ORDIN
Nr. 1304 din 1 septembrie 2004
privind modelul si continutul formularelor si documentelor utilizate in
activitatea de inspectie fiscala
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 828 din 8 septembrie 2004
In temeiul dispozitiilor art. 26 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si
completarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 98, art. 102 alin. (7) si (8), precum si
ale art. 196 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba modelul si continutul formularelor utilizate in activitatea de
inspectie fiscala, reglementata prin titlul VII "Inspectia fiscala"
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata,
dupa cum urmeaza:
- Aviz de inspectie fiscala - anexa 1.a;
- Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Aviz de
inspectie fiscala" - anexa 1.b;
- Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare
a formularului "Aviz de inspectie fiscala" - cod 14.13.07.18 - anexa
1.c;
- Ordin de serviciu nr. ..... - anexa 2.a;
- Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Ordin de
serviciu" - anexa 2.b;
- Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare
a formularului "Ordin de serviciu" - cod 14.13.04.18 - anexa 2.c;
- Nota explicativa - anexa 3.a;
- Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Nota
explicativa" - anexa 3.b;
- Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare
a formularului "Nota explicativa" - cod 14.13.01.18 - anexa 3.c;
- Invitatie - anexa 4.a;
- Instructiuni de completare si utilizare a formularului
"Invitatie" - anexa 4.b;
- Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare
a formularului "Invitatie" - cod 14.13.05.18 - anexa 4.c;
- Proces-verbal - anexa 5.a;
- Instructiuni de completare si utilizare a formularului
"Proces-verbal" - anexa 5.b;
- Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare
a formularului "Proces-verbal" - cod 14.13.22.18/1 - anexa 5.c;
- Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri - anexa 6.a;
- Instructiuni de completare si utilizare a formularului
"Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri" - anexa 6.b;
- Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare
a formularului "Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri" -
cod 14.13.22.18/2 - anexa 6.c;
- Proces-verbal de sigilare/desigilare - anexa 7.a;
- Instructiuni de completare si utilizare a formularului
"Proces-verbal de sigilare/desigilare" - anexa 7.b;
- Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare
a formularului "Proces-verbal de sigilare/desigilare" - cod
14.13.22.18/3 - anexa 7.c.
Anexele 1.a - 7.c*) fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba modelul si continutul minimal ale documentului
"Declaratie" pe care contribuabilul este obligat sa o dea la
sfarsitul inspectiei fiscale/controlului, prezentata in anexa 8.a*) care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Formularele prevazute la art. 1 si documentul mentionat la art. 2 se
completeaza conform instructiunilor prevazute in anexele 1.b - 8.b*) care fac
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si pastrare a
formularelor prevazute la art. 1 si 2 sunt stabilite in anexele 1.c - 8.c*)
care fac parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele 1.a - 8.c sunt reproduse in facsimil.
Art. 5
Directia generala de inspectie fiscala, Directia generala de colectare a
creantelor bugetare, Directia generala de gestiune a impozitelor si
contributiilor, Directia economica si administrativa din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti si Directia generala de administrare a
marilor contribuabili, precum si Directia generala a tehnologiei informatiei
din Ministerul Finantelor Publice vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1.a
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Directia Generala _______________________
Nr. ______/zz.ll.aa
AVIZ DE INSPECTIE FISCALA
Denumire contribuabil: ____________________________________________________
Cod identificare fiscala
__________________________________________________,
Domiciliul fiscal: localitatea: _______________________________, bd./str.
_____________________ nr. ___, bl. ___, sc. ___, et. ___, ap. ___, judet/sector
_____________________, cod postal ________________
Domnului/Doamnei Administrator/Director general
Avem onoarea sa va informam ca incepand cu data de ______________ veti face
obiectul unei inspectii fiscale, avand ca obiective:
- verificarea ansamblului declaratiilor fiscale si/sau operatiunilor
relevante pentru inspectia fiscala pentru:
a) impozitul ........................ pe perioada .........................
b) taxa ............................. pe perioada .........................
c) contributii sociale .............. pe perioada..........................
d) alte venituri ale bugetului general consolidat ...................... pe
perioada ........................
- verificarea modului de organizare si conducere a evidentei fiscale si
contabile.
Pentru buna desfasurare a inspectiei fiscale, va rugam sa pregatiti, pentru
a fi puse la dispozitia organelor de inspectie fiscala, toate documentele
contabile si fiscale si alte elemente justificative relevante pentru stabilirea
situatiei fiscale.
Totodata, in termen de 5 zile de la primirea prezentului aviz, va rugam sa
va prezentati la compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori din
cadrul organului fiscal in a carei raza teritoriala aveti domiciliul fiscal,
pentru remedierea eventualelor erori materiale din evidenta fiscala.
In masura in care contabilitatea dumneavoastra este informatizata urmeaza
sa asigurati ansamblul informatiilor, datelor si documentelor arhivate in
format electronic precum si aplicatiile informatice cu ajutorul carora s-au
intocmit.
Pe parcursul controlului aveti dreptul de a beneficia de asistenta de
specialitate si/sau juridica.
