ORDIN
Nr. 331 din 19 mai 1999
pentru aprobarea Normelor de avizare sanitara a proiectelor obiectivelor si de
autorizare sanitara a obiectivelor cu impact asupra sanatatii publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 276 din 16 iunie 1999
Ministrul sanatatii,
avand in vedere prevederile art. 15 lit. c) din Legea nr. 100/1998 privind
asistenta de sanatate publica, ale Legii nr. 98/1994 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor la normele legale de igiena si sanatate publica si
ale art. 2 pct. 22 din Hotararea Guvernului nr. 244/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, modificata si completata prin Hotararea
Guvernului nr. 764/1998,
tinand seama de referatul Directiei generale de sanatate publica nr. G.H.
3.348 din 19 mai 1999,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele de avizare sanitara a proiectelor obiectivelor si de
autorizare sanitara a obiectivelor cu impact asupra sanatatii publice,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage raspunderea materiala,
civila, contraventionala si, dupa caz, penala a persoanelor vinovate, in
conditiile legii.
Art. 3
Directia generala de sanatate publica, Inspectia sanitara de stat,
celelalte directii de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii,
institutele de sanatate publica din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara,
centrele de sanatate publica din Sibiu si Targu-Mures, ministerele cu retea
sanitara proprie vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
(1) Prezentul ordin intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea lui in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului sanatatii nr. 201/1997 pentru aprobarea Normelor metodologice de
avizare sanitara si autorizare sanitara, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 348 din 9 decembrie 1997.
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
ANEXA 1
NORME
de avizare sanitara a proiectelor obiectivelor si de autorizare sanitara a obiectivelor
cu impact asupra sanatatii publice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Avizarea sanitara a proiectelor de obiective economice si social-culturale
cu impact asupra sanatatii publice si autorizarea sanitara a acestor obiective
reprezinta acte de analiza si investigatie sanitara care conditioneaza din
punct de vedere tehnic si juridic amplasarea, constructia, amenajarea si
punerea in functiune a obiectivelor si desfasurarea activitatilor acestor
obiective.
Art. 2
Avizul sanitar si autorizatia sanitara se emit in baza Legii nr. 100/1998
privind asistenta de sanatate publica, cu respectarea atributiilor din
competenta directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, stabilite prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 3
(1) Avizul sanitar se emite inainte de amplasarea, constructia sau
amenajarea obiectivelor prevazute la art. 1, iar autorizatia sanitara se emite
inainte de punerea in functiune a acestor obiective, scopul lor fiind
prevenirea aparitiei oricaror situatii care ar putea pune in pericol sanatatea
publica.
(2) Avizul sanitar si autorizatia sanitara fiind acte de analiza si
investigatie sanitara, vor fi emise numai in situatia in care obiectivele care
urmeaza a fi avizate sau autorizate se incadreaza in dispozitiile legale in
vigoare.
(3) Avizul sanitar si autorizatia sanitara au urmatoarele scopuri:
a) stabilirea conditiilor igienico-sanitare necesare in vederea protejarii
sanatatii publice si a factorilor de mediu;
b) obligativitatea tuturor partilor interesate de a respecta si de a urmari
aplicarea reglementarilor din domeniul sanatatii publice.
(4) Avizul sanitar si autorizatia sanitara fac cunoscute exigentele
igienico-sanitare celorlalte autoritati publice implicate in activitati de
autorizare, licentiere sau control.
Art. 4
(1) Pentru realizarea activitatilor de avizare si autorizare sanitara in
cadrul directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, functioneaza biroul pentru avize si autorizatii sanitare. Acest
birou are urmatoarele atributii:
a) verifica autenticitatea fiecarui dosar intocmit si prezentat in vederea
obtinerii avizului sanitar sau a autorizatiei sanitare.
b) verifica modul in care documentatia depusa la dosar corespunde
standardelor impuse in vederea avizarii sau autorizarii sanitare.
(2) Directorul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, va stabili componenta biroului pentru avize si
autorizatii sanitare, care va avea urmatoarea structura de personal: un sef de
birou si referenti.
(3) Seful biroului pentru avize si autorizatii sanitare este medic de
specialitatea igiena, epidemiologie sau medicina muncii.
(4) Pe perioada absentei, seful biroului pentru avize si autorizatii
sanitare va delega un inlocuitor, cu avizul directorului directiei de sanatate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care va avea una dintre
specialitatile mentionate la alin. (3).
(5) Activitatile de avizare si autorizare sanitara organizate in directiile
de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor fi
realizate de catre personal de specialitate care poate fi format din medici,
ingineri si din alti specialisti cu studii superioare, cadre medicale cu
pregatire medie si tehnicieni din cadrul acestor directii.
(6) La nivelul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, directorul va desemna persoanele imputernicite sa
efectueze activitatea de analiza si investigatie sanitara, la propunerea
directorului adjunct responsabil cu supravegherea starii de sanatate.
(7) Seful biroului pentru avize si autorizatii sanitare va repartiza
solicitarile de avizare si autorizare sanitara, in vederea solutionarii lor
persoanelor imputernicite, cu acordul directorului adjunct responsabil cu
supravegherea starii de sanatate.
(8) Activitatea de analiza si investigatie sanitara in vederea avizarii si
autorizarii sanitare este separata de cea de inspectie sanitara.
(9) In situatii deosebite, care depasesc competenta specialistilor
directiei, directorul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, va solicita consultanta de specialitate institutelor de
sanatate publica.
CAP. 2
Avizarea sanitara
Art. 5
(1) Avizarea sanitara reprezinta activitatea de analiza si investigatie
sanitara prin care directiile de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, impun conditiile igienico-sanitare care trebuie sa fie
respectate de catre proiectant pentru orice obiectiv economic sau
social-cultural care urmeaza a fi amplasat, construit sau amenajat in
teritoriul arondat.
(2) Conditiile impuse pentru avizare sunt cele prevazute de norme sanitare,
standarde, normative si alte reglementari legale in domeniu. In functie de
specificul obiectivului de avizat, trebuie luate in considerare posibilitatile
de supraveghere postavizare.
(3) Pe baza studierii documentatiei, a analizei si investigatiei in teren,
specialistii pot impune, in interesul sanatatii publice, conditii tehnice
speciale.
Art. 6
Sunt supuse avizarii sanitare, in vederea asigurarii conditiilor
igienico-sanitare, proiectele sau documentatiile tehnice privind:
a) amplasarea obiectivelor economice si social-culturale;
b) sistematizarea centrelor populate si a teritoriului;
c) construirea, transformarea, extinderea, schimbarea destinatiei sau
sistematizarea obiectivelor industriale, a depozitelor comerciale, unitatilor
de prestari de servicii, de invatamant, cultura, turism si recreere,
medico-sanitare, nucleare, de transporturi, a locuintelor, dotarilor
urbanistice si edilitare si de amenajare a teritoriului, agricole, zootehnice
si a oricaror alte obiective cu impact asupra sanatatii publice.
Art. 7
Avizul sanitar nu este necesar in situatiile in care proiectele se refera
la obiective care prin functionarea lor nu prezinta riscuri pentru sanatatea
publica si nu sunt in masura sa altereze factorii de mediu, dupa cum urmeaza:
a) obiective de cai ferate, cai rutiere si lucrari aferente, cu exceptia
celor care traverseaza zone populate sau zone rezervate protectiei sanitare a
surselor si instalatiilor de apa potabila sau alte zone protejate;
b) linii pentru transportul energiei electrice, cu exceptia celor care
traverseaza centre populate;
c) conducte pentru transportul gazelor naturale, petrolului si produselor
petroliere, cu exceptia celor care traverseaza centre populate sau zone
rezervate protectiei sanitare a surselor si instalatiilor de apa potabila sau
alte zone protejate;
d) obiective de hidroamelioratii, de aparare impotriva actiunii distructive
a apelor, cu exceptia acumularilor si captarilor de apa in scop de a deveni
potabila si a amenajarilor pentru sport si agrement;
e) obiective privind rezistenta si stabilitatea constructiilor.
