ORDIN
Nr. 1863 din 15 decembrie 2004
privind modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor publice nr.
140/1999
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1260 din 28 decembrie 2004
In baza prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in conformitate cu art. 2 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind
acordarea tichetelor de masa si ale art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 5/1999
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelor de masa,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor nr. 140/1999 pentru aprobarea
criteriilor referitoare la autorizarea functionarii unitatilor emitente de
tichete de masa potrivit Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de
masa, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 2 martie
1999, se modifica si va avea urmatorul continut:
"ANEXA 2
CRITERIILE
referitoare la autorizarea functionarii unitatilor emitente de tichete de masa
In conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 142/1998
privind acordarea tichetelor de masa, unitatile emitente de tichete de masa
sunt obligate sa solicite autorizatie de functionare, care se acorda de catre
Ministerul Finantelor Publice, avandu-se in vedere urmatoarele criterii:
1. Unitatile care solicita autorizatie de functionare trebuie sa dovedeasca
faptul ca functioneaza legal pe teritoriul Romaniei si ca in actul de infiintare
au prevazut la obiectul de activitate operatiuni privind emiterea si
gestionarea biletelor de valoare.
2. Capitalul social subscris si varsat de catre unitatile emitente de
tichete de masa la data solicitarii autorizatiei de functionare trebuie sa
reprezinte echivalentul in lei a cel putin 1 milion euro, luandu-se in calcul
cursul de schimb la data infiintarii societatii sau la data ultimei majorari a
capitalului social, inregistrata la registrul comertului.
3. Societatile comerciale care detin autorizatie de functionare ca unitati
emitente de tichete de masa, valabila la data prezentului ordin, au obligatia
sa isi majoreze capitalul social subscris si varsat, la nivelul prevazut la
pct. 2, pana la data de 30 iunie 2005.
4. Nerespectarea conditiilor mentionate la pct. 3 atrage anularea de drept,
incepand cu data de 1 iulie 2005, a autorizatiilor de functionare detinute de
societatile in cauza.
5. Unitatile care solicita autorizatie de functionare trebuie sa dovedeasca
faptul ca dispun de un ansamblu de masuri de securitate care sa garanteze buna
functionare a sistemului tichetelor de masa, si anume:
a) asigurarea cu personal de specialitate si dotarea cu echipament si cu
alte mijloace fixe necesare pentru executarea tichetelor de masa, conform
modelului prevazut in anexa nr. 4 la Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998
privind acordarea tichetelor de masa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
5/1999;
b) inscrierea elementelor de individualizare si personalizare, precum si inscrierea
pe tichetele de masa a valorii nominale se vor realiza numai pe teritoriul
Romaniei;
c) utilizarea de suport tehnic special (hartie pentru imprimat) cu
particularitati distincte care sa nu permita falsificarea tichetelor de masa
(cel putin cerneala fluorescenta care isi schimba culoarea in cazul in care
tichetul de masa este fotocopiat, microlinii care nu se disting la fotocopiere,
banda cu reflexe variabile, codul cu bare al unitatii emitente, care contine
cel putin urmatoarele elemente: seria tichetului, anul de valabilitate si
valoarea nominala a acestuia);
d) existenta spatiilor distincte necesare producerii, depozitarii,
ambalarii, rambursarii si distrugerii tichetelor de masa. Activitatea in aceste
spatii trebuie sa se desfasoare de catre personalul autorizat in conditiile de
siguranta prevazute de legislatia in vigoare (cel putin mijloace tehnice de
supraveghere a spatiilor de productie si de depozitare, mijloace tehnice de
siguranta, sisteme de alarma);
e) conducerea evidentei tehnico-operative si contabile a tichetelor de masa
distinct de a celorlalte valori materiale, in conformitate cu prevederile
legale in vigoare aplicabile formularelor tipizate cu regim special;
f) mijloacele tehnice necesare (retea de calculatoare) si personalul
specializat care sa permita urmarirea informatizata a fiecarui tichet de masa
pe tot circuitul sau (executie, pastrare, eliberare si utilizare), inclusiv a
celor ce urmeaza sa fie distruse, astfel incat sa se poata evita sustragerea si
utilizarea frauduloasa a acestora;
g) mijloacele de transport speciale utilizate pentru transportul biletelor
de valoare si asigurarea protectiei transportului;
h) asigurarea transportului tichetelor de masa neutilizate, in conditii de
securitate;
6. Unitatile emitente de tichete de masa nu pot fi autorizate in situatia
in care inregistreaza plati restante fata de bugetul de stat, bugetul Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetul asigurarilor pentru somaj si bugetele locale. Nu se considera
obligatii restante:
a) obligatiile bugetare restante, pentru care agentii economici au obtinut
inlesniri la plata acestora, aflate in vigoare la data depunerii documentatiei
de autorizare;
b) debitele suplimentare si accesoriile aferente acestora, stabilite in
urma controalelor efectuate de organele de inspectie fiscala si care se afla in
diferite stadii de contestare sau judecata si pentru care a fost dispusa
suspendarea executarii, in conditiile legii;
c) cuantumul obligatiilor bugetare datorate si neachitate, cuprinse in
titluri executorii pentru care instanta judecatoreasca a dispus suspendarea
executarii silite.
7. Neindeplinirea obligatiilor declarative si/sau de plata fata de bugetele
pentru care Ministerul Finantelor Publice este creditor bugetar, conform
prevederilor legale in vigoare, atrage suspendarea autorizatiei de functionare
pana la data platii acestora, inclusiv. Suspendarea isi produce efecte de la
data neindeplinirii obligatiilor declarative si/sau de plata.
8. Unitatile care solicita autorizatie de functionare vor prezenta distinct
un angajament din care sa rezulte ca vor respecta toate prevederile
dispozitiilor legale in vigoare referitoare la tichetele de masa, inclusiv criteriile
care stau la baza eliberarii autorizatiei de functionare.
9. Pe baza prezentelor criterii, autorizatia de functionare se elibereaza
pe o perioada de un an. Unitatile emitente de tichete de masa vor solicita
reautorizarea cu cel putin 45 de zile calendaristice inainte de data expirarii
autorizatiei de functionare.
10. In cazul in care in activitatea desfasurata se constata abateri de la
prevederile legale in vigoare referitoare la tichetele de masa si, respectiv,
de la criteriile mentionate mai sus, comisia de autorizare dispune: suspendarea
autorizatiei de functionare pe o perioada de 1 la 3 luni, retragerea
autorizatiei de functionare si nereautorizarea societatii in cauza, dupa caz.
11. Constatarea abaterilor se efectueaza de catre organele de control sau
de catre comisia prevazuta la pct. 15 lit. j), care vor dispune masuri de
oprire a activitatii, informand totodata Comisia de autorizare a unitatilor
emitente de tichete de masa in vederea suspendarii autorizatiei de functionare,
retragerii acesteia sau nereautorizarii societatii, dupa caz.
12. Suspendarea dispusa in conditiile prevazute la pct. 10 si 11 isi
produce efecte de la data constatarii abaterii.
13. Comisia de autorizare a unitatilor emitente de tichete de masa poate dispune
ridicarea sanctiunii de suspendare a activitatii, daca unitatea emitenta in
cauza face dovada remedierii cauzelor care au condus la aplicarea sanctiunii.
Constatarea remedierii se efectueaza de catre comisia prevazuta la pct. 15 lit.
j).
14. In situatia in care, la data expirarii termenului de suspendare,
unitatea emitenta nu face dovada remedierii cauzelor care au condus la
aplicarea sanctiunii, Comisia de autorizare a unitatilor emitente de tichete de
masa dispune retragerea autorizatiei de functionare.
15. Unitatile care solicita autorizatie de functionare vor depune la
Directia de autorizari din cadrul Ministerului Finantelor Publice un dosar cu
urmatorul continut:
a) cererea de autorizare;
b) certificatul de inmatriculare in registrul comertului (copie si
original) ori cererea de mentiuni, acolo unde este cazul (copie si original);
c) codul de identificare fiscala (copie si original);
d) hotararea judecatoreasca de infiintare (copie si original);
e) statutul societatii comerciale, din care sa rezulte obiectul de
activitate (operatiuni care privesc emiterea si gestionarea biletelor de
valoare - cod CAEN 2222 si cod CAEN 6712.10) - copie si original;
f) certificatul emis de organele competente, care sa ateste respectarea
conditiilor prevazute la pct. 6;
g) adeverinta emisa de catre unitatea bancara, din care sa rezulte ca
unitatea emitenta a deschis un cont sau un subcont bancar distinct prin care se
vor derula incasarile si platile aferente valorilor nominale ale tichetelor de
masa;
h) angajamentul unitatii emitente ca prin contul sau subcontul bancar
distinct prin care se vor derula incasarile si platile aferente valorilor
nominale ale tichetelor de masa nu vor fi utilizate alte instrumente
financiare, cu exceptia viramentului bancar;
i) cazierul judiciar al conducatorului unitatii si al conducatorului
compartimentului financiar-contabil;
j) nota de constatare intocmita de o echipa de specialisti, care sa ateste
existenta cerintelor prevazute la pct. 1 - 5 si 7, compusa din:
- un reprezentant al Directiei de autorizari din cadrul Ministerului
Finantelor Publice;
- un reprezentant al Directiei de reglementari contabile din cadrul
Ministerului Finantelor Publice;
- un reprezentant al Directiei generale juridice din cadrul Ministerului
Finantelor Publice;
- un reprezentant al Directiei generale a tehnologiei informatiei din
cadrul Ministerului Finantelor Publice;
- un reprezentant al Directiei generale de inspectie fiscala din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
- un reprezentant al directiei generale a finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, dupa caz;
- un reprezentant al Companiei Nationale <<Imprimeria
Nationala>> - S.A.
Nota de constatare va fi semnata de ambele parti."
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu