ORDIN Nr. 3
din 7 ianuarie 2008
pentru stabilirea regulilor
de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile in cadrul operatiunilor
finantate prin Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII,FAMILIEI SI EGALITATII DE SANSE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 4 februarie 2008
In temeiul art. 14 din Hotărârea Guvernului nr.
381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse,
în temeiul art. 11 alin. (4)
din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale,
având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale,
ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi
ministrul economiei şi finanţelor emit următorul
ordin:
Art. 1. - (1) In înţelesul prezentului ordin, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) fonduri publice -
sume alocate din bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
b) subcontract/subcontractare - orice acord scris prin care contractorul, aşa cum este el definit
la alin. (3), încredinţează execuţia unei părţi din contractul de achiziţie
publică unei terţe părţi. In cazul finanţărilor nerambursabile acordate în baza
unui contract de finanţare, subcontractul reprezintă acel acord scris prin care
beneficiarul încredinţează o parte limitată a acţiunii unei terţe persoane,
alta decât entităţile partenere;
c) diurnă - suma forfetară zilnică primită de personalul
contractorului/beneficiarului sau partenerului acestuia, care participă la o
activitate din proiect, acoperind cheltuielile cu hrana şi alte cheltuieli
diverse, cu excepţia cheltuielilor de cazare.
(2) Termenii beneficiar şi
operaţiune au înţelesul prevăzut în Regulamentul Consiliului nr.
1.083/2006 de stabilire a prevederilor generale privind Fondul European de
Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 şi în Regulamentul Comisiei nr.
1.828/2006 stabilind regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului
nr. 1.083/2006 în care se stabilesc prevederile generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare
Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi pentru implementarea
Regulamentului nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
pentru Fondul European de Dezvoltare Regională.
(3) Termenii „contract de achiziţie publică" şi
„contractor" au înţelesul prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Termenul de „leasing" are înţelesul prevăzut
de Ordonanţa Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi
societăţile de leasing, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 2. -In vederea implementării Programului
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" (POSDRU) se definesc următoarele categorii
de cheltuieli eligibile:
a) cheltuieli cu personalul;
b) cheltuieli cu cazarea,
transportul şi diurna;
c) cheltuieli aferente managementului de
proiect/program;
d) taxe;
e) cheltuieli financiare şi juridice;
f) cheltuieli pentru închirieri, amortizări şi leasing;
g) subvenţii şi burse;
h) cheltuieli generale de administraţie;
i) cheltuieli aferente
organizării de evenimente;
j) cheltuieli de informare şi publicitate;
k) cheltuieli pentru instruirea personalului din
Autoritatea de management/organismul intermediar şi a potenţialilor
beneficiari;
l) cheltuieli de tip Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR).
Art. 3. - (1) Pentru a fi eligibilă o cheltuială
trebuie să îndeplinească cumulativ prevederile art. 2 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor
efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale,
precum şi următoarele condiţii cu caracter specific:
a) să fie efectiv plătită de către beneficiar de la
data intrării în vigoare a contractului de finanţare/deciziei de finanţare;
b) să nu fi făcut obiectul altor finanţări din fonduri
publice, cu excepţia prevederilor art. 7 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale.
(2) In cazul acordării de
finanţări nerambursabile, cheltuielile eligibile trebuie să îndeplinească şi
criteriile definite la art. 172a din Regulamentul nr. 2.342/2002 al Comisiei de
stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului nr. 1.605/2002 al Consiliului
privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţii
Europene.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a),
cheltuielile efectuate către Autoritatea de management, organismele
intermediare şi/sau alte structuri din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse cu rol de control şi audit, pentru implementarea
operaţiunilor finanţate în cadrul POSDRU, sunt considerate eligibile de la 1 ianuarie
2007 sau de la data înfiinţării/desemnării, dacă aceasta este ulterioară datei de 1 ianuarie 2007.
Art. 4. - Contribuţia beneficiarului la realizarea
operaţiunii trebuie să fie realizată sub formă financiară.
Art. 5. - (1) Cheltuielile referitoare la următoarele
subcontracte nu sunt eligibile pentru cofinanţarea din POSDRU:
a) subcontractele care
determină o creştere a costului de executare a operaţiunii, fără a aduce o
valoare adăugată proporţională;
b) subcontractele încheiate cu intermediari sau
consultanţi, în temeiul cărora plata se defineşte în procente din costul total
al proiectului, cu excepţia cazurilor în care o asemenea plată este justificată
de beneficiarul final, cu referire la valoarea reală a lucrărilor sau a
serviciilor furnizate.
(2) Pentru toate subcontractele, subcontractorii se
angajează să furnizeze organismelor de audit şi de control toate informaţiile
necesare privind activităţile subcontractate.
Art. 6. - (1) Regulile de eligibilitate a cheltuielilor
finanţate din POSDRU în funcţie de localizarea activităţilor sunt prezentate în
anexa nr. 1.
(2) Regulile de eligibilitate a
cheltuielilor finanţate din POSDRU în funcţie de localizarea activităţilor se
aplică doar proiectelor finanţate la nivel regional.
Art. 7. - (1) In cazul activităţilor de cooperare
transnaţională, sunt eligibile următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli cu organizarea
şi/sau managementul reuniunilor, evenimentelor, schimbului de experienţă,
reţelelor de vizitare;
b) cheltuieli aferente studiilor şi/sau analizelor
necesare pentru pregătirea şi implementarea operaţiunilor;
c) cheltuieli cu cazarea,
transportul şi diurna necesare pentru desfăşurarea activităţilor de organizare
şi/sau management al reuniunilor, evenimentelor, schimbului de experienţă,
reţelelor de vizitare;
d) cheltuieli cu cazarea, transportul şi diurna
aferente activităţilor de realizare a studiilor şi/sau analizelor necesare
pentru pregătirea şi implementarea operaţiunilor;
e) cheltuieli de personal ale partenerului/partenerilor
transnaţionali, în măsura în care acele persoane sunt implicate direct în
derularea proiectului;
f) cheltuieli de comunicare,
traducere şi interpretare;
g) cheltuieli cu alte servicii (expertiză, formare
profesională).
(2) In cadrul acţiunilor de cooperare transnaţională
pot fi finanţate şi alte
tipuri de cheltuieli în limita aprobării acestora de către Autoritatea de management.
Art. 8. - Pentru cheltuielile cu cazarea, transportul
şi diurna se aplică următoarele reguli specifice de eligibilitate:
a) In cazul personalului
autorităţilor şi instituţiilor publice, indiferent de finanţarea acestora, pe
perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul
deplasării în cadrul localităţii, în interesul serviciului, drepturile acestora
se stabilesc potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile şi
obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada
delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în
cadrul localităţii, în interesul serviciului.
b) Pentru cheltuielile de transport se aplică
următoarele reguli de decontare:
(i) avionul, pe orice distanţă,
clasa economică;
(ii) trenul, după tariful clasei a II-a, pe distanţe de
până la 300 km, şi după
tariful clasei I, pe distanţe
mai mari de 300 km;
(iii) navele de călători, după tariful clasei I;
(iv) mijloace de transport în comun, după tarifele stabilite pentru acele
mijloace;
(v) mijloace de transport auto, costul real al
combustibilului.
c) Costul tichetelor pentru rezervarea locurilor,
costul suplimentelor de viteză, precum şi comisioanele percepute de agenţiile de voiaj intră în cheltuielile
de transport care se decontează.
d) Sunt eligibile cheltuielile pentru utilizarea
vagonului de dormit numai în cazul călătoriilor efectuate pe timp de noapte, pe
distanţe de peste 300 km.
e) Sunt considerate eligibile şi:
(i) cheltuielile pentru
transportul efectuat cu mijloacele de transport în comun la şi de la aeroport,
gară, autogara sau port, în cazul în care acestea sunt situate în altă
localitate;
(ii) cheltuielile de transport efectuate în localitatea
unde se execută delegarea, cu mijloacele de transport în comun, dus-întors, pe
distanţa dintre gară, aerogara, autogara sau port şi locul delegării ori locul
de cazare;
(iii) cheltuielile de transport pe distanţa dintre
locul de cazare şi locul delegării;
(iv) taxele pentru trecerea podurilor;
(v) taxele de traversare cu bacul;
(vi) taxele de aeroport, gară, autogara sau port;
(vii)alte taxe privind circulaţia pe drumurile publice,
prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare.
f) Pentru cheltuielile aferente diurnei se aplică
următoarele reguli de decontare:
(i) numărul zilelor calendaristice în care persoana se
află în delegare se calculează de la data şi ora plecării până la data şi ora înapoierii
mijlocului de transport din şi în localitatea unde îşi are locul permanent de
muncă, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de
delegare;
(ii) pentru delegarea cu durata de o singură zi, precum
şi pentru ultima zi, în cazul delegării de mai multe zile, diurna se acordă
numai dacă durata delegării este de cel puţin 12 ore;
(iii) maxime de referinţă: 350
lei pe zi/persoană.
g) Pentru cheltuielile de cazare se aplică următoarele
reguli de decontare:
(i) sunt eligibile cheltuielile de cazare pe baza
documentelor justificative emise de structurile de primire turistice, încadrate
cu maximum 3 stele. In structurile de primire
turistice se includ: hoteluri, moteluri, vile, bungalouri, cabane, campinguri,
sate de vacanţă, pensiuni, popasuri turistice, spaţii de campare organizate în
gospodăriile populaţiei destinate prin construcţie cazării;
(ii) la stabilirea
cheltuielilor de cazare care se decontează se iau în considerare taxa de
parcare hotelieră, taxa de staţiune şi alte taxe prevăzute de dispoziţiile
legale în vigoare;
(iii) în situaţia în care în costul cazării este inclus
şi micul dejun, se decontează şi contravaloarea acestuia;
(iv) maxime de referinţă: 450 lei pe zi/persoană.
Art. 9. - Pentru cheltuielile financiare şi juridice se
aplică următoarele reguli specifice de eligibilitate:
a) Atunci când proiectul necesită deschiderea unui cont
separat pentru punerea în aplicare a acestuia, cheltuielile bancare legate de
deschiderea şi gestionarea contului sunt eligibile.
b) Onorariile pentru consultanţă juridică, taxele
notariale, costurile aferente expertizelor tehnice sau financiare, precum şi costurile de audit sau contabilitate sunt
eligibile în cazul în care sunt legate direct de proiect şi în cazul în care
sunt necesare pentru punerea în aplicare a acestuia.
c) Costul aferent garanţiilor bancare este eligibil în
măsura în care garanţiile sunt cerute de Autoritatea de management la acordarea
prefinanţării.
Art. 10. - Pentru cheltuielile privind închirierile,
amortizările şi leasingul se aplică următoarele reguli specifice de
eligibilitate:
a) Costurile de amortizare a bunurilor sau
echipamentelor care sunt direct legate de obiectivele
proiectului constituie o cheltuială eligibilă cu respectarea prevederilor art.
4 din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, cu condiţia ca finanţările
nerambursabile din fonduri publice să nu fi contribuit la achiziţionarea acestor bunuri sau echipamente.
b) Regulile de eligibilitate privind leasingul sunt
prezentate în anexa nr. 2.
Art. 11. -In cazul proiectelor finanţate din POSDRU,
orice venit (neprevăzut) generat de proiect trebuie să fie dedus din totalul
costurilor directe eligibile declarate pentru proiectul respectiv. In acest
caz, cheltuielile generale de administraţie vor fi declarate în mod forfetar,
luând în calcul cheltuielile directe eligibile corectate cu veniturile
(neprevăzute) generate de proiect.
Art. 12. - Regulile de
eligibilitate privind cheltuielile aferente managementului şi implementării
POSDRU sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art. 13. - (1) Regulile de eligibilitate pentru
cheltuielile de tip FEDR referitoare la achiziţionarea de terenuri sunt
prezentate în anexa nr. 4.
(2) Regulile de eligibilitate pentru cheltuielile de
tip FEDR referitoare la achiziţionarea de bunuri imobile sunt prezentate în anexa
nr. 5.
Art. 14. - Se aprobă lista cheltuielilor eligibile
aferente axelor prioritare 1-6, prevăzută în anexa nr. 6, şi lista
cheltuielilor eligibile aferente axei prioritare 7 „Asistenţa tehnică",
prevăzută în anexa nr. 7.
Art. 15. - Prevederile prezentului ordin sunt
aplicabile cheltuielilor efectuate din asistenţa comunitară, precum şi din
cofinanţarea naţională pentru operaţiunile derulate în cadrul Programului
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" în cadrul
următoarelor axe prioritare:
a) axa prioritară 1 „Educaţia şi formarea profesională
în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe
cunoaştere";
b) axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot
parcursul vieţii cu piaţa muncii";
c) axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii
lucrătorilor şi a întreprinderilor";
d) axa prioritară 4 „Modernizarea Serviciului public de ocupare";
e) axa prioritară 5 „Promovarea măsurilor active de
ocupare";
f) axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii
sociale";
g) axa prioritară 7 „Asistenţă tehnică".
Art. 16. -Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 17. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
REGULILE DE ELIGIBILITATE
a cheltuielilor finanţate din POSDRU în funcţie de
localizarea activităţilor
1. Normă generală
Activităţile finanţate din POSDRU se desfăşoară în mod
normal în regiunea eligibilă.
2. Excepţie
2.1. In cazul în care regiunea unde se implementează
proiectul beneficiază total sau parţial de o activitate executată în afara
acestei regiuni, Autoritatea de management poate accepta cofinanţarea operaţiunii în cazul în care
este îndeplinită condiţia stabilită la pct. 2.2. Prevederile pct. 2.2 nu sunt
aplicabile cheltuielilor aferente activităţilor de cooperare transnaţională.
2.2. Pentru fiecare proiect, cheltuielile eligibile
acceptate în temeiul pct. 2.1 nu trebuie să depăşească 10% din cheltuielile
totale eligibile ale proiectului.
ANEXA Nr. 2
REGULILE DE ELIGIBILITATE
privind leasingul
1. Normă generală
Cheltuielile efectuate în cadrul operaţiunilor de
leasing sunt eligibile pentru finanţarea din POSDRU în condiţiile stabilite la
pct. 2 şi 3.
2. Ajutorul acordat locatarului
2.1. Utilizatorul de leasing este beneficiarul direct al finanţării din POSDRU.
2.2. Ratele de leasing plătite de utilizatorul de
leasing locatorului, însoţite de o factură achitată sau de un document contabil
cu valoare justificativă echivalentă, constituie o cheltuială eligibilă pentru
finanţarea din POS DRU.
2.3. In cazul unui contract de leasing care conţine o
clauză de răscumpărare sau prevede o perioadă minimă echivalentă cu durata de
viaţă utilă a bunului care face obiectul contractului, suma maximă eligibilă
pentru finanţarea din POSDRU nu trebuie să depăşească valoarea de piaţă a
bunului închiriat. Celelalte costuri legate de contractul de leasing (taxe,
marja locatorului, costuri de refinanţare, cheltuieli generale, cheltuieli de
asigurare) sunt excluse din cheltuielile eligibile.
2.4. Asistenţa financiară nerambursabilă legată de
contractele de leasing prevăzute la pct. 2.3 se plăteşte utilizatorului de
leasing în una sau mai multe tranşe, în funcţie de ratele de leasing
plătite efectiv. Atunci când durata contractului de leasing depăşeşte data finală prevăzută pentru
luarea în calcul a plăţilor cu titlu de asistenţă financiară nerambursabilă,
numai cheltuielile legate de ratele de leasing datorate şi achitate de
utilizatorul leasingului până la data finală a plăţilor cu titlu de asistenţă
financiară nerambursabilă pot fi considerate eligibile.
2.5. In cazul unui contract de leasing care nu conţine
o clauză de răscumpărare şi a cărui durată este mai mică decât perioada
corespunzătoare duratei de viaţă utile a bunului care face obiectul
contractului, chiriile sunt eligibile pentru finanţare din POSDRU proporţional
cu perioada operaţiunii eligibile. Cu toate acestea, utilizatorul de leasing
trebuie să fie în măsură să dovedească faptul că leasingul a fost metoda cea
mai rentabilă pentru a obţine folosinţa bunului. In cazul în care se dovedeşte
că preţurile ar fi fost mai mici în caz de utilizare a unei metode alternative
(de exemplu, închirierea de echipamente), cheltuielile adiţionale se deduc din
cheltuielile eligibile.
3. Vânzare şi
leaseback
Ratele de leasing achitate de
un utilizator de leasing în cadrul unui regim de vânzare şi leaseback pot fi
considerate cheltuieli eligibile în temeiul regulilor definite la pct. 2.
Cheltuielile de achiziţie a bunului nu sunt eligibile pentru finanţarea din POSDRU.
ANEXA Nr. 3
REGULILE DE ELIGIBILITATE
privind cheltuielile aferente managementului şi
implementării POSDRU
Normă generală
1.1. Sunt considerate eligibile
cheltuielile de personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către
angajat şi angajator, ale personalului de conducere şi de execuţie încadrat cu
contract individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu normă
parţială sau întreagă de lucru, având atribuţii în procesul de gestionare a
POSDRU, încadrat în următoarele structuri:
a) Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane;
b) organism intermediar regional
pentru Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane -
Regiunea Nord-Est;
c) organism intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea Sud-Est;
d) organism intermediar regional
pentru Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane -
Regiunea Sud Muntenia;
e) organism intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea Sud-Vest
Oltenia;
f) organism intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor
umane - Regiunea Vest;
g) organism intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea Nord-Vest;
h) organism intermediar
regional pentru Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor
umane - Regiunea Centru;
i) organism intermediar regional pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Regiunea
Bucureşti-Ilfov;
j) organism intermediar pentru
Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane -
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
k) organism intermediar pentru Programul operaţional
sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă;
l) organism intermediar pentru
Programul operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane - Centrul
Naţional de Dezvoltare a Invăţământului Profesional şi Tehnic;
m) două organisme intermediare pentru Programul
operaţional sectorial pentru dezvoltarea resurselor umane, care urmează să fie
desemnate prin licitaţie publică, cu respectarea legislaţiei naţionale şi a
reglementărilor comunitare;
n) structuri din cadrul Ministerului Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse cu rol de control şi/sau audit.
1.2. Sunt considerate eligibile cheltuielile de
personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajat şi
angajator, ale personalului încadrat cu contract individual de muncă pe durată
determinată sau nedeterminată, cu normă parţială sau întreagă de lucru, pentru activităţile adiacente de
natură tehnică, financiară, contabilă, juridică sau audit, încadrat în
structurile precizate la pct. 1.1.
1.3. Cheltuielile de personal prevăzute la pct. 1.1 şi
1.2 se decontează conform contractului de muncă sau proporţional cu procentul
prevăzut în fişa postului/foaia de prezenţă, aferent atribuţiilor specifice
gestionării POSDRU sau activităţilor adiacente gestionării POSDRU.
1.4. Sunt considerate eligibile cheltuielile privind intervenţiile experţilor şi ale altor participanţi
la reuniunile comitetelor de monitorizare, inclusiv participanţi provenind din
state membre, în cazul în care preşedintele acestor comitete consideră necesară
prezenţa acestora (cazare, transport şi diurnă/onorarii).
1.5. Sunt considerate eligibile cheltuielile detaliate
în anexa nr. 7.
ANEXA Nr. 4
REGULILE DE ELIGIBILITATE
pentru cheltuielile de tip FEDR referitoare la
achiziţionarea de terenuri
Normă generală
1.1. Costul achiziţionării de
terenuri virane este eligibil pentru cofinanţarea din POSDRU numai în cazul în
care sunt îndeplinite următoarele trei condiţii, fără a aduce atingere
aplicării normelor interne mai stricte:
a) trebuie să existe o legătură directă între
achiziţionarea de terenuri şi obiectivele operaţiunii cofinantate;
b) partea din suma totală a cheltuielilor eligibile
legate de operaţiune, reprezentată de achiziţionarea terenului, să nu
depăşească 10% din costul total eligibil al proiectului;
c) trebuie să se obţină o certificare din partea unui
expert calificat independent sau a unui organism oficial desemnat, care să
confirme faptul că preţul de achiziţie nu este superior valorii de piaţă.
1.2. In cazul regimurilor de ajutoare care intră sub
incidenţa art. 87 din Tratatul privind Uniunea Europeană (Maastricht),
eligibilitatea achiziţionării de terenuri trebuie să fie evaluată luând în
considerare ansamblul regimului de ajutoare.
ANEXA Nr. 5
REGULI DE ELIGIBILITATE
pentru cheltuielile de tip FEDR referitoare la achiziţionarea de bunuri imobile
1. Normă generală
Costul achiziţionării de bunuri imobile, adică de
clădiri deja construite şi terenuri pe care se află acestea, este eligibil
pentru cofinanţarea din POSDRU, în cazul în care există o legătură directă
între achiziţie şi obiectivele operaţiunii în cauză, cu respectarea condiţiilor
enumerate la pct. 2.
2. Condiţii de
eligibilitate
2.1. Trebuie să se obţină o certificare din partea unui
expert calificat independent sau a unui organism desemnat oficial, care să
confirme că preţul de achiziţie nu depăşeşte valoarea de piaţă. In plus,
această certificare atestă conformitatea clădirii cu legislaţia internă sau
precizează aspectele care nu sunt conforme şi pentru care este prevăzută o rectificare din partea
beneficiarului în cadrul operaţiunii.
2.2. Clădirea nu trebuie să fi făcut, în ultimii 10
ani, obiectul unei subvenţii naţionale sau comunitare care ar putea da naştere
unui ajutor dublu în caz de cofinanţare a achiziţiei din POSDRU.
2.3. Bunul imobil este afectat
destinaţiei hotărâte de Autoritatea de management, pentru perioada prevăzută de
aceasta.
2.4. Clădirea poate fi utilizată numai în conformitate
cu obiectivele operaţiunii. Aceasta poate găzdui servicii ale administraţiei
publice numai în cazul în care această utilizare este conformă cu activităţile
eligibile ale POSDRU.
ANEXA Nr. 6
LISTA CHELTUIELILOR ELIGIBILE
aferente axelor prioritare 1-6
1. Cheltuieli cu personalul
1.1. Salarii şi asimilate acestora
a) salarii;
b) prime, stimulente, bonusuri.