Va transmitem alaturat, pentru informarea dumneavoastra, un exemplar al
Cartei drepturilor si obligatiilor contribuabilului pe perioada desfasurarii
inspectiei fiscale.
Inspectia fiscala se va desfasura cu respectarea prevederilor Codului
fiscal, Codului de procedura fiscala si a altor reglementari legale in materie,
precum si a prevederilor Codului etic al inspectorului de control fiscal.
Mentionam ca aveti posibilitatea de a solicita, o singura data, amanarea
datei de incepere a inspectiei fiscale pentru motive justificate.
Prezentul Aviz de inspectie fiscala a fost emis in baza titlului VII, art.
98 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata.
Dupa data inceperii inspectiei fiscale, nu se mai pot depune declaratii
rectificative pentru impozitele, taxele, contributiile si alte venituri ale
bugetului general consolidat, aferente perioadelor supuse inspectiei.
Va asiguram de intreaga noastra colaborare pe parcursul desfasurarii
inspectiei fiscale.
CONDUCATORUL ACTIVITATII DE INSPECTIE FISCALA,
Functia, Nume, Prenume, Semnatura
Stampila
Persoana de contact: ________________________ Telefon: ____________________
Cod 14.13.07.18
ANEXA 1.b
Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Aviz de
Inspectie fiscala"
Reprezinta documentul prin care organele de inspectie fiscala instiinteaza
contribuabilul in legatura cu inspectia fiscala care urmeaza sa se efectueze la
acesta. In avizul de inspectie se vor nominaliza impozitele, taxele,
contributiile si alte venituri ale bugetului general consolidat care fac
obiectul inspectiei, precum si perioada supusa controlului pentru fiecare tip
de impozit, taxa, contributie si alte venituri ale bugetului general
consolidat.
Se intocmeste de catre organele de inspectie fiscala si se transmite
contribuabilului, care urmeaza a face obiectul unei inspectii fiscale generale
sau partiale, inainte cu 30 de zile pentru marii contribuabili si cu 15 zile
pentru ceilalti contribuabili, de inceperea efectuarii acesteia. Un exemplar se
transmite si organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla
sediul/domiciliul fiscal al contribuabilului.
Avizul de inspectie fiscala se intocmeste de echipa care va efectua
inspectia fiscala, se avizeaza de seful de serviciu coordonator al echipei si
se semneaza de catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala sau de alta
persoana imputernicita in acest sens.
Se intocmeste in trei exemplare originale din care:
- exemplarul unu se va trimite contribuabilului prin posta cu confirmare de
primire sau prin inmanare directa cu semnatura si data de primire pe exemplarul
doi;
- exemplarul doi va fi retinut in cadrul unitatii fiscale si inmanat
echipei de inspectie fiscala care va efectua inspectia fiscala, urmand a fi
anexat la Raportul de inspectie fiscala.
- exemplarul trei va fi transmis organului fiscal in a carui raza
teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului.
ANEXA 1.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
formularului "Aviz de inspectie fiscala" cod 14.13.07.18
1. Denumire: Aviz de inspectie fiscala;
2. Cod: 14.13.07.18;
3. Format: A4/t1;
4. Caracteristici de tiparire: se tipareste pe o singura fata. Se poate
edita cu ajutorul tehnicii de calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre organele fiscale pentru instiintarea
contribuabilului de inceperea inspectiei fiscale;
7. Se intocmeste: in 3 exemplare, de organul fiscal de inspectie fiscala;
8. Circula:
- exemplarul 1 la contribuabil;
- exemplarul 2 la organul fiscal care va efectua inspectia fiscala;
- exemplarul 3 la organul fiscal cu atributii de gestiune a declaratiilor
si a dosarului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliu fiscal al
contribuabilul;
9. Se arhiveaza:
- exemplarul 1 la contribuabil;
- exemplarul 2 la Raportul de inspectie fiscala/proces-verbal;
- exemplarul 3 la organul fiscal cu atributii de gestiune a declaratiilor
si a dosarului fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliu fiscal al
contribuabilul;
ANEXA 2.a
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Directia Generala _______________________
ORDIN DE SERVICIU nr. ___________
Dl/D-na _________________________________________________________
_________________________________________________________________
avand functia de ________________________________________________
este delegat(a) pentru efectuarea _______________________________
______________________________________________________________*1)
la contribuabilul: ______________________________________________
_________________________________________________________________
Cod identificare fiscala: _______________________________________
Domiciliul fiscal: ______________________________________________
_________________________________________________________________
Data inceperii inspectiei fiscale: ______________________________
Se legitimeaza cu legitimatia de inspectie fiscala nr.: _________
CONDUCATORUL ACTIVITATII DE INSPECTIE FISCALA,
Functia, Nume, Prenume, Semnatura
Stampila
Data: ______________
------------
*1) Se va inscrie obiectul inspectiei fiscale.
