ORDIN
Nr. 201 din 14 februarie 1997
pentru aprobarea Normelor metodologice de avizare sanitara si autorizare
sanitara
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 348 din 9 decembrie 1997
Ministrul sanatatii,
vazand nota directiei generale a medicinei preventive si promovarea
sanatatii, inregistrata la nr. 6.194 din 11 februarie 1997,
in temeiul prevederilor Legii nr. 3/1978 privind asigurarea sanatatii
populatiei si ale Hotararii Guvernului nr. 244/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Normele metodologice de avizare sanitara si autorizare
sanitara.
2. Avizarea sanitara si autorizarea sanitara sunt obligatorii potrivit
legii si conditioneaza tehnic si juridic constructia si functionarea
obiectivelor de investitii si activitatilor cu impact asupra sanatatii
populatiei.
3. Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage dupa sine raspunderea
disciplinara, administrativa, materiala, civila si, dupa caz, penala.
4. Directia generala a medicinei preventive si promovarea sanatatii,
inspectoratele de sanatate publica judetene si al municipiului Bucuresti,
precum si ministerele cu retea sanitara proprie vor aduce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
5. La data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei,
Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.195/1990 isi inceteaza aplicabilitatea.
Ministrul sanatatii,
prof. dr. Stefan Iosif Dragulescu
NORME METODOLOGICE
de avizare sanitara si autorizare sanitara
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Avizarea sanitara a proiectelor in toate fazele de proiectare a
obiectivelor de investitii si autorizarea sanitara a activitatilor reprezinta
acte de inspectie sanitara, care conditioneaza tehnic si juridic constructia si
punerea in functiunea a acestora.
Art. 2
Avizul sanitar si autorizatia sanitara de functionare se emit in baza Legii
nr. 3/1978 privind asigurarea sanatatii populatiei si a Ordinului ministrului
sanatatii nr. 102/1993 privind organizarea si atributiile inspectoratelor de
sanatate publica judetene si al municipiului Bucuresti.
Art. 3
Avizul sanitar si autorizatia sanitara se elibereaza inainte de constructia
sau de intrarea in functiune a obiectivelor de investitii sau a activitatilor,
scopul lor fiind prevenirea aparitiei oricaror situatii care ar putea pune in
pericol sanatatea populatiei.
Fiind acte de inspectie sanitara, avizul sanitar si autorizatia sanitara au
rolul:
- de a stabili normele de fond privind protejarea sanatatii populatiei si a
factorilor de mediu;
- de a stabili termenii procedurali sau administrativi care explica cum
sunt respectate normele de fond, inclusiv standardele de analiza (evaluarea
conformarii entitatii autorizate la normele de fond);
- de a implica toate partile interesate, in asa fel incat acestea sa
inteleaga, sa fie capabile si sa doreasca sa respecte cerintele normelor de
baza.
Avizul sanitar si autorizatia sanitara fac cunoscute exigentele
igienico-sanitare autoritatilor statului, implicate in activitati de autorizare
sau de licentiere, valorifica avantajele activitatii preventive, in folosul
intreprinzatorului, evitand cheltuielile de remediere sau de compensatie
ulterioare, creeaza si valorifica banci de date privind conditiile de mediu de
viata si de munca si factorii de risc existenti in teritoriul arondat.
Art. 4
Activitatile aferente avizarii/autorizarii sanitare sunt complexe. Pentru
realizarea lor, in inspectoratele de sanatate publica judetene si al
municipiului Bucuresti functioneaza secretariatul tehnic, format din medici,
ingineri sanitari si alti specialisti cu studii superioare, cadre medicale cu
pregatire medie, tehnicieni, informaticieni si operatori de calculator, in
functie de situatia fiecarui inspectorat de sanatate publica. Inspectorul-sef
va stabili componenta secretariatului tehnic din personalul existent in
laboratoarele si compartimentele inspectoratelor.
CAP. 2
Avizarea sanitara
Art. 5
Avizarea sanitara reprezinta activitatea de inspectie sanitara prin care
inspectoratele de sanatate publica judetene, respectiv al municipiului Bucuresti,
impun conditiile care trebuie respectate de catre proiectant, pentru orice
obiectiv de investitii sau activitate care urmeaza sa se infiinteze pe
teritoriul arondat.
