ORDIN
Nr. 3105 din 26 februarie 2003
pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea
exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de
asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de
intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale*)
ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 216 bis din 2 aprilie 2003
*) Ordinul nr. 3.105/2003 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 216 din 2 aprilie 2003, si este reprodus si in acest numar bis.
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000 privind
societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si
completarile ulterioare,
potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din
data de 19 februarie 2003, prin care s-au adoptat Precizarile privind unele
masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la
societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de
reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care,
potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, au
obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea
exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de
asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de
intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,
cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia reglementari contabile din cadrul Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor va lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Nicolae Eugen Crisan
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
PRECIZARI
privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul
2002 la societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de
reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care,
potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, au
obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale
Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar pe anul
2002 societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de
reasigurare, denumite in continuare asiguratori precum si societatile de
intermediere in asigurari, denumite in continuare brokeri de asigurare vor lua
urmatoarele masuri:
I. Intocmirea situatiilor financiare anuale
1. Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei nr. 629/2002 persoanele juridice prevazute la
art. 1 alin. (1) din lege au obligatia sa organizeze si sa conduca
contabilitatea in conformitate cu reglementarile legale in domeniu si sa
intocmeasca situatii financiare anuale.
2. Asiguratorii si brokerii de asigurare prevazuti la pct. 1 din
Reglementarile contabile specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu
Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice si al presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001, vor intocmi situatiile
financiare aferente exercitiului financiar care se incheie la 31 decembrie 2002
avandu-se in vedere formatul din reglementarea mai sus mentionata, precum si
Normele metodologice privind intocmirea, verificarea si centralizarea
situatiilor financiare anuale ale societatilor comerciale de asigurare, de
asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si ale brokerilor de asigurare
pe anul 2002, elaborate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
3. Situatiile financiare anuale se intocmesc pe baza balantei de verificare
rezultata dupa aplicarea IAS, mai putin IAS 29 "Raportarea financiara in
economii hiperinflationiste", SIC 19 "Moneda de raportare - IAS
29" si se depun la organele in drept, altele decat Ministerul Finantelor
Publice, potrivit legii.
Societatile care au optat pentru aplicarea IAS 29 efectueaza ajustarile la
inflatie extracontabil. Situatiile financiare obtinute pe baza ajustarilor
extracontabile se depun la organele in drept, respectiv Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare sau Oficiul National al Registrului Comertului.
4. In cazul inregistrarii de pierderi contabile cu ocazia retratarii
situatiilor financiare evidentiate in contul 11712 "Rezultatul reportat
provenit din adoptarea pentru prima data a IAS mai putin IAS 29" - pentru
asigurarile de viata, respectiv 11722 "Rezultatul reportat provenit din
adoptarea pentru prima data a IAS mai putin IAS 29" - pentru asigurarile
generale si/sau in contul de profit si pierdere (cand acesta s-a retratat),
adunarea generala a actionarilor va stabili masuri pentru acoperirea acestei
pierderi in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991,
republicata.
Asiguratorii si brokerii de asigurare nu au obligatia legala de a intocmi
situatii financiare consolidate. Pentru necesitati proprii de informare,
acestia pot intocmi situatii financiare consolidate pe care le prezinta
utilizatorilor de informatii, altii decat institutiile statului.
II. Semnarea, verificarea si certificarea situatiilor financiare anuale
5. Numele si prenumele persoanelor care intocmesc si semneaza situatiile
financiare anuale si raportul administratorilor se vor completa citet, astfel
incat acestea sa poata fi identificate.
6. Administratorii, directorii sau alti reprezentanti legali ai
asiguratorilor sau brokerilor de asigurare vor urmari intocmirea corecta si
depunerea in termen a situatiilor financiare anuale tinand seama si de
prevederile art. 265 pct. 1 si 2 si art. 266 pct. 5 din Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
7. Potrivit prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata si respectiv, pct. 7.1 din Reglementarile contabile
specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si
Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
nr. 2328/2390/2001, situatiile financiare anuale ale asiguratorilor vor fi
auditate de auditori financiari autorizati potrivit legii.
