ORDIN Nr. 1117
din 17 august 2010
pentru stabilirea regulilor
de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operatiunilor
finantate prin Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013”
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 596 din 23 august 2010
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului muncii, familiei şi
egalităţii de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008
pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor
eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional
sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", cu modificările
ulterioare,
în temeiul art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi
al art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale şi
ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) In înţelesul prezentului ordin, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) fonduri publice - sume alocate din bugetele
prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) beneficiar- are înţelesul prevăzut în
Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire
a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului
(CE) nr. 1.260/1999. In cadrul prezentului ordin, pentru proiectele
implementate în parteneriat, termenul beneficiar semnifică parteneriatul,
compus din două sau mai multe entităţi cu personalitate juridică, înregistrate
în România şi/sau în statele membre ale Uniunii Europene;
c) subcontractare (externalizare) - în cazul
finanţărilor nerambursabile acordate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" (POSDRU) în baza unui
contract de finanţare, externalizarea (subcontractul) reprezintă acel
acord scris/contract încheiat în baza legislaţiei relevante, prin care
beneficiarul încredinţează o activitate sau o parte limitată a unei activităţi
asumate prin cererea de finanţare unei terţe persoane juridice, alta decât
entităţile partenere;
d) diurna - suma forfetară zilnică primită de
personalul beneficiarului care participă la o activitate din proiect, acoperind
cheltuielile cu hrana şi alte cheltuieli diverse, cu excepţia cheltuielilor de
cazare;
e) cheltuieli eligibile - au înţelesul prevăzut
în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară
a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergentă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009;
f) subvenţii (ajutoare, premii) - suport acordat
de către beneficiar grupului-ţintă eligibil, sub formă financiară sau în
natură;
g) personalul administrativ - membri ai echipei
de implementare, cu atribuţii de audit intern, secretariat, casier;
h) personalul auxiliar - persoane care
desfăşoară activităţi de suport pentru activităţile principale ale
beneficiarului, cum ar fi: şofer, personal pentru curăţenie, administrator de
clădire, paznic, responsabil de medicina muncii, responsabil resurse umane;
i) onorariu - contravaloarea unei munci prestate
de o persoană fizică în favoarea beneficiarului, în afara unui raport juridic
de muncă, pe o durată determinată, care nu presupune subordonare faţă de
beneficiar, precum şi contravaloarea muncii prestate în cazul profesiunilor
liberale.
(2) Termenul operaţiune are înţelesul prevăzut
în Regulamentul (CE) nr.' 1.083/2006 al Consiliului şi în Regulamentul (CE) nr.
1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere
în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a
anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi a Regulamentului (CE) nr.
1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European
de Dezvoltare Regională.
(3) Termenul leasing are înţelesul prevăzut de
Ordonanţa Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile
de leasing, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 90/1998,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)In contextul implementării POSDRU, categoria
„Cheltuieli cu personalul" cuprinde cheltuielile cu experţii angajaţi de
către beneficiar aferente salariilor şi asimilate acestora, cheltuieli cu
contribuţii sociale aferente salariilor şi asimilate acestora, respectiv
cheltuielile aferente onorariilor.
(5) In funcţie de dimensiunea finanţării acordate din
POSDRU şi de nivelul de implementare, se definesc următoarele tipuri de
proiecte:
a) proiecte implementate la nivel naţional, sectorial
sau multiregional (cu valori echivalente în lei cuprinse între 500.000 şi
5.000.000 euro);
b) proiecte implementate la nivel multiregional,
regional sau local (cu valori echivalente în lei cuprinse între 50.000 şi
499.999 euro);
c) proiecte depuse în cadrul schemei de ajutor de
minimis pentru întreprinderi - proiecte cu o valoare eligibilă echivalentă
în lei cuprinsă între 10.000-200.000 euro;
d) proiecte depuse în cadrul schemei de ajutor de stat
pentru întreprinderi - proiecte cu o valoare eligibilă echivalentă în lei
cuprinsă între 10.000-2.000.000 euro.
Art. 2. - (1) In vederea implementării POSDRU se
definesc următoarele categorii de cheltuieli eligibile:
A. Pentru axele prioritare 1-6:
a) cheltuieli cu personalul implicat în implementarea
proiectului;
b) cheltuieli cu cazarea, transportul şi diurna;
c) cheltuieli pentru derularea proiectului;
d) cheltuieli aferente activităţilor subcontractate
(externalizate);
e) taxe;
f) cheltuieli pentru închirieri şi leasing, necesare
derulării activităţilor proiectului;
g) subvenţii (ajutoare) şi burse;
h) cheltuieli indirecte/cheltuieli generale de administraţie;
i) cheltuieli de informare şi publicitate;
j) cheltuieli de tip FEDR.
B. Pentru axa prioritară 7:
a) cheltuieli cu personalul;
b) cheltuieli cu cazarea, transportul şi diurna;
c) cheltuieli aferente managementului de program;
d) cheltuieli financiare şi juridice;
e) cheltuieli pentru închirieri, amortizări şi leasing;
f) cheltuieli generale de administraţie;
g) cheltuieli de informare şi publicitate;
h) cheltuieli aferente organizării de evenimente;
i) cheltuieli pentru instruirea personalului din
Autoritatea de management/Organismul intermediar şi a potenţialilor
beneficiari;
j) cheltuieli de tip FEDR.
(2) Categoriile de cheltuieli enumerate la alin. (1),
cu excepţia celei de la lit. A lit. h), reprezintă costuri directe, în înţelesul
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.081/2006 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul Social European si de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.784/1999.
Art. 3. - (1) Pentru a fi eligibilă, o cheltuială
trebuie să îndeplinească cumulativ prevederile art. 2 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor
efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi următoarele condiţii cu
caracter specific:
a) să fie efectiv plătită de către beneficiar de la
data intrării în vigoare a contractului de finanţare/deciziei de finanţare sau
de la data menţionată în contractul de finanţare/decizia de finanţare;
b) să nu fi făcut obiectul altor finanţări din fonduri
publice, cu excepţia prevederilor art. 7 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr.
759/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Cheltuielile efectuate, în calitate de beneficiar,
de către Autoritatea de management, organismele intermediare şi/sau alte
structuri din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale cu rol
de control şi audit, pentru implementarea operaţiunilor finanţate în cadrul
POSDRU, sunt considerate eligibile de la 1 ianuarie 2007 sau de la data
înfiinţării/desemnării, dacă aceasta este ulterioară datei de 1 ianuarie 2007.
Art. 4. - Contribuţia beneficiarului la realizarea
operaţiunii trebuie să fie realizată sub formă financiară.
Art. 5. - (1) Cheltuielile referitoare la următoarele
subcontracte (externalizări) nu sunt eligibile pentru cofinantarea din POSDRU:
a) subcontractele (externalizările) care determină o
creştere a costului de executare a operaţiunii, fără a aduce o valoare
adăugată;
b) subcontractele (externalizările) în temeiul cărora
plata se defineşte în procente din costul total al proiectului.
(2) Pentru toate subcontractele (externalizările),
subcontractorii se angajează să furnizeze organismelor de audit şi de control
toate informaţiile necesare privind activităţile subcontractate.
(3) Procentul maxim de subcontractare (externalizare)
este după cum urmează:
a) maximum 60% din valoarea totală eligibilă a
proiectului, în cazul proiectelor din cadrul schemelor de ajutor de
stat/schemelor de minimis;
b) maxim 49% din valoarea totală eligibilă a
proiectului, în cazul altor proiecte decât cele care cad sub incidenţa
ajutorului de stat/schemelor de minimis.
(4) Următoarele tipuri de activităţi pot fi
subcontractate (externalizate):
- diverse servicii specializate, achiziţionate de pe
piaţă pentru care beneficiarul nu are expertiza necesară, inclusiv managementul
proiectului şi consultanţă juridică;
- contractele încheiate cu operatori economici
(inclusiv PFA) în vederea furnizării unor servicii, cum ar fi: organizarea de
evenimente, pachete complete conţinând transport şi cazare pentru participanţi
şi/sau personalul propriu, sonorizare, interpretariat, audit financiar extern,
expertiză contabilă, editarea şi tipărirea de materiale pentru sesiuni de instruire/formare,
editarea şi tipărirea de materiale publicitare.
Art. 6. - (1) Regulile de eligibilitate a cheltuielilor
finanţate din POSDRU în funcţie de localizarea activităţilor sunt prezentate în
anexa nr. 1.
(2) Regulile de eligibilitate a cheltuielilor finanţate
din POSDRU în funcţie de localizarea activităţilor se aplică doar proiectelor
finanţate la nivel regional sau multiregional.
Art. 7. -In cadrul unei operaţiuni, cheltuielile
prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. A lit. h) pot fi declarate în una dintre
următoarele modalităţi, după cum este menţionat în contractul de finanţare:
a) cheltuieli declarate pe baza costurilor reale,
dovedite prin documente justificative, în conformitate cu metodologia elaborată
de Autoritatea de management;
b) cheltuieli declarate în mod forfetar, ca procent din
costurile directe declarate de beneficiar, şi susţinute de documente
justificative, în conformitate cu metodologia elaborată de Autoritatea de
management şi aprobată de Comisia Europeană.
Art. 8. - (1) In cazul activităţilor de cooperare
transnaţională, cheltuielile prezentate în anexa nr. 6 sunt eligibile în cadrul
următoarelor tipuri de activităţi:
a) organizarea şi/sau managementul reuniunilor,
evenimentelor, schimbului de experienţă, reţelelor de vizitare;
b) desfăşurarea activităţilor de organizare şi/sau de
management al reuniunilor, evenimentelor, schimbului de experienţă, reţelelor
de vizitare;
c) activităţile de realizare şi diseminare a studiilor
şi/sau a analizelor necesare pentru pregătirea şi implementarea operaţiunilor;
d) alte activităţi aferente proiectului.
(2) Totalul cheltuielilor cu activităţile
transnaţionale va include:
- cheltuielile efectuate de partenerii transnaţionali,
indiferent de locaţia unde a fost efectiv plătită cheltuiala;
- cheltuielile efectuate de beneficiar în ţările din
care provin partenerii transnaţionali sau în statele membre ale Uniunii
Europene, în cazul în care parteneriatul nu include un partener transnaţional.
Art. 9. - Pentru cheltuielile cu cazarea, transportul
şi diurna se aplică următoarele reguli specifice de eligibilitate:
1. In cazul personalului autorităţilor şi instituţiilor
publice, indiferent de finanţarea acestora, pe perioada delegării şi detaşării
în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în cadrul localităţii, în
interesul serviciului, drepturile acestuia se stabilesc potrivit prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile şi obligaţiile
personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi
detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în cadrul
localităţii, în interesul serviciului, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi şi
obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor
misiuni cu caracter temporar, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Pentru personalul beneficiarilor, alţii decât cei
prevăzuţi la pct. 1, se aplică următoarele reguli:
a) Pentru cheltuielile de transport se aplică
următoarele reguli:
(i) avionul, pe orice distanţă, clasa economică;
(ii) trenul, după tariful clasei a II-a, pe distanţe de
până la 300 km, şi după tariful clasei I, pe distanţe mai mari de 300 km;
(iii) navele de călători, după tariful clasei I;
(iv) mijloace de transport în comun, după tarifele
stabilite pentru acele mijloace;
(v) mijloace de transport auto, maximum 7,5 litri
combustibil/100 km;
(vi) costul tichetelor pentru rezervarea locurilor,
costul suplimentelor de viteză, precum şi comisioanele percepute de agenţiile
de voiaj/turism intră în cheltuielile eligibile;
(vii) sunt eligibile cheltuielile pentru utilizarea
vagonului de dormit numai în cazul călătoriilor efectuate pe timp de noapte, pe
distanţe de peste 300 km;
(viii) sunt considerate eligibile şi:
- cheltuielile pentru transportul efectuat cu
mijloacele de transport în comun sau taxi, la şi de la aeroport, gară, autogara
sau port şi locul delegării ori locul de cazare;
- cheltuielile de transport efectuat cu mijloacele de
transport în comun pe distanţa dintre locul de cazare şi locul delegării;
- taxele pentru trecerea podurilor;
- taxele de traversare cu bacul;
- taxele de aeroport, gară, autogara sau port;
- alte taxe privind circulaţia pe drumurile publice,
prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare.
b) Pentru cheltuielile aferente diurnei se aplică
următoarele reguli:
(i) numărul zilelor calendaristice în care persoana se
află în delegare se calculează de la data şi ora plecării până la data şi ora
înapoierii mijlocului de transport în localitatea unde îşi are locul permanent
de muncă, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de delegare;
(ii) pentru delegarea cu durata de o singură zi, precum
şi pentru ultima zi, în cazul delegării de mai multe zile, diurna se acordă
numai dacă durata delegării este de cel puţin 12 ore;
(iii) maxime de referinţă:
- 350 lei pe zi/persoană pentru deplasările externe;
- 200 lei pe zi/persoană pentru deplasările interne.
c) Pentru cheltuielile de cazare se aplică următoarele
reguli:
(i) sunt eligibile cheltuielile de cazare pe baza
documentelor justificative emise de structurile de primire turistice. In
structurile de primire turistice se includ: hoteluri, moteluri, vile,
bungalow-uri, cabane, campinguri, sate de vacanţe, pensiuni, popasuri
turistice;
(ii) la stabilirea cheltuielilor de cazare care se
decontează se iau în considerare taxa de parcare hotelieră, taxa de staţiune şi
alte taxe prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare;
(iii) în situaţia în care în costul cazării este inclus
şi micul dejun, se decontează şi contravaloarea acestuia;
(iv) maxime de referinţă:
- 600 lei pe zi/persoană pentru deplasările externe;
- 300 lei pe zi/persoană pentru deplasările interne.
Art. 10. - Pentru cheltuielile financiare şi juridice
(notariale) se aplică următoarele reguli specifice de eligibilitate:
a) Atunci când proiectul necesită deschiderea unui/unor
cont/conturi separat/separate pentru punerea în aplicare a acestuia,
cheltuielile bancare legate de deschiderea, gestionarea şi operarea contului/conturilor
sunt eligibile.
b) Cheltuielile aferente eliberării garanţiilor bancare
sunt eligibile în măsura în care garanţiile sunt cerute de Autoritatea de
management/organismele intermediare POSDRU la acordarea prefinanţării.
Art. 11. - Pentru cheltuielile privind închirierile,
amortizările şi leasingul se aplică următoarele reguli specifice de
eligibilitate:
a) Cheltuielile cu amortizarea bunurilor sau
echipamentelor constituie o cheltuială eligibilă cu respectarea prevederilor
art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, cu modificările şi completările
ulterioare, cu condiţia ca finanţările nerambursabile din fonduri publice să nu
fi contribuit la achiziţionarea acestor bunuri sau echipamente.
b) Regulile de eligibilitate privind leasingul sunt prezentate
în anexa nr. 2.
Art. 12. - Regulile de eligibilitate privind
cheltuielile aferente managementului şi implementării POSDRU sunt prezentate în
anexa nr. 3.
Art. 13. - (1) Regulile de eligibilitate pentru
cheltuielile de tip FEDR referitoare la achiziţionarea de terenuri sunt
prezentate în anexa nr. 4.
(2) Regulile de eligibilitate pentru cheltuielile de
tip FEDR referitoare la achiziţionarea de bunuri imobile sunt prezentate în
anexa nr. 5.