Cod 14.13.04.18
ANEXA 2.b
Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Ordin de
serviciu"
Reprezinta documentul prin care organele de inspectie fiscala sunt
imputernicite sa efectueze inspectia fiscala/controlul la contribuabilul
nominalizat.
Ordinul de serviciu se intocmeste de echipa care va efectua inspectia
fiscala, se avizeaza de seful de serviciu coordonator al echipei si se semneaza
de catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala sau de alta persoana
imputernicita in acest sens.
Se intocmeste intr-un exemplar pentru echipa de inspectie fiscala/control
sau pentru fiecare inspector fiscal in parte, atunci cand este folosit pentru
deplasare/delegare in teritoriu.
ANEXA 2.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
formularului "Ordin de serviciu" cod 14.13.04.18
1. Denumire: Ordin de serviciu;
2. Cod: 14.13.04.18;
3. Format: A5/t1;
4. Caracteristici de tiparire:
- se tipareste pe o singura fata. Se poate edita cu ajutorul tehnicii de
calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre organele fiscale pentru:
- a nominaliza organele de inspectie care vor efectua inspectia
fiscala/controlul;
- nominalizarea contribuabilului supus inspectiei fiscale/controlului;
- stabilirea datei de incepere a inspectiei fiscale;
7. Se intocmeste: intr-un exemplar, de catre organul fiscal de inspectie
fiscala;
8. Circula: numai la organele de inspectie/control;
9. Se arhiveaza la:
- organul de inspectie fiscala, ca anexa la Raportul de inspectie fiscala/proces-verbal.
ANEXA 3.a
NOTA EXPLICATIVA
Subsemnatul(a) _________________________________________ avand calitatea de
___________________ la ______________________ de la data de ____/_______/_____,
domiciliat in ___________________________ judetul/sector ______________________
bd./str. ______________________ nr. ___, bloc ___, sc. ___, et. ___, ap. ___,
telefon __________________ legitimat cu B.I./C.I./Pasaport seria _______, nr.
________, eliberat de __________________, la data de ____/_______/_____, CNP
________________________ la intrebarile puse de ______________________________,
avand functia de __________________________________ in cadrul Ministerului
Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Directia
(Generala) ___________________________ in baza art. 91 alin. (3) lit c) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata, dau urmatoarele explicatii:
1. Intrebare: _____________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
1. Raspuns: _______________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
2. Intrebare: _____________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
2. Raspuns: _______________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
3. Daca mai aveti ceva de adaugat? ________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Data si semnatura
Data in fata noastra
ORGANE DE INSPECTIE FISCALA
Nume, prenume, nr. legitimatie inspectie
fiscala
Semnatura
Cod 14.13.01.18
ANEXA 3.b
Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Nota
explicativa"
Reprezinta documentul prin care organele de inspectie fiscala, pot solicita
explicatii scrise, reprezentantului sau oricarui angajat al contribuabilului,
care sa contribuie la stabilirea unor elemente relevante din activitatea
contribuabilului, ce pot influenta inspectia fiscala. Solicitarea de explicatii
scrise se va face in timpul inspectiei fiscale, ori de cate ori acestea sunt
necesare pentru clarificarea si definitivarea constatarilor privind situatia
fiscala a contribuabililor;
Intrebarile vor fi formulate in mod clar, concis si concret, pentru a da
posibilitate unor raspunsuri la obiect;
In cazul in care persoana in cauza refuza sa raspunda la intrebari,
organele de inspectie fiscala vor transmite intrebarile printr-o adresa scrisa,
inregistrata la contribuabil, stabilind un termen util de cel putin 5 zile
lucratoare pentru formularea raspunsului.
In toate cazurile, explicatiile la intrebarile puse de organele de
inspectie fiscala se vor da in scris prin "nota explicativa".
Refuzul de a raspunde la intrebari va fi consemnat in Raportul de inspectie
fiscala/procesul-verbal de control, anexandu-se o copie dupa adresa de
comunicare.
Nota explicativa se intocmeste in doua exemplare din care:
- exemplarul unu va fi anexat la Raportul de inspectie
fiscala/Procesul-verbal de control;
- exemplarul doi va ramane la persoana care a dat explicatii.
ANEXA 3.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
formularului "Nota explicativa" cod 14.13.01.18
1. Denumire: Nota explicativa;
2. Cod: 14.13.01.18;
3. Format: A4/t1 (poate avea un numar variabil de pagini);
4. Caracteristici de tiparire: se tipareste pe o singura fata. Se poate
edita si cu ajutorul tehnicii de calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre organele fiscale pentru a clarifica unele
aspecte constatate in activitatea de inspectie fiscala/control;
7. Se intocmeste: in 2 exemplare, de persoana nominalizata de organele de
inspectie pentru a raspunde la intrebari;
8. Circula:
- exemplarul 1 la organul fiscal care efectueaza inspectia fiscala,
exemplarul 2 la persoana nominalizata sa raspunda la intrebari;
9. Se arhiveaza la:
- exemplarul 1 anexa la Raportul de inspectie fiscala/proces-verbal;
- exemplarul 2 la contribuabil.
ANEXA 4.a
(ordin 1304)
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Directia Generala _______________________
Nr. ______/zz.ll.aa
INVITATIE
Domnului (Doamnei) _______________________________________, in calitate de
_______________________________ al _______________________________________
Va informam ca in data ________________ organe de inspectie fiscala din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala
_____________________ s-au deplasat la domiciliul
fiscal/sucursala/filiala/punct de lucru al
____________________________________________________ de la adresa
____________________________ in vederea: ___________________________________*1)
Inspectia fiscala/controlul nu s-a putut efectua, drept pentru care, in
baza art. 49 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, republicata, va invitam in data de _________________, ora ______ la
sediul Directiei Generale __________________________, adresa
________________________, camera _____, telefon _________ in vederea efectuarii
inspectiei fiscale/controlului, ocazie cu care veti prezenta, conform art. 54
si 91 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, urmatoarele documente:
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Neprezentarea, in conditiile de mai sus, constituie contraventie conform
art. 189 alin. (1) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedura fiscala, republicata, se sanctioneaza cu amenda conform art. 189
alin. (2) lit. a) din acelasi act normativ, cu exceptia cazului in care nu sunt
intrunite elementele constitutive ale unei infractiuni.
CONDUCATORUL ACTIVITATII DE INSPECTIE FISCALA,
Functia, Nume, Prenume, Semnatura
Stampila
Persoana de contact: dl/d-na .................., tel. ...................
------------
*1) Se inscrie obiectul actiunii:
- prezentarii de inscrisuri in conformitate cu art. 54 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata;
- efectuarii unei cercetari la fata locului in conformitate cu art. 55 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata;
- efectuarii unei inspectii fiscale conform art. 91 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata.
Cod 14.13.05.18
ANEXA 4.b
Instructiuni de completare si utilizare a formularului
"Invitatie"
Reprezinta documentul prin care un contribuabil este invitat la sediul
organului de inspectie fiscala in vederea efectuarii unei actiuni conform cu
art. 49, 54 si 91 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata;
Se intocmeste in cazurile cand actiunea nu a putut fi efectuata la
domiciliul fiscal al contribuabilului si nici intr-un loc stabilit de comun
acord cu contribuabilul.
Se intocmeste de catre echipa desemnata pentru efectuarea inspectiei
fiscale si se aproba de catre coordonatorul unitatii de inspectie fiscala sau
de alte persoane imputernicite in acest sens.
Se intocmeste in doua exemplare:
- exemplarul unu va fi remis contribuabilului, prin posta cu confirmare de
primire sau inmanat personal reprezentantului societatii cu mentiunea pe
exemplarul doi a calitatii reprezentantului, datelor de identificare
(B.I./C.I./pasaport nr., serie, domiciliu), data si semnatura;
- exemplarul doi va fi retinut de echipa de inspectie si va fi anexat
raportului de inspectie fiscala/procesului-verbal de control.
ANEXA 4.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
formularului "Invitatie" cod 14.13.05.18
1. Denumire: Invitatie;
2. Cod: 14.13.05.18;
3. Format: A4/t1;
4. Caracteristici de tiparire: se tipareste pe o singura fata. Se poate
edita cu ajutorul tehnicii de calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre organele fiscale pentru instiintarea
contribuabilului de a se prezenta la sediul inspectiei fiscale;
7. Se intocmeste: in 2 (doua) exemplare, de catre organul de inspectie
fiscala;
8. Circula:
- exemplarul 1 la contribuabil;
- exemplarul 2 la organul fiscal care va efectua inspectia
fiscala/controlul;
9. Se arhiveaza:
- exemplarul 1 la contribuabil;
- exemplarul 2 anexa la Raportul de inspectie fiscala/procesul-verbal.
ANEXA 5.a
(ordin 1304)
PROCES-VERBAL*1)
(ziua ______ luna ____________ anul _______)
CAP. 1
Subsemnatii ____________________________________________________________*2),
avand functia de __________________________________ in cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala
_________________/_________________, in baza titlului VII din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, a
legitimatiilor de inspectie fiscala nr. _______________ si a Ordinului de
serviciu nr. ____/________ am efectuat, in perioada ___________________, un
control inopinat/control incrucisat/o cercetare la fata locului, in vederea
___________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________*3)
la ___________________________________________________, cu domiciliul fiscal in
localitatea ______________________ bd./str. ______________________ nr. ______,
bl. ____, sc. ___, et. ___, ap. ___ judet/sector ____________________, codul de
identificare fiscala ______________________
Contribuabilul are ca obiect principal de activitate
____________________*4)
Controlul s-a desfasurat __________________________________________*5),
unde contribuabilul sus-mentionat are
____________________________________________*6)
Contribuabilul este reprezentat de
_____________________________________*7), in calitate de ________________________________________________________________
CAP. 2
Constatari:
Urmare controlului efectuat au rezultat urmatoarele: (constatari,
consecinte, responsabilitati, masuri dispuse):
1. Descrierea faptei
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
2. Prevederile legale incalcate:
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
3. Consecinte:
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
La terminarea controlului au fost restituite toate actele si documentele
puse la dispozitia organelor de inspectie fiscala, cu exceptia celor retinute
pentru care s-a intocmit proces-verbal de ridicare de inscrisuri.
