Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1948 din 17 noiembrie 2010

privind aprobarea Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare si a Metodologiei de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare

ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 816 din 7 decembrie 2010



Având în vedere Referatul de aprobare nr. 115.741 din 16 iulie 2010 al Directiei generale protectia naturii si managementul ariilor naturale protejate - Directia managementul zonelor protejate,

în baza prevederilor Notei nr. 4.539/LB din 1 iunie 2010 privind unele aspecte organizatorice din cadrul Directiei generale protectia naturii si managementul ariilor naturale protejate, respectiv ale Notei nr. 5.672 din 7 iulie 2010 privind amânarea celei de-a treia sesiuni de atribuire în administrare si custodie a ariilor naturale protejate, stabilita conform Ordinului ministrului mediului si dezvoltarii durabile nr. 1.533/2008 privind aprobarea Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare si a Metodologiei de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare,

în temeiul prevederilor art. 18 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 57 lit. p) din cap. IX din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 15 alin. (4) din Hotarârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul mediului si padurilor emite urmatorul ordin:

Art. 1. - Se aproba Metodologia de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare, prevazuta în anexa nr. 1.

Art. 2. - Se aproba Metodologia de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare, prevazuta în anexa nr. 2.

Art. 3. - Contractele de administrare si conventiile de custodie încheiate pâna la intrarea în vigoare a prezentului ordin se modifica în vederea corelarii cu legislatia si reglementarile în vigoare, precum si cu dispozitiile prezentului ordin.

Art. 4. - La data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului mediului si dezvoltarii durabile nr. 1.533/2008 privind aprobarea Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare si a Metodologiei de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 din 3 decembrie 2008.

Art. 5. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

Art.6. - Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul mediului si padurilor,

Cristian Apostol,

secretar de stat

ANEXA Nr. 1

METODOLOGIE

de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare

Art. 1. - (1) Atribuirea în administrare a ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare se face de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, denumita în continuare autoritatea responsabila, pe baza de contract de administrare.

(2) Lista stabilita a siturilor „Natura 2000" care necesita structuri proprii de administrare se revizuieste periodic, prin ordin al conducatorului autoritatii responsabile, la propunerea directiei de specialitate, cu respectarea legislatiei în vigoare.

(3) In cazul ariilor naturale protejate care nu necesita structuri proprii de administrare si care se suprapun total sau partial în perimetrele ariilor naturale protejate ce necesita structuri proprii de administrare, administrarea se asigura de structurile de administrare ale acestora, cu respectarea principiului categoriei celei mai restrictive la elaborarea planului de management integrat.

(4) Conventiile de custodie încheiate anterior pentru ariile naturale protejate prevazute la alin. (3) înceteaza de drept în momentul semnarii noilor contracte de administrare.

(5) In cazul rezervatiilor stiintifice, rezervatiilor naturale, monumentelor naturii, siturilor de importanta comunitara, ariilor speciale de conservare, ariilor de protectie speciala avifaunistica si al celorlalte bunuri ale patrimoniului natural supuse unui regim special de protectie, care sunt cuprinse total sau partial în perimetrele rezervatiilor biosferei, ale parcurilor nationale si ale parcurilor naturale, administrarea se asigura de structurile de administrare ale acestora din urma.

Art. 2. - (1) In vederea încheierii contractelor de administrare pentru una sau mai multe arii naturale protejate care necesita structuri de administrare proprii, autoritatea responsabila organizeaza doua sesiuni de atribuire, în a treia luna din fiecare semestru.

(2) Pâna la atribuirea în administrare, responsabilitatea managementului acestor categorii de arii naturale protejate revine autoritatii responsabile, potrivit legislatiei în vigoare.

Art. 3. - (1) In vederea atribuirii administrarii uneia sau mai multor arii naturale protejate, persoanele juridice interesate depun la sediul autoritatii responsabile pentru fiecare arie solicitata un dosar de candidatura potrivit art. 4 alin. (2).

(2) Autoritatea responsabila încheie contractele de administrare cu persoanele juridice declarate câstigatoare pe baza unei evaluari facute de comisia de evaluare constituita conform prevederilor art. 6.

Art. 4. - (1) Etapele procedurii de atribuire în administrare sunt:

a) afisarea la sediul autoritatii responsabile si pe pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac obiectul prezentei metodologii si stabilirea termenului-limita de depunere a dosarului de candidatura;

b) depunerea dosarelor de candidatura în format hârtie si electronic, în termen de 30 de zile din momentul afisarii listei la sediul autoritatii responsabile;

c) transmiterea de catre autoritatea responsabila a dosarelor de candidatura în format electronic, în termen de doua zile de la termenul-limita de depunere a dosarelor de candidatura, catre membrii comisiei de evaluare;

d) întrunirea comisiei de evaluare si evaluarea dosarelor de candidatura;

e) întocmirea raportului de evaluare de catre comisia de evaluare;

f) afisarea pe site-ul autoritatii responsabile a punctajelor acordate dosarelor de candidatura;

g) depunerea contestatiilor;

h) analizarea si solutionarea contestatiilor, întocmirea raportului comisiei de contestatii si afisarea pe site-ul autoritatii responsabile a rezultatelor comisiei de contestatii;

i) aprobarea de catre conducatorul autoritatii responsabile a raportului final de evaluare, care include si raportul comisiei de contestatii;

j) semnarea contractului de administrare.

(2) Dosarul de candidatura se depune pentru fiecare arie naturala protejata, în format hârtie si electronic, si trebuie sa contina în mod obligatoriu urmatoarele documente:

a) cererea scrisa;

b) statutul, actul de înfiintare, actul constitutiv sau hotarârea judecatoreasca de constituire, dupa caz, cazierul fiscal, prezentarea detaliata a obiectului de activitate (din care sa reiasa existenta unor obiecte de activitate privind cel putin unul dintre urmatoarele domenii: protectia mediului, biologie, activitati de cercetare în domeniul stiintelor naturale, activitati de management al resurselor naturale regenerabile, activitati de educatie), declaratie autentica pe propria raspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care sa reiasa ca nu se afla în procedura de insolventa, faliment sau orice forma de reorganizare judiciara, declaratie autentica pe propria raspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care sa rezulte ca nu a fost condamnata definitiv de o instanta de judecata pentru savârsirea de infractiuni sau contraventii prevazute de legislatia privind protectia mediului, declaratie pe propria raspundere a persoanelor implicate în administrarea ariei naturale protejate respective si curriculum vitae semnate de catre personalul implicat în exercitarea administrarii (din care trebuie sa rezulte experienta în domeniul administrarii ariilor naturale protejate sau, daca nu este posibil, în domeniile protectia mediului, cercetare în domeniul stiintelor naturale, biodiversitatii, managementul resurselor naturale regenerabile, activitati de educare/constientizare în domeniul conservarii naturii, documente care sa ateste experienta profesionala);

c) descrierea capacitatilor tehnice existente destinate exclusiv administrarii ariei naturale protejate (sediu, minimum un autovehicul, birotica, mobilier, utilaje si unelte etc);

d) o propunere detaliata de plan de actiune pentru exercitarea administrarii ariei naturale protejate, inclusiv modalitatea de a implica factori-cheie interesati în luarea de decizii de management; planul de actiune trebuie elaborat în functie de valorile ariei naturale protejate pentru care s-a facut desemnarea si de amenintarile la care este supusa;

e) angajamentul privind bugetul care se aloca anual, destinat exclusiv functionarii structurii de administrare, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli, buget care va fi anexa obligatorie la contractul de administrare.

(3) Planul de actiune prevazut la alin. (2) lit. d) trebuie sa cuprinda urmatoarele:

a) descrierea situatiei actuale a ariei naturale protejate si a eventualelor probleme identificate, descriere care trebuie sa includa si obiectivele de conservare care au stat la baza înfiintarii ariei naturale protejate;

b) actiunile care se propun pentru realizarea protectiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari, patrulari, activitati educationale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunitatii locale si a altor persoane interesate etc), precum si masuri de conservare propuse pentru obiectivele care au stat la baza înfiintarii ariei naturale protejate, în masura stadiului actual de cunoastere, cu specificarea termenelor de realizare a acestora, a resurselor umane si financiare implicate;

c) parteneri actuali, consultanti si colaboratori de specialitate (cu anexarea parteneriatelor încheiate în acest scop);

d) formele de vizitare practicate în prezent în aria naturala protejata si eventual masurile preconizate pentru reducerea/ evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate;

e) organizarea stiintifica a activitatii: modalitatea de inventariere si monitorizare a biodioversitatii si geodiversitatii, modul de realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor salbatice de flora si fauna pentru care aria a fost declarata;

f) alte tipuri de activitati sau masuri propuse.

Art. 5. - (1) Persoana juridica este eligibila daca îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) are capacitate tehnica, care se apreciaza în functie de dotarile pe care le detine pentru buna administrare a ariei naturale protejate;

b) are capacitate stiintifica, care se apreciaza în functie de studiile, pregatirea si calificarea personalului implicat în administrarea ariei naturale protejate si baza materiala din dotare pentru a realiza studii si cercetari privind resursele naturale, monitorizarea si managementul durabil al acestora si conservarea diversitatii biologice;

c) are capacitate financiara, care se apreciaza în functie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotarii, cheltuielilor operationale, acoperirii salariilor si activitatilor specifice de administrare a ariei naturale protejate, conform angajamentului bugetar.

(2) In scopul dovedirii capacitatii tehnice, stiintifice si financiare, solicitantii pot depune, pe lânga documentele si informatiile prevazute la art. 4 alin. (2), orice alte documente si informatii relevante.

Art. 6. - (1) Comisia de evaluare este alcatuita din:

a) un reprezentant al directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;

b) un reprezentant al directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;

c) un reprezentant al Garzii Nationale de Mediu;

d) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului;

e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;

f) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupari în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedura transparenta;

g) un reprezentant al autoritatii publice centrale care raspunde de agricultura;

h) un reprezentant al structurilor de administrare ale parcurilor nationale/naturale.

(2) In cazul în care un membru al comisiei de evaluare se afla în conflict de interese definit conform legislatiei specifice, acesta nu participa la evaluarea dosarelor de candidatura care fac obiectul conflictului.

(3) Componenta nominala a comisiei de evaluare se aproba prin ordin al autoritatii responsabile, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentului ordin.

(4) Comisia de evaluare se considera legal întrunita în prezenta a cel putin 5 membri cu drept de acordare a punctajului.

(5) In procesul de evaluare a dosarelor de candidatura se poate solicita unui reprezentant al directiei juridice, respectiv al directiei economice, formularea unui punct de vedere juridic, respectiv economic.

Art. 7. - (1) Comisia de evaluare verifica daca dosarele de candidatura depuse de catre solicitanti contin toate documentele obligatorii prevazute la art. 4 alin. (2).

(2) Dosarele de candidatura incomplete se resping fara a fi evaluate cu punctajul stabilit în anexa nr. 2.

(3) Comisia de evaluare analizeaza dosarele de candidatura care contin toate documentele obligatorii pe baza fisei de punctaj prevazute în anexa nr. 2.

(4) Comisia de evaluare întocmeste raportul de evaluare în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limita de depunere a dosarelor de candidatura.

(5) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si pe pagina proprie de internet punctajele acordate de comisia de evaluare dosarelor de candidatura evaluate pe baza fisei de punctaj prevazute în anexa nr. 2, în termen de 3 zile lucratoare de la aprobarea raportului de evaluare.

(6) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit punctajul minim de calificare, respectiv 100 de puncte, administrarea va fi încredintata solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj, dupa solutionarea eventualelor contestatii.

(7) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit punctaje egale de calificare, administrarea va fi încredintata solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj la capacitatea stiintifica.

Art. 8. - (1) Solicitantii pot contesta punctajele acordate de comisia de evaluare propriilor dosare de candidatura depuse, în termen de doua zile lucratoare din momentul afisarii rezultatului evaluarii.

(2) Contestatiile se solutioneaza de catre comisia de contestatii, alcatuita din:

a) un reprezentant al directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;

b) un reprezentant al directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;

c) un reprezentant al Garzii Nationale de Mediu;

d) un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului;

e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;

f) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupari în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedura transparenta;

g) un reprezentant al autoritatii publice centrale care raspunde de agricultura;

h) un reprezentant al structurilor de administrare ale parcurilor nationale/naturale, altii decât cei care fac parte din comisia de evaluare.

(3) In cazul în care un membru al comisiei de contestatii se afla în conflict de interese definit conform legislatiei specifice, acesta nu participa la evaluarea dosarelor de candidatura care fac obiectul conflictului.

(4) Componenta nominala a comisiei de contestatii se aproba prin ordin al autoritatii responsabile, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentului ordin.

(5) Comisia de contestatii se considera legal întrunita în prezenta a cel putin 5 membri cu drept de acordare a punctajului.

(6) Comisia de contestatii analizeaza, solutioneaza contestatiile si întocmeste raportul de evaluare, în termen de 10 zile lucratoare de la termenul final de depunere a contestatiilor.

(7) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si pe pagina proprie de internet rezultatele comisiei de contestatii, în termen de 15 zile de la termenul final de depunere a contestatiilor, si întocmeste raportul final de evaluare.

(8) Conducatorul autoritatii responsabile aproba raportul final de evaluare, care include si raportul comisiei de contestatii, în termen de 5 zile lucratoare de la afisarea rezultatelor comisiei de contestatii.

Art. 9. - (1) Contractul de administrare se încheie în termen de 15 zile lucratoare de la aprobarea raportului final de evaluare mentionat la art. 8 alin. (8).

(2) Incheierea contractului de administrare se face conform modelului prevazut în anexa nr. 1.

(3) Autoritatea responsabila stabileste termenul pentru eliberarea legitimatiilor de control.

(4) Modelul legitimatiei de control este prevazut în anexa nr. 3.

Art. 10. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta metodologie.

ANEXA Nr. 1

la metodologie

CONTRACT DE ADMINISTRARE

a ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare

- model -

ARTICOLUL 1

Partile contractante

............................................................................................................................. (denumirea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului) în calitate de autoritate responsabila, cu sediul în......................., reprezentata prin domnul/doamna........................., în calitate de................................................................................................, (denumirea persoanei juridice careia i se încredinteaza administrarea ariei naturale protejate)

si............................................................................................, în calitate de administrator, cu sediul în.......................................,reprezentata prin ...................................................., în calitate de........................................., consimt la încheierea prezentului contract.

ARTICOLUL 2

Obiectul contractului

Obiectul prezentului contract îl constituie atribuirea administrarii............................................................................... (denumirea ariei naturale protejate)

ARTICOLUL 3

Obligatiile si drepturile partilor contractante

3.1. Obligatiile administratorului ariei naturale protejate ..........................................................................................................................................(denumirea persoanei juridice careia i s-a încredintat administrarea ariei naturale protejate sau a structurii de administrare cu personalitate juridica din cadrul acestei persoane juridice, daca este necesara crearea uneia sau mai multor structuri de administrare distincte) are obligatia:

a) sa administreze aria naturala protejata în baza prezentului contract si în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de management si cu regulamentul ariei naturale protejate;

b) sa transfere, la încetarea prezentului contract, în baza unui proces-verbal de predare-primire, din patrimoniul sau în patrimoniul autoritatii responsabile, activele fixe, corporale si necorporale, bunurile de natura obiectelor de inventar care au fost procurate si/sau realizate din fonduri publice, finantari si/sau cofinantari în cadrul diferitelor proiecte nationale/internationale, daca au fost achizitionate în scopul administrarii ariei naturale protejate pe perioada contractului de administrare, urmând a fi transferate structurii de administrare urmatoare;

c) sa asigure un buget care sa permita buna administrare a ariei naturale protejate, inclusiv a functionarii consiliului stiintific si a consiliului consultativ de administrare, conform bugetului asumat, anexat la prezentul contract;

d) sa pastreze destinatia oricarei constructii, dotari ori amenajari ce se realizeaza din fonduri publice si se utilizeaza în scopul bunei administrari a ariei naturale protejate de catre structura de administrare;

e) sa doteze personalul cu echipament adecvat activitatii de teren si cu uniforme specifice aprobate conform legislatiei în vigoare;

f) sa asigure instruirea necesara a personalului;

g) sa prezinte autoritatii responsabile un raport anual calendaristic, pâna la sfârsitul lunii ianuarie a anului urmator, privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme aparute si actiunile întreprinse în baza planului de management si situatia realizarii obligatiilor asumate, precum si alte rapoarte, la cererea autoritatii responsabile;

h) sa formuleze propuneri privind componenta nominala si regulamentul de organizare si functionare al consiliului stiintific si sa le înainteze Academiei Române si autoritatii responsabile, în termen de 4 luni de la încheierea prezentului contract;

i) sa formuleze propuneri privind componenta si regulamentul de organizare si functionare al consiliului consultativ de administrare si sa le înainteze autoritatii responsabile, în termen de 4 luni de la încheierea prezentului contract;

j) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare autoritatii responsabile regulamentul ariei naturale protejate, care contine regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de 9 luni de la încheierea contractului de administrare, în acord cu prevederile legislatiei în vigoare;

k) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare autoritatii responsabile, în termen de 9 luni de la încheierea contractului de administrare, setul de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura 2000";

l) pâna la elaborarea setului de masuri minime se aplica masurile existente în planul de actiuni prevazut în dosarul de candidatura cu care a participat în sesiunea de atribuire;

m) pâna la aprobarea planului de management se aplica setul de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura 2000", aprobate de autoritatea responsabila;

n) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare autoritatii responsabile planul de management al ariei naturale protejate, prin implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de 2 ani de la încheierea contractului de administrare;

o) în cazul în care elaborarea planului de management este prevazuta în cadrul unor proiecte cu finantare nationala/ europeana în curs de derulare, termenul-limita de finalizare a planului de management va fi cel prevazut în proiectul respectiv;

p) sa sprijine dezvoltarea durabila a întregii zone prin masuri ce contribuie la conservarea patrimoniului natural încredintat (de exemplu, agricultura traditionala, ecoturismul etc);

q) sa promoveze actiuni de constientizare si informare a populatiei locale cu privire la necesitatea protectiei naturii si la rolul ariilor naturale protejate;

r) sa contribuie la monitorizarea speciilor si habitatelor de interes national si comunitar, precum si la cartarea habitatelor si distributia speciilor;

s) sa furnizeze prompt informatii, la solicitarea autoritatii responsabile, si sa înstiinteze direct si operativ despre producerea oricarui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural încredintat spre administrare;

t) sa furnizeze informatii pentru actualizarea periodica a bazelor de date ale autoritatii responsabile, în vederea îmbunatatirii sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale protejate si de raportare la institutiile nationale si internationale;

u) sa solicite avizul autoritatii responsabile pentru uniforma si însemnele specifice pe care doreste sa le foloseasca în cazul în care nu le preia pe cele care vor fi stabilite la nivel national;

v) sa identifice orice prejudicii aduse bunurilor patrimoniului natural cauzate de terte persoane si sa informeze în scris autoritatea responsabila, în termen de 48 de ore de la producerea/luarea la cunostinta a prejudiciului;

w) sa controleze modul de aplicare a prevederilor planului de management si a regulamentului ariei naturale protejate în baza legitimatiei de control emise de catre autoritatea responsabila;

x) obligatiile specifice pentru aria naturala protejata si/sau pentru administrator, care decurg din prevederile legislative în vigoare si care vor fi comunicate administratorului pe parcursul derularii contractului;

y) alte obligatii specifice pentru administrator si/sau consimtite de ambele parti.

3.2. Autoritatea responsabila are obligatia:

a) sa controleze cel putin o data pe an si ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasari în teren, modul de respectare a obligatiilor asumate de administrator conform prezentului contract, modul de implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului ariei naturale protejate si a prevederilor actelor normative în vigoare;

b) sa sustina proiectele initiate de structura de administrare;

c) sa sustina, în limita bugetului de stat alocat, realizarea activitatilor cuprinse în planurile de management, în baza proiectelor aprobate;

d) sa analizeze rapoartele întocmite de structura de administrare, modul în care se respecta conditiile si clauzele prezentului contract si sa propuna masuri în consecinta;

e) sa analizeze problemele raportate de administratorii ariilor naturale protejate si sa întreprinda masurile necesare;

f) sa elibereze legitimatii de control;

g) alte obligatii specifice si/sau consimtite de ambele parti.

3.3. Drepturile administratorului ariei naturale protejate ..........................................................................................................................................(denumirea persoanei juridice careia i s-a încredintat administrarea ariei naturale protejate) are dreptul:

a) sa asigure protectia si promovarea imaginii ariei naturale protejate prin înregistrarea unei marci proprii a acesteia si sa urmareasca respectarea regimului juridic aplicabil marcii;

b) sa transmita drepturile cu privire la marca, prin cesiune sau prin licenta, oricând în cursul duratei de protectie a marcii;

c) sa stabileasca uniforma si însemnele specifice pentru structura de administrare, în vederea promovarii imaginii;

d) sa stabileasca tarife pentru completarea resurselor financiare necesare bunei administrari a ariei naturale protejate, potrivit legislatiei specifice în vigoare;

e) sa reprezinte aria naturala protejata în cadrul întâlnirilor la nivel international si national;

f) sa faca parte, în calitate de membru cu drepturi depline, din retele sau organizatii internationale si nationale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc);

g) sa prezinte în mass-media, la întâlniri, conferinte etc. aria naturala protejata, activitatea proprie si orice eveniment sau problema care are legatura cu aria naturala protejata;

h) sa solicite sprijinul directiei de specialitate din cadrul autoritatii responsabile, inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturala protejata;

