ORDIN
Nr. 129 din 15 septembrie 2000
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind activitatea de
comercializare a serviciilor turistice, criteriile si metodologia de acordare a
licentelor si brevetelor de turism, aprobate prin Ordinul ministrului
turismului nr. 125 din 11 septembrie 1998 si modificate prin Ordinul
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 52 din 11 aprilie 2000
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU TURISM
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 519 din 23 octombrie 2000
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism,
in temeiul prevederilor art. 8 si ale art. 2 alin. 3 din Hotararea
Guvernului nr. 513/1998 privind activitatea de comercializare a serviciilor
turistice si de acordare a brevetelor si licentelor de turism,
in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 972/1998 privind organizarea
si functionarea Autoritatii Nationale pentru Turism, cu modificarile
ulterioare,
avand in vedere propunerile fundamentate de Oficiul de Autorizare si
Control in Turism (O.A.C.T.),
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Normele metodologice privind activitatea de comercializare a serviciilor
turistice, criteriile si metodologia de acordare a licentelor si brevetelor de
turism, aprobate prin Ordinul ministrului turismului nr. 125 din 11 septembrie
1998, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 2
decembrie 1998, modificate si completate prin Ordinul presedintelui Autoritatii
Nationale pentru Turism nr. 52 din 11 aprilie 2000, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 221 din 19 mai 2000, se modifica dupa cum
urmeaza:
1. La capitolul II, titlul subcapitolului "Constituirea si utilizarea
garantiei financiare" va avea urmatorul cuprins:
"Asigurarea turistilor in cazul insolvabilitatii sau falimentului
agentiei de turism"
2. Punctele 2.12.1, 2.12.2, 2.12.3, 2.12.4 si 2.12.5 vor avea urmatorul
cuprins:
"2.12.1. Agentii economici care comercializeaza pachete de servicii
turistice sunt obligati sa incheie polite de asigurare cu societati de
asigurare privind rambursarea cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor
achitate de turisti, in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de
turism.
Politele de asigurare vor fi incheiate cu societati de asigurare agreate de
Autoritatea Nationala pentru Turism, prin Oficiul de Autorizare si Control in
Turism.
Metodologia de agreare a societatilor de asigurare este prezentata in anexa
nr. 9 la normele metodologice.
Polita de asigurare se va incheia potrivit modelului de polita-cadru
prezentat in anexa nr. 8 care face parte integranta din prezentul ordin.
O copie de pe aceasta se va transmite la Oficiul de Autorizare si Control
in Turism in termen de 30 de zile de la obtinerea licentei de turism.
Pana la incheierea politei de asigurare si transmiterea acesteia catre
Oficiul de Autorizare si Control in Turism, licenta de turism este provizorie
si nu confera titularului acesteia dreptul de a comercializa pachete de
servicii turistice.
2.12.2. Agentii economici care comercializeaza pachete de servicii
turistice sunt obligati sa remita turistilor certificate de asigurare eliberate
de societati specializate, prin care se atesta asigurarea turistilor pentru
rambursarea cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de acestia,
in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism.
2.12.3. In contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice
incheiat intre agentiile de turism si turisti, indiferent de modul de
prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt inscris) este obligatoriu sa se
consemneze faptul ca turistul este asigurat pentru riscul de insolvabilitate
si/sau de faliment al agentiei de turism, suma pentru care este asigurat,
numarul certificatului de asigurare, societatea de asigurare care l-a emis si
numarul politei de asigurare in baza careia a fost emis.
2.12.4. Neincheierea unei noi polite de asigurare si netransmiterea unei
copii de pe aceasta la Oficiul de Autorizare si Control in Turism, in cazul
expirarii celei vechi sau rezilierii acesteia de catre societatea de asigurare,
conduc la suspendarea licentei de turism in conformitate cu art. 9 alin. (2)
din Hotararea Guvernului nr. 513/1998.
2.12.5. Comercializarea pachetelor de servicii turistice fara sa se inscrie
in contractul incheiat intre agentia de turism si turist clauzele prevazute la
pct. 2.12.3 sau fara sa se elibereze turistului certificatul de asigurare
constituie contraventie si se sanctioneaza, potrivit prevederilor art. 14 lit.
f) din Hotararea Guvernului nr. 513/1998, cu amenda de la 800.000 lei la
1.000.000 lei."
3. Punctul 2.12.6 se abroga.
4. Anexele nr. 8 si 9 la normele metodologice se inlocuiesc cu anexele nr.
1 si 2 la prezentul ordin.
5. La capitolul 3 subcapitolul "Suspendarea licentelor de
turism", alineatul 2 al punctului 3.2.2.5 se abroga.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Normele metodologice privind activitatea de comercializare a serviciilor
turistice, criteriile si metodologia de acordare a licentelor si brevetelor de
turism, aprobate prin Ordinul ministrului turismului nr. 125/1998, modificate
si completate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism
nr. 52 din 11 aprilie 2000, cu modificarile aduse prin prezentul ordin, vor fi
republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Presedintele
Autoritatii Nationale pentru Turism,
Dumitru Moinescu
ANEXA 1 la ordin
(anexa nr. 8 la normele metodologice)
___________________________________________________________________________
| Polita de asigurare privind rambursarea cheltuielilor de repatriere |
| si/sau a sumelor achitate de catre turist, in cazul insolvabilitatii sau |
| falimentului agentiei de turism |
|___________________________________________________________________________|
| Asiguratul | Denumirea | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Registrul comertului | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Licenta de turism | Nr. | Data |
| |______________________|___________________________|_________|
| | Sediul principal | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Telefon | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Fax | |
| |______________________|_____________________________________|
| | E-mail | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Agentia de turism | |
|______________|______________________|_____________________________________|
| Asiguratorul | Denumirea | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Sediul | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Telefon | |
| |______________________|_____________________________________|
| | Fax | |
| |______________________|_____________________________________|
| | E-mail | |
|______________|______________________|_____________________________________|
| Beneficiarul | Turistul, conform conditiilor |
| | de asigurare |
|_____________________________________|_____________________________________|
| Suma asigurata | Conform anexei nr. 2 |
|_____________________________________|_____________________________________|
| Prima de asigurare | Conform anexei nr. 2 |
|_____________________________________|_____________________________________|
| Cota de prima | |
|_____________________________________|_____________________________________|
| Fransiza | |
|_____________________________________|_____________________________________|
| Perioada de asigurare | De la | La |
|_____________________________________|___________________________|_________|
| La prezenta se anexeaza urmatoarele documente care fac parte |
| integranta din polita: |
| 1. Conditiile de asigurare (anexa nr. 1) |
| 2. Formularul de avizare (anexa nr. 2) |
|___________________________________________________________________________|
| Prezenta polita a fost eliberata in 3 (trei) exemplare, cate un exemplar |
| pentru fiecare parte si un exemplar pentru Oficiul de Autorizare si |
| Control in Turism. |
|___________________________________________________________________________|
| Am primit un exemplar original al politei si anexele. |
|___________________________________________________________________________|
| |
| Asigurat Asigurator |
|___________________________________________________________________________|
ANEXA 1
la polita ............
CONDITII DE ASIGURARE
privind rambursarea cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de
catre turisti, in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism
1. Definitii
1.1. Agentia de turism - unitatea specializata care ofera si vinde pachete
de servicii turistice sau componente ale acestora.
1.2. Asiguratul - societatea comerciala inregistrata in Romania, titulara
licentei de turism pentru agentia de turism.
1.3. Beneficiarul - turistul.
1.4. Cheltuielile de repatriere - cheltuielile efectuate de turist dupa
intreruperea de catre asigurat a derularii contractului de comercializare a
pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul sa se poata intoarce la
punctul originar de plecare din Romania, in conditii de confort si pret
similare celor contractate.