8. Verificarea si certificarea situatiilor financiare anuale ale brokerilor
de asigurare se va efectua astfel:
- de catre cenzori, pentru brokerii de asigurare care au in actul
constitutiv obligatia numirii comisiei de cenzori;
- de catre un expert contabil (pentru brokerii de asigurare la care nu se
aplica prevederile mai sus mentionate), conform prevederilor art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza
contabila si contabililor autorizati, aprobata prin Legea nr. 42/1995, modificata
si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata prin Legea nr.
186/1999.
Auditorii financiari/cenzorii/expertii contabili vor avea in vedere
responsabilitatile ce le revin potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobata si
modificata prin Legea nr. 133/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
respectiv ale Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, respectiv Legea nr. 186/1999 privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza
contabila si contabililor autorizati.
Asiguratorii si brokerii de asigurare la care contabilitatea nu este
organizata in compartimente distincte si care nu au personal calificat,
incadrat potrivit legii, ori contracte de prestari de servicii in domeniul
contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, cu un
nivel al cifrei de afaceri de peste 3 miliarde lei, au obligatia de a incheia
contracte pentru intocmirea situatiilor financiare anuale numai cu persoane
fizice sau juridice calificate, autorizate, in conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 1.988/2001, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 662 din 22 octombrie 2001.
III. Depunerea situatiilor financiare anuale
9. Asiguratorii si brokerii de asigurare au obligatia sa depuna in termen
de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar un exemplar din
situatiile financiare anuale la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, iar al
doilea exemplar, vizat prin aplicarea stampilei Comisiei de Supraveghere a
Asigurarilor, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice,
dupa caz, la registratura acestora sau la oficiile postale, prin scrisori cu
valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995.
Asiguratorii si brokerii de asigurare care de la constituire nu au
desfasurat activitate vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de
zile de la incheierea exercitiului financiar.
10. In conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, un
exemplar al situatiilor financiare anuale, insotite de raportul
administratorilor, de raportul auditorilor financiari/cenzorilor/expertilor
contabili si de procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor sau asociatilor
sunt depuse, in termenul prevazut de lege, la oficiile teritoriale ale
registrului comertului.
IV. Organizarea si conducerea contabilitatii
11. Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala. Pentru
necesitati proprii de informare asiguratorii si brokerii de asigurare pot opta
pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si intr-o moneda straina.
12. Orice operatiune economica efectuata se consemneaza intr-un document
care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea
de document justificativ.
13. In conformitate cu prevederile art. 21 din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate
a operatiunilor efectuate, lunar se intocmeste balanta de verificare cu
respectarea conturilor prevazute in Planul de conturi pentru activitatea de
asigurare si cu respectarea prevederilor din Reglementarile contabile specifice
domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele
internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr.
2328/2390/2001.
14. Dezvoltarea in analitic a conturilor sintetice trebuie efectuata cu
respectarea prevederilor art. 20 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 32/2000
privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, astfel incat
datele din raportarile financiare intocmite la sfarsitul exercitiului financiar
conform prevederilor art. 2 din Normele aprobate prin Ordinul nr. 13/2001 sa se
regaseasca in conturile analitice, in vederea asigurarii concordantei intre
evidenta contabila si cea operativa.
15. Drepturile si obligatiile precum si unele bunuri care nu pot fi
recunoscute in bilant se inregistreaza in contabilitate in conturile in afara
bilantului din clasa 8 "Conturi speciale".
Pentru angajamentele acordate de catre asiguratori (giruri, cautiuni,
garantii, alte angajamente acordate) care reflecta creanta eventuala a
asiguratorului asupra tertilor, in cazul in care el va fi determinat sa
plateasca in locul tertilor, sumele care fac obiectul unor asemenea
angajamente, si care sunt evidentiate in conturile speciale, vor fi comunicate
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor intr-o nota explicativa, parte
integranta a situatiilor financiare anuale, in vederea verificarii calculului
privind limita minima a marjei de solvabilitate.
16. Asiguratorii si brokerii de asigurare au obligatia sa efectueze
inventarierea elementelor de activ si de pasiv si a celorlalte bunuri si valori
aflate in gestiune si administrare (care nu pot fi recunoscute in bilant) cel
putin o data pe an, de regula la sfarsitul anului, in vederea punerii de acord
a datelor din contabilitate cu situatia reala a patrimoniului.
17. Evaluarea, cu ocazia inventarierii elementelor de activ si de pasiv
detinute, se face in conformitate cu prevederile Reglementarilor contabile
specifice domeniului asigurarilor armonizate cu Directivele europene si
Standardele internationale de contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice si presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr.
2328/2390/2001 si ale Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii
patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.388/1995,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 292 din 18 decembrie 1995.
18. Disponibilitatile banesti existente in valuta la data de 31 decembrie
2002 se inregistreaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare,
comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru aceasta data, iar diferentele de
curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile se inregistreaza in
conturile corespunzatoare de venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz (cont
765 sau 665).
19. Depozitele bancare in valuta, titlurile de stat in valuta, precum si
acreditivele in valuta existente la data de 31 decembrie 2002, sunt asimilate
disponibilitatilor si se inregistreaza in contabilitate la cursul de schimb al
pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru aceasta data,
iar diferentele de curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile
se inregistreaza in conturile corespunzatoare de venituri sau cheltuieli
financiare, dupa caz (cont 765 sau 665).
20. Creantele si datoriile in valuta existente la data de 31 decembrie 2002
se reflecta in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare comunicat
de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data si se evidentiaza conform
prevederilor pct. 66 din Reglementarile contabile specifice domeniului
asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale
de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001.
21. Pentru asigurarea imaginii fidele a pozitiei financiare a
asiguratorului sau brokerului de asigurare, in cazul constatarii unor
deprecieri, acestea vor fi evidentiate prin constituirea de provizioane pentru
depreciere, astfel incat sa se reflecte realitatea existenta indiferent de
tratamentul fiscal al acestora sau de situatia economica a asiguratorului si
brokerului de asigurare.
22. Bunurile constatate lipsa la inventariere, inclusiv in cazul furturilor
cu autori necunoscuti se evidentiaza pe seama cheltuielilor, dupa natura lor.
23. Provizioanele pentru riscuri si cheltuieli se constituie la sfarsitul
exercitiului financiar conform prevederilor IAS 37 "Provizioane, active si
datorii contingente".
24. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor, constatate
in contabilitate dupa aprobarea si depunerea situatiilor financiare anuale se
corecteaza in anul in care se constata. Inregistrarea in contabilitate a
corectarii erorilor constatate se efectueaza in conformitate cu prevederile IAS
8 "Profitul net sau pierderea neta a perioadei, erori fundamentale si
modificari ale politicilor contabile".
25. Asiguratorii si brokerii de asigurare care detin titluri de participare
in capitalul altor societati si care la incheierea exercitiului financiar
inregistreaza cresteri ale valorii titlurilor detinute ca urmare a majorarii
capitalului social la societatile unde se detin titlurile, prin incorporarea
rezervelor sau a altor elemente de capital propriu cu exceptia profitului curent
sau reportat, inregistreaza plusul de valoare rezultat in creditul contului
10618 "Alte rezerve" - pentru rezervele privind asigurarile de viata,
respectiv 10628 "Alte rezerve" - pentru rezervele privind asigurarile
generale.
26. Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt cele prevazute de Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, respectiv: profitul exercitiului si
cel reportat, rezerve, capital social si alte resurse financiare proprii,
potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, dupa caz.
Rezervele constituite conform unor acte normative care prevedeau facilitati
fiscale sunt rezerve legale si nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului
social sau pentru acoperirea pierderilor contabile.
27. Conform art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 155/1997, operatiunile de
licitatie privind vanzarea sau cumpararea de valuta se efectueaza la cursul de
schimb practicat de fiecare societate bancara la data efectuarii operatiunii.
Operatiunile privind cumpararea, respectiv vanzarea de valuta nu genereaza
cheltuieli sau venituri din diferente de curs valutar.