i) sa solicite sprijinul consiliului stiintific si al consiliului consultativ de administrare în toate problemele ce vizeaza aria naturala protejata, prin realizarea a cel putin doua întâlniri anuale cu aceste structuri;

j) sa realizeze si sa implementeze proiecte ce vizeaza aria naturala protejata;

k) sa încheie protocoale de colaborare/parteneriate cu terte persoane juridice sau fizice în scopul realizarii unor activitati specifice administrarii ariei naturale protejate, de exemplu, cercetare, educatie ecologica etc;

l) sa încheie conventii de custodie cu terte persoane juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice cu privire la unele parti din aria naturala protejata, de exemplu, pesteri, puncte fosilifere etc, în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie si în baza unui act similar modelului de conventie de custodie;

m) sa încheie parteneriate cu terte persoane juridice în scopul administrarii în comun a ariei naturale protejate, cu obligatia de a se asigura ca persoana juridica respectiva îndeplineste criteriile de eligibilitate prevazute de legislatia în vigoare privind atribuirea în administrare a ariilor naturale protejate care necesita constituirea de structuri de administrare, cu acordul autoritatii responsabile;

n) sa angreneze voluntari în actiuni ce vizeaza aria naturala protejata;

o) sa contracteze sau sa participe la contracte ce vizeaza aria naturala protejata, de exemplu: prestari de servicii, angajare de sezonieri, investitii, ghizi, consultanta etc;

p) alte drepturi specifice si/sau consimtite de ambele parti.

3.4. Drepturile autoritatii responsabile:

- sa solicite administratorului ariei naturale protejate, ori de câte ori este necesar, informatii/documente/rapoarte privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme aparute si actiunile întreprinse în baza planului de management si situatia realizarii obligatiilor asumate.

ARTICOLUL 4

Durata contractului

4.1. Prezentul contract se deruleaza pe o perioada de 10 ani.

4.2. Modificarea contractului

a) Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentului contract pot fi modificate, cu acordul partilor, prin act aditional, la initiativa uneia dintre partile semnatare, în scopul asigurarii unei protectii sporite a ariei naturale protejate.

b) Actul aditional se poate încheia la schimbarea uneia dintre parti (a titulaturii, a sediului, cu conditia ca prevederile din contractul de administrare sa ramâna neschimbate), precum si la modificarea legislatiei specifice.

4.3. Incetarea contractului

Prezentul contract înceteaza în urmatoarele situatii:

a) la expirarea perioadei de valabilitate;

b) daca persoana juridica se afla în procedura de insolventa, faliment sau orice forma de reorganizare judiciara, conform Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare;

c) prin reziliere de drept, fara interventia instantei de judecata, în cazul nerespectarii obligatiilor ce revin partilor semnatare conform prevederilor prezentului contract sau al nerespectarii prevederilor legislatiei specifice în vigoare, daca în termen de 60 de zile de la notificare nu a fost remediata situatia;

d) în cazuri de forta majora care îl pun în imposibilitate pe administrator sa îsi mai exercite atributiile în conditiile prevazute initial în prezentul contract;

e) în cazul în care prin modificarea legislatiei specifice se va impune o alta modalitate de administrare;

f)în cazul emiterii unui aviz favorabil pentru proiecte/planuri/ programe/activitati care contravin obiectivelor de conservare a ariei naturale protejate;

g) la constatarea oricaror prejudicii cauzate de administrator în aria naturala protejata, de catre personalul cu atributii de control conform prevederilor legislatiei de mediu în vigoare;

h) prin acordul partilor, consemnat în scris.

Incheiat astazi,............................... (data), în 4 exemplare originale, câte doua pentru fiecare parte.

Din partea autoritatii responsabile....................................................

Din partea persoanei juridice careia i s-a încredintat administrarea....................................................................................., (denumirea ariei naturale protejate)

……………………………………………………….

(denumirea persoanei juridice solicitante)

……………………………………………………….

(functia si numele reprezentantului legal)

ANEXA Nr. 2

la metodologie

FISA DE PUNCTAJ

Criterii, punctajul acordat, punctajul maxim

I. Capacitate tehnica

Dotari:

- sediu: 10 puncte;

- minimum un autovehicul: 5 puncte

- birotica, mobilier, utilaje si unelte etc: 5 puncte

II. Capacitate stiintifica

1. Studiile personalului implicat: 10 puncte

2. Calificarea personalului implicat: 10 puncte

3. Experienta în domeniul conservarii biodiversitatii: 20 de puncte

4. Baza materiala necesara pentru a realiza studii si cercetari privind resursele naturale, monitorizarea si managementul durabil al acestora si conservarea diversitatii biologice: 10 puncte

III. Capacitate financiara

1. Resurse financiare necesare acoperirii cheltuielilor operationale: 6 puncte

2. Resurse financiare necesare acoperirii activitatilor specifice de management: 6 puncte

3. Resurse financiare necesare acoperirii salariilor: 6 puncte

4. Planificarea bugetului anual destinat exclusiv functionarii structurii de administrare: 6 puncte

5. Propuneri de proiecte pentru atragerea de fonduri pentru aria naturala protejata: 6 puncte

IV. Planul de actiune pentru exercitarea administrarii ariei naturale protejate

1. Descrierea generala a ariei naturale protejate: 2 puncte

2. Descrierea situatiei actuale a ariei naturale protejate si a eventualelor probleme identificate: 8 puncte

3. Actiunile care se propun pentru realizarea protectiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari, patrulari, activitati de prevenire si educationale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunitatii locale si a altor persoane interesate etc): 20 de puncte

4. Parteneri actuali, consultanti si colaboratori de specialitate: 2 puncte

5. Formele de vizitare practicate si masurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate: 3 puncte

6. Organizarea stiintifica a activitatii: modalitatea de inventariere si monitorizare a florei, faunei si habitatelor naturale, modul de realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor, inclusiv cele de interes comunitar: 15 puncte

Total punctaj acordat:................

Punctaj maxim: 150 de puncte

Punctajul minim necesar încredintarii în administrare este de 100 de puncte.

ANEXA Nr. 3

la metodologie

Model de legitimatie de control

AUTORITATEA RESPONSABILA

LEGITIMATIE DE CONTROL

Nr...........din......................

Domnul/Doamna ........................, din partea structurii de administrare ......................., este împuternicit(a), în baza prevederilor art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 97 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sa constate faptele ce constituie contraventii si sa aplice sanctiunile ce deriva din nerespectarea actelor normative sus-mentionate, pe teritoriul .........................încredintate în administrare în baza Contractului de administrare nr.................din data de....................................

Ministrul mediului si padurilor,

...................................................

Prezenta legitimatie este valabila însotita de buletinul/cartea de identitate seria.................nr........................., eliberat(a) de........................................................la data de........................, CNP........................................................

ANEXA Nr. 2

METODOLOGIE

de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare

Art. 1. -Atribuirea în custodie a ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare se face de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, denumita în continuare autoritatea responsabila, pe baza de conventie de custodie.

Art. 2. - (1) In vederea asigurarii eficiente a managementului ariilor naturale protejate autoritatea responsabila deleaga urmatoarele competente Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si institutiilor din subordine, care:

a) îndruma si instruiesc custozii ariilor naturale protejate în vederea exercitarii custodiei în conditiile legii si conform bunelor practici în domeniul ariilor naturale protejate, inclusiv în vederea realizarii planurilor de management ale ariilor naturale protejate;

b) emit recomandari si propuneri de îmbunatatire a activitatii custozilor, daca este cazul;

c) monitorizeaza activitatea custozilor în procesul de administrare a ariei naturale protejate atribuite în custodie;

d) analizeaza si emit puncte de vedere asupra masurilor de conservare, regulamentelor si planurilor de management elaborate de catre custozi;

e) propun autoritatii responsabile rezilierea conventiilor de custodie, în cazul în care exercitarea activitatii de custode nu este corespunzatoare.

(2) Pâna la atribuirea în custodie, responsabilitatea managementului ariilor naturale protejate revine autoritatii responsabile, prin structurile prevazute la alin. (4).

(3) In cazul în care custodele unei arii este una dintre structurile prevazute la alin. (4), pentru evitarea conflictelor de interese, autoritatea competenta pentru emiterea actelor de reglementare este structura imediat superioara celei care este custode.

(4) Competentele prevazute la alin. (1) si (2) sunt duse la îndeplinire, dupa cum urmeaza:

a) agentiile judetene pentru protectia mediului pentru ariile naturale protejate care nu depasesc limitele teritoriale de competenta ale acestora;

b) agentia regionala de protectie a mediului competenta pentru ariile naturale protejate ale caror limite se desfasoara pe teritoriul a doua sau mai multor judete din cadrul aceleiasi regiuni;

c) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului pentru ariile naturale protejate ale caror limite se desfasoara pe teritoriul a doua sau mai multor regiuni.

Art. 3. - (1) Dupa actualizarea, de catre autoritatea responsabila, a listei cu ariile naturale protejate care nu necesita structuri de administrare, atribuirea în custodie se realizeaza conform prezentei metodologii.

(2) In cazul în care o arie naturala protejata care nu necesita structura proprie de administrare se suprapune total sau partial cu unul sau mai multe situri „Natura 2000" care nu necesita structura proprie de administrare, custodia se asigura de catre un singur custode pentru ariile naturale protejate respective, cu realizarea planului de management integrat.

(3) Conventiile de custodie încheiate anterior pentru ariile naturale protejate prevazute la alin. (2) înceteaza de drept în momentul semnarii noii conventii de custodie.

(4) In cazul în care un custode al uneia sau mai multor arii naturale protejate renunta la conventia de custodie, aria naturala protejata ramâne în grija autoritatii responsabile, prin structurile prevazute la art. 2 alin. (3).

Art. 4. - (1) In vederea încheierii conventiilor de custodie pentru una sau mai multe arii naturale protejate care nu necesita structuri proprii de administrare, autoritatea responsabila organizeaza doua sesiuni semestriale de atribuire.

(2) Sesiunea de atribuire se organizeaza în a treia luna din fiecare semestru.

Art. 5. - (1) In vederea atribuirii în custodie a uneia sau mai multor arii naturale protejate, persoanele fizice si juridice interesate depun la sediul autoritatii responsabile pentru fiecare arie solicitata un dosar de candidatura prevazut la art. 6 alin. (2).

(2) Autoritatea responsabila încheie conventiile de custodie cu persoanele fizice si juridice declarate câstigatoare pe baza unei evaluari facute de comisia de evaluare constituita conform prevederilor art. 7.

Art. 6. - (1) Etapele procedurii de atribuire în custodie sunt:

a) afisarea la sediul autoritatii responsabile si pe pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac obiectul prezentei metodologii si stabilirea termenului-limita de depunere a dosarului de candidatura;

b) depunerea dosarelor de candidatura în format hârtie si electronic în termen de 30 de zile din momentul afisarii listei la sediul autoritatii responsabile;

c) transmiterea de catre autoritatea responsabila, catre membrii comisiei de evaluare, a dosarelor de candidatura în format electronic în termen de 5 zile de la termenul-limita de depunere a dosarelor de candidatura;

d) întrunirea comisiei de evaluare si evaluarea dosarelor de candidatura;

e) întocmirea raportului de evaluare de catre comisia de evaluare;

f) afisarea pe site-ul autoritatii responsabile a punctajelor acordate dosarelor de candidatura;

g) depunerea contestatiilor;

h) analizarea si solutionarea contestatiilor, întocmirea raportului comisiei de contestatii si afisarea pe site-ul autoritatii responsabile a rezultatelor comisiei de contestatii;

i) aprobarea de catre conducatorul autoritatii responsabile a raportului final de evaluare, care include si raportul comisiei de contestatii;

j) semnarea conventiei de custodie.

(2) Dosarul de candidatura se depune pentru fiecare arie naturala protejata, în format hârtie si electronic, si trebuie sa contina în mod obligatoriu urmatoarele documente:

a) cerere scrisa;

b) copie de pe actul de identitate, cazierul fiscal si judiciar, în original, curriculum vitae, diplome de studii, specializari, documente care sa ateste posibilitatile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune conditii a obiectivelor din conventia de custodie (angajamentul privind bugetul care se aloca anual, destinat exclusiv administrarii ariei naturale protejate, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli, buget care va fi anexa obligatorie la conventia de custodie, documente care sa ateste disponibilitati financiare necesare administrarii conform propunerii de angajament bugetar pentru minimum un trimestru în avans), în cazul persoanelor fizice;

c) statutul, actul de înfiintare, actul constitutiv sau hotarârea judecatoreasca de constituire, dupa caz, cazierul fiscal, prezentarea detaliata a obiectului de activitate (din care sa reiasa activitatea privind cel putin unul dintre urmatoarele domenii: turism, stiintele naturii, cercetare în domeniul stiintelor naturale, managementul resurselor naturale regenerabile, educatie ecologica), declaratie autentica pe propria raspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care sa rezulte ca nu se afla în procedura de insolventa, faliment sau orice alta forma de reorganizare judiciara, declaratie autentica pe propria raspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care sa rezulte ca nu a fost condamnata definitiv de o instanta de judecata pentru savârsirea de infractiuni sau contraventii prevazute de legislatia privind protectia mediului, documente care sa ateste posibilitatile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune conditii a obiectivelor din conventia de custodie (angajamentul privind bugetul care se aloca anual, destinat exclusiv administrarii ariei naturale protejate, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli, buget care va fi anexa obligatorie la conventia de custodie, curriculum vitae asumate de catre personalul implicat în exercitarea custodiei, din care trebuie sa rezulte experienta în domeniul administrarii ariilor naturale protejate sau, daca nu este posibil, în domeniile protectia mediului, cercetare în domeniul stiintelor naturale, management al resurselor naturale regenerabile, activitati de educatie, biologie), acordul de parteneriat, daca este cazul, în cazul persoanelor juridice;

d) descrierea capacitatilor tehnice existente destinate exclusiv administrarii ariei naturale protejate (sediu, minimum un autovehicul, birotica, mobilier, utilaje si unelte etc);

e) propunere detaliata de plan de actiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate, inclusiv modalitatea de a implica factori-cheie interesati, în luarea de decizii de management (actiuni, persoane implicate, în cazul parteneriatelor se vor specifica actiunile de care sunt responsabile partile parteneriatului); planul de actiune trebuie elaborat în functie de valorile ariei naturale protejate pentru care s-a facut desemnarea si de amenintarile la care este supusa;

f) minimum doua recomandari, dintre care una din partea autoritatilor locale de mediu, pentru preluarea custodiei, care sa ateste competenta, experienta, seriozitatea, spiritul de cooperare ale solicitantului custodiei, detalieri despre modul concret în care a mai exercitat atributii privind protectia ariei naturale protejate în trecut, daca este cazul, sau alte activitati întreprinse în domeniu. Recomandarile pot fi din partea: reprezentantilor autoritatilor/institutiilor locale, institutiilor muzeale sau de cercetare si/sau de învatamânt superior cu activitate în domeniu si/sau în zona, organizatiilor neguvernamentale recunoscute cu activitate în domeniu si/sau în zona, altor personalitati în domeniu;

g) alte materiale considerate utile de catre solicitant, precum: fotografii, articole în presa, materiale video etc.

(3) Planul de actiune prevazut la alin. (2) lit. e) trebuie sa cuprinda urmatoarele:

a) descrierea situatiei actuale a ariei naturale protejate si a eventualelor probleme identificate, descriere care trebuie sa includa si obiectivele de conservare care au stat la baza înfiintarii ariei naturale protejate;

b) actiunile care se propun pentru realizarea protectiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari, patrulari, activitati educationale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunitatii locale si a altor persoane interesate etc), precum si masuri de conservare propuse pentru obiectivele care au stat la baza înfiintarii ariei naturale protejate, în masura stadiului actual de cunoastere, cu specificarea termenelor de realizare a acestora, a resurselor umane si financiare implicate;

c) set minim de masuri de conservare pentru siturile „Natura 2000";

d) parteneri actuali, consultanti si colaboratori de specialitate (cu anexarea parteneriatelor încheiate în acest scop);

e) formele de vizitare practicate în prezent în aria naturala protejata si eventual masurile preconizate pentru reducerea/evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate;

f) organizarea stiintifica a activitatii: modalitatea de inventariere si monitorizare a biodiversitatii si geodiversitatii, modul de realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor salbatice de flora si fauna pentru care aria a fost declarata;

g) alte tipuri de activitati sau masuri propuse.

(4) Sunt eligibile persoanele fizice si juridice, publice sau private, care îndeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au capacitate tehnica, care se apreciaza în functie de dotarile pe care le detin pentru buna administrare a ariei naturale protejate;

b) au capacitate stiintifica, care se apreciaza în functie de studiile, pregatirea si calificarea personalului implicat în administrarea ariei naturale protejate si baza materiala din dotare pentru a realiza studii si cercetari privind resursele naturale, monitorizarea si managementul durabil al acestora si conservarea diversitatii biologice;

c) au capacitate financiara, care se apreciaza în functie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotarii, cheltuielilor operationale, acoperirii salariilor si activitatilor specifice de administrare a ariei naturale protejate, conform angajamentului bugetar.

(5) In scopul dovedirii capacitatii tehnice, stiintifice si financiare, solicitantii pot depune, pe lânga documentele si informatiile prevazute la art. 6 alin. (2), orice alte documente si informatii relevante.

Art. 7. - (1) La nivelul fiecarei agentii regionale pentru protectia mediului se organizeaza câte o comisie de evaluare.

(2) Comisia de evaluare este alcatuita din:

a) un reprezentant al directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;

b) un reprezentant al agentiei regionale pentru protectia mediului;

c) un reprezentant al structurilor de administrare ale parcurilor nationale/naturale;

d) un reprezentant al autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura/inspectoratul teritorial de regim silvic si vânatoare;

e) un reprezentant al Garzii Nationale de Mediu;

f) un reprezentant delegat de catre Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;

g) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupari în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedura transparenta;

h) un reprezentant al autoritatii publice centrale care raspunde de agricultura.

(3) Componenta nominala a comisiei de evaluare se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii responsabile, în termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentului ordin.

(4) Comisia de evaluare se considera legal întrunita în prezenta a cel putin 5 membri cu drept de acordare a punctajului.

(5) In cazul în care un membru al comisiei de evaluare se afla în conflict de interese definit conform legislatiei specifice, acesta nu participa la evaluarea dosarelor de candidatura care fac obiectul conflictului.

(6) In procesul de evaluare a dosarelor de candidatura se poate solicita unui reprezentant al directiei juridice, respectiv al directiei economice din cadrul agentiei regionale pentru protectia mediului unde are loc evaluarea dosarelor de candidatura, formularea unui punct de vedere juridic, respectiv economic.

(7) In procesul de evaluare a dosarelor de candidatura se poate solicita unui reprezentant al structurii de specialitate din domeniul conservarii biodiversitatii din cadrul agentiei locale pentru protectia mediului din judetul în care se afla ariile naturale protejate pentru care se solicita atribuirea în custodie formularea unui punct de vedere tehnic.

Art. 8. - (1) Comisia de evaluare verifica daca dosarele de candidatura depuse de catre solicitanti contin toate documentele obligatorii prevazute la art. 6 alin. (2).

(2) Dosarele de candidatura incomplete se resping fara a fi evaluate cu punctajul stabilit în anexa nr. 2.

(3) Comisia de evaluare evalueaza dosarele de candidatura care contin toate documentele obligatorii pe baza fisei de punctaj prevazute în anexa nr. 2.

(4) Comisia de evaluare întocmeste raportul de evaluare în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limita de depunere a dosarelor.

(5) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si pe pagina proprie de internet punctajele acordate de comisiile de evaluare dosarelor de candidatura evaluate pe baza fisei de punctaj prevazute în anexa nr. 2, în termen de 3 zile lucratoare de la aprobarea raportului de evaluare.

(6) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit punctajul minim de calificare, respectiv 60 de puncte, custodia va fi încredintata solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj, dupa solutionarea eventualelor contestatii.

(7) In cazul în care exista doua sau mai multe dosare de candidatura depuse pentru aceeasi arie naturala protejata care au întrunit punctaje egale de calificare, custodia va fi încredintata solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj la capacitatea stiintifica.

Art. 9. - (1) Solicitantii pot contesta punctajele acordate de comisia de evaluare propriilor dosare de candidatura depuse, în termen de doua zile lucratoare din momentul afisarii rezultatului evaluarii.

(2) Contestatiile se solutioneaza de catre comisia de contestatii, care este aceeasi cu cea mentionata la art. 8 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin.

(3) Comisia de contestatii analizeaza, solutioneaza contestatiile si întocmeste raportul de evaluare, în termen de 10 zile lucratoare de la termenul final de depunere a contestatiilor.

(4) Autoritatea responsabila afiseaza la sediul sau si pe pagina proprie de internet rezultatele comisiei de contestatii, în termen de 15 zile de la termenul final de depunere a contestatiilor, si întocmeste raportul final de evaluare.

(5) Conducatorul autoritatii responsabile aproba raportul final de evaluare, care include si raportul comisiei de contestatii, în termen de 5 zile lucratoare de la afisarea rezultatelor comisiei de contestatii.

Art. 10. - (1) Conventia de custodie se încheie în termen de 15 zile lucratoare de la aprobarea raportului final de evaluare mentionat la art. 9 alin. (5).

(2) In cazul în care solicitantul care a câstigat custodia nu se prezinta sa semneze conventia de custodie în termenul stabilit, aria naturala protejata este inclusa pe lista de atribuire pentru sesiunea urmatoare, iar solicitantului respectiv nu îi este permisa depunerea candidaturii la urmatoarea sesiune.

(3) Incheierea conventiei de custodie se face conform modelului prevazut în anexa nr. 1.

