ORDIN
Nr. 2494 din 8 decembrie 1998
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu
modificarile si completarile ulterioare, referitoare la eliberarea si
distribuirea sumelor realizate prin executare silita si la prescriptia
dreptului de a cere executarea silita
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 19 ianuarie 1999

Ministrul finantelor,
avand in vedere dispozitiile referitoare la eliberarea si distribuirea
sumelor realizate prin executare silita, precum si a celor referitoare la
prescriptia dreptului de a cere executarea silita, cuprinse in Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificarile
si completarile ulterioare, in baza prevederilor art. 109 din ordonanta mai sus
mentionata si ale art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile
ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificarile
si completarile ulterioare, referitoare la eliberarea si distribuirea sumelor
realizate prin executare silita si la prescriptia dreptului de a cere
executarea silita, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite, Directia generala a trezoreriei, Directia Generala a Vamilor
si unitatile sale teritoriale, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti si unitatile
subordonate vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare,
referitoare la eliberarea si distribuirea sumelor realizate prin executare
silita si la prescriptia dreptului de a cere executarea silita
1. Cu privire la art. 70*)
1.1. Sumele care se elibereaza sau se distribuie sunt sumele realizate de
la inceperea executarii silite, ca urmare a platilor efectuate de debitor sau
de alte persoane, a aplicarii masurilor de executare silita prin poprire sau
prin decontare bancara, a incasarilor din valorificarea bunurilor mobile si
imobile supuse executarii silite.
Sumele prevazute la alineatul precedent se elibereaza in cazul in care
executarea silita se efectueaza de un singur creditor si, respectiv, se
distribuie, potrivit ordinii de preferinta, in cazul in care si alti creditori
participa la aceasta procedura ori si-au depus titlurile in vederea distribuirii
sumelor realizate prin executare silita.
1.2. In cazul in care sumele datorate creditorului urmaritor sau unui alt
creditor care participa la executarea silita ori si-a depus titlul in vederea
distribuirii sumelor realizate prin aceasta procedura, reprezentand cheltuieli
de executare, creante principale si accesorii, sunt mai mici decat suma
realizata prin executare silita, diferenta va fi supusa procedurii de
compensare sau de restituire conform prevederilor normelor metodologice
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.051/1997.
------------
*) Art. 70 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, publicata in Monitorul Oficial a Romaniei,
Partea I, nr. 224 din 30 august 1997.
2. Cu privire la art. 71*)
2.1. In situatia in care executarea silita a fost inceputa de alti
creditori si se continua de organele de executare, cand creditorii participa la
executare, precum si in cazul in care creditorii si-au depus titlurile de creanta
pana la intocmirea procesului-verbal privind eliberarea si distribuirea sumelor
realizate prin executare silita, organele de executare au obligatia de a
distribui aceste sume potrivit ordinii de preferinta prevazute la art. 71,
astfel cum a fost modificat.
Daca prin acte normative ulterioare avand acelasi nivel se instituie
exceptii ori alte reguli privind ordinea de preferinta a creantelor care se pot
executa potrivit Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, se vor respecta
dispozitiile cuprinse in aceste acte.
2.2. Organul de executare va verifica titlurile depuse de creditori,
urmarind calitatea creantelor, daca sunt certe, lichide si exigibile, precum si
indeplinirea obligatiilor de publicitate a garantiilor si de conservare a
privilegiilor.
Sunt certe creantele a caror existenta este neindoielnica si care rezulta
din titlul de creanta sau din alte acte, chiar neautentice, emise de catre
debitor. Creanta este lichida atunci cand cuantumul ei este determinat prin
titlul de creanta sau cu ajutorul acestuia ori cand poate fi determinat cu
ajutorul altor acte neautentice emise de debitor, recunoscute sau opozabile
acestuia. Creanta este exigibila daca termenul de plata este implinit.
------------
*) Art. 71 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
3. Cu privire la art. 72
3.1. In cazul in care executarea silita se face potrivit Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele
realizate prin executare silita se distribuie potrivit urmatoarei ordini de
preferinta, care include si ordinea drepturilor de preferinta conservate,
precum si pe cea a creantelor garantate prin gaj si ipoteca, atunci cand restul
bunurilor si veniturilor debitorului nu asigura realizarea celorlalte creante:
a) creantele reprezentand cheltuielile de orice fel, facute cu urmarirea si
conservarea bunurilor al caror pret se distribuie;
b) creanta reprezentand salarii si alte datorii asimilate acestora, pensii,
ajutoare pentru incapacitate temporara de munca, pentru prevenirea
imbolnavirilor, refacerea sau intarirea sanatatii, acordate in cadrul
asigurarilor sociale de stat, precum si creantele reprezentand obligatia de
reparare a pagubelor cauzate prin moarte, vatamarea integritatii corporale sau
a sanatatii;
c) creantele rezultand din obligatii de intretinere, alocatii pentru copii
sau de plata a altor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de
existenta;
d) creantele statului provenite din impozite, taxe si din alte obligatii
fiscale, stabilite potrivit legii, din contributii la bugetul asigurarilor
sociale de stat, precum si la fondurile speciale;
e) creantele rezultand din imprumuturi acordate de stat;
f) creantele reprezentand despagubiri pentru repararea pagubelor pricinuite
proprietatii publice prin fapte ilicite;
g) creantele privilegiate*), susceptibile de conservare;
h) creantele rezultand din imprumuturi bancare, din livrari de produse, din
prestari de servicii sau din alte lucrari, precum si din chirii;
i) creantele reprezentand amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor
locale, dupa caz;
j) alte creante.
3.2. In cazul in care exista bunuri urmaribile care nu au putut fi
valorificate ori bunurile si veniturile urmaribile ramase nu asigura realizarea
integrala a tuturor creantelor detinute de creditorii care participa la
distribuirea sumelor realizate prin executare silita, creditorii ale caror
creante sunt garantate prin gaj sau ipoteca constituita asupra bunului a carui
valoare se distribuie vor fi platiti in functie de natura creantei, potrivit
ordinii de preferinta prevazute la pct. 3.1.
In cazul in care bunurile si veniturile urmaribile ramase asigura
realizarea integrala a tuturor creantelor detinute de creditorii care participa
la distribuirea sumelor realizate prin executare silita, creditorii ale caror
creante sunt garantate prin gaj sau ipoteca constituita asupra bunului a carui
valoare se distribuie vor fi platiti inaintea creantelor prevazute la pct. 3.1
lit. b).
3.3. Pentru diferenta dintre sumele realizate prin valorificarea bunurilor
asupra carora sunt instituite gajuri sau ipoteci ori asupra carora exista alte
drepturi de preferinta si cuantumul creantei garantate sau privilegiate,
creditorii respectivi vor fi platiti potrivit pct. 3.1 lit. h) sau j), in
functie de natura creantei.
------------
*) A se vedea art. 1.718 si urmatoarele din Codul civil.
4. Cu privire la art. 73*)
4.1. Organul de executare este obligat sa instiinteze creditorii care au
drepturi de preferinta conservate asupra bunurilor care se valorifica ori care
au constituite gajuri sau ipoteci asupra acestor bunuri de indata ce aceste
bunuri au fost valorificate. Instiintarea va cuprinde mentiunea datei la care
se va proceda la distribuirea sumelor realizate prin executare silita.
In acest scop, organele de executare vor verifica, in cazul sechestrarii
bunurilor mobile sau al identificarii bunurilor imobile ale debitorului, daca
aceste bunuri au fost gajate sau ipotecate pentru garantarea creantelor altor
creditori ori vor solicita, potrivit art. 30, birourilor de publicitate
imobiliara din cadrul judecatoriilor in raza carora se afla bunurile imobile
ale debitorului sarcinile care greveaza imobilul si titularii acestora.
------------
*) Art. 73 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
5. Cu privire la art. 74*) si 75
5.1. Organul de executare va proceda la eliberarea sau distribuirea sumelor
numai dupa un termen de 15 zile de la data la care adjudecatorul a depus pretul
bunurilor mobile sau imobile cumparate. In cazul sumelor realizate prin poprire
sau cand pentru persoane fizice s-a aprobat plata in rate a pretului bunului
imobil valorificat, eliberarea sau distribuirea sumelor se va face pentru
fiecare retinere sau plata efectuata.
Atunci cand la executarea silita inceputa de organele de executare nu
participa si alti creditori, sumele realizate prin executarea silita sting
obligatia bugetara, in mod corespunzator, la data realizarii acestor sume.
5.2. La data la care organul de executare procedeaza, dupa caz, la
eliberarea sau la distribuirea sumelor rezultate prin executare silita, acesta
va intocmi un proces-verbal conform modelului elaborat de Ministerul
Finantelor, anexat la prezentele norme metodologice. Despre aceasta procedura
organul de executare va instiinta debitorul, creditorii care au participat la
executarea silita, precum si creditorii care si-au depus titlurile.
Procesul-verbal prevazut la alineatul precedent se va semna de catre
persoanele prezente, organul de executare consemnand, dupa caz, refuzul de a
semna ori obiectiile formulate de acestea.
------------
*) Art. 74 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997.
6. Cu privire la art. 97
6.1. Dreptul material de a cere executarea silita se stinge prin
prescriptie, daca nu a fost exercitat in intervalul stabilit de lege, sub forma
termenului de prescriptie, al carui inceput este data la care se naste acest
drept.
6.2. Dreptul de a cere executarea silita se naste la data la care titlul de
creanta devine titlu executoriu, prin expirarea termenului de plata stabilit de
lege sau de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.
Pentru obligatiile bugetare care au fost determinate potrivit legii de
catre organele de verificare, reprezentand impozite, taxe, contributii, alte
creante bugetare si majorari de intarziere, dreptul de a cere executarea silita
se naste de la data expirarii termenului de plata stabilit de organul
competent.
Pentru obligatiile bugetare care provin din sanctiuni contraventionale
termenul de prescriptie curge de la data aplicarii sanctiunii.
Pentru obligatiile bugetare constituite si individualizate de catre
platitor si neachitate la scadenta, constatate de organul de verificare, precum
si pentru cele determinate pe baza evidentei analitice pe platitori, dreptul de
a proceda la executarea silita se naste de la data expirarii termenului de plata
prevazut de lege sau de un alt act normativ.
In cazul in care debitorul este obligat la plati succesive, dreptul de a
cere executarea silita se stinge pentru fiecare dintre aceste plati.
6.3. Termenele de prescriptie aflate in curs inaintea intrarii in vigoare a
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 se calculeaza si se implinesc potrivit
dispozitiilor legale cuprinse in actele normative aplicabile la data cand au
inceput sa curga.
6.4. In cazul in care organele de executare constata implinirea termenului
de prescriptie a dreptului de a proceda la executarea creantelor bugetare, vor
proceda la incetarea masurilor de realizare si la scaderea din evidenta a
acestora.
7. Cu privire la art. 98*)
7.1. Pentru creantele bugetare provenind din impozite, taxe, contributii,
stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetelor locale si
bugetului asigurarilor sociale de stat, Fondului initial pentru asigurarile
sociale de sanatate, fondurilor speciale, precum si pentru majorarile aferente,
dreptul de a cere executarea silita se prescrie prin implinirea termenului de 5
ani.
In cazul obligatiilor bugetare si al majorarilor de intarziere, altele
decat cele prevazute la alin. 1, precum si pentru amenzi de orice fel, dreptul
de a cere executarea silita se prescrie la implinirea termenului de 3 ani.
7.2. Termenele de prescriptie stabilite pe ani sau pe luni se implinesc in
ziua anului sau a lunii corespunzatoare zilei in care acestea au inceput sa
curga. Termenul care, incepand la datele de 29, 30 sau 31 ale lunii, se
implineste intr-o luna care nu are o asemenea zi va fi considerat implinit in
ultima zi a lunii.
------------
*) Art. 98 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
8. Cu privire la art. 99*)
8.1. Cursul prescriptiei dreptului de a proceda la executarea silita a
creantelor bugetare se intrerupe:
a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea
termenului de prescriptie a dreptului la actiune;
b) pe data indeplinirii de catre debitor, inaintea inceperii sau in cursul
executarii silite, a unui act voluntar de executare a obligatiei prevazute in
titlul executoriu, constand in plata obligatiei bugetare;
c) pe data recunoasterii de catre debitor, in orice mod, a obligatiei
bugetare. Recunoasterea obligatiei trebuie sa fie neindoielnica, putand fi
confirmata expres sau tacit. Sunt acte de recunoastere a obligatiei bugetare
cererea de compensare, cererea pentru acordarea unor inlesniri la plata, precum
si orice alte acte prin care debitorul recunoaste obligatia bugetara;
d) pe data indeplinirii in cursul executarii silite a unui act de executare
silita. Sunt acte de executare silita:
- somatia comunicata debitorului potrivit art. 23;
- adresa de infiintare a popririi, transmisa tertului poprit, si adresa de
incepere a executarii silite prin decontare bancara, transmisa bancii la care
debitorul are deschis cont, despre transmiterea carora a fost instiintat
debitorul, prevazute la art. 42 si 43, astfel cum au fost modificate;
- cererea organului de executare, adresata instantei competente, de
mentinere a popririi, potrivit art. 44, astfel cum a fost modificat;
- procesele-verbale de sechestru si de identificare a bunurilor debitorului,
prevazute la art. 46 si la art. 58, astfel cum a fost modificat;
- documentul prin care se face evaluarea bunurilor dupa incheierea
procesului-verbal de sechestru sau de identificare, comunicat debitorului,
potrivit art. 52, astfel cum a fost modificat, si art. 64;
- procesele-verbale de predare-primire a bunurilor care se valorifica prin
vanzare in regim de consignatie, in conditiile art. 54, procesul-verbal de
vanzare directa si de vanzare la licitatie, prevazute la art. 56 si 67;
- procesul-verbal privind eliberarea si distribuirea sumelor realizate prin
executare silita, prevazut la art. 75;
e) prin intocmirea procesului-verbal de constatare a insolvabilitatii.
Cursul prescriptiei se intrerupe pe data intocmirii procesului-verbal de constatare
a insolvabilitatii, daca acesta a fost aprobat in conditiile Ordinului
ministrului finantelor nr. 2.051/1997;
f) in alte cazuri prevazute de lege*).
8.2. Intreruperea termenului de prescriptie sterge prescriptia inceputa
inainte de aparitia imprejurarii care a intrerupt-o. Dupa intrerupere va curge
un nou termen de prescriptie.
------------
*) Art. 99 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
*) A se vedea Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva.
9. Cu privire la art. 100*)
9.1. Curgerea termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea
silita a creantelor bugetare este oprita pe timpul cat dureaza situatiile
prevazute de lege care impiedica organul de executare sa aplice masurile de
executare silita ori cand, potrivit legii, termenul de prescriptie este
suspendat.
Cursul prescriptiei dreptului de a proceda la executarea silita a
creantelor bugetare se suspenda:
a) cat timp organul de executare este impiedicat de un caz de forta majora
sa indeplineasca masuri de executare silita. Forta majora este un eveniment
imprevizibil si insurmontabil;
b) cat timp debitorul face parte din armata Romaniei, iar aceasta se afla
pe picior de razboi;
c) cand suspendarea executarii silite este prevazuta de lege ori a fost
dispusa de instanta judecatoreasca sau de un alt organ competent;
d) pe perioada amanarilor si esalonarilor la plata obligatiilor bugetare,
dispuse prin lege ori prin hotarare a Guvernului sau aprobate de organul
competent. Suspendarea opereaza pe intreaga perioada cuprinsa in actul de
acordare a inlesnirii la plata, chiar daca debitorul nu respecta conditiile de
acordare;
e) pe perioada in care debitorul, pe baza unui angajament de plata aprobat
de organul competent, s-a obligat sa faca plata sumelor datorate;
f) cat timp debitorul, cu rea-credinta, isi sustrage veniturile si bunurile
de la executarea silita prin acte si fapte, cum sunt inducerea in eroare a
organului de executare, ascunderea bunurilor si a veniturilor sau altele
asemenea. Constatarile privind actele si faptele prin care debitorul isi
sustrage, cu rea-credinta, veniturile si bunurile de la executarea silita vor
fi facute prin proces-verbal, in care vor fi consemnate aceste situatii.
Procesul-verbal va fi semnat de organul de executare, de debitor si de
persoanele prezente la constatare. In cazul in care debitorul prezent la
efectuarea constatarii refuza sa semneze procesul-verbal, organul de executare
va face mentiune despre aceasta.
9.2. Dupa incetarea suspendarii, prescriptia isi reia cursul, la
determinarea implinirii termenului de prescriptie calculandu-se si termenul
scurs inainte de suspendare.
------------
*) Art. 100 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997.
ANEXA
la normele metodologice
- model-
MINISTERUL FINANTELOR
Directia generala ......................
Nr. ....... din ........................
Unitatea ...............................
Localitatea ............................
Str. ................... nr. ...........
Numarul dosarului de executare ..../....
PROCES-VERBAL
privind distribuirea*) sumelor realizate prin executare silita
incheiat astazi ..........., luna ........., anul ........, orele .......
*) /eliberarea.
In temeiul art. 75 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare,
pentru realizarea creantelor bugetare fata de debitorul
.............................., din localitatea ............, str.
.............
(numele, prenumele/denumirea)
nr. ......, nr. rol/cod fiscal ............, in suma de .........., specificate
in titlul executoriu nr. ....../......, emis de .........., s-a procedat la
aplicarea masurilor de executare silita in urma carora a fost realizata suma de
....... lei.
Au participat la executarea silita ori si-au depus titlurile pana la data
incheierii prezentului proces-verbal urmatorii creditori, procedandu-se la
distribuirea sumei realizate, astfel:
___________________________________________________________________________
|Nr. | Numele sau | Domiciliul | Natura creantei | Cuantumul | Suma |
|crt. | denumirea | sau sediul | si titlul care | creantei | distribuita |
| | | | o constata | | |
|_____|____________|____________|_________________|___________|_____________|
|_____|____________|____________|_________________|___________|_____________|
|_____|____________|____________|_________________|___________|_____________|
Cu privire la modul de distribuire*) a sumei realizate prin executare
silita, persoanele prezente formuleaza urmatoarele observatii sau refuza sa
semneze din urmatoarele motive: ..............................................
.
------------
*) /eliberare.
Organul de executare Creditorii prezenti la distribuire
........................................
........................................
........................................
Debitorul ..............................
Alte persoane prezente la distribuire
........................................