Conditiile impuse sunt cele cuprinse in normele sanitare, standardele,
normativele si in alte reglementari legale in domeniu, specialistii, pe baza
studierii documentatiei si a expertizei in teren, putand impune, in interesul
sanatatii publice, conditii tehnice speciale.
Art. 6
Sunt supuse avizarii sanitare, in vederea asigurarii conditiilor de igiena,
in scopul apararii si promovarii sanatatii publice, proiectele sau
documentatiile tehnice privind:
- amplasarea obiectivelor de investitii si a activitatilor economice si
social-culturale;
- sistematizarea centrelor populate si a teritoriului;
- construirea, transformarea, extinderea, schimbarea destinatiei sau
sistematizarea obiectivelor: industriale, depozite comerciale, prestari de
servicii, invatamant, cultura, turism si recreere, medico-sanitare, nucleare,
transporturi, locuinte, dotari urbanistice si edilitare si de amenajare a
teritoriului, agricole, zootehnice etc.;
- activitatile de transport pentru substante sau materiale periculoase
pentru sanatate;
- activitatile cu durata limitata (santiere, demolarea constructiilor,
exploatari forestiere etc.).
Art. 7
Avizul sanitar nu este necesar in situatiile in care proiectele se refera
la activitati sau la lucrari care, prin executia si functionarea lor, nu
prezinta riscuri pentru sanatatea populatiei sau a salariatilor si nu sunt in
masura sa altereze factorii de mediu, precum si in urmatoarele situatii:
- lucrari de cai ferate, cai rutiere si lucrari aferente, cu exceptia celor
care traverseaza zone populate sau zonele rezervate protectiei sanitare a
surselor si instalatiilor de apa potabila sau alte zone protejate;
- linii de transport al energiei electrice, cu exceptia celor care
traverseaza centre populate;
- conducte de transport al gazelor naturale, petrolului si produselor
petroliere, cu exceptia celor care traverseaza centre populate sau zonele
rezervate protectiei sanitare a surselor si instalatiilor de apa potabila sau
alte zone protejate;
- lucrari de hidroamelioratii, de aparare impotriva actiunii distructive a
apelor, cu exceptia acumularilor si captarilor de apa in scop potabil si a
amenajarilor pentru sport si agrement;
- lucrari privind rezistenta si stabilitatea constructiilor.
Art. 8
Avizul sanitar se solicita de catre proiectant si/sau beneficiar, persoana
fizica sau juridica, la inspectoratul de sanatate publica judetean sau al
municipiului Bucuresti.
Cererea proiectantului, insotita de documentatia tehnica, este inregistrata
la secretariatul tehnic, care, in termen de 30 de zile, are obligatia de a o
rezolva, printr-una dintre urmatoarele forme:
- eliberarea avizului sanitar favorabil, cu sau fara cerinte speciale
obligatorii;
- notificarea de returnare a documentatiei tehnice pentru completare,
atunci cand planurile sau memoriul tehnic nu reflecta integral situatia din
zona sau din obiectivul de investitii sau nu explica in mod clar solutiile
adoptate in rezolvarea cerintelor sanitare ale obiectivului de investitii sau
ale activitatii din proiect;
- notificarea de respingere a avizarii sanitare, daca, prin amplasament,
tehnologie, produse intermediare sau finite, obiectivul de investitii sau
activitatea proiectata constituie un pericol prezumtiv pentru populatie sau
pentru salariati, pericol ce nu poate fi inlaturat prin aplicarea tehnologiilor
actuale cunoscute.
Art. 9
In scopul elaborarii in mod corespunzator a documentatiilor tehnice
necesare avizarii, cu privire la protectia sanitara a factorilor de mediu,
promovarea masurilor de igiena, apararea sanatatii si prevenirea
imbolnavirilor, specialistii din inspectoratul de sanatate publica judetean sau
al municipiului Bucuresti pot acorda proiectantilor, persoane fizice sau
juridice, la solicitarea acestora, consultatii tehnice prin care se transmit
informatii de ordin igienico-sanitar care pot ajuta la alegerea si la adoptarea
unor solutii corecte de protectie a sanatatii publice.
Consultatiile tehnice sunt prestatii care se acorda contra cost.
Proiectele obiectivelor de investitii sau ale activitatilor cu risc pentru
sanatatea populatiei vor fi avizate sanitar numai pe baza unui studiu de impact
asupra starii de sanatate, efectuat de catre persoane juridice sau fizice,
competente si atestate pentru asemenea lucrari de catre Ministerul Sanatatii.
Aceste studii vor fi vizate de institutul de Sanatate Publica Bucuresti.
Studiile de impact de mediu, realizate conform reglementarilor legale in
vigoare si prezentate in documentatia pentru avizul sanitar, vor contine
componenta de impact asupra starii de sanatate, efectuata de catre persoane
juridice sau fizice, competente si atestate pentru asemenea lucrari de catre
Ministerul Sanatatii.
Art. 10
Solicitarea avizului sanitar va fi insotita de o documentatie tehnica, care
cuprinde urmatoarele piese scrise si desenate:
- planul general de amplasare a obiectivului de investitii, prezentat la o
scara din care sa se inteleaga clar incadrarea in zona, in localitate, in
cartier, accesul la retelele de transporturi, la energie, la retelele de
utilitati, precum si caracteristicile terenului;
- memoriul tehnic insotit de piese desenate, pentru explicarea modului de
rezolvare a urmatoarelor: circuitele functionale si modul de structurare a lor;
procesul tehnologic pe spatii de lucru, insistandu-se asupra proceselor si
operatiunilor generatoare de noxe; asigurarea aprovizionarii cu apa potabila;
colectarea si tratarea apelor uzate si a deseurilor lichide si solide; masurile
prevazute pentru combaterea poluarii atmosferei; masurile prevazute pentru
protectia sanitara a alimentelor; masurile prevazute pentru realizarea unor
circuite corecte in unitatile sanitare; masurile pentru realizarea circuitelor
corecte si a conditiilor de viata si de activitate optima in colectivitatile de
copii si tineri; masurile prevazute pentru asigurarea conditiilor cuprinse in
normele de igiena la locul de munca; masurile prevazute pentru prevenirea
bolilor transmisibile;
- certificatul de urbanism eliberat de administratia locala;
- copii de pe actele de identitate ale investitorului sau beneficiarului,
hotararea judecatoreasca, certificatul de inmatriculare la Oficiul Registrului
comertului, actul constitutiv sau autorizatia de functionare (partea care
cuprinde obiectul de activitate);
- copii de pe actele de detinere a terenului;
- acordul vecinilor in legatura cu obiectivul de investitii sau cu
activitatea pentru care se solicita aviz, pentru situatiile prevazute in
normele de igiena;
- chitanta de plata a avizarii.
Secretariatul tehnic, in functie de risc si de importanta activitatii sau a
obiectivului de investitii, poate reduce continutul documentatiei si urmeaza sa
evalueze costul suplimentar al activitatii de avizare.
Art. 11
Pentru unitatile nucleare, avizarea sanitara se efectueaza conform Normelor
republicane de securitate nucleara.
Art. 12
Dupa primirea dosarului, secretariatul tehnic va mobiliza specialistii din
orice laborator sau compartiment al inspectoratului de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti, de la caz la caz, potrivit
necesitatilor, si va proceda la expertizarea proiectului.
Specialistii vor analiza proiectul in conformitate cu prevederile din
normele de igiena, din standarde, normative sau din alte reglementari legale,
iar acolo unde nu exista prevederi, pot folosi rezultatele unor studii, tratate
de specialitate, normele organizatiilor internationale sau experienta personala
si pot face recomandari, daca situatia locala privind sanatatea publica o
impune.
Art. 13
La sfarsitul activitatii de expertiza, fiecare specialist depune la
secretariatul tehnic un referat complet asupra aspectelor pe care le-a studiat
si le-a expertizat si care sa cuprinda propunerea sa cu privire la avizarea
proiectului in una dintre formele prevazute la art. 8.