1.5. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice -
acordul de vointa dintre asigurat si turist, care are ca obiect cumpararea unui
pachet de servicii turistice de catre turist si eliberarea documentelor de
plata si a documentelor de calatorie de catre asigurat.
1.6. Dauna - prejudiciul financiar suferit de turist.
1.7. Debitul - sumele achitate si/sau cheltuielile de repatriere.
1.8. Despagubirea - suma datorata de asigurator beneficiarului in urma
producerii evenimentului asigurat.
1.9. Certificatul de asigurare - documentul emis de asigurator in favoarea
fiecarui beneficiar, prin care se atesta valabilitatea asigurarii.
1.10. Evenimentul asigurat - neplata debitului de catre asigurat ca urmare
a insolvabilitatii sau falimentului asiguratului.
1.11. Falimentul - procedura judiciara de executare silita a bunurilor din
averea asiguratului, in scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
1.12. Insolvabilitatea - situatia in care asiguratul nu achita debitul in
termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de catre acesta
a documentelor justificative de la turist sau intrerupe unilateral acordarea
serviciilor.
1.13. Licenta de turism - documentul prin care se atesta capacitatea
asiguratului de a comercializa servicii turistice in conditii de calitate si
siguranta pentru turisti.
1.14. Pachetul de servicii turistice - combinatia prestabilita a cel putin
doua dintre urmatoarele trei grupe de servicii, cu conditia ca durata
neintrerupta a acestora sa depaseasca 24 de ore sau sa cuprinda o innoptare, si
anume transport, cazare si alte servicii, fara legatura cu transportul sau
cazarea sau care nu sunt accesorii ale acestora si care reprezinta o parte
semnificativa a pachetului de servicii turistice, cum ar fi alimentatie,
tratament balnear, agrement si altele asemenea.
1.15. Suma asigurata - valoarea pentru care se incheie asigurarea, inscrisa
in formularul de avizare (anexa nr. 2 la polita).
1.16. Sumele achitate - contravaloarea serviciilor turistice neprestate
turistului, servicii platite de acesta in conformitate cu contractul de
comercializare a pachetului de servicii turistice incheiat cu asiguratul.
1.17. Turistul - orice persoana care cumpara sau care se angajeaza sa
cumpere pachetul de servicii turistice - contractant principal - sau orice alta
persoana in numele careia contractantul principal se angajeaza sa cumpere
pachetul de servicii turistice - alti beneficiari - sau orice persoana in
favoarea careia contractantul principal sau alti beneficiari cedeaza pachetul
de servicii turistice - cesionarul.
2. Obiectul politei de asigurare
2.1. Obiectul prezentei polite de asigurare este acoperirea de catre
asigurator a riscului de neplata a debitului pe care il are asiguratul fata de
turist (beneficiarul asigurarii), in temeiul contractului de comercializare a
pachetului de servicii turistice incheiat cu acesta, in cazul insolvabilitatii
sau falimentului asiguratului.
2.2. Asiguratorul accepta ca, in schimbul primelor de asigurare incasate de
la asigurat, sa garanteze turistului - beneficiar al asigurarii - plata
debitului in cazul insolvabilitatii sau falimentului asiguratului.
3. Excluderi
3.1. Asiguratorul nu datoreaza despagubiri pentru:
- daune rezultate din alte cauze decat insolvabilitatea sau falimentul
asiguratului;
- alte sume solicitate de turist in afara celor privind cheltuielile de
repatriere si/sau a sumelor achitate de catre acesta;
- cheltuielile efectuate de turist inainte de inceperea derularii
contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt
incluse in pretul pachetului de servicii turistice (taxa de viza, vaccinari,
taxe de aeroport);
- sumele achitate de catre turist, pe care asiguratul nu este obligat sa le
restituie conform contractului de comercializare a pachetului de servicii
turistice;
- daune generate de forta majora invocata de asigurat, dovedita cu
documente emise de autoritatile publice competente. Prin caz de forta majora se
intelege imprejurarile care au intervenit dupa incheierea contractului de
comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente
extraordinare, neprevazute si inevitabile pentru parti;
- frauda, rea-intentie sau rea-credinta din partea turistului sau a
reprezentantilor acestuia;
- daune rezultate din orice consecinta a razboiului, invaziei, actelor de
agresiune straina (fie ca razboiul este declarat sau nu), razboi civil,
rebeliune, revolutie, insurectie, lovitura de stat;
- daune rezultate din vina turistului.
4. Suma asigurata
4.1. Suma asigurata reprezinta limita raspunderii pe care asiguratorul o
are pentru fiecare turist (beneficiar al prezentei asigurari) si este egala cu
pretul contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice.
4.2. Suma asigurata in cazul fiecarui contract de comercializare a
pachetelor de servicii turistice este mentionata in formularul de avizare
(anexa nr. 2 la polita).
4.3. Suma asigurata in cazul fiecarui contract de comercializare a
pachetului de servicii turistice este exprimata in moneda respectivului
contract (lei sau valuta).
5. Perioada de asigurare si perioada de raspundere
5.1. Perioada de asigurare este mentionata in polita de asigurare.
5.2. Perioada de raspundere in cazul fiecarui contract de comercializare a
pachetului de servicii turistice incepe la data semnarii respectivului contract
si a primirii de catre turist a certificatului de asigurare, conform
formularului de avizare (anexa nr. 2 la polita).
5.3. Perioada de raspundere in cazul fiecarui contract de comercializare a
pachetului de servicii turistice avizat catre asigurator inceteaza in una
dintre urmatoarele situatii, indiferent care dintre acestea intervine mai
intai:
- finalizarea derularii pachetului de servicii turistice, conform contractului
respectiv;
- rezilierea contractului respectiv;
- plata integrala a debitului de catre asigurat sau de catre un tert; in
cazul platii partiale, raspunderea asiguratorului se diminueaza in mod
corespunzator;
- plata despagubirii datorate de catre asigurator.
6. Prima de asigurare
6.1. Cota de prima de asigurare este precizata in polita de asigurare si se
aplica la suma asigurata.
6.2. Prima de asigurare este platita de catre asigurat in aceeasi zi in
care a fost transmis formularul de avizare (anexa nr. 2 la polita).
6.3. Prima de asigurare este platita in aceeasi moneda in care este
exprimata suma asigurata.
7. Fransiza
7.1. Fransiza este partea de risc ramasa in raspunderea turistului,
exprimata ca procent din suma asigurata, si se deduce din fiecare dauna.
7.2. Fransiza este precizata in polita de asigurare si in certificatul de
asigurare.
8. Obligatiile asiguratului
8.1. Asiguratul are obligatia de a intocmi si de a transmite asiguratorului
cel putin o data pe saptamana formularele de avizare (anexa nr. 2 la polita)
cuprinzand contractele de comercializare a pachetelor de servicii turistice
incheiate in saptamana precedenta.
8.2. Asiguratul are obligatia de a intocmi corect si complet fiecare formular
de avizare transmis asiguratorului.
8.3. Asiguratul are obligatia de a plati prima de asigurare aferenta
formularelor de avizare, in numerar sau prin virament bancar, in moneda
contractelor de comercializare a pachetelor de servicii turistice (lei sau
valuta), cel mai tarziu in ziua in care a fost transmis formularul de avizare.
8.4. Asiguratul are obligatia de a informa turistul in legatura cu
conditiile de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de catre turist
si/sau a cheltuielilor de repatriere si de a inmana acestuia, in momentul
semnarii contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, un
certificat de asigurare (anexa nr. 3 la polita) in care se mentioneaza
drepturile si obligatiile turistului.
8.5. Asiguratul are obligatia de a intocmi contractul de comercializare a
pachetului de servicii turistice in conformitate cu prevederile legilor
romanesti in vigoare in acel moment.
