel: suma datorată = suma constatată ca acordată necuvenit + dobânda calculată începând cu data la care ajutorul ilegal a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată şi până la data recuperării sale, conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004. Articolul 28Conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004, rata dobânzii ce urmează să se aplice este rata în vigoare la care ajutorul ilegal a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată. Articolul 29Rata dobânzii se aplică pe o bază compusă până la data recuperării ajutorului de stat. Dobânzile cumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor. Articolul 30Rata dobânzii prevăzute la art. 28 se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 5 ani de la data la care ajutorul ilegal a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată până la data recuperării ajutorului, rata dobânzii se recalculează la intervale de 5 ani, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării. Articolul 31Ratele dobânzilor aplicabile recuperării ajutorului de stat, în vigoare şi anterioare, sunt publicate de către Comisie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi, cu titlu de informare, pe internet. Articolul 32Sumele reprezentând dobânzi datorate pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevăzute în titlul executoriu se fac venit la acelaşi buget în care se virează şi creanţa bugetară rezultată din nereguli. Articolul 33Creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate li se aplică toate prevederile aplicabile creanţelor bugetare rezultate din nereguli. Capitolul IIIEmiterea Deciziei de recuperare a ajutorului de stat, căi de atac şi executarea silită Secţiunea ATransmiterea Deciziei de recuperare a ajutorului de stat şi contestarea acesteia Articolul 34Unitatea de plată va transmite Compartimentului juridic din cadrul agenţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului procesul-verbal de constatare a neconformităţilor şi nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat, în vederea întocmirii Deciziei de recuperare a ajutorului de stat - formularul nr. 3 la prezentele norme metodologice - care constituie titlu executoriu. Articolul 35Agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului au obligaţia ca, în termen de 15 zile, să transmită beneficiarului de ajutor financiar nerambursabil Decizia de recuperare a ajutorului de stat. Decizia de recuperare a ajutorului de stat se comunică debitorului prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire/fax/e-mail, precum şi prin afişare la sediul instituţiei, întocmindu-se un proces-verbal de afişare în acest sens. Articolul 36Beneficiarul ajutorului de stat are obligaţia de a efectua plata sumelor datorate în termen de 30 de zile de la data comunicării şi afişării Deciziei de recuperare a ajutorului stat, în contul indicat în cuprinsul acesteia. Articolul 37Împotriva titlului executoriu se poate formula contestaţie în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 38Contestaţia este o cale administrativă de atac, care se formulează în scris, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data comunicării titlului executoriu, şi trebuie să conţină următoarele elemente: – datele de identificare a contestatorului; – obiectul contestaţiei - îl constituie numai sumele şi măsurile stabilite înscrise în Decizia de recuperare a ajutorului de stat, care reprezintă titlul executoriu; – motivele de fapt şi de drept; – dovezile pe care se întemeiază; – semnătura contestatorului sau a împuternicitului acestuia.Dovada calităţii de împuternicit a contestatorului se face potrivit legii. Articolul 39Contestaţia administrativă se va depune la agenţia pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului competentă din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, care are obligaţia să o soluţioneze în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia. Articolul 40Introducerea contestaţiei pe cale administrativă nu suspendă executarea titlului executoriu. Articolul 41Titlul executoriu poate fi atacat de către contestator la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Secţiunea BExecutarea silită de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Articolul 42În situaţia în care debitorul nu rambursează suma datorată, conform titlului executoriu, agenţiile pentru întreprinderi mici şi mijlocii, atragere de investiţii şi promovare a exportului, din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, vor transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală documentaţia aferentă recuperării ajutorului de stat acordat ilegal, respectiv nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat - formularul nr. 2 la prezentele norme metodologice - Decizia de recuperare a ajutorului de stat - formularul nr. 3 la prezentele norme metodologice, şi dovada comunicării acestora debitorului, în vederea înscrierii debitului în evidenţă după expirarea termenului de contestare, pentru titlurile executorii necontestate, sau după rămânerea definitivă a acestora în sistemul căilor administrative de atac ori după pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile. Articolul 43Organele fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor calcula obligaţii fiscale accesorii: – de la data primirii la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a documentaţiei aferente recuperării ajutorului de stat, transmisă de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, pentru titlurile executorii necontestate; – de la data rămânerii definitive a acestora în sistemul căilor administrative de atac; – de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti şi până la data stingerii integrale a sumelor prevăzute de aceasta. Articolul 44În cazul debitorilor pentru care instanţa dispune deschiderea procedurii insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele prevăzute mai sus se efectuează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate. Articolul 45Stingerea creanţelor principale şi dobânzile individualizate în titlurile executorii se efectuează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau de către organele fiscale competente, potrivit art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Formularul nr. 1 la normele metodologice MINISTERUL PENTRU MEDIUL DE AFACERI, COMERŢ ŞI ANTREPRENORIAT Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ ............ PROCES-VERBAL de constatare a neconformităţilor Încheiat astăzi, ......... Referitor: Necesitatea recuperării totale/parţiale a A.F.N.-ului acordat Beneficiarului ........ ........ .......... Temei legal: – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi prevederile procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat/de minimis – Normele metodologice pentru aplicarea de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a prevederilor art. 25 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobate prin Ordinul ministrului pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat nr 1.238/2017
Nr. crt. |
Neconformitatea constatată |
Observaţii |
|
|
|
Numele, prenumele şi semnătura membrului UMCR: ........ ................ ......... Numele, prenumele şi semnătura beneficiarului: ........ ................ ............ Prezentul proces-verbal de constatare a neconformităţilor s-a întocmit în două exemplare originale, cu anexele aferente în copie, unul rămânând la beneficiar. Formularul nr. 2 la normele metodologice MINISTERUL PENTRU MEDIUL DE AFACERI, COMERŢ ŞI ANTREPRENORIAT Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ ........ ........ NOTĂ de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de stat Întocmită astăzi, ............., în baza Procesului-verbal de constatare a neconformităţilor nr. ........./........
