ORDIN Nr. 1948
din 17 noiembrie 2010
privind aprobarea
Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care
necesita constituirea de structuri de administrare si a Metodologiei de
atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea
de structuri de administrare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 816 din 7 decembrie 2010
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 115.741 din 16
iulie 2010 al Directiei generale protectia naturii si managementul ariilor
naturale protejate - Directia managementul zonelor protejate,
în baza prevederilor Notei nr. 4.539/LB din 1 iunie 2010
privind unele aspecte organizatorice din cadrul Directiei generale protectia
naturii si managementul ariilor naturale protejate, respectiv ale Notei nr.
5.672 din 7 iulie 2010 privind amânarea celei de-a treia sesiuni de atribuire
în administrare si custodie a ariilor naturale protejate, stabilita conform
Ordinului ministrului mediului si dezvoltarii durabile nr. 1.533/2008 privind
aprobarea Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate
care necesita constituirea de structuri de administrare si a Metodologiei de
atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea
de structuri de administrare,
în temeiul prevederilor art. 18 alin. (4) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate,
conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile
si completarile ulterioare, ale art. 57 lit. p) din cap. IX din Legea nr.
329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice,
rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar
International, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 15 alin.
(4) din Hotarârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea si functionarea
Ministerului Mediului si Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul mediului si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Metodologia de atribuire a
administrarii ariilor naturale protejate care necesita constituirea de
structuri de administrare, prevazuta în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aproba Metodologia de atribuire a custodiei
ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de
administrare, prevazuta în anexa nr. 2.
Art. 3. - Contractele de administrare si conventiile de
custodie încheiate pâna la intrarea în vigoare a prezentului ordin se modifica
în vederea corelarii cu legislatia si reglementarile în vigoare, precum si cu
dispozitiile prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrarii în vigoare a prezentului
ordin se abroga Ordinul ministrului mediului si dezvoltarii durabile nr.
1.533/2008 privind aprobarea Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor
naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare si a
Metodologiei de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu
necesita constituirea de structuri de administrare, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 809 din 3 decembrie 2008.
Art. 5. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din
prezentul ordin.
Art.6. - Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
p. Ministrul mediului si padurilor,
Cristian Apostol,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
de atribuire a administrarii ariilor naturale
protejate care necesita constituirea de structuri de administrare
Art. 1. - (1) Atribuirea în administrare a ariilor
naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare se
face de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, denumita
în continuare autoritatea responsabila, pe baza de contract de
administrare.
(2) Lista stabilita a siturilor „Natura 2000" care
necesita structuri proprii de administrare se revizuieste periodic, prin ordin
al conducatorului autoritatii responsabile, la propunerea directiei de
specialitate, cu respectarea legislatiei în vigoare.
(3) In cazul ariilor naturale protejate care nu necesita
structuri proprii de administrare si care se suprapun total sau partial în
perimetrele ariilor naturale protejate ce necesita structuri proprii de
administrare, administrarea se asigura de structurile de administrare ale
acestora, cu respectarea principiului categoriei celei mai restrictive la
elaborarea planului de management integrat.
(4) Conventiile de custodie încheiate anterior pentru
ariile naturale protejate prevazute la alin. (3) înceteaza de drept în momentul
semnarii noilor contracte de administrare.
(5) In cazul rezervatiilor stiintifice, rezervatiilor naturale,
monumentelor naturii, siturilor de importanta comunitara, ariilor speciale de
conservare, ariilor de protectie speciala avifaunistica si al celorlalte bunuri
ale patrimoniului natural supuse unui regim special de protectie, care sunt
cuprinse total sau partial în perimetrele rezervatiilor biosferei, ale
parcurilor nationale si ale parcurilor naturale, administrarea se asigura de
structurile de administrare ale acestora din urma.
Art. 2. - (1) In vederea încheierii contractelor de
administrare pentru una sau mai multe arii naturale protejate care necesita
structuri de administrare proprii, autoritatea responsabila organizeaza doua
sesiuni de atribuire, în a treia luna din fiecare semestru.
(2) Pâna la atribuirea în administrare,
responsabilitatea managementului acestor categorii de arii naturale protejate
revine autoritatii responsabile, potrivit legislatiei în vigoare.
Art. 3. - (1) In vederea atribuirii administrarii uneia
sau mai multor arii naturale protejate, persoanele juridice interesate depun la
sediul autoritatii responsabile pentru fiecare arie solicitata un dosar de
candidatura potrivit art. 4 alin. (2).
(2) Autoritatea responsabila încheie contractele de
administrare cu persoanele juridice declarate câstigatoare pe baza unei
evaluari facute de comisia de evaluare constituita conform prevederilor art. 6.
Art. 4. - (1) Etapele procedurii de atribuire în
administrare sunt:
a) afisarea la sediul autoritatii responsabile si pe
pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac
obiectul prezentei metodologii si stabilirea termenului-limita de depunere a
dosarului de candidatura;
b) depunerea dosarelor de candidatura în format hârtie
si electronic, în termen de 30 de zile din momentul afisarii listei la sediul
autoritatii responsabile;
c) transmiterea de catre autoritatea responsabila a
dosarelor de candidatura în format electronic, în termen de doua zile de la
termenul-limita de depunere a dosarelor de candidatura, catre membrii comisiei
de evaluare;
d) întrunirea comisiei de evaluare si evaluarea
dosarelor de candidatura;
e) întocmirea raportului de evaluare de catre comisia de
evaluare;
f) afisarea pe site-ul autoritatii responsabile a
punctajelor acordate dosarelor de candidatura;
g) depunerea contestatiilor;
h) analizarea si solutionarea contestatiilor, întocmirea
raportului comisiei de contestatii si afisarea pe site-ul autoritatii
responsabile a rezultatelor comisiei de contestatii;
i) aprobarea de catre conducatorul autoritatii
responsabile a raportului final de evaluare, care include si raportul comisiei
de contestatii;
j) semnarea contractului de administrare.
(2) Dosarul de candidatura se depune pentru fiecare arie
naturala protejata, în format hârtie si electronic, si trebuie sa contina în
mod obligatoriu urmatoarele documente:
a) cererea scrisa;
b) statutul, actul de înfiintare, actul constitutiv sau
hotarârea judecatoreasca de constituire, dupa caz, cazierul fiscal, prezentarea
detaliata a obiectului de activitate (din care sa reiasa existenta unor obiecte
de activitate privind cel putin unul dintre urmatoarele domenii: protectia
mediului, biologie, activitati de cercetare în domeniul stiintelor naturale,
activitati de management al resurselor naturale regenerabile, activitati de
educatie), declaratie autentica pe propria raspundere a reprezentantului
persoanei juridice, din care sa reiasa ca nu se afla în procedura de
insolventa, faliment sau orice forma de reorganizare judiciara, declaratie
autentica pe propria raspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care
sa rezulte ca nu a fost condamnata definitiv de o instanta de judecata pentru
savârsirea de infractiuni sau contraventii prevazute de legislatia privind
protectia mediului, declaratie pe propria raspundere a persoanelor implicate în
administrarea ariei naturale protejate respective si curriculum vitae semnate
de catre personalul implicat în exercitarea administrarii (din care trebuie sa
rezulte experienta în domeniul administrarii ariilor naturale protejate sau,
daca nu este posibil, în domeniile protectia mediului, cercetare în domeniul
stiintelor naturale, biodiversitatii, managementul resurselor naturale
regenerabile, activitati de educare/constientizare în domeniul conservarii
naturii, documente care sa ateste experienta profesionala);
c) descrierea capacitatilor tehnice existente destinate
exclusiv administrarii ariei naturale protejate (sediu, minimum un autovehicul,
birotica, mobilier, utilaje si unelte etc);
d) o propunere detaliata de plan de actiune pentru
exercitarea administrarii ariei naturale protejate, inclusiv modalitatea de a
implica factori-cheie interesati în luarea de decizii de management; planul de
actiune trebuie elaborat în functie de valorile ariei naturale protejate pentru
care s-a facut desemnarea si de amenintarile la care este supusa;
e) angajamentul privind bugetul care se aloca anual,
destinat exclusiv functionarii structurii de administrare, cu defalcarea
cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli, buget care va fi anexa
obligatorie la contractul de administrare.