Aceste operatiuni se inregistreaza in contabilitate pe baza extraselor de
cont emise de societatile bancare, astfel:
- participarea la licitatie cu lei in vederea cumpararii de valuta:
5611 si/sau 5612 = 54411 si/sau 54421 - suma in lei inscrisa in extrasul
de cont
54414 si/sau 54424 = 5611 si/sau 5612 - echivalentul in lei al valutei
inscrise in extrasul de cont
- participarea la licitatie cu valuta in vederea cumpararii de lei:
5611 si/sau 5612 = 54414 si/sau 54424 - echivalentul in lei al valutei
inscrise in extrasul de cont, la
cursul de licitatie
54411 si/sau 54421 = 5611 si/sau 5612 - suma in lei inscrisa in extrasul
de cont
28. Inregistrarea in contabilitate a garantiilor retinute angajatilor in
conformitate cu prevederile Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor,
constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor
agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, modificata prin
Legea nr. 54/1994 si Hotararii Guvernului nr. 2230/1969 privind gestionarea
bunurilor materiale ale agentilor economici, autoritatilor publice sau
institutiilor publice se face astfel:
- retinerea sumei drept garantie si evidentierea datoriei fata de angajat
pentru sumele retinute pe statul de plata sau depuse la casierie:
4211 si/sau 4212 = 42811 si/sau 42812/analitic distinct
(54711 si/sau 54721)
- depunerea sumei in cont la o banca comerciala sau C.E.C., in conformitate
cu prevederile Legii nr. 54/1994 pentru modificarea unor prevederi din Legea
nr. 22/1969:
5611 si/sau 5612 = 54711 si/sau 54721
54411 si/sau 54421 = 5611 si/sau 5612
- inregistrarea dobanzilor incasate pentru suma depusa, cuvenite fiecarui
gestionar pentru sumele retinute:
54411 si/sau 54421 = 42811 si/sau 42812/analitic distinct
- inregistrarea comisioanelor percepute de banca la retragerea garantiei:
42811 si/sau 42812/ = 54411 si/sau 54421
analitic distinct
- restituirea garantiei si a dobanzii, mai putin comisionul perceput la
retragere:
42811 si/sau 42812/ = 54711 si/sau 54721
analitic distinct (54411 si/sau 54421)
29. Operatiunile ocazionate de rascumpararea actiunilor proprii se
inregistreaza in contabilitate conform prevederilor Reglementarilor contabile
specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si
Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor
nr. 2328/2390/2001.
30. Majorarile de intarziere datorate bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale, bugetelor locale se calculeaza in conformitate cu
prevederile actelor normative care reglementeaza modul de calcul si constituire
a acestor datorii, si se inregistreaza in contabilitate pe seama cheltuielilor.
Pentru respectarea principiului independentei exercitiului si evidentierea tuturor
datoriilor, in lipsa unui act de control, aceste majorari se calculeaza si se
inregistreaza in contabilitate pe baza calculelor efectuate de asiguratori si
brokerii de asigurare.
31. Taxa de functionare datorata de brokerii de asigurare conform art. 36
alin. (3) din Legea nr. 32/2000 si ale prevederilor pct. 3 din Norma nr. 1/2001
privind cuantumul si termenul de plata a taxei de functionare datorate de
asiguratori si de brokerii de asigurare, aprobate prin Ordinul Presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 1/2001 are ca baza de calcul
comisioanele aferente tipului de activitate pentru care au fost autorizati.
32. Asiguratorii au obligatia constituirii si virarii Fondului de protejare
a asiguratilor in conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 136/1995
privind asigurarile si reasigurarile in Romania avand ca baza de calcul primele
brute de asigurare incasate din activitatea de asigurare directa si coasigurare
conform balantei, la care se aplica cota procentuala de 1,5% .
Primele brute de asigurare incasate se determina astfel: la rulajul
creditor al contului 401 "Decontari privind primele de asigurare"
reprezentand primele de asigurare incasate se adauga rulajul creditor al
contului 405 "Decontari privind operatiunile de coasigurare"
reprezentand primele incasate aferente contractelor de coasigurare, diminuate
cu rulajul debitor al contului 402 "Prime anulate si de restituit"
reprezentand primele din operatiuni de asigurari directe anulate.
Asiguratorii care au evidentiat in contabilitate in creditul contului 474
"Venituri inregistrate in avans" sumele incasate de la potentialii
asigurati (art. contabil 544 si/sau 547 = 474), iar la intrarea in vigoare a
contractului de asigurare au debitat direct contul 474 "Venituri inregistrate
in avans" prin contul 701 "Venituri din prime brute subscrise privind
asigurarile de viata directe" si/sau 702 "Venituri din prime brute
subscrise privind asigurarile generale directe" (art. contabil 474 = 701
si/sau 702), la baza de calcul a fondului de protejare vor adauga si rulajul
debitor al contului 474 aferent acestor sume.
33. In vederea respectarii prevederilor art. 18 din Legea nr. 32/2000 si a
normelor nr. 6/2001 si nr. 9/2001, conducerea societatii va lua masurile care
se impun pentru acoperirea, in orice moment al exercitarii activitatii de
asigurare, a tuturor obligatiilor asumate in tara, numai cu acele active admise
(negrevate de sarcini) sa reprezinte rezervele tehnice diferentiate pe
categorii de asigurari.
34. Investirea activelor admise sa reprezinte rezervele tehnice se va
realiza cu respectarea prevederilor privind dispersia plasamentelor, respectiv
incadrarea in limitele legale prevazute pentru fiecare activ in parte luat in
considerare la acoperirea rezervelor tehnice, in conformitate cu prevederile
normelor mai sus mentionate.
35. Referitor la categoria "alte active" prevazute in norme,
acestea nu vor putea fi luate in considerare la reprezentarea rezervelor
tehnice decat cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
acordat in urma analizarii caz cu caz a documentatiei prezentate de societate
pentru fiecare tip de activ in parte.
Categoria "alte active" nu va putea depasi 20% din totalul
rezervelor tehnice constituite de asigurator diferentiat pe cele doua categorii
de asigurari, decat in conditiile prevazute de Normele nr. 6/2001 si respectiv
Normele nr. 9/2001.
36. Profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se
repartizeaza conform hotararii adunarii generale a actionarilor, cu respectarea
dispozitiilor legale.
Asiguratorii sau brokerii de asigurare nu recunosc si nu prezinta ca
datorii bilantiere repartizarile efectuate din profitul exercitiului curent in
situatia in care acestea au fost propuse sau declarate dupa data bilantului. In
acest sens sumele reprezentand dividende, precum si participarea salariatilor
la profit sunt evidentiate la incheierea exercitiului in creditul contului
11711 pentru asigurarile de viata, respectiv 11721 pentru asigurarile generale
(articol contabil 129 = 11711 si/sau 11721), urmand ca acestea sa fie
reflectate in conturile corespunzatoare de datorii prin debitarea contului
11711, respectiv 11721 (articol contabil 11711 si/sau 11721 = 457, 424), dupa
aprobarea de catre adunarea generala a actionarilor sau asociatilor a acestor
destinatii.
37. Potrivit prevederilor Reglementarilor contabile specifice domeniului
asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale
de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001,
asiguratorii care practica ambele categorii de asigurari trebuie sa-si
evidentieze in contabilitate activele, pasivele si toate operatiunile
economico-financiare intervenite pe parcursul exercitiului financiar in conturi
sintetice distincte pe cele doua categorii de asigurari.
Repartizarea elementelor de activ si pasiv pe cele doua categorii de
asigurari are la baza chei de repartitie fundamentate si aprobate de consiliul
de administratie.
Conform prevederilor art. 5 lit. h) din Legea nr. 32/2000 privind
societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, asiguratorii trebuie sa
prezinte odata cu depunerea situatiilor financiare anuale si modalitatile de
calcul care stau la baza determinarii cheilor de repartitie.
NOTA:
Se vor utiliza cursurile pietei valutare comunicate de Banca Nationala a
Romaniei, valabile pentru data de 31 decembrie 2002.