ORDIN
Nr. 254 din 29 iulie 1996
pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea autocarelor
utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si international
si pentru transporturi publice de persoane in trafic international
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR Nr. 254 din 29 iulie
1996
MINISTERUL TURISMULUI Nr. 85 din 26 iulie 1996
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 201 din 29 august 1996
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 951/1995 privind clasificarea
autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic intern si
international si pentru transporturi publice de persoane in trafic
international, al Hotararii Guvernului nr. 452/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, republicata, si al Hotararii Guvernului nr.
455/1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului,
ministrul transporturilor si ministrul turismului emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate
pentru transporturi turistice in trafic intern si international si pentru
transporturi publice de persoane in trafic international, potrivit anexei la
prezentul ordin.
Art. 2
Normele metodologice prevazute la art. 1 se vor publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Art. 3
Ministerul Transporturilor, prin Directia generala a transporturilor
terestre, Inspectoratul Auto Rutier si Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman", si Ministerul Turismului, prin Directia generala a clasificarii,
brevetarii, licentierii si control servicii turistice, vor aduce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministrul turismului,
Dan Matei Agathon
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in
trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane in
trafic international
1. Scopul
Prezentele norme metodologice au ca scop stabilirea conditiilor si a
criteriilor pe baza carora se elibereaza certificatele de clasificare si
insemnele corespunzatoare clasificarii acordate autocarelor destinate
transportului de turisti in trafic intern si international si transportului
public de persoane in trafic international, in vederea protectiei pasagerilor
si cresterii calitatii serviciilor turistice si de transport.
2. Domeniul de aplicare
Clasificarea autocarelor se face de catre Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman" pentru toate autocarele si autobuzele inmatriculate in
Romania, detinute de persoane juridice sau fizice romane, care le utilizeaza
pentru transportul de turisti in trafic intern si international si pentru
transportul public de persoane in trafic international, potrivit prezentelor
norme metodologice.
3. Terminologie, abrevieri
- autocare - autovehicule destinate transportului de persoane, avand cel
putin 10 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului, cu exceptia
transportului urban si suburban;
- autocare clasificate pe stele - autocare utilizate pentru transporturi
turistice in trafic intern si international; autocarele clasificate pe stele
pot fi utilizate si pentru transporturi publice de persoane in trafic
international;
- autocare clasificate pe categorii - autocare destinate transportului
public de persoane in trafic international, dupa cum urmeaza:
- autocare de scurta distanta - autocare destinate efectuarii de
transporturi publice de persoane pe distante de maximum 1.000 km pe sens;
- autocare de medie distanta - autocare destinate efectuarii de
transporturi publice de persoane pe distante de pana la 1.500 km pe sens;
- autocare de lunga distanta - autocare destinate efectuarii de
transporturi publice de persoane, fara limite de distanta;
- transport turistic - componenta de baza a pachetului de servicii
turistice care, prin prestatii specifice reglementate de Ministerul
Transporturilor, asigura ocazional deplasarea in scop turistic a unui grup de
persoane, prin intermediul unei agentii de turism;
- transport public de persoane - activitate de transport de persoane,
planificata (transport de linie) sau neplanificata (transporturi ocazionale),
efectuata pe baza de tarife stabilite conform reglementarilor in vigoare;
- comisia de clasificare - comisie insarcinata cu verificarea autocarelor
si autobuzelor si cu acordarea clasificarii corespunzatoare;
- responsabilul comisiei - persoana desemnata sa coordoneze activitatea
comisiei de clasificare si sa semneze in numele acesteia documentele care se
elibereaza, in conformitate cu prezentele norme metodologice si cu viza
specialistului nominalizat de Ministerul Transporturilor;
- certificat de clasificare - certificat eliberat de comisia de
clasificare, prin care se atesta gradul de confort al unui autocar sau autobuz;
- insemne ale clasificarii acordate - panouri inscriptionate cu simbolurile
categoriei de clasificare sau cu numarul de stele, datele de identificare ale
emitentului si ale autocarului si care se monteaza pe exteriorul autocarului;
- I.R.U - Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (International
Road Transports Union);
- M.T. - Ministerul Transporturilor, autoritatea de stat in domeniul
transporturilor rutiere;
- R.A.R. - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"
- C.C.R.A.R - Comisia autoritatii competente, desemnata de Ministerul
Transporturilor - R.A.R de clasificare a autocarelor si a autobuzelor.
4. Reguli generale privind clasificarea autocarelor si a autobuzelor
4.1. Comisia de clasificare
Clasificarea autocarelor si a autobuzelor se efectueaza la sediul R.A.R.
din Bucuresti si la reprezentantele sale judetene.
4.1.1. Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism
Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism este constituita
din 3 specialisti desemnati de R.A.R. *1), dintre care unul este responsabilul
comisiei si 1-2 specialisti desemnati de catre Ministerul Transporturilor si
Ministerul Turismului.
Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism functioneaza la
sediul R.A.R. din Bucuresti, calea Grivitei nr. 391, sectorul 1. Comisia
trebuie sa respecte prevederile Actului de angajament privind admiterea in
sistemul international de clasificare a autocarelor, semnat de R.A.R. la I.R.U.
Comisia de clasificare pe stele a autocarelor de turism elibereaza
certificatele si insemnele aferente clasificarii acordate in urma verificarii
autocarelor. Autocarele se verifica pe baza cerintelor cuprinse in Conditiile
de clasificare pe stele a autocarelor de turism (pct. 5 din prezentele norme
metodologice).
-----------------
*1) R.A.R. este membru din partea Romaniei in Comitetul International al I.R.U.
de clasificare a autocarelor.
4.1.2. Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
functioneaza in fiecare judet, in cadrul reprezentantelor R.A.R. Comisia este
formata din doi specialisti ai R.A.R., dintre care unul este responsabilul
comisiei, si un specialist desemnat de Ministerul Transporturilor din cadrul
Serviciului rutier din judetul respectiv.
Comisia de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor care se
infiinteaza in municipiul Bucuresti este organizata si functioneaza independent
de comisia de clasificare pe stele.
Comisiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
elibereaza certificatele si insemnele aferente clasificarii acordate in urma
verificarii autocarelor. Autocarele se verifica pe baza cerintelor cuprinse in
Conditiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor (pct. 6
din prezentele norme metodologice).
4.2. Documentele necesare pentru clasificarea autocarelor
4.2.1. Solicitarea clasificarii pe stele a autocarelor de turism
In vederea prezentarii la comisia de clasificare pe stele a autocarelor de
turism, detinatorul va prezenta urmatoarele documente:
- cererea de clasificare a autocarului, intocmita de proprietar sau de cel
care exploateaza mijlocul de transport (conform modelului din anexa nr. 1);
- copie de pe licenta de transport de persoane in trafic intern si/sau
international;
- copie de pe cartea de identitate a vehiculului;
- copie de pe certificatul de inmatriculare a autocarului in Romania;
- declaratia agentului economic care solicita admiterea in Sistemul
international al I.R.U. privind respectarea conditiilor de clasificare a
autocarelor de turism.
4.2.2. Solicitarea clasificarii pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
In vederea prezentarii la comisia de clasificare pe categorii a autocarelor
si a autobuzelor, detinatorul va prezenta urmatoarele documente:
- cererea de clasificare completata de proprietar sau de cel care
exploateaza mijlocul de transport (conform modelului din anexa nr. 2);
- copie de pe licenta de transport de persoane in trafic intern si/sau
international;
- copie de pe cartea de identitate a vehiculului;
- copie de pe certificatul de inmatriculare a autocarului in Romania.
4.3. Convocarea comisiei de clasificare
Dupa primirea cererii de clasificare si dupa analizarea documentelor
anexate, responsabilul comisiei decide convocarea acesteia, comunicandu-se
solicitantului data, locul si tariful *1) aferent verificarii autocarelor. Data
programata pentru verificarea autocarelor se comunica, cu minimum doua zile in
avans, specialistilor nominalizati de catre Ministerul Transporturilor si, dupa
caz, de catre Ministerul Turismului. Verificarea autocarelor se face, de
regula, la sediul comisiei. In situatia in care detinatorul solicita
clasificarea la aceeasi data a cel putin 5 autocare, verificarea se poate
efectua la locul de garare a acestora, cu plata cheltuielilor de deplasare.
La data programata pentru verificarea autocarelor, detinatorul acestora va
face dovada achitarii tarifului comunicat si va prezenta in original
certificatele de inmatriculare si cartea de identitate a vehiculului.
---------------------
*1) Tarifele pentru verificarea autocarelor si pentru eliberarea
certificatelor de clasificare si a insemnelor corespunzatoare se stabilesc de
catre R.A.R. in conformitate cu reglementarile in vigoare.
4.4. Starea tehnica generala a autocarelor
4.4.1. La prezentarea pentru verificare, autocarele trebuie sa aiba
efectuata inspectia tehnica periodica, conform reglementarilor in vigoare.
Se resping de la clasificare autocarele care nu indeplinesc urmatoarele
cerinte tehnice:
- integritatea si etanseitatea instalatiei de evacuare;
- lipsa oricaror pierderi de lubrifianti, combustibil etc.;
- existenta marcajului de omologare a ferestrelor si executia acestora din
geam securizat;
- absenta, pe exteriorul caroseriei, a ruginei, a zgarieturilor vizibile
sau a reparatiilor inestetice;
- integritatea instalatiei de iluminare si semnalizare luminoasa (inclusiv
existenta catadioptrilor laterali).
4.4.2. Autocarele trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte legate de
securitatea pasagerilor:
- sa aibe inscriptionate iesirile de siguranta, iar acestea sa fie echipate
cu dispozitivele corespunzatoare;
- treptele de acces in autocar, precum si treptele interioare (in cazul in
care exista) sa fie iluminate, alimentate pe circuitul lanternelor de pozitie
ale autocarului;
- sa fie dotate cu stingatoare de incendiu.
4.5. Decizia comisiei de clasificare
4.5.1. Deciziile comisiilor de clasificare se consemneaza in raportul de
verificare. La verificari trebuie sa participe membrii comisiei nominalizati de
organismele implicate (cate un specialist de la Ministerul Transporturilor si
Ministerul Turismului si 3 specialisti de la R.A.R. - in cazul clasificarii pe
stele si, respectiv, un specialist de la Ministerul Transporturilor si doi
specialisti de la R.A.R. - in cazul clasificarii pe categorii).
4.5.2. Fiecare verificare a unui autocar se inregistreaza in registrul de
evidenta al comisiei, mentionandu-se urmatoarele: data verificarii, marca si
tipul autocarului, numarul de identificare, numarul de inmatriculare, numele
detinatorului, clasificarea acordata, numarul certificatului eliberat,
problemele constatate la verificare.
4.5.3. Achitarea contravalorii certificatelor de clasificare si a
insemnelor *1) se efectueaza dupa finalizarea verificarii si dupa intocmirea
raportului de verificare pe care se precizeaza decizia pozitiva.
---------------------
*1) Tarifele pentru verificarea autocarelor si pentru eliberarea
certificatelor de clasificare si a insemnelor corespunzatoare se stabilesc de
catre R.A.R. in conformitate cu reglementarile in vigoare.
4.5.4. Documentele prezentate de solicitantul clasificarii se vor arhiva de
catre comisia de clasificare impreuna cu raportul de verificare eliberat
conform prevederilor Conditiilor de clasificare pe stele a autocarelor de
turism (pct. 5 din prezentele norme metodologice) si, respectiv, prevederilor
Conditiilor de clasificare pe categorii a autocarelor si autobuzelor (pct. 6
din prezentele norme metodologice).
5. Conditiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism
5.1. Principii de baza
5.1.1. Pentru clasificarea pe stele a autocarelor de turism se aplica
Sistemul international al I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism,
adaptat la legislatia din Romania. Verificarea indeplinirii criteriilor de
apreciere se efectueaza de catre comisia de clasificare *2).
-------------------------
*2) Denumirile pot fi modificate. Pentru a se evita o concurenta neloiala
la nivel international, Comisia de clasificare a autocarelor R.A.R. va tine
seama de denumirile deja adoptate de alte asociatii care aplica Sistemul
international al I.R.U. de clasificare a autocarelor de turism.
5.1.2. Se pot admite in Sistemul international I.R.U. de clasificare a
autocarelor de turism numai vehiculele care:
a) sunt in buna stare, dupa criteriile de apreciere urmatoare:
- exterior: impresia generala, in special absenta ruginei sau a
zgarieturilor vizibile;
- interior: impresia generala, in particular scaune si cotiere in stare
buna (fara desirari, rupturi), invelisul de pe podea si de pe plafon;
- curatenie: cu atentie deosebita pentru cotiere, manere, perdele si
parasolare;
b) amenajate in asa fel incat sa indeplineasca toate conditiile obligatorii
ale uneia dintre clasele de confort:
- *
- *
- *
- *
Criteriile pentru clasificarea pe stele a autocarelor sunt prezentate in
anexa nr. 5.
5.1.3. Autocarele pot fi clasificate dupa una dintre procedurile urmatoare:
a) individual;
b) prin constructorul de autocare.
5.1.4. Clasificarea da posibilitatea:
a) eliberarii unui certificat de clasificare conform modelului din anexa
nr. 3. Acest certificat va fi tiparit in limba romana si in limba franceza. O
copie de pe certificatul de clasificare se va pastra la bordul autocarului;
b) aplicarii pe autocar a insemnelor I.R.U., cuprinzand stelele indicand
clasa de confort acordata, simbolurile echipamentelor, conform modelelor din
anexa nr. 11, numerotatia I.R.U., numarul de inmatriculare a autocarului,
numarul de locuri si perioada de valabilitate. Insemnele clasificarii acordate
vor avea dimensiunile 320 mm X 330 mm si vor fi conform modelelor din anexa nr.
9. Insemnele se vor amplasa pe exteriorul autocarului, unul pe partea dreapta,
langa usa de intrare a pasagerilor, si unul pe peretele din spate.
5.2. Procedura de clasificare individuala
5.2.1. Clasificarea individuala este solicitata comisiei de clasificare de
catre detinator. Comisia de clasificare procedeaza la verificarea autocarului
prezentat in conditiile prevazute de prezentele norme metodologice, se asigura
ca acesta satisface conditiile prescrise de prezentele conditii de clasificare
si elibereaza, in cazul indeplinirii cerintelor, un certificat conform
modelului din anexa nr. 3 si insemnele corespunzatoare clasei sau claselor de
confort certificate.
5.2.2. Autocarele vor fi prezentate, in scopul verificarii, la comisia de
clasificare. Verificarile se vor efectua in fiecare an. Vigneta de valabilitate
aplicata pe insemnele de clasificare va fi valabila timp de un an. In cazuri
justificate (prevazute la pct. 4.3.), verificarile se pot efectua si la sediul
detinatorului care solicita clasificarea autocarelor.
5.2.3. Orice verificare a comisiei de clasificare este insotita de un
raport de verificare conform modelului din anexa nr. 8. Raportul de verificare
se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se preda detinatorului
autocarului.
5.2.4. Daca rezultatul este negativ, detinatorul autocarului poate cere o
repetare a verificarilor, in termen de 30 de zile, in cadrul tarifului achitat,
dupa solutionarea observatiilor comisiei de clasificare la verificarea
initiala. In cazul depasirii limitei de 30 de zile, se achita din nou tariful
de verificare.
5.2.5. Daca autocarul nu mai satisface conditiile prescrise pentru
clasificarea sa, acesta va trebui, inainte de a putea purta insemnele de
clasificare ale aceleiasi clase de confort, sa fie readus in starea pe care a
avut-o la clasificare, in asa fel incat sa satisfaca din nou aceste conditii si
sa fie prezentat comisiei de clasificare pentru a primi o noua clasificare.
5.2.6. Detinatorul autocarului trebuie sa permita, in orice moment si fara
aviz prealabil, efectuarea inspectiei de catre reprezentantii comisiei de
clasificare, daca acesta se afla la sediu sau la locul de garare.
5.3. Procedura de clasificare prin constructorul autocarelor
5.3.1. Sub rezerva dispozitiilor pct. 6.3.3 si 6.3.4 si in conditiile
determinate de comisia de clasificare, constructorii de autocare din Romania
care fabrica in serie un acelasi tip, corespunzand conditiilor prescrise in
prezentele conditii de clasificare, pot sa elibereze ei insisi certificatul de
clasificare, conform modelului din anexa nr. 3, la cererea clientilor.
Autocarele respective trebuie sa fie omologate de tip pentru circulatia pe
drumurile publice din Romania si sa respecte prevederile amendamentelor in
vigoare ale Regulamentului nr. 36 O.N.U.- E.C.E. sau, dupa caz, ale
Regulamentului nr. 52 O.N.U.- E.C.E.
5.3.2. Certificatele de clasificare vor fi puse la dispozitia
constructorului de catre comisia de clasificare, avand completate datele
corespunzatoare clasificarii obtinute de tipul respectiv de autocar.
Constructorul va completa datele de identificare a cumparatorului si a
autocarului.
Constructorul autocarelor va inregistra certificatele de clasificare pe
masura eliberarii lor si va tine o evidenta privind numarul, data eliberarii,
titularul certificatului. Constructorul va admite orice verificari din partea
comisiei de clasificare.
5.3.3. - Insemnele corespunzatoare clasei sau claselor de confort
certificate de constructor se vor elibera detinatorului de catre comisia de
clasificare, in baza semnarii Declaratiei de angajament a agentului economic
care solicita admiterea in Sistemul international I.R.U. de clasificare a
autocarelor de turism *1) - *2).
---------------------
*1) Modelul Declaratiei de angajament a agentului economic ce solicita
admiterea in Sistemul international al I.R.U. de clasificare a confortului
autocarelor de turism este prezentat in anexa nr. 3 si face parte din prezentul
regulament.
*2) La eliberarea insemnelor corespunzatoare clasificarii acordate, comisia
de clasificare va putea verifica daca este bine fondata decizia
constructorului.
5.3.4. Constructorul nu va acorda nici un certificat de clasificare fara sa
se fi constatat, de catre comisia de clasificare, prin examinarea unuia sau a
mai multor autocare de acelasi tip de constructie, fabricate in serie, ca
aceste tipuri satisfac conditiile prevazute in prezentele norme metodologice.
Comisia de clasificare va indica, daca este cazul, modificarile ce trebuie
efectuate asupra tipului de constructie prevazut, pentru a putea acorda
constructorului dreptul stipulat in paragraful 5.3.1. de mai sus.
5.3.5. - Constructorul va trebui sa se angajeze in scris ca:
a) va respecta conditiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism
din Sistemul international al I.R.U.;
b) va permite comisiei de clasificare sa examineze si alte autocare de
acelasi tip de constructie, in orice moment pe parcursul productiei in serie a
tipului considerat;
c) va informa comisia de clasificare asupra oricaror modificari ale
proiectului sau specificatiei, indiferent de importanta lor, inainte de a le
aplica.
5.3.6. Toate hotararile comisiei de clasificare vor fi notificate in scris
constructorului. Aceasta hotarare va fi datata si numerotata.
5.4. Prelungirea valabilitatii certificatului de clasificare
5.4.1. Inainte de data expirarii valabilitatii certificatului de
clasificare, detinatorul autocarului trebuie sa solicite prelungirea
valabilitatii acestuia. Prelungirea valabilitatii se acorda daca autocarul satisface
criteriile de clasificare in vigoare la data respectiva.
5.4.2. Prelungirea valabilitatii se mentioneaza de catre comisia de
clasificare in certificatul de clasificare. De asemenea, comisia de clasificare
inlocuieste vigneta de valabilitate acordata anterior, amplasata pe insemnele
exterioare.
5.4.3. In cazul in care la verificarea pentru prelungirea valabilitatii
certificatului de clasificare se constata ca autocarul nu mai satisface
criteriile de clasificare, se solicita rezolvarea deficientelor constatate. In
cazul in care la reverificare se constata in continuare neindeplinirea
criteriilor, certificatul se anuleaza si se retrag insemnele acordate anterior.
Comisia de clasificare elibereaza un nou certificat si noi insemne
corespunzatoare clasei de confort si criteriilor pe care le indeplineste
autocarul.
5.5. Retragerea clasificarii acordate
5.5.1. In afara de cazul mentionat la pct. 5.4.3, comisia de clasificare
poate retrage certificatul de clasificare, precum si insemnele corespunzatoare,
in urmatoarele cazuri:
- modificarea autocarului de o maniera care afecteaza modul de indeplinire
a criteriilor de clasificare avute in vedere la verificarea anterioara;
- inscrierea unor informatii false privind clasificarea obtinuta de
autocar(e), in materialele de promovare sau de reclama sau pe insemnele
exterioare;
- la solicitarea organelor imputernicite ale Ministerului Transporturilor
si, respectiv, ale Ministerului Turismului (pentru autocarele de turism), cand
se constata contraventii la cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 951/1995.
5.5.2. In cazul in care un autocar clasificat in clasa de confort * (o
stea) nu mai indeplineste criteriile respective, detinatorul este obligat sa nu
il mai foloseasca in scopul transportului de turisti.
5.5.3. In cazul in care autocarul isi schimba detinatorul, certificatul de
clasificare se retrage, noul detinator fiind obligat sa solicite clasificarea
autocarului, in conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
5.5.4. In cazul retragerii clasificarii acordate anterior, detinatorul
trebuie sa faca o noua solicitare de acordare a clasificarii, cu respectarea
prevederilor prezentelor norme metodologice.
5.5.5. Contestatiile privind retragerea clasificarii se adreseaza
Inspectoratului rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Solutionarea
contestatiei se va face de catre Directia generala transporturi terestre din
Ministerul Transporturilor si cu avizul Ministerului Turismului. Decizia data
in solutionarea contestatiei poate fi atacata la instantele de contencios
administrativ.
5.6. Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a
insemnelor
Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a
insemnelor se va comunica imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat.
Comisia de clasificare poate elibera duplicate dupa achitarea de catre
detinatorul autocarului a contravalorii certificatului si/sau a insemnelor.
Comisia poate sa solicite si o reverificare a autocarului.
5.7. Utilizarea materialelor de informare, promovare si reclama
5.7.1. In cazul in care detinatorul autocarului clasificat pune la
dispozitia pasagerilor transportati materiale de informare, se recomanda ca
acestea sa cuprinda minimum urmatoarele date: identificarea agentului economic
detinator, criteriile de confort pe care trebuie sa le satisfaca autocarul
clasificat, informatii privind iesirile de siguranta din autocar.
5.7.2. Suplimentar, materialele de informare pot sa cuprinda si alte
informatii: date tehnice generale ale autocarului, materiale de promovare cu
referire la agentul economic detinator al autocarului, reclame diverse.
5.8. Modificarea conditiilor de clasificare pe stele a autocarelor de
turism
Conditiile de clasificare pe stele a autocarelor de turism se vor actualiza
in functie de evolutia Sistemului international de clasificare al I.R.U.
Modificarile se vor aduce la cunostinta celor interesati prin publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, cu 90 de zile inainte de aplicare.
6. Conditiile de clasificare pe categorii a autocarelor si a autobuzelor
6.1. Principii de baza
6.1.1. Pentru clasificarea pe categorii a autocarelor si a autobuzelor se
aplica criteriile de apreciere cuprinse in prezentele norme metodologice.
Verificarea indeplinirii criteriilor de apreciere se efectueaza de catre
comisia de clasificare.
6.1.2. Se pot admite la verificare numai vehiculele care:
a) sunt in buna stare, dupa urmatoarele criterii de apreciere:
- exterior: impresia generala, in special absenta ruginei sau a
zgarieturilor vizibile;
- interior: impresia generala, in particular scaune si cotiere in stare
buna (fara desirari, rupturi), invelisul de pe podea si de
pe
plafon;
- curatenie: cu atentie deosebita pentru cotiere, manere, perdele si
parasolare;
b) amenajate in asa fel incat sa indeplineasca toate conditiile obligatorii
ale uneia dintre categoriile:
- III autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe
distante scurte;
- II autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante
medii si scurte;
- I autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante
mari.
Criteriile pentru clasificarea pe categorii a autocarelor si autobuzelor
sunt prezentate in anexa nr. 6.
6.1.3. Clasificarea da posibilitatea eliberarii unui certificat de
clasificare conform modelului din anexa nr. 4 si aplicarii pe autocar/autobuz a
insemnelor conform modelului din anexa nr. 11. Certificatul va fi tiparit in
limba romana. O copie de pe certificatul de clasificare se va pastra la bordul
autocarului/autobuzului. Insemnele nu pot fi utilizate decat avand
inscriptionate numarul de inmatriculare al autocarului/autobuzului, numarul de
locuri si denumirea judetului in care s-a efectuat verificarea. Insemnele
clasificarii acordate se vor amplasa pe exteriorul autocarului/autobuzului,
unul pe partea dreapta, langa usa de intrare a pasagerilor, si unul pe peretele
din spate.
6.1.4. Clasificarea este solicitata comisiei de clasificare de catre
detinator. Comisia de clasificare procedeaza la verificarea autocarului /
autobuzului in conditiile prevazute de prezentele norme metodologice, se
asigura ca acesta satisface conditiile prescrise de acestea si elibereaza, in
cazul indeplinirii cerintelor, un certificat de clasificare conform modelului
din anexa nr. 4 si insemnele corespunzatoare categoriei de confort certificate.
6.1.5. Detinatorul autocarului/autobuzului trebuie sa permita, in orice
moment si fara aviz prealabil, inspectia de catre reprezentantii comisiei de
clasificare, daca acesta se afla la sediu sau la locul de garare.
6.1.6. Autocarele/autobuzele vor fi prezentate, in scopul verificarii, la
comisia de clasificare din judetul in care isi are sediul detinatorul.
Verificarile se vor efectua in fiecare an. Ecusonul de valabilitate aplicat pe
insemnele de clasificare va fi valabil un an de zile. In cazuri justificate, verificarile
se pot efectua si la sediul detinatorului care solicita clasificarea
autocarelor/autobuzelor.
6.1.7. Orice verificare a comisiei de clasificare este insotita de un
raport de verificare conform modelului din anexa nr. 8. Raportul se intocmeste
in doua exemplare, dintre care un exemplar se preda detinatorului
autocarului/autobuzului.
6.1.8. Daca rezultatul este negativ, detinatorul autocarului/autobuzului
poate cere o repetare a verificarilor, in termen de 30 de zile, in cadrul
tarifului achitat, dupa ce a solutionat observatiile comisiei de clasificare in
cursul verificarii initiale. In cazul depasirii limitei de 30 de zile, se
achita integral tariful de verificare.
6.1.9. Daca autocarul/autobuzul nu mai satisface conditiile prescrise pentru
clasificarea sa, acesta va trebui, inainte de a putea purta insemnele de
clasificare ale aceleiasi categorii, sa fie readus in starea pe care a avut-o
la clasificare, in asa fel incat sa satisfaca din nou aceste conditii si sa fie
prezentat pentru o noua clasificare.
6.1.10. Comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare si
insemnele de clasificare in conditiile enumerate in Hotararea Guvernului nr.
951/1995 si in prezentele norme metodologice.
6.2. Prelungirea valabilitatii certificatului de clasificare
6.2.1. Inainte de data expirarii valabilitatii certificatului de
clasificare, detinatorul autocarului/autobuzului trebuie sa solicite o noua
verificare pentru prelungirea valabilitatii acestuia. Prelungirea valabilitatii
se acorda, daca la reverificare autocarul/autobuzul satisface conditiile si
criteriile de clasificare in vigoare.
6.2.2. Prelungirea valabilitatii se mentioneaza de catre comisia de
clasificare in certificatul de clasificare. De asemenea, comisia de clasificare
inlocuieste vigneta de valabilitate acordata anterior, amplasata pe insemnele
exterioare.
6.2.3. In cazul in care la verificarea pentru prelungirea valabilitatii
certificatului de clasificare se constata ca autocarul/autobuzul nu mai
satisface criteriile de clasificare, se solicita rezolvarea deficientelor
constatate. In cazul in care la reverificare se constata in continuare
neindeplinirea criteriilor, certificatul se anuleaza si se retrag insemnele
acordate anterior. Comisia de clasificare elibereaza un nou certificat si noi
insemne corespunzatoare categoriei si criteriilor pe care le indeplineste
autocarul/autobuzul.