(3) Planul de actiune prevazut la alin. (2) lit. d)
trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) descrierea situatiei actuale a ariei naturale
protejate si a eventualelor probleme identificate, descriere care trebuie sa
includa si obiectivele de conservare care au stat la baza înfiintarii ariei
naturale protejate;
b) actiunile care se propun pentru realizarea protectiei
efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari,
patrulari, activitati educationale, propuneri pentru mediatizare, implicare a
comunitatii locale si a altor persoane interesate etc), precum si masuri de
conservare propuse pentru obiectivele care au stat la baza înfiintarii ariei
naturale protejate, în masura stadiului actual de cunoastere, cu specificarea
termenelor de realizare a acestora, a resurselor umane si financiare implicate;
c) parteneri actuali, consultanti si colaboratori de
specialitate (cu anexarea parteneriatelor încheiate în acest scop);
d) formele de vizitare practicate în prezent în aria
naturala protejata si eventual masurile preconizate pentru reducerea/ evitarea
impactului negativ asupra ariei naturale protejate;
e) organizarea stiintifica a activitatii: modalitatea de
inventariere si monitorizare a biodioversitatii si geodiversitatii, modul de
realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor salbatice de flora
si fauna pentru care aria a fost declarata;
f) alte tipuri de activitati sau masuri propuse.
Art. 5. - (1) Persoana juridica este eligibila daca
îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are capacitate tehnica, care se apreciaza în functie
de dotarile pe care le detine pentru buna administrare a ariei naturale
protejate;
b) are capacitate stiintifica, care se apreciaza în
functie de studiile, pregatirea si calificarea personalului implicat în
administrarea ariei naturale protejate si baza materiala din dotare pentru a
realiza studii si cercetari privind resursele naturale, monitorizarea si
managementul durabil al acestora si conservarea diversitatii biologice;
c) are capacitate financiara, care se apreciaza în
functie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotarii,
cheltuielilor operationale, acoperirii salariilor si activitatilor specifice de
administrare a ariei naturale protejate, conform angajamentului bugetar.
(2) In scopul dovedirii capacitatii tehnice, stiintifice
si financiare, solicitantii pot depune, pe lânga documentele si informatiile
prevazute la art. 4 alin. (2), orice alte documente si informatii relevante.
Art. 6. - (1) Comisia de evaluare este alcatuita din:
a) un reprezentant al directiei de specialitate din
cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
b) un reprezentant al directiei de specialitate din
cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
c) un reprezentant al Garzii Nationale de Mediu;
d) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru
Protectia Mediului;
e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea
Monumentelor Naturii a Academiei Române;
f) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupari în
domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedura
transparenta;
g) un reprezentant al autoritatii publice centrale care
raspunde de agricultura;
h) un reprezentant al structurilor de administrare ale
parcurilor nationale/naturale.
(2) In cazul în care un membru al comisiei de evaluare
se afla în conflict de interese definit conform legislatiei specifice, acesta
nu participa la evaluarea dosarelor de candidatura care fac obiectul
conflictului.
(3) Componenta nominala a comisiei de evaluare se aproba
prin ordin al autoritatii responsabile, în termen de 30 de zile de la data
intrarii în vigoare a prezentului ordin.
(4) Comisia de evaluare se considera legal întrunita în
prezenta a cel putin 5 membri cu drept de acordare a punctajului.
(5) In procesul de evaluare a dosarelor de candidatura
se poate solicita unui reprezentant al directiei juridice, respectiv al
directiei economice, formularea unui punct de vedere juridic, respectiv
economic.
Art. 7. - (1) Comisia de evaluare verifica daca dosarele
de candidatura depuse de catre solicitanti contin toate documentele obligatorii
prevazute la art. 4 alin. (2).
(2) Dosarele de candidatura incomplete se resping fara a
fi evaluate cu punctajul stabilit în anexa nr. 2.
(3) Comisia de evaluare analizeaza dosarele de
candidatura care contin toate documentele obligatorii pe baza fisei de punctaj
prevazute în anexa nr. 2.
(4) Comisia de evaluare întocmeste raportul de evaluare
în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limita de depunere a
dosarelor de candidatura.
(5) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si
pe pagina proprie de internet punctajele acordate de comisia de evaluare
dosarelor de candidatura evaluate pe baza fisei de punctaj prevazute în anexa
nr. 2, în termen de 3 zile lucratoare de la aprobarea raportului de evaluare.
(6) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de
candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit
punctajul minim de calificare, respectiv 100 de puncte, administrarea va fi
încredintata solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj, dupa
solutionarea eventualelor contestatii.
(7) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de
candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit
punctaje egale de calificare, administrarea va fi încredintata solicitantului
care a întrunit cel mai mare punctaj la capacitatea stiintifica.
Art. 8. - (1) Solicitantii pot contesta punctajele
acordate de comisia de evaluare propriilor dosare de candidatura depuse, în
termen de doua zile lucratoare din momentul afisarii rezultatului evaluarii.
(2) Contestatiile se solutioneaza de catre comisia de
contestatii, alcatuita din:
a) un reprezentant al directiei de specialitate din
cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
b) un reprezentant al directiei de specialitate din
cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;
c) un reprezentant al Garzii Nationale de Mediu;
d) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru
Protectia Mediului;
e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea
Monumentelor Naturii a Academiei Române;
f) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupari în
domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedura
transparenta;
g) un reprezentant al autoritatii publice centrale care
raspunde de agricultura;
h) un reprezentant al structurilor de administrare ale
parcurilor nationale/naturale, altii decât cei care fac parte din comisia de
evaluare.
(3) In cazul în care un membru al comisiei de
contestatii se afla în conflict de interese definit conform legislatiei
specifice, acesta nu participa la evaluarea dosarelor de candidatura care fac
obiectul conflictului.
(4) Componenta nominala a comisiei de contestatii se
aproba prin ordin al autoritatii responsabile, în termen de 30 de zile de la
data intrarii în vigoare a prezentului ordin.
(5) Comisia de contestatii se considera legal întrunita
în prezenta a cel putin 5 membri cu drept de acordare a punctajului.
(6) Comisia de contestatii analizeaza, solutioneaza
contestatiile si întocmeste raportul de evaluare, în termen de 10 zile
lucratoare de la termenul final de depunere a contestatiilor.
(7) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si
pe pagina proprie de internet rezultatele comisiei de contestatii, în termen de
15 zile de la termenul final de depunere a contestatiilor, si întocmeste
raportul final de evaluare.
(8) Conducatorul autoritatii responsabile aproba
raportul final de evaluare, care include si raportul comisiei de contestatii,
în termen de 5 zile lucratoare de la afisarea rezultatelor comisiei de
contestatii.
Art. 9. - (1) Contractul de administrare se încheie în
termen de 15 zile lucratoare de la aprobarea raportului final de evaluare
mentionat la art. 8 alin. (8).
(2) Incheierea contractului de administrare se face
conform modelului prevazut în anexa nr. 1.
(3) Autoritatea responsabila stabileste termenul pentru
eliberarea legitimatiilor de control.
(4) Modelul legitimatiei de control este prevazut în
anexa nr. 3.
Art. 10. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din
prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1
la metodologie
CONTRACT DE ADMINISTRARE
a ariilor naturale protejate care necesita
constituirea de structuri de administrare
- model -
ARTICOLUL 1
Partile contractante
.............................................................................................................................