Dupa ce dosarul proiectului este completat cu referatele tuturor
specialistilor cooptati si cu eventualele studii de impact asupra starii de
sanatate, secretariatul tehnic va trece la redactarea avizului sanitar, care va
fi prezentat inspectorului-sef spre semnare.
Avizul sanitar sau actele de notificare in legatura cu avizarea sanitara se
elibereaza de catre secretariatul tehnic.
Dosarele proiectelor avizate se vor pastra la dosarul obiectivului de
investitii.
Art. 14
Formularul avizului sanitar va cuprinde urmatoarele:
- datele de identificare a obiectivului de investitii sau a activitatii si
a proiectantului;
- forma de rezolvare a cererii de eliberare a avizului sanitar;
- descrierea criteriilor sanitare care au stat la baza acordarii avizului
sanitar;
- cerintele speciale obligatorii pentru etapele urmatoare de proiectare si
de realizare a obiectivului de investitii sau a activitatii;
- semnatura olografa a inspectorului-sef si stampila inspectoratului de
sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti.
Art. 15
Dupa eliberarea sa, avizul sanitar va fi detinut, pe toata durata
lucrarilor, de catre proiectant si de catre antreprenor si va fi prezentat, la
cerere, oricarui organ de control abilitat.
In cazul in care cerintele speciale obligatorii din avizul sanitar nu sunt
respectate, inspectoratul de sanatate publica judetean sau al municipiului
Bucuresti va dispune sistarea lucrarilor de constructie, transformare sau
sistematizare prevazute in proiect.
De asemenea, sistarea lucrarilor se va face si in cazul in care proiectul
care se aplica nu mai este acelasi cu cel care a fost avizat sau daca proiectul
care se aplica nu a fost avizat favorabil din punct de vedere sanitar.
CAP. 3
Avizarea sanitara a produselor, a tehnologiilor si a unor proiecte de
interes general
Art. 16
Directia generala a medicinei preventive si promovarea sanatatii din
Ministerul Sanatatii va emite aviz sanitar, direct sau prin delegare de
competenta, pentru:
- normativele de proiectare si proiectele-tip pentru constructii de orice
fel;
- proiectele de standarde de stat, standarde si norme tehnice pentru
tehnologii, materii prime si produse finite;
- proiectele de planuri nationale de sistematizare si de amenajare a
teritoriului;
- produsele noi, fabricate in tara, si produsele importate prima data,
care, prin natura sau prin modul lor de utilizare, pot influenta sanatatea
populatiei sau pot afecta mediul de viata si de munca al oamenilor;
- folosirea de substante noi sau introducerea de procese tehnologice noi.
Avizul sanitar emis pentru un produs este valabil pentru toti agentii
economici care il produc in aceleasi conditii cu cele din documentatia tehnica
avizata sau care il importa de la acelasi producator. Avizul sanitar se
elibereaza in baza unui referat tehnic elaborat de persoane juridice acreditate
de Ministerul Sanatatii.
Art. 17
La nivelul Institutului de Sanatate Publica Bucuresti se infiinteaza o baza
de date, continand avizele sanitare emise in conditiile prezentului articol.
Datele tehnice din documentatia de avizare sunt confidentiale. Copii de pe
avizul sanitar pot fi obtinute si folosite de cei interesati.
Inspectoratele de sanatate publica judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, vor fi informate lunar asupra avizelor emise.
CAP. 4
Autorizarea sanitara de functionare a obiectivelor si/sau activitatilor
Art. 18
Autorizarea sanitara de functionare are drept scop prevenirea
toxiinfectiilor alimentare si a intoxicatiilor neprofesionale, a bolilor
transmisibile, a bolilor cronice cu extindere in masa, a accidentelor si a
bolilor profesionale si a disconfortului populatiei, generate de factorii de
mediu.
Alt scop este promovarea conditiilor sanogene din mediul inconjurator (mediul
comunitar local si regional, mediul interior din locuinte, mediul interior
profesional, industrial si neindustrial, mediul interior din mijloacele de
transport, alimentele).