Nr. crt. |
Valoarea ajutorului de stat |
Data acordării |
Dobânda *1) |
Dobânda datorată *2) |
Cuantumul sumei datorate |
Observaţii |
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
... |
|
|
|
|
|
|
Unitate de plată: Numele şi prenumele: Semnătura: Numele şi prenumele: Semnătura: *1) Rata dobânzii aplicabile recuperării ajutorului de stat este cea publicată de Comisie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, la data la care ajutorul ilegal a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată. *2) Dobânda aferentă ajutorului datorată de la data la care ajutorul ilegal a fost pus la dispoziţia beneficiarului şi până la data recuperării sale. Formularul nr. 3 la normele metodologice Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ ........ ..........., cu sediul în str. ........ ................ .......... nr. ...., localitatea ........ ................ ..........., reprezentată legal de doamna/domnul ........ ................ ........., director executiv, în calitate de ordonator terţiar de credite, numit prin ........ ................ ................ nr. ......... din data de ........ ........ Directorul executiv al Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ............... emite prezenta DECIZIE de recuperare a ajutorului de stat nr. ..... din ................ Articolul 1Denumirea şi datele de identificare ale debitorului: a)denumirea/numele şi prenumele ........ ................ ..........; b)sediul/domiciliul ........ ................ ................ ........ ..........; c)codul unic de înregistrare/codul numeric personal ........ ................ ........; d)domiciliul fiscal ........ ................ ................ ........ ...........; e)reprezentantul legal ........ ................ ........ ............. . Articolul 2Motivele de fapt ........ ................ ................ ................ ............... . Articolul 3Temeiul de drept (se porneşte de la stabilirea principiilor încălcate - eficienţa utilizării fondurilor - şi se detaliază prevederea încălcată). Articolul 4Baza legală prin care s-a dispus recuperarea ajutorului de stat, precum şi a dobânzilor aferente: a)prevederile ........ ........ nr. .......... din data de .............. privind Procedura de implementare a Programului ........ ................, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. ..... din .............; b)prevederile Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE; c)Procesul-verbal nr. ............ din data ........... al Unităţii monitorizare, raportare şi control din cadrul Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ .........., privind vizita la faţa locului, conform Procedurii de implementare a programului ........ ..............; d)Procesul-verbal de constatare a neconformităţilor nr. ............ din data de .............. al Unităţii de monitorizare, raportare şi control din cadrul Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ ............; e)Nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de minimis nr. ........ din data ............. a Unităţii de plată din cadrul Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului .......... . Articolul 5Cuantumul creanţei fiscale:(1) Debitorul ........ ........ ............... datorează .............. un debit în valoare de ........ ........ lei, la care se adaugă dobânda în cuantum de ................ lei, calculată începând cu data acordării ajutorului de stat şi până la data recuperării.(2) În conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004, dobânda se datorează de la data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziţia beneficiarului, respectiv ........ ..........., dată la care a fost încheiat Contractul de finanţare credit şi AFN/credit nr. ..... între Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului/instituţia de credit ........ ............. şi ........ ................ .(3) Rata dobânzii aplicabile recuperării ajutorului de stat este cea publicată de către Comisie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Articolul 6Termen de plată:(1) Prezenta decizie privind recuperarea ajutorului de stat constituie titlu executoriu, conform art./pct./subpct. ........... din Procedura de implementare a Programului .............. .(2) În conformitate cu prevederile art./pct./subpct. ............. din Procedura de implementare a Programului ............, scadenţa creanţei fiscale este de 30 de zile de la data comunicării prezentului titlu executoriu debitorului.(3) În temeiul art./pct./subpct. ......... din Procedura de implementare a Programului ............, prezenta decizie constituie titlu executoriu la expirarea termenului de plată prevăzut la alin. (2). Articolul 7Contul bancar al Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ ........ ........, în care urmează să se recupereze debitul prevăzut la art. 5 alin. (1), este ........ ........ ........, deschis la Trezoreria ........ ........ .........., cod fiscal ........ .............. . Articolul 8Împotriva măsurilor dispuse prin prezentul titlu executoriu se poate formula contestaţie în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care se depune, sub sancţiunea decăderii, în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării, la autoritatea publică emitentă a titlului executoriu. Articolul 9Serviciul/Biroul/Compartimentul ........ .............. din cadrul Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ .............. va comunica prezenta decizie ........ ................ ........, cu confirmare de primire. (denumirea debitorului) Compartimentul juridic, ........ ................ ........ ......... (numele şi prenumele, semnătura) Directorul executiv al Agenţiei pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului ........ ............., ........ ................ ........ ......... (numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)