ORDIN Nr. 2226
din 27 decembrie 2006
privind utilizarea unor
formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1056 din 30 decembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Incepând cu data de 1 ianuarie 2007,
conţinutul minimal obligatoriu pentru formularul de factură este cel prevăzut
la art. 155 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal.
(2) Formularele de factură, factură fiscală şi aviz de
însoţire a mărfii, pretipărite, înseriate şi numerotate sub supravegherea
Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională" - S.A. sau editate cu ajutorul
tehnicii de calcul, în baza art. 2 alin. (1) din Ordinul ministrului finanţelor
nr. 1.177/1998 privind aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) şi (10)
paragraful 2 din Hotărârea Guvernului nr. 831/1997, cu modificările şi
completările ulterioare, vor putea fi utilizate şi după data de 1 ianuarie
2007, până la epuizarea stocului existent. Utilizarea formularelor cu seriile
şi plajele de numere alocate în cursul anului 2006 se va efectua în condiţiile
respectării prevederilor Codului fiscal.
(3) Prefixul R din codul de înregistrare în scopuri de
TVA, pretipărit pe facturile fiscale din stoc, va fi înlocuit cu prefixul RO,
modificare ce poate fi efectuată fie manual, fie prin aplicarea unei ştampile.
Art. 2. - (1) Incepând cu data de 1 ianuarie 2007,
formularele cu regim special prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă
din prezentul ordin nu se vor mai tipări, înseria şi numerota în conformitate
cu prevederile art. 1 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 831/1997 pentru
aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiară şi
contabilă şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora,
cu modificările ulterioare.
(2) Formularele prevăzute la alin. (1), existente în
stoc, pot fi utilizate până la epuizare şi după data de 1 ianuarie 2007, dar
cele referitoare la livrări de bunuri sau prestări de servicii taxabile din
punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată nu mai dau dreptul de deducere a
taxei pe valoarea adăugată la cumpărător, dacă nu sunt însoţite de factura care
conţine informaţiile prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.
Art. 3. - (1) In situaţiile în care bunurile circulă
fără să fie însoţite de factură, documentul utilizat pe perioada transportului
este avizul de însoţire a mărfii, cu excepţiile prevăzute expres de
reglementările legale în vigoare.
(2) Conţinutul minim de informaţii, precum şi normele
de întocmire şi utilizare a avizului de însoţire a mărfii sunt prevăzute în
anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - (1) Normele de întocmire şi utilizare a
facturii sunt cele prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din
prezentul ordin şi se aplică numai de către persoanele stabilite în România, în conformitate cu prevederile art. 1251 alin. (2)
din Codul fiscal.
(2) Persoanele impozabile nestabilite în România,
înregistrate în România potrivit art. 153 alin. (4) sau (5) din Codul fiscal,
vor întocmi facturile în conformitate cu prevederile titlului VI din Codul
fiscal.
Art. 5. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, vor asigura un regim intern de
numerotare a facturii în conformitate cu prevederile cuprinse în anexa nr. 4
care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi altor formulare
financiar-contabile care stau la baza înregistrării de venituri, cum ar fi:
monetar, chitanţă şi altele, după caz, precum şi avizului de însoţire a mărfii.
Art. 6. - (1) Persoanele care
nu au obligaţia, în conformitate cu prevederile legale, de a emite factură vor
înregistra veniturile realizate zilnic utilizând monetarul, chitanţa sau alte
documente specifice, după caz.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică operatorilor
economici care au obligaţia să utilizeze aparatele electronice de marcat
fiscale.
Art. 7. - Operatorii economici care doresc să utilizeze
factura simplificată, în conformitate cu prevederile art. 155 alin. (9) din
Codul fiscal, vor depune o solicitare la Direcţia de reglementări contabile din
Ministerul Finanţelor Publice, care trebuie să conţină următoarele:
- notă justificativă, din care să reiasă motivele
solicitării;
- modelul solicitat de factură simplificată şi
normele de utilizare a formularului respectiv.
Art. 8. - Prevederile referitoare la reconstituirea
documentelor financiar-contabile, cuprinse în Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.850/2004 privind registrele şi formularele financiar-contabile,
nu sunt obligatorii şi în cazul facturii. Reconstituirea facturii se efectuează
în conformitate cu prevederile Codului fiscal.