6.3. Retragerea clasificarii acordate
6.3.1. In afara de cazul mentionat la pct. 6.2.3., comisia de clasificare
poate retrage certificatul de clasificare, precum si insemnele corespunzatoare,
in urmatoarele cazuri:
- modificarea echiparii autocarului/autobuzului, constatata la reverificare
sau de catre organele imputernicite, de o maniera care afecteaza modul de indeplinire
a criteriilor de clasificare avute in vedere la data respectiva;
- la solicitarea organelor imputernicite ale Ministerului Transporturilor,
cand se constata contraventii la prevederile Hotararii Guvernului nr. 951/1995.
6.3.2. In cazul in care un autocar/autobuz clasificat in categoria III nu
mai indeplineste criteriile respective, detinatorul este obligat sa nu il mai
utilizeze ca autovehicul destinat transportului public de persoane in trafic
international.
6.3.3. In cazul in care autocarul/autobuzul isi schimba detinatorul,
certificatul de clasificare se retrage, noul detinator fiind obligat sa
solicite clasificarea autocarului/autobuzului, in conformitate cu prevederile
prezentelor norme metodologice.
6.3.4. In cazul retragerii clasificarii acordate, detinatorul trebuie sa
efectueze o noua solicitare de acordare a clasificarii, cu respectarea
prevederilor prezentelor norme metodologice.
6.3.5. Contestatiile privind retragerea clasificarii se adreseaza
Inspectoratului rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Solutionarea
contestatiei se face de catre Directia generala transporturi terestre din
Ministerul Transporturilor. Decizia data in solutionarea contestatiei poate fi
atacata la instantele de contencios administrativ.
6.4. Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a
insemnelor
Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare si/sau a
insemnelor se va comunica imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat.
Comisia de clasificare poate elibera duplicate dupa achitarea de catre
detinator a contravalorii certificatului si/sau a insemnelor. Comisia de
clasificare poate, in aceste cazuri, sa solicite si o reverificare a
autocarului/autobuzului.
6.5. Utilizarea materialelor de informare, promovare si reclama
6.5.1. In cazul in care detinatorul autocarului/autobuzului clasificat pune
la dispozitia pasagerilor transportati materiale de informare, se recomanda ca
acestea sa cuprinda minimum urmatoarele date: identificarea agentului economic
detinator, criteriile de confort pe care trebuie sa le satisfaca
autocarul/autobuzul clasificat, informatii privind iesirile de siguranta din
autocar/autobuz.
6.5.2. Suplimentar, materialele de informare pot sa cuprinda si alte
informatii: date tehnice generale ale autocarului/autobuzului, materiale de
promovare cu referire la agentul economic detinator, reclame diverse.
-----------------------
NOTA:
Anexele nr. 3, 4, 9 si 10 se transmit celor interesati de catre Regia
Autonoma "Registrul Auto Roman".
ANEXA 1
la normele metodologice
CERERE
de clasificare pe stele a unui autocar
---------------------------------------------------------------------------
Agentul economic | | forma juridica |
|
------------------------|----------------------|---------------|---|-----------|
nr. de Inmatriculare | | codul | | localitatea |
|
in Registrul comertului | | fiscal | | | |
------------------------|------------|---------|---------------|---------------|
str. | | nr. | | judetul |
|
------------------------|------------------------------------------------------|
nr. cont bancar | | banca |
|
------------------------|------------------------------------------------------|
telefonul | | fax | | in calitate de detinator al autocarului
|
------------------------|------------------------------------------------------|
marca | tipul | anul fabricatiei |
|
---------------------------|----------------|------------------|---------------|
capacitatea de transport | | seria sasiului| seria motorului |
|
-------------------------------------------------------------------------------|
solicita efectuarea verificarii autocarului, la data programata de o
|
comisia de clasificare, in conformitate cu reglementarile in vigoare,
|
eliberarea certificatului de clasificare si a insemnelor corespunzatoare
|
-------------------------------------------------------------------------------|
categoriei | * | * | * | * | (se anuleaza celelalte categorii) |
-------------------------------------------------------------------------------|
Declaram ca am luat cunostinta de continutul Normelor metodologice privind
| clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in trafic
|
intern si international si pentru transporturi publice de persoane in trafic
| international si vom respecta prevederile Sistemului IRU de clasificare
pe |
stele a autocarelor.
|
-------------------------------------------------------------------------------|
Autocarul este disponibil pentru verificare incepand de la data de
|
-------------------------------------------------------------------------------|
Achitarea costului verificarii autocarului, eliberarii certificatului de
| clasificare si a insemnelor aferente se face
prin |
-------------------------------------------------------------------------------|
ordin de plata | | cec | | numerar | (se mentioneaza varianta pentru
|
| | | | | care se opteaza)
|
-------------------------------------------------------------------------------|
|
-------------------------------------------------------------------------------|
Semnatura autorizata | Numele si prenumele | Functia
|
si stampila |----------------------------|---------------------------|
----------------------|----------------------------|---------------------------|
ANEXA 2
la normele metodologice
CERERE
de clasificare pe categorii a unui autocar
--------------------------------------------------------------------------------
Agentul economic | | forma juridica |
|
------------------------|----------------------|-------------------|-----------|
nr. de inmatriculare | | codul | | localitatea |
|
in Registrul comertului | | fiscal | | |
|
------------------------|------------|---------|---------------|---------------|
str. | | nr. | | judetul |
|
------------------------|------------|---------|-------------------------------|
nr. cont bancar | | banca |
|
------------------------|------------|---------|-------------------------------|
telefonul | | fax | | | in calitate de detinator al
|
| | | | | autocarului
| ------------------------|--|-------------------|-------------------------------|
marca | tipul | anul fabricatiei |
|
---------------------------|-------------------|-------------------|-----------|
capacitatea de transport | seria sasiului | seria motorului | |
-------------------------------------------------------------------------------|
solicita efectuarea verificarii autocarului, la data programata de o
|
comisia de clasificare, in conformitate cu reglementarile in vigoare,
|
eliberarea certificatului de clasificare si a insemnelor corespunzatoare
|
-------------------------------------------------------------------------------|
categoriei | I | II | III | (se anuleaza celelalte categorii)
|
-------------------------------------------------------------------------------|
Declaram ca am luat cunostinta de continutul Normelor metodologice privind
| clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice in
trafic | intern si international si pentru transporturi publice de persoane
in trafic | international si ne
obligam: |
- sa nu utilizam certificatul de clasificare si insemnele aferente pe un
|
alt autocar sau sa permitem utilizarea acestora de catre terti;
|
- sa comunicam imediat comisiei de clasificare orice modificari ale
|
autocarului;
|
- sa retragem din activitate autocarul care nu mai indeplineste criteriile
| care au stat la baza clasificarii initiale si sa solicitam o noua
clasificare | inainte de repunerea acestuia in
exploatare; |
- sa instruim personalul care exploateaza autocarul privind obligatia
| pastrarii acestuia in starea tehnica si cu dotarile care au stat la
baza | clasificarii si sa raspundem de actele, omisiunile sau abuzurile
acestora | referitoare la prevederile legislatiei in vigoare si normelor
metodologice; |
- sa prezentam autocarul la data stabilita pentru verificarea in vederea
| prelungirii valabilitatii certificatului de
clasificare; |
- sa permitem reprezentantilor comisiei de clasificare sa verifice, in
|
orice moment si fara preaviz, autocarul clasificat, daca acesta se afla la
|
garaj sau la locul de parcare.