(4) Autoritatea responsabila stabileste termenul pentru eliberarea legitimatiilor de control.

(5) Modelul legitimatiei de control este prevazut în anexa nr. 3.

Art. 11.-Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta metodologie.

ANEXA Nr. 1

la metodologie

CONVENTIE DE CUSTODIE

- model -

ARTICOLUL 1

Partile contractante

............................................................................................................................. (denumirea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, în calitate de autoritate responsabila) cu sediul în ......................................................., reprezentata prin domnul/doamna................................................, în calitate de..............................................................................................,

si

...................................................................................................................... (denumirea persoanei fizice sau juridice careia i se atribuie custodia ariei naturale protejate si datele de identificare) în calitate de custode, cu domiciliul/sediul în..............................., reprezentata prin......................................................................., (pentru persoane juridice) în calitate de........................................................................., consimt la încheierea prezentei conventii.

ARTICOLUL 2

Obiectul conventiei

Obiectul prezentei conventii îl constituie atribuirea în custodie a................................................................................................ (denumirea ariei naturale protejate)

ARTICOLUL 3

Obligatiile si drepturile partilor

Obligatiile partilor

3.1............................................................................................ (denumirea persoanei fizice si juridice careia i s-a atribuit custodia ariei naturale protejate) are obligatia:

a) sa administreze aria naturala protejata în baza prezentei conventii si în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de management si cu regulamentul ariei naturale protejate si sa controleze modul de aplicare a acestora în baza legitimatiei de control primite din partea autoritatii responsabile cu care s-a semnat conventia de custodie;

b) sa transfere, la încetarea prezentei conventii, în baza unui proces-verbal de predare-primire, din patrimoniul sau în patrimoniul autoritatii responsabile, activele fixe, corporale si necorporale, bunurile de natura obiectelor de inventar care au fost procurate si/sau realizate din fonduri publice, finantari si/sau cofinantari în cadrul diferitelor proiecte nationale/internationale, daca au fost achizitionate în scopul administrarii ariei naturale protejate pe perioada conventiei de custodie, urmând a fi transferate viitorului custode;

c) sa ia toate masurile necesare în vederea asigurarii unei protectii eficiente a ariei naturale protejate si a valorilor patrimoniului natural;

d) sa contribuie la monitorizarea speciilor si habitatelor de interes national si comunitar, precum si la cartarea habitatelor si distributia speciilor;

e) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare la autoritatea responsabila regulamentul ariei naturale protejate, care contine regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de 6 luni de la încheierea conventiei de custodie, în acord cu prevederile legislatiei în vigoare, însotit de punctul de vedere al Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului/agentiei regionale pentru protectia mediului/agentiei judetene pentru protectia mediului, denumite în continuare ANPM/ARPM/APM, în functie de limitele teritoriale de competenta ale acestora;

f) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare autoritatii responsabile, în termen de 6 luni de la încheierea conventiei de custodie, setul de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura 2000", însotit de punctul de vedere al ANPM/ARPM/APM, în functie de limitele teritoriale de competenta ale acestora;

g) pâna la elaborarea setului de masuri minime se aplica masurile existente în planul de actiuni prevazut în dosarul de candidatura cu care a participat în sesiunea de atribuire;

h) pâna la aprobarea planului de management se aplica setul de masuri minime de conservare, aprobate de autoritatea responsabila, stabilite în functie de categoria de management a ariei naturale protejate;

i) sa elaboreze si sa transmita spre aprobare autoritatii responsabile planul de management al ariei naturale protejate, prin implicarea si consultarea factorilor interesati, în termen de un an de la încheierea conventiei de custodie, însotit de punctul de vedere al ANPM/ARPM/APM, în functie de limitele teritoriale de competenta ale acestora;

j) în cazul în care elaborarea planului de management este prevazuta în cadrul unor proiecte cu finantare nationala/ europeana în curs de derulare, termenul-limita de finalizare a planului va fi cel prevazut în proiectul respectiv;

k) sa asigure instruirea necesara a persoanelor implicate în activitatea de custodie;

l) sa promoveze actiuni de constientizare si informare a populatiei locale cu privire la necesitatea protectiei naturii si la rolul ariilor naturale protejate;

m) sa furnizeze prompt informatii la solicitarea autoritatii responsabile si sa înstiinteze direct si operativ despre producerea oricarui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural atribuit în custodie;

n) sa furnizeze informatii pentru actualizarea periodica a bazelor de date ale autoritatii responsabile, în vederea îmbunatatirii sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale protejate si de raportare la institutiile nationale si internationale;

o) sa pastreze destinatia oricarei constructii, dotari sau amenajari ce se realizeaza din fonduri primite în urma derularii activitatii de custode, în scopul bunei gestionari a ariei naturale protejate;

p) sa prezinte autoritatii responsabile un raport anual complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme aparute si actiunile întreprinse în baza planului de management, precum si situatia realizarii obligatiilor asumate prin prezenta conventie;

q) sa identifice orice prejudicii cauzate de terte persoane bunurilor patrimoniului natural si sa informeze în scris autoritatea responsabila în termen de 48 de ore de la producerea/luarea la cunostinta a prejudiciului;

r) sa readuca aria naturala protejata la starea initiala în cazul unor prejudicii produse prin vina proprie;

s) sa controleze modul de aplicare a prevederilor planului de management si ale regulamentului ariei naturale protejate în baza legitimatiei de control emise de catre autoritatea responsabila;

t) obligatiile specifice pentru aria naturala protejata si/sau pentru custode, care decurg din prevederile legislative în vigoare si care vor fi comunicate custodelui pe parcursul derularii conventiei de custodie;

u) alte obligatii specifice si/sau consimtite de ambele parti.

3.2. Autoritatea responsabila are obligatia:

a) sa aprobe setul de masuri, regulamentul si planul de management al ariei naturale protejate;

b) sa sustina proiectele destinate bunei gestionari a ariei naturale protejate initiate de custode;

c) sa elibereze legitimatii de control pentru custodele ariei naturale protejate;

d) sa controleze cel putin o data pe an sau ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasari în teren, modul de respectare a obligatiilor asumate de custode conform prezentei conventii, modul de implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului ariei naturale protejate si a prevederilor actelor normative în vigoare;

e) sa analizeze rapoartele întocmite de custode, modul în care se respecta conditiile si clauzele prezentei conventii si sa propuna masuri în consecinta;

f) alte obligatii specifice si/sau consimtite de ambele parti.

3.3. Drepturile custodelui ariei naturale protejate

..............................................................................................................................