Art. 9. - Persoanele impozabile care aplică regimul
special de scutire de taxă pe valoarea adăugată conform art. 152 din Codul
fiscal vor întocmi factura respectând acelaşi conţinut de informaţii prevăzut
de Codul fiscal, mai puţin elementele înscrise în scopuri de TVA.
Art. 10. - Prevederile Ordinului ministrului finanţelor
publice nr. 989/2002 privind tipărirea, înserierea şi numerotarea formularelor
cu regim special şi ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.849/2003
privind personalizarea formularelor tipizate cu regim special, comune pe
economie, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă începând cu
data de 1 ianuarie 2007.
Art. 11. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1*)
Formularele cu regim special care nu se vor mai tipări,
înseria şi numerota în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (5) din
Hotărârea Guvernului nr. 831/1997
Nr.crt.
|
Denumire formular
|
Cod formular
|
Act normativ de aprobare
|
1.
|
Bilet de călătorie
|
TRINTER 14-4-1
|
O.M.F. nr.606/1999
|
2.
|
Bilet de călătorie
|
TRAUTO 14-4-1
|
O.M.F. nr.970/1998
|
3
|
Bilet de călătorie
|
TRINTER 14-4-1/A
|
O.M.F.P. nr. 1775/2003
|
4.
|
Bon cu valoare fixa
|
6-8-31/a
|
O.M.F.P. nr.743/2004
|
5
|
Registru chitanţier mandate poştale interne, on-line,
electronice prezentate
|
MC 14-4-1/f
|
O.M.F.P. nr. 1060/2004
|
6
|
Registru chitanţier mandate poştale internaţionale,mandate
EUROGIRO prezentate
|
MC 14-4-1/f1
|
O.M.F.P nr. 1060/2004
|
7.
|
Registru-chitanţier pentru încasarea diferitelor taxe poştale
|
MC 14-4-1/g
|
O.M.F.P nr. 1060/2004
|
8.
|
Registru - chitanţier pentru obiecte de
mesagerii prezentate
|
MC 14-4-1/j
|
O.M.F.P nr. 1060/2004
|
9
|
Registru - chitanţier presă
|
MC 29-61-14
|
O.M.F.P nr. 1060/2004
|
10
|
Registru - chitanţier pentru
trimiterile poştale prezentate la agenţi poştali, factori rurali şi ghişee
comune
|
MC 14-4-1/h
|
O.M.F.P nr. 1060/2004
|
11.
|
Registru-chitanţier mesagerii externe sosite
|
MC 14-4-1/i
|
O.M.F.P nr. 1060/2004
|
12.
|
Bon cu valoare fixă
|
6-8-31
|
O.M.F. nr. 593/1998
|
13.
|
Borderou scadenţar TVA-rate
|
RATE 14-6-15
|
O.M.F. nr. 15/1999
|
14.
|
Bon de reparaţii
|
REPARI 4-4-11
|
O.M.F. nr. 3/1998
|
15.
|
Fişa de magazie a formularelor cu regim special
|
14-3-8/b
|
H.G.831/1997
|
16.
|
Bon de comandă-chitanţă ( TVA)
|
14-4-11
|
H.G. 831/1997
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*)
AVIZ DE ÎNSOŢIRE A MĂRFII
Conţinutul minimal obligatoriu de informaţii al
avizului de însoţire a mărfii este următorul:
- seria şi numărul intern de identificare a
formularului;
- data emiterii formularului;
- datele de identificare ale furnizorului (denumire, adresă, cod de identificare fiscală);
- datele de identificare ale cumpărătorului
(denumire, adresă, cod de identificare fiscală);
- denumirea şi cantitatea bunurilor livrate;
- date privind expediţia: numele delegatului,
buletin/carte identitate (serie, număr), numărul mijlocului de transport, ora
livrării, semnătura delegatului;
- semnătura expeditorului.
Este formular cu regim intern de tipărire şi
numerotare.
1. Serveşte ca:
- document de însoţire a mărfii pe timpul
transportului, după caz;
- document ce stă la baza întocmirii facturii, după
caz;
- dispoziţie de transfer al valorilor materiale de la
o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiaşi unităţi;
- document de primire în gestiune, după caz.
2. Se întocmeşte , în două sau mai multe exemplare, de
către unităţile care nu au posibilitatea întocmirii facturii în momentul
livrării produselor, mărfurilor sau altor valori materiale, precum şi în alte
situaţii stabilite prin procedurile proprii ale societăţii.
In cazul transferului de bunuri
între gestiunile aceleiaşi unităţi, dispersate teritorial, avizul de însoţire a
mărfii va purta menţiunea "Fără factură".
Pe avizul de însoţire a mărfii emis pentru valori
materiale trimise pentru prelucrare la terţi se face menţiunea "Pentru
prelucrare la terţi" .
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
In celelalte situaţii decât cele prevăzute mai sus se
face menţiunea cauzei pentru care s-a întocmit avizul de însoţire a mărfii şi
nu factura.
3. Circulă, după caz:
- la furnizor:
- la delegatul unităţii care face transportul sau al
clientului, pentru semnare de primire;
- la compartimentul desfacere, pentru înregistrarea
cantităţilor livrate în evidenţele acestuia şi pentru întocmirea facturii;
- la compartimentul financiar-contabil;
- la cumpărător:
- la magazie, pentru încărcarea în gestiune a
produselor, mărfurilor sau altor valori materiale primite, după efectuarea
recepţiei de către comisia de recepţie şi după consemnarea rezultatelor;
- la compartimentul aprovizionare,
pentru înregistrarea cantităţilor aprovizionate în evidenţa acestuia;
- la compartimentul financiar-contabil, pentru
înregistrarea în contabilitatea sintetică şi analitică.
4. Se arhivează, după caz:
- la furnizor:
- la compartimentul desfacere;
- la compartimentul financiar-contabil;
- la cumpărător:
- la compartimentul financiar-contabil.
ANEXA Nr. 3*)
Normele de întocmire şi utilizare a facturii
Formular cu regim intern de tipărire şi numerotare.
1. Serveşte ca:
- document pe baza căruia se întocmeşte
instrumentul de decontare a bunurilor livrate şi a serviciilor prestate;
- document de însoţire a mărfii pe timpul transportului,
după caz;
- document de încărcare în gestiunea cumpărătorului;
- document justificativ de înregistrare în contabilitatea furnizorului şi a cumpărătorului;
- alte situaţii prevăzute expres de lege
2. Se întocmeşte, în două sau mai multe exemplare
pentru livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii.
In situaţia în care factura nu se întocmeşte în
momentul livrării, bunurile livrate sunt însoţite pe timpul transportului de
avizul de însoţire a mărfii. In vederea corelării documentelor de livrare,
numărul şi data avizului de însoţire a mărfii se înscriu în formularul de
factură.
3. Circulă, după caz:
- la furnizor:
- la compartimentul desfacere, în vederea
înregistrării în evidenţele operative şi pentru eventualele reclamaţii ale
clienţilor;
- la compartimentul financiar-contabil, pentru
înregistrarea în contabilitate;
- la cumpărător:
- la compartimentul
financiar-contabil, pentru acceptarea plăţii, precum şi pentru înregistrarea în
contabilitate.
4. Se arhivează, după caz:
- la furnizor:
- la compartimentul desfacere;
- la compartimentul financiar-contabil;
- la cumpărător:
- la compartimentul financiar-contabil.
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4*)
Norme privind regimul intern de numerotare a facturii
1. Persoanele care răspund de organizarea şi
conducerea contabilităţii vor desemna, prin decizie internă scrisă, o persoană
sau mai multe, după caz, care să aibă atribuţii privind alocarea şi gestionarea
numerelor aferente facturilor emise de societate.
2. Factura va avea un număr de ordine, în baza uneia
sau mai multor serii, număr ce trebuie să fie secvenţial, stabilit de
societate, astfel încât să se asigure necesarul în funcţie de numărul de
facturi emis.
Anual, se stabileşte numărul de la care se va emite
prima factură.
In alocarea numerelor se va ţine cont de structura
organizatorică, respectiv gestiuni, puncte de lucru,
sucursale etc.
3. Persoanele prevăzute la art. 1 din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, vor emite proceduri proprii de stabilire
şi/sau alocare de numere prin care se va menţiona, pentru fiecare exerciţiu
financiar, care este numărul de la care se emite prima factură.
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.