In cazurile in care reglementarile legale o impun, iar la faza de avizare
sanitara nu s-a facut acest lucru, autorizarea sanitara va fi precedata de
studiul de impact asupra sanatatii populatiei, efectuat in conditiile art. 9.
Art. 19
Autorizatia sanitara de functionare se solicita de catre persoana fizica
sau juridica in structura sau in subordinea careia se afla obiectivul sau
activitatea ce urmeaza a fi autorizata, prin cerere sau prin adresa scrisa.
Solicitarea se face cu 30 de zile inainte de punerea in functiune a
obiectivului sau a activitatii, la inspectoratul de sanatate publica judetean
sau al municipiului Bucuresti pe teritoriul caruia se afla obiectivul sau
activitatea pentru care se solicita autorizarea.
Art. 20
O data cu cererea pentru autorizare se depune urmatoarea documentatie:
a) memoriul tehnic este piesa scrisa, care va cuprinde date generale,
descrierea functiunilor, a instalatiilor sanitare si a punctelor critice pentru
sanatatea publica si a salariatilor; memoriul tehnic va cuprinde si descrierea
procesului tehnologic de la materia prima pana la produsul finit, cu
specificarea spatiilor de lucru si a utilajelor. La memoriul tehnic se anexeaza
lista cu substante toxice care implica periculozitate pentru manipulatorii
expusi profesional sau pentru populatie (materii prime, produse intermediare
sau produse finite);
b) schita sau planul de situatie este piesa desenata, facuta de regula la
scara 1:500, in care trebuie sa figureze incadrarea in zona a obiectivului,
vecinatatile care ar putea fi influentate de acesta sau care ar putea sa o
influenteze, retelele de drumuri publice, retelele edilitare etc.
In anumite cazuri, la obiectivele mai mari planurile pot fi la scara 1:1000
sau 1:2000, iar in cazul locuintelor individuale, la scara 1:100;
c) schite sau planuri cu detalierea arhitecturala, de structura interioara
si de dotari, in care sa figureze dimensiunile incaperilor, amplasarea acestora
in circuitele functionale, iluminatul natural si artificial, ventilatia
naturala si artificiala, retelele de utilitati, finisajele, utilajele;
d) actul de la serviciul de sistematizare teritorial, din care sa reiasa
destinatia initiala a spatiului;
e) obiectul de activitate din actul de constituire a agentului economic,
actul de pregatire profesionala in domeniu, actul de abilitare a managerului,
actele de inmatriculare la Oficiul Registrului comertului, codul fiscal, actul
de detinere a spatiului si/sau a terenului, actul privind destinatia spatiului
prin constructie, care vor fi prezentate in copii xerox, pe care secretariatul
tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului
Bucuresti mentioneza: "conform cu originalul";
f) pentru personalul care lucreaza in sectoarele: alimentar, aprovizionare
cu apa potabila, ingrijirea copiilor in colectivitati si in unitatile sanitare
si a carui stare de sanatate (bolnav, convalescent sau purtator sanatos) poate
crea riscul de transmitere a unor boli, se vor prezenta dovezi ale starii de
sanatate (examen medical la angajare si/sau control periodic), conform reglementarilor
in vigoare ale Ministerului Sanatatii;
g) pentru personalul care lucreaza in productia, depozitarea, transportul
si desfacerea alimentelor, inclusiv in alimentatie publica si colectiva, la
intretinerea instalatiilor de aprovizionare cu apa potabila, in prestari de
servicii de frizerie, coafura, cosmetica si la intretinerea curateniei in
hoteluri si in unitati de cazare colectiva, care, prin manevre neadecvate, ar
putea crea riscuri de transmitere a unor boli, se vor prezenta documente din
care sa rezulte ca acest personal a fost instruit si si-a insusit notiunile
fundamentale de igiena specifice meseriei si locului de munca. Certificarea are
valabilitate 2 ani, dupa care instruirea trebuie repetata. Instruirea si
certificarea insusirii cunostintelor fundamentale de igiena pot fi facute numai
de catre unitati acreditate de Ministerul Educatiei Nationale si de Ministerul
Sanatatii.
Dovada instruirii si a insusirii cunostintelor poate fi si o diploma de
absolvire a unor forme de invatamant care cuprind in programa analitica notiuni
de igiena specifice, ca de exemplu: facultatea de chimie alimentara, scoala de
alimentatie publica etc. Inspectoratul de Sanatate Publica Bucuresti nu poate
emite certificate de insusire a notiunilor fundamentale de igiena, intrucat are
numai atributii de control in acest domeniu.
In functie de specificul obiectivului sau al activitatii, secretariatul
tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului
Bucuresti poate solicita si alte date necesare evaluarii riscului sanitar.
Art. 21
La depunerea dosarului de autorizare, solicitantul va depune la
secretariatul tehnic al inspectoratului, de sanatate publica judetean sau al
municipiului Bucuresti chitanta de plata a autorizarii obiectivului; in cazul
in care specialistii din inspectoratul de sanatate publica judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti, apreciaza ca in cadrul expertizei sunt necesare
prestatii de investigare, contravaloarea acestora se va achita de catre
solicitant, pe baza devizului, la eliberarea autorizatiei.
Art. 22
Cererea pentru autorizare si documentatia se depun la secretariatul tehnic
al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti,
unde este verificata si, in cazul in care este completa, se inregistreaza si se
retine spre rezolvare. Rezolvarea solicitarii se face in termen de 30 de zile
de la terminarea investigatiilor necesare evaluarii factorilor de risc, conform
prevederilor legale, intr-una dintre urmatoarele forme:
a) eliberarea autorizatiei sanitare, daca obiectivul sau activitatea
corespunde integral prevederilor din normele de igiena, de medicina a muncii,
standardelor, normativelor si altor reglementari cu caracter normativ, precum
si tuturor cerintelor formulate de specialistii din inspectoratul de sanatate
publica judetean sau al municipiului Bucuresti, in scopul prevenirii oricarei
imbolnaviri;
b) notificarea de amanare a eliberarii autorizatiei sanitare, daca
obiectivul sau activitatea nu corespunde integral prevederilor din normele de
igiena, de medicina a muncii, standardelor, normativelor si altor reglementari
cu caracter normativ. Notificarea va cuprinde explicit care sunt deficientele
constatate, care trebuie remediate, baza legala a amanarii eliberarii autorizatiei
sanitare, precum si precizarea ca se va putea solicita autorizarea sanitara
dupa remedierea deficientelor, in notificare se va specifica, de asemenea,
interdictia de functionare pana la obtinerea autorizatiei sanitare. Nici un
obiectiv sau nici o activitate fara autorizatie sanitara de functionare, aflata
in lucrari de remediere, nu va primi, sub nici o forma, aprobarea de a
functiona;
c) notificarea de respingere a autorizarii sanitare, daca prin amplasament,
structura, tehnologie sau produse, obiectivul sau activitatea constituie un
pericol potential asupra sanatatii publice sau sanatatii salariatilor, dovedit
prin expertiza de catre specialistii din inspectoratul de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti, pericol care nu se poate inlatura prin
mijloace tehnice si stiintifice actuale cunoscute.
Notificarea va cuprinde concluziile expertizei si interdictia de
functionare a obiectivului sau a activitatii.
Pentru obiectivele sau activitatile in functiune, care nu au autorizatie
sanitara si nu o pot primi in conditiile existente, se va acorda consultanta
pentru intocmirea planului de conformare, cu termene precizate. Obiectivul sau
activitatea va putea functiona in aceste conditii, numai daca nu prezinta
riscuri iminente si majore pentru populatie si pentru salariati.
Autorizatia sanitara se poate acorda in mod separat unor subunitati mai
mari din structura obiectivului, care nu indeplinesc conditiile de autorizare
integrala, daca aceste subunitati sunt independente functional si logistic si
daca indeplinesc conditiile de autorizare.