(denumirea persoanei fizice/juridice careia i s-a atribuit custodia ariei naturale protejate) are dreptul:

a) sa asigure protectia si promovarea imaginii ariei naturale protejate prin înregistrarea unei marci proprii a acesteia si sa urmareasca respectarea regimului juridic aplicabil marcii;

b) sa transmita drepturile cu privire la marca, prin cesiune sau prin licenta, oricând în cursul duratei de protectie a marcii;

c) sa stabileasca si sa utilizeze uniforma si însemnele specifice pentru custozi, în vederea promovarii imaginii;

d) sa reprezinte aria naturala protejata în cadrul întâlnirilor la nivel international si national;

e) sa faca parte, în calitate de membru cu drepturi depline, din retele sau organizatii internationale si nationale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc);

f) sa prezinte în mass-media, la întâlniri, conferinte etc. aria naturala protejata, activitatea proprie si orice eveniment ce se desfasoara sau problema aparuta în aria naturala protejata;

g) sa solicite sprijinul autoritatii responsabile si al agentiilor pentru protectia mediului, inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturala protejata;

h) sa realizeze si sa implementeze proiecte ce vizeaza conservarea ariei naturale protejate;

i) sa contracteze sau sa participe la contracte ce vizeaza conservarea ariei naturale protejate;

j) sa stabileasca tarife pentru completarea resurselor financiare necesare bunei administrari a ariei naturale protejate, potrivit legislatiei specifice în vigoare;

k) sa încheie conventii de custodie cu terte persoane juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice cu privire la unele parti din aria naturala protejata, de exemplu, pesteri, puncte fosilifere etc, în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie si în baza unui act similar modelului de conventie de custodie;

l) sa încheie protocoale de colaborare/parteneriate cu terte persoane juridice sau fizice în scopul realizarii unor activitati specifice administrarii ariei naturale protejate, de exemplu, cercetare, educatie ecologica etc;

m) alte drepturi specifice si/sau consimtite de ambele parti.

3.4. Drepturile autoritatii responsabile:

- sa solicite administratorului ariei naturale protejate, ori de câte ori este necesar, informatii/documente/rapoarte privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme aparute si actiunile întreprinse în baza planului de management si situatia realizarii obligatiilor asumate.

ARTICOLUL 4

Durata conventiei

4.1. Prezenta conventie se deruleaza pe o perioada de 5 ani.

4.2. Modificarea conventiei de custodie

a) Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentei conventii de custodie pot fi modificate, cu acordul partilor, prin act aditional, la initiativa uneia dintre partile semnatare, în scopul asigurarii unei protectii sporite a ariei naturale protejate.

b) Actul aditional se poate încheia la schimbarea uneia dintre parti (a titulaturii, a sediului, cu conditia ca prevederile din conventia de custodie sa ramâna neschimbate), precum si la modificarea legislatiei specifice.

4.3. Prelungirea conventiei de custodie

Prezenta conventie de custodie poate fi prelungita pe o perioada determinata de maximum 5 ani, daca partile cad de acord asupra prelungirii acesteia, în urmatoarele conditii:

a) custodele face dovada capacitatii financiare;

b) custodele prezinta un raport final al activitatii desfasurate pe parcursul derularii conventiei de custodie;

c) custodele prezinta un plan de actiuni pentru perioada pentru care se solicita prelungirea conventiei de custodie.

4.4. Incetarea conventiei de custodie

Prezenta conventie înceteaza în urmatoarele situatii:

a) la expirarea perioadei de valabilitate;

b) daca persoana juridica se afla în procedura de insolventa, faliment sau orice forma de reorganizare judiciara, conform Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare;

c) prin reziliere de drept, fara interventia instantei de judecata, în cazul nerespectarii obligatiilor ce revin partilor semnatare conform prevederilor prezentei conventii sau al nerespectarii prevederilor legislatiei specifice în vigoare, daca în termen de 60 de zile de la notificare nu a fost remediata situatia;

d) în cazuri de forta majora care îl pun în imposibilitate pe custode sa îsi mai exercite atributiile în conditiile prevazute initial în prezenta conventie;

e) în cazul în care prin modificarea legislatiei specifice se va impune o alta modalitate de administrare;

f) în cazul emiterii unui aviz favorabil pentru proiecte/ planuri/programe/activitati care contravin obiectivelor de conservare a ariei naturale protejate;

g) la constatarea oricaror prejudicii cauzate de custode în aria naturala protejata, de catre personalul cu atributii de control conform prevederilor legislatiei de mediu în vigoare;

h) prin acordul partilor, consemnat în scris.

Incheiata astazi,.......................... (data), în 4 exemplare originale, câte doua pentru fiecare parte.

Din partea autoritatii responsabile....................................................

Din partea persoanei fizice/juridice careia i s-a încredintat custodia................................................................ (denumirea ariei naturale protejate)

………………………………………………………………………

 (denumirea persoanei juridice solicitante în cazul persoanelor juridice)

………………………………………………………………………

(numele persoanei fizice/functia si numele reprezentantului legal)

ANEXA Nr. 2

la metodologie

FISA DE PUNCTAJ

Criterii, punctajul acordat, punctajul maxim

I. Capacitate tehnica

1. Detinerea cu orice titlu de spatii, cladiri, mobilier, birotica, alte echipamente etc. (se apreciaza si gradul de proximitate fata de aria protejata): 10 puncte

II. Capacitate stiintifica

1. Studiile personalului implicat: 5 puncte

2. Experienta profesionala relevanta: 10 puncte

3. Experienta în domeniul conservarii biodiversitatii: 10 puncte

III. Capacitate financiara

1. Asigurarea resurselor financiare din surse proprii: 10 puncte

2. Propuneri de proiecte aferente ariei naturale protejate pentru atragerea de fonduri: 5 puncte

IV. Planul de actiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate: 50 de puncte

1. Descrierea situatiei actuale a ariei naturale protejate si a eventualelor probleme identificate: 10 puncte

2. Actiunile care se propun pentru realizarea protectiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajari, patrulari, activitati educationale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunitatii locale si a altor persoane interesate etc): 10 puncte

3. Parteneri actuali, consultanti si colaboratori de specialitate: 7 puncte

4. Formele de vizitare practicate si masurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate: 5 puncte

5. Organizarea stiintifica a activitatii (modalitatea de inventariere si monitorizare a florei, faunei si habitatelor naturale, modul de realizare a cartarii habitatelor si distributiei speciilor, inclusiv a celor de interes comunitar, setul de masuri minime de conservare pentru siturile „Natura 2000"): 15 puncte

6. Alte tipuri de activitati sau masuri propuse: 3 puncte Total punctaj acordat:......................

Punctaj maxim: 100 de puncte

Punctajul minim necesar încredintarii în custodie este de 60 de puncte.

ANEXA Nr. 3

la metodologie

Model de legitimatie de control nr. 1

AUTORITATEA RESPONSABILA

LEGITIMATIE DE CONTROL

Nr.............din................

Domnul/Doamna......................................., din partea custodelui........................................., este împuternicit(a), în baza prevederilor art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 97 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sa constate faptele ce constituie contraventii si sa aplice sanctiunile ce deriva din nerespectarea actelor normative sus-mentionate, pe teritoriul...........................atribuita în custodie în baza Conventiei de custodie nr.................din data de...................................

Ministrul mediului si padurilor,

.....................................................

Prezenta legitimatie este valabila însotita de buletinul/cartea de identitate seria.................nr........................, eliberat(a) de...................la data de........................, CNP................................

Model de legitimatie de control nr. 2

AUTORITATEA RESPONSABILA

LEGITIMATIE DE CONTROL

Nr.............din................

Domnul/Doamna........................, din partea custodelui......................., este împuternicit(a), în baza prevederilor art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 97 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, sa constate faptele ce constituie contraventii si sa aplice sanctiunile ce deriva din nerespectarea actelor normative sus-mentionate, pe teritoriul ariilor naturale protejate atribuite în custodie în baza conventiilor de custodie mentionate în anexa.

Ministrul mediului si padurilor,

..............................................................

Prezenta legitimatie este valabila însotita de buletinul/cartea de identitate seria.................nr........................, eliberat(a) de...................la data de........................, CNP.................................


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1948/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1948 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu