ORDIN Nr. 1719
din 19 octombrie 2006
pentru aprobarea criteriilor
referitoare la functionarea unitatilor emitente de tichete cadou si de tichete
de cresa
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 877 din 26 octombrie 2006
Având în vedere prevederile art. 5 alin. (2) din Legea
nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a
tichetelor de creşă şi ale art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2006
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a dispoziţiilor Legii nr.
193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă,
în temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul finanţelor
publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se instituie Comisia de autorizare a funcţionării
unităţilor emitente de tichete cadou şi de tichete de creşă, potrivit legii.
Comisia va fi formată din 5 membri, în componenţa prezentată în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Criteriile
referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete cadou şi
de tichete de creşă, prezentate în anexa nr. 2.
Art. 3. - (1) Autorizarea funcţionării unităţilor
emitente de tichete cadou şi de tichete de creşă se va concretiza într-un
document cu regim special, tipărit de Compania Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A. prin grija
Ministerului Finanţelor Publice.
(2) La realizarea documentului prevăzut la alin. (1) se
vor folosi hârtie şi cerneluri speciale, precum şi alte elemente de siguranţă.
Modelul autorizaţiei este prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei de autorizare a funcţionării unităţilor
emitente de tichete cadou si de tichete de cresă
1. Secretarul de stat din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, coordonator al direcţiilor de legislaţie impozite directe
şi indirecte - preşedinte
Din partea Ministerului Finanţelor Publice:
2. Directorul Direcţiei de autorizări sau
înlocuitorul acestuia - vicepreşedinte
3. Directorul general al Direcţiei generale juridice
sau înlocuitorul acestuia - membru
Din partea Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală:
4. Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pe probleme de control sau înlocuitorul acestuia - membru
5. Directorul general al Direcţiei generale de
reglementare a colectării creanţelor bugetare sau înlocuitorul acestuia -
membru.
ANEXA Nr. 2
CRITERIILE
referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor
emitente de tichete cadou si de tichete de cresă
In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a
tichetelor de creşă, unităţile emitente de tichete cadou şi de tichete de creşă
sunt obligate să solicite autorizaţie de funcţionare, care se acordă de
Ministerul Finanţelor Publice, avându-se în vedere următoarele criterii:
1. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare
trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal pe teritoriul României şi că
în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de activitate operaţiuni privind
emiterea şi gestionarea biletelor de valoare.
2. Capitalul social subscris şi vărsat de către
unităţile emitente de tichete cadou şi de tichete de creşă la data solicitării
autorizaţiei de funcţionare trebuie să reprezinte echivalentul în lei a cel
puţin 1 milion euro, luându-se în calcul cursul de schimb la data înfiinţării
societăţii, data depunerii capitalului social în situaţia majorării de capital,
înregistrată la registrul comerţului.
3. Pentru unităţile solicitante care deţin autorizaţie
pentru emiterea de tichete de masă, condiţia de existenţă a unei valori minime
a capitalului social subscris şi vărsat la data solicitării se aplică cumulativ
cu nivelul minim prevăzut pentru emiterea de tichete de masă în anexa nr. 2 la
Ordinul ministrului finanţelor nr. 140/1999, cu modificările şi completările
ulterioare.
4. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare
trebuie să dovedească faptul că dispun de un ansamblu de măsuri de securitate
care să garanteze buna funcţionare a sistemului de tichete cadou şi tichete de
creşă, şi anume:
a) asigurarea cu personal de specialitate şi dotarea
cu echipamente şi cu mijloace fixe necesare executării tichetelor cadou şi a
tichetelor de creşă, prevăzute cu elementele obligatorii menţionate la pct. 5
lit. a) - h) din Normele metodologice de aplicare a dispoziţiilor Legii nr.
193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de cresă, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2006;
b) înscrierea elementelor de individualizare şi
personalizare, precum şi înscrierea pe tichetele cadou şi pe tichetele de creşă
a valorii nominale se vor realiza numai pe teritoriul României;
c) utilizarea de suport tehnic special (hârtie pentru
imprimat) cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea
tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă (grafică de securitate care să
conţină elemente ce nu pot fi reproduse prin fotocopiere şi cel puţin un
element de securitate realizat cu o cerneală specială, cum ar fi: cerneală
fluorescentă, cerneală invizibilă, cerneală termică, cerneală iridiscentă,
cerneală metalică sau bandă cu reflexe variabile), codul de bare al unităţii
emitente, care conţine cel puţin următoarele elemente: seria bonului valoric,
anul de valabilitate şi valoarea nominală a acestuia;
d) existenţa spaţiilor distincte necesare producerii,
depozitării, ambalării, rambursării şi distrugerii tichetelor cadou şi a
tichetelor de creşă. Activitatea în aceste spaţii trebuie să se desfăşoare de
către personal autorizat, în condiţii de siguranţă prevăzute de legislaţia în
vigoare, inclusiv mijloace tehnice de supraveghere a spaţiilor de producţie şi
de depozitare, mijloace tehnice de siguranţă, sisteme de alarmă;
e) conducerea evidenţei tehnico-operative şi contabile
a tichetelor cadou si a tichetelor de cresă distinct de
a celorlalte valori materiale, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, aplicabile formularelor tipizate cu regim special;
f) mijloace tehnice necesare (reţea de calculatoare)
şi personal specializat care să permită urmărirea informatizată a fiecărui
tichet (bon) cadou şi tichet de creşă pe tot circuitul său (execuţie, păstrare,
eliberare şi utilizare), inclusiv a celor ce urmează a fi distruse, astfel
încât să se poată evita sustragerea şi utilizarea frauduloasă a acestora;
g) mijloace de transport
speciale utilizate pentru transportul biletelor de valoare şi asigurarea
protecţiei transportului;
h) asigurarea transportului tichetelor cadou şi a
tichetelor de creşă neutilizate, în condiţii de securitate.
5. Unităţile emitente de tichete cadou şi de tichete
de creşă nu pot fi autorizate în situaţia în care înregistrează plăţi restante
faţă de bugetul de stat, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru
şomaj şi bugetele locale. Nu se consideră obligaţii fiscale restante:
a) obligaţiile bugetare restante pentru care
operatorii economici au obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare
la data depunerii documentaţiei de autorizare;
b) debitele suplimentare şi accesoriile aferente
acestora stabilite în urma controalelor efectuate de organele de inspecţie
fiscală şi care se află în diferite stadii de contestare sau judecată şi pentru
care a fost dispusă suspendarea executării, în condiţiile legii;
c) cuantumul obligaţiilor bugetare datorate şi
neachitate, cuprinse în titluri executorii pentru care instanţa judecătorească
a dispus suspendarea executării silite.
6. Neîndeplinirea obligaţiilor declarative şi/sau de
plată faţă de bugetele pentru care Ministerul Finanţelor Publice este creditor
bugetar, conform prevederilor legale în vigoare, atrage suspendarea
autorizaţiei de funcţionare până la data plăţii acestora inclusiv. Suspendarea
îşi produce efecte de la data neîndeplinirii obligaţiilor declarative şi/sau de
plată.
7. Unităţile care solicită autorizaţie de funcţionare
vor prezenta distinct un angajament din care să rezulte că vor respecta toate
prevederile dispoziţiilor legale în vigoare referitoare la tichetele cadou şi
la tichetele de creşă, inclusiv criteriile care stau la baza eliberării
autorizaţiei de funcţionare.
8. Pe baza prezentelor criterii, autorizaţia de
funcţionare se eliberează pe o perioadă de un an. Unităţile emitente de tichete
cadou şi de tichete de creşă vor solicita reautorizarea cu cel puţin 45 de zile
calendaristice înainte de data expirării autorizaţiei de funcţionare.
9. In cazul în care în activitatea desfăşurată se
constată abateri de la prevederile legale în vigoare referitoare la tichetele
cadou şi la tichetele de creşă şi, respectiv, de la criteriile menţionate mai
sus, comisia de autorizare dispune: suspendarea autorizaţiei de funcţionare pe
o perioadă de la o lună la 3 luni, retragerea autorizaţiei de funcţionare sau
nereautorizarea societăţii în cauză, după caz.
10. Constatarea abaterilor se efectuează de către
organele de control sau de către echipa de specialişti prevăzută la pct. 14
lit. j), care vor dispune măsuri de oprire a activităţii, informând totodată
Comisia de autorizare a funcţionării unităţilor emitente de tichete cadou si de tichete de creşă în vederea suspendării
autorizaţiei de funcţionare, retragerii acesteia sau nereautorizării
societăţii, după caz.
11. Suspendarea dispusă în condiţiile prevăzute la
pct. 9 şi 10 îşi produce efecte de la data constatării abaterii.
12. Comisia de autorizare a funcţionării unităţilor
emitente de tichete cadou şi de tichete de creşă poate dispune ridicarea
sancţiunii de suspendare a activităţii, dacă unitatea emitentă în cauză face
dovada remedierii cauzelor care au condus la aplicarea sancţiunii. Constatarea
remedierii se efectuează de către echipa de specialişti prevăzută la pct. 14
lit. j).
13. In situaţia în care, la data expirării termenului
de suspendare, unitatea emitentă nu face dovada remedierii cauzelor care au
condus la aplicarea sancţiunii, Comisia de autorizare a funcţionării unităţilor
emitente de tichete cadou şi de tichete de creşă dispune retragerea
autorizaţiei de funcţionare.
14. Unităţile care solicită autorizaţie de
funcţionare vor depune la Direcţia de autorizări din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice un dosar cu următorul conţinut:
a) cererea de autorizare;
b) certificatul de înmatriculare în registrul
comerţului (copie şi original) ori cererea de menţiuni, acolo unde este cazul
(copie şi original);
c) codul de identificare fiscală (copie şi original);
d) hotărârea judecătorească de înfiinţare (copie şi
original);
e) statutul societăţii comerciale, din care să
rezulte obiectul de activitate (operaţiuni care privesc emiterea şi gestionarea
biletelor de valoare - cod CAEN 2222 şi cod CAEN 6712) (copie şi original);
f) certificatul emis de organele competente, care să
ateste respectarea condiţiilor prevăzute la pct. 5;
g) adeverinţa emisă de unitatea bancară, din care să
rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau un subcont bancar distinct
prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale
tichetelor cadou şi tichetelor de creşă;
h) angajamentul unităţii emitente, din care să rezulte
că prin contul sau subcontul bancar distinct, constituit în condiţiile legii,
se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale tichetelor
cadou şi tichetelor de creşă doar prin virament bancar;
i) cazierul judiciar al
conducătorului unităţii şi al conducătorului compartimentului
financiar-contabil;
j) nota de constatare întocmită de o echipă de
specialişti, care să ateste existenţa cerinţelor prevăzute la pct. 1-4 şi 6,
compusă din:
- un reprezentant al Direcţiei
de autorizări din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei de reglementări
contabile din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei generale juridice din
cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei generale a tehnologiei
informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei de metodologie şi
proceduri pentru inspecţie fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală;
- un reprezentant al direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz;
- un reprezentant al Companiei Naţionale „Imprimeria
Naţională" - S.A.
Nota de constatare va fi semnată de ambele părţi.
ANEXA Nr. 3
ROMÂNIA
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
COMISIA DE AUTORIZARE A FUNCŢIONĂRII UNITĂŢILOR
EMITENTE DE TICHETE CADOU SI DE TICHETE DE CRESĂ
AUTORIZAŢIE
Nr.......................... din
............................
In baza prevederilor legale referitoare la acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă, se autorizează unitatea emitentă
..................................., cu sediul în
............................................., înregistrată la registrul comerţului cu
nr..................................................,
codul unic de înregistrare fiscală ....................................,
pentru activitatea de emitere şi gestionare a tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă.
Preşedinte,
...............................................
(semnătura şi ştampila)
Data emiterii
...........................................
Valabilă de la data de .............................
până la data de .....................................