Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 3105 din 26 februarie 2003

pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale*)

ACT EMIS DE: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 216 bis  din  2 aprilie 2003


SmartCity3


    *) Ordinul nr. 3.105/2003 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 216 din 2 aprilie 2003, si este reprodus si in acest numar bis.

    In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27) din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
    potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 19 februarie 2003, prin care s-au adoptat Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,

    presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Precizarile privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Directia reglementari contabile din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor va lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

            Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
                            Nicolae Eugen Crisan

    ANEXA 1*)

    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

                              PRECIZARI
privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si la societatile de intermediere in asigurari care, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale

    Pentru incheierea in mod corespunzator a exercitiului financiar pe anul 2002 societatile comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, denumite in continuare asiguratori precum si societatile de intermediere in asigurari, denumite in continuare brokeri de asigurare vor lua urmatoarele masuri:

    I. Intocmirea situatiilor financiare anuale

    1. Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 629/2002 persoanele juridice prevazute la art. 1 alin. (1) din lege au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea in conformitate cu reglementarile legale in domeniu si sa intocmeasca situatii financiare anuale.
    2. Asiguratorii si brokerii de asigurare prevazuti la pct. 1 din Reglementarile contabile specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001, vor intocmi situatiile financiare aferente exercitiului financiar care se incheie la 31 decembrie 2002 avandu-se in vedere formatul din reglementarea mai sus mentionata, precum si Normele metodologice privind intocmirea, verificarea si centralizarea situatiilor financiare anuale ale societatilor comerciale de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si ale brokerilor de asigurare pe anul 2002, elaborate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
    3. Situatiile financiare anuale se intocmesc pe baza balantei de verificare rezultata dupa aplicarea IAS, mai putin IAS 29 "Raportarea financiara in economii hiperinflationiste", SIC 19 "Moneda de raportare - IAS 29" si se depun la organele in drept, altele decat Ministerul Finantelor Publice, potrivit legii.
    Societatile care au optat pentru aplicarea IAS 29 efectueaza ajustarile la inflatie extracontabil. Situatiile financiare obtinute pe baza ajustarilor extracontabile se depun la organele in drept, respectiv Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sau Oficiul National al Registrului Comertului.
    4. In cazul inregistrarii de pierderi contabile cu ocazia retratarii situatiilor financiare evidentiate in contul 11712 "Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima data a IAS mai putin IAS 29" - pentru asigurarile de viata, respectiv 11722 "Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima data a IAS mai putin IAS 29" - pentru asigurarile generale si/sau in contul de profit si pierdere (cand acesta s-a retratat), adunarea generala a actionarilor va stabili masuri pentru acoperirea acestei pierderi in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata.
    Asiguratorii si brokerii de asigurare nu au obligatia legala de a intocmi situatii financiare consolidate. Pentru necesitati proprii de informare, acestia pot intocmi situatii financiare consolidate pe care le prezinta utilizatorilor de informatii, altii decat institutiile statului.

    II. Semnarea, verificarea si certificarea situatiilor financiare anuale

    5. Numele si prenumele persoanelor care intocmesc si semneaza situatiile financiare anuale si raportul administratorilor se vor completa citet, astfel incat acestea sa poata fi identificate.
    6. Administratorii, directorii sau alti reprezentanti legali ai asiguratorilor sau brokerilor de asigurare vor urmari intocmirea corecta si depunerea in termen a situatiilor financiare anuale tinand seama si de prevederile art. 265 pct. 1 si 2 si art. 266 pct. 5 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
    7. Potrivit prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata si respectiv, pct. 7.1 din Reglementarile contabile specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001, situatiile financiare anuale ale asiguratorilor vor fi auditate de auditori financiari autorizati potrivit legii.
    8. Verificarea si certificarea situatiilor financiare anuale ale brokerilor de asigurare se va efectua astfel:
    - de catre cenzori, pentru brokerii de asigurare care au in actul constitutiv obligatia numirii comisiei de cenzori;
    - de catre un expert contabil (pentru brokerii de asigurare la care nu se aplica prevederile mai sus mentionate), conform prevederilor art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si contabililor autorizati, aprobata prin Legea nr. 42/1995, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 89/1998, aprobata prin Legea nr. 186/1999.
    Auditorii financiari/cenzorii/expertii contabili vor avea in vedere responsabilitatile ce le revin potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobata si modificata prin Legea nr. 133/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv Legea nr. 186/1999 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 89/1998 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si contabililor autorizati.
    Asiguratorii si brokerii de asigurare la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte si care nu au personal calificat, incadrat potrivit legii, ori contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, cu un nivel al cifrei de afaceri de peste 3 miliarde lei, au obligatia de a incheia contracte pentru intocmirea situatiilor financiare anuale numai cu persoane fizice sau juridice calificate, autorizate, in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.988/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 662 din 22 octombrie 2001.