Prezentul proces-verbal s-a intocmit in _________ exemplare, inregistrate
in Registrul unic de control sub nr. ________________, din care un exemplar a
fost lasat contribuabilului, iar _____ exemplare au fost luate de organele de
inspectie fiscala.
ORGANE DE INSPECTIE FISCALA, ADMINISTRATOR
Nume, Prenume, Semnatura (DIRECTOR GENERAL),
Nume, Prenume, Semnatura
Stampila
------------
*1) Se va intocmi numai in cazul controlului inopinat, incrucisat si pentru
constatarea unor situatii faptice existente la un moment dat (art. 55). Nu are
ca rezultat intocmirea deciziei de impunere. Se anexeaza la Raportul de
inspectie fiscala.
*2) Nume, prenume organe de inspectie fiscala
*3) Denumirea exacta a tematicii si perioada supusa controlului
*4) Denumire si clasificare cod CAEN a obiectului de activitate desfasurat
*5) Adresa punctului de lucru, sucursalei, subunitatii
*6) Mentionarea felului de sediu secundar (punct de lucru, sucursala,
subunitate)
*7) Nume, prenume, functie, date identitate, CNP
Cod 14.13.22.18/1
ANEXA 5.b
Instructiuni de completare si utilizare a formularului
"Proces-verbal"
CAP. 1
1. Procesul-verbal reprezinta actul de control care se intocmeste de catre
organele de inspectie fiscala numai in cazul controlului inopinat, incrucisat,
in cazul efectuarii, in conditiile legii, a unei cercetari la fata locului
(art. 55 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, republicata) sau pentru consemnarea unor fapte, in timpul inspectiei
fiscale, care pot intruni elementele constitutive ale unei infractiuni.
Nu are ca rezultat intocmirea unei decizii de impunere.
2. Campurile libere din cadrul formularului se vor completa dupa cum
urmeaza:
1. data (zi, luna, an) la care s-a intocmit procesul-verbal;
2. numele si prenumele organelor de inspectie fiscala care efectueaza
controlul;
3. se va preciza denumirea exacta a obiectului controlului si perioada
supusa verificarii;
4. denumirea obiectului de activitate si clasificarea codul activitatii
conform clasificarii CAEN;
5. se va preciza adresa punctului de lucru, sucursalei, subunitatii la care
s-a desfasurat controlul, daca acesta a avut loc in alt loc decat domiciliul
fiscal, precum si modul de detinere al spatiului unde se desfasoara
activitatea;
6. se va preciza tipul sediului secundar (punct de lucru, sucursala,
subunitate);
7. se va inscrie numele si prenumele, functia, datele de identitate, CNP,
precum si calitatea acestuia in cadrul societatii.
CAP. 2
1. Constatarile controlului vor fi prezentate clar si concis, fara
detalieri inutile, astfel incat sa rezulte motivul de fapt si temeiul de drept
care au stat la baza fundamentarii fiecareia. Se vor nominaliza, acolo unde legea
prevede, persoanele facute responsabile de faptele constatate. De asemenea se
vor inscrie masurile operative dispuse contribuabilului pentru respectarea
prevederilor legale in materie.
In sustinerea constatarilor se vor prezenta copii dupa documente
justificative; registre, balante de verificare, declaratii fiscale, situatii
privind starea de fapt constatata si efectele juridice produse. In cazul in
care din control au rezultat elementele constitutive ale unei infractiuni
prevazute de legea penala se va prezenta si punctul de vedere al persoanei
facuta responsabila, care va fi anexat la procesul-verbal. Daca este cazul, in
situatiile in care din control au rezultat elementele constitutive ale unei
infractiuni prevazute de legea penala, constatarile se vor consemna intr-un
proces-verbal separat.
Se va prezenta in sinteza si punctul de vedere al reprezentantului legal al
contribuabilului sau al persoanei imputernicita de acesta, fata de constatarile
organului de inspectie, numai atunci cand aceasta are o opinie contrara si o
prezinta in scris in timpul controlului. Organele de inspectie fiscala vor
analiza cu obiectivitate punctul de vedere al contribuabilului si, in functie
de concluzii, vor inscrie in procesul-verbal argumentele cu care se combate
fiecare din aspectele prezentate in scris de catre contribuabil. Punctul de
vedere al organului de inspectie fiscala fata de argumentele aduse de
contribuabil va fi consemnat cu precizarea prevederilor legale in domeniu si
fundamentate pe analiza datelor inscrise in procesul-verbal.
Pentru faptele care sunt sanctionate contraventional organele de inspectie
fiscala vor intocmi, separat, in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare, proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.