(denumirea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului) în calitate
de autoritate responsabila, cu sediul în......................., reprezentata
prin domnul/doamna........................., în calitate
de................................................................................................,
(denumirea persoanei juridice careia i se încredinteaza administrarea ariei
naturale protejate)
si............................................................................................,
în calitate de administrator, cu sediul
în.......................................,reprezentata prin
...................................................., în calitate
de........................................., consimt la încheierea prezentului
contract.
ARTICOLUL 2
Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract îl constituie atribuirea
administrarii...............................................................................
(denumirea ariei naturale protejate)
ARTICOLUL 3
Obligatiile si drepturile partilor contractante
3.1. Obligatiile administratorului ariei naturale
protejate
..........................................................................................................................................(denumirea
persoanei juridice careia i s-a încredintat administrarea ariei naturale
protejate sau a structurii de administrare cu personalitate juridica din cadrul
acestei persoane juridice, daca este necesara crearea uneia sau mai multor
structuri de administrare distincte) are obligatia:
a) sa administreze aria naturala protejata în baza
prezentului contract si în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de
management si cu regulamentul ariei naturale protejate;
b) sa transfere, la încetarea prezentului contract, în
baza unui proces-verbal de predare-primire, din patrimoniul sau în patrimoniul
autoritatii responsabile, activele fixe, corporale si necorporale, bunurile de
natura obiectelor de inventar care au fost procurate si/sau realizate din
fonduri publice, finantari si/sau cofinantari în cadrul diferitelor proiecte
nationale/internationale, daca au fost achizitionate în scopul administrarii
ariei naturale protejate pe perioada contractului de administrare, urmând a fi
transferate structurii de administrare urmatoare;
c) sa asigure un buget care sa permita buna administrare
a ariei naturale protejate, inclusiv a functionarii consiliului stiintific si a
consiliului consultativ de administrare, conform bugetului asumat, anexat la
prezentul contract;
d) sa pastreze destinatia oricarei constructii, dotari
ori amenajari ce se realizeaza din fonduri publice si se utilizeaza în scopul
bunei administrari a ariei naturale protejate de catre structura de
administrare;
e) sa doteze personalul cu echipament adecvat
activitatii de teren si cu uniforme specifice aprobate conform legislatiei în
vigoare;
f) sa asigure instruirea necesara a personalului;
g) sa prezinte autoritatii responsabile un raport anual
calendaristic, pâna la sfârsitul lunii ianuarie a anului urmator, privind
starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme
aparute si actiunile întreprinse în baza planului de management si situatia
realizarii obligatiilor asumate, precum si alte rapoarte, la cererea
autoritatii responsabile;
h) sa formuleze propuneri privind componenta nominala si
regulamentul de organizare si functionare al consiliului stiintific si sa le
înainteze Academiei Române si autoritatii responsabile, în termen de 4 luni de
la încheierea prezentului contract;
i) sa formuleze propuneri privind componenta si
regulamentul de organizare si functionare al consiliului consultativ de
administrare si sa le înainteze autoritatii responsabile, în termen de 4 luni
de la încheierea prezentului contract;
j) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare
autoritatii responsabile regulamentul ariei naturale protejate, care contine
regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin
implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de 9 luni de la
încheierea contractului de administrare, în acord cu prevederile legislatiei în
vigoare;
k) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare
autoritatii responsabile, în termen de 9 luni de la încheierea contractului de
administrare, setul de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura
2000";
l) pâna la elaborarea setului de masuri minime se aplica
masurile existente în planul de actiuni prevazut în dosarul de candidatura cu
care a participat în sesiunea de atribuire;
m) pâna la aprobarea planului de management se aplica setul
de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura 2000", aprobate de
autoritatea responsabila;
n) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare
autoritatii responsabile planul de management al ariei naturale protejate, prin
implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de 2 ani de la
încheierea contractului de administrare;
o) în cazul în care elaborarea planului de management
este prevazuta în cadrul unor proiecte cu finantare nationala/ europeana în
curs de derulare, termenul-limita de finalizare a planului de management va fi
cel prevazut în proiectul respectiv;
p) sa sprijine dezvoltarea durabila a întregii zone prin
masuri ce contribuie la conservarea patrimoniului natural încredintat (de
exemplu, agricultura traditionala, ecoturismul etc);
q) sa promoveze actiuni de constientizare si informare a
populatiei locale cu privire la necesitatea protectiei naturii si la rolul
ariilor naturale protejate;
r) sa contribuie la monitorizarea speciilor si
habitatelor de interes national si comunitar, precum si la cartarea habitatelor
si distributia speciilor;
s) sa furnizeze prompt informatii, la solicitarea
autoritatii responsabile, si sa înstiinteze direct si operativ despre
producerea oricarui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului
natural încredintat spre administrare;
t) sa furnizeze informatii pentru actualizarea periodica
a bazelor de date ale autoritatii responsabile, în vederea îmbunatatirii
sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale
protejate si de raportare la institutiile nationale si internationale;
u) sa solicite avizul autoritatii responsabile pentru
uniforma si însemnele specifice pe care doreste sa le foloseasca în cazul în
care nu le preia pe cele care vor fi stabilite la nivel national;
v) sa identifice orice prejudicii aduse bunurilor
patrimoniului natural cauzate de terte persoane si sa informeze în scris
autoritatea responsabila, în termen de 48 de ore de la producerea/luarea la
cunostinta a prejudiciului;
w) sa controleze modul de aplicare a prevederilor
planului de management si a regulamentului ariei naturale protejate în baza
legitimatiei de control emise de catre autoritatea responsabila;
x) obligatiile specifice pentru aria naturala protejata
si/sau pentru administrator, care decurg din prevederile legislative în vigoare
si care vor fi comunicate administratorului pe parcursul derularii
contractului;
y) alte obligatii specifice pentru administrator si/sau
consimtite de ambele parti.
3.2. Autoritatea responsabila are obligatia:
a) sa controleze cel putin o data pe an si ori de câte
ori este nevoie, inclusiv prin deplasari în teren, modul de respectare a
obligatiilor asumate de administrator conform prezentului contract, modul de
implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului
ariei naturale protejate si a prevederilor actelor normative în vigoare;
b) sa sustina proiectele initiate de structura de
administrare;
c) sa sustina, în limita bugetului de stat alocat,
realizarea activitatilor cuprinse în planurile de management, în baza
proiectelor aprobate;
d) sa analizeze rapoartele întocmite de structura de
administrare, modul în care se respecta conditiile si clauzele prezentului
contract si sa propuna masuri în consecinta;
e) sa analizeze problemele raportate de administratorii
ariilor naturale protejate si sa întreprinda masurile necesare;
f) sa elibereze legitimatii de control;
g) alte obligatii specifice si/sau consimtite de ambele
parti.
3.3. Drepturile administratorului ariei naturale
protejate
..........................................................................................................................................(denumirea
persoanei juridice careia i s-a încredintat administrarea ariei naturale protejate)
are dreptul:
a) sa asigure protectia si promovarea imaginii ariei
naturale protejate prin înregistrarea unei marci proprii a acesteia si sa
urmareasca respectarea regimului juridic aplicabil marcii;
b) sa transmita drepturile cu privire la marca, prin cesiune
sau prin licenta, oricând în cursul duratei de protectie a marcii;
c) sa stabileasca uniforma si însemnele specifice pentru
structura de administrare, în vederea promovarii imaginii;
d) sa stabileasca tarife pentru completarea resurselor
financiare necesare bunei administrari a ariei naturale protejate, potrivit
legislatiei specifice în vigoare;
e) sa reprezinte aria naturala protejata în cadrul
întâlnirilor la nivel international si national;
f) sa faca parte, în calitate de membru cu drepturi
depline, din retele sau organizatii internationale si nationale de profil (de
exemplu, Europarc, IUCN etc);
g) sa prezinte în mass-media, la întâlniri, conferinte
etc. aria naturala protejata, activitatea proprie si orice eveniment sau
problema care are legatura cu aria naturala protejata;
h) sa solicite sprijinul directiei de specialitate din
cadrul autoritatii responsabile, inclusiv în vederea atragerii de fonduri
pentru aria naturala protejata;
i) sa solicite sprijinul consiliului stiintific si al
consiliului consultativ de administrare în toate problemele ce vizeaza aria
naturala protejata, prin realizarea a cel putin doua întâlniri anuale cu aceste
structuri;
j) sa realizeze si sa implementeze proiecte ce vizeaza
aria naturala protejata;
k) sa încheie protocoale de colaborare/parteneriate cu
terte persoane juridice sau fizice în scopul realizarii unor activitati
specifice administrarii ariei naturale protejate, de exemplu, cercetare,
educatie ecologica etc;
l) sa încheie conventii de custodie cu terte persoane
juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice cu
privire la unele parti din aria naturala protejata, de exemplu, pesteri, puncte
fosilifere etc, în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie si în
baza unui act similar modelului de conventie de custodie;
m) sa încheie parteneriate cu terte persoane juridice în
scopul administrarii în comun a ariei naturale protejate, cu obligatia de a se
asigura ca persoana juridica respectiva îndeplineste criteriile de
eligibilitate prevazute de legislatia în vigoare privind atribuirea în
administrare a ariilor naturale protejate care necesita constituirea de
structuri de administrare, cu acordul autoritatii responsabile;
n) sa angreneze voluntari în actiuni ce vizeaza aria
naturala protejata;
o) sa contracteze sau sa participe la contracte ce
vizeaza aria naturala protejata, de exemplu: prestari de servicii, angajare de
sezonieri, investitii, ghizi, consultanta etc;
p) alte drepturi specifice si/sau consimtite de ambele
parti.
3.4. Drepturile autoritatii responsabile:
- sa solicite administratorului ariei naturale
protejate, ori de câte ori este necesar, informatii/documente/rapoarte privind
starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme
aparute si actiunile întreprinse în baza planului de management si situatia
realizarii obligatiilor asumate.
ARTICOLUL 4
Durata contractului
4.1. Prezentul contract se deruleaza pe o perioada de 10
ani.
4.2. Modificarea contractului
a) Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentului
contract pot fi modificate, cu acordul partilor, prin act aditional, la
initiativa uneia dintre partile semnatare, în scopul asigurarii unei protectii
sporite a ariei naturale protejate.
b) Actul aditional se poate încheia la schimbarea uneia
dintre parti (a titulaturii, a sediului, cu conditia ca prevederile din
contractul de administrare sa ramâna neschimbate), precum si la modificarea
legislatiei specifice.
4.3. Incetarea contractului
Prezentul contract înceteaza în urmatoarele situatii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) daca persoana juridica se afla în procedura de
insolventa, faliment sau orice forma de reorganizare judiciara, conform Legii
nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) prin reziliere de drept, fara interventia instantei
de judecata, în cazul nerespectarii obligatiilor ce revin partilor semnatare
conform prevederilor prezentului contract sau al nerespectarii prevederilor
legislatiei specifice în vigoare, daca în termen de 60 de zile de la notificare
nu a fost remediata situatia;
d) în cazuri de forta majora care îl pun în
imposibilitate pe administrator sa îsi mai exercite atributiile în conditiile
prevazute initial în prezentul contract;
e) în cazul în care prin modificarea legislatiei
specifice se va impune o alta modalitate de administrare;
f)în cazul emiterii unui aviz favorabil pentru
proiecte/planuri/ programe/activitati care contravin obiectivelor de conservare
a ariei naturale protejate;
g) la constatarea oricaror prejudicii cauzate de
administrator în aria naturala protejata, de catre personalul cu atributii de
control conform prevederilor legislatiei de mediu în vigoare;
h) prin acordul partilor, consemnat în scris.
Incheiat astazi,............................... (data),
în 4 exemplare originale, câte doua pentru fiecare parte.
Din partea autoritatii
responsabile....................................................
Din partea persoanei juridice careia i s-a încredintat administrarea.....................................................................................,
(denumirea ariei naturale protejate)
……………………………………………………….
(denumirea persoanei juridice solicitante)
……………………………………………………….
(functia si numele reprezentantului legal)
ANEXA Nr. 2
la metodologie
FISA DE PUNCTAJ
Criterii, punctajul acordat, punctajul maxim
I. Capacitate tehnica
Dotari:
- sediu: 10 puncte;
- minimum un autovehicul: 5 puncte
- birotica, mobilier, utilaje si unelte etc: 5 puncte
II. Capacitate stiintifica
1. Studiile personalului implicat: 10 puncte
2. Calificarea personalului implicat: 10 puncte
3. Experienta în domeniul conservarii biodiversitatii:
20 de puncte
4. Baza materiala necesara pentru a realiza studii si
cercetari privind resursele naturale, monitorizarea si managementul durabil al
acestora si conservarea diversitatii biologice: 10 puncte
III. Capacitate financiara
1. Resurse financiare necesare acoperirii cheltuielilor
operationale: 6 puncte
2. Resurse financiare necesare acoperirii activitatilor
specifice de management: 6 puncte
3. Resurse financiare necesare acoperirii salariilor: 6
puncte
4. Planificarea bugetului anual destinat exclusiv
functionarii structurii de administrare: 6 puncte
5. Propuneri de proiecte pentru atragerea de fonduri
pentru aria naturala protejata: 6 puncte
IV. Planul de actiune pentru exercitarea
administrarii ariei naturale protejate
1. Descrierea generala a ariei naturale protejate: 2
puncte
2. Descrierea situatiei actuale a ariei naturale protejate
si a eventualelor probleme identificate: 8 puncte
3. Actiunile care se propun pentru realizarea protectiei
efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari,
patrulari, activitati de prevenire si educationale, propuneri pentru
mediatizare, implicare a comunitatii locale si a altor persoane interesate
etc): 20 de puncte
4. Parteneri actuali, consultanti si colaboratori de
specialitate: 2 puncte
5. Formele de vizitare practicate si masurile
preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate:
3 puncte
6. Organizarea stiintifica a activitatii: modalitatea de
inventariere si monitorizare a florei, faunei si habitatelor naturale, modul de
realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor, inclusiv cele de
interes comunitar: 15 puncte
Total punctaj acordat:................
Punctaj maxim: 150 de puncte
Punctajul minim necesar încredintarii în administrare
este de 100 de puncte.
ANEXA Nr. 3
la metodologie
Model de legitimatie de control
AUTORITATEA RESPONSABILA
LEGITIMATIE DE CONTROL
Nr...........din......................
Domnul/Doamna ........................, din partea
structurii de administrare ......................., este împuternicit(a), în
baza prevederilor art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea
habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 97 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
sa constate faptele ce constituie contraventii si sa aplice sanctiunile ce
deriva din nerespectarea actelor normative sus-mentionate, pe teritoriul
.........................încredintate în administrare în baza Contractului de
administrare nr.................din data de....................................
Ministrul mediului si padurilor,
...................................................
Prezenta legitimatie este valabila însotita de
buletinul/cartea de identitate
seria.................nr........................., eliberat(a)
de........................................................la data de........................,
CNP........................................................
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIE
de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate
care nu necesita constituirea de structuri de administrare
Art. 1. -Atribuirea în custodie a ariilor naturale
protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare se face de
catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, denumita în
continuare autoritatea responsabila, pe baza de conventie de custodie.