    III. Depunerea situatiilor financiare anuale

    9. Asiguratorii si brokerii de asigurare au obligatia sa depuna in termen de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar un exemplar din situatiile financiare anuale la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, iar al doilea exemplar, vizat prin aplicarea stampilei Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dupa caz, la registratura acestora sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995.
    Asiguratorii si brokerii de asigurare care de la constituire nu au desfasurat activitate vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
    10. In conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, un exemplar al situatiilor financiare anuale, insotite de raportul administratorilor, de raportul auditorilor financiari/cenzorilor/expertilor contabili si de procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor sau asociatilor sunt depuse, in termenul prevazut de lege, la oficiile teritoriale ale registrului comertului.

    IV. Organizarea si conducerea contabilitatii

    11. Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala. Pentru necesitati proprii de informare asiguratorii si brokerii de asigurare pot opta pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si intr-o moneda straina.
    12. Orice operatiune economica efectuata se consemneaza intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
    13. In conformitate cu prevederile art. 21 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, lunar se intocmeste balanta de verificare cu respectarea conturilor prevazute in Planul de conturi pentru activitatea de asigurare si cu respectarea prevederilor din Reglementarile contabile specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001.
    14. Dezvoltarea in analitic a conturilor sintetice trebuie efectuata cu respectarea prevederilor art. 20 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, astfel incat datele din raportarile financiare intocmite la sfarsitul exercitiului financiar conform prevederilor art. 2 din Normele aprobate prin Ordinul nr. 13/2001 sa se regaseasca in conturile analitice, in vederea asigurarii concordantei intre evidenta contabila si cea operativa.
    15. Drepturile si obligatiile precum si unele bunuri care nu pot fi recunoscute in bilant se inregistreaza in contabilitate in conturile in afara bilantului din clasa 8 "Conturi speciale".
    Pentru angajamentele acordate de catre asiguratori (giruri, cautiuni, garantii, alte angajamente acordate) care reflecta creanta eventuala a asiguratorului asupra tertilor, in cazul in care el va fi determinat sa plateasca in locul tertilor, sumele care fac obiectul unor asemenea angajamente, si care sunt evidentiate in conturile speciale, vor fi comunicate Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor intr-o nota explicativa, parte integranta a situatiilor financiare anuale, in vederea verificarii calculului privind limita minima a marjei de solvabilitate.
    16. Asiguratorii si brokerii de asigurare au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de activ si de pasiv si a celorlalte bunuri si valori aflate in gestiune si administrare (care nu pot fi recunoscute in bilant) cel putin o data pe an, de regula la sfarsitul anului, in vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situatia reala a patrimoniului.
    17. Evaluarea, cu ocazia inventarierii elementelor de activ si de pasiv detinute, se face in conformitate cu prevederile Reglementarilor contabile specifice domeniului asigurarilor armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001 si ale Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.388/1995, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 292 din 18 decembrie 1995.
    18. Disponibilitatile banesti existente in valuta la data de 31 decembrie 2002 se inregistreaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru aceasta data, iar diferentele de curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile se inregistreaza in conturile corespunzatoare de venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz (cont 765 sau 665).
    19. Depozitele bancare in valuta, titlurile de stat in valuta, precum si acreditivele in valuta existente la data de 31 decembrie 2002, sunt asimilate disponibilitatilor si se inregistreaza in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru aceasta data, iar diferentele de curs valutar rezultate, favorabile, respectiv nefavorabile se inregistreaza in conturile corespunzatoare de venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz (cont 765 sau 665).
    20. Creantele si datoriile in valuta existente la data de 31 decembrie 2002 se reflecta in contabilitate la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru acea data si se evidentiaza conform prevederilor pct. 66 din Reglementarile contabile specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001.
    21. Pentru asigurarea imaginii fidele a pozitiei financiare a asiguratorului sau brokerului de asigurare, in cazul constatarii unor deprecieri, acestea vor fi evidentiate prin constituirea de provizioane pentru depreciere, astfel incat sa se reflecte realitatea existenta indiferent de tratamentul fiscal al acestora sau de situatia economica a asiguratorului si brokerului de asigurare.
    22. Bunurile constatate lipsa la inventariere, inclusiv in cazul furturilor cu autori necunoscuti se evidentiaza pe seama cheltuielilor, dupa natura lor.
    23. Provizioanele pentru riscuri si cheltuieli se constituie la sfarsitul exercitiului financiar conform prevederilor IAS 37 "Provizioane, active si datorii contingente".
    24. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor, constatate in contabilitate dupa aprobarea si depunerea situatiilor financiare anuale se corecteaza in anul in care se constata. Inregistrarea in contabilitate a corectarii erorilor constatate se efectueaza in conformitate cu prevederile IAS 8 "Profitul net sau pierderea neta a perioadei, erori fundamentale si modificari ale politicilor contabile".
    25. Asiguratorii si brokerii de asigurare care detin titluri de participare in capitalul altor societati si care la incheierea exercitiului financiar inregistreaza cresteri ale valorii titlurilor detinute ca urmare a majorarii capitalului social la societatile unde se detin titlurile, prin incorporarea rezervelor sau a altor elemente de capital propriu cu exceptia profitului curent sau reportat, inregistreaza plusul de valoare rezultat in creditul contului 10618 "Alte rezerve" - pentru rezervele privind asigurarile de viata, respectiv 10628 "Alte rezerve" - pentru rezervele privind asigurarile generale.
    26. Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt cele prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, respectiv: profitul exercitiului si cel reportat, rezerve, capital social si alte resurse financiare proprii, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, dupa caz.
    Rezervele constituite conform unor acte normative care prevedeau facilitati fiscale sunt rezerve legale si nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau pentru acoperirea pierderilor contabile.
    27. Conform art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 155/1997, operatiunile de licitatie privind vanzarea sau cumpararea de valuta se efectueaza la cursul de schimb practicat de fiecare societate bancara la data efectuarii operatiunii.

    Operatiunile privind cumpararea, respectiv vanzarea de valuta nu genereaza cheltuieli sau venituri din diferente de curs valutar.
    Aceste operatiuni se inregistreaza in contabilitate pe baza extraselor de cont emise de societatile bancare, astfel:
    - participarea la licitatie cu lei in vederea cumpararii de valuta:

    5611 si/sau 5612 = 54411 si/sau 54421   - suma in lei inscrisa in extrasul
                                              de cont
    54414 si/sau 54424 = 5611 si/sau 5612   - echivalentul in lei al valutei
                                              inscrise in extrasul de cont

    - participarea la licitatie cu valuta in vederea cumpararii de lei:

    5611 si/sau 5612 = 54414 si/sau 54424   - echivalentul in lei al valutei
                                              inscrise in extrasul de cont, la
                                              cursul de licitatie
    54411 si/sau 54421 = 5611 si/sau 5612   - suma in lei inscrisa in extrasul
                                              de cont

    28. Inregistrarea in contabilitate a garantiilor retinute angajatilor in conformitate cu prevederile Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, modificata prin Legea nr. 54/1994 si Hotararii Guvernului nr. 2230/1969 privind gestionarea bunurilor materiale ale agentilor economici, autoritatilor publice sau institutiilor publice se face astfel:
    - retinerea sumei drept garantie si evidentierea datoriei fata de angajat pentru sumele retinute pe statul de plata sau depuse la casierie:

    4211 si/sau 4212      =     42811 si/sau 42812/analitic distinct
    (54711 si/sau 54721)

    - depunerea sumei in cont la o banca comerciala sau C.E.C., in conformitate cu prevederile Legii nr. 54/1994 pentru modificarea unor prevederi din Legea nr. 22/1969:

    5611 si/sau 5612     =      54711 si/sau 54721
    54411 si/sau 54421   =      5611 si/sau 5612

    - inregistrarea dobanzilor incasate pentru suma depusa, cuvenite fiecarui gestionar pentru sumele retinute:

    54411 si/sau 54421   =      42811 si/sau 42812/analitic distinct

    - inregistrarea comisioanelor percepute de banca la retragerea garantiei:

    42811 si/sau 42812/  =      54411 si/sau 54421
    analitic distinct

    - restituirea garantiei si a dobanzii, mai putin comisionul perceput la retragere:

    42811 si/sau 42812/  =      54711 si/sau 54721
    analitic distinct           (54411 si/sau 54421)

    29. Operatiunile ocazionate de rascumpararea actiunilor proprii se inregistreaza in contabilitate conform prevederilor Reglementarilor contabile specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001.
    30. Majorarile de intarziere datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale, bugetelor locale se calculeaza in conformitate cu prevederile actelor normative care reglementeaza modul de calcul si constituire a acestor datorii, si se inregistreaza in contabilitate pe seama cheltuielilor. Pentru respectarea principiului independentei exercitiului si evidentierea tuturor datoriilor, in lipsa unui act de control, aceste majorari se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate pe baza calculelor efectuate de asiguratori si brokerii de asigurare.
    31. Taxa de functionare datorata de brokerii de asigurare conform art. 36 alin. (3) din Legea nr. 32/2000 si ale prevederilor pct. 3 din Norma nr. 1/2001 privind cuantumul si termenul de plata a taxei de functionare datorate de asiguratori si de brokerii de asigurare, aprobate prin Ordinul Presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 1/2001 are ca baza de calcul comisioanele aferente tipului de activitate pentru care au fost autorizati.
    32. Asiguratorii au obligatia constituirii si virarii Fondului de protejare a asiguratilor in conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania avand ca baza de calcul primele brute de asigurare incasate din activitatea de asigurare directa si coasigurare conform balantei, la care se aplica cota procentuala de 1,5% .
    Primele brute de asigurare incasate se determina astfel: la rulajul creditor al contului 401 "Decontari privind primele de asigurare" reprezentand primele de asigurare incasate se adauga rulajul creditor al contului 405 "Decontari privind operatiunile de coasigurare" reprezentand primele incasate aferente contractelor de coasigurare, diminuate cu rulajul debitor al contului 402 "Prime anulate si de restituit" reprezentand primele din operatiuni de asigurari directe anulate.
    Asiguratorii care au evidentiat in contabilitate in creditul contului 474 "Venituri inregistrate in avans" sumele incasate de la potentialii asigurati (art. contabil 544 si/sau 547 = 474), iar la intrarea in vigoare a contractului de asigurare au debitat direct contul 474 "Venituri inregistrate in avans" prin contul 701 "Venituri din prime brute subscrise privind asigurarile de viata directe" si/sau 702 "Venituri din prime brute subscrise privind asigurarile generale directe" (art. contabil 474 = 701 si/sau 702), la baza de calcul a fondului de protejare vor adauga si rulajul debitor al contului 474 aferent acestor sume.
    33. In vederea respectarii prevederilor art. 18 din Legea nr. 32/2000 si a normelor nr. 6/2001 si nr. 9/2001, conducerea societatii va lua masurile care se impun pentru acoperirea, in orice moment al exercitarii activitatii de asigurare, a tuturor obligatiilor asumate in tara, numai cu acele active admise (negrevate de sarcini) sa reprezinte rezervele tehnice diferentiate pe categorii de asigurari.
    34. Investirea activelor admise sa reprezinte rezervele tehnice se va realiza cu respectarea prevederilor privind dispersia plasamentelor, respectiv incadrarea in limitele legale prevazute pentru fiecare activ in parte luat in considerare la acoperirea rezervelor tehnice, in conformitate cu prevederile normelor mai sus mentionate.
    35. Referitor la categoria "alte active" prevazute in norme, acestea nu vor putea fi luate in considerare la reprezentarea rezervelor tehnice decat cu avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, acordat in urma analizarii caz cu caz a documentatiei prezentate de societate pentru fiecare tip de activ in parte.
    Categoria "alte active" nu va putea depasi 20% din totalul rezervelor tehnice constituite de asigurator diferentiat pe cele doua categorii de asigurari, decat in conditiile prevazute de Normele nr. 6/2001 si respectiv Normele nr. 9/2001.
    36. Profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se repartizeaza conform hotararii adunarii generale a actionarilor, cu respectarea dispozitiilor legale.
    Asiguratorii sau brokerii de asigurare nu recunosc si nu prezinta ca datorii bilantiere repartizarile efectuate din profitul exercitiului curent in situatia in care acestea au fost propuse sau declarate dupa data bilantului. In acest sens sumele reprezentand dividende, precum si participarea salariatilor la profit sunt evidentiate la incheierea exercitiului in creditul contului 11711 pentru asigurarile de viata, respectiv 11721 pentru asigurarile generale (articol contabil 129 = 11711 si/sau 11721), urmand ca acestea sa fie reflectate in conturile corespunzatoare de datorii prin debitarea contului 11711, respectiv 11721 (articol contabil 11711 si/sau 11721 = 457, 424), dupa aprobarea de catre adunarea generala a actionarilor sau asociatilor a acestor destinatii.
    37. Potrivit prevederilor Reglementarilor contabile specifice domeniului asigurarilor, armonizate cu Directivele europene si Standardele internationale de contabilitate aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice si presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 2328/2390/2001, asiguratorii care practica ambele categorii de asigurari trebuie sa-si evidentieze in contabilitate activele, pasivele si toate operatiunile economico-financiare intervenite pe parcursul exercitiului financiar in conturi sintetice distincte pe cele doua categorii de asigurari.
    Repartizarea elementelor de activ si pasiv pe cele doua categorii de asigurari are la baza chei de repartitie fundamentate si aprobate de consiliul de administratie.
    Conform prevederilor art. 5 lit. h) din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, asiguratorii trebuie sa prezinte odata cu depunerea situatiilor financiare anuale si modalitatile de calcul care stau la baza determinarii cheilor de repartitie.

    NOTA:
    Se vor utiliza cursurile pietei valutare comunicate de Banca Nationala a Romaniei, valabile pentru data de 31 decembrie 2002.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 3105/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 3105 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu