ORDIN Nr. 1259
din 10 aprilie 2006
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea si asigurarea activitatii de instiintare, avertizare,
prealarmare si alarmare in situatii de protectie civila
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 349 din 18 aprilie 2006
Având în vedere dispoziţiile art. 42 alin. (2) din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi
internelor, în calitate de preşedinte al Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, emite prezentul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind organizarea şi asigurarea activităţii de înştiinţare, avertizare, prealarmare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Comitetele pentru situaţii de urgenţă organizate la nivelul autorităţilor administraţiei
publice centrale şi locale,
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă,
inspectoratele pentru situaţii
de urgenţă judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua măsuri
de organizare şi asigurare a
activităţilor de înştiinţare şi alarmare în
conformitate cu prezentele norme.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la
data publicării.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXĂ
NORME
privind organizarea şi asigurarea activităţii de înştiinţare, avertizare, prealarmare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - Inştiinţarea,
avertizarea, prealarmarea şi
alarmarea se realizează în
scopul evitării surprinderii şi al luării măsurilor
privind adăpostirea populaţiei, protecţia bunurilor materiale, precum şi pentru limitarea efectelor dezastrelor, atacurilor din aer şi ale acţiunilor militare.
Art. 2. - Inştiinţarea
reprezintă activitatea de transmitere a informaţiilor autorizate despre iminenţa producerii sau producerea dezastrelor şi/sau a conflictelor armate către autorităţile
administraţiei publice
centrale ori locale, după caz,
şi cuprinde:
a) înştiinţarea despre iminenţa producerii sau producerea unor dezastre;
b) înştiinţarea despre pericolul atacului din aer;
c) înştiinţarea despre
utilizarea mijloacelor chimice, biologice, nucleare, radiologice, convenţionale şi neconvenţionale.
Art. 3. - (1) Inştiinţarea se
realizează de Inspectoratul
General pentru Situaţii de
Urgenţă, denumit în continuare
Inspectoratul General, sau de serviciile de urgenţă profesioniste, după caz, pe baza informaţiilor primite de la structurile care
monitorizează sursele de risc
sau de la populaţie, inclusiv
prin Sistemul naţional unic
pentru apeluri de urgenţă.
(2) Mesajele de înştiinţare despre
pericolul atacurilor din aer vizează introducerea situaţiilor de alarmă
aeriană şi încetarea alarmei şi se emit pe baza informaţiilor primite de la Statul Major al Forţelor Aeriene, conform protocoalelor
încheiate în acest sens.
(3) Mesajele de înştiinţare despre
iminenţa producerii sau
producerea unor dezastre vizează iminenţa declanşării sau declanşarea unor tipuri de riscuri.
(4) Mesajele despre utilizarea mijloacelor chimice,
biologice, nucleare, radiologice, convenţionale şi neconvenţionale vizează pericolul contaminării, direcţia de
deplasare a norului toxic şi
se transmit pe baza datelor şi
informaţiilor primite de la
Statul Major General şi
structurile specializate din cadrul categoriilor de forţe ale armatei, pe baza planurilor de
cooperare încheiate conform legislaţiei în vigoare.
Art. 4. - Avertizarea constă în aducerea la cunoştinţă populaţiei a
informaţiilor despre iminenţa producerii sau producerea unor dezastre şi se realizează de către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, după caz, pe baza înştiinţării transmise de structurile abilitate.
Art. 5. - (1) Prealarmarea reprezintă activitatea de transmitere către autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale a
mesajelor/semnalelor/informaţiilor
despre probabilitatea producerii unor dezastre sau a atacurilor din aer.
(2) Prealarmarea se realizează de Inspectoratul General şi de serviciile de urgenţă profesioniste, după caz, pe baza informaţiilor primite de la Statul Major General şi de la structurile specializate din cadrul categoriilor de forţe armate, pe baza planurilor de cooperare
întocmite în acest sens, precum şi de la structurile care monitorizează sursele de risc.
Art. 6. - (1) Alarmarea populaţiei reprezintă activitatea de transmitere a mesajelor
despre iminenţa producerii
unor dezastre sau a unui atac aerian şi se realizează de
către autorităţile administraţiei publice centrale ori locale, după caz, prin mijloacele de alarmare prevăzute la art. 26, pe baza înştiinţării de la
structurile abilitate.
(2) Alarmarea trebuie să fie oportună,
autentică, stabilă şi să asigure în bune condiţii prevenirea populaţiei:
a) oportună - dacă asigură prevenirea populaţiei în timp scurt şi se realizează prin mijloace şi
sisteme de alarmare care să
poată fi acţionate imediat la apariţia pericolului atacurilor din aer sau
producerii unor dezastre;
b) autentică - transmiterea semnalelor destinate prevenirii populaţiei se realizează prin mijloace specifice de către personalul stabilit prin decizii ale preşedinţilor comitetelor pentru situaţii de urgenţă;
c) stabilă - prevenirea populaţiei şi operatorilor
economici se realizează în
orice situaţie creată şi se obţine prin:
(i) menţinerea mijloacelor de alarmare în permanentă stare de funcţionare;
(ii) folosirea mai multor tipuri de mijloace de alarmare
a căror funcţionare să fie asigurată de
cel puţin 3 surse energetice
diferite: reţea industrială, grupuri electrogene, acumulatoare, aer
comprimat, abur, carburanţi şi altele asemenea;
(iii) verificarea periodică a dispozitivelor de acţionare a mijloacelor de alarmare;
(iv) readucerea la starea de funcţionare, în timp scurt, a sistemelor şi mijloacelor de alarmare afectate în urma
atacurilor din aer;
(v) intensitatea acustică a semnalelor de alarmare să fie cu cel puţin
6-10 dB mai mare decât zgomotul de fond.
Art. 7. - Mesajele de avertizare şi alarmare se transmit în mod
obligatoriu, cu prioritate şi
gratuit, prin toate sistemele de telecomunicaţii, posturile şi reţelele de radio şi de televiziune, inclusiv prin satelit şi cablu, care operează pe teritoriul României, la solicitarea preşedinţilor
comitetelor pentru situaţii de
urgenţă, conform protocoalelor
încheiate în acest sens cu operatorii de comunicaţii.
Art. 8. - (1) In cazul producerii unor dezastre,
folosirea mijloacelor de alarmare se realizează cu aprobarea prefectului, primarului localităţii ori a conducătorului instituţiei
publice sau a operatorului economic implicat, după caz, ori a împuterniciţilor acestora.
(2) Folosirea mijloacelor de alarmare în alte scopuri
decât cele pentru care sunt destinate este interzisă.
(3) Sistemul de înştiinţare,
avertizare şi alarmare la
localităţi, instituţii publice şi operatori economici se verifică periodic prin executarea de antrenamente şi exerciţii.
CAPITOLUL II
Organizarea şi asigurarea înştiinţării
Art. 9. - Inspectoratul General înştiinţează centrele
operative pentru situaţii de
urgenţă cu activitate
permanentă la nivelul
ministerelor şi instituţiilor publice centrale, iar prin unităţile subordonate organizează şi execută înştiinţarea comitetelor pentru situaţii de urgenţă judeţene, locale şi al municipiului Bucureşti, pe zone şi
grupe de înştiinţare, în funcţie de amploarea şi
de intensitatea situaţiei de
protecţie civilă.
Art. 10. - Inştiinţarea se
realizează astfel:
a) Inspectoratul General înştiinţează centrele operative pentru situaţii de urgenţă cu activitate permanentă şi inspectoratele
pentru situaţii de urgenţă judeţene şi al
municipiului Bucureşti,
denumite în continuare inspectorate judeţene;
b) inspectoratele judeţene înştiinţează comitetele pentru situaţii de urgenţă judeţene, locale, al municipiului Bucureşti şi operatorii economici sursă de risc din zona de responsabilitate;
c) structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor organizează înştiinţarea unităţilor şi formaţiunilor subordonate, pe baza datelor
primite de la eşaloanele
superioare şi inspectoratele
judeţene, în conformitate cu
Metodologia transmiterii mesajelor de înştiinţare,
avertizare şi alarmare despre
situaţii de urgenţă, emisă prin ordin al inspectorului general al Inspectoratului General;
d) înştiinţarea structurilor aparţinând Ministerului Apărării Naţionale,
Serviciului Român de Informaţii,
Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale şi Serviciului de
Protecţie şi Pază se organizează şi se execută conform planurilor de cooperare.
Art. 11. - Pentru realizarea înştiinţării se
folosesc sisteme şi
echipamente ale serviciilor de urgenţă, precum şi
mijloace şi canale puse la
dispoziţie de Serviciul de
telecomunicaţii Speciale, pe
bază de protocol/plan de
cooperare, posturi de radiodifuziune şi televiziune centrale şi locale, aparate telefonice conectate la sistemul de telecomunicaţii teritorial, aparate telefonice din reţeaua de cooperare organizată de Ministerul Apărării Naţionale [RTP/RMNC*)], căi şi circuite telefonice închiriate permanent sau preluate temporar pe
bază de protocol din sistemul
de telecomunicaţii teritorial,
staţii şi receptoare radio, receptoare cu frecvenţe fixe, radiotelefoane din înzestrarea
serviciilor de urgenţă
profesioniste, precum şi ale
agenţilor economici sursă de risc.
Art. 12. - (1) In scopul transmiterii unitare, eficiente
şi oportune a mesajelor,
Inspectoratul General şi
inspectoratele judeţene
întocmesc scheme de înştiinţare şi alarmare, care cuprind: eşalonul superior, structuri şi formaţiuni cu
care cooperează, autorităţile administraţiei publice centrale şi/sau locale şi
operatori economici prevăzuţi a fi înştiinţaţi, organizaţi pe grupe de înştiinţare; mijloace de transmisiuni folosite,
timpul de înştiinţare, precum şi alte date necesare asigurării înştiinţării.
(2) Schemele prevăzute la alin. (1) fac parte integrantă din planul de înştiinţare şi alarmare întocmit la nivelul fiecărui inspectorat judeţean.
(3) Numărul grupelor de înştiinţare se stabileşte astfel încât să
se asigure înştiinţarea completă şi în timp scurt
a structurilor prevăzute prin
plan.
(4) Fiecare grupă de înştiinţare va fi compusă, de regulă, din 6
- 8 corespondenţi, astfel
încât, în cazul transmiterii simultane, calitatea mesajelor să nu fie afectată.
(5) Schemele de principiu, cu organizarea şi asigurarea înştiinţării şi alarmării la nivel naţional
şi judeţean, sunt prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
Art. 13. - (1) Pentru transmiterea şi recepţionarea mesajelor de înştiinţare prin radio
se folosesc staţii radio,
receptoare radio şi
radiotelefoane, organizate în direcţii şi reţele radio de înştiinţare. Lucrul
în reţelele radio de înştiinţare se desfăşoară potrivit prevederilor dispozitiunii de
comunicaţii, elaborată de Inspectoratul General.
(2) Direcţia comunicaţii şi informatică din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor
asigură caracteristicile de
lucru radio pentru Inspectoratul General.
Art. 14. - Mesajele de înştiinţare, în
principiu, vor fi sub formă
scrisă, iar conţinutul lor va fi scurt, clar şi concis, eliminându-se detaliile care
generează confuzii.
Inspectoratele judeţene
transmit mesajele prin aparatura de înştiinţare existentă la municipii şi oraşe, iar la
comune se va transmite prin reţeaua radio şi înştiinţare unilaterală pe
frecvenţe fixe şi telefonic (fax).
Art. 15. - Centrele operative asigură pregătirea şi menţinerea echipamentelor în stare de funcţionare pentru primirea mesajelor despre
pericolul atacurilor din aer şi
transmiterea acestora la organele prevăzute a fi înştiinţate.
Art. 16. - In Centrul Operaţional Naţional
(CON), centrele operaţionale
judeţene (COJ) şi al municipiului Bucureşti şi/sau punctele de comandă, la primirea ordinului de trecere la intensificarea măsurilor de protecţie a populaţiei şi bunurilor materiale, se asigură personal operativ şi tehnic de specialitate. Personalul operativ
răspunde de primirea şi transmiterea mesajelor de înştiinţare sau semnalelor de alarmare, după caz. Data, ora şi
minutul primirii şi
transmiterii mesajelor de înştiinţare şi semnalelor de alarmare se înscriu în jurnalul acţiunilor de intervenţie.
Art. 17. - Centrul Operaţional Naţional
planifică, organizează şi desfăşoară lunar antrenamente privind transmiterea
mesajelor de înştiinţare despre pericolul atacurilor din aer şi producerea dezastrelor cu centrele operaţionale judeţene, al municipiului Bucureşti şi centrele
operative pentru situaţii de
urgenţă cu activitate
permanentă, în conformitate cu
Metodologia transmiterii mesajelor de înştiinţare,
avertizare şi alarmare despre
situaţii de urgenţă, aprobată prin ordin al inspectorului general al Inspectoratului General.
Art. 18. - Centrele operaţionale judeţene şi al municipiului Bucureşti vor planifica, vor organiza şi vor desfăşura bilunar antrenamente de înştiinţare a
comitetelor judeţene, al
municipiului Bucureşti, locale
şi a operatorilor economici
din zona de responsabilitate.
Art. 19. - In cadrul antrenamentelor se va urmări viabilitatea schemelor de înştiinţare prin realizarea unor scenarii care au la bază analiza factorilor de risc din zona de
competenţă şi încadrarea activităţilor în timp real.
Art. 20. - Inspectoratele judeţene în cadrul convocărilor cu reprezentanţii consiliilor judeţene şi ai
consiliilor locale vor preciza procedurile de înştiinţare şi avertizare a populaţiei de către autorităţile
administraţiei publice locale,
verificând periodic modul de organizare a activităţii.
CAPITOLUL III
Organizarea şi asigurarea alarmării
Art. 21. - (1) Pentru alarmarea populaţiei se asigură din timp de pace, în localităţi, instituţii
publice şi la operatori
economici, sisteme şi mijloace
de alarmare.
(2) Autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale,
conducătorii instituţiilor publice, patronii şi managerii operatorilor economici sursă de risc, indiferent de forma de
proprietate, prevăd anual în
bugetul propriu fonduri pentru cheltuielile necesare desfăşurării activităţilor
de protecţie civilă, potrivit legii.
*) RMNC reprezintă Reţeaua Militară Naţională de Comunicaţii.
Art. 22. - Numărul, tipul mijloacelor de alarmare şi locurile de instalare a acestora pentru asigurarea alarmării localităţilor şi
operatorilor economici se stabilesc de către Inspectoratul General în baza studiilor de audibilitate.
Art. 23. - Asigurarea cu mijloace de alarmare se
realizează din timp de pace.
La trecerea graduală de la
starea de pace la starea de război,
prin trepte ale mobilizării,
completarea echipamentelor se realizează conform normelor de înzestrare.
Art. 24. - Alarmarea populaţiei, instituţiilor
publice şi operatorilor
economici se realizează prin semnale
acustice sau optice emise cu ajutorul mijloacelor de alarmare şi prin comunicări transmise pe posturile de radiodifuziune şi televiziune centrale şi locale, iar în cazul existenţei, şi prin staţiile de
radioficare şi
radioamplificare.
Art. 25. - (1) Semnalele de alarmare acustice a populaţiei, instituţiilor publice şi
operatorilor economici sunt: alarmă aeriană, alarmă la dezastre, prealarmă aeriană şi încetarea
alarmei.
(2) Durata fiecărui semnal de alarmare este de două minute pentru toate mijloacele de alarmare, cu excepţia sirenelor cu aer comprimat la care
durata este de un minut.
a) Semnalul alarmă aeriană se compune
din 15 sunete a 4 secunde fiecare, cu pauză de 4 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul
se compune din 15 sunete a 2 secunde fiecare, cu pauză de 2 secunde între ele.
b) Semnalul alarmă la dezastre se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele. Pentru sirenele
cu aer comprimat semnalul se compune din 5 sunete a 8 secunde fiecare, cu pauză de 5 secunde între ele.
c) Semnalul prealarmă aeriană se compune
din 3 sunete a 32 secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul
se compune din 3 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 6 secunde între ele.
d) Semnalul încetarea alarmei se compune dintr-un
sunet continuu, de aceeaşi
intensitate, cu durata de 2 minute. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul
se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 1 minut.
Art. 26. - După principiul de funcţionare şi construcţie, mijloacele de alarmare se clasifică în: mijloace acustice şi mijloace optice.
a) Mijloacele de alarmare acustice asigură emiterea de sunete acustice cu frecvenţe de 200-500 Hz şi pot fi:
1. mijloacele de alarmare acustice speciale: sirene
electrice şi electronice de
diferite puteri, sirene cu aer comprimat şi motosirene;
2. mijloacele de alarmare acustice obişnuite: fluiere cu abur sau cu aer
comprimat, clopote, sonerii, claxoane etc.
b) Mijloacele de alarmare optice asigură afişarea explicită a
denumirii semnalului de alarmare, precum şi emiterea de semnale luminoase de avertizare. Acestea se instalează de regulă la operatorii economici care prin specificul activităţii nu asigură condiţii optime
pentru perceperea semnalelor acustice.
Art. 27. - (1) Sistemul de alarmare al unei localităţi sau operator economic, în general,
cuprinde: sirene electrice şi/sau
electronice acţionate
centralizat sau local, centrale de alarmare, staţii de radioficare şi
radioamplificare.
(2) Alarmarea interioară în incinta operatorilor economici, complexurilor comerciale, sălilor de spectacole, staţiilor de metrou etc, cu nivel de zgomot
ridicat, se realizează cu
mijloace acustice care să producă un nivel sonor mai mare decât zgomotul de
fond, dublate cu mijloace optice.
Art. 28. - (1) Centralele de alarmare sunt destinate
pentru acţionarea centralizată a sirenelor electrice, electronice şi a celor cu aer comprimat din municipii,
oraşe şi operatori economici care au instalate
cel puţin 3 sirene.
(2) Centralele de alarmare prevăzute la alin. (1) se instalează, de regulă, în Centrul Operaţional
Naţional (CON), centrele operaţionale judeţene şi al
municipiului Bucureşti,
punctele de comandă, centrele
operative şi dispeceratele
operatorilor economici sursă
de risc, în încăperi amenajate
şi destinate acestui scop,
care să îndeplinească condiţiile tehnice pentru funcţionarea corespunzătoare
a acestora.
(3) Centralele de alarmare vor asigura şi acţionarea sirenelor prevăzute a se instala la primirea ordinului de trecere la intensificarea
măsurilor de protecţie a populaţiei şi bunurilor
materiale, în conformitate cu precizările instrucţiunilor
şi ordinelor în vigoare.
Art. 29. - Incăperile în care se instalează centralele de alarmare se prevăd cu instalaţii
electrice şi de telecomunicaţii necesare acţionării sirenelor,
mijloace de prevenire şi
stingere a incendiilor, instrucţiuni de exploatare a echipamentelor, planul localităţii şi al operatorilor economici cu amplasarea mijloacelor de alarmare şi tabloul cu chei de la toate cofretele
sirenelor.
Art. 30. - La municipiile reşedinţă de judeţ centralele de alarmare se instalează în centrele operaţionale ori în punctele de comandă judeţene sau/şi
municipale, după caz, astfel
încât, în cazul scoaterii din funcţiune a uneia dintre acestea, să se asigure alarmarea corespunzătoare a localităţii.
De asemenea, la municipii şi
oraşe, centralele de alarmare
trebuie să poată fi acţionate şi de la
punctele de comandă judeţene.
Art. 31. - (1) In municipiul Bucureşti centralele de alarmare se instalează în centrul operaţional sau în punctul de comandă al inspectoratului pentru situaţii de urgenţă al
municipiului. Centralele de alarmare ale sectoarelor se acţionează de la punctul de comandă al municipiului Bucureşti.
(2) La centralele de alarmare instalate în punctul de
comandă al municipiului Bucureşti se conectează 10-15% din sirenele existente în fiecare sector, asigurându-se
astfel posibilitatea acţionării mijloacelor de alarmare din sectoarele
la care punctele de comandă de
protecţie civilă respective au fost scoase din funcţiune în cazul atacului din aer.
Art. 32. - In dispeceratele operatorilor economici sursă de risc se vor instala centrale de alarmare
cu o capacitate care să permită acţionarea centralizată a sirenelor electrice, sirenelor electronice, sirenelor cu aer
comprimat existente şi pe cele
care se prevăd a se mai
instala, asigurându-se în mod obligatoriu posibilitatea acţionării din centrele operaţionale judeţene.
Art. 33. - Centralele de alarmare se conectează pe cât posibil la aparatura de înştiinţare-alarmare în scopul acţionării lor
centralizate de la Inspectoratul General sau de la inspectoratele judeţene.
Art. 34. - (1) Acţionarea mijloacelor de alarmare de la centralele de alarmare se
asigură pe circuite telefonice
urbane şi interurbane proprii
serviciilor de urgenţă
profesioniste sau închiriate din sistemul de telecomunicaţii teritorial.
(2) Circuitele telefonice folosite pentru acţionarea centralelor şi mijloacelor de alarmare instalate la
operatorii economici sursă de
risc se închiriază de către aceştia, iar pentru cele aflate la comitetele locale pentru situaţii de urgenţă se închiriază de către consiliile locale.
Art. 35. - Pentru acţionarea în timp oportun a mijloacelor de alarmare mobile sau dispuse
în unele zone ale municipiilor şi oraşelor unde nu
sunt asigurate legături de
telecomunicaţii teritoriale,
echipele de alarmare se dotează cu radiotelefoane care vor fi prevăzute în normele de înzestrare.
Art. 36. - In funcţie de importanţa
localităţii, în vederea realizării măsurilor de protecţie
civilă, la nivel judeţean se constituie rezerve de sirene
electrice, electronice şi
motosirene în procent de 5 - 10%, în depozitul inspectoratului judeţean, iar la centralele de alarmare în
procent de 20-25% faţă de
existent.
Art. 37. - Pentru transmiterea mesajelor şi semnalelor de alarmare a populaţiei prin posturile centrale şi locale de radiodifuziune şi televiziune, Inspectoratul General şi inspectoratele judeţene vor încheia protocoale de cooperare cu
acestea.
Art. 38. - In centrele operative ale comitetelor locale,
precum şi în dispeceratele
operatorilor economici sursă
de risc, care dispun de staţii
de radiodifuziune, respectiv de radioamplificare, pe timpul aplicării măsurilor pentru creşterea
graduală a capacităţii de intervenţie se pregătesc
instalaţiile necesare pentru
transmiterea semnalelor şi
comunicărilor de protecţie civilă.
Art. 39. - Operatorii economici sursă de risc asigură mijloacele de alarmare pentru prevenirea populaţiei din zonele potenţial a fi afectate.
Art. 40. - Zonele probabil a fi afectate în caz de
dezastre se stabilesc pe timp de normalitate de către comitetele judeţene, locale şi al
municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă, precum şi de operatorii economici sursă de risc, cu acordul inspectoratelor judeţene.
Art. 41. - (1) Alarmarea populaţiei din localităţile
dispuse în zonele din aval de barajele hidroenergetice se asigură prin sisteme de alarmare, constituite din
sirene electronice, sirene cu aer comprimat şi electrice. Mesajele verbale şi semnalele acustice emise de mijloacele de alarmare trebuie să acopere întreaga zonă inundabilă şi să fie identice cu cele prevăzute la art. 25.
(2) Pentru noile lucrări hidrotehnice sistemele de alarmare se realizează odată cu executarea acestora, prin grija beneficiarilor, care răspund şi de întreţinerea,
menţinerea în stare de funcţionare şi acţionarea la
nevoie a mijloacelor de alarmare.
Art. 42. - (1) Acţionarea mijloacelor de alarmare deţinute de operatorii economici sursă de risc se realizează din dispeceratele deţinătorilor sau din
locaţiile (amplasamentele)
stabilite de aceştia, precum şi din centrele operaţionale judeţene.
(2) In situaţia când pericolul este iminent, operatorii economici sursă de risc vor alarma imediat populaţia din arealul de impact prin acţionarea sirenelor din dispeceratele
proprii, informând ulterior despre aceasta centrele operaţionale judeţene.
CAPITOLUL IV
Instalarea, întreţinerea, verificarea, repararea şi folosirea mijloacelor de înştiinţare
şi alarmare
Art. 43. - Montarea, întreţinerea şi repararea
mijloacelor de înştiinţare-alarmare se asigură de către personal tehnic autorizat, pe baza contractelor sau a convenţiilor legal încheiate, în condiţiile prevăzute de normele tehnice aprobate prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor.
Art. 44. - După primirea ordinului de trecere la realizarea măsurilor pentru creşterea graduală a capacităţii de
luptă se interzice executarea
exerciţiilor de alarmare
publică. Verificarea funcţionării fiecărui mijloc
de alarmare este admisă numai
prin impulsuri scurte.
Art. 45. - In scopul evitării declanşării accidentale
a sistemelor şi mijloacelor de
alarmare, inspectoratele judeţene,
comitetele judeţene şi locale pentru situaţii de urgenţă împreună cu
operatorii de specialitate iau măsuri pentru: asigurarea securităţii mijloacelor sau elementelor din compunerea sistemelor de
alarmare; instalarea filtrelor electrice de siguranţă la circuitele telefonice de acţionare a mijloacelor de alarmare; accesul unui număr strict limitat de persoane care să acţioneze nemijlocit mijloacele de alarmare; verificarea şi întreţinerea periodică a
acestora, cunoaşterea şi respectarea întocmai a prevederilor
instrucţiunilor şi regulilor de exploatare de către personalul care acţionează sau întreţine
sistemele/mijloacele de alarmare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 46. - (1) Pentru lucrări de dezvoltare şi/sau
completare a sistemului de înştiinţare-alarmare pe teritoriul de competenţă vor fi întocmite studii de audibilitate,
fezabilitate şi proiecte
tehnice de către instituţiile abilitate să execute astfel de lucrări.