Art. 23
Pe intreaga durata a expertizarii obiectivului sau a activitatii pentru
autorizare, documentatia este gestionata de secretariatul tehnic al
inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti,
care asigura circulatia documentelor la toate laboratoarele si compartimentele
din inspectorat si raspunde de efectuarea expertizelor si de rezolvarea
solicitarii in termenul prevazut de prezentele norme metodologice.
Secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al
municipiului Bucuresti urmareste ca procesele-verbale, notele, referatele,
buletinele de analiza si buletinele de expertizare sa fie depuse la dosarul de
autorizare de catre toti specialistii sau echipele de specialisti implicati.
Autorizatia sanitara sau actele de notificare se elibereaza de catre
secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al
municipiului Bucuresti, direct catre solicitant.
Secretariatul tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al
municipiului Bucuresti va folosi programe pe calculator, aprobate de Ministerul
Sanatatii, pentru baze de date pentru activitatea de autorizare. Secretariatul
tehnic introduce datele esentiale din dosarele de autorizare, asigura analiza
lor si obtinerea de sinteze necesare inspectoratului de sanatate publica
judetean si al municipiului Bucuresti si Ministerului Sanatatii.
Art. 24
Expertizarea obiectivelor sau activitatilor in vederea autorizarii sanitare
se face de catre specialistii din laboratoarele si compartimentele
inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti.
La fiecare autorizare vor participa specialisti din mai multe laboratoare,
in asa fel incat toate aspectele viitoarei activitati sa fie evaluate in
intregul lor.
Activitatea de expertizare se desfasoara in urmatoarele trei etape:
a) etapa de documentare, care consta in studierea datelor de baza din
documentatie, studierea avizului sanitar pentru proiect si a studiului de
impact asupra starii de sanatate care a fost elaborat cu aceasta ocazie,
studierea bibliografiei existente in domeniu si compararea cu normele de
igiena, standardele, normativele sau alte reglementari legale in vigoare;
b) etapa de investigare la fata locului, prin care se constata
veridicitatea datelor consemnate in documentatie si existenta si a altor
aspecte care au fost omise din documentatie.
Se verifica daca obiectivul a fost executat conform conditiilor impuse in
avizul sanitar de proiect.
Se retin toate datele necesare evaluarii riscului pentru sanatate,
referitoare la alimentarea cu apa si canalizare, indepartarea deseurilor,
ventilatie, iluminat, ambianta termica, finisaje, circuite functionale,
echipamente, dotari, precum si modul in care se rezolva protectia fata de
actiunea substantelor toxice sau periculoase; se retin, de asemenea, datele
privind radioprotectia populatiei, a personalului expus profesional si a
factorilor de mediu natural.
Se fac determinarile de factori fizici, chimici, biologici, microbiologici
si toxicologici, considerate necesare.
Pentru obiective complexe, constatarile si determinarile se fac in cursul
probelor tehnologice.
Din aceasta etapa rezulta procese-verbale, note, referate, buletine de
analiza si buletine de expertizare;
c) etapa de decizie pe baza tuturor informatiilor obtinute in cursul
documentarii si investigarii obiectivului sau activitatii. Laboratorul care va
avea in evidenta obiectivul va consemna intr-un referat de sinteza principalele
date ale dosarului, va stabili daca obiectivul sau activitatea poate fi
autorizata si va preciza detaliat cerintele speciale pentru functionarea
acestora, completand formularul tipizat.
Art. 25
Autorizatia sanitara de functionare se emite pentru obiectivul sau pentru
activitatea pentru care s-a solicitat.
Pentru activitatile specifice - medicina nucleara, unitati nucleare - se
aplica Normele republicane de securitate nucleara.
Art. 26
Autorizatia sanitara va cuprinde urmatoarele:
a) numarul de inregistrare din Registrul unic de autorizatii al
inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti;
b) datele de identitate ale obiectivului:
- denumirea completa a acestuia;
- denumirea completa a apartinatorului, persoana fizica sau juridica;
- sediul;
c) obiectul de activitate al obiectivului (productie industriala,
depozitare, transport, comercializare, alimentatie publica, alimentatie a colectivitatilor,
alimentare cu apa potabila, servicii, mica productie mestesugareasca,
activitati edilitare si de gospodarie comunala, invatamant, cultura, asistenta
medicala, turism si recreere, transporturi, agrozootehnica, activitati DDD);
d) structura functionala, capacitatea si dimensionarea functiunilor
descrise pe scurt; se vor nominaliza functiunile si sectiile, capacitatea si
dimensionarea circuitelor si utilajelor, fara descrierea lor detaliata;
e) viza anuala a autorizatiei sanitare se acorda in urma expertizarii la
implinirea unui an de la data eliberarii autorizatiei sau a vizei precedente.
Viza se elibereaza in urma unei cereri scrise. In afara concluziilor
expertizei, se va mentiona, in mod explicit, daca au avut loc modificari cu
privire la: continutul obiectului de activitate, schimbarea unor functiuni,
aparitia unor noi capacitati sau dezvoltarea celor existente, schimbarea
tehnologiilor, introducerea de noi substante, marirea numarului de personal. In
urma expertizei, care se efectueaza de catre specialistii din laboratorul
caruia i s-a repartizat dosarul dupa autorizarea sanitara initiala, se
intocmeste un referat prin care se propune acordarea vizei anuale, modificarea
autorizatiei sanitare sau retragerea ei; autorizatia sanitara in original si
referatul sunt inaintate laboratorului, care hotaraste si trimite
inspectorului-sef pentru semnatura;
f) semnatura olografa a inspectorului-sef si stampila inspectoratului de
sanatate publica judetean sau al municipiului Bucuresti.
Art. 27
Autorizatia sanitara de functionare este un act cu putere juridica; acolo
unde exista consilier juridic, acesta va fi consultat de catre secretariatul
tehnic al inspectoratului de sanatate publica judetean sau al municipiului
Bucuresti, in ceea ce priveste respectarea prevederilor legale privind emiterea
de acte de catre institutiile care reprezinta autoritatea statului in
teritoriu; consilierul juridic va consulta dosarul final, inaintea semnarii
autorizatiei de catre inspectorul-sef, si va semna pe copia autorizatiei
sanitare, care ramane impreuna cu dosarul, la inspectoratul de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti. Nu este necesara viza consilierului
juridic pe originalul autorizatiei sanitare de functionare.
Art. 28
Autorizatia sanitara de functionare se pastreaza la obiectivul pentru care
a fost eliberata, unde poate fi afisata, si trebuie pusa, obligatoriu, la
dispozitie oricarui organ de control, daca acesta o solicita.
Art. 29
Managerul obiectivului este obligat sa anunte inspectoratul de sanatate
publica judetean sau al municipiului Bucuresti asupra oricarei modificari
structurale, functionale sau juridice a acestuia; in functie de amploarea
modificarilor, secretariatul tehnic al inspectoratului, in urma referatelor
specialistilor, va putea aplica o viza de modificare a autorizatiei existente
sau va proceda la eliberarea unei alte autorizatii sanitare.
Art. 30
In cazul in care specialistii din inspectoratul de sanatate publica
judetean sau al municipiului Bucuresti constata ca un obiectiv sau o activitate
autorizata a suferit modificari structurale sau functionale sau ca in
functionarea acestora nu se respecta normele sanitare sau prevederile legale
din standarde, din normative sau din alte reglementari ori ca in functionarea
acestora nu se respecta indicatorii de caracterizare a riscului, stabiliti la
autorizare, sau ca nu se respecta cerintele speciale de functionare si ca
oricare dintre aceste situatii creeaza riscuri pentru sanatatea comunitatii sau
a salariatilor, se procedeaza la retragerea autorizatiei sanitare de
functionare. Aceasta se face in baza referatului intocmit de specialisti in
urma expertizarii obiectivului sau a activitatii, contrasemnat de seful de
laborator, prin decizia de retragere a autorizatiei sanitare de functionare,
emisa de inspectorul sef.
Din momentul retragerii efective a autorizatiei sanitare, activitatea
obiectivului se suspenda.