ORDIN Nr. 1406
din 16 noiembrie 2006
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea concursului ori examenului pentru ocuparea functiei de sef
de sectie, sef de laborator sau sef de serviciu din unitatile sanitare publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 962 din 30 noiembrie 2006
Având în vedere:
- prevederile art. 184 alin. (1) şi (8) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Referatul de aprobare al Direcţiei generale
organizare, resurse umane, dezvoltare profesională şi salarizare nr. E.N. 6.698
din 16 noiembrie 2006,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind organizarea
concursului ori examenului pentru ocuparea funcţiei de şef de secţie, şef de
laborator sau şef de serviciu din unităţile sanitare publice, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice altă dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 3. - Direcţiile de specialitate din Ministerul
Sănătăţii Publice, autorităţile de sănătate publică, precum şi unităţile
sanitare publice cu paturi vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului
ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Eugen Gheorghe Nicolăescu
ANEXĂ
NORME
privind organizarea concursului ori examenului
pentru ocuparea funcţiei de şef de secţie,şef de laborator sau şef de serviciu
din unităţile sanitare publice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Funcţia de şef de secţie, şef de
laborator şi şef de serviciu din unităţile sanitare publice se ocupă pe bază de
concurs sau de examen, după caz.
(2) Concursul sau examenul se organizează de către
unitatea respectivă.
(3) In secţiile clinice universitare funcţia de şef de
secţie se ocupă de cadrul didactic cu gradul cel mai mare de predare, la
recomandarea senatului sau a consiliului profesoral al instituţiei de
învăţământ medical superior în cauză, cu avizul autorităţii în a cărei subordine
se află unitatea sanitară publică.
(4) Persoanele sancţionate în ultimii 5 ani de către
unităţile la care au fost angajate sau de către Colegiul Medicilor din România,
precum şi cele cărora Ie-a încetat contractul de administrare în condiţiile
stabilite la art. 5 lit. b), c) sau d) nu pot participa la concursurile sau la
examenele pentru ocuparea funcţiei de şef de secţie, şef de laborator şi şef de
serviciu.
Art. 2. - (1) La concursurile sau examenele pentru
ocuparea funcţiilor de şef de secţie, şef de laborator (cu excepţia
laboratorului de analize medicale) şi de şef de serviciu se pot prezenta medici
cu o vechime de cel puţin 5 ani în specialitatea respectivă, specialitate pe
care o practică în mod curent şi în care sunt confirmaţi prin ordin al ministrului
sănătăţii publice (vechimea în specialitate decurge de la data confirmării şi
încadrării ca medic specialist).
(2) La concursurile sau la
examenele pentru ocuparea funcţiei de şef de laborator analize medicale se pot
prezenta medici primari şi/sau specialişti cu o vechime de cel puţin 5 ani în
specialitatea medicină de laborator, specialitate pe care o practică în mod
curent şi în care sunt confirmaţi prin ordin al ministrului sănătăţii publice,
precum şi biologi, biochimişti şi chimişti cu cel puţin 5 ani în specialitatea respectivă. Unităţile
sanitare care organizează concurs pentru ocuparea funcţiei de şef de laborator
analize medicale vor stabili categoria profesională - medici/biologi/
biochimişti/chimişti -, care se poate prezenta la concurs.
(3) Vechimea în specialitate decurge de la data
confirmării şi încadrării ca specialist.
Art. 3. - Medicii care nu au exercitat profesiunea o perioadă mai mare de 5 ani consecutivi pierd dreptul de
practică medicală şi pot participa la concursul sau la examenul de ocupare a
funcţiei de şef de secţie, şef de laborator sau şef de serviciu numai după
redobândirea dreptului de exercitare a profesiei, obţinut în condiţiile legii.
Art. 4. - Pentru funcţiile de şef de secţie, şef de
laborator sau şef de serviciu, publicate la concurs şi rămase neocupate,
managerul spitalului public numeşte pe o perioadă de până la 6 luni o altă
persoană care îndeplineşte condiţiile stabilite prin prezentele norme pentru
ocuparea funcţiilor de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu.