(2) Documentaţia necesară
contractării acestor lucrări va fi prezentată în mod obligatoriu spre avizare
Inspectoratului General - Serviciul înştiinţare, alarmare şi evacuare, cu 30 de zile anterior lansării formalităţilor legale de contractare (achiziţionare), atât pentru lucrările de proiectare, cât şi pentru achiziţia
directă de echipamente.
Art. 47. - Dotarea cu sisteme de alarmare se realizează la propunerile inspectoratelor judeţene, prin finanţare de către
consiliile judeţene,
municipale, orăşeneşti şi comunale. Pentru operatorii economici, responsabilitatea revine
ministerelor şi celorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi conducătorilor
acestora.
Art. 48. - Pentru organizarea şi desfăşurarea
eficientă a înştiinţării şi alarmării, Inspectoratul General şi inspectoratele judeţene vor întocmi „Planul de înştiinţare şi alarmare al
...", conform anexei nr. 3, iar comitetele municipale, orăşeneşti şi locale vor
întocmi „Schema organizării
avertizării şi alarmării populaţiei
..." în conformitate cu precizările inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene (al municipiului Bucureşti).
Art. 49. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1*)
la norme
SCHEMA DE PRINCIPIU CU ORGANIZAREA
ŞI ASIGURAREA INŞTIINŢĂRII ŞI ALARMĂRII LA NIVEL NAŢIONAL
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*)
la norme
SCHEMA DE PRINCIPIU CU ORGANIZAREA ŞI ASIGURAREA
INŞTIINŢĂRII ŞI ALARMĂRII LA NIVEL JUDEŢEAN
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
la norme
PLAN DE INŞTIINŢARE
SI ALARMARE
Partea cu text cuprinde:
- scopul şi concepţia asigurării măsurilor de înştiinţare, avertizare şi alarmare;
- realizarea înştiinţării, avertizării şi alarmării în
diferite situaţii:
- pe timpul conflictului armat;
- pe timpul trecerii de la starea de pace la starea de
război prin trepte ale mobilizării;
- pe timpul situaţiilor de urgenţă,
diferenţiat pe tipuri de
riscuri şi în funcţie de amploarea şi de intensitatea manifestării acestora;
- asigurarea acţiunilor şi protecţia personalului:
- în cazul conflictului armat (a se vedea asigurarea acţiunilor şi protecţia
personalului, însă cele cu
caracter nonmilitar);
- în situaţii de urgenţă.
Partea grafică cuprinde:
- harta cu organizarea transmisiunilor:
- locul de amplasare a mijlocelor de înştiinţare şi alarmare;
- situaţia audibilităţii
(judeţ, municipiu, oraş, comună);
- dispunerea staţiilor radiotelefonice;
- dispunerea staţiilor de radio şi
televiziune;
- dispunerea şi capacitatea centralelor telefonice urbane şi rurale;
- locul depozitelor cu materiale şi echipamente de înştiinţare şi alarmare;
- schema fluxului informaţional (întocmită în
conformitate cu „Metodologia transmiterii mesajelor de înştiinţare, avertizare şi
alarmare despre situaţii de
urgenţă");
- schema cu organizarea înştiinţării şi alarmării pe urgenţe,
trepte şi grupe;
- situaţia mijloacelor de înştiinţare şi alarmare sub următoarea formă:
Nr. crt.
|
Tipul echipamentului
|
Adresa
|
Locul de dispunere
|
Proprietarul echipamentului
|
Modul de acţionare
centralizat local
|
Locul
de acţionare
(ISUJ,
instituţia
etc.)
|
Starea de
operativitate
(funcţionează/
nu funcţionează)
|
- repartiţia echipelor pentru acţionare.
NOTĂ:
Planul se întocmeşte de către
inspectoratul pentru situaţii
de urgenţă judeţean, se avizează de către
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi se aprobă de către prefect.