ORDIN Nr. 1533
din 27 noiembrie 2008
privind aprobarea
Metodologiei de atribuire a administrarii ariilor naturale protejate care
necesita constituirea de structuri de administrare si a Metodologiei de
atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea
de structuri de administrare
ACT EMIS DE: MINISTERUL
MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 809 din 3 decembrie 2008
In temeiul prevederilor art. 18 alin. (4) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate,
conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice şi al art. 5
alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul mediului si
dezvoltării durabile emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de atribuire a
administrării ariilor naturale protejate care necesită constituirea de structuri
de administrare, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Metodologia de atribuire a
custodiei ariilor naturale protejate care nu necesită constituirea de structuri
de administrare, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. -In termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentului ordin, contractele de administrare şi convenţiile de
custodie încheiate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin se
modifică sau încetează, după caz.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin
se abrogă Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 494/2005
privind aprobarea procedurilor de încredinţare a administrării şi de atribuire
în custodie a ariilor naturale protejate, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 487 din 9 iunie 2005.
Art. 5. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIA
de atribuire a administrării ariilor naturale
protejate care necesită constituirea de structuri de administrare
Art. 1. - (1) Atribuirea administrării ariilor naturale
protejate care necesită constituirea de structuri de administrare se face de
către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate (ANAP), denumită
în continuare autoritatea responsabilă, pe bază de contract de
administrare.
(2) Lista siturilor Natura 2000 care necesită structuri
proprii de administrare se stabileşte prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, la propunerea autorităţii
responsabile, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului
ordin, şi poate fi revizuită periodic, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(3) Până la realizarea listei cu siturile Natura 2000
care necesită structuri proprii de administrare, autoritatea responsabilă poate
atribui în administrare siturile pentru care există solicitanţi ce îndeplinesc
criteriile de atribuire, respectând procedura din prezenta metodologie.
(4) In cazul ariilor naturale protejate care nu necesită structuri proprii de administrare şi care se
suprapun total sau parţial în perimetrele ariilor naturale protejate care necesită
structuri proprii de administrare, administrarea se asigură de structurile de
administrare ale acestora.
(5) In cazul rezervaţiilor
ştiinţifice, rezervaţiilor naturale, monumentelor naturii, siturilor de
importanţă comunitară, ariilor speciale de conservare, ariilor de protecţie
specială avifaunistică şi ale celorlalte bunuri ale patrimoniului natural
supuse unui regim special de protecţie, care sunt cuprinse total sau parţial în perimetrele rezervaţiilor biosferei, ale
parcurilor naţionale şi ale parcurilor naturale, administrarea se asigură de
structurile de administrare ale acestora din urmă.
Art. 2. - (1) In vederea
încheierii contractelor de administrare pentru una sau mai multe arii naturale
protejate care necesită structuri de administrare proprii, autoritatea
responsabilă organizează, ori de câte ori este cazul, sesiuni de atribuire.
(2) Prima sesiune de atribuire
se organizează în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentului ordin.
(3) Dacă pentru o arie naturală protejată nu se
înregistrează solicitări scrise sau dacă în urma evaluării nu există oferte
câştigătoare, în urma derulării a 3 sesiuni consecutive, administrarea acestor
categorii de arii naturale protejate revine autorităţii responsabile, potrivit
legislaţiei în vigoare.
Art. 3. - (1) In vederea atribuirii administrării uneia
sau mai multor arii naturale protejate persoanele juridice interesate şi
eligibile depun la sediul autorităţii responsabile dosarul de candidatură
prevăzut la art. 4 alin. (2).
(2) Autoritatea responsabilă încheie contractele de
administrare pe baza unei evaluări făcute de Comisia de evaluare constituită conform prevederilor art. 6.
Art. 4. - (1) Etapele procedurii de atribuire în
administrare sunt:
a) afişarea la sediul autorităţii responsabile şi pe
pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac obiectul prezentei metodologii şi
stabilirea termenului-limită de depunere a dosarului de candidatură;
b) depunerea dosarului de candidatură la sediul
autorităţii responsabile şi evaluarea acestuia;
c) întocmirea raportului de evaluare de către Comisia
de evaluare;
d) aprobarea raportului de
evaluare de către conducătorul autorităţii responsabile;
e) semnarea contractului de administrare.
(2) Dosarul de candidatură trebuie să conţină în mod
obligatoriu următoarele documente:
a) cerere scrisă;
b) statutul, actul de înfiinţare, actul constitutiv sau
hotărârea judecătorească de constituire, după caz, cazierul fiscal, prezentarea
detaliată a obiectului de activitate, declaraţie autentică pe propria
răspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care să reiasă că nu se
află în procedură de insolvenţă, faliment sau orice formă de reorganizare
judiciară, declaraţie autentică pe propria răspundere a reprezentantului
persoanei juridice, din care să rezulte că nu a fost condamnată definitiv de o
instanţă de judecată pentru săvârşirea de infracţiuni sau contravenţii
prevăzute de legislaţia privind protecţia mediului, Curriculum vitae al
personalului implicat în exercitarea administrării;
c) descrierea capacităţilor tehnice existente destinate
administrării ariei naturale protejate (sediu, terenuri, minimum un
autovehicul, birotică, mobilier, utilaje şi unelte etc);
d) o propunere de plan de acţiune pentru exercitarea
administrării ariei naturale protejate;
e) angajamentul privind bugetul care se alocă anual,
destinat exclusiv funcţionării structurii de
administrare, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli;
f) regulamentul de organizare şi funcţionare a structurii
de administrare.
(3) Planul de acţiune prevăzut la alin. (2) lit. d)
trebuie să cuprindă următoarele:
a) descrierea situaţiei actuale
a ariei naturale protejate şi a eventualelor probleme identificate;
b) acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei
efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajări,
patrulări, activităţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a
comunităţii locale şi a altor persoane interesate etc);
c) parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi
colaboratori de specialitate;
d) formele de vizitare practicate şi măsurile
preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra
ariei naturale protejate;
e) organizarea ştiinţifică a activităţii: modalitatea
de inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul
de realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv a celor de interes comunitar;
f) alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse.
Art. 5. - (1) Persoana juridică este eligibilă dacă
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are capacitate tehnică, care se apreciază în
funcţie de dotările pe care le deţine pentru buna
administrare a ariei naturale protejate;
b) are capacitate ştiinţifică, care se apreciază în
funcţie de studiile, pregătirea şi calificarea personalului implicat în
administrarea ariei naturale protejate şi baza materială din dotare pentru a
realiza studii şi cercetări privind resursele naturale, monitorizarea şi
managementul durabil al acestora şi conservarea diversităţii biologice;
c) are capacitate financiară, care se apreciază în
funcţie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotării, cheltuielilor
operaţionale, acoperirii salariilor şi activităţilor specifice de administrare
a ariei naturale protejate.
(2) In scopul dovedirii capacităţii tehnice,
ştiinţifice şi financiare, solicitanţii pot depune, pe lângă documentele şi
informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2), orice alte documente şi informaţii
relevante.
Art. 6. - (1) Comisia de evaluare este alcătuită din:
a) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Arii
Naturale Protejate;
b) un reprezentant al Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;
c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;
d) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului;
e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea
Monumentelor Naturii a Academiei Române;
f) un reprezentant al
ONG-urilor cu preocupări în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea
printr-o procedură transparentă;
g) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale.
(2) Componenţa nominală a Comisiei de evaluare se
aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.
(3) Comisia de evaluare se consideră legal întrunită
în prezenţa a cel puţin 5 membri.
Art. 7. - (1) Comisia de evaluare verifică dacă
dosarele de candidatură conţin toate documentele şi informaţiile prevăzute la
art. 4 alin. (2) şi poate solicita, dacă este cazul, completarea acestora,
stabilind termenul-limită de depunere a documentaţiei complete.
(2) Dosarele de candidatură care nu se completează
conform solicitărilor Comisiei de evaluare, în termenul stabilit, se resping.
(3) Comisia de evaluare evaluează dosarele de
candidatură pe baza fişei de punctaj prevăzute în anexa nr. 1.2, care face
parte integrantă din prezenta metodologie, şi întocmeşte raportul de evaluare
în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limită de depunere a
dosarelor.
(4) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe
pagina proprie de internet rezultatul evaluării în termen de 5 zile lucrătoare
de la aprobarea raportului de evaluare.
Art. 8. - (1) Eventualele contestaţii se depun în
termen de 48 de ore din momentul afişării rezultatului evaluării.
(2) Contestaţiile se soluţionează de către Comisia de
contestaţii, alcătuită din:
a) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Arii
Naturale Protejate;
b) un reprezentant al
Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile;
c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;
d) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului;
e) un reprezentant al Comisiei pentru Ocrotirea
Monumentelor Naturii a Academiei Române;
f) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupări în
domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedură
transparentă;
g) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, alţii decât cei care fac parte din Comisia de evaluare.
(3) Componenţa nominală a Comisiei de contestaţii se
aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.
(4) Comisia de contestaţii se consideră legal întrunită
în prezenţa a cel puţin 5 membri.
(5) Comisia de contestaţii soluţionează contestaţiile
şi întocmeşte raportul final de evaluare în termen de 10 zile lucrătoare de la
data primirii acestora.
(6) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe
pagina proprie de internet rezultatul contestaţiilor în termen de 5 zile
lucrătoare de la aprobarea raportului final de
evaluare.
(7) Comisia de contestaţii înaintează raportul de
evaluare către autoritatea responsabilă în vederea încheierii contractului de
administrare.
Art. 9. - (1) Contractul de administrare se încheie în
termen de 10 zile lucrătoare de la data afişării
rezultatului evaluării, respectiv de la data afişării rezultatului eventualelor
contestaţii.
(2) Incheierea contractului de administrare se face
conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1.1 la metodologie
CONTRACT DE ADMINISTRARE
a ariilor naturale protejate care necesită
constituirea de structuri de administrare
- model -
ARTICOLUL 1
Părţile contractante
Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, în calitate de autoritate responsabilă,
cu sediul în ..............................., reprezentată prin domnul/doamna....................................................................................................., în
calitate de ................................................................................,
şi (denumirea persoanei juridice căreia i se încredinţează administrarea ariei
naturale protejate......................................................................................................
cu sediul în
............................................................................, reprezentată prin ........................................., în
calitate de
............................................, consimt la încheierea prezentului
contract.
ARTICOLUL 2
Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract îl constituie
atribuirea administrării (denumirea ariei naturale
protejate)....................................................................
ARTICOLUL 3
Obligaţiile şi drepturile părţilor contractante
3.1. Obligaţiile părţilor contractante
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(denumirea persoanei juridice
căreia i s-a încredinţat administrarea ariei naturale protejate)
are obligaţia:
a) să administreze aria naturală protejată în baza
prezentului contract şi în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de
management şi cu regulamentul ariei naturale protejate;
b) să transfere la încetarea prezentului contract, din
patrimoniul său în patrimoniul ANAP, în baza unui protocol de predare-primire,
activele fixe, corporale şi necorporale, bunuri de natura obiectelor de
inventar care au fost procurate şi/sau realizate din fonduri publice, finanţări
şi/sau cofinanţări în cadrul diferitelor proiecte naţionale/internaţionale, în
scopul administrării ariei naturale protejate;
c) să asigure un buget care să permită buna
administrare a ariei naturale protejate, inclusiv a funcţionării consiliului
ştiinţific şi a consiliului consultativ de administrare, conform structurii
bugetare prevăzute în anexa la prezentul contract;
d) să păstreze destinaţia oricărei construcţii, dotări
ori amenajări ce se realizează şi/sau se utilizează în scopul bunei
administrări a ariei naturale protejate de către structura de administrare;
e) să doteze personalul cu uniforme specifice şi
echipament adecvat activităţii de teren;
f) să asigure instruirea necesară a personalului;
g) să prezinte autorităţii responsabile un raport anual
privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor
probleme apărute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management şi
situaţia realizării obligaţiilor asumate;
h) să formuleze propuneri privind
componenţa nominală şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale
consiliului ştiinţific şi să le înainteze Academiei Române şi ANAP, în termen
de 4 luni de la încheierea prezentului contract;
i) să formuleze propuneri privind componenţa şi regulamentul
de organizare şi funcţionare ale consiliului consultativ de administrare şi să
le înainteze ANAP, în termen de 4 luni de la încheierea prezentului contract;
j) să realizeze şi să transmită spre avizare la ANAP
planul de management al ariei naturale protejate, în acord cu reglementările în
vigoare, în mod transparent şi participativ, prin consultarea şi implicarea
factorilor interesaţi, în termen de 2 ani de la încheierea prezentului
contract;
k) să întocmească şi să transmită spre avizare la ANAP
regulamentul ariei naturale protejate, care conţine regulile ce vor trebui
respectate pe teritoriul acesteia, în termen de 9 luni de la încheierea
prezentului contract, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare;
l) pentru siturile Natura 2000
care necesită structuri de administrare se vor elabora în termen de 9 luni
regulamentele ce vor conţine setul de măsuri minime de conservare, care se vor
transmite spre avizare la autoritatea responsabilă. Pentru astfel de situri se
recomandă elaborarea planurilor de management, în
termen de 2 ani de la încheierea prezentului contract;
m) să sprijine dezvoltarea durabilă a întregii zone
prin măsuri ce contribuie la conservarea patrimoniului natural încredinţat (de
exemplu, agricultura tradiţională, ecoturismul etc);
n) să promoveze acţiuni de conştientizare şi informare
a populaţiei locale cu privire la necesitatea protecţiei naturii şi la rolul
ariilor naturale protejate;
o) să contribuie la monitorizarea speciilor şi
habitatelor de interes naţional şi comunitar, precum şi la cartarea habitatelor
şi distribuţia speciilor;
p) să aplice măsuri minime de conservare pentru specii
şi habitate de interes comunitar, în cazul în care aria naturală protejată se
suprapune parţial sau total peste un sit Natura 2000;
q) să furnizeze prompt informaţii la solicitarea
autorităţii responsabile şi să înştiinţeze direct şi operativ despre producerea
oricărui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural
încredinţat spre administrare;
r) să furnizeze informaţii pentru actualizarea
periodică a bazelor de date ale autorităţii responsabile, în vederea
îmbunătăţirii sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor
naturale protejate şi de raportare la instituţiile naţionale şi internaţionale;
s) să solicite avizul autorităţii responsabile pentru
uniforma şi însemnele specifice pe care doreşte să le folosească în cazul în
care nu le preia pe cele care vor fi stabilite la nivel naţional;
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(alte obligaţii specifice pentru solicitant şi/sau
consimţite de ambele părţi)
3.2. Autoritatea responsabilă are obligaţia:
a) să controleze cel puţin o dată pe an şi ori de câte
ori este nevoie, inclusiv prin deplasări în teren, modul de respectare a
obligaţiilor asumate de administrator conform prezentului contract, modul de
implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului
ariei naturale protejate şi prevederile actelor normative în vigoare şi să
aducă la cunoştinţa consiliului ştiinţific rezultatele controlului;
b) să susţină proiectele iniţiate de structura de
administrare;
c) să susţină, în limita bugetului de stat alocat,
realizarea activităţilor cuprinse în planurile de management,
în baza proiectelor aprobate;
d) să analizeze rapoartele întocmite de structura de
administrare, modul în care se respectă condiţiile şi clauzele prezentului
contract şi să propună măsuri în consecinţă;
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(alte obligaţii specifice pentru aria naturală
protejată şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)
3.3. Drepturile părţilor contractante
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(denumirea persoanei juridice căreia i s-a încredinţat
administrarea ariei naturale protejate) are dreptul:
a) să asigure protecţia şi promovarea imaginii ariei
naturale protejate prin înregistrarea unei mărci proprii a acesteia şi să
urmărească respectarea regimului juridic, aplicabil mărcii;
b) să transmită drepturile cu privire la marcă, prin
cesiune sau prin licenţă, oricând în cursul duratei de protecţie a mărcii;
c) să stabilească uniforma şi însemnele specifice
pentru structura de administrare, în vederea promovării imaginii;
d) să stabilească tarife pentru completarea resurselor
financiare necesare bunei administrări a ariei naturale protejate, potrivit
planului de management şi regulamentului;
e) să reprezinte aria naturală protejată în cadrul
întâlnirilor la nivel internaţional şi naţional;
f) să facă parte, în calitate de membru cu drepturi depline,
din reţele sau organizaţii internaţionale şi naţionale de profil (de exemplu,
Europarc, IUCN etc);
g) să prezinte în mass-media întâlniri, conferinţe
etc. aria naturală protejată, activitatea proprie şi orice eveniment sau
problemă care are legătură cu aria naturală protejată;
h) să solicite sprijinul ANAP, inclusiv în vederea
atragerii de fonduri pentru aria naturală protejată;
i) să solicite sprijinul consiliului ştiinţific şi al
consiliului consultativ de administrare în toate problemele ce vizează aria
naturală protejată, prin realizarea a cel puţin două întâlniri anuale cu aceste
structuri;
j) să realizeze şi să
implementeze proiecte ce vizează aria naturală protejată;
k) să încheie convenţii de custodie cu terţe persoane
juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice cu
privire la unele părţi din aria naturală protejată, de exemplu, peşteri, puncte
fosilifere etc, în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie şi în
baza unui act similar modelului de convenţie de custodie;
l) să angreneze voluntari în
acţiuni ce vizează aria naturală protejată;
m) să contracteze sau să participe la contracte ce
vizează aria naturală protejată, de exemplu: prestări de servicii, angajare de
sezonieri, investiţii, ghizi, consultanţă etc;
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(alte drepturi specifice pentru aria naturală protejată
şi/sau consimţite de ambele părţi)
ARTICOLUL 4
Durata contractului
4.1. Prezentul contract se derulează pe o perioadă de
10 ani.
4.2. Prezentul contract poate fi prelungit pe o
perioadă determinată, prin acordul de voinţă al părţilor.
ARTICOLUL 5
Modificarea contractului
Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentului
contract pot fi modificate, cu acordul părţilor, prin act adiţional, la
iniţiativa uneia dintre părţile semnatare, numai în scopul asigurării unei
protecţii sporite a ariei naturale protejate.
ARTICOLUL 6
Incetarea contractului
Prezentul contract încetează în următoarele situaţii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) dacă persoana juridică se află în procedură de insolvenţă,
faliment sau orice formă de reorganizare judiciară conform Legii nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare;
c) prin reziliere de drept, fără intervenţia instanţei
de judecată, în cazul nerespectarii obligaţiilor ce revin părţilor semnatare
conform prevederilor prezentului contract sau al nerespectarii prevederilor
legislaţiei specifice în vigoare, dacă în termen de 60 de zile de la notificare
nu a fost remediată situaţia;
d) în cazuri de forţă majoră care îl pun în imposibilitate
pe administrator să îşi mai exercite atribuţiile în condiţiile prevăzute
iniţial în prezentul contract;
e) în cazul în care prin modificarea legislaţiei
specifice se va impune o altă modalitate de administrare;
f) prin acordul părţilor, consemnat
în scris.
Incheiat astăzi (data),................................................................,
în 4 exemplare originale, câte două pentru fiecare parte.
Din partea ANAP,
...................................................................................................
Din partea persoanei juridice căreia i s-a încredinţat
administrarea,
...................................................................................................
(denumirea ariei naturale protejate)
...................................................................................................
(denumirea persoanei juridice solicitante)
...................................................................................................
(funcţia şi numele reprezentantului legal)
ANEXA Nr. 1.2 la metodologie
FISA DE PUNCTAJ
Criterii
|
Punctajul acordat
|
Punctajul maxim
|
I. Capacitate tehnică
1. Dotări: sediu, terenuri, minimum un autovehicul, birotică,
mobilier, utilaje şi unelte etc.
|
|
35 p.
|
II. Capacitate ştiinţifică
1. Studiile personalului implicat
2. Calificarea personalului implicat
3. Experienţa în domeniul conservării biodiversităţii
4. Baza materială necesară pentru a realiza studii şi cercetări
privind resursele naturale, monitorizarea şi managementul durabil al acestora
şi conservarea diversităţii biologice
|
|
35 p.
|
III. Capacitate financiară
1. Resurse financiare necesare acoperirii cheltuielilor
operaţionale
2. Resurse financiare necesare acoperirii activităţilor
specifice de management
3. Resurse financiare necesare acoperirii salariilor
4. Planificarea bugetului anual destinat exclusiv funcţionării
structurii de administrare
5. Propuneri de proiecte pentru atragerea de fonduri pentru aria
naturală protejată
|
|
30 p.
|
IV. Planul de acţiune pentru
exercitarea administrării ariei naturale protejate
1. Descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a
eventualelor probleme identificate
2. Acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective
(delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajări,
patrulări, activităţi de prevenire şi educaţionale, propuneri pentru
mediatizare, implicare a comunităţii locale şi a altor persoane interesate
etc.)
3. Parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi colaboratori
de specialitate
4. Formele de vizitare practicate şi măsurile preconizate pentru
evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate
5. Organizarea ştiinţifică a activităţii: modalitatea de
inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul
de realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv cele
de interes comunitar
6. Alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse
|
|
50 p.
|
Total punctaj acordat
|
|
|
Punctaj maxim
|
|
150 p.
|
Punctajul minim este de 80 de puncte.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIA
de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate
care nu necesită constituirea de structuri de administrare
Art. 1. - (1) Atribuirea custodiei ariilor naturale
protejate care nu necesită constituirea de structuri de administrare se face de
către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate (ANAP), denumită în
continuare autoritatea responsabilă, pe bază de convenţie de custodie.
(2) Până la realizarea listei cu siturile Natura 2000
care necesită structuri proprii de administrare, autoritatea responsabilă poate
atribui în custodie siturile pentru care există solicitanţi ce îndeplinesc
criteriile de atribuire, respectând procedurile din prezenta metodologie.
(3) După stabilirea listei prevăzute la alin. (2),
atribuirea în custodie a siturilor Natura 2000 care nu necesită structuri de
administrare se va realiza conform prezentei metodologii.
(4) In cazul în care o arie naturală protejată care nu
necesită structură proprie de administrare se suprapune total sau parţial cu un
sit Natura 2000 care nu necesită structură proprie de administrare, custodia se
asigură de către un singur custode pentru ambele arii naturale protejate.
(5) Convenţiile de custodie încheiate anterior pentru
ariile naturale protejate prevăzute la alin. (4) încetează de drept în momentul
semnării noii convenţii de custodie.
Art. 2. - (1) In vederea încheierii convenţiilor de
custodie pentru una sau mai multe arii naturale protejate care nu necesită
structuri proprii de administrare, autoritatea responsabilă organizează 4
sesiuni trimestriale de atribuire.
(2) Sesiunea de atribuire se organizează în a doua
săptămână a primei luni din fiecare trimestru.
(3) Dacă pentru o arie naturală protejată nu se
înregistrează solicitări scrise sau dacă în urma evaluării nu există oferte
câştigătoare, în urma derulării a 3 sesiuni consecutive, administrarea acestor
categorii de arii naturale protejate revine ANAP, potrivit legislaţiei în
vigoare.
Art. 3. - (1) In vederea atribuirii custodiei uneia sau mai multor arii naturale protejate, persoanele fizice şi juridice
interesate şi eligibile depun la sediul autorităţii responsabile dosarul de
candidatură prevăzut la art. 4 alin. (2).
(2) In cazul în care o autoritate competentă pentru
protecţia mediului solicită atribuirea în custodie a unei arii naturale
protejate, aceasta urmează procedura din prezenta metodologie şi depune dosarul
de candidatură la autoritatea responsabilă.
(3) Autoritatea responsabilă încheie convenţiile de
custodie pe baza unei evaluări făcute de Comisia de evaluare constituită conform
prevederilor art. 6.
Art. 4. - (1) Etapele procedurii de atribuire în
custodie sunt:
a) afişarea la sediul autorităţii responsabile şi pe
pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac
obiectul prezentei metodologii şi stabilirea termenului-limită de depunere a
dosarelor de candidatură;
b) depunerea dosarului de candidatură la sediul
autorităţii responsabile şi evaluarea acestuia;
c) întocmirea raportului de evaluare de către Comisia de evaluare;
d) aprobarea raportului de evaluare de către
conducătorul autorităţii responsabile;
e) semnarea convenţiei de custodie.
(2) Dosarul de candidatură trebuie să conţină în mod
obligatoriu următoarele documente:
a) cerere scrisă;
b) copie de pe actul de
identitate, cazierul fiscal şi judiciar, în original, Curriculum vitae, diplome
de studii, specializări, atestate în copie legalizată, documente care să ateste
posibilităţile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune
condiţii a obiectivelor din convenţia de custodie etc, în cazul persoanelor
fizice;
c) statutul, actul de înfiinţare, actul constitutiv sau
hotărârea judecătorească de constituire, după caz, cazierul fiscal, prezentarea
detaliată a obiectului de activitate, declaraţie autentică pe propria
răspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care să rezulte că nu se
află în procedură de insolvenţă, faliment sau orice altă formă de reorganizare
judiciară, declaraţie autentică pe propria răspundere a reprezentantului
persoanei juridice, din care să rezulte că nu a fost condamnată definitiv de o
instanţă de judecată pentru săvârşirea de infracţiuni sau contravenţii
prevăzute de legislaţia privind protecţia mediului, documente care să ateste
posibilităţile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune
condiţii a obiectivelor din convenţia de custodie, Curriculum vitae al
personalului implicat în exercitarea custodiei, în cazul persoanelor juridice;
d) o propunere de plan de acţiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate;
e) minimum o recomandare pentru preluarea custodiei,
care să ateste competenţa, experienţa, seriozitatea, spiritul de cooperare ale
solicitantului custodiei, detalieri despre modul concret în care a mai
exercitat protecţia ariei naturale protejate în trecut, dacă este cazul, sau
alte activităţi întreprinse în domeniu. Recomandările pot fi din partea:
reprezentanţilor autorităţilor/instituţiilor locale, instituţiilor muzeale sau
de cercetare şi/sau de învăţământ superior cu activitate în domeniu şi/sau în
zonă, organizaţiilor neguvernamentale recunoscute cu activitate în domeniu
şi/sau în zonă, altor personalităţi în domeniu;
f) alte materiale considerate utile de către
solicitant, precum: fotografii, articole în presă,
materiale video etc.
(3) Planul de acţiune prevăzut la alin. (2) lit. d)
trebuie să cuprindă următoarele:
a) descrierea situaţiei actuale a ariei naturale
protejate şi a eventualelor probleme identificate;
b) acţiunile care se propun pentru realizarea
protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare,
amenajări, patrulări, activităţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare,
implicare a comunităţii locale şi a altor persoane interesate etc);
c) parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi
colaboratori de specialitate;
d) formele de vizitare practicate şi măsurile
preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate;
e) organizarea ştiinţifică a activităţii (modalitatea
de inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul
de realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv a celor
de interes comunitar);
f) alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse.
Art. 5. - (1) Sunt eligibile persoanele fizice şi
juridice, publice sau private, care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au capacitate tehnică, care se apreciază în funcţie
de dotările deţinute cu orice titlu, de spaţii, terenuri, clădire/clădiri
destinată/destinate desfăşurării activităţii curente, mobilier, birotică, alte
echipamente;
b) au capacitate ştiinţifică, care se apreciază în
funcţie de studiile, pregătirea, experienţa, aptitudinile persoanelor implicate
în administrarea ariilor naturale protejate;
c) au capacitate financiară, care se apreciază în
funcţie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotării,
cheltuielilor operaţionale şi altor categorii de cheltuieli necesare bunei
desfăşurări a activităţii.
(2) In scopul dovedirii capacităţii tehnice,
ştiinţifice şi financiare, solicitanţii pot depune, pe lângă documentele şi
informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (2), orice alte documente şi informaţii
relevante.
Art. 6. - (1) Comisia de evaluare este alcătuită din:
a) 2 reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Arii
Naturale Protejate;
b) un reprezentant al autorităţii competente pentru
protecţia mediului;
c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;
d) un reprezentant delegat de către Comisia pentru
Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;
e) un reprezentant al ONG-urilor
cu preocupări în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o
procedură transparentă din judeţul/regiunea în cadrul căruia/căreia se află
ariile naturale protejate pentru care se atribuie custodia,
f) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(2) Componenţa nominală a Comisiei de evaluare se
aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.
(3) Comisia de evaluare se consideră legal întrunită
în prezenţa a cel puţin 5 membri.
Art. 7. - (1) Comisia de evaluare
verifică dacă dosarele de candidatură conţin toate documentele şi informaţiile
prevăzute la art. 4 alin. (2) şi poate solicita, dacă este cazul, completarea
acestora, stabilind termenele-limită de depunere a documentaţiei complete.
(2) Dosarele de candidatură
care nu se completează conform solicitărilor Comisiei de evaluare, în termenul
stabilit, se resping.
(3) Evaluarea dosarelor de candidatură se realizează
pe baza fişei de punctaj prevăzute în anexa nr. 2.3, care face parte integrantă
din prezenta metodologie.
(4) Comisia de evaluare evaluează dosarele şi
întocmeşte raportul de evaluare în termen de 30 de zile calendaristice de la
data-limită de depunere a dosarelor.
(5) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe
pagina proprie de internet rezultatul evaluării în termen de 5 zile lucrătoare
de la aprobarea raportului de evaluare.
Art. 8. - (1) Eventualele contestaţii se depun în
termen de 48 de ore din momentul afişării rezultatului evaluării.
(2) Contestaţiile se soluţionează de către Comisia de
contestaţii, alcătuită din:
a) 2 reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Arii
Naturale Protejate;
b) un reprezentant al autorităţii competente pentru
protecţia mediului;
c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;
d) un reprezentant delegat de
către Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;
e) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupări în
domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedură
transparentă;
f) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, alţii decât cei care fac parte
din Comisia de evaluare.
(3) Componenţa nominală a Comisiei de contestaţii se
aprobă prin decizie a conducătorului autorităţii responsabile.
(4) Comisia de contestaţii se consideră legal
întrunită în prezenţa a cel puţin 5 membri.
(5) Comisia de contestaţii soluţionează contestaţiile
şi întocmeşte raportul final de evaluare în termen de 10 zile lucrătoare de la
data primirii acestora.
(6) Autoritatea responsabilă afişează la sediul şi pe
pagina proprie de internet rezultatul contestaţiilor în termen de 5 zile
lucrătoare de la aprobarea raportului final de evaluare.
(7) Comisia de contestaţii înaintează raportul de
evaluare către autoritatea responsabilă în vederea încheierii convenţiei de custodie.
Art. 9. - (1) Convenţia de custodie se încheie în
termen de 10 zile lucrătoare de la data afişării rezultatului evaluării,
respectiv de la data afişării rezultatului eventualelor contestaţii.
(2) Incheierea convenţiei de custodie se face conform
modelului prevăzut în anexa nr. 2.1, care face parte integrantă din prezenta
metodologie.
Art. 10. - (1) Modelul legitimaţiei de custode este
prevăzut în anexa nr. 2.2, care face parte integrantă din prezenta metodologie.
(2) Legitimaţia de custode se eliberează în momentul
semnării convenţiei de custodie.
ANEXA Nr. 2.1 la metodologie
CONVENŢIE DE CUSTODIE
ARTICOLUL 1
Părţile contractante
Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, în
calitate de autoritate
responsabilă, cu sediul în ...............................,
reprezentată
prin............................................., în calitate de conducător,
şi (denumirea persoanei fizice sau juridice căreia i se atribuie custodia ariei
naturale protejate şi datele de identificare) ...............................................................................................................................................................................
consimt la încheierea prezentei convenţii.
ARTICOLUL 2
Obiectul convenţiei
Obiectul prezentei convenţii îl constituie atribuirea
în custodie
a....................................................................................................................................
(denumirea
ariei naturale protejate)
ARTICOLUL 3
Obligaţiile şi drepturile părţilor
Obligaţiile părţilor
3.1........................................................................................................................................................................ ...................................................
(denumirea persoanei fizice şi
juridice căreia i s-a atribuit custodia ariei naturale protejate)
are obligaţia:
a) să transfere, la încetarea prezentei convenţii de
custodie, în patrimoniul ANAP, în baza unui protocol de predare-primire
încheiat între părţile contractante, activele fixe, corporale şi necorporale,
deţinute cu orice titlu, care au fost procurate şi/sau realizate din fonduri
publice, finanţări şi/sau cofinanţări în cadrul diferitelor proiecte
naţionale/internaţionale;
b) să elaboreze şi să transmită spre avizare la ANAP
planul de management al ariei naturale protejate, în acord cu reglementările în
vigoare, în mod transparent, prin consultarea şi implicarea factorilor
interesaţi, în termen de un an de la încheierea prezentei convenţii;
c) să elaboreze şi să transmită spre avizare la ANAP
regulamentul ariei naturale protejate, care conţine regulile ce vor trebui
respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin implicarea şi
consultarea tuturor factorilor interesaţi, în termen de 6 luni de la încheierea
convenţiei de custodie, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare;
d) să administreze aria naturală protejată în baza
prezentei convenţii şi în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de
management şi cu regulamentul ariei naturale protejate şi să controleze modul
de aplicare a acestora în baza legitimaţiei primite din partea autorităţii
responsabile cu care s-a semnat convenţia de custodie;
e) să asigure instruirea necesară a persoanelor
implicate în activitatea de custodie;
f) să promoveze acţiuni de conştientizare şi informare
a populaţiei locale cu privire la necesitatea protecţiei naturii şi la rolul
ariilor naturale protejate;
g) să furnizeze prompt informaţii la solicitarea
autorităţii responsabile şi să înştiinţeze direct şi operativ despre producerea
oricărui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural
atribuit în custodie;
h) să furnizeze informaţii pentru actualizarea
periodică a bazelor de date ale autorităţii responsabile, în vederea
îmbunătăţirii sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor
naturale protejate şi de raportare la instituţiile naţionale şi internaţionale;
i) să ia toate măsurile necesare în vederea asigurării
unei protecţii eficiente a ariei naturale protejate şi a valorilor patrimoniului natural;
j) să păstreze destinaţia oricărei construcţii, dotări
sau amenajări ce se realizează din fonduri primite în urma derulării
activităţii de custode, în scopul bunei gestionări a ariei naturale protejate;
k) să prezinte autorităţii responsabile un raport anual
corect şi complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare
a eventualelor probleme apărute şi acţiunile întreprinse în baza planului de
management, precum şi situaţia realizării obligaţiilor asumate prin prezenta
convenţie;
l) să contribuie la
monitorizarea speciilor şi habitatelor de interes naţional şi comunitar, precum
şi la cartarea habitatelor şi distribuţia speciilor;
m) să aplice măsuri minime de conservare pentru specii
şi habitate de interes comunitar, în cazul în care aria naturală protejată se
suprapune parţial sau total peste un sit Natura 2000;
n) să identifice orice prejudicii cauzate de terţe
persoane bunurilor patrimoniului natural şi să informeze în scris autoritatea responsabilă, în termen de 48 de ore de
la producerea/luarea la cunoştinţă despre producerea prejudiciului;
o) să readucă aria naturală protejată la starea
iniţială în cazul unor prejudicii produse prin vină proprie;
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(alte obligaţii specifice pentru aria naturală
protejată şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)
3.2. Autoritatea
responsabilă.........................................are obligaţia:
a) să controleze cel puţin o dată pe an sau ori de câte
ori este nevoie, inclusiv prin deplasări în teren, modul de respectare a
obligaţiilor asumate de custode conform prezentei convenţii, modul de
implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului
ariei naturale protejate şi prevederilor actelor normative în vigoare;
b) să susţină proiectele destinate bunei gestionări a
ariei naturale protejate iniţiate de custode;
c) să analizeze rapoartele întocmite de custode, modul
în care se respectă condiţiile şi clauzele prezentei convenţii şi să propună
măsuri în consecinţă;
d) să elibereze legitimaţii de custode prin care
custodele este împuternicit să constate faptele ce constituie contravenţii în
aria protejată încredinţată şi să aplice sancţiunile ce derivă din
nerespectarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul
ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi
faunei sălbatice;
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(alte obligaţii specifice pentru aria naturală
protejată şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)
3.3. Drepturile părţilor
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(denumirea persoanei fizice şi juridice căreia i s-a
atribuit custodia ariei naturale protejate) are dreptul:
a) să asigure protecţia şi promovarea imaginii ariei
naturale protejate prin înregistrarea unei mărci proprii a acesteia şi să
urmărească respectarea regimului juridic, aplicabil mărcii;
b) să transmită drepturile cu privire la marcă, prin
cesiune sau prin licenţă, oricând în cursul duratei de protecţie a mărcii;
c) să stabilească şi să utilizeze uniforma şi
însemnele specifice pentru custozi, în vederea promovării imaginii;
d) să reprezinte aria naturală protejată în cadrul
întâlnirilor la nivel internaţional şi naţional;
e) să facă parte, în calitate de membru cu drepturi
depline, din reţele sau organizaţii internaţionale şi naţionale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc);
f) să prezinte în mass-media întâlniri, conferinţe
etc. aria naturală protejată, activitatea proprie şi orice eveniment ce se
desfăşoară sau problemă apărută în aria naturală protejată;
g) să solicite sprijinul autorităţii responsabile,
inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturală protejată;
h) să realizeze şi să implementeze proiecte ce vizează
conservarea ariei naturale protejate;
i) să contracteze sau să participe la contracte ce
vizează conservarea ariei naturale protejate;
j) să stabilească tarife pentru completarea resurselor
financiare necesare bunei administrări a ariei naturale protejate, potrivit
planului de management şi regulamentului;
........................................................................................................................................................................ .......................................................
(alte drepturi specifice pentru aria naturală protejată
şi/sau pentru solicitant şi/sau consimţite de ambele părţi)
ARTICOLUL 4
Durata convenţiei
4.1. Prezenta convenţie se derulează pe o perioadă de 5
ani.
4.2. Prezenta convenţie poate
fi prelungită pe o perioadă determinată, prin acordul de voinţă al părţilor.
ARTICOLUL 5
Modificarea convenţiei
Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentei
convenţii pot fi modificate, cu acordul părţilor, prin act adiţional, la
iniţiativa uneia dintre părţile semnatare, numai în scopul asigurării unei
protecţii sporite a ariei naturale protejate.
ARTICOLUL 6
Incetarea convenţiei
Prezenta convenţie încetează în următoarele situaţii:
a) la expirarea perioadei de valabilitate;
b) dacă persoana juridică se află în procedură de
insolvenţă, faliment sau orice formă de reorganizare judiciară conform Legii
nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare;
c) la decesul persoanei fizice;
d) prin reziliere de drept,
fără intervenţia instanţei de judecată, în cazul nerespectării obligaţiilor ce
revin părţilor semnatare conform prevederilor prezentei convenţii sau al
nerespectării prevederilor legislaţiei specifice în vigoare, dacă în termen de
60 de zile de la notificare nu a fost remediată situaţia;
e) în cazuri de forţă majoră care îl pun în
imposibilitate pe custode să îşi mai exercite atribuţiile în condiţiile
prevăzute iniţial în prezenta convenţie;
f) în cazul în care prin modificarea legislaţiei
specifice se va impune o altă modalitate de atribuire;
g) dacă se constată că au fost furnizate informaţii
false în cadrul documentaţiei depuse în vederea atribuirii custodiei;
h) în cazul în care custodele este
iniţiator/partener/beneficiar al unui proiect ce
contravine obiectivelor de conservare a ariei naturale protejate;
i) în cazul emiterii unui aviz favorabil pentru
proiecte/planuri/programe/activităţi care contravin obiectivelor de conservare
a ariei naturale protejate;
j) la constatarea oricăror prejudicii cauzate de
custode în aria naturală protejată, de către personalul cu atribuţii de control
conform prevederilor legislaţiei de mediu în vigoare;
k) prin acordul părţilor, consemnat în scris.
Incheiată astăzi, (data)
..............................., în 4 exemplare
originale, câte două pentru fiecare parte.
Din partea autorităţii
responsabile..................................................
Conducător ANAP,
...................................................................................................
(denumirea persoanei juridice solicitante, în cazul
persoanelor juridice)
...................................................................................................
(funcţia şi numele reprezentantului legal/numele
persoanei fizice)
ANEXA Nr. 2.2 la metodologie
LEGITIMAŢIE DE CUSTODE
Nr.........din................
Domnul/Doamna........................, din partea
custodelui......................., este împuternicit/împuternicită, în baza
prevederilor art. 50 alin.
(1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul
ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi
faunei sălbatice, să constate faptele ce constituie contravenţii şi să aplice
sancţiunile ce derivă din nerespectarea actului normativ sus-menţionat, pe
teritoriul/teritoriile......................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(Se lasă un spaţiu suficient de mare pentru completarea
denumirii ariei/ariilor naturale protejate atribuite.)
ce i-a/i-au fost atribuit/atribuite în custodie în baza
convenţiei de custodie înregistrate sub
nr......................................................... din data de...................................
Conducător ANAP,
........................................................
(semnătura şi ştampila)
Prezenta legitimaţie este valabilă însoţită de
buletinul/cartea de identitate seria..........nr................., eliberat/eliberată de...................la data
de...........................................,
CNP........................................................
ANEXA Nr. 2.3 la metodologie
FIŞĂ DE PUNCTAJ
Criterii
|
Punctajul acordat
|
Punctajul maxim
|
I. Capacitate tehnică
1. Deţinerea cu orice titlu de spaţii,
clădiri, mobilier, birotică, alte echipamente etc. (se apreciază şi gradul de
proximitate faţă de aria protejată)
|
|
15 p.
|
II. Capacitate ştiinţifică
1. Studii
2. Experienţă profesională
3. Experienţa în domeniul conservării biodiversităţii
|
|
20 p.
|
III. Capacitate financiară
1. Asigurarea resurselor financiare din surse proprii
2. Propuneri de proiecte pentru atragerea de fonduri pentru aria
naturală protejată
|
|
15 p.
|
IV. Planul de acţiune pentru
exercitarea custodiei ariei naturale protejate
1. Descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a
eventualelor probleme identificate
2. Acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective
(delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajări,
patrulări, activităţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a
comunităţii locale şi a altor persoane interesate etc.)
3. Parteneri actuali şi potenţiali, consultanţi şi colaboratori
de specialitate
4. Formele de vizitare practicate şi măsurile
preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale
protejate
5. Organizarea ştiinţifică a activităţii (modalitatea de
inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul de
realizare a cartării habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv a celor
de interes comunitar)
6. Alte tipuri de activităţi sau măsuri propuse
|
|
50 p.
|
Total punctaj acordat
|
|
|
Punctaj maxim
|
|
100 p.
|
Punctajul minim este de 50 de puncte.