Având în vedere:
– prevederile art. 5 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 366/2001, cu modificările ulterioare;
– prevederile art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unităţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 99/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
– prevederile art. 9 din Normele privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea unităţilor de asistenţă medico-sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 412/2003;
– prevederile art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2011 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2011 şi unele măsuri financiare;
– prevederile art. 34 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă modelul contractului de finanţare a lucrărilor de construcţii, reparaţii, amenajări şi modernizări efectuate la unităţile de asistenţă socială şi medico-socială, realizate în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 366/2001, cu modificările ulterioare, pentru finanţarea nerambursabilă acordată de la bugetul de stat, prin bugetul alocat Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, în vederea decontării contravalorii lucrărilor de construcţie, reparaţie, amenajare şi modernizare la instituţii de asistenţă socială, respectiv de reparaţie şi amenajare la unităţi de asistenţă medico-socială, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2(1) Contractul de finanţare se încheie în termen de maximum 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului de aprobare a finanţării obiectivelor de investiţii pentru lucrările prevăzute la art. 1.(2) Pentru finanţările aprobate prin hotărâre a Guvernului, anterior aprobării Ordonanţei Guvernului nr. 10/2011 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2011 şi unele măsuri financiare şi pentru care au fost efectuate decontări, contractul de finanţare se încheie în termen de maximum 5 zile de la data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) În situaţia prevăzută la alin. (2), suma care va face obiectul contractului de finanţare este suma rămasă de decontat până la valoarea integrală aprobată prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, până la valoarea contractului de execuţie. Articolul 3Direcţia generală asistenţă socială din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale, agenţiile judeţene pentru prestaţii sociale şi a municipiului Bucureşti şi beneficiarii finanţărilor, respectiv autorităţi ale administraţiei publice locale sau organizaţii neguvernamentale, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale, Laurenţiu Sebastian Lăzăroiu ANEXĂCONTRACT DE FINANŢARE Nr. ........ ........ din ........ ............... – model -Părţile contractului Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, în calitate de autoritate finanţatoare, prin Agenţia pentru Prestaţii Sociale a Judeţului ........ ................ ................ ............/Municipiului Bucureşti, denumită în continuare agenţie teritorială, cu sediul în ........ ................ ................ ................, cod fiscal ........ ..........., cont ........ ................ ................ ................, deschis la Trezoreria ........ ................ ................ ..........., reprezentată prin ........ ................ ................ ..............., având funcţia de director executiv, pe de o parte, şi ........ ................ ................ ................ ................ ........ ............,1) în calitate de beneficiar, cu sediul în ........ ................ ........ .............., cod fiscal ........ ........ ..............., cont ........ ................ ..............., deschis la ........ ........ .............., reprezentat prin ........ ........ ..............2), de cealaltă parte, convin următoarele: Articolul 1 Obiectul şi valoarea contractului 1.1. Obiectul contractului îl reprezintă finanţarea nerambursabilă acordată beneficiarului de la bugetul de stat, prin bugetul alocat autorităţii finanţatoare, pentru decontarea contravalorii lucrărilor de ........ ................ ................ ................ .........3), denumite în continuare lucrări, conform contractului de execuţie legal încheiat de beneficiar pentru lucrările ce vor fi executate sau efectuate la ........ ................ ........ ..............4), denumit în continuare obiectiv de investiţie. 1.2. Valoarea prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. ......... este de ........... mii lei, iar valoarea contractului de finanţare este în sumă de ............ mii lei5). 1.3. Finanţarea lucrărilor se realizează conform contractului de execuţie de lucrări legal încheiat de beneficiar. 1.4. În situaţii excepţionale, dacă pe parcursul execuţiei se constată necesitatea realizării unor lucrări suplimentare sau neprevăzute ori intervin majorări justificate ale unor cheltuieli care condiţionează finalizarea obiectivului de investiţii sau punerea în funcţiune a acestuia, iar valoarea contractului de finanţare este la nivelul contractului de execuţie, beneficiarul poate semna un act adiţional la contractul de execuţie şi la prezentul contract de finanţare, cu aprobarea prealabilă a autorităţii finanţatoare, finanţarea de la bugetul de stat acordându-se cu încadrare în valoarea maximă aprobată prin hotărârea Guvernului menţionată la punctul 1.2. Pentru obţinerea acordului autorităţii finanţatoare, beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia acesteia un memoriu justificativ, însoţit, după caz, de documente doveditoare în susţinerea solicitării încheierii actelor adiţionale. 1.5. În situaţia în care în termen de 12 luni de la semnarea contractului de finanţare beneficiarul nu a înaintat contractul de execuţie şi nu face dovada demarării procedurilor legale în vederea încheierii acestuia, autoritatea finanţatoare poate decide rezilierea unilaterală a contractului de finanţare. Articolul 2Modalităţi şi condiţii de plată 2.1. Autoritatea finanţatoare asigură, prin agenţiile teritoriale, decontarea contravalorii lucrărilor efectuate, la solicitarea beneficiarului, conform contractului de execuţie de lucrări legal încheiat şi în baza documentelor justificative prezentate. 1) Se trece numele întreg al autorităţii administraţiei publice locale, beneficiară a finanţării: consiliul local, consiliul judeţean, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consiliile locale ale subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sau, după caz, al asociaţiei/fundaţiei pentru care s-a aprobat finanţarea. 2) Se trec numele, prenumele şi funcţia/calitatea persoanei care reprezintă contractorul. 3) Se va menţiona categoria lucrărilor conform contractului de execuţie sau de lucrări încheiat potrivit prevederilor legale privind achiziţiile publice. 4) Se trece denumirea unităţii de asistenţă socială sau medico-socială, conform anexei hotărârii Guvernului prin care a fost aprobată finanţarea. 5) Se va trece valoarea conform contractului de execuţie sau de lucrări încheiat în urma procedurii de achiziţie, în cazul în care aceasta este mai mică decât cea prevăzută de hotărârea Guvernului. În situaţia în care valoarea este mai mare, se va trece suma prevăzută de hotărârea Guvernului. 2.2. Documentele justificative necesare reprezintă acte doveditoare privind execuţia şi recepţia lucrărilor în perioada anterioară datei de depunere a solicitării de plată şi sunt cele prevăzute în Metodologia de decontare din bugetul de stat a cheltuielilor privind lucrările la unităţile de asistenţă socială şi medico-socială, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 173/2002. 2.3. Decontarea contravalorii lucrărilor executate şi recepţionate se realizează numai în condiţiile în care documentele justificative prezentate sunt complete şi întocmite corect. 2.4. Plăţile se vor efectua în tranşe, pe măsura execuţiei lucrărilor, în limita disponibilităţilor bugetului de stat alocat cu această destinaţie. 2.5. Plăţile se vor efectua de către agenţia teritorială în contul desemnat de către beneficiar. 2.6. În eventualitatea nerespectării termenelor de depunere a documentelor justificative sau a întocmirii incorecte a acestora, precum şi în alte situaţii obiective, pentru eventualele întârzieri în efectuarea plăţilor, autoritatea finanţatoare este exonerată de orice răspundere. 2.7. În situaţia în care, în urma verificării documentelor sau a controlului efectuat în teren, agenţia teritorială sau organele de control ale autorităţii finanţatoare constată deficienţe în derularea finanţării ori a execuţiei lucrărilor, aceasta/acestea poate/pot suspenda efectuarea plăţilor până la remedierea situaţiei, notificând beneficiarul în acest sens. Articolul 3Durata contractului de finanţare 3.1. Durata contractului de finanţare este de maximum 3 ani de la data semnării acestuia. 3.2. Durata de execuţie a lucrărilor este cea prevăzută în contractul de execuţie sau de lucrări încheiat conform prevederilor legale privind achiziţiile publice şi nu poate fi mai mare de 3 ani de la data semnării contractului de finanţare. 3.3. Pentru obiectivele de investiţii care beneficiază deja de finanţare, aprobată prin hotărâre a Guvernului, anterior aprobării Ordonanţei Guvernului nr.10/2011 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2011 şi unele măsuri financiare, termenul finalizării lucrărilor este 31 decembrie 2013. Articolul 4Drepturile şi obligaţiile beneficiarului 4.1. Beneficiarului i se acordă finanţarea în termenii şi condiţiile stabilite de prezentul contract de finanţare, pe care beneficiarul declară că le cunoaşte şi le acceptă. 