Art. 14. - Se aprobă lista cheltuielilor eligibile
aferente axelor prioritare 1-6, prevăzute în anexa nr. 6, şi lista
cheltuielilor eligibile aferente axei prioritare 7 „Asistenţa tehnică",
prevăzută în anexa nr. 7.
Art. 15. - Prevederile prezentului ordin sunt
aplicabile cheltuielilor efectuate din asistenţa comunitară, precum şi din
cofinanţarea naţională pentru operaţiunile derulate în cadrul POSDRU în
următoarele axe prioritare:
a) axa prioritară 1 „Educaţia şi formarea profesională
în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe
cunoaştere";
b) axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot
parcursul vieţii cu piaţa muncii";
c) axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii
lucrătorilor şi a întreprinderilor";
d) axa prioritară 4 „Modernizarea serviciului public de
ocupare";
e) axa prioritară 5 „Promovarea măsurilor active de
ocupare";
f) axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii
sociale";
g) axa prioritară 7 „Asistenţă tehnică".
Art. 16. -Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 17. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al
ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor
de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor
finanţate prin Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86
din 4 februarie 2008, cu modificările ulterioare, se abrogă.
Art. 18. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
REGULI DE ELIGIBILITATE
a cheltuielilor finanţate din POSDRU în funcţie de
localizarea activităţilor
1. Normă generală
Activităţile finanţate din POSDRU se desfăşoară în mod
normal în regiunea/regiunile eligibilă/eligibile.
2. Excepţie
2.1. In cazul în care regiunea/regiunile unde se
implementează proiectul beneficiază total sau parţial de o activitate executată
în afara acestei/acestor regiuni, Autoritatea de management/Organismul
intermediar poate accepta cofinanţarea operaţiunii în cazul în care este
îndeplinită condiţia stabilită la pct. 2.2. Prevederile pct. 2.2 nu sunt
aplicabile cheltuielilor aferente activităţilor de cooperare transnaţională.
2.2. Pentru fiecare proiect, cheltuielile eligibile
acceptate în temeiul pct. 2.1 nu trebuie să depăşească 10% din cheltuielile
totale eligibile ale proiectului.
ANEXA Nr. 2
REGULI DE ELIGIBILITATE
privind leasingul
1. Normă generală
Cheltuielile efectuate în cadrul operaţiunilor de
leasing sunt eligibile pentru finanţarea din POSDRU în condiţiile stabilite la
pct. 2.
2. Ajutorul acordat locatarului
2.1. Utilizatorul de leasing este beneficiarul
finanţării din POSDRU.
2.2. Ratele de leasing (exclusiv avansul şi valoarea
reziduală) plătite de utilizatorul de leasing locatorului, însoţite de o
factură achitată sau de un document contabil cu valoare justificativă
echivalentă, constituie o cheltuială eligibilă pentru finanţarea din POSDRU.
2.3. Celelalte costuri legate de contractul de leasing
(taxe, marja locatorului, costuri de refinantare, cheltuieli generale,
cheltuieli de asigurare) sunt excluse din cheltuielile eligibile, rata de
leasing fiind eligibilă pentru finanţare din POSDRU.
2.4. Asistenţa financiară nerambursabilă legată de
contractele de leasing se plăteşte utilizatorului de leasing în una sau mai
multe tranşe, în funcţie de ratele de leasing plătite efectiv. Atunci când
durata contractului de leasing depăşeşte data finală prevăzută pentru luarea în
calcul a plăţilor cu titlu de asistenţă financiară nerambursabilă, numai
cheltuielile legate de ratele de leasing datorate şi achitate de utilizatorul
leasingului până la data finală a plăţilor cu titlu de asistenţă financiară
nerambursabilă pot fi considerate eligibile.
2.5. In cazul unui contract de leasing întocmit în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 51/1997 privind
operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, care nu conţine o clauză de răscumpărare şi a cărui
durată este mai mică decât perioada corespunzătoare duratei de viaţă utile a
bunului care face obiectul contractului, ratele de leasing sunt eligibile
pentru finanţare din POSDRU proporţional cu perioada operaţiunii eligibile. Cu
toate acestea, utilizatorul de leasing trebuie să fie în măsură să dovedească
faptul că leasingul a fost metoda cea mai rentabilă pentru a obţine folosinţa
bunului. In cazul în care se dovedeşte că preţurile ar fi fost mai mici dacă
s-ar fi utilizat o metodă alternativă (de exemplu, închirierea de echipamente),
cheltuielile adiţionale se deduc din cheltuielile eligibile.
ANEXA Nr. 3
REGULI DE ELIGIBILITATE
privind cheltuielile aferente managementului şi
implementării POSDRU
Normă generală
1.1. Sunt considerate eligibile cheltuielile cu
personalul încadrat, în baza unor raporturi de serviciu sau contract individual
de muncă, cu normă parţială sau întreagă de lucru, având atribuţii în procesul
de gestionare a POSDRU în următoarele structuri:
a) Autoritatea de Management pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane;
b) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Nord-Est;
c) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Sud-Est;
d) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Sud
Muntenia;
e) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Sud-Vest
Oltenia;
f) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Vest;
g) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Nord-Vest;
h) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Centru;
i) Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea
Bucureşti-Ilfov;
j) Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional
Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului;
k) Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional
Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Agenţia Naţională pentru
Ocuparea Forţei de Muncă;
l) Organismul Intermediar pentru Programul Operaţional
Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Centrul Naţional de Dezvoltare
a Invăţământului Profesional şi Tehnic;
m) structuri din cadrul Ministerului Muncii, Familiei
şi Egalităţii de Şanse cu rol de control şi/sau audit.
1.2. Sunt considerate eligibile cheltuielile cu
personalul care realizează activităţi adiacente de natură tehnică, financiară,
contabilă, juridică sau audit încadrat în structurile precizate la pct. 1.1.
1.3. Cheltuielile cu personalul prevăzute la pct. 1.1 şi
1.2 se decontează conform contractului de muncă/raportului de serviciu sau
proporţional cu procentul prevăzut în fişa postului/foaia de prezenţă aferent
atribuţiilor specifice gestionării POSDRU sau activităţilor adiacente
gestionării POSDRU.
1.4. Sunt considerate eligibile cheltuielile privind
intervenţiile experţilor şi ale altor participanţi la reuniunile comitetelor de
monitorizare, inclusiv participanţi provenind din state membre, în cazul în
care preşedintele acestor comitete consideră necesară prezenţa acestora
(cazare, transport şi diurnă/onorarii).
1.5. Sunt considerate eligibile cheltuielile detaliate
în anexa nr. 7 la ordin.
ANEXA Nr. 4
REGULI DE ELIGIBILITATE
pentru cheltuielile de tip FEDR referitoare la
achiziţionarea de terenuri
Normă generală
POSDRU numai în cazul în care sunt îndeplinite
următoarele 3 condiţii, fără a aduce atingere aplicării normelor interne mai
stricte:
a) trebuie să existe o legătură directă între
achiziţionarea de terenuri şi obiectivele operaţiunii cofinanţate;
b) partea din suma totală a cheltuielilor eligibile
legate de operaţiune, reprezentată de achiziţionarea terenului, să nu
depăşească 10% din costul total eligibil al proiectului;
c) trebuie să se obţină o certificare din partea unui
expert calificat independent sau a unui organism oficial desemnat, care să
confirme faptul că preţul de achiziţie nu este superior valorii de piaţă.
1.2. In cazul operaţiunilor de ajutor de stat care
intră sub incidenţa art. 87 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, eligibilitatea
achiziţionării de terenuri trebuie să fie evaluată luând în considerare
ansamblul regimului de ajutoare.
ANEXA Nr. 5
REGULI DE ELIGIBILITATE
pentru cheltuielile de tip FEDR referitoare la
achiziţionarea de bunuri imobile
1. Normă generală
Costul achiziţionării de bunuri imobile, adică de
clădiri deja construite şi terenuri pe care se află acestea, este eligibil
pentru cofinanţarea din POSDRU în cazul în care există o legătură directă între
achiziţie şi obiectivele operaţiunii în cauză, cu respectarea condiţiilor
enumerate la pct. 2.
2. Condiţii de eligibilitate
2.1. Trebuie să se obţină o certificare din partea unui
expert calificat independent sau a unui organism desemnat oficial, care să
confirme că preţul de achiziţie nu depăşeşte valoarea de piaţă. In plus,
această certificare atestă conformitatea clădirii cu legislaţia internă sau
precizează aspectele care nu sunt conforme şi pentru care este prevăzută o
rectificare din partea beneficiarului în cadrul operaţiunii.
2.2. Clădirea nu trebuie să fi făcut în ultimii 10 ani
obiectul unei finanţări naţionale sau comunitare care ar putea da naştere unui
ajutor dublu în caz de cofinanţare a achiziţiei din POSDRU.
2.3. Bunul imobil este utilizat în scopul formulat în
cadrul cererii de finanţare, anexa la contractul de finanţare şi avizat de
către Autoritatea de management, pentru perioada prevăzută de aceasta.
2.4. Clădirea poate fi utilizată numai în conformitate
cu obiectivele operaţiunii. Aceasta poate găzdui servicii ale administraţiei
publice numai în cazul în care această utilizare este conformă cu activităţile
eligibile ale POSDRU.
ANEXA Nr. 6
LISTA
cheltuielilor eligibile aferente axelor prioritare 1-6
1. Cheltuieli cu personalul implicat în implementarea
proiectului1:
1.1. Salarii şi asimilate acestora:
a) salarii
b) prime, stimulente, bonusuri, ore suplimentare
(conform legislaţiei în vigoare)
1.2. Onorarii (inclusiv taxele şi contribuţiile sociale
aferente conform legislaţiei în vigoare)
1.3. Contribuţii sociale aferente cheltuielilor
salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii angajaţi şi
angajatori):
a) contribuţii de asigurări sociale de stat
b) contribuţii de asigurări de şomaj
c) contribuţii de asigurări sociale de sănătate
d) contribuţii de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale
e) alte contribuţii.