1.2. Onorarii
1.3. Contribuţii sociale aferente cheltuielilor
salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii angajaţi şi
angajatori)
a) contribuţii de asigurări sociale de stat;
b) contribuţii de asigurări de şomaj;
c) contribuţii de asigurări sociale de sănătate;
d) contribuţii de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale;
e) alte contribuţii.
2. Cheltuieli cu
cazarea, transportul şi diurna
2.1. Transport de persoane (personal propriu, alte
persoane)
2.2. Transport de materiale şi
echipamente
2.3. Cazare
2.4. Diurnă
3. Cheltuieli aferente managementului de proiect
3.1. Multiplicare
3.2. Traducere şi interpretare
3.3. Servicii de sonorizare
3.4. Prelucrare date
3.5. Conectare la reţele informatice
3.6. Intreţinere, actualizare şi dezvoltare aplicaţii
informatice
3.7. Cheltuieli aferente procedurilor de achiziţie
publică
3.8. Achiziţionare de publicaţii, cărţi, reviste de
specialitate relevante pentru operaţiune, în format tipărit şi/sau electronic
3.9. Abonamente la publicaţii
de specialitate
3.10. Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale,
drepturi şi active similare
3.11. Materiale consumabile:
a) cheltuieli cu materialele auxiliare;
b) cheltuieli privind combustibilul;
c) cheltuieli privind materialele pentru ambalat;
d) cheltuieli privind piesele de schimb;
e) cheltuieli privind hrana;
f) cheltuieli privind alte materiale consumabile.
3.12. Materiale de natura obiectelor de inventar:
a) birotică;
b) papetărie.
4. Taxe
4.1. Taxe de certificare a competenţelor (inclusiv
taxe de certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât
cele formale)
4.2. Taxe de evaluare/acreditare/autorizare a
programelor de formare/educaţie (inclusiv a acelora care furnizează pregătirea
teoretică în cadrul programelor de ucenicie)
4.3. Taxe de eliberare a certificatelor de calificare
4.4. Taxe de autorizare pentru angajatorii care
organizează ucenicia la locul de muncă
4.5. Taxe de atestare pentru persoanele din
întreprinderi care au rol de maiştri de ucenicie
4.6. Taxe de autorizare a
centrelor de evaluare de competenţe
4.7. Taxe de participare la programe de
formare/educaţie
5. Cheltuieli
financiare şi juridice
5.1. Prime de asigurare (imobile, bunuri şi răspundere
profesională)
5.2. Cheltuieli aferente deschiderii şi gestionării
contului bancar al proiectului
5.3. Costul aferent garanţiilor oferite de bănci sau de
alte instituţii financiare
5.4. Onorarii pentru consultanţă juridică
5.5. Taxe notariale
5.6. Expertize tehnice şi financiare
5.7. Audit
5.8. Contabilitate
6. Cheltuieli pentru
închirieri, amortizări şi leasing
6.1. Inchiriere (locaţii, bunuri):
a) închiriere sedii, inclusiv depozite;
b) închiriere spaţii pentru desfăşurarea diverselor
activităţi ale operaţiunii;
c) închiriere echipamente;
d) închiriere vehicule;
e) închiriere diverse bunuri.
6.2. Amortizare active
6.3. Rate de leasing plătite de utilizatorul de
leasing pentru:
a) echipamente;
b) vehicule;
c) diverse bunuri.
7. Subvenţii şi burse
7.1. Subvenţii acordate pentru elevi, studenţi, tineri
absolvenţi, ucenici şi însoţitorii acestora
7.2. Subvenţii pentru angajatori:
a) subvenţii pentru întreprinderile care angajează
ucenici, tineri absolvenţi;
b) subvenţii pentru plata salariilor pentru proaspăt angajaţi,
pe o perioadă de 6 luni;
c) alocaţii financiare pentru întreprinderile ai căror
angajaţi sunt implicaţi în programe de formare profesională continuă, în
vederea suplinirii absenţei acestora în perioada de formare.
7.3. Subvenţii pentru angajaţii care fac parte din
grupuri vulnerabile şi au nevoie de sprijin financiar suplimentar în vederea
participării la formarea profesională continuă sau la programe de ucenicie (de
exemplu, persoane care aparţin minorităţilor etnice, persoane cu dizabilităţi, persoane
care trăiesc în comunităţi izolate/sărace, alte
persoane dezavantajate)
7.4. Subvenţii pentru cursanţi pe perioada derulării
cursurilor
7.5. Subvenţii pentru înregistrarea drepturilor de
autor
7.6. Subvenţii pentru servicii sociale de îngrijire
pentru persoanele dependente (bătrâni, copii, persoane cu dizabilităţi)
7.7. Premii în cadrul unor concursuri
7.8. Burse de studii pentru elevi, studenţi,
doctoranzi
7.9. Burse post doctorat
7.10. Burse sociale
7.11. Burse de merit
8. Cheltuieli
generale de administraţie
8.1. Salarii şi asimilate acestora aferente
personalului administrativ, secretariat şi personalului auxiliar, precum şi
contribuţiile sociale aferente
8.2. Utilităţi:
a) apă şi canalizare;
b) servicii de salubrizare;
c) energie electrică;
d) energie termică şi/sau gaze naturale;
e) telefoane, fax, internet, acces la baze de date;
f) servicii poştale;
g) servicii curierat.
8.3. Servicii de administrare a clădirilor:
a) întreţinerea curentă;
b) asigurarea securităţii clădirilor;
c) salubrizare şi igienizare.
8.4. Servicii de întreţinere şi reparare echipamente
şi mijloace de transport:
a) întreţinere echipamente;
b) reparaţii echipamente;
c) întreţinere mijloace de transport;
d) reparare mijloace de transport.
8.5. Arhivare documente
9. Cheltuieli de
informare şi publicitate
10. Cheltuieli de tip FEDR
10.1. Terenuri
10.2. Amenajări de terenuri:
a) defrişări;
b) demontări;
c) evacuări materiale rezultate;
d) devieri reţele de utilităţi din amplasament;
e) drenaje;
f) amenajări pentru protecţia mediului;
g) refacerea cadrului natural după terminarea
lucrărilor: plantare copaci, reamenajare spaţii verzi.
10.3. Construcţii:
a) achiziţie de clădiri;
b) reabilitare/modernizare clădiri;
c) construcţie de clădiri.
10.4. Instalaţii tehnice
10.4.1. Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi
instalaţii de lucru):
a) utilaje şi echipamente tehnologice şi funcţionale.
10.4.2. Alte echipamente:
a) echipamente de calcul şi echipamente periferice de
calcul;
b) cablare reţea internă;
c) achiziţionare şi instalare de sisteme şi echipamente
pentru persoane cu dizabilităţi.
10.4.3. Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi
reglare
10.5. Mobilier, aparatură, birotică, echipamente de
protecţie a valorilor umane şi materiale
10.6. Alte cheltuieli pentru investiţii
10.6.1. Cheltuieli pentru avize, acorduri, autorizaţii:
a) taxe pentru obţinerea/prelungirea valabilităţii
certificatului de urbanism;
b) taxe pentru obţinerea/prelungirea valabilităţii
autorizaţiei de construcţie;
c) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri
şi branşamente la reţelele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare,
energie electrică, telefonie;
d) obţinerea acordului de mediu;
e) obţinerea avizului PSI;
f) obţinerea avizelor sanitare de funcţionare.
10.6.2. Cheltuieli privind proiectarea şi ingineria:
a) elaborarea tuturor fazelor
de proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect
tehnic, detalii de execuţie);
b) plata verificării tehnice a proiectului;
c) elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii
acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţii,
documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin
certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize
de amplasament.
10.6.3. Cheltuieli pentru elaborarea studiilor de teren: studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice,
fotogrammetrice, topografie şi de stabilitate a terenului
10.6.4. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi
instalaţii aferente organizării de şantier;
b) cheltuieli conexe organizării de şantier.
10.6.5. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor
şi/sau reabilitarea şi modernizarea utilităţilor:
a) alimentare cu apă, canalizare;
b) alimentare cu gaze naturale;
c) agent termic;
d) căi de acces;
e) facilităţi de acces pentru persoane cu dizabilităţi;
f) energie electrică.
ANEXA Nr. 7
LISTA
cheltuielilor eligibile aferente axei prioritare 7
„Asistenţa tehnică"
1. Cheltuieli cu personalul
1.1. Salarii şi asimilate:
a) salarii;
b) prime, stimulente, bonusuri.
1.2. Onorarii
1.3. Contribuţii sociale aferente remuneraţiilor,
cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii
angajaţi şi angajatori):
a) contribuţii de asigurări sociale de stat;
b) contribuţii de asigurări de şomaj;
c) contribuţii de asigurări sociale de sănătate;
d) contribuţii de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale;
e) alte contribuţii.
2. Cheltuieli cu cazarea,
transportul şi diurna
2.1. Transport persoane (personal propriu, alte
persoane)
2.2. Transport materiale şi echipamente
2.3. Cazare
2.4. Diurna
3. Cheltuieli aferente managementului de program
3.1. Multiplicare
3.2. Traducere şi interpretare
3.3. Servicii de sonorizare
3.4. Prelucrarea datelor
3.5. Conectarea la reţele informatice
3.6. Intreţinere, actualizare şi dezvoltare aplicaţii
informatice
3.7. Cheltuieli aferente procedurilor de achiziţie
publică
3.8. Achiziţionarea de publicaţii, cărţi, reviste de
specialitate relevante pentru operaţiune, în format tipărit şi/sau electronic
3.9. Abonamente la publicaţii de specialitate
3.10. Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale,
drepturi şi active similare
3.11. Materiale consumabile:
a) cheltuieli cu materialele auxiliare;
b) cheltuieli privind combustibilul;
c) cheltuieli privind materialele pentru ambalat;
d) cheltuieli privind piesele de schimb;
e) cheltuieli privind hrana;
f) cheltuieli privind alte materiale consumabile.
3.12. Materiale de natura obiectelor de inventar:
a) birotica;
b) papetărie.
3.13. Studii, analize, rapoarte
şi strategii
4. Cheltuieli
financiare şi juridice
4.1. Prime de asigurare (imobile şi bunuri)
4.2. Cheltuieli aferente deschiderii şi administrării
unui singur cont bancar pentru fiecare proiect
4.3. Consultanţă şi expertiză tehnică, financiară,
contabilă şi juridică
4.4. Servicii de evaluare
4.5. Taxe notariale
4.6. Audit
5. Cheltuieli pentru
închirieri, amortizări şi leasing
5.1. Inchiriere (locaţii, bunuri):
a) închiriere sedii administrative şi/sau operative,
inclusiv depozite;
b) închiriere spaţii pentru
desfăşurarea diverselor activităţi ale operaţiunii;
c) închiriere echipamente;
d) închiriere vehicule;
e) închiriere diverse bunuri.
5.2. Amortizare active
5.3. Rate de leasing plătite de utilizatorul de
leasing pentru:
a) echipamente;
b) vehicule;
c) diverse bunuri.
6. Cheltuieli
generale de administraţie
6.1. Salarii şi asimilate acestora aferente
personalului administrativ, secretariat şi personalului auxiliar, precum şi
contribuţiile sociale aferente
6.2. Utilităţi:
a) apă şi canalizare;
b) servicii de salubrizare;
c) energie electrică;
d) energie termică şi/sau gaze naturale;
e) telefoane, fax, internet, acces la baze de date;
f) servicii poştale;
g) servicii curierat.
6.3. Servicii de administrare a clădirilor:
a) întreţinere curentă;
b) asigurarea securităţii clădirilor;
c) salubrizare şi igienizare.
6.4. Servicii de întreţinere şi reparare echipamente
şi mijloace de transport:
a) întreţinere echipamente;
b) reparaţii echipamente;
c) întreţinere mijloace de transport;
d) reparare mijloace de transport.
6.5. Arhivarea documentelor
7. Cheltuieli de
informare şi publicitate
7.1. Cheltuieli de informare şi publicitate pentru
program:
a) producţia materialelor publicitare şi de informare;
b) tipărirea/multiplicarea, producţia materialelor
publicitare şi de informare;
c) difuzarea materialelor publicitare şi de informare;
d) dezvoltare/adaptare pagini web;
e) producţie, tipărire/multiplicare şi distribuţie
materiale promoţionale;
f) închirierea spaţiului de antenă privind organizarea
de evenimente, conferinţe, workshop-uri, inclusiv campanii de mediatizare şi
conştientizare (difuzarea şi producţia spoturilor publicitare radio şi TV);
g) publicitate prin intermediul presei.
7.2. Cheltuieli de informare şi publicitate pentru
proiect
8. Cheltuieli
aferente organizării de evenimente
9. Cheltuieli pentru instruirea personalului din
Autoritatea de management/organismele intermediare şi a potenţialilor
beneficiari
10. Cheltuieli de tip FEDR
10.1. Reabilitarea/modernizarea clădirilor
10.2. Echipamente:
a) echipamente de calcul şi echipamente periferice de
calcul;
b) cablare reţea internă;
c) achiziţionarea şi instalarea de sisteme şi
echipamente pentru persoane cu dizabilităţi.
10.3. Mobilier, aparatură birotică, echipamente de
protecţie a valorilor materiale şi a informaţiei
10.4. Reabilitarea/modernizarea utilităţilor:
a) alimentare cu apă, canalizare;
b) alimentare cu gaze naturale;
c) agent termic;
d) căi de acces;
e) facilităţi de acces pentru persoane cu dizabilităţi;
f) energie electrică.