Art. 8
(1) Avizul sanitar se solicita de catre proiectant si/sau de beneficiar,
persoana fizica sau juridica, la directiile de sanatate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Cererea proiectantului si/sau a beneficiarului, insotita de
documentatia tehnica, este inregistrata la biroul pentru avize si autorizatii
sanitare, care in termen de 30 de zile are obligatia de a o rezolva prin una
dintre urmatoarele forme:
a) emiterea avizului sanitar favorabil, cu sau fara cerinte speciale
obligatorii;
b) notificarea de returnare a documentatiei pentru completare, atunci cand
planurile sau memoriul tehnic nu reflecta integral situatia din zona ori din
obiectivul respectiv sau nu explica in mod clar solutiile adoptate in
rezolvarea cerintelor sanitare ale obiectivului;
c) notificarea de respingere a avizarii sanitare, daca, prin amplasament,
tehnologie, produse intermediare sau finite, obiectivul proiectat constituie un
pericol prezumtiv pentru sanatatea publica ce nu poate fi inlaturat prin
aplicarea tehnologiilor actuale cunoscute.
Art. 9
(1) In scopul elaborarii in mod corespunzator a documentatiilor tehnice
necesare in vederea avizarii, personalul de specialitate din directiile de
sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, poate acorda
proiectantilor, persoane fizice sau juridice, la solicitarea acestora,
consultatii tehnice prin care se transmit informatii de ordin igienico-sanitar
ce pot ajuta la alegerea si adoptarea unor solutii corecte de protectie a
sanatatii publice.
(2) Consultatiile tehnice sunt prestatii care se acorda contra cost.
(3) Proiectele obiectivelor cu risc pentru sanatatea populatiei vor fi
avizate sanitar numai pe baza unui studiu de impact asupra starii de sanatate,
efectuat de catre persoane fizice si juridice competente, atestate pentru
aceasta activitate de catre Ministerul Sanatatii.
(4) Studiile de impact asupra mediului, realizate conform reglementarilor
legale in vigoare si prezentate in documentatia pentru avizul sanitar, vor
contine componenta de impact asupra starii de sanatate. Persoanele prevazute la
alin. (3) vor intocmi un referat care va contine elementele necesare si
concluziile referitoare la riscurile si la impactul asupra starii de sanatate,
generate de obiectivele pentru care se solicita avizul sanitar.
Art. 10
Solicitarea avizului sanitar va fi insotita de o documentatie tehnica
alcatuita din urmatoarele piese scrise si desenate:
a) planul general de amplasare a obiectivului, prezentat la o scara din
care sa se inteleaga clar incadrarea in zona, in localitate, in cartier,
accesul la retelele de transport, energie si utilitati, precum si
caracteristicile terenului;
b) memoriul tehnic insotit de piese desenate pentru explicarea modului de
rezolvare a urmatoarelor: circuitele functionale si modul lor de structurare;
procesul tehnologic la nivelul spatiilor de lucru, insistandu-se asupra
proceselor si operatiunilor generatoare de noxe; asigurarea aprovizionarii cu
apa potabila; colectarea si tratarea apelor uzate si a deseurilor lichide si
solide; masurile prevazute pentru combaterea poluarii atmosferei, pentru
protectia sanitara a alimentelor, pentru realizarea unor circuite corecte in
unitatile sanitare, pentru realizarea circuitelor functionale si a conditiilor
de viata si de activitate optima in colectivitatile de copii si tineri, pentru
asigurarea conditiilor impuse de normele de igiena la locul de munca si pentru
prevenirea bolilor transmisibile;
c) certificatul de urbanism, eliberat de autoritatile publice competente,
potrivit legii;
d) copii de pe actele de identitate ale investitorului sau beneficiarului,
incheierea irevocabila a judecatorului delegat de autorizare si de
inmatriculare a societatii comerciale sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca
definitiva, dovada inmatricularii societatii la oficiul registrului comertului,
actul constitutiv al societatii comerciale (contract si/sau statutul
societatii) si autorizatia de functionare (partea care cuprinde obiectul de
activitate), dupa caz, autorizatia de exercitare a unei activitati
independente, emisa de organele competente potrivit legii.
In cazul institutiilor publice se solicita actul normativ privind
infiintarea si functionarea acestora;
e) copii de pe actele de detinere a terenului sau a cladirilor;
f) acordul persoanelor juridice sau fizice din vecinatatea obiectivului
pentru care se solicita aviz, in situatiile prevazute in normele de igiena
emise de Ministerul Sanatatii;
g) chitanta de plata a avizarii.
Art. 11
Pentru unitatile nucleare avizarea sanitara se efectueaza conform Normelor
republicane de securitate nucleara, aprobate prin Ordinul comun nr.
122/133/26/1976 al presedintelui Comitetului de Stat pentru Energie Nucleara,
al ministrului sanatatii si al presedintelui Consiliului National al Apelor,
publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 48 din 24 mai 1976, si Ordinului
ministrului sanatatii nr. 51/1983 pentru stabilirea Normelor republicane de
radioprotectie privind populatia si mediul inconjurator, publicat in Buletinul
Ministerului Sanatatii nr. 2/1983.
Art. 12
(1) Dupa primirea dosarului biroul pentru avize si autorizatii sanitare va
proceda la analiza si la investigarea proiectului prin personalul de
specialitate din subordinea directiilor de sanatate publica judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti.
(2) Personalul de specialitate din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, va analiza proiectul in
conformitate cu prevederile normelor de igiena, standardelor, normativelor sau
ale altor reglementari legale, iar acolo unde nu exista reglementari poate
folosi publicatii de specialitate sau normative internationale si poate face
recomandari.
Art. 13
(1) La sfarsitul activitatii de analiza si investigatie sanitara fiecare
specialist depune la biroul pentru avize si autorizatii sanitare un referat
complet asupra aspectelor pe care le-a analizat si le-a investigat, care
trebuie sa cuprinda propunerea sa cu privire la avizarea proiectului intr-una
din variantele prevazute la art. 8.
(2) Dupa ce dosarul proiectului este completat cu referatul specialistilor
cooptati si cu eventualele studii de impact asupra starii de sanatate, biroul
pentru avize si autorizatii sanitare va trece la redactarea avizului sanitar
sau, dupa caz, a documentelor de notificare in legatura cu acesta, care vor fi
semnate atat de seful biroului pentru avize si autorizatii sanitare, cat si de
directorul directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, sau, dupa caz, de inlocuitorii acestora.
(3) Avizul sanitar sau actele de notificare in legatura cu avizarea
sanitara se elibereaza de catre biroul pentru avize si autorizatii sanitare.
(4) Documentele proiectelor avizate se vor pastra la dosarul obiectivului.
Art. 14
Formularul avizului sanitar va cuprinde urmatoarele:
a) datele de identificare a obiectivului si a proiectantului;
b) forma de rezolvare a cererii de eliberare a avizului sanitar;
c) descrierea criteriilor sanitare care au stat la baza acordarii avizului
sanitar;
d) cerintele speciale obligatorii pentru etapele urmatoare de proiectare si
de realizare a obiectivului;
e) semnaturile directorului directiei de sanatate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, a sefului biroului pentru avize si
autorizatii sanitare si stampila directiei de sanatate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 15
(1) Dupa eliberare avizul sanitar va fi detinut pe toata durata lucrarilor
de catre proiectant si de catre antreprenor si va fi prezentat, la cerere,
oricarui organ de control abilitat, potrivit legii.
(2) In cazul in care cerintele speciale obligatorii cuprinse in avizul
sanitar nu sunt respectate, directia de sanatate publica judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, va dispune suspendarea lucrarilor de constructie,
transformare sau sistematizare prevazute in proiect.
(3) Suspendarea lucrarilor se va face si in cazul in care proiectul care se
aplica nu mai este acelasi cu cel care a fost avizat sau daca nu a fost avizat
sanitar favorabil.
CAP. 3
Avizarea sanitara a unor proiecte de interes general, precum si a
produselor si tehnologiilor
Art. 16
(1) Directia generala de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii
emite, in termen de maximum 30 de zile de la depunerea documentatiei, aviz
sanitar pentru:
a) normativele de proiectare si proiectele-tip pentru constructii de orice
fel;
b) proiectele de standarde de stat, standarde si norme tehnice pentru
tehnologii, materii prime si produse finite;
c) proiectele de planuri nationale de sistematizare si amenajare a
teritoriului;
d) produsele noi fabricate in tara si produsele importate pentru prima
data, care prin natura sau prin modul de utilizare a lor pot influenta
sanatatea populatiei sau pot afecta mediul de viata si de munca al oamenilor;
e) folosirea de substante noi sau introducerea de procese tehnologice noi;
f) punerea in circulatie a substantelor chimice folosite ca dezinfectante
sau pesticide;
g) normele tehnice privind conditiile de calitate pentru produsele
alimentare si tehnologiile utilizate in industria alimentara;
h) stabilirea indicatiilor si a contraindicatiilor pentru consumul
alimentar al apelor minerale imbuteliate.
(2) Avizul sanitar emis pentru un produs este valabil pentru toti agentii
economici care il comercializeaza in aceleasi conditii cu cele cuprinse in documentatia
tehnica avizata sau care il importa de la acelasi producator si care se
inregistreaza ca atare la Ministerul Sanatatii. Agentii economici au obligatia
sa faca dovada acestui lucru prin prezentarea documentatiei la Ministerul
Sanatatii, care va elibera avizul respectiv fara alte investigatii tehnice,
daca acestea nu se impun.
(3) Avizul sanitar se elibereaza in baza unui referat tehnic elaborat de
specialistii din institutele de sanatate publica din Bucuresti, Cluj-Napoca,
Iasi sau Timisoara.
Art. 17
Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor fi informate trimestrial despre avizele emise de catre Directia
generala de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii.
CAP. 4
Autorizarea sanitara de functionare a obiectivelor
Art. 18
(1) Autorizarea sanitara de functionare are drept scop prevenirea
toxiinfectiilor alimentare si a intoxicatiilor neprofesionale, a bolilor
transmisibile, bolilor cronice cu extindere in masa, accidentelor, bolilor
profesionale si a disconfortului populatiei.
(2) De asemenea, are drept scop promovarea conditiilor sanogene din mediul
inconjurator (mediul comunitar local si regional, mediul interior din locuinte,
mediul interior profesional, industrial si neindustrial, mediul interior din
mijloacele de transport).
(3) In cazurile in care reglementarile legale o impun, iar in faza de
avizare sanitara nu s-a efectuat studiul de impact asupra sanatatii populatiei,
autorizarea sanitara va fi precedata de acest studiu.
Art. 19
(1) Autorizatia sanitara de functionare este un act administrativ care se
solicita prin cerere sau prin adresa scrisa de catre persoana fizica sau
juridica pentru obiectivul ce urmeaza a fi autorizat.
(2) Solicitarea se face, cu minimum 30 de zile inainte de punerea in
functiune a obiectivului, la directia de sanatate publica judeteana, respectiv
a municipiului Bucuresti, pe teritoriul careia se afla obiectivul pentru care
se solicita autorizarea.
Art. 20
(1) O data cu solicitarea autorizarii se depune documentatia alcatuita din:
a) avizul sanitar;
b) memoriul tehnic, reprezentand piesa scrisa ce cuprinde date generale,
descrierea functiunilor, a instalatiilor sanitare si a punctelor critice pentru
sanatatea publica si a salariatilor, descrierea procesului tehnologic de la
materia prima pana la produsul finit, cu specificarea spatiilor de lucru si a
utilajelor;
c) lista cuprinzand substantele toxice care implica periculozitate pentru
manipulatorii expusi profesional sau pentru populatie (materii prime, produsi
intermediari sau produse finite), care se anexeaza la memoriul tehnic;
d) schita sau planul de situatie, care este piesa desenata, de regula la
scara 1:500, in care sa figureze incadrarea in zona a obiectivului,
vecinatatile care ar putea fi influentate de acesta sau care ar putea sa il
influenteze, retelele de drumuri publice, edilitare etc.; in anumite cazuri, la
obiectivele mai mari, planurile pot fi la scara 1:1.000 sau 1:2.000, iar in
cazul locuintelor individuale se vor face la scara 1:100;
e) schite sau planuri cu detalierea arhitecturala, de structura interioara
si de dotari, in care sa figureze dimensiunile incaperilor, amplasarea acestora
in circuitele functionale, iluminatul natural si artificial, ventilatia
naturala si artificiala, retelele de utilitati, finisajele, utilajele;
f) actul de la serviciul de sistematizare teritorial, din care sa reiasa
destinatia initiala a spatiului;
g) actul constitutiv al agentului economic, actul de pregatire profesionala
in domeniu, actul de abilitare a reprezentantului legal al agentului economic,
dovada inmatricularii la oficiul registrului comertului, codul fiscal, actul de
detinere a spatiului sau, dupa caz, si a terenului, actul privind destinatia
spatiului prin constructie; pentru institutii publice este necesar actul de
infiintare si de functionare a institutiei; acestea vor fi prezentate in copii
xerox, pe care biroul pentru avize si autorizatii sanitare din directia de
sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, mentioneaza:
"Conform cu originalul";