Punctul de vedere in scris al reprezentantului legal al contribuabilului
sau al persoanei imputernicita de acesta se va anexa la procesul-verbal
Constatarile organelor de inspectie fiscala rezultate in urma unei actiuni
de control inopinat, incrucisat sau de cercetare la fata locului se pot
finaliza cu propunerea de a se programa efectuarea unei inspectii fiscale
partiale sau generale la contribuabilul care a facut obiectul controlului.
3. Semnarea procesului-verbal. Procesul-verbal se semneaza de catre
organele de inspectie fiscala, reprezentantul legal al contribuabilului,
persoanele raspunzatoare, functia detinuta, precum si de eventualii martori in
prezenta carora s-a efectuat controlul.
Procesele-verbale se incheie in cel putin trei exemplare, din care:
- exemplarul unu ramane la organul de inspectie fiscala care a efectuat
controlul;
- exemplarul doi se transmite la organul fiscal in a carui raza teritoriala
se afla domiciliul fiscal al contribuabilului;
- exemplarul trei ramane la contribuabil.
Procesele-verbale incheiate ca urmare a unor solicitari facute de organe
abilitate ale statului, se vor intocmi in patru exemplare, din care un
exemplar, impreuna cu anexele, se va inainta institutiei care a solicitat
verificarea.
Procesele-verbale in care sunt consemnate constatari care ar putea intruni
elemente constitutive ale unei infractiuni, in conditiile prevazute de legea
penala, vor fi semnate de organele de inspectie si de catre contribuabilul
supus inspectiei, cu sau fara explicatii ori obiectiuni din partea
contribuabilului. In cazul in care cel supus controlului refuza sa semneze
procesul-verbal, organul de inspectie fiscala va consemna despre aceasta in
procesul-verbal.
In toate cazurile, procesul-verbal va fi comunicat contribuabilului.
ANEXA 5.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
formularului "Proces-verbal" cod 14.13.22.18/1
1. Denumire: Proces-verbal;
2. Cod: 14.13.22.18/1;
3. Format: A4/t2 (poate avea un numar variabil de pagini);
4. Caracteristici de tiparire:
se editeaza pe ambele fete. Se poate edita si cu ajutorul tehnicii de
calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre organele fiscale pentru consemnarea unor fapte
ca urmare a unui control inopinat, incrucisat sau pentru o cercetare la fata
locului sau pentru consemnarea unor fapte care intrunesc elementele
constitutive ale unei infractiuni;
7. Se intocmeste: in 3 sau 4 exemplare, functie de tipul de control efectuat;
8. Circula:
- exemplarul 1 la organul fiscal care a efectuat controlul;
- exemplarul 2 la organul fiscal cu atributii de gestiune a declaratiilor
si a dosarului fiscal, in a carui raza teritoriala contribuabilul are declarat
domiciliul fiscal;
- exemplarul 3, la contribuabil;
- exemplarul 4 (dupa caz), incheiat in cazul in care sunt consemnate
elementele constitutive ale unei infractiuni prevazute de legea penala sau care
a fost incheiat pentru consemnarea unor fapte a caror verificare a fost
solicitat de organele abilitate ale statului se va inainta organelor de
cercetare penala sau institutiei care a solicitat verificarea;
9. Se arhiveaza la:
- exemplarul 1, la Raportul de inspectie fiscala;
- exemplarul 2, la dosarul fiscal al contribuabilului.
- exemplarul 3, la contribuabil.
ANEXA 6.a
PROCES-VERBAL
DE RIDICARE/RESTITUIRE DE INSCRISURI
incheiat la data de ____/____/____
Subsemnatii __________________________________________________________
avand functia de
_________________________________________________________________ in cadrul
Ministerului Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala -
Directia generala ________________________________________________ in baza art.
54 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, republicata, a legitimatiilor de inspectie fiscala nr. _________ si a
Ordinului de serviciu nr. ____ /___________ am ridicat/restituit de la
_______________________________________________________________________*1) in
prezenta _______________________*2) urmatoarele (documente, inscrisuri etc.):
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Mentionam ca pentru documentele ridicate s-au lasat copii certificate de
organul de inspectie fiscala si un reprezentant legal al societatii.
Prezentul proces-verbal, inregistrat la contribuabil sub nr. __________ din
__________, s-a incheiat in doua exemplare, din care unul a fost lasat la
contribuabil, iar unul a fost luat de organele de inspectie fiscala.
Organe de inspectie fiscala*3) Reprezentant contribuabil*4)
Nume, Prenume, Semnatura Nume, Prenume, Functia, Semnatura
Stampila
------------
*1) denumire contribuabil, domiciliu fiscal, cod identificare fiscala
*2) nume, prenume, functia, calitatea reprezentantului contribuabilului
*3) nume, prenume, functie
*4) nume, prenume, functie, adresa, date identitate, CNP
Cod 14.13.22.18/2
ANEXA 6.b
Instructiuni de completare si utilizare a formularului "Proces-verbal
de ridicare/restituire de inscrisuri"
Se completeaza de catre organele de inspectie fiscala cu ocazia
ridicarii/restituirii de documente. Se inscriu numele si prenumele organelor de
inspectie fiscala, functia si numarul legitimatiei de inspectie fiscala.
"Documente/inscrisuri": se vor descrie pe scurt documentele
ridicate/restituite prin prezentarea urmatoarelor date: tipului seria, numar,
continut, numar de file, registre, carnete, bucati etc.
Documentele sau actele se anexeaza in original cand sunt considerate
fictive sau asupra carora exista suspiciuni ca sunt fictive, precum si cand
exista indicii ca s-ar urmari sustragerea sau distrugerea lor de cei
interesati. In acest caz se lasa contribuabilului controlat copii confirmate de
un reprezentant legal al acestuia si de organul de inspectie fiscala.
Se completeaza in doua exemplare din care un exemplar pentru organul de
inspectie fiscala si un exemplar pentru contribuabil.
ANEXA 6.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
formularului "Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri" cod
14.13.22.18/2
1. Denumire: Proces-verbal de ridicare/restituire de inscrisuri;
2. Cod: 14.13.22.18/2;
2. Format: A4/t1 (poate avea un numar variabil de pagini);
4. Caracteristici de tiparire:
se tipareste pe o singura fata. Se poate edita cu ajutorul tehnicii de
calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre organele fiscale pentru ridicarea/restituirea de
inscrisuri;
7. Se intocmeste: in 2 exemplare, de organul fiscal de inspectie fiscala;
8. Circula:
- exemplarul 1 la organul fiscal care efectueaza inspectia
fiscala/controlul;
- exemplarul 2 la contribuabil;
9. Se arhiveaza la:
- exemplarul 1, la Raportul de inspectie fiscala/procesul-verbal de
control.
ANEXA 7.a
PROCES-VERBAL DE SIGILARE/DESIGILARE
(incheiat astazi _____________*1) in ______*2)
Subsemnatii ______________________________________________________________,
avand functia de ________________________________________ in cadrul
Ministerului Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala -
Directia Generala ________________________, in baza titlului VII din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, a
legitimatiilor de inspectie fiscala nr. ___________ si a Ordinului de serviciu
nr. _____/________ astazi ___________________ in prezenta
_______________________________*3) avand functia de ________________________ la
_________________________*4) posesor al B.I./C.I./Pasaport seria ______, nr.
____________ eliberat de _______________ la data _____________ cu domiciliul in
localitatea ________________________________ bd./str. _____________________ nr.
___, bloc ____, sc. ___, et. ___, ap. ____ judet/sector _____________________
am procedat la sigilarea urmatoarelor:
________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________*5)
Cele sigilate apartin
___________________________________________________*6) din _________________________________________________________________________*7)
Sigilarea a fost determinata de
____________________________________________
________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________*8)
_____________________________________________________________________________*9)
A fost aplicat sigiliul
____________________________________________________
________________________________________________________________________________
In conformitate cu prevederile art. 243 Cod penal, inlaturarea sau
distrugerea sigiliului constituie infractiune si se pedepseste conform legii.
Prezentul proces-verbal a fost intocmit in doua exemplare din care un
exemplar a fost predat
_____________________________________________________*10) domiciliat(a) in
___________________________________________________________*11) posesor al
B.I./C.I./Pasaport seria ____ nr. _____________, avand calitatea de __________
la _________________________.
ORGANE DE MARTORI REPREZENTANTUL
INSPECTIE FISCALA ASISTENTI CONTRIBUABILULUI
(nume, prenume, semnatura) (nume, prenume, adresa) (nume, prenume, CNP,
functie, semnatura)
(B.I./C.I./Pasaport seria _____ nr. _____, CNP _________
eliberat de ___________________, la data __________)
Astazi ____________ ora __________ s-a procedat la desigilarea
urmatoarelor:
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
dupa verificarea prealabila a sigiliului aplicat care a fost gasit intact. ( in
orice alta situatie se va preciza starea sigiliului).
ORGANE DE MARTORI REPREZENTANTUL
INSPECTIE FISCALA ASISTENTI CONTRIBUABILULUI
(nume, prenume, semnatura) (nume, prenume, adresa) (nume, prenume, CNP,
functie, semnatura)
------------
*1) ziua, luna, anul, ora
*2) localitatea
*3) nume si prenume
*4) denumirea contribuabilului
*5) spatii, imobile, bunuri, valori, marfuri, documente etc.
*6) denumirea contribuabilului
*7) adresa completa
*8) se invoca motivul sigilarii
*9) nr. si caracteristicile sigiliului aplicat
*10) numele si prenumele
*11) adresa completa
Cod 14.13.22.18/3
ANEXA 7.b
Instructiuni pentru completarea si utilizarea formularului
"Proces-verbal de sigilare/desigilare"
Se intocmeste de catre organele de inspectie fiscala in situatiile in care
exista indicii ca in locurile de productie, depozitare, comercializare se
gasesc bunuri sau produse a caror provenienta nu este legala sau a caror
fabricatie este interzisa de lege sau se produce fara autorizatie, iar actiunea
de inspectie fiscala nu poate fi finalizata, urmand a fi continuata in ziua
lucratoare urmatoare.
Se poate utiliza si in situatia in care exista posibilitatea ca documentele
si actele necesare inspectiei fiscale sa fie sustrase, distruse ori nu se poate
face un inventar al documentelor in vederea retinerii acestora.
In situatia in care nu este prezent un reprezentant al contribuabilului
sigilarea/desigilarea se efectueaza in prezenta unor martori asistenti.
Se intocmeste in doua exemplare din care un exemplar se lasa
reprezentantului legal al contribuabilului supus inspectiei fiscale sau
detinatorului spatiului sigilat, iar celalalt exemplar se retine de echipa de
inspectie fiscala si se anexeaza la actul de inspectie fiscala.
Desigilarea se consemneaza, in ambele exemplare, de regula de aceeasi
echipa de inspectie fiscala care a aplicat sigiliul.
ANEXA 7.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
formularului "Proces-verbal de sigilare/desigilare" cod 14.13.22.18/3
1. Denumire: Proces-verbal de sigilare/desigilare;
2. Cod: 14.13.22.18/3;
3. Format: A4/t2;
4. Caracteristici de tiparire:
- se tipareste fata/verso;
- se poate edita si cu ajutorul tehnicii de calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre organele fiscale pentru sigilarea/desigilarea
unor incinte ale contribuabilului supus inspectiei fiscale/controlului;
7. Se intocmeste: in 2 exemplare, de organul fiscal de inspectie fiscala;
8. Circula:
- exemplarul 1, la organul fiscal care efectueaza inspectia
fiscala/controlul;
- exemplarul 2, la contribuabilul supus inspectiei fiscale/controlului sau
la detinatorul legal al incintei sigilate;
9. Se arhiveaza la:
- exemplarul 1, la Raportul de inspectie fiscala/procesul-verbal;
- exemplarul 2, la contribuabil.
ANEXA 8.a
DECLARATIE
Subsemnatul(a) _______________________________________________
domiciliat(a) in localitatea _________________ bd./str. _________________ nr.
____, bl. ____, sc. _____, et. ____, ap. ____, judetul/sectorul
________________________________ CNP __________________ posesor al
C.I./B.I./pasaport - seria _______ nr. ______, eliberat de __________________,
la data de ________________________, in calitate de administrator/imputernicit
legal al ___________________________ cu domiciliul fiscal in localitatea
______________ bd./str. ______________________ nr. ______, bl. ____, sc. ___,
et. ___, ap. ___, judetul/sectorul _________________________, cod identificare
fiscala _________________, declar pe propria raspundere, in baza art. 102 alin.
(8) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata,
sub sanctiunea faptei de fals in declaratii, prevazuta de art. 292 din Codul
penal, urmatoarele:
1. - am pus la dispozitia organelor de inspectie fiscala toate documentele
si informatiile solicitate pentru desfasurarea inspectiei fiscale si raspund de
exactitatea, realitatea si legalitatea acestora.
2. - documentele puse la dispozitia organelor de inspectie fiscala au fost
restituite in totalitate la finalizarea inspectiei fiscale, cu exceptia celor
pentru care s-a intocmit proces-verbal de ridicare de inscrisuri.
3. Alte aspecte de declarat:
_______________________________________________
________________________________________________________________________________
Drept pentru care am dat prezenta declaratie, intocmita in doua exemplare,
din care un exemplar a ramas in posesia mea si un exemplar a fost predat
echipei de inspectie fiscala.
Data ______________
Nume si prenume,
Semnatura
ANEXA 8.b
Instructiuni de completare si utilizare a formularului
"Declaratie"
Se intocmeste si semneaza de catre administratorul sau imputernicitul legal
al societatii, la finalizarea inspectiei fiscale, in baza art. 102 alin. (8)
din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata.
Persoana care da aceasta Declaratie poate accepta sau nu elementele din
declaratie care sunt prevazute la punctele 1 - 5.
La punctul 6 poate declara orice alte aspecte in legatura cu obiectul
inspectiei fiscale.
Se intocmeste in doua exemplare din care:
- un exemplar va fi anexat la Raportul de inspectie fiscala/proces-verbal
- exemplarul doi ramane la contribuabil.
ANEXA 8.c
Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a
documentului "Declaratie"
1. Denumire: Declaratie;
2. Cod:
3. Format: A4/t1 (poate avea un numar variabil de pagini);
4. Caracteristici de tiparire:
se tipareste pe o singura fata. Se poate edita cu ajutorul tehnicii de
calcul;
5. Se difuzeaza: gratuit;
6. Se utilizeaza: de catre reprezentantul legal al contribuabilului;
7. Se intocmeste: in 2 exemplare, de organul fiscal de inspectie fiscala;
8. Circula:
- exemplarul 1, la organul fiscal care efectueaza inspectia
fiscala/controlul;
- exemplarul 2, la contribuabil;
9. Se arhiveaza la:
exemplarul 1, la Raportul de inspectie fiscala/Proces verbal;
exemplarul 2, la contribuabil.