4.2. Beneficiarul acceptă finanţarea şi se angajează să utilizeze suma primită exclusiv pentru destinaţia prevăzută, cu respectarea condiţiilor care au stat la baza acordării finanţării. 4.3. Beneficiarul se angajează să suporte din bugetul propriu sumele necesare acoperirii costurilor de funcţionare a obiectivului de investiţie. 4.4. Beneficiarul va asigura realizarea tuturor lucrărilor şi punerea în funcţiune a obiectivului de investiţii în vederea acordării serviciilor sociale propuse, cu respectarea standardelor de calitate şi a numărului de beneficiari aprobaţi. 4.5. Beneficiarul are obligaţia de a permite reprezentanţilor autorităţii finanţatoare efectuarea controlului necondiţionat al execuţiei lucrărilor, în toate stadiile de derulare, inclusiv accesul la orice fel de documente. 4.6. Beneficiarul are obligaţia de a furniza reprezentanţilor autorităţii finanţatoare orice informaţie solicitată de aceştia referitoare la execuţia şi decontarea lucrărilor. 4.7. Beneficiarul trebuie să utilizeze procedurile de achiziţie a lucrărilor în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin Legea nr. 227/2009, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor dispoziţii legale în vigoare. 4.8. Beneficiarul are obligaţia întocmirii documentaţiei de decontare conform Metodologiei de decontare din bugetul de stat a cheltuielilor privind lucrările de construcţii, extinderi, reparaţii, amenajări, modernizări la unităţile de asistenţă socială şi medico-socială, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 173/2002. 4.9. Beneficiarul are obligaţia ţinerii unei evidenţe contabile separate pentru sumele primite prin acest contract, în conformitate cu legislaţia în vigoare. 4.10. Beneficiarul se obligă să asigure punerea în funcţiune a obiectivului de investiţie la termenul prevăzut în contractul de execuţie şi să menţină obiectul de activitate sau, după caz, destinaţia socială/medico-socială a obiectivului de investiţie pe o perioadă de 10 ani. 4.11. Schimbarea destinaţiei obiectivului de investiţie înainte de expirarea perioadei prevăzute la pct. 4.10 atrage recuperarea de la beneficiar a tuturor sumelor acordate de autoritatea finanţatoare. Articolul 5Modificarea contractului 5.1. Orice modificare a prezentului contract de finanţare se face în scris, cu acordul părţilor, prin semnarea unui act adiţional. 5.2. Agenţia teritorială va solicita acordul autorităţii finanţatoare pentru încheierea actului adiţional. 5.3. Prin excepţie de la pct. 5.1, modificările care nu conduc la schimbarea prevederilor contractuale în ceea ce priveşte valoarea contractului, destinaţia sumelor, termenele de realizare, locaţia şi alte aspecte majore legate de finanţarea acordată sunt doar notificate agenţiei teritoriale, fără a mai fi necesară încheierea unui act adiţional. 5.4. Copiile actelor adiţionale semnate vor fi transmise de către agenţia teritorială autorităţii finanţatoare. 5.5. Autoritatea finanţatoare va comunica în scris acceptul modificării contractului de finanţare în 5 zile lucrătoare de la data înregistrării notificării prin care se solicită acordul prevăzut la pct. 5.2. Articolul 6Rezilierea şi suspendarea contractului 6.1. Rezilierea contractului se realizează în următoarele situaţii: a)pe parcursul executării contractului beneficiarul utilizează fondurile acordate în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul contract; b)beneficiarul prezintă documente justificative false sau neconforme cu realitatea; c)după expirarea perioadei de suspendare, dacă nu sunt remediate situaţiile care au condus la această decizie; d)în situaţia prevăzută la pct. 1.5; e)în orice altă situaţie de încălcare a contractului sau a dispoziţiilor legale, altele decât cele menţionate anterior, pentru care se pot aplica motivele de reziliere.6.2. În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile de reziliere a contractului, agenţia teritorială notifică beneficiarului situaţia constatată. În această situaţie, contractul de finanţare constituie titlu executoriu, fără a mai fi necesară intervenţia instanţei judecătoreşti. 6.3. Beneficiarul este obligat să returneze autorităţii finanţatoare, în termen de 12 luni de la primirea notificării de la agenţia teritorială, toate sumele primite până la momentul rezilierii contractului. 6.4. În cazul în care, pe parcursul executării contractului, beneficiarul nu respectă prevederile acestuia, altele decât cele pentru care se pot aplica motivele de reziliere, agenţiile teritoriale pot suspenda finanţarea cu avizul autorităţii finanţatoare. 6.5. Agenţia teritorială transmite beneficiarului notificarea cu privire la suspendarea finanţării, iar acesta este obligat să remedieze situaţia respectivă în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificării sau, după caz, la alt termen stabilit de comun acord cu agenţia teritorială, în funcţie de natura neregulilor, dar nu mai mult de 120 de zile de la data notificării. 