Art. 2. - (1) In vederea asigurarii eficiente a
managementului ariilor naturale protejate autoritatea responsabila deleaga
urmatoarele competente Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si
institutiilor din subordine, care:
a) îndruma si instruiesc custozii ariilor naturale
protejate în vederea exercitarii custodiei în conditiile legii si conform
bunelor practici în domeniul ariilor naturale protejate, inclusiv în vederea
realizarii planurilor de management ale ariilor naturale protejate;
b) emit recomandari si propuneri de îmbunatatire a
activitatii custozilor, daca este cazul;
c) monitorizeaza activitatea custozilor în procesul de
administrare a ariei naturale protejate atribuite în custodie;
d) analizeaza si emit puncte de vedere asupra masurilor
de conservare, regulamentelor si planurilor de management elaborate de catre
custozi;
e) propun autoritatii responsabile rezilierea
conventiilor de custodie, în cazul în care exercitarea activitatii de custode
nu este corespunzatoare.
(2) Pâna la atribuirea în custodie, responsabilitatea
managementului ariilor naturale protejate revine autoritatii responsabile, prin
structurile prevazute la alin. (4).
(3) In cazul în care custodele unei arii este una dintre
structurile prevazute la alin. (4), pentru evitarea conflictelor de interese,
autoritatea competenta pentru emiterea actelor de reglementare este structura
imediat superioara celei care este custode.
(4) Competentele prevazute la alin. (1) si (2) sunt duse
la îndeplinire, dupa cum urmeaza:
a) agentiile judetene pentru protectia mediului pentru
ariile naturale protejate care nu depasesc limitele teritoriale de competenta
ale acestora;
b) agentia regionala de protectie a mediului competenta
pentru ariile naturale protejate ale caror limite se desfasoara pe teritoriul a
doua sau mai multor judete din cadrul aceleiasi regiuni;
c) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului pentru
ariile naturale protejate ale caror limite se desfasoara pe teritoriul a doua
sau mai multor regiuni.
Art. 3. - (1) Dupa actualizarea, de catre autoritatea
responsabila, a listei cu ariile naturale protejate care nu necesita structuri
de administrare, atribuirea în custodie se realizeaza conform prezentei
metodologii.
(2) In cazul în care o arie naturala protejata care nu
necesita structura proprie de administrare se suprapune total sau partial cu
unul sau mai multe situri „Natura 2000" care nu necesita structura proprie
de administrare, custodia se asigura de catre un singur custode pentru ariile
naturale protejate respective, cu realizarea planului de management integrat.
(3) Conventiile de custodie încheiate anterior pentru
ariile naturale protejate prevazute la alin. (2) înceteaza de drept în momentul
semnarii noii conventii de custodie.
(4) In cazul în care un custode al uneia sau mai multor
arii naturale protejate renunta la conventia de custodie, aria naturala
protejata ramâne în grija autoritatii responsabile, prin structurile prevazute
la art. 2 alin. (3).
Art. 4. - (1) In vederea încheierii conventiilor de custodie
pentru una sau mai multe arii naturale protejate care nu necesita structuri
proprii de administrare, autoritatea responsabila organizeaza doua sesiuni
semestriale de atribuire.
(2) Sesiunea de atribuire se organizeaza în a treia luna
din fiecare semestru.
Art. 5. - (1) In vederea atribuirii în custodie a uneia
sau mai multor arii naturale protejate, persoanele fizice si juridice
interesate depun la sediul autoritatii responsabile pentru fiecare arie
solicitata un dosar de candidatura prevazut la art. 6 alin. (2).
(2) Autoritatea responsabila încheie conventiile de
custodie cu persoanele fizice si juridice declarate câstigatoare pe baza unei
evaluari facute de comisia de evaluare constituita conform prevederilor art. 7.
Art. 6. - (1) Etapele procedurii de atribuire în
custodie sunt:
a) afisarea la sediul autoritatii responsabile si pe
pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac
obiectul prezentei metodologii si stabilirea termenului-limita de depunere a
dosarului de candidatura;
b) depunerea dosarelor de candidatura în format hârtie
si electronic în termen de 30 de zile din momentul afisarii listei la sediul
autoritatii responsabile;
c) transmiterea de catre autoritatea responsabila, catre
membrii comisiei de evaluare, a dosarelor de candidatura în format electronic
în termen de 5 zile de la termenul-limita de depunere a dosarelor de
candidatura;
d) întrunirea comisiei de evaluare si evaluarea
dosarelor de candidatura;
e) întocmirea raportului de evaluare de catre comisia de
evaluare;
f) afisarea pe site-ul autoritatii responsabile a
punctajelor acordate dosarelor de candidatura;
g) depunerea contestatiilor;
h) analizarea si solutionarea contestatiilor, întocmirea
raportului comisiei de contestatii si afisarea pe site-ul autoritatii
responsabile a rezultatelor comisiei de contestatii;
i) aprobarea de catre conducatorul autoritatii
responsabile a raportului final de evaluare, care include si raportul comisiei
de contestatii;
j) semnarea conventiei de custodie.
(2) Dosarul de candidatura se depune pentru fiecare arie
naturala protejata, în format hârtie si electronic, si trebuie sa contina în
mod obligatoriu urmatoarele documente:
a) cerere scrisa;
b) copie de pe actul de identitate, cazierul fiscal si
judiciar, în original, curriculum vitae, diplome de studii, specializari,
documente care sa ateste posibilitatile de asigurare a resurselor financiare
pentru realizarea în bune conditii a obiectivelor din conventia de custodie
(angajamentul privind bugetul care se aloca anual, destinat exclusiv
administrarii ariei naturale protejate, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe
categorii de cheltuieli, buget care va fi anexa obligatorie la conventia de
custodie, documente care sa ateste disponibilitati financiare necesare
administrarii conform propunerii de angajament bugetar pentru minimum un
trimestru în avans), în cazul persoanelor fizice;
c) statutul, actul de înfiintare, actul constitutiv sau
hotarârea judecatoreasca de constituire, dupa caz, cazierul fiscal, prezentarea
detaliata a obiectului de activitate (din care sa reiasa activitatea privind
cel putin unul dintre urmatoarele domenii: turism, stiintele naturii, cercetare
în domeniul stiintelor naturale, managementul resurselor naturale regenerabile,
educatie ecologica), declaratie autentica pe propria raspundere a
reprezentantului persoanei juridice, din care sa rezulte ca nu se afla în
procedura de insolventa, faliment sau orice alta forma de reorganizare judiciara,
declaratie autentica pe propria raspundere a reprezentantului persoanei
juridice, din care sa rezulte ca nu a fost condamnata definitiv de o instanta
de judecata pentru savârsirea de infractiuni sau contraventii prevazute de
legislatia privind protectia mediului, documente care sa ateste posibilitatile
de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune conditii a
obiectivelor din conventia de custodie (angajamentul privind bugetul care se
aloca anual, destinat exclusiv administrarii ariei naturale protejate, cu
defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli, buget care va fi
anexa obligatorie la conventia de custodie, curriculum vitae asumate de catre
personalul implicat în exercitarea custodiei, din care trebuie sa rezulte experienta
în domeniul administrarii ariilor naturale protejate sau, daca nu este posibil,
în domeniile protectia mediului, cercetare în domeniul stiintelor naturale,
management al resurselor naturale regenerabile, activitati de educatie,
biologie), acordul de parteneriat, daca este cazul, în cazul persoanelor
juridice;
d) descrierea capacitatilor tehnice existente destinate
exclusiv administrarii ariei naturale protejate (sediu, minimum un autovehicul,
birotica, mobilier, utilaje si unelte etc);
e) propunere detaliata de plan de actiune pentru
exercitarea custodiei ariei naturale protejate, inclusiv modalitatea de a
implica factori-cheie interesati, în luarea de decizii de management (actiuni,
persoane implicate, în cazul parteneriatelor se vor specifica actiunile de care
sunt responsabile partile parteneriatului); planul de actiune trebuie elaborat
în functie de valorile ariei naturale protejate pentru care s-a facut
desemnarea si de amenintarile la care este supusa;
f) minimum doua recomandari, dintre care una din partea
autoritatilor locale de mediu, pentru preluarea custodiei, care sa ateste
competenta, experienta, seriozitatea, spiritul de cooperare ale solicitantului
custodiei, detalieri despre modul concret în care a mai exercitat atributii
privind protectia ariei naturale protejate în trecut, daca este cazul, sau alte
activitati întreprinse în domeniu. Recomandarile pot fi din partea:
reprezentantilor autoritatilor/institutiilor locale, institutiilor muzeale sau
de cercetare si/sau de învatamânt superior cu activitate în domeniu si/sau în
zona, organizatiilor neguvernamentale recunoscute cu activitate în domeniu
si/sau în zona, altor personalitati în domeniu;
g) alte materiale considerate utile de catre solicitant,
precum: fotografii, articole în presa, materiale video etc.