h) pentru personalul care lucreaza in sectoarele: alimentar, de
aprovizionare cu apa potabila si de tratare a apelor reziduale menajere sau de
alta natura, de ingrijire a copiilor in colectivitati si in unitatile sanitare,
a carui stare de sanatate (bolnav, convalescent sau purtator sanatos) poate
crea riscul de transmitere a unor boli, vor fi prezentate documente referitoare
la starea de sanatate (examen medical la angajare sau control medical
periodic), conform normelor Ministerului Sanatatii;
i) pentru personalul care lucreaza in productia, depozitarea, transportul
si desfacerea alimentelor, inclusiv in alimentatia publica si colectiva, la
intretinerea instalatiilor de aprovizionare cu apa potabila, in prestari de
servicii (frizerie, coafura, cosmetica), la intretinerea curateniei in hoteluri
si in unitati de cazare colectiva, care prin manevre neadecvate poate crea
riscuri de transmitere a unor boli, vor fi prezentate documente din care sa
rezulte ca acest personal a fost instruit si si-a insusit notiunile
fundamentale de igiena specifice meseriei si locului de munca. Instruirea si
certificarea insusirii cunostintelor fundamentale de igiena pot fi realizate
numai de unitati avizate de Ministerul Sanatatii si de Ministerul Educatiei
Nationale.
(2) Dovada instruirii si insusirii cunostintelor fundamentale de igiena
este reprezentata de un certificat emis de unitati avizate in acest sens de
Ministerul Sanatatii si de Ministerul Educatiei Nationale in baza metodologiei
comune de avizare a acestor unitati, aprobata prin ordin comun al ministrului
sanatatii si al ministrului educatiei nationale, dupa caz, de diploma ori de
diploma de licenta eliberata de institutii de invatamant infiintate in
conditiile legii care cuprind in programa de studii notiuni de igiena specifice
activitatii. Certificatele de insusire a cunostintelor fundamentale de igiena
au o valabilitate de 2 ani, dupa care instruirea trebuie repetata.
(3) Cunostintele privind notiunile fundamentale de igiena ale absolventilor
formelor de invatamant prevazute la alin. (2) pot fi verificate in cursul
controalelor de rutina sau aleatorii de catre persoanele imputernicite sa
exercite activitatea de inspectie sanitara de stat din directiile de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv din Inspectia sanitara
de stat, precum si de catre inspectorii de specialitate din Directia generala
de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii. In cazul in care
inspectorii constata ca notiunile fundamentale de igiena nu sunt insusite,
acestia pot dispune repetarea cursurilor si o noua reevaluare inainte de limita
de 2 ani.
(4) Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, nu pot emite certificate de insusire a notiunilor fundamentale de
igiena, intrucat au numai atributii de control in acest domeniu.
(5) Activitatea desfasurata de unitatile avizate de Ministerul Sanatatii si
de Ministerul Educatiei Nationale pentru instruirea si certificarea
cunostintelor fundamentale de igiena mentionate la alin. (1) lit. i) va fi
controlata si evaluata periodic de catre o comisie mixta formata din
reprezentanti ai Ministerului Sanatatii si ai Ministerului Educatiei Nationale.
(6) In functie de specificul obiectivului, biroul pentru avize si
autorizatii sanitare din directiile de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, poate solicita si alte date necesare in vederea
evaluarii riscului sanitar.
Art. 21
(1) O data cu depunerea dosarului pentru autorizare solicitantul va depune
la biroul pentru avize si autorizatii sanitare si chitanta de plata pentru
autorizarea unitatii.
(2) In cazul in care personalul de specialitate din directiile de sanatate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, apreciaza ca pentru
analize si investigatii sanitare sunt necesare anumite prestatii,
contravaloarea acestora se achita de catre solicitant pe baza devizului, la
eliberarea autorizatiei.
Art. 22
(1) Cererea de autorizare si documentatia se depun la biroul pentru avize
si autorizatii sanitare al directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, unde sunt verificate si, in cazul in care documentatia
este completa, se inregistreaza si se retin spre rezolvare.
(2) Rezolvarea solicitarii se face in termen de 30 de zile si poate avea
urmatoarele variante:
a) eliberarea autorizatiei sanitare, daca obiectivul corespunde integral
prevederilor normelor de igiena, de medicina muncii, standardelor, normativelor
si altor reglementari cu caracter normativ, precum si tuturor cerintelor
formulate de specialistii din directia de sanatate publica judeteana, respectiv
a municipiului Bucuresti, in scopul prevenirii oricarei imbolnaviri;
b) notificarea de amanare a eliberarii autorizatiei sanitare, daca
obiectivul nu corespunde integral prevederilor normelor de igiena, de medicina
muncii, standardelor, normativelor si altor reglementari cu caracter normativ.
Notificarea va cuprinde explicit deficientele constatate care trebuie
remediate, baza legala a amanarii eliberarii autorizatiei sanitare, precum si
precizarea ca se va putea solicita autorizarea sanitara dupa remedierea
deficientelor. In notificare se va specifica, de asemenea, interdictia de
functionare pana la obtinerea autorizatiei sanitare. Nici un obiectiv fara
autorizatie sanitara de functionare, aflat in lucrari de remediere, nu va primi
aprobarea de functionare;
c) notificarea de respingere a autorizarii sanitare, daca, prin
amplasament, structura, tehnologie sau produse, obiectivul constituie un
pericol potential pentru sanatatea publica, dovedit de catre specialistii din
directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti,
pericol care nu se poate inlatura prin mijloace tehnice si stiintifice actuale
cunoscute. Notificarea va cuprinde concluziile analizei si ale investigatiilor
sanitare si interdictia de functionare a obiectivului.
(3) Pentru obiectivele in functiune care nu au autorizatie sanitara si nu o
pot primi in conditiile existente se va acorda consultanta pentru remedierea
deficientelor, in conformitate cu normele legale in vigoare. Obiectivul va
putea functiona in aceste conditii numai daca nu prezinta riscuri iminente si
majore pentru populatie, iar deficientele constatate sunt in curs de remediere.
(4) Autorizatia sanitara se poate acorda separat unor subunitati din
structura obiectivului, daca acestea sunt independente functional si logistic.
Art. 23
(1) Pe intreaga durata a analizei si a investigatiei sanitare a
obiectivului pentru autorizare, documentatia este gestionata de biroul pentru
avize si autorizatii sanitare, care asigura circulatia documentelor in cadrul
directiei de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si
care raspunde de efectuarea analizelor, a investigatiilor si de rezolvarea
solicitarii in termenul prevazut de prezentele norme.
(2) Biroul pentru avize si autorizatii sanitare urmareste ca
procesele-verbale, notele, referatele, buletinele de analiza si buletinele de
investigare sa fie depuse la dosarul de autorizare de catre toti specialistii
sau de echipele de specialisti implicati.
(3) Autorizatia sanitara sau actele de notificare se elibereaza de catre
biroul pentru avize si autorizatii sanitare direct solicitantului.
(4) Biroul pentru avize si autorizatii sanitare va folosi, la recomandarea
Centrului de Calcul, Statistica Sanitara si Documentare Medicala al
Ministerului Sanatatii, programe pe calculator, in vederea standardizarii.
Biroul pentru avize si autorizatii sanitare introduce in baza de date
informatiile prevazute la art. 26 lit. a), b) si c).
Art. 24
(1) Analizarea si investigarea obiectivelor in vederea autorizarii sanitare
se fac de catre personalul de specialitate din directia de sanatate publica
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Activitatea de analiza si investigatie sanitara se desfasoara in trei
etape:
a) etapa de documentare, care consta in studierea datelor de baza din
documentatie, studierea avizului sanitar pentru proiect si a studiului de
impact asupra starii de sanatate elaborat, studierea bibliografiei existente in
domeniu si compararea cu normele de igiena, standardele, normativele sau alte
reglementari legale in vigoare;
b) etapa de investigare la fata locului, prin care se constata
veridicitatea datelor consemnate in documentatie si existenta altor aspecte
neprecizate in documentatie; din aceasta etapa rezulta procese-verbale, note,
referate, buletine de analiza si buletine de expertizare. Pentru obiective
complexe constatarile si determinarile se fac in cursul probelor tehnologice;
c) etapa de decizie pe baza tuturor informatiilor obtinute in cursul
documentarii si investigarii obiectivului. Compartimentul care va avea in
evidenta obiectivul va consemna intr-un referat de sinteza principalele date
ale dosarului, va stabili daca obiectivul poate fi autorizat si va preciza
detaliat cerintele speciale pentru functionarea acestuia, completand formularul
tipizat.
Art. 25
(1) Autorizatia sanitara de functionare se emite strict pentru obiectivul
pentru care a fost solicitata.
(2) Pentru obiectivele specifice - medicina nucleara, unitati nucleare - se
aplica Normele republicane de securitate nucleara mentionate la art. 11.
Art. 26
Autorizatia sanitara va cuprinde urmatoarele:
a) numarul de inregistrare din registrul unic de autorizatii al directiei
de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
b) datele de identificare a obiectivului (denumirea completa a acestuia,
denumirea completa a apartinatorului, persoana fizica sau juridica, sediul);
c) obiectul de activitate al obiectivului (productie industriala,
depozitare, transport, comercializare, alimentatie publica, alimentatie a
colectivitatilor, alimentare cu apa potabila, servicii, mica productie
mestesugareasca, activitati edilitare si de gospodarie comunala, invatamant,
cultura, asistenta medicala, turism si recreere, transporturi, activitate
agrozootehnica, activitati de dezinfectie, dezinsectie si deratizare etc.);
d) structura functionala, capacitatea si dimensionarea functiunilor
descrise pe scurt: se vor nominaliza functiunile si sectiile, capacitatea si
dimensionarea circuitelor si utilajelor, fara descrierea lor detaliata;
e) semnaturile directorului directiei de sanatate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, insotite de stampila directiei de sanatate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 27
(1) Autorizatia sanitara de functionare este valabila pentru o perioada de
un an de la data emiterii, daca apartinatorul nu a modificat proiectul
obiectivului.
(2) Dupa expirarea termenului de valabilitate autorizatia sanitara va fi
vizata anual in urma unei noi analize si investigatii sanitare.
(3) Cu 30 de zile inainte de data expirarii termenului de valabilitate a
autorizatiei apartinatorul, persoana fizica sau juridica, are obligatia de a
solicita in scris acordarea vizei anuale.
(4) Apartinatorul, persoana fizica sau juridica, are obligatia de a
solicita in scris aprobarea oricarei modificari a obiectului de activitate al
obiectivului si a structurii functionale a acestuia.
(5) In functie de amploarea modificarilor si in urma referatelor specialistilor,
biroul pentru avize si autorizatii sanitare va putea aviza aceste modificari
sau va trece la eliberarea unei alte autorizatii sanitare.
(6) In urma analizei si investigatiei sanitare, care se efectueaza de catre
specialistii din compartimentul caruia i s-a repartizat dosarul, dupa
autorizarea sanitara initiala se intocmeste un referat prin care se propune
acordarea vizei anuale, modificarea autorizatiei sanitare sau retragerea ei.
(7) Autorizatia sanitara in original si referatul sunt inaintate
compartimentului care hotaraste si care o trimite directorului directiei de
sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru
semnatura.
Art. 28
(1) Consilierul juridic al directiei de sanatate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, va fi consultat de catre biroul pentru
avize si autorizatii sanitare in ceea ce priveste respectarea prevederilor
legale referitoare la emiterea de acte administrative de catre autoritatile
publice.
(2) Consilierul juridic va consulta dosarul final inaintea semnarii
autorizatiei de catre directorul directiei de sanatate publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si va aviza din punct de vedere al
legalitatii copia de pe autorizatia sanitara care ramane impreuna cu dosarul la
directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in
cadrul compartimentului in care a fost analizat si investigat.
Art. 29
Autorizatia sanitara de functionare se pastreaza la obiectivul pentru care
a fost eliberata, unde poate fi afisata, si trebuie pusa obligatoriu la
dispozitie oricarui organ de control, daca acesta o solicita.
Art. 30
(1) Inspectia sanitara de stat din cadrul directiei de sanatate publica
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, poate proceda la retragerea
autorizatiei sanitare de functionare in cazul oricarei modificari a obiectului
de activitate si a structurii functionale ale obiectivului, neavizate de catre
directia de sanatate publica judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Din momentul retragerii efective a autorizatiei sanitare de functionare
activitatea obiectivului se suspenda.