|
-------------------------------------------------------------------------------|
Autocarul este disponibil pentru verificare incepand de la data de |
|
-------------------------------------------------------------------------------|
Achitarea costului verificarii autocarului, eliberarii certificatului de
| clasificare si a insemnelor aferente se face
prin |
-------------------------------------------------------------------------------|
ordin de plata | cec | | numerar | | (se mentioneaza varianta pentru
|
| | | | | care se opteaza)
|
-------------------------------------------------------------------------------|
Semnatura autorizata | Numele si prenumele | Functia
|
si stampila |----------------------|-------------------------------|
-------------------------------------------------------------------------------|
ANEXA 5
la normele metodologice
Criteriile de clasificare pe stele
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. | | Categoria
crt. | Criterii de apreciere - conditii minimale*1)
|-------------------------
| | * | * | * | * |
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
1. | Puterea motorului | | | |
|
1.1. |Raportul putere(b)/greutate(c)- minim (CPDIN/T)| 10 | 12 | 15 | 15
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
2. | Franare*2) | | | |
|
2.1. | Sisteme de franare suplimentare - frane | | | |
|
| incetinitoare(d) | | | |
|
| hidraulice sau electrice, sistem antiblocare | | | |
|
| ABS etc. | x | x | x | (3)
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
3. | Suspensie(e) | | | |
|
3.1. | Suspensie clasica | x | x | |
|
3.2. | Suspensie mixta | | | x |
|
| | | | sau |
|
3.3. | Suspensie integral pneumatica | | | x | x*4)
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
4. | Confort de drum | | | |
|
4.1. | Numarul maxim de randuri de scaune pentru | | | |
|
| un autocar standard de 12 m*5) | 15 | 14 | 13 | 12
|
4.1.1 | Spatiul dintre scaunele amplasate vizavi(f) cm|130 | 138 | 148 | 160
|
4.2 | Inaltimea minima a spatarului(g) (cm) | 52 | 65 | 68 | 68
|
4.3 | Reglajul inclinarii spatarelor tuturor | | | |
|
| scaunelor(h) (minim) | | | 10g | 35g
|
4.4 | Numarul de cotiere(i) | 1 | 1 | 2 | 2
|
4.5 | Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar | | | x | x
|
4.6 | Rezematoare de picioare, reglabile(j) (numai | | | |
|
| pentru scaunele amplasate in acelasi sens) | | | | x
|
4.7 | Scaune deplasabile spre culoar*6) (sau | | | |
|
| latimea*k) minima a scaunelor de 50 cm) | | | | x
|
4.8 | Imbracate in stofa (sezut si spatar) | | x | x | x
|
4.9 | Absenta proeminentelor la nivelul podelei(l) | | | x | x
|
4.10 | Scaune cu sezuturi separate(m) | | | x | x
|
4.11 | Portbrosura | | | x | x
|
4.12 | Scrumiere(n) (mai putin in zona de nefumatori)| x | x | x | x
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
5. | Climatizare(o) (functionand, de asemenea, si | | | |
|
| la oprire) | | | |
|
5.1 | Sistem de ventilatie fortata (minimum 15 | | | |
|
| mc/h/pasager) | | | x | x
|
| cu reglare individuala, functionand si la | | | |
|
| oprirea autocarului | | | | sau
|
5.2 | Instalatie de aer conditionat (minimum 300 | | | |
|
| kcal/h/pasager) | | | | x*7)
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
6. | Instalatie de incalzire | | | |
|
6.1 | Independenta de motor(p) | x | x | x | x
|
6.2 | Cu reglaj automat al temperaturii(r) | | | x | x
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
7. | Ferestre laterale | | | |
|
7.1 | Dispozitiv de dezaburire(s) (geamuri duble | | | |
|
| sau ventilatie) | | | | x
|
7.2 | Ferestre colorate(t) | | | | x
|
7.3 | Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) | | x | x | x
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
8 | Iluminare interioara | | | |
|
8.1 | Lampa de citit individuala | | | x | x
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
9 | Instalatie de sonorizare | | | |
|
9.1 | Un difuzor la minimum 8 locuri(u) | x | x | x |
|
| Un difuzor la minimum 4 locuri | | | | x
|
9.2 | Microfon pentru sofer si ghid(v) | x | x | x | x
|
9.3 | Radio si magnetofon | | x | x | x
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
10 | Portbagaje | | | |
|
10.1 | Portbagaj interior pentru bagaje de mana(x) | x | x | x | x
|
10.2 | Capacitatea minima portbagaj exterior(z) | | | |
|
| (dmc/pasager) | | 75 | 120 | 150
|
10.3 | Invelis protector in portbagajul exterior(y) | | | x | x
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
11 | Instalatii sanitare | | | |
|
11.1 | Toaleta cu apa sau chimica | | | x*7) | x*7)
|
11.2 | Lavoar | | | x*7) | x*7)
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
12 | Frigider | | | |
|
| Volumul minim disponibil/pasager (dmc) | | |0,5*7)| 0,5
|
------|-----------------------------------------------|----|-----|------|------|
13 | Nivelul maxim al zgomotului la interior | | | |
|
| [dB(A)]*8) | 80 | 78 | 76 | 75
|
-------------------------------------------------------------------------------
--------------------------
*1) Cu exceptia echipamentelor mentionate la pct. 5.2, 11.1, 11.2 si 12
(*), care sunt facultative, toate celelalte norme si echipamente mentionate
sunt obligatorii pentru obtinerea clasificarii in categoria indicata, mai putin
in cazurile in care legislatia nu dispune altfel.
*2) Norme obligatorii in functie de data de fabricatie a autocarului si de
prevederile Regulamentului nr. 13 O.N.U.- E.C.E.
*3) Frana incetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele de 4 stele
puse in functiune pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
*4) Vehiculele cu mai putin de 24 de locuri pot fi echipate cu suspensie
mixta.
*5) Aceste norme se refera la numarul de randuri de scaune in functie de
lungimea totala a autocarului standard de 12 m. Ele rezulta din marimea
spatiului dintre scaune, de 68, 72, 77 si 83 cm pentru autocare de la 1 la 4
stele, locurile pentru ghizi sau conducatori auto suplimentari nefiind incluse.
Normele pot fi proportional:
- crescute, cand este vorba de un autocar cu podea ridicata (cuprinzand o
cabina de conducere coborata), care ofera o lungime totala utila mai importanta
decat a unui autocar standard de 12 m, sau cand autocarul are o lungime mai
mare de 12 m;
- reduse, cand este vorba de un autocar cu o lungime mai mica de 12 m.
In toate cazurile, spatiul minim dintre scaune, care rezulta din normele de
baza pentru autocarul standard de 12 m, trebuie sa fie acelasi, in ceea ce
priveste vehiculul considerat, cu echipamentele care sunt atribuite (bar,
frigider, incalzitor de apa, toaleta, vestiar, dormitor) si cu scarile cu care
a fost amenajat.
*6) Daca se respecta prevederile din Regulamentul nr. 36 O.N.U.- E.C.E.
sau, dupa caz, din Regulamentul nr. 52 O.N.U. - E.C.E.
*7) Echipament optional, putand fi simbolizat pe panoul de marcaj cu un
simbol corespunzator si a carui absenta nu este eliminatorie pentru
clasificarea luata in considerare.
*8) Norme impuse de Comisia de clasificare a autocarelor de turism din
Romania. Pentru o perioada de tranzitie de 3 ani, verificarea zgomotului
interior nu constituie criteriu eliminatoriu dintr-o anumita clasa de confort.
Determinarea nivelului acustic al zgomotului interior se efectueaza conform
STAS 6926/16-79.
NOTE EXPLICATIVE ASUPRA CRITERIILOR DE APRECIERE - CONDITII MINIMALE
I. Se da mai jos interpretarea I.R.U. a conditiilor minimale de apreciere a
confortului autocarelor de turism.
II. Notele explicative nu modifica dispozitiile normelor metodologice
privind conditiile de clasificare a autocarelor si a anexelor la acestea, ele
precizandu-le doar continutul, semnificatia si importanta.
III. Notele explicative permit aplicarea dispozitiilor mentionate mai sus,
tinand seama de evolutia tehnica a cerintelor si problemelor care apar pe
masura punerii in practica a Sistemului international I.R.U. de clasificare a
autocarelor de turism.
a) Normele se refera la autocare cu o constructie normala. In cazul
autocarelor cu o constructie speciala (VIP, handicapati etc.), C.C.R.A.R. va
lua decizia in functie de fiecare situatie in parte, asimiland anumite dotari
interioare (de exemplu spatare care nu se inclina la fotoliile club). Copiile
de pe hotarari, insotite de fotografii, se vor transmite Comitetului de
clasificare al I.R.U. pentru a asigura armonizarea deciziilor pe plan
international. Totusi, atunci cand executia speciala nu reprezinta mai mult de
o treime din capacitatea totala a autocarului (de exemplu coltul salon) si
atunci cand detinatorul autocarului solicita clasificarea autocarului intr-o
singura clasa de confort, decizia va fi luata doar in functie de executia
normala.
b) Puterea motorului este atestata de catre constructorul autocarului.
c) Se ia in considerare masa maxima totala autorizata.
d) Frana incetinitoare (dispozitiv de franare constanta pe panta, fara
utilizarea franei de serviciu) este obligatorie pentru toate autocarele de 4
stele, date in exploatare pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
e) Anumite tipuri de suspensii neconventionale vor putea fi asimilate cu
unul dintre tipurile mentionate, dar calitatea acestora trebuie sa fie identica
sau mai buna decat tipul mentionat (de exemplu suspensia parabolica va fi
asimilata suspensiei pneumatice).
f) Masurarea distantei minime dintre scaune se face de la un punct fix la
un alt punct fix identic, scaunul fiind in pozitia de baza. Pentru primele
randuri de scaune situate in spatele unui perete, masurarea se face intre
perete si punctul fix de referinta al scaunului, distanta minima fiind redusa
cu 30 mm.
g) Inaltimea minima a spatarului se masoara cu scaunul neocupat. Tetierele
scaunelor se includ in masurarea inaltimii. Totusi, daca o singura tetiera
lipseste, clasificarea autocarului va fi refuzata.
h) Unghiul minim in grade (g) de inclinare a spatarului pentru autocarele
din categoriile de una sau doua stele nu este stabilit, fiind admise si spatare
care nu se inclina. Prin toate scaunele care se inclina se intelege scaunele
turistilor, inclusiv randul din spate, cu exceptia scaunelor conducatorului auto
si al ghidului. Inclinarea obligatorie pentru scaunele de pe ultimul rand se
poate obtine prin spatare care se inclina si/sau prin scaune reglabile spre
inainte, care antreneaza si spatarul. Unghiurile de 10g si 35g se raporteaza
fata de verticala.
i) Numarul de cotiere este determinat pe randuri de doua scaune. In ceea ce
priveste bancheta din spate (5 locuri), in autocarele de 1-3 stele (categoria 4
stele neavand bancheta din spate de 5 locuri), aceasta trebuie sa fie dotata cu
o cotiera de fiecare parte a peretelui. Prin cotiera se intelege o cotiera
plata si dreapta cu o captuseala obisnuita (cotiera standard). Executiile
speciale ale cotierelor care nu corespund cu cotiera standard vor fi apreciate
la nivel national. Comitetul de clasificare al I.R.U. va fi informat asupra
deciziilor luate in materie. Totusi cotierele care diminueaza confortul
pasagerilor, cum ar fi, de exemplu, cotierele inclinate, nu sunt admise.
j) Suporturile reglabile pentru picioare trebuie sa fie individuale. Pentru
scaunele in fata carora nu este instalat nici un alt scaun, aceasta dispozitie
nu se aplica. Aceste scaune pot fi dotate cu suporturi fixe pentru picioare.
k) Metodele de masurare a latimii minime a scaunului sunt cele precizate in
Regulamentul nr. 36 O.N.U. - E.C.E. sau, dupa caz, in Regulamentul nr. 52
O.N.U. - E.C.E.
l) Este vorba de absenta unor protuberante suparatoare pentru picioare si
talpi. Proeminentele care sunt contrare acestei reguli (de exemplu pasajele
rotilor) nu pot fi acceptate. Dimpotriva, proeminentele care nu jeneaza
pasagerii (de exemplu elementele de incalzire de sub scaune) si nici nu reduc
confortul (de exemplu gurile de incalzire) sunt compatibile cu reglementarea
sus-mentionata. Acelasi lucru este valabil pentru treapta din spate, care
usureaza accesul la ultimul rand de scaune.
m) Aceasta reglementare este valabila si pentru autocarele cu paturi.
Totusi aplicarea ei poate fi suspendata pentru autocarele cu paturi,
inmatriculate cel tarziu la un an de la data intrarii in vigoare a sistemului
de clasificare in Romania.
n) Este vorba de o scrumiera pentru doua locuri de scaune (cu exceptia
zonei pentru nefumatori).
o) Capacitatea sa va fi atestata de catre constructor.
p) Instalatia trebuie sa fie dimensionata corespunzator capacitatii de
transport. Capacitatea acesteia trebuie atestata de catre constructor).
Conditia de reglare automata a temperaturii este indeplinita atunci cand
conducatorul auto poate regla temperatura din interiorul habitaclului (de
exemplu prin tabloul de bord), cu ajutorul unei instalatii de reglare. Totusi
nu este suficient un "aquastat" pentru instalatia de incalzire a
apei.
s) Evaluarea suficientei eficacitatii dispozitivelor de dezaburire prin
aerisire va fi apreciata de comisia de clasificare.
t) Toate geamurile trebuie sa aiba aceeasi culoare. Se pot accepta folii
colorate pe geamuri, cu conditia sa fie nereflectorizante si in buna stare.
u) Pe o perioada de tranzitie de un an, se pot accepta la clasificare
autocare care au un difuzor pentru mai mult de 8 scaune (dar nu pentru mai mult
de 12 scaune).
v) Pentru autocarele de turism echipate cu un singur microfon,
obligativitatea echipamentului dublu poate fi satisfacuta cu un al doilea
microfon fara fir. Microfonul trebuie sa fie asezat pe un suport flexibil, la
indemana conducatorului auto. Microfonul poate sa fie de tipul "fara
fir", cu conditia ca, totusi, conducatorul auto sa il poata fixa la gat
sau pe haine, asigurand conditiile de securitate rutiera.
x) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru minibuzele cu o
capacitate de maximum 16 pasageri.
z) Cuseta pentru conducatorul auto va fi cuprinsa in calculul volumului
total al portbagajului exterior. Norma cuprinsa la pct. 10.2. din anexa nr. 1
prevede un volum determinat al portbagajului exterior, fara a se specifica
locul. Deci se pot accepta remorcile integrate sau dispozitivele pentru
schiuri, cu conditia ca fiecare sa ofere cel putin aceeasi capacitate pe
pasager si aceeasi calitate de protectie (imbracaminte adecvata) a bagajelor ca
si cele prescrise in clasele corespunzatoare pentru compartimentele
conventionale. Prin remorca integrata se intelege o remorca vopsita in aceleasi
culori ca si autocarul de turism.
y) Toti peretii compartimentului de bagaje trebuie sa fie acoperiti cu o
imbracaminte de protectie (de exemplu: PVC, linoleum, stofa, vopsea ce contine
fibre protectoare), usor de spalat. O acoperire cu lemn sau cu un strat de
vopsea normala nu este considerata acoperire de protectie suficienta.
ANEXA 6
la normele metodologice
Criteriile de clasificare pe categorii
--------------------------------------------------------------------------------
| Nr. | Criterii de apreciere - conditii minimale*1) | Categoria
|
| crt.|
|------------------------|
| | | III | II | I
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 1. | Puterea motorului | | |
|
| 1.1 | Raportul putere(a)/greutate(b) - | | |
|
| | minimum (CPDIN/T) | 7 | 10 | 10
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 2. | Franare*2) | | |
|
| 2.1 | Sisteme de franare suplimentare - frane | | |
|
| | incetinitoare(c) | x | x | x
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 3. | Suspensie(d) | | |
|
| 3.1 | Suspensie clasica | x | x | x
|
| 3.2 | Suspensie mixta sau integral pneumatica | | |
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 4. | Confort de drum | | |
|
| 4.1 | Numarul maxim de randuri de scaune (autocar | | |
|
| | standard de 12 m)*3) | 15 | 15 | 15
|
| 4.2 | Spatiul dintre scaunele amplasate vizavi(e) | | | |
| | (cm) | 130 | 130 | 130
|
| 4.3 | Inaltimea minima a spatarului(f) (cm) | 50 | 50 | 52
|
| 4.4 | Numarul de cotiere(g) | | | 1
|
| 4.5 | Scaune moi, tapitate (sezut si spatar) | x | x | x
|
| 4.6 | Scrumiere(h) (mai putin in zona de nefumatori)| x | x | x
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 5. | Climatizare(i) (functionand, de asemenea, si | | |
|
| | la oprire) | | |
|
| 5.1 | Sistem de ventilatie fortata (minimum 15 | | |
|
| | mc/h/pasager) | | | x
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 6. | Instalatie de incalzire | | |
|
| 6.1 | Independenta de motor(i) | | x | x
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 7. | Ferestre laterale | | |
|
| 7.1 | Ferestre din geam securizat | x | x | x
|
| 7.2 | Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) | | | x
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 8. | Iluminare interioara | | | |
| 8.1 | Lampa de citit individuala | | |
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 9. | Instalatie de sonorizare | | |
|
| 9.1 | Un difuzor la minimum 8 locuri(k) | | |
|
| 9.2 | Microfon pentru sofer si ghid(l) | | |
|
| 9.3 | Radio si magnetofon | | |
|
|-----|-----------------------------------------------|-------|--------|-------|
| 10 | Portbagaje | | |
|
|10.1 | Portbagaj interior pentru bagaje de mana(m) | x | x | x
|
|10.2 | Capacitatea minima a portbagajului exterior(n)| | |
|
| | (dmc/pasager) | | 50 | 60
|
| 11 | Nivelul maximum al zgomotului la interior | | |
|
| | [dB(A)]4) | 82 | 81 | 80
|
-------------------------------------------------------------------------------
----------------------
*1) Normele si echipamentele mentionate sunt obligatorii pentru obtinerea
clasificarii in categoria indicata, mai putin in cazurile in care legislatia nu
dispune altfel.
*2) Frana incetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele puse in
functiune pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
*3) Aceste norme se refera la numarul de randuri de scaune in functie de
lungimea totala a autocarului standard de 12 m. Ele rezulta din marimea
spatiului dintre scaune. Normele pot fi proportional:
- crescute, cand este vorba de un autocar cu podea ridicata;
- reduse, cand este vorba de un autocar cu o lungime mai mica de 12 m.
In toate cazurile, spatiul minim dintre scaune, care rezulta din normele de
baza pentru autocarul standard de 12 m, trebuie sa fie acelasi, in ceea ce
priveste vehiculul considerat, cu echipamentele care sunt in dotare.
*4) Norme impuse de Comisia de clasificare a autocarelor de turism din
Romania. Pentru o perioada de tranzitie de 3 ani, verificarea zgomotului
interior nu constituie criteriu eliminatoriu dintr-o anumita clasa de confort.
Determinarea nivelului acustic al zgomotului interior se efectueaza conform
STAS 6926/16-79.
NOTE EXPLICATIVE ASUPRA CRITERIILOR DE APRECIERE - CONDITII MINIMALE
I. Notele explicative nu modifica dispozitiile normelor metodologice
privind conditiile de clasificare a autocarelor si a anexelor la acestea, ele
precizandu-le doar continutul, semnificatia si importanta.
II. Notele explicative permit aplicarea dispozitiilor mentionate mai sus,
tinand seama de evolutia tehnica a cerintelor si problemelor care apar pe
masura punerii in practica a Sistemului de clasificare a autocarelor.
III. Criteriile se refera la autocare cu o constructie normala. In cazul
autocarelor cu o constructie speciala, C.C.R.A.R. va lua decizia in functie de
fiecare situatie in parte, asimiland anumite dotari interioare. Totusi, atunci
cand executia speciala nu reprezinta mai mult de o treime din capacitatea
totala a autocarului si atunci cand detinatorul autocarului solicita
clasificarea acestuia intr-o singura clasa de confort, decizia va fi luata doar
in functie de executia normala.
a) Puterea motorului este atestata de catre constructorul autocarului.
b) Se ia in considerare masa maxima totala autorizata.
c) Frana incetinitoare este obligatorie pentru toate autocarele date in
exploatare pentru prima data dupa 1 iunie 1989.
d) Anumite tipuri de suspensii neconventionale vor putea fi asimilate cu
unul dintre tipurile mentionate, dar calitatea acestora trebuie sa fie identica
sau mai buna decat tipul mentionat (de exemplu suspensia parabolica va fi asimilata
suspensiei pneumatice).
e) Masurarea distantei minime dintre scaune se face de la un punct fix la
un alt punct fix identic, cu scaunul in pozitia de baza. Pentru primele randuri
de scaune situate in spatele unui perete, masurarea se face intre perete si
punctul fix de referinta al scaunului, distanta minima fiind redusa cu 30 mm.
f) Inaltimea minima a spatarului se masoara cu scaunul neocupat. Tetierele
scaunelor se includ in masurarea inaltimii. Totusi, daca o singura tetiera
lipseste, clasificarea autocarului va fi refuzata.
g) Numarul de cotiere este determinat pe randuri de 2 scaune. Prin cotiera
se intelege o cotiera dreapta si plata, cu o captuseala obisnuita.
h) Este vorba de o scrumiera pentru doua locuri de scaune (cu exceptia zonei
pentru nefumatori).
i) Capacitatea sa va fi atestata de catre constructor.
j) Instalatia trebuie sa fie dimensionata corespunzator capacitatii de
transport. Capacitatea acesteia trebuie atestata de constructor.
k) Pe o perioada de tranzitie de un an se pot accepta la clasificare
autocare care au un difuzor pentru mai mult de 8 scaune (dar nu pentru mai mult
de 12 scaune).
l) Pentru autocarele echipate cu un singur microfon, obligativitatea
echipamentului dublu poate fi satisfacuta cu un al doilea microfon fara fir.
Microfonul trebuie sa fie asezat pe un suport flexibil, la indemana
conducatorului auto. Microfonul poate sa fie de tipul "fara fir", cu
conditia ca, totusi, conducatorul auto sa il poata fixa la gat sau pe haine, asigurand
conditiile de securitate rutiera.
m) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru autocarele cu o
capacitate de maximum 16 pasageri.
n) Cuseta pentru conducatorul auto va fi cuprinsa in calculul volumului
total al portbagajului exterior. Se pot accepta remorcile integrate sau
dispozitivele pentru schiuri, cu conditia ca fiecare sa ofere cel putin aceeasi
capacitate pe pasager ca si cele corespunzatoare pentru compartimentele
conventionale. Prin remorca integrata se intelege o remorca vopsita in aceleasi
culori ca si autocarul.
ANEXA 7
la normele metodologice
REGIA AUTONOMA "REGISTRUL AUTO ROMAN"
Comisia de clasificare a autocarelor
RAPORT DE VERIFICARE*1) Nr. .......
pag. 1/2
1. Informatii generale
1.1. Numele si adresa detinatorului autocarului ...........................
...........................................................................
1.2. Numarul de inmatriculare a autocarului ...............................
1.3. Seria sasiului .......................................................
1.4. Marca autocarului ....................................................
1.5. Tipul autocarului ....................................................
1.6. Numarul de scaune (fara conducator auto si ghid) .....................
1.7. Numarul de randuri de scaune .........................................
1.8. Alte informatii ......................................................
2. Starea de intretinere a autocarului
2.1. Exterior: |_| buna |_| nesatisfacatoare
2.2. Interior: |_| buna |_| nesatisfacatoare
2.3. Curatenie: |_| buna |_| nesatisfacatoare
3. Categoria autocarului
Autocarul indeplineste conditiile categoriei:
|_| * |_| *
|_| * |_| *
asa cum sunt ele definite in pag. 2/2 a prezentului raport.
4. Echipamente
|_| frigider |_| aer conditionat |_| telefon
|_| restaurant de bord |_| Wc/lavoar
|_| vestiar |_| magnetofon
5. Decizia:
|_| pozitiva |_| negativa
Locul si data ................................... Stampila si semnatura
responsabilului comisiei de clasificare a autocarelor
----------------------
*1) Pentru a fi valabil, Raportul de verificare (inspectie) (pag. 1/2 si
2/2) trebuie completat in intregime.
RAPORT DE VERIFICARE Nr. ........
pag. 2/2
CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
pentru clasificarea autocarului
3. Categoria: * (o stea)
CORESPUNDE
3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 10 CP/t |_| da |_|
nu
3.2. Sistem suplimentar de franare:
- frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1); |_| da |_|
nu
- sistem antiblocaj (ABS)*2) |_| da |_|
nu
3.3. Spatiul dintre:
- scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 68 cmc) |_| da |_|
nu
- scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm |_| da |_|
nu
3.4. Inaltimea spatarului minimum 52 cm |_| da |_|
nu
3.5. Numarul de cotiere, minimum 1 |_| da |_|
nu
3.6. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori) |_| da |_|
nu
3.7. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat al
temperaturii, functionand si cand autocarul este oprit |_| da |_|
nu
3.8. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
microfon conducator auto si ghid) |_| da |_|
nu
3.9. Portbagaj interior pentru bagaje de mana |_| da |_|
nu
3.10. Nivelul maxim al zgomotului interior 80 DB(A) |_| da |_|
nu
----------------------------
*1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 5.500 kg.
*2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 12.000 kg.
*3) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxima de randuri de
scaune este 15. Numarul de randuri de scaune poate fi de 17 in cazul
autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul
autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce
proportional.
Observatii ...............................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
Stampila si semnatura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
Membrii comisiei: .................
.................
.................
RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
pag. 2/2
CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
pentru clasificarea autocarului
3. Categoria: * (doua stele)
CORESPUNDE
3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 12 CP/t |_| da |_|
nu
3.2. Sistem suplimentar de franare:
- frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1); |_| da |_|
nu
- sistem antiblocaj (ABS)*2) |_| da |_|
nu
3.3. Spatiul dintre:
- scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 72 cmc) |_| da |_|
nu
- scaunele amplasate vizavi, minimum 138 cm |_| da |_|
nu
3.4. Inaltimea spatarului minimum 65 cm |_| da |_|
nu
3.5. Numarul de cotiere, minimum 1 |_| da |_|
nu
3.6. Scaune (sezut si spatar) imbracate in stofa |_| da |_|
nu
3.7. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori) |_| da |_|
nu
3.8. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat
al temperaturii, functionand si cand autocarul este
oprit |_| da |_|
nu
3.9. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) |_| da |_|
nu
3.10. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
microfon conducator auto si ghid, radio si magnetofon) |_| da |_|
nu
3.11. Portbagaj interior pentru bagaje de mana |_| da |_|
nu
3.12. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
75 dmc/pasager |_| da |_|
nu
3.13. Nivelul maxim ai zgomotului interior 78 DB(A) |_| da |_|
nu
----------------------
*1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 5.500 kg.
*2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 12.000 kg.
*3) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxim de randuri de
scaune este 14. Numarul de randuri de scaune poate fi de 16 in cazul
autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul
autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce
proportional.
Observatii ...............................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Stampila si semnatura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
Membrii comisiei: ...................
...................
...................
RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
pag. 2/2
CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
pentru clasificarea autocarului
CORESPUNDE
3. Categoria: * (trei stele)
3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 15 CP/t |_| da |_|
nu
3.2. Sistem suplimentar de franare:
- frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1); |_| da |_|
nu
- sistem antiblocaj (ABS*2) |_| da |_|
nu
3.3. Suspensie mixta (clasica + pneumatica) sau
integral pneumatica |_| da |_|
nu
3.4. Spatiul dintre:
- scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 77 cmc) |_| da |_|
nu
- scaunele amplasate vizavi, minimum 148 cm |_| da |_|
nu
3.5. Inaltimea spatarului minimum 68 cm |_| da |_|
nu
3.6. Reglaj al inclinarii spatarelor tuturor scaunelor
(minimum 10g) |_| da |_|
nu
3.7. Numarul de cotiere, minimum 2 |_| da |_|
nu
3.8. Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar |_| da |_|
nu
3.9. Scaune (sezut si spatar) imbracate in stofa |_| da |_|
nu
3.10. Podea salon pasageri, fara proeminente |_| da |_|
nu
3.11. Scaune cu sezuturi separate |_| da |_|
nu
3.12. Portbrosuri |_| da |_|
nu
3.13. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori) |_| da |_|
nu
3.14. Sistem de ventilatie fortata (capacitate
minimum 15 mc/h/pasager), reglabil individual
si functionand si cand autocarul este oprit |_| da |_|
nu
3.15. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat
al temperaturii, functionand si cand autocarul este
oprit |_| da |_|
nu
3.16. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) |_| da |_|
nu
3.17. Lampi individuale de citit |_| da |_|
nu
3.18. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
microfon conducator auto si ghid, radio si magnetofon) |_| da |_| nu
3.19. Portbagaj interior pentru bagaje de mana |_| da |_|
nu
3.20. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
120 dmc/pasager |_| da |_|
nu
3.21. Invelis protector in portbagajul exterior |_| da |_|
nu
3.22. Toaleta*4) cu apa sau chimica |_| da |_|
nu
3.23. Lavoar*4) |_| da |_|
nu
3.24. Frigider*4) (volum minim disponibil 0,5 dmc/pasager) |_| da |_|
nu
3.25. Nivelul maxim al zgomotului interior 76 DB(A) |_| da |_|
nu
------------------------
*1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 5.500 kg.
*2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 12.000 kg.
*3) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxim de randuri de
scaune este 14. Numarul de randuri de scaune poate fi de 16 in cazul
autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul
autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce
proportional.
*4) Echipament facultativ care poate fi mentionat pe panourile de marcare
cu simbolul corespunzator si a carui absenta nu este eliminatorie pentru
clasificarea considerata.
Observatii ................................................................
...........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
Stampila si semnatura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
Membrii comisiei: ...................
...................
...................
...................
RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
pag. 2/2
CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
pentru clasificarea autocarului
CORESPUNDE
3. Categoria: * (patru stele)
3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 15 CP/t |_| da |_|
nu
3.2. Sistem suplimentar de franare:
- frana incetinitoare hidraulica sau electrica*1), |_| da |_|
nu
- sistem antiblocaj (ABS)*2) |_| da |_|
nu
3.3. Suspensie integral pneumatica*3) |_| da |_|
nu
3.4. Spatiul dintre:
- scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 83 cm*4) |_| da |_|
nu
- scaunele amplasate vizavi, minimum 160 cm |_| da |_|
nu
3.5. Inaltimea spatarului minimum 68 cm |_| da |_|
nu
3.6. Reglaj al inclinarii spatarelor tuturor scaunelor
(minimum 35g) |_| da |_|
nu
3.7. Numarul de cotiere, minimum 2 |_| da |_|
nu
3.8. Cotiere rabatabile la scaunele dinspre culoar |_| da |_|
nu
3.9. Rezematoare pentru picioare, reglabile (scaune
amplasate in acelasi sens) |_| da |_|
nu
3.10. Scaune deplasabile spre culoar*5) sau cu latimea
de minimum 50 cm |_| da |_|
nu
3.11. Scaune (sezut si spatar) imbracate in stofa |_| da |_|
nu
3 12. Podea salon pasageri, fara proeminente |_| da |_|
nu
3 13. Scaune cu sezuturi separate |_| da |_|
nu
3.14. Portbrosuri |_| da |_|
nu
3.15. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori) |_| da |_|
nu
3.16. Sistem de ventilatie fortata (capacitate minimum
15 mc/h/pasager), reglabil individual si functionand
si cand autocarul este oprit, sau instalatie de aer
conditionat*6) (capacitate minimum 300 kcal/h/pasager) |_| da |_|
nu
3.17. Incalzire independenta de motor cu reglaj automat
al temperaturii, functionand si cand autocarul este
oprit |_| da |_|
nu
3.18. Dispozitiv de dezaburire (geamuri duble sau
ventilatie) |_| da |_|
nu
3.19. Ferestre colorate |_| da |_|
nu
3 20. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) |_| da |_|
nu
3 21. Lampi individuale de citit |_| da |_|
nu
3.22. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 4 locuri,
microfon conducator auto si ghid, radio si magnetofon) |_| da |_|
nu
3.23. Portbagaj interior pentru bagaje de mana |_| da |_|
nu
3.24. Portbagaj exterior cu o capacitate de minimum
150 dmc/pasager |_| da |_|
nu
3.25. Invelis protector in portbagajul exterior |_| da |_|
nu
3.26. Toaleta*6) cu apa sau chimica |_| da |_|
nu
3.27. Lavoar*6) |_| da |_|
nu
3.28. Frigider*6) (volum minim disponibil 0,5 dmc/pasager) |_| da |_|
nu
3.29. Nivelul maxim al zgomotului interior 75 DB(A) |_| da |_|
nu
-----------------------
*1) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 5.500 kg.
*2) Obligatoriu in cazul autocarelor cu masa totala maxima autorizata mai
mare de 12.000 kg.
*3) Autocarele cu o capacitate de transport mai mica de 24 de pasageri pot
fi echipate cu suspensie mixta.
*4) In cazul unui autocar standard de 12 m, numarul maxim de randuri de
scaune este 14. Numarul de randuri de scaune poate fi de 16 in cazul
autocarelor cu postul de conducere coborat sub podeaua salonului. In cazul
autocarelor cu lungime mai mica de 12 m, numarul de randuri de scaune se reduce
proportional.
*5) Cu conditia pastrarii unei latimi a culoarului de minimum 30 cm.
*6) Echipament facultativ care poate fi mentionat pe panourile de marcare
cu simbolul corespunzator si a carui absenta nu este eliminatorie pentru
clasificarea considerata.
Observatii ................................................................
...........................................................................
..........................................................................
.........................................................................
Stampila si semnatura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
Membrii comisiei: .....................
.....................
.....................
ANEXA 8
la normele metodologice
REGIA AUTONOMA "REGISTRUL AUTO ROMAN"
Comisia de clasificare a autocarelor
RAPORT DE VERIFICARE*1) Nr. ..........
pag. 1/2
1. Informatii generale
1.1. Numele si adresa detinatorului autocarului ...........................
............................................................................
1.2. Numarul de inmatriculare a autocarului ...............................
...........................................................................
1.3. Seria sasiului .......................................................
1.4. Marca autocarului ....................................................
1.5. Tipul autocarului ....................................................
1.6. Numarul de scaune (fara conducator auto si ghid) .....................
1.7. Numarul de randuri de scaune .........................................
1.8. Alte informatii ......................................................
2. Starea de intretinere a autocarului
2.1. Exterior: |_| buna |_| nesatisfacatoare
2.2. Interior: |_| buna |_| nesatisfacatoare
2.3. Curatenie: |_| buna |_| nesatisfacatoare
3. Categoria autocarului
Autocarul indeplineste conditiile categoriei:
|_| I |_| II |_| III
asa cum sunt ele definite in pag. 2/2 a prezentului raport
4. Echipamente
|_| frigider |_| aer conditionat
|_| restaurant de bord |_| Wc/lavoar
|_| vestiar |_| magnetofon
5. Decizia:
|_| pozitiva |_| negativa
Locul si data .................................. Stampila si semnatura
comisiei de clasificare a
autocarelor
----------------------
*1) Pentru a fi valabil, Raportul de verificare (inspectiei) (pag. 1/2 si
2\2) trebuie completat in intregime.
RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
pag. 2/2
CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
pentru clasificarea autocarului
CORESPUNDE
3. Categoria: III
3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 7 CP/t |_| da |_|
nu
3.2. Sistem suplimentar de franare:
- frana incetinitoare |_| da |_|
nu
3.3. Spatiul dintre:
- scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 65 cm |_| da |_|
nu
- scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm |_| da |_|
nu
3.4. Inaltimea spatarului minimum 50 cm |_| da |_|
nu
3.5. Scaune moi, tapitate |_| da |_|
nu
3.6. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori) |_| da |_|
nu
3.7. Ferestre din geam securizat |_| da |_|
nu
3.8. Portbagaj interior pentru bagaje de mana |_| da |_|
nu
3.9. Nivelul maxim al zgomotului interior 82 DB(A) |_| da |_|
nu
Observatii ................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Stampila si semnatura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
Membrii comisiei: ....................
....................
....................
....................
RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
pag. 2/2
CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
pentru clasificarea autocarului
3. Categoria: II
CORESPUNDE
3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 10 CP/t |_| da |_|
nu
3.2. Sistem suplimentar de franare:
- frana incetinitoare |_| da |_|
nu
3.3. Spatiul dintre:
- scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 65 cm |_| da |_|
nu
- scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm |_| da |_|
nu
3.4. Inaltimea spatarului minimum 50 cm |_| da |_|
nu
3.5. Scaune moi, tapitate |_| da |_|
nu
3.6. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori) |_| da |_|
nu
3.7. Ferestre din geam securizat |_| da |_|
nu
3.8. Portbagaj interior pentru bagaje de mana |_| da |_|
nu
3.9. Capacitatea minima a portbagajului exterior 50
dmc/pasager |_| da |_|
nu
3.10. Nivelul maxim al zgomotului interior 81 DB(A) |_| da |_|
nu
Observatii ................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Stampila si semnatura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
Membrii comisiei: ....................
....................
....................
RAPORT DE VERIFICARE Nr. ............
pag. 2/2
CONDITIILE MINIMALE VERIFICATE
pentru clasificarea autocarului
3. Categoria: I
CORESPUNDE
3.1. Raport puterea motorului/masa, cel putin 10 CP/t |_| da |_|
nu
3.2. Sistem suplimentar de franare:
- frana incetinitoare |_| da |_|
nu
3.3. Suspensie mixta sau integral pneumatica |_| da |_|
nu
3.4. Spatiul dintre:
- scaunele amplasate in acelasi sens, minimum 65 cm |_| da |_|
nu
- scaunele amplasate vizavi, minimum 130 cm |_| da |_|
nu
3.5. Inaltimea spatarului minimum 52 cm |_| da |_|
nu
3.6. Scaune moi, tapitate |_| da |_|
nu
3.7. Numarul de cotiere minimum 1 |_| da |_|
nu
3.8. Scrumiere (mai putin in zona de nefumatori) |_| da |_|
nu
3.9. Sistem de ventilatie fortata (minimum 15 mc/h/pasager) |_| da |_|
nu
3.10. Instalatie independenta de incalzire |_| da |_|
nu
3.11. Ferestre din geam securizat |_| da |_|
nu
3.12. Dispozitive parasolare |_| da |_|
nu
3.13. Lampa de citit individuala |_| da |_|
nu
3.14. Instalatie de sonorizare (1 difuzor la 8 locuri,
microfon conducator auto si ghid) |_| da |_|
nu
3.15. Radio si magnetofon |_| da |_|
nu
3.16. Portbagaj interior pentru bagaje de mana |_| da |_|
nu
3.17. Capacitatea minima a portbagajului exterior 60
dmc/pasager |_| da |_|
nu
3.18. Nivelul maxim al zgomotului interior 80 DB(A) |_| da |_|
nu
Observatii ................................................................
..........................................................................
...........................................................................
Stampila si semnatura responsabilului
comisiei de clasificare a autocarelor
Membrii comisiei: .................
..................
..................
ANEXA 11
la normele metodologice
/-----------------------------------------------------------------------\
| MINISTERUL TRANSPORTURILOR REGISTRUL AUTO ROMAN - R.A. |
| |
| AUTOCAR |
| PENTRU TRANSPORT PUBLIC DE PERSOANE |
| |
| categoria I |
| |
| |
| ------------------------------------------------------ |
| | | | | | | |
| | | (Simbolurile echipamentelor suplimentare) | |
| | | | | | | |
| ------------------------------------------------------ |
| |
| |
| |
| |
| |
| Nr. de inmatriculare _____________ |
| Capacitatea de transport / \ |
| | Locul pentru | |
| | amplasare | |
| R | vigneta | |
| Eliberat de | de | |
| comisia de clasificare | valabilitate | |
| (se mentioneaza \_____________/ |
| denumirea judetului) |
\ /