1 Cu excepţia celor
încadrate la pct. 8 „Cheltuieli indirecte/Cheltuieli generale de
administraţie"
2. Cheltuieli cu cazarea, transportul şi diurna:
2.1. Transport de persoane (personal propriu, participanţi,
alte persoane)
2.2. Transport de materiale şi echipamente
2.3. Cazare
2.4. Diurnă (pentru personalul propriu).
3. Cheltuieli pentru derularea proiectului:
3.1. Servicii de sonorizare
3.2. Traducere şi interpretare
3.3. Prelucrare date
3.4. Intreţinere, actualizare şi dezvoltare aplicaţii
informatice
3.5. Achiziţionare de publicaţii, cărţi, reviste de
specialitate relevante pentru operaţiune, în format tipărit şi/sau electronic
3.6. Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale,
drepturi şi active similare
3.7. Materiale consumabile:
a) cheltuieli cu materii prime şi materiale necesare
derulării cursurilor practice
b) cheltuieli cu hrana
c) materiale direct atribuibile susţinerii
activităţilor de educaţie şi formare
d) papetărie.
4. Cheltuieli aferente activităţilor subcontractate
(externalizate):
4.1. Cheltuieli aferente diverselor achiziţii de
servicii specializate, pentru care beneficiarul nu are expertiza necesară,
inclusiv managementul proiectului şi consultanţă juridică
4.2. Cheltuieli aferente contractelor încheiate cu
operatori economici (inclusiv PFA) în vederea furnizării unor servicii:
a) organizarea de evenimente
b) pachete complete conţinând transport, cazarea şi/sau
hrana participanţilor/personalului propriu
c) audit financiar extern
d) expertiză contabilă
e) editarea şi tipărirea de materiale pentru sesiuni de
instruire/formare
f) editarea şi tipărirea de materiale publicitare.
5. Taxe:
5.1. Taxe de certificare a competenţelor (inclusiv taxe
de certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele
formale)
5.2. Taxe de evaluare/acreditare/autorizare a
programelor de formare/educaţie (inclusiv a acelora care furnizează pregătirea
teoretică în cadrul programelor de ucenicie)
5.3. Taxe de eliberare a certificatelor de calificare
5.4. Taxe de autorizare pentru angajatorii care
organizează ucenicia la locul de muncă
5.5. Taxe de atestare pentru persoanele din
întreprinderi care au rol de maiştri de ucenicie
5.6. Taxe de autorizare a centrelor de evaluare de
competenţe
5.7. Taxe de participare la programe de
formare/educaţie
5.8. Taxe pentru înfiinţarea întreprinderilor sociale.
6. Cheltuieli pentru închirieri şi leasing, necesare
derulării activităţilor proiectului:
6.1. Inchiriere (locaţii, bunuri):
a) închiriere sedii, inclusiv depozite
b) închiriere spaţii pentru desfăşurarea diverselor
activităţi ale operaţiunii
c) închiriere echipamente
d) închiriere vehicule
e) închiriere diverse bunuri
6.2. Rate de leasing plătite de utilizatorul de leasing
pentru:
a) echipamente
b) vehicule
c) diverse bunuri mobile şi imobile.
7. Subvenţii (ajutoare, premii) şi burse:
7.1. Subvenţii (ajutoare, premii) acordate pentru
elevi, studenţi, tineri absolvenţi, ucenici şi însoţitorii acestora
7.2. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru angajatori:
a) subvenţii (ajutoare, premii) pentru întreprinderile
care angajează ucenici, tineri absolvenţi
b) subvenţii (ajutoare, premii) pentru plata salariilor
pentru nou-angajaţi, pe o perioadă stabilită în Ghidul solicitantului
c) alocaţii financiare pentru întreprinderile ai căror
angajaţi sunt implicaţi în programe de formare profesională continuă, în
vederea suplinirii absenţei acestora în perioada de formare
d) subvenţii (ajutoare, premii) pentru plata salariilor
angajaţilor din întreprinderile sociale
7.3. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru angajaţii care
fac parte din grupuri vulnerabile şi au nevoie de sprijin financiar suplimentar
în vederea participării la formarea profesională continuă sau la programe de
ucenicie (de exemplu, persoane care aparţin minorităţilor etnice, persoane cu
dizabilităţi, persoane care trăiesc în comunităţi izolate/sărace, alte persoane
dezavantajate)
7.4. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru participanţi
şomeri şi persoane inactive
7.5. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru persoane
aparţinând grupurilor vulnerabile
7.6. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru cursanţi pe
perioada derulării cursurilor
7.7. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru înregistrarea
drepturilor de autor
7.8. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru servicii
sociale de îngrijire pentru persoanele dependente (bătrâni, copii, persoane cu
dizabilităţi)
7.9. Premii în cadrul unor concursuri
7.10. Burse de studii pentru elevi, studenţi,
doctoranzi
7.11. Burse postdoctorat
7.12. Burse sociale
7.13. Burse de merit.
8. Cheltuieli indirecte/Cheltuieli generale de
administraţie:
8.1. Cheltuieli aferente personalului administrativ şi
personalului auxiliar
8.1.1. Salarii şi asimilate acestora:
a) salarii
b) prime, stimulente, bonusuri, ore suplimentare
(conform legislaţiei în vigoare)
8.1.2. Contribuţii sociale aferente cheltuielilor
salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii angajaţi şi
angajatori):
a) contribuţii de asigurări sociale de stat
b) contribuţii de asigurări de şomaj
c) contribuţii de asigurări sociale de sănătate
d) contribuţii de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale
e) alte contribuţii
8.1.3. Onorarii (inclusiv taxele şi contribuţiile
sociale aferente conform legislaţiei în vigoare)
8.1.4. Plata serviciilor pentru medicina muncii,
prevenirea şi stingerea incendiilor, sănătatea si securitatea în muncă
8.2. Utilităţi:
a) apă şi canalizare
b) servicii de salubrizare
c) energie electrică
d) energie termică şi/sau gaze naturale
e) telefoane, fax, internet, acces la baze de date
f) servicii poştale şi/sau servicii curierat
8.3. Servicii de administrare a clădirilor:
a) întreţinerea curentă
b) asigurarea securităţii clădirilor
c) salubrizare şi igienizare
8.4. Servicii de întreţinere şi reparare echipamente şi
mijloace de transport:
a) întreţinere echipamente
b) reparaţii echipamente
c) întreţinere mijloace de transport
d) reparaţii mijloace de transport
8.5. Arhivare documente
8.6. Amortizare active
8.7. Cheltuieli financiare şi juridice (notariale):
a) prime de asigurare bunuri (mobile şi imobile) şi
asigurarea medicală pentru călătoriile în străinătate
b) cheltuieli aferente deschiderii, gestionării şi
operării contului/conturilor bancare al/ale proiectului
c) cheltuielile aferente garanţiilor oferite de bănci
sau alte instituţii financiare
d) taxe notariale
8.8. Multiplicare, cu excepţia materialelor de
informare şi publicitate
8.9. Conectare la reţele informatice
8.10. Cheltuieli aferente procedurilor de achiziţie
publică
8.11. Abonamente la publicaţii de specialitate
8.12. Materiale consumabile:
a) cheltuieli cu materialele auxiliare
b) cheltuieli cu materialele pentru ambalat
c) cheltuieli cu alte materiale consumabile
9. Cheltuieli de informare şi publicitate:
a) producţia materialelor publicitare şi de informare
b) tipărirea/multiplicarea materialelor publicitare şi
de informare
c) difuzarea materialelor publicitare şi de informare
d) dezvoltare/adaptare pagini web
e) închirierea de spaţiu publicitar
f) alte activităţi de informare si publicitate
10. Cheltuieli de tip FEDR
10.1. Terenuri
10.2. Amenajări de terenuri:
a) defrişări
b) demontări
c) evacuări materiale rezultate
d) devieri reţele de utilităţi din amplasament
e) drenaje
f) amenajări pentru protecţia mediului
g) refacerea cadrului natural după terminarea
lucrărilor: plantare copaci, reamenajare spaţii verzi
10.3. Construcţii:
a) achiziţie de clădiri
b) reabilitare/modernizare clădiri
c) construcţie de clădiri
10.4. Instalaţii tehnice
10.4.1. Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii
de lucru):
- utilaje şi echipamente tehnologice şi funcţionale
10.4.2. Alte echipamente:
a) echipamente de calcul şi echipamente periferice de
calcul
b) cablare reţea internă
c) achiziţionare şi instalare de sisteme şi echipamente
pentru persoane cu dizabiiităţi
10.4.3. Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi
reglare
10.5. Mobilier, aparatură, birotică, echipamente de
protecţie a valorilor umane şi materiale
10.6. Alte cheltuieli pentru investiţii
10.6.1. Cheltuieli pentru avize, acorduri, autorizaţii:
a) taxe pentru obţinerea/prelungirea valabilităţii
certificatului de urbanism
b) taxe pentru obţinerea/prelungirea valabilităţii
autorizaţiei de construcţie
c) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri
şi branşamente la reţelele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare,
energie electrică, telefonie
d) obţinerea acordului de mediu
e) obţinerea avizului PSI
f) obţinerea avizelor sanitare de funcţionare
10.6.2. Cheltuieli privind proiectarea şi ingineria:
a) elaborarea tuturor fazelor de proiectare (studiu de
prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie)
b) plata verificării tehnice a proiectului
c) elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii
acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţii,
documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin
certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact,
studii/expertize de amplasament
10.6.3. Cheltuieli pentru elaborarea studiilor de
teren: studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotog ram
metri ce, topografice şi de stabilitate a terenului
10.6.4. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi
instalaţii aferente organizării de şantier
b) cheltuieli conexe organizării de şantier
10.6.5. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor
şi/sau reabilitarea şi modernizarea utilităţilor:
a) alimentare cu apă, canalizare
b) alimentare cu gaze naturale
c) agent termic d)căi de acces
e) facilităţi de acces pentru persoane cu dizabiiităţi
f) energie electrică
ANEXA Nr. 7
LISTA
cheltuielilor eligibile aferente axei prioritare 7
„Asistentă tehnică"
1. Cheltuieli cu personalul
1.1. Salarii şi asimilate:
a) salarii
b) prime, stimulente, bonusuri, ore suplimentare,
sporuri (conform legislaţiei în vigoare)
1.2. Contribuţii sociale aferente remuneraţiilor,
cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii
angajaţi şi angajatori):
a) contribuţii de asigurări sociale de stat
b) contribuţii de asigurări de şomaj
c) contribuţii de asigurări sociale de sănătate
d) contribuţii de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale
e) alte contribuţii
1.3. Sporuri pentru complexitatea muncii (pentru
audit/control financiar preventiv propriu)
2. Cheltuieli cu cazarea, transportul şi diurna
2.1. Transport de persoane (personal propriu, alte
persoane)
2.2. Transport de materiale şi echipamente
2.3. Cazare
2.4. Diurnă
3. Cheltuieli aferente managementului de program
3.1. Multiplicare
3.2. Traducere şi interpretare
3.3. Servicii de sonorizare
3.4. Prelucrarea datelor
3.5. Conectarea la reţele informatice
3.6. întreţinerea, actualizarea şi dezvoltarea
aplicaţiilor informatice
3.7. Cheltuieli aferente procedurilor de achiziţie
publică
3.8. Achiziţionarea de publicaţii, cărţi, reviste de
specialitate, în format tipărit şi/sau electronic
3.9. Abonamente la publicaţii de specialitate
3.10. Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale,
drepturi şi active similare
3.11. Materiale consumabile:
a) cheltuieli cu materialele auxiliare
b) cheltuieli cu combustibilul
c) cheltuieli cu materialele pentru ambalat
d) cheltuieli cu piesele de schimb
e) cheltuieli cu hrana
f) cheltuieli cu alte materiale consumabile
3.12. Materiale de natura obiectelor de inventar: -
birotică, papetărie
3.13. Studii, analize, rapoarte şi strategii
4. Cheltuieli financiare şi juridice
4.1. Asigurarea medicală pentru călătoriile în
străinătate
4.2. Cheltuieli aferente deschiderii, administrării şi
operării conturilor dedicate proiectelor
4.3. Consultanţă şi expertiză tehnică, financiară,
contabilă şi juridică
4.4. Servicii de evaluare
4.5. Taxe notariale
4.6. Audit
5. Cheltuieli pentru închirieri, amortizări şi leasing
5.1. Inchiriere (locaţii, bunuri):
a) închiriere sedii administrative şi/sau operative,
inclusiv depozite
b) închiriere spaţii pentru desfăşurarea diverselor
activităţi ale operaţiunii
c) închiriere echipamente
d) închiriere vehicule
e) închiriere diverse bunuri
5.2. Amortizare active
5.3. Rate de leasing plătite de utilizatorul de leasing
pentru:
a) echipamente
b) vehicule
c) diverse bunuri
6. Cheltuieli generale de administraţie
6.1. Salarii şi asimilate acestora aferente
personalului administrativ şi personalului auxiliar
6.1.1. Salarii şi asimilate acestora:
a) salarii
b) prime, stimulente, bonusuri, ore suplimentare,
sporuri (conform legislaţiei în vigoare)
6.1.2. Contribuţii sociale aferente remuneraţiilor,
cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii
angajaţi şi angajatori):
a) contribuţii de asigurări sociale de stat
b) contribuţii de asigurări de şomaj
c) contribuţii de asigurări sociale de sănătate
d) contribuţii de asigurări pentru accidente de muncă şi
boli profesionale
e) alte contribuţii
6.2. Utilităţi:
a) apă şi canalizare
b) servicii de salubrizare
c) energie electrică
d) energie termică şi/sau gaze naturale
e) telefoane, fax, internet, acces la baze de date
f) servicii poştale
g) servicii de curierat
6.3. Servicii de administrare a clădirilor:
a) întreţinere curentă
b) asigurarea securităţii clădirilor
c) salubrizare şi igienizare
6.4. Servicii de instalare, întreţinere şi reparare
echipamente şi mijloace de transport:
a) instalare echipamente
b) întreţinere echipamente
c) reparaţii echipamente
d) întreţinere mijloace de transport
e) reparare mijloace de transport
6.5. Arhivarea documentelor
7. Cheltuieli de informare şi publicitate
7.1. Cheltuieli de informare şi publicitate pentru
program:
a) producţia materialelor publicitare şi de informare
b) tipărirea/multiplicarea, producţia materialelor
publicitare şi de informare
c) difuzarea materialelor publicitare şi de informare
d) dezvoltare/adaptare pagini web
e) producţie, tipărire/multiplicare şi distribuţie de
materiale promoţionale
f) închirierea spaţiului de antenă privind organizarea
de evenimente, conferinţe, workshop-uri, inclusiv campanii de mediatizare şi
conştientizare (difuzarea şi producţia spoturilor publicitare radio şi TV)
g) publicitate prin intermediul presei
7.2. Cheltuieli de informare şi publicitate pentru
proiect
8. Cheltuieli aferente organizării de evenimente
9. Cheltuieli pentru instruirea personalului din
Autoritatea de management/organismele intermediare şi a potenţialilor
beneficiari
10. Cheltuieli de tip FEDR
10.1. Reabilitarea/Modernizarea clădirilor
10.2. Echipamente:
a) echipamente de calcul şi echipamente periferice de
calcul
b) cablare reţea internă
c) achiziţionarea şi instalarea de sisteme şi
echipamente pentru persoane cu dizabilităţi
10.3. Mobilier, aparatură birotică, echipamente de
protecţie a valorilor materiale şi a informaţiei
10.4. Reabilitarea/Modernizarea utilităţilor:
a) alimentare cu apă, canalizare
b) alimentare cu gaze naturale
c) agent termic
d) căi de acces
e) facilităţi de acces pentru persoane cu dizabilităţi
f) energie electrică