Art. 5. - Contractul de administrare încetează în
următoarele cazuri:
a) la încetarea termenului pentru care a fost încheiat
contractul de administrare;
b) nerealizarea indicatorilor specifici de
performanţă o perioadă de minimum un an din motive imputabile acestuia;
c) prestaţia în funcţia de şef de secţie, şef de
laborator sau şef de serviciu nu este conformă cu normele metodologice sau
deontologice, ca urmare a sesizării autorităţii de sănătate publică, a
Colegiului Medicilor din România sau a comisiilor de specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice;
d) neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin
contractul de administrare;
e) acordul de voinţă al părţilor semnatare a
contractului de administrare;
f) apariţia unei situaţii de incompatibilitate sau
conflict de interese, prevăzută de lege;
g) decesul sau punerea sub interdicţie judecătorească;
h) împlinirea vârstei de pensionare
prevăzute de lege.
Art. 6. - Pentru ocuparea funcţiei de şef de secţie,
şef de laborator sau şef de serviciu concursul sau examenul se organizează la
nivelul unităţii respective de către managerul unităţii sanitare publice.
Art. 7. - Concursurile sau
examenele se susţin în faţa comisiilor de examinare constituite potrivit
dispoziţiilor prezentelor norme.
Art. 8. - (1) Rezultatul concursului se consemnează
într-un proces-verbal şi se aduce la cunoştinţă candidaţilor prin afişare la
sediul comisiei de concurs sau de examen, în termen de
24 de ore de la terminarea concursului.
(2) După afişarea rezultatelor candidaţii pot depune
contestaţii în scris la sediul comisiei de examinare, în termen de 24 de ore,
iar răspunsul se va afişa de către aceasta în termen de 24 de ore de la
depunerea contestaţiei.
Art. 9. - Candidaţii declaraţi reuşiţi la concursul sau
la examenul de ocupare a funcţiei de şef de secţie, şef de laborator sau şef de
serviciu sunt numiţi în funcţie prin decizie emisă de managerul spitalului, pe
baza validării rezultatelor concursului sau examenului de către autoritatea în
a cărei subordine se află unitatea sanitară publică.
Art. 10. - (1) Probele concursului sau examenului
pentru ocuparea funcţiilor de şef de secţie, şef de laborator sau şef de
serviciu se susţin în ordinea prevăzută la art. 20, fiecare probă fiind
eliminatorie dacă nu se obţine punctajul minim de promovare.
(2) Candidaţii care nu au obţinut punctajul minim de
promovare vor fi declaraţi respinşi şi nu vor continua concursul.
(3) In urma susţinerii tuturor probelor vor fi
declaraţi promovaţi candidaţii care au realizat un punctaj minim de 200 de
puncte.
(4) La concursul de şef de secţie cu profil
chirurgical proba clinică este proba operatorie pe bolnav. Responsabilitatea
actului chirurgical pentru secţiile clinice revine membrului cadru didactic cu
funcţie de predare din disciplina de profil, iar în cazul secţiilor neclinice,
medicului primar desemnat de colegiul medicilor teritorial.
Art. 11. - Clasificarea candidaţilor promovaţi se
întocmeşte pentru fiecare funcţie publicată şi pentru care s-a candidat,
ocuparea funcţiei respective făcându-se strict în ordinea descrescătoare a
punctajului realizat.
Art. 12. - (1) Candidaţii reuşiţi la concurs, care nu
ocupă funcţia în termen de 15 zile, pierd dreptul câştigat prin concurs. In
cazul în care neprezentarea se datorează unor situaţii obiective (probleme de
sănătate, cursuri-stagii în străinătate, deces în familie etc), unitatea poate
prelungi termenul de prezentare cu 15 zile.
(2) In cazul neocupării funcţiei în situaţiile
prevăzute la alin. (1), va fi declarat admis următorul candidat din lista de
clasificare a candidaţilor promovaţi.
CAPITOLUL II
Organizarea concursului
Art. 13. - Solicitările unităţilor sanitare publice de
organizare a concursurilor sau examenelor pentru ocuparea funcţiilor de şef de
secţie, şef de laborator şi şef de serviciu se avizează de către autoritatea în
a cărei subordine se află unitatea sanitară.
Art. 14. - Concursul sau examenul pentru ocuparea funcţiilor de şef de secţie, şef de laborator, şef de
serviciu se publică în săptămânalul „Viaţa Medicală", cu minimum 30 de
zile înainte de data organizării acestuia, de către unităţile sanitare publice.
Art. 15. - Publicaţia de concurs va cuprinde:
a) unitatea sanitară publică şi funcţia care urmează
să fie scoasă la concurs;
b) condiţiile de înscriere; nu se admite îngrădirea
participării la concurs în funcţie de domiciliu, vârstă, sex, religie sau de
locul de muncă al candidaţilor;
c) la concursul pentru
ocuparea funcţiilor de şef de secţie, şef de laborator sau şef de serviciu se
prezintă candidaţii care au obţinut atestatul în managementul serviciilor de
sănătate şi cei care depun declaraţie pe propria răspundere că vor obţine acest
atestat în maximum un an de la numirea în funcţie;
d) condiţiile pe care le oferă unitatea sanitară
publică;
e) conţinutul dosarului de înscriere şi locul de
înscriere, conform prezentelor norme;
f) tematica de concurs;
g) termenul de înscriere, care nu trebuie să fie mai apropiat sau să depăşească 15 zile de la data
publicării;
h) cuantumul taxei de concurs.
Art. 16. - (1) Inscrierea la concurs pentru funcţiile
publicate se face la unitatea sanitară publică care a publicat funcţia vacantă
pentru concurs.
(2) La înscrierea pentru
concurs sau examen, a cărui publicitate a fost asigurată conform legii,
candidaţii vor depune la unitatea sanitară publică care a publicat funcţia un
dosar cuprinzând următoarele acte:
a) cererea în care se menţionează funcţia pentru care
doresc să concureze;
b) copia xerox a diplomei de studii;
c) adeverinţa din care să reiasă confirmarea în
gradul profesional;
d) actele doveditoare pentru calcularea punctajului
prevăzut în anexa la prezentele norme;
e) declaraţia pe propria răspundere a candidatului,
din care să rezulte că nu a fost condamnat penal pentru fapte care îl fac
incompatibil cu funcţia pentru ocuparea căreia doreşte să concureze;
f) declaraţia pe propria răspundere a candidatului,
din care să rezulte că nu se află în stare de
incompatibilitate;
g) certificatul privind starea de sănătate;
h) dovada/adeverinţa din care să rezulte că în ultimii
5 ani nu a fost sancţionat de conducerea unităţilor în care şi-a desfăşurat
activitatea sau de Colegiul Medicilor din România;
i) copia xerox a autorizaţiei de liberă practică sau
certificatul de membru al Colegiului Medicilor din
România;
j) copia carnetului de muncă sau, după caz, o
adeverinţă care să ateste confirmarea în specialitate şi vechimea în
specialitate;
k) un proiect de management privind evoluţia viitoare a
secţiei, laboratorului sau serviciului medical;
l) chitanţa de plată a taxei de
concurs.
(3) Unităţile sanitare publice unde s-au depus
dosarele de înscriere la concurs sau la examen au obligaţia de a verifica
originalele actelor depuse în copie şi de a semna pentru conformitate exemplarele xerocopiate depuse la dosar.
(4) Rezultatele analizării dosarelor se afişează la
sediul unităţii sanitare publice în termen de două zile lucrătoare de la data
încheierii înscrierii.
(5) Pentru dosarele respinse se stabileşte un termen
de 5 zile lucrătoare pentru completarea lor.
(6) După expirarea termenului prevăzut la alin. (5)
dosarele nu mai pot fi completate cu alte acte.
(7) Contestaţiile privind respingerea dosarelor de
concurs se depun la autoritatea în a cărei subordine se află unitatea sanitară
publică, în termen de 24 de ore de la data afişării. Răspunsul la contestaţie
se comunică în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia.
(8) Lista cuprinzând candidaţii înscrişi la concurs,
precum şi dosarele depuse de aceştia se prezintă preşedintelui comisiei de
examinare de către managerul unităţii sau de către reprezentantul legal al
acestuia.
Art. 17. - Proba scrisă a concursului sau examenului
pentru ocuparea funcţiei de şef de secţie, şef de laborator sau şef de serviciu
se susţine după întrebări cu subiecte din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, şi legislaţia
secundară aferentă.
Art. 18. - (1) Pentru proba interviu - susţinerea
proiectului de management care să permită evaluarea capacităţii manageriale a
candidatului, comisia de examinare va fi formată din comitetul director al
unităţii sanitare publice.
(2) Pentru proba scrisă, clinică sau practică,
componenţa comisiilor de examinare pentru medici se stabileşte după cum urmează:
preşedinte va fi directorul medical al unităţii sanitare publice; membri vor
fi: un cadru didactic de predare din disciplina de profil, pentru secţiile
clinice, sau medic primar în specialitatea respectivă, pentru cele neclinice;
un medic primar/specialist din unitatea sanitară publică respectivă; un medic
primar din specialitatea respectivă, desemnat de colegiul medicilor la nivelul
colegiului teritorial sau al Colegiului Medicilor Municipiului Bucureşti;
reprezentantul autorităţii în a cărei subordine se află unitatea sanitară
publică; secretar va fi un medic.
(3) Pentru proba scrisă, clinică sau practică,
componenţa comisiilor de examinare a biologilor, biochimiştilor sau chimiştilor
se stabileşte după cum urmează: preşedinte va fi directorul medical al unităţii
sanitare publice; membri vor fi: un cadru didactic de predare din disciplina de
profil; un biolog, biochimist sau chimist principal/specialist din unitatea
sanitară publică respectivă; un biolog/biochimist/chimist principal din specialitatea
respectivă desemnat de Ordinul Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în
sistemul sanitar din România; reprezentantul autorităţii în a cărei subordine
se află unitatea sanitară publică; secretar va fi un medic.
Art. 19. - Componenţa comisiilor de examinare se aprobă
de autoritatea în a cărei subordine se află unitatea sanitară publică, la
propunerea acesteia.
CAPITOLUL III
Desfăşurarea concursului
Art. 20. - (1) Pentru ocuparea funcţiilor vacante de
şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu concursul sau examenul va
consta în următoarele probe: interviu - susţinerea proiectului de management,
probă scrisă, probă clinică sau practică.
(2) Interviul - susţinerea proiectului de management
permite evaluarea capacităţii manageriale a candidatului şi are următoarele
caracteristici:
a) este obligatoriu;
b) se susţine la nivelul unităţii care a publicat
funcţia la concurs;
c) este eliminatoriu;
d) în cadrul probei se pot acorda maximum 100 de
puncte, fiind necesare minimum 50 de puncte pentru promovare, în caz contrar
candidatul fiind eliminat din concurs chiar în lipsa unui contracandidat.
(3) Proba scrisă constă în alegerea prin tragere la
sorţi a 10 titluri din tematica anunţată prin publicaţia de concurs, din care comisia va formula 10 subiecte din legislaţia
sanitară, şi are următoarele caracteristici:
a) este obligatorie;
b) este secretă;
c) este eliminatorie;
d) în cadrul probei se pot acorda maximum 100 de puncte,
fiecare subiect fiind notat între 0 - 10 puncte, conform
baremului întocmit de comisia de examinare înainte de începerea corectării,
fiind necesare minimum 70 de puncte pentru promovare, în caz contrar candidatul
fiind eliminat din concurs chiar în lipsa unui contracandidat.
(4) Proba clinică sau proba practică pentru medici se
susţine în faţa comisiei de examinare pe baza metodologiei stabilite pentru
obţinerea titlului de medic specialist, iar proba practică pentru biologi,
biochimişti şi chimişti va avea conţinutul stabilit de comisia de examinare. In
cadrul probei se pot acorda maximum 100 de puncte,
conform baremului stabilit de comisia de concurs înainte de începerea probei,
punctajul minim de promovare fiind de 50 de puncte.
Art. 21. - La punctajele obţinute în urma promovării
probelor prevăzute la art. 20 se va adăuga un punctaj rezultat din analiza şi
evaluarea activităţii profesionale şi ştiinţifice, pe baza documentelor depuse
de candidaţi la dosar, conform prevederilor anexei la prezentele norme.
Art. 22. - (1) După desfăşurarea tuturor probelor vor
fi declaraţi promovaţi candidaţii care au obţinut minimum 200 de puncte.
(2) După întocmirea clasificaţiei, conform înscrierii
candidaţilor pe funcţii, se stabilesc candidaţii care vor ocupa funcţiile
pentru care au fost declaraţi reuşiţi, în ordinea descrescătoare a punctajului
obţinut.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 23. - (1) La numirea în funcţia de şef de secţie,
şef de laborator sau şef de serviciu candidaţii declaraţi reuşiţi vor încheia
cu spitalul public, reprezentat de manager, un contract de administrare cu o
durată de 3 ani, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatori specifici de
performanţă. Contractul de administrare poate fi prelungit şi poate înceta
înainte de termen, în principal, în cazul neîndeplinirii indicatorilor
specifici de performanţă. Pe perioada existenţei contractului de administrare
eventualul contract individual de muncă încheiat cu o altă instituţie publică
din domeniul sanitar se suspendă.
(2) Conţinutul contractului de administrare şi
metodologia de încheiere a acestuia sunt stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii publice. Dacă şeful de secţie selectat prin concurs se află în stare
de incompatibilitate sau conflict de interese, acesta este obligat să le
înlăture în termen de maximum 30 de zile, sub sancţiunea
rezilierii unilaterale a contractului de administrare.
Art. 24. - Concursul sau examenul pentru ocuparea
funcţiei de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu se organizează
în termen de maximum 90 de zile de la publicarea anunţului.
Art. 25. - Dispoziţiile
cuprinse în prezentele norme se completează cu prevederile Legii nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 26. - (1) Persoanelor care au ocupat prin concurs
funcţia de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu şi care au fost
alese sau numite în funcţii în cadrul unei autorităţi executive, legislative,
prefecturi şi în alte organe ale administraţiei publice centrale sau locale li
se suspendă funcţia de şef de secţie, şef de laborator, şef de serviciu, până
la terminarea mandatului.
(2) După terminarea mandatului prevăzut la alin. (1)
funcţia de şef de secţie, şef de laborator, şef de serviciu, care a fost
suspendată, poate fi reocupată fără organizare de concurs sau examen.
(3) In cazul prevăzut la alin. (1) managerul
spitalului public numeşte cu delegaţie,
pe toată perioada suspendării din funcţia de şef de secţie, şef de laborator, şef de serviciu, o
altă persoană care îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime stabilite
pentru funcţia respectivă.
Art. 27. - Celelalte funcţii de conducere din spitalele
publice se ocupă pe bază de concurs organizat de managerul spitalului, în
condiţiile legii.
ANEXĂ la
norme
METODOLOGIE
privind calcularea punctajului la concursul ori
examenul pentru ocuparea funcţiei de şef de
secţie,şef de laborator sau şef de serviciu din unităţile sanitare publice
1. Interviu -
susţinerea proiectului de management care să permită evaluarea capacităţii manageriale a
candidatului
Nr. crt.
|
Interviu - susţinerea proiectului
de management care să permită evaluarea capacităţii manageriale a
candidatului
|
Punctaj
|
1.
|
Eliminatoriu, fiind obligatorie obţinerea a minimum 50 de puncte
|
0-100 de puncte
|
2. Proba scrisă
|
|
Nr.
crt.
|
Probă scrisă
|
Punctaj
|
1.
|
Eliminatorie, fiind obligatorie obţinerea
a minimum 70 de puncte
|
0-100 de puncte
|
3. Proba clinică sau practică
|
|
Nr.
crt.
|
Proba clinică sau practică
|
Punctaj
|
1.
|
Punctajul minim de promovare este de 50 de puncte
|
0-100 de puncte
|
4. Analiza şi evaluarea activităţii profesionale şi ştiinţifice
|
|
Nr.
crt.
|
Analiza şi evaluarea activităţii
profesionale şi ştiinţifice
|
Punctaj
|
1.
|
Rezidentiat prin concurs în specialitatea pentru care candidează
|
10 puncte
|
2.
|
Titlul de specialist
|
5 puncte
|
3.
|
Gradul de primar/principal
|
10 puncte
|
4.
|
Doctorat
|
10 puncte
|
5.
|
Doctorand la data concursului (atestat de rectoratul
Universităţii de Medicină si Farmacie sau de Academia de Ştiinţe Medicale)
|
5 puncte
|
6.
|
A doua specialitate confirmată prin ordin al ministrului sănătăţii publice
|
2 puncte
|
7.
|
Fiecare atestat obţinut
|
1 punct
|
8.
|
Activitatea ştiinţifică dovedită:
- numărul de lucrări publicate ca prim autor
- numărul de cărţi publicate
|
0,5 puncte/lucrare
2 puncte/carte
|
9.
|
Activitatea de organizare (minimum un an):
- director de spital sau de alte unităţi sanitare
- autoritate de sănătate publică
- Ministerul Sănătăţii Publice (sau alte unităţi ale Ministerului Sănătăţii Publice cu rol
de management sanitar sau educaţional la nivel naţional)
- medic şef ambulatoriu de specialitate
- şef de secţie, şef de laborator, şef de serviciu
- atestat în managementul serviciilor de sănătate
|
5 puncte
7 puncte
10 puncte
2 puncte
2 puncte
10 puncte acordate în plus faţă de cele prevăzute la nr. crt.7
|