8.6. Asiguratul are obligatia de a mentiona in contractul de comercializare
a pachetului de servicii turistice numarul certificatului de asigurare care a
fost inmanat turistului.
8.7. Asiguratul are obligatia de a gestiona in mod corespunzator stocul de
certificate de asigurare primite din partea asiguratorului si de a justifica pe
baza de documente stocul existent in orice moment in cazul in care asiguratorul
va solicita in scris acest lucru.
8.8. Asiguratul are obligatia de a informa asiguratorul in legatura cu
orice modificare intervenita in unul dintre urmatoarele elemente: denumire,
forma juridica, sediu, telefon, structura actionariat, licenta de turism,
brevete de turism.
9. Obligatiile asiguratorului
9.1. Asiguratorul are obligatia de a aproviziona ritmic si in cantitati
suficiente asiguratul cu certificate de asigurare care sa fie inseriate si care
sa cuprinda cel putin drepturile si obligatiile turistului. Aprovizionarea cu
certificate de asigurare se va face periodic, dupa primirea de catre asigurator
a formularelor de avizare, din care sa rezulte certificatele de asigurare emise
catre turisti si stocul de certificate de asigurare din gestiunea asiguratului.
Numarul de certificate de asigurare care vor fi transmise asiguratului va fi in
functie de numarul de certificate emise in saptamana precedenta si de numarul
de certificate existente in stoc.
9.2. Asiguratorul are obligatia de a plati despagubirea pe baza
documentelor justificative mentionate la pct. 10.6 si pe certificatul de
asigurare, in conditiile prezentei polite de asigurare.
10. Constatarea daunelor si plata despagubirilor
10.1. In cazul in care asiguratul nu efectueaza repatrierea turistului,
turistul are obligatia de a anunta imediat asiguratorul prin telefon, fax sau
e-mail. In aceasta situatie asiguratorul nu are obligatia de a achita imediat
contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa dupa intoarcerea
turistului in Romania, in conditiile prezentei polite de asigurare.
10.2. In cazul in care turistul solicita de la asigurat rambursarea sumelor
achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie sa trimita
documentele justificative catre asigurat prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire. Turistul are obligatia sa pastreze fotocopii de pe
respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului
rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, in termen de
15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data incheierii derularii
pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
10.3. Turistul are obligatia de a notifica asiguratorul prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire, in legatura cu solicitarea adresata
asiguratului privind rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de
repatriere, in termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmarii
de primire prevazute la pct. 10.2.
10.4. In cazul in care, in termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice
de la data confirmarii de primire a documentelor justificative de catre
asigurat, turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc
evenimentul asigurat.
10.5. In termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii
evenimentului asigurat, turistul are obligatia de a transmite asiguratorului,
prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, cererea de despagubire
insotita de documentele justificative.
10.6. Documentele justificative contin, dar nu se limiteaza la:
- contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
- certificatul de asigurare;
- confirmarile de primire precizate la pct. 10.2, 10.3 si 10.5;
- fotocopiile de pe documentele de plata a avansului (chitante, ordine de
plata etc.), in cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
- fotocopiile de pe documentele de transport si cazare, in cazul cererilor
de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
10.7. Despagubirea nu poate depasi suma asigurata conform fiecarui contract
de comercializare a pachetului de servicii turistice.
10.8. Din despagubire se scade fransiza mentionata pe polita.
10.9. Despagubirea va fi platita in termen de 30 (treizeci) de zile
calendaristice de la data primirii de catre asigurator a documentelor
justificative de la turist.
10.10. Despagubirea va fi platita in aceeasi moneda in care a fost platita
prima de asigurare.
10.11. In cazul in care dupa plata despagubirii asiguratul plateste debitul
catre turist, turistul are obligatia de a restitui asiguratorului despagubirea
primita, in termen de 5 (cinci) zile lucratoare de la primirea de la asigurat a
sumelor reprezentand debitul.
11. Dispozitii finale
11.1. Prin plata despagubirii si in limita acesteia, asiguratorul se
subroga in toate drepturile turistului impotriva asiguratului si este mandatat
sa foloseasca toate mijloace legale pentru executarea silita a asiguratului.
11.2. Asiguratorul are dreptul de a rezilia prezenta polita in oricare
dintre urmatoarele cazuri:
- aparitia unui eveniment asigurat conform prezentei polite;
- plata de despagubiri la unul sau mai multe contracte de comercializare a
pachetelor de servicii turistice datorita insolvabilitatii sau falimentului
asiguratului;
- ridicarea de catre autoritatea competenta a licentei de turism aferenta
asiguratului.
Asiguratorul este raspunzator in continuare exclusiv pentru certificatele
de asigurare eliberate turistilor inainte de data rezilierii.
11.3. Asiguratorul are dreptul de a suspenda prezenta polita in oricare
dintre urmatoarele cazuri:
- suspendarea de catre autoritatea competenta a licentei de turism aferenta
asiguratului;
- nerespectarea obligatiilor asumate de asigurat prin prezenta polita.
Asiguratorul este raspunzator in continuare exclusiv pentru certificatele
de asigurare eliberate turistilor inainte de data suspendarii.
11.4. Daca debitul este obiectul unui litigiu in justitie intre turist si
asigurat, sentinta definitiva va fi respectata, cu conditia indeplinirii
prevederilor prezentei polite.
11.5. Prezentele clauze contractuale sunt completate de legislatia din
Romania.
11.6. Orice litigiu rezultat din interpretarea si/sau executarea prezentei
polite se solutioneaza pe cale amiabila sau, daca nu este posibil astfel, de
catre instantele de judecata competente din Romania.
ANEXA 2
la polita .........
Asigurat ................. Agentia de turism ...........
FORMULAR DE AVIZARE
Nr. .... din .....
___________________________________________________________________________
| Lista cuprinzand contractele de comercializare a pachetelor de servicii |
| turistice incheiate de agentia de turism in perioada de la ..... la ..... |
|___________________________________________________________________________|
| Numarul | Data | Numarul | Suma |Cota de prima| Prima de |
|contractului|contractului|certificatului|asigurata|de asigurare | asigurare|
| | | de asigurare | | | |
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
| | | Total: | | | |
|____________|____________|______________|_________|_____________|__________|
Prima de asigurare a fost platita prin ...... nr. ...... din ......,
conform fotocopiei anexate.
___________________________________________________________________________
| Situatia privind certificatele de asigurare in perioada de la .... la ... |
|___________________________________________________________________________|
| Stoc initial | Primite | Emise | Anulate*) | Stoc final |
|___________________|_____________|__________|_______________|______________|
|___________________|_____________|__________|_______________|______________|
................................................................
Semnatura autorizata (numele, prenumele, functia, stampila)
------------
*) Conform procesului-verbal anexat.
ANEXA 3
la polita ........
Certificat de asigurare Nr. ......
privind rambursarea sumelor achitate de turist si/sau a cheltuielilor de
repatriere in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei de turism
Prin prezentul certificat asiguratorul se obliga sa ramburseze turistului
sumele achitate si/sau cheltuielile de repatriere in cazul insolvabilitatii sau
falimentului agentiei de turism, in conditiile mentionate mai jos.
Definitii
1. Agentia de turism - unitatea specializata inregistrata in Romania, care
ofera si vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora.
2. Asiguratorul - societatea de asigurari care incheie cu asiguratul o
polita de asigurare privind rambursarea sumelor achitate de turist si/sau a
cheltuielilor de repatriere in cazul insolvabilitatii sau al falimentului
asiguratului si care emite prezentul certificat.
3. Asiguratul - societatea comerciala inregistrata in Romania, titulara
licentei de turism pentru agentia de turism.
4. Beneficiarul - turistul.
5. Cheltuielile de repatriere - cheltuielile efectuate de turist dupa
intreruperea de catre asigurat a derularii contractului de comercializare a
pachetului de servicii turistice, pentru ca turistul sa se poata intoarce la
punctul originar de plecare din Romania in conditii de confort si pret similare
celor contractate.
6. Contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice -
acordul de vointa dintre asigurat si turist, care are ca obiect cumpararea unui
pachet de servicii turistice de catre turist si eliberarea documentelor de
plata si a documentelor de calatorie de catre asigurat.
7. Despagubire - suma datorata de asigurator beneficiarului in urma
producerii evenimentului asigurat.
8. Falimentul - procedura judiciara de executare silita a bunurilor din
averea asiguratului, in scopul acoperirii datoriilor comerciale ale acestuia.
9. Insolvabilitatea - situatia in care asiguratul nu achita debitul in
termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la primirea de catre acesta
a documentelor justificative de la turist.
10. Pachetul de servicii turistice - combinatia prestabilita a cel putin
doua dintre urmatoarele trei grupe de servicii, cu conditia ca durata
neintrerupta a acestora sa depaseasca 24 de ore sau sa cuprinda o innoptare, si
anume transport, cazare si alte servicii fara legatura cu transportul sau
cazarea ori care nu sunt accesorii ale acestora si care reprezinta o parte
semnificativa a pachetului de servicii turistice, cum ar fi alimentatie,
tratament balnear, agrement si altele asemenea.
11. Sumele achitate - contravaloarea serviciilor turistice neprestate
turistului, servicii platite de acesta in conformitate cu contractul de
comercializare a pachetului de servicii turistice incheiat cu asiguratul.
12. Turistul - orice persoana care cumpara sau care se angajeaza sa cumpere
pachetul de servicii turistice - contractant principal - sau orice alta
persoana in numele careia contractantul principal se angajeaza sa cumpere
pachetul de servicii turistice - alti beneficiari - sau orice persoana in
favoarea careia contractantul principal sau alti beneficiari cedeaza pachetul
de servicii turistice - cesionarul.
Obligatiile turistului in caz de dauna
1. In cazul in care asiguratul nu efectueaza repatrierea turistului,
turistul are obligatia de a anunta imediat asiguratorul prin telefon, fax sau
e-mail. In aceasta situatie asiguratorul nu are obligatia de a achita imediat
contravaloarea cheltuielilor de repatriere, ci de a o rambursa dupa intoarcerea
turistului in Romania.
2. In cazul in care turistul solicita de la asigurat rambursarea sumelor
achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, acesta trebuie sa trimita
documentele justificative catre asigurat prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire. Turistul are obligatia de a pastra fotocopii de pe
respectivele documente justificative. Turistul poate solicita asiguratului
rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de repatriere, in termen de
15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data incheierii derularii
pachetului de servicii turistice sau de la data repatrierii.
3. Turistul are obligatia de a notifica asiguratorul prin scrisoare
recomandata cu confirmare de primire in legatura cu solicitarea adresata
asiguratului privind rambursarea sumelor achitate si/sau a cheltuielilor de
repatriere, in termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data confirmarii
de primire prevazuta la pct. 2.
4. In cazul in care, in termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de
la data confirmarii de primire a documentelor justificative de catre asigurat,
turistul nu a primit sumele solicitate de la asigurat, are loc evenimentul
asigurat.
5. In termen de 10 (zece) zile calendaristice de la data producerii
evenimentului asigurat turistul are obligatia de a transmite asiguratorului,
prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, cererea de despagubire,
insotita de documentele justificative.
6. Documentele justificative contin, dar nu se limiteaza la:
- contractul de comercializare a pachetului de servicii turistice;
- certificatul de asigurare;
- confirmarile de primire precizate la pct. 2, 3 si 5;
- fotocopiile de pe documentele de plata a avansului (chitante, ordine de
plata etc.), in cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de turist;
- fotocopiile de pe documentele de transport si cazare, in cazul cererilor
de rambursare a cheltuielilor de repatriere.
Calcularea si plata despagubirilor
1. Despagubirea nu poate depasi pretul contractului de comercializare a
pachetului de servicii turistice.
2. Din despagubire se scade o fransiza de 5% din pretul contractului de
comercializare a pachetului de servicii turistice, suma care ramane in
raspunderea turistului.
3. Despagubirea va fi platita in termen de 30 (treizeci) de zile
calendaristice de la data primirii de catre asigurator a documentelor
justificative de la turist.
4. Despagubirea va fi platita in moneda contractului de comercializare a
pachetului de servicii turistice.
5. In cazul in care dupa plata despagubirii asiguratul plateste debitul
catre turist, turistul are obligatia de a restitui asiguratorului despagubirea
primita, in termen de 5 (cinci) zile lucratoare de la primirea de la asigurat a
sumelor reprezentand debitul.
Excluderi
Asiguratorul nu datoreaza despagubiri pentru:
1. daune rezultate din alte cauze decat insolvabilitatea sau falimentul
asiguratului;
2. alte sume solicitate de turist in afara celor privind cheltuielile de
repatriere si/sau a sumelor achitate de catre acesta;
3. cheltuielile efectuate de turist inainte de inceperea derularii
contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice, care nu sunt
incluse in pretul pachetului de servicii turistice (taxa de viza, vaccinari,
taxe de aeroport);
4. sumele achitate de turist pe care asiguratul nu este obligat sa le restituie
conform contractului de comercializare a pachetului de servicii turistice;
5. daune generate de forta majora invocata de asigurat, dovedita cu
documente emise de autoritatile publice competente. Prin caz de forta majora se
intelege imprejurarile care au intervenit dupa incheierea contractului de
comercializare a pachetului de servicii turistice, ca urmare a unor evenimente
extraordinare, neprevazute si inevitabile pentru parti;
6. frauda, rea-intentie sau rea-credinta din partea turistului sau a
reprezentantilor acestuia;
7. daune rezultate din orice consecinta a razboiului, invaziei, actelor de
agresiune straina (fie ca razboiul este declarat sau nu), razboi civil,
rebeliune, revolutie, insurectie, lovitura de stat;
8. daune rezultate din vina turistului.
ANEXA 2 la ordin
(anexa nr. 9 la normele metodologice)
METODOLOGIA DE AGREARE A SOCIETATILOR DE ASIGURARE
Agrearea societatilor de asigurare se face de catre Autoritatea Nationala
pentru Turism prin Oficiul de Autorizare si Control in Turism, cu consultarea
prealabila a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
In vederea obtinerii agrearii societatile de asigurare vor prezenta la
Autoritatea Nationala pentru Turism - Oficiul de Autorizare si Control in
Turism o documentatie cu urmatorul continut:
- copie de pe autorizatia de functionare eliberata in conformitate cu Legea
nr. 32/2000;
- copie de pe certificatul de inregistrare la oficiul registrului
comertului;
- angajamentul scris al societatii de asigurare ca a luat cunostinta de
polita-cadru aprobata, pe care se obliga sa o utilizeze in relatiile
contractuale cu agentiile de turism, fara a introduce alte clauze care sa
contravina principiilor acesteia sau sa impuna agentiilor de turism alte
obligatii decat cele stabilite prin aceasta.
Societatile de asigurare nu mai sunt agreate in urmatoarele situatii:
- nu mai detin autorizatie de functionare;
din analiza politelor incheiate si din sesizarile primite de la Asociatia
Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (A.N.A.T.) rezulta ca nu respecta
angajamentul prevazut mai sus.
Oficiul de Autorizare si Control in Turism va informa agentii economici
prin asociatiile profesionale si prin mass media cu privire la societatile de
asigurare agreate, precum si cu privire la cele carora li s a retras agrearea.