6.6. În perioadele de suspendare a contractului nu se decontează niciun fel de cheltuieli. 6.7. În situaţia în care beneficiarul remediază neregulile constatate în termenul prevăzut la pct. 6.5, pot fi decontate şi cheltuielile pe această perioadă. 6.8. Autoritatea finanţatoare îşi rezervă dreptul de a denunţa unilateral contractul de finanţare în condiţiile prevăzute la pct. 6.1, 6.2 şi 1.5. Articolul 7Soluţionarea litigiilor 7.1. Orice diferende apărute între părţi cu privire la valabilitatea sau rezultând din interpretarea, execuţia sau rezilierea prezentului contract de finanţare vor fi soluţionate de către acestea pe cale amiabilă. 7.2. Dacă în termen de 15 zile diferendele nu pot fi stinse, conform prevederilor pct. 7.1, acestea vor fi rezolvate de instanţele judecătoreşti teritoriale competente de pe raza judeţului unde s-a produs diferendul. Articolul 8Raportări 8.1. Beneficiarul se angajează să transmită agenţiei teritoriale, trimestrial sau cu ocazia solicitării decontării, rapoarte privind stadiul derulării lucrărilor la obiectivul de investiţie, precum şi, la cererea autorităţii finanţatoare, rapoarte cuprinzând informaţiile solicitate de aceasta. 8.2. În termen de 15 zile de la data semnării procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, se va transmite agenţiei teritoriale un raport final privind realizarea investiţiei conform documentaţiei aprobate. Articolul 9Control şi monitorizare 9.1. Agenţia teritorială controlează modul de utilizare a sumelor plătite beneficiarului şi respectarea destinaţiei acestora. 9.2. Autoritatea finanţatoare îşi rezervă dreptul de a controla în orice etapă derularea finanţării, precum şi modul de utilizare a fondurilor primite cu titlu de finanţare. 9.3. Curtea de Conturi exercită controlul financiar asupra finanţării derulate prin prezentul contract de finanţare. Articolul 10Asigurări Autoritatea finanţatoare nu este responsabilă pentru niciun fel de daune, interese, compensaţii plătibile prin lege în privinţa sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu produs de către beneficiar. Articolul 11Cesiunea 11.1. Beneficiarul are obligaţia de a nu transfera total sau parţial obligaţiile asumate prin contract, fără să obţină, în prealabil, acordul scris al autorităţii finanţatoare. 11.2. Cesiunea nu va exonera beneficiarul de responsabilităţile privind obligaţiile asumate prin contract. Articolul 12Dispoziţii finale 12.1. Beneficiarul garantează că, la data închiderii finanţării, obiectivul de investiţie va corespunde cu propunerea aprobată şi va fi pus în funcţiune conform angajamentelor asumate în momentul aprobării finanţării. 12.2. În raport cu autoritatea finanţatoare, beneficiarul are obligaţia să manifeste bună-credinţă, loialitate, imparţialitate şi discreţia cuvenită şi să respecte regulile şi codul de comportament al profesiunii sale. 12.3. Orice comunicare între părţi referitoare la îndeplinirea prezentului contract de finanţare se transmite în scris. Orice document scris este înregistrat în momentul transmiterii şi în momentul primirii. Comunicările dintre părţi se pot face şi prin alte mijloace de comunicare, cu condiţia confirmării scrise a primirii comunicării. 12.4. Beneficiarul asigură respectarea confidenţialităţii pe durata contractului, precum şi după încetarea acestuia. 12.5. Beneficiarul are obligaţia de a nu comunica în nicio situaţie altor persoane sau entităţi informaţii confidenţiale privind autoritatea finanţatoare, aparţinând autorităţii finanţatoare sau obţinute de el în baza relaţiilor contractuale cu aceasta, cu excepţia consimţământului scris al autorităţii finanţatoare, obţinut în prealabil. 12.6. Actele adiţionale la prezentul contract de finanţare fac parte integrantă din acesta şi constituie împreună un singur act juridic, obligatoriu şi legal valabil pentru ambele părţi. Prezentul contract de finanţare a fost semnat la data de ........ ................ ........ .........., în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte, ambele având aceeaşi valoare juridică. O copie a prezentului contract de finanţare se transmite autorităţii finanţatoare. PENTRU BENEFICIAR ........ ................ ................ ........ .......... (numele şi prenumele, în clar, ale persoanei/persoanelor autorizate să semneze) ........ ................ ........ ............ (semnătura) PENTRU AUTORITATEA FINANŢATOARE ........ ................ ................ ........ .......... (numele şi prenumele, în clar, ale persoanei/persoanelor autorizate să semneze) ........ ................ ........ ............ (semnătura)
L.S.
L.S.