(3) Planul de actiune prevazut la alin. (2) lit. e)
trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) descrierea situatiei actuale a ariei naturale
protejate si a eventualelor probleme identificate, descriere care trebuie sa
includa si obiectivele de conservare care au stat la baza înfiintarii ariei
naturale protejate;
b) actiunile care se propun pentru realizarea protectiei
efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari,
patrulari, activitati educationale, propuneri pentru mediatizare, implicare a
comunitatii locale si a altor persoane interesate etc), precum si masuri de
conservare propuse pentru obiectivele care au stat la baza înfiintarii ariei
naturale protejate, în masura stadiului actual de cunoastere, cu specificarea termenelor
de realizare a acestora, a resurselor umane si financiare implicate;
c) set minim de masuri de conservare pentru siturile
„Natura 2000";
d) parteneri actuali, consultanti si colaboratori de
specialitate (cu anexarea parteneriatelor încheiate în acest scop);
e) formele de vizitare practicate în prezent în aria
naturala protejata si eventual masurile preconizate pentru reducerea/evitarea
impactului negativ asupra ariei naturale protejate;
f) organizarea stiintifica a activitatii: modalitatea de
inventariere si monitorizare a biodiversitatii si geodiversitatii, modul de
realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor salbatice de flora
si fauna pentru care aria a fost declarata;
g) alte tipuri de activitati sau masuri propuse.
(4) Sunt eligibile persoanele fizice si juridice,
publice sau private, care îndeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au capacitate tehnica, care se apreciaza în functie
de dotarile pe care le detin pentru buna administrare a ariei naturale
protejate;
b) au capacitate stiintifica, care se apreciaza în
functie de studiile, pregatirea si calificarea personalului implicat în
administrarea ariei naturale protejate si baza materiala din dotare pentru a
realiza studii si cercetari privind resursele naturale, monitorizarea si
managementul durabil al acestora si conservarea diversitatii biologice;
c) au capacitate financiara, care se apreciaza în
functie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotarii,
cheltuielilor operationale, acoperirii salariilor si activitatilor specifice de
administrare a ariei naturale protejate, conform angajamentului bugetar.
(5) In scopul dovedirii capacitatii tehnice, stiintifice
si financiare, solicitantii pot depune, pe lânga documentele si informatiile
prevazute la art. 6 alin. (2), orice alte documente si informatii relevante.
Art. 7. - (1) La nivelul fiecarei agentii regionale
pentru protectia mediului se organizeaza câte o comisie de evaluare.
(2) Comisia de evaluare este alcatuita din:
a) un reprezentant al directiei de specialitate din
cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
b) un reprezentant al agentiei regionale pentru
protectia mediului;
c) un reprezentant al structurilor de administrare ale
parcurilor nationale/naturale;
d) un reprezentant al autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura/inspectoratul teritorial de regim silvic si vânatoare;
e) un reprezentant al Garzii Nationale de Mediu;
f) un reprezentant delegat de catre Comisia pentru
Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;
g) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupari în
domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedura
transparenta;
h) un reprezentant al autoritatii publice centrale care
raspunde de agricultura.
(3) Componenta nominala a comisiei de evaluare se aproba
prin ordin al conducatorului autoritatii responsabile, în termen de 30 de zile
de la data intrarii în vigoare a prezentului ordin.
(4) Comisia de evaluare se considera legal întrunita în
prezenta a cel putin 5 membri cu drept de acordare a punctajului.
(5) In cazul în care un membru al comisiei de evaluare
se afla în conflict de interese definit conform legislatiei specifice, acesta
nu participa la evaluarea dosarelor de candidatura care fac obiectul
conflictului.
(6) In procesul de evaluare a dosarelor de candidatura
se poate solicita unui reprezentant al directiei juridice, respectiv al
directiei economice din cadrul agentiei regionale pentru protectia mediului
unde are loc evaluarea dosarelor de candidatura, formularea unui punct de
vedere juridic, respectiv economic.
(7) In procesul de evaluare a dosarelor de candidatura
se poate solicita unui reprezentant al structurii de specialitate din domeniul
conservarii biodiversitatii din cadrul agentiei locale pentru protectia
mediului din judetul în care se afla ariile naturale protejate pentru care se
solicita atribuirea în custodie formularea unui punct de vedere tehnic.
Art. 8. - (1) Comisia de evaluare verifica daca dosarele
de candidatura depuse de catre solicitanti contin toate documentele obligatorii
prevazute la art. 6 alin. (2).
(2) Dosarele de candidatura incomplete se resping fara a
fi evaluate cu punctajul stabilit în anexa nr. 2.
(3) Comisia de evaluare evalueaza dosarele de
candidatura care contin toate documentele obligatorii pe baza fisei de punctaj
prevazute în anexa nr. 2.
(4) Comisia de evaluare întocmeste raportul de evaluare
în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limita de depunere a
dosarelor.
(5) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si
pe pagina proprie de internet punctajele acordate de comisiile de evaluare
dosarelor de candidatura evaluate pe baza fisei de punctaj prevazute în anexa
nr. 2, în termen de 3 zile lucratoare de la aprobarea raportului de evaluare.
(6) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de
candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit
punctajul minim de calificare, respectiv 60 de puncte, custodia va fi
încredintata solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj, dupa
solutionarea eventualelor contestatii.
(7) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de
candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit
punctaje egale de calificare, custodia va fi încredintata solicitantului care a
întrunit cel mai mare punctaj la capacitatea stiintifica.
Art. 9. - (1) Solicitantii pot contesta punctajele
acordate de comisia de evaluare propriilor dosare de candidatura depuse, în
termen de doua zile lucratoare din momentul afisarii rezultatului evaluarii.
(2) Contestatiile se solutioneaza de catre comisia de
contestatii, care este aceeasi cu cea mentionata la art. 8 alin. (2) din anexa
nr. 1 la ordin.
(3) Comisia de contestatii analizeaza, solutioneaza
contestatiile si întocmeste raportul de evaluare, în termen de 10 zile
lucratoare de la termenul final de depunere a contestatiilor.
(4) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si
pe pagina proprie de internet rezultatele comisiei de contestatii, în termen de
15 zile de la termenul final de depunere a contestatiilor, si întocmeste
raportul final de evaluare.
(5) Conducatorul autoritatii responsabile aproba
raportul final de evaluare, care include si raportul comisiei de contestatii,
în termen de 5 zile lucratoare de la afisarea rezultatelor comisiei de
contestatii.
Art. 10. - (1) Conventia de custodie se încheie în
termen de 15 zile lucratoare de la aprobarea raportului final de evaluare
mentionat la art. 9 alin. (5).
(2) In cazul în care solicitantul care a câstigat
custodia nu se prezinta sa semneze conventia de custodie în termenul stabilit,
aria naturala protejata este inclusa pe lista de atribuire pentru sesiunea
urmatoare, iar solicitantului respectiv nu îi este permisa depunerea
candidaturii la urmatoarea sesiune.
(3) Incheierea conventiei de custodie se face conform
modelului prevazut în anexa nr. 1.
(4) Autoritatea responsabila stabileste termenul pentru
eliberarea legitimatiilor de control.
(5) Modelul legitimatiei de control este prevazut în
anexa nr. 3.
Art. 11.-Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din
prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1
la metodologie
CONVENTIE DE CUSTODIE
- model -
ARTICOLUL 1
Partile contractante
.............................................................................................................................
(denumirea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, în calitate
de autoritate responsabila) cu sediul în
......................................................., reprezentata prin
domnul/doamna................................................, în calitate
de..............................................................................................,
si
......................................................................................................................
(denumirea persoanei fizice sau juridice careia i se atribuie custodia ariei
naturale protejate si datele de identificare) în calitate de custode, cu
domiciliul/sediul în..............................., reprezentata
prin.......................................................................,
(pentru persoane juridice) în calitate
de.........................................................................,
consimt la încheierea prezentei conventii.
ARTICOLUL 2
Obiectul conventiei
Obiectul prezentei conventii îl constituie atribuirea în
custodie
a................................................................................................
(denumirea ariei naturale protejate)
ARTICOLUL 3
Obligatiile si drepturile partilor
Obligatiile partilor
3.1............................................................................................
(denumirea persoanei fizice si juridice careia i s-a atribuit custodia ariei
naturale protejate) are obligatia:
a) sa administreze aria naturala protejata în baza
prezentei conventii si în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de
management si cu regulamentul ariei naturale protejate si sa controleze modul
de aplicare a acestora în baza legitimatiei de control primite din partea
autoritatii responsabile cu care s-a semnat conventia de custodie;
b) sa transfere, la încetarea prezentei conventii, în
baza unui proces-verbal de predare-primire, din patrimoniul sau în patrimoniul
autoritatii responsabile, activele fixe, corporale si necorporale, bunurile de
natura obiectelor de inventar care au fost procurate si/sau realizate din
fonduri publice, finantari si/sau cofinantari în cadrul diferitelor proiecte
nationale/internationale, daca au fost achizitionate în scopul administrarii
ariei naturale protejate pe perioada conventiei de custodie, urmând a fi
transferate viitorului custode;
c) sa ia toate masurile necesare în vederea asigurarii
unei protectii eficiente a ariei naturale protejate si a valorilor patrimoniului
natural;
d) sa contribuie la monitorizarea speciilor si
habitatelor de interes national si comunitar, precum si la cartarea habitatelor
si distributia speciilor;
e) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare la
autoritatea responsabila regulamentul ariei naturale protejate, care contine
regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin
implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de 6 luni de la
încheierea conventiei de custodie, în acord cu prevederile legislatiei în
vigoare, însotit de punctul de vedere al Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului/agentiei regionale pentru protectia mediului/agentiei judetene pentru
protectia mediului, denumite în continuare ANPM/ARPM/APM, în functie de
limitele teritoriale de competenta ale acestora;
f) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare
autoritatii responsabile, în termen de 6 luni de la încheierea conventiei de
custodie, setul de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura
2000", însotit de punctul de vedere al ANPM/ARPM/APM, în functie de
limitele teritoriale de competenta ale acestora;
g) pâna la elaborarea setului de masuri minime se aplica
masurile existente în planul de actiuni prevazut în dosarul de candidatura cu
care a participat în sesiunea de atribuire;
h) pâna la aprobarea planului de management se aplica
setul de masuri minime de conservare, aprobate de autoritatea responsabila,
stabilite în functie de categoria de management a ariei naturale protejate;
i) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare
autoritatii responsabile planul de management al ariei naturale protejate, prin
implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de un an de la
încheierea conventiei de custodie, însotit de punctul de vedere al
ANPM/ARPM/APM, în functie de limitele teritoriale de competenta ale acestora;
j) în cazul în care elaborarea planului de management
este prevazuta în cadrul unor proiecte cu finantare nationala/ europeana în
curs de derulare, termenul-limita de finalizare a planului va fi cel prevazut în
proiectul respectiv;
k) sa asigure instruirea necesara a persoanelor
implicate în activitatea de custodie;
l) sa promoveze actiuni de constientizare si informare a
populatiei locale cu privire la necesitatea protectiei naturii si la rolul
ariilor naturale protejate;
m) sa furnizeze prompt informatii la solicitarea
autoritatii responsabile si sa înstiinteze direct si operativ despre producerea
oricarui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural
atribuit în custodie;
n) sa furnizeze informatii pentru actualizarea periodica
a bazelor de date ale autoritatii responsabile, în vederea îmbunatatirii
sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale
protejate si de raportare la institutiile nationale si internationale;
o) sa pastreze destinatia oricarei constructii, dotari
sau amenajari ce se realizeaza din fonduri primite în urma derularii
activitatii de custode, în scopul bunei gestionari a ariei naturale protejate;
p) sa prezinte autoritatii responsabile un raport anual
complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a
eventualelor probleme aparute si actiunile întreprinse în baza planului de
management, precum si situatia realizarii obligatiilor asumate prin prezenta
conventie;
q) sa identifice orice prejudicii cauzate de terte
persoane bunurilor patrimoniului natural si sa informeze în scris autoritatea
responsabila în termen de 48 de ore de la producerea/luarea la cunostinta a
prejudiciului;
r) sa readuca aria naturala protejata la starea initiala
în cazul unor prejudicii produse prin vina proprie;
s) sa controleze modul de aplicare a prevederilor
planului de management si ale regulamentului ariei naturale protejate în baza
legitimatiei de control emise de catre autoritatea responsabila;
t) obligatiile specifice pentru aria naturala protejata
si/sau pentru custode, care decurg din prevederile legislative în vigoare si
care vor fi comunicate custodelui pe parcursul derularii conventiei de
custodie;
u) alte obligatii specifice si/sau consimtite de ambele
parti.
3.2. Autoritatea responsabila are obligatia:
a) sa aprobe setul de masuri, regulamentul si planul de
management al ariei naturale protejate;
b) sa sustina proiectele destinate bunei gestionari a
ariei naturale protejate initiate de custode;
c) sa elibereze legitimatii de control pentru custodele
ariei naturale protejate;
d) sa controleze cel putin o data pe an sau ori de câte
ori este nevoie, inclusiv prin deplasari în teren, modul de respectare a
obligatiilor asumate de custode conform prezentei conventii, modul de
implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului
ariei naturale protejate si a prevederilor actelor normative în vigoare;
e) sa analizeze rapoartele întocmite de custode, modul în
care se respecta conditiile si clauzele prezentei conventii si sa propuna
masuri în consecinta;
f) alte obligatii specifice si/sau consimtite de ambele
parti.
3.3. Drepturile custodelui ariei naturale protejate
..............................................................................................................................
(denumirea persoanei fizice/juridice careia i s-a
atribuit custodia ariei naturale protejate) are dreptul:
a) sa asigure protectia si promovarea imaginii ariei
naturale protejate prin înregistrarea unei marci proprii a acesteia si sa
urmareasca respectarea regimului juridic aplicabil marcii;
b) sa transmita drepturile cu privire la marca, prin
cesiune sau prin licenta, oricând în cursul duratei de protectie a marcii;
c) sa stabileasca si sa utilizeze uniforma si însemnele
specifice pentru custozi, în vederea promovarii imaginii;
d) sa reprezinte aria naturala protejata în cadrul
întâlnirilor la nivel international si national;
e) sa faca parte, în calitate de membru cu drepturi
depline, din retele sau organizatii internationale si nationale de profil (de
exemplu, Europarc, IUCN etc);
f) sa prezinte în mass-media, la întâlniri, conferinte
etc. aria naturala protejata, activitatea proprie si orice eveniment ce se
desfasoara sau problema aparuta în aria naturala protejata;
g) sa solicite sprijinul autoritatii responsabile si al
agentiilor pentru protectia mediului, inclusiv în vederea atragerii de fonduri
pentru aria naturala protejata;
h) sa realizeze si sa implementeze proiecte ce vizeaza
conservarea ariei naturale protejate;
i) sa contracteze sau sa participe la contracte ce
vizeaza conservarea ariei naturale protejate;
j) sa stabileasca tarife pentru completarea resurselor
financiare necesare bunei administrari a ariei naturale protejate, potrivit
legislatiei specifice în vigoare;
k) sa încheie conventii de custodie cu terte persoane
juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice cu
privire la unele parti din aria naturala protejata, de exemplu, pesteri, puncte
fosilifere etc, în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie si în
baza unui act similar modelului de conventie de custodie;
l) sa încheie protocoale de colaborare/parteneriate cu
terte persoane juridice sau fizice în scopul realizarii unor activitati
specifice administrarii ariei naturale protejate, de exemplu, cercetare,
educatie ecologica etc;
m) alte drepturi specifice si/sau consimtite de ambele
parti.
3.4. Drepturile autoritatii responsabile:
- sa solicite administratorului ariei naturale
protejate, ori de câte ori este necesar, informatii/documente/rapoarte privind
starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme
aparute si actiunile întreprinse în baza planului de management si situatia
realizarii obligatiilor asumate.
ARTICOLUL 4
Durata conventiei
4.1. Prezenta conventie se deruleaza pe o
perioada de 5 ani.
4.2. Modificarea conventiei de custodie
a) Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentei
conventii de custodie pot fi modificate, cu acordul partilor, prin act
aditional, la initiativa uneia dintre partile semnatare, în scopul asigurarii
unei protectii sporite a ariei naturale protejate.
b) Actul aditional se poate încheia la schimbarea uneia
dintre parti (a titulaturii, a sediului, cu conditia ca prevederile din
conventia de custodie sa ramâna neschimbate), precum si la modificarea
legislatiei specifice.
4.3. Prelungirea conventiei de custodie
Prezenta conventie de custodie poate fi prelungita pe o
perioada determinata de maximum 5 ani, daca partile cad de acord asupra
prelungirii acesteia, în urmatoarele conditii:
a) custodele face dovada capacitatii financiare;
b) custodele prezinta un raport final al activitatii desfasurate
pe parcursul derularii conventiei de custodie;
c) custodele prezinta un plan de actiuni pentru perioada
pentru care se solicita prelungirea conventiei de custodie.
4.4. Incetarea conventiei de custodie
Prezenta conventie înceteaza în urmatoarele situatii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) daca persoana juridica se afla în procedura de
insolventa, faliment sau orice forma de reorganizare judiciara, conform Legii
nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) prin reziliere de drept, fara interventia instantei
de judecata, în cazul nerespectarii obligatiilor ce revin partilor semnatare
conform prevederilor prezentei conventii sau al nerespectarii prevederilor
legislatiei specifice în vigoare, daca în termen de 60 de zile de la notificare
nu a fost remediata situatia;
d) în cazuri de forta majora care îl pun în
imposibilitate pe custode sa îsi mai exercite atributiile în conditiile
prevazute initial în prezenta conventie;
e) în cazul în care prin modificarea legislatiei
specifice se va impune o alta modalitate de administrare;
f) în cazul emiterii unui aviz favorabil pentru
proiecte/ planuri/programe/activitati care contravin obiectivelor de conservare
a ariei naturale protejate;
g) la constatarea oricaror prejudicii cauzate de custode
în aria naturala protejata, de catre personalul cu atributii de control conform
prevederilor legislatiei de mediu în vigoare;
h) prin acordul partilor, consemnat în scris.
Incheiata astazi,.......................... (data), în 4
exemplare originale, câte doua pentru fiecare parte.
Din partea autoritatii
responsabile....................................................
Din partea persoanei fizice/juridice careia i s-a
încredintat custodia................................................................
(denumirea ariei naturale protejate)
………………………………………………………………………
(denumirea persoanei juridice solicitante în cazul
persoanelor juridice)
………………………………………………………………………
(numele persoanei fizice/functia si numele reprezentantului
legal)
ANEXA Nr. 2
la metodologie
FISA DE PUNCTAJ
Criterii, punctajul acordat, punctajul maxim
I. Capacitate tehnica
1. Detinerea cu orice titlu de spatii, cladiri,
mobilier, birotica, alte echipamente etc. (se apreciaza si gradul de
proximitate fata de aria protejata): 10 puncte
II. Capacitate stiintifica
1. Studiile personalului implicat: 5 puncte
2. Experienta profesionala relevanta: 10 puncte
3. Experienta în domeniul conservarii biodiversitatii:
10 puncte
III. Capacitate financiara
1. Asigurarea resurselor financiare din surse proprii:
10 puncte
2. Propuneri de proiecte aferente ariei naturale
protejate pentru atragerea de fonduri: 5 puncte
IV. Planul de actiune pentru exercitarea custodiei
ariei naturale protejate: 50 de puncte
1. Descrierea situatiei actuale a ariei naturale
protejate si a eventualelor probleme identificate: 10 puncte
2. Actiunile care se propun pentru realizarea protectiei
efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari,
patrulari, activitati educationale, propuneri pentru mediatizare, implicare a
comunitatii locale si a altor persoane interesate etc): 10 puncte
3. Parteneri actuali, consultanti si colaboratori de
specialitate: 7 puncte
4. Formele de vizitare practicate si masurile
preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate:
5 puncte
5. Organizarea stiintifica a activitatii (modalitatea de
inventariere si monitorizare a florei, faunei si habitatelor naturale, modul de
realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor, inclusiv a celor de
interes comunitar, setul de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura
2000"): 15 puncte
6. Alte tipuri de activitati sau masuri propuse: 3
puncte Total punctaj acordat:......................
Punctaj maxim: 100 de puncte
Punctajul minim necesar încredintarii în custodie este
de 60 de puncte.
ANEXA Nr. 3
la metodologie
Model de legitimatie de control nr. 1
AUTORITATEA RESPONSABILA
LEGITIMATIE DE CONTROL
Nr.............din................
Domnul/Doamna.......................................,
din partea custodelui........................................., este împuternicit(a),
în baza prevederilor art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea
habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 97 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,
sa constate faptele ce constituie contraventii si sa aplice sanctiunile ce
deriva din nerespectarea actelor normative sus-mentionate, pe
teritoriul...........................atribuita în custodie în baza Conventiei
de custodie nr.................din data de...................................
Ministrul mediului si padurilor,
.....................................................
Prezenta legitimatie este valabila însotita de
buletinul/cartea de identitate
seria.................nr........................, eliberat(a)
de...................la data de........................,
CNP................................
Model de legitimatie de control nr. 2
AUTORITATEA RESPONSABILA
LEGITIMATIE DE CONTROL
Nr.............din................
Domnul/Doamna........................, din partea
custodelui......................., este împuternicit(a), în baza prevederilor
art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007
privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a
florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
art. 97 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind
protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sa constate faptele ce
constituie contraventii si sa aplice sanctiunile ce deriva din nerespectarea
actelor normative sus-mentionate, pe teritoriul ariilor naturale protejate
atribuite în custodie în baza conventiilor de custodie mentionate în anexa.
Ministrul mediului si padurilor,
..............................................................
Prezenta legitimatie este valabila însotita de
buletinul/cartea de identitate
seria.................nr........................, eliberat(a)
de...................la